NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:45
Nu al defrosts? Hier is de buitentemperatuur niet onder de 5 graden geweest en mijn F2040-6 had geen defrosts. Deze zie ik normaal pas vanaf de 2 graden Celsius buitentemperatuur.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:47
Zojuist de eerste software update sinds versie 9350R6 gedaan... Dus nu kan ik myuplink ook gaan ontdekken:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:48
cgms schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:05:
Zojuist de eerste defrost gehad op mijn s2125 12 na de software update. Helaas nog steeds 15 minuten. Vraag aan andere s2125 bezitters (ook de niet 12 variant): hoe lang duurt bij jullie een defrost?
Hier vannacht 7 defrosts gehad om het uur ongeveer tussen 01:00 en 07:00. Ieder defrots duurde ongeveer 10 tot 12 minuten
Vind 7 stuks aardig veel, hier andere ook al met meerdere defrosts? Temperatuur binnen perfect hoor, dus niks mis mee maar had er niet al zoveel verwacht. Stroom was vannacht wel erg goedkoop dus de WP is wat harder gaan draaien door de SPA natuurlijk omdat hij in de avond tussen 17:30 en 22:00 zelfs helemaal uit geweest is.
Ik vraag me soms wel af of hij dan daarna niet te hard moet werken om het in te halen? Stroom is lekker goedkoop dus verbruik kan natuurlijk hoger zijn maar kosten lager. Dat is waar het omdraait.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:01:
De F2050-6 draait sinds vanmiddag. De AMS10-12 split unit is afgekoppeld en de installatie binnenshuis is opnieuw gedaan. Door het vervallen van de HBS binnenunit kon het geheel worden herzien. Bij het opnieuw maken van de binneninstallatie heb ik de routing grotendeels zelf bedacht met het oog op weinig geluid vanuit het systeem.
Dat is gelukt! Het geheel draait nu een stuk stiller dan voorheen. Daar ben ik tevreden mee.
Het SWW vat is ook van zijn plek geweest en nu voorzien van een titanium actieve anode. Geen omkijken meer naar.
De oude bijverwarming heeft plaatsgemaakt voor een ELK 9 en het geheel is ook voorzien van een Spirotech ontluchter en magneetfilter.

De UPM2 25-70 pomp is vooralsnog gebleven en draait nu vrijwel geruisloos, zelfs op de maximale stand. Het opnieuw opbouwen van het leidingwerk heeft daar enorm toe bijgedragen.
Theoretisch levert deze pomp teveel flow en zag ik later vanavond dat het draaide met een delta T van iets meer dan 1K.

Alle instellingen heb ik op de standaard waarden gezet. Ik verwacht dat het nu nauwelijks nodig is om te tweaken simpelweg omdat het vermogen van deze setup beter zal passen bij de woning.

Het is een mooie stille installatie geworden waar ik een stuk blijer van word in vergelijking met hoe het was.

De buitenunit draait mooi rustig, en ook op 120 Hz vanmiddag toen de boel werd opgestart .

Het SWW vat moest uiteraard opnieuw worden gevuld en is daarna direct verwarmd. De ELK 9 heeft daarbij ook geholpen dus dat ging snel!

Heb hier lang naar uitgekeken. Het geheel draait trouwens zonder buffervat, net zoals voorheen.
Nu ben ik toch benieuwd waarom je uiteindelijk geen parallel buffervat hebt geplaatst. Niet dat ik het wel zou doen, maar je was er best van overtuigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52
Hier mooie lange runs gehad vannacht. Door de harde wind koelde het huis wat verder af en heb ik de stooklijk een punt verhoogd (heb geen ruimtevoeler, dus ook geen correctie).

Nu constateer ik hetzelfde gedrag als onlangs, als ik de stooklijk een punt verhoog, dan gaat de WP rustiger lopen. Wat ik zie gebeuren:

- berekende aanvoertemp gaat omhoog
- frequentie gaat omlaag
- de aanvoertemp komt iets onder de berekende aanvoertemp
- graad minuten nemen licht toe

Dit gedrag is toch onverklaarbaar?!

Ook zie ik dat de run freq vlak wordt bij een iets hogere stooklijk of bij iets lagere buitentemperaturen. Ik ben nu niet ontevreden, maar het knaagt wel dat ik het gedrag niet begrijp en dat ik er geen grip op heb.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:32
cgms schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:05:
Zojuist de eerste defrost gehad op mijn s2125 12 na de software update. Helaas nog steeds 15 minuten. Vraag aan andere s2125 bezitters (ook de niet 12 variant): hoe lang duurt bij jullie een defrost?
Ik heb defrosts gehad van 6 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:30
jasring schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

Mogelijk zijn het defrosts, bij sommige types worden die als starts aangegeven.
Zijn er andere getallen waar ik dat aan zou kunnen aflezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
G-addict schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

Nu ben ik toch benieuwd waarom je uiteindelijk geen parallel buffervat hebt geplaatst. Niet dat ik het wel zou doen, maar je was er best van overtuigd.
Goede vraag! Dat heeft te maken met de ervaringen hoe het 'oude systeem' functioneerde. Ik kreeg daarbij steeds meer de indruk dat een Nibe systeem graag zo werkt, daarom. Ook had ik defrosts bij warme temperaturen van +10

Maar het komt dus allemaal doordat het systeem oversized was en dan krijg je het niet goed.

Er zit ongeveer 150 liter in de vloer en de rest zit in de buizen. Het is voldoende. De oude zag graag 100 a 120 liter en dat had ik dus ook wel, maar die opgave is het minimum.

De F2050-6 ziet graag 20 a 50 liter. Dus voldoet ruimschoots.
Nu zie ik een veel betere regeling, de unit draait continu sinds gisterenavond en heeft nog geen enkele defrost gehad.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
storeman schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:02:
Hier mooie lange runs gehad vannacht. Door de harde wind koelde het huis wat verder af en heb ik de stooklijk een punt verhoogd (heb geen ruimtevoeler, dus ook geen correctie).

Nu constateer ik hetzelfde gedrag als onlangs, als ik de stooklijk een punt verhoog, dan gaat de WP rustiger lopen. Wat ik zie gebeuren:

- berekende aanvoertemp gaat omhoog
- frequentie gaat omlaag
- de aanvoertemp komt iets onder de berekende aanvoertemp
- graad minuten nemen licht toe

Dit gedrag is toch onverklaarbaar?!

Ook zie ik dat de run freq vlak wordt bij een iets hogere stooklijk of bij iets lagere buitentemperaturen. Ik ben nu niet ontevreden, maar het knaagt wel dat ik het gedrag niet begrijp en dat ik er geen grip op heb.
Heb je zicht op de waardes van de sensoren ? BT 25 en BT71. Omgekeerd ?

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:52:
[...]

Hier vannacht 7 defrosts gehad om het uur ongeveer tussen 01:00 en 07:00. Ieder defrots duurde ongeveer 10 tot 12 minuten
Vind 7 stuks aardig veel, hier andere ook al met meerdere defrosts? Temperatuur binnen perfect hoor, dus niks mis mee maar had er niet al zoveel verwacht. Stroom was vannacht wel erg goedkoop dus de WP is wat harder gaan draaien door de SPA natuurlijk omdat hij in de avond tussen 17:30 en 22:00 zelfs helemaal uit geweest is.
Ik vraag me soms wel af of hij dan daarna niet te hard moet werken om het in te halen? Stroom is lekker goedkoop dus verbruik kan natuurlijk hoger zijn maar kosten lager. Dat is waar het omdraait.
Hij doet er zelfs nu weer 1, snap echt niet waarom dit nu nodig is..

Vraag me af of het met de SPA te maken heeft die ik op maximaal heb staan. Ik kan het afzetten maar misschien denkt NIBE wel dit is meest gunstige op basis van stroomprijs over 24h gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door mvrooij op 26-10-2025 10:24 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Nah de app is idd erg karig vergeleken met myupway.... Wellicht moet ik mij toch maar eens gaan verdiepenin HA of Homey
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWsXG01TrBriJ1CIZgQMh0CJQfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VioWHc3knhh2Ru7oBOsoLL06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
G-addict schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:44:
Nah de app is idd erg karig vergeleken met myupway.... Wellicht moet ik mij toch maar eens gaan verdiepenin HA of Homey
[Afbeelding]
Ik heb het Advanced menu en kan vanuit daar bijna alles zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8iXBN9P4xgYYzCnJEJDDgRO-0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nFN6bBSs76jJC71vBBKQW23Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:24
G-addict schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:44:
[Afbeelding]
Bedoel je niet waardeloos zonder abonnement?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:20
mvrooij schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Hij doet er zelfs nu weer 1, snap echt niet waarom dit nu nodig is..

Vraag me af of het met de SPA te maken heeft die ik op maximaal heb staan. Ik kan het afzetten maar misschien denkt NIBE wel dit is meest gunstige op basis van stroomprijs over 24h gezien.
De S2125-12 hier heeft vannacht geen enkele defrost gedaan. Minimum temperatuur was hier iets boven de 6 graden.
Grootste deel van de tijd heeft de compressor rond de 30Hz gedraaid, een uurtje rond de 40Hz.
Temperatuur van de verdamper zat rond de 0 graden met korte uitschieters naar de -2 graden.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Luchtenburger schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

De S2125-12 hier heeft vannacht geen enkele defrost gedaan. Minimum temperatuur was hier iets boven de 6 graden.
Grootste deel van de tijd heeft de compressor rond de 30Hz gedraaid, een uurtje rond de 40Hz.
Temperatuur van de verdamper zat rond de 0 graden met korte uitschieters naar de -2 graden.
Bedankt voor je reactie. Heel apart, gebruik jij SPA ook op Opslaan PLUS (zo noemen ze het voortaan..)?

Hier is de verdamper de gehele nacht ook rond 0 geweest met uitschieters naar -3 / -4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
mvrooij schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heel apart, gebruik jij SPA ook op Opslaan PLUS (zo noemen ze het voortaan..)?

Hier is de verdamper de gehele nacht ook rond 0 geweest met uitschieters naar -3 / -4.
Nee, ik heb SPA niet aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
mvrooij schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Mijn 'nieuwe vriend' draait nu onafgebroken al 15 uur. Geen defrosts.
SPA staat ook hier op saving plus en staat niet aan voor SWW.
Weather Control staat op factor 10.
Volgens menu 1.4 is Opslaan Plus nu actief.

Bij mijn weten zou Machine Learning niet mogen werken, want ik heb de sensor uitgevinkt. De ruimte komt langzaam op temperatuur. Het is een 32 uurtjes zonder verwarming geweest maar niet koud.

De regeling is duidelijk niet van plan graadminuten weg te werken (ik heb altijd al gedacht dat dat ook niet de intentie zou zijn). Hij kan nu met de kleinere compressor veel mooier op de berekende aanvoertemperatuur blijven. Ik verwacht dat hij eind van de middag en de hele avond zal stoppen vanwege de stroomprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 26-10-2025 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier ook nog geen enkel defrost gehad op de S2125-12 icm met de SMO S40. Buitentemperatuur was hier net boven de 5 graden. SPA heb ik niet aan staan.

Systeem draait hier perfect, een mooie lang run vannacht met een frequentie tussen de 40 en 60Hz. Enige is dat hij alles wat eerder geleerd was weer vergeten lijkt na de software update. Huis koelde vannacht mede door de harde wind wat meer af, aanvoer ging toen naar 37 graden wat er voor zorgt dat het nu dus 22 graden binnen is (target is 21). Vloerverwarming duurt nu eenmaal lang om door te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:35
Vanwege mijn type installatie heb ik dus geen ervaring met defrosts, Maar ik vraag me af of het werk wat nu gevraagd wordt niet te veel is voor de korte periode waarop die nu beoordeeld wordt.

Wat ik bedoel te zeggen is het volgende.
Dit jaar heb ik een andere manier van voorbereiding van het stookseizoen geprobeerd.
'24 en '23 probeerde ik zo ver mogelijk het jaar in te gaan voordat de warmteopwekker voor het eerst aanging. Het idee was toen om het aantal stookdagen te verminderen. Minder werk zou gelijk zijn aan minder kosten dacht ik.
Wat mij opviel was dat het betonnen frame van de woning dus tot aan de eerste stookdag bleef afkoelen en dat er in de eerste week de meeste energie werd onttrokken aan mijn bron in vergelijking met perioden erna waar het beton eindelijk op temp was gekomen.
Dit jaar ben ik vanwege de warme en vooral zonnige weken in september al begonnen met het verwarmen vd woning, of eigenlijk het systeem water in de vloerverwarming. Omdat ik sinds april tot 22 september water met een temp van 20Gr rondpompte door dit systeem is de massa tot in de kern afgekoeld. Dat was ook te zien aan de onverwarmde cq ongekoelde flowtemp de twee weken voor 22 september, die bleef constant rond de 21,3Gr.
Dit jaar heb ik de flow temp op zonne-energie (2x) langzaam verhoogd tot een retour van nu 23,5Gr. Ik heb het idee dat als ik het op deze manier doe ik minder vd WP vraag en zo zuiniger het jaar door kom.

Misschien dus de vele defrosts omdat er nu in een kort tijdbestek alle koude uit de constructie getrokken moet worden omdat daar wellicht in de zomer alle warmte uit is gehouden middels koelen.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ik222 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:11:
Hier ook nog geen enkel defrost gehad op de S2125-12 icm met de SMO S40. Buitentemperatuur was hier net boven de 5 graden. SPA heb ik niet aan staan.

Systeem draait hier perfect, een mooie lang run vannacht met een frequentie tussen de 40 en 60Hz. Enige is dat hij alles wat eerder geleerd was weer vergeten lijkt na de software update. Huis koelde vannacht mede door de harde wind wat meer af, aanvoer ging toen naar 37 graden wat er voor zorgt dat het nu dus 22 graden binnen is (target is 21). Vloerverwarming duurt nu eenmaal lang om door te trekken.
Ik heb altijd al gedacht dat hij het weer snel zou vergeten. Het zou me ook niet verbazen dat van de spanning af halen al voldoende is om machine learning waardeloos te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
jurgen purgen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:11:
Vanwege mijn type installatie heb ik dus geen ervaring met defrosts, Maar ik vraag me af of het werk wat nu gevraagd wordt niet te veel is voor de korte periode waarop die nu beoordeeld wordt.

Wat ik bedoel te zeggen is het volgende.
Dit jaar heb ik een andere manier van voorbereiding van het stookseizoen geprobeerd.
'24 en '23 probeerde ik zo ver mogelijk het jaar in te gaan voordat de warmteopwekker voor het eerst aanging. Het idee was toen om het aantal stookdagen te verminderen. Minder werk zou gelijk zijn aan minder kosten dacht ik.
Wat mij opviel was dat het betonnen frame van de woning dus tot aan de eerste stookdag bleef afkoelen en dat er in de eerste week de meeste energie werd onttrokken aan mijn bron in vergelijking met perioden erna waar het beton eindelijk op temp was gekomen.
Dit jaar ben ik vanwege de warme en vooral zonnige weken in september al begonnen met het verwarmen vd woning, of eigenlijk het systeem water in de vloerverwarming. Omdat ik sinds april tot 22 september water met een temp van 20Gr rondpompte door dit systeem is de massa tot in de kern afgekoeld. Dat was ook te zien aan de onverwarmde cq ongekoelde flowtemp de twee weken voor 22 september, die bleef constant rond de 21,3Gr.
Dit jaar heb ik de flow temp op zonne-energie (2x) langzaam verhoogd tot een retour van nu 23,5Gr. Ik heb het idee dat als ik het op deze manier doe ik minder vd WP vraag en zo zuiniger het jaar door kom.

Misschien dus de vele defrosts omdat er nu in een kort tijdbestek alle koude uit de constructie getrokken moet worden omdat daar wellicht in de zomer alle warmte uit is gehouden middels koelen.
Als het beton kouder is dan de gewenste ruimtetemperatuur ben je effectief aan het koelen.
Dat is ook de reden dat mijn minimale aanvoertemperatuur (1.30.4) niet op 20 graden staat (startgids IBS Nibe NL geeft dat aan, is gebaseerd op een ruimtetemperatuur van 20) maar op 22.

NB. Die instelling is niet hetzelfde als de stooklijn bij 22 te laten beginnen. Het effect van 1.30.4 op 22 zetten is dat hij nooit lager berekend.

Hij berekend ook nooit hoger dan 28 want dat is de grens die ik gebruik bij 1.30.6

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 26-10-2025 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:53
Het maakt heel veel uit of je wp uit de wind staat of er vol in. De mijne staat vrij beschut, geen enkele defrost nog, bt16 is wel een pasr keer onder nul geweest, maar niet zoveel dat er ontdooid moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:53
ik222 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:11:

Ik heb dezelfde installatie, waar kan ik zien of ik defrost gehad heb? Graadminuten vannacht opgelopen tot -850, compressie tussen 40 en 100. Prima alles op temperatuur!

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Pieter Hermens schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Ik heb dezelfde installatie, waar kan ik zien of ik defrost gehad heb? Graadminuten vannacht opgelopen tot -850, compressie tussen 40 en 100. Prima alles op temperatuur!
Ik lees de SMO S40 via modbus uit in Home Assistant, daar kan ik het zien.

Maar bij deze temperaturen al dergelijke negatieve graadminuten en een warmtepomp die bijna maximaal gaat lijkt mij wel een uitdaging worden als het echt koud wordt?

[ Voor 18% gewijzigd door ik222 op 26-10-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door ik222 op 26-10-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
wickydude schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:23:
Het maakt heel veel uit of je wp uit de wind staat of er vol in. De mijne staat vrij beschut, geen enkele defrost nog, bt16 is wel een pasr keer onder nul geweest, maar niet zoveel dat er ontdooid moest worden.
Mijne staat tegen de gevel en eigenlijk wel heel eind uit de wind.. dat lijkt me ook niet dat het kan zijn. Ik zeg ook niet dat het perse verkeerd is mijn deforsts maar andere hebben het dus vannacht niet gehad met een S2125-12..

Mag ik vragen wat vandaag en gisteren per dag jullie verbruik geweest is van de WP zelf? Ik heb een losse meter op mijn WP dus ik kan het exact uitlezen. Ben erg benieuwd, twijfel om de SPA 1 standje minder te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Mijn 'nieuwe vriend' draait nu onafgebroken al 15 uur. Geen defrosts.
SPA staat ook hier op saving plus en staat niet aan voor SWW.
Weather Control staat op factor 10.
Volgens menu 1.4 is Opslaan Plus nu actief.

Bij mijn weten zou Machine Learning niet mogen werken, want ik heb de sensor uitgevinkt. De ruimte komt langzaam op temperatuur. Het is een 32 uurtjes zonder verwarming geweest maar niet koud.

De regeling is duidelijk niet van plan graadminuten weg te werken (ik heb altijd al gedacht dat dat ook niet de intentie zou zijn). Hij kan nu met de kleinere compressor veel mooier op de berekende aanvoertemperatuur blijven. Ik verwacht dat hij eind van de middag en de hele avond zal stoppen vanwege de stroomprijs.
Ja bij mij heeft hij bijvoorbeeld gisteren toen stroom dus duur was tussen 09:15 en 11:30 niet gedraaid. Toen is hij zachtjes aangegaan met een hogere verbruik tussen 13:30 en 15:00 omdat toen stroom veruit goedkoopste was. Dan stuurt hij dus perfect meer warmte de vloer in. Toen om 17:45 is hij uitgegaan tot 22:25. Heeft toen tot 00:00 erg rustig gedraaid (20hz en verbruik van 30 watt) en toen is hij begonnen en heb ik tussen 00:00 en 07:00 7 defrosts gehad die ieder max 10 min duurde. Op basis van de stroomkosten is dit allemaal prima en de temperatuur is binnen ook perfect (tussen 21,3 en 22). Alleen mij staan die aantal defrosts niet echt aan.. Probeer gewoon te vinden waarom dit bij mij wel gebeurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:35
Knowbody schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Als het beton kouder is dan de gewenste ruimtetemperatuur ben je effectief aan het koelen.
Dat is ook de reden dat mijn minimale aanvoertemperatuur niet op 20 graden staat (startgids IBS Nibe NL geeft dat aan, is gebaseerd op een ruimtetemperatuur van 20) maar op 22.
Om de woning in de zomer comfortabel te houden, is 18-20Gr nodig. Tijdens de winter is de stooklijn rond 20Gr buiten idd ook 22Gr. In de zomer nog op 20Gr bij 20Gr buiten.

