NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 37 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-10 08:25
Het volgende is of een domme vraag, maar imdat hij potentieel een flink issue voor me oplost vraag ik het toch…

Mijn rmu 40 is bedraad aangesloten.

Vlak bij die thermostaat wil ik een tablet ophangen voor mijn home automation.

Nu zit daar geen stroomaansluiting….

Die rmu is met 12v aangesloten… zou ik die aansluiting kunnen splitsen en dan met een buck converter (zo’n ding heb ik) die aan de ene kant naar 5v voor usb brengen ?

Zou de warmtepomp of de rmu daar last van hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:59

DIY

helm71 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:13:
Het volgende is of een domme vraag, maar imdat hij potentieel een flink issue voor me oplost vraag ik het toch…

Mijn rmu 40 is bedraad aangesloten.

Vlak bij die thermostaat wil ik een tablet ophangen voor mijn home automation.

Nu zit daar geen stroomaansluiting….

Die rmu is met 12v aangesloten… zou ik die aansluiting kunnen splitsen en dan met een buck converter (zo’n ding heb ik) die aan de ene kant naar 5v voor usb brengen ?

Zou de warmtepomp of de rmu daar last van hebben ?
Dat hangt er vanaf of je voeding die je voor de rmu gebruikt het benodigde vermogen (W) voor de tablet + rmu kan leveren. Je kunt het wattage van RMU en tablet hiervoor simpel optellen. Dat moet lager zijn dan wat op de adapter of SMO staat als max uitgangsvermogen.
De rmu werkt overigens ook op 5V, niet 100% of dat alleen via de usb aansluiting is, maar dan kan je beide voeden met 1 dikke usb adapter.

[ Voor 7% gewijzigd door DIY op 01-10-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

Dat hangt er vanaf of je voeding die je voor de rmu gebruikt het benodigde vermogen (W) voor de tablet + rmu kan leveren. Je kunt het wattage van RMU en tablet hiervoor simpel optellen. Dat moet lager zijn dan wat op de adapter of SMO staat als max uitgangsvermogen.
De rmu werkt overigens ook op 5V, niet 100% of dat alleen via de usb aansluiting is, maar dan kan je beide voeden met 1 dikke usb adapter.
De rmu wordt gevoed door de f2040-12 …. In de installatiehabdleiding vindt ik over het gebruik in watt niets terug..

De rmu 40 heeft overigens bij mijn beste weten geen USB aansluiting.. vermoedelijk bedoel je de s40, die heeft dat wel.

Is er misschien iemand die weet of de 12v aansluiting van de f2040genoeg ruimte “over” heeft om een tablet op te laden ?

De buck converter trekt conform de specs max 15 watt.

[ Voor 16% gewijzigd door helm71 op 01-10-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

helm71 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

De rmu wordt gevoed door de f2040-12 …. In de installatiehabdleiding vindt ik over het gebruik in watt niets terug..

De rmu 40 heeft overigens bij mijn beste weten geen USB aansluiting.. vermoedelijk bedoel je de s40, die heeft dat wel.

Is er misschien iemand die weet of de 12v aansluiting van de f2040genoeg ruimte “over” heeft om een tablet op te laden ?

De buck converter trekt conform de specs max 15 watt.
Ja idd, ik ging uit van de rmu s40 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00
DIY schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:44:
[...]

Welke variant heb je? De grotere f2040's hebben carter verwarming en dus een hoger standby verbruik.
De F2040-8, dus de 8kW versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Dinjesk schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:45:
[...]

De rmu hangt hier alleen om dingen op af te lezen.

Ik heb een f2040-6 met een smo40 en 100l buffervat en 300liter sww boilervat.

Wat bedoel je kwa regeling?
@Dinjesk de smo40 :)

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Beste Nibenisten,
Gisteren de buitenleidingen netjes ingepakt van onze warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF9mqQXL3KOUZWu6xF87EyqkpCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qTfCZvmHyJ5UdVli1WRsfow.jpg?f=fotoalbum_large

Maar - zie beneden - ik heb toch nog wat vragenover de aansluiting van de BT63 bijverwarming sensor, deze werkt namelijk - nog - niet, waarschijnlijk heb ik een setting over het hoofd gezien.

De buitenunit zelf was al geïnstalleerd voor onze vakantie maar de koppeling aan ons huis was toch even een klusje met 30 meter 32x3 mlc buis van pipetech.

De opzet is redelijk eenvoudig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUz2mCGdFM64fq1CSP-zIiaWCMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b8Qqf7ySF2MQwFkxHulaox1S.png?f=fotoalbum_large

Zoals jullie zien is de CV ketel gebleven als back-up en direct aangesloten op de open verdeler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lwsq-e-r5zurtYzGr5m2LmzM-Q0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXQSpZCREgb84MS0L6LevNK4.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9qveYvfanh5RtoX6YevzNb43CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D3lHYEe2Acc9tkTH7TfIndX.jpg?f=fotoalbum_large

De F2120-16 voedt direct ons huis systeem maar heeft een parallel buffer voor iets langere runs en voldoende voorraad voor een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slZ3MmH4SdohCvFzkGO_fa6JoUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ty5NgsUN23bQmAFgDDWOOTbc.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder, het hoogste punt waar de twee leidingen lopen, heb ik niet één maar twee ontluchters geplaatst. Hoofdreden: de Grundfos Alpha2 perst naar beneden en gaat caviteren als er zich in de kolom boven hem lucht blijft hangen. Dit heb ik met wat truken opgelost maar een automatische ontluchter lijkt me gewoon handiger...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uriOHmBN-TEYIolZ_aDipshEZZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLQREY4bq8mBnk2yTO2QiOYW.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens het schema van Nibe is bijverwarming standaard mogelijk door de ingang van de CV thermostaat op relais X8 - K6,K7 en K8 voor stappen en activeren) aan te sluiten.
De stap grootte heb ik onder de juiste settings op binair en 1 stap gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aexgRuVc941q7NTqyh3sUd_pzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7RvpoimiAKFCW9LkoGWQx83E.jpg?f=user_large

Toch reageert géén van de drie K6,K7 en K8 relais als ik bijverwarming activeer.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-10 14:04
bioscrasher schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Volgens het schema van Nibe is bijverwarming standaard mogelijk door de ingang van de CV thermostaat op relais X8 - K6,K7 en K8 voor stappen en activeren) aan te sluiten.
De stap grootte heb ik onder de juiste settings op binair en 1 stap gezet.
[...]

Toch reageert géén van de drie K6,K7 en K8 relais als ik bijverwarming activeer.

Iemand een suggestie?
Wat bedoel je precies met "als ik de bijverwarming activeer" ?

Bij 'geforceerde regeling' kan je als het goed is los X8:K6 activeren om te testen. Gaat je CV dan wel aan?

Andere dingen om naar te kijken: staat je bijverwarming niet geblokkeerd? Heb je wel overal ingesteld dat je step controlled additional heat hebt? Bij de SMO40 moet die echt in de accessoires lijst aan staan. Zal bij de SMO S40 ook wel zijn?

Wat doet die "binaire stap" instelling trouwens? Hier ook CV als backup. Die had de installateur bij mij niet aangezet. Alleen dat het 1 stap is. Handleiding zegt verder weinig over deze setting.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8OMs5Xl3YbkCRIUV7vBFcHjU7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL5kz3MUY6BIpMtAEmiaoGmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe ziet die van jullie er uit ?

Vloerverwarming, alleenstaand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
helm71 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:44:
[Afbeelding]

5 is hoog zat. 4 of 3 kan misschien ook, maar voor iedere situatie geldt eigen maatwerk.

Een vlakkere lijn, desnoods een zelf-geprogrammeerde (stooklijn 0) werkt misschien wel veel fijner!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Jawel.

BT63 in menu 7.4 toekennen aan de AUX ingang waarop de bedrading van deze sensor zit aangesloten!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:37:
[...]

Ja idd, ik ging uit van de rmu s40 |:(
No prob…

Niemand enig isee van vermogen en verbruik van de 12v lijn van de 2040 ?

Nibe servicedesk helpt niet en mijn installateur gaat -zeker- zeggen “niet doen”….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Gerbenvl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

Wat bedoel je precies met "als ik de bijverwarming activeer" ?

Bij 'geforceerde regeling' kan je als het goed is los X8:K6 activeren om te testen. Gaat je CV dan wel aan?

Andere dingen om naar te kijken: staat je bijverwarming niet geblokkeerd? Heb je wel overal ingesteld dat je step controlled additional heat hebt? Bij de SMO40 moet die echt in de accessoires lijst aan staan. Zal bij de SMO S40 ook wel zijn?

Wat doet die "binaire stap" instelling trouwens? Hier ook CV als backup. Die had de installateur bij mij niet aangezet. Alleen dat het 1 stap is. Handleiding zegt verder weinig over deze setting.
@Gerbenvl die handleiding had van mij ook wel wat uitgebreider mogen zijn, en dan zeg ik het nog heel diplomatiek...
De SMO S40 heeft de drie K5,K6,K7 relais ingebouwd en geen assesoire nodig om de CV aan te sturen.
Ik heb geprogrammeerd dat aux-1 naar de BT63 voor bijverwarming kijkt.
Ook heb ik de CV aangesloten op K5 die onder geforceerde regeling normaal aan en uit te zetten valt dus de relais werken normaal.
Nu komt het lastige:
Over bijverwarming volgens het in mijn post vermelde schema wordt niet echt gerept over welke relais je moet hebben.
Praat je over shuntverwarming, dan hebben de drie relais twee mogelijkheden, afhankelijk van of je de bijverwarming vóór of na de driewegklep plaatst.
In het ene geval wordt 1 relais gebruikt voor het omgooien van de klep en de andere twee voor een soort van vermogensregeling.
In het andere geval kun je drie relais gebruiken om bv 3 elementen aan te sturen volgens een binair 000 tot 111 protocol.

Bij mij is het simpel: ik heb gekozen voor de binaire uitgang met 1 stapwaarde: 1
Ik wil dus testen of ik met één relais de CV ketel kan aansturen die zelf wel kijkt en regelt a.d.h.v. zijn vast ingestelde temperatuur en maximum vermogen (max. 40% toerental van de gasventilator = 12kW).

Ik probeer morgen de buitensensor te vervangen door een losse sensor die ik in een bakje ijswater hang.
De setting voor bijverwarming zet ik dan op 5 graden en als alles goed gaat zou de ketel moeten aanspringen.

Gemiste kans voor Nibe die met een wat duidelijkere manual met een páár extra regeltjes tekst, mij zeker een hele avond uitspitwerk zou hebben bepaard.

Maar misschien zijn alle installateurs die warmtepompen doen gewoon veel slimmer dan ondergetekende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
bioscrasher schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Maar misschien zijn alle installateurs die warmtepompen doen gewoon veel slimmer dan ondergetekende :+
Er zijn maar weinig installateurs die alles weten van Nibe.

Met een weerstandje kun je de buitentemperatuur ook wel faken...

Nu is me even ontgaan wat voor een bijverwarming je hebt, maar meestal is het een stap+gecontroleerd ding.

Binaire stap zet je dan uit.

2 stappen bij 6 kW en 3 stappen bij 9 kW, bijvoorbeeld.

Het kan zijn dat er in de bijverwarming nog een bruggetje zit zodat hij maar 1 stap kent: full power. Dat bruggetje moet er gewoon uit als je het deftig wilt sturen vanuit de relais contacten vd SMO.

Als die vóór QN10 zit kun je er 2 dingen mee doen: huis verwarmen of SWW water verwarmen.

Heel handig als de warmtepomp afwezig of defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

helm71 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

No prob…

Niemand enig isee van vermogen en verbruik van de 12v lijn van de 2040 ?

Nibe servicedesk helpt niet en mijn installateur gaat -zeker- zeggen “niet doen”….
Als je eenvoudig de kabel naar de rmu kunt vervangen zou je een kabel met 2 aders extra kunnen plaatsen en via die aders 5v voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Als je eenvoudig de kabel naar de rmu kunt vervangen zou je een kabel met 2 aders extra kunnen plaatsen en via die aders 5v voorzien.
Daar heb ik ook aan gedacht… daarvoor hoef ik de kabel ook niet te vervangen… ik zou een alternatieve 12v voedingover die twee aders kunnen sturen en die in tweeen splitsen op het einde… iets rommeliger maar dat werkt ook..
Via de smo zou mooier zijn.. uiteindelijk is dat mi ook gewoon een voeding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
helm71 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

Daar heb ik ook aan gedacht… daarvoor hoef ik de kabel ook niet te vervangen… ik zou een alternatieve 12v voedingover die twee aders kunnen sturen en die in tweeen splitsen op het einde… iets rommeliger maar dat werkt ook..
Via de smo zou mooier zijn.. uiteindelijk is dat mi ook gewoon een voeding..
Het opladen van een tablet vergt best wel wat Ampères.

Probeer eens of die accu vanaf 0% de 100% haalt op een 1A USB outlet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16
Hoe vaak moet je eigenlijk onderhoud aan zijn Nibe L/W laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Er zijn maar weinig installateurs die alles weten van Nibe.

Met een weerstandje kun je de buitentemperatuur ook wel faken...

Nu is me even ontgaan wat voor een bijverwarming je hebt, maar meestal is het een stap+gecontroleerd ding.

Binaire stap zet je dan uit.

2 stappen bij 6 kW en 3 stappen bij 9 kW, bijvoorbeeld.

Het kan zijn dat er in de bijverwarming nog een bruggetje zit zodat hij maar 1 stap kent: full power. Dat bruggetje moet er gewoon uit als je het deftig wilt sturen vanuit de relais contacten vd SMO.

Als die vóór QN10 zit kun je er 2 dingen mee doen: huis verwarmen of SWW water verwarmen.

Heel handig als de warmtepomp afwezig of defect is.
@Knowbody Ik wil alleen de CV starten als het kouder dan -10 is, de stroomprijs explodeert of als de Nibe er geen zin in heeft.

Ik heb maar één stand en dat is aan of uit waarbij binair en 1 stap volgens mij de juiste keuzes zijn.

Na weken werken aan pijperijen en bekabeling ben ik nu aan het haspelen met de programmering en dat is me nogal een dingetje.
Had de verwarming op 30 gezet en de CV springt netjes aan.
De buitenunit vertikt het helaas om te starten...
Ik weet zeker dat ik wat over het hoofd zie :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
bioscrasher schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:13:
[...]

@Knowbody Ik wil alleen de CV starten als het kouder dan -10 is, de stroomprijs explodeert of als de Nibe er geen zin in heeft.

Ik heb maar één stand en dat is aan of uit waarbij binair en 1 stap volgens mij de juiste keuzes zijn.

Na weken werken aan pijperijen en bekabeling ben ik nu aan het haspelen met de programmering en dat is me nogal een dingetje.
Had de verwarming op 30 gezet en de CV springt netjes aan.
Vergeet binair en maak er stapgeregeld met 1 stap van. Pak het juiste relais om die bijverwarming, wat jouw CV dan zeker is, te triggeren.

X8:1

En op X8:C zet je 230 V uit X4:L tenzij je iets potentiaal vrij wilt aanbieden, dan sluit je 2 pot.vrije draden van buiten aan op de C en 1 die dan met elkaar doorverbonden worden door het relais vd SMO.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hv0wCIVhSwHx0snr8wMfYbL-UcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzSOQnrfTVFr8cpYvuj0kDmn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Knowbody op 04-10-2023 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:00
helm71 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:44:
[Afbeelding]

Stooklijn 0

Of te wel een eigen gemaakte stooklijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4a5FlOZXF4oaQQwtO05jPjPN1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4rzAjga7TOkT9Twk9Vi34hvl.png?f=fotoalbum_large

Kost je wel wat trail en error om uit te vogelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

bioscrasher schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:13:

De f2120-16 (en vermoedelijk ook andere met carterverwarming), moet je eerst tenminste 3 uur aan de spanning hangen om voor te verwarmen. Daarna de startgids weer doorlopen, dan zou hij hem moeten vinden. Vorige week had ik hetzelfde met en 2120-16 icm met een SMO S40.

Gezien de buitentemperaturen zal je waarschijnlijk geforceerde sturing moeten gebruiken om de warmtepomp te testen in verwarmingsbedrijf.

[ Voor 46% gewijzigd door DIY op 04-10-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-10 23:14
Sunri5e schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:56:
Hoe vaak moet je eigenlijk onderhoud aan zijn Nibe L/W laten uitvoeren?
De mijne wordt iedere 2 jaar nagekeken, wat filters vervangen en er worden wat testjes gedaan.
Weet niet of het echt nodig is, maar zonder dat onderhoudscontract kan ik bij de installateur ook niet rekenen op hulp bij storingen.

Mijn warmtepomp is door de vorige eigenaar van mijn huis aangeschaft, stond op stooklijn 10, want oud huis, niet geïsoleerd en overal normale radiatoren. Bij het eerste onderhoud zette de monteur hem terug naar stooklijn 5. Na een week in de kou had ik het gevondenen sindsdien ben ik bezig om het systeem te optimaliseren door isolatie en vloerverwarming/LTV-radiatoren. Afgelopen winter op stooklijn 6 erg comfortabel gehad, Hopelijk deze winter de vervolgstap en de software optimaliseren en naar stooklijn 5.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

RISL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:24:
De mijne wordt iedere 2 jaar nagekeken, wat filters vervangen en er worden wat testjes gedaan.
Snelle toegang tot een storingsmonteur lijkt me een valide reden.
Voornaamste wat ze bij onderhoud kunnen doen is de lamellen reinigen met een lamellenkam, (magneet)filter reinigen, druk waterzijdig- en functionaliteit van je systeem controleren. Ik denk niet dat er veel koodgieters zijn die een probleem in het koude circuit kunnen vaststellen op basis van fgas drukken en temperaturen voordat de warmtepomp er volledig mee stopt. Wat dat betreft is het interessant om te controleren of ze STEK/F-gas gecertificeerd zijn, zodat ze een probleem aan het koudesysteem kunnen verhelpen (en vervolgens weer met koudemiddel vullen).

