NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 91 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:54
Benjamin1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Ik zal de filters, en buitenunit eens checken, waterdruk is goed. Wel vreemd dat SWW maken geen probleem is maar koelen produceerd telkens deze foutcode.

Ik heb een F2040-6 en de manual geeft deze foutcode niet weer. Enkel foutcode 221, ook een foutcode mbt storing lagedrukzijde, ik kan alleen niks ontdekken wat de oorzaak kan zijn.

Het vreemde is ook dat ik al meermaals heb gehad dat de foutcode geproduceerd wordt, deze resetten resulteerd dan in continue dezelfde foutcode maar plots begint hij wel te koelen na het resetten en dan geen foutcode meer, heel vreemd...
Afgiftesysteem. Te weinig debiet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-07 15:01
Knowbody schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Afgiftesysteem. Te weinig debiet.
Oke thnx voor je reactie. Ik heb de wp al 2 jaar en altijd zonder problemen gekoeld. Zou het dan in de filters zitten? Ik heb altijd alle groepen open staan, behalve de badkamer dan dus daar is niks in veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Oke thnx voor je reactie. Ik heb de wp al 2 jaar en altijd zonder problemen gekoeld. Zou het dan in de filters zitten? Ik heb altijd alle groepen open staan, behalve de badkamer dan dus daar is niks in veranderd
Als je flow meters hebt kun je zien of ze hetzelfde staan als dat je herkent van verwarmen.

Je kunt de pomp afdwingen op 100%, kijken wat het doet.

Als je die topic doorzoekt op 221 of op low pressure dan vind je wel wat aanknoping.

In versie 4.x is voor de S-series de afhandeling van deze lage druk melding ook aangepast volgens de release notes.

Doorgaans werkt het koelen uiteraard beter als je 20 groepen hebt dan als je maar paar groepen hebt. De warmtepomp is al gauw te zwaar het koelvermogen van de vloer is pas goed als de temperatuur die erin mag ook flink onder de vloer temperatuur ligt, logisch.

Echter vanwege dauwpunt is dat behelpen. Tot op heden speelt dat nog niet echt parten, het koelen kan nu nog vrij diep gaan (met instelling op 10 graden als grens)

Ta van 14 met Tr van 18 geeft bijvoorbeeld een steenkoude vloer.

Wat ik me herinner was dat er een unit was die niet lager kon dan 18.
Dan schiet het niet echt op. Of dat de VVM was weet ik niet meer. Kun je wel vinden, is allemaal al eens voorbij gekomen.

Edit ja dat was bij de VVM S320

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Benjamin1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Ik heb geen screenshots van mijn bronzijde. Mijn bron is de buitenlucht dus die kan ik ook niet manipuleren dus ik kan daar volgens mij ook niet zoveel mee...

Zijn er nog andere tweakers met ideeën of ervaringen met mijn foutcode met koelen?
Ik bedoelde je aan en afvoer vanaf je buitenunit. Het kan zijn dat de wp zijn warmte buiten niet kwijt kan.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
jurgen purgen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Ik bedoelde je aan en afvoer vanaf je buitenunit. Het kan zijn dat de wp zijn warmte buiten niet kwijt kan.
Ah zo bedoel je dat. Ik zal eens in die data duiken als het weer voorkomt. Thnx voor het meedenken 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:19
Grote update:

Version: 4.3.5
Release date: 2025-06-26
ADDED
• Introduced shared indoor room temperature set point value for heating and cooling
• Added support for Smart Room Comfort in cooling mode
• Introduced a new "Indoor temperature" home screen, replacing the previous Heating and Cooling
screens
• Updated menus 1.1.1 and 1.1.2 to support the shared indoor temperature setpoint
• Updated Smart Price Adaptation algorithms to prepare support for 15-minute electricity pricing periods
• Added the ability to configure price periods (1 hour, 30 minutes, and 15 minutes) for manual electricity
pricing
• Added support for coming myUplink App 2.0
• Introduced tariff-based pricing for manual electricity rates
• Introduced tariff-based pricing for manual transfer fees
• Improved handling of shifting demand mode in water (i.e. during PV solar) to prevent short operation
times
• New RMU S40 version: v2.5.1
• S2125-8/12 Updates to v3.1.12:
- The limit when the compressor is stopped because it is too hot outside is now based on
the outdoor sensor (BT1) from the indoor unit when available, otherwise on the ambient
sensor (BT28) mounted on the unit as before
S2125-16/20 Updates to v3.1.13:
- The limit when the compressor is stopped because it is too hot outside is now based on
the outdoor sensor (BT1) from the indoor unit when available, otherwise on the ambient
sensor (BT28) mounted on the unit as before
- Improved handling of “Cold outd air, heat. mode”
CHANGES
• Improved solution for Modbus TCP/IP PV integration with SUN2000 and Smart meter
• Improved solution for Modbus TCP/IP PV integration with SolarEdge and Smart meter
• Updated translations for Bulgarian, Czech, Spanish, Estonian, French, Croatian, Hungarian, Italian,
Latvian, Lithuanian, Dutch, Polish, Romanian, Slovak, Slovenian, Turkish, and Ukrainian
• Changed menu selection for Smart Price Adaption pool to be consistent with other Smart Price Adaption features
• S2125: Improved handling of high outdoor temperature limits. Added functionality to use BT1 sensor
value from indoor unit
NIBE Energy Systems
Box 14
285 21 Markaryd
nibe.eu
Latest revision of this document: 2025-06-26
Listed below changes are official firmware versions. Version history
NIBE S-series
CHANGES
• S2125: Reduced communication load to enhance system stability
• VVM S320/S325 with S2125: Improved the hot water charging algorithm to achieve A+ energy label
compliance
• VVM S320/VVM S325: Improved control of circulationpump during defrost while in priority for pool
• SVM S332: Improved internal communication to enhance functionality of the product
• SVM S332: Solved issues with false alarms on communication error with QN11 valve
• 2040/F2050/AMS10/AMS20: Resolved an issue with outdoor unit identification that could occur during
product startup
• S735C: Possibility to increase the fan speed in cooling mode
• Improved handling of low air flow alarm when the compressor is stopped
• Improved handling of alarm 479 “Fault in SFT safety circuit”
• Accessorie ACS 45: Added functionality to regulate the supply temperature in passive cooling mode
using shunt QN18. Enabled by default, but can be deactivated in menu 7.1.7.3

Voor de Smart Room Comfort en andere Indoor Temperature functies dien ik dan de RMU te hebben? Anders toch maar eens kijken of ik dit moet gaan aanschaffen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
Maybe I'm late to the party .... https://myuplink.com/device-scheduling

Hoe lang zit dit er al?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
En op de iPhone is de MyUplink 2.0 app uitgekomen.
Ik kan nu zonder premium ook een aantal waarden aanpassen en bijvoorbeeld ook 'meer warmwater' activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:04
Chicken schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:25:
En op de iPhone is de MyUplink 2.0 app uitgekomen.
Ik kan nu zonder premium ook een aantal waarden aanpassen en bijvoorbeeld ook 'meer warmwater' activeren.
Yes, dat kan ik nu op Android ook. Ook kun je de gewenste ruimtetemperatuur in koelmodus en verwarmingsmodus aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicken
  • Nu online
martius schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:58:

Hoe lang zit dit er al?
Ik kende dit ook niet, dus dan was ik net zo fashionably late als jij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
De nieuwe MyUplink app ziet hem bij mij nog niet (zegt “up to date’ met de vorige firmware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Laatst online: 25-07 05:58

DJR

De nieuwe MyUplink app heeft weliswaar fijne toevoegingen maar op het hoofdscherm zie je nu niet meer wat de prioriteit (actieve modus) is van de WTP. Dat vind ik wel een misser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:23
Ik vind het ook niet echt een verbetering. Wel qua uiterlijk maar niet qua functionaliteit
Edit. Ik zie wel de prioriteit als tweede regel op de tile linksboven..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20WuGaJpBNP8ZjQmpurBwwcmQco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uw69EJlc35Z6rPyTTzL5QSpw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door wickydude op 27-06-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DJR schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:28:
De nieuwe MyUplink app heeft weliswaar fijne toevoegingen maar op het hoofdscherm zie je nu niet meer wat de prioriteit (actieve modus) is van de WTP. Dat vind ik wel een misser.
Ik ben er ook nog niet zo gecharmeerd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-07 12:49
Heel veel diverse techniek in de diepte besproken voor de optimalisatie in dit topic, maar als ik de zoekfunctie gebruik lijkt iets wat ik met onze Nibe doe hier nog niet besproken te zijn qua optimalisatie.
Waarneming in de vakantie (als er niemand thuis is): boiler gaat na 30 a 31 uur weer even bijverwarmen.

