kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:46:
[...]
Stel ik doe er niks mee, die zijn sowieso allemaal ingesteld op gewenste temperatuur 24, beïnvloed dat de instelling die ik zojuist heb doorgevoerd of andersom nu dat de sensor uit staat ? Dus 3/0 en sensor uit?
Ik heb een WW NIBE S1255PC. Een ver familielid van de jouwe.
In principe dezelfde machine maar ik heb de S regeling. (En ander koudemiddel)
In mijn woning ook 2 verdelers en elke ruimte eigen thermostaat.
Je moet het eigenlijk als een rem zien en niet meer als een conventionele thermostaat. De VRAAG- functie van de thermostaat is er niet meer ( of wordt iig niet meer naar geluisterd) maar de STURINGS-functie is nog wel aanwezig.
Hier heb ik te maken met een 2e verdieping die door een luchtlek meer energie nodig heeft om op te warmen als de 1e en begane grond. Omdat voldoende volume in mijn afgifte zit, kan ik bv de woonkamer en de 1e verdieping remmen en de 2e vol open zetten om daar wel het comfort te krijgen dat ik wil.
Een naregeling is dus niet altijd slecht. Het KAN nadelige invloed hebben op je (S)COP. Dit omdat je, net als bij mij, met een hogere aanvoertemperatuur aan de cv-zijde te maken krijgt. Voor de COP-jagers een big no-no. Maar ik wil gewoon niet inleveren op comfort (22,5-23C, gehele woning).
En wat het luchtlek betreft... Tot de oplossing is dit de oplossing. Met een mCOP van 5 vind ik een aanvoer van 30 C op zich wel ok. Vooral als SPA, (PVT),Smart Controle en Sunspec op de kosten letten.
Het beste voor jouw situatie is om alles op 23 te zetten en bv het washok en de badkamer op 30. Zo is heel je huis op 23 en als je wp zn run af moet maken, en omdat er groepen beginnen te sluiten, kan die de warmte lozen op die ruimtes.
En als advies, van een gevorderd NIBE gebruiker: geef het systeem zn tijd.
Ik heb het 1e jaar zelfs alles op auto gezet en niks aangeraakt. Ervaar het ongemak en leer wat er fout gaat (of fout staat ingesteld).
Het gemakkelijkst is het met de app. Maar daar zit een abbo aan vast voor full access. Je kan met basic ook een inzicht krijgen maar dan moet je aan de gang met screenschots en printscreens ( the good old days

).
Of ga Full Geek met HA. Daar ben ik nog niet en ik zou het meer voor logging inzetten dan voor aansturing. De aansturing is slim zat en met onlineverbinding en gebruikersdata werkt het systeem automatisch. Je moet alleen een grens bepalen. Via de stooklijn bepaal je die grens en ben jij niet meer nodig.
Ik gebruik WEL mijn woonkamerthermostaat maar dat is niet perse ter sturing maar ter meting. Een overshoot-rem als het ware, maar daar moet je heen werken vanaf WAR. Laat eerst het systeem op eigen bene lopen en verander niet teveel in 1 keer. Zorg dat je snapt wat je doet en herhaal dat om het te bevestigen.