Ik ben nieuwgierig wat voor filters je hebt, want ik ken alleen filters in het cv circuit die je schoonmaakt :')

[ Voor 26% gewijzigd door DIY op 04-10-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Het (door mij zelf geïnstalleerde) magneetfilter wordt inderdaad gereinigd. Maar bij de buiten-unit zitten twee filters in de leidingen welke vervangen worden.

Ik heb de oude wel eens in handen gehad, het lijkt nog het meest op een stoffen filter (die sinds installatie van het magneetfilter brandschoon zijn).

Edit: toen ik het huis net had, was er zo'n 3 jaar geen onderhoud gedaan en zag ik het nut van dat filter nog wel, ze waren toen helemaal zwart. Nu zie ik het nu niet en overweeg ik ze te laten vervallen als ik in de toekomst de leidingdiameters ga vergroten.

[ Voor 29% gewijzigd door RISL op 04-10-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@RISL Interessant. Misschien dat Nibe ze in het verleden heeft voorgeschreven vanwege je radiatoren. Nu word standaard dat kogel(kraan)filter toepast. Welke buitenunit heb je?

[ Voor 18% gewijzigd door DIY op 04-10-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Heb een VVM320 met F2120.

Zal eens zoeken naar dat kogelkraanfilter, heb je daar wellicht een type van?

Zoals gemeld stond de stooklijn eerst op stooklijn 10 en daarom zijn ook overal kleine diameters leidingen toegepast. Gedurende de komende jaren ga ik dat per deel vergroten en hoeft de pomp hopelijk ook niet meer zo hard te pompen om ruimtes op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Niet van Nibe, maar vergelijkbaar: https://www.multissystems.nl/producten/filterbal-kogelkraan/
Persoonlijk zou ik die niet toepassen want ze zijn erg snel verstopt. Ik ga de mijne verwijderen, aangezien er ook een magneetfilter in de retour zit en het filtertje dus niets meer toevoegd.

Ik heb het verhal van je wp even terug gelezen. Wat een drama.. leiding diameters vergroten is wel verstandig idd.

[ Voor 23% gewijzigd door DIY op 04-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RISL
Bedankt! Als mijn 'stof'-filters zo schoon blijven, dan laat ik die kogelkraanfilters ook weg.

Ja, het is een drama geweest. Nu redelijk onder controle en stap voor stap verder, anders is het (met de rest van de verbouwingen) onbetaalbaar en onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-10 06:40
Hoi, geen idee of ik hier goed zit.

Maar sinds 1-9 draait de wp. Het is een nibe AMS 20-6 met de HBS 20-6 en de SMO S40. Voor warmwater is de NIBE RVS 200 met 3 weg klep, voor het bijverwarmen en de desinfectie run van de ketel is de NIBE ELK 9 geplaatst. De periodieke run van de ELK9 wordt niet uitgevoerd, de doel temperatuur kan niet worden gehaald geeft het systeem aan.

In de myUplink app staat El. Bijverarm als geblokkeerd aangeven.

Wat kan ik zelf proberen om het aan de gang te krijgen, de installateur is nogal laks met terugbellen. Dus wil ik het nu zelf proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10 08:03

DJR

berry76 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:54:
Hoi, geen idee of ik hier goed zit.

Maar sinds 1-9 draait de wp. Het is een nibe AMS 20-6 met de HBS 20-6 en de SMO S40. Voor warmwater is de NIBE RVS 200 met 3 weg klep, voor het bijverwarmen en de desinfectie run van de ketel is de NIBE ELK 9 geplaatst. De periodieke run van de ELK9 wordt niet uitgevoerd, de doel temperatuur kan niet worden gehaald geeft het systeem aan.

In de myUplink app staat El. Bijverarm als geblokkeerd aangeven.

Wat kan ik zelf proberen om het aan de gang te krijgen, de installateur is nogal laks met terugbellen. Dus wil ik het nu zelf proberen
Zorg dat je de legionella run vlak na de opwarming van je SWW programmeert. Dan is het vat voldoende opgewarmd om de run naar 60 graden makkelijker te kunnen maken. Zo doe ik dat tenminste. Electr bijverwarming zou erbij kunnen en moeten ondersteunen ook als op de app of Nibe site deze geblokkeerd staat, dat is ook bij mij een correcte setting. Tijdens de run kun je de temperatuur en het electrisch element in de app goed monitoren.

[ Voor 4% gewijzigd door DJR op 04-10-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
DJR schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:08:
[...]

Zorg dat je de legionella run vlak na de opwarming van je SWW programmeert. Dan is het vat voldoende opgewarmd om de run naar 60 graden makkelijker te kunnen maken. Zo doe ik dat tenminste. Electr bijverwarming zou erbij kunnen en moeten ondersteunen ook als op de app of Nibe site deze geblokkeerd staat, dat is ook bij mij een correcte setting. Tijdens de run kun je de temperatuur en het electrisch element in de app goed monitoren.
Ik ben nog niet zo bekend met de menu’s en instellingen. Ik heb nu ingesteld staan iedere vrijdag om 12:00. Met de bedoeling dat de stroom dan door de zonnepanelen wordt afgedekt.

Jouw instelling klinkt ook goed, maar de warmwater run lijkt nu op willekeurige momenten plaats te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

berry76 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:40:

Ik ben nog niet zo bekend met de menu’s en instellingen. Ik heb nu ingesteld staan iedere vrijdag om 12:00. Met de bedoeling dat de stroom dan door de zonnepanelen wordt afgedekt.

Jouw instelling klinkt ook goed, maar de warmwater run lijkt nu op willekeurige momenten plaats te vinden.
Het op temperatuur brengen gaat op basis van de minimum temperatuur of via smart control (dan bepaalt de smo het juiste moment).
De smo s40 heeft een bug in de legionellarun waardoor die zich niet houd aan het ingestelde moment. Als je in dit topic zoekt op S40 vind je al veel info terug.

Begin trouwens met de smo s40 installatiehandleiding door te lezen, die zit in het pakket met spulletjes wat bij de s40 kwam.
Je snapt de menu's en instellingen dan beter.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 04-10-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
DIY schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Het op temperatuur brengen gaat op basis van de minimum temperatuur of via smart control (dan bepaalt de smo het juiste moment).
De smo s40 heeft een bug in de legionellarun waardoor die zich niet houd aan het ingestelde moment. Als je in dit topic zoekt op S40 vind je al veel info terug.

Begin trouwens met de smo s40 installatiehandleiding door te lezen, die zit in het pakket met spulletjes wat bij de s40 kwam.
Je snapt de menu's en instellingen dan beter.
Daar ben ik mee bezig, en als ik de handeling volg.Dan lukt het niet om de extra run correct uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berry76
Via Facebook met een installateur in contact gekomen. Er zat lucht in de ELK9 waardoor er een zekering uitschakelde. Nu ontlucht en de schakelaar geresset, hopelijk gaat het nu goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Vergeet binair en maak er stapgeregeld met 1 stap van. Pak het juiste relais om die bijverwarming, wat jouw CV dan zeker is, te triggeren.

X8:1

En op X8:C zet je 230 V uit X4:L tenzij je iets potentiaal vrij wilt aanbieden, dan sluit je 2 pot.vrije draden van buiten aan op de C en 1 die dan met elkaar doorverbonden worden door het relais vd SMO.

[Afbeelding]
@Knowbody thanks, inmiddels al aan de praat.
Toch heb ik binair aan staan met 1 stap en dat werkt ook.
Uiteindelijk nog de koppeling gemaakt tussen het systeem en de buiten unit et voilá alles werkt.
Nu alles op automatische piloot a.d.h.v. de buitentemperatuur met nacorrectie van RMU-S40 en 5 uurs weersvoorspelling meegenomen en maar eens zien wat er allemaal gebeurt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
berry76 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:44:
Via Facebook met een installateur in contact gekomen. Er zat lucht in de ELK9 waardoor er een zekering uitschakelde. Nu ontlucht en de schakelaar geresset, hopelijk gaat het nu goed
Mooi dat het werkt. Ben benieuwd of deze bijverwarming zodanig is aangesloten dat het in stapjes kan werken (3, 6 of 9 kW, dus 3 stappen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:05:
[...]

De f2120-16 (en vermoedelijk ook andere met carterverwarming), moet je eerst tenminste 3 uur aan de spanning hangen om voor te verwarmen. Daarna de startgids weer doorlopen, dan zou hij hem moeten vinden. Vorige week had ik hetzelfde met en 2120-16 icm met een SMO S40.

Gezien de buitentemperaturen zal je waarschijnlijk geforceerde sturing moeten gebruiken om de warmtepomp te testen in verwarmingsbedrijf.
@DIY er bleek een koppeling te ontbreken in de software tussen het vompressor en verwarming icoontje
Na het wachten op de graadminuten ging de compressor op 45 Hz lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
berry76 schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:57:
Kan iemand mij uitleggen welke functies er achter de dip switches zitten van de NIBE EME 20
Ik kan er zelf niet veel over vinden op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
berry76 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

Het beste moment voor een legionella run is de zaterdagmiddag, rond een uur of 14.30 (luchttemperatuur begint de max te bereiken)

Waarom zaterdag ? Omdat die dag vaak in de middag een overschot aan electriciteit kent. Je helpt het systeem dus! Daarnaast heb je ook mogelijk de zondag nog wat aan die extra warmte die je gebufferd hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Hoi ik dacht vandaag eens een experiment uit te voeren.

De nibe ams 20-6 en smo s40 draait nu ruim een maand.

De temperaturen in de woonkamer ingesteld op 30 grd strooklijn -10

Airco op 18 grd. Ingesteld, de binnen temperatuur is volgens myUplink nu 19,7 grd.

Maar de warmtepomp springt nog niet aan.

Wat kan daarvan de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16
Gerbenvl schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:53:
[...]

Ja in mijn hoofd worstel ik hier wel mee. We kunnen op van alles sturen:
  • Binnentemperatuur (RMU)
  • Energie prijs (Smart Price Adaption)
  • Zonnepanelen opbrengst (EME20 of via modbus)
  • Verwachtte weersvoorspelling (alleen S-serie)
Maar deze dingen zitten elkaar ook dwars, bijvoorbeeld:

Als de zon flink schijnt of gaat schijnen gaat de RMU en de verwachtte weersvoorspelling roepen rustig aan te doen. Maar de energieprijs en panelen opbrengst kan dan weer juist roepen een tandje erbij te doen.

Stroom is in de winter ook vaak weer goedkoop in de nacht. WP zal dan harder gaan werken? Maar de buiten temp is ook weer lager in de nacht, dus weer minder efficient?

Heeft dit het allemaal wel nut?
Ik ben ook wel benieuwd of dat idd wel nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

berry76 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:25:
Hoi ik dacht vandaag eens een experiment uit te voeren.

De temperaturen in de woonkamer ingesteld op 30 grd strooklijn -10

temperatuur is volgens myUplink nu 19,7 grd.
Maar de warmtepomp springt nog niet aan.
Wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Buiten temperatuur is boven de maximale temp om te mogen verwarmen. Je zal de max buitentemp moeten verhogen of wachten tot vanavond de buitentemp onder de 17 (?) graden zakt. Mogelijk springt je wp dan nog niet aan ivm de filtertijd. Je zou de smo in dat geval kunnen herstarten, zodat hij wel aanspringt.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 08-10-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Buiten temperatuur is boven de maximale temp om te mogen verwarmen. Je zal de max buitentemp moeten verhogen of wachten tot vanavond de buitentemp onder de 17 (?) graden zakt. Mogelijk springt je wp dan nog niet aan ivm de filtertijd. Je zou de smo in dat geval kunnen herstarten, zodat hij wel aanspringt.
@DIY Ik wacht al enkele dagen met dat onze Nibe F2120-16 eindelijk iets gaat doen maar het weer is gewoon nog te goed... :)
Bij het opstarten bleef de CP12 pomp van Nibe zelf een hele tijd draaien en was ook het secundaire pomprelais voor de secundaire Grundfos Alpha2 pomp die ons CV systeem voedt aangetrokken.
Nu blijkt de MO S40 toch te snappen dat met deze exotische buitentemperaturen het geen zin heeft om beide pompen te laten draaien en zijn beide uitgangen laag (lees pompen draaien niet).

Ik ga nu toch ook de secundaire pomp aansluiten op de SMO S40 en bespaar hier denk ik wel wat energie mee.

Ik ga zo een extra wandcontactdoos plaatsen die is aangesloten op de pompuitgang CP10 van de SMO S40 zodat je - als letterlijk echt alles het laat afweten van de warmtepomp en/of de regeling de stekker van de Alpha2 pomp gewoon in het stopcontact met permanente spanning zodat de CV ketel op zijn originele nog aangesloten Open Therm thermostaat gewoon over de open verdeler ons huis kan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

bioscrasher schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:04:
@DIY Ik wacht al enkele dagen met dat onze Nibe F2120-16 eindelijk iets gaat doen maar het weer is gewoon nog te goed... :)
Bij het opstarten bleef de CP12 pomp van Nibe zelf een hele tijd draaien en was ook het secundaire pomprelais voor de secundaire Grundfos Alpha2 pomp die ons CV systeem voedt aangetrokken.
Nu blijkt de MO S40 toch te snappen dat met deze exotische buitentemperaturen het geen zin heeft om beide pompen te laten draaien en zijn beide uitgangen laag (lees pompen draaien niet).

Ik ga nu toch ook de secundaire pomp aansluiten op de SMO S40 en bespaar hier denk ik wel wat energie mee.

Ik ga zo een extra wandcontactdoos plaatsen die is aangesloten op de pompuitgang CP10 van de SMO S40 zodat je - als letterlijk echt alles het laat afweten van de warmtepomp en/of de regeling de stekker van de Alpha2 pomp gewoon in het stopcontact met permanente spanning zodat de CV ketel op zijn originele nog aangesloten Open Therm thermostaat gewoon over de open verdeler ons huis kan verwarmen.
Als je de SMO vanavond herstart als de buitentemperatuur lager dan de maximale buitentemperatuur is start hij wel. Je zal misschien de max temp wat moeten verhogen. Bij die 2120-16 van een paar weken geleden moest ik hem even herstarten en naar 18 tikken toen het buiten 17 was. De klant wilde toch graag zien dat hij het deed ;)

De pompen stoppen op een gegeven moment met draaien als verwarmen geblokkeerd is (gemiddelde temp boven max).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Ik begrijp dat een aantal Tweakers nieuwsgierig is naar hun nieuwe speeltje in bedrijf.

Mocht hij gaan beginnen (voorwaarde is inderdaad de gemiddelde buitentemperatuur), je kunt de graadminuten dan ook handmatig op -60 zetten dat scheelt weer wachttijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

Haha, wacht maar tot die 2120-16 een hele dag heeft staan pompen, dan zouden ze willen dat het voorjaar was (100kwh 🤐)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:20:
Haha, wacht maar tot die 2120-16 een hele dag heeft staan pompen, dan zouden ze willen dat het voorjaar was (100kwh 🤐)
@DIY voorlopig kunnen we nog tot 2026 salderen met 8000kWh.
Verwacht dat komende winter een zeer betaalbare zal worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

bioscrasher schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:34:
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
bioscrasher schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Weet jij iets dat ik niet weet ? Volledig salderen is toch alleen nog 2024 ?

Daarna 60% toch ? En hoe ze dat gaan uitrekenen is mij nog niet helder…. Als dat niet per dag is maar echt puur fysieke teruglevering dan is dat een heel flink verschil.. als de afwasmachine draait en er komt een wolkje langs gaan we dan even betalen…

Overigens (vanwege eventuele reacties): ik begrijp volledig dat het salderen stopt, boeit me ook weinig, panelen zijn einde dit jaar volledig terugverdiend dus elke kwh die ik bespaar is pure winst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Het stoppen met salderen is alleen nog door de Tweede Kamer aangenomen. In de Eerste Kamer is het nog niet goedgekeurd. En aangezien de grootste partijen daar niet willen stoppen met de salderingsregeling, zou er best nog wel een politiek spel gespeeld kunnen worden waardoor het aangepast/uitgesteld/afgekeurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
RISL schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:33:
Het stoppen met salderen is alleen nog door de Tweede Kamer aangenomen. In de Eerste Kamer is het nog niet goedgekeurd. En aangezien de grootste partijen daar niet willen stoppen met de salderingsregeling, zou er best nog wel een politiek spel gespeeld kunnen worden waardoor het aangepast/uitgesteld/afgekeurd wordt.
Right… dat wist ik..

Ik denk dat het er in de eerste kamer doorkomt… salderen is -voor het grootste gedeelte- (niet helemaal) subsidie voor de mensen die niet aan de onderkant van de inkomensladder hangen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Met het risico dat we afdwalen.....is een elektrische auto of hybride met 0% bijtelling dat ook niet?

Tegelijkertijd is het ook een prikkel/stimulans om over te stappen naar een duurzamere vorm van energie-opwekking en -verbruik.

Iedere vorm van subsidie, toeslag of korting ergens op brengt positieve en negatieve prikkels met zich mee.

We wachten het rustig af, vorige keer werd het uitgesteld, al weet ik niet meer of dat in de Eerste of Tweede Kamer speelde toen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

Zullen we weer on-topic gaan? De toekomst van het salderen

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 09-10-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-10 16:26
Vorig jaar Nibe F2040-8 geïnstalleerd ials hybride met Atag CV- ketel omdat ik geen risico wilde lopen in de kou te komen zitten en de ketel er al hing.
Afgelopen winter is de ketel niet aangesprongen ter ondersteuning van de warmtepomp dus alleen gebruikt voor af en toe warmwater bij een wastafel en douchen. (Quooker in de keuken)
Gevolg, maar 100m3 gas verbruikt. Met vaste netwerkkosten van 240€ is dat dus al €2,40/m3
Vraag is nu, is het zinvol om all-electric te gaan.

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

pbleijsw schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:45:
Vorig jaar Nibe F2040-8 geïnstalleerd ials hybride met Atag CV- ketel omdat ik geen risico wilde lopen in de kou te komen zitten en de ketel er al hing.
Afgelopen winter is de ketel niet aangesprongen ter ondersteuning van de warmtepomp dus alleen gebruikt voor af en toe warmwater bij een wastafel en douchen. (Quooker in de keuken)
Gevolg, maar 100m3 gas verbruikt. Met vaste netwerkkosten van 240€ is dat dus al €2,40/m3
Vraag is nu, is het zinvol om all-electric te gaan.
Boilervat en 3wegklep toevoegen en dat gas de deur uit!
Alternatief kun je een wpb kiezen, mocht het vermogen van je wp al krap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
DIY
Is een wpb een warmtepompbooster?

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

pbleijsw schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:40:
DIY
Is een wpb een warmtepompbooster?
Nee, een warmtepompboiler. Zoals de LG WH of Atlantic explorer v4. Als je voldoende overcapaciteit hebt zou ik je f2040-8 het water warm laten maken. Dat scheelt geluid in huis, wat je bij een wpb hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08 23:20
Deze week is bij ons ook een Nibe geinstalleerd. Net als bij de OP is dit een F2120 (maar 2120-16, dus iets zwaarder) met een SMO 40.

De warmtepomp vervangt de oude ketel, dus hier wordt het all-electric. Koken deden we al electrisch, vloerverwarming was er al deels, en is extra ingefreesd waar dit nog ontbrak (deels: er zijn ook nog radiatoren). Het buffervat is 100 liter om het systeem simpel te houden; opslag van warmte doen we in het beton. Met een buffer van 300 en wat meer techniek had het ook gekund, maar we hebben gekozen voor eenvoudig en daarmee hopelijk ook wat robuuster.

Tevens is een EME20 geinstalleerd, zodat de Nibe kan communiceren met onze Fronius Gen24Plus omvormer waar 28 zonnepanelen van 435 WP achter liggen.
Dat is vaak een heel gedoe volgens de installateurs, maar hier lukte het in 1 middag om de SMO 40 via Modbus als 'slave' in te stellen vanuit de omvormer. De SMO 40 krijgt een signaal zodra de zonnestroom productie boven een drempelwaarde komt. Dan kan de verwarming of het tapwater (verwarmingselement voor de boiler) even extra stroom trekken.

We moeten nog wat gaan spelen met instellingen en tzt misschien ook een dynamisch contract met smart price adaptation.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Na een jaar stoken met een Nibe F 2040-8 ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat deze optimaal werkt.
Onderstaand de grafiek uit Uplink van de diverse temperaturen van gisteren.
Mijn vraag is of dit een normaal verloop is?
Graag advies wat eventueel te verbeteren is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buSmFjjs-9Uf8qWr45OGs6Uwecc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4QTs8AGiTLhkxTCZ9H7xhq9N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
DIY schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Nee, een warmtepompboiler. Zoals de LG WH of Atlantic explorer v4. Als je voldoende overcapaciteit hebt zou ik je f2040-8 het water warm laten maken. Dat scheelt geluid in huis, wat je bij een wpb hebt.
Maar dan ben ik al gauw 12 jaar verder voor ik die terug verdient heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:17
pbleijsw schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:43:
Na een jaar stoken met een Nibe F 2040-8 ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat deze optimaal werkt.
Onderstaand de grafiek uit Uplink van de diverse temperaturen van gisteren.
Mijn vraag is of dit een normaal verloop is?
Graag advies wat eventueel te verbeteren is.

[Afbeelding]
Ziet er volgens mij nog niet zo gek uit. Minder dan 1 run per uur. Een delta T van ongeveer 4 graden.
De WP hoeft nu nog niet veel te doen vanwege de huidige relatief hoge buitentemperaturen

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

pbleijsw schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:45:
Maar dan ben ik al gauw 12 jaar verder voor ik die terug verdient heb
Warmtepompboiler 1800
Appendages en installatie 250
Subsidie -750
Jaarlijkse besparing vastrecht Gas -240

Kosten 1300/240= 5,4 jaar terugverdientijd.

Met de m³ gas die je niet meer verbruikt a €130 per jaar, heb je de wpb zelfs in 3,5 jaar (!) terugverdient. In dat geval moet je wel voldoende zonnestroom hebben, omdat je anders van de besparing op gas de elektra moet inkopen.

Los daarvan heb je geen onderhoud en afschrijving op de cvketel meer.

[ Voor 22% gewijzigd door DIY op 12-10-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
7500Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:15
Bij de functie Smart Price Adaption zie ik onder de optie warmwater beinvloeding de volgende opties:
- Uit
- Comfort
- Opslaan
- Opslaan PLUS

Ik kan in de handleiding, en ook in dit topic geen informatie vinden over wat elke instelling doet. Heeft iemand hier meer kennis over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIZf196emYHK6qNLnEzJqArhQfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNuWp9Ual3z5xYCrIGNYw087.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Henielma schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Ziet er volgens mij nog niet zo gek uit. Minder dan 1 run per uur. Een delta T van ongeveer 4 graden.
De WP hoeft nu nog niet veel te doen vanwege de huidige relatief hoge buitentemperaturen
Het is nog veel te warm voor een Ta van 27 !

Zorg dat die lijn bij de temperaturen van nu wat lager komt te liggen of zorg dat de warmtepomp niet eens begint (tenzij het huis echt te koel is)
Met een lagere Ta krijg je langere runs bij deze buitentemperatuur!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
DIY schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Warmtepompboiler 1800
Appendages en installatie 250
Subsidie -750
Jaarlijkse besparing vastrecht Gas -240

Kosten 1300/240= 5,4 jaar terugverdientijd.

Met de m³ gas die je niet meer verbruikt a €130 per jaar, heb je de wpb zelfs in 3,5 jaar (!) terugverdient. In dat geval moet je wel voldoende zonnestroom hebben, omdat je anders van de besparing op gas de elektra moet inkopen.

Los daarvan heb je geen onderhoud en afschrijving op de cvketel meer.
Komt nog bij dat die subsidie ooit stopt terwijl je wel ooit een boiler nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
rusman schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:17:
Bij de functie Smart Price Adaption zie ik onder de optie warmwater beinvloeding de volgende opties:
- Uit
- Comfort
- Opslaan
- Opslaan PLUS

Ik kan in de handleiding, en ook in dit topic geen informatie vinden over wat elke instelling doet. Heeft iemand hier meer kennis over?

[Afbeelding]
Wordt uitgelegd op de Nibe website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:15
Knowbody schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Wordt uitgelegd op de Nibe website.
Ik zie inderdaad informatie over SPA op de site van Nibe, en in MyUplink staat een kleine help, maar niks over de specifieke opties en wat iedere optie nou doet. Het gaat hier dus specifiek om de optie: "Warmwater beïnvl."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:45
bioscrasher schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Ik ga zo een extra wandcontactdoos plaatsen die is aangesloten op de pompuitgang CP10 van de SMO S40 …..
Ik begrijp dat dit een andere opstelling is dan met een extra pomp voor buffervat, maar wil je deze met dezelfde reden schakelen?
Voorkomen dat je vloer afkoelt omdat het water blijft circuleren als er geen verwarming aan is ? (Water uit de vloer koelt af tijdens circulatie door de buiten unit)
( eerder in dit topic is dit in geval van warmte pomp met buffervat als bug beschouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Laatst online: 19:56
Gewoon even een brain fart.

Heeft 1 van julllie of kent 1 van jullie een installatie met twee cv temp zones. Dus 1 tot max 40 graden (vloerverwarming), zone 2 max 60 graden (radiatoren).

Vraag dan is, hoe hebben zij dit gedaan?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:43:

Heeft 1 van julllie of kent 1 van jullie een installatie met twee cv temp zones. Dus 1 tot max 40 graden (vloerverwarming), zone 2 max 60 graden (radiatoren).

Kan niet antwoorden op je vraag maar ik zou het indien het nodig was doen met 2 gescheiden systemen, dus 2 warmtepompen. Keep it simple.
De 2e warmtepomp mag dan ook het vat doen.

Kan de 1e lekker lang bezig met de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat

Nibe heeft nogal wat aansluitschema's, zoiets staat er vast tussen https://www.nibe.eu/downl...mas-SMO-Monoblock-23b.pdf

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avantiklima
  • Laatst online: 29-09 22:57

Hoi, Je hebt een ECS 40 ( tot 80 m2 vloerverwarming of een ECS 41 van 80-250m2 ) nodig . In de installatiehandleiding staat hoe je dat kunt installaeren. Deze kun je gebruiken voor de tweede zone met lagere temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL

Ja, zo was mijn installatie uitgevoerd door de vorige bewoner. Nibe raadt dit af, het is inefficiënt.

Maar mijn WP maakte 65 graden en stuurde dat naar de radiatoren en vloerverwarming. De verdelers van e vloerverwarming hadden thermostaatkranen en eigen pompen.
Ze vormden dus een eigen circuit van ongeveer 40 graden maximaal en mengden warm water bij als de temperatuur zakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

_NvS_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:43:
[...]

Ik begrijp dat dit een andere opstelling is dan met een extra pomp voor buffervat, maar wil je deze met dezelfde reden schakelen?
Voorkomen dat je vloer afkoelt omdat het water blijft circuleren als er geen verwarming aan is ? (Water uit de vloer koelt af tijdens circulatie door de buiten unit)
( eerder in dit topic is dit in geval van warmte pomp met buffervat als bug beschouwd)
@_NvS_ ik vllg het standaard buffervat schema van nibe met twee in serie staande pompennin de retour en een buffervat.
Het extra stopcontact tbv permanente spanning voor de secundaire pomp ia alleen bedoeld tijdens een storing van de s40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4z
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-08 14:21
Kan iemand mij wat tips/op informatie wijzen voor het instellen van stookcurves? Ik heb het topic al doorzocht en veel gelezen, maar ik zit nog met een aantal vragen.
  1. Wat is grofweg een goede (start) curve voor mijn systeem? Ik heb de S2125-8 (hybride met gasketel met parallel buffervat) op radiatoren (medium temperatuur). De UK manual pg. 34 geeft aan aantal interessante tips voor het instellen afhankelijk van geografische locatie en systeem. Als ik dat zou volgen, kom ik op 13 uit (-2 voor houten vloeren). Zo'n pagina lijkt in de NL handleiding te ontbreken.
  2. Hoe bepaal ik of de curve de juist is. Ik zie allemaal posts met mooie plaatjes, maar waar let ik precies op?
  3. Wat concreter: hoe interpreteer ik "1.30.4 – Laagste aanvoer". Omdat ik met radiatoren zit (voorheen vanuit de CV altijd op 55 graden aangestuurd), moet ik dit getal juist hoog zetten (zeg 40)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-10 20:45
@ph4z Zelf heb ik verwaarloosbaar radiatoren en met name vloerverwarming, is deze vraag wat ingewikkeld. Ik verwacht niet, dat de laagste aanvoer nu nog relevant is. Is pas weer wanneer eht einde van het stookseizoen in zicht komt. Dan is 18 graden niet limiterend.
Je moet ergens instellen, dat je radiatoren hebt. Zet de terugkoppeling van de temperatuur sensor in de woonkamer op 0.
Daarna zou ik met stooklijn 7 beginnen. Dat is namelijk ongeveer het midden. Als het dan niet warm genoeg wordt, dan moet hij omhoog. Dan zou ik hem naar 10 cq omlaag naar 4 zetten als het te warm wordt. Daarna weer het midden kiezen van de huidige en de vorige instelling (of verder naar de uitersten). Dit heet bracketing. Elke keer minstens een dag wachten. Zeker als het bijna goed is, dan is een paar dagen aanzien goed.
Nu heb je de helling ingesteld voor de warme temperaturen.

Omdat je ook de offset meestal nog iets moet aanpassen, moet de offset van de curve ook nog wat omhoog/omlaag (meestal 1 a 2) wanneer het een stuk kouder is. Dan moet je even in het menu d.m.v. het stooklijn nummer (helling) mikken dat de temperatuur bij hoge buitentemperaturen niet veel verandert, want die had je al optimaal.

Helaas is dit allemaal helemaal afhankelijk van je huis en kun je dit alleen zelf doen.

[ Voor 6% gewijzigd door LangeFries op 16-10-2023 22:08 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4z
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-08 14:21
LangeFries schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:04: […]
Helaas is dit allemaal helemaal afhankelijk van je huis en kun je dit alleen zelf doen.
Dat had ik op zich wel verwacht, maar je instructies hoe ik tot “mijn” curve kom zijn duidelijk. Thanks!

Let ik op meer dan alleen temperatuur of ook hoeveel verwarm cycli ik heb op een dag? Hoe heb ik daar invloed op? Ik kan me voorstellen dat het erg samenhangt met de curve, de “berekende aanvoer” en hoe snel de je DM schuld opbouwt en dus hoe vaak je pendelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
met radiatoren ontkom je niet aan een steilere curve.

met vloerverw heb ik het liefst een vlakke curve. Eigenlijk eentje die zich niets aantrekt van de buitentemperatuur.

het graadminuten systeem leent zich niet geweldig voor een vaste Ta, anders zou ik dat prefereren.

een ruimtethermostaat moet daarbij meedoen en zo hoog worden ingesteld dat het setpoint eigenlijk niet gehaald wordt, behalve door extreme meevallers van de zon of visite. Correcties die de smo verzint moeten dan ook worden gereduceerd naar 0 of heel weinig, zodat de Ta vast blijft.

Dit werkt het fijnst en zeker bij recente bouw! Denk daarbij aan een aanvoertemperauur van 26 a 27 graden.
in het voorseizoen zal de WP dan geen nachtelijke runs hoeven te maken. Overdag stop je er met 26 a 27 teveel warmte in waardoor de nacht gecompenseerd wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 16-10-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
bioscrasher schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:20:
[...]

@_NvS_ ik vllg het standaard buffervat schema van nibe met twee in serie staande pompennin de retour en een buffervat.
Het extra stopcontact tbv permanente spanning voor de secundaire pomp ia alleen bedoeld tijdens een storing van de s40
Heb je zo het schema nr van nibe, dan lees ik het even na ben wel benieuwd.
Staat daar de secundaire pomp ook via de smo geschakeld of op continue stroom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Het lijkt erop dat mijn nibe F2040-12 wakker is geworden, bij het koelen waren er de nodige strubbelingen een paar weken geleken maar die lijken opgelost.

Het gedrag ziet er nu beter uit, zijn jullie het daarmee eens ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFQCoeIzNE5Ay0ODD6tnzDzGMBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdKrgZoS6XSE0K8h7lBcuO76.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zneAi4b5teXWqXRN7FBX4lKoluw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xvWlIK7hqCFaHpKFUGASX2Be.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:14
Sinds zaterdag is mijn WP weer up en running en heb SPA op 8 staan. Dit lijkt ontzettend goed te werken, mijn temperatuur binnen is optimaal (21 graden) en mijn WP stopt netjes op de momenten dat de stroomprijs bij Tibber (die dezelfde exchange gebruikt) te? hoog is. Natuurlijk draait dit pas 3/4 dagen maar tot nu toe zie je aan de grafieken precies wat het doet. Nu heb ik misschien wel een ideale vloer / woonhuis hiervoor want deze houd de warmte goed vast dus op momenten dat het stopt het stroom duur is blijft de warmte nog wel uren in de vloer zitten.

Ik ben tot nu toe erg tevreden, twijfel zelfs om de mate van invloed op 10 te zetten (staat nu op 8) maar ik wil nog even aankijken zodra het echt kouder gaat worden.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martius
  • Laatst online: 19:56
LangeFries schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:04:
@ph4z Zelf heb ik verwaarloosbaar radiatoren en met name vloerverwarming, is deze vraag wat ingewikkeld. Ik verwacht niet, dat de laagste aanvoer nu nog relevant is. Is pas weer wanneer eht einde van het stookseizoen in zicht komt. Dan is 18 graden niet limiterend.
Je moet ergens instellen, dat je radiatoren hebt. Zet de terugkoppeling van de temperatuur sensor in de woonkamer op 0.
Daarna zou ik met stooklijn 7 beginnen. Dat is namelijk ongeveer het midden. Als het dan niet warm genoeg wordt, dan moet hij omhoog. Dan zou ik hem naar 10 cq omlaag naar 4 zetten als het te warm wordt. Daarna weer het midden kiezen van de huidige en de vorige instelling (of verder naar de uitersten). Dit heet bracketing. Elke keer minstens een dag wachten. Zeker als het bijna goed is, dan is een paar dagen aanzien goed.
Nu heb je de helling ingesteld voor de warme temperaturen.

Omdat je ook de offset meestal nog iets moet aanpassen, moet de offset van de curve ook nog wat omhoog/omlaag (meestal 1 a 2) wanneer het een stuk kouder is. Dan moet je even in het menu d.m.v. het stooklijn nummer (helling) mikken dat de temperatuur bij hoge buitentemperaturen niet veel verandert, want die had je al optimaal.

1 van de beste stukken advies die ik heb zien langskomen als het gaat om stooklijn & radiatoren. Thanks @Knowbody

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
ph4z schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Dat had ik op zich wel verwacht, maar je instructies hoe ik tot “mijn” curve kom zijn duidelijk. Thanks!

Let ik op meer dan alleen temperatuur of ook hoeveel verwarm cycli ik heb op een dag? Hoe heb ik daar invloed op? Ik kan me voorstellen dat het erg samenhangt met de curve, de “berekende aanvoer” en hoe snel de je DM schuld opbouwt en dus hoe vaak je pendelt.
Wanneer je de invloed van de kamersensor weer aanzet, dan kun je eens proberen om de warme temperaturen de stooklijn iets te verlagen (combinatie stooklijn en offset). Dat heeft bij mij als effect dat hij langer loopt.Bij lage temperaturen werkt dat niet. Vraag me niet waarom dit zo werkt en daardoor weet ik ook niet of het voor jou zou werken.

Ik heb de indruk, dat hij bij het opstarten naar de stooklijn toe werkt en omdat hij altijd wat doorschiet is het extratje van de kamertemperatuur compensatie dan de marge die hij door kan schieten. Het gevolg is wel, dat hij de doeltemeratuur dan net niet haalt, dus moet je misschien een halve graad extra instellen.

Wanneer dit te ingewikkeld is, dan zou ik eerst maar eens aanzien wat er gebeurt. Echt teveel starts krijg je alleen bij een ernstig overbemeten WP bij het GM algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

_NvS_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:56:
[...]

Heb je zo het schema nr van nibe, dan lees ik het even na ben wel benieuwd.
Staat daar de secundaire pomp ook via de smo geschakeld of op continue stroom ?
@_NvS_ schema 22LW-005 met uitbreiding C maar dan met radiatoren ipv vloerverwarming.
Zeg maar een whiskey on the rock maar dan zonder ijsklontjes :+

Onderstaand schema is zo'n beetje hoe het draait nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUz2mCGdFM64fq1CSP-zIiaWCMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b8Qqf7ySF2MQwFkxHulaox1S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ander topic:

Afgelopen week is onze 2120-16 gaan draaien en ik ben erg in mijn nopjes met de stille werking ervan!

Ik heb geprobeerd om de kWh meter te loggen met ons Victron systeem maar verder dan gecumuleerd vermogen (kWh) of het vermogen per fase (dus maal drie) per tijdseenheid kom ik niet.
Gemiste kans voor Victron want nu ga ik toch echt kijken naar een fatsoenlijke Kamstrup met modbus uit i.c.m. de modbus kwh meter.

Toch ben ik niet echt ontevreden met het stookgedrag bij 3-8 graden buitentemperatuur en het opgenomen vermogen van rond de 600-900Watt.

De nibe maakt in de nacht redelijke korte runs maar dat komt omdat ie vaak op minimum toerental moet draaien met deze milde buitentemperatuur.
Later op de dag maakt ie mooie lange runs en ons huis houd ik warm op maximaal 35 graden aanvoertemperatuur i.c.m. de standaard radson 33 radiatoren, niet gek!

De verschiltemperatuur tussen aanvoer en retour bedraagt maximaal 3,5 graden.
Ik zou de radiatoren iets kunnen knijpen maar dan stort het vermogen in elkaar vrees ik.

Wat vinden jullie ervan? @flippy @verkeerslicht ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esfzufEZ-6jOF6n3V1r5IqKHY4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WMqvPcKHWA1NZMT6LhVknuo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door bioscrasher op 18-10-2023 21:03 . Reden: grafiek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bioscrasher schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:02:
Ander topic:

Afgelopen week is onze 2120-16 gaan draaien en ik ben erg in mijn nopjes met de stille werking ervan!

Ik heb geprobeerd om de kWh meter te loggen met ons Victron systeem maar verder dan gecumuleerd vermogen (kWh) of het vermogen per fase (dus maal drie) per tijdseenheid kom ik niet.
Gemiste kans voor Victron want nu ga ik toch echt kijken naar een fatsoenlijke Kamstrup met modbus uit i.c.m. de modbus kwh meter.

Toch ben ik niet echt ontevreden met het stookgedrag bij 3-8 graden buitentemperatuur en het opgenomen vermogen van rond de 600-900Watt.

De nibe maakt in de nacht redelijke korte runs maar dat komt omdat ie vaak op minimum toerental moet draaien met deze milde buitentemperatuur.
Later op de dag maakt ie mooie lange runs en ons huis houd ik warm op maximaal 35 graden aanvoertemperatuur i.c.m. de standaard radson 33 radiatoren, niet gek!

De verschiltemperatuur tussen aanvoer en retour bedraagt maximaal 3,5 graden.
Ik zou de radiatoren iets kunnen knijpen maar dan stort het vermogen in elkaar vrees ik.

Wat vinden jullie ervan? @flippy @verkeerslicht ?

[Afbeelding]
Ik probeer de grafieken goed te lezen, maar slaag er nog niet helemaal in.
Wat ik niet helemaal snap aan de grafiekjes is dat de compressor doorrammelt terwijl Ta daalt (te zien in de run die begint om 3.00).
Als een run puur en alleen het stijgende Ta lijntje betreft, zie ik geen runs langer dan 30 minuten.

Of heeft dit alles iets met die driewegklep en het buffervat te maken, en is de Ta die we zien niet de Ta van de warmtepomp zelf?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@bioscrasher Inderdaad klopt de frequentie grafiek niet, hij mist de punten waarop hij uit gaat. Hij loopt geen half uur per uur op laag vermogen. Zelfs niet bij Tb=8. Dan zal hij 4kW doen, dus 32kWh per dag. Bij -10 is dat 2.5x dus ongeveer 80kWh per dag. Je hebt ruim voldoende vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je minimum vermogen is nog steeds te hoog gezien de buitentemperatuur, je mag/hoort echt niet meer pendelen bij dieze temperaturen..

hoe raak je uberhaupt die 16kW kwijt in je afgiftesysteem als die machine zijn benen eens mag strekken?

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 18-10-2023 22:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Ik probeer de grafieken goed te lezen, maar slaag er nog niet helemaal in.
Wat ik niet helemaal snap aan de grafiekjes is dat de compressor doorrammelt terwijl Ta daalt (te zien in de run die begint om 3.00).
Als een run puur en alleen het stijgende Ta lijntje betreft, zie ik geen runs langer dan 30 minuten.

Of heeft dit alles iets met die driewegklep en het buffervat te maken, en is de Ta die we zien niet de Ta van de warmtepomp zelf?
@verkeerslicht Dit zijn de waardes van de twee sensoren BT25 in de aanvoer (op het T-stuk dat ook naar het buffervat gaat) en de retourleiding BT71 aan de onderkant van het vat (ook weer gemeten op het T-stuk).
Ik heb geen driewegklep en alleen een BT63 opnemer achter de open verdeler die zelden tot nooit iets zal toevoegen, gezien het ruime formaat van deze warmtepomp.

Ik heb even de waarden van de warmtepomp zelf genomen en vind dat er iets schort in de communicatie van de compressorsnelheid; het is inderdaad vreemd dat deze op rond de 30 Hz blijft rammelen terwijl de temperaturen zakken.....

Tussen 05:20 en 07:30 kloppen de grafieken echter wel.
Het zou zomaar wel eens de data communicatie naar de servers kunnen zijn die niet lekker loopt?

Ik zie dus een korte run van een half uurtje, gevolgd door een pauze van 45 minuten waar ik liever een lange run zou zien bij de huidige buitentemperatuur, daar volg ik je wel in.

De radiatoren zijn nogal gelijk verdeeld quat temperatuur als ik met de Flir camera een foto maak; daar is het verschil tussen de onder en bovenkant max 3,5 graden, waar ik liever zag dat het vermogen dat werd afgedragen aan de lucht wat groter was, met een grotere deltaT tot gevolg.

We zijn er nog niet maar toch draaien we nu zonder gas te verstoken met nog geen 10kWh aan verbruik per 24 uur, niet slecht toch?

Onderstaand de grafiek waar ik een paar lijntjes heb gecorrigeerd in PAARS zoals het hoort denk ik.
Ik kom dan uit op korte runs van 25-30 minuten, gevolgd door een pauze van 45 minuten.
Niet optimaal dus ik vermoed dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan en daarom te snel aftoert.

Aan de andere kant zou ik een overshoot krijgen als hij blijft doordraaien op 25 Hz. En dat wik ik ook niet omdat het qua temperatuur wel ietsjes beter kan maar het nooit te warm is.

Tijd voor radiatorventilatoren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPqJFaSgagDAOikSMCtDvR7cNro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUDQDW2lpLglRGsMGRAAd29Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door bioscrasher op 18-10-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

LangeFries schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:03:
@bioscrasher Inderdaad klopt de frequentie grafiek niet, hij mist de punten waarop hij uit gaat. Hij loopt geen half uur per uur op laag vermogen. Zelfs niet bij Tb=8. Dan zal hij 4kW doen, dus 32kWh per dag. Bij -10 is dat 2.5x dus ongeveer 80kWh per dag. Je hebt ruim voldoende vermogen.
@LangeFries wat bedoel je met Tb? T buiten?
Zeg je nu dat er teveel vermogen wordt opgegeven door de grafieken?

Als ik naar de runs kijk gebruikt de Nibe circa 600-900 Watt.
Met een COP van 4-4,5 zou die 4kW wel weer kunnen kloppen.

Ik heb de dauerluftungen nu wat dichter gezet, het tochtte behoorlijk met de wind pal op onze voorgevel.
Eens kijken wat er gebeurt vannacht!

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo bezig ben geweest met onze CV ketel.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

@verkeerslicht Dit zijn de waardes van de twee sensoren BT25 in de aanvoer (op het T-stuk dat ook naar het buffervat gaat) en de retourleiding BT71 aan de onderkant van het vat (ook weer gemeten op het T-stuk).
Ik heb geen driewegklep en alleen een BT63 opnemer achter de open verdeler die zelden tot nooit iets zal toevoegen, gezien het ruime formaat van deze warmtepomp.

Ik heb even de waarden van de warmtepomp zelf genomen en vind dat er iets schort in de communicatie van de compressorsnelheid; het is inderdaad vreemd dat deze op rond de 30 Hz blijft rammelen terwijl de temperaturen zakken.....

Tussen 05:20 en 07:30 kloppen de grafieken echter wel.
Het zou zomaar wel eens de data communicatie naar de servers kunnen zijn die niet lekker loopt?

Ik zie dus een korte run van een half uurtje, gevolgd door een pauze van 45 minuten waar ik liever een lange run zou zien bij de huidige buitentemperatuur, daar volg ik je wel in.

De radiatoren zijn nogal gelijk verdeeld quat temperatuur als ik met de Flir camera een foto maak; daar is het verschil tussen de onder en bovenkant max 3,5 graden, waar ik liever zag dat het vermogen dat werd afgedragen aan de lucht wat groter was, met een grotere deltaT tot gevolg.

We zijn er nog niet maar toch draaien we nu zonder gas te verstoken met nog geen 10kWh aan verbruik per 24 uur, niet slecht toch?

Onderstaand de grafiek waar ik een paar lijntjes heb gecorrigeerd in PAARS zoals het hoort denk ik.
Ik kom dan uit op korte runs van 25-30 minuten, gevolgd door een pauze van 45 minuten.
Niet optimaal dus ik vermoed dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan en daarom te snel aftoert.

Aan de andere kant zou ik een overshoot krijgen als hij blijft doordraaien op 25 Hz. En dat wik ik ook niet omdat het qua temperatuur wel ietsjes beter kan maar het nooit te warm is.

Tijd voor radiatorventilatoren?

[Afbeelding]
Gemakshalve kun je inderdaad de compressorlijntjes negeren of corrigeren zoals je gedaan hebt.

Hij kan inderdaad z'n minimale vermogen niet kwijt. En afgifte vergroten is de remedie, dus inderdaad ventilators plaatsen en/of grotere radiatoren, of een fancoil bijplaatsen of zoiets.

Wat voor afmetingen aan radiatoren heb je nu hangen? En hoeveel? Je kunt dan berekenen hoeveel afgifte je daadwerkelijk kunt verwerken en zien wat je extra nodig hebt.
Die delta T is prima. Hoe kleiner deze is, hoe groter de afgifte.

Een beetje overshoot zal onoverkomelijk zijn inderdaad. Het minimum vermogen is niet omheen te komen. Maar die korte runs moet je vanaf voor het behoud van de compressor.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@LangeFries Uit interesse: Hoe kom jij aan die x2,5 factor?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:48:
@LangeFries Uit interesse: Hoe kom jij aan die x2,5 factor?
@verkeerslicht onderstaand de grafiek van één fase waar de Cerbo van Victron wél in faciliteert.
Ik vermoed dat er niet zo heel veel verschil tussen de fasen zit en kom dan uit op een piekvermogen bij het opstarten van de compressor van 1,8kW en gedurende de run op 1,2kW > met een COP van 3,3 kom ik dan uit op het minimale vermogen van 4 kW.

Ik ga vandaag kijken naar de totale inhoud van onze radson radiatoren en het afgegeven vermogen van deze bij 35 graden in en 30 uit. Spoiler alert: nada, niks, noppes, ziltsj :F

In gedachten had ik het buffervat dat dient als run verlenging maar ik zie dit niet gebeuren vrees ik.
Tijd voor het loggen van ook de drie nivo's in het buffervat dmv de meetbuisjes die daarvoor ter beschikking staan.
Ook de flow wil ik graag meten en direct het aan het systeem afgegeven vermogen.

Meten is weten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6nWG4oyHUVKcNQLCQDqzEEg3lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGbXL0Bt2wbJdxBbTESATKZX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:36:
[...]

@verkeerslicht onderstaand de grafiek van één fase waar de Cerbo van Victron wél in faciliteert.
Ik vermoed dat er niet zo heel veel verschil tussen de fasen zit en kom dan uit op een piekvermogen bij het opstarten van de compressor van 1,8kW en gedurende de run op 1,2kW > met een COP van 3,3 kom ik dan uit op het minimale vermogen van 4 kW.

Ik ga vandaag kijken naar de totale inhoud van onze radson radiatoren en het afgegeven vermogen van deze bij 35 graden in en 30 uit. Spoiler alert: nada, niks, noppes, ziltsj :F

In gedachten had ik het buffervat dat dient als run verlenging maar ik zie dit niet gebeuren vrees ik.
Tijd voor het loggen van ook de drie nivo's in het buffervat dmv de meetbuisjes die daarvoor ter beschikking staan.
Ook de flow wil ik graag meten en direct het aan het systeem afgegeven vermogen.

Meten is weten....

[Afbeelding]
Met deze temperaturen zul je eerder een COP hebben van 5-6, maar voor 't minimale vermogen zou ik kijken of Nibe wat mooie performance-tabellen heeft, waarin bij verschillende buitentemperaturen de aanvoertemperatuur is afgezet t.o.v. afgegeven vermogen.
De kWh metingen die je hebt zijn namelijk zo kort dat ze niet relevant zijn om het werkelijke minimum compressorvermogen uit af te lezen. Het minimum vermogen kun je pas aflezen als Ta stabiliseert, en dat gebeurt niet. correctie: Dit is niet waar. Het minimum vermogen is redelijk vast te stellen. Het afgegeven vermogen verloopt door de stijgende Ta.

Hier een hulpmiddel om de daadwerkelijke capaciteit van je radiatoren te berekenen:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Kun je ook aanvinken hoeveel vermogen je erbij krijgt met wat fans eronder.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 19-10-2023 10:23 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
bioscrasher schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:36:
[...]

Meten is weten....

[Afbeelding]
Ik ben wel eens bang dat het je retour temperatuur hoger maakt omdat het circuit zo kort is. Water en weg van de minste weerstand. Maar ik ben wel benieuwd wat anderen daar van vinden en of ik het dan zo mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

_NvS_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Ik ben wel eens bang dat het je retour temperatuur hoger maakt omdat het circuit zo kort is. Water en weg van de minste weerstand. Maar ik ben wel benieuwd wat anderen daar van vinden en of ik het dan zo mis heb.
@_NvS_ wellicht een leuke site die e.e.a. verduidelijkt, waarbij ik de pompen in de retour heb volgens Nibe concept

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Deze vond ik informatief voor onze beslissing voor wel of geen buffer en hoe dan: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Onze situatie is: all-electric, beneden vloerverwarming (+ wat overgebleven radiatoren), boven (oude, dus niet lage temeperatuur) radiatoren in de slaapkamers.

Met de installateur besproken wat te doen
- Een grote buffer (300 liter) met bypass, eventueel naregelen per ruimte
- Een standaard (100 liter) buffer tegen teveel pendelen, geen nagereling

Installateur gaf aan dat bij 300 liter de temperatuur in huis wat constanter kon zijn, bij 100 liter buffer dus meer warmte in het beton opslaan met wat meer fluctuatie qua binnentemperatuur. Dat laatste vonden we wel OK.

Uiteindelijk voor het laatste gekozen, ook vanwege de eenvoud. En om het volume van het systeem zo groot mogelijk te houden met niet teveel verschillen in temperatuur qua ruimte. Naregeling per ruimte heeft alleen zin als die ruimtes niet teveel met elkaar communiceren qua warmte. In ons huis met open trap, tieners die deuren openlaten etc is dat niet goed te doen.

Zonder naregeling is een buffervat niet per se nodig is als ik het zo lees, maar het helpt iets tegen pendelen. Systeem loopt net, nu pendelt het nog wel wat, maar dat moeten we nog verder inregelen.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Kandidat schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:21:
Deze vond ik informatief voor onze beslissing voor wel of geen buffer en hoe dan: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Een veel betere uitleg vind je in de FAQ alhier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en vooral in Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Onze situatie is: all-electric, beneden vloerverwarming (+ wat overgebleven radiatoren), boven (oude, dus niet lage temeperatuur) radiatoren in de slaapkamers.

Met de installateur besproken wat te doen
- Een grote buffer (300 liter) met bypass, eventueel naregelen per ruimte
- Een standaard (100 liter) buffer tegen teveel pendelen, geen nagereling

Installateur gaf aan dat bij 300 liter de temperatuur in huis wat constanter kon zijn, bij 100 liter buffer dus meer warmte in het beton opslaan met wat meer fluctuatie qua binnentemperatuur. Dat laatste vonden we wel OK.

Uiteindelijk voor het laatste gekozen, ook vanwege de eenvoud. En om het volume van het systeem zo groot mogelijk te houden met niet teveel verschillen in temperatuur qua ruimte. Naregeling per ruimte heeft alleen zin als die ruimtes niet teveel met elkaar communiceren qua warmte. In ons huis met open trap, tieners die deuren openlaten etc is dat niet goed te doen.

Zonder naregeling is een buffervat niet per se nodig is als ik het zo lees, maar het helpt iets tegen pendelen. Systeem loopt net, nu pendelt het nog wel wat, maar dat moeten we nog verder inregelen.
Jammer dat je niet even verder gekeken hebt. Met vloerverwarming op de gehele benedenverdieping en geen naregeling zit dat buffervat er voor niks in. Daardoor heb je nu onnodig extra kosten gemaakt. En permanent ergens een 100 liter vat hangen, wat dus ruimte inneemt die je niet meer nuttig kunt gebruiken.
En als het een parallel-buffer betreft is het nog erger, want dan krijg je door menging in het vat ook nog een onnodig hoge Ta, waardoor je COP daalt en je energiekosten stijgen. Bovendien heb je dan het extra stroomverbruik van een secundaire pomp.
Dat een 100 liter buffer serieus helpt tegen pendelen is ook al onzin, de energieinhoud van dat vat is verwaarloosbaar tov van die van je vloer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 37 ... 96 Laatste