Daar kan ik wat mee, dacht ik.
Ik gebruik het klokprogramma van mijn gekoppelde warmwaterboiler:
17:00h tot 11:00h instelling zuinig
11:00h tot 17:00h instelling normaal.

Instelling "normaal" maakt geloof ik 2°C warmer water dan "zuinig", en doet dat door deze timers op het moment van de dag dat het gemiddeld wat warmer is, dit levert dus gemiddeld een hogere COP op. Tevens zorgt dit voor meer eigen verbruik van de opgewekte zonne-energie.

De tijdsblokken zijn natuurlijk nog te tweaken om de hoogste etmaal temperatuur, de hoogste piek PV te pakken, of iets mee te automatiseren, maar ik denk ik deel deze low-tech oplossing toch nog even in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:13
MSXBas schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:25:
Heel veel diverse techniek in de diepte besproken voor de optimalisatie in dit topic, maar als ik de zoekfunctie gebruik lijkt iets wat ik met onze Nibe doe hier nog niet besproken te zijn qua optimalisatie.
Waarneming in de vakantie (als er niemand thuis is): boiler gaat na 30 a 31 uur weer even bijverwarmen.

Instelling "normaal" maakt geloof ik 2°C warmer water dan "zuinig", en doet dat door deze timers op het moment van de dag dat het gemiddeld wat warmer is, dit levert dus gemiddeld een hogere COP op. Tevens zorgt dit voor meer eigen verbruik van de opgewekte zonne-energie.

De tijdsblokken zijn natuurlijk nog te tweaken om de hoogste etmaal temperatuur, de hoogste piek PV te pakken, of iets mee te automatiseren, maar ik denk ik deel deze low-tech oplossing toch nog even in dit topic.
In principe doet SPA hetzelfde.
Wij douchen nagenoeg altijd 's avonds. Dus naast SPA laat ik alleen sww runs toe tussen 12 en 15 (lees: ik blokkeer op de tijd buiten dit interval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Het is lastig zoeken in een forum met zoveel posts maar kijk eens in dit forum op 10 juni 11:11 jl. Daar staat jouw aanpak beschreven door @Knowbody als ik me niet vergis. Heb ik ook zijn aanpak gevolgd met ‘klein’ standaard en ‘gemiddeld’ tussen 11u en 15u.

Ik merk trouwens wel dat er regelmatig buiten die tijden water verwarmd wordt. Waarschijnlijk moet ik de temperaturen wat aanpassen.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Laatst online: 27-07 19:44
Miranda89 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:42:
[...]

In principe doet SPA hetzelfde.
Wij douchen nagenoeg altijd 's avonds. Dus naast SPA laat ik alleen sww runs toe tussen 12 en 15 (lees: ik blokkeer op de tijd buiten dit interval)
SPA kijkt toch al naar de laagste uurtarieven, dan hoef je toch geen tijdschema meer in te voeren of mis ik hier iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Laatst online: 25-07 05:58

DJR

wickydude schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:59:
Ik vind het ook niet echt een verbetering. Wel qua uiterlijk maar niet qua functionaliteit
Edit. Ik zie wel de prioriteit als tweede regel op de tile linksboven..[Afbeelding]
Vreemd ik zie deze tiles niet in die volgorde. Kun je tiles toevoegen? Kan het niet zo snel vinden bij de instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
Mars2020 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:11:
[...]

SPA kijkt toch al naar de laagste uurtarieven, dan hoef je toch geen tijdschema meer in te voeren of mis ik hier iets.
Op basis van de uurtarieven past de regeling aan op zuinig/normaal/luxe. Maar ook op zuinig, als we de boiler leegdouchen 's avonds, dan gaat die het toch direct of 's nachts bijverwarmen. Terwijl dat niet is wat ik wil, ik wil datie dan wacht tot de volgende middag als er weer goedkope zonstroom is.
(we douchen 'm niet elke dag leeg hoor, meestal in 2 dagen, maar geldt hetzelfde)

[ Voor 7% gewijzigd door Miranda89 op 27-06-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
DJR schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Vreemd ik zie deze tiles niet in die volgorde. Kun je tiles toevoegen? Kan het niet zo snel vinden bij de instellingen
Bij de vorige versie was er ook al verschil tussen smo40 en smo s40 met wat je in de app te zien kreeg. Dat zal waarschijnlijk nog wel zo zijn.
En nee, niet gevonden of je tegels kan toevoegen.

Heb wat gestuurd naar feedback@myuplink.com

[ Voor 5% gewijzigd door wickydude op 27-06-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Nu online
In de nieuwe firmware lijkt de optie om de pomp bij koelen op auto te zetten ipv. intermitterend verdwenen te zijn: ik kon alleen intermitterend kiezen. Is dat bij anderen ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
Miranda89 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Op basis van de uurtarieven past de regeling aan op zuinig/normaal/luxe. Maar ook op zuinig, als we de boiler leegdouchen 's avonds, dan gaat die het toch direct of 's nachts bijverwarmen. Terwijl dat niet is wat ik wil, ik wil datie dan wacht tot de volgende middag als er weer goedkope zonstroom is.
(we douchen 'm niet elke dag leeg hoor, meestal in 2 dagen, maar geldt hetzelfde)
Dat de regeling wordt aangepast tussen zuinig/normaal/luxe is inderdaad wat je verwacht, maar ik dacht dat ook het moment waarop het sww wordt verwarmd ook was gekoppeld aan de tarieven. Als ik het dus goed begrijp is dat dus niet zo, wat naar mijn idee een gemis is in de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:41
martius schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:58:

Hoe lang zit dit er al?
Zo lang als ik mijn systeem regel 🤗 zie plm januari 2024

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Mars2020 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Dat de regeling wordt aangepast tussen zuinig/normaal/luxe is inderdaad wat je verwacht, maar ik dacht dat ook het moment waarop het sww wordt verwarmd ook was gekoppeld aan de tarieven. Als ik het dus goed begrijp is dat dus niet zo, wat naar mijn idee een gemis is in de regeling.
Indirect is dat wel wat er gebeurt. Maar alles blijft met de starttemperaturen van de modi regelen.
Voorbeeld:
Bij hoog tarief staat ie op zuinig, met starttemperatuur op iets van 35 graden (noem maar een zijstraat). Stel dat de watertemperatuur 40 graden is dan wordt er dus geen ww gemaakt.
Als nu de starttemperatuur voor de modus normaal op 42 graden staat, en de modus gaat naar normaal door SPA, lager tarief, dan zal de wp ww gaan maken. En zo door met luxe als het tarief nog lager wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door wickydude op 27-06-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:41

