Ik snap je gedachte. Mijn ervaring is dat bij nieuwbouw (en dat is specifiek waar er vanuit het bouwbesluit (oid ?) zoneregeling wordt toegepast -een domme regel-) de vloerverwarming diep in de vloer ligt en eventjes een ruimte 1 of 2 graden warmer willen zetten is er niet bij. Dat duurt een dag. Dat snel verhogen van de temperatuur lukt veel beter met een airco. Of een elektrische convector.ik222 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:27:
Zoneregeling voor boven zou ik juist altijd wel willen, maar dat komt omdat ik in de slaapkamers simpelweg geen verwarming wil. Natuurlijk krijgen die ruimte deels altijd nog warmte uit de rest van de woning maar toch blijven ze zo aanzienlijk veel koeler dan wanneer daar de vloerverwarming ook aan is.
Als je beneden en de badkamer altijd open hebt staan is er in de meeste woningen ook meer dan genoeg volume. Dan is het helemaal geen issue als boven wat ruimtes dichtgaan op basis van zone regeling. Natuurlijk kun je dat ook bereiken door handmatig de vloerverwarming groepen van ruimtes dicht te draaien maar een zoneregeling is wel wat gebruiksvriendelijker als je een ruimte op een moment bijvoorbeeld wel weer wilt gaan verwarmen om er te werken.
Dus zoneregeling berucht noemen vind ik wat overdreven, je moet alleen snappen wat het doet en het juist gebruiken.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
/f/image/INZGj5ejV0YINkzqoX1SZpwu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tkDQegvZgMXUw8KYiWxsv8aJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OfZRof0hhcoYOb8x6iNOnmLa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iRZeRUUlpFoFyZrLuLquDrQ8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HTQUjtcm82QxIZOeXMdX0dpL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hsH8DMhMS4qFg4LtdGMMVf2E.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/l2OXOB3fgZlo3IyfhyT9qCzC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ArKK1jgtOhGti5u0BSZ3T70w.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/a2ORPMbUcm7QYqcEFQWsZaSh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kd4F6GgCiZTjp9883Sqbq0qs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mXnMvzTujqtyuJlzBGmVLNhI.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pdEMeRfSPH54pA4zRkEKhqN7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K8sf60fTlz611yaDfRdCgukV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7rVuaMCmtmSQDOvctcyqkuqE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R5D1yubPK01YEYHTJPBN0WoT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MAAi36pWlxpS5Xr6BsPP6ltu.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/AVj79Pcd73zy4mj2mjDPTF11.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HKqw672q62X0RwyoAghDzGSN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uial8xfUn2ScbIgQHEkNdAvV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MXfo1jSfm18yqiXZpHyZy8Cw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DjmmrMVqAekpCjHTTcpv3HTP.png?f=user_large)