Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
wickydude schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:56:
[...]

Bij mij gaat de Ta zo'n 2,5 graad boven de berekende.
Stooklijn 3 met start compressor op -180, diff bijverwarming op -800.
Runs vandaag best lang, tssen 2 en 3,5 uur met defrosts. Maar hij gaat gewoon weer omhoog en naar 0 toewerken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat komt omdat jouw WP is over-gedimensioneerd.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:24
Knowbody schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:04:
[...]

Dat komt omdat jouw WP is over-gedimensioneerd.
Als hij steeds op 25Hz zou draaien en dan oplopen zou ik het met je eens zijn.

Edit: hij zal best wat overgedimensioneerd zijn, maar ik denk nog steeds dat er met een S40 ander gedrag te zien zou zijn geweest.
Ach, gisteren 17,6kWh incl sww bij gemiddeld 3,6 graden. Niet slecht voor dit huis en in de lijn der verwachting.

[ Voor 32% gewijzigd door wickydude op 20-11-2025 19:26 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Knowbody
  • Nu online
Job1985 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:41:
[...]

Thanx! dit zou een logische verklaring zijn. Daarnaast idd ook de beperkte inhoud zoals eerder genoemd. Snel die 2 extra groepen erbij en dan evt nog een volumizer ertussen (allemaal eenvoudig te realiseren en al rekening mee gehouden bij aanleg).
Heel goed. Die volumizer inderdaad.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Knowbody
  • Nu online
Plaatjes van vandaag.

De eerste nacht met serieus ouderwetse defrosts! Zodra de temperatuur weer ongeveer rond de 3 graden komt zijn de defrosts niet meer aan de orde. Dat vind ik perfect!

Momenteel meet BT1 2,6 graden en wordt het wat kouder. De graadminuten liggen ook niet rond de -90 en hij is bezig weg te werken, maar zeker niet met het doel om naar 0 te gaan. Dat is geen doel, maar een middel!

PS in de nacht nog een beetje SWW aangevuld. Daar zie je 2 pieken in het stroomverbruik. De graadminuten kelderen voorbij -150 een herstellen daarna ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq7KUA4PQcTA-ftuLr8DOlCAOAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwNjriDrS4sXoQmWnnxvbVsd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po-lMzpTLDLR5DmWT-cg2LTlBRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDB03kkiN1BXcGNX7aKBwnvj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VmeITzn75P6JK6goiI0jcwyacc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K5Z3NywKK8JSic7R9Ghlv87a.png?f=fotoalbum_large

Toegevoegd enkele momenten later in het stabiele gebied (rond de -85).
De TRetour Is vrij strak en stabiel. Er is ruimte voor de Ta om de berekende waarde aan te houden en geen reden om deze te overschrijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbsooowfteSaPOByoESZeSIhrqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UzUjtGBRkImuKz80QyLsa5aF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 20-11-2025 19:58 ]

• Knowbody
  • Nu online
wickydude schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:13:
[...]

Als hij steeds op 25Hz zou draaien en dan oplopen zou ik het met je eens zijn.

Edit: hij zal best wat overgedimensioneerd zijn, maar ik denk nog steeds dat er met een S40 ander gedrag te zien zou zijn geweest.
Ach, gisteren 17,6kWh incl sww bij gemiddeld 3,6 graden. Niet slecht voor dit huis en in de lijn der verwachting.
Ik ontken niet dat het regelgedrag anders is; dit is anders! De S heeft namelijk geen instelbare compressor curve.

De graadminuten regeling lijkt mij echter van dezelfde orde. Mijn bewering is en blijft dat het doel niet is om graadminuten naar 0 te werken. Elke onnodige stop van de compressor moet worden voorkomen.

PS de retour temperatuur vertelt je eigenlijk of je goed zit qua gekozen stooklijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 20-11-2025 20:00 ]

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:31
Knowbody schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:49:
[...]

Ik ontken niet dat het regelgedrag anders is; dit is anders! De S heeft namelijk geen instelbare compressor curve.

De graadminuten regeling lijkt mij echter van dezelfde orde. Mijn bewering is en blijft dat het doel niet is om graadminuten naar 0 te werken. Elke onnodige stop van de compressor moet worden voorkomen.

PS de retour temperatuur vertelt je eigenlijk of je goed zit qua gekozen stooklijn.
Retour zit bij mij altijd 2,5 lager gemiddeld dan aanvoer. Dat lijkt me prima.

Ik krijg alleen niet zoals bij jou overdag een stabiele lijn. Dit is mijn grafiek van vandaag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G57vLfuM2BXlCyhLs6W_28yw4ZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TTOz6HfA6Rtyjms1Uju45C65.png?f=fotoalbum_large
Verbruik tot nu toe (20:17) 27 kWh.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Knowbody
  • Nu online
mvrooij schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:17:
[...]

Retour zit bij mij altijd 2,5 lager gemiddeld dan aanvoer. Dat lijkt me prima.

Ik krijg alleen niet zoals bij jou overdag een stabiele lijn. Dit is mijn grafiek van vandaag:[Afbeelding]
Verbruik tot nu toe (20:17) 27 kWh.
Ik zou zeggen dat je stooklijn nog steeds te hoog is gekozen.

Overweeg lager, dan wordt de retour een strakke lijn en verdwijnen de pauzes.

(De retourtemperatuur wordt constanter als de pauzes verdwijnen. Daarvoor moet je stooklijn omlaag)

PS ik doe misschien een te gevaarlijke uitspraak. Jij hebt immers nog steeds defrosts die de retourtemperatuur beïnvloeden. Mooi zo laten als het verder naar wens is. Je hebt immers geen pauzes ook. Ik keek verkeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 20-11-2025 20:36 ]

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:29:
[...]

Ik zou zeggen dat je stooklijn nog steeds te hoog is gekozen.

Overweeg lager, dan wordt de retour een strakke lijn en verdwijnen de pauzes.

(De retourtemperatuur wordt constanter als de pauzes verdwijnen. Daarvoor moet je stooklijn omlaag)

PS ik doe misschien een te gevaarlijke uitspraak. Jij hebt immers nog steeds defrosts die de retourtemperatuur beïnvloeden. Mooi zo laten als het verder naar wens is. Je hebt immers geen pauzes ook. Ik keek verkeerd.
Als je met pauzes bedoeld dat de WP stopt dan is dit niet het geval. In principe draait hij 50 minuten en doet dan een defrost van 10 minuten. Ik heb een eigen stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNrjQeQhqE_5x7i7B9kd0m_Lcmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ancXHBaipKfmbsunAnkMM2xp.jpg?f=fotoalbum_large
Tot nu toe blijft mijn binnen temperatuur sinds deze zomer met deze lijn nog altijd gemiddeld 21,5 graden wat ook mijn doel is.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• mvrooij
Een defrost is natuurlijk ook niet perse een negatief iets. Bij de oude F2120 ging de compressor telkens uit. Bij de F2060 en de S2125 die ik heb is dat natuurlijk niet meer.

• Knowbody
  • Nu online
mvrooij schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:42:
Een defrost is natuurlijk ook niet perse een negatief iets. Bij de oude F2120 ging de compressor telkens uit. Bij de F2060 en de S2125 die ik heb is dat natuurlijk niet meer.
Is niets mis mee. Hoort erbij.

De F2050 stopt de compressor wel hoor, maar ik heb weinig last ervan. Hij lijkt het wat beter te doen dan zijn krachtige voorganger. Daarbij hoorde ik de vierwegklep bijvoorbeeld duidelijk omslaan, en ging 3 minuten wachten na de defrost.
Maar goed ik heb nog weinig defrosts met de neus erboven gadegeslagen. De wachttijd was steeds 0 minuten (ik denk 1 minuut in de praktijk en hij ging weer beginnen)

Teller aantal starts staat vandaag op 14.

Tussen 11.00 en 19.00 geen defrost. Constante run.

[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 20-11-2025 20:52 ]

• wickydude
Ik zie heel andere grafieken. De gevraagde compressorfrequentie verandert veel minder.
De temperaturen zijn helemaal niet gek.
Ook in het stroomverbruik zie je meer blokken dan vloeiende lijnen.
Tot nu toe vandaag 24.4 kWh incl. Sww om 13u
De compressor is het zuinigst als ie niet draait al met al vind ik de verschillen met de anderen qua verbruik niet heel groot, zeker omdat mijn huis niet super geisoleerd is.
Iets van 80m2 vvw en boven 4 dubbele radiatoren met heatfans die vol open staan maar slechts tot een graad of 19 in de warmste kamer opleveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrCUxSBP7ynVcSEWybXF1a0tP5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CDuEMRrRbnrZpc46FiOXhGIb.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYT522vL7YZqM5gDGfyHa9W7h6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Ey2tV8WfvgmGLoB0xTnoIRm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Y3Ie-EiWVU3vv44Ee5BQ-ryGw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxZIkbVNp5zlbzQQbMbmm6oY.png?f=fotoalbum_large

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:42
Hmmm het lijkt erop dat sinds ik ben overgestapt van myupway naar myuplink wat settings zijn teruggezet naar de fabrieksinstelling.... ik heb de oude instellingen nog ergens opgeslagen, binnenkort maar weer aanpassen. Ik ervaar overigens geen comfortverlies maar zag het aan bijvoorbeeld de gm grafiek in myuplink.

• warsame
  • Registratie: September 2012
Ik snap niet helemaal wat er bij mij gebeurt. Sinds de laatste update – of misschien komt het doordat het nu echt kouder is – zie ik dat de warmtepomp sterk opschaalt in verbruik en daarna weer een tijd heel rustig draait. Het verbruik schommelt dan van ongeveer 2400 W naar rond de 200 W, en dat gaat zo het hele uur door. De graadminuten worden daarbij ook niet meer netjes weggewerkt.

Ik heb overigens alles op de standaardinstellingen staan. Het huis is niet super goed geïsoleerd en ik verwarm alleen via radiatoren met fans. Ik het gaat hier om Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RgfyiHaBdo7EU1SxO8X1Tm9AUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqK1nN2jf3KJjJAJOGyC6M8i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MafGPC8HfQfsMuxTWycqtf5_Fd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m7yyAvIYB7EOEA40tNkvZRpX.png?f=fotoalbum_largeeen F2040-