Dat is toch vrij eenvoudig…
Ga naar ‘het roosteren’, daar naar ‘ Modi’, maak een Modus waar je o.a. Kamertemperatuur, Compressor blokkeren, Bijverwarming blokkeren, WarmWater blokkeren kunt aan-of-uit zetten
Maak daarna een dagprogramma waarin je de modus met de gewenste opties aan-of-uit instelt op de door jou gewenste tijden
Ik heb bijvoorbeeld een modus ‘Vakantie’ waarin SWW is uitgeschakeld aangemaakt en daarna in ‘het Roosteren’ een kalender ‘Vakantie’ opgegeven
In die hele periode slaat de WP niet eenmaal aan en aan het eind herstart hij met éénmaal de maximale temp voor Legionella preventie

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:46:
In de nieuwe firmware lijkt de optie om de pomp bij koelen op auto te zetten ipv. intermitterend verdwenen te zijn: ik kon alleen intermitterend kiezen. Is dat bij anderen ook zo?
Helaas zit er bij mij nog steeds de onhebbelijkheid in dat na elke reboot (update of stroomuitval) die setting terug springt op intermitterend.
Ook deze update heeft dat niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Miranda89 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Ik heb dus 'klein' als standaard gekozen, en de temperatuur daar op 20 graden gezet. Als BT6 daaronder komt gaat ie alsnog verwarmen. Dat is beter dan blokkeren en eventueel een koude douche.

Welke temperatuur je kiest is afhankelijk van inhoud en positie BT6 sensor. Bij mij in het midden, maar kan ook onderin.

In de middag gaat het programma naar 'gemiddeld' en draait het sowieso op de zon.

Als ik SPA of Sunspec laat meedoen gaat hij in de winter in de nacht de boiler verwarmen (wat niet perse slecht is) maar ook bij het eerste moment van genoeg zonnestralen, dus al in de ochtend rond 9 u. Dat wil ik dus niet. In de middag is het overschot factor 3 groter, dus doe het dan maar.

Vandaar dat ik die slimmigheid heb uitgeschakeld en mijn eigen slimmigheid heb toegepast.
Maar iedereen kan er zelf wel iets op verzinnen wat goed past, lijkt me.
;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Nu online
Knowbody schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Helaas zit er bij mij nog steeds de onhebbelijkheid in dat na elke reboot (update of stroomuitval) die setting terug springt op intermitterend.
Ook deze update heeft dat niet opgelost.
Helaas is bij mij de optie ‘auto’ verdwenen (optie 7.1.2.3.1). Hij is nog wel aanwezig bij het verwarmen, maar niet meer bij het koelen. Is dat bij anderen ook? Bug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Helaas is bij mij de optie ‘auto’ verdwenen (optie 7.1.2.3.1). Hij is nog wel aanwezig bij het verwarmen, maar niet meer bij het koelen. Is dat bij anderen ook? Bug?
Bijzonder. Bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-07 12:49
@AnJaJoRe
Bijverwarming staat hier sowieso het hele jaar uit.
En van mei-okt staat de warmtepom ingesteld op alleen koelen, en de andere maanden op alleen verwarmen.
Na de vakantie wil ik ook een koel huis, dus de koeling blijft draaien.

In de vakantie deze topic nog maar eens doorspitten voor meer tweaks, ik lees iig hierboven dat meer mensen sommige ingebouwde slimmigheden soms uitzetten en met tijdsblokken sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Is er in de nieuwe app nog de mogelijkheid om parameters uit te lezen voor verwarming, koeling, warmtepomp etc?
Ik kan dit niet meer terugvinden in de nieuwe app...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:41:
Is er in de nieuwe app nog de mogelijkheid om parameters uit te lezen voor verwarming, koeling, warmtepomp etc?
Advanced settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Benjamin1 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:41:
zoveel is er toch niet veranderd?? ja de voordeur is geverfd maar de rest is op zich hetzelfde. het "oude menu" staat nu onder Advanced Settings.

of bedoel je Geschiedenis?? Daarvoor ga je naar instellingen en dan is dat t tweede balkje

Ik persoonlijk ben wel blij na jaren van klagen dat de solar-tegel nu eindelijk klopt. Energielog is ook opgeruimd. Alles staat nu bij elkaar ipv gehusseld. Ik mis wel de toestand-tegel zodat ik kon zien wat er bezig was. Ook mis ik de mogelijkheid van het ordenen naar mijn inzicht van de tegels. t zal ff wennen zijn maar ik weet na een avondje al waar ik mn info moet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:00

theo66

NIBE S1155-6

Ik zie geen Advance Settings, of krijg je die alleen te zien met een abonnement?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
hier wel een abbo dus ik weet niet hoe het er zonder uit ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
theo66 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:17:
Ik zie geen Advance Settings, of krijg je die alleen te zien met een abonnement?
Dat denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik moet nog wel even wennen aan de tegels. Eigenlijk aan alles.

Bij de tegels zitten nog wat vreemde dingen, zoals kW ipv kWh en de temperatuur is me niet duidelijk of dat dan de actuele is of het setpoint. Druk je op SET dan zegt ie geen rechten. Vreemd.

Ik heb de WP gisteren geüpdate en bij de eerste reboot na de update kreeg ik een sensor fout. De binnenunit HBS05 even spanningsloos gemaakt en de SMO S40 herstart, daarna was de fout weg.
Nog wel even wennen hoor en ik denk dat er komende tijd regelmatig updates komen voor Myuplink 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Knowbody schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:01:
Ik moet nog wel even wennen aan de tegels. Eigenlijk aan alles.

Bij de tegels zitten nog wat vreemde dingen, zoals kW ipv kWh en de temperatuur is me niet duidelijk of dat dan de actuele is of het setpoint. Druk je op SET dan zegt ie geen rechten. Vreemd.

Ik heb de WP gisteren geüpdate en bij de eerste reboot na de update kreeg ik een sensor fout. De binnenunit HBS05 even spanningsloos gemaakt en de SMO S40 herstart, daarna was de fout weg.
Nog wel even wennen hoor en ik denk dat er komende tijd regelmatig updates komen voor Myuplink 2.0
Bij mij hetzelfde. De laatste 3 keer updaten kreeg ik ook telkens een foutmelding van de RMU-S40 die nog aan het updaten/opstarten was. Zodra deze klaar was, verdween ook de foutcode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Knowbody schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:01:
ik ga er voor het gemak even vanuit dat je energielog-tegel en de solar-tgel bedoeld. Maar het vermogen dat opgewekt wordt, wordt in kW aangegeven. De opgewekte energie staat als kWh.
Of zie ik t verkeerd :? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyR2rG5bk9UXm6ZARbjIz4FHmjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iosQrRmG3yhBDuwA4Mu3Aa0G.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys_rqr0-7ftEmwOuCVCgxU24Xxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuzDSa7ZqUZrvtEWoN5QVrsy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mp_Oc47-FIRpxFA2mMN8EazfiGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmiefvfSmx8WPX3bUGZ88xFn.jpg?f=fotoalbum_large

dit is ook nog niet opgelost helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
wickydude schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Indirect is dat wel wat er gebeurt. Maar alles blijft met de starttemperaturen van de modi regelen.
Voorbeeld:
Bij hoog tarief staat ie op zuinig, met starttemperatuur op iets van 35 graden (noem maar een zijstraat). Stel dat de watertemperatuur 40 graden is dan wordt er dus geen ww gemaakt.
Als nu de starttemperatuur voor de modus normaal op 42 graden staat, en de modus gaat naar normaal door SPA, lager tarief, dan zal de wp ww gaan maken. En zo door met luxe als het tarief nog lager wordt.
Aha…. Dat kon ik niet zo uit de handleiding opmaken… ik vond het al vreemd dat het sww soms bij vrij hoge tarieven wordt opgewarmd.
Het zou beter zijn als het sww “altijd” bij lage tarieven wordt opgewarmd.
Met een tijdschema kun je dat wellicht bewerkstelligen, probleem is alleen dat in de zomer de momenten van laag tarief vaak anders liggen dan in de winter.
Zou je dat ook op een andere manier kunnen forceren? Ik denk aan een andere instelling, een harde input of eenvoudigweg via Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jurgen purgen schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:14:
[...]

ik ga er voor het gemak even vanuit dat je energielog-tegel en de solar-tgel bedoeld. Maar het vermogen dat opgewekt wordt, wordt in kW aangegeven. De opgewekte energie staat als kWh.
Of zie ik t verkeerd :? [Afbeelding][Afbeelding]
Bij energielog wordt inderdaad het vermogen bedoeld maar het is vertaald als verbruik.

