NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 90 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:24
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Mijn S2125-12 was daar €3000 goedkoper dan NL adressen, ze spreken allemaal Engels en de subsidie mag je nog steeds aanvragen.

Mijn installateur heeft inmiddels 10+ bestellingen bij Hemmatema gedaan al, haha.
Goed.

Subsidie gaat voor mij niet gelden. Gasloos gebouwd.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 15:06
clodders schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:44:
[...]

Warmwater kan je ook instellen via het menu 2 in de Nibe VVM 320 hiervoor heb je gaan RMU40 nodig.
Kijk of dit hier lukt want dan is er iets anders aan de hand.
Klopt hoor, in principe werkt de VVM zelf gewoon goed. Het enige is omdat hij een RMU verwacht, die momenteel dus geen signaal (of iig niet het juiste signaal) terug geeft weigert hij warm water te maken schijnbaar.
Nibe is een duur merk, Nibe Nederland is extreem duur.

Ik heb zelf alles in Zweden besteld, waar de markt veel volwassener en competatiever is. De RMU 40 is hier al bijna de helft: https://hemmatema.se/vvs/varmesystem/tillbehor/nibe-rmu-40/

Verder kun je op Marktplaats wel een krijgen voor €150 gok ik.

Voor €400 heb je een PS5 joh, haha.
Hmm, zou inclusief verzending ongeveer 50 euro schelen in zweden. Maar inderdaad marktplaats was de betere oplossing geweest, kosten technisch. Zag inderdaad al wat voor bij komen voor rond de 220 etc. Maar heb geen zin om nu nog langer te wachten (en kan het zelf ook helaas niet wachten om er achter aan te gaan) op een RMU van marktplaats. Op dit moment is de kortste klap gewoon wachten op degene die ik besteld heb. Thanks voor de tip though, zal ik zeker onthouden voor in de toekomst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:31
bixobie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Nee de doeltemperatuur bij verwarmen is 20 graden, ik moet even kijken wat 'stop verwarming' is maar volgens mij staat dat default, ben daar niet aan geweest. Kan ik helaas ook in de app niet zien, moet ik zo even naar beneden.

Ik zie wel in de app dat de gemiddelde buitentemp 16.6 is, dus als die default 'stop verwarming' op 17 staat, dan klinkt eea wel logisch dat er (nog) niet gekoeld wordt denk ik... die zal ik dan eens naar 15 draaien.
Er zijn meerdere zaken in te stellen, je kunt even kijken of de links hier helpen:
wickydude schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:31:
Ik kwam deze pagina tegen, vond het wel helpen. Weet niet of anderen dit ook al kennen.
https://www.nibe.eu/nl-nl...len/instellen-koelfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:26
Knowbody schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Goed.

Subsidie gaat voor mij niet gelden. Gasloos gebouwd.
Mijn woning is ook gasloos gebouwd en ik heb ook subs ontvangen. Met de toen geldende regels natuurlijk. Betaling was in februari en aanvraag in november maar installaties van na 1 jan '22 kregen 2x zoveel subs💸💸

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-09 13:54
jurgen purgen schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:44:
[...]

Mijn woning is ook gasloos gebouwd en ik heb ook subs ontvangen. Met de toen geldende regels natuurlijk. Betaling was in februari en aanvraag in november maar installaties van na 1 jan '22 kregen 2x zoveel subs💸💸
Als ik het zo lees is een subsidievoorwaarde op dit moment, dat de woning voor 1 januari 2019 gebouwd is, of de bouwvergunning voor 1 januari 2018 is afgegeven.

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
cgms schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:36:
[...]

Als ik het zo lees is een subsidievoorwaarde op dit moment, dat de woning voor 1 januari 2019 gebouwd is, of de bouwvergunning voor 1 januari 2018 is afgegeven.

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp
Ja ok..

Ik ben niet meer op de hoogte van de subs. Goed dat je me er even op wijst dat dit er nu in staat.
Ik heb '21 de subs aangevraagd voor een wp in een huis van '17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 17:17

Metalrick

tcpdump ninja

Metalrick schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Deze heb ik geprobeerd, geen warm water meer, terug naar 9696R3. Van 9715 heb ik r3 een maand geleden ook gekregen en geprobeerd, ook daar geen warm water (en in het rood "NOT TESTED" in het scherm :F)
Afgelopen week nogmaals 9715R5 getest, nog steeds geen succes. Hij "ziet" de buitenunit niet meer, dan is het ook lastig om warm water te gaan maken. Ik ben benieuwd of meer mensen hier tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:51
Knowbody schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Het kant en klare vanuit Nibe: de 3 stroomspoeltjes die Nibe meelevert volgens de handleiding maar die er niet altijd bij zijn.
Die zijn bedoeld om de bijverwarming te throttelen als de hoofdaansluiting het zwaar gaat krijgen.
Wat is bij jou het probleem dan? EV laadsessie?
Probleem is er nog niet, maar ik heb het toch graag on orde…

Die spoeltjes, hebben die een bedrade verbinding naar de warmtepomp nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-07 19:02
helm71 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Probleem is er nog niet, maar ik heb het toch graag on orde…

Die spoeltjes, hebben die een bedrade verbinding naar de warmtepomp nodig ?
Hierbij uit de installatie guide voor de SMO40 …Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UEahVIvd_I5XbLAVBSTcD_QHxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RGnJsCuhvxUXIcLGwAfOeSRm.png?f=fotoalbum_large
Hoop dat het helpt, er zijn dus fysieke draden nodig, er moet een voltage staan tussen de vier punten welk overeenkomt met de stroom die geconsumeerd wordt ..
Gr. Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ja, zo is het wel bedoeld. Hier in de meterkast zitten er drie, die worden in een doosje aan een multicore kabel geknoopt (UTP kabel denk ik), die dan naar de WP gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
A ja, daar staat het ook. Meeraderige kabel met minimaal 0.5mm2 aders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:51
MarcKeulers schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:59:
[...]

Hierbij uit de installatie guide voor de SMO40 …[Afbeelding]
Hoop dat het helpt, er zijn dus fysieke draden nodig, er moet een voltage staan tussen de vier punten welk overeenkomt met de stroom die geconsumeerd wordt ..
Gr. Marc
Dank !

Ik heb een loze utp kabel… zou ik die aders kunnen gebruiken denk je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
UTP kabel haalt de 0,5mm2 per ader bij lange na niet. Maar het is te proberen. Eventueel steeds 2 aders combineren misschien.
Zou kunnen dat de spanningsval wat te groot is, hangt ook van de kabellengte af, dan krijg je misschien afwijkende metingen.
Heb net ff gekeken, bij mij is het idd geen utp kabel maar een 4-aderige kabel met wat dikkere aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06:00
berry76 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:44:
Via Facebook met een installateur in contact gekomen. Er zat lucht in de ELK9 waardoor er een zekering uitschakelde. Nu ontlucht en de schakelaar geresset, hopelijk gaat het nu goed
Ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb: relais in de ELK9 schakelen op de juiste momenten, maar nix geen bijverwarming.
Ik heb de ELK ontlucht en op het donkergroene knopje gedrukt, maar toch blijft de temperatuurbegrenzer open (lees: geen spanning na de temperatuurbegrenzer). Iemand enig idee waar ik het zoeken moet?

Edit: opgelost door de resetknop nog iets verder in te drukken 8)7 tot de maximaalthermostaat terugklikt. Weer wat geleerd

[ Voor 9% gewijzigd door Miranda89 op 26-05-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
helm71 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Dank !

