verkeerslicht schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:39:
[...]
Ik probeer de grafieken goed te lezen, maar slaag er nog niet helemaal in.
Wat ik niet helemaal snap aan de grafiekjes is dat de compressor doorrammelt terwijl Ta daalt (te zien in de run die begint om 3.00).
Als een run puur en alleen het stijgende Ta lijntje betreft, zie ik geen runs langer dan 30 minuten.
Of heeft dit alles iets met die driewegklep en het buffervat te maken, en is de Ta die we zien niet de Ta van de warmtepomp zelf?
@
verkeerslicht Dit zijn de waardes van de twee sensoren BT25 in de aanvoer (op het T-stuk dat ook naar het buffervat gaat) en de retourleiding BT71 aan de onderkant van het vat (ook weer gemeten op het T-stuk).
Ik heb geen driewegklep en alleen een BT63 opnemer achter de open verdeler die zelden tot nooit iets zal toevoegen, gezien het ruime formaat van deze warmtepomp.
Ik heb even de waarden van de warmtepomp zelf genomen en vind dat er iets schort in de communicatie van de compressorsnelheid; het is inderdaad vreemd dat deze op rond de 30 Hz blijft rammelen terwijl de temperaturen zakken.....
Tussen 05:20 en 07:30 kloppen de grafieken echter wel.
Het zou zomaar wel eens de data communicatie naar de servers kunnen zijn die niet lekker loopt?
Ik zie dus een korte run van een half uurtje, gevolgd door een pauze van 45 minuten waar ik liever een lange run zou zien bij de huidige buitentemperatuur, daar volg ik je wel in.
De radiatoren zijn nogal gelijk verdeeld quat temperatuur als ik met de Flir camera een foto maak; daar is het verschil tussen de onder en bovenkant max 3,5 graden, waar ik liever zag dat het vermogen dat werd afgedragen aan de lucht wat groter was, met een grotere deltaT tot gevolg.
We zijn er nog niet maar toch draaien we nu zonder gas te verstoken met nog geen 10kWh aan verbruik per 24 uur, niet slecht toch?
Onderstaand de grafiek waar ik een paar lijntjes heb gecorrigeerd in PAARS zoals het hoort denk ik.
Ik kom dan uit op korte runs van 25-30 minuten, gevolgd door een pauze van 45 minuten.
Niet optimaal dus ik vermoed dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan en daarom te snel aftoert.
Aan de andere kant zou ik een overshoot krijgen als hij blijft doordraaien op 25 Hz. En dat wik ik ook niet omdat het qua temperatuur wel ietsjes beter kan maar het nooit te warm is.
Tijd voor radiatorventilatoren?
[
Voor 31% gewijzigd door
bioscrasher op 18-10-2023 22:55
]