0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Sinds juli dus dynamisch en nu mijn eerste stookseizoen met echte dynamische sturing. Voorheen getest maar toen ook bezig met andere testen van mijn installatie, dus nu pas echt zicht op hoe dynamisch met mijn installatie werkt.Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:08:
[...]
Je kunt ook comfort kiezen. Bij een lage stooklijn zoals de mijne gaan de smart functies het verschil niet echt maken. Die functies lijken mij vooral nuttig bij een systeem met alleen maar radiatoren.
Om nu te komen op jouw punt van een lage stooklijn.
Ik werk met een eigen stooklijn die bijna overeenkomt met 2-3 of 3-1. Omdat ik tussen beiden zit, gekozen voor een eigen stooklijn. 'k merk nu dat voorheen, met SPA uit, er gewacht werd op opwek van de zonnepanelen om direct te verwarmen als het niet noodzakelijk was vanwege het lage verlies vd woning. Nu wordt, vanwege OPSLAAN PLUS, gekeken naar de relatief goedkoopste, bekende, momenten van de dag en wordt de woning eigenlijk alleen op die tijden verwarmd. Wat ik wel merk is dat het tijdsslot vast staat, en het werk in de beschikbare tijd gepland wordt. Met een hogere aanvoer temp als gevolg. Opslaan dus .
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
lang verhaal kort . Met SPA, SMART CONTROLE, en nu ook contact met de slimme meter verveel ik me een beetje. hahaha
[ Voor 39% gewijzigd door jurgen purgen op 31-10-2025 12:06 . Reden: wat beeld materiaal erbij ]
die zag ik ook staan na de update maar wist niet of dat al besproken was en of het überhaupt nieuw was. zal wel een regio ding zijn denk. Volgens mij zag ik bij Heatgeek een keertje iets voorbijkomen dat er speciale energiecontracten zijn als je een wp hebt. Zoiets als de opslag bij dynamisch denk ikAziraphale schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Ok, thanks. Ik probeer het nu eerst even met Opslaan, heb ik daarna comfort nog op de achterhand.
Heb jij trouwens eng idee waar de "overdrachtsvergoeding" van 4.2.5.2 op slaat? Moeten/kunnen we daar wat mee?
Even een vraagje en opmerking over de achterblijvende bufferende werking van je vloer.
Heb je gekoeld deze zomer en heb je voorverwarmd voor het nu aanstaande stookseizoen?
Ik ben al sinds september de koude, van de vloerkoeling, uit t beton aan het trekken en de vloer heeft nu een constantere temp als dat ik eerder had.
Je moet je pomp denk ik een paar dagen tot eigenlijk een weekje geven om het beton op te warmen. Pas dan kan die ook gaan afstralen. Nachtkoeling gaat dit proces natuurlijk in de weg zitten en kost meer tijd om de plaat op temp te krijgen. Want terwijl de vloer opwarmt, geeft ie natuurlijk ook al warmte af. De gebruiker kan dat het idee krijgen dat er wat mis is.
[ Voor 34% gewijzigd door jurgen purgen op 31-10-2025 11:59 ]
Zit ook niet in de app, maar in het menu van de s320.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Eene kant prima als je het teveel gedoe vind, maar het stelt echt niks voor. Je pakt gewoon als "basis" de cijfers die jou huidige stooklijn nu neemt. Die stel je dan in bij Eigen Stooklijn en dan in de loop van de tijd zie je als het buiten bijvoorbeeld 10 graden is of het binnen te koud of te warm is. Mocht het te warm worden bij 10 graden buiten dan zet je hem 1 graden lager. Is het te koud dan zet je hem 1 graden hoger. Zo kun je het per buiten temp fine tunen.Aziraphale schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Ok, thanks. Ik probeer het nu eerst even met Opslaan, heb ik daarna comfort nog op de achterhand.
Heb jij trouwens eng idee waar de "overdrachtsvergoeding" van 4.2.5.2 op slaat? Moeten/kunnen we daar wat mee?
@mvrooij In mijn geval simpelweg geen tijd/zin om me daar uitgebreid in te verdiepen. Af en toe pas ik de offset iets aan als de temperatuur niet goed is, maar het is me gewoon teveel gedoe om dat bij iedere temperatuur te doen.
Dit brengt bij mij een veel stabielere binnen temperatuur.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Ik vermoed dat als je een dynamische energie leverancier hebt die ook nog verschillende tarieven hanteert per moment van de dag (extra stimulatie of ontmoediging) dat het daar voor dient. Wel mooi.Aziraphale schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Van een Tibber ofzo zou je dat kunnen verwachten. Of bijvoorbeeld Octopus (UK).
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
@jurgen purgen Koelen doe ik er niet mee, want dan krijg extreem korte runs en schiet hij in storing. Mijn huis lijkt, hoewel volledig geïsoleerd, gewoon redelijk wat warmte te verliezen in de nacht. Simpel voorbeeld: Als ik een avond de houtkachel aan heb gaat de temperatuur makkelijk naar 23-25 graden bij doorstoken, maar dat is de volgende dag volledig weg. Ik denk zelf dat type en leeftijd van het huis ermee te maken hebben (vrijstaand, 1956) en ook dat we altijd ventoren open hebben om de ventilatie in stand te houden. Centrale ventilatie met een wtw zou helpen en ik ben ook al over een oplossing daarvoor na aan het denken, maar dat is nog niet zo eenvoudig door de buizen.
Nachtverlaging doe ik niet aan, dus ik denk echt hij 's nachts te weinig buffert om ook overdag de temperatuur vast te kunnen houden.
@Knowbody Ik zit vandaag nog bij Energie van Ons en vanaf morgen bij Zonneplan. Bij die laatste zou ik me er iets bij voor kunnen stellen, bij de eerste absoluut niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 31-10-2025 20:07 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12, staat op stooklijn 3 en heb de compressor curve helemaal teruggedraaid waardoor ik nu draai op het minimum van 25Hz. Start verwarmen staat op -240 graadminuten.
Met deze temperaturen zit ik op een run tussen 2 a 3 uur, waarna het zo’n 2 uur duurt voordat de -240 graadminuten zijn bereikt.
Het lijkt er echter op dat de “defrost” na x aantal minuten bedrijf zijn ding gaat doen. Dus staat los van of het nodig is (mijn mening) of dat het net een tijd stil heeft grstaan. Regelmatig start de warmtepomp, 5 minuten later gaat de “defrost” zijn ding al doen, 1 minuut later gaan we weer verwarmen.
Hier goed te zien:
:strip_exif()/f/image/9MtRjVb7rJRCWQyYP3AHtoRj.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenste sensor is de indicator defrost, die zie je dus 2 minuten naar “ACTIVE” gaan (groen).
Ook terug te zien in de aantal starts, compressor frequentie en energieverbruik dat omhoog gaat.
Water temperatuur zie je het ook in.
Dit doet ie terwijl de verdamper (roze kleur) boven 0°C ligt. En binnen een minuut nadat het systeem aan is gegaan.
Later zie je hetzelfde weer rond 04:45, maar dan na zo’n anderhalf uur werken.
Dit voelt nogal inefficiënt. Is dit by design? Is er iets wat je kunt monitoren om te zien waarom het systeem dit nodig acht?
Het staat beschreven in de Nibe AMS10 Technical manual.The_FrankO schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:34:
Er werd hier van de week ook al over gesproken. De warmtepomp die aangeeft naar defrost te gaan zonder daar werkelijk noodzaak voor is. Op sommige plekken wordt er gesproken over dat dit is om de olie en gassen weer goed te krijgen. Toch voelt dit niet goed.
Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12, staat op stooklijn 3 en heb de compressor curve helemaal teruggedraaid waardoor ik nu draai op het minimum van 25Hz. Start verwarmen staat op -240 graadminuten.
Met deze temperaturen zit ik op een run tussen 2 a 3 uur, waarna het zo’n 2 uur duurt voordat de -240 graadminuten zijn bereikt.
Het lijkt er echter op dat de “defrost” na x aantal minuten bedrijf zijn ding gaat doen. Dus staat los van of het nodig is (mijn mening) of dat het net een tijd stil heeft grstaan. Regelmatig start de warmtepomp, 5 minuten later gaat de “defrost” zijn ding al doen, 1 minuut later gaan we weer verwarmen.
Hier goed te zien:
[Afbeelding]
Bovenste sensor is de indicator defrost, die zie je dus 2 minuten naar “ACTIVE” gaan (groen).
Ook terug te zien in de aantal starts, compressor frequentie en energieverbruik dat omhoog gaat.
Water temperatuur zie je het ook in.
Dit doet ie terwijl de verdamper (roze kleur) boven 0°C ligt. En binnen een minuut nadat het systeem aan is gegaan.
Later zie je hetzelfde weer rond 04:45, maar dan na zo’n anderhalf uur werken.
Dit voelt nogal inefficiënt. Is dit by design? Is er iets wat je kunt monitoren om te zien waarom het systeem dit nodig acht?
Het kan een vorm van defrost zijn, genaamd een oil return. Doordat je lange runs afdwingt kan het zijn dat de 3 uurs teller hier mee te maken heeft.
Ik lees hierin inderdaad het volgende:Knowbody schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:15:
[...]
Het staat beschreven in de Nibe AMS10 Technical manual.
Het kan een vorm van defrost zijn, genaamd een oil return. Doordat je lange runs afdwingt kan het zijn dat de 3 uurs teller hier mee te maken heeft.
During heating operation, this function is a variant of defrosting and occurs at 3 hours of accumulated operation
Lijkt dus niet onderuit te kunnen komen, ook met kortere runs ga je die “accumulated” 3 uur een keer halen.
Als het systeem nou zo was dat het bij een shutoff zou doen, dan had je nog kunnen tunen naar runs van net niet 3 uur.
Ik begrijp de 'frustratie'. Monitoren brengt dat met zich mee. Tweaker life.The_FrankO schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:31:
[...]
Ik lees hierin inderdaad het volgende:
During heating operation, this function is a variant of defrosting and occurs at 3 hours of accumulated operation
Lijkt dus niet onderuit te kunnen komen, ook met kortere runs ga je die “accumulated” 3 uur een keer halen.
Als het systeem nou zo was dat het bij een shutoff zou doen, dan had je nog kunnen tunen naar runs van net niet 3 uur.
Mensen die er totaal niet naar om kijken hebben ook totaal nergens last van. 😉
/f/image/BvhOE2Wlvd7n4TrIN8wQxvA8.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/LP3HBTK2JN9Tsh8kVtUcxE8V.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/EruFkMxsCikLtB3MDTMiX1Sr.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/XSEXthC2TB3xtkgnQ2EUYqrl.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/QtAsGpKnE9q3o4a4J5hdsb6v.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/MiTHwnX5lCL4BD0WwmFsVWmb.png?f=fotoalbum_tile)