Het vermogen klopt ook niet, hij kijkt nooit naar BE6 die de pulsen binnenkrijgt van mij homewizard meter. Tot nu toe is dat een zinloze teller gebleken. Wellicht gaan ze dat ook nog eens beter implementeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
Mars2020 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:31:
[...]

Aha…. Dat kon ik niet zo uit de handleiding opmaken… ik vond het al vreemd dat het sww soms bij vrij hoge tarieven wordt opgewarmd.
Het zou beter zijn als het sww “altijd” bij lage tarieven wordt opgewarmd.
Met een tijdschema kun je dat wellicht bewerkstelligen, probleem is alleen dat in de zomer de momenten van laag tarief vaak anders liggen dan in de winter.
Zou je dat ook op een andere manier kunnen forceren? Ik denk aan een andere instelling, een harde input of eenvoudigweg via Home Assistant?
Sowieso wordt er dus alleen water warm gemaakt als het nodig is, dus als BT6 onder de starttemperatuur ligt op dat moment.
Met HA kun je veel doen, vooral als je modbus actief hebt. Dan zou je misschien ergens de actuele prijzen vandaan kunnen halen en de starttemperatuur aanpassen of de luxe modus activeren. Maar dat heb ik niet, ik werk met PV en de myuplink integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Zo, het duurt een paar jaar maar dan zien ze bij Nibe ook het licht. IN de nieuwe fw een functie waarbij je gewoon instelt wat de temperatuur moet zijn, en dan gaat ie zelf bepalen of ie daarvoor moet koelen of verwarmen. Het moet niet gekker worden.

Het werkt nog ook!
Blijkbaar kon dat niet zonder machine learning :+

[ Voor 11% gewijzigd door bixobie op 28-06-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Knowbody schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:56:
[...]

Bij energielog wordt inderdaad het vermogen bedoeld maar het is vertaald als verbruik.

Het vermogen klopt ook niet, hij kijkt nooit naar BE6 die de pulsen binnenkrijgt van mij homewizard meter. Tot nu toe is dat een zinloze teller gebleken. Wellicht gaan ze dat ook nog eens beter implementeren.
Ik gebruik een HW 3f meter en die lees ik op het HW-display af . Daar komt het verbruikte vermogen in energielog overeen met wat de HW 3f aangeeft.
Op de 3f meter zit ook be7 aangekoppeld. Be7 gebruik ik alleen om in geschiedenis de verbruikte energie af te lezen. Verder doe ik er geen sturing mee.
Ik weet dat je BE6 en BE7 kan gebruiken ipv de EME20 of Sunspec en daarop kan sturen, maar zo heb ik ze niet in gebruik.

mbt de settings die blijven terugspringen. Ik heb vorige week 'n installateur en de fabrikant van mijn installatie op bezoek en zij doen ook veel NIBE's wegzetten. Die gaf aan dat je de setting moet opslaan op een USB en na update weer terug kan zetten, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
jurgen purgen schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:17:
[...]

Ik gebruik een HW 3f meter en die lees ik op het HW-display af . Daar komt het verbruikte vermogen in energielog overeen met wat de HW 3f aangeeft.
Op de 3f meter zit ook be7 aangekoppeld. Be7 gebruik ik alleen om in geschiedenis de verbruikte energie af te lezen. Verder doe ik er geen sturing mee.
Ik weet dat je BE6 en BE7 kan gebruiken ipv de EME20 of Sunspec en daarop kan sturen, maar zo heb ik ze niet in gebruik.

mbt de settings die blijven terugspringen. Ik heb vorige week 'n installateur en de fabrikant van mijn installatie op bezoek en zij doen ook veel NIBE's wegzetten. Die gaf aan dat je de setting moet opslaan op een USB en na update weer terug kan zetten, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Voor het 'echte' energieverbruik gebruik ik een 3-fase energiemeter van Eastron SDM630 . Als ik het uiterlijk van de Homewizard en Eastron vergelijk komen ze volgens mij uit de zelfde fabriek.

Mijn interesse gaat vooral uit naar wat mijn Nibe S1255-6/8 echt produceert en verbruikt aan energie. Er zijn 3 bronnen die ik daarbij uitlees en vergelijk:
  • productie en verbruik op basis van uurwaardes gerapporteerd door Nibe
  • productie op basis van cumulatieve waardes gerapporteerd door Nibe
  • verbruik gerapporteerd door Eastron
Ik lees de waardes van Nibe uit mbv modbus interface, zowel met Home Assistant Nibe Heat Pump integratie als zelf rechtstreeks uit modbus (ook mbv Home Assistant). De Eastron lees ik ook uit met modbus protocol via Home Assistant. (modbus is even puzzelen om aan de praat te krijgen maar is daarna zeer robuust en betrouwbaar)

Er treden toch wel verschillen op langs de verschillende routes. Daarbij is het niet voor 100% rapporteren van het energieverbruik door de warmtepomp het meest irritant. Dit zijn de uitkomsten voor de periode sep '24 t/m jun '25 (behalve SCOP alle waardes in tabel in kWh voor warmte + warm tapwater + koeling):

TotalenUurwaardesCumulatieve waardesAfwijking
Productie1048410480+0.4%
Verbruik15851694 (Eastron)+7%
SCOP6.66.2-6%

De afwijking van +7% vind ik fors en verschilt ook aanzienlijk van dag tot dag (in de winter vaak teveel verbruik gerapporteerd en in de zomer te weinig). De afwijking heeft een niet te verwaarlozen invloed op de SCOP berekening waarbij ik alle productie en verbruik in ogenschouw neem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
macbelly schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:55:
[...]

Voor het 'echte' energieverbruik gebruik ik een 3-fase energiemeter van Eastron SDM630 . Als ik het uiterlijk van de Homewizard en Eastron vergelijk komen ze volgens mij uit de zelfde fabriek.

De afwijking van +7% vind ik fors en verschilt ook aanzienlijk van dag tot dag (in de winter vaak teveel verbruik gerapporteerd en in de zomer te weinig). De afwijking heeft een niet te verwaarlozen invloed op de SCOP berekening waarbij ik alle productie en verbruik in ogenschouw neem.
Sterker nog, de eerste kwh 3f die ik bij HW kocht was precies die Eastron :). Later kreeg ik de rebranded versie.

Volgens mij meet de Nibe niet, maar schat het in op basis van een vergelijking met data die uit tests komt waar de omstandigheden wat beter gecontroleerd zijn. De hardware om de warmteopbrengst goed te meten (flowmeter) zit er niet in. Tenminste niet in de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-07 19:05
Ik vind de nieuwe app zwaar tegenvallen. Geen graadminuten meer, geen uitlezing van alle sensoren, geen inzicht meer in de gemiddelde buitentemperatuur.
Energielog is bij mij zelfs gewoon een leeg scherm.

[ Voor 14% gewijzigd door RISL op 29-06-2025 08:00 ]

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
De Nibe regeling meet bij mij alleen zijn compressor verbruik idd. De stroom die de hardware (pompen, computer etc) zelf verbruikt wordt niet meegenomen.
Daarom heb ik via de pulse-teller BE7 die info via Geschiedenis wel inzichtelijk. T enige wat de Nibe doet is die pulsen registreren.

K weet niet wat HW nu als 3f kWh meter leverancier gebruikt maar de mijne is ook een gestripte Eastron (zonder menu in de kWh meter zelf) en die gebruik ook al sinds begin '22.

1 keer, na een update, een probleem gehad met BE6. In de software was die uitgeschakeld en na de update werd ie zonder aangeven weer ingeschakeld en is dus een foute waarde gaan tellen. Die staat nu op een achterlijke stand. Is ook niet te herstellen.
Dat is 1 vd minpuntjes vd updates, dat je de instellingen steeds moet checken cq herstellen

Voor mij reken in de pompen en regeling niet mee in de COP'S. Als je de efficiëntie van de warmte-opwekking wil weten hebben de pompen en regeling daar niks mee te maken in mijn optiek. Dat is het transport gedeelte. En heeft dus geen invloed op de opwek.

Tijdens koelen een verbruik, via HW gemeten, van 200W constant. Energielog geeft 0,3kW aan. Ik heb meer vertrouwen in de HW 3f dan de Nibe idd. Maar zoals gezegd heb ik een log van de kWh meter in Geschiedenis

En de S-serie heeft wel flowmeters

[ Voor 9% gewijzigd door jurgen purgen op 29-06-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
RISL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:59:
Ik vind de nieuwe app zwaar tegenvallen. Geen graadminuten meer, geen uitlezing van alle sensoren, geen inzicht meer in de gemiddelde buitentemperatuur.
Helemaal mee eens. Je kan helemaal niks meer uitlezen en de app is gewoon een kijkplaatje geworden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
Benjamin1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Helemaal mee eens. Je kan helemaal niks meer uitlezen en de app is gewoon een kijkplaatje geworden
Allemaal een mailtje sturen aan feedback@myuplink.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@jurgen purgen ik heb een keer een backup terug gezet en volgens mij stond mijn BE7 teller toen lager. Ook ik gebruik BE7 omdat 6 ook al op een hoge stand staat.

Ik heb me nog niet verdiept in of de backup een platte text bestand is, zodat je misschien heel eenvoudig die teller weer op 0 kunt zetten.

Ook dit is weer een voorbeeld dat de Nibe software kabouters weinig praktische technische ervaring hebben. De teller staat standaard op 1 kWh per puls en dan krijg je de achterlijke hoge standen per ongeluk al. 1 puls is vrijwel altijd een Wh en niet een kWh (dan zie je de puls ja nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicken
  • Nu online
Bij mij waren de graadminuten weer eens niet geregistreerd, dus koeling werd niet gestart. Het gebeurt wel (te) vaak dat deze spontaan niet meer geregistreerd worden. Helaas kun je dat in de nieuwe app ook niet meer zien, alleen in de webinterface.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUQjJseC9_Y5KtMp_QsbLD5JSgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mrnupKdE3x28HikTENgX9OSB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Knowbody schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:28:
@jurgen purgen ik heb een keer een backup terug gezet en volgens mij stond mijn BE7 teller toen lager. Ook ik gebruik BE7 omdat 6 ook al op een hoge stand staat.

Ik heb me nog niet verdiept in of de backup een platte text bestand is, zodat je misschien heel eenvoudig die teller weer op 0 kunt zetten.

Ook dit is weer een voorbeeld dat de Nibe software kabouters weinig praktische technische ervaring hebben. De teller staat standaard op 1 kWh per puls en dan krijg je de achterlijke hoge standen per ongeluk al. 1 puls is vrijwel altijd een Wh en niet een kWh (dan zie je de puls ja nooit)
Ik heb me erbij neergelegd dat ik hier op die stand sta, ik reken gewoon met de ruimte tussen twee punten. n beetje wat ook met je energiemeters van stedin hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Chicken schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:32:
Bij mij waren de graadminuten weer eens niet geregistreerd, dus koeling werd niet gestart. Het gebeurt wel (te) vaak dat deze spontaan niet meer geregistreerd worden. Helaas kun je dat in de nieuwe app ook niet meer zien, alleen in de webinterface.

[Afbeelding]
Dit is dus een ding met actieve koeling? Dat je dus ook koelt op basis van graadminuten. Bij mij, passief koelen, staan ze al sinds eind stookseizoen vast op 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Chicken schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:32:

[Afbeelding]
Blijkbaar kun je het menu advanced settings alleen maar zien als je een abonnement hebt.
Daar zit alles wat er voorheen ook zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicken
  • Nu online
jurgen purgen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Dit is dus een ding met actieve koeling? Dat je dus ook koelt op basis van graadminuten. Bij mij, passief koelen, staan ze al sinds eind stookseizoen vast op 0.
Ik heb een F2050-6 met VVM S320. Hij koelde eerst inderdaad actief, alleen als nodig was. Maar stopt daar mee als de graadminuten op 0 blijven. En dat heb ik dan te laat door. Ik ben nog niet zover dat ik uitgevogeld heb wat nu een handige setup is. Het liifst koel ik alleen met mijn eigen PV overschot, maar helaas lijkt de Nibe 'te slim' om simpele commando's op te volgen ;) (of ik te dom onervaren om het goed in te stellen.) Gelukkig is het huis goed geisoleerd, dus wordt het niet snel te warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Chicken schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:44:
[...]

Ik heb een F2050-6 met VVM S320. Hij koelde eerst inderdaad actief, alleen als nodig was. Maar stopt daar mee als de graadminuten op 0 blijven. En dat heb ik dan te laat door. Ik ben nog niet zover dat ik uitgevogeld heb wat nu een handige setup is. Het liifst koel ik alleen met mijn eigen PV overschot, maar helaas lijkt de Nibe 'te slim' om simpele commando's op te volgen ;) (of ik te dom onervaren om het goed in te stellen.) Gelukkig is het huis goed geisoleerd, dus wordt het niet snel te warm.
zoek ff je filtertijden op. zorg voor een eigen stooklijn. of plan een koelperiode in.

Met actieve koeling zou ik eigenlijk handmatig en constant koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 29-06-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:16
wickydude schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat je wat beter moet kijken want het is een duidelijke verbetering.
Ga eens naar binnenklimaat, menu 1.9 geavanceerd, dan naar menu 1.91. curve, naar menu 1.9.1.1 stooklijn en hier zie je alle instellingen op een plaats die aangepast kunnen worden.
Wel ben ik het iedereen eens dat er wel een betere voorlichting van de aanpassingen had kunnen plaatsvinden.
Wat wel opvalt is dat de Android app anders is dan de iPhone app. Op mijn iPhone staat een tegel Weer die niet op mijn Android tablet staat. Hier krijg ik een tegel Energielog die geen gegevens geeft en welke niet op mijn iPhone app staat.
Krijg wel dezelfde items te zien bij de geschiednis instellingen als in de oude app
Heb wel een betaalde app

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Ga eens naar binnenklimaat, menu 1.9 geavanceerd, dan naar menu 1.91. curve, naar menu 1.9.1.1 stooklijn en hier zie je alle instellingen op een plaats die aangepast kunnen worden.
Wel ben ik het iedereen eens dat er wel een betere voorlichting van de aanpassingen had kunnen plaatsvinden.
Wat wel opvalt is dat de Android app anders is dan de iPhone app. Op mijn iPhone staat een tegel Weer die niet op mijn Android tablet staat. Hier krijg ik een tegel Energielog die geen gegevens geeft en welke niet op mijn iPhone app staat.
Krijg wel dezelfde items te zien bij de geschiednis instellingen als in de oude app
Heb wel een betaalde app
Menu VVM blijkbaar iets anders dan S40, waar ik dit zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4M_PKhaRXClAi_F3PaqMl_jUhg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gPUeGfW1XzcGPHy0wq0yZKJW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Knowbody schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:34:
[...]

Menu VVM blijkbaar iets anders dan S40, waar ik dit zie.
[Afbeelding]
Wat zit er achter menu 1.30 geavanceerde instellingen

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicken
  • Nu online
jurgen purgen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:11:
[...]

zoek ff je filtertijden op. zorg voor een eigen stooklijn. of plan een koelperiode in.

Met actieve koeling zou ik eigenlijk handmatig en constant koelen.
Filtertijden opgezocht en aangepast voor koeling. Dank!

Niet eerder gezegd, maar ik heb een RMU S40 hangen. Ik vind het nog steeds vreemd dat je een duur 'intelligent' apparaat aanschaft dat het zelf moet kunnen regelen en dat je dan toch uit moet wijken naar handmatig regelen. En sowieso hoort de registratie van de graadminuten niet iedere keer uit te vallen. Dat is gewoon irritant, ook in de winter!
Ach ja, zal uiteindelijk wel goed komen. Verwarmen in de winter ging verder prima in de auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Wat zit er achter menu 1.30 geavanceerde instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCeIIix4CKrJdqxAV7J53uoabFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/66jcJKMOng5qTiUeIRXVwI5F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-07 08:43

hrv

clodders schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Misschien als je een premium abbo hebt, maar zonder dat zie je helemaal niets meer.
Geen enkel menu beschikbaar. Dit is een enorme achteruitgang in functionaliteit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:28:

Het backup bestand wat je via USB eruit krijgt is inderdaad een plat tekstbestand met tab-gescheiden waarden. Kun je gewoon importeren in Excel. Als je de backup terugzet worden de waarden (vrijwel?) allemaal overschreven. Ik heb dat een keer bij de hand gehad toen de monteur (naar achteraf bleek ten onrechte) een nieuwe besturing onder garantie voor de wp installeerde. Zelfs alle cumulatieve waardes werden overschreven (teruggezet naar de waarde op moment van de backup).

Sindsdien maak ik altijd een backup van de settings/waarden voordat ik iets ingrijpends uitvoer, zoals een nieuwe release van de firmware installeren.

Het vervelende is dat je (ik tenminste) geen wijs wordt hoe je de waardes moet interpreteren. In de eerste kolom staat een identificerend nummer maar dat heb ik nergens aan kunnen koppelen (ik had gehoopt op modbus adressen). Voorbeeld van de eerste paar regels:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
NOAHSET;20250629;NIBE-<xxx>;<yyy>]
[com.nibe.noah.datamgmt;1.0;97869]
257 0   5   0       1       
327 0   6   1       0       
530 0   6   0       0       
781 0   3   0       0       
803 0   6   0       0       
805 0   6   0       0

En dan zo 5154 rijen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Chicken schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:22:
[...]

Filtertijden opgezocht en aangepast voor koeling. Dank!

Niet eerder gezegd, maar ik heb een RMU S40 hangen. Ik vind het nog steeds vreemd dat je een duur 'intelligent' apparaat aanschaft dat het zelf moet kunnen regelen en dat je dan toch uit moet wijken naar handmatig regelen. En sowieso hoort de registratie van de graadminuten niet iedere keer uit te vallen. Dat is gewoon irritant, ook in de winter!
Ach ja, zal uiteindelijk wel goed komen. Verwarmen in de winter ging verder prima in de auto stand.
Het vergt idd veel kennis en geduld om een NIBE goed af te stellen. Het komt door de vele verschillende manieren om de NIBE ergens in een plan te verwerken. Met verwarmen heb ik mijn sweetspot al gevonden. En ik kan helaas niet constant koelen dus ik moet bedachtzaam te werk gaan. Ik koel vooral de nachten de massa en via ventilatie koel ik de lucht. De echt hete dagen, zoals overmorgen koel ik wel constant.

De graadminuten zijn een resultaat van de gekozen instellingen. Je moet even de juiste voor jouw installatie vinden. Verlaag bv de minimale temp vd aanvoer. De filtertijd heb je al gehad. Eeuuhmm..je kan kijken naar de toegestane hysterese mbt jouw thermostaat. Hoeveel verschil van de setpoint is toegestaan. Zet die lekker strak, 0,5°C bv. En zet de gewenste temperatuur op 18. Misschien proberen met een eigen vlakke stooklijn. Altijd 18°C door de vloer. Ongeacht temperatuur. Misschien dwing je hem dan tot werk.🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Kan je het menu 1.30.1 stooklijn laten zien want daar zit bij mij een totaal overzicht om wijzigingen door te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op maandag 30 juni 2025 @ 06:19:
[...]

Kan je het menu 1.30.1 stooklijn laten zien want daar zit bij mij een totaal overzicht om wijzigingen door te voeren
Daar staat de curve en de verschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Knowbody schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:22:
[...]

Daar staat de curve en de verschuiving.
Bedankt voor de terugkoppeling.
Bij mij staan alle parameters achter het menu curve in menu stooklijn 1.9.11
Blijkbaar hebben ze bij NIBE voor ieder apparaat bij het hoofdmenu Binnenklimaat een andere menu gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:58:
[...]

Bedankt voor de terugkoppeling.
Bij mij staan alle parameters achter het menu curve in menu stooklijn 1.9.11
Blijkbaar hebben ze bij NIBE voor ieder apparaat bij het hoofdmenu Binnenklimaat een andere menu gemaakt
Zal bij jou wat meer overeenkomen met de SMO40 structuur.
Die is anders dan de SMO S40 of VVM S320

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
RISL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:59:
De browser app is nog steeds de oude...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-07 19:05
wickydude schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:08:
[...]

Done.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicken
  • Nu online
bixobie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:59:
[...]

De browser app is nog steeds de oude...
Bij mij helaas niet meer. Ik weet niet of dat komt omdat ik mobiel ingelogd ben, maar nu is mij web app exact hetzelfde als de iOS app. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Net mijn smo40 geupdate naar 9718r2.
Nu zijn de tegels ook veranderd in de app. Eentje minder zelfs 🤦‍♂️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zf5fKDNBz6CPWS3ATVUz2KmHz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SOUI4HdDs7KMbobmhdEgvver.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Na de update naar 9718r2 gaat mijn wp water verwarmen ook al heb ik dat geblokkeerd.
Iemand anders dezelfde issue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:48:
Na de update naar 9718r2 gaat mijn wp water verwarmen ook al heb ik dat geblokkeerd.
Misschien doordat er een update en dus ook een reboot is gedaan, zijn de filtertijden op 0 gezet.

Zo heb ik een filtertijd van 48 uur tussen koelen en verwarmen. Dat voorkomt het starten van de verwarming in een koude zomernacht (stop verwarmen staat rond de 13 gr) wat al helemaal niet logisch is als je net hebt gekoeld.

Blokkeren verwarmen is een manier. De auto modus uitzetten en dus de handmatige manier selecteren in menu 4.1 is het meest foolproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Misschien doordat er een update en dus ook een reboot is gedaan, zijn de filtertijden op 0 gezet.

Zo heb ik een filtertijd van 48 uur tussen koelen en verwarmen. Dat voorkomt het starten van de verwarming in een koude zomernacht (stop verwarmen staat rond de 13 gr) wat al helemaal niet logisch is als je net hebt gekoeld.

Blokkeren verwarmen is een manier. De auto modus uitzetten en dus de handmatige manier selecteren in menu 4.1 is het meest foolproof.
Laatste optie ben ik voor gegaan. Ik kies nu op een bepaald moment voor Koelen en ik gooi de groep(en) van mijn badkamers dicht en slaapkamers open. Dit kan automatisch met mijn danfoss verdelers maar dit moet ik nog steeds maken haha.

Hoe gaat het koelen bij jullie? Ik heb het idee dat ik nu de optimale afstelling voor mijn huis gevonden heb. Vanmorgen was het netjes 22 graden binnen en overdag loopt met deze maximale temperaturen wel op naar 23,5 maar dat lijkt me nog steeds meer dan perfect. Heerlijk!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
wickydude schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:48:
De vraag is natuurlijk wat heb je geblokkeerd.
Kan het wezen dat smart control geactiveerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Het lijkt er op dat met de nieuwe update de wp ook warmwater gaat maken als SG ready actief wordt terwijl het schema zegt dat swe uit moet.
Heb nu de invloed van sg ready op sww uitgezet, morgen eens kijken of dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 13:29
Ik lees met een vleugje jaloezie over iedereen die op zulke dagen hun huis lekker kan koelen met een warmtepomp. Hier beneden is het ongeveer 26 tot 28 graden en op zolder, waar wij slapen, was het gisteren 31 graden. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om met een warmtepomp te koelen; mijn leidingen zijn daarvoor ongeschikt en ik heb ook geen vloerverwarming.

Ik vraag me af of Nibe ooit een soortgelijk apparaat als de Quatt Chill zou gaan produceren. Overigens heb ik geen idee of dat apparaat echt werkt. Hoe dan ook, tijdens zulke warme dagen denk ik elk jaar: "Ik ga een airco installeren," maar ik doe het toch nooit omdat zulke dagen niet vaak voorkomen. Toch is koel slapen, zelfs al is het maar voor een paar dagen, echt heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
warsame schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:10:
Ik lees met een vleugje jaloezie over iedereen die op zulke dagen hun huis lekker kan koelen met een warmtepomp. Hier beneden is het ongeveer 26 tot 28 graden en op zolder, waar wij slapen, was het gisteren 31 graden. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om met een warmtepomp te koelen; mijn leidingen zijn daarvoor ongeschikt en ik heb ook geen vloerverwarming.

Ik vraag me af of Nibe ooit een soortgelijk apparaat als de Quatt Chill zou gaan produceren. Overigens heb ik geen idee of dat apparaat echt werkt. Hoe dan ook, tijdens zulke warme dagen denk ik elk jaar: "Ik ga een airco installeren," maar ik doe het toch nooit omdat zulke dagen niet vaak voorkomen. Toch is koel slapen, zelfs al is het maar voor een paar dagen, echt heel fijn.
Ik ben daar ook over aan het denken voor op zolder. Alleen is zo'n quatt chill (of 2 in mijn geval) duurder dan een airco, het scheelt alleen een buitenunit.

In principe kan je de Nibe laten koelen met minimale temperatuur 18 ofzo en dan zo'n quatt chill laten installeren. De quatt chill is een warmtepomp op zich die warmte uit de lucht in het leidingwater pompt. De nibe moet uiteraard wel het transport naar de buitenunit doen en de warmte uit het leidingwater naar buiten afvoeren.

Andere optie is om radiatoren te vervangen door ltv radiatoren die ook (een beetje) kunnen koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Miranda89 op 01-07-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
warsame schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:10:

welke NIBE heb jij want er zijn een hoop add-ons die het wel degelijk mogelijk maken om de lucht te koelen als het via de vloer niet mogelijk is.

En omdat het NIBE is zal je de apparaten moeten zoeken die je kunt koppelen aan jouw wp en die past in jouw woning en belangrijker in jouw budget past.

Speur even de catalogus door en je vindt vast iest passends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 13:29
jurgen purgen schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:33:
[...]

welke NIBE heb jij want er zijn een hoop add-ons die het wel degelijk mogelijk maken om de lucht te koelen als het via de vloer niet mogelijk is.

En omdat het NIBE is zal je de apparaten moeten zoeken die je kunt koppelen aan jouw wp en die past in jouw woning en belangrijker in jouw budget past.

Speur even de catalogus door en je vindt vast iest passends
Hmm dat wist ik niet. Ik heb de F2040-6 icm SMO-S40 en een ROT 10 kamer sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme?
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-07 20:10
Ik ben me al een aantal dagen suf aan het zoeken hoe ik de koelfunctie aankrijg op mijn Nibe F2120-16 met SMO 40.

Ik heb de dipswitch omgezet op de buitenunit. Zie bijgesloten foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiKMmrBqgMKdcQAFYw3wl12AOpI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/UQ66VbmFpWC1eyLb84QNPv7F.gif?f=fotoalbum_large

Maar in de SMO krijg ik met geen mogelijkheid de functie beschikbaar om koelen te activeren. Ook heb ik na contact met leverancier al een maakcontact aangemaakt via Aux-4 om koelen te activeren.

Het systeem draait hier nu 3 jaar lang naar tevredenheid maar ik heb nooit eerder gebruik gemaakt van de koelfunctie. Nu het op de kamers van de kleintjes inmiddels 26+ geworden is vond ik het een mooi moment om deze functie eens te gebruiken. Helaas nog zonder succes.

Ik heb ook de snelstartgids opnieuw doorlopen maar ik krijg geen enkele vraag over de koelfunctie.
SWW maak ik via een ventilatieboiler op zolder.
Zowel de SMO als de F2120 beschikken over de laatste firmware.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Binnen en buitenunit al eens uit en aan gezet?
Ken je deze ook? https://www.nibe.eu/nl-nl...len/instellen-koelfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Wat hebben jullie staan bij "SMOS40 Calculated supply climate system 1" in modbus?

Bij mij staat deze op 20 graden en dat doet ie al een paar weken. Voor die tijd ging het koelen een stuk beter, maar ik zie hem nu niet koelen met een goede temperatuur.
Of ik kijk naar de verkeerde sensor, of het werkt niet lekker.

Overigens vandaag BT1 verplaatst naar een koelere plek omdat na de laatste update deze meegenomen wordt in de berekening en de unit vanmiddag aangaf dat hij het buiten te heet vond (foutmelding 422). Nou, dat vind ik ook, alleen jammer dat ie dan tijdelijk niet meer wil koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Nog een vraag. Als ik via modbus "SMOS40 Degree minutes" aanpas dan wordt deze zeer snel daarna door het systeem weer op 0 gezet. Als ik rechtstreeks in de SMO S40 de waarde aanpas gaat het wel goed.

Iemand enig idee welke entiteit ik moet aanpassen als ik de graadminuten zelf een schop wil geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@wasntme?

In menu 5.3.3. use cooling mode op ON zetten lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@hrv
Als calculated supply op 20 staat lijkt mij dat dat het getal is dat past bij verwarmen.

Staat koeling actief in auto mode (S series menu 4.1)
Of sta je in de handmatige mode met verwarmen actief....?

Staat de curve voor koelen op 0.0 en staan dan de temperaturen bij eigen curve allemaal op 18 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv

hrv

@Knowbody

Ja, koeling is actief. 4.1 staat op Auto
Curve voor koeling wordt niet gebruikt, dus inderdaad 0.0, en daar krijg ik ook de volgende melding.
"Een of meer klimaatsystemen worden geregeld door smart room comfort. De stooklijninstellingen hebben geen invloed op de temperatuur in de geselecteerde zones"

De temperaturen bij eigen curve (1.30.7) stonden allemaal op 20. Die heb ik aangepast, maar gezien vorige melding denk ik dat deze niet gebruikt worden?

Zoals ik de RMU nu heb ingesteld doet de warmtepomp een dauwpuntberekening, dus minimale temperatuur koeling (1.30.5) staat bij mij op 14 graden. Dat wordt echter nooit gehaald vanwege het dauwpunt.

Wat ik echter niet snap is dat het systeem naar nul graadminuten gaat terwijl het binnen gewoon nog 23-24 graden is en de RMU op 20 staat ingesteld. Lijkt me toch geen hogere wiskunde dat er dan verder gekoeld moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@hrv
Zodra de 14 graden wordt aangetikt springen de GM op 0.

10 graden is het advies.

Misschien kun je live monitoren wat de temperaturen doen tijdens een korte koel sessie. Achteraf de waarden bekijken maakt het lastig.

Uiteraard werkt koelen alleen goed als er voldoende stromende water inhoud is

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 02-07-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

@Knowbody Misschien begrijp ik je verkeerd, maar 14 is niet de buitentemperatuur, maar de minimale aanvoertemperatuur die de WP aan mag maken.

Ik heb ongeveer 390 liter in de vloer en een buffervat van 100 liter. Ruim voldoende om ook te koelen lijkt me en alles staat open, dus altijd voldoende flow.

Wat ik niet helemaal snap is dat de berekende aanvoertemperatuur redelijk hoog kan zijn waardoor het verschil tussen aanvoer en retour onder de 3 graden komt. Dan bouwen de graadminuten snel af en stopt de koeling, terwijl het in de woning nog gewoon 23 of 24 graden is.

Soms zit de aanvoer tegen het dauwpunt aan, dus dan klopt het.
Maar ik heb ook regelmatig gezien dat het dauwpunt zeg 16 is en de aanvoer 20.... en met 20 graden in de vloer koelt het niet echt hard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Die 14 moet je op 10 zetten.

100 liter buffer is dat parallel ? Draait dan de 2e pomp goed genoeg, want die buffer is natuurlijk vrij vlot op temperatuur en die moet het vervolgens kwijt aan je vloeren.

DT3 bij 20 graden tot DT6 bij 40 graden buitentemperatuur is de standaard, daar regelt hij tussen.

390 liter is behoorlijk. Dat is dan minstens 400 m2 vloerverwarming. Die buffer snap ik niet.

Het kan zijn dat de berekende temperatuur wordt beïnvloed door SPA of weather forecast.

[ Voor 23% gewijzigd door Knowbody op 02-07-2025 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Check ook even of je wp echt aan het koelen is als je die 20 graden ziet.
Als je niet in een koelcyclus zit zal de aanvoer en retour weer teruglopen naar de temperatuur van de vloer.
Als je RMU invloed op factor 0 is gezet( zoals het moet) dan kjjkt hij dus ook niet naar de binnentemperatuur en regelt puur op de buitentemperatuur. Alleen voor het dauwpunt kan hij de rmu gebruiken.

Het is ook geen airco he, 20 graden in de woonkamer ga je nooit halen met een vloer van 18 graden. Een koude vloer helpt, zeker voor het gevoel, maar warme lucht stijgt op en de kou van de vloer dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
wickydude schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:34:
Check ook even of je wp echt aan het koelen is als je die 20 graden ziet.
Als je niet in een koelcyclus zit zal de aanvoer en retour weer teruglopen naar de temperatuur van de vloer.
Als je RMU invloed op factor 0 is gezet( zoals het moet) dan kjjkt hij dus ook niet naar de binnentemperatuur en regelt puur op de buitentemperatuur. Alleen voor het dauwpunt kan hij de rmu gebruiken.

Het is ook geen airco he, 20 graden in de woonkamer ga je nooit halen met een vloer van 18 graden. Een koude vloer helpt, zeker voor het gevoel, maar warme lucht stijgt op en de kou van de vloer dus niet.
Klopt, met de temperaturen van gisteren en vandaag red ik de ochtend 23 graden in de gehele woning en 22,3 in de slaapkamer. Ik ben tevreden. Meer kun je ook niet verwachten als het buiten 39 graden is geweest (Brabant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:22:
Die 14 moet je op 10 zetten.

100 liter buffer is dat parallel ? Draait dan de 2e pomp goed genoeg, want die buffer is natuurlijk vrij vlot op temperatuur en die moet het vervolgens kwijt aan je vloeren.

DT3 bij 20 graden tot DT6 bij 40 graden buitentemperatuur is de standaard, daar regelt hij tussen.

390 liter is behoorlijk. Dat is dan minstens 400 m2 vloerverwarming. Die buffer snap ik niet.

Het kan zijn dat de berekende temperatuur wordt beïnvloed door SPA of weather forecast.
Als ik de aanvoer op 14 zet krijg ik langzaam condens omdat er dan werkelijk 16/17 door de vloer gaat. Ik moet hem op 15 houden om geen condens te krijgen en dan gaat er ook werkelijk 18 graden de vloer bij mij in. Ik heb het nu onder controle lijkt.

Vorig jaar had ik die minimale aanvoer ook op 10 staan (standaard waarde) maar toen kreeg ik absurd veel condens op een gegeven moment. Dat is ook veel te koud om je vloer in te mogen sturen, snap die instelling daarom ook niet zo goed. Of mis ik hier iets?

Berekende aanvoer koeling klimaatsysteem is nu 16,9. BT12 maakt 16,6 graden en BT25 is nu 18,2 graden. Dit gaat dus ook direct mijn vloer in. Retour BT71 zit op 19,2 graden. Mijn pomp draait op 1% en mijn 2de pomp draait iets harder maar dit doet hij automatisch op wat nodig is.

De warmtepomp zelf doet alles op 20Hz. Stroomverbruik van de warmtepomp schommelt over 24 uur gezien tussen 300 Watt en 500 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
hrv schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:46:
@Knowbody Misschien begrijp ik je verkeerd, maar 14 is niet de buitentemperatuur, maar de minimale aanvoertemperatuur die de WP aan mag maken.

Ik heb ongeveer 390 liter in de vloer en een buffervat van 100 liter. Ruim voldoende om ook te koelen lijkt me en alles staat open, dus altijd voldoende flow.

Wat ik niet helemaal snap is dat de berekende aanvoertemperatuur redelijk hoog kan zijn waardoor het verschil tussen aanvoer en retour onder de 3 graden komt. Dan bouwen de graadminuten snel af en stopt de koeling, terwijl het in de woning nog gewoon 23 of 24 graden is.

Soms zit de aanvoer tegen het dauwpunt aan, dus dan klopt het.
Maar ik heb ook regelmatig gezien dat het dauwpunt zeg 16 is en de aanvoer 20.... en met 20 graden in de vloer koelt het niet echt hard natuurlijk.
Berekende aanvoer koeling was bij mij gisteravond een tijdje 20 graden, dit heeft te maken met dat toen stroom extreem duur is waardoor hij dus minder stroom verbruikt of zelfs even afslaat.

Kijk wel goed dat je kijkt naar Berekende aanvoer verwarming of koeling. Dit zijn 2 verschillende waardes. Verwarming doet nu niks dus staat standaard op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Bij mijn niet-S is de berekende aanvoertemp steeds 18 graden want dat staat in de curve.
Net als bij verwarmen regelt de wp hier omheen.
Hij gebruikt die waarde om de gm te laten op- en aflopen.
Bij koelen zal dus de werkelijke Ta altijd lager moeten zijn, anders lopen de gm niet terug. Ik zie ongeveer 15-16 graden de vloer in gaan.
Na de cyclus loopt de watertemperatuur weer wat op naar 20 graden, zodat de gm weer toenemen.
De min aanvoertemp moet dus lager liggen om de wp de kans te geven koel water toe te voeren. Op 10 graden zetten heeft ie wat ruimte. Bij mij heb ik hem op 13 staan

[ Voor 15% gewijzigd door wickydude op 02-07-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dat is ook puur het doel van die 10 graden ... Wat ruimte geven mocht het te snel gaan. Op 20 of 25 Hz zul je de 10 graden nooit kunnen bereiken maar bij het starten van de warmtepomp, als de vloer al koel is, wordt er gedurende korte tijd ongeveer 45 Hz gemaakt en dan tik je zo de 14 aan een kapt hij ermee.

Pagina: 1 ... 91 ... 93 Laatste