BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Als hij steeds op 25Hz zou draaien en dan oplopen zou ik het met je eens zijn.Knowbody schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:04:
[...]
Dat komt omdat jouw WP is over-gedimensioneerd.
Edit: hij zal best wat overgedimensioneerd zijn, maar ik denk nog steeds dat er met een S40 ander gedrag te zien zou zijn geweest.
Ach, gisteren 17,6kWh incl sww bij gemiddeld 3,6 graden. Niet slecht voor dit huis en in de lijn der verwachting.
[ Voor 32% gewijzigd door wickydude op 20-11-2025 19:26 ]
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Heel goed. Die volumizer inderdaad.Job1985 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:41:
[...]
Thanx! dit zou een logische verklaring zijn. Daarnaast idd ook de beperkte inhoud zoals eerder genoemd. Snel die 2 extra groepen erbij en dan evt nog een volumizer ertussen (allemaal eenvoudig te realiseren en al rekening mee gehouden bij aanleg).
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
De eerste nacht met serieus ouderwetse defrosts! Zodra de temperatuur weer ongeveer rond de 3 graden komt zijn de defrosts niet meer aan de orde. Dat vind ik perfect!
Momenteel meet BT1 2,6 graden en wordt het wat kouder. De graadminuten liggen ook niet rond de -90 en hij is bezig weg te werken, maar zeker niet met het doel om naar 0 te gaan. Dat is geen doel, maar een middel!
PS in de nacht nog een beetje SWW aangevuld. Daar zie je 2 pieken in het stroomverbruik. De graadminuten kelderen voorbij -150 een herstellen daarna ook prima.
/f/image/dwNjriDrS4sXoQmWnnxvbVsd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DDB03kkiN1BXcGNX7aKBwnvj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/K5Z3NywKK8JSic7R9Ghlv87a.png?f=fotoalbum_large)
Toegevoegd enkele momenten later in het stabiele gebied (rond de -85).
De TRetour Is vrij strak en stabiel. Er is ruimte voor de Ta om de berekende waarde aan te houden en geen reden om deze te overschrijden.
[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 20-11-2025 19:58 ]
Ik ontken niet dat het regelgedrag anders is; dit is anders! De S heeft namelijk geen instelbare compressor curve.wickydude schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:13:
[...]
Als hij steeds op 25Hz zou draaien en dan oplopen zou ik het met je eens zijn.
Edit: hij zal best wat overgedimensioneerd zijn, maar ik denk nog steeds dat er met een S40 ander gedrag te zien zou zijn geweest.
Ach, gisteren 17,6kWh incl sww bij gemiddeld 3,6 graden. Niet slecht voor dit huis en in de lijn der verwachting.
De graadminuten regeling lijkt mij echter van dezelfde orde. Mijn bewering is en blijft dat het doel niet is om graadminuten naar 0 te werken. Elke onnodige stop van de compressor moet worden voorkomen.
PS de retour temperatuur vertelt je eigenlijk of je goed zit qua gekozen stooklijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 20-11-2025 20:00 ]
Retour zit bij mij altijd 2,5 lager gemiddeld dan aanvoer. Dat lijkt me prima.Knowbody schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:49:
[...]
Ik ontken niet dat het regelgedrag anders is; dit is anders! De S heeft namelijk geen instelbare compressor curve.
De graadminuten regeling lijkt mij echter van dezelfde orde. Mijn bewering is en blijft dat het doel niet is om graadminuten naar 0 te werken. Elke onnodige stop van de compressor moet worden voorkomen.
PS de retour temperatuur vertelt je eigenlijk of je goed zit qua gekozen stooklijn.
Ik krijg alleen niet zoals bij jou overdag een stabiele lijn. Dit is mijn grafiek van vandaag:
/f/image/TTOz6HfA6Rtyjms1Uju45C65.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik tot nu toe (20:17) 27 kWh.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Ik zou zeggen dat je stooklijn nog steeds te hoog is gekozen.MvRtje schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:17:
[...]
Retour zit bij mij altijd 2,5 lager gemiddeld dan aanvoer. Dat lijkt me prima.
Ik krijg alleen niet zoals bij jou overdag een stabiele lijn. Dit is mijn grafiek van vandaag:[Afbeelding]
Verbruik tot nu toe (20:17) 27 kWh.
Overweeg lager, dan wordt de retour een strakke lijn en verdwijnen de pauzes.
(De retourtemperatuur wordt constanter als de pauzes verdwijnen. Daarvoor moet je stooklijn omlaag)
PS ik doe misschien een te gevaarlijke uitspraak. Jij hebt immers nog steeds defrosts die de retourtemperatuur beïnvloeden. Mooi zo laten als het verder naar wens is. Je hebt immers geen pauzes ook. Ik keek verkeerd.
[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 20-11-2025 20:36 ]
Als je met pauzes bedoeld dat de WP stopt dan is dit niet het geval. In principe draait hij 50 minuten en doet dan een defrost van 10 minuten. Ik heb een eigen stooklijn:Knowbody schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:29:
[...]
Ik zou zeggen dat je stooklijn nog steeds te hoog is gekozen.
Overweeg lager, dan wordt de retour een strakke lijn en verdwijnen de pauzes.
(De retourtemperatuur wordt constanter als de pauzes verdwijnen. Daarvoor moet je stooklijn omlaag)
PS ik doe misschien een te gevaarlijke uitspraak. Jij hebt immers nog steeds defrosts die de retourtemperatuur beïnvloeden. Mooi zo laten als het verder naar wens is. Je hebt immers geen pauzes ook. Ik keek verkeerd.
:strip_exif()/f/image/ancXHBaipKfmbsunAnkMM2xp.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe blijft mijn binnen temperatuur sinds deze zomer met deze lijn nog altijd gemiddeld 21,5 graden wat ook mijn doel is.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Is niets mis mee. Hoort erbij.MvRtje schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:42:
Een defrost is natuurlijk ook niet perse een negatief iets. Bij de oude F2120 ging de compressor telkens uit. Bij de F2060 en de S2125 die ik heb is dat natuurlijk niet meer.
De F2050 stopt de compressor wel hoor, maar ik heb weinig last ervan. Hij lijkt het wat beter te doen dan zijn krachtige voorganger. Daarbij hoorde ik de vierwegklep bijvoorbeeld duidelijk omslaan, en ging 3 minuten wachten na de defrost.
Maar goed ik heb nog weinig defrosts met de neus erboven gadegeslagen. De wachttijd was steeds 0 minuten (ik denk 1 minuut in de praktijk en hij ging weer beginnen)
Teller aantal starts staat vandaag op 14.
Tussen 11.00 en 19.00 geen defrost. Constante run.
[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 20-11-2025 20:52 ]
De temperaturen zijn helemaal niet gek.
Ook in het stroomverbruik zie je meer blokken dan vloeiende lijnen.
Tot nu toe vandaag 24.4 kWh incl. Sww om 13u
De compressor is het zuinigst als ie niet draait al met al vind ik de verschillen met de anderen qua verbruik niet heel groot, zeker omdat mijn huis niet super geisoleerd is.
Iets van 80m2 vvw en boven 4 dubbele radiatoren met heatfans die vol open staan maar slechts tot een graad of 19 in de warmste kamer opleveren.
/f/image/CDuEMRrRbnrZpc46FiOXhGIb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2Ey2tV8WfvgmGLoB0xTnoIRm.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb overigens alles op de standaardinstellingen staan. Het huis is niet super goed geïsoleerd en ik verwarm alleen via radiatoren met fans. Ik het gaat hier om
:strip_exif()/f/image/QqK1nN2jf3KJjJAJOGyC6M8i.jpg?f=fotoalbum_large)
een F2040-6 met een SMO-S40 en een SWW-vat.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
De defrost problemen zijn helaas nog niet weg, ook de oude software lijkt niet goed de defrost te kunnen uitvoeren. Overdag gaat het nog, maar zodra de compressor harder moet werken zakken de temperaturen weg en loopt hij vast.rusman schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:16:
Een update mbt de defrost problemen, dit is wat ik heb gedaan:
- Defrost instellingen terug naar default settings
- Compressor uit voor 12 uur om ijs te laten smelten
- Compressor spanningloos gemaakt 5 min voor "reset"
- Firmware terug naar versie 3.5.5 (deze is van januari, afgelopen winter werkte alles prima namenlijk)
Net een eerste defrost gehad, en wat blijkt hij doet precies wat hij moet doen. De compressor ondooit de verdamper, er komt stoom vanaf, en ik zie ook weer water uit de afvoer komen. De supply gaat nu ook weer netjes onder de return tijdens defrost wat eerder niet gebeurde.
Ik vraag mij nu wel af wat de oorzaak was, ik gok dat het de settings zijn of de software, maar ik twijfel wat de juiste volgorde is. Software versie voor versie ophogen tot het mis gaat (mits het daarin zat), of in 1x terug naar de nieuwste versie. Er zijn inmiddels 8 updates geweest sinds 3.5.5.
Ik heb ook de filters schoongemaakt, wat wel wat meer flow opleverde maar helaas weinig resultaat mbt defrost. Kijken of Nibe langs kan komen om een diagnose te laten doen.
Momenteel niet, is dat de optie voor constant ondooien van de ventilator?wickydude schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:20:
@rusman Heb je de optie om de ventilator aan te zetten bij defrost aan staan?
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
Ik vermoed een stukje specifieke NIBE software, want bij mij het zelfde beeld gisteren:warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:51:
Ik snap niet helemaal wat er bij mij gebeurt. Sinds de laatste update – of misschien komt het doordat het nu echt kouder is – zie ik dat de warmtepomp sterk opschaalt in verbruik en daarna weer een tijd heel rustig draait. Het verbruik schommelt dan van ongeveer 2400 W naar rond de 200 W, en dat gaat zo het hele uur door. De graadminuten worden daarbij ook niet meer netjes weggewerkt.
....
[url=https://ibb.co/gZBthTTQ]
Gewoon perfect gedrag. Het komt door de defrosts. Die kun je duidelijk zien. In de loop van de dag weer stabieler onder de buitentemperatuur dan al weer boven een bepaalde waarde komt. Bij mij is +3 graden als genoeg om de gevraagde Ta te leveren zonder dat de verdamper bevriest.warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:51:
Ik snap niet helemaal wat er bij mij gebeurt. Sinds de laatste update – of misschien komt het doordat het nu echt kouder is – zie ik dat de warmtepomp sterk opschaalt in verbruik en daarna weer een tijd heel rustig draait. Het verbruik schommelt dan van ongeveer 2400 W naar rond de 200 W, en dat gaat zo het hele uur door. De graadminuten worden daarbij ook niet meer netjes weggewerkt.
Ik heb overigens alles op de standaardinstellingen staan. Het huis is niet super goed geïsoleerd en ik verwarm alleen via radiatoren met fans. Ik het gaat hier om [Afbeelding]
[Afbeelding]een F2040-6 met een SMO-S40 en een SWW-vat.
Die rechte lijn bij -259 ontstaat doordat je net als ik 200 ipv 400 rel GM hebt ingesteld, maar de bijverwarming geblokkeerd hebt.
Klopt dat?
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 21-11-2025 09:37 ]
Dat is goed om te horen dan. Zou het iets uitmaken als ik ipv ruimte sensor op WAR zet voor radiotoren of iheeft alleen zin met vloerverwarming? voor de GM moet ik even kijken in de app als dat kan of kan dat alleen bij de smo? ik heb geen bijverwarming volgens mij. HOe kan ik dat zien?Knowbody schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:34:
[...]
Gewoon perfect gedrag. Het komt door de defrosts. Die kun je duidelijk zien. In de loop van de dag weer stabieler onder de buitentemperatuur dan al weer boven een bepaalde waarde komt. Bij mij is +3 graden als genoeg om de gevraagde Ta te leveren zonder dat de verdamper bevriest.
Die rechte lijn bij -259 ontstaat doordat je net als ik 200 iov 400 rel GM hebt ingesteld, maar de bijverwarming geblokkeerd hebt.
Klopt dat?
[ Voor 9% gewijzigd door warsame op 21-11-2025 09:42 ]
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
Bij radiatoren werkt de ruimtesensor een stuk beter, omdat er minder trage massa is waar energie ingaat of uitkomt.warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:39:
[...]
Dat is goed om te horen dan. Zou het iets uitmaken als ik ipv ruimte sensor op WAR zet voor radiotoren of iheeft alleen zin met vloerverwarming?
Maar wat goed is moet je voor jezelf uitvinden. Er bestaat hiervoor geen goed of fout. Per situatie verschillend.
Wat mij opviel is de rechte begrensde lijn. Als de bijverwarming in de software wel aan staat maar de hardware staat uit (zekering automaat bijvoorbeeld) of is er simpelweg niet, dan kan hij die verwarming dus niet aansturen. In plaats van de graadminuten door te tellen gaat hij een steeds hogere Tberekend berekenen.warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:39:
[...]
Dat is goed om te horen dan. Zou het iets uitmaken als ik ipv ruimte sensor op WAR zet voor radiotoren of iheeft alleen zin met vloerverwarming? voor de GM moet ik even kijken in de app als dat kan of kan dat alleen bij de smo? ik heb geen bijverwarming volgens mij. HOe kan ik dat zien?
In S serie menu 7.1.5 staan de instellingen van de bijverwarming. Je zou dan ook een BT63 sensor moeten hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 21-11-2025 09:54 ]
Bij mijn systeem werkt sturing door de RMU S40 prima 🤗 met alleen radiatoren, wel zie ik dat daarbij duidelijk hogere watertemperaturen nodig zijn de de meesten hier met vloerverwarmingBenjamin1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:45:
Hallo mede-tweakers,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de AI functie en bijbehorende sturing dmv de ruimtesensor.
Die van mij sinds de laatste 2 updates niet heel positief. Ik ervaar dat de WP telkens in de nacht vol gas staat te blazen en overdag voor het overgrote deel uit staat. Met deze temperaturen trekt mijn woning dat niet en het gevolg is dat de binnentemperatuur telkens schommelt tussen de 20 en 21 graden.
De ingestelde binnentemperatuur is 21 graden en de WAR is nu uitgeschakeld, regeling is geheel op binnentemperatuur.
SPA staat aan, op 'Opslaan' en de weerregeling had ik ook altijd aan staan maar die instelling is met de laatste updates verdwenen....
Ik had de Smo-s40 altijd regelen op WAR voor de update waarbij de binnentemperatuursensor leidend werd en WAR deed het altijd perfect.
Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen
Ik heb een dagprogramma met instellingen 19’ in de nacht, 20’in de ochtend, SWWrun 14.00-15.30 waarin dan de kamertemp.iets lager is ingesteld om prioriteit SWW af te dwingen die meestal na 45min al klaar is, en de avond tot 22.30 geen temp ingesteld maar de offset van de RMU S40 staat op 21’ (geen vaste instelling dus maar beïnvloedbaar door handmatige actie zo nodig)
De temperatuur is sinds de MachineLearning/AI-beinvloeding precies volgens schema
Dat levert onderstaande grafiekjes op, van drie dagen, BT16 met piekjes op de defrosts
/f/image/udHCH4C3Mf9Cl3M8xNhPuelB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7Z5UZnP4QNad3Ly84CZF3JET.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8CgHvacHg2PjK8MlE8kKrG9P.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZjAR2Wx16oXzXr0ZYOg4Q9n8.png?f=fotoalbum_large)
Op 19 nov. Ging de houtkachel erbij aan om plm.17.00 en dan zie je de graadminuten al snel gecompenseerd worden, kamertemp steeg naar behaaglijk zonder dat de rest van het huis teveel afkoelde
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Als je heel veel radiatoren hebt dan simuleer je steeds meer het lage temperatuur verwarming concept. Hoe meer oppervlakte hoe lager de temperatuur kan om dezelfde hoeveelheid energie te transporteren.
Een mooie simulator vind je hier (laptop full screen)
https://heatpumps.co.uk/heating-simulator-for-radiators/
Ja, je hebt er eentje voor eenmalig, en eentje voor periodiek. dan doet ie dat elke 10e defrost. In jouw geval zou ik dat eens aanzetten. Kost wel meer stroom, maar steeds een bevroren unit is ook niet handig.rusman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:27:
[...]
Momenteel niet, is dat de optie voor constant ondooien van de ventilator?
Ik zal bij mij ook eens naar die 7.1.5. kijken als ik thuis ben. Ik heb wel een bijverwarming hangen maar die staat al 3 jaar uit (groep staat af) omdat het gewoon niet nodig is alleen bij nood. Gebruiken jullie deze wel?Knowbody schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:46:
[...]
Wat mij opviel is de rechte begrensde lijn. Als de bijverwarming in de software wel aan staat maar de hardware staat uit (zekering automaat bijvoorbeeld) of is er simpelweg niet, dan kan hij die verwarming dus niet aansturen. In plaats van de graadminuten door te tellen gaat hij een steeds hogere Tberekend berekenen.
In S serie menu 7.1.5 staan de instellingen van de bijverwarming. Je zou dan ook een BT63 sensor moeten hebben.
Aantal stappen dan op 0 zetten is misschien wel een goed idee. (Heb ik zelf ook nog niet getest)MvRtje schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:19:
[...]
Ik zal bij mij ook eens naar die 7.1.5. kijken als ik thuis ben. Ik heb wel een bijverwarming hangen maar die staat al 3 jaar uit (groep staat af) omdat het gewoon niet nodig is alleen bij nood. Gebruiken jullie deze wel?
En als backup voor als de wp de graadminuten niet weg kan krijgen, wat bij mij nog niet voorgekomen is.
Zo te zien staat de bijverwarming wel aangevinkt in menu 4.1 maar staat niet aan in menu 7.1.5. Ik kan verder in de app menu 3.1.3 geen BT63 vinden.Knowbody schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:46:
[...]
Wat mij opviel is de rechte begrensde lijn. Als de bijverwarming in de software wel aan staat maar de hardware staat uit (zekering automaat bijvoorbeeld) of is er simpelweg niet, dan kan hij die verwarming dus niet aansturen. In plaats van de graadminuten door te tellen gaat hij een steeds hogere Tberekend berekenen.
:strip_exif()/f/image/N4SxFrw1S3wnG7LVTBGDmZ5f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZluyEGKTdSlJLNmHohAJMuIk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fhvtPcJyh7D9oi7F5aKyyGyj.jpg?f=fotoalbum_large)
Als er een BT63 zou zijn dan vind je die op een AUX input.warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:30:
[...]
Zo te zien staat de bijverwarming wel aangevinkt in menu 4.1 maar staat niet aan in menu 7.1.5. Ik kan verder in de app menu 3.1.3 geen BT63 vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zet de maximale stap eens op 0 als dat kan ?
Stond op 2, nu sinds 2 uurtje uitstaan maar merk nog geen verschil in graadminuten of aanvoerberekeningen. We gaan het zien!Knowbody schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:26:
[...]
Aantal stappen dan op 0 zetten is misschien wel een goed idee. (Heb ik zelf ook nog niet getest)
Geen BT63 op een AUX. Ik heb nu de maximale stap van 1 naar 0 gezet.Knowbody schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:30:
[...]
Als er een BT63 zou zijn dan vind je die op een AUX input.
Zet de maximale stap eens op 0 als dat kan ?
Ik zie trouwens nu dat vanaf 11 uur nu en wat warmer is rond de 5 graden systeem rustig en continue rond 500W verbruik blijft.
Edit: Vandaag totaal 17 defrosts. 12uur laatste defrost
[ Voor 6% gewijzigd door warsame op 21-11-2025 16:30 ]
Dit krijg ik bij mij helaas niet voor elkaar, bij mij blijft hij hele dag op deze temperaturen defrost doen om 't uur ongeveer. Kan goed te maken hebben met dat ik een S2125-12 heb.warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:27:
[...]
Geen BT63 op een AUX. Ik heb nu de maximale stap van 1 naar 0 gezet.
Ik zie trouwens nu dat vanaf 11 uur nu en wat warmer is rond de 5 graden systeem rustig en continue rond 500W verbruik blijft.
Binnen temperatuur top hoor en hij doet alles goed alleen je zou zeggen bij een + temp van rond 4/5 graden dat hij niet alsnog defrost moet doen om de 50/60 minuten.
Misschien speelt de lokatie een rol??. Bij mij staat de WP op het westen tegen de gevel boven de aanbouw. Hoe zit het bij jouw?MvRtje schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:30:
[...]
Dit krijg ik bij mij helaas niet voor elkaar, bij mij blijft hij hele dag op deze temperaturen defrost doen om 't uur ongeveer. Kan goed te maken hebben met dat ik een S2125-12 heb.
Binnen temperatuur top hoor en hij doet alles goed alleen je zou zeggen bij een + temp van rond 4/5 graden dat hij niet alsnog defrost moet doen om de 50/60 minuten.
De temperatuur van de verdamper is altijd ca. 7 graden lager dan de omgevingstemperatuur, anders zou er geen warmte aan de lucht onttrokken kunnen worden.
Verdamper onder nul en vocht in de lucht resulteert in ijsvorming op de verdamper.
Is de omgeving ook onder nul, dan zit er zo weinig vocht meer in de lucht dat er dan nauwelijks ijsvorming meer plaatsvindt.
Wanneer hij het aankan is de verdamper maar 3k onder de buitentemperatuur bij mij.wickydude schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:39:
Nibe geeft gewoon in zijn manuals dat onder een graad of 7 de kans op bevriezing van de verdamper bestaat. Meestal iets lager, zeg 5 a 6 graden. En hoe hoger de relatieve vochtigheid, hoe meer bevriezing.
De temperatuur van de verdamper is altijd ca. 7 graden lager dan de omgevingstemperatuur, anders zou er geen warmte aan de lucht onttrokken kunnen worden.
Verdamper onder nul en vocht in de lucht resulteert in ijsvorming op de verdamper.
Is de omgeving ook onder nul, dan zit er zo weinig vocht meer in de lucht dat er dan nauwelijks ijsvorming meer plaatsvindt.
Ik heb de indruk dat een grote warmtepomp die op zijn sloffen de gevraagde warmte kan leveren, dat grotendeels doet over de verdamper. Of dat nou een natuurkundig dingetje is of niet, maar hoe harder de compressor moet werken, hoe hoger de persdruk. En hoe hoger daardoor ook de temperatuur van het koelmiddel in de verdamper. Minder rendement want minder gratis warmte uit lucht, maar ook minder defrosts.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 21-11-2025 18:43 ]
Soms zakt ie best ver, vriest dan dicht waardoor de BT16 nog verder daalt en dan een defrost triggert. Bij de volgende defrost is de temperatuur graden hoger.
Verderop ligt de BT16 tijdens de run weer een stukje hoger als het water inmiddels wat warmer is.
Er spelen natuurlijk meer factoren een rol maar die zijn moeilijk aan het hele publiek uit te leggen. En al zou je dat proberen dan komt er wel weer eens ergens een situatie voor die ze niet uitgelegd hebben waardoor het publiek weer gaat steigeren…
Daarom geven fabrikanten simpelweg aan dat er onder de ca. 7 graden kans bestaat dat er ontdooid moet worden.
Ik heb hetzelfde, heb ook mijn bijverwarming uitgezet en sinds gisteren avond duikt de temp onder de 0 graden en heb ik onderstaand verbruik i.c.m. mijn f2050-10. Hoe kan ik de defrosts goed weergeven? Ik kan het goede attribuut daarvan niet vinden in HAtinusa4 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:30:
[...]
Ik vermoed een stukje specifieke NIBE software, want bij mij het zelfde beeld gisteren:
[url=https://ibb.co/gZBthTTQ][Afbeelding]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
/f/image/dj7l07hxWpNOI4IzBVMAd93W.png?f=fotoalbum_large)
Wijziguingen die afgelopen periode zijn doorgevoerd is de minimale aanvoer temp (min_supply_climate_system_1_40035) van 20 naar 21 gezet plus firmware upgrade van 4.4.7 naar 4.6.4.
Ik ga nu de minimale aanvoer temp weer terug zetten naar 20 en dan kijken wat er gebeurd. Met 5 personen is het zeer wenselijk om een zo warm mogelijk gevuld SWW vat te hebben.
Ja, het is "op te lossen" door een SWW run te doen voor het time window dat SWW nodig is en/of om Smart Control aan te zetten, echter is dit IMO pleisters plakken en niet oplossen van de oorzaak.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Afgelopen dagen is de warmtepomp druk bezig om de negatieve graadminuten weg te werken naar 0 maar komt daar eigenlijk niet, zoals gewenst. De compressor stopt alleen voor een defrost of oil return (iedere 3 uur…).
Het gaat om een NIBE SHB10 AMS 10-12 met de volgende configuratie:
- heatcurve: 3
- 4.9.3 - start compressor: -240 DM
- 4.9.3 - diff. additional heat: 700 DM
- 4.9.3 - diff. between additional steps: 50 DM
- 5.1.14 - DOT: -15°C (maar volgens mij doet dit niks indien compressor curve aangepast)
- 5.1.23 - compressor curve: -16 / 2
- geen kamerthermostaat aangesloten
- vloerverwarming, met zone systeem maar alle kamers op 25°C
Geeft het volgende beeld:
:strip_exif()/f/image/763dy4yTIdcazF9iCsHdEtLg.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eigen observatie:
- unit is oversized, daarom met de heatcurve de compressor laag houden (25Hz) tot 2°C
- vrijdag ochtend met lichte mist en met minder dan 40Hz gaan de graadminuten alleen omlaag, ook door de vele defrosts
- na meer dan 24 uur de negatieve graadminuten wegwerken en nog een SWW was zaterdag 22 november 0:00 de 0 graadminuten bereikt, systeem staat ongeveer 1 uur geen warmte te produceren
- kamertemperatuur blijft constant en op gewenste temperatuur (halve graad lager was ook prima geweest)
- door de defrost, bij een BT1 tussen 0°C en 2°C beginnen de graadminuten negatiever te worden
Ik denk dat ik de compressor curve wat moet aanpassen, bij 3°C zie ik eigenlijk dat de graadminuten makkelijk weggewerkt worden maar daar onder niet meer. Ik denk dus de negatieve kant van de compressor curve (-16) naar een hogere temperatuur te brengen, dan zou de compressor curve wat steiler moeten oplopen.
Jullie nog tips, suggesties of andere observaties voor verdere optimalisatie?
Je kunt de zoekfunctie gebruiken en zoeken op defrost?WeaZuL schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:31:
[...]
Ik heb hetzelfde, heb ook mijn bijverwarming uitgezet en sinds gisteren avond duikt de temp onder de 0 graden en heb ik onderstaand verbruik i.c.m. mijn f2050-10. Hoe kan ik de defrosts goed weergeven? Ik kan het goede attribuut daarvan niet vinden in HA![]()
[Afbeelding]
Ik heb (of in elk geval had) dit ook, alleen het was bij mij schijnbaar willekeurig. Dan gaat hij een dag gewoon netjes op de verwarming + buffer ontdooien (kan ook prima, retour temperatuur blijft dan ruim boven de 25 graden). En dan ineens ging hij het weer een dag op SWW doen, zonder dat ik een aanleiding kan vinden.martius schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:01:
Zeer onwenselijk gedrag gesignaleerd en afwijkend van voorgaande jaren. Er wordt SWW warmte gebruikt voor de defrosts.
[Afbeelding]
Wijziguingen die afgelopen periode zijn doorgevoerd is de minimale aanvoer temp (min_supply_climate_system_1_40035) van 20 naar 21 gezet plus firmware upgrade van 4.3.5 naar 4.4.7.
Ik ga nu de minimale aanvoer temp weer terug zetten naar 20 en dan kijken wat er gebeurd. Met 5 personen is het zeer wenselijk om een zo warm mogelijk gevuld SWW vat te hebben.
Ja, het is "op te lossen" door een SWW run te doen voor het time window dat SWW nodig is en/of om Smart Control aan te zetten, echter is dit IMO pleisters plakken en niet oplossen van de oorzaak.
Ik heb nu op aanraden van ChatGPT gisteren de prioriteit terug op auto gezet, die stond volledig op SWW. Ik had dat gedaan vanuit de gedachte dat ik SWW runs plan en dat ik het dan het meest handig en efficiënt vindt als jij ze in een keer afmaakt. Sinds ik hem terug op auto heb gezet gaat het vooralsnog weer goed (dus structureel op de verwarming). Maar even afwachten of dit nu ook zo blijft…
Het systeem hier draait reeds een jaar ongewijzigd op 1 groot verschil na en dat is de ML die er bij is gekomen in maart 2025 ( als ik het goed heb).ik222 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:29:
[...]
… zonder dat ik een aanleiding kan vinden.
Hiervoor nooit dit gedrag waargenomen, nu wederom een defrost en een vermindering van 5 graden (48 > 43) van BT6.
Dergelijk gedrag zou zo maar eens in theorie een never ending defrost-SWWrun loop kunnen creëren waarbij middels Smart Control een SWWrun aftrapt wat weer een defrost genereert als iedere keer 5 graden van BT6 wordt afgesnoept.
Toch maar eens de release notes en alle relevante menu’s er op nakijken of er een wijziging is.
Dit gedrag vind ik zeer onwenselijk.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
"S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in
high humidity" (Version: 4.5.7)
Ook zie ik dat er geen BT71 sensor aanwezig is. Voor zover ik weet is die optioneel, maar het zou misschien wel handig zijn voor nauwkeurigere monitoring. Ik vraag me af of het verstandig is om extra sensoren te laten plaatsen, bijvoorbeeld voor een betere controle van aanvoer en retour of om warm water nauwkeuriger te kunnen volgen.
Mijn installateur komt binnenkort langs voor het tweejaarlijks onderhoud, dus ik wil deze punten dan meteen met hem bespreken.
Hebben jullie nog zaken die vreemd lijken of aanbevelingen?
Is het bijvoorbeeld zinvol om een bijverwarmingselement te laten plaatsen, zodat ik op zonnige dagen het SWW naar ongeveer 60 graden kan opwarmen met mijn eigen zonnepanelen?
Het invriezen van de buitenunit is een natuurlijk fenomeen dat je niet kunt voorkomen. Bevriezing doet zich echter uitsluitend voor bij een buitentemperatuur tussen 0 en 7 °C. Boven 7 °C blijft de uitblaaslucht namelijk boven 0 °C en bij een buitentemperatuur onder 0 °C is de luchtvochtigheid zó laag dat het risico op bevriezing (net als bij +7 °C) nihil is.
Aan die voorwaarde wordt nu wel voldaan, duidelijk en begrijpelijk.
AUTOMATISCHE ONTDOOICYCLUS (uit hezelfde document)
Zodra de warmtepompsensoren signaleren dat de verdamper invriest, wordt de werking van de warmtepomp automatisch omgekeerd. Dit houdt in dat warmte vanuit de woning naar de platenwarmtewisselaar in de buitenunit wordt gevoerd. Door dit proces – de zogeheten ‘ontdooicyclus’ – ontdooit de ijslaag op de achterzijde van de warmtepomp en loopt het in de vorm van smeltwater onder de buitenunit weg. Zodra de warmtepomp ijsvrij is, wordt de normale werking hervat.
RETOURTEMPERATUUR
Tijdens de ontdooicyclus wordt warmte uit de woning teruggevoerd naar de buitenunit. Deze retourtemperatuur moet altijd hoger blijven dan 21 °C. Daalt de retourtemperatuur tijdens de ontdooicyclus namelijk tot 21 °C of lager, dan bestaat het risico dat de warmtepomp de verdamper niet volledig ijsvrij krijgt.
Idem. Duidelijk en begrijpelijk. Echter nu is de(mijn) vraag: hoe/waar/waarom wordt bepaald waaruit die warmte wordt onttrokken? Ik heb nog geen menu ontdekt om dat in te stellen
Het klinkt allemaal logisch en fijn dat de functie werkt. Ik bitch niet over frequenties en/of de duur. Ik wil gewoon dat het niet uit de SWW wordt ontrokken.
Welke waarde bij BT16 staat er bij jullie ingesteld? Bij mij staat deze op -3, de default 0 is.
/f/image/9FbdhkqzSiF8lrngjPioFn7a.png?f=fotoalbum_large)
Dank alvast!
Hoe zou een pomp moeten anticiperen volgens jou? Als 8 groepen door koude vloeren (zoneregeling neem ik aan?) ineens open gaan dan is het logisch dat de retour temperatuur flink zakt waardoor de pomp hard moet werken om zo goed mogelijk de gevraagde TA te halen. Daar kan hij met een zoneregeling ook nooit op anticiperen, immers zolang de groepen dicht staan kan hij eventueel extra geproduceerde warmte nergens kwijt.Durkydurk schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:31:
Nieuw jaar, nieuwe vragen met de NIBE WP (NIBEF2120-20 met SMO S40). Afgelopen weken heeft de WP (dankzij jullie adviezen ook) prima gedraaid, constant op 41hz en netjes de GM weggewerkt. Helaas afgelopen nacht een onstuimig avondje. De zon stond de hele dag op het huis (en de vloerverwarming dus uit) en toen de zon onderging en de kou direct toesloeg, zag ik dat er ruim 8 groepen vroegen om warmte om 20:30. Toen is de pomp als een idioot gaan werken (ruim 108hz) om de boel te verwarmen. Dat duurde tot zeker 00:30 voordat hij terugviel naar zn oude reguliere werk. Ik snap waarom hij het doet maar ik zou toch graag willen dat de pomp kan ''anticiperen'' op zo'n nacht ipv dit. Iemand ervaring mee hoe je dit makkelijker/ beter kan instellen, ik begreep dat je ook AI kunt aanzetten voor de pomp, zou dit helpen? Het heeft mij ook meerdere maanden gekost om de juiste stooklijn aan te zetten dus het liefst zit ik daar niet aan. Staat nu op curve 4, verschuiving 1. Hierbij een foto van de GM en Comp.freq van afgelopen 24 uur:
[Afbeelding]
Dank alvast!
Enige wat je kan doen is de zoneregeling uitzetten / zorgen dat overdag niet al die groepen dicht gaan. En dan kun je eventueel wat spelen met beïnvloeding van TA op basis van de ruimte thermostaat. Maar zoals velen al gemerkt hebben is dat vaak ook geen succes met vloerverwarming.
Dus ik denk dat je twee keuzes hebt, het wordt overdag misschien wat warmer in die ruimtes (zorg dat de zoneregeling ze overdag niet dichtzet). Of je accepteert wat er nu gebeurd is, in de basis hoeft daar ook niets mis mee te zijn namelijk. Je kan dan eventueel nog kijken dan naar de stille stand / vermogensbegrenzing in de nacht als het om geluid gaat. Alleen dat betekent dan dus weer dat het huis mogelijk wat afkoelt in de nacht.
Heb jij BT6 helemaal onderin het vat dan?martius schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:41:
[...]
Het systeem hier draait reeds een jaar ongewijzigd op 1 groot verschil na en dat is de ML die er bij is gekomen in maart 2025 ( als ik het goed heb).
Hiervoor nooit dit gedrag waargenomen, nu wederom een defrost en een vermindering van 5 graden (48 > 43) van BT6.
Dergelijk gedrag zou zo maar eens in theorie een never ending defrost-SWWrun loop kunnen creëren waarbij middels Smart Control een SWWrun aftrapt wat weer een defrost genereert als iedere keer 5 graden van BT6 wordt afgesnoept.
Toch maar eens de release notes en alle relevante menu’s er op nakijken of er een wijziging is.
Dit gedrag vind ik zeer onwenselijk.
(Als het kan in het midden doen!)
Tja, officieel zou SWW inhoud raadplegen voor een defrost de uitweg zijn als de retourtemperatuur onder de 21 graden ligt.
Wat waren de graadminuten ten tijde van de SWW defrost ? Mogelijk heeft hij dat als reden gebruikt om de defrost uit het SWW vat te doen
Dat van die prioriteit op standaard auto settings is toch beter, anders lopen de graadminuten te ver terug en met deze buitentemperaturen (rond het vriespunt) is dat niet handig.
dank voor je reactie, ja ik snap dat het misschien een moeilijke vraag is. Ik heb ChatGPT gevraagd wat te doen en die begint ook over de weersinvloeden uit te zetten. Helas begint hij over menu 1.3 maar ik vind niet ergens de knop om die ''zoneregeling'' lichtjes aan te zetten. Waar kan ik dat vinden in de SMO S40? ik heb de nieuwste firmware op de machine.ik222 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:50:
[...]
Hoe zou een pomp moeten anticiperen volgens jou? Als 8 groepen door koude vloeren (zoneregeling neem ik aan?) ineens open gaan dan is het logisch dat de retour temperatuur flink zakt waardoor de pomp hard moet werken om zo goed mogelijk de gevraagde TA te halen. Daar kan hij met een zoneregeling ook nooit op anticiperen, immers zolang de groepen dicht staan kan hij eventueel extra geproduceerde warmte nergens kwijt.
Enige wat je kan doen is de zoneregeling uitzetten / zorgen dat overdag niet al die groepen dicht gaan. En dan kun je eventueel wat spelen met beïnvloeding van TA op basis van de ruimte thermostaat. Maar zoals velen al gemerkt hebben is dat vaak ook geen succes met vloerverwarming.
Dus ik denk dat je twee keuzes hebt, het wordt overdag misschien wat warmer in die ruimtes (zorg dat de zoneregeling ze overdag niet dichtzet). Of je accepteert wat er nu gebeurd is, in de basis hoeft daar ook niets mis mee te zijn namelijk. Je kan dan eventueel nog kijken dan naar de stille stand / vermogensbegrenzing in de nacht als het om geluid gaat. Alleen dat betekent dan dus weer dat het huis mogelijk wat afkoelt in de nacht.
Omdat je op ruimtevoeler stuurt, en zoneregeling hebt, kan het zijn dat het beter gaat werken als je een parallel buffervat hebt. Heb je die ook ?Durkydurk schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:27:
[...]
dank voor je reactie, ja ik snap dat het misschien een moeilijke vraag is. Ik heb ChatGPT gevraagd wat te doen en die begint ook over de weersinvloeden uit te zetten. Helas begint hij over menu 1.3 maar ik vind niet ergens de knop om die ''zoneregeling'' lichtjes aan te zetten. Waar kan ik dat vinden in de SMO S40? ik heb de nieuwste firmware op de machine.
Je SMO weet niet dat je een zoneregeling hebt. Mogelijk stuurt de zoneregeling wel een signaal naar een AUX input en wat de SMO daar dan mee doet vind je onder 3.1.1.4.
Bt3 is correct, dat is je retour op de buitenunit vanuit het huis. Bt12 is de aanvoer van de buitenunit naar je huis. Bt12 is hoger dan bt3 —> correct.warsame schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:53:
Ik vraag me af of mijn installateur sommige sensoren verkeerd heeft geplaatst. In de app zie ik bijvoorbeeld dat BT3 als Return temperature wordt weergegeven, wat niet logisch lijkt. Daarnaast valt me op dat het SWW na het douchen door twee personen snel lauw wordt, alsof er direct veel koud water de boiler in komt. Dit zou er zelfs op kunnen wijzen dat aanvoer en retour omgedraaid zijn, waardoor het systeem niet goed kan laden.
Ook zie ik dat er geen BT71 sensor aanwezig is. Voor zover ik weet is die optioneel, maar het zou misschien wel handig zijn voor nauwkeurigere monitoring. Ik vraag me af of het verstandig is om extra sensoren te laten plaatsen, bijvoorbeeld voor een betere controle van aanvoer en retour of om warm water nauwkeuriger te kunnen volgen.
Mijn installateur komt binnenkort langs voor het tweejaarlijks onderhoud, dus ik wil deze punten dan meteen met hem bespreken.
Hebben jullie nog zaken die vreemd lijken of aanbevelingen?
Is het bijvoorbeeld zinvol om een bijverwarmingselement te laten plaatsen, zodat ik op zonnige dagen het SWW naar ongeveer 60 graden kan opwarmen met mijn eigen zonnepanelen?[Afbeelding]
Ik neem aan dat je al een elektrische bijverwarming hebt, dat hebben eigenlijk alle systemen om de 60 graden bij legionellarun te kunnen halen. je zou met iets als home assistant de luxe modus kunnen activeren op een zonnige dag. Een extra element kan in sommige boilers, niet in alle.
Als het water koud is na 2x douchen is mogelijke je vat te klein. Als de toevoerleiding verkeerd zou zijn aangesloten dan had je elke keer meteen koud water gehad, ik geloof niet dat dat fout zit.
BT6 in het midden.Knowbody schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:24:
[...]
Heb jij BT6 helemaal onderin het vat dan?
(Als het kan in het midden doen!)
Tja, officieel zou SWW inhoud raadplegen voor een defrost de uitweg zijn als de retourtemperatuur onder de 21 graden ligt.
Wat waren de graadminuten ten tijde van de SWW defrost ? Mogelijk heeft hij dat als reden gebruikt om de defrost uit het SWW vat te doen
Dat van die prioriteit op standaard auto settings is toch beter, anders lopen de graadminuten te ver terug en met deze buitentemperaturen (rond het vriespunt) is dat niet handig.
Het irritante is dat het sinds de installatie nooit is voor gekomen. Prioriteit staat altijd op auto, behalve in/tussen Mei-eind oktober.
De data in m’n home assistant er op nageplozen en bij gelijke buiten temp niet dit fenomeen waargenomen.
Graadminuten niet naar gekeken nog. Goeie, klusje voor morgen. Plus het SWW schema aanpassen
ja ik heb twee vaten in mijn technische ruimte. 1 als buffer voor vw en 1 voor tapwater. Ik heb in mijn woonkamer een RMU module zitten, voor de rest niets aangesloten op een AUX.Knowbody schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:34:
[...]
Omdat je op ruimtevoeler stuurt, en zoneregeling hebt, kan het zijn dat het beter gaat werken als je een parallel buffervat hebt. Heb je die ook ?
Je SMO weet niet dat je een zoneregeling hebt. Mogelijk stuurt de zoneregeling wel een signaal naar een AUX input en wat de SMO daar dan mee doet vind je onder 3.1.1.4.
Dan is de vraag hoe dat vat is aangesloten. Mogelijk in serie in de retour.Durkydurk schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:49:
[...]
ja ik heb twee vaten in mijn technische ruimte. 1 als buffer voor vw en 1 voor tapwater. Ik heb in mijn woonkamer een RMU module zitten, voor de rest niets aangesloten op een AUX.
Als je een tweede pomp hebt (GP10) zal die parallel geschakeld zijn.
De return temperatuur (BT3) zit boven de 25 graden, dat zou toch voldoende moeten zijn voor een defrost op de vloer.
Sinds vanochtend 4 uur zijn alle defrosts op sww gegaan, daarvoor een hele reeks op de vloer.
Vorig jaar had ik ook al veel last van defrosts op sww.
Vorige week heb ik een mail naar NIBE gestuurd, maar daar kreeg ik een standaard antwoord op dat dit normaal was en dat ik bij comfort klachten contact op moet nemen met de installateur.
Ik vraag mij ook af of het wellicht te maken kan hebben met de flow. Vannacht om 3:20 kreeg ik een melding dat de doorstroming laag was en dat ik het vuilfilter moest reinigen. Vorige week had ik deze melding ook al, vuilfilter was nagenoeg schoon.
Afgelopen tijd heb ik de instelling op “vloerverwarming” gehad, met als gevolg dat de pomp (GP1) altijd op 100% staat, met een flow van dik 22l/m. Vandaag heb ik de instelling op handmatig gezet (delta van 10 graden bij DoT van -10) zodat de pomp momenteel op iets van 90% staat (met een flow van ongeveer 21l/m)
Ik moet wel zeggen dat de defrosts een stuk efficiënter lijken te zijn sinds de update van dit jaar, de defrost cyclus duren veel korter.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Heb je genoeg flow? 21l/m is net het kantelpunt. Filter checken... Als de flow niet snel genoeg omhoog gaat, besluit de WP dat het dan maar op SWW moet. Heb ik in februari gehad, toen mijn schuurtje geen warmtevraag meer had door de zon.martius schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:01:
Zeer onwenselijk gedrag gesignaleerd en afwijkend van voorgaande jaren. Er wordt SWW warmte gebruikt voor de defrosts.
[Afbeelding]
Wijziguingen die afgelopen periode zijn doorgevoerd is de minimale aanvoer temp (min_supply_climate_system_1_40035) van 20 naar 21 gezet plus firmware upgrade van 4.4.7 naar 4.6.4.
[ Voor 18% gewijzigd door LangeFries op 22-11-2025 19:41 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Kan ik nog controleren. Vermoed het niet aangezien ik dat na en voor het stook seizoen doe.LangeFries schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:38:
[...]
Heb je genoeg flow? 21l/m is net het kantelpunt. Filter checken... Als de flow niet snel genoeg omhoog gaat, besluit de WP dat het dan maar op SWW moet. Heb ik in februari gehad, toen mijn schuurtje geen warmtevraag meer had door de zon.
Defrost gaat op 80% pompdebiet. Mogelijk hoger, maar hier niet.martius schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:43:
[...]
Kan ik nog controleren. Vermoed het niet aangezien ik dat na en voor het stook seizoen doe.
Haal je op het defrost debiet de specs van de flow dan ook? Kan er een zone dicht lopen ?
Mij vallen vooral de uitschieters op, zowel naar boven als naar beneden. Of de stooklijn past toch niet goed (genoeg) of de WAR en ruimteregeling werken elkaar (teveel) tegen. Je wilt je aantal graadminuten zo constant mogelijk houden bij deze temperaturen terwijl de kamertemperatuur ook maar minimaal (< 0,6-1C) varieert. Dan heb je er geen omkijken meer naar. Vloerverwarming maakt dit wel makkelijker vanwege het betere warmtebuffergedrag.Durkydurk schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:31:
Nieuw jaar, nieuwe vragen met de NIBE WP (NIBEF2120-20 met SMO S40). Afgelopen weken heeft de WP (dankzij jullie adviezen ook) prima gedraaid, constant op 41hz en netjes de GM weggewerkt. Helaas afgelopen nacht een onstuimig avondje. De zon stond de hele dag op het huis (en de vloerverwarming dus uit) en toen de zon onderging en de kou direct toesloeg, zag ik dat er ruim 8 groepen vroegen om warmte om 20:30. Toen is de pomp als een idioot gaan werken (ruim 108hz) om de boel te verwarmen. Dat duurde tot zeker 00:30 voordat hij terugviel naar zn oude reguliere werk. Ik snap waarom hij het doet maar ik zou toch graag willen dat de pomp kan ''anticiperen'' op zo'n nacht ipv dit. Iemand ervaring mee hoe je dit makkelijker/ beter kan instellen, ik begreep dat je ook AI kunt aanzetten voor de pomp, zou dit helpen? Het heeft mij ook meerdere maanden gekost om de juiste stooklijn aan te zetten dus het liefst zit ik daar niet aan. Staat nu op curve 4, verschuiving 1. Hierbij een foto van de GM en Comp.freq van afgelopen 24 uur:
[Afbeelding]
Dank alvast!
Vorig stookseizoen (m'n eerste) heeft het maanden geduurd voordat ik een naar mijn zin passende stooklijn te pakken had (nu 4/-2). Wat ik dan zie met een WAR zonder ruimtecorrectie of AI is dat mijn wp bij de huidige temperaturen sinds afgelopen maandag onafgebroken draait en de graadminuten slechts variëren van -230 tot -220 (behalve als het SWW vat net verwarmd is). Mijn wp slaat pas aan bij -180 GM.
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
@macbelly
Hoi martius, vorig jaar heb ik een keer meegemaakt dat de hele unit bevroren was en er niets meer aan te doen was dan uit te schakelen en te ontdooien met de haarfoehn …martius schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:57:
Volgens Nibe (Ontdooifunctie van een lucht/water warmtepomp):
Het invriezen van de buitenunit is een natuurlijk fenomeen dat je niet kunt voorkomen. Bevriezing doet zich echter uitsluitend voor bij een buitentemperatuur tussen 0 en 7 °C. Boven 7 °C blijft de uitblaaslucht namelijk boven 0 °C en bij een buitentemperatuur onder 0 °C is de luchtvochtigheid zó laag dat het risico op bevriezing (net als bij +7 °C) nihil is.
Aan die voorwaarde wordt nu wel voldaan, duidelijk en begrijpelijk.
AUTOMATISCHE ONTDOOICYCLUS (uit hezelfde document)
Zodra de warmtepompsensoren signaleren dat de verdamper invriest, wordt de werking van de warmtepomp automatisch omgekeerd. Dit houdt in dat warmte vanuit de woning naar de platenwarmtewisselaar in de buitenunit wordt gevoerd. Door dit proces – de zogeheten ‘ontdooicyclus’ – ontdooit de ijslaag op de achterzijde van de warmtepomp en loopt het in de vorm van smeltwater onder de buitenunit weg. Zodra de warmtepomp ijsvrij is, wordt de normale werking hervat.
RETOURTEMPERATUUR
Tijdens de ontdooicyclus wordt warmte uit de woning teruggevoerd naar de buitenunit. Deze retourtemperatuur moet altijd hoger blijven dan 21 °C. Daalt de retourtemperatuur tijdens de ontdooicyclus namelijk tot 21 °C of lager, dan bestaat het risico dat de warmtepomp de verdamper niet volledig ijsvrij krijgt.
Idem. Duidelijk en begrijpelijk. Echter nu is de(mijn) vraag: hoe/waar/waarom wordt bepaald waaruit die warmte wordt onttrokken? Ik heb nog geen menu ontdekt om dat in te stellen
Het klinkt allemaal logisch en fijn dat de functie werkt. Ik bitch niet over frequenties en/of de duur. Ik wil gewoon dat het niet uit de SWW wordt ontrokken.
Welke waarde bij BT16 staat er bij jullie ingesteld? Bij mij staat deze op -3, de default 0 is.
De reden dat ik in deze situatie terecht kwam was een te lage verwarmingssetting, ik heb nu 4,1 toen 4,0 … 1,5 graad verschil. Dit jaar loopt alles als een trein op het verwarmingssysteem alleen, bij mij gaat de Ta 10 graden naar beneden bij defrosten, dat kan anders zijn bij jou. Mijn systeem heeft een buffervat van 500 liter en een SWW vat van 500 liter, je zou zeggen altijd genoeg …. Alle settings staan als default, let op ik heb een F2120-20 en SMO40.
Van mijn installateur kreeg ik het advies de temperatuur omhoog te zetten … hoop dat dit jou helpt.
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Aanstaande woensdag komt er een monteur van Nibe. Ik vermoed dat de 4-weg klep in de buitenunit niet goed omschakelt (misschiet zit hij vast, of is hij gewoon kapot) waardoor het circuit niet omdraait. Defrost worden strak na 5 min afgebroken. Systeem draait verder prima zolang er geen defrosts nodig zijn. Voorlopig draaien we op de interne verwarming wat gelukkig goed werkt, maar wel een hoop stroom kost. Wel bijzonder dat dit speelt bij een unit van net 2 jaar oud.rusman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:27:
[...]
Momenteel niet, is dat de optie voor constant ondooien van de ventilator?
Na de afgelopen week ook wat aanpassingen te hebben gedaan zoals SPA uit, Weerregeling factor naar 5 en paar defrost instellingen terug naar standaard te hebben gezet is mijn conclusie ook dat het vele malen stabieler lijkt dan ooit te voren. Ik ben even gaan vergelijken met vorig jaar November toen kregen we op een gegeven moment ook deze weersomstandigheden (20, 21, 22, 23 nov 2024). Toen ging mijn WP verbruik richting 43 tot zelfs 47kWh meerdere dagen. Nu afgelopen dagen perfect tussen de 29 en 34kWh.Luchtenburger schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:05:
Ik zie ook dat de defrosts vaak op sww gaan, maar inderdaad niet altijd. Ik ben er ook nog niet achter op basis van welke voorwaarden die keuze wordt gemaakt.
De return temperatuur (BT3) zit boven de 25 graden, dat zou toch voldoende moeten zijn voor een defrost op de vloer.
Sinds vanochtend 4 uur zijn alle defrosts op sww gegaan, daarvoor een hele reeks op de vloer.
Vorig jaar had ik ook al veel last van defrosts op sww.
Vorige week heb ik een mail naar NIBE gestuurd, maar daar kreeg ik een standaard antwoord op dat dit normaal was en dat ik bij comfort klachten contact op moet nemen met de installateur.
Ik vraag mij ook af of het wellicht te maken kan hebben met de flow. Vannacht om 3:20 kreeg ik een melding dat de doorstroming laag was en dat ik het vuilfilter moest reinigen. Vorige week had ik deze melding ook al, vuilfilter was nagenoeg schoon.
Afgelopen tijd heb ik de instelling op “vloerverwarming” gehad, met als gevolg dat de pomp (GP1) altijd op 100% staat, met een flow van dik 22l/m. Vandaag heb ik de instelling op handmatig gezet (delta van 10 graden bij DoT van -10) zodat de pomp momenteel op iets van 90% staat (met een flow van ongeveer 21l/m)
Ik moet wel zeggen dat de defrosts een stuk efficiënter lijken te zijn sinds de update van dit jaar, de defrost cyclus duren veel korter.
Graadminuten blijven werkelijk al 6 dagen perfect tussen de -150 en -80 graadminuten. Defrost doet hij om de 50 tot 70 minuten en iedere defrost duurt maximaal 8 tot 14 minuten. Berekende aanvoer blijft netjes rond 28/29 bij mij en werkelijke aanvoer BT25 max 30. Retour 3 a 4 graden verschil.
Ik ben tevreden. Dit weer blijft altijd wat lastiger voor een WP maar met binnen temperaturen perfect op 21.5 constant en dit verbruik ben ik tevreden. Ik laat hem voor nu even zo draaien en ga niks meer aanpassen komende dagen/weken. Bedankt voor de goede input hier van iedereen.
Liever na 2 jaar dan na 7 jaar !rusman schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:19:
[...]
Aanstaande woensdag komt er een monteur van Nibe. Ik vermoed dat de 4-weg klep in de buitenunit niet goed omschakelt (misschiet zit hij vast, of is hij gewoon kapot) waardoor het circuit niet omdraait. Defrost worden strak na 5 min afgebroken. Systeem draait verder prima zolang er geen defrosts nodig zijn. Voorlopig draaien we op de interne verwarming wat gelukkig goed werkt, maar wel een hoop stroom kost. Wel bijzonder dat dit speelt bij een unit van net 2 jaar oud.
Het zou in de toekomst misschien wel een mooie toevoeging kunnen zijn dat bijvoorbeeld de WP net iets harder kan draaien bij meer wind. Ik merk namelijk met mijn volledig vrijstaande woning dat bij meer wind (zoals deze ochtend) en koudere temperaturen het binnen in bepaalde ruimtes wel iets meer kan afkoelen. Qua isolatie kan ik hier niks aan verbeteren, dit is namelijk al op en top. Wat denken jullie daarvan?MvRtje schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:23:
[...]
Na de afgelopen week ook wat aanpassingen te hebben gedaan zoals SPA uit, Weerregeling factor naar 5 en paar defrost instellingen terug naar standaard te hebben gezet is mijn conclusie ook dat het vele malen stabieler lijkt dan ooit te voren. Ik ben even gaan vergelijken met vorig jaar November toen kregen we op een gegeven moment ook deze weersomstandigheden (20, 21, 22, 23 nov 2024). Toen ging mijn WP verbruik richting 43 tot zelfs 47kWh meerdere dagen. Nu afgelopen dagen perfect tussen de 29 en 34kWh.
Graadminuten blijven werkelijk al 6 dagen perfect tussen de -150 en -80 graadminuten. Defrost doet hij om de 50 tot 70 minuten en iedere defrost duurt maximaal 8 tot 14 minuten. Berekende aanvoer blijft netjes rond 28/29 bij mij en werkelijke aanvoer BT25 max 30. Retour 3 a 4 graden verschil.
Ik ben tevreden. Dit weer blijft altijd wat lastiger voor een WP maar met binnen temperaturen perfect op 21.5 constant en dit verbruik ben ik tevreden. Ik laat hem voor nu even zo draaien en ga niks meer aanpassen komende dagen/weken. Bedankt voor de goede input hier van iedereen.
Mensen met wat kleinere woningen/tussenwoningen, hoekwoningen of 2 onder 1 kap zal dit misschien net wat minder van toepassing zijn.
Maar freaks als wij zijn ... Hoe erg is het om op de RMU of de app even +1 te doen op de curve ? Daar is het voor bedoeld. Of -1 bij visite. 😄🍻🥂MvRtje schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:47:
[...]
Het zou in de toekomst misschien wel een mooie toevoeging kunnen zijn dat bijvoorbeeld de WP net iets harder kan draaien bij meer wind. Ik merk namelijk met mijn volledig vrijstaande woning dat bij meer wind (zoals deze ochtend) en koudere temperaturen het binnen in bepaalde ruimtes wel iets meer kan afkoelen. Qua isolatie kan ik hier niks aan verbeteren, dit is namelijk al op en top. Wat denken jullie daarvan?
Mensen met wat kleinere woningen/tussenwoningen, hoekwoningen of 2 onder 1 kap zal dit misschien net wat minder van toepassing zijn.
Dit is herkenbaar, bij onze jaren 70 woning speelt dit ook als het flink waait. Voor dergelijke situaties gebruik ik de AUX ingangen van de SMO20. Wanneer het meer dan 5m/s waait bij ons dan schakel ik AUX6 in (setpoint + 0,5 graad). Hierdoor gaat die dan net wat harder werken. Verder schakel ik bij temperaturen tussen verwarmen en koelen de Blocked ingang AUX4 aan. Dit tussen 21.2 en 22.7 graden. Dan stopt de WP in dat gebied .MvRtje schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:47:
[...]
Het zou in de toekomst misschien wel een mooie toevoeging kunnen zijn dat bijvoorbeeld de WP net iets harder kan draaien bij meer wind. Ik merk namelijk met mijn volledig vrijstaande woning dat bij meer wind (zoals deze ochtend) en koudere temperaturen het binnen in bepaalde ruimtes wel iets meer kan afkoelen. Qua isolatie kan ik hier niks aan verbeteren, dit is namelijk al op en top. Wat denken jullie daarvan?
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Ik heb dus geen flow meter die dit kan aangeven anders dan degene die op de vvw-verdeler zit echter mis ik dan de flow door de radiatoren heen.LangeFries schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:38:
[...]
Heb je genoeg flow? 21l/m is net het kantelpunt. Filter checken... Als de flow niet snel genoeg omhoog gaat, besluit de WP dat het dan maar op SWW moet. Heb ik in februari gehad, toen mijn schuurtje geen warmtevraag meer had door de zon.
Er werd gesproken over een volumizer, kan iemand (@Knowbody of @Job1985 ) een direct linkje plaatsen.
Ik snap je punt maar met de mogelijkheden tegenwoordig en met de data die beschikbaar is lijkt me dit niet heel ingewikkeld te maken.Knowbody schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:50:
[...]
Maar freaks als wij zijn ... Hoe erg is het om op de RMU of de app even +1 te doen op de curve ? Daar is het voor bedoeld. Of -1 bij visite. 😄🍻🥂
Nu het SWW schema aangepast zodat de boiler (272l) genoeg warm water bevat voordat er gedouched wordt.
Nu eens kijken wat het defrost gedrag wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door martius op 23-11-2025 15:14 ]
De garantievoorwaarden van dit merk zijn mij niet duidelijk.rusman schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:54:
[...]
Zou dit binnen de garantie vallen? Installatie was in september 2023 geplaatst.
Nederlanders noemen een buffervat in serie (meestal in de retourleiding) nog steeds een buffervat, terwijl de Engelsen daar een mooiere en passender term voor hebben: volumizer.martius schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:22:
[...]
Ik heb dus geen flow meter die dit kan aangeven anders dan degene die op de vvw-verdeler zit echter mis ik dan de flow door de radiatoren heen.
Er werd gesproken over een volumizer, kan iemand (@Knowbody of @Job1985 ) een direct linkje plaatsen.
Laat je, indien defect onderdeel onder materiaal garantie, niet de werkuren aannaaien!rusman schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:19:
[...]
Aanstaande woensdag komt er een monteur van Nibe. Ik vermoed dat de 4-weg klep in de buitenunit niet goed omschakelt (misschiet zit hij vast, of is hij gewoon kapot) waardoor het circuit niet omdraait. Defrost worden strak na 5 min afgebroken. Systeem draait verder prima zolang er geen defrosts nodig zijn. Voorlopig draaien we op de interne verwarming wat gelukkig goed werkt, maar wel een hoop stroom kost. Wel bijzonder dat dit speelt bij een unit van net 2 jaar oud.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Nogmaals de eigen settings log er op nageslagen en ik vermoed dat het of door een frequentie block komt of door een limitatie van het vermogen bij DOT.
Nu wel twee variabelen tegelijk aangepast en daarbij het systeem uitgezet om de filters te controleren, dus nu mag ML weer even haar gang gaan voor de aansturing.
Keep you posted!
Ik zet het bij buitentemperaturen in de defrost-range ook uit. Door spa wordt de gevraagde aanvoertemperatuur soms ineens veel lager of (vervelender) hoger. Ik heb een SMO40, die niet op gevraagde temperatuur stuurt, maar alleen op graadminuten en buitentemperatuur. Gevolg: graadminuten dalen heel snel en wp gaat toerental verdubbelen. Daardoor wordt de verdamper nog kouder en komt er sneller weer een defrost, waardoor de graadminuten nog meer kelderen en de wp op vol vermogen doorgaat en heel vaak defrosts heeft, om uiteindelijk de bijverwarming erbij in te schakelen.Aziraphale schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:28:
@MvRtje Waarom heb je de spa uitgezet? Ik heb hem recentelijk aangezet omdat ik een dynamisch contract heb, maar ben er nog niet van overtuigd.
Deze cyclus heb ik vaak gehad 's nachts als het bijna vroor. Afgelopen week had ik het uit en gaat het prima, blijft de compressor op half vermogen draaien. Uiteraard defrosts, maar dat sloft ie dan gewoon rustig weer bij.
Note: mijn wp is goed gedimensioneerd (en misschien zelfs net aan de krappe kant). Als je wp overgedimensioneerd is krijgt die de graadminuten van defrosts misschien wel weg, waardoor de beschreven cyclus niet ontstaat.
[ Voor 9% gewijzigd door Miranda89 op 24-11-2025 07:03 ]
Een over-gedimensioneerde WP blijft ook in een kringetje.
Wat werkt is de maximale aanvoertemperatuur heel laag te zetten, bijvoorbeeld op 28 ipv 35.
Hij berekent dan "haalbare waarden".
De graadminuten regeling is een mooie regeling, maar we moeten wel beseffen dat Nibe is begonnen met water/water warmtepompen. Lucht/water kwam veel later.
Defrost zijn niet echt een probleem (behalve dat het misschien 'zeer' doet), maar het nadelig effect ervan kan met een beetje extra oplettendheid van de gebruiker wat beperkt worden.
Eigenlijk wat @Miranda89 ook aangeeft. Ik merkte dat zodra de deforst meer gaan komen, de SPA hier echt verkeerde invloed op heeft. De WP gaat op "dure" momenten minder/lager draaien waardoor hij dit later bij goedkopere stroom in moet halen. Deze inhaalslag zorgt voor vele malen heftigere deforsts die ook niet meer stabiel lopen en weg te werken zijn voor mijn gevoel. Nu met SPA uit gaat dit 100% goed en lijkt het verbruik heel wat minder.Aziraphale schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:28:
@MvRtje Waarom heb je de spa uitgezet? Ik heb hem recentelijk aangezet omdat ik een dynamisch contract heb, maar ben er nog niet van overtuigd.
SPA is een leuke functie, maar dan enkel boven de 7/8 graden waar defrosts niet nodig zijn. Ik ga nu via HA maken dat bij een gemiddelde buiten temperatuur van 8+ hij de SPA inschakelt en onder de 8+ weer uitschakelt.
Weerregeling factor lijkt niet heel veel te doen hierin, deze lijkt niet de problemen te geven. Hier anticipeert hij enkel op met een wat hogere of lagere aanvoer richting de temperaturen die eraan komen.
Momenteel is dat niet zo.
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 24-11-2025 08:29 ]
Precies, deze heb ik op factor 7 en laat ik zo staan. Als hij het meeneemt is dit mooi, ik merk aan de binnen temperatuur in ieder geval geen verschil. Blijft standaard rond de 21,5 graden binnen.Knowbody schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:29:
De weerregeling factor is vooral interessant (effectief) als er grote temperatuurverschillen zitten tussen dag en nacht.
Momenteel is dat niet zo.
Wanneer het afgiftesysteem wordt ingesteld op vloerverwarming, houdt dat voor Nibe in dat de dT bij DOT 7K zal zijn.
Als de DOT op -10 graden is ingesteld, zal de aanvoertemperatuur dan 7 graden hoger liggen dan de retourtemperatuur. Aangezien de aanvoertemperatuur vanuit de curve wordt berekend, kun je beter zeggen de retourtemperatuur ligt 7k onder de Ta. Dat wordt weer bepaald door de flow.
Met behulp van deze instelling regelt de Nibe besturing de pompsnelheid van GP12, dus het debiet (flow). Dat is belangrijk want dat bepaalt ook bij de andere buitentemperaturen wat de pompsnelheid zal zijn. Bij een lagere Ta zal de dT kleiner zijn.
Als je ervaart dat de pompsnelheid vrij laag is, kun je de instelling wijzigen. Bij de s-series is dat menu 7.1.6.2.
Kies een eigen instelling en kies een delta T die lager is dan 7, bijvoorbeeld 5.
In de loop van de tijd zul je een hogere GP12 pompsnelheid ervaren.
Je kunt ook spelen met de waarde van het vermogen bij DOT. Hoewel er geadviseerd wordt om in Nederland -10 graden aan te houden (-7 voor de kuststreken) omdat dat de standaard is voor de warmteverliesberekening, ben ik in vakblad warmtepompen al eens een voorstel tegengekomen om -6 te gaan hanteren.
Stel je kiest voor -6, dan kun je het vermogen ook aanpassen naar een lagere waarde. Het is geen begrenzing van het werkelijke vermogen, maar de besturing gaat er wel mee rekenen.
Loopt je GP12 pomp altijd op een hoge waarde, bijvoorbeeld op 80% en vind je dat teveel kies dan een andere instelling bij afgiftesysteem en pas die waarde aan. Misschien voldoet 7K beter dan 5K.
Of 10K voor een systeem met alleen radiatoren.
Het veranderen van de pompsnelheid op basis van de DOT en afgiftesysteem instelling heeft ook effect op de ruimtetemperatuur. Mogelijk moet er een andere curve worden gekozen.
Hier sinds dit stookseizoen mijn Vermogen bij DOT op 6kW gezet en DOT zelf op -10. GP12 draait bij mij tussen altijd op 42% en bij een defrost gaat hij zoals normaal naar 80%.Knowbody schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:50:
DOT instellingen en het type afgiftesysteem: wat ik tot nu toe heb ervaren.
Wanneer het afgiftesysteem wordt ingesteld op vloerverwarming, houdt dat voor Nibe in dat de dT bij DOT 7K zal zijn.
Als de DOT op -10 graden is ingesteld, zal de aanvoertemperatuur dan 7 graden hoger liggen dan de retourtemperatuur. Aangezien de aanvoertemperatuur vanuit de curve wordt berekend, kun je beter zeggen de retourtemperatuur ligt 7k onder de Ta. Dat wordt weer bepaald door de flow.
Met behulp van deze instelling regelt de Nibe besturing de pompsnelheid van GP12, dus het debiet (flow). Dat is belangrijk want dat bepaalt ook bij de andere buitentemperaturen wat de pompsnelheid zal zijn. Bij een lagere Ta zal de dT kleiner zijn.
Als je ervaart dat de pompsnelheid vrij laag is, kun je de instelling wijzigen. Bij de s-series is dat menu 7.1.6.2.
Kies een eigen instelling en kies een delta T die lager is dan 7, bijvoorbeeld 5.
In de loop van de tijd zul je een hogere GP12 pompsnelheid ervaren.
Je kunt ook spelen met de waarde van het vermogen bij DOT. Hoewel er geadviseerd wordt om in Nederland -10 graden aan te houden (-7 voor de kuststreken) omdat dat de standaard is voor de warmteverliesberekening, ben ik in vakblad warmtepompen al eens een voorstel tegengekomen om -6 te gaan hanteren.
Stel je kiest voor -6, dan kun je het vermogen ook aanpassen naar een lagere waarde. Het is geen begrenzing van het werkelijke vermogen, maar de besturing gaat er wel mee rekenen.
Loopt je GP12 pomp altijd op een hoge waarde, bijvoorbeeld op 80% en vind je dat teveel kies dan een andere instelling bij afgiftesysteem en pas die waarde aan. Misschien voldoet 7K beter dan 5K.
Of 10K voor een systeem met alleen radiatoren.
Het veranderen van de pompsnelheid op basis van de DOT en afgiftesysteem instelling heeft ook effect op de ruimtetemperatuur. Mogelijk moet er een andere curve worden gekozen.
6kW is gekozen op basis van mijn oppervlakte berekeningen etc. met hulp van ChatGPT.
Bedankt voor je duidelijke ervaring betreft DOT.
Begrijpelijk dat er veel instellingsmogelijkheden zijn aangezien er ook even veel verschillende installatie mogelijkheden zijn. Dit maakt het ook lastiger (voor mij iig) om te begrijpen waarom dit gedrag zich voor doet, want blijkbaar zit er te weinig warmte in de vloer en de radiatoren om de defrost succesvol te laten zijn.
Weet iemand of er een manier is om erachter te komen wat de volgorde ten aanzien waar de warmte uit wordt onttrokken voor een defrost? Plus daarbij of het te bepalen is waarvoor de ELK9 (bijverwarming) wel of niet ingezet mag worden?
Het zou bijv. in mijn situatie wenselijk zijn dat de ELK9 wordt gebruikt voor een defrost als er niet genoeg warmte in de VVW/Radiatoren (of een combi) zit ipv uit de SWW.
Goed, ik ga weer verder puzzelen.
Net gebeld.wickydude schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:57:
@martius heb je Nibe al eens een mailtje gestuurd?
Antwoord is dat dit normaal gedrag is. Dat de WP warmte onttrekt uit de SWW voor een defrost en dat er geen mogelijkheid is om een ELK9 in te schakelen.
Mail wordt nu opgesteld.
Ps mocht iemand een installateur weten in de buurt van Utrecht, ik hou me aanbevolen. De mijne is gestopt met ondersteuning van Nibe
Het is makkelijker om live te kijken wat er gebeurt dan achteraf op de grafieken. Ben je er al eens getuige van geweest ?martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:51:
Fuck ... weer SWW warmte onttrokken voor een defrost, 6graden (42 > 36).
Begrijpelijk dat er veel instellingsmogelijkheden zijn aangezien er ook even veel verschillende installatie mogelijkheden zijn. Dit maakt het ook lastiger (voor mij iig) om te begrijpen waarom dit gedrag zich voor doet, want blijkbaar zit er te weinig warmte in de vloer en de radiatoren om de defrost succesvol te laten zijn.
Weet iemand of er een manier is om erachter te komen wat de volgorde ten aanzien waar de warmte uit wordt onttrokken voor een defrost? Plus daarbij of het te bepalen is waarvoor de ELK9 (bijverwarming) wel of niet ingezet mag worden?
Het zou bijv. in mijn situatie wenselijk zijn dat de ELK9 wordt gebruikt voor een defrost als er niet genoeg warmte in de VVW/Radiatoren (of een combi) zit ipv uit de SWW.
Goed, ik ga weer verder puzzelen.
Dit is het meest "live" van vandaag. De lijn is BT6 (midden).Knowbody schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:14:
[...]
Het is makkelijker om live te kijken wat er gebeurt dan achteraf op de grafieken. Ben je er al eens getuige van geweest ?
Ik bedoel was je erbij of ben je er al eens bij geweest om vervolgens op het bijna moment van de defrost naar alle sensor waarden te kunnen kijken ?martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:19:
[...]
Dit is het meest "live" van vandaag. De lijn is BT6 (midden).
[Afbeelding]
Zie hieronderwickydude schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:59:
Heb je ook een grafiekje van de temperaturen van Bt12, bt3, bt25, bt71 en graadminuten?
Nee, ik heb er niet naast gestaan en qua sensoren aflezen val ik terug op Home Assistant. Ik heb geen premium abonnement oid. Er zijn ook geen foutmeldingen oid.Knowbody schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:02:
[...]
Ik bedoel was je erbij of ben je er al eens bij geweest om vervolgens op het bijna moment van de defrost naar alle sensor waarden te kunnen kijken ?
Als ik Nibe goed begrijp zou dit normaal gedrag zijn en zal alttijd SWW warmte worden gebruikt voor een defrost bij zowel priority heating en hot water. Als dat idd zo is dan kan het Buffervat er ook wel uit
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Heb jij ML aan staan?cgms schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:47:
@martius Hier ook een S2125-12 met een SMO S40. Echter hier vinden de defrosts altijd uit de vloer plaats (of vrijwel altijd, het is me nog nooit opgevallen dat het uit het SWW vat kwam). En ik heb met 2-0 een relatief lage watertemperatuur in de vloer lijkt me.
interessant! Heb je jouw curve op 4 staan en je verschuiving op -2??macbelly schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:51:
[...]
Mij vallen vooral de uitschieters op, zowel naar boven als naar beneden. Of de stooklijn past toch niet goed (genoeg) of de WAR en ruimteregeling werken elkaar (teveel) tegen. Je wilt je aantal graadminuten zo constant mogelijk houden bij deze temperaturen terwijl de kamertemperatuur ook maar minimaal (< 0,6-1C) varieert. Dan heb je er geen omkijken meer naar. Vloerverwarming maakt dit wel makkelijker vanwege het betere warmtebuffergedrag.
Vorig stookseizoen (m'n eerste) heeft het maanden geduurd voordat ik een naar mijn zin passende stooklijn te pakken had (nu 4/-2). Wat ik dan zie met een WAR zonder ruimtecorrectie of AI is dat mijn wp bij de huidige temperaturen sinds afgelopen maandag onafgebroken draait en de graadminuten slechts variëren van -230 tot -220 (behalve als het SWW vat net verwarmd is). Mijn wp slaat pas aan bij -180 GM.
Ik ben het met je eens dat de pomp te grillig reageert, vaak hollen of stilstaan. Ik heb de curve eens op 3 gezet maar de volgende ochtend kwam ik beneden en was de temperatuur overal toch redelijk gedaald overal, pomp draaide wel weer heel constant op 41hz de hele nacht.. maar toch, ik wil ook geen kouder huis..
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
/f/image/p6OY26vo2b4PBcensgThwL7r.png?f=fotoalbum_large)