NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:45
wickydude schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:41:
Ik heb een smo40 en f2120. Gaat voor het eerst koelen, maar doet dat in heel korte spurts, tussen 5 en 20 minuten. GM lopen naar +80, koelen start en dan schieten de gm in 1x naar 0 lijkt het.
Is dat iets wat anderen bekend voorkomt?
[Afbeelding]
Ik vermoed dat het onder de 18 komt en dan is het gelijk Basta. Je kunt die laagste temperatuur voor koelen ook lager zetten, maar de 18 is gekozen vanwege kans op condens. In de echte zomer is het klam en 90% vochtig, dan is het dauwpunt erg hoog.
Deze week mag het warm zijn, maar de lucht is ook nog droog.

Je kunt proberen de pompsnelheid handmatig te zetten voor koelen. Probeer eens 100%

Uiteraard kun je ook de begrenzer op 10 zetten ipv 18 maar je weet het, vocht wil je niet in de constructies.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:03
Henielma schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Ziet er uit alsof je een klein afgiftesysteem voor koelen hebt. Heb je vloerverwarming of gebruik je radiatoren? Of beter, wat is je afgiftesysteem?
Benedenverdieping 80m2 vloerverwarming en boven radiatoren (die mogelijk nog dicht staan) en een 100l buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Ik vermoed dat het onder de 18 komt en dan is het gelijk Basta. Je kunt die laagste temperatuur voor koelen ook lager zetten, maar de 18 is gekozen vanwege kans op condens. In de echte zomer is het klam en 90% vochtig, dan is het dauwpunt erg hoog.
Deze week mag het warm zijn, maar de lucht is ook nog droog.

Je kunt proberen de pompsnelheid handmatig te zetten voor koelen. Probeer eens 100%

Uiteraard kun je ook de begrenzer op 10 zetten ipv 18 maar je weet het, vocht wil je niet in de constructies.
Komt inderdaad vrij vlot onder 18gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5TzzfGtpKZ4z4k5Iogu5Q5Efag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hU5eW2KKDwgVvlodu6ZYuuMt.png?f=fotoalbum_large

En nee, ik wil niet lager gaan inderdaad. Heb voor nu de starttemperatuur voor koeling maar wat hoger gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:23

hrv

In mijn geval versie 4.0.10 Ik heb geen nieuwere gezien.

Benieuwd of ik vandaag weer een keer een "korte bedrijfstijd" melding krijg of dat het nu beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-05 15:41
De koelfunctie werkte wel gewoon donderdag bij mij (S2125 en SMO S040). Alleen de aansturing via modbus is inactief.

[ Voor 3% gewijzigd door cgms op 02-05-2025 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenCAlferink
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-05 15:57
@Aziraphale is het probleem met de korte bedrijfstijd tijdens koelen met de VVM320 opgelost? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan T aanvoer (BT2) gaat heel snel (binnen 5 minuten) naar 18 graden toe en de T retour (BT3) hier ook constant 22 graden. De leiding vanaf de buitenunit EB101-BT12 gaat ook razendsnel naar 18 graden terwijl de aanvoer 22 graden is. Na 3 korte runs van de compressor gaat het systeem in storing.

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik heb even gebeld met mijn installateur, volgens hem is het normaal dat koeling kortere runs heeft dan verwarming, de wp heeft weinig moeite om 18 graden water te maken. Zaak om zoveel mogelijk in het afgiftesysteem open te zetten (wisten we natuurlijk al).
Heb nu de graadminuten op +100 staan en de start koelen op 25, omschakelpunt 22 -1/+2, kijken of dat helpt.
Ik accepteer liever wat hogere temperaturen in huis dan dat ik steeds 10 minuten runs krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28
@JeroenCAlferink Nee, ik heb het ook opgegeven. Ik heb gewoon onvoldoende inhoud in de vloer om te kunnen koelen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Master-T schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:04:
[...]

Deze update is nog niet beschikbaar voor de MHI variant volgens mij toch? Zou wel benieuwd zijn naar de AI functies.
Ik heb de WP pas enkele maanden en ben nog volop bezig met ontdekken hoe hij het beste draait. Nu is er natuurlijk geen warmte vraag dus draait alleen de pomp voor de vloerverwarming af en toe, verder geen verbruik.
Volgens mij is deze update voor de SMO S40, de MHI Hydrolution gebruikt een non-S SMO20/40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50
Ik zat sinds 7 April op versie 4.1.5, gister keek ik op de VVM om te checken of de koelfunctie al aan ging, en toen zag ik dat er een update klaar stond. Na updaten kreeg ik een melding dat ik geupdate was naar 4.1.5. Bijzondere bedoeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e_gFz-Mk5E4na4w4IRIsN_BosY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VMsh8isnag5cE1ZcF6zRPZTK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
JeroenCAlferink schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:50:
@Aziraphale is het probleem met de korte bedrijfstijd tijdens koelen met de VVM320 opgelost? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan T aanvoer (BT2) gaat heel snel (binnen 5 minuten) naar 18 graden toe en de T retour (BT3) hier ook constant 22 graden. De leiding vanaf de buitenunit EB101-BT12 gaat ook razendsnel naar 18 graden terwijl de aanvoer 22 graden is. Na 3 korte runs van de compressor gaat het systeem in storing.
Voor koelen is het vermogen al gauw te groot. Zeker als de temperatuur van de vloer maar 22 is en geen 25.
Die 18 graden begrenzing wordt dan snel bereikt, zeker als de flow laag is en de WP net opstart met een verhoogd toerental!

Er is een kans dat als je de GP12 pompsnelheid op 100% zet voor koelen dat je er mee wegkomt, nu kun je de temperatuur grens ook op 16 ofzo zetten omdat het dauwpunt lager is dan in de echte zomer maar wees dan bewust dat je die in de gaten houdt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:55
He bah, lang weekend en zojuist schiet de warmtepomp in storing. Error 261 staat er op mijn rmu40.
In de handleiding lees ik het volgende.

Compressor is blocked. Temperature deviation on
the heat exchanger sensor (ThoR1/R2) 5 times with in 60 minutes or continuously for 60 minutes.

Een powercycle vergeet hem een paar uur en dan keert de fout terug.

Gelukkig hebben we een lang weekend en kan ik zelf wat tijd spenderen. Echter, ik weet niet waar ik moet starten. De handleiding suggereert:

Defective sensor => hoe test ik dat?

Insufficient air circulation or blocked heat exchanger => de buitenunit fan draait gewoon

Defective control board in F2040/AMS => dat kan ik verder niet zelf verhelpen als dit zo is.

Too much refrigerant => raar als dit opeens zo zou zijn dus acht ik onwaarschijnlijk.

Of moet ik de fout nog ergens anders zoeken. Iemand een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MoiZie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:02:
He bah, lang weekend en zojuist schiet de warmtepomp in storing. Error 261 staat er op mijn rmu40.
In de handleiding lees ik het volgende.

Compressor is blocked. Temperature deviation on
the heat exchanger sensor (ThoR1/R2) 5 times with in 60 minutes or continuously for 60 minutes.

Een powercycle vergeet hem een paar uur en dan keert de fout terug.

Gelukkig hebben we een lang weekend en kan ik zelf wat tijd spenderen. Echter, ik weet niet waar ik moet starten. De handleiding suggereert:

Defective sensor => hoe test ik dat?

Insufficient air circulation or blocked heat exchanger => de buitenunit fan draait gewoon

Defective control board in F2040/AMS => dat kan ik verder niet zelf verhelpen als dit zo is.

Too much refrigerant => raar als dit opeens zo zou zijn dus acht ik onwaarschijnlijk.

Of moet ik de fout nog ergens anders zoeken. Iemand een goed idee?
Zet koelen eens uit.

Kijk of warm water wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Knowbody schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Zet koelen eens uit.

Kijk of warm water wel werkt.
Vooralsnog met koelen uit (maar het is intussen donker en hij zal niet meer actief koelen gezien temp goed is) geen errors.
Warm water werkt de komende 400 liter nog wel even. Of bedoel je wat anders met je opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MoiZie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:55:
[...]

Vooralsnog met koelen uit (maar het is intussen donker en hij zal niet meer actief koelen gezien temp goed is) geen errors.
Warm water werkt de komende 400 liter nog wel even. Of bedoel je wat anders met je opmerking.
Ik vermoed dat jouw alarm melding komt door koelen. (Waarschijnlijk lukt het koelen niet goed, er zit nog niet voldoende warmte in het beton).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Knowbody schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:25:
[...]

Ik vermoed dat jouw alarm melding komt door koelen. (Waarschijnlijk lukt het koelen niet goed, er zit nog niet voldoende warmte in het beton).
12 uur geen problemen, op Heating only. Nadien op enkel koelen gezet. Binnen 1-2 uur weer die error. Is er dus wat kapot of ligt het huis nog niet warm genoeg of zo? Ik heb dit voorgaande 2 jaren nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:08:
[...]

Als ik morgenavond thuis ben ga ik stoeien.
Misschien is het morgen upgrade dag. Anders downgrade.
Heb een complete service reset gedaan.

Koelen werkt weer.

Mogelijk is de oorzaak geweest dat ik 4.2.2 koelen met overschot zonne-energie aan had staan. Als ik dat nu simuleer stopt de koelmodus meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MoiZie schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:04:
[...]

12 uur geen problemen, op Heating only. Nadien op enkel koelen gezet. Binnen 1-2 uur weer die error. Is er dus wat kapot of ligt het huis nog niet warm genoeg of zo? Ik heb dit voorgaande 2 jaren nooit gehad.
Het is uiteraard nog niet warm genoeg. De begrenzing van 18 graden is dan veel te hoog.

Mijn systeem staat op 10 graden, en de Machine Learning update houdt het goed in de gaten. Ook de vochtigheid regeling staat aan. Hij heeft vandaag 6 uur non-stop gekoeld. Hij kwam tot 12 gr met 19 retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Knowbody schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:08:
[...]

Het is uiteraard nog niet warm genoeg. De begrenzing van 18 graden is dan veel te hoog.

Mijn systeem staat op 10 graden, en de Machine Learning update houdt het goed in de gaten. Ook de vochtigheid regeling staat aan. Hij heeft vandaag 6 uur non-stop gekoeld. Hij kwam tot 12 gr met 19 retour.
Ik heb recent wel mijn warmtepomp van 9696 naar 9704 geupdatet. Wellicht komt het daardoor? Ik lees in de posts van afgelopen pagina's ook eea terug over niet functionerende koeling. Ik heb geen nibe maar een metrotherm. Misschien is eea gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MoiZie schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:47:
[...]

Ik heb recent wel mijn warmtepomp van 9696 naar 9704 geupdatet. Wellicht komt het daardoor? Ik lees in de posts van afgelopen pagina's ook eea terug over niet functionerende koeling. Ik heb geen nibe maar een metrotherm. Misschien is eea gerelateerd?
Graag even duidelijk zijn. Staat de laagste aanvoer temperatuur op 18 dan komt het daardoor. En start de WP daardoor kort en vaak dan krijg je foutmeldingen.
Zeker met maar 30 graadminuten gaat het heel snel.

18 graden als laagste temperatuur is een veilig gekozen instelling.
Maar dan moet er genoeg warmte in het beton zitten om te kunnen koelen.

De update heeft er niets mee te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 03-05-2025 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:05
Ik verbaas me eigenlijk wel dat er al wordt gekoeld. Zo warm is het toch niet? Ik bedoel, zet de deuren en ramen open, dan wordt het toch koel genoeg.
Alleen bij een bodem WP kan ik me voorstellen dat je koel water laat circuleren, maar dan doet de compressor niets en krijg je dus ook de foutmeldingen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Miranda89 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:41:
Ik verbaas me eigenlijk wel dat er al wordt gekoeld. Zo warm is het toch niet? Ik bedoel, zet de deuren en ramen open, dan wordt het toch koel genoeg.
Alleen bij een bodem WP kan ik me voorstellen dat je koel water laat circuleren, maar dan doet de compressor niets en krijg je dus ook de foutmeldingen niet.
Terechte verbazing!

Hier was het best even warm in huis, en koelen is doorgaans gratis, de zonnestroom was de hele week geen cent waard.

Salderen bestaat nog even; ik handel er nu naar alsof het niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:23

hrv

Het wordt in huis warmer en warmer met de zon van afgelopen week, dus ja, dan ga ik koelen zodat het constant op temperatuur blijft en niet warmer wordt.

Is dat zo gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:22
Miranda89 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:41:
Het was donderdag toen ik om 17:00 thuis kwam, 27 graden in huis. Ja, dan had ik graag gewild dat het systeem de hele dag de vloer wat gekoeld had ja. Dat een graad of 2 gescheeld. Dan kun je daarna alles open zetten wat je wil, maar die warmte verdwijnt niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:13
Het was de afgelopen dagen wel bijzonder warm voor de tijd van het jaar.
Dat zorgde dus voor een stijging van de temperatuur in de woning bij ons. Een dusdanige stijging dat het als te warm werd ervaren. Omdat je niet weet welke temperaturen je later nog voor je kiezen krijgt, is het fijn dat je de mogelijkheid hebt om verdere stijging af te remmen.
Voor de zonnepanelenbezitters en een L/W of L/L of andere vorm van geëlektrificeerde actieve koeling WP is het juist, met het oog op het (verdwijnen van )salderen, een goed doel voor de opgewekte energie.
M'n drie vorige zomer heb ik eigenlijk vanaf half mei tot half september handmatig constant gekoeld om het beton in huis niet de kans te geven om op te warmen. Dit jaar voor het eerst automatisch aan het koelen. Vanwege de meerdere updates voelt het nu soms alsof er toch dingen andere reageren of dat instellingen eerder of later schakelen dan je zou willen. Ik wacht nu hoe AI nu "verbetering" gaat brengen. De start en stop momenten mbt koelen zijn niet wat ik vd auto stand verwachtte. Ik ben nu oa dus bezig de minimum aanvoertemp en filtertijd te tweaken om langere runs af te dwingen ipv de 5 minuten runs die ik vorige week had. Nu dus even wachten op de volgende warme periode en kijken of de veranderingen zo uitpakken als ik voor ogen heb. De koelcurve op 0/0 om zo de eigen curve actief te krijgen. Min aanvoer van 19 graden maar met deze temperaturen is de wp noch aan het verwarmen of koelen en een vloertemp van 21 graden. Dit alles zorgt voor een comfortabel gevoel in huis. Tot op heden dus erg blij met de mogelijkheden die NIBE biedt en ook blij dat er vorige week gekoeld is.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:29
Mijn afgifte is te gering voor koelen. Om deze week niet te hoeven verwarmen, heb ik deuren en ramen open gehad om zoveel mogelijk warmte naar binnen te laten. Uiteindelijk was het 23 graden in huis. Hopelijk was dat genoeg. Als dinsdagochtend inderdaad de zon schijnt, dan gaat het denk ik lukken.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50
Software versie 4.2.4 is uitgebracht: https://www.nibe.eu/webda...link_changelog/nibe-n.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Knowbody schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:19:
[...]

Graag even duidelijk zijn. Staat de laagste aanvoer temperatuur op 18 dan komt het daardoor. En start de WP daardoor kort en vaak dan krijg je foutmeldingen.
Zeker met maar 30 graadminuten gaat het heel snel.

18 graden als laagste temperatuur is een veilig gekozen instelling.
Maar dan moet er genoeg warmte in het beton zitten om te kunnen koelen.

De update heeft er niets mee te maken.
Waarin ben ik niet duidelijk? Dan kan ik dat verduidelijken. Bij ons staat de warmtepomp op 60 graadminuten en krijg ik de melding dit jaar voor het eerst. Inderdaad met 18 graden als limiet. Onze 2-onder-kap buren (gelijk systeem) hebben dit probleem niet. Gisteren was de zon weg, dus hoefde het huis niet te koelen. Intussen wil het huis weer koelen en hup, gelijk weer de foutmelding.
Vandaar mijn vraag in welke richting ik dit moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MoiZie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:43:
[...]

Waarin ben ik niet duidelijk? Dan kan ik dat verduidelijken. Bij ons staat de warmtepomp op 60 graadminuten en krijg ik de melding dit jaar voor het eerst. Inderdaad met 18 graden als limiet. Onze 2-onder-kap buren (gelijk systeem) hebben dit probleem niet. Gisteren was de zon weg, dus hoefde het huis niet te koelen. Intussen wil het huis weer koelen en hup, gelijk weer de foutmelding.
Vandaar mijn vraag in welke richting ik dit moet zoeken.
Door de 18 graden op 10 te zetten weet je of daarmee de foutmelding wegblijft of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoiZie
Knowbody schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:56:
[...]

Door de 18 graden op 10 te zetten weet je of daarmee de foutmelding wegblijft of niet.
Ok. Ik heb in 1.9.3.2 de temperatuur van 18 naar 10 graden gezet. We gaan het de komende dagen afwachten. Intussen bedankt voor je suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 15:22
Is er hier iemand die het voor elkaar krijgt om de Nibe warmtepomp goed aan te sturen met een Home Assistant integratie?

In ons geval een F1240 met een VVM320 binnenmodule. Wat ik graag zou willen:
- warm water maximaal verwarmen met zonne-energie,
- huis verwarmen en wachten op zonne-energie mits de solar forecast er is.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Er zijn verschillende wegen met verschillende mogelijkheden. De eenvoudigste is via de MyUplink integratie, maar die geeft niet alle opties.De meest uitgebreide via Modbus, daar is een interface bordje voor nodig bij jou. Anders kun je hier eens kijken: Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik heb zelf de MyUplink integratie, en vanuit HA schakel ik de ww modus naar Luxe als er genoeg stroom over is. setpoints voor start en stoptemperatuur dan in MyUplink of op de wp zelf. Met Modbus kun je die dacht ik ook in HA aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:16
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de stroomspoelen die bij de Nibe SMO40 geleverd worden?

Ik heb deze nu aangesloten, de zonnepanelen leveren terug maar ik zie geen -8ampere maar gewoon 8 ampere op fase 2. De spoel zit goed aangesloten.

Als ik namelijk een grootverbruiker aan zet zakken de ampere wel.

Is dit gewoon een sofware dingetje? Dat nibe gewoon die - niet toont?

Ik kan er niks over vinden in dit topic.

Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door RollingRacoon op 08-05-2025 15:11 ]

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Ik zie momenteel ook positieve waarden, ondanks dat ik teruglever.
De waarde is in mijn historie altijd positief, of ik nou verbruik of teruglever.
De spoelen zijn er uiteindelijk voor om te voorkomen dat de hoofdzekering overbelast raakt bij gebruik van het extra verwarmingselement, die tot 9kW kan trekken. Als je teruglevert met 8A en de wp gaat aan, dan zie je zoals je al zei dat de waarde gaat dalen, dus is er geen probleem voor de bewaking.

[ Voor 74% gewijzigd door wickydude op 08-05-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:16
wickydude schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:11:
Ik zie momenteel ook positieve waarden, ondanks dat ik teruglever.
De waarde is in mijn historie altijd positief, of ik nou verbruik of teruglever.
De spoelen zijn er uiteindelijk voor om te voorkomen dat de hoofdzekering overbelast raakt bij gebruik van het extra verwarmingselement, die tot 9kW kan trekken. Als je teruglevert met 8A en de wp gaat aan, dan zie je zoals je al zei dat de waarde gaat dalen, dus is er geen probleem voor de bewaking.
Klopt, maar voor het mooie had er -8 moeten staan na mijn idee.

Bedankt voor je reactie!

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zojuist deze update gedaan.
Komt na de update terug met een sensor fout 316 EB101-EP14.

Straks alles maar eens uit/aan. Eerst de update van de RMU voltooien die is nog bezig.

Update:
Uit aan was niet nodig.
Resetten terwijl de RMU nog bezig was met de update hielp niet. Toen de RMU klaar was kon ik daar resetten en bleef de zaak gezond.

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 09-05-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RollingRacoon schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:41:
[...]

Klopt, maar voor het mooie had er -8 moeten staan na mijn idee.

Bedankt voor je reactie!
De stroomspoeltjes zijn niet richting gevoelig. Ze hebben alleen als doel om de hoofdzekering(en) van je woonhuis te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Er is ook een update voor de smo40. 9715r5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Sinds de update is mijn ww schema een uur uit de pas. Datum en tijd staan goed in het systeem menu maar bij de service info is het een uur eerder. Lijkt wel of ie de zomertijd niet meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
Sinds de update is mijn ww schema een uur uit de pas. Datum en tijd staan goed in het systeem menu maar bij de service info is het een uur eerder. Lijkt wel of ie de zomertijd niet meeneemt.
Haha.
De Nibe kabouters...! Elke keer is er wat.

Mijn pomp gaat nog steeds telkens op intermitterend na een herstart.

Het is dat ik de mogelijkheden die de SMO qua Input en output mooi vind maar anders zou ik gewoon een Vaillant nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:40
wickydude schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
Kijk even bij mijn systeem sub tijd & datum of hier de tijdszone Amsterdam staat.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
clodders schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Kijk even bij mijn systeem sub tijd & datum of hier de tijdszone Amsterdam staat.
Staat op Amsterdam UTC +2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:40
wickydude schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:52:
[...]

Staat op Amsterdam UTC +2
Ik denk dat het klopt want in de app loopt deze ook een uur achter, echter als ik via de site inlog dan krijg ik wel de gegevens tot op het laatste tijdmoment te zien

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Nee het klopt dus niet. Voor de update ging de ww run om 12u van start, zoals het geprogrammeerd is.
Na de update begon ie om 11u. En vandaag al helemaal raar, om de 10 minuten van sww naar standby en weer terug. Ga de oude versie maar terugzetten als dat morgen niet beter gaat. Heb het programma nu naar 13u verschoven.
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste