helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:31:
[...]
Ff kijken of ik het snap…
- compressor brengt het water tot de juiste temperatuur en gaat dan in de wachtstand tot die temperatuur omhoog gaat en hij weer omlaag moet
- gedurende die wachttijd staar het water stil in de vloerverwarming omdat de pomp is gestopt ?
Dat klinkt toch niet logisch ?
Het is anders.
De stooklijn is de basis voor de graadminuten berekening. Daarom is de losse buitensenor en de plek waar die geplaatst is (noordgevel, liefst op een plek waar de zon vanuit het westen er ook niet op kan schijnen) belangrijk.
Voor de graadminuten berekening heeft de besturing allerlei gegevens nodig, waaronder de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur. We noemen dit de Ta en Tr, en het verschil daartussen weet je, dat is de dT (in graden Kelvin dus je leest wel eens 2K of 3K).
Nu is het zo dat bij verwarming de graadminuten naar 0 worden gewerkt en daarna begint de berekening weer opnieuw, eigenlijk een continue proces. Bij verwarming gaat de pomp dan ook in wachtstand, dat wil zeggen naar een vast ingesteld toerental, default 30%. Dus dan staat het water nooit stil.
Bij koeling doet hij dat niet, hij gaat naar 0% in de wachtstand, en toch lopen de graadminuten weer op doordat de sensoren de oplopende temperatuur registreren.
Hoewel ik het vervelend vind dat die pomp dan uit gaat (althans bij mij, bij de SMO S40) lijkt hij dat dus ook te doen bij de SMO 40 als ik jou goed begrijp.
Dat is niet waar je probleem zit.
Vooralsnog houd ik het erop dat je WP teveel capaciteit heeft voor jouw afgifte systeem.
Daarnaast vind ik de grafieken raar, want je zegt dat hij runs heeft van ongeveer 20 minuten. Als graadminuten van 0 naar 30 gaan, dat is geen run, dat is de pauzestand. Daarna gaan ze vaak in een rechte lijn naar 0 en dat zijn dus niet die 20 minuten die jij noemt.
Ik heb ook wel eens gehad dat hij direct naar 0 gaat. Dat komt omdat hij dan onder de minimale temperatuur komt en dat mag hij niet van zichzelf...
Check bij jou de waarde bij 1.9.3.2.
Als die op 18 staat is dat je probleem (immers dat is een conflict met je stooklijn, die ook op 18 staat. Zodra de gemeten temperatuur 17.9 wordt stopt de warmtepomp direct en staan de graadminuten op 0)!
Ivm parket zou ik die op 16 of 17 zetten. Standaard staat die op 10
[
Voor 11% gewijzigd door
Knowbody op 10-09-2023 22:48
]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO