NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 36 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:10
Na een tik op de vingers stel ik mijn vraag hier nogmaals. Gezocht in dit topic maar nog geen antwoord kunnen vinden voor de VVM500 specifiek.

Twee jaar geleden heb ik een Nibe VVM500 en F2120 laten installeren. Destijds werd ons door de installateur ontraden deze ook voor koeling te gebruiken (ivm stroomverbruik en levensduur van de installatie). Na 2 zomers hebben we ons bedacht en willen we het huis toch koelen. Op de verdieping met split airco's en begane grond via de vloerverwarming.

Blijkbaar moet er onder andere een module worden ingebouwd om dit mogelijk te maken (in de handleiding wordt gesproken over een AXC-30). Online vind ik er weinig over en dus maakt een goed beeld vormen van een redelijk prijs ook lastig. Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-10 08:25
DIY schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:46:
[...]

Ok helder.

@helm71 heb ik alleen nog niet het smo 40 menu zien controleren (5.11.12) dus het kan best dat zijn pomp op intermitterend staat.
5.11.12 staat op intermitterend. Zowel voor koeling als verwarming.

Snelheid staat voor koeling op auto

Voor verwarming ook op auto, met 1% min toegestaan vermogen en 100% max toegestaan vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:11
helm71 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:35:
[...]

5.11.12 staat op intermitterend. Zowel voor koeling als verwarming.

Snelheid staat voor koeling op auto

Voor verwarming ook op auto, met 1% min toegestaan vermogen en 100% max toegestaan vermogen
Dan weet je nu wat je te doen staat!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Jep… met de installateur praten :-)

Ik heb nu genoeg bagage om dat gesprek aan te gaan denk ik.

Dank !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:59

DIY

@helm71 Ik ben benieuwd wat je installateur gaat doen. Hopelijk heeft hij genoeg kaas gegeten van het afregelen van een Nibe, zodat hij de boel goed voor je kan inregelen. Lukt dat niet heb je nu genoeg handsvatten om verder te kunnen experimenteren.
Maurice- schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:31:
Na 2 zomers hebben we ons bedacht en willen we het huis toch koelen. Op de verdieping met split airco's en begane grond via de vloerverwarming.

Blijkbaar moet er onder andere een module worden ingebouwd om dit mogelijk te maken (in de handleiding wordt gesproken over een AXC-30). Online vind ik er weinig over en dus maakt een goed beeld vormen van een redelijk prijs ook lastig. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Het is misschien vloeken in de kerk, maar voor het geld van die AXC-30 kun je voor beneden ook een 3.5kw (AUX) split airco kopen. Die zelf ophangen en je STEKmonteur vragen het ding in bedrijf te stellen. Je kunt dan fatsoenlijk koelen (en ontvochtigen).
Ja, ik gebruik het koelen van m'n wp, maar als de koel optie extra had gekost, had ik beneden ook een airco opgehangen. Mocht je geen monteur kunnen vinden, die een DIY airco installatie in bedrijf wil stellen, mag je ondergetekende een bericht sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door DIY op 12-09-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:40:
[...]

Dan weet je nu wat je te doen staat!
Intermittant uit en auto aan gezet (ik kon toch niet wachten). De pomp draait nu inderdaad zachtjes door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:31:
[...]

Intermittant uit en auto aan gezet (ik kon toch niet wachten). De pomp draait nu inderdaad zachtjes door.
Precies. En ik baal ervan dat de koekebakkers in Zweden al maanden niet in de gaten hebben dat de SMO S40 dat vertikt.

Er zitten daar 2 bugs in de koelmode:

-GP12 draait niet in wachtstand maar werkt intermittent. De instelling auto/intermittend is verdwenen sinds ze die onder het kopje "verwarming" hebben geplaatst en gold voor die tijd voor zowel koelen als verwarmen.

-graadminuten tellen steeds maar 30 af. Al zet je die op 120, hij stopt met koelen bij 90.

Als er iemand is die een ingang heeft bij wat engineers, voel je vrij dit aan te kaarten. Mij lukt het niet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:59
Ik wil voor de winter mijn Nibe Split AMS 10-12 met een AVCM270 finetunen zodat deze constant draait op lage toeren (maximaal 35hz). Kan iemand uitleggen wat deze instellingen precies doen?:

Menu 9.6.3 [S] Max ΔF warmtereg
Hier wordt de parameter voor de maximale wijziging van
het instelpunt voor de warmteregelaar geselecteerd.
Instelbereik: 1 – 10 Hz
Standaardwaarde: 3 Hz

Menu 9.6.4 [S] ComprFreq regP
Selecteer P-deel voor warmteregelaar.
Instelbereik: 1 – 60
Standaardwaarde: 5

Menu 9.6.5 [S] Tijd min freq start
Selecteer hier de tijd gedurende welke de compressor op
minimale snelheid moet draaien na start aansluiting op
het afgiftesysteem.
Instelbereik: 10 – 120 min
Standaardwaarde: 70 min
Waarom staat deze op 70min? is het niet beter om de compresser meteen na 10minuten op minimale snelheid te laten draaien?

Menu 9.6.8 [S] ComprFreq GM dynam.
Hier selecteert u een waarde voor de dynamiek in de
graadminutenregelaar.
Instelbereik: 95 – 127
Standaardwaarde: 126

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Knowbody schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:04:
[...]

Zo staat het. En waarom staat het zo? Ik heb het niet nodig maar ik vind het geweldig om in de RMU te zien wat de rode en groene momenten per dag zijn ;)

[Afbeelding]
Inmiddels zijn we erachter waarom het gebeurde! Tijdens monteren rmu en trekken van de kabel heeft de monteur de onderste sensor iets verder uit de boiler getrokken.. na terugplaatsen vanmorgen ging de temperatuur met 8 graden omhoog ! Eind goed al goed dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DmC1982 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:40:
Ik wil voor de winter mijn Nibe Split AMS 10-12 met een AVCM270 finetunen zodat deze constant draait op lage toeren (maximaal 35hz). Kan iemand uitleggen wat deze instellingen precies doen?:

Menu 9.6.3 [S] Max ΔF warmtereg
Hier wordt de parameter voor de maximale wijziging van
het instelpunt voor de warmteregelaar geselecteerd.
Instelbereik: 1 – 10 Hz
Standaardwaarde: 3 Hz

Menu 9.6.4 [S] ComprFreq regP
Selecteer P-deel voor warmteregelaar.
Instelbereik: 1 – 60
Standaardwaarde: 5

Menu 9.6.5 [S] Tijd min freq start
Selecteer hier de tijd gedurende welke de compressor op
minimale snelheid moet draaien na start aansluiting op
het afgiftesysteem.
Instelbereik: 10 – 120 min
Standaardwaarde: 70 min
Waarom staat deze op 70min? is het niet beter om de compresser meteen na 10minuten op minimale snelheid te laten draaien?

Menu 9.6.8 [S] ComprFreq GM dynam.
Hier selecteert u een waarde voor de dynamiek in de
graadminutenregelaar.
Instelbereik: 95 – 127
Standaardwaarde: 126

Alvast bedankt!
Als je nou eens gewoon de stooklijn op 0 zet, en daar eigen waarden toekent als een rechte lijn.

Bijvoorbeeld 27 graden. Begin zonder nachtverlaging.

Dan gaat is gewoon lekker zuinig lopen.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPP-x3UJJndGuZJ1D3u8C6ebE-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RK6ZKOAV0a6SUKZWpoN3qGwZ.png?f=user_large

onze F2120 (aangestuurd door SMO20) heeft het bovenstaande gedrag (BT25=externe aanvoer temp). Heeft iemand een idee waarom dit er zo uitziet? de retour temperatuur is heel rustig (bijna een vlakke lijn), en de berekende aanvoer temperatuur is ook een bijna vlakke lijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
HiBe schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:27:
[Afbeelding]

onze F2120 (aangestuurd door SMO20) heeft het bovenstaande gedrag (BT25=externe aanvoer temp). Heeft iemand een idee waarom dit er zo uitziet? de retour temperatuur is heel rustig (bijna een vlakke lijn), en de berekende aanvoer temperatuur is ook een bijna vlakke lijn.
Staat de pomp op intermitterend ipv auto ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:02:
[...]

Staat de pomp op intermitterend ipv auto ?
Precies mijn gedachte..

Je retour is zo rustig omdat het koude water daar nooit komt. Je pomp draait nl niet hard genoeg en de warmtepomp schakelt vervolgens uit. Om dat vast te stellen:

Zodra hij op auto ingesteld staat, kijk dan wat er gebeurt zodra de warmtepomp start met koelen. Ik vermoed dat het % dat GP12 (waterpomp) draait langzaam ziet teruglopen. Vervolgens stopt de wamtepomp met koelen en begint het na een tijdje opnieuw.

Als dat het geval is kun je het minimale % van de waterpomp tijdens het koelen het beste zo hoog instellen dat je de juiste flow door alle groepen afdwingt (bv 2 L/min). Je zult zien dat de retour temp dan tijdens de run ook langzaam zakt.

[ Voor 21% gewijzigd door DIY op 14-09-2023 13:33 ]

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-10 10:38

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Nou, mijn NIBE S735 VWP is besteld, nu maar afwachten op de levertijd.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-10 06:40
martius schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:26:
[...]

Een Nibe EME 20 is bij een combinatie Nibe SMO S40 en een SolarEdge SE4K overbodig. Modbus aanzetten op de SolarEdge en omvormer aanmaken in de SMO (menu 7.5.12). LET OP. Poort bij mijn SE4K was 1502 ipv 502.
Na status "Aangesloten" is er een extra menu beschikbaar 4.2.2 waar je kan aangeven wat te doen met de zonne-energie.

Echt te simpel. Dank @jurgen purgen voor het draadje doorsturen

Binnenkort de Nibe EME 20 maar eens uit de installatie halen....
Ik heb de Solaredge se5k en de NIBE SMO S40, nu probeer ik via de NIBE eme 20 ( aangesloten) via rs585 te laten communiceren. Alleen kan ik mijn omvormer zonder setapp rechten het rs485 protocol niet werkend krijgen.

Als ik in menu 7.5.12 het ip adres invoer ( standaard poort en 1502) geprobeerd, maar de omvormer wordt niet herrekend

Moet ik de eme 20 ontkoppelen of doe ik wat fout met de poorten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:21:
[...]

Precies mijn gedachte..

Je retour is zo rustig omdat het koude water daar nooit komt. Je pomp draait nl niet hard genoeg en de warmtepomp schakelt vervolgens uit. Om dat vast te stellen:

Zodra hij op auto ingesteld staat, kijk dan wat er gebeurt zodra de warmtepomp start met koelen. Ik vermoed dat het % dat GP12 (waterpomp) draait langzaam ziet teruglopen. Vervolgens stopt de wamtepomp met koelen en begint het na een tijdje opnieuw.

Als dat het geval is kun je het minimale % van de waterpomp tijdens het koelen het beste zo hoog instellen dat je de juiste flow door alle groepen afdwingt (bv 2 L/min). Je zult zien dat de retour temp dan tijdens de run ook langzaam zakt.
Precies wat ik ook heb… ik ben geen loodgieteraar dat die pomp niet draait in wachtstand kan nooit de bedoeling zijn…

Morgenvroeg om half acht komt mijn installateur langs… dan bespreek ik dit met m…. Ik houd jullie op de hoogte.

• HiBe
DIY schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:21:
[...]

Precies mijn gedachte..

Alles staat op Auto. wel minimale snelheid 1%. Zie foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh9O6U-wtXQjWzAiqT09nofje_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8RVIdt0QJmKb3WYo0QOKy5O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vMa9iYuzynls1Hvum_AhEueZgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98Bxcqj5pahGdzwovChUyzhk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X66DiZOAstL_0RHYWfVcASBi8yA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGnU4x8QSUIxxnVsKsPX13rX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

HiBe schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:28:
[...]

Auto is goed.
Je kunt bij koeling de "min toegestane snelheid" van 1% omhoog zetten tot je flow goed is.
Ik heb de "max toegestane snelheid" trouwens ook begrenst, zodat de hij niet volgas vertrekt.
De snelheid in de wachtmodus kun je eventueel verlagen, totdat je bv 1L/min per groep hebt.

Oja, de buitentemp is nu lager. Ik heb nu nog maar 1 run van 40min per 2 uur. De rest van de tijd staat hij in wachtmodus tot de GM weer voldoende zijn opgelopen.

[ Voor 25% gewijzigd door DIY op 14-09-2023 21:15 ]

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:00
berry76 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:35:
[...]

Ik heb de Solaredge se5k en de NIBE SMO S40, nu probeer ik via de NIBE eme 20 ( aangesloten) via rs585 te laten communiceren. Alleen kan ik mijn omvormer zonder setapp rechten het rs485 protocol niet werkend krijgen.

Als ik in menu 7.5.12 het ip adres invoer ( standaard poort en 1502) geprobeerd, maar de omvormer wordt niet herrekend

Heb je dit al geprobeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTNjfrEdJ3nIGfltJr_w6KQNBK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h3dgP0bdUyb5Gsldcu2eieYQ.png?f=fotoalbum_large

• HiBe
DIY schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:56:
[...]

Auto is goed.
Je kunt de "min toegestane snelheid" van 1% omhoog zetten tot je flow goed is.
Ik heb de "max toegestane snelheid" trouwens ook begrenst, zodat de hij niet volgas vertrekt.
De snelheid in de wachtmodus kun je eventueel verlagen, totdat je bv 1L/min per groep hebt.
dit gaat een beetje trial en error worden, maar moet uit te vogelen zijn.
Hoe hoog heb jij de max snelheid staan?

• berry76
De app van solaredge werkt goed, dus zou er een verbinding met internet moeten zijn.

Nu is de zon onder, morgen of zaterdag zal ik het eens proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

HiBe schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:05:
[...]

dit gaat een beetje trial en error worden, maar moet uit te vogelen zijn.
Hoe hoog heb jij de max snelheid staan?
Max 80%
Minimum 35%
Wachtmod 20%

Je moet trouwens bij koelen het vinkje uitzetten om de minimale snelheid te kunnen instellem.

Afregelen: Ik heb vooral gekeken naar voldoende flow in alle groepen, maar ook naar de retourtemp vanwege het risico op condensatie.
Als je de flow niet kun aflezen op je verdeler zou je de snelheid (%) zo hoog mogelijk moeten kiezen, zonder dat de retour te koud word ivm condensatie. Ik zou dan mikken op minimaal 18°C retour aan het einde vd run.

[ Voor 9% gewijzigd door DIY op 14-09-2023 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
  • Laatst online: 19:56
berry76 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:35:
[...]

Op de SEK5 moet modus ook aan staan. Dat moet dacht ik ook via de Setapp. Zodra bij beide de modbus ingeschakeld staat dient de eme20 uit te worden geschakeld worden in het accessoire menu. Ben even kwijt welk menu dat was.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• berry76
martius schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:23:
[...]

Op de SEK5 moet modus ook aan staan. Dat moet dacht ik ook via de Setapp. Zodra bij beide de modbus ingeschakeld staat dient de eme20 uit te worden geschakeld worden in het accessoire menu. Ben even kwijt wel menu dat was.
Toch even proberen de setapp rechten te krijgen van de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
HiBe schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het onderste plaatje 5.11.1.2 is waar het om ging. Staat die goed, zorg dan voor voldoende flow in de wachtstand, wat @DIY al aangaf.

Mogelijk is het ook verstandig om de sensoren op de buizen te isoleren, zodat ze niet de luchttemperatuur oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
HiBe schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:27:
[Afbeelding]

PS waar komt deze grafiek vandaan? Vanwege de vorm zou ik zeggen dat er een hoge sampletijd is van minuten waardoor je veel recht lopende lijnen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
Knowbody schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:22:
[...]

PS waar komt deze grafiek vandaan? Vanwege de vorm zou ik zeggen dat er een hoge sampletijd is van minuten waardoor je veel recht lopende lijnen krijgt.
De grafiek komt uit nibeuplink

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
helm71 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:04:
Jep… met de installateur praten :-)

Ik heb nu genoeg bagage om dat gesprek aan te gaan denk ik.

Dank !
Installateur is geweest. Twee uur lang nagekeken en bijgesteld, zeker een dik half uur met Nibe aan de lijn. Een paar zaken gevonden die allemaal bij elkaar konden veroorzaken of bijdragen in het veel te hoge aantal starts:

- magneetklep die de verwarming naar de bovenverdieping afsluit in koelbedrijf was verkeerd om aangesloten, bij koelen ging er ook water naar boven, dat was niet de bedoeling;

- instelling van de veer in de bypass was niet correct waardoor wen gedeelte van het water via een bypass liep (enorm kort circuit dus)

- minimale aanvoertperatuur kan prima op 10 graden (advies nibe)

- koel en warmtebedrijf moeten beiden de pomp op auto zetten en niet op intermittant (advies nibe)

- start koelen is best alleen op buitentemperatuur, rmu niet gebruiken (advies nibe)

Zelf vermoed ik dat met name de bypass en de “auto” instelling flink hebben bijgedragen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

helm71 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:24:
[...]

- magneetklep die de verwarming naar de bovenverdieping afsluit in koelbedrijf was verkeerd om aangesloten, bij koelen ging er ook water naar boven, dat was niet de bedoeling;

- instelling van de veer in de bypass was niet correct waardoor wen gedeelte van het water via een bypass liep (enorm kort circuit dus)

- minimale aanvoertperatuur kan prima op 10 graden (advies nibe)

- koel en warmtebedrijf moeten beiden de pomp op auto zetten en niet op intermittant (advies nibe)

- start koelen is best alleen op buitentemperatuur, rmu niet gebruiken (advies nibe)
Mooi dat aan het licht gekomen is wat bij de installatie gemist is en dat de installateur er eerlijk over was. Ik ben benieuwd hoe je installatie de komende dagen draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martius
berry76 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:39:
[...]

Toch even proberen de setapp rechten te krijgen van de installateur.
@berry76 Klein trucje om in je SolarEdge omvormer te komen zonder de SetApp. Gebruik is op eigen risico!

1. Open de mySolarEdge en ga naar "Omvormer Communicatie".
2. Scan de QR code die op de zijkant zit van je omvormer en volg de instructies.
3. Direct nadat je verbonden bent met je mobiel (of daar waar de mySolarEdge geïnstalleerd is) open een browser en ga naar het adres http://172.16.0.1 Als het goed is wordt er een pagina geopend met daarin een aantal menu's van je SolarEdge
4. Ga naar Site Communicatie > Modbus TCP-poort > Schakel hier de Modbus TCP in met de gewenste poort.

Als er gevraagd wordt om de wijzigingen op te slaan dit doen natuurlijk.

Nu kan je alles afsluiten en de Nibe onderhanden nemen.
1. Mocht de EME20 aan staan in menu 7.2.1 dan uitzetten.
2. Modbus aanzetten op de SolarEdge en omvormer aanmaken in de SMO (menu 7.5.12). LET OP. Poort bij mijn SE4K was 1502 ipv 502.
3. Na status "Aangesloten" is er een extra menu beschikbaar 4.2.2 waar je kan aangeven wat te doen met de zonne-energie.

Nogmaals. Dit werkte bij mij. Wijzigingen zijn op eigen risico. Mocht je twijfelen dan altijd je installateur inschakelen.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:01:
[...]

Mooi dat aan het licht gekomen is wat bij de installatie gemist is en dat de installateur er eerlijk over was. Ik ben benieuwd hoe je installatie de komende dagen draait.
Ik hoop dat hij inderdaad nog wat wil gaan koelen, anders zien we dat volgend jaar.

Eens met het eerlijk oplossen, installateur nam ook de tijd om me het nodige uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
martius schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:05:
[...]

@berry76 Klein trucje om in je SolarEdge omvormer te komen zonder de SetApp. Gebruik is op eigen risico!

1. Open de mySolarEdge en ga naar "Omvromer Communicatie".
2. Scan de QR code die op de zijkant zit van je omvormer en volg de instructies.
3. Direct nadat je verbonden bent met je mobiel (of daar waar de mySolarEdge geïnstalleerd is) open een browser en ga naar het adres http://172.16.0.1 Als het goed is wordt er een pagina geopend met daarin een aantal menu's van je SolarEdge
4. Ga naar Site Communicatie > Modbus TCP-poort > Schakel hier de Modbus TCP in met de gewenste poort.

Als er gevraagd wordt om de wijzigingen op te slaan dit doen natuurlijk.

Nu kan je alles afsluiten en de Nibe onderhanden nemen.
2. Modbus aanzetten op de SolarEdge en omvormer aanmaken in de SMO (menu 7.5.12). LET OP. Poort bij mijn SE4K was 1502 ipv 502.
3. Na status "Aangesloten" is er een extra menu beschikbaar 4.2.2 waar je kan aangeven wat te doen met de zonne-energie.

Nogmaals. Dit werkte bij mij. Wijzigingen zijn op eigen risico. Mocht je twijfelen dan altijd je installateur inschakelen.
Voorlopig kan ik met de iPhone/iPad niet eens inloggen op de omvormer dmv de QR code. Ik zie het netwerk, maar kan er niet aan verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:48
berry76 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:03:
[...]

Voorlopig kan ik met de iPhone/iPad niet eens inloggen op de omvormer dmv de QR code. Ik zie het netwerk, maar kan er niet aan verbinden.
Ik had hier ook een tijdje last van. Mij werd toen aangeraden, in het grote SolarEdge topic, dat als er een router oid in de buurt staat die even uit te schakelen( omdat het signaal best zwak is uit je SE5K kan een ander netwerk het signaal zo storen dat het SE-netwerk niet bereikt kan worden)
en daarna kon ik er weer in. Mijn SE5K is bij mij wel bekabeld aangesloten.

Probeer idd via je installateur je volledige admin rechten te bemachtigen.

Ik heb het op de zelfde manier aangesloten zoals hierboven omschreven is.Verder heb ik geen EME20 gebruikt maar slechts de modbus verbindingen van mijn SE5K en mijn Nibe S1255. Volgens mij is de EME20 pas ECHT nodig als je geen modbus op je WP hebt zitten.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:44:
[...]

Ik hoop dat hij inderdaad nog wat wil gaan koelen, anders zien we dat volgend jaar.

Eens met het eerlijk oplossen, installateur nam ook de tijd om me het nodige uit te leggen.
Ik heb hier de temperatuur start koeling van 22 op 18 gezet, filtertijd 2 uur. Hij mag minimaal naar 10 graden dus hij gaat gewoon aan de bak.

Wel berekent hij steeds lagere temperaturen, momenteel 14,5 (curve 18) en maakt hij 14 (dat komt omdat de ruimtesensor nog geprogrammeerd stond op doeltemperatuur, dat kan beter uit dan blijft de berekende temperatuur 18).

Koelvermogen is daarmee (met dit 14 een dT van 4,5) op dit moment ca. 8,8 in kW met een COP van rond de 7 oplopend naar 8. Compressor even op 42 Hz gezien maar loopt al terug. Nu 38 Hz.

Mijn AMS unit is overigens stil genoeg (dat ben ik ook aan het testen en is een deel van de reden dat ik intensief met de koeling aan het spelen ben) doordat er een noise enclosure omheen gebouwd is (eigen ontwerp).

Het is niet tropisch buiten maar binnen mag het wel wat koeler, vandaar. Dus je kunt nog gewoon testen!

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 16-09-2023 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinjesk
berry76 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:03:
[...]

Werkte op mijn pixel 6 ook niet.

Op de laptop daarin tegen perfect

Kleine tip. Geef je omvormer een statisch ip adres. Met dynamisch veranderd het ip adres steeds en werkt die modbus verbinding niet meer omdat je alleen 1 ip adres kunt instellen op je smo

[ Voor 22% gewijzigd door Dinjesk op 16-09-2023 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 07:33:
[...]

Werkte op mijn pixel 6 ook niet.

Op de laptop daarin tegen perfect

Kleine tip. Geef je omvormer een statisch ip adres. Met dynamisch veranderd het ip adres steeds en werkt die modbus verbinding niet meer omdat je alleen 1 ip adres kunt instellen op je smo
Of nog makkelijker ... houd het op DHCP maar zet het adres vast op MAC adres in de router.

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Eind mei is de door ons bestelde combinatie van een SHB-10-6 (binnenunit), AMS 10-6 (buitenunit) en RSH 240 (voorraadvat SWW) geïnstalleerd, ter vervanging van de gasketel. Het elektraverbruik ligt zo ongeveer op 60kWh per maand, wat praktisch alleen is besteed aan de bereiding van SWW.
Vorig jaar rond deze tijd lag het gasverbruik buiten het stokseizoen zo rond de 6m³ per maand. Het kan natuurlijk zijn dat we dit jaar wat meer of minder SWW hebben vebruikt, maar als ik aanneem dat dat niet zo is, lijkt de netto COP zo rond de 1 uit te komen (aannemende dat 1m³ aardgas equivalent is aan 10kWh elektrische energie).

Nu is het natuurlijk zo dat er wat meer verlies is (hoofdzakelijk het vat dat warm wordt gehouden en waar ook energie aan moet worden besteed als we geen SWW gebruiken), maar zo op het eerste gezicht valt het toch wat tegen.

Vinden jullie een netto COP van 1 voor SWW opvallend? Of is het wel ongeveer normaal?

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-10 14:04
[...]
@berry76: mocht je de EME20 'over' hebben dan hou ik me aanbevolen om hem over te nemen :) Hier geen S-serie, dus ik kan niet zonder zoals jij.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

• Gerbenvl
[...]

Als je de EME 20 gebruikt kan hij voor verwarmen alleen de stooklijn met 1 verschuiven. Uit het informatieblad:

"Extra energie wordt verbruikt om de stooklijn met één (1) te verhogen."

Lijkt verder niet instelbaar. Weinig invloed/nut heeft het dan lijkt me? Kan je bij de S-serie als je via de cloud koppelt wel zelf de factor van beïnvloeding instellen?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

• Gerbenvl
Nieuw in dit topic, al heel wat mooie ervaringen gelezen en veel van geleerd :-). Mijn setup: AMS 20-6, SMO 40, CV ketel als backup, radiatoren (deels LTV) en geen buffervat. CV hangt als step controlled additional heat, gewoon met 1 stap.

Nog niet zoveel info tegengekomen over CV ketel als backup. Een vraag daarover:

Mijn CV in ingesteld om max 45 graden te leveren. Dat is afgelopen winter voldoende geweest als het flink koud is. Nu achter de Nibe staat hij dus ook gewoon nog op 45. Verder settings gewoon default: WP start bij 60 GM en CV bij 400GM.

Hoe stellen jullie dan de max aanvoertemperatuur in de SMO in? Bij mij staat die nu ook op 45, maar dan zal de WP toch nooit zijn graadminuten kunnen wegwerken? De CV zal soms een kleine overshoot hebben, maar probeert wel richting de 45 te houden.

Max aanvoertemperatuur in de SMO dan op 42 instellen ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:43:
[...]

Ik heb hier de temperatuur start koeling van 22 op 18 gezet, filtertijd 2 uur. Hij mag minimaal naar 10 graden dus hij gaat gewoon aan de bak.

Wel berekent hij steeds lagere temperaturen, momenteel 14,5 (curve 18) en maakt hij 14.

Koelvermogen is daarmee op dit moment ca. 8,8 in kW met een COP van rond de 7 oplopend naar 8. Compressor even op 42 Hz gezien maar loopt al terug. Nu 38 Hz.

Mijn AMS unit is overigens stil genoeg (dat ben ik ook aan het testen en is een deel van de reden dat ik intensief met de koeling aan het spelen ben) doordat er een noise enclosure omheen gebouwd is (eigen ontwerp).

Het is niet tropisch buiten maar binnen mag het wel wat koeler, vandaar. Dus je kunt nog gewoon testen!
Beter…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__WcoCEj-tVCX_xibAMcNwvV3GU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lB6OuwOVISI0iAMGQU2F7dSi.png?f=fotoalbum_large

• Knowbody
stekkerjack schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:02:
Eind mei is de door ons bestelde combinatie van een SHB-10-6 (binnenunit), AMS 10-6 (buitenunit) en RSH 240 (voorraadvat SWW) geïnstalleerd, ter vervanging van de gasketel. Het elektraverbruik ligt zo ongeveer op 60kWh per maand, wat praktisch alleen is besteed aan de bereiding van SWW.
Vorig jaar rond deze tijd lag het gasverbruik buiten het stokseizoen zo rond de 6m³ per maand. Het kan natuurlijk zijn dat we dit jaar wat meer of minder SWW hebben vebruikt, maar als ik aanneem dat dat niet zo is, lijkt de netto COP zo rond de 1 uit te komen (aannemende dat 1m³ aardgas equivalent is aan 10kWh elektrische energie).

Nu is het natuurlijk zo dat er wat meer verlies is (hoofdzakelijk het vat dat warm wordt gehouden en waar ook energie aan moet worden besteed als we geen SWW gebruiken), maar zo op het eerste gezicht valt het toch wat tegen.

Vinden jullie een netto COP van 1 voor SWW opvallend? Of is het wel ongeveer normaal?
Je verbruik is keurig.

Ten eerste staat een m3 gas in de praktijk sowieso niet gelijk aan 10 kWh, al helemaal niet voor instant warmwater.

Daarnaast heeft een ketel geen voorraad en dus ook niet verliezen die een vat wel heeft.

De meeste huishoudens verbruiken gemiddeld ongeveer 1 m3 gas per dag voor warmwater.
2 a 3 kWh voor een warmtepomp is dan heel netjes. Maar sommige huishoudens zijn totaal niet te vergelijken, als mensen niet elke dag douchen bijvoorbeeld.

• jurgen purgen
Dinjesk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:03:
Bij mij valt de myuplink app steeds weg op mijn pixel 6.
Metname als ik in het dashboard wat aan tik.
Dit valt mij sinds gister op omdat ik wat dingen aan het volgen ben.
Er staat in de playstore dat er 29aug een update was.

Zijn er meer mensen die dit hebben?

*Edit*

Ook bij de geschiedenis rare waarden.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMH7GxVNC2lE-JIGk3uK0S0amaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLmJLYkh0HNtC5yXEZujzc8B.jpg?f=fotoalbum_large

@Dinjesk
Bij mij sinds eergisteren weer de juiste weergave in geschiedenis *O*

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:26

ReLight

echo("What Now ? !")

Woeiiiiii🎉🎉🎉🎉, avg bt1< 15C, >6 uur.
Nibe s2125 is wakker geworden 😜. Ik vind het toch altijd mooi als je zo'n systeem, met best wat delen, geheel van zelf ziet activeren, aanloop doen en z'n eerste stukje ziet gaan.

Ff alle tado in huis vol open gezet en de RMU hoog. Laat hem maar ff lekker het vocht eruit werken en de leidingen doorduwen. 😜

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Laatst online: 23:09
ReLight schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:49:
Nibe s2125 is wakker geworden 😜. Ik vind het toch altijd mooi als je zo'n systeem, met best wat delen, geheel van zelf ziet activeren, aanloop doen en z'n eerste stukje ziet gaan.

Ff alle tado in huis vol open gezet en de RMU hoog. Laat hem maar ff lekker het vocht eruit werken en de leidingen doorduwen. 😜
Haha altijd goed om te zien inderdaad! Hier mag hij mooi nog even wachten, mijn binnen temperatuur blijft nog steeds tussen 20,5 en 21 afgelopen dagen en komende dagen veel zon op de planning dus hier zal hij pas in Oktober weer gaan draaien verwacht ik!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Dinjesk
jurgen purgen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 04:30:
[...]

[Afbeelding]

@Dinjesk
Bij mij sinds eergisteren weer de juiste weergave in geschiedenis *O*
Net ff gecheckt en idd weer goed :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
ReLight schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:49:

Mijn f2040 is ook weer ontwaakt uit zn zomer pauze.
Gemiddelde temp was voor het eerst weer beneden 15 graden over 12u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Ontwaakt it has! Looking good or not?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1EZgHFxHn52wrrT5YURMb7llVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtTa5kqifJiMvecpzBfhDSnX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:57:
[...]

Mijn f2040 is ook weer ontwaakt uit zn zomer pauze.
Gemiddelde temp was voor het eerst weer beneden 15 graden over 12u.
Mij nog te vroeg. Hier moet het 24u niet boven de 10 graden komen. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:15
Morgen wordt bij ons begonnen met de installatie van de Nibe warmtepomp. In Januari besteld, dus mooi voor het stook seizoen aan van het gas af. Het is een S2125 icm VVM320 en UKV100 geworden. Zit al een tijdje mee te lezen hier, maar zal tzt mijn ervaring ook eens delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17
rusman schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:38:
Morgen wordt bij ons begonnen met de installatie van de Nibe warmtepomp. In Januari besteld, dus mooi voor het stook seizoen aan van het gas af. Het is een S2125 icm VVM320 en UKV100 geworden. Zit al een tijdje mee te lezen hier, maar zal tzt mijn ervaring ook eens delen.
Ga je geen spijt van hebben! Wel een vraagje: Waarom het buffervat? Hij werd ons toen ook aangeboden, maar ik heb hem er uit laten halen omdat we voldoende systeeminhoud in de vloerverwarming hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Sinds 1 september draait bij mij de NIBE AMS 20-6, HBS20-6, SMO S40, een NIBE RVS 200 186l boiler met daarin de NIBE ELK elektrische verwarming ( desinfectie boiler/bijverwarmen ), 40 l buffervat

De NIBE EME 20 levert wisselt inmiddels data met de Soleredge omvormer.

Ik heb ingesteld dat op vrijdagmiddag 12:00 uur de desinfectie functie uitgevoerd wordt.
Dit werkt niet en in MYUPLINK krijg ik de melding “ onsuccesvolle periodieke verhoging (EB100-EP14)”

Het periodiek verhogen lijkt niet te werken, waar kan ik beginnen met zoeken naar de oorzaak van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:45
berry76 schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:20:

Ik heb ingesteld dat op vrijdagmiddag 12:00 uur de desinfectie functie uitgevoerd wordt.
Dit werkt niet en in MYUPLINK krijg ik de melding “ onsuccesvolle periodieke verhoging (EB100-EP14)”

Het periodiek verhogen lijkt niet te werken, waar kan ik beginnen met zoeken naar de oorzaak van dit probleem?
Ik zou dit even nakijken:
Knowbody schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 01:28:

De positie vd heater is voor of na de 3-wegklep QN10 en ook dat moet je goed hebben ingesteld.
Voor de SMO 40 zit dat stukje in menu 5.1.12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Kan iemand mij uitleggen welke functies er achter de dip switches zitten van de NIBE EME 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
_NvS_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:56:
[...]

Ik zou dit even nakijken:

[...]
Het menu in de smo S 40 is anders ingedeeld. Vanavond even in de handleiding kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
berry76 schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:20:
Sinds 1 september draait bij mij de NIBE AMS 20-6, HBS20-6, SMO S40, een NIBE RVS 200 186l boiler met daarin de NIBE ELK elektrische verwarming ( desinfectie boiler/bijverwarmen ), 40 l buffervat

De NIBE EME 20 levert wisselt inmiddels data met de Soleredge omvormer.

Ik heb het bij mij uit staan, oa doordat het systeem het nooit deed op de tijden die ik invoerde. Na mailcontact te horen gekregen dat het bekend was en dat er aan gewerkt wordt. :O 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
berry76 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:18:
[...]

Het menu in de smo S 40 is anders ingedeeld. Vanavond even in de handleiding kijken
Wat ook kan zijn is dat de heater uitgeschakeld is, begin in de meterkast !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
Aziraphale schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:12:
[...]

Ga je geen spijt van hebben! Wel een vraagje: Waarom het buffervat? Hij werd ons toen ook aangeboden, maar ik heb hem er uit laten halen omdat we voldoende systeeminhoud in de vloerverwarming hebben.
Goede vraag. Het werd bij ons geadviseerd als extra capaciteit om meer buffer te creëren. Of het uiteindelijk nodig is weet ik niet, maar hij hangt nu aan de muur. Ik zoek nog wel een goede plek voor de RMU S40. Op de plek waar de oude thermostaat hing gaat alleen een kabel naar zolder naar de oude ketel terwijl de WP in de garage staat. Voeding is ook lastig vanuit deze locatie. Waar plaatsen jullie de RMU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:28:
[...]

Goede vraag. Het werd bij ons geadviseerd als extra capaciteit om meer buffer te creëren. Of het uiteindelijk nodig is weet ik niet, maar hij hangt nu aan de muur. Ik zoek nog wel een goede plek voor de RMU S40. Op de plek waar de oude thermostaat hing gaat alleen een kabel naar zolder naar de oude ketel terwijl de WP in de garage staat. Voeding is ook lastig vanuit deze locatie. Waar plaatsen jullie de RMU?
Hij kan draadloos communiceren maar heeft wel een draad nodig voor voeding.

Misschien kun je daarvoor die oude draad gebruiken icm een voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb de RMU ook draadloos aangesloten, maar de verbinding is dan wel een dingetje. Ik heb dan ook al een half jaar een RPP 10 repeater in bestelling staan bij de installateur...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
Ik heb mijn rmu 40 bedraad aangesloten… maar dat was wel een werkje.

Op de plek van de kamerthermostaat ging een buis naar zolder waar oorspronkelijk de cv ketel hing. Ik heb die buis gebruikt en vanaf de zolder via het dakbeschot en een rvs goot over de muur naar de achterdeur, daar weer naar binnen en de smo 40 in…

Nogal over-geengeneerd misschien, maar voor dit soort spul ben ik geen fan van draadloos..

Voordeel was dat ik zo vamaf zolder ook meteen utp via dezelfde weg naar beneden kon brengen (twee voor de zekerheid) waardoor de smo keurig bedraad aan het internet kon).

[ Voor 17% gewijzigd door helm71 op 26-09-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Hier nog steeds geen RMU in gebruik, enige waarvoor ik een RMU zou willen nemen is om met Tibber eventueel te kunnen spelen betreft stroomprijzen. Tibber ondersteund dit niet zonder RMU helaas...

Ik ga hier komende tijd een oplossing voor verzinnen, ik zou het leuk vinden dat mijn WP harder draait op moment dat stroom bijv. goedkoper is.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Sjoerdfoto schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:47:
Nou, mijn NIBE S735 VWP is besteld, nu maar afwachten op de levertijd.
Besteldatum, 13-09-2023.
Leverdatum, 22-09-2023

Nibe S735 Ventilatiewarmtepomp in combinatie met een SAM S42 module voor verwarmen binnenkomende lucht (tbv balansventilatie).

Hoe ik beide toestellen moet combineren is nog even de vraag, maar aangezien ze zoveel eerder geleverd zijn als verwacht kan ik daar nog even over nadenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMr6i7bZniMYmciX3BMWLwOYq2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pvj1wf7sT9tFfcUaVzWUrNBK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

allemachtig, waar dit forum toch al niet goed voor is _/-\o_

ik heb met vele google werk dit nog niet gevonden... en het maakt een hoop duidelijk !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
mvrooij schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:45:
Hier nog steeds geen RMU in gebruik, enige waarvoor ik een RMU zou willen nemen is om met Tibber eventueel te kunnen spelen betreft stroomprijzen. Tibber ondersteund dit niet zonder RMU helaas...

Ik ga hier komende tijd een oplossing voor verzinnen, ik zou het leuk vinden dat mijn WP harder draait op moment dat stroom bijv. goedkoper is.
Dit kan toch al gewoon met de smart price adaption die in de SMO(S)40 zit? Of doet Tibber wat anders dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Knowbody schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:40:
[...]

Hij kan draadloos communiceren maar heeft wel een draad nodig voor voeding.

Misschien kun je daarvoor die oude draad gebruiken icm een voeding.
Dat lijkt een goede optie inderdaad. Eens proberen of het lukt met een oude 12v voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Gerbenvl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:12:
[...]

Dit kan toch al gewoon met de smart price adaption die in de SMO(S)40 zit? Of doet Tibber wat anders dan dat?
Ik weet niet of dit hetzelfde werkt? Ik ga me er eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
rusman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:51:
[...]

Dat lijkt een goede optie inderdaad. Eens proberen of het lukt met een oude 12v voeding.
Dat is niet nodig. Als voeding kun je gewoon een telefoonlader met een micro-usb kabel gebruiken. Aan de onderkant zit een aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Aziraphale schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:56:
[...]

Dat is niet nodig. Als voeding kun je gewoon een telefoonlader met een micro-usb kabel gebruiken. Aan de onderkant zit een aansluiting.
Dat gaat niet werken over een langere afstand vrees ik. Mocht het wel lukken, hoe werk je die kabel netjes weg? Aangezien hij er onderuit komt ipv achteruit heb je geen last van de kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
mvrooij schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:21:
[...]

Ik weet niet of dit hetzelfde werkt? Ik ga me er eens in verdiepen.
Ben benieuwd. Blijkbaar werkt het iig niet samen:

"Als je slim verwarmen activeert in de Tibber-app, zal Nibe's Smart Price Adaption gedeactiveerd worden."

https://tibber.com/nl/store/product/nibe-myuplink

Nibe pakt voor Nederland gewoon de dynamische EPEX prijzen. Daar maakt Tibber ook gebruik van. Tibber zal nog belastingen en eigen opslag meenemen, alleen dat zijn vaste elementen. Dus uiteindelijk maakt dat geen verschil in bepalen wat de goedkope momenten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
rusman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:50:
[...]

Dat gaat niet werken over een langere afstand vrees ik. Mocht het wel lukken, hoe werk je die kabel netjes weg? Aangezien hij er onderuit komt ipv achteruit heb je geen last van de kabel?
Dat is wel een nadeel/ontwerpfoutje, inderdaad. Ik heb hem met een kabelgootje weggewerkt, maar ideaal is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:51:
[...]

Buiten de usb om lukt het misschien ook door op klem 1 +12V aan te bieden en op klem 4 de GND (-)

Mooi dingetje de RMU maar de lipjes vh achterplaatje dat op de muur komt zijn waardeloos kwetsbaar.

• jurgen purgen
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:23:
[...]

Besteldatum, 13-09-2023.
Leverdatum, 22-09-2023

Nibe S735 Ventilatiewarmtepomp in combinatie met een SAM S42 module voor verwarmen binnenkomende lucht (tbv balansventilatie).

Hoe ik beide toestellen moet combineren is nog even de vraag, maar aangezien ze zoveel eerder geleverd zijn als verwacht kan ik daar nog even over nadenken.

[Afbeelding]
Succes ermee.. ik ben speciaal naar VSK'22 gegaan om hem te aanschouwen. Lijkt me echt een work of art. Hoor graag hoe die bevalt.

:Y

• mvrooij
Gerbenvl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:51:
[...]

Ben benieuwd. Blijkbaar werkt het iig niet samen:

"Als je slim verwarmen activeert in de Tibber-app, zal Nibe's Smart Price Adaption gedeactiveerd worden."

https://tibber.com/nl/store/product/nibe-myuplink

Nibe pakt voor Nederland gewoon de dynamische EPEX prijzen. Daar maakt Tibber ook gebruik van. Tibber zal nog belastingen en eigen opslag meenemen, alleen dat zijn vaste elementen. Dus uiteindelijk maakt dat geen verschil in bepalen wat de goedkope momenten zijn lijkt me.
Je hebt gelijk, dat is exact hetzelfde! Ik heb het nu aangezet, factor op 7 en dan ga ik zien hoe het comfort gaan zijn zodra de WP weer begint te werken. Zal in de loop van volgende week worden als ik het weer zo zie. Ben benieuwd wat de resultaten gaan zijn, ik zou het namelijk mooi vinden dat hij op de pieken netjes stopt of iig minder gaat draaien.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:06:
[...]

Je hebt gelijk, dat is exact hetzelfde! Ik heb het nu aangezet, factor op 7 en dan ga ik zien hoe het comfort gaan zijn zodra de WP weer begint te werken. Zal in de loop van volgende week worden als ik het weer zo zie. Ben benieuwd wat de resultaten gaan zijn, ik zou het namelijk mooi vinden dat hij op de pieken netjes stopt of iig minder gaat draaien.

Bedankt!
Ik heb ergens op de Nibe website eens gelezen dat hij de berekende temperatuur compenseert en de daarvoor gebruikte factor geef je zelf. De effecten zullen een beetje meehelpen. Het is zinloos om de warmtepomp volledig te stoppen terwijl bijvoorbeeld de buitentemperatuur juist gunstig is maar de stroomprijs ongunstig.

Hoeveel je er daadwerkelijk van gaat merken is afwachten. Maar alle beetjes helpen en zo moet je er denk ik naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-10 14:56
Heeft er iemand enig idee hoe de sluipverbruik van de ACVM naar beneden kan? Deze verbruikt nu 49w continu. 1.1kw per dag. Beetje zonde van de stroom als die niks doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
Knowbody schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:00:
[...]

Buiten de usb om lukt het misschien ook door op klem 1 +12V aan te bieden en op klem 4 de GND (-)

Mooi dingetje de RMU maar de lipjes vh achterplaatje dat op de muur komt zijn waardeloos kwetsbaar.
Een oude 12v lader bleek de uitkomst te zijn. Hij pakt netjes 12v DC van de voeding en gaat aan. Helaas niet genoeg bereik om de VVM te vinden. Via USB direct naast de VVM pakt hij hem wel mar zodra ik hem terug hang op de plek waar hij moet komen kan hij geen verbinding maken. Vrees dat er of een repeater, of een kabel tussen moet komen.

• Knowbody
DeepM schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:14:
Heeft er iemand enig idee hoe de sluipverbruik van de ACVM naar beneden kan? Deze verbruikt nu 49w continu. 1.1kw per dag. Beetje zonde van de stroom als die niks doet.
Check je instellingen wanneer er verwarmd of gekoeld mag worden.

Mogelijk is het pomp GP1 die al is gaan draaien (draait ook bij warmwater productie).

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 27-09-2023 17:02 ]

• Knowbody
rusman schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:48:
[...]

Een oude 12v lader bleek de uitkomst te zijn. Hij pakt netjes 12v DC van de voeding en gaat aan. Helaas niet genoeg bereik om de VVM te vinden. Via USB direct naast de VVM pakt hij hem wel mar zodra ik hem terug hang op de plek waar hij moet komen kan hij geen verbinding maken. Vrees dat er of een repeater, of een kabel tussen moet komen.
Je volgt de manual lijkt me. Inderdaad er is ook een RPP10 repeater beschikbaar.

• DeepM
Knowbody schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:55:
[...]

Check je instellingen wanneer er verwarmd of gekoeld mag worden.

Mogelijk is het pomp GP1 die al is gaan draaien (draait ook bij warmwater productie).
Hij mag pas beginnen met verwarmen als het buiten kouder is dan 8 graden. Koelen gebeurt pas boven de 25 graden. Modus staat op Auto.

Met de circulatiepomp aan gaat die richting de 75-80w continu.

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-08 22:02
Hallo,

Ik heb een vraag over een Nibe F2040 in combinatie met een SMO40.
Deze is aangesloten op een buffervat, het enige wat de F2040 moet doen ik het buffervat op temperatuur houden.

Nu zet ik deze op start 35 en stop 40 "comfort" maar zodra de temperatuur onder de 40 komt slaat de WP al aan.

Op het forum kan ik zo niks vinden.
Is iemand hier bekend mee?

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-08 22:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMTJXky-M0bhpC-7b1ePr77hJ74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QKDOrAprLBFqeadK2DVB9D0u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hxx7L8ieaHhzOgTQYP2ZLQb8to=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdxCtmR2QrnRdMPJDLZD7rYX.png?f=fotoalbum_large

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

• Knowbody
DeepM schreef op donderdag 28 september 2023 @ 05:36:
[...]

Hij mag pas beginnen met verwarmen als het buiten kouder is dan 8 graden. Koelen gebeurt pas boven de 25 graden. Modus staat op Auto.

Met de circulatiepomp aan gaat die richting de 75-80w continu.
Het opgegeven verbruik ligt wat lager. Tot 15 of 30 Watt dacht ik te hebben gelezen in de gedownloade manual, en de pomp gaat tot 45 dacht ik.

Meet je jouw waarden als een gemiddelde ?

• Knowbody
RollingRacoon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:05:
Hallo,

Ik heb een vraag over een Nibe F2040 in combinatie met een SMO40.
Deze is aangesloten op een buffervat, het enige wat de F2040 moet doen ik het buffervat op temperatuur houden.

Nu zet ik deze op start 35 en stop 40 "comfort" maar zodra de temperatuur onder de 40 komt slaat de WP al aan.

Op het forum kan ik zo niks vinden.
Is iemand hier bekend mee?
Ben er niet bekend mee, heb het wel eens gelezen.
Zit die BT25 op de plek die staat aangegeven ?

Of haal je 2 dingen door elkaar (tapwater en buffervat)

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 28-09-2023 20:13 ]

• rusman
Ik zie op het display van de VVM S320 hoeveel stroom het gebruikt heeft en hoeveel er geproduceerd is aan warmte. Ik kan deze sensors niet terug vinden in HA via de integratie, weet iemand of deze waardes beschikbaar zijn, en zo ja onder welke naam?

• DeepM
Knowbody schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:10:
[...]

Het opgegeven verbruik ligt wat lager. Tot 15 of 30 Watt dacht ik te hebben gelezen in de gedownloade manual, en de pomp gaat tot 45 dacht ik.

Meet je jouw waarden als een gemiddelde ?
Ik heb een homewizard 3 fase meter hangen achter de warmtepomp. En deze meet toch echt continu 49-50w, tenzij er water moet opgewarmd worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZTn_-ZvIC9ezqGVsHZTgyVLE1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQjkZ3nqvIW867eW6GrFRyc3.png?f=fotoalbum_large

Vandaag de sinds de ochtend niet thuis geweest.

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmLaD_BeeaYFg-4NmbEuCZbqTWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eEmwFFg2oMmN97voEoxrwj6f.png?f=fotoalbum_large

Dit is het gedrag van mijn smo 40 en pomp… als de pomp actief is zonder actieve warmtepomp (wachtstand, hij draait dan op 30% vermogen). Zonder pomp (puur smo 40) is 8 watt.

Als jouw systeem 50-60 watt draait denk ik dat de minimum pomp hoger dan mijn 30% staat, of misschien zelfs wel op 100% ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DeepM schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:34:
[...]

Ik heb een homewizard 3 fase meter hangen achter de warmtepomp. En deze meet toch echt continu 49-50w, tenzij er water moet opgewarmd worden.
[Afbeelding]

Dat is warmtepomp zelf! Waar ik op reageerde was de binnenunit.

Mijn buitenunit doet ook zoiets, ~ 35 a 40 Watt.

Het is normaal. Sommigen vinden van niet. Ik vind het behoud van elektronica en techniek. Het spul staat immers buiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 28-09-2023 20:55 ]

• Knowbody
helm71 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:40:
[Afbeelding]

Dit is het gedrag van mijn smo 40 en pomp… als de pomp actief is zonder actieve warmtepomp (wachtstand, hij draait dan op 30% vermogen). Zonder pomp (puur smo 40) is 8 watt.

Als jouw systeem 50-60 watt draait denk ik dat de minimum pomp hoger dan mijn 30% staat, of misschien zelfs wel op 100% ..
Wachtstand zal niet aan de orde zijn gezien de instellingen 8 en 25 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:40:
[...]

Dat is warmtepomp zelf! Waar ik op reageerde was de binnenunit.

Mijn buitenunit doet ook zoiets, ~ 35 a 40 Watt.

Het is normaal. Sommigen vinden van niet. Ik vind het behoud van elektronica en techniek. Het spul staat immers buiten.
Ik denk dat de mijne al wat zuiniger is, mijn buitenunit draait constant op zeg 3/4 Watt maximaal en soms even een piekje naar 30 watt voor heel kort.

Mijn SMO S40 doet ook ongeveer constant 3 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtRRnXuirZFtT3naLfp45R32TGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/senXnyHwxIgJZAdSW0oNkoD0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Zilvermeeuw schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:54:
Dan zit BT25 niet op de goede plek gemonteerd. Dat is duidelijk.

Ik kan in de schema's van Nibe geen buffervat vinden, die ook dienst doet als open verdeler. Hieronder staat mijn flow schema met de huidige posities van de sensoren.
Als er veel flow is naar het huis, loopt de stroming in het buffervat volgens de paarse pijl naar de top-uitlaat van het vat. Pas als het huis minder flow heeft, doordat de radiatoren of vloerverwarming (met naregeling) dichtlopen, stroomt het water in het buffervat volgens de groene lijn en wordt BT25 warmer.

BT25 moet dus meer in de stroom van de paarse lijn liggen. Nu is de vraag: aan de buis van de F2120 naar het vat of van het vat naar het huis, waar ook BT63 zit?
[Afbeelding]
@Zilvermeeuw gelukkig ben ik niet de enige die zich een slag in de rondte gepiekerd heeft over hoe alles aan elkaar vat te knopen.
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een standaard setup volgens nibe met een open verdeler in de aanvoer naar het huis en een bijbehorende sensor BT63 om het effect van de naregeling te meten.

Jhouw opzet heb ik ook overwogen - zelfs een versie met een E-heater in het tweede gat vanaf de bodem van de standaard UKV - maar ik heb gekozen voor een maximaal gelaagd buffervat.
De pomp cp12 van Nibe heeft in mijn geval 300 liter om met hoge flow over het vat te ontdooien en de Alpha2 van grundfos als secundaire pomp duwt het water of over het vat of naar de CP12 van nibe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUz2mCGdFM64fq1CSP-zIiaWCMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b8Qqf7ySF2MQwFkxHulaox1S.png?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Gerbenvl
Knowbody schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:10:
[...]

Het is zinloos om de warmtepomp volledig te stoppen terwijl bijvoorbeeld de buitentemperatuur juist gunstig is maar de stroomprijs ongunstig.
Ja in mijn hoofd worstel ik hier wel mee. We kunnen op van alles sturen:
  • Binnentemperatuur (RMU)
  • Energie prijs (Smart Price Adaption)
  • Zonnepanelen opbrengst (EME20 of via modbus)
  • Verwachtte weersvoorspelling (alleen S-serie)
Maar deze dingen zitten elkaar ook dwars, bijvoorbeeld:

Als de zon flink schijnt of gaat schijnen gaat de RMU en de verwachtte weersvoorspelling roepen rustig aan te doen. Maar de energieprijs en panelen opbrengst kan dan weer juist roepen een tandje erbij te doen.

Stroom is in de winter ook vaak weer goedkoop in de nacht. WP zal dan harder gaan werken? Maar de buiten temp is ook weer lager in de nacht, dus weer minder efficient?

Heeft dit het allemaal wel nut?

[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 30-09-2023 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinjesk
Gerbenvl schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:53:
[...]

Als de zon flink schijnt of gaat schijnen gaat de RMU en de verwachtte weersvoorspelling roepen rustig aan te doen. Maar de energieprijs en panelen opbrengst kan dan weer juist roepen een tandje erbij te doen.

Stroom is in de winter ook vaak weer goedkoop in de nacht. WP zal dan harder gaan werken? Maar de buiten temp is ook weer lager in de nacht, dus weer minder efficient?

Ik denk dat je moet uitvogelen voor jezelf wanneer wat moet gebeuren en of je überhaupt alle opties wel wilt laten mee bepalen.

Voor mezelf draai ik de verwarming puur op de buiten temperatuur(dus zonder rmu) met een zelf uitgevogelde custom stooklijn en een factor 8 op de weersverwachting.

De smart price adaption staat hier ook uit omdat ik geen dynamisch contract heb, dus heeft het voor mij geen zin.

De zonnepanelen via modbus stuurt alleen mijn boiler aan. Misschien dat ik aankomende winter eens ga spelen met ook de verwarming aan.

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Dinjesk schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:41:
[...]

Ik denk dat je moet uitvogelen voor jezelf wanneer wat moet gebeuren en of je überhaupt alle opties wel wilt laten mee bepalen.

Voor mezelf draai ik de verwarming puur op de buiten temperatuur(dus zonder rmu) met een zelf uitgevogelde custom stooklijn en een factor 8 op de weersverwachting.

De smart price adaption staat hier ook uit omdat ik geen dynamisch contract heb, dus heeft het voor mij geen zin.

De zonnepanelen via modbus stuurt alleen mijn boiler aan. Misschien dat ik aankomende winter eens ga spelen met ook de verwarming aan.
@Dinjesk net een rmu aangeschaft voor veel te veel geld, zeker als je kijkt welke functionaliteit je treug krijgt voor je investering....
welke warmtepomp heb jij en welke regeling?

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 13:00
DeepM schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding]

Mijn F2040 (dus de buitenunit) doet dit ook, continue 40W verbruik.

• Fonny
  • Laatst online: 21:43
Ik meet thuis met een 3 fase meter mijn S2125 en VVMS320 uit, stand-by gebruiken deze gezamenlijk maar 18W’

• DIY

DIY

Xiphalon schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:04:
[...]

Mijn F2040 (dus de buitenunit) doet dit ook, continue 40W verbruik.
Welke variant heb je? De grotere f2040's hebben carter verwarming en dus een hoger standby verbruik.

• Dinjesk
bioscrasher schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:53:
[...]

@Dinjesk net een rmu aangeschaft voor veel te veel geld, zeker als je kijkt welke functionaliteit je treug krijgt voor je investering....
welke warmtepomp heb jij en welke regeling?
De rmu hangt hier alleen om dingen op af te lezen.

Ik heb een f2040-6 met een smo s40 en 100l buffervat en 300liter sww boilervat.

Wat bedoel je kwa regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:53:
[...]

Dit heeft niet heel veel nut als je

-een zeer zuinig huis hebt en de verwarming in het stookseizoen 7x24 mag werken. Die werkt het zuinigst met een extreem lage Ta.
-je SWW run doet op het warmste moment vd dag, meestal is er dan ook voldoende zon -op 3 donkere maanden na- en valt dat moment vaak samen met een dip in de tarieven.

Toch zijn de toevoegingen waardevol, omdat dynamische prijzen ooit standaard zullen zijn en warmtepompen ook.
Daarnaast zijn er ook warmtepomp systeem die bodemwarmte gebruiken wat een constantere bron is dan lucht en dat geeft weer andere mogelijkheden, zoals nachtelijke SWW runs.

Pagina: 1 ... 36 ... 96 Laatste