Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:32
kayano55 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:15:
[...]

Dit zijn de grafieken, van de afgelopen nacht na de wijziging. Mij zegt het niets kunnen jullie mij hierover informeren?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt nog te warm buiten, daardoor krijg je die lange pauzes en korte runs. Zie het even aan, het wordt vanaf vrijdag warmtepompweer!

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:52
Knowbody schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:30:
[...]

Wel gedaan, uit nieuwsgierigheid. Nog niet sinds de update.

Ik heb de 3 stroomspoelen niet dus zou niet weten hoe hij het dan moet detecteren.

De buitenunit is 1 fasig, aangesloten op L2. Ik wil dit nog aanpassen naar L3 omdat de Bora kookplaat achter L1 en L2 zit aangesloten (en L3 wordt slechts gebruikt voor de ventilator)
Nou. Getest en na jaren denken dat er wat fout was, is de fasevolgorde, zonder dat ik wat aangepast heb, gevonden.
Hij deed t zelfde als altijd en nu wel geslaagd voor de test.
Wellicht dat er iets is aangepast in de FW. Ik heb hier bijna 4 jaar geleden ooit een berichtje over gestuurd naar Support. Wel netjes een mail dat ze mijn reactie ontvangen hebben.
Dus wellicht dat, volgens deze werkwijze, misschien volgend jaar de weergave van PV-opwek wel ik Wh wordt bijgehouden, ipv kWh, zoals die dat ook doen voor parameter Direct Gebruikt Vermogen. Kan je die weer over elkaar leggen.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:09

Piper

No guts, no glory

kayano55 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:15:
[...]

Dit zijn de grafieken, van de afgelopen nacht na de wijziging. Mij zegt het niets kunnen jullie mij hierover informeren?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou je graadminuten van -60 naar -120 kunnen zetten, dan krijg je wat minder maar langere runs. Andere optie is om start diff. Bijverwarming fors omhoog te zetten en verschil bijverw. stappen ook fors omhoog te zetten. Als je ‘m dan tussen 00:00-05:00 blokkeert moet de wp dezelfde warmte in je huis pompen in een kortere tijdspanne waardoor de temperatuur van de vloer wat hoger is als de gemiddelde mens wakker is.

• Knowbody
Piper schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:19:
[...]

Je zou je graadminuten van -60 naar -120 kunnen zetten, dan krijg je wat minder maar langere runs. Andere optie is om start diff. Bijverwarming fors omhoog te zetten en verschil bijverw. stappen ook fors omhoog te zetten. Als je ‘m dan tussen 00:00-05:00 blokkeert moet de wp dezelfde warmte in je huis pompen in een kortere tijdspanne waardoor de temperatuur van de vloer wat hoger is als de gemiddelde mens wakker is.
Dat kan.
De -60 GM heeft Nibe goed gekozen. Je merkt het als het vermogen van de warmtepomp klopt met wat de woning nodig heeft. (De warmtepomp kan dan uren of dagen achtereen draaien waarbij de graadminuten rond de -80 tot -40 blijven hangen want de actuele aanvoertemperatuur is precies gelijk aan de berekende aanvoertemperatuur).

De F1253 is een 4 of 6 kW w/w warmtepomp, die zal niet snel teveel over-gedimensioneerd zijn met dat lage vermogen.

Nu met de huidige buitentemperaturen van 15 graden, maar ook al zodra het boven de ongeveer 10 graden komt, is vrijwel elke warmtepomp te zwaar en zal het kwakkelen kunnen zijn met een afgiftesysteem dat ZLTV is. (25-30 graden aanvoertemperatuur). Een koud aanvoelende vloer is dan zonder truukjes niet te voorkomen.

Een andere manier om een warme vloer te ervaren is een juist hogere curve te kiezen en dan gedurende nachtelijke uren de curve met enkele punten te verlagen. Dat kun je ook nog in trapjes doen:
00.00-02.00 -1
02.00-04.00 -2
04.00-08.00 -3
08.00-10.00 -2
10.00-12.00 -1

Maar dan is het gokken welke curve je kiest want op deze manier klopt het nooit meer. Soms is het overdag te warm en gebeurt er dus te weinig met het 'opladen van de vloer'.

Vanaf de middag tot de nacht loopt het dan op een te hoge curve, bijvoorbeeld 5.
Voor 7x24 zou die curve in nieuwbouw gewoon te hoog zijn, maar kan passend zijn als er dus verlagingen worden geprogrammeerd.

Maar eigenlijk is dit ook weer gokken. Je weet nooit waar je uitkomt met de ruimtetemperatuur.
Het zal per dag verschillen.

Bij een Mitsubishi Ecodan is het veel simpeler. Daar kies je een vaste aanvoertemperatuur, bijvoorbeeld 26, en wanneer dan in de loop van de avond de gewenste temperatuur in de ruimte bereikt is zorgt een externe thermostaat voor het stoppen van de verwarming. Vervolgens start het uren later weer langzaam op en tokkelt het rustig door.
Bij Nibe werkt dat zoals al eens gezegd lastiger omdat de graadminutenregeling daarvoor in de weg zit.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:07
Knowbody schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:12:
[...]

Dat kan.
De -60 GM heeft Nibe goed gekozen. Je merkt het als het vermogen van de warmtepomp klopt met wat de woning nodig heeft. (De warmtepomp kan dan uren of dagen achtereen draaien waarbij de graadminuten rond de -80 tot -40 blijven hangen want de actuele aanvoertemperatuur is precies gelijk aan de berekende aanvoertemperatuur).

De F1253 is een 4 of 6 kW w/w warmtepomp, die zal niet snel teveel over-gedimensioneerd zijn met dat lage vermogen.

Nu met de huidige buitentemperaturen van 15 graden, maar ook al zodra het boven de ongeveer 10 graden komt, is vrijwel elke warmtepomp te zwaar en zal het kwakkelen kunnen zijn met een afgiftesysteem dat ZLTV is. (25-30 graden aanvoertemperatuur). Een koud aanvoelende vloer is dan zonder truukjes niet te voorkomen.

Een andere manier om een warme vloer te ervaren is een juist hogere curve te kiezen en dan gedurende nachtelijke uren de curve met enkele punten te verlagen. Dat kun je ook nog in trapjes doen:
00.00-02.00 -1
02.00-04.00 -2
04.00-08.00 -3
08.00-10.00 -2
10.00-12.00 -1

Maar dan is het gokken welke curve je kiest want op deze manier klopt het nooit meer. Soms is het overdag te warm en gebeurt er dus te weinig met het 'opladen van de vloer'.

Vanaf de middag tot de nacht loopt het dan op een te hoge curve, bijvoorbeeld 5.
Voor 7x24 zou die curve in nieuwbouw gewoon te hoog zijn, maar kan passend zijn als er dus verlagingen worden geprogrammeerd.

Maar eigenlijk is dit ook weer gokken. Je weet nooit waar je uitkomt met de ruimtetemperatuur.
Het zal per dag verschillen.

Bij een Mitsubishi Ecodan is het veel simpeler. Daar kies je een vaste aanvoertemperatuur, bijvoorbeeld 26, en wanneer dan in de loop van de avond de gewenste temperatuur in de ruimte bereikt is zorgt een externe thermostaat voor het stoppen van de verwarming. Vervolgens start het uren later weer langzaam op en tokkelt het rustig door.
Bij Nibe werkt dat zoals al eens gezegd lastiger omdat de graadminutenregeling daarvoor in de weg zit.
Lang verhaal kort te maken, ik houd gewoon de instellingen 3/0 en sensor uit. Heb het ook pas gisteren gewijzigd. Ik neem aan dat de grafieken die ik zojuist heb getoond niet "schadelijk" of perse "slecht" zijn?

• Knowbody
kayano55 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:24:
[...]

Lang verhaal kort te maken, ik houd gewoon de instellingen 3/0 en sensor uit. Heb het ook pas gisteren gewijzigd. Ik neem aan dat de grafieken die ik zojuist heb getoond niet "schadelijk" of perse "slecht" zijn?
Heel goed!

Nee ze zijn eigenlijk perfect maar voor je warme vloer moet je maar tot het weekend wachten, dan gaat het kouder worden en kun je beter testen of 3 0 voldoende warmte geeft. 🍻

• kayano55
Knowbody schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:30:
[...]

Heel goed!

Nee ze zijn eigenlijk perfect maar voor je warme vloer moet je maar tot het weekend wachten, dan gaat het kouder worden en kun je beter testen of 3 0 voldoende warmte geeft. 🍻
Toch nog een vraag, ik heb een partner (vrouwen he :P ) die nu aangeeft dat het frisser is thuis. Ik weet dat dit komt door het zachte weer. Maar stel als ik het nu warmer wil hebben wat zijn de mogelijkheden dan voor mij? Offset +1, curve van 3 naar 4, of iets met de RMU doen?

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:09

FTL

kayano55 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:20:
[...]

Toch nog een vraag, ik heb een partner (vrouwen he :P ) die nu aangeeft dat het frisser is thuis. Ik weet dat dit komt door het zachte weer. Maar stel als ik het nu warmer wil hebben wat zijn de mogelijkheden dan voor mij? Offset +1, curve van 3 naar 4, of iets met de RMU doen?
Het is een proces wat enkele maanden duurt voordat je de perfecte curve en offset vind.
Wat wij gedaan hebben: ruimte thermostaat uitgezet (WAR only). Een specifieke curve en offset gekozen. Enkele dagen wachten. Is het te warm: curve aanpassen. Totdat je gemiddeld goed uit lijkt te komen.

Wacht totdat het kouder wordt; Is het dan te te koud of te warm dan staat je curve niet goed. Als op den duur de temperatuur wel goed blijft maar voor alle buitentemperaturen te koud of warm dan de offset aanpassen.

Het is een process van aanpassen, dagen wachten en evalueren. Bij ons duurde het wel enkele maanden voordat we de optimale curve en offset hadden.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
@kayano55 Beste pas je dan de offset aan. Bij hoge buitentemperaturen doet de helling namelijk nagenoeg niets:

De formule is: [offset] + [helling] * dT

Als dT laag is, doet de helling dus niet zoveel.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Knowbody
Wat @FTL zegt.

• kayano55
storeman schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:37:
@kayano55 Beste pas je dan de offset aan. Bij hoge buitentemperaturen doet de helling namelijk nagenoeg niets:

Eigenlijk blijft de RMU buiten spel, dit is ook de beste optie als ik jullie goed begrijp? Want ergens las ik:
Doe NU: RMU AAN + factor 1.0 + setpoint 23.0°C, Binnen 30–60 minuten wordt de vloer voelbaar warmer. (omdat het nu ff wat frisser aanvoelde)

Dus de RMU blijft altijd uit, ook in de zomer?

[ Voor 3% gewijzigd door kayano55 op 14-11-2025 12:50 ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
Het begint met de stooklijn, die moet goed zijn, dus je offset en helling, eerst zou ik voor het inregelen de RMU er buiten laten.

De RMU kun je daarna inschakelen om nog te micromanagen en wellicht voor koeling ook iets belangrijker. In de zomer heb je de buitentemperatuur, maar ook de zoninstraling die veel relevanter is voor je koelbehoefte. Ik kan mij voorstellen dat de RMU daar een grotere meerwaarde heeft dan in de winter.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:55
Piper schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:19:
[...]

Interessant deze post. Wat houden deze parameters 'start diff. bijverwarming' en 'verschil stappen bijverw. stappen' precies in en wat voor invloed hebben deze precies met de regeling?

Ik heb deze altijd een btje onduidelijk gevonden...

• Knowbody
Benjamin1 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:22:
[...]

Interessant deze post. Wat houden deze parameters 'start diff. bijverwarming' en 'verschil stappen bijverw. stappen' precies in en wat voor invloed hebben deze precies met de regeling?

Ik heb deze altijd een btje onduidelijk gevonden...
Misschien heb je hier wat aan.

Het bepaalt wanneer de bijverwarming ingeschakeld wordt. Maar voordat het zover komt probeert de regeling het op de compressor. Uit de relatieve graadminuten instelling van 400 filtert de regeling de momenten waarop de compressor gaat versnellen. Of vertragen.

Knowbody in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Heb je een bijverwarming met 2 of 3 stappen dan bepaalt die instelling 30 dat 30 GM later (bij -490 dus) de 2e trap van de bijverwarming wordt geactiveerd.
Dus eerst wordt bijvoorbeeld 3 kW ingeschakeld en loopt de GM dan nog niet terug, wordt het tweede spiraal ingeschakeld. Dan heb je bijvoorbeeld 6 kW bijverwarming actief.

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 15-11-2025 10:31 ]

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:27
Maybe late to the party (again).... MAAR

Mocht je Home Assistant + Grafana gebruiken om je installatie inzichtelijk te maken dan is de Compare Queries handig om waardes, bijv. BT50, van verschillende tijd periodes met elkaar te vergelijken na het aanpassen van instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkBC82Yddot6qFWEKsdyLieBeB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/INZGj5ejV0YINkzqoX1SZpwu.png?f=fotoalbum_large

Getoonde afbeeling is de temperatuur volgens BT50 van de afgelopen 7 dagen vergeleken met 7 dagen daarvoor. Effectief zie je dan volgens mij data van 14 dagen over elkaar heen gelegd.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Sinds gisteravond gekke issues met de Nibe pomp. Betreft een S2125-12 icm VVM S320. Tot gisteravond ±20:30 werkte het systeem prima, maar nu is het al de hele dag drama. Gisteravond begon hij met korte serie van defrosts en verwarmen (10 min verwarmen, 5 min defrost, 10 min verwarmen, etc.) tot hij uitkwam op een alarm met de code 236: Ontdooifout. De hele achterkant zat onder het ijs, en nadat ik hem de hele nacht uit heb gehad vanmorgen weer aangezet. In het begin werkte het redelijk en begon hij rustig rustig te gevraagde temperatuur te gaan (hoewel hij nooit echt maximaal gas gegeven heeft), tot hij begin deze middag de dezelfde alarm code gaf met bevroren achterkant. Bijgevoegd wat afbeeldingen met verloop van de temperaturen. Ik probeer erachter te komen wat er mis gaat, maar kan het niet echt vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxHE1egSt_HlEC7mda0wfnx25a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tkDQegvZgMXUw8KYiWxsv8aJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Seshq0nlwkikF3DciRayHi1E9eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OfZRof0hhcoYOb8x6iNOnmLa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door rusman op 17-11-2025 15:26 . Reden: nieuwe afbeeldingen ]

• Knowbody
rusman schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:21:
Sinds gisteravond gekke issues met de Nibe pomp. Betreft een S2125-12 icm VVM S320. Tot gisteravond ±20:30 werkte het systeem prima, maar nu is het al de hele dag drama. Gisteravond begon hij met korte serie van defrosts en verwarmen (10 min verwarmen, 5 min defrost, 10 min verwarmen, etc.) tot hij uitkwam op een alarm met de code 236: Ontdooifout. De hele achterkant zat onder het ijs, en nadat ik hem de hele nacht uit heb gehad vanmorgen weer aangezet. In het begin werkte het redelijk en begon hij rustig rustig te gevraagde temperatuur te gaan (hoewel hij nooit echt maximaal gas gegeven heeft), tot hij begin deze middag de dezelfde alarm code gaf met bevroren achterkant. Bijgevoegd wat afbeeldingen met verloop van de temperaturen. Ik probeer erachter te komen wat er mis gaat, maar kan het niet echt vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mvrooij in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

@mvrooij heeft het een keer gehad misschien had hij de oorzaak gevonden..?

• rusman
  • Nu online
Knowbody schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:35:
[...]

mvrooij in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

@mvrooij heeft het een keer gehad misschien had hij de oorzaak gevonden..?
Problemen van @mvrooij zijn inderdaad precies wat ik hier ook zie. Flinke ijsgroei aan de achterkant en binnenkant, en op een gegeven moment is het gewoon klaar lijkt het. Still modus uitzetten (zoals beschreven hier mvrooij in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie") lijkt het niet te zijn. Hier staat wel een block op 80hz, maar daar komt hij eigenlijk nooit aan. Ik zal het voor de zekerheid eens uitzetten om te testen.

• Knowbody
rusman schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:47:
[...]

Problemen van @mvrooij zijn inderdaad precies wat ik hier ook zie. Flinke ijsgroei aan de achterkant en binnenkant, en op een gegeven moment is het gewoon klaar lijkt het. Still modus uitzetten (zoals beschreven hier mvrooij in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie") lijkt het niet te zijn. Hier staat wel een block op 80hz, maar daar komt hij eigenlijk nooit aan. Ik zal het voor de zekerheid eens uitzetten om te testen.
Misschien kun je de Block 80 Hz vervangen door een kW grens. Dat is nieuw sinds de laatste update.

• rusman
  • Nu online
Knowbody schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:09:
[...]

Misschien kun je de Block 80 Hz vervangen door een kW grens. Dat is nieuw sinds de laatste update.
Daar ga ik even naar kijken! Eerst maar even zonder proberen. Hij schiet nu in ieder geval naar 100hz+ om warm water te bereiden, dat is al winst tov max 60hz die ik eerst zag. Nu hopen dat het de defrosts ook verbeterd.

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:01
rusman schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het ieder jaar tot nu toe 1x gehad dat dit mis ging, maar dit was voor mijn gevoel wel telkens deels eigen fout geweest. Al vind ik dat dit niet had moeten kunnen gebeuren. Eerste jaar heb ik stille modus geactiveerd voor de nacht en dat hij niet hoger qua HZ mocht draaien de WP. Daardoor kon hij dus ook niet meer een defrost doen.. Dit is volgens mij in updates daarna wel veranderd want zonder defrosts gaat het gewoon mis.

Ander jaar heb ik ingesteld dat hij pas een actieve defrost mag doen bij -3 als ik het goed zeg. Ik ben bang dat het daardoor ook sneller mis is gegaan.

Probleem is/was bij mij dat er aan de binnenkant van de koelvinnen (dus in de WP) er een ijsbal ontstond die gewoon niet ontdooid. Oftewel hij komt niet meer uit "de vorst" waardoor het alleen maar erger wordt en je niks meer anders kunt dan die ijsbal zelf weghalen met een kacheltje of iets anders warms... Ik vind ook dat dit niet moet gebeuren, ben dus erg benieuwd of ik het dit jaar niet meer krijg.

Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik afgelopen 24h de defrosts al aardig fors vind. Tot nu toe sinds 00:00 12 stuks gehad. Temperatuur is binnen op en top hoor, maar verbruik loopt nu hard op. Weet niet hoe dit bij andere is afgelopen 12/24 uur? Volgens mij is dit redelijk normaal maar het voelt altijd gek die aantal defrosts.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• mvrooij
rusman schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:47:
[...]

Je moet echt zorgen dat eerst heel dat blok ijs weg is.. anders ga je het nooit meer goed werkend krijgen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:36
mvrooij schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:39:
[...]

Ik heb het ieder jaar tot nu toe 1x gehad dat dit mis ging, maar dit was voor mijn gevoel wel telkens deels eigen fout geweest. Al vind ik dat dit niet had moeten kunnen gebeuren. Eerste jaar heb ik stille modus geactiveerd voor de nacht en dat hij niet hoger qua HZ mocht draaien de WP. Daardoor kon hij dus ook niet meer een defrost doen.. Dit is volgens mij in updates daarna wel veranderd want zonder defrosts gaat het gewoon mis.

Ander jaar heb ik ingesteld dat hij pas een actieve defrost mag doen bij -3 als ik het goed zeg. Ik ben bang dat het daardoor ook sneller mis is gegaan.

Probleem is/was bij mij dat er aan de binnenkant van de koelvinnen (dus in de WP) er een ijsbal ontstond die gewoon niet ontdooid. Oftewel hij komt niet meer uit "de vorst" waardoor het alleen maar erger wordt en je niks meer anders kunt dan die ijsbal zelf weghalen met een kacheltje of iets anders warms... Ik vind ook dat dit niet moet gebeuren, ben dus erg benieuwd of ik het dit jaar niet meer krijg.

Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik afgelopen 24h de defrosts al aardig fors vind. Tot nu toe sinds 00:00 12 stuks gehad. Temperatuur is binnen op en top hoor, maar verbruik loopt nu hard op. Weet niet hoe dit bij andere is afgelopen 12/24 uur? Volgens mij is dit redelijk normaal maar het voelt altijd gek die aantal defrosts.
Ik heb nog niet gevonden hoe ik heel makkleijk de defrosts kan zien in HA/Grafana, moet ik naar de verdamper kijken? dan zie ik 3 pieken wat een defrost moment zou kunnen zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUjiHLxwNLSdMqOQdZUK6YnjkrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRZeRUUlpFoFyZrLuLquDrQ8.png?f=fotoalbum_large

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Heb je de Defrosting (EB101-EP14) niet ook beschikbaar als entity?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• martius
warsame schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:22:
[...]

Ik heb nog niet gevonden hoe ik heel makkleijk de defrosts kan zien in HA/Grafana, moet ik naar de verdamper kijken? dan zie ik 3 pieken wat een defrost moment zou kunnen zijn. [Afbeelding]
Bij mij heeft de entity defrosting_eb101_31806 en heb ik het zo visueel gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InGql3IjxaL-poD_66n5RAPD4Dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTQUjtcm82QxIZOeXMdX0dpL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door martius op 17-11-2025 17:38 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• wickydude
martius schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:36:
[...]

Bij mij heeft de entity priority_31029 en heb ik het zo visueel gemaakt
[Afbeelding]
Daar ga je geen defrosts zien

• martius
wickydude schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:37:
[...]

Daar ga je geen defrosts zien
Klopt, had de verkeerde 8)7 . Inmiddels gecorrigeerd

• wickydude
Ik heb in de configuration.yaml een paar sensors toegevoegd en kan daarmee dit laten zien:
Voor het overzicht per jaar heb ik plotly gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOV3fagVKthr94UTAhfMKMhEbyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hsH8DMhMS4qFg4LtdGMMVf2E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIGagn18KQRXArHL31KkC9sMrvA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l2OXOB3fgZlo3IyfhyT9qCzC.png?f=fotoalbum_large

• wickydude
En ja, dat is van vandaag, heb nog maar 3 defrosts gehad deze maand :)
Waarvan 2 passief, maar die laat ik niet apart zien.

[ Voor 27% gewijzigd door wickydude op 17-11-2025 17:51 ]

• mvrooij
wickydude schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:49:
Ik heb in de configuration.yaml een paar sensors toegevoegd en kan daarmee dit laten zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook maar eens naar kijken, vind het niet perse super belangrijk maar wil he wel zien. Doe 't nu standaard via deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy9AeqPqAvJOKtFluuOTzmuj8n0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ArKK1jgtOhGti5u0BSZ3T70w.png?f=user_large
Even simpel als voorbeeld. Daar zie je de gele streepjes de defrosts en als je er met de muis overheen gaat zie ik hoelang hij duurde.

Toch apart dat jij er 3 hebt vandaag en ik op moment vanaf 00:00 gezien 12 heb.

• warsame

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik ook configuration.yaml. Kan jij je coonfig delen? kijken of kan overnemen voor mijn config. F2040-6 icm smo-s40

• Knowbody
Nog nauwelijks defrosts gehad met de F2050 in de afgelopen weken dat ik die heb. Draait nu dagen achtereen en heb geen defrosts gehad. De verdamper sensor BT16 ook wel eens een beetje onder nul gezien maar er vriest niets aan. Super.

Voor degene die een chique pijp aan de buitenunit hebben om het condenswater netjes te lozen...daar hoort dan wel een warmtelint in ! (kVR)
Als die pijp dichtvriest stapelt het ijs op.

Bij mij drupt het gewoon in de grindbak. Ben benieuwd hoe dat komend winter gaat (de F2050 staat op een andere plek dan de AMS die ik hiervoor had).

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:09:
[...]

Hier ook maar eens naar kijken, vind het niet perse super belangrijk maar wil he wel zien. Doe 't nu standaard via deze manier:
[Afbeelding]
Even simpel als voorbeeld. Daar zie je de gele streepjes de defrosts en als je er met de muis overheen gaat zie ik hoelang hij duurde.

Toch apart dat jij er 3 hebt vandaag en ik op moment vanaf 00:00 gezien 12 heb.
Nul vandaag.
Low and slow.

• mvrooij
SPA aan of uit? En weerregeling (4.4) op bepaalde factor?

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:39:
[...]

SPA aan of uit? En weerregeling (4.4) op bepaalde factor?
Ik heb SPA uitstaan. Met 300 Watt en gisteren 540 Watt opgenomen vermogen valt daar niet veel te halen.
Weer factor op 3. Met de lage curve doet dat sowieso al niet veel.

DOT 6 kW bij -6. Pompsnelheid GP12 stuurt daarmee naar 25 a 29%
Curve 1 [4] of 2 [2]
Rel. GM op 200

Temperatuur op de RMU S40 22+

GM stabiel rond de -90. Tberekend = Ta

Alles open loop. Slaapkamers wat geknepen.

Edit: volgens de energie log tegel kom ik op een COP nu rond 4.6 en vorige week rond de 5.
Ik hecht daar niet zoveel waarde aan met het is een prima middel om voor jezelf te zien wat er gebeurt.

[ Voor 23% gewijzigd door Knowbody op 18-11-2025 03:20 ]

• wickydude
warsame schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:22:
[...]

Ik gebruik ook configuration.yaml. Kan jij je coonfig delen? kijken of kan overnemen voor mijn config. F2040-6 icm smo-s40
Dit zijn de betreffende lines. Ik werk met de myuplink integratie, als je met NibeGW werkt zullen de entities wat meer verschillen.
input_number:
defrosts_counter:
name: Defrost Counter
min: 0
max: 1000000
step: 1
#initial: 0
unit_of_measurement: "defrosts"

template:
- sensor:
- name: "Start-uren ratio"
unit_of_measurement: ""
state_class: measurement
unique_id: starturenratio
state: >-
{{ (states('sensor.smo_40_number_of_starts') | float) / (states('sensor.smo_40_total_operating_time') | float) | round(2) }}
- sensor:
- name: "Warmtepomp status"
unique_id: wpstatusprio
{% if is_state('sensor.smo_40_priority', '10.0') %}
Standby
{% elif is_state('sensor.smo_40_priority', '20.0') %}
Warmwater
{% elif is_state('sensor.smo_40_priority', '30.0') %}
Verwarming
{% elif is_state('sensor.smo_40_priority', '50.0') %}
Transfer
{% elif is_state('sensor.smo_40_priority', '60.0') %}
Koeling
{% else %}
Onbekend
{% endif %}
- sensor:
- name: "Warmtepomp defrost mode"
unique_id: wpdefrostmode
{% if is_state('sensor.smo_40_defrosting_eb101_ep14', '0.0') %}
Uit
{% elif is_state('sensor.smo_40_defrosting_eb101_ep14', '1.0') %}
Actief
{% elif is_state('sensor.smo_40_defrosting_eb101_ep14', '2.0') %}
Passief
{% else %}
Onbekend
{% endif %}
- sensor:
- name: "Warmtepomp warmwater mode"
unique_id: wpswwmode
{% if is_state('sensor.smo_40_current_hot_water_mode', '-1.0') %}
Uit
{% elif is_state('sensor.smo_40_current_hot_water_mode', '0.0') %}
Eco
{% elif is_state('sensor.smo_40_current_hot_water_mode', '1.0') %}
Normaal
{% elif is_state('sensor.smo_40_current_hot_water_mode', '2.0') %}
Luxe
{% elif is_state('sensor.smo_40_current_hot_water_mode', '3.0') %}
Per. verhoging
{% elif is_state('sensor.smo_40_current_hot_water_mode', '4.0') %}
Smart Control
{% else %}
Onbekend
{% endif %}
- sensor:
- name: "Warmtepomp compressorstatus"
unique_id: wp_compressorstatus
{% if is_state('sensor.smo_40_status_compressor_eb101', '20.0') %}
Uit
{% elif is_state('sensor.smo_40_status_compressor_eb101', '40.0') %}
Opstarten
{% elif is_state('sensor.smo_40_status_compressor_eb101', '60.0') %}
In bedrijf
{% elif is_state('sensor.smo_40_status_compressor_eb101', '100.0') %}
Stoppen
{% else %}
Onbekend
{% endif %}

utility_meter:
defrosts_day:
source: input_number.defrosts_counter
cycle: daily
unique_id: defrost_day
defrosts_week:
cycle: weekly
unique_id: defrost_week
defrosts_month:
cycle: monthly
unique_id: defrost_month
defrosts_year:
cycle: yearly
unique_id: defrost_year
Edit: heb ook de andere dingen die ik daar in heb gezet maar laten staan, wie weet vindt iemand het handig.
Zinvolle benaming afgeleid van de numerieke status van entities. Niet nodig om defrosts te tellen.

• wickydude
Moeilijk om 1 oorzaak aan te duiden waarom er zulke grote verschillen zitten in het aantal defrosts.
Plaatsing is naar mijn mening de belangrijkste beinvloeder.

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-11 21:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant…. Hoe heb je deze sensoren gemaakt?

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:04
Hier ook een S2125-12 warmtepomp. Vandaag 3 defrosts gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dentta9UuqLldO51waWwEBCkVkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2ORPMbUcm7QYqcEFQWsZaSh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chb9flSGPMdGRHJ2WmSxbqHVv-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kd4F6GgCiZTjp9883Sqbq0qs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb defrosts ingesteld vanaf -3 graden. Nog nooit ijsvorming gehad maar wel vaker problemen dat defrosts behoorlijk lang duurde. Ik hoop dat dat dit jaar beter gaat met de laatste updates maar zie vannacht weer een defrost die 14 minuten duurde. Dat is toch echt te lang?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4lk-VDWjEC3pradCGfVuziYElM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXnMvzTujqtyuJlzBGmVLNhI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door dvdhaar op 17-11-2025 20:55 ]

• wickydude
Mars2020 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:26:
[...]

Interessant…. Hoe heb je deze sensoren gemaakt?
Staat er boven :
wickydude in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Een counter gemaakt en vervolgens met Automatisering (sorry, vergeten toe te voegen, zal zo ff zoeken) laat ik die oplopen.
Met Utility meter een paar extra sensors voor dag, week, maand en jaar gemaakt.

[ Voor 27% gewijzigd door wickydude op 17-11-2025 21:08 ]

• wickydude
Deze automatisering hoogt de teller op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-kFMuaL3aytlWxcpkP02EA-scU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pdEMeRfSPH54pA4zRkEKhqN7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 162% gewijzigd door wickydude op 17-11-2025 21:17 ]

• kayano55
Knowbody schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:27:
Nog nauwelijks defrosts gehad met de F2050 in de afgelopen weken dat ik die heb. Draait nu dagen achtereen en heb geen defrosts gehad. De verdamper sensor BT16 ook wel eens een beetje onder nul gezien maar er vriest niets aan. Super.

Voor degene die een chique pijp aan de buitenunit hebben om het condenswater netjes te lozen...daar hoort dan wel een warmtelint in ! (kVR)
Als die pijp dichtvriest stapelt het ijs op.

Bij mij drupt het gewoon in de grindbak. Ben benieuwd hoe dat komend winter gaat (de F2050 staat op een andere plek dan de AMS die ik hiervoor had).
Weet jij of er een optie is om het verbruik van de waterpomp te volgen (dagelijks)? NIBE F1253

• wickydude
Niet ingebouwd. Alleen een schatting van het afgelopen jaar of 10 jaar.
Als je meer wilt kun je een energiemeter van bijvoorbeeld Homewizard in je meterkast zetten.

• warsame
wickydude schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:24:
[...]

Dit zijn de betreffende lines. Ik werk met de myuplink integratie, als je met NibeGW werkt zullen de entities wat meer verschillen.

[...]

Edit: heb ook de andere dingen die ik daar in heb gezet maar laten staan, wie weet vindt iemand het handig.
Zinvolle benaming afgeleid van de numerieke status van entities. Niet nodig om defrosts te tellen.
Top. Dank je

• Knowbody
Mijn ervaring nu met de graadminuten regeling is gewijzigd. Het werkt hier nu zoals het in mijn ogen moet!

Het wegwerken van graadminuten is met de Nibe regeling nooit een doel geweest. Je leest dat vaak terug hier in dit topic, maar dat is wat mij betreft een onjuiste voorstelling van zaken. Mezelf teruglezend in 2022 klopt er ook vaak niets van mij beweringen.

Alleen als de regeling niet anders kan, moeten de GM naar 0. Immers als je teveel warmte levert, zul je moeten pauzeren.
Dat gebeurt wanneer op minimale compressor snelheid de actuele aanvoertemperatuur (doorgaans via sensor BT25) hoger is dan de berekende. Dan kan het niet anders.

Soms bepaalt de firmware van de warmtepomp dat de compressor snelheid hoger moet zijn dan de regeling vraagt. Er zijn situaties -vaak buitentemperatuur gerelateerd- dat de firmware de snelheid naar 35 Hz brengt, terwijl de regeling 25 Hz vraagt. Mogelijk komen hierdoor ook de graadminuten alsnog op 0. Maar met een just-right gekozen warmtepomp vermogen, is dat ook niet direct een probleem en blijven de GM < 0.

De laatste mogelijkheid is dat de regeling een steeds lagere aanvoertemperatuur berekent, door invloed van de stooklijn (buitentemperatuur gaat omhoog of is nog laten we zeggen 10+ graden) of er is beïnvloeding van weather forecast of SPA.

Wanneer het mogelijk is om precies de berekende aanvoertemperatuur te maken, zal de regeling dat doen. De warmtepomp kan dan dagen achtereen draaien! Mooi is als de compressor dan ongeveer 30-40 Hz draait, want dan kan hij nog makkelijk heen en weer moduleren om exact de berekende Ta te behouden.
De graadminuten blijven dan langdurig in een veilig gebied, enkele tientallen onder of boven de -60.

Als de temperatuur in huis dan ook stabiel is, of gewoon comfortabel, klopt de gekozen curve.

Uiteraard kan het stabiele ritme ook worden verstoord door fenomenen als SWW run of defrosts.

Ik kan niet anders concluderen dan dat voor deze ervaring het vermogen van de warmtepomp correct moet zijn, en correct zijn ingesteld (DOT). Daarnaast moet de pompsnelheid correct zijn. Dat is ook weer gerelateerd aan de DOT instelling maar ook aan invloed van buitenaf: zoneregeling zal roet in het eten gooien! Maar eigen aanpassingen op de curve (nachtverlaging) mogelijk ook.

Hier lijkt het tot nu toe de juiste beslissing te zijn geweest (om te gaan downsizen) en draait het als een zonnetje!

(Wel verdenk ik nog een fout in de AA23 print of afscherming van de kabel vanwege elke seconde wisselende metingen van enkele interne sensoren maar de sturing lijkt vooral op de metingen van de externe sensoren BT25 en BT71 te reageren en deze zijn stabiel).

🍻

• wickydude
Mooi dat ie zo mooi draait.
Ik heb er wel een kanttekening bij, namelijk dat naar mijn mening de S40 anders (mooier) regelt dan de non-S SMO40.

• Knowbody
wickydude schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:38:
Mooi dat ie zo mooi draait.
Ik heb er wel een kanttekening bij, namelijk dat naar mijn mening de S40 anders (mooier) regelt dan de non-S SMO40.
Denk dat het verschil vooral zit in het gebruik van de ruimtevoeler.

Ik heb de invloed van de ruimtevoeler UIT.

• wickydude
Dan zijn we het niet eens 🙃
De mijne zou prima de berekende Ta kunnen leveren ipv zoals nu er een paar graden boven te gaan zitten met 40Hz. Hij doet het alleen niet.
Hij is nog nooit precies op die gevraagde Ta gaan zitten.
Er zit gewoon een generatie verschil in de regelaars. Die AI smart functie is bijvoorbeeld niet beschikbaar voor de smo40.

• rusman
  • Nu online
mvrooij schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:40:
[...]

Je moet echt zorgen dat eerst heel dat blok ijs weg is.. anders ga je het nooit meer goed werkend krijgen.
De buitenunit vannacht en vanmorgen uitgehad tot alles weg was. Daarna rond 12 uur aangezet. Hij heeft ongeveer 5 uur gedraaid zonder problemen, maar toen de temperatuur einde van de middag begon te zakken onder de 5 graden zag je de ijsvorming beginnen, dit bouwt zich op tot hij in alarm springt. Het lijkt erop dat de defrosts gewoon niet goed gaan. Alsof hij de defrost niet kan uitvoeren. Ze lijken ook erg kort vergeleken met eerdere jaren. Ik weet dat er een update is geweest eerder dit jaar om defrosts te verbeteren maar geen idee of dat het kapot heeft gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuD_RnfGBfAkDB98wlyKvyWHc9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8sf60fTlz611yaDfRdCgukV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLO-w-njGhu5nX4S4g6LrhsGhCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rVuaMCmtmSQDOvctcyqkuqE.jpg?f=fotoalbum_large

• Knowbody
wickydude schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:38:
Dan zijn we het niet eens 🙃
De mijne zou prima de berekende Ta kunnen leveren ipv zoals nu er een paar graden boven te gaan zitten met 40Hz. Hij doet het alleen niet.
Hij is nog nooit precies op die gevraagde Ta gaan zitten.
Er zit gewoon een generatie verschil in de regelaars. Die AI smart functie is bijvoorbeeld niet beschikbaar voor de smo40.
Hang er maar eens een 8 kW in ! 😝

AI Smart gebruik ik niet.

Die 40 Hz lijkt mij een firmware dingetje. Technical manual proberen te vinden daar staat dat dan in.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 18-11-2025 19:01 ]

• Knowbody
rusman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:52:
[...]

De buitenunit vannacht en vanmorgen uitgehad tot alles weg was. Daarna rond 12 uur aangezet. Hij heeft ongeveer 5 uur gedraaid zonder problemen, maar toen de temperatuur einde van de middag begon te zakken onder de 5 graden zag je de ijsvorming beginnen, dit bouwt zich op tot hij in alarm springt. Het lijkt erop dat de defrosts gewoon niet goed gaan. Alsof hij de defrost niet kan uitvoeren. Ze lijken ook erg kort vergeleken met eerdere jaren. Ik weet dat er een update is geweest eerder dit jaar om defrosts te verbeteren maar geen idee of dat het kapot heeft gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En alle defrost instellingen die de S2125 heeft staan op standaard waarden?

Is er genoeg flow voor een defrost ? Staan alle groepen open?

• kayano55

Dankjwel voor je reactie, heb ik nog een vraag. Nu met dit koude weer is het temperatuur niet warm (comfortabel) maar ook nie koud als je snapt wat ik bedoel. Wat zou jij adviseren hierin? Curve 3 / Offset
En boven heb ik drie slaapkamers een van die slaapkamers voelt frisser aan dan de andere waar kan dit aan liggen? Dit is ook het geval bij de zolder (onbenoemde ruimte) hier foto's van de verdelers
0Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSJZCEfeeI8BoQfV-Vzar8ZM6gU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5D1yubPK01YEYHTJPBN0WoT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLNtrGnJa7tgAkQxy12X1aKU-1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAAi36pWlxpS5Xr6BsPP6ltu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door kayano55 op 18-11-2025 19:08 ]

• wickydude
Knowbody schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:55:
[...]

Hang er maar eens een 8 kW in ! 😝

AI Smart gebruik ik niet.

Die 40 Hz lijkt mij een firmware dingetje. Technical manual proberen te vinden daar staat dat dan in.
Die 8kWer heb ik ff niet liggen 🤪
Ik gebruikte dat AI als voorbeeld om aan te geven dat de hardware (en ook de firmware) niet hetzelfde is bij een S tov een non-S.
En de technical manual van de f2120 heb ik helaas niet kunnen vinden.

• mvrooij
rusman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je 100% zeker dat het ijs aan de binnenkant weg was? Ik kreeg het pas weer 100% opgelost zodra het blok ijs echt volledig weg was aan de binnenkant anders kreeg hij 't alsnog niet weggewerkt. Je kon 't zien zitten door met een lamp vanaf de voorkant er in te schijnen.

• rusman
  • Nu online
Knowbody schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:58:
[...]

En alle defrost instellingen die de S2125 heeft staan op standaard waarden?

Is er genoeg flow voor een defrost ? Staan alle groepen open?
Yes als het goed is zijn dit de standaard waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqZr4u5opHfL1-28lUzSE3e84m8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6hsbAFwSzalrYCvmmxuUMkL5.jpg?f=user_large

• mvrooij
rusman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:34:
[...]

[Afbeelding]
Nee bij mij zijn de standaardwaardes (als je erop drukt zie je er ook een * bij staan) 0 graden bij Starttemperatuur en Temp. passief/actief is 0.

Die -3 ben ik ook vanaf gestapt, dat had ik vorig jaar ingesteld waardoor het toen dus eenmalig fout gegaan is. Ik heb hem nu op -2 staan omdat ik -3 niet meer durf.

• Knowbody
rusman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:34:
[...]

[Afbeelding]
Door op de setting te gaan staan kun je zien bij welke waarde het sterretje staat. Dat is dan de default.

Volgens de release notes heeft de S2125 diverse updates gehad met betrekking tot de-icing en defrosts. Zie ook menu 4.11.3.

Draait jouw S2125 op de laatste fw versie ? Zie menu 3.5

Release notes https://www.nibe.eu/webda...link_changelog/nibe-n.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 18-11-2025 19:39 ]

• rusman
  • Nu online
mvrooij schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:36:
[...]

Nee bij mij zijn de standaardwaardes (als je erop drukt zie je er ook een * bij staan) 0 graden bij Starttemperatuur en Temp. passief/actief is 0.

Die -3 ben ik ook vanaf gestapt, dat had ik vorig jaar ingesteld waardoor het toen dus eenmalig fout gegaan is. Ik heb hem nu op -2 staan omdat ik -3 niet meer durf.
Ah check, ik zie dat 0gr voor beide de default is, nu terug gezet op de default. Geen idee waarom ik dat ooit heb aangepast.
Knowbody schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:38:
[...]

Door op de setting te gaan staan kun je zien bij welke waarde het sterretje staat. Dat is dan de default.

Volgens de release notes heeft de S2125 diverse updates gehad met betrekking tot de-icing en defrosts. Zie ook menu 4.11.3.

Draait jouw S2125 op de laatste fw versie ? Zie menu 3.5

Release notes https://www.nibe.eu/webda...link_changelog/nibe-n.pdf
In menu 4.11.3 heb ik alles uit staan, volgens mij is dat standaard. 3 vinkjes die aan/uit kunnen mbt de-icing. "Start ondooien ventilator" lijkt hier niks te doen als ik er op klik.

- VVM S320 draait op 4.6.4
- S2125 draait op 3.1.19

• mvrooij
rusman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:50:
[...]

Ah check, ik zie dat 0gr voor beide de default is, nu terug gezet op de default. Geen idee waarom ik dat ooit heb aangepast.

[...]

In menu 4.11.3 heb ik alles uit staan, volgens mij is dat standaard. 3 vinkjes die aan/uit kunnen mbt de-icing. "Start ondooien ventilator" lijkt hier niks te doen als ik er op klik.

- S2125 draait op 3.1.19
Ik heb bij mij sinds hij draait ook nog nooit meegemaakt dat de ventilator bevroren was dus ik denk dat daar het verschil niet zit.

Ik zou zorgen dat je blok ijs 100% weg is en dan eens met de nieuwe instellingen op 0 kijken of het dan beter gaat. Je hebt niet heel veel andere opties ben ik bang. Ik ga er vanuit dat je geen stille modus of blokkeringen van bepaalde hz hebt.

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:55:
[...]

Ik heb bij mij sinds hij draait ook nog nooit meegemaakt dat de ventilator bevroren was dus ik denk dat daar het verschil niet zit.

Ik zou zorgen dat je blok ijs 100% weg is en dan eens met de nieuwe instellingen op 0 kijken of het dan beter gaat. Je hebt niet heel veel andere opties ben ik bang. Ik ga er vanuit dat je geen stille modus of blokkeringen van bepaalde hz hebt.
Waarschijnlijk in het zeldzame geval dat een unit vrij in het veld staat en de wind komt van de achterkant dan kan bij het uitdampen de fan nat worden. Daarna komt er koude lucht door en krijg je rijp op de fan. Zoiets.

• mvrooij
[...]

[...]

- S2125 draait op 3.1.19
Hier nu ook alles terug gezet naar 0. Tevens sinds gisteravond laat SPA afgezet en weerregeling naar factor 5. Lijkt vandaag een stuk stabieler te draaien (minder defrosts) terwijl het kouder en vochtiger buiten was. Wil niet altijd wat zeggen maar ga het eens paar dagen tot weken aankijken.

Temp binnen heerlijk 21,5 graden overal dus hij doet prima zijn werk.

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:11:
[...]

Hier nu ook alles terug gezet naar 0. Tevens sinds gisteravond laat SPA afgezet en weerregeling naar factor 5. Lijkt vandaag een stuk stabieler te draaien (minder defrosts) terwijl het kouder en vochtiger buiten was. Wil niet altijd wat zeggen maar ga het eens paar dagen tot weken aankijken.

Temp binnen heerlijk 21,5 graden overal dus hij doet prima zijn werk.
Ja het werkt natuurlijk verder prima en als dure momenten omzeilt kunnen worden, kan dat zinvol zijn.

Maar elke pauze of terugval in aanvoertemperatuur impliceert een moment later een inhaalrace en dat kan zorgen voor extra defrosts.
Precies de reden waarom ik al die features maar heb losgelaten. Maar wil niemand ontmoedigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXleZhUhYYwvKn1nFUPrKYPxNOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AVj79Pcd73zy4mj2mjDPTF11.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K89rNOMh2Zvpa2x_nEg2aiWKLDo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HKqw672q62X0RwyoAghDzGSN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcmgpYu8yk7ZFfVR4kJxh2ahFfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uial8xfUn2ScbIgQHEkNdAvV.png?f=fotoalbum_large

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:20:
[...]

Ja het werkt natuurlijk verder prima en als dure momenten omzeilt kunnen worden, kan dat zinvol zijn.

Maar elke pauze of terugval in aanvoertemperatuur impliceert een moment later een inhaalrace en dat kan zorgen voor extra defrosts.
Precies de reden waarom ik al die features maar heb losgelaten. Maar wil niemand ontmoedigen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan inderdaad zinvol zijn, dat idee had ik dus ook omdat ik met mijn Tibber (dynamisch) contract daar wel wat mee zou kunnen winnen. Maar als hij daardoor na deze bepaalde "pauzes' harder moet draaien en in defrost schiet kost het me uiteindelijk nog meer. Heb dus alles eens op een rijtje gezet en in ChatGPT gezet en ook die geeft aan dat dit inderdaad ook averechts kan werken.

Nu even alles back to basic, dus geen spa, lagere factor weerregeling en de instellingen op standaard zoals Nibe ze voorstelt. Nu eens kijken komende dagen/weken hoe 't gaat draaien. Goed weer om te testen.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-11 21:26
[...]
[...]

- S2125 draait op 3.1.19
Je hebt wel alle beperkingen van de frequentie eraf gehaalt? Mijn F2120 wil naar 90 Hz, dus 80Hz is dan niet genoeg.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• rusman
  • Nu online
LangeFries schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:34:
[...]

Je hebt wel alle beperkingen van de frequentie eraf gehaalt? Mijn F2120 wil naar 90 Hz, dus 80Hz is dan niet genoeg.
Yes, die staan allemaal uit. Ik ben heel benieuwd wat de aanpassing in 4.5.7 "S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in high humidity" heeft aangepast. Wellicht kan ik proberen te downgraden naar een eerdere versie voor deze aanpassingen.

• wickydude
Knowbody schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:03:
[...]

Waarschijnlijk in het zeldzame geval dat een unit vrij in het veld staat en de wind komt van de achterkant dan kan bij het uitdampen de fan nat worden. Daarna komt er koude lucht door en krijg je rijp op de fan. Zoiets.
Ik heb wel eens rijp op de fan gezien. de lucht die tijdens bedrijf door de verdamper getrokken wordt is natuurlijk ook wel eens onder nul als BT16 onder nul is. Als er veel vocht in de lucht zit kan dat op de fan gaan zitten.
Ook als je aan de binnenkant van de verdamper ijs hebt zitten, kan het helpen als je tijdens een defrost warmere lucht over die klomp ijs trekt.

• Job1985
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:23
Hoi Nibe fanaten,
Ik ben redelijk nieuw hier en lees dit topic al een tijde mee. Afgelopen februari een Nibe F2050-06 geinstalleerd voor verwarming (tapwater separaat via WP boiler). Ik heb het systeem zo simpel mogelijk opgezet. De vloerinhoud is voldoende voor de pomp. Geen buffer. WAR gestuurd. Inhoud wordt nog wel vergroot met 2 groepen als de bijkeuken en hal gerenoveerd worden.

Afgelopen maand de verwarming gestart en het is lekker comfortabel binnen. Aan het begin een beetje spelen met de stooklijn maar stooklijn 2 houdt het stabiel warm binnen (huis is volledig gerenoveerd en over de top geïsoleerd).

Nou begint de uitdaging om het systeem zo stabiel mogelijk te laten draaien. Wat ik zie gebeuren is dat, naarmate het kouder wordt, de runs steeds vaker na ongeveer 15min worden onderbroken door een defrost. Daarna loopt hij rustig 1 to 1,5 uur door op 25Hz en dan stopt hij vanwege de graadminuten. Die heb ik naar 160 gezet om de runs wat langer te laten zijn (warmtevraag uit woning wordt hoger). Nou weet ik ook dat Nibe standaard zijn runs begint met 40Hz (zal beveiliging zijn voor compressor ed.) maar waarom dan steeds na 15min die defrost en daarna wel langer kunnen draaien? Jullie een idee? of is het toch even doorklussen zodat de 2 extra vv groepen het volume vergroten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF_nF7H9uzISKCQTVCGgXyScJgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MXfo1jSfm18yqiXZpHyZy8Cw.png?f=fotoalbum_large

• Knowbody
Job1985 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:23:
Hoi Nibe fanaten,
Ik ben redelijk nieuw hier en lees dit topic al een tijde mee. Afgelopen februari een Nibe F2050-06 geinstalleerd voor verwarming (tapwater separaat via WP boiler). Ik heb het systeem zo simpel mogelijk opgezet. De vloerinhoud is voldoende voor de pomp. Geen buffer. WAR gestuurd. Inhoud wordt nog wel vergroot met 2 groepen als de bijkeuken en hal gerenoveerd worden.

Afgelopen maand de verwarming gestart en het is lekker comfortabel binnen. Aan het begin een beetje spelen met de stooklijn maar stooklijn 2 houdt het stabiel warm binnen (huis is volledig gerenoveerd en over de top geïsoleerd).

Nou begint de uitdaging om het systeem zo stabiel mogelijk te laten draaien. Wat ik zie gebeuren is dat, naarmate het kouder wordt, de runs steeds vaker na ongeveer 15min worden onderbroken door een defrost. Daarna loopt hij rustig 1 to 1,5 uur door op 25Hz en dan stopt hij vanwege de graadminuten. Die heb ik naar 160 gezet om de runs wat langer te laten zijn (warmtevraag uit woning wordt hoger). Nou weet ik ook dat Nibe standaard zijn runs begint met 40Hz (zal beveiliging zijn voor compressor ed.) maar waarom dan steeds na 15min die defrost en daarna wel langer kunnen draaien? Jullie een idee? of is het toch even doorklussen zodat de 2 extra vv groepen het volume vergroten? [Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft de 2050-6 voor jou nu al teveel vermogen.

Bij mij hangen er 20 groepen achter, 1500 meter opgeteld aan slang.

• rusman
  • Nu online
Een update mbt de defrost problemen, dit is wat ik heb gedaan:
- Defrost instellingen terug naar default settings
- Compressor uit voor 12 uur om ijs te laten smelten
- Compressor spanningloos gemaakt 5 min voor "reset"
- Firmware terug naar versie 3.5.5 (deze is van januari, afgelopen winter werkte alles prima namenlijk)

Net een eerste defrost gehad, en wat blijkt hij doet precies wat hij moet doen. De compressor ondooit de verdamper, er komt stoom vanaf, en ik zie ook weer water uit de afvoer komen. De supply gaat nu ook weer netjes onder de return tijdens defrost wat eerder niet gebeurde.

Ik vraag mij nu wel af wat de oorzaak was, ik gok dat het de settings zijn of de software, maar ik twijfel wat de juiste volgorde is. Software versie voor versie ophogen tot het mis gaat (mits het daarin zat), of in 1x terug naar de nieuwste versie. Er zijn inmiddels 8 updates geweest sinds 3.5.5.

• wickydude
rusman schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:16:
Een update mbt de defrost problemen, dit is wat ik heb gedaan:
- Defrost instellingen terug naar default settings
- Compressor uit voor 12 uur om ijs te laten smelten
- Compressor spanningloos gemaakt 5 min voor "reset"
- Firmware terug naar versie 3.5.5 (deze is van januari, afgelopen winter werkte alles prima namenlijk)

Net een eerste defrost gehad, en wat blijkt hij doet precies wat hij moet doen. De compressor ondooit de verdamper, er komt stoom vanaf, en ik zie ook weer water uit de afvoer komen. De supply gaat nu ook weer netjes onder de return tijdens defrost wat eerder niet gebeurde.

Ik vraag mij nu wel af wat de oorzaak was, ik gok dat het de settings zijn of de software, maar ik twijfel wat de juiste volgorde is. Software versie voor versie ophogen tot het mis gaat (mits het daarin zat), of in 1x terug naar de nieuwste versie. Er zijn inmiddels 8 updates geweest sinds 3.5.5.
Ik had eerst het stuk ontdooien gedaan zonder terug te gaan naar oude software. Goeie kans dat het dan ook wel goedgekomen was. Nu heb je meerdere variabelen aangepast, lastiger zoeken.

• wickydude
Job1985 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:23:
Hoi Nibe fanaten,

Nou begint de uitdaging om het systeem zo stabiel mogelijk te laten draaien. Wat ik zie gebeuren is dat, naarmate het kouder wordt, de runs steeds vaker na ongeveer 15min worden onderbroken door een defrost. Daarna loopt hij rustig 1 to 1,5 uur door op 25Hz en dan stopt hij vanwege de graadminuten. Die heb ik naar 160 gezet om de runs wat langer te laten zijn (warmtevraag uit woning wordt hoger). Nou weet ik ook dat Nibe standaard zijn runs begint met 40Hz (zal beveiliging zijn voor compressor ed.) maar waarom dan steeds na 15min die defrost en daarna wel langer kunnen draaien? Jullie een idee? of is het toch even doorklussen zodat de 2 extra vv groepen het volume vergroten? [Afbeelding]
In het begin is de Ta nog niet zo hoog, je systeem is waarschijnlijk kouder dan later. Maar dat is ook maar een gok…
Je ervaring sluit wel aan bij anderen die hier ook vaak defrosts hebben, lijkt mij niet heel bijzonder.

• wickydude
Ik zit er nog een beetje over na te denken...
In het begin van een run is de watertemperatuur niet hoog, ergens rond de vloertemperatuur, en moet er relatief veel warmte uit de omgeving gehaald worden om de watertemperatuur omhoog te krijgen naar de berekende Ta. Dus daalt de temperatuur van de verdamper sneller.
Als het water later op een stabiele temperatuur is, hoeft er relatief minder warmte uit de omgeving gehaald te worden om de temperatuur te handhaven. Dan is de verdamper relatief iets warmer, waardoor minder ijsvorming optreedt en dus minder defrosts.

• Knowbody
@rusman

Ook dan is er geen defect. Rest de vraag heb jij een druipende afvoer (op grind oid) of een buisverbinding waar dan een warmtelint in hoort ?

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste