NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:46
Thanks! Ga ik dat eens proberen

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Hi Storeman,

Ik zit met hetzelfde en het is mij afgelopen jaar nog niet gelukt om dit op te lossen.
Nu vroeg ik me af of je een verbetering hebt gezien de afgelopen dagen met de aanpassingen die je hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
@riberts Gelukkig(?) ben ik niet de enige. Ik heb de aanpassing knowbody doorgevoerd, maar dat geeft eigenlijk hetzelfde beeld als ik al had na de aanpassing van de DOT. Hij blijft dus op 41Hz draaien deze zachte dagen. Stuk beter dan 57Hz, maar wat mij betreft zou dat nog 25% lager kunnen.

Welke WP en sturing heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Nu online
Bij mij gaat het om een SMO S40 met een f2120-8

na de opstartpiek gaat de compressor naar 25Hz en daarna naar 57-80 Hz.
ik zal van de week ook is gaan spelen met deze instelling en kijken of het verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:23
Eea kan ook best met je afgiftesysteem te maken hebben. zoveel variabelen... ;)
Kijk ook eens naar je gevraagde compressorfrequentie. Best kans dat die lager is dan de werkelijke frequentie. de buitenunit neemt de gevraagde frequentie en een zootje andere sensoren en besluit dan dat er meer nodig is.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJObKYvaX5h8JrM2OVHjJLAdZ2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnW5Q4twowryZoNf2ka8pRSH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door wickydude op 13-10-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Nu online
bij mij is dit gelijk met uitzondering van de opstart piek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vRNhd00nvtUnyR-KT-kBJ-5TmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DrUhlB9xs1lKVgNTRR07rrYn.png?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen vloerverwarming, 16 groepen waarvan er nu 14 open staan.
Het zou ook kunnen dat hier teveel flow doorheen komt zoals eerder benoemd in dit topic (het zijn RIHO constant flow ventielen) dus weet niet precies of de ingestelde waarde ook echt de flow is.
aankomende week zal ik dit ook eens aanpassen naar 18-20l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Te veel flow kan volgens mij niet snel een probleem zijn. Hoe hoger de flow, hoe hoger je de retourtemp uit je vloerverwarming, dan hoeft je WP niet veel te doen om de temperatuur te verhogen.

De aanvoertemp vanuit de WP ligt aan het einde van het 25Hz deel van de run wel boven de gewenste/berekende aanvoertemperatuur? Ik vermoed van wel (net als bij mij), maar wel even checken.

Dat er een boel variabelen zijn, is mij ondertussen wel duidelijk, maar hoe deze variabelen nu gecombineerd worden tot onlogisch gedrag, is het grote vraagteken. In de basis zou de WP naar een toerental geregeld moeten worden waarbij de WP net iets warmer water levert dan gevraagd door de stooklijn. Hoeveel erboven kan je sturen a.d.h.v. weersverwachtingen, te verwachten defrosts, prijsverwachtingen en verwachtingen voor een DHW run. Dit gedrag ligt er wat mij betreft veel te ver vanaf en een aantal van deze parameters zouden ook al in de berekende aanvoertemperatuur kunnen zitten ipv in het gevraagde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik ben er zeker van dat er een logica in gebakken zit, alleen vertellen ze er niet bij wat die logica dan is :)
Op mij komt het over als dat de unit doet wat ie volgens Nibe moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Misschien dat nog een voorbeeld van een Nibe (bodem/water) warmtepomp helpt. Ik heb speciaal een wat koudere dag (10 maart dit jaar, gemiddelde temperatuur net onder 7.7C gemeten door buitenvoeler BT1) gekozen en daar kun je in de onderste grafiek zien dat de Nibe regeling de gevraagde frequentie (gele stippen) keurig gevolgd wordt door de geleverde frequentie (oranje). Je kunt ook zien dat de gevraagde frequentie omhoog gaat als de berekende Ta omhoog gaat (roze lijn bovenste grafiek) en weer terug als de berekende Ta naar beneden gaat. De piek is als er warm water gemaakt wordt.

Mijn weersafhankelijke regeling moet aan gaan bij -180 GM. Dat zie je gebeuren net voor 14u. Je ziet ook dat het aantal GM ook nog flink onder de -200GM kan zakken ('s nachts). Het mooie van deze instellingen is dat er (hele) lang runs gemaakt worden op een laag toerental van de compressor. Op de bewuste dag leverde de Nibe 34kWh CV warmte bij een verbruik van 4.4kWh (COP 7.7).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQL1WQ60bWW5im_7hERZfp-WShk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YqZSVgqVHKNJA8Q8GPmuQ9wJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 13-10-2025 14:58 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:53
Nieuwe update:

Version: 4.5.7
Release date: 2025-10-13
ADDED
• Support for EEBUS functions MPC (Monitoring of Power Consumption) and LPC (Limiting of Power
Consumption)
• Possibility to set different temperatures for minimum calculated cooling supply and stop cooling. This
improves regulation of supply cooling temperature around the minimum supply temperature
• SMO S40: Support for Grundfos UPM4 PWM-controlled charge pumps
• SMO S40 med GSHP: AUX input for “Activate all brine pumps”
• S11/1255/S11/1256: AUX output “Delays cooling indication”
• VVM S500: Support for two S2125-16
• RMU S40 updates to v2.7.1(only with wired connection)
• F2120/S2125: Added protection status in menu 3.1.8.X
• S2125-8/12 updates to v3.1.19:
-At high ambient temperatures, the lowest value of BT1 or BT28 is used to avoid compressor blocking
during " high ambient heating"
- Possibility to disable the “Fan de-icing” function from the indoor unit
- S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in
high humidity
• S2125-14/16/20 updates to v3.1.16:
- At high ambient temperatures, the lowest value of BT1 or BT28 is used to avoid compressor blocking
during "high ambient heating"

CHANGES
• Fixed issues with the public REST API in menu 7.5.15
• Improved heating comfort in Smart Room Comfort
• Improved Smart Guide flow of indoor temperature
• SMO S40 with GSHP: Possiblity to Read/Write BT63 (register 3809), BT68 (register 3810) and BT69
(register 3811). Now available via REST API and Modbus TCP/IP
• Removed menu 4.30.4 Factory reset from myUplink to prevent user to use function by mistake
• VVM S330 / SVM S332: Fixed that min supply was not possible to set to 7°C
• Fixed issue that operating mode brine pump when “continuous operation 10 days” is finished defaults
to “manual” mode
• Minor adjustments to menu and menu texts
• SMO S40: Fixed issue with short operation time in system with Smart Price Adaption and Solar PV
• F2040-8/F2050-10: Fixed issue with displaying of BP8
• S735 Fixed issue that coluld cause alarm 600 (safety input inverter) or alarm 479 (Fault in safety
circuit in SFT) as fan stopped during filter cleaning

Deze vind ik wel erg interessant voor mij: - S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in high humidity.

Merkte hier altijd de meeste problemen in hoge luchtvochtigheid situaties.

[ Voor 4% gewijzigd door mvrooij op 13-10-2025 15:30 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
mvrooij schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:29:

Deze vind ik wel erg interessant voor mij: - S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in high humidity.

Die viel mij ook meteen op. Volgens mijn hebben we het hier afgelopen winter over gehad. Dit was ook bij mij een probleem. Defrosts van 15 minuten, en elke 3e 25 minuten sloeg nergens op. Heb ik ook bij mijn installateur aangegeven, maar hij klaagde er over dat Nibe steeds niet thuis gaf. Lijkt me dat we niet voor niets hebben geklaagd. Ik hoop dat dat nu beter is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:27

Piper

No guts, no glory

wickydude schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:22:
Ik ben er zeker van dat er een logica in gebakken zit, alleen vertellen ze er niet bij wat die logica dan is :)
Op mij komt het over als dat de unit doet wat ie volgens Nibe moet doen.
Volgens mij willen wij ook teveel beïnvloeden op dat ding, daar moet je geen Nibe voor kopen geloof ik.

Ik herken het gedrag overigens ook, hier een F2120-12 die ruim bemeten is. Volgens ons heilige chatgpt speelt ook het volgende mee:
De inverterregeling in de F2120 heeft ramp rates (veranderingssnelheid van Hz beperkt tot ±X Hz per minuut).
Dat voorkomt drukschommelingen en cavitatie in het koudemiddelcircuit.
Dus zelfs als hij wil afregelen, mag dat maar langzaam.
→ Jij ziet dan een aanvoer die al piekt, terwijl de compressor nog “na-ijlt”.

Hij mag niet direct naar z’n minimale Hz (rond 25 Hz).
• En als hij daar eenmaal is, zit er een minimale looptijd of drukvoorwaarde op voordat hij mag stoppen of nog verder omlaag mag.
→ Daardoor zie je bij lage warmtevraag liever korte stops dan lang moduleren.
Het is jammer dat het nog te warm is buiten, ik heb te weinig runs nu om dingen goed te checken. Hij zou wat mij betreft ook langzamer mogen pruttelen maar verder werkt het ook wel prima. Weinig runs en niet heel kort.

Start GM is -180min, bijverwarming stappen op 1000, start diff bijverwarming op 2000. DOT op -20, max verschil aanvoertemp op , GP10 apart in het vvw circuit, ukv-100 in serie aangesloten.

Wat hebben jullie als waarde bij Max versch aanvoertemperatuur bij compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:53
Hier draait mijn WP al niet meer sinds 7 Oktober, binnen temp blijft tussen de 21 en 20,5. Met deze temperaturen is het voor de WP ook wat lastiger om goed te draaien.

Hier start hij als de gemiddelde buiten temp 24h 14 graden is. Twijfelde om dit naar 15 te zetten, maar het zit nog op het randje. Binnen voelt het goed aan en is het niet nodig geweest om te draaien. Verwacht dat hij morgen of overmorgen weer zal gaan beginnen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:10
@storeman ik zou eens de dT omlaag zetten naar 4 of 5 graden.
Ik vermoed dat vanwege je hoge flow de WP veel vermogen nodig is om de ingestelde dT te behalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
@Piper Het is mi ook niet zo gek dat ie met deze buitentemperaturen kortere runs maakt.
Het warmteverlies uit het huis is dan ook nog niet zo groot. Hij kan niet lager dan 25Hz, daar redt ie het momenteel vrij makkelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Lopen er meer mensen tegenaan dat hun bedraad aangelsoten RMU S40 regelmatig een spontane reboot heeft?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:28
Aziraphale schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:59:
Lopen er meer mensen tegenaan dat hun bedraad aangelsoten RMU S40 regelmatig een spontane reboot heeft?
Niet alleen bedrade …. 😱

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:00
Nieuwe update:

Dank voor het delen van deze info.
Ik ben ook erg benieuwd naar deze “improved defrost sequence”. Vorig jaar in november/december was die van ons bijzonder vaak aan het defrosten. De omstandigheden waren ook erg slecht, maar ik had toch zo mijn bedenkingen bij deze functie. De regeling raakte er compleet door van streek en de COP ging volledig onderuit.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
AnJaJoRe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:06:
[...]

Niet alleen bedrade …. 😱
Ah, helder. :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
riberts schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:59:
bij mij is dit gelijk met uitzondering van de opstart piek.
[Afbeelding]

Ik heb alleen vloerverwarming, 16 groepen waarvan er nu 14 open staan.
Het zou ook kunnen dat hier teveel flow doorheen komt zoals eerder benoemd in dit topic (het zijn RIHO constant flow ventielen) dus weet niet precies of de ingestelde waarde ook echt de flow is.
aankomende week zal ik dit ook eens aanpassen naar 18-20l/m
Maar doe dat dan vanuit de pomp! Niet gaan knijpen om minder debiet te krijgen.

Knijpen doe je alleen om de onderlinge balans (bv een korte groep die hal en toilet doet moet dan verhoudingsgewijs minder debiet krijgen t.o.v. het grote geheel (die vol open horen te staan)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Nieuwe update:

ADDED
• Support for EEBUS functions MPC (Monitoring of Power Consumption) and LPC (Limiting of Power
Consumption)
• Possibility to set different temperatures for minimum calculated cooling supply and stop cooling. This
improves regulation of supply cooling temperature around the minimum supply temperature
• SMO S40: Support for Grundfos UPM4 PWM-controlled charge pumps
• SMO S40 med GSHP: AUX input for “Activate all brine pumps”
• S11/1255/S11/1256: AUX output “Delays cooling indication”
• VVM S500: Support for two S2125-16
• RMU S40 updates to v2.7.1(only with wired connection)
• F2120/S2125: Added protection status in menu 3.1.8.X
• S2125-8/12 updates to v3.1.19:
-At high ambient temperatures, the lowest value of BT1 or BT28 is used to avoid compressor blocking
during " high ambient heating"
- S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in
high humidity
• S2125-14/16/20 updates to v3.1.16:
- At high ambient temperatures, the lowest value of BT1 or BT28 is used to avoid compressor blocking
during "high ambient heating"

CHANGES
• Improved heating comfort in Smart Room Comfort
• Improved Smart Guide flow of indoor temperature
• SMO S40 with GSHP: Possiblity to Read/Write BT63 (register 3809), BT68 (register 3810) and BT69
(register 3811). Now available via REST API and Modbus TCP/IP
• Removed menu 4.30.4 Factory reset from myUplink to prevent user to use function by mistake
• VVM S330 / SVM S332: Fixed that min supply was not possible to set to 7°C
• Fixed issue that operating mode brine pump when “continuous operation 10 days” is finished defaults
to “manual” mode
• Minor adjustments to menu and menu texts
• SMO S40: Fixed issue with short operation time in system with Smart Price Adaption and Solar PV
• F2040-8/F2050-10: Fixed issue with displaying of BP8
• S735 Fixed issue that coluld cause alarm 600 (safety input inverter) or alarm 479 (Fault in safety
circuit in SFT) as fan stopped during filter cleaning

Net als ik niet thuis ben.....

Hopelijk hebben we hier het meeste aan:
"Improved heating comfort in Smart Room Comfort"

Na het updaten zal de pomp mode voor koeling wel weer zoals gewoonlijk op intermitterend springen. Geen kabouter die die bug opvalt en Nibe NL leest ook niet mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 13-10-2025 21:54 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Piper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

Volgens mij willen wij ook teveel beïnvloeden op dat ding, daar moet je geen Nibe voor kopen geloof ik.

Ik herken het gedrag overigens ook, hier een F2120-12 die ruim bemeten is. Volgens ons heilige chatgpt speelt ook het volgende mee:

[...]

Het is jammer dat het nog te warm is buiten, ik heb te weinig runs nu om dingen goed te checken. Hij zou wat mij betreft ook langzamer mogen pruttelen maar verder werkt het ook wel prima. Weinig runs en niet heel kort.

Start GM is -180min, bijverwarming stappen op 1000, start diff bijverwarming op 2000. DOT op -20, max verschil aanvoertemp op , GP10 apart in het vvw circuit, ukv-100 in serie aangesloten.

Wat hebben jullie als waarde bij Max versch aanvoertemperatuur bij compressor?
Het hele probleem met Nibe regelingen speelt vrijwel altijd bij oversized.

Ik zou iedereen die niet eigenwijs is dan ook willen adviseren te kiezen voor een warmtepomp waarbij wordt gerekend met bèta factor 0.8, uitgaande van een warmteverlies bij -6 gr C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Dat is dan ook de issue. In de meeste gevallen (ook bij mij) vindt er helemaal geen verliesberekening plaats. Ik kwam er ook pas later achter dat dat een mogelijkheid is.
Vorige winter was niet heel koud, en niet lang koud, mijn wp heeft nog niet alles moeten geven om het huis warm te houden. Ben benieuwd hoe het komende winter gaat, inclusief ons nieuwe HR++ glas.

Heb al eerder gezegd dat ik prima tevreden ben, Nibe heeft zijn warmtepompen niet zo uitgelegd dat hij de hele dag draait. Met het verbruik dit eerste jaar en het aantal starts/uren ben ik tot nu tevreden.
Beetje optimalisatie kan nog, maar ordegrootte ben ik een heel eind tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
[quote]mvrooij schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:29:
Nieuwe update:

Zojuist deze update gedownload en geinstalleerd, probleemloos zo het lijkt, zelfs de ( niet-bedrade ) RMU S40 werd meegenomen
Ben eigenlijk wel tevreden zo het nu loopt, RMU als kamersensor leidend sinds de ‘Machine learning’ werd geintroduceerd

Verloop van twee dagen graadminuten en compressor met programma er onder, de compressor activiteit bij hoge graadminuten zijn momenten van SWW-opwarmen, de thermostaatstaat dan laag waardoor de GM hoog stijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co7pcrTTBZg8KJ7dHVn0C9qho6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGxuNAsQEK6OoZWQtb2HRBJG.png?f=fotoalbum_large

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:59:
Is mij nog niet opgevallen (met bedrade aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
[b]AnJaJoRe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:14
...
Ben eigenlijk wel tevreden zo het nu loopt, RMU als kamersensor leidend sinds de ‘Machine learning’ werd geintroduceerd

Verloop van twee dagen graadminuten en compressor met programma er onder, de compressor activiteit bij hoge graadminuten zijn momenten van SWW-opwarmen, de thermostaatstaat dan laag waardoor de GM hoog stijgen
[Afbeelding]
Zou je geen langere runs willen hebben (bijv door de graadminuten sterker negatief te laten worden voordat de wp opstart)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnJaJoRe
macbelly schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:01:
[...]

Zou je geen langere runs willen hebben (bijv door de graadminuten sterker negatief te laten worden voordat de wp opstart)?
Door de gematigde temperaturen zijn ze nu wat kort, dat klopt, een paar weken geleden wat het wat koeler toen waren de runs wat langer. Deze grafiek was dus twee dagen, dus plm.8 runs per dag, bij mijn systeem met alleen radiatoren is het wachten op lagere graadminuten minder aangenaam. Wel heb ik onlangs de pompsnelheid in rust verlaagd van 10 naar 5% waarna het systeem nog wat rustiger reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:27

Piper

No guts, no glory

wickydude schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:16:
@Piper Het is mi ook niet zo gek dat ie met deze buitentemperaturen kortere runs maakt.
Het warmteverlies uit het huis is dan ook nog niet zo groot. Hij kan niet lager dan 25Hz, daar redt ie het momenteel vrij makkelijk mee.
Het stomme is juist dat ‘ie niet naar de 25Hz teruggaat, terwijl dat makkelijk moet kunnen.
Pagina: 1 ... 95 96 Laatste