Nibe F2040-8 WP - probleem met koelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-05-2022
Hey iedereen,

Wij hebben in onze nieuwbouw zelf onze warmtepomp geïnstalleerd. Deze werkt vrij goed maar heeft nog wat finetuning nodig...

Opstelling is als volgt:
- WP: Nibe F2040-8
- binnenunit: Nibe VVM S320

Geen buffervat, naregeling of andere accessoires
Ik heb een binnenvoeler en buitenvoeler aangesloten op de binnenunit.
De WP zorgt voor SWW en verwarmt de gelijkvloers met vloerverwarming.

-------------------------------------------------
Het probleem:

Verwarmen lukt vrij goed om in te stellen. Temperatuur is vrij gelijkmatig en hij maakt mooie runs van 1u+.
Bij het koelen zie ik echter een anders verschijnsel waarbij de WP heel vaak start en stopt.
Ik heb de koelcurve zo ingesteld dat bij gelijk welke buitentemperatuur de berekende aanvoertemperatuur 18°C is. De switch tussen warmen en koelen doe ik nu nog manueel.
De WP start op bij 60GRDMN (zoals ik heb ingesteld), echter wanneer de aanvoertemperatuur kleiner wordt dan de berekende aanvoertemperatuur worden de GRDMN direct op 0 gezet en stopt de warmtepomp.
Dit heeft als gevolg dat deze zeer veel starts doet...

Iemand met hetzelfde probleem? Of een idee waaraan dit zou kunnen liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-05-2022
Na analyse van de grafiek van de aanvoertemperatuur lijkt het dat de WP stopt omdat de aanvoertemperatuur te laag wordt (17-17,5°C). De compressor draait dan op zijn minimumfrequentie (25Hz).
Ik vermoed dat dit de reden is waarom de compressor stopt en de gradenminuten worden gereset.

Iemand een idee hoe je dit kan verhelpen zonder een buffervat te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR00bpBi3NghD9NDHm6RbF0XVHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWP76aRUYkuB4Y2bW3MkIClE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
Ik heb geen ervaring met Nibe maar misschien helpt het om hem op eco modus of in de stilste modus in te stellen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joertem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-08 22:22
Heb hetzelfde probleem. WP F2040-6, met VVM 320. Koelen ingesteld volgens instructies van onderstaande link.
https://www.nibe.eu/nl-nl...-naar-koelen-en-omgekeerd

Afgelopen dagen veel getest met andere waarden maar blijft pendelen, zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohY9I3ifeVMkINmUwqUWNwW9OVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkT2FUgyQuE5okRsZfx4HwUV.png?f=fotoalbum_large

Graadmminuten schiet na een tijdje opeens naar -1.
@Stormy al een oplossing gevonden?
Weet niet of het van invloed is maar als ik de minimum aanvoertemperatuur wil verlagen naar 10 graden dan schiet de instelling terug naar 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
Ik denk dat de Nibe net zoals een Vaillant dauwpuntbewaking heeft. Voordeel is dat je aanvoer dan nooit zo koud wordt dat je condensatie krijgt.

Omdat je vloer nu nog maar rond 20 graden is en je 18 graden aanvoert kan er nauwelijks gekoeld worden.
Probeer het nog eens zodra je vloer 22 graden is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joertem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-08 22:22
Ja dat zou inderdaad kunnen. Ik ga later deze zomer proberen. Eerst maar eens horren zodat we gratis kunnen koelen dmv ventileren.

De nieuwere smart versie heeft inderdaad een sensor in de ruimtetermostaat, mijn oudere RMU 40 volgens mij niet. Vreemde is dat de WP nu al gaat koelen terwijl ik heb ingesteld dat het pas vanaf >24 graden binnentemperatuur hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:55
De dauwpunt temperatuur is nu toch geen probleem? Hier binnen is die nu 11 graden

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!H42tWZ3byz/afbeelding.png

Of te wel, temp flink lager zetten. Ik koel nu op Ta van 16 graden, gaat aan eind van dag zelfs naar 15 graden. Zie grafiek van gisteren waarbij pendelen geen issue is:
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!ynTt5cyxzB/afbeelding.png

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 16-06-2022 10:26 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:21
busscherski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:34:
Ik denk dat de Nibe net zoals een Vaillant dauwpuntbewaking heeft. Voordeel is dat je aanvoer dan nooit zo koud wordt dat je condensatie krijgt.

Omdat je vloer nu nog maar rond 20 graden is en je 18 graden aanvoert kan er nauwelijks gekoeld worden.
Probeer het nog eens zodra je vloer 22 graden is.
Ik zou de stooklijn voor koelen toch maar op hellend zetten, tussen 18 en 20 is toegestaan.

Het kan ook zijn dat de sensor te snel een koude temperatuur meet. Te weinig debiet bij de verdeler of slecht waterzijdig ingeregeld met een kleine groep die teveel flow heeft en al koud is.
Staan alle groepen open en hoeveel inhoud is dat ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedropapa
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-08 17:22
Hier een Nibe AMS 10-8 met HBS05 binnenunit en SMO20 regelunit, maar had het hetzelfde fenomeen.

De gewenste aanvoertemperatuur is ingesteld op 18 °C, maar er is een bijkomende beveiliging die wanneer de aanvoertemperatuur onder de 18 °C zakt, de graadminuten lijkt te resetten naar -1.
Voor een SMO20 is dat terug te vinden onder menu 1.9.3.2. minimum aanvoertemperatuur koelen.

In volgende handleidingen: https://www.nibe.eu/nl-nl...len/instellen-koelfunctie
vind je terug dat deze waarde op 10 °C moet worden ingesteld.

Ik merk dat de aanvoertemperatuur soms onder 18°C zakt, zelfs bij de laagste compressorfrequentie. Waterzijdige inregeling heb ik nauwkeurig uitgevoerd, compressorcurve heb ik aangepast zodat deze zo laag mogelijk staat tot een buitentemperatuur van 40 °C, dus de enige verdere optie is dat de warmtepomp overgedimensioneerd is voor koeling, wat niet vreemd lijkt als je naar de datasheet kijkt.

Werking is nu wel een stuk constanter, met runs van ca 1u ipv 10 a 20 minuten.

Afbeeldingen voor en na in bijlage.

Voor condens heb ik niet bijzonder veel schrik, mogelijks een klein beetje condens op de collectoren, maar voor er condensatie op de vloer zal plaatsvinden, moet ook de retourtemepratuur onder de 18 °C duiken en moet het al bijzonder vochtig zijn binnen.
Hiervoor ga ik een aparte dauwpuntsbewaking voorzien vanuit Home Assistant, voor de zekerheid.
Pagina: 1