Ik heb een loze utp kabel… zou ik die aders kunnen gebruiken denk je ?
Als je een multimeter of voltmeter hebt kun je de weerstand meten over de kabel (aan één kant twee kabels aan elkaar maken, aan andere kant de weerstand meten). Ga uit van een maximale amperage van 0,05 per spoel (16 ampere gedeeld door 300, ongeveer). Volgens NIBE mag er niet meer dan 3,2 volt over een spoel staan, dat suggereert dat de interne weerstand ongeveer 20 ohm is … met de gemeten weerstand kun je jouw afwijking bepalen .. en bepalen of die afwijking ok voor je is …

Je kunt ook kijken of je op het internet iets kunt vinden over de weerstand per meter …

Mijn persoonlijke kijk, je sluit het aan en neemt de afwijking voor lief. Kijk in de smo hoeveel je NIBE meet en of dat ok is voor je .. met een utp kabel kun je een paar draden combineren zodat je de weerstand van de kabel halveert, hoop dat het helpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

ReLight schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:05:
[...]

Dank voor je goedbedoelde advies: deze zaak zit echter iets anders in elkaar. Ik neem ook geen onredelijke positie in, en een service bijdrage heb ik ook voorgesteld. Maar dit zijn "Ierse travelers" praktijken zo. Een bedrijf mag zonder opgave van kosten en overeenkomst erover vooraf niet zo maar een rekening sturen, zeker niet zonder redelijke onderbouwing. En 'onder gerantie reparatie van een ondeugdelijk product wordt in NL en het consumentenrecht in het voordeel van de consument uitgelegd. Dwz zonder andere kosten in rekening te brengen. Daar is een vervelend woord voor: oplichting.

Nibe is hier 20min vandaan. Doorgaans (ook door mijn instalateur in de regio) wordt 60€ voorrijkosten berekend. Maw NIBE rekend even uit de loss pols 260€ per uur aan kosten. Sinds wanneer is dat acceptabel als bedrag?

Maar bij deze, mede tweakers - wees geïnformeerd.
#closure - rekening is geheel gecrediteerd.

De instalateur heeft mijn uitzet van zaken, inclusief eea aan artikelen over de garanties mbt economische levensduur en jurisprudentie van zaken opnieuw voor gelegd aan Nibe, hierbij heb ik bv ook gevraagd wat de kosten van voorrijden+uurloon zouden zijn geweest onder het service contract welke ik wel heb met de installeur. Hierbij ook het dossier nummer van mijn rechtsbijstandsverzekering duidelijk vermeld.

Geen enkele vorm van reactie van Nibe op dit alles, behalve dus de creditering. 🎉🎉🎊
Dit ging exact zoals ik door de rbv werd voorgesteld; er klopt geen hol van de garantie limitaties en service voorwaarden tov consument recht.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-09 09:31

hrv

Gefeliciteerd. Wellicht handig om wat gegevens te delen. Welke jurisprudentie, voorbeeldbrief, daar kunnen anderen wellicht ook nog wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelsmurf
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-09 21:08
Zijn er nog hobbyisten die erover nagedacht hebben om de Nibe hybride warmtepomp uit te schakelen bij een buitentemperatuur van 4 a 7 gr om het veelvuldig ontdooien tegen te gaan. Warmtepomp uit en cv aan. En hoe dit te schakelen met een smo 20.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knowbody
Koelsmurf schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:34:
Zijn er nog hobbyisten die erover nagedacht hebben om de Nibe hybride warmtepomp uit te schakelen bij een buitentemperatuur van 4 a 7 gr om het veelvuldig ontdooien tegen te gaan. Warmtepomp uit en cv aan. En hoe dit te schakelen met een smo 20.
Ik zou de gasketel compleet uitschakelen..weg ermee. Weg gasaansluiting. Weg extra kosten.
Gas kost altijd geld. Stroom kost regelmatig niets.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-09 16:38
Koelsmurf schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:34:
Ik heb mijn S2125 met smo s40 van +5 naar -5 geplaatst. Geen enkel probleem en daarna geen gasverbruik meer gehad.
De installateur heeft hem op +5 gezet wat volgens mij onzinnig is.

PieterH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Pieter Hermens schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb mijn S2125 met smo s40 van +5 naar -5 geplaatst. Geen enkel probleem en daarna geen gasverbruik meer gehad.
De installateur heeft hem op +5 gezet wat volgens mij onzinnig is.
De installateur heeft niet zoveel gedaan denk ik. +5 is de standaard waarde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:22:
[...]

De installateur heeft niet zoveel gedaan denk ik. +5 is de standaard waarde ;)
PS op zich is dat niet erg. De backup treedt in werking als de graadminuten op -460 komen (bij de standaard instellingen vd graadminuten).

Als de warmtepomp correct is geconfigureerd bij de inbedrijfstelling zal deze waarde niet snel worden bereikt. Hangt ook af van het juiste vermogen en juiste keuze van de GP12 pomp.

O.a. de "hoogste aanvoertemperatuur verwarming" (1.30.6 in S40) moet op een haalbaar getal worden ingesteld. Staat deze te hoog, dan kan het zijn dat de regeling een temperatuur gaat berekenen die heel lastig te halen is als de flow bijvoorbeeld (te) hoog is. Dan kom je in de problemen.

Wat is te hoog ? Volgens de startgids is gewenst een getal in te voeren die 5 graden hoger ligt dan de stooklijn. Bijvoorbeeld 35+5 is 40.

Mijn systeem werkte met een hoge flow rate van ca 30 lpm. Daarbij is een flow temperature van 26 al genoeg bij 0 graden buitentemperatuur en 30 graden ongeveer de max en ook zat genoeg voor kouder weer! Dus ik hoef daar geen 35 graden in te vullen, dat haalt hij toch niet.

Maar gaat de flow omlaag (of gedwongen, door de pomp te begrenzen op bijvoorbeeld 30%) dan haalt de wp makkelijker hogere temperaturen en moet dat getal in menu 1.30.6 ook worden aangepast naar bijvoorbeeld 35 a 40.

Hij gaat daar dan ook mee rekenen. Echter als hij te optimistisch is en te hoog gaat berekenen terwijl de warmtepomp het niet trekt, dan pas komen de graadminuten in de buurt van die -460. Zeker als er tussendoor ook nog SWW (douchewater) moet worden verwarmd.

Ik heb nu een flow van onder de 20 lpm en een maximale flow temperature van 28 ofzoiets.
20 groepen vloerverwarming, alles altijd open. Geen zone afsluiters !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Bij mij gaat de wp aan het eind van de nacht toch nog een paar keer draaien als het s nachts kouder is.
Heb de temperatuur op de rmu naar 18 gezet maar doet het toch nog af en toe, ook als het binnen 19,6 graden is. Gm lopen heel langszaam op als de Ta onder de 20 graden zakt (19,8 of zo).
Maar van mij hoeft ie niet te draaien.
Hoe lossen jullie dat op? Min. Watertemp staat op 20, die zou ik nog wat lager kunnen zetten. Of van auto modus naar handmatig gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 09-06-2025 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:39:
Bij mij gaat de wp aan het eind van de nacht toch nog een paar keer draaien als het s nachts kouder is.
Heb de temperatuur op de rmu naar 18 gezet maar doet het toch nog af en toe, ook als het binnen 19,6 graden is. Gm lopen heel langszaam op als de Ta onder de 20 graden zakt (19,8 of zo).
Hoe lossen jullie dat op? Min. Watertemp staat op 20, die zou ik nog wat lager kunnen zetten. Of van auto modus naar handmatig gaan.
Volgens mij is dat al vaker benoemd in dit draadje.

De stop temperatuur verwarming staat te hoog. De default is 17 graden en er hoort een bepaalde filtertijd bij. Die waarde is voor veel situaties erg hoog.

Alternatief is 1 klikje in Myuplink waarmee je de bedrijfsstand op handmatig zet.
Dat gebruik ikzelf het liefst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:23
wickydude schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:39:
Ik gebruik ook handmatig, zet twee keer per jaar de boel om:

Rond april de mogelijkheid tot verwarming uit, koeling aan, groepen van de vloerverwarming badkamer dicht.

Eind september omgekeerd.

Op deze manier hou je controle en kan het niet mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Ik heb een vraagje over het aanmaken en gebruiken van programmas in de SMS40. Er is weinig over te vinden.

Ik heb ene programma gemaakt waarbij ik enkel warm water aan heb gezet gedurende een paar uur per dag. Dit programma is actief, maar ik zie dat hij buiten deze tijden alsnog warm water aanmaakt, wat ik juist wil voorkomen.

Hoe werken programmas?
Moet ik 1 programma hebben wat SWW expliciet toelaat gedurende tijden en een ander programma wat het expliciet blokkeert gedurende de overige tijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ja, klopt. de eerste voor de toegestane tijden, de tweede voor de geblokkeerde tijden.
ik heb bijvoorbeeld bij 1 toegestaan op Normaal van 13:00 tot 17:00 en bij 2 op Uit van 17:00 tot 13:00 (die dan doorloopt tot de volgende dag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:22:
Ja, klopt. de eerste voor de toegestane tijden, de tweede voor de geblokkeerde tijden.
ik heb bijvoorbeeld bij 1 toegestaan op Normaal van 13:00 tot 17:00 en bij 2 op Uit van 17:00 tot 13:00 (die dan doorloopt tot de volgende dag).
Ik koos eerder ook voor "uit" maar kies nu voor "klein" (eco) en die schiet pas aan als er 20 graden gemeten wordt. Soort van backup dat er toch weer warm water wordt gemaakt als er meer dan normaal water verbruikt is.

Dat wil zeggen: klein is de standaard en gemiddeld of comfort is het programma in de middag. Dat is dus het enige programma wat er dan nodig is voor SWW, geen 2.
Zaterdag en zondag ook iets breder window gegeven voor "gemiddeld"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Dat is ook een goed idee 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

wickydude schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:22:
Maar dat wil toch zeggen dat je alleen maar een schema voor de niet toegestane tijden nodig hebt?
Ik bedoel buiten de geblokkeerde tijden snapt het systeem zelf toch ook wel dat ie warm water moet gaan maken?

Als hij nu al niet expliciet aan e toegestane tijden houdt, dan denk ik dat je alleen een blokkeerschema nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Klopt, als je de standaard ww instelling wilt hebben in de niet-geblokkeerde uren.
Als je bijvoorbeeld in het weekend de ww stand op luxe wilt hebben en door de weeks normaal, dan kun je dat met het tweede programma instellen.
Ik had het inderdaad met 1 programma kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ter aanvulling: als je gebruik maakt van de SG Ready functie, dan schakelt de wp van zuinig naar normaal als SG ready actief is.
Dat is wmb niet gewenst, ik wil alleen op de pv piek ww verwarmen. Dus ik heb toch twee programma’s in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wie ervaart er ook een bepaalde vertraging cq screen refreshing in Myuplink (Android)

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 12-06-2025 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 09:42
Ik moet ongeveer de helft van de keren dat ik de app open (Android) het scherm handmatig verversen door even naar beneden te swipen.

Maar dat is al sinds het begin van myuplink.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:46
Mijn WP is begonnen met koelen, door mijn woning met rietenkap en grote overstekken hoef ik niet zo snel te beginnen daarmee maar nu is het zo ver.

Mijn stooklijn koeling staat overal op 18 graden, maar ik merk dat de berekende aanvoer koeling nu al naar 15 gaat (SPA aan). Is dit hoe het hoort? Vorig jaar kreeg ik op een gegeven moment namelijk condens op de vloer, puur omdat het water te koud werd in de vloer. Dit wil nu voorkomen. Retour zit momenteel op 20,4.

Hoor graag jullie bevindingen of adviezen hierin.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 18:05
hrv schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:04:
Ik heb een vraagje over het aanmaken en gebruiken van programmas in de SMS40. Er is weinig over te vinden.

Ik heb ene programma gemaakt waarbij ik enkel warm water aan heb gezet gedurende een paar uur per dag. Dit programma is actief, maar ik zie dat hij buiten deze tijden alsnog warm water aanmaakt, wat ik juist wil voorkomen.

Hoe werken programmas?
Moet ik 1 programma hebben wat SWW expliciet toelaat gedurende tijden en een ander programma wat het expliciet blokkeert gedurende de overige tijden?
Er is in januari 2024 ook al over programma’s geschreven, zowel in MyUplink als op de SMO S40 kun je dat invoeren. Werkwijze: maak eerst meerdere ‘modi’ aan waarin je aangeeft wat het systeem moet doen op de tijden die jij wenst. Maak daarna een programma = tijdschema wanneer je een bepaalde modus wilt laten werken. Je kunt een weekschema’s maken met elke dag naar believen in te delen. Naar mijn gevoel zijn al die blokschema’s veel onhandiger en kun je alleen op de SMO uitvoeren. Bovenomschreven (en zie januari 2024) kan op je gemak in de tuin op je smartphone

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:30:
Mijn WP is begonnen met koelen, door mijn woning met rietenkap en grote overstekken hoef ik niet zo snel te beginnen daarmee maar nu is het zo ver.

Mijn stooklijn koeling staat overal op 18 graden, maar ik merk dat de berekende aanvoer koeling nu al naar 15 gaat (SPA aan). Is dit hoe het hoort? Vorig jaar kreeg ik op een gegeven moment namelijk condens op de vloer, puur omdat het water te koud werd in de vloer. Dit wil nu voorkomen. Retour zit momenteel op 20,4.

Hoor graag jullie bevindingen of adviezen hierin.
Berekende aanvoer koeling gaat nu zelfs naar 13,8 graden. Aanvoer BT25 zit al op 16. Retour zit nu rond 19.6

Benieuwd wat ik hiermee aan moet.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Berekende aanvoer koeling gaat nu zelfs naar 13,8 graden. Aanvoer BT25 zit al op 16. Retour zit nu rond 19.6

Benieuwd wat ik hiermee aan moet.
Doet hij bij mij ook. Maar ik heb dan ook het vinkje gezet bij de vochtigheid dus mogelijk houdt hij er rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:39:
[...]

Doet hij bij mij ook. Maar ik heb dan ook het vinkje gezet bij de vochtigheid dus mogelijk houdt hij er rekening mee.
Waar vind je dit vinkje dan? Ik heb geen vochtmeter verder, of hoe meet hij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Waar vind je dit vinkje dan? Ik heb geen vochtmeter verder, of hoe meet hij dit?
De ruimtesensor RMU S40 beschikt daarover.

Ik weet niet of jij die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:53:
[...]

De ruimtesensor RMU S40 beschikt daarover.

Ik weet niet of jij die hebt.
Nee die heb ik dus niet. Ik ga kijken of ik SPA misschien af moet zetten, want volgens mij zorgt SPA ervoor dat hij zich niet houd aan die 18 graden.

EDIT: Ik laat SPA aan en ga MENU 1.30.5 - LAAGSTE AANV. KOEL naar 17 zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door mvrooij op 13-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Nee die heb ik dus niet. Ik ga kijken of ik SPA misschien af moet zetten, want volgens mij zorgt SPA ervoor dat hij zich niet houd aan die 18 graden.
Dat denk ik maar kijk het even aan. Misschien is machine learning slim genoeg. Je hebt nu in elk geval koelvermogen. Met 18 graden gebeurt er niet zoveel.

Hij gaat lager omdat de laatste temperatuur op 10 graden staat (een dat is ook geadviseerd)

Hoe bevalt jouw S2125-12 uiteindelijk? Voldoende vermogen?
Ik overweeg de S2125-8 en wil die aan de andere kant van de muur zetten dus direct op de installatie. Korte leiding dus. Jij hebt 17 meter leiding las ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Dat denk ik maar kijk het even aan. Misschien is machine learning slim genoeg. Je hebt nu in elk geval koelvermogen. Met 18 graden gebeurt er niet zoveel.

Hij gaat lager omdat de laatste temperatuur op 10 graden staat (een dat is ook geadviseerd)

Hoe bevalt jouw S2125-12 uiteindelijk? Voldoende vermogen?
Ik overweeg de S2125-8 en wil die aan de andere kant van de muur zetten dus direct op de installatie. Korte leiding dus. Jij hebt 17 meter leiding las ik.
Ik gebruik Machine Learning verder niet, eens naar kijken dan?
Ja maar volgens mij is het zo dat bij een binnen temperatuur van 24 graden en een 60% luchtvochtigheid het dauwpunt ongeveer 16 graden is. Als je vloer daar dan onder komt dan krijg je natuurlijk condens. Dit had ik vorig jaar op een bepaald moment en wil ik echt voorkomen. Ik zet hem voor nu op 16 en ga testen.

Mijn S2125-12 bevalt super, nooit problemen en verbruik is top tegen over het gas verbruik wat ik voorheen had. Afgelopen winter grote verbouwing gehad (aanbouw met sfotwand etc etc) dus hij heefte maanden veel harder moeten werken om het binnen 21/22 graden te houden. In de nieuwe aanbouw ligt nu meer capaciteit in de vloer aan leidingen dus ben benieuwd hoe het komende winter gaat zijn.

Ik gebruik hem enkel voor CV en niet voor warmwater dus ik kan hem daar ook volledig op afstellen. Met SPA werkt dit naar mijn mening erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Beste medelezers… wie kan mij helpen met deze foutmelding, kan wrschl.geen kwaad denk ik en zal moeten wachten tot de buitentemp is gedaald, maar hij warmt nu de boiler niet op, die ik om deze tijd altijd laat lopen. Verwarmen is natuurlijk niet aan de orde en koelen doe ik niet (radiatoren)
De buitentemperatuur is nu (noord, onder de dakgoot) 29’ , de WP staat zuid, in de zon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUGtHdkyx2Fnf4fOiCSnbRA_dW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4k0hxavuULhD95C8S9WLmz0s.png?f=fotoalbum_large

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Wat is je BT28 temperatuur? Werkgebied verwarming staat als -25/+38 graden in de installatiehandleiding.
Voor ww zou je hem op additional heat only kunnen instellen. Of wachten tot het wat afgekoeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnJaJoRe
wickydude schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:10:
Wat is je BT28 temperatuur? Werkgebied verwarming staat als -25/+38 graden in de installatiehandleiding.
Voor ww zou je hem op additional heat only kunnen instellen. Of wachten tot het wat afgekoeld is.
Há… dat zal het wel zijn dan, BT28 = 42.9 🥵
Thx, ik wacht wel tot vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Ik zie dat tijdens het koelen de warmtepomp erg rustig draait. Compressor op 20hz.

Echter de snelheid van de laadpomp staat al uren op slechts op 1% en dat lijkt me toch niet geheel kloppen.
Op zie manier kan hij nooit voldoende flow hebben lijkt me.

Binnen staat alles 100% open zoals altijd.

Temperatuur in de woning loopt ook gewoon gestaag op, dus dit lijkt niet geheel te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door hrv op 13-06-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Ik zeg dit fout, bij iedere defrost blijft mijn compressor op precies 35hz draaien en gaat dan meteen weer omhoog.
Dat alleen al is dat ik ook de S2125 op de wenslijst heb staan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
hrv schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:35:
Ik zie dat tijdens het koelen de warmtepomp erg rustig draait. Compressor op 20hz.

Echter de snelheid van de laadpomp staat al uren op slechts op 1% en dat lijkt me toch niet geheel kloppen.
Op zie manier kan hij nooit voldoende flow hebben lijkt me.

Binnen staat alles 100% open zoals altijd.

Temperatuur in de woning loopt ook gewoon gestaag op, dus dit lijkt niet geheel te werken.
Hmm ik ben aan het kijken en ik zie bij mij ook Snelheid laadpomp EB101 1% aangeven.. Dat lijkt me niet juist.. zie ook dat de router niet meer zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Als je aanvoer goed is en je retour er vlak bij in de buurt zit zal er geen hogere snelheid nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Bij mij is is het buiten 31,9 en binnen nog 21,9 dus de koeling hoeft nog niet te werken :D
Heb de buitenluiken dicht, dat scheelt aanzienlijk in de opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
wickydude schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:45:
Als je aanvoer goed is en je retour er vlak bij in de buurt zit zal er geen hogere snelheid nodig zijn.
Berekende aanvoer heb ik nu op 16 staan (lager mag hij van mij niet omdat ik anders condens kreeg). Aanvoer BT25 zit nu op 19,5, BT12 op 17,5. Retour BT3 19,8 en BT71 20,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Lage pompsnelheid is prima.

Met een sterke pomp en goede leidingen is 1% als het goed is nog steeds wat hij minimaal wil zien.

(Kijk naar de flow of flowmeters en tel het op)
In de boekjes staat de minimale benodigde flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Retour is bij mij ook 19 graden, dus blijkbaar kan hij ondanks de lage flow tussen buitenunit en binnenwerk toch voldoende koeling in de vloer kwijt?

Of lees ik het verkeerd?
De binnenpomp staat wel lekker te draaien. Volle flow door de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

...

[ Voor 99% gewijzigd door hrv op 13-06-2025 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
AnJaJoRe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Há… dat zal het wel zijn dan, BT28 = 42.9 🥵
Thx, ik wacht wel tot vanavond
Hi AnJaJoRe,

Ik heb dit probleem opgelost door te zorgen dat de buiten sensor niet in de zon hangt … sindsdien nooit boven de 30 graden en de buitenunit geeft geen foutmelding meer … hoop dat dit ook voor jou helpt ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Hij kijkt niet alleen naar de omgevingstemperatuur BT1, maar ook naar de BT28, dat is een sensor die aan de achterkant van de unit bovenaan de warmtewisselaar zit.
Die meet de temperatuur van de unit zelf, als die in de zon staat kan ie ook zo maar oplopen. Waarschijnlijk neemt ie die voor de genoemde foutmelding, kan ik me zo voorstellen. Als de unit te warm wordt zal het niet lekker meer werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
@wickydude en @MarcKeulers , ik denk dat wickydude gelijk heeft, de buitensensor BT1 zit bij mij onder de dakgoot noord, komt nooit zon op. BT28 in de WP die zuid staat in de volle zon.
Overigens loste het probleem zichzelf inderdaad op, temp BT28 was eind van de middag gedaald naar 30’ en het systeem startte zelf spontaan weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
AnJaJoRe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:54:
@wickydude en @MarcKeulers , ik denk dat wickydude gelijk heeft, de buitensensor BT1 zit bij mij onder de dakgoot noord, komt nooit zon op. BT28 in de WP die zuid staat in de volle zon.
Overigens loste het probleem zichzelf inderdaad op, temp BT28 was eind van de middag gedaald naar 30’ en het systeem startte zelf spontaan weer
Helemaal correct, ikbedoelde de bt28 bij de buitenunit, niet de bt1, sorry voor de verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Ik krijg de VVM-S320 maar niet aan het koelen. Hij doet gewoon echt niks, wat ik ook probeer in te stellen. Vorige zomer lukte het wel...
Iemand een idee? Het is binnen al een paar dagen 27-28 graden. BINNEN.

Moet ik terug naar de fw van vorig jaar?

[ Voor 18% gewijzigd door bixobie op 15-06-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik zou zelf in zo’n geval het documentje van Nibe nog eens langslopen. https://www.nibe.eu/downl...0S40%20&%20VVM%20S320.pdf
Kan zijn dat de fw niet helemaal klopt, maar de logica van het documentje nog wel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Ik heb dat wel 10x nagelopen, hielp niks... maar de koeling is nu wel gaan lopen.
Ik heb in MyUplink menu 4.2 Plus functions alles bij 4.2.2 op OFF gezet (alles stond ON:
- Affect room temp heating OFF
- Affect room temp cooling OFF
- Affect hot water OFF
- Cooling with solar energy surplus OFF
En toen begon ie ineens te koelen... schiet mij maar lek.
De zonnepanelen leveren as we speak 6kW.
Ik vermoed dat ON en OFF in Zweden iets heel anders betekent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Knowbody op 15-06-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bixobie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:15:
Ik heb dat wel 10x nagelopen, hielp niks... maar de koeling is nu wel gaan lopen.
Ik heb in MyUplink menu 4.2 Plus functions alles bij 4.2.2 op OFF gezet (alles stond ON:
- Affect room temp heating OFF
- Affect room temp cooling OFF
- Affect hot water OFF
- Cooling with solar energy surplus OFF
En toen begon ie ineens te koelen... schiet mij maar lek.
De zonnepanelen leveren as we speak 6kW.
Ik vermoed dat ON en OFF in Zweden iets heel anders betekent...
Staat het vinkje aan bij koelen met overproductie PV wellicht? Daar had ik last van. Speelt alleen als je SunSpec protocol laat meedoen.

Als het in de handmatige mode niet lukt dan is het iig niet een temperatuur instelling van 25 graden die default staat voor de auto mode.

Ah dit was je probleem. Is onduidelijk misleidend of verkeerd vertaald.

"Cooling with solar energy surplus OFF"

NB
Waarschijnlijk heb ik je ook al eens herstart .. Dan staat je pomp mode koeling weer op intermitterend, daar wordt het ook niet beter van .. Hij doet het er wel om maar het deugt niet.

Ik heb een reactie uit Zweden gekregen op deze bug melding. Hopelijk is het er nu eindelijk eens uit bij de volgende release.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 15-06-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Knowbody schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:23:
[...]
Ik heb een reactie uit Zweden gekregen op deze bug melding. Hopelijk is het er nu eindelijk eens uit bij de volgende release.
Ooit een keer antwoord gehad op mijn vraag waarom de pv opwek ineens van eenheid is veranderd waardoor je, in geschiedenis, het direct gebruikt vermogen en de pv-opwek niet meer samen in een chart kan bekijken.
Na drie jaar, is dat elke keer na een update, het eerste waar ik naar kijk en elke keer weer ;(

[ Voor 9% gewijzigd door jurgen purgen op 15-06-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jurgen purgen schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:07:
[...]

Ooit een keer antwoord gehad op mijn vraag waarom de pv opwek ineens van eenheid is veranderd waardoor je, in geschiedenis, het direct gebruikt vermogen en de pv-opwek niet meer samen in een chart kan bekijken.
Na drie jaar, is dat elke keer na een update, het eerste waar ik naar kijk en elke keer weer ;(
Ik vind het allemaal erg bijzonder hoe dat gaat in softwareland tegenwoordig. Het lijkt wel of er een kudde afgestudeerden op wordt gezet die verder geen ervaring hebben met dat wat ze eigenlijk aan het bouwen zijn ...

Nibe heeft ongeveer de mooiste software van alle merken in warmtepompland, maar zelfs dan is het nog verre van perfect en voor elke nieuwigheid krijg je er ergens anders een bug voor terug.
Maar goed. We betalen initieel een hogere prijs en krijgen dan wel een product die connected is en steeds gratis en simpel kan worden geüpdate. Waar vind je dat anders?

Als je een nieuwe TV koopt is dat model morgen oud en stoppen de updates binnen een paar jaar. Gelukkig gaan de modellen in warmtepompland wat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Waar ik me vooral aan erger is dat er letterlijk 1000 variabelen zijn waarvan 90% een totaal onzinnige naam hebben zoals cooling-ep12345678 etc. en nergens kun je een lijst vinden met wat het betekent, en bij elke update komen er 20 nieuwe bij en zijn er 20 niet meer beschikbaar. Ook de documentatie van de S serie is minimaal. Het is maar wat gokken en aanklikken en hopen dat er iets gaat werken. Ik heb geen hoge pet op vd software ontwikkelars daar. Voor mij volgende keer geen Nibe meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
bixobie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:28:
Waar ik me vooral aan erger is dat er letterlijk 1000 variabelen zijn waarvan 90% een totaal onzinnige naam hebben zoals cooling-ep12345678 etc. en nergens kun je een lijst vinden met wat het betekent, en bij elke update komen er 20 nieuwe bij en zijn er 20 niet meer beschikbaar. Ook de documentatie van de S serie is minimaal. Het is maar wat gokken en aanklikken en hopen dat er iets gaat werken. Ik heb geen hoge pet op vd software ontwikkelars daar. Voor mij volgende keer geen Nibe meer.
Dat is dan op modbus niveau. Ik zie dat als een extraatje dat voor de gewone gebruiker niet eens zo relevant is.

Dat kun je zeggen, "voor mij geen Nibe meer". Maar kijk gerust naar de concurrenten hoor. Vaillant heeft de firmware keihard aan boord, om maar wat te noemen. (overigens populair, mooi en veel waar voor het geld)
Van de merken die hier op Tweakers topics hebben zou ik er met geen enkele willen ruilen, als het gaat om de bediening en de mogelijkheden! Voor het geld vind ik Nibe duur, maar zoals gezegd de updates waardoor de producten toch beter worden zijn ook veel waard.

Wel ben ik ontevreden over de R410A split unit, zeker als die te zwaar gedimensioneerd is. Te lawaaiig en pauzes bij defrosts. Het werkt hoor, en is degelijk storingsvrij. En al 15 jaar verkrijgbaar!
Maar de S2125 is het huidige neusje van de zalm.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 15-06-2025 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Ik weet niet van de andere NIbe modellen maar deze S serie zou een machine moeten zijn die eenmaal ingesteld, altijd zou moeten werken. Maar in de praktijk heb je geen idee wat het ding doet, of ie het doet, of ie het goed doet of niet. Wat ie wel heel goed doet (ALS ie het doet) is verwarmen, hij houd alleen nooit meer op. In de winter probeert het systeem, wat je ook instelt, de temperatuur rond de 22 graden te houden, wat gewoon veel te warm is. ALs de zon dan wat het huis opwarmt is het als snel in de winter ook al tegen de 25-26 graden of warmer en het ding ziet dat niet en stookt gewoon loeihard door. Weet niet of dat nu met die AI regeling beter gaat komende winter. Maar als 'simpele consument' wil je dit apparaat echt niet hebben, als tweaker kun je dan nog wel wat experimenteren en uitzoeken en hier rondvragen enzo, maar ik moet er niet aan denken dat mijn gepensioneerde vader of simpele buuf dit apparaat zouden hebben... ook het feit dat de installateurs eigenlijk niet goed weten hoe ze met wp om moeten gaan helpt niet mee, maar dat kun je Nibe dan weer niet kwalijk nemen... alhoewel... ze kunnen best certificering van hun dealers en installateurs eisen.

Mooi voorbeeld is dat menu 4.2.2 wat ik liet zien, dat is er dan ineens, maar er is werkelijk totaal geen documentatie of iets van te vinden wat die opties nu eigenlijk zouden moeten doen en hoe je er mee om moet gaan, dus dan ga je maar op je eigen logica af. 'koelen met surplus aan zonne-energie'? Ja dat wil ik wel, klinkt logisch, als de zon toch schijnt is het snel warm in huis en kun je met die teveel aan zonne-energie mooi de vloer koelen! Je moet het alleen UIT zetten om de koeling AAN te zetten :+

[ Voor 17% gewijzigd door bixobie op 15-06-2025 19:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurgen purgen
Ik ben het met je eens over de 1000 variabelen en dat is in mijn ogen juist wat het zo mooi maakt. Zo kan voor elke woning een machine gevonden worden.
het assortiment is zo groot, dat er met alle beperkingen, die men tegen is gekomen in hun meer dan 40 jaar, rekening is gehouden. Alleen willen ze nu sw die op alle machines hetzelfde zou doen en daar zitten de meeste wrevel. Voor het tinkeren en tweaken is dit een leuke machine, maar zoals @Knowbody aangeeft, zit het vervelende in ingenieurs en programmeurs die problemen maken om ze op te lossen met andere problemen.

Zo had je vorig jaar 2x dezelfde parameter in geschiedenis (dynamische prijzen). Maar je had vorig jaar ook de geschiedenis van dynamische prijzen tot het moment dat de registratie door jouw module gestart was. Nu heb je maar een week geschiedenis Het probleem zit ,zoals je aangeeft, ook bij de installateur die alleen wil plaatsen en weglopen. Alsof ie een gasketel plaatst.

Hier een jaar of twee bezig geweest en nu een tweede winter dat ie liep zoals het moest.
Er zou eigelijk een tutorial oid op YT gedropt moeten worden zodat je naast de reclame ook echt onderwezen wordt. Wij hebben hier een plek om elkaar tegen te komen en van elkaar te leren. Maar voor veel is ook dat teveel en zou het fijn zijn als er een installateur zou zijn die van deze machines zijn specialisatie zou maken en dan bedoel ik niet alleen 1 merk zou installeren vanwege de omzet.

In de basis dus een megaproduct en daarom zal mijn volgende machine ook een NIBE zijn. Echter sw sucks at times

[ Voor 47% gewijzigd door jurgen purgen op 15-06-2025 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
bixobie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:08:
Ik weet niet van de andere NIbe modellen maar deze S serie zou een machine moeten zijn die eenmaal ingesteld, altijd zou moeten werken. Maar in de praktijk heb je geen idee wat het ding doet, of ie het doet, of ie het goed doet of niet. Wat ie wel heel goed doet (ALS ie het doet) is verwarmen, hij houd alleen nooit meer op. In de winter probeert het systeem, wat je ook instelt, de temperatuur rond de 22 graden te houden, wat gewoon veel te warm is. ALs de zon dan wat het huis opwarmt is het als snel in de winter ook al tegen de 25-26 graden of warmer en het ding ziet dat niet en stookt gewoon loeihard door. Weet niet of dat nu met die AI regeling beter gaat komende winter. Maar als 'simpele consument' wil je dit apparaat echt niet hebben, als tweaker kun je dan nog wel wat experimenteren en uitzoeken en hier rondvragen enzo, maar ik moet er niet aan denken dat mijn gepensioneerde vader of simpele buuf dit apparaat zouden hebben... ook het feit dat de installateurs eigenlijk niet goed weten hoe ze met wp om moeten gaan helpt niet mee, maar dat kun je Nibe dan weer niet kwalijk nemen... alhoewel... ze kunnen best certificering van hun dealers en installateurs eisen.

Mooi voorbeeld is dat menu 4.2.2 wat ik liet zien, dat is er dan ineens, maar er is werkelijk totaal geen documentatie of iets van te vinden wat die opties nu eigenlijk zouden moeten doen en hoe je er mee om moet gaan, dus dan ga je maar op je eigen logica af. 'koelen met surplus aan zonne-energie'? Ja dat wil ik wel, klinkt logisch, als de zon toch schijnt is het snel warm in huis en kun je met die teveel aan zonne-energie mooi de vloer koelen! Je moet het alleen UIT zetten om de koeling AAN te zetten :+
Het gaat om het huwelijk tussen wat de installateur heeft geleverd en wat je al had, je afgiftesysteem. Daar gaat het vaak niet in 1x goed en zit nog een hoop onkunde bij installerend Nederland.
(NB het zou ook helpen als Nibe de startgids PDF zou updaten, met specifieke parameters voor nieuwbouw systemen)

Je hebt een mooi systeem. Ik zou het volledig 'weather compensated' willen laten draaien. Zonder buffers en afsluiters! Volledig 'open loop'. Eventueel een volumizer in de retour, voor situaties waar te weinig water in het systeem zit.
En ja, ik zou heel tevreden zijn met een systeem dat 7x24 doordraait. Precies hoe het moet ! Als de temperatuur altijd hetzelfde is maar naar je smaak te hoog, staat de curve goed maar de verschuiving niet.

Je was nog maar net met je systeem aan het ervaringen opdoen en toen kwam die Machine Learning update. Eigenlijk is dat hetgeen waar wij al wat langer op zaten te wachten omdat we zo nodig met een setpoint op een ruimte thermostaat willen werken. En waarom werkt dat niet goed ? Nou ja, in de meeste landen hebben ze geen vloerverwarming en werkt de verwarming dus met behulp van radiatoren. Ook bij huizen die warmtepompen hebben. Dan werkt ruimteregeling wat beter omdat die trage massa niet in de weg zit.

Om voor jou te ervaren dat je wel degelijk met een Nibe een goed systeem hebt (kunt hebben) zou ik het Machine Learning gedeelte niet laten meedoen, dus vinkje uit bij ruimtethermostaat. Juiste stooklijn weten te vinden. Als het dan goed werkt kun je altijd nog kijken of het verbetert met Machine Learning erbij.

Overigens dat met die koeling in 4.2.2 lijkt mij ook weer een bug. Mogelijk werkt zoiets alleen (goed) als de stroomspoeltjes om de 3x25A zijn aangebracht zodat het systeem ook weet wanneer er overschot is.
Ben het eens hoor met je, de documentatie is summier en de help tekst bij de parameter onvoldoende maar goed, onze logica zit vaak wel goed maar helpt niet als het een bug is.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 15-06-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@jurgen purgen
Op YT is niet zoveel over Nibe te vinden. Het eerste dat je vind zijn die commercials van enkele seconden of de webinars met Nibe en Rensa.

Ik kijk zelf graag naar hoe bepaalde Plumbers systemen aanleggen en daar ook duidelijk aangeven hoe het vooral niet moet.

Urban Plumbers vind ik een voorbeeld van hoe een loodgieter zou moeten werken! (heat geek, erg belangrijke en invloedrijke club in de UK, certified)

We hebben in NL ook een heat geek. Hij was me eigenlijk voor haha. Vind hem (PS) wat minder geschikt maar ok, hopelijk helpt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@bixobie voor je buuf of schoonvader zou ik denk ik gewoon een Vaillant systeem neerpleuren, Arotherm Plus R290. Geen omkijken naar - mits juist aangelegd, dus met zo min mogelijk onderdelen!!! - en voor firmware updates moet je het moederbord vervangen ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 15-06-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Knowbody schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:23:
[...]
NB
Waarschijnlijk heb ik je ook al eens herstart .. Dan staat je pomp mode koeling weer op intermitterend, daar wordt het ook niet beter van .. Hij doet het er wel om maar het deugt niet.
Is dit wat je daarmee bedoeld?
Waar zet ik dat uit in de S320?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhkCxqVIiOjJW8aiGVEWnGUDfpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xf685FaDg0dclDSUcwi0al8u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@bixobie 7.1.2.3.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Bijna :) op de VVM-S320 is het blijkbaar 7.1.2.2, en dat stond al op auto ipv intermittend.

[ Voor 5% gewijzigd door bixobie op 18-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:11:
[...]

Berekende aanvoer heb ik nu op 16 staan (lager mag hij van mij niet omdat ik anders condens kreeg). Aanvoer BT25 zit nu op 19,5, BT12 op 17,5. Retour BT3 19,8 en BT71 20,2.
Ben met mijn koeling bezig geweest afgelopen dagen. Ik heb nu de Laagste aanvoer koeling op 14 staan waardoor op de goedkoopste momenten van de dag (Door SPA) de berekende aanvoer richting 14/15 graden gaat. Daardoor produceert mijn WP op BT12 een water temperatuur van 15,8 graden. Binnen (heb een lange leiding buiten liggen) komt een aanvoer (BT25) van 18,5 graden. Dit is dus ook wat mijn vloer nu in gaat.
Retour BT71 zit op 19 graden. Voor nu lijkt me dit top, ik kijk het dit weekend aan. Bij geen condens op de vloer dit weekend ga ik nog 1 graden verder zakken zodat er 17,5/18 graden mijn vloer in gaat.

Eindelijk krijg ik nu wat ik wil bereiken en het systeem begin te begrijpen. Het probleem is altijd de ingestelde aanvoer koeling geweest. Deze stond op 10 waardoor met SPA hij soms ook gewoon richting 11 graden aanvoer ging. Merk nu ook pas het verschil tussen BT12 en BT25 op, dit is met koelen net wat groter. Het gaat er natuurlijk om wat uiteindelijk de vloer in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Ben met mijn koeling bezig geweest afgelopen dagen. Ik heb nu de Laagste aanvoer koeling op 14 staan waardoor op de goedkoopste momenten van de dag (Door SPA) de berekende aanvoer richting 14/15 graden gaat. Daardoor produceert mijn WP op BT12 een water temperatuur van 15,8 graden. Binnen (heb een lange leiding buiten liggen) komt een aanvoer (BT25) van 18,5 graden. Dit is dus ook wat mijn vloer nu in gaat.
Retour BT71 zit op 19 graden. Voor nu lijkt me dit top, ik kijk het dit weekend aan. Bij geen condens op de vloer dit weekend ga ik nog 1 graden verder zakken zodat er 17,5/18 graden mijn vloer in gaat.

Eindelijk krijg ik nu wat ik wil bereiken en het systeem begin te begrijpen. Het probleem is altijd de ingestelde aanvoer koeling geweest. Deze stond op 10 waardoor met SPA hij soms ook gewoon richting 11 graden aanvoer ging. Merk nu ook pas het verschil tussen BT12 en BT25 op, dit is met koelen net wat groter. Het gaat er natuurlijk om wat uiteindelijk de vloer in gaat.
Bij mij werkt het goed sinds de pomp op handmatig staat. 25% of lager was net te langzaam, bij opstarten koeling ging hij soms een paar keer herstarten, bij 30% gaat het feilloos. En het is dan ook mooi stil.

Systeem: 20 groepen open loop, behalve de badkamers. Dus 18 groepen. Debiet is ongeveer 18 lpm, op 30%! Rustige lange runs.

Laat ik het op de automatische stand, gaat de pomp vaak veel te hard en kan er 30 lpm gehaald worden. Totaal niet nodig.
Dat komt omdat de 25-70 pomp te zwaar is voor het vermogen en dat komt weer omdat de warmtepomp teveel is overbemeten.

Als het allemaal niet precies goed is, loop je te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Bij mij werkt het goed sinds de pomp op handmatig staat. 25% of lager was net te langzaam, bij opstarten koeling ging hij soms een paar keer herstarten, bij 30% gaat het feilloos. En het is dan ook mooi stil.

Systeem: 20 groepen open loop, behalve de badkamers. Dus 18 groepen. Debiet is ongeveer 18 lpm, op 30%! Rustige lange runs.

Laat ik het op de automatische stand, gaat de pomp vaak veel te hard en kan er 30 lpm gehaald worden. Totaal niet nodig.
Dat komt omdat de 25-70 pomp te zwaar is voor het vermogen en dat komt weer omdat de warmtepomp teveel is overbemeten.

Als het allemaal niet precies goed is, loop je te tweaken.
Bij mij draait de pomp altijd op 1% omdat ik natuurlijk een 2de pomp heb die zich automatisch aanpast. Dit lijkt voor zover gewoon goed te gaan, zie hier niks geks in. Heb hem wel op AUTO gezet op jou advies, stond natuurlijk door die bug op inter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Bij mij draait de pomp altijd op 1% omdat ik natuurlijk een 2de pomp heb die zich automatisch aanpast. Dit lijkt voor zover gewoon goed te gaan, zie hier niks geks in. Heb hem wel op AUTO gezet op jou advies, stond natuurlijk door die bug op inter.
Het liefst draait het gewoon allemaal op de standaard- en automatische waarden. Als het systeem klopt, kloppen die instellingen waarschijnlijk ook gewoon.

Maar om verwarring te voorkomen:
De eerste 'auto' die je noemde is de pompsnelheid, de 2e auto die je noemde is iets anders want daarmee wordt bepaald of de pomp altijd draait bij vrijgave of intermitterend. Intermitterend is in 9 vd 10 praktijk situaties onjuist maar helaas de standaard waarde.

Mijn systeem heeft geen flowmeter dus de automatische stand vd GP12 werkt mijn inziens daardoor niet geweldig. Als hij bijvoorbeeld terug moduleert naar 50% geeft dat nauwelijks minder debiet dan bij 100%.

Er is geen buffervat. Dit systeem is direct en open loop, dus ook geen dynamisch drukverlies.

Doordat de pomp te zwaar is voor het afgiftesysteem (lees: het afgiftesysteem is goed en geeft weinig drukverlies) wordt het regelbereik veel kleiner. Een minder krachtige pomp gaat het hier beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Koelen gaat met Machine Learning duidelijk beter. Telkens als de graadminuten dreigen op te raken wordt de berekende Ta naar beneden aangepast en blijft de zaak dus draaien. Met een schuin oog kijkt de regeling als het goed is naar het dauwpunt, de data daarvoor krijgt hij van de RMU S40.

Pompsnelheid op automatische toerenregeling gezet en dat gaat ook best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Ik heb juist vandaag ineens geen koeling.

Heb al paar dagen gekoeld, ging eigenlijk automatisch nadat ik Koeling weer aangezet had in de bedrijfsstand.

Alleen vandaag staan de graadminuten op 0, geen beweging in te krijgen. Het is 25.2 binnen, koeltemp staat op 23...

Die UX is zo irritant, zelfs met een computer in de garage, een slimme thermostaat éne en app krijg je gewoon niet duidelijk wat dat ding aan het doen is en waarom.

edit: hele ding opnieuw opgestart, nu loopt DM weer op...

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 21-06-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:05
@ApexAlpha Door jouw opmerking ook even gekeken. Sinds vorige week (12 juni) geen graadminuten meer geregistreerd, dus ook maar even opnieuw opgestart. En nu meteen aan het koelen. Blijft toch een beetje buggie allemaal.

[ Voor 2% gewijzigd door Chicken op 21-06-2025 17:39 . Reden: Datum bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Hey ik lees al tijdje mee hier en heb even een vraag nu.
Ik hem een MHI en die staat momenteel op koelen maar ik vroeg me af of dit schakel gedrag normaal is en wat ik evt kan doen om langere runs te maken?
De GM staat op 90 bij dit voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVfsyBC0raC5UlOZtlwlNsJP4SY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRqo215vdyxLe9mOPJlDKzO8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Chicken schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:36:
@ApexAlpha Door jouw opmerking ook even gekeken. Sinds vorige week (12 juni) geen graadminuten meer geregistreerd, dus ook maar even opnieuw opgestart. En nu meteen aan het koelen. Blijft toch een beetje buggie allemaal.
Inderdaad. Zo was er ook (bij mijn VVM-S320 althans) altijd een parameter die aangaf of de koeling aan stond, bijv. cooling_eme20_42667 en er was er nog 1, maar dat werkt ook allemaal niet meer... daar kun je dus ook niks meer aan zien.

Er is ook een parameter die het aantal 'cooling degree minutes' zou moeten laten zien maar die doet ook helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Master-T schreef op zondag 22 juni 2025 @ 07:23:
Ik hem een MHI en die staat momenteel op koelen maar ik vroeg me af of dit schakel gedrag normaal is en wat ik evt kan doen om langere runs te maken?

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde soort gedrag ja...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhkCxqVIiOjJW8aiGVEWnGUDfpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xf685FaDg0dclDSUcwi0al8u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

[Afbeelding]
De vloer is koud en dus op temperatuur? Dan is dat normaal gedrag.

Om langere runs te krijgen kunnen de graadminuten van standaard +30 naar bijv +60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kort vraagje: ik heb een b/w warmtepomp van Nibe en koel daarmee passief gestuurd op buitentemperatuur (dus geen ML). Mijn graad-minuten voor koeling staan permanent op 0.

Mijn vraag: kan ik uit het bovenstaande concluderen dat graad-minuten niet gebruikt worden bij passief koelen?

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
macbelly schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:34:
Kort vraagje: ik heb een b/w warmtepomp van Nibe en koel daarmee passief gestuurd op buitentemperatuur (dus geen ML). Mijn graad-minuten voor koeling staan permanent op 0.

Mijn vraag: kan ik uit het bovenstaande concluderen dat graad-minuten niet gebruikt worden bij passief koelen?
De compressor wordt niet gebruikt. Dat zal het wel zijn. Er loopt gewoon een pompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:05
macbelly schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:34:

Bij mij waren de graadminuten ook permanent nul. Maar dat was omdat ze niet meer goed geregistreerd werden. Na tip van @ApexAlpha de warmtepomp opnieuw opgestart. Daarmee werden de graadminuten weer geregistreerd en begon het koelen ook meteen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Chicken schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Bij mij waren de graadminuten ook permanent nul. Maar dat was omdat ze niet meer goed geregistreerd werden. Na tip van @ApexAlpha de warmtepomp opnieuw opgestart. Daarmee werden de graadminuten weer geregistreerd en begon het koelen ook meteen weer.
Ook na herstart geen graadminuten. Ik vermoed dat de uitleg van @Knowbody en mijn aanname (bodem/water wp gebruikt graadminuten niet bij koelen maar alleen buiten- of binnentemperatuur al naar gelang de instelling) klopt. Ik zoek nog even verder in oude data en als ik wat anders tegenkom in de historie laatb ik het weten (Home Assistant slaat graadminuten helaas standaard alleen de laatste 10 dagen op dus ik moet elders zoeken).

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
macbelly schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Ook na herstart geen graadminuten. Ik vermoed dat de uitleg van @Knowbody en mijn aanname (bodem/water wp gebruikt graadminuten niet bij koelen maar alleen buiten- of binnentemperatuur al naar gelang de instelling) klopt. Ik zoek nog even verder in oude data en als ik wat anders tegenkom in de historie laatb ik het weten (Home Assistant slaat graadminuten helaas standaard alleen de laatste 10 dagen op dus ik moet elders zoeken).
Hier staat deze ook op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:07
Hmmm Ik kreeg vorig weekend en dit weekend telkens een foutmelding mbt de lage druk tijdens het koelen.

Ik vind de foutcode niet in de manual, iemand ervaring met deze foutmelding?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRtGdL8z7296rWG62-T1sENrCuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KZnSpB23CSbI9GR7RLakYvB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Benjamin1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:21:
Hmmm Ik kreeg vorig weekend en dit weekend telkens een foutmelding mbt de lage druk tijdens het koelen.

Ik vind de foutcode niet in de manual, iemand ervaring met deze foutmelding?[Afbeelding]
Heb je een screenshot van de temp van je bronzijde?

Ik heb dit, in de winter, als mijn bron "leeg" is en er geen energie onttrokken meer kan worden. Wel de lage druk tijdens verwarmen melding dan.

Dus haal even je temperaturen uit je geschiedenis en dan zal het je misschien naar de oorzaak leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude

[Afbeelding]
Ik heb dat net zo. Zelfs zo kort dat het systeem in storing schoot met de melding “korte bedrijfstijd compressor”.
Gm op 100 .
Heb de koelmodus ook maar uitgezet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
jurgen purgen schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:39:
[...]

Heb je een screenshot van de temp van je bronzijde?

Ik heb dit, in de winter, als mijn bron "leeg" is en er geen energie onttrokken meer kan worden. Wel de lage druk tijdens verwarmen melding dan.

Dus haal even je temperaturen uit je geschiedenis en dan zal het je misschien naar de oorzaak leiden
Ik heb geen screenshots van mijn bronzijde. Mijn bron is de buitenlucht dus die kan ik ook niet manipuleren dus ik kan daar volgens mij ook niet zoveel mee...

Zijn er nog andere tweakers met ideeën of ervaringen met mijn foutcode met koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Heeft De installatie manual van je buitenunit geen code die er op lijkt?

Edit: bij f2120 lijkt deze er op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCLGoBTSc5Fwp6FCDUkuB0Ikx78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TRb13yxOErQKC1mhqktc9FDt.png?f=fotoalbum_large

Dus misschien je waterdruk eens checken of je filters

[ Voor 74% gewijzigd door wickydude op 23-06-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 21:30
Ik heb 13 juni de update naar 4.2.4 gedaan. Tot gisteren werkte alles "goed", m.u.v. dat ik met het koelen relatief korte runs en de vloer niet echt koud werd. Heb van de week de koeling pas weer aan gezet, dus weet niet of dat aan de update lag of dat ik zelf andere instellingen heb veranderd sinds vorig jaar.
Gisteren had ik echter ineens ook geen SWW meer. De SMO S40 ging wel op "Warm water", maar de status van de compressor bleef op "Wachten" staan. Een downgrade naar 4.1.5. lijkt het probleem te hebben verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Installateur appte vanmorgen over de storing, die kreeg hij ook door.
Monteur is vandaag langs geweest om te checken (zonder dat ik er om vroeg, overigens).
Filter schoongemaakt, instellingen gecontroleerd. Volgens hem zou de oorzaak kunnen zijn dat bij mij de minimum watertemp bij koelen op 18 graden stond, wat hij al haalt voordat ie kan beginnen met moduleren. De 18 is dan een keiharde stop. Daarom schieten de GM ook in 1 x van 100 naar 0.
Dus die naar 13 of zo gezet, zodat de wp wat ruimte heeft om door te schieten en te gaan moduleren rond die 18 graden die in de koelcurve staat. en eens kijken wat er gaat gebeuren als er weer gekoeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
wickydude schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:11:
Heeft De installatie manual van je buitenunit geen code die er op lijkt?

Edit: bij f2120 lijkt deze er op
[Afbeelding]

Dus misschien je waterdruk eens checken of je filters
Ik zal de filters, en buitenunit eens checken, waterdruk is goed. Wel vreemd dat SWW maken geen probleem is maar koelen produceerd telkens deze foutcode.

Ik heb een F2040-6 en de manual geeft deze foutcode niet weer. Enkel foutcode 221, ook een foutcode mbt storing lagedrukzijde, ik kan alleen niks ontdekken wat de oorzaak kan zijn.

Het vreemde is ook dat ik al meermaals heb gehad dat de foutcode geproduceerd wordt, deze resetten resulteerd dan in continue dezelfde foutcode maar plots begint hij wel te koelen na het resetten en dan geen foutcode meer, heel vreemd...
Pagina: 1 ... 90 ... 94 Laatste