Maar mijn opmerking was meer rondom het gesprek van de defrost tijdens het opstarten vd WP na de zomer.

Passief koelen moet ik erbij zeggen. Ik heb het dit jaar weer geprobeerd om met de instellingen te spelen om passief te verwarmen. Dat lukt helaas niet omdat de temp in september niet toereikend is om passief mee te verwarmen. (O/W pv met met PVT op W en dus te weinig directe zoninstraling)

Voor jou ben ik zeker blij dat je de WP hebt staan die past bij je situatie. Mooi en voor velen van ons ook leerzaam dat je ons hebt meegenomen in die reis. Ik ben er een stuk wijzer van geworden en heb mijn systeem daardoor nu al zolang goed staan dat ik niet meer weet wat er nu ook alweer allemaal aangepast was om welke reden :P . Maar succes en veel comfort toegewenst met je aangepaste systeem richting het nieuwe stookseizoen d:)b

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
mvrooij schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Ja bij mij heeft hij bijvoorbeeld gisteren toen stroom dus duur was tussen 09:15 en 11:30 niet gedraaid. Toen is hij zachtjes aangegaan met een hogere verbruik tussen 13:30 en 15:00 omdat toen stroom veruit goedkoopste was. Dan stuurt hij dus perfect meer warmte de vloer in. Toen om 17:45 is hij uitgegaan tot 22:25. Heeft toen tot 00:00 erg rustig gedraaid (20hz en verbruik van 30 watt) en toen is hij begonnen en heb ik tussen 00:00 en 07:00 7 defrosts gehad die ieder max 10 min duurde. Op basis van de stroomkosten is dit allemaal prima en de temperatuur is binnen ook perfect (tussen 21,3 en 22). Alleen mij staan die aantal defrosts niet echt aan.. Probeer gewoon te vinden waarom dit bij mij wel gebeurt...
Omdat je unit bevriest denk ik 🙃
Kun je zien aan BT16. Als die onder nul komt krijg je ijsvorming. Bij mij zakte die tijdens bedrijf van ca 8 naar 0 of net iets er onder. Als het bij jou thuis vannacht kouder was dan bij mij thuis heb je al een oorzaak gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door wickydude op 26-10-2025 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:53
ik222 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Ik lees de SMO S40 via modbus uit in Home Assistant, daar kan ik het zien.

Maar bij deze temperaturen al dergelijke negatieve graadminuten en een warmtepomp die bijna maximaal gaat lijkt mij wel een uitdaging worden als het echt koud wordt?
Toch geen probleem afgelopen winter. Het is een hybride opstelling. Stond afgesteld dat gasverwarming bij 5 graden zou bijspringen. Heb ik uiteindelijk op -5 graden geplaatst. Geen gas meer gebruikt afgelopen winter.

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
mvrooij schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

Mijne staat tegen de gevel en eigenlijk wel heel eind uit de wind.. dat lijkt me ook niet dat het kan zijn. Ik zeg ook niet dat het perse verkeerd is mijn deforsts maar andere hebben het dus vannacht niet gehad met een S2125-12..

Mag ik vragen wat vandaag en gisteren per dag jullie verbruik geweest is van de WP zelf? Ik heb een losse meter op mijn WP dus ik kan het exact uitlezen. Ben erg benieuwd, twijfel om de SPA 1 standje minder te zetten.
Gisteren is hier 9,4 kWh verbruikt voor de verwarming, vandaag 8,0 kWh tot dusver.
Temperatuur in huis is net boven de 20 graden.
Verbruik is wat de WP zelf registreert (register weet ik zo niet).
SPA staat uit, curve staat op 3, offset op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Luchtenburger schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:30:
[...]

Gisteren is hier 9,4 kWh verbruikt voor de verwarming, vandaag 8,0 kWh tot dusver.
Temperatuur in huis is net boven de 20 graden.
Verbruik is wat de WP zelf registreert (register weet ik zo niet).
SPA staat uit, curve staat op 3, offset op 0.
Ik meet hem dus met een kWh meter, dit is altijd hoger dan het apparaat zelf meet. Maar gisteren zat ik op 11,18 en vandaag zit ik al op 19,22 puur door de Defrosts van vannacht. Nu doet hij al sinds half 5 niks door de SPA. Graadminuten staan ook daardoor op +100. Aan de stroomprijs te zien zal hij rond 22:00/23:00 weer starten.
Temperatuur binnen wel altijd rond 21,5. Heb eigen stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
wickydude schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Omdat je unit bevriest denk ik 🙃
Kun je zien aan BT16. Als die onder nul komt krijg je ijsvorming. Bij mij zakte die tijdens bedrijf van ca 8 naar 0 of net iets er onder. Als het bij jou thuis vannacht kouder was dan bij mij thuis heb je al een oorzaak gevonden.
Deze ging vannacht meerdere malen richting -2 / -3. Ik snap dat hij daardoor gaat starten, maar vind gek dat hij daar bij mij dus als enige zo vaak komt. Buitentempratuur meter van Nibe zelf heeft als laagste 7,3 gemeten en mijn eigen buiten meter 6,7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:45
De BT16 heeft afgelopen nacht hier net de 0 kortstondig aangetikt meer niet. Laagste buitentemperatuur was hier 5 graden vannacht.
Heb je misschien de stille mode ingeschakeld? Dan draait de ventilator minder hard en koelt de verdamper meer af. Of heb je op een andere manier de ventilator snelheid of lucht aan- of afvoer beperkt?

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
mvrooij schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Je hebt een instelling op de S20 waarmee je defrosts bij een S2125 kunt beïnvloeden. Heb je daar wat mee gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
jurgen purgen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:42:
[...]

[~]

Voor jou ben ik zeker blij dat je de WP hebt staan die past bij je situatie. Mooi en voor velen van ons ook leerzaam dat je ons hebt meegenomen in die reis. Ik ben er een stuk wijzer van geworden en heb mijn systeem daardoor nu al zolang goed staan dat ik niet meer weet wat er nu ook alweer allemaal aangepast was om welke reden :P . Maar succes en veel comfort toegewenst met je aangepaste systeem richting het nieuwe stookseizoen d:)b
Ja dank ik hoop dat ik er goed aan gedaan heb 😊

Jouw systeem is vrij uniek en erg bijzonder. Daar zijn er niet zoveel van.

PS het voetpunt vd stooklijn op 22 zetten is niet hetzelfde als de instelling bij 1.30.4 laagste waarde verwarming op 22 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:43
( @Knowbody Goede tip, met onderbouwing, van die minimale aanvoer temperatuur bij vv naar 22 C )

Hier draaide de S2125 de afgelopen 24u èèn lange run. compressor tussen 35 en 60 Hz.
GraadMinuten staat ingesteld op -100.
De berekende GM was de afgelopen 24u gemiddeld rond de -250 met een vreemde duik om 06:20u naar -480. Deze waarde werd door de S2125 zelfstandig* in 2 uur weer weggepoetst terug naar de eerder -250.
(*heb een hybride systeem, maar werd zoals ingesteld niet aangesproken)

De S2125 heeft de vrijstaande woning met 320m2 (waarvan 240m2 vv) braaf op 21 C gehouden. :)
Omdat de aanvoertemp nu voor het eerst boven de 28 C kwam, zijn ook de Jaga fancoils in het thuiskantoortje gaan draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door aandegrift op 26-10-2025 19:39 ]

Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
wickydude schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:23:
Mijn nieuwe staat een paar meter van de oude af, maar tegen de gevel en met de dichte zijkant op het westen. Dus ook lekker uit de wind.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe de planten vlak bij de erfafscheiding gaan reageren op de koude uitblaas. De erfafscheiding is 2,5 meter van de F2050.
Overigens is het bed in de slaapkamer 1 meter hemelsbreed van de warmtepomp af. Momenteel geen trillingen of overlast, maar goed hij draait net een dag en het is nog geen winter.

De oude zijn fan is aan het freewheelen, want staat in de wind. Er zit op 15 cm wel een achterwand. Hoe de oude het gaat doen op zijn nieuwe bestemming zal ik hier ook laten weten. Daar gaat hij op een 300 liter buffer, met als afgiftesysteem radiatoren.

Vannacht was hij dus aan het inhalen dus liep continue, zonder defrost. Met de oude had ik er veel meer gehad.

Wat wel het vermelden waard is: de AMS 10-12 doet (deed) het met de huidige temperaturen op sloffen, 25 Hz en dat staat ongeveer gelijk aan 600 Watt uit het net.
Hij trekt dan vooral over de verdamper en daarom heb ik dan steeds die defrosts.
Wordt er douchewater warm gemaakt, gaat uiteraard de compressor veel meer werk verzetten en wordt de verdamper veel minder koud (dat was ook een reden dat ik aan en buffervat ging denken). Deze buitenunit gaat veel beter tot zijn recht komen op de nieuwe werkplek, daar ben ik van overtuigd.

Maar de F2050-6 heeft natuurlijk veel minder balletjes en 25 Hz staat daar ongeveer gelijk aan 300 W uit het net en de 120 Hz wordt vrij makkelijk gehaald bij een SWW run van een net gevuld koud vat 😄

[ Voor 27% gewijzigd door Knowbody op 26-10-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Knowbody op 26-10-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Hier gisteren 9,3kWh.
Temperatuur BT1 ook wat hoger dan mijn eigen sensor die niet tegen de muur zit.
BT 28 ongeveer hetzelfde als BT1. Westkant tegen de garage aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHhRWfwuMEK9MnbzNk2GwW8XJW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NwhDppb013FD7kfytA92WWR5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Je hebt een instelling op de S20 waarmee je defrosts bij een S2125 kunt beïnvloeden. Heb je daar wat mee gedaan?
Zie hier de instellingen. Staan zo goed als allemaal op wat Nibe zelf wil:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBt2mD-C6hpf-DxrI0nrsJr08kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCAyiit59jvXX50SLVjHMzPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmu1p32dcbtGDLjqvVqgQo2_tMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uw4dkyOqSdkca0Kk0z723m2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PlaUkLdJHGxcfIVDgwpz4lVITg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0qX5e6b1jvHsa57ULZlwgvV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0DzwMORYqdbC-94f_oNJ5b-Bec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KTbbYfSnjMW61ZoTHlVx1zp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q69qxLNCaM2HIhDcRlSkLEj1uww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRzS99Y5hYqNinahRC5Aowz2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Henielma schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:42:
De BT16 heeft afgelopen nacht hier net de 0 kortstondig aangetikt meer niet. Laagste buitentemperatuur was hier 5 graden vannacht.
Heb je misschien de stille mode ingeschakeld? Dan draait de ventilator minder hard en koelt de verdamper meer af. Of heb je op een andere manier de ventilator snelheid of lucht aan- of afvoer beperkt?
Lijkt er niet op, heb alles normaal staan volgens mij.

Buitenunit staat oostkant van de gevel garage onder een overstek van de rietenkap. Deze rietenkap blijft wel water druppen op de unit maar komt er verder niet in.

Hier vlug een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8pnM8ewPNtQZmKNatrPoEOBxrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY8Akz8kOCBRygWwHnfTjNO0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door mvrooij op 26-10-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Opvallend was het standby verbruik van de AMS 10-12. 35 Watt

De F2050-6 doet 9 Watt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:20:
Opvallend was het standby verbruik van de AMS 10-12. 35 Watt

De F2050-6 doet 9 Watt
S2125-12 doet 6 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
En de S2125-8 ongeveer 5 Watt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste