Benjamin1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:45:
Hallo mede-tweakers,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de AI functie en bijbehorende sturing dmv de ruimtesensor.
Die van mij sinds de laatste 2 updates niet heel positief. Ik ervaar dat de WP telkens in de nacht vol gas staat te blazen en overdag voor het overgrote deel uit staat. Met deze temperaturen trekt mijn woning dat niet en het gevolg is dat de binnentemperatuur telkens schommelt tussen de 20 en 21 graden.
De ingestelde binnentemperatuur is 21 graden en de WAR is nu uitgeschakeld, regeling is geheel op binnentemperatuur.
SPA staat aan, op 'Opslaan' en de weerregeling had ik ook altijd aan staan maar die instelling is met de laatste updates verdwenen....
Ik had de Smo-s40 altijd regelen op WAR voor de update waarbij de binnentemperatuursensor leidend werd en WAR deed het altijd perfect.
Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen
Mijn hoop was vorig seizoen gevestigd op machine learning maar nee, er is weinig mis met WAR.
Ik heb een lage curve en laat hem 7x24 op deze curve lopen.
Nu het wat kouder wordt daalt de ruimtetemperatuur iets, maar dat is juist prettig. De vloer is namelijk gewoon warm.
In het voorseizoen loopt de warmtepomp niet continue en voelt de vloer lauw. Dan heb ik graag een warmere ruimtetemperatuur, 22+
Als het nu met een warme vloer 21.8 a 22.2 is is dat meer dan prima ! 21.5 is ook goed.
Regeling op een ruimtesensor is niet nodig en gaat gewoon niet goed met een trage vloer. En Nibe wist dat ook zal jaren.
Wat voor mij het beste werkt is een ruimtesensor aan/uit met hysterese van 0.1 aansluiten op een Aux en daarmee in de software de curve -1 te laten doen wanneer een ingestelde temperatuur wordt bereikt.
Dat kan iets doen in het voorseizoen zodat je iets van een begrenzer hebt.
Nu het buiten rond het vriespunt is, is dat al helemaal niet nodig, zoals gezegd bij een lage curve kan het zijn dat de ruimte wat minder warm wordt maar nog steeds prima comfortabel is omdat de vloer warmer zal zijn.
Nu bij mij is het ook continue defrosts en dat gaat met dan prima. De graadminuten komen steeds weer terug in het goede gebied.
Defrost had ik tot nu toe weinig zolang de buitentemperatuur boven de +3 bleef.
De relatieve graadminuten heb ik al vanaf het begin op 200 gezet in plaats van 400. Dat gaat hier perfect. Ik zou dat niet doen als de warmtepomp is over-gedimensioneerd (de meesten zijn dat)!
@
Benjamin1 als je SPA wilt blijven gebruiken kies dan "comfort".
Weerregeling zit in machine learning, als je je ruimtesensor uit vinkt krijg je die instelling weer terug.
[
Voor 7% gewijzigd door
Knowbody op 20-11-2025 09:56
]
Ik stop ermee.