NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 11:35

fredman159

There are no frogs here ...

Ik gebruik mijn F2120-16 met SMO S40 ook om te koelen. Ook hier had ik last van condensvorming. In de settings zag ik dat de laagste aanvoertemperatuur voor koeling op 10 graden stond. Dit heb ik op 18 gezet en de condens is nu weg.

Nu krijg ik echter af en toe een errormelding op de unit, namelijk Error 237, met als omschrijving "Korte bedrijfstijd compressor op SMO S40."

Nu heb ik het systeem laatst óók geupdated naar versie 4.3.5 en ik kan dus moeilijk pinpointen of de error nu aan de software update ligt, of aan de aangepaste laagste aanvoertemperatuur.

Wat kan de oorzaak zijn?

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:22
De oorzaak is dat je die 10 naar 18 hebt veranderd. Zie posts hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:58
@fredman159

Wat Wicky zegt

Daarbij: heb je de RMU S40 dan stel je bij no text het schuifje in.
Dat slaat op de vochtigheid. Hij rekent dan ook met een dauwpunt, mits je dat elders ook hebt ingesteld. Ik dacht bij koelen in menu 7.

No text zijn ze vergeten te vertalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSeEc1c_SUz_uJWVjQti1JlcH2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QLlO2FWQk4tueZwqGavdjvd9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 02-07-2025 12:42 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:09
fredman159 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:30:
Ik gebruik mijn F2120-16 met SMO S40 ook om te koelen. Ook hier had ik last van condensvorming. In de settings zag ik dat de laagste aanvoertemperatuur voor koeling op 10 graden stond. Dit heb ik op 18 gezet en de condens is nu weg.

Nu krijg ik echter af en toe een errormelding op de unit, namelijk Error 237, met als omschrijving "Korte bedrijfstijd compressor op SMO S40."

Nu heb ik het systeem laatst óók geupdated naar versie 4.3.5 en ik kan dus moeilijk pinpointen of de error nu aan de software update ligt, of aan de aangepaste laagste aanvoertemperatuur.

Wat kan de oorzaak zijn?
Zoals ik hier al paar keer aangegeven heb had ik dit ook, ik heb geen RMU dus kan niet met dauwsensor werken. Hierdoor ben ik zelf gaan kijken wat het beste werkt en ik kom uit op een aanvoertemperatuur van 15. Tot daar krijg ik geen condens, kom ik daar onder dan begint 't langzaam te komen. Nu werkt het super.

WP stopt misschien 1x op een dag maar kan goed zijn koeling kwijt aan de vloer. Ik ben heel tevreden sinds ik het zo heb.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebrand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-07 06:06
Mijn F2050 met SMO-20 heb ik voor het eerst voor koelen gebruikt en heb praktisch gelijke ervaringen. Ga me wat verder verdiepen in de materie, met name het aansturen van de Alpha Smartware en regelaars van het Duitse bedrijf Möhlenhoff, die al wel perfect werken voor de diverse groepen (vloerverwarming) maar nog niet helemaal afgestemd zijn op het koelen. Het koelen gaat nu verder uitstekend, alleen het afstemmen van al dan niet verwarmen of koelen van verschillende ruimtes en warmwaterproductie, en dat alles plannen met zelf opgewekte zonnestroom is soms nog knap ingewikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 11:35

fredman159

There are no frogs here ...

Knowbody schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:40:
@fredman159

Wat Wicky zegt

Daarbij: heb je de RMU S40 dan stel je bij no text het schuifje in.
Dat slaat op de vochtigheid. Hij rekent dan ook met een dauwpunt, mits je dat elders ook hebt ingesteld. Ik dacht bij koelen in menu 7.

No text zijn ze vergeten te vertalen.

[Afbeelding]
Bedankt voor de terugkoppeling!

Ik heb het systeem nu maar op het Engels ingesteld, dan kloppen de termen tenminste :)

Het systeem draait op basis van weerregeling dus ik had alle vinkjes hier uit staan aangezien de RMU S40 in de woonkamer met vloerverwarming staat. Dat NO TEXT stond voor luchtvochtigheid had ik niet direct bedacht.

Ik heb nu het vinkje voor de luchtvochtigheid / NO TEXT aangezet en de overige twee heb ik nog steeds uit staan (tenzij dit stiekem toch handig is).

Nu even zien hoe de boel zich nu gedraagt...

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@fredman159 check ook bij 7.1.7.2 hoe de vochtregeling staat ingesteld.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcgk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-07 12:23
Ik heb op mijn S2125-12 / S320 gisteren twee keer tijdens verwarmen van tapwater een storingsmelding gehad dat de buitentemperatuur te hoog was. Ik heb de werktemperatuur van de warmtepomp toen opgezocht en die blijkt tussen -25 en +38 graden te liggen bij verwarmen. Sensor BT1 gaf een temperatuur > 38 graden, dus dat zal verklaren dat hij die storing gaf. Koelen zou moeten werken tot +43 graden.
In de Nibe app zat bij de details van het alarmbericht een schuifje 'hulpmodus activeren' dat er volgens de omschrijving 'voor zou moeten zorgen dat het systeem zo soepel mogelijk blijft werken totdat een technicus arriveert'. Nu lijkt het me voor deze melding sowieso niet nodig een technicus te laten komen, en het omzetten van het schuifje resulteerde er in dat de melding werd gearchiveerd en de warmtepomp wel gewoon weer ging koelen (misschien was dat ook wel gebeurd als ik niets met dat schuifje gedaan had).

Nu kreeg ik dezelfde melding vanmiddag ook weer, maar ik krijg hem nu niet meer weg. Ik kan het schuifje wel omzetten, maar als je dan weggaat van het venster en weer terugkomt, staat hij gewoon weer uit. Ook in het menu van de warmtepomp zelf kan ik niets vinden om de alarmmelding weg te krijgen (het is daar ook meer een informatiemelding dan een alarmmelding). De prioriteit van het systeem staat op 'COOLING', maar de warmtepomp zelf start niet.
Het menu geeft bij de status van de warmtepomp aan:
Status: Voorv. cmpr.
Tijd tot compressorstart: 4 min
Geblokkeerd: Nee
Verwarming geblokk. door: Hoge buit.temp.
Warmtapw geblokk. door: Hoge buit.temp.
Huidige compressorfrequentie: 0 Hz
Gewenste compressorfreq.: 0 Hz

Deze waarden veranderen echter niet.
BT1 heeft nu een waarde van 39,6 graden celcius.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Voor de werktemperatuur kijkt hij naar BT28 die achter op de unit zit. Die zal te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
marcgk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:50:
Ik heb op mijn S2125-12 / S320 gisteren twee keer tijdens verwarmen van tapwater een storingsmelding gehad dat de buitentemperatuur te hoog was. Ik heb de werktemperatuur van de warmtepomp toen opgezocht en die blijkt tussen -25 en +38 graden te liggen bij verwarmen. Sensor BT1 gaf een temperatuur > 38 graden, dus dat zal verklaren dat hij die storing gaf. Koelen zou moeten werken tot +43 graden.
In de Nibe app zat bij de details van het alarmbericht een schuifje 'hulpmodus activeren' dat er volgens de omschrijving 'voor zou moeten zorgen dat het systeem zo soepel mogelijk blijft werken totdat een technicus arriveert'. Nu lijkt het me voor deze melding sowieso niet nodig een technicus te laten komen, en het omzetten van het schuifje resulteerde er in dat de melding werd gearchiveerd en de warmtepomp wel gewoon weer ging koelen (misschien was dat ook wel gebeurd als ik niets met dat schuifje gedaan had).

Nu kreeg ik dezelfde melding vanmiddag ook weer, maar ik krijg hem nu niet meer weg. Ik kan het schuifje wel omzetten, maar als je dan weggaat van het venster en weer terugkomt, staat hij gewoon weer uit. Ook in het menu van de warmtepomp zelf kan ik niets vinden om de alarmmelding weg te krijgen (het is daar ook meer een informatiemelding dan een alarmmelding). De prioriteit van het systeem staat op 'COOLING', maar de warmtepomp zelf start niet.
Het menu geeft bij de status van de warmtepomp aan:
Status: Voorv. cmpr.
Tijd tot compressorstart: 4 min
Geblokkeerd: Nee
Verwarming geblokk. door: Hoge buit.temp.
Warmtapw geblokk. door: Hoge buit.temp.
Huidige compressorfrequentie: 0 Hz
Gewenste compressorfreq.: 0 Hz

Deze waarden veranderen echter niet.
BT1 heeft nu een waarde van 39,6 graden celcius.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Ik vermoed dat je moet wachten tot de temperatuur weer onder de 38 graden is. Zolang de temperatuur te hoog is, kun je het alarm niet resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcgk
Volgens mij is BT1 wel degene die de storing veroorzaakt (al verbaasde mij dat zelf ook). BT28 zat gisteren nog ruim onder de 38 graden toen die storing optrad.

