NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 34 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:55
Als ik het goed gelezen heb, werd hierboven aangehaald. Dat de persoon snachts sww maakte, zo tijdelijk niet verwarmde, in de nacht het huis evt wat afkoelde waardoor er smorgens met een langere run verwamd werd. Deze run wordt dan ook niet onderbroken voor het opwarmen van sww en in de winter heb je toch tekort aan je panelen voor een sww run. Correct me if I’m wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04:18
Oke, ja, dat begrijp ik dan wel.
Maar is er geen mogelijkheid om dan de warmtepomp zo in te stellen dat hij 's nachts de CV niet verwarmd? M.a.w. is er geen programma in te stellen op het CV-water, zoals dat mogelijk is bij het SWW?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:09
Steyn_E schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:19:
Dat lijkt mij ook voordeliger. Overdag je boiler warm stoken en ‘s avonds gebruiken met douchen. Kun je eventuele zonne-energie gebruiken én de temperatuur buiten is hoger dus betere COP. Dat zou ook een reden kunnen zijn om een buffervat in de CV te hangen; kun je in de winter overdag met de hogere buitentemperatuur verwarmen ipv wanneer het buiten ‘s nachts 10 graden kouder is.
Buffervat: besef dat je vloer de beste buffer is.

Buffervaten zijn voor radiatoren.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
_NvS_ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:44:
Als ik het goed gelezen heb, werd hierboven aangehaald. Dat de persoon snachts sww maakte, zo tijdelijk niet verwarmde, in de nacht het huis evt wat afkoelde waardoor er smorgens met een langere run verwamd werd. Deze run wordt dan ook niet onderbroken voor het opwarmen van sww en in de winter heb je toch tekort aan je panelen voor een sww run. Correct me if I’m wrong
Dat is inderdaad een idee. De dagverhoging doe ik het liefst in 1 run, die niet onderbroken wordt door een SWW run, want steeds dat omschakelen vind ik nadelig, ook voor de graadminuten die daardoor snel verder negatief worden waardoor de Ta berekend steeds verder toeneemt en bovendien gaan de graadminuten ook een beetje de bieten brug op doordat de sensoren bij het omschakelen een hogere temperatuur zien.

Het kan zijn dat dit tijdens de nachtverlaging van 0,5 graden ook optreedt, dat merken we dan wel.

Het is maar een idee om op deze manier een lange run te krijgen op een ook laag pitje.

Misschien werkt het totaal niet, omdat de graadminuten regeling mogelijk anders beslist, en die regeling zich hier dan niet zo goed voor leent.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 14:37
Knowbody schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:00:
[...]

Buffervat: besef dat je vloer de beste buffer is.

Buffervaten zijn voor radiatoren.
Je vloer als buffer kan prima wanneer het warmteverlies van de woning beperkt is. Wanneer de woning meer dan een graad of twee afkoelt in de nacht is het niet meer prettig om overdag je woning 'voor te verwarmen', immers als je 4 graden verliest zou je overdag de boel moeten verwarmen tot 23 graden om nog 19 over te hebben in de ochtend. Niet erg fijn zo'n temperatuursverschil. En inderdaad bij radiatoren om de afgifte te kunnen spreiden over tijd ipv je warmtepomp te laten 'pendelen'. Alternatief is een hogere aanvoertemp maar dat kost efficiëntie van de WP en is niet ideaal als je een gemengd systeem hebt (ik wil bijvoorbeeld geen 40 of 50 graden water in de vloer, dan wordt het oppervlak veel te warm of moet je een open verdeler gebruiken). Bovendien is de warmte uit de buffer niet zomaar 'verloren', wanneer je buffer binnenshuis staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Steyn_E schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:50:
[...]

Je vloer als buffer kan prima wanneer het warmteverlies van de woning beperkt is. Wanneer de woning meer dan een graad of twee afkoelt in de nacht is het niet meer prettig om overdag je woning 'voor te verwarmen', immers als je 4 graden verliest zou je overdag de boel moeten verwarmen tot 23 graden om nog 19 over te hebben in de ochtend. Niet erg fijn zo'n temperatuursverschil. En inderdaad bij radiatoren om de afgifte te kunnen spreiden over tijd ipv je warmtepomp te laten 'pendelen'. Alternatief is een hogere aanvoertemp maar dat kost efficiëntie van de WP en is niet ideaal als je een gemengd systeem hebt (ik wil bijvoorbeeld geen 40 of 50 graden water in de vloer, dan wordt het oppervlak veel te warm of moet je een open verdeler gebruiken). Bovendien is de warmte uit de buffer niet zomaar 'verloren', wanneer je buffer binnenshuis staat.
Je vloer is ook binnenshuis.

Dat de vloer warmte verliest is een prettige eigenschap, tenzij het naar de kruipruimte is!

Ik bedoel buffer niet als voorverwarmer maar als systeem waarin de warmtepomp zijn energie kwijt kan. Een buffervat is vooral bedoeld om de gevolgen van het eventueel dichtgaan van afsluiters in het afgiftesysteem op te vangen zodat warmtepomp zijn energie kwijt kan. Maar dat kan net zo goed direct in de vloer! Geen afsluiters op de woonkamer en badkamer bijvoorbeeld.

Buffervaten worden toegepast uit gewoonte, omwille van symptoonbestrijding in plaats van goed ontwerpen en inbedrijfstellen of wanneer (en dat is dan goed) het afgiftesysteem überhaupt te klein is voor het minimale vermogen van de warmtepomp.

Alleen al vanwege de vaak onnodige complexheid van je systeem én de extra pomp is een buffervat het liefst afwezig.

In sommige systemen werkt het als een welkome aanvulling en krijg je beter hydraulische scheidingen. Dat is dan juist wel een goede reden om er eentje te hebben. Dergelijke systemen dienen dan goed ontworpen, aangelegd en ingeregeld te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 02-08-2023 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:17
Vandaag bericht gekregen dat ze eindelijk eind deze maand de Nibe sms 20-6 komen plaatsen.
De offerte is 6-10-2022 opgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vannacht een vreemd fenomeen, dat ik schaar onder de noemer "SMO S40 bugs".

Koelen stond aan. Graadminuten 120

Handmatig via de app via de optie Smart Guide, gevraagd voor "meer warm water, voor 3 uur"

WP heeft het vat opgewarmd en toen dat klaar was gebeurde er iets waarvan ik blij ben dat ik midden in de nacht op de Myuplink App keek.

Na het opwarmen vh vat is de WP in koeling gegaan. De SMO bleef echter in de stand "warm water bereiden".
De retour temperatuur werd hoger dan de aanvoer, wat vreemd is bij warmwater maken, nietwaar.

Bij de warmtepomp was de uitblaas waarschijnlijk boven de 60 graden!!

Het SWW vat koelde af, terwijl er volgens de besturing "warmwater vraag" was. Dus het element is ook nog bijgesprongen!

Ik heb de actie afgebroken door de SMO uit te zetten.

Daarna ter controle of alles nog goed was maar weer even een "warmwater vraag voor 3 uur" gestart en deze actie gestopt toen het element bij kwam (wat gebeurt als de retourtemperatuur boven de 55 graden komt, het water was toen vonden de 47 gr)

Ik heb nagedacht over wat dit kan zijn, en de besturing van de driewegklep is uitgesloten. Dat het SWW vat werd afgekoeld is duidelijk! Het ding deed simpelweg het ene en volgens zichzelf het andere. Bij de warmtepomp was immers de vierwegklep omgeschakeld zodat er gekoeld werd en de software was bezig met warmwater, wat vreemd was want die actie was net daarvoor afgerond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rurJ4N3gkAihPU2JGSXYYfhAIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJSoTjBMu9zxgCATUY029UtE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YoO69-nEZErxBdIzq_-Pli4-C4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhLMHYCQRlgZS246nQVqkqCE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBqPxmp1pvcpq_K5GlRYzpBnFFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4u5hdaGhRJnUnVog5FkR79fI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Knowbody op 12-08-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:30
Heeft er iemand al ervaring met het gebruik van de Smart Price Adaptation van de S-serie in combinatie met een dynamisch energiecontract? Het lijkt mij in theorie wel een mooie optie, maar het moet natuurlijk wel goed werken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-05 22:32
Aziraphale schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:42:
Heeft er iemand al ervaring met het gebruik van de Smart Price Adaptation van de S-serie in combinatie met een dynamisch energiecontract? Het lijkt mij in theorie wel een mooie optie, maar het moet natuurlijk wel goed werken.
Deze combinatie heb ik actief, het is leuk omdat het erop zit en het werkt op zich goed maar in mijn geval levert het niet zoveel op. Met vloerverwarming heb je meer warmtebuffer en heb je er waarschijnlijk meer aan.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Henielma schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:42:
[...]

Deze combinatie heb ik actief, het is leuk omdat het erop zit en het werkt op zich goed maar in mijn geval levert het niet zoveel op. Met vloerverwarming heb je meer warmtebuffer en heb je er waarschijnlijk meer aan.
Ik vraag mij ook af hoeveel het doet. Vooraf bufferen of achteraf inhalen omdat de stroomprijs gunstig is, dan vraag ik mij af welk effect heeft dat op de COP ?

De regeling helpt mijn inziens vooral het stroomnet, en dat is uiteraard niet verkeerd.

Het lijkt me best prima voor warmwater productie maar dat kan ook zonder smart best goed, immers de gunstigste momenten zijn ongeveer vanaf 14.30u. Of er nou veel of weinig zonnestroom is, die prijs is vaak in de middag gunstig en daarbij is de buitentemperatuur ook gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Henielma schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:42:
[...]

Ik heb gedeeltelijk vloerverwarming, dus dat biedt perspectief. :) Levert dynamisch an sich je wel wat op? Ik heb nu een modelcontract en kom er nog niet helemaal uit wat het voordeel van dynamisch zou gaan zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Ik heb gedeeltelijk vloerverwarming, dus dat biedt perspectief. :) Levert dynamisch an sich je wel wat op? Ik heb nu een modelcontract en kom er nog niet helemaal uit wat het voordeel van dynamisch zou gaan zijn.
Het grote voordeel van dynamisch is geld kunnen verdienen! Het helpt daarbij als je een EV hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Het grote voordeel van dynamisch is geld kunnen verdienen! Het helpt daarbij als je een EV hebt ;)
Daarvoor was na de Nibe helaas het geld op.... En met nog geen 5000km per jaar kan het sowieso niet echt uit. Maar geld verdienen is altijd leuk. ;) Is er ook een eenvoudige manier om er achter te komen of het voor mij rendabel kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Aziraphale schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Sinds eind januari heb ik dynamisch (Tibber) maar omdat ik begin mei extra zonnepanelen erbij heb is het voor mij nog onzeker of het financieel de beste keuze is. Mogelijk wek ik nu op jaarbasis meer op dan ik verbruik ondanks mijn hybride auto, Maar ik vind het interessant om hiermee bezig te zijn en de Domoticz huisbesturing te tweaken op maximaal stroomverbruik wanneer de stroomprijs laag is. Bijvoorbeeld verhoogt de losstaande WPB bij mij het water met 5 graden extra wanneer de stroomprijs op een dag het laagste is. Kostenoptimalisatie voor de energie is bij mij niet de allerbelangrijkste drijfveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Henielma Ik verwacht niet dat we stroom over gaan houden, eerlijk gezegd. De panelen liggen niet allemaal optimaal en nu we gasloos zijn is het verbruik uiteraard hoger. Maar dynamisch is dus sowieso niet interessant als je meer opwekt dan verbruikt? Ik heb geprobeerd om het topic er over te doorgronden, maar ik vind het nog knap ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Aziraphale schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:34:
@Henielma Ik verwacht niet dat we stroom over gaan houden, eerlijk gezegd. De panelen liggen niet allemaal optimaal en nu we gasloos zijn is het verbruik uiteraard hoger. Maar dynamisch is dus sowieso niet interessant als je meer opwekt dan verbruikt? Ik heb geprobeerd om het topic er over te doorgronden, maar ik vind het nog knap ingewikkeld.
Dat is moeilijk aan te geven, zie hiervoor het grote day ahead/dynamische energieprijzen topic. Is met name afhankelijk in hoeverre je jou verbruik kan sturen richting de uren dat de stroom goedkoop is. Wanneer je geen stroom overhoud zou ik dynamisch gaan maar ieder moet zijn eigen situatie afwegen en zijn eigen keuzes maken op dit punt. En hoeverre je risico kan/wil nemen met je maandelijkse energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Henielma schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Sinds eind januari heb ik dynamisch (Tibber) maar omdat ik begin mei extra zonnepanelen erbij heb is het voor mij nog onzeker of het financieel de beste keuze is. Mogelijk wek ik nu op jaarbasis meer op dan ik verbruik ondanks mijn hybride auto, Maar ik vind het interessant om hiermee bezig te zijn en de Domoticz huisbesturing te tweaken op maximaal stroomverbruik wanneer de stroomprijs laag is. Bijvoorbeeld verhoogt de losstaande WPB bij mij het water met 5 graden extra wanneer de stroomprijs op een dag het laagste is. Kostenoptimalisatie voor de energie is bij mij niet de allerbelangrijkste drijfveer.
Hoe zie je dat dan? Elke dag heeft de stroomprijs namelijk een laagste punt. Ga je dan altijd 5 graden extra maken?

Of bedoel je dat bij negatieve stroomprijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henielma
Knowbody schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Hoe zie je dat dan? Elke dag heeft de stroomprijs namelijk een laagste punt. Ga je dan altijd 5 graden extra maken?

Of bedoel je dat bij negatieve stroomprijs.
Domoticz haalt iedere dag via de Tibber API de laagste prijs op van die dag en ieder uur de huidige prijs. Bij de laagste prijs tel ik EUR 0,02 bij op en wanneer de huidige uur prijs lager is dan deze laagste prijs + 0,02 dan activeer ik het PV contact van de WPB en gaat die naar de ingestelde 55 graden in plaats van de normale 50 graden. Kortom wat continue huisautomatisering op basis van actuele stroomprijs informatie. Wat affiniteit met techniek is hiervoor wel handig.

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Ik heb het nooit getest, heb wel Tibber voor mijn dynamisch energiecontract. Ik kan het niet gebruiken omdat ik dus binnen geen thermostaat heb en dit is een verplichting.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Aziraphale
mvrooij schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:24:
[...]

Ik heb het nooit getest, heb wel Tibber voor mijn dynamisch energiecontract. Ik kan het niet gebruiken omdat ik dus binnen geen thermostaat heb en dit is een verplichting.
Hoe bedoel je dat? Kan die Smart Price Adaptation alleen met naregeling? Ik heb wel een RMU hangen, maar ik draai in volledig weersafhankelijk vanwege de vloerverwarming en dat is ook wat Nibe zelf adviseert.

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Henielma schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:47:
In het Lucht/water warmtepomp topic begrijp ik dat de meeste de COP bepalen door een aparte kWh meter voor de warmtepomp + waterpomp voor de opgenomen energie en een Kamstrup warmtemeter voor het afgegeven vermogen. Zo'n Kamstrup meet de waterstroming in de hoofdleiding naar de warmtepomp en meet verder de verschil temperatuur tussen de aanvoer vanaf de warmtepomp en de retourstroom naar de warmptepomp.

Zelf gebruik ik een aparte kWh meter voor de warmtepomp, waterpomp en SMO 20. Verder gebruik ik DS18b20 digitale temperatuursensoren voor de temperatuur van Ta en Tr en voor de waterstroming gebruik ik als flowsensor:
DN20 G3/4 Copper Water Flow Sensor Pulse Output 1.75Mpa 2~45L/min Flowmeter
Deze geeft pulsen af die afhankelijk zijn van de waterstroming in de leiding.
Met behulp van EspEasy koppel ik deze sensoren met de Domoticz huisbesturing en daar bereken ik de COP aan de hand van al deze gegevens.

Waarschijnlijk ga ik in het voorjaar voor de meting van het afgegeven warmtevermogen toch een Kamstrup gebruiken omdat deze nauwkeuriger is en daardoor beter vergelijkbaar is.
@Henielma Over een weekje gaat de spanning op onze Nibe F2120-16.
Ik heb een Kamstrup gepland om de COP mee te berekenen zoals jij waarschijnlijk inmiddels al gerealiseerd hebt?
Het is even duwen en trekken aan de mannen van Kampstrup in NL, wellicht ga ik hem maar in Duitsland bestellen want ik heb de indruk dat ze voor een klein bedrijfje niet echt hard rennen terwijl ze wel tijd aan de telefoon hebben voor je.

Monitoren wil ik graag in HA of Domoticz maar met de nogal lange leercurve om het opgenomen vermogen en de geleverde energie te meten en weer te geven vraag ik me af of er geen simpelere en minder programmeertechnische manier is om dit te doen.

Er zijn niet echt veel mensen die anno nu nog tijd hebben om een Noob op dit gebied aan de hand mee te nemen bij de eerste stapjes helaas..

Misschien moet ik het maar doen met de kWh waardes die de kWh meter doorgeeft en een beetje leunen op de verbruiksgeschiedenis van ons huis toen we nog gewoon met gas stookten.

€500 uitgeven aan een product dat me veel te veel moeite kost om te krijgen en vervolgens nog meer moeite doen om uit te lezen begint me wat tegen te staan....

Ik zoek gewoon een Quick and dirty way om dit op een simpele manier voor elkaar te krijgen....

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@bioscrasher Een DM met info over HA staat nog op de planning, ben er nog niet aan toe gekomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
bioscrasher schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Ik heb een Kamstrup gepland om de COP mee te berekenen zoals jij waarschijnlijk inmiddels al gerealiseerd hebt?

Monitoren wil ik graag in HA of Domoticz maar met de nogal lange leercurve om het opgenomen vermogen en de geleverde energie te meten en weer te geven vraag ik me af of er geen simpelere en minder programmeertechnische manier is om dit te doen.

Ik zoek gewoon een Quick and dirty way om dit op een simpele manier voor elkaar te krijgen....
Hier heb ik er een tijd een Hydrocal M3 warmtemeter gebruikt. Deze geeft kWh pulsen af net als sommige elektriciteit kWh meters, dit was wat eenvoudiger om mee te interfacen. Inmiddels is de battery van deze kWh meter leeg en is die geblokkeerd en verwijderd. Nu gebruik ik twee nauwkeurige temperatuursensoren en een flowsensor. De flowsensor heb ik gekalibreerd toen de Hydrocal nog werkte. Al met al is het toch redelijk ingewikkeld om het goed werkend te krijgen voor een noob. Ik zie ook geen kans om je daarin in detail te ondersteunen. Dit in verband met gebrek aan tijd helaas.

De eenvoudigste manier om de COP te meten/berekenen voor je is denk ik een elektriciteit kWh meter voor de warmtepomp en daarnaast een standaard kWh meter met een display (kamstrup bijvoorbeeld). Wanneer je bijvoorbeeld beide meters iedere week handmatig uitleest hoeveel kWh meer ze gemeten hebben en je deelt die twee getallen op elkaar dan heb je de week COP. Het kan altijd mooier maar dit is al een goed begin lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Het is even duwen en trekken aan de mannen van Kampstrup in NL, wellicht ga ik hem maar in Duitsland bestellen want ik heb de indruk dat ze voor een klein bedrijfje niet echt hard rennen terwijl ze wel tijd aan de telefoon hebben voor je.

Er zijn niet echt veel mensen die anno nu nog tijd hebben om een Noob op dit gebied aan de hand mee te nemen bij de eerste stapjes helaas..

Misschien moet ik het maar doen met de kWh waardes die de kWh meter doorgeeft en een beetje leunen op de verbruiksgeschiedenis van ons huis toen we nog gewoon met gas stookten.

€500 uitgeven aan een product dat me veel te veel moeite kost om te krijgen en vervolgens nog meer moeite doen om uit te lezen begint me wat tegen te staan....

Je kunt quick & dirty de flow van de debietmeters aanhouden en dat een beetje als vast punt gebruiken, meestal staat de pompsnelheid toch op dezelfde waarde. Alleen voor SWW kun je er niets mee naar wat boeit dat.

Met de data die er al is kun je prima "met je eigen installatie vergelijken" (COP minder representatief voor de buitenwereld maar het is geen wedstrijd)

Ik doe het ook zo en gebruik de kWh van de Homewizard en de ingebouwde BT12 en BT3 (of bijv BT25 en BT71).

Je kunt zelfs de pulse ingang van de SMO S40 nog verbinden met de Homewizard als je dat zou willen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Daarvoor was na de Nibe helaas het geld op.... En met nog geen 5000km per jaar kan het sowieso niet echt uit. Maar geld verdienen is altijd leuk. ;) Is er ook een eenvoudige manier om er achter te komen of het voor mij rendabel kan zijn?
De prikkel lijkt mij ook geen elektriciteit te gaan gebruiken als het duur is. Een illusie en no-brainer tegelijk. Met zonnepanelen was je mogelijk al gestimuleerd om zoveel mogelijk zonnestroom direct te gebruiken.
Is het dynamische tarief overdag laag dan is dat door veel wind en/of zon. In dat laatste geval heb je waarschijnlijk zelf ook veel zonnestroom.
Ook in de nacht zit een dalletje in het tarief vanwege de lage vraag.

Probeer gewoon zoveel mogelijk de apparatuur in te schakelen op de dipjes van de tarieven.

Met een overkill aan PV en daarnaast flinke afnemers als EV's zijn er lui die de afgelopen paar jaar aardig gecasht hebben. Dat lijkt mij eigenlijk een tijdelijke situatie. Sowieso zal er veel veranderen als de veelrijder elektrisch gaat rijden en er meer en meer processen geëlektrificeerd worden. Hopelijk zet dat een demper op negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Je kunt quick & dirty de flow van de debietmeters aanhouden en dat een beetje als vast punt gebruiken, meestal staat de pompsnelheid toch op dezelfde waarde. Alleen voor SWW kun je er niets mee naar wat boeit dat.

Met de data die er al is kun je prima "met je eigen installatie vergelijken" (COP minder representatief voor de buitenwereld maar het is geen wedstrijd)

Ik doe het ook zo en gebruik de kWh van de Homewizard en de ingebouwde BT12 en BT3 (of bijv BT25 en BT71).

Je kunt zelfs de pulse ingang van de SMO S40 nog verbinden met de Homewizard als je dat zou willen...
@Knowbody bedoel je de puls uitgang van de smo s40?
Voor wat de flow betreft: de Nibe stuurt zelf een PWM OEM pompje van Grundfos aan (UPS25-60) en juist saarom denk ik dat uitgaan van een vaste waarde niet echt zekeheid verschaft, tenzij je dit al eens hebt uitgezocht.

Ik ga zelf voor de 4o3 met 1" draad en geschikt voor 2,5m3/uur (doorlaat helaas maar 3/4"maar voor zo'n kort pijpje verlies je 0,9mwk bij 2,5 kuub
Omdat de flow over het parallel buffervat zoveel mogelijk vermeden wordt - de secundaire pomp (Alpha2 25-80) zal de beperkte flow uit de nibe trekken (of beter gezegd: duwen) waarbij de flow door de Nibe en dus ook door de Kamstrup stukken lager dan 2,5m3/uur zal liggen.
T.o.v. een 5/4"versie betaal je ruim €150 meer wat je in het energieverbruik bij deze lagere flows niet supersnel terug ziet.

De 1"verse meet ook fijner (10 pulsen per kWh vs 1 puls per kWh bij de 5/4 variant).
De resulutie is dus verre van perfect en dus wordt het een versnelde cursus NodeRed of HA om de mbus data (bedraad, waarmee ik denk dat een usb conversie naar een Pi redelijk goed te doen is) uit te lezen.

Ik heb a een passtuk gepland aeen is de doorlaat 2 maten kleiner dan de duims Pipetec PEX buis....

Naast alle andere uitdagingen een concrete vraag: waar haal ik snel een 130mm pas stukje met 1" buitenschroefdraad en vlakke kanten waar de wartelmoeren en pakkingen op aansluit vandaan?
Hiermee kan ik voorkomen dat de warmtepomp niet teveel last heeft van dat lullige pijpje van 15mm interne diameter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1wMaFBGjV7YErYmmaIc8RI90tE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bhNhmC4fkEwcNPSn2rKxPrW7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:20:
[...]

@Knowbody bedoel je de puls uitgang van de smo s40?
Dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kj_u9mpOGEuVaPI4L58CXJqw4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amle1eVl6mhWFZFFzceAYwgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

_/-\o_

Nog zo veel te leren!!! ;)

Ga toch alvast een passtukje opzoeken.
Vond er een op Sanundo.de voor weinig, ben alleen niet zo'n fan om overal een mastercard voor in te zetten...

Plus het feit dat de omschrijving en de tekst niet met elkaar overeen komen...

https://sanundo.de/instal...-waermemengenzaehler-qn-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
Hieronder de Smart Price Adaption in werking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HkYSYZ2e1f2aZ-VMezr1G_3JYo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EMis1iaIz8l5Z5DcdP1z1ZfF.png?f=user_large

De lichtgroene curve (Berekende aanvoer temperatuur) gaat om 13 uur wanneer de stroom goedkoop is van 20.1 naar 18.6 graden voor de koeling. Hierdoor maakt de WP in dit geval een lange run van 13:30 tot 16:05 uur en daarna 2,5 uur niet. Met een parameter kan je de invloed van Smart Price Adaption instellen. Ik verwacht dat je op die manier met vloerverwarming (flink buffer) meer voordeel eruit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:48
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb een NIBE S1255PC-6 en zou graag via pulsemeting het verbruik van de wp op de wp inzichtelijk maken. Ik heb van NIBE zelf te horen gehad dat als de pulsemeting actief is dit in de geschiedenis weergegeven wordt. Alleen willen zij de technische kant van aansluiten niet delen met consumenten. Ik heb de beknopte handleiding doorgenomen en daar staan er twee aangesloten. (BE6 en BE7) In de handleiding van de wp staat dat er 1 of 2 zijn aangesloten.
Ik ben niet bang om proefondervindelijk te werken, maar als ik hier wat ervaringen kan meenemen dan voel ik mij een stuk zekerder.

Alvast bedankt voor het meedenken

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb een Mitsubishi RC-HY40 regelunit aka Nibe SMO40 en heb een paar vragen over de legionella-run.

De run start prima maar komt steeds met de melding dat hij de run niet kan afmaken. De temp-instelling voor de run is 65 graden. Het laatste stukje wordt gedaan met het verwarmingselement. Op het moment van de melding geeft sensor BT7 (top van het vat) 73 graden aan (net als de analoge thermometer op het vat). De sensor onderaan in het vat (BT6) staat dan rond de 46 graden. Het verwarmingselement zit ongeveer halverwege het vat.

Vragen:
- Waarom geeft de SMO40 deze fout
- Wat triggert normaal gesproken het einde van een legionellarun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:55
Toen bij mij na de installatie de legionella niet succesvol was kwam het door een instelling dat “iets” niet na maar voor de 3wegklep zat. Weet de exacte benaming niet meer maar wellicht ist een hint of kan iemand dit aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Weet niet wat voor heater het is en hoeveel stappen die heeft, maar mijn heater heeft ook een thermostaat en twee stappen. (Eerste 3kw, met de 2e erbij 6 kw)

Die thermostaat moet wel hoog genoeg staan dat die 65 graden gehaald wordt (thermostaat dus naar minstens 75).

Ik vind 65 wel hoog, maar dat is een keuze. BT6 is de sensor waarop gestuurd wordt. Die zit lager dan de BT7.

De positie vd heater is voor of na de 3-wegklep QN10 en ook dat moet je goed hebben ingesteld.
Voor de SMO 40 zit dat stukje in menu 5.1.12

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 26-08-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jurgen purgen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:22:
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb een NIBE S1255PC-6 en zou graag via pulsemeting het verbruik van de wp op de wp inzichtelijk maken. Ik heb van NIBE zelf te horen gehad dat als de pulsemeting actief is dit in de geschiedenis weergegeven wordt. Alleen willen zij de technische kant van aansluiten niet delen met consumenten. Ik heb de beknopte handleiding doorgenomen en daar staan er twee aangesloten. (BE6 en BE7) In de handleiding van de wp staat dat er 1 of 2 zijn aangesloten.
Ik ben niet bang om proefondervindelijk te werken, maar als ik hier wat ervaringen kan meenemen dan voel ik mij een stuk zekerder.

Alvast bedankt voor het meedenken
Hoewel ik het zelf nog niet gebruik je hebt 2 ingangen, dus eentje kun je gebruiken voor de WP en de andere voor de backup heater (lijkt mij). Je moet ook bij de accessoires aangeven dat je een pulse meter hebt (of 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Knowbody
Dit is de SWW tank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFBJUAp_AJ8OAoez1r2vkiGVPkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dL0MfYTuc7RplbgLi5XvrtZM.png?f=fotoalbum_large

Dit is de heater:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh7h2ALiwqiaCPhLcLMX8F6G_Vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kcpUcGJBvmrU9CldjVYunqmR.png?f=user_large
De heater zit in de SWW tank op nr.9 en heeft een eigen thermostaat. Die staat voldoende hoog (op maximum zelfs) want de top van het vat wordt ruim 70 graden tijdens een legionella run.

Sensor BT7 zit op de bovenste nr 13 net boven de electrische heater en geeft op dit moment 73,2 graden aan. Ook de analoge thermometer nr 8 geeft dit (ongeveer) aan.

Sensor BT6 zit op de onderste nr 13 en geeft nu 44,8 graden aan.

BT6 zit dus ruim onder het electrische element. Als inderdaad BT6 gebruikt wordt om de legionellarun af te sluiten, is het dan niet logisch dat dit nooit succesvol gebeurd? De gelaagdheid van het vat werkt toch tegen dat het hete water zo laag komt dat BT6 de legionella doel-temperatuur van 60/65 graden gaat aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Knowbody schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:36:
[...]

Hoewel ik het zelf nog niet gebruik je hebt 2 ingangen, dus eentje kun je gebruiken voor de WP en de andere voor de backup heater (lijkt mij). Je moet ook bij de accessoires aangeven dat je een pulse meter hebt (of 2).
@Knowbody

Dank voor de reactie en het antwoord. Vannacht heb ikde tweede 3-fase kWh meter geïnstalleerd in mijn groepenkast. Deze is specifiek voor de warmtepomp geïnstalleerd en meet dus ook alleen zijn verbruik, de eerste meet het verbruik van het hele washok. De zonnepanelen omvormer hangt ook aan deze kast.

Ik heb ook net de kabel aangesloten om te testen welke waarden er doorgestuurd zullen worden. Ik lees ook na dit alles pas je antwoord omdat ik pas on 0300 klaar was de grotere groepenkast te plaatsen met de nieuwe meters.

Verder zag ik in het menu dat er idd gekozen kan worden tussen een teller en verschillende heaters.

De pulsetelling van de meter staat volgens de handleiding op 400 pulsen per kWh. Ik heb voor de test nu extra warm water gevraagd aan de pomp. Vol verwachting klopt mijn hart. Ik zie nog niks in de app maar zal tegen de nacht weer een blik werpen.

Nogmaals dank voor je hulp hierbij.

🖖

Edit: tot nu toe nog geen waarden doorgekregen van de Homewizard kWh meter. Ik krijg ook het icoontje niet in beeld dat er een pulsetelling plaatsvindt.

[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 26-08-2023 21:55 . Reden: Tijdje de test afgewacht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Hermarcel schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:15:

De gelaagdheid van het vat werkt toch tegen dat het hete water zo laag komt dat BT6 de legionella doel-temperatuur van 60/65 graden gaat aangeven?
Ja dat klopt precies.
Zonder pomp wordt de gelaagdheid niet doorbroken
Alleen bij LG heb ik hierover iets gezien. LG adviseert een externe pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJIM5SeC9M2xVdkqACAgoeXZWSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QCjuZaSARqvySjvgtRYcjiYf.jpg?f=user_large

Een externe pomp maakt het laad proces bovendien efficienter:
-stel Vat Tonder=25C, Tboven 35C.
Het laden wordt gestart, voor de WP is retour 25C, dan is een aanvoer van ca 30C te verwachten.
Dat doet niets bovenin je vat, de spiraal is daar 35C, dus zal het WP water zich enigzins opwarmen totdat het bij de laag in het vat van ca. 30C komt waar het kan beginnen met warmte af te staan.
Het afgifte oppervlak is tot het onderste deel beperkt.
Er is dus een lange periode gaande van warmte transport via de spiraal, van boven naar beneden.

Een klein extern meng-pompje zorgt ervoor dat, uitsluitend bij boiler laden, de stratificatie wordt doorbroken en het vat zo snel mogelijk egaliseert.
Dat brengt de totale spiraal in het operationele temperatuur gebied van de aanvoer van de WP.

Zie links onder, top water wordt door een klein pompje onderin geinjecteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrGGA1jgEuvCoKGReiOyzKnNhVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceUtJn5BMLm9ntrmUV8lgU8p.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het elektrisch element gebruikt, kun je proberen de WP pomp voor de-stratificatie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Domosapiens Zo'n extra pompje verstoort de gelaagdheid en zou parallel aan het electrische element aangesloten kunnen worden. Ik snap het.

Maar:
Mag ik dit dan als ontwerpfout van Mitsubishi/Nibe bestempelen? Dit speelt toch niet alleen bij mijn installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Hermarcel schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:25:
@Domosapiens

Mag ik dit dan als ontwerpfout van Mitsubishi/Nibe bestempelen? Dit speelt toch niet alleen bij mijn installatie?
Bij een Mitsubishi/Nibe systeemboiler is het i.d.d. een fabrikant ontwerp fout.
Bij een externe "losse" boiler is het een installateurs fout.
Boilers zijn nog een stiefkindje in NL-gasland, zeker op Norm gebied.

Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2020, versie 01-01-2020:
Conform de NEN 1006 dient de warmwatertemperatuur aan het mengtoestel of tappunt in een woninginstallatie zonder circulatie ten minste 55°C te zijn.
Indien er wel sprake is van circulatie of van een collectief leidingnet dan geldt een minimale temperatuur van ten minste 60°C. Bij installaties met circulatie dient de temperatuur van het water in de retourleidingen ten minste 60°C te zijn.
Maar niets over legionella preventie.
Mogelijk in het bouwbesluit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Domosapiens
Mijn huis staat niet in Nederland, maar in Portugal.

SWW vat is een losstaand vat, maar wel van dezelfde fabrikant als de rest van de warmtepompcomponenten. De installatie is geïnstalleerd zoals MHI/Nibe voorschrijven. Is het, naar jouw mening, dan een installateursfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Domosapiens Mbt je opmerking over de wp charge pump gebruiken als destratification pump: Enig idee waar ik dat op de SMO40 in kan stellen/controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Hermarcel schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:48:
@Domosapiens
Mijn huis staat niet in Nederland, maar in Portugal.

SWW vat is een losstaand vat, maar wel van dezelfde fabrikant als de rest van de warmtepompcomponenten. De installatie is geïnstalleerd zoals MHI/Nibe voorschrijven. Is het, naar jouw mening, dan een installateursfout?
Wat fabrikanten "voorschrijven" lijkt mij een (minimaal) advies, de installateur is eindverantwoordelijk.
Alleen een boiler in een gesloten MHI/Nibe kast zonder aansluit aanwijzingen lijkt mij MHI/Nibe verantwoordelijkheid.
Enig idee waar ik dat op de SMO40 in kan stellen/controleren?
Nee, nauwelijks kennis van SMO40 instelmogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 14:28
Hermarcel schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:25:
@Domosapiens Zo'n extra pompje verstoort de gelaagdheid en zou parallel aan het electrische element aangesloten kunnen worden. Ik snap het.

Maar:
Volgens mij heeft zo'n beetje elke fatsoenlijke WP een aansluiting voor een dompelelement voor in het SWW-vat.
Dat element (wat dan uiteraard wel onderin het vat moet zitten) wordt dan aan het einde van de legionellacyclus gebruikt. Dan wordt het vat mooi van onderuit opgewarmd en haalt het over de hele hoogte de ingestelde temperatuur.
Overigens heeft Mitsubishi (Electric) ook voor bovengenoemd SWW-pompje een speciale aansluiting.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ik denk dat de gedachtegang bij mijn warmtepomp is dat de chargepomp door blijft lopen tijdens de legionella run. Dat verplaatst de hitte van het SWW water ter hoogte van het electrisch element, via de spiraal, naar onderen. Maar de chargepomp draait niet zodra alleen het electrisch element aan het werk is. Ik verwacht dat er ergens een setting in de SMO40 zit die dit regelt. Maar waar zit die setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hermarcel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:07:
Ik denk dat de gedachtegang bij mijn warmtepomp is dat de chargepomp door blijft lopen tijdens de legionella run. Dat verplaatst de hitte van het SWW water ter hoogte van het electrisch element, via de spiraal, naar onderen. Maar de chargepomp draait niet zodra alleen het electrisch element aan het werk is.
Dat is ook logisch, want als die pomp gaat draaien terwijl een dompelelement je SWW verwarmt, verwarm je nodeloos je hele binnenunit plus de tussenliggende leidingen mee. Die gaan dan als koelelement van je SWW functioneren, waardoor je legionellacyclus extra veel energie kost (en je technische ruimte nodeloos opwarmt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Dat is ook logisch, want als die pomp gaat draaien terwijl een dompelelement je SWW verwarmt, verwarm je nodeloos je hele binnenunit plus de tussenliggende leidingen mee. Die gaan dan als koelelement van je SWW functioneren, waardoor je legionellacyclus extra veel energie kost (en je technische ruimte nodeloos opwarmt).
Inhoud daarvan is wel peanuts tov de 500 liter SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Andrehj schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Veelal wordt het back-up element in de WP binnenunit gebruikt voor Legionella bestrijding en als extra verwarming capaciteit. De WP pomp zorgt dan voor de flow door Vat of Vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Wat ben ik blij dat mijn element extern zit, en vóór de driewegklep! Die kan dan twee functies vervullen: vat verwarmen óf vloer verwarmen.
Heel handig als de buitenunit er nog niet is of het een keer laat afweten 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 11:40

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik heb herhaaldelijk dat de bt1 average, gemeten in HA dmv modbut, naar het onmogelijke dieptepunt van - 3200C klapt en weer terug gaat de gemeten bt1 vertoond dit niet.
SMO s40, HA. S2125-12.

Iemand anders wel eens gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiBf_j-cxygUJk5UrY4qjjvO1x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odayf7IFxptGTaIXUIIMePMc.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-04 10:38
Vraag over tapwater.

Mijn setpoint (productie ww) is 50C.

Nu loopt de boiler top door naar 60C en is er bijna een verschil van 10C tussen boven en onder.

Iemand die ik ken met exact dezelfde Setup:
S2125-12
DJG boiler 300
SMO S40

Heeft maar een verschil van 1,5C.

Lijkt me een te hoge delta t, door te lage flow.

Iemand die kan adviseren welke instelling ik kan toepassen om het verschil te reduceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:05:
Vraag over tapwater.

Mijn setpoint (productie ww) is 50C.

Nu loopt de boiler top door naar 60C en is er bijna een verschil van 10C tussen boven en onder.

Iemand die ik ken met exact dezelfde Setup:
S2125-12
DJG boiler 300
SMO S40

Heeft maar een verschil van 1,5C.

Lijkt me een te hoge delta t, door te lage flow.

Iemand die kan adviseren welke instelling ik kan toepassen om het verschil te reduceren?
Het gaat dus om sensor BT6, die altijd lager registreert dan BT7.

De vraag is waar zit die sensor. Halverwege of onderin. Je zegt dezelfde set, maar is dat wel zo.

Pompsnelheid voor Warmwater gewoon op automatisch laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Domosapiens @Andrehj @Knowbody
Inmiddels via het service menu van de SMO40, submenu "Forced Control" een test gedaan met het verbreken van de gelaagdheid door middel van de charge-spiraal.

Ik ben begonnen met het electrisch element handmatig inschakelen en de thermostaat daarvan op maximaal (ruim 70 graden) te zetten. Vervolgens gewacht totdat het element door zijn eigen thermostaat werd uitgeschakeld. Ik neem aan dat de temperatuur vanaf het element tot de top van het vat nu boven de 70 graden is. De thermometer op het vat geeft dit ook aan.
Vervolgens heb ik QN10 (tweewegklep) op SWW gezet, GP12 (Charge pump) ingeschakeld (100%) en de compressor op 0Hz gezet.

Ik zie (sensoren) en voel dat er warm water door de pomp en de binnenunit loopt (buitenunit staat stil zoals verwacht dus deze warmte moet uit het SWW vat komen). De temperatuur van het rondgepompte water blijft helaas hangen rond de 43 graden. Mijn conclusie is dat de gelaagdheid in het SWW vat niet wordt verbroken. Ik denk dat dit komt omdat het electrische element een stukje boven de bovenkant van de spiraal zit. Zie Nr 9 en nr 14.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFBJUAp_AJ8OAoez1r2vkiGVPkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dL0MfYTuc7RplbgLi5XvrtZM.png?f=fotoalbum_large

Voorlopige conclusie: Om de gelaagdheid in dit vat te verbreken en de Legionella in het complete vat te bestrijden moet er een externe leiding aangebracht worden met een pompje en een éénrichtingsklep tussen SWW-uit (Nr 11, heet) en SWW-in (Nr 16, koud). Pomp alleen aan tijdens Legionella run en stroomrichting altijd van Nr 11 naar Nr 16. Eventueel kan ipv Nr 11, de vrije Nr 12 (SWW circulatie) gebruikt worden.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hermarcel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:25:
Voorlopige conclusie: Om de gelaagdheid in dit vat te verbreken en de Legionella in het complete vat te bestrijden moet er een externe leiding aangebracht worden met een pompje en een éénrichtingsklep tussen SWW-uit (Nr 11, heet) en SWW-in (Nr 16, koud). Pomp alleen aan tijdens Legionella run en stroomrichting altijd van Nr 11 naar Nr 16. Eventueel kan ipv Nr 11, de vrije Nr 12 (SWW circulatie) gebruikt worden.

Wat vinden jullie?
Dit vat is duidelijk niet geschikt voor legionellacyclus met het dompelelement. Dat zit idd veel te hoog.
Ik zou hierover bij je installateur gaan klagen, want dit voldoet niet aan de legionella- richtlijnen.
Dan kun je bij die installateur mooi de hint van zo'n pompje droppen.
Aansluiten van dat pompje die je tussen de bovenste en onderste aansluiting van het vat (meestal koud water in en warm water uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Inmiddels via het service menu van de SMO40, submenu "Forced Control" een test gedaan met het verbreken van de gelaagdheid door middel van de charge-spiraal.

Mijn conclusie is dat de gelaagdheid in het SWW vat niet wordt verbroken. Ik denk dat dit komt omdat het electrische element een stukje boven de bovenkant van de spiraal zit. Zie Nr 9 en nr 14.
Gezien de spiraal constructie, inderdaad.
Je zou nog een gelijktijdige combinatie van pompen en verwarmen kunnen proberen, om te kijken of er dan wel "reuring" in het vat ontstaat.
Inderdaad, zoals het voorgenoemde LG advies schema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Andrehj
Huis gekocht incl deze WP, dus klagen bij installateur zit er niet in.

@Domosapiens
Ik heb het element tegelijkertijd met het rondpompen aangehad. Dat had geen effect.

Ik blijf het raar vinden dat een complete set van Mitsubishi Heavy Industries (hydrolution flexible 16), geïnstalleerd volgens MHI's installation manual dit gebrek vertoont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Hermarcel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:01:
@Andrehj
Huis gekocht incl deze WP, dus klagen bij installateur zit er niet in.

@Domosapiens
Ik heb het element tegelijkertijd met het rondpompen aangehad. Dat had geen effect.

Ik blijf het raar vinden dat een complete set van Mitsubishi Heavy Industries (hydrolution flexible 16), geïnstalleerd volgens MHI's installation manual dit gebrek vertoont...
We zijn hier in het Nibe topic _/-\o_

Ik begrijp je teleurstelling.
Advies: neem contact op met MHI: hoe met Legionella preventie om te gaan
Brochure beschrijft slechts:
Werkgebied (watertemperatuur) verwarmen 25- 58 (65, met elektrische verwarming)
https://www.coolmark.nl/m...ion%20Web%20NL%202018.pdf
Mogelijke marketing instinker:
De ELK9M wordt beschreven als Elektrische verwarming
De MEL1030M wordt beschreven als Elektrisch verwarmingselement

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Domosapiens schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:35:
[...]

We zijn hier in het Nibe topic _/-\o_
Nibe gebruikt buitenunits van MHI. MHI gebruikt de besturing van Nibe. Dus hoort prima thuis in dit topic 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Knowbody schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 01:19:
[...]

Nibe gebruikt buitenunits van MHI. MHI gebruikt de besturing van Nibe. Dus hoort prima thuis in dit topic 😉
Ik draai zelfs de HomeAssistant Nibe Integratie die de RC-HY40 (MHI's benaming voor de SMO40) prima herkent.

Als RS485/Modbus interface gebruik ik esphome-nibe op een esp32/RS485 bordje van mede-tweaker @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-04 10:38
Knowbody schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

Het gaat dus om sensor BT6, die altijd lager registreert dan BT7.

De vraag is waar zit die sensor. Halverwege of onderin. Je zegt dezelfde set, maar is dat wel zo.

Pompsnelheid voor Warmwater gewoon op automatisch laten.
Het is dezelfde setup, alles is namelijk 2x besteld destijds.

Vreemd verhaal.

Welke parameter is voor de pompsnelheid tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Het is dezelfde setup, alles is namelijk 2x besteld destijds.

Vreemd verhaal.

Welke parameter is voor de pompsnelheid tapwater?
Je kunt via usb de settings van de in jouw ogen beter werkende set kopiëren en in het eigen set schieten.

SMO S40:
Snelheidsregeling warmtapwater GP12 vind je bij 7.1.2.4
De installateur manual is handig om te hebben, te downloaden bij Nibe. 😉

[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 28-08-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:32
Zo! Eindelijke de tijd genomen om de RMU netjes op te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxCsU0k-X8He_KJNl_VBnN1G-7s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MzPCjINClDGGDNjTsrszuWgX.jpg?f=user_large

Vraag t.a.v. de RMU. Ik weet dat er een mogelijkheid is om hem te calibreren echter is er ook een normalisatie termijn waarin de RMU zich aan past naar de omgeving?

De RMU geeft namelijk aan dat het nu 28 graden binnen is terwijl dat meer rond de 22-23 graden.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:57:
Zo! Eindelijke de tijd genomen om de RMU netjes op te hangen.

[Afbeelding]

Vraag t.a.v. de RMU. Ik weet dat er een mogelijkheid is om hem te calibreren echter is er ook een normalisatie termijn waarin de RMU zich aan past naar de omgeving?

De RMU geeft namelijk aan dat het nu 28 graden binnen is terwijl dat meer rond de 22-23 graden.
Niets aan doen. De 28 graden komt omdat je er in hebt geademd. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:21

Ik ben begonnen met het electrisch element handmatig inschakelen en de thermostaat daarvan op maximaal (ruim 70 graden) te zetten. Vervolgens gewacht totdat het element door zijn eigen thermostaat werd uitgeschakeld. Ik neem aan dat de temperatuur vanaf het element tot de top van het vat nu boven de 70 graden is. De thermometer op het vat geeft dit ook aan.
Vervolgens heb ik QN10 (tweewegklep) op SWW gezet, GP12 (Charge pump) ingeschakeld (100%) en de compressor op 0Hz gezet.

Ik zie (sensoren) en voel dat er warm water door de pomp en de binnenunit loopt (buitenunit staat stil zoals verwacht dus deze warmte moet uit het SWW vat komen). De temperatuur van het rondgepompte water blijft helaas hangen rond de 43 graden. Mijn conclusie is dat de gelaagdheid in het SWW vat niet wordt verbroken. Ik denk dat dit komt omdat het electrische element een stukje boven de bovenkant van de spiraal zit. Zie Nr 9 en nr 14.
[Afbeelding]

Wat vinden jullie?
Mijn setup is vergelijkbaar, heb ook een MHI en SMO40 en ondervindt hetzelfde probleem. Installateur heeft nu de onderste sensor verplaatst naar boven maar ondanks dat hiermee de melding gestopt is, blijft het legionella gevaar bestaan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Huub- schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:11:
[...]

Installateur heeft nu de onderste sensor verplaatst naar boven maar ondanks dat hiermee de melding gestopt is, blijft het legionella gevaar bestaan…
Besef het volgende:

Blijkbaar geeft het een goed gevoel als er wekelijks een "legionella run" wordt uitgevoerd, waarbij de boiler tot maar 55 graden wordt verwarmd. En in veel gevallen niet eens de hele inhoud, laat staan dat die temperatuur niet eens lang genoeg gehandhaafd blijft.

Vervolgens wordt ook het gehele systeem niet eens gespoeld via alle tappunten op dat moment dat water minstens 55 graden is.
Notabene is 55 graden te laag en moet het een kwartier op 60 of tien minuten op 65 gehouden worden.

Het komt er in de praktijk op neer dat we iets doen wat grotendeels niets brengt behalve meer warm water.
Besef ook goed dat de andere 6 dagen van de week de temperatuur ver onder de 55 graden blijft... Alsof die bacterie zich aan een kalender houdt...?!

En dat gaat al jaren goed (hoewel legionella besmettingen toenemen maar dat komt niet door de warmtepomp boiler) omdat boilers steeds verversen.
Oftewel die hele legionella run kan best een goed gevoel geven maar voegt nauwelijks iets toe.

Alle kranen een paar minuten openen, ook de koude, als je een week van huis bent geweest is een betere gewoonte !!
De meeste problemen komen trouwens vanuit meeverwarmde koudwater leidingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05 18:11
Bij mij valt de myuplink app steeds weg op mijn pixel 6.
Metname als ik in het dashboard wat aan tik.
Dit valt mij sinds gister op omdat ik wat dingen aan het volgen ben.
Er staat in de playstore dat er 29aug een update was.

Zijn er meer mensen die dit hebben?

*Edit*

Ook bij de geschiedenis rare waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvbI17tSDohzUkgj3z6OzFBTopc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d3GGoTwOFL3AXOxEkdhxmP3A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Dinjesk op 02-09-2023 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martius
### NIEUWE FIRMWARE ###

NIBE S-SERIES
Versie: 2.21.12

Release Notes

ADDED
  • Integrated holiday functionality to myUplink
  • Added menus and functionality to be able to write temperature values via Modbus, activated in menu
  • 7.5.9.2
  • BT1 = 5217 | BT25 = 5218 | BT5 = 5220 | BT6 = 5221 | BT7 = 5222 | BT51 pool 1 = 5223 | BT51 pool 2 = 5224 | BT52 = 5225 | BT71 = 5219
  • Modbus address added for reading what the solar energy is used for, input register 2726 1=VV, 2=Heating
  • Adding blocking of temperature limiter alarm when AUX for blocking addition is active
  • Added a new alarm if wireless device switches from having low batteryindication to being dropped by
  • the system. Alarm number 438
  • Added possiblity to activate NIBE PVT with HPAC installed
  • S2125 updated to v2.42.0
  • - Fixed an issue with alarm 538/227 (50) ”Sensor error BP8” which occurred when S2125 was not operational due to ”high ambient temperature”
CHANGES
  • Minor adjustments to the menu and menu texts
  • AMS20-10: Added "pump down" function for AMS20-10.
  • S735: Updated function for demand-controlled ventilation. Fan speed is now allowed to decrease even
  • if compressor is operating.
  • S735: Improved handling around compressor start. Reduces the risk of preheat failure and alarm 562.
  • S2125: Improved handling around compressor start. Reduces the risk of preheating failing and activating alarm 494 "Preheating does not work" or alarm 238 "High hot gas"
  • Fixed issue that set setpoint via Modbus TCP/IP was not saved correctly
  • Fixed issue that could cause reboots of the display after upgrade
  • Fixed issue with AUX 7 and AUX 8 didn't work correct with BT37 sensor

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:25
Ik heb al veel lopen zoeken online, maar nog niet kunnen vinden.

Is het mogelijk om zonder kamstrum of iets dergelijks de COP te berekenen van mijn AMS 10-12? Ik zou erg graag willen weten of mijn systeem voldoende energie zuinig is.

Ik heb een klein vermoede van niet.
In het tijdperk van gas verbruikten we een 22/ 24m3 gas in juni/juli/aug per maand ongeveer incl koken
Nu met full elektrisch een 100kWh per maand zonder koken. Met het ongeveer het zelfde douche gedrag als met gas.

Even snel gerekend. 4 pers 3x per week douchen ( max 10 min) = 48 x douche per maand is 0,5m3 gas per douche beurt.
100kWh/48 is 2,08kWh per douche beurt gemiddeld.

0,5m3 x9,27= 4,635kWh, of 0,5m3x8= 4kWh.
Dit zou dan een COP betekenen van 2,22 of 2?
Zou dit kunnen kloppen?

Ik log wel de opgenome energie met een homewizard kWh meter. Dus dagelijks verbruik is bekend.
Ik heb de nibe premium abbo, maar daar kan ik nergens het opgewekte vermogen vinden. En ik heb ook via een usb stick een paar dagen gelogt, dit logbestand bestaat uit veel rijen met gegevens maar volgens mij zie ik daar ook niet het opgewekte vermogen terug.

Iemand die mij hierbij verder kan helpen?

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Peter spijker schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:20:

Is het mogelijk om zonder kamstrum of iets dergelijks de COP te berekenen van mijn AMS 10-12? Ik zou erg graag willen weten of mijn systeem voldoende energie zuinig is.

In het tijdperk van gas verbruikten we een 22/ 24m3 gas in juni/juli/aug per maand ongeveer incl koken
Nu met full elektrisch een 100kWh per maand zonder koken. Met het ongeveer het zelfde douche gedrag als met gas.

Even snel gerekend. 4 pers 3x per week douchen ( max 10 min) = 48 x douche per maand is 0,5m3 gas per douche beurt.

Zou dit kunnen kloppen?

Ik log wel de opgenome energie met een homewizard kWh meter. Dus dagelijks verbruik is bekend.
Ik heb de nibe premium abbo, maar daar kan ik nergens het opgewekte vermogen vinden. En ik heb ook via een usb stick een paar dagen gelogt, dit logbestand bestaat uit veel rijen met gegevens maar volgens mij zie ik daar ook niet het opgewekte vermogen terug.

Ik doe het ook nog via USB omdat het volgens NIBE niet mogelijk is deze data te verwerken in een mooie grafiek.
Dit doe ik wekelijks.

De COP en SCOP zal je echt zelf moeten berekenen.

Wat bedoel je met opgewekte vermogen? Ik heb onlangs de kWh-meter via de pulse uitgang aangesloten op de S1255PC op BE7. Dan krijg het verbruik (kWh) via MyUplink inzichtelijk. De opgewekte energie zie je via de warmtemeters, die zitten in MyUplink in het onderste keuzemenu. Daar heb je ook de koeling, sww met El. element, sww zonder element, cv met El. element en cv zonder element.

Is dat wat je zocht?

Wil je de verbruikte energie weten dan moet je een pulsetelling uitvoeren via BE6 of BE7. Daarvoor moet je een externe kWh-meter hebben die alleen de wp monitort. Erg omslachtig idd maar alleen zo weet de wp hoeveel stroom die verbruikt

Je moet als je de opwek van de wp zoekt, kijken naar geproduceerde energie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS0u2b34L-tVAhCjU0hHgxz92cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffDNhdLVIgvVJPyLC6J9utev.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe dit zoals gezegd wekelijks om mijn excel bij te werken.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Ander roep je maar

Edit:
Je krijgt t via de usb per uur te zien idd. Je moet ze optellen voor totalen. Dat is wat je op de bijgevoegde foto ziet.
Als de maand voorbij is telt de wp het zelf voor je op en dat kan je in het bestand " monthly" zien

[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 04-09-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 11:40

ReLight

echo("What Now ? !")

Check! Fixed 🎉. Jejj.

code:
1
2
[S2125 updated to v2.42.0
- Fixed an issue with alarm 538/227 (50) ”Sensor error BP8” which occurred when S2125 was not operational due to ”high ambient temperature”]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:25
@jurgen purgen top de uitgebreide reactie!
Ik kom er nu nog niet even uit. Morgen maar verder in duiken

Ik zoek inderdaad naar opwek Wp/ de geproduceerde energie van de warmtepomp. Als ik dat deel door de afname van het net, dan weet ik de COP.

Is dat dus uit de usb logging te halen zonder extra sensors/meter?

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Peter spijker schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:20:

Zou dit kunnen kloppen?

Van je rekensom kan ik nog niet veel chocola maken.

Ik doe het zelf aan de hand van de debietmeters. De pompsnelheid is altijd 100% en daarbij heb ik ongeveer 20 liter per minuut in totaal over alle groepen. Daar reken ik mee.

Dan pak ik voor de dT de waarden van BT3 en BT12 of BT25 en BT71

Dat gooi ik in de formule en dan rolt daar een representatieve COP uit.

Homewizard gebruik ik daarbij voor de buitenunit en de SMO S40 log ik ook op de slimme stekker zodat ik het verbruik vd sturing incl de pomp (60 Watt bij die 100%) ook mee tel.

Dan rolt daar gewoon iets bruikbaars uit.

Pthermisch in Watt wordt dan (20 l/min bij dT 3K)
(20/3600)*998*4192*3

Dat deel je door het opgenomen vermogen vd buitenunit die je met de Homewizard hebt gemeten en als je de pomp niet separaat meet tel je daar bijv 60 Watt bij op. Ook kun je het opgenomen vermogen van de binnenunit er nog bij tellen als je die weet (is vrij stabiel, eenmaal gemeten kun je dat getal wel vastzetten in excel).

PS: voor SWW kan ik het niet goed meten want die flow weet ik niet en is wisselend.

Maar toch heb ik met bovenstaande een goede indicatie van hoe de WP presteert.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 04-09-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Peter spijker schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:10:
@jurgen purgen top de uitgebreide reactie!
Ik kom er nu nog niet even uit. Morgen maar verder in duiken

Ik zoek inderdaad naar opwek Wp/ de geproduceerde energie van de warmtepomp. Als ik dat deel door de afname van het net, dan weet ik de COP.

Is dat dus uit de usb logging te halen zonder extra sensors/meter?
Dit is idd te zien zonder extra meters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJsiPD5lWY7RVeboQWXvq4OaiE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqSWHgbrFTP5o1Ydr13nHu5e.png?f=fotoalbum_large

Dit krijg je er dan 'ruw' uit. Beetje wissen wat je niet nodig hebt en schuiven om het makkelijk naast elkaar te krijgen en je info staat er die je zoekt. Let wel, dit is alleen gemeten tijden "werk". Standby en alles haal je uit je HW-meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Dinjesk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:03:

*Edit*

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde in mijn app. In de webbrowser zie ik de waarden wel juist weergegeven. Net even een mail gestuurd naar NIBE.

Ik gebruik zelf een Samsung A41.
Bij mij zijn alle waarden hoger dan 100 niet uit te lezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNLgtYSp5t0nJtjeXzovmc3ipVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akxpTwgpAxymqrx3nvx98IN3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YcPMYKrvrowThEc5374Ua8Jjvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4zfb1Xdg7TZ3RUuQL8wMylB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Wie heeft er ervaring met het aansluiten van een NIBE EME20 op een SolarEdge SE4K en wil deze met mij delen? Gaat met name om waar ik deze moet aansluiten op de SolarEdge.

Deze is namelijk (nog) niet aangesloten op de SolarEdge, wel op de SMO S40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
martius schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:07:
Wie heeft er ervaring met het aansluiten van een NIBE EME20 op een SolarEdge SE4K en wil deze met mij delen? Gaat met name om waar ik deze moet aansluiten op de SolarEdge.

Deze is namelijk (nog) niet aangesloten op de SolarEdge, wel op de SMO S40.
Heb je hier al even gekeken:

Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit

Daar zijn er meerdere die met dit bijltje gehakt hebben.

Succes alvast.

Mijn SolarEdge gekoppeld via modbus( meer geluk dan wijsheid). Dit staat ook omschreven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:17
Aanstaande vrijdag wordt de warmtepomp NIBE 20-6 met de smo 40 en boiler met 3 fase heater ingeregeld. Afgelopen vrijdag is deceptie opgeleverd en hebben we warm water.

Zijn er nog punten waar ik op moet letten, vragen mbt de inregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
jurgen purgen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:41:
[...]

Heb je hier al even gekeken:

Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit

Daar zijn er meerdere die met dit bijltje gehakt hebben.

Succes alvast.

Mijn SolarEdge gekoppeld via modbus( meer geluk dan wijsheid). Dit staat ook omschreven in dit topic.
Een Nibe EME 20 is bij een combinatie Nibe SMO S40 en een SolarEdge SE4K overbodig. Modbus aanzetten op de SolarEdge en omvormer aanmaken in de SMO (menu 7.5.12). LET OP. Poort bij mijn SE4K was 1502 ipv 502.
Na status "Aangesloten" is er een extra menu beschikbaar 4.2.2 waar je kan aangeven wat te doen met de zonne-energie.

Echt te simpel. Dank @jurgen purgen voor het draadje doorsturen

Binnenkort de Nibe EME 20 maar eens uit de installatie halen....

• jurgen purgen
martius schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:26:
[...]

Een Nibe EME 20 is bij een combinatie Nibe SMO S40 en een SolarEdge SE4K overbodig. Modbus aanzetten op de SolarEdge en omvormer aanmaken in de SMO (menu 7.5.12). LET OP. Poort bij was 1502 ipv 502.
Na status "Aangesloten" is er een extra menu beschikbaar 4.2.2 waar je kan aangeven wat te doen met de zonne-energie.

Geen dank. We zijn hier om elkaar te helpen. Ik liep ook vast tot ik net als jou de 1(1502>502) verwijderde om de verbinding te maken ;)

• jurgen purgen
[quote]jurgen purgen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 06:30:
[...]

Ik heb hetzelfde in mijn app. In de webbrowser zie ik de waarden wel juist weergegeven. Net even een mail gestuurd naar NIBE.

Ik gebruik zelf een Samsung A41.
Bij mij zijn alle waarden hoger dan 100 niet uit te lezen

[URL="https://tweakers.net/i/Hge3Vs3zE4wS-YBQqBzwVQ_YHn8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/akxpTwgpAxymqrx3nvx98IN3.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

[Afbeelding]
[/quote]

Meerdere mails verder , waarin mij onder andere werd gevraagd de app opnieuw te installeren, geen verbetering.

Ze gaan er naar kijken is mij aangegeven.

Let's wait and see

Edit: :9B Verkeerde bericht gereply'd

• jurgen purgen
Dinjesk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:03:

*Edit*

[Afbeelding]
Heb na mailcontact met NIBE de app opnieuw geïnstalleerd, maar geen resultaat.

Er wordt naar gekeken zegt men
:9B # laatste dagdienst..

• Aziraphale
@martius Heb je hem dan bedraad of via wifi aangesloten? Ik heb een 3680H en die zou ik ook graag willen laten werken met mijn Nibe, net als mijn Solax omvormer.

• Dinjesk
jurgen purgen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:30:
[...]

Heb na mailcontact met NIBE de app opnieuw geïnstalleerd, maar geen resultaat.

Er wordt naar gekeken zegt men
:9B # laatste dagdienst..
Hier ook geprobeerd. Cache van de app verwijderen, opnieuw installeren.

We gaan het zien in een volgende update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Aziraphale schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:45:
@martius Heb je hem dan bedraad of via wifi aangesloten? Ik heb een 3680H en die zou ik ook graag willen laten werken met mijn Nibe, net als mijn Solax omvormer.
Beide zijn bedraad aangesloten middels TCP/IP Modbus en niet via RS485.

Wel even checken of de apparaten SunSpec gecertificeerd zijn. Overigens heb ik maar 1 omvormer en weet dan ook niet of er meer aangesloten kunnen worden. In de SMO S40 kan je volgens mij meerdere omvormers toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
martius schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:54:
[...]

Beide zijn bedraad aangesloten middels TCP/IP Modbus en niet via RS485.

Wel even checken of de apparaten SunSpec gecertificeerd zijn. Overigens heb ik maar 1 omvormer en weet dan ook niet of er meer aangesloten kunnen worden. In de SMO S40 kan je volgens mij meerdere omvormers toevoegen.
Ze zijn wel SunSpec gespecificeerd, maar de SE hangt via wifi aan mijn netwerk en alle info haal ik dus binnen via de cloud. Dan zal ik dus even uit moeten zoeken hoe ik dat dan via TCP/IP modbus moet gaan doen. Mijn Solax is wel via een kabel op mijn router aangesloten, dus ik zou natuurlijk een switch op zolder neer kunnen zetten en zo beide omvormers bedraad aan kunnen sluiten. Ik heb nog wel een 10/100mbps switchje liggen en dat lijkt me voor die omvormers toch wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:46
Knowbody schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:20:
Vannacht een vreemd fenomeen, dat ik schaar onder de noemer "SMO S40 bugs".

Koelen stond aan. Graadminuten 120

Handmatig via de app via de optie Smart Guide, gevraagd voor "meer warm water, voor 3 uur"

WP heeft het vat opgewarmd en toen dat klaar was gebeurde er iets waarvan ik blij ben dat ik midden in de nacht op de Myuplink App keek.

Na het opwarmen vh vat is de WP in koeling gegaan. De SMO bleef echter in de stand "warm water bereiden".
De retour temperatuur werd hoger dan de aanvoer, wat vreemd is bij warmwater maken, nietwaar.

Bij de warmtepomp was de uitblaas waarschijnlijk boven de 60 graden!!

Het SWW vat koelde af, terwijl er volgens de besturing "warmwater vraag" was. Dus het element is ook nog bijgesprongen!

Ik heb de actie afgebroken door de SMO uit te zetten.

Daarna ter controle of alles nog goed was maar weer even een "warmwater vraag voor 3 uur" gestart en deze actie gestopt toen het element bij kwam (wat gebeurt als de retourtemperatuur boven de 55 graden komt, het water was toen vonden de 47 gr)

Ik heb nagedacht over wat dit kan zijn, en de besturing van de driewegklep is uitgesloten. Dat het SWW vat werd afgekoeld is duidelijk! Het ding deed simpelweg het ene en volgens zichzelf het andere. Bij de warmtepomp was immers de vierwegklep omgeschakeld zodat er gekoeld werd en de software was bezig met warmwater, wat vreemd was want die actie was net daarvoor afgerond.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit fenomeen heb ik dus ook na laatste firmware update. Inmiddels als ik warmwater op klein zet, is het fenomeen weg… op gemiddeld (wat hij altijd had gestaan) doet hij dit. Hij warmt een halve graad op. Stopt, wacht tot halve graad weg is en begint weer.

Heb jij hier nog last van gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ph4nt0m schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:27:
[...]

Dit fenomeen heb ik dus ook na laatste firmware update. Inmiddels als ik warmwater op klein zet, is het fenomeen weg… op gemiddeld (wat hij altijd had gestaan) doet hij dit. Hij warmt een halve graad op. Stopt, wacht tot halve graad weg is en begint weer.

Heb jij hier nog last van gehad?
Is het fenomeen vergelijkbaar dan? Bij mij was het het vat aan het afkoelen....!
Niet meer gehad en inmiddels 1 sw versie verder.

Nog steeds draait de pomp GP12 niet in koelmodus als hij in ruststand staat. Voor de rest gaat het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4nt0m
Knowbody schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:28:
[...]

Is het fenomeen vergelijkbaar dan? Bij mij was het het vat aan het afkoelen....!
Niet meer gehad en inmiddels 1 sw versie verder.

Nog steeds draait de pomp GP12 niet in koelmodus als hij in ruststand staat. Voor de rest gaat het prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4JmYH07qv70fS36nRQrXSsWPdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcst7C9JWOEqu9YWOu8QJJ5M.png?f=fotoalbum_large
Bij mij koelde mn vat, en wilde gezellig bijverwarmen. Tevens voelde ik ook nog eens dat de vloer warmer werd op sommige plekken. De retourleiding was hoger dan mn aanvoer naar de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nymt48eoqo5LextqlqmvawCye-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gUZhEQh7ZGscffiwNG3nz0Of.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, wellicht met de rmu s40 te maken die eerder die dag is geïnstalleerd. Nibe moet hier nog naar kijken samen met de installateur. Voor nu op klein warmwater zetten lost het op. Maar geen idee wat de rmu met het warme water te maken heeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@ph4nt0m bedankt. Sta ik hier niet alleen in met die ervaring ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4nt0m
Knowbody schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:29:
@ph4nt0m bedankt. Sta ik hier niet alleen in met die ervaring ;)
Gebruik je toevallig ook smart price adoption? Wellicht dat dit iets ermee te maken kan hebben. Heb echt geen flauw idee…. Maar zodra nibe ernaar gekeken heeft, laat ik het je weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ph4nt0m schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:38:
[...]

Gebruik je toevallig ook smart price adoption? Wellicht dat dit iets ermee te maken kan hebben. Heb echt geen flauw idee…. Maar zodra nibe ernaar gekeken heeft, laat ik het je weten
Zo staat het. En waarom staat het zo? Ik heb het niet nodig maar ik vind het geweldig om in de RMU te zien wat de rode en groene momenten per dag zijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuLHcBKl4558XWHAOfWC3RybOCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwSZLnqrvXRXg60tk5jk6q3T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 08:45
[...]

Mocht je hem willen verkopen dan heb ik wel interesse. Mijn F1255 heeft hem wel nodig om met de inverter te kunnen communiceren. Nieuw zijn ze echter absurd duur.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
[...]

Een Nibe EME 20 is bij een combinatie Nibe SMO S40 en een SolarEdge SE4K overbodig. Modbus aanzetten op de SolarEdge en omvormer aanmaken in de SMO (menu 7.5.12). LET OP. Poort bij mijn SE4K was 1502 ipv 502.

Ik heb vandaag ook mijn omvormer se8k aangesloten op mijn smo s40.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGLo4Q6fpg_JlRjrrfJrW7hr0YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzw5zxZb6gNCxqUDP5vRqx1N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg de huidige waarden, waarbij de dag, maand en jaar op 0 blijven.
Is dit bij jou ook zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyqzZsjbJoBnCTUKm55sHaSQH8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OYev9gzh5P1Myy0VU7fTiCe4.png?f=fotoalbum_large

In menu 4.2.2 kun je kiezen wat te doen met de pv. Is dit bij jou ook zo beknopt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_axelji6pUUCi5PMv-JLExvbLv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9n6I8U0oGgGzgzMHdExVSlJa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb vandaag ook mijn omvormer se8k aangesloten op mijn smo s40.
[Afbeelding]

Ik krijg de huidige waarden, waarbij de dag, maand en jaar op 0 blijven.
Is dit bij jou ook zo?
[Afbeelding]

In menu 4.2.2 kun je kiezen wat te doen met de pv. Is dit bij jou ook zo beknopt?
[Afbeelding]
Wat is daar aan hardware voor nodig? Ik heb me nog niet zo verdiept in het modbus verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Als ik op zoek ben naar info over NIBE machinerie zoek ik het altijd op op deze pagina:

https://partner.nibe.eu/For-partners/Search-documents/

Hier vind je alle bestanden,uit vrijwel alle landen waarin NIBE actief is, in een hoop verschillende talen.

Ik ben bezig te zoeken naar een boiler of buffervat voor mijn situatie. Hier vind je ze echt allemaal. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:00:
[...]

Wat is daar aan hardware voor nodig? Ik heb me nog niet zo verdiept in het modbus verhaal.
Ik had geen extra hardware nodig.

Ik heb dit gevolgd om modbus in mijn inverter aan te zetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFUCdIfGd6jgAtkXS9yrf3YUQwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/na4elLsn7d6YZFGu6Msa76Vz.png?f=fotoalbum_large

En dit voor het toevoegen bij nibe
Drunkmeister in "Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit"

[ Voor 5% gewijzigd door Dinjesk op 09-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 22:00
Hij staat er, mijn warmtepomp !

Bovenstaande setup met 100litet buffervat gaat mijn huis van verwarming en koeling voorzien.

Ik ben me nog aan het inlezen maar ik zou een paar tips fijn vinden (voor een aantal zaken ga ik ooo nog terug naar de installateur maar in basis ga ik er vanuit dat ik zelf een eind zou moeten kunnen komen:

- mijn rmu 40 lijk ik niet te kunnen gebruiken om koeling in te stellen, deze heeft alleen maar een verwarmingsinstelling, klopt dat ?

- koeling kan ik wel via de app of op de smo instellen (en hij is ook geinstalleerd en ingericht op koelen)

- ik heb nu bij “instellingen modus auto (pomp staat op auto)” ingesteld:

Start koeling vamaf 20 graden
Filtertijd op twee uur

Dat zou volgens mij moeten betekenen dat hij kan starten met koelen, correct ?

Bij “binnenklimaat/temperatuur/koeling” heb ik “ klimaatsysteem 1” ingesteld op 21 graden.

Dat zou moeten betekenen dat hij mijn temperatuur naar 21 graden probeert te brengen, toch ?

Issue is dat de pomp niets doet… hij start niet, geen ventilator, geen compressor.

Vergeet ik nog iets ?

Heel af en toe start hij wel (sinds maandag heeft de compressor 6 uur gedraait in de koelstand geeft de app aan).

Voordat ik mijn installateur bel: het lijkt me het meest waarschijnlijk dat ik iets over het hoofd zie…

Iemand een tip ?

Nog een vraag: ik weet inmiddels dat ik “menu 5” kan oproepen door de back-knop ingedrukt te houden (ik heb er niets in veranderd), maar er lijkt ook nog een menu 7 te zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@helm71 ik heb je post hierheen verplaatst, wellicht vind je in dit topic al wat antwoorden en un ieder geval zijn hier de ervaringsdeskundigen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Super, graag zelfs !

Ik denk dat ik mijn probleem inmiddels heb opgelost….
Ik heb de default instellingen van nibe ingegeven en spontaan gaat de pomp aan:

https://www.nibe.eu/downl...erwarmen_SMO40_vvm320.pdf

Ik weet bijna zeker dat het lag aan een fout van de installateur, de rmo stond niet ingesteld als binnensensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Mmm… toch niet… de unit heeft 25 minuten gedraaid en stopte.. geen indicatie waarom…

Ik neem aan dat dat niet hoort ? (My first heatpump…)
Pagina: 1 ... 34 ... 89 Laatste