NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 35 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 23:30

DIY

helm71 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:44:
Mmm… toch niet… de unit heeft 25 minuten gedraaid en stopte.. geen indicatie waarom…
Ik neem aan dat dat niet hoort ? (My first heatpump…)
Heeft hij niet gewoon de minimum temperatuur bereikt? (standaard ingesteld 18°C)

Qls je leidingwerk dampdicht is geisoleerd (of je durft het risico van condens te nemen) en je hebt vloerverwarming, zou je deze op iets tussen 10 en 13 kunnen zetten, mogelijk maakt hij z'n run dan wel af.
Als je hierop zoekt in het topic is hier begin van de zomer al veel over geschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
DIY schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:52:
[...]

Heeft hij niet gewoon de minimum temperatuur bereikt? (standaard ingesteld 18°C)

Qls je leidingwerk dampdicht is geisoleerd (of je durft het risico van condens te nemen) en je hebt vloerverwarming, zou je deze op iets tussen 10 en 13 kunnen zetten, mogelijk maakt hij z'n run dan wel af.
Als je hierop zoekt in het topic is hier begin van de zomer al veel over geschreven :)
Dank je wel voor je reactie. Ik meen het als ik zeg dat het “my first heatpump” is…. Hij draait dus tot hij zijn minimumtemp heeft en start dan pas weer als die hoger wordt, in de tussentijd pompt hij dat koele water lekker rond. Correct ?

Die 18 graden naar beneden zetten zorgt dat het harder gaat maar dat geeft risico’scop condens.. ik hen gedeeltelijk parket dus niet zo’n goed isee denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
helm71 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:04:
[...]

Dank je wel voor je reactie. Ik meen het als ik zeg dat het “my first heatpump” is…. Hij draait dus tot hij zijn minimumtemp heeft en start dan pas weer als die hoger wordt, in de tussentijd pompt hij dat koele water lekker rond. Correct ?

Die 18 graden naar beneden zetten zorgt dat het harder gaat maar dat geeft risico’scop condens.. ik hen gedeeltelijk parket dus niet zo’n goed isee denk ik..
De koel curve kan op een rechte lijn van 18, en de minimale temperatuur voor koelen kun je op 17 zetten.

De startwaarde (standaard op 25 over 24hr) niet te laag (bijvoorbeeld op 22 a 23 over 3 uur) anders zit er niet genoeg warmte in de vloer (tenzij je naar hele lage temperaturen gaat maar dat is niet lekker voor de vloer en ook niet goed)

Als de verdeler(s) niet goed is ingeregeld bestaat ook de kans dat de WP veel te snel koud water rond pompt (over een beperkt stukje lees:korste groep) en denkt dat hij er al is. Dus ook alle groepen netjes inregelen kan helpen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:59:

...

Nog een vraag: ik weet inmiddels dat ik “menu 5” kan oproepen door de back-knop ingedrukt te houden (ik heb er niets in veranderd)...
He, is dit iets dat ik nog niet kende? Heb je het over myuplink op de smartphone ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:30:
[...]

He, is dit iets dat ik nog niet kende? Heb je het over myuplink op de smartphone ?
Dit is rechtstreeks op de smo 40 ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

helm71 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:04:
[...]

Nibe werkt met GraadMinuten (GM). Dat is een soort teller en als die de ingestelde waarde bereikt (standaard 60) start hij met verwarmen of koelen. Daarna ga hij aftellen tot 0 en stopt de warmtepomp. Vervolgens gaat hij weer tellen tot de ingestelde waarde.

Zoals Knowbody aangeeft, niet je stooklijn naar beneden, maar de minimale aanvoertemp. Die staat hier op 10 geloof ik. Met 17 had ik nog dat hij de run afbrak voordat de graadminuten waren weggewerkt, doordat de minimale temp werd bereikt (zie het als een beveiliging).
Je zou je stooklijn iets hoger (19) kunnen zetten als hij toch te ver zakt voor jou situatie. Zet hem ook in stille modus of minale aantal Hz zodat hij niet optoert.

Wees je bewust dat de aanvoertemp niet de temperatuur van je vloer is. Deze kan dus best lager dan 18 worden zonder dat dit problemen geeft. Ik heb ook geen dampdichte isolatie.

Maar lees het topic eens door. Dit zijn allemaal zaken die besproken zijn deze zomer.

[ Voor 13% gewijzigd door DIY op 09-09-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:48:
[...]

Dit is rechtstreeks op de smo 40 ..
Ok. De SMO S40 heeft menu 5 gewoon zichtbaar, nummer 7 ook (maar beide zijn niet bereikbaar via myuplink. Behalve als de installateur ervoor betaalt kan hij dat eventueel wel, meen ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:21:
[...]

Ok. De SMO S40 heeft menu 5 gewoon zichtbaar, nummer 7 ook (maar beide zijn niet bereikbaar via myuplink. Behalve als de installateur ervoor betaalt kan hij dat eventueel wel, meen ik)
Dat is weird… bij mij werd menu vijf pas zichtbaar door de backknop lang ingedrukt te houden… menu 7 zie ik helemaal niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:34:
[...]

Dat is weird… bij mij werd menu vijf pas zichtbaar door de backknop lang ingedrukt te houden… menu 7 zie ik helemaal niet..
Jij hebt de SMO 40 schrijf je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:53:
[...]

Jij hebt de SMO 40 schrijf je...
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:27:
[...]

De koel curve kan op een rechte lijn van 18, en de minimale temperatuur voor koelen kun je op 17 zetten.

De startwaarde (standaard op 25 over 24hr) niet te laag (bijvoorbeeld op 22 a 23 over 3 uur) anders zit er niet genoeg warmte in de vloer (tenzij je naar hele lage temperaturen gaat maar dat is niet lekker voor de vloer en ook niet goed)

Als de verdeler(s) niet goed is ingeregeld bestaat ook de kans dat de WP veel te snel koud water rond pompt (over een beperkt stukje lees:korste groep) en denkt dat hij er al is. Dus ook alle groepen netjes inregelen kan helpen.
Waterzijdig inregelen heet dat toch ? Denk dat ik mezelf dan daar maar eens op moet inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik had weer eens een leermoment!

De debietmeters op mijn verdelers had ik niet volledig open staan, maar geregeld.

Het blijkt dat je bij de Watts verdeler de debietmeters niet moet regelen, deze moeten vol open! (Voorzichtig!)

De flow kan vervolgens geregeld worden via het vierkantje in de retour, onder de blauwe dop (of als daar thermische motoren zitten, daar dus onder!). Let op dat je standaard ontluchtingssleuteltje misschien te ondiep is om goed te passen.

Ik kan nu rekenen met minstens 27 liter per minuut, dat was rond de 20 ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEzyuGswxmtiQk97E78Xvw2Vugw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTgFLLMYKwfNiJPFDrbzDOwq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 10-09-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Dank aan de reacties van gisteren. Ik ben inmiddels deze draad aan het doorlezen en aan het leren.

Misschien goed om me nog even voor te stellen:

52 en al jaren lang bezig met het automatiseren van dingen aan mijn huis, ik zie die hele warmtepomp ook bijna als een nieuwe hobby.

Ik werk thuis met Home Assistant en met Homey , er is ook nog homekit en in huis maar dat gebruik ik beperkt. Ik doe zoveel mogelijk met Homey en wat daar niet mee lukt met Home Assistant.

Mijn huis is ook covered met Alexa speakers. Devices in Alexa link ik in basis alleen via Homey om het overzichtelijk te houden.

Alexa is om tegen te kletsen
Homey is er voor de flows.

Inmiddels zie ik dat mijn warmtepomp wat consistenter aan het werk is. Next step is waterzijdig inregelen, ir gun is besteld.

Momenteel ziet zijn gedrag eruit als hieronder, is daar al iets van te zeggen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngfm-1NHbaAPCDx7OcthBvujcWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xrFiltzGjCG1oq6qQtViKblW.png?f=fotoalbum_large

De voetjes worden wat koeler merk ik, maar feitelijke temperatuurverlaging merk ik niet eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@helm71 lijkt nauwelijks iets te doen. Die graadminuten gaan van 30 naar 0 in 0 minuten. Sta je wel eens bij de unit en zo ja wat voor gedrag bespeur je daar dan ?

Deugen de waarden van de sensoren ?

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 10-09-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Daaar twijfel ik ook aan…

De unit start, draait dan een minuit of twintig en doet dat na een uur ofzo nog een keer…

Ik ga natuurlijk mijn installateur daarover bellen, maar het zou aardig zijn als ik al zou kunnen vinden waar het fout gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_Xxx7XS2vRuMjeJQAQU21IW0ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6scqL5eH5195RO3qpVchBEN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XITWLMNGLWzGOdS3EXjqethIAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd01yMycYpxTylika3Vo3kdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNYH7r1e1ScIe8I5Oj4ww-97Ixs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClYGpNfXDinpMXsrR7Q3enCU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRvizW-EmpBb3GhRTP4gS6H5nv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ5ydM92Fv7BpiQsZfMoi4TX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSivNkTs2Vp7m9782BMvK5UzUsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndCa76EMIs0gHcQVnkhmK42y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ULNRfyTa10ZiFHy0awrM4E2Q1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4M13kWvLiZRIxh86TjwBkwRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99fOU9UkpP0_7-yDCzBy5J34M_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjFVRSeDVqiLmpN2Qp0PheZn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CtUTs-yc4DzQW3bIUlz9_zJclA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bkYDoHTtj4ROrTQhuauavfZa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Lijkt plausibel.

Stop verwarming doet hier niet terzake maar in een goed geïsoleerd huis kan die wel een stuk lager dan 19. Dat ter zijde.

Je hebt een buffervat en extra pomp. BT 25 positie is dan in het vat dacht ik en de pomp instelling moet op intermittent. (Dat geldt alleen voor 4-pijps koeling).

De curve voor koeling kan het beste op 0, en dan stel je zelf alle waarden in op 18, dat heb je al gedaan ?

Staan alle groepen open (behalve badkamers) of zitten er stelmotoren op. Zoals gezegd dat inregelen, dat ga je nog doen. Met IR camera is prima (in het stookseizoen werkt dat beter dan nu denk ik) maar met behulp van debietmeters en wat kennis van welke groepen het langst en kortst zijn kan het ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 10-09-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@helm71

Veel info kun je downloaden bij Nibe. Misschien heb je hier ook wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Jzlhr4K7XAfQ0fF6p8cGF8Bnhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DI9BKNRvpWjWgN3QgYXJqZSy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8oHh_O_M9PEKzHYQUklPWoBbGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TZmgNzcZvjRMpz8ix3M399u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjipCoVOBMWZXpUDHuy0Ez_UDXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE7HZoVZ8EXQHw64KIoO7iii.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Curve en 18 is volgens mij goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMcYlk4Vlz4Ypr2dXw9hEm-FZns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiYJWEx3e1w2qMFYBvlp5i6u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgXmPBBr6UcV_zW9J2RG7OnU74E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg9ceViKlr25GTOrE4Y76iKx.jpg?f=fotoalbum_large

Als het goed is wordt bij koeling met een magneetklep de verbinding naar de bovenverdieping afgesloten zodat de koeling beneden blijft…

Ik heb eigenlijk niet gekeken of de flowmeters van de vloerverwarming ueberhaupt open staan… ik ga eens kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Die nibe instructie heb ik exact gevolgd… installateur had wat andere waardes maar voor zover ik het begrijp niets dramatisch anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VW9DgWR6GYEESxqypBnT7WuQ-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3h3rTToomLynbrVCbiy6v9VJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Misschien is de pomp heel stil, maar ik hoor die eigenlijk niet lopen..

Waar zou die aansturing zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Let op wat ik gisteren heb geschreven over het instellen vandeze verdeler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:44:
Misschien is de pomp heel stil, maar ik hoor die eigenlijk niet lopen..

Waar zou die aansturing zitten ?
Je verdeler heeft geen stelmotoren. Zijn alle blauwe doppen losgedraaid ? Die van een badkamer waar vloerverwarming is moet dicht voor koeling anders blijft de vloer nat.

Waar je pomp zit, je hebt een buffervat toch, is dat een met 2 of 4 buizen eraan?

Aansturing pomp zouden via SMO moeten gaan, vooral de GP12.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 10-09-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:50:
[...]

Je verdeler heeft geen stelmotoren. Zijn alle blauwe doppen losgedraaid ? Die van een badkamer waar vloerverwarming is moet dicht voor koeling anders blijft de vloer nat.

Waar je pomp zit, je hebt een buffervat toch, is dat een met 2 of 4 buizen eraan?
De badkamer is boven en zit niet op de vloerverwarming, de blauw doppen kunnen nog twee kanten op, ze staan dus denk ik ergens tussenin tussen open en dicht ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPgAP1QJ3gKPzPcVPUQ_aorDrls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVuw9yhOzaDwtUrsLF3mNUaM.jpg?f=fotoalbum_large

Het buffervat heeft twee buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uGyqiyzGADCV6yszJNFkc9g-BI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eG5PU3ZTG889tHVopGdUGSv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dtdh1S6ofIbnqpnlWm2lUVRnzTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ja2qMDUjW3e0WV6A8md1kZsP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:50:
[...]

Die blauwe doppen op de retour zijn voor zover ik zie alleen maar afdekdoppen… die draaien niets feitelijk open of dicht op de verdeler..

Geen stelmotoren klopt. Vooralsnog geen reden om verschil te maken in de benedenruimtes, dat is eerder ook nog nooit nodig geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door helm71 op 10-09-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:53:
[...]

De badkamer is boven en zit niet op de vloerverwarming, de blauw doppen kunnen nog twee kanten op, ze staan dus denk ik ergens tussenin tussen open en dicht ?

[Afbeelding]

Het buffervat heeft twee buizen.
Ok. De pomp zit daar. Je buffer staat in serie. Die pomp is mogelijk vrij stil. Wat is het type?

Bij 100% zal je hem zeker horen. De blauwe doppen horen niets te doen, dus mogen de flow niet knijpen. Onder de blauwe zit daarvoor een stelschroef. Edit: dat had je al geschreven.

De blauwe doppen losdraaien en er als dekseltje bovenop leggen zodat je zeker weet dat de pomp zijn water kwijt kan! (Had je ook al)

In de software kun je zien hoe de pomp wordt gestuurd (%)

Hoeveel geven de debietmeters aan ?

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 10-09-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Ik was al een stapje verder, met je mail van gisteren had ik begrepen dat de stelschroef onder de blauwe doppen zit, ik heb die nu allemaal een halve slag verder open gedraait…

Of is in deze fase voluit open beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Pomptype: Тур UPM2 K 25-70 180
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERw649mdZkB5V5Mr2fDQmXCP1AY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHc6LJ2cS8849Kaz3OqwvCJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:27:
[...]

De blauwe doppen losdraaien en er als dekseltje bovenop leggen zodat je zeker weet dat de pomp zijn water kwijt kan! (Had je ook al)

Hoeveel geven de debietmeters aan ?
De doppen waren vastgedraaid, ik heb ze nu los en als dekseltje. En de stelschroef binnenin heb ik nog een halve slag verder open gedraaid.

De debietmeters staan allemaal ongeveer op 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rRSOicm55i4sZysDN1DC85yW6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxvUrx5X72spqNIGhGIbS7RC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:30:
Ik was al een stapje verder, met je mail van gisteren had ik begrepen dat de stelschroef onder de blauwe doppen zit, ik heb die nu allemaal een halve slag verder open gedraait…

Of is in deze fase voluit open beter ?
Je moet ze eerst allemaal 1 voor 1 dichtdraaien, en vanuit die stand (let op, dichtdraaien gaat op een rubber afdichting dus niet te sterk zijn) 2,5 a 3 slagen, dat is open. Je ziet dat de debietmeters dan ook al niet meer verder bewegen na ca. 2 slagen.

Blijkbaar stonden deze allemaal in de fabriekstand. Hier kun je dus tunen en dat is niet nodig als alle groepen dezelfde lengte hebben.

Maar wel nodig als de lengtes onderling flink afwijken van elkaar.

De langste groep geef je 100%

De kortste groep evenredig minder.

Stel je hebt 5 groepen, de verste is 80 meter, dan een paar van 60 meter en de kortste groep is 40 meter.

Dan kijk je welke flow er mogelijk is met alles open, inclusief radiatoren. (Edit: je moet de pomp dan op 100% snelheid afdwingen)

Stel dat de groep van 80 meter ook dan de 2 liter per minuut haalt, dan is dat je vertrekpunt. Je gaat de groepen dan stellen met de stelschroef onder de blauwe dop. De groepen van 60 meter geef je 1,5 en de groep van 40 meter geef je 1.
Doordat je die groepen gaat knijpen krijgt de groep van 80 meter inmiddels meer dan 2, maar die ga je niet knijpen (dat is zonde) maar je gaat dan opnieuw berekenen welke waarde de overige groepen moeten krijgen.

Het kan zijn dat je de vloerverwarming teveel flow geeft dat dit ten koste gaat van de verwarming op de verdieping. Daar moet je de balans vinden. Eventueel moet je dus wél gaan knijpen op de langste groep en de rest daarop evenredig aanpassen.

Nu weet je misschien niet de lengtes per groep, maar je weet misschien wel welke waarschijnlijk het verst ligt en welke dichtbij. Bovenstaande is een handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ok. Dezelfde als ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:36:
[...]

De doppen waren vastgedraaid, ik heb ze nu los en als dekseltje. En de stelschroef binnenin heb ik nog een halve slag verder open gedraaid.

De debietmeters staan allemaal ongeveer op 2.

[Afbeelding]
Mogelijk heeft de installateur dezelfde fout gemaakt als ik, en aan de debietmeters gedraaid. Check voorzichtig of deze allemaal volledig open staan. Draai ze eerst een stukje in, dan weet je of ze 'los' zitten. Voor het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
De debietmeters staan voor zover ik voel helemaal open. Retouren heb ik allemaal dichtgezet en drie slagen open (ze stonden veel verder “open” voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Is het inregelen van de retourstanden obv de lengte van de lijn niet iets dat ook goed komt als ik obv delta-temp waterzijdig inregel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:52:
De debietmeters staan voor zover ik voel helemaal open. Retouren heb ik allemaal dichtgezet en drie slagen open (ze stonden veel verder “open” voor mijn gevoel.
3 hele slagen, oftewel 6 halve. Als ze nog steeds de ca. 2 liter pm aangeven dan hebben ze dezelfde flow. Mogelijk is het gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:55:
Is het inregelen van de retourstanden obv de lengte van de lijn niet iets dat ook goed komt als ik obv delta-temp waterzijdig inregel ?
Ja. Resultaat is hetzelfde. Dit is dan zonder hulpmiddelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:08:
[...]

Ja. Resultaat is hetzelfde. Dit is dan zonder hulpmiddelen ;)
Je weet wat dit betekend he ;-)

Ik heb iets gesnapt…

Ik heb de 3 volle slagen nog een keer gedaan.

Terwijl ik dat doe zit ik naast die pomp en ik zweer dat die niet loopt… zit ook geen voelbare trilling in… volgens mij loopt hij alleen als de compressor buiten ook loopt.. klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Ben misschien iets op het spoor….

De vetearmingsaansluitingen naar boven worden bij koelbedrijf door een magneetklep dichtgezet…. Koelen naar boven wil ik niet..

Echter de buis naar boven -na de klep- is koud en nat…. Lijkt er dan voor mij op dat er gewoon water naar boven gaat… de weerstand naar boven zal lager zijn dan de verdeler waardoor die veel minder krijgt….

Klonkt dat logisch ?

Ik zal de leiding eens helemaal dicht zetten… zit namelijk ook een afsluiter voor…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au--uEo-J29nMjOY6WLUr3qcz7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLDFatejWIOxsxCcxkgsqwFW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Dichtgezet… eens kijken wat hij nu gaat doen bij de volgende run..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:12:
[...]

Je weet wat dit betekend he ;-)

Ik heb iets gesnapt…

Ik heb de 3 volle slagen nog een keer gedaan.

Terwijl ik dat doe zit ik naast die pomp en ik zweer dat die niet loopt… zit ook geen voelbare trilling in… volgens mij loopt hij alleen als de compressor buiten ook loopt.. klopt dat ?
Ja. Bij mij staat hij in ruststand stil. Bij verwarming staat hij in ruststand op 30%, maar bij koeling niet.

Momenteel heb je misschien nog niet de voorwaarde voor koeling (gemiddelde buitentemperatuur xx graden gedurende xx uren, daarna tellen de graadminuten van 0 naar 30 en dan begint de pomp en even later de compressor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:20:
Ben misschien iets op het spoor….

De vetearmingsaansluitingen naar boven worden bij koelbedrijf door een magneetklep dichtgezet…. Koelen naar boven wil ik niet..

Echter de buis naar boven -na de klep- is koud en nat…. Lijkt er dan voor mij op dat er gewoon water naar boven gaat… de weerstand naar boven zal lager zijn dan de verdeler waardoor die veel minder krijgt….

Klonkt dat logisch ?

Ik zal de leiding eens helemaal dicht zetten… zit namelijk ook een afsluiter voor…

[Afbeelding]
Dat lijkt het te zijn. Je hebt daarmee een te kort circuit en dan pendelt de wp steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knetters…. Dat zou mooi zijn… even afwachten op de volgende run..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Het lijkt toch geen verschil te maken…. Morgen de installateur bellen.

Dank voor alle hulp ! Ik heb sowieso veel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:12:
Het lijkt toch geen verschil te maken…. Morgen de installateur bellen.

Dank voor alle hulp ! Ik heb sowieso veel geleerd.
Wat je nog kunt proberen is het vermogen beperken. Dan moet je die dT bij 40 graden ook op 3 zetten (staat op 6).

Je hebt de F2040-12, dat is de monoblock versie met 12 kW. Voor koeling heeft dat zoveel power dat pendelen niet is te voorkomen. Je moet echt tweaken om dat goed te krijgen. Heb je maar 6 groepen waarmee je gaat koelen dan lijkt me dat al het probleem.

Of het buffervat bij koeling gebruikt wordt, het zal wel, dat vat moet dan ook koud aanvoelen lijkt me.

Besef: als je een te zware warmtepomp hebt die z'n warmte niet kwijt kan, dan gaat ie dat compenseren in de aanvoertemperatuur. Bij verwarmen gaat hij dus ver boven de stooklijn zitten, de graadminuten worden sneller verwerkt en de machine stopt. Eigenlijk niets aan de hand. Of het optimaal is, nee, maar enige reserve voelt ook 'comfortabel'.

Zo'n machine maar dan koelmodus: teveel vermogen; dus het enige wat hij kan doen is compenseren in temperatuur, dus verder onder de berekende temperatuur. Sneller de graadminuten wegwerken zegmaar. Maar omdat we bij koelen te maken hebben met condenseren, is daar dus een limiet aan. En hij mag dan wel tot 10 graden (dat is echt koud en dan heb je de zweetplekken op de vloer) in de praktijk is 16 a 17 al heel wat en geeft al druppels op de verdeler.
Die verdeler is daarom van RVS of compensiet zodat dat spulletje niet gaat roesten.

Ik hoop ook dat je je start temperatuur verwarmen lager hebt gezet dan 19, want anders kan die snachts al gaan beginnen met verwarmen (tenzij de RMU hem tegenhoudt).

[ Voor 66% gewijzigd door Knowbody op 10-09-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@helm71 nu ben ik toch nieuwsgierig naar het gebruikte schema. Hier een plaatje uit een pdf van NIBE met hydraulische schema's.

Bij parallel heb je een extra pomp, dat zou dan GP10 zijn die altijd loopt als de koel - of verwarmingsmodus actief is.

Volgens bij heb jij een seriebuffer, in de retour vh systeem. De pomp vlak bij je buffer zou dan GP12 zijn, de enige pomp die je dan hebt. Deze loopt bij koeling niet continue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTqOKlwq5jWVZwcswtvgces-GkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Tt19QQM3sMcizHevWGW1nSE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@helm71 Wacht eens even.... is de draairichting van de pomp niet de verkeerde richting ?

Op het pomphuis (achter de motor) is een pijl meegegoten. Volgens mij is de draairichting bij jou zo, dat het water van onder naar boven door je UKV heen gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:47
Het lijkt mij ook dat de pomp naar de verkeerde richting pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Pijl gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XElZykueT46MOVKUEXdkMC41evg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uszpUYKGbiQX9DfcXjauHKGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sFZJAsFKDPPiI0uBZHVEFJPtAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWPUD5TLHrIFtRp8PXMpFzz5.jpg?f=fotoalbum_large

Als je naar het overzichtsplaatje kijkt dan wijst de pijl naar -links-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Klopt dat ? Of heeft de installateur hier iets fout gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Ik ben er heel erg van overtuigd dat mijn pomp alleen loopt als de compressor ook loopt… dat lijkt me niet goed toch ?

De pomp zou moeten lopen zolang hij aan hrt verwarmen of koelen is…. Zolang de warmtepomp mag werken en zolang hij de juiste temperatuur nog niet bereikt heeft zou de pomp aktief moeten blijven met water door het systeem pompen toch ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:25:
Ik ben er heel erg van overtuigd dat mijn pomp alleen loopt als de compressor ook loopt… dat lijkt me niet goed toch ?

De pomp zou moeten lopen zolang hij aan hrt verwarmen of koelen is…. Zolang de warmtepomp mag werken en zolang hij de juiste temperatuur nog niet bereikt heeft zou de pomp aktief moeten blijven met water door het systeem pompen toch ??
Dat is wel zoals het hoort. Compressor loopt zolang er gekoeld moet worden. Dus pomp ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:18:
Pijl gevonden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je naar het overzichtsplaatje kijkt dan wijst de pijl naar -links-.
Dan is het goed, hij trekt het water dan door de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:27:
[...]

Dat is wel zoals het hoort. Compressor loopt zolang er gekoeld moet worden. Dus pomp ook.
Ff kijken of ik het snap…

- compressor brengt het water tot de juiste temperatuur en gaat dan in de wachtstand tot die temperatuur omhoog gaat en hij weer omlaag moet

- gedurende die wachttijd staar het water stil in de vloerverwarming omdat de pomp is gestopt ?

Dat klinkt toch niet logisch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:50:
[...]

Wat je nog kunt proberen is het vermogen beperken. Dan moet je die dT bij 40 graden ook op 3 zetten (staat op 6).

Ik hoop ook dat je je start temperatuur verwarmen lager hebt gezet dan 19, want anders kan die snachts al gaan beginnen met verwarmen (tenzij de RMU hem tegenhoudt).
Waar maak ik die instellingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:36:
[...]

Waar maak ik die instellingen ?
dT gevonden en aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPcZy-ZHfqd7kEjGCw4SACLH_Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKNTjkP9BHOkWv90xN3rTkMX.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet om over naar huis te schrijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xp6Na_p-xaYvo6eoAR_IS9D24vA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3C63Wxyayo6xkMdZPtWFyJy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door helm71 op 10-09-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Die laatste vd graadminuten begint erop te lijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:31:
[...]

Ff kijken of ik het snap…

- compressor brengt het water tot de juiste temperatuur en gaat dan in de wachtstand tot die temperatuur omhoog gaat en hij weer omlaag moet

- gedurende die wachttijd staar het water stil in de vloerverwarming omdat de pomp is gestopt ?

Dat klinkt toch niet logisch ?
Het is anders.
De stooklijn is de basis voor de graadminuten berekening. Daarom is de losse buitensenor en de plek waar die geplaatst is (noordgevel, liefst op een plek waar de zon vanuit het westen er ook niet op kan schijnen) belangrijk.

Voor de graadminuten berekening heeft de besturing allerlei gegevens nodig, waaronder de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur. We noemen dit de Ta en Tr, en het verschil daartussen weet je, dat is de dT (in graden Kelvin dus je leest wel eens 2K of 3K).

Nu is het zo dat bij verwarming de graadminuten naar 0 worden gewerkt en daarna begint de berekening weer opnieuw, eigenlijk een continue proces. Bij verwarming gaat de pomp dan ook in wachtstand, dat wil zeggen naar een vast ingesteld toerental, default 30%. Dus dan staat het water nooit stil.

Bij koeling doet hij dat niet, hij gaat naar 0% in de wachtstand, en toch lopen de graadminuten weer op doordat de sensoren de oplopende temperatuur registreren.
Hoewel ik het vervelend vind dat die pomp dan uit gaat (althans bij mij, bij de SMO S40) lijkt hij dat dus ook te doen bij de SMO 40 als ik jou goed begrijp.
Dat is niet waar je probleem zit.

Vooralsnog houd ik het erop dat je WP teveel capaciteit heeft voor jouw afgifte systeem.
Daarnaast vind ik de grafieken raar, want je zegt dat hij runs heeft van ongeveer 20 minuten. Als graadminuten van 0 naar 30 gaan, dat is geen run, dat is de pauzestand. Daarna gaan ze vaak in een rechte lijn naar 0 en dat zijn dus niet die 20 minuten die jij noemt.

Ik heb ook wel eens gehad dat hij direct naar 0 gaat. Dat komt omdat hij dan onder de minimale temperatuur komt en dat mag hij niet van zichzelf...

Check bij jou de waarde bij 1.9.3.2.
Als die op 18 staat is dat je probleem (immers dat is een conflict met je stooklijn, die ook op 18 staat. Zodra de gemeten temperatuur 17.9 wordt stopt de warmtepomp direct en staan de graadminuten op 0)!

Ivm parket zou ik die op 16 of 17 zetten. Standaard staat die op 10

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 10-09-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Links op de foto (in de quote hierboven) zien we een ELK. Dat is de bijverwarming.
Op de rekening is dat EB1, met links de inlet, rechts de outlet.
Komt dit schema redelijk overeen met jouw situatie ? Ik heb je niet gehoord over driewegklep en SWW boilervat, dus dit schema is dan jouw situatie.

Ik kijk naar de foto waar die ELK op staat en die lijkt dan in de retour te zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFUTs8oAmxB3snuRAOcKDGx5D5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hML4UMsWCRgLc1GoaTHGI6dW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:08:
[...]

Check bij jou de waarde bij 1.9.3.2.
Als die op 18 staat is dat je probleem (immers dat is een conflict met je stooklijn, die ook op 18 staat. Zodra de gemeten temperatuur 17.9 wordt stopt de warmtepomp direct en staan de graadminuten op 0)!

Ivm parket zou ik die op 16 of 17 zetten. Standaard staat die op 10
Stond op 18 ……

Op 16 gezet nu… even afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Dit ziet er al heel anders uit…

Maar is dit “beter” of “goed” ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLPknBj8yWtN33JemaMj5atLf_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSt8AblbC4aO4x8qWIbjQMYW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 06:31:
Dit ziet er al heel anders uit…

Maar is dit “beter” of “goed” ?

[Afbeelding]
Minder slecht.

Minder starts nu maar nog steeds komt hij snel bij die 'verboden' temperatuur.

Je kunt even spelen met die aangepaste setting (nog lager) om te kijken of het systeem het in ieder geval doet.

Runs van circa 2 uur en dan een pauze en dan weer 2 uur, dat is hoe het hier gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:07:
[...]

Minder slecht.

Minder starts nu maar nog steeds komt hij snel bij die 'verboden' temperatuur.

Je kunt even spelen met die aangepaste setting (nog lager) om te kijken of het systeem het in ieder geval doet.

Runs van circa 2 uur en dan een pauze en dan weer 2 uur, dat is hoe het hier gaat.
Dank je !

Er was dus een conflict tussen de ingestelde aanvoertemperatuur (over al 18 graden muv bij 40 graden, daar op 20) EN de minimum aanvoertemperatuur (die op 18 stond en nu op 16).

Kan ik dan ook dd aanvoertemperatuur op 20 zetten ipv 18 ? Dat verhoogt het gat ook toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DT 40 graden weer op 3 gezet ipv 6… kijken wat dat doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:17:
[...]

Dank je !

Er was dus een conflict tussen de ingestelde aanvoertemperatuur (over al 18 graden muv bij 40 graden, daar op 20) EN de minimum aanvoertemperatuur (die op 18 stond en nu op 16).

Kan ik dan ook dd aanvoertemperatuur op 20 zetten ipv 18 ? Dat verhoogt het gat ook toch ?
Ja minder effectieve koeling, dat wel. Misschien zit er op een bepaald moment te weinig temperatuur in de vloer, en start je te vroeg met koeling (default is 25!), dan krijg je ook pendel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:33:
DT 40 graden weer op 3 gezet ipv 6… kijken wat dat doet..
Hij laat een grotere dT toe dus is sneller klaar, meer koelvermogen. In dit geval niet handig.

Bij een buitentemperatuur van 30 is die dT dan 4,5

Dus als de vloerverwarming nog 23 is, kan de retour al naar 18,5.

Je maakt hem sneller met die hogere waarde van 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:17:
[...]

Dank je !

Het ziet er beter uit, maar je kunt het aantal start stops nog veel kleiner maken.
Je zult waarschijnlijk lager dan een minimum van 16 moeten gaan, want je ziet in je grafiek dat hij de run nu nog afbreekt. Je stooklijn op 20 is weinig effectief en je zit nog sneller onder het minimum vermogen waardoor je wp nog sneller uitvalt of gaat pendelen.

Gister middag (Tb 33°C) bleef onze vloer naast de waterbak van de hond vrij lang nat. Van condens (dauwpunt), was nog geen sprake, terwijl de Tmin hier dus veel lager staat dan bij jou. De parketvloer zou ik me dus niet zo'n zorgen over maken.
Je kunt trouwens ook het koelen snachts blokkeren. De ochtendrun is dan veel langer omdat de vloertemp hoger ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 11-09-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:04:
[...]

Ja minder effectieve koeling, dat wel. Misschien zit er op een bepaald moment te weinig temperatuur in de vloer, en start je te vroeg met koeling (default is 25!), dan krijg je ook pendel gedrag.
Welke instelling zou ie adviseren op 25 te zetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:26:
[...]

Het ziet er beter uit, maar je kunt het aantal start stops nog veel kleiner maken.
Je zult waarschijnlijk lager dan een minimum van 16 moeten gaan, want je ziet in je grafiek dat hij de run nu nog afbreekt. Je stooklijn op 20 is weinig effectief en je zit nog sneller onder het minimum vermogen waardoor je wp nog sneller uitvalt of gaat pendelen.

Gister middag (Tb 33°C) bleef onze vloer naast de waterbak van de hond vrij lang nat. Van condens (dauwpunt), was nog geen sprake, terwijl de Tmin hier dus veel lager staat dan bij jou. De parketvloer zou ik me dus niet zo'n zorgen over maken.
Je kunt trouwens ook het koelen snachts blokkeren. De ochtendrun is dan veel langer omdat de vloertemp hoger ligt.
Minimum aanvoertemperatuur nu op 14 gezet.

Ik begrijp de opmerking over de nacht maar temperaturen gaan nu omlaag dus ik denk dat die test voor volgend jaar is …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Even voor de vastlegging: in bijgaande link een vergelijkbaar, of wellicht hetzelfde, probleem:

Nibe F2040-8 WP - probleem met koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:56:
[...]

dT gevonden en aangepast:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen welke app jij op je iPhone gebruikt om deze instellingen allemaal te kunnen doen?

Ik heb een SMS S40, maar dit zie ik allemaal niet en doe ik altijd op de regel unit zelf (S40)

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
mvrooij schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:27:
[...]

Mag ik vragen welke app jij op je iPhone gebruikt om deze instellingen allemaal te kunnen doen?

Ik heb een SMS S40, maar dit zie ik allemaal niet en doe ik altijd op de regel unit zelf (S40)
Het meeste met Nibe Uplink…. De S40 gebruikt denk ik “My Uplink” van Nibe, dat is een andere app, een nieuwere die alleen op de S serie werkt. Geen idee hoe die eruit ziet.

Overigens is Nibe uplink niet heel makkelijk ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Wat is de functie van de “stop verwarming” functie in de auto stand ?

Staat default op 17, hij zal toch niet standaard op 17 graden stoppen met verwarmen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1_khRj3O_KM84YKUy_-H0Mcpbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNBGqE89b7EUabQ80ONT9NH7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:15:
Wat is de functie van de “stop verwarming” functie in de auto stand ?

Staat default op 17, hij zal toch niet standaard op 17 graden stoppen met verwarmen ?

[Afbeelding]
In combinatie met de filtertijd geeft dat aan tot welke buitentemperatuur de verwarming aan mag.

Staat de filtertijd op 2 uur, en het is gemiddeld over 2 uur kouder dan 17, gaat de verwarming aan. Tenzij de RMU ook z'n plasje mag doen en zegt dat het nog niet koud genoeg is. Dan gebeurt er niets.

Maar verwarmen met een traag systeem zoals vloerverwarming werkt niet optimaal met bemoeienis van een RMU, dus meestal staat dat vinkje niet geprogrammeerd dus kijkt de sturing puur naar de buitentemperatuur.

17 graden vind ik vrij hoog, dat kan betekenen dat binnenkort in de nachten de verwarming al aanspringt.

In een recent huis kan die waarde ook wel naar 12 a 13 (over de duim) met een filtertijd van 24u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
The plot thickens…

Er zit een magneetklep op mijn aanvoerleiding naar boven.

Op het moment dat ik ga koelen moet die dicht gaan zodat de bovenverdieping niet wordt meegenomen in de koeling…

ECHTER: een radiator boven is nu “koud en nat”, maw: er gaat wel koud water naar boven…

Twee opties denk ik:

1) klep doet het niet. Daardoor is mijn systeem echter een stuk groter en is het extra raar dat hij maar zo korte runs maakt…

2) is wel een enorme long shot… stel je voor dat mijn pomp inderdaad verkeerdom werkt ? Dan zit die klep aan de verkeerde kant… alhoewel… als het water “verkeerd om” zou lopen dan zou die klep de terugweg blokkeren en daar is er nog geen circuit…. Of werkt zo’n klep maar 1 kant op ?

Installateur is gebeld overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn9QcFJWzpsLlPN_KrAZvl2e7TM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHXU1De6jMW3DtR069RqRHoN.jpg?f=fotoalbum_large

De pijl op de pomp gaat van rechts naar links, hij pompt dus naar buiten toe, naar de warmtepomp -toe- toch ? Lijkt me niet goed.

Wat secundair bewijs:

De piping die de pomp -in- gaat (rechts op het plaatje dus) is niet nat, niet koud ook. Wat er uit de pomp komt is ook kamertemperatuur.

De inkomende buis vanuit de warmtepomp van buiten is nat waar hij de naverwarmer in gaat, waar hij daar weer uit komt is ook nat. Vanaf daar gaat hij rechtstreeks de vloerverwarming in (allemaal nat).

Waar het de vloerverwarming retour weer uitkomt gaat hij het buffervat in en onderaan jet buffervat gaat hij de pomp in die het water “naar de warmtepomp toe pompt”.

Voor zover ik echter heb kunnen terugvinden is dat niet ongebruikelijk… toch ?

Toegevoegd: ik ben daar nu wel zeker van… hij zit op de retour en dat is niet vreemd, het loopt niet “verkeerd om” wat ik vermoede.

[ Voor 8% gewijzigd door helm71 op 11-09-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@helm71
Ik kan niet zo veel meer dat buizenstelsel. Zie maar de helft en heb ook de vraag nog uitstaan of die ELK wel juist is aangesloten.

Hoe wordt jouw warm water verwarmd ?

Welk hydraulische schema van Nibe komt bij jouw set in de buurt?

Doet het buffervat mee in de koeling en is de buis aan de bovenzijde daarvan ook koud.

Beetje meedenken vinden we leuk. Benieuwd wat de installateur er van gaat vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 11-09-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:15
@helm71 Wat je met koelen ziet lijkt erg op wat de mijne ook deed en dat kwam er op neer dat hij voor geen meter zijn koelvermogen in de vloer kwijt kan. Krijg jij geen "korte compressortijd" storingen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:11:
@helm71
Ik kan niet zo veel meer dat buizenstelsel. Zie maar de helft en heb ook de vraag nog uitstaan of die ELK wel juist is aangesloten.

Hoe wordt jouw warm water verwarmd ?

Welk hydraulische schema van Nibe komt bij jouw set in de buurt?

Doet het buffervat mee in de koeling en is de buis aan de bovenzijde daarvan ook koud.

Beetje meedenken vinden we leuk. Benieuwd wat de installateur er van gaat vinden.
Dank je voor de reactie, ik doe mijn best om de boel te blijven snappen…

Ik gebruik de nibe niet voor warm water (lang verhaal), alleen voor verwarming, ik heb (al langer) elektrische verwarming voor douche, wastafel en keuken.

Het water gaat van de retour omhoog het buffervat in aan de bovenkant (droge leiding), komt er dan aan de onderkant weer uit, gaat de pomp in, gaat de pomp weer uit, de warmtepomp in, komt dan de warmtepomp weer uit (natte leiding), gaat de naverwarmer in (daar staat ook “inlet” bij), komt daar weer uit (“uitlet”, nog steeds nat), en gaat dan naar de vloerverwarming EN naar de bovenverwarmingen (maar daar zit een magneetklep tussen die dicht zou moeten gaan bij koelen).

De ELK zit dus vlak voor dat de leiding de vloerverwarming in gaat, niet op de retour.

Dat laatste gebeurt dus niet want anders zou de verwarming boven niet koud en nat zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door helm71 op 11-09-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Ik heb denk ik een seriebuffer, sowieso maar 1 pomp. De installatie staat stil op het moment dat de compressor buiten niet loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Aziraphale schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:13:
@helm71 Wat je met koelen ziet lijkt erg op wat de mijne ook deed en dat kwam er op neer dat hij voor geen meter zijn koelvermogen in de vloer kwijt kan. Krijg jij geen "korte compressortijd" storingen?
Als ik die bij “alarmen” zou moeten zien dan zijn ze er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:15
helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:33:
[...]

Als ik die bij “alarmen” zou moeten zien dan zijn ze er niet..
Nee, dan zou hij stoppen met draaien en een alarm geven. Valt dus weer mee. 😉

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:29:
Ik heb denk ik een seriebuffer, sowieso maar 1 pomp. De installatie staat stil op het moment dat de compressor buiten niet loopt.
Bij mij draait de waterpomp (GP12) in de 'wachtstand', dus tussen de runs door, op 20% om een betrouwbare meting vd water temperaturen (Ta en Tr) te krijgen.
Jij zou toch ook een minimum % voor de wachtstand moeten kunnen instellen? @Knowbody kent de S40 menu's beter (ik heb de SMO20), wellicht dat die weet welk menu.
Als het koelen geblokkeerd is of de Tb is lager dan ingesteld gaat GP12 wel echt uit (0%).

Wat is je Tr trouwens? Als die hoog blijft zou je GP12 op een hoger minimum % kunnen zetten zodat de wp meer vermogen kwijt kan.
Het kan inderdaad zijn dat jou wp zelfs zelfs dan nog niet genoeg kwijt kan, net zoals bij @Aziraphale. Hoeveel m2 vloerverwarming heb je en hoeveel kW is je wp?

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 11-09-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Ik ben me niet bewust van een “wachtstand” eerlijk gezegd…

Ta en Tr zijn aanvoer en retour temp denk ik ?

Zie grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cqCeDr-f8zKW_O6LpSsE4I8vzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NusdlDNEJd6yd5wV3XVwgVlk.png?f=fotoalbum_large

Tb berekend is temperatuur berekend ?

Daar heb ik er twee van, 1 als “afgiftesysteem 1” en 1 als “berekende act koel 2 leiding”:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8Aj3M07bqh9EIUgXDUneZJFo9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5YM3i8xw5EpMhekK7DFT6iRc.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomp is een f2040-12. Ik heb echt geen idee hoeveel vloerverwarming leiding ik heb… berekeningen heeft de installateur gemaakt. De benedenverdieping is volledig vloerverwarming en is ongeveer 120 vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:03:

Zie grafiek:

[Afbeelding]

Daar heb ik er twee van, 1 als “afgiftesysteem 1” en 1 als “berekende act koel 2 leiding”:

[Afbeelding]

Warmtepomp is een f2040-12. Ik heb echt geen idee hoeveel vloerverwarming leiding ik heb… berekeningen heeft de installateur gemaakt. De benedenverdieping is volledig vloerverwarming en is ongeveer 120 vierkante meter.
Ta is aanvoer temp en Tr de retour temp.
Tb is de buitentemperatuur.

GP12 moet op 'auto' staan en niet intermitterend. Je kunt dan de wachtstand % instellen. Iemand met een S40 doe weet welk menu het is.

Als ik snel reken kun je 120m²x30W= 3600W in de vloer kwijt (dit is conservatief gerekend). Minimum vermogen van een wp is doorgaans 25%. Bij12kW dus 3000W. Je wp kan zijn minimum vermogen dus kwijt in de vvw zonder te gaan pendelen. Voorwaarde is natuurlijk dat de vloer warm genoeg is.

Ik zou de invloed van je binnensensor (rmu40) uitzetten. Die gaat nl aan je stooklijn schuiven als de binnentemp te hoog of te laag is en dat maakt de oorzaak zoeken lastiger.

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 11-09-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:18:
[...]

Ta is aanvoer temp en Tr de retour temp.
Tb is de buitentemperatuur.

Als ik snel reken kun je 120m²x30W= 3600W in de vloer kwijt (dit is conservatief gerekend). Minimum vermogen van een wp is doorgaans 25%. Bij12kW dus 3000W. Je wp zou dus genoeg vermogen kwijt moeten kunnen zonder re gaan pendelen.

Ik zou de invloed van je binnensensor (rmu40) uitzetten. Die gaat nl aan je stooklijn schuiven als de binnentemp te hoog of te laag is en dat vertroebelt het beeld.
Nu alleen de bt50 aktief gemaakt, maar zo heeft hij ook al een dag gedraaid, dat heeft het verschil niet gemaakt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Ik heb een slimme stekker voor de smo20 als monitoring. De vertikale as is het opgenomen vermogen (Watt). Je ziet hier de runs en wachtstand tussendoor. Smorgens rond 9en begint hij met koelen. Vandaag waren de runs dus ca 40min en dan weer 40min wachttijd. Ik heb een F2040-6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LNqvkdCuDjt5TFAmBNvBGc2ThQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oFi92hUla9uDwJSBvOJmDAB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door DIY op 11-09-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:18:
[...]

GP12 moet op 'auto' staan en niet intermitterend. Je kunt dan de wachtstand % instellen. Iemand met een S40 doe weet welk menu het is.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen settings gezien over de pomp.. zal in het installatie menu zitten denk ik, dat is niet heel overzichtelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

De instellingen van de waterpomp GP12 zit in 5.11.12 (bij de smo20) dat is inderdaad het installateurs gedeelte. Als je hem op auto zet kun je wachtstand en minimum % in bedrijf instellen. Die zijn hier (even gekeken) 20% en 35%, maar dat is mijn situatie.
helm71 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:03:

Zie grafiek:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind je grafiek er sinds 4:00 veel beter uitzien, maar hij raakt nogsteeds de minimum Ta (16?) waardoor de run afbreekt. Je kunt de GM hoger zetten bv 60 of 120, dan duurt het wat langer voor hij weer een run start. Daardoor warmt het water verder op en loopt hij wat langer door.

Bij mij is de watertemp ca 19.5°C tussen de runs door. T berekend is 16.5. Minimum heb ik even gechecked en staat zelfs op 10. GM staat op 60.

[ Voor 25% gewijzigd door DIY op 11-09-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DIY schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:57:
[...]

Ik vind je grafiek er sinds 4:00 veel beter uitzien, maar hij raakt nogsteeds de minimum Ta (16?) waardoor de run afbreekt. Je kunt de GM hoger zetten bv 60 of 120, dan duurt het wat langer voor hij weer een run start. Daardoor warmt het water verder op en loopt hij wat langer door.
Ik zou GP12 wat lager zetten 25% oid om te kijken of De Ta dan hoger blijft. Je zou GP12 ook juust een veel hoger kunnen zetten (bv 60%) om te zien of dat in jou sitiatie werkt.
Geen idee hoe ik de settings voor die pomp gp12 moet aanpassen eerlijk gezegd…

De gp12 is toch de pomp ? Of heb ik dat verkeerd ?

Sinds dinsdag is de compressor 175 keer gestart met een totale koeltijd van 20 uur. Dat lijkt me dan zo’n zeven minuten per run gemiddeld.. en dat is dan ook meteen de tijd dat de pomp nu gedraaid heeft (want die gaat aan/uit synchroon met de compressor….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@helm71 Ik heb mijn settings gecontroleerd en de vorige post aangevuld met wat uitleg. Waar je e.a. kan vinden en welke instellingen ik heb. Lees het nog even rustig door. GP12 is de waterpomp.

7 minuten is véél te kort.

[ Voor 57% gewijzigd door DIY op 11-09-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
I know..

Ik ga je instellingen nalopen en wacht even op de installateur.

Ik houd jullie op de hoogte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45
Dat is de (gemiddelde) buitentemperatuur waarop de warmtepomp voor verwarmen wordt geblokkeerd. Bij een goed geïsoleerd huis hoef je echt niet meer te verwarmen als het buiten gemiddeld 17 graden is. Waarschijnlijk kan het nog wel wat graden lager.

Al deze temperaturen slaan op een gemiddelde buitentemperatuur. Bijverwarming (elektrisch, dus laag rendement) bij 5C is mijn inziens ook overbodig. Ik heb dit zelf op 0C gezet.

Zie net dat ik een pagina achterliep met lezen...

[ Voor 5% gewijzigd door Sten Vollebregt op 11-09-2023 23:00 ]

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
120 m2 vloerverwarming met slechts 6 groepen ? @helm71

@DIY
De SMO20 doet het zoals moet, draaien pomp GP12 in wachtstand.
De SMO S40 doet dat niet (meer, zou wel moeten...bug zeg ik)

Nou ben ik benieuwd of de SMO40 ook die eigenaardige bug heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Als de compressor niet draair, draait de pomp niet….

Als de periodes tussen het draaien van de compressor de “wachtstand” is, dan draait de pomp dus niet in de wachtstand.

Zoals ik eerder al zei: dat vind ik raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 03:43:
120 m2 vloerverwarming met slechts 6 groepen ? @helm71

@DIY
De SMO20 doet het zoals moet, draaien pomp GP12 in wachtstand.
De SMO S40 doet dat niet (meer, zou wel moeten...bug zeg ik)

Nou ben ik benieuwd of de SMO40 ook die eigenaardige bug heeft.
Ok helder.

@helm71 heb ik alleen nog niet het smo 40 menu zien controleren (5.11.12) dus het kan best dat zijn pomp op intermitterend staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:46:
[...]

Ok helder.

@helm71 heb ik alleen nog niet het smo 40 menu zien controleren (5.11.12) dus het kan best dat zijn pomp op intermitterend staat.
Waarschijnlijk staat die op auto maar gedraagd zich als intermittent, net zoals bij mij.

Pagina: 1 ... 35 ... 94 Laatste