BT28 geeft nu 38,2 aan, dus inderdaad wel boven die 38. Die was gisteren 34,2 toen ik wel kon resetten. Dat zou misschien het verschil kunnen zijn.
Maar je zou verwachten dat als de pomp tot 43 graden buitentemperatuur kan koelen, dat hij dan niet geblokkeerd moet blijven op een temperatuur die daar nog ruim onder ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-07 08:38
@marcgk, bij mij zojuist dezelfde errorcode. Buitentemperatuur BT1 was iets van 38,5 graden. Ik ga nu gewoon even afwachten en kijken of het koelen vanzelf weer een keer begint. Graadminuten lopen ondertussen goed op, en liggen al boven de drempelwaarde voor het starten van koelen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcgk
Het is hier begonnen met regenen en de temperatuur van BT1 en BT28 zijn snel gedaald tot 37,5 en 36,3 graden celcius. De warmtepomp is nu niet gestart met koelen maar alsnog met het verwarmen van het tapwater. Ikzelf heb niets meer gereset of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
marcgk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:10:
Volgens mij is BT1 wel degene die de storing veroorzaakt (al verbaasde mij dat zelf ook). BT28 zat gisteren nog ruim onder de 38 graden toen die storing optrad.

BT28 geeft nu 38,2 aan, dus inderdaad wel boven die 38. Die was gisteren 34,2 toen ik wel kon resetten. Dat zou misschien het verschil kunnen zijn.
Maar je zou verwachten dat als de pomp tot 43 graden buitentemperatuur kan koelen, dat hij dan niet geblokkeerd moet blijven op een temperatuur die daar nog ruim onder ligt.
Ondanks dat BT1 als het goed is op de Noord gevel is gemonteerd, pakt hij de temperatuur van de zon als deze in het westen staat en geeft dan alsnog een te hoge waarde.

De sensor moet echt altijd in de schaduw hangen. Dus ja als de zon er later in de middag pal op schijnt, heb je dit. Daarnaast warmt baksteen ook op dus de temperatuur blijft dan hoog tot in de avond.

Als ik me goed herinner van de release notes kijkt hij bij jouw WP nu expliciet naar BT1 ipv BT28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-07 08:38
Knowbody schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:55:
[...]
De sensor moet echt altijd in de schaduw hangen. Dus ja als de zon er later in de middag pal op schijnt, heb je dit.
Bij mij hangt de sensor in de schaduw, maar volgens mij was de daadwerkelijke buitentemperatuur ook echt wel rond de 37 graden. Dan heb je natuurlijk nog meetafwijking. Dus dit heb je ook gewoon bij zeer warm weer, en is eigenlijk niet op te lossen door andere plaatsing van de sensor.

Bij mij is de warmtepomp inmiddels ook weer opgestart. Waarschijnlijk ook, doordat temperatuur flink gezakt is.

[ Voor 10% gewijzigd door Gurk2 op 02-07-2025 17:17 ]

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Het is vrij simpel: er staat letterlijk dat de warmtepomp geblokkeerd is door hoge buitentemperatuur (bij marc).

Als dat terecht is is het goed. Als het niet terecht is hangt de sensor in de zon.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 02-07-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcgk
Er staat inderdaad dat hij geblokkeerd is, maar dat staat er alleen voor verwarming en voor tapwater. Voor koeling staat dat er niet bij.

De sensor BT1 hangt bijna helemaal op het noorden, zo'n 14gr naar het noordwesten. Hij zit helemaal bovenaan het huis in de schaduw van de vrij ver overstekende dakrand. Misschien wordt het daar onder die dakrand juist wel warmer en moet ik hem misschien toch lager hangen? Aan het eind van de middag loopt de temperatuur van BT1 wel steeds verder uit de pas met die van BT28.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMnwZptwW2_aXtK19csZmRyxHUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DQfYquoV361d2LQAkTf859R.jpg?f=fotoalbum_large

BT28 zit op de achterkant van de S2125, aan de kant van het huis. De S2125 staat aan de oostkant van het huis (zo'n 76 graden vanuit het noorden naar het oosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Hij hangt daar prima!

Je hebt gelijk ik zie het nu ook wat betreft die blokkering.

[ Voor 60% gewijzigd door Knowbody op 02-07-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:55:
[...]
.

Als ik me goed herinner van de release notes kijkt hij bij jouw WP nu expliciet naar BT1 ipv BT28
Klopt inderdaad voor de S series. Had ik mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
marcgk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:10:

Dat je nu last hebt van BT1 komt door de laatste update. Als BT1 nu hoger aangeeft dan BT28 (die op het Oosten zit en dichter bij de grond) dan is dat de verklaring.

Vaak zul je er geen last van hebben. Misschien komt er een update dat hij naar de laagste waarde kijkt van die 2 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:39
Hier wat handleidingen van Nibe voor het instellen van de koelfunctie op verwchillende type warmtepompen.
Ik weet niet of dit de beste instellingen zijn maar het us in el’ geval een goed vertrekpunt voor de instellingen.

https://www.nibe.eu/nl-nl...len/instellen-koelfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-07 18:15

hrv

Knowbody schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:22:
100 liter buffer is dat parallel ? Draait dan de 2e pomp goed genoeg, want die buffer is natuurlijk vrij vlot op temperatuur en die moet het vervolgens kwijt aan je vloeren.
Ja, parallel buffervat en ja, volle flow door het systeem vanuit de tweede pomp.
390 liter is behoorlijk. Dat is dan minstens 400 m2 vloerverwarming. Die buffer snap ik niet.
Eh ja... foutje in mijn notities. Het is 150m2 vloer waarvan een deel met 16 en een deel met 20mm buis. Minimaal 165 liter dus, waarschijnlijk eerder 190-200 liter. Buffer is weer een "omdat het zo voorgeschreven is" dingetje van de installateur, maar omdat je bij koeling meer water nodig hebt vond ik het geen probleem.
Het kan zijn dat de berekende temperatuur wordt beïnvloed door SPA of weather forecast.
Kan ik ergens uitlezen hoe hij dat berekend? Of hij de waardes werkelijk aangepast heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@hrv
Ik kan het terugkijken in de geschiedenis.

SPA staat bij mij op opslaan plus. ZonnePV heeft ook invloed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcX0k4lcBQvBvGvKraZKLEUkcCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEGAte7DSw6Y6YFFCIdXa4Uo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 03-07-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Ja, dat kan ik helaas niet zien in de nu zo goed als waardeloze myUplink app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:28
hrv schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:39:
Ja, dat kan ik helaas niet zien in de nu zo goed als waardeloze myUplink app.
Gewoon een betalend abonnement nemen en dan is deze niet meer waardeloos.
Voor niets kom de zon op en gratis betaal niet.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb wel een beheer abonnement maar geen geschiedenis abonnement. Kan dat de oorzaak zijn dat ik zo weinig zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Overigens zijn met de laatste update (van mijn smo40 maar ook de app) in Home Assistant 289 entities niet meer beschikbaar. 😖

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
wickydude schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Ik heb wel een beheer abonnement maar geen geschiedenis abonnement. Kan dat de oorzaak zijn dat ik zo weinig zie?
Ik heb beide abonnementen en kan alles goed zien.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik zie niet meer dan dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zf5fKDNBz6CPWS3ATVUz2KmHz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SOUI4HdDs7KMbobmhdEgvver.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AtTFRO0ddzb54dim_NB6tR8W2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/chiyB3JT0YPx1KCe4gKd8pb7.png?f=fotoalbum_large

En als ik op een tegel klik zit er nu helemaal geen grafiek meer in sinds ik naar 9718r2 heb geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
wickydude schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:27:
Ik zie niet meer dan dit
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En als ik op een tegel klik zit er nu helemaal geen grafiek meer in sinds ik naar 9718r2 heb geupdate
Je mis de geschiedenispagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Kolder. Ik heb nogal een bedrag neergelegd voor een systeem waarvan de leverancier adverteert met alle mooie mogelijkheden. We hoefde alleen extra te betalen als je instellingen wilt wijzigen. En dat hoeft van mij niet.

Mag ik dan alsjeblieft van mening zijn dat we al genoeg betaald hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Je mis de geschiedenispagina
Zit dan inderdaad in het geschiedenisabo.
Zou leuk zijn als ze daarover iets vermelden, al was het maar een kleine pagina met “deze zie je als je het goeie abo hebt.”
Softwarebouwers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik zal de mail maar even delen. Hopelijk komen ze met een update waarin de tekortkomingen worden opgelost.

Dit beloven ze :

Het regelen van uw binnenklimaat was nog nooit zo eenvoudig
Een schoner ontwerp, eenvoudigere navigatie – hetzelfde betrouwbare comfort en controle
We hebben de myUplink-app opnieuw ontworpen om de dagelijkse klimaatregeling soepeler, sneller en intuïtiever te maken. Alle functies en slimme functies die u gebruikt en waarop u vertrouwt, zijn er nog steeds, gemakkelijker te bereiken en soepeler te navigeren. Van snelle aanpassingen onderweg tot volledig inzicht in het systeem, het bijhouden van energieverbruik, planning en modusactivering, en slimme functies zoals weersvoorspelling – het ligt allemaal in uw handen. Bovendien zijn meer functies nu gratis te gebruiken. En nu is er nog meer functionaliteit beschikbaar zonder premium-abonnement.

We verbeteren de app voortdurend om u te helpen het maximale uit uw warmtepomp te halen door nieuwe functies, verbeterde functionaliteit en belangrijke beveiligingsupdates toe te voegen.

Net zoals uw warmtepomp het hele jaar door automatische software-updates ontvangt, moet de app ook up-to-date blijven. Door deze up-to-date te houden, zorgt u voor optimale prestaties, energiebesparing en klimaatcomfort.

Of u nu thuis bent of niet, met de vernieuwde app houdt u gemakkelijker de controle – en voelt u het verschil.

Vriendelijke groet,

Het myUplink-team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
hrv schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Kolder. Ik heb nogal een bedrag neergelegd voor een systeem waarvan de leverancier adverteert met alle mooie mogelijkheden. We hoefde alleen extra te betalen als je instellingen wilt wijzigen. En dat hoeft van mij niet.

Mag ik dan alsjeblieft van mening zijn dat we al genoeg betaald hebben?
Om wijzigingen aan te brengen in de warmtepomp heb je helemaal geen MyUplink app nodig.
Dit kan je geheel in je warmtepomp doen.
Er worden ook nog warmtepompen geplaatst die niet aangesloten worden op internet.
Het is de keuze van de koper wat hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Knowbody schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:58:
Ik zal de mail maar even delen. Hopelijk komen ze met een update waarin de tekortkomingen worden opgelost.

Dit beloven ze :

Het regelen van uw binnenklimaat was nog nooit zo eenvoudig
Een schoner ontwerp, eenvoudigere navigatie – hetzelfde betrouwbare comfort en controle
We hebben de myUplink-app opnieuw ontworpen om de dagelijkse klimaatregeling soepeler, sneller en intuïtiever te maken. Alle functies en slimme functies die u gebruikt en waarop u vertrouwt, zijn er nog steeds, gemakkelijker te bereiken en soepeler te navigeren. Van snelle aanpassingen onderweg tot volledig inzicht in het systeem, het bijhouden van energieverbruik, planning en modusactivering, en slimme functies zoals weersvoorspelling – het ligt allemaal in uw handen. Bovendien zijn meer functies nu gratis te gebruiken. En nu is er nog meer functionaliteit beschikbaar zonder premium-abonnement.

We verbeteren de app voortdurend om u te helpen het maximale uit uw warmtepomp te halen door nieuwe functies, verbeterde functionaliteit en belangrijke beveiligingsupdates toe te voegen.

Net zoals uw warmtepomp het hele jaar door automatische software-updates ontvangt, moet de app ook up-to-date blijven. Door deze up-to-date te houden, zorgt u voor optimale prestaties, energiebesparing en klimaatcomfort.

Of u nu thuis bent of niet, met de vernieuwde app houdt u gemakkelijker de controle – en voelt u het verschil.

Vriendelijke groet,

Het myUplink-team
Deze mail heb ik ook gekregen.
Maandag een mail gestuurd naar feedback@myuplink.com en het volgende voorgelegd.
Bij de laatste update van de Apps komt het volgende naar voren dat deze niet gelijk zijn.
Op de iPhone komt de tegels voor Toestand uit, Binnenklimaat 18 graden, Heet water uit, Weer, Zonnepaneel en Elektrische prijs.
Bij mijn Android tablet app komen de tegels Indoor Climate 27,7 graden, Warm water aan Zonnepanelen, Energielog zonder gegevens en de Elektrische prijs.
De vraag is natuurlijk wat wil je weergeven Indoor Climate 27,7 graden of Binnenklimaat 18 graden welke de instelling is van de kamerthermostaat.
Heet water uit met of warm water aan ook hier verschillen de parameters.
Bij heet water kan ik de geschiedenis zien en bij Warm water Smart Control en Warmwaterboost hier kan ik geen geschiedenis zien.
De tegel Zonnepaneel kan niet verwijderd worden, ik heb geen Zonnepaneel aansluiting.
De vraag is waarom krijg ik verschillende parameters wat ik niet begrijpt.

Een standaard reactie ontvangen met de tekst.
We bekijken alle feedback die naar dit adres wordt gestuurd. Als we meer informatie nodig hebben, nemen we contact met je op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv

hrv

clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Om wijzigingen aan te brengen in de warmtepomp heb je helemaal geen MyUplink app nodig.
Dit kan je geheel in je warmtepomp doen.
Dat zeg ik ook niet en dat snap ik. Maar dat ding hangt op een bergzolder. Dus daar kruip je niet 10 keer per dag op als je iets in de gaten moet houden.
clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:08:
[...]
Er worden ook nog warmtepompen geplaatst die niet aangesloten worden op internet.
Het is de keuze van de koper wat hij wil.
Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat gezien de marketing van Nibe de meeste kopers niet eens weten dat ze voor instellingen een abonnement moeten afsluiten.

