Het zijn mooie dagen dit met een warmtepomp als hobby
Afgelopen dagen is de warmtepomp druk bezig om de negatieve graadminuten weg te werken naar 0 maar komt daar eigenlijk niet, zoals gewenst. De compressor stopt alleen voor een defrost of oil return (iedere 3 uur…).
Het gaat om een NIBE SHB10 AMS 10-12 met de volgende configuratie:
- heatcurve: 3
- 4.9.3 - start compressor: -240 DM
- 4.9.3 - diff. additional heat: 700 DM
- 4.9.3 - diff. between additional steps: 50 DM
- 5.1.14 - DOT: -15°C (maar volgens mij doet dit niks indien compressor curve aangepast)
- 5.1.23 - compressor curve: -16 / 2
- geen kamerthermostaat aangesloten
- vloerverwarming, met zone systeem maar alle kamers op 25°C
Geeft het volgende beeld:
Mijn eigen observatie:
- unit is oversized, daarom met de heatcurve de compressor laag houden (25Hz) tot 2°C
- vrijdag ochtend met lichte mist en met minder dan 40Hz gaan de graadminuten alleen omlaag, ook door de vele defrosts
- na meer dan 24 uur de negatieve graadminuten wegwerken en nog een SWW was zaterdag 22 november 0:00 de 0 graadminuten bereikt, systeem staat ongeveer 1 uur geen warmte te produceren
- kamertemperatuur blijft constant en op gewenste temperatuur (halve graad lager was ook prima geweest)
- door de defrost, bij een BT1 tussen 0°C en 2°C beginnen de graadminuten negatiever te worden
Ik denk dat ik de compressor curve wat moet aanpassen, bij 3°C zie ik eigenlijk dat de graadminuten makkelijk weggewerkt worden maar daar onder niet meer. Ik denk dus de negatieve kant van de compressor curve (-16) naar een hogere temperatuur te brengen, dan zou de compressor curve wat steiler moeten oplopen.
Jullie nog tips, suggesties of andere observaties voor verdere optimalisatie?