Maar het punt is dat uit de gratis applicatie 95% van de functionaliteit verdwenen is. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoonweg een laag bij de grondse manier om meer mensen aan een abonnement te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv

hrv

Knowbody schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:58: Bovendien zijn meer functies nu gratis te gebruiken. En nu is er nog meer functionaliteit beschikbaar zonder premium-abonnement.
@Knowbody als je naar deze zin kijkt dan kan dat ook uitgelegd worden dat je meer kunt instellen wat eerder niet gratis kon. Ik denk het aanmaken van een planning bijvoorbeeld. Geloof niet dat dat eerder gratis in de app kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-07 07:18
Gisteravond terug van vakantie, de hele vakantie na de app udate is de MyUplink steeds offline.

Thuis gekomen was de uplink weer verbonden, dus de update gedaan.

Nu krijg ik de volgende melding “ Sensor fit on-EB10x” gevolg dat de SMO s40 continu ging piepen. De melding was niet weg te krijgen, dus uit frustratie 02:00 uur de SMO s40 uitgezet.

Van ochtend de SMO S40 weer aangezet,
Nu blijft de led continu groen branden, en gaat de display niet aan!

Wat kan ik nu het beste doen

Het is een AMS 20-6 met een SMO s40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
berry76 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:30:
Gisteravond terug van vakantie, de hele vakantie na de app udate is de MyUplink steeds offline.

Thuis gekomen was de uplink weer verbonden, dus de update gedaan.

Nu krijg ik de volgende melding “ Sensor fit on-EB10x” gevolg dat de SMO s40 continu ging piepen. De melding was niet weg te krijgen, dus uit frustratie 02:00 uur de SMO s40 uitgezet.

Van ochtend de SMO S40 weer aangezet,
Nu blijft de led continu groen branden, en gaat de display niet aan!

Wat kan ik nu het beste doen

Het is een AMS 20-6 met een SMO s40
De HBS uit en weer aan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-07 07:18
Knowbody schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:42:
[...]

De HBS uit en weer aan zetten
Het is gelukkig opgelost, 30 sec de stekker van de SMO s 40 er uitgehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:27
berry76 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:56:
[...]

Het is gelukkig opgelost, 30 sec de stekker van de SMO s 40 er uitgehaald
Gebeurt bij mij ook een paar keer per jaar.. ik heb een homewizard plug tussen smo en stopcontact gezet zodat ik, ook op afstand, de stroom er af en op kan halen om dit op te lossen. Het zou niet nodig moeten zijn natuurlijk, maar het werkt wel prima…

En af en toe even een backup maken zodat -als- je dit doet en de boel zou daar corrupt van raken (wat nog nooit is gebeurd, maar je weet maar nooit) je dat weer kunt herstellen (helaas moet dat dan wel lokaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 05:56:
[...]

Gebeurt bij mij ook een paar keer per jaar.. ik heb een homewizard plug tussen smo en stopcontact gezet zodat ik, ook op afstand, de stroom er af en op kan halen om dit op te lossen. Het zou niet nodig moeten zijn natuurlijk, maar het werkt wel prima…

En af en toe even een backup maken zodat -als- je dit doet en de boel zou daar corrupt van raken (wat nog nooit is gebeurd, maar je weet maar nooit) je dat weer kunt herstellen (helaas moet dat dan wel lokaal).
Ik heb zelfs 2 homewizard plugs tussen zowel de SMO als de HBS binnenunit.
De SMO praat rechtstreeks met de HBS en die praat vervolgens met de buitenunit. Als de SMO de buitenunit niet ziet, kan ik de HBS even spanningsloos maken.

Dit is bijvoorbeeld aan de orde na een stroomstoring. Dan start alles tegelijk en speelt de volgorde van wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:27
Knowbody schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:41:
[...]

Ik heb zelfs een homewizard plug tussen zowel de SMO als de HBS binnenunit.
De SMO praat rechtstreeks met de HBS en die praat vervolgens met de buitenunit. Als de SMO de buitenunit niet ziet, kan ik de HBS even spanningsloos maken.

Dit is bijvoorbeeld aan de orde na een stroomstoring. Dan start alles tegelijk en speelt de volgorde van wakker worden.
Ik ook... homewizard din rail aan de buitenunit (ook voor de verbruiksmeting) en een plug voor de naverwarmer, en een plug voor de smo40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:43:
[...]

Ik ook... homewizard din rail aan de buitenunit (ook voor de verbruiksmeting) en een plug voor de naverwarmer, en een plug voor de smo40
Jij wint ! 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-07 16:44
Snapt iemand wat van die nieuwe temperatuur instellingen?

Eerst kon je aangeven: verwarmen vanaf 20 maar pas koelen vanaf 25.

Dit is nu weg, je kan slechts één temperatuur instellen. Was het vanochtend ineens 23,5 graden binnen omdat die temperatuur nog op 25 stond van het koelen.

Nu staat die weer op 19, zodat de verwarming uit blijft. Maar dan wordt het weer veel te heftig koelen volgende week als het weer 33 graden is buiten.

Hoe stel ik nu in dat hij tussen 20 graden en 25 graden gewoon niks doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:22:
Snapt iemand wat van die nieuwe temperatuur instellingen?

Eerst kon je aangeven: verwarmen vanaf 20 maar pas koelen vanaf 25.

Dit is nu weg, je kan slechts één temperatuur instellen. Was het vanochtend ineens 23,5 graden binnen omdat die temperatuur nog op 25 stond van het koelen.

Nu staat die weer op 19, zodat de verwarming uit blijft. Maar dan wordt het weer veel te heftig koelen volgende week als het weer 33 graden is buiten.

Hoe stel ik nu in dat hij tussen 20 graden en 25 graden gewoon niks doet?
Het is uitgelegd bij de update. Je kunt de room sensor in verschillende zones configureren.

Maar de belangrijkste reden dat het waarschijnlijk niet lekker gaat bij jou is dat je de tijd tussen koelen en verwarmen te kort hebt staan.

48 uur lijkt mij beter dan 2 uur.
Zolang de teller telt natuurlijk, na een stroomstoring oid kan dat een nadeel zijn.

PS ik geef het hier een kans. Jaar rond de RMU op 22. Machine learning.

Bij mij hoef ik niet snel te verwarmen, wel al vlot moeten koelen
Start koelen 19
Start verwarmen 13

MAAR HANDMATIG WERKT HET ALLERBESTE.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 08-07-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:49:
[...]

Het is uitgelegd bij de update. Je kunt de room sensor in verschillende zones configureren.

Maar de belangrijkste reden dat het waarschijnlijk niet lekker gaat bij jou is dat je de tijd tussen koelen en verwarmen te kort hebt staan.

48 uur lijkt mij beter dan 2 uur.
Zolang de teller telt natuurlijk, na een stroomstoring oid kan dat een nadeel zijn.

PS ik geef het hier een kans. Jaar rond de RMU op 22. Machine learning.

Bij mij hoef ik niet snel te verwarmen, wel al vlot moeten koelen
Start koelen 19
Start verwarmen 13

MAAR HANDMATIG WERKT HET ALLERBESTE.
Zones? Zal straks eens kijken waar dat staat. Heb dat aantal uren ook nog niet gezien ergens.

Ik had het eindelijk goed met die temperaturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Zones? Zal straks eens kijken waar dat staat. Heb dat aantal uren ook nog niet gezien ergens.

Ik had het eindelijk goed met die temperaturen...
Heb het zelf vluchtig gelezen...

Dat aantal uren kun je instellen bij de auto modus ergens in menu 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Kan ik niet gewoon downgraden, meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:51:
Kan ik niet gewoon downgraden, meh.
Uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 15:11
darasta schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:18:
[...]
Samenvatting van mijn bevindingen.
Systeem: MHI HMA60-S met RC-HY40 (NIBE equivalent: BA-SVM 10-200/6 met SMO 40)
Update naar firmware versie 9707R4.
Probleem:
In 5.4 In-/uitgangen software werd de AA3-X7 op alarmuitgang geforceerd. Dit in plaats van act. koel. 4-leiding.
Dit zorgde vervolgens dat in 5.2.3 Koppeling het schema was verwijderd en daardoor deed de warmtepomp niets.

Na het terugzetten van de vorige firmware 9696R6 kon ik bij AA3-X7 opnieuw de koeling selecteren en daarna in 5.2.3 de koppelingen opbouwen.

De oude bug met de EQ1-BT25 zit er helaas nog wel steeds in (volgens mij sinds de overgang naar myuplink vanaf myupway). Die zit na het inschakelen van de koeling geforceerd op AUX5 en is nog steeds niet uit te schakelen of te wijzigen. Deze bug is hier al sinds januari bekend.
Deze zorgt voor een permanente foutmelding, maar geen verstoring in de functionaliteit, nadat ik de BT64 die op AUX5 aangesloten zat, heb verplaatst naar AUX4.
Een terugkoppeling over een langlopend probleem van mijn kant met de MHI HMA60-S met RC-HY40 (NIBE equivalent: BA-SVM 10-200/6 met SMO 40).
In de laatste firmware zijn beide problemen opgelost. (9718R2).
De AA3-X7 blijft netjes op act. koel. 4-leiding staan na de update en eindelijk is de niet bestaande EQ1-BT25 op AUX-5 uit te schakelen.
Eindelijk weer een groen lampje :+

[ Voor 3% gewijzigd door darasta op 11-07-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Voor het stroomverbruik van de WTP in HA weer te geven gebruik ik de MyUplink integratie. Ik weet dat dit stroomverbruik geschat is, en waarschijnlijk wat afwijkt, maar daar heb ik geen probleem mee. Waar ik wel een probleem mee heb, is dat het totale energieverbruik van de WTP nu in de zomer slechts 1-2 keer per dag aangepast wordt (met typisch 1-2 kWh), en niet elk uur. Op dat moment krijg ik vaak een virtueel negatief eigen stroomverbruik te zien in HA.

Het lijkt er op, dat er een dode band is, het verschil moet groter zijn dan x kWh, voordat de waarde aangepast wordt. Weet iemand of die dode band te verkleinen is, waardoor de WTP vaker rapporteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Ik heb na de laatste update regelmatig last dat de RMU S40 zichzelf opnieuw opstart.

Geen idee of de SMO S40 dat ook doet waardoor de RMU natuurlijk ook zou opstarten.
Ik zie in HA in ieder geval geen dipjes in de waardes die ik log, maar die zie ik ook niet in de waardes van de RMU... dus het kan zijn dat hij precies tussen twee meetpunten herstart natuurlijk.

Iemand hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:06:
Ik heb na de laatste update regelmatig last dat de RMU S40 zichzelf opnieuw opstart.

Geen idee of de SMO S40 dat ook doet waardoor de RMU natuurlijk ook zou opstarten.
Ik zie in HA in ieder geval geen dipjes in de waardes die ik log, maar die zie ik ook niet in de waardes van de RMU... dus het kan zijn dat hij precies tussen twee meetpunten herstart natuurlijk.

Iemand hetzelfde probleem?
Het alarmcontact van de SMO S40 verbinden met HA en dan weet je het of die herstart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Is dat een fysiek contact? Of een Modbus register?

Het zegt me zo niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:49
cgms schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:15:
Voor het stroomverbruik van de WTP in HA weer te geven gebruik ik de MyUplink integratie. Ik weet dat dit stroomverbruik geschat is, en waarschijnlijk wat afwijkt, maar daar heb ik geen probleem mee. Waar ik wel een probleem mee heb, is dat het totale energieverbruik van de WTP nu in de zomer slechts 1-2 keer per dag aangepast wordt (met typisch 1-2 kWh), en niet elk uur. Op dat moment krijg ik vaak een virtueel negatief eigen stroomverbruik te zien in HA.

Het lijkt er op, dat er een dode band is, het verschil moet groter zijn dan x kWh, voordat de waarde aangepast wordt. Weet iemand of die dode band te verkleinen is, waardoor de WTP vaker rapporteert?
Hoi cgms,
De waardes in myUplink zijn per hele kWh als ik mij niet vergis. Die “dode band” kun je helaas niet verkleinen vermoed ik zonder je smo te herprogrammeren.
Je per dag waardes zijn mi ok, ik heb waardes van rond de 5 bij een legionella run, rond de 0,660 de dag erna en rond de 2,1 bij een normale SSW run, zie plaatje. Mijn gegevens komen binnen via een kWh meter die het warmtepomp verbruik meet, ook 0 als dat het geval zou zijn, normaal 20 watt bij geen activiteit van de warmtepomp (buitenunit alleen).
Wellicht dat je HA kunt “leren” dat de warmtepomp geen watt kan leveren, ik ben niet in HA thuis.
Hoop dit helpt, gr. Marc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZEL9aLDQNf92foRu7VMfZddbkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRRAR1bR3QUQ1JFiDG5CpBRr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:15:
Is dat een fysiek contact? Of een Modbus register?

Het zegt me zo niets.
Fysiek. Als het AUX 11 contact afvalt is de unit uit.
Misschien kun je iets slims met modbus, daar heb ik geen ervaring mee.

Heb zelf een klik aan klik uit dingetje aan aux 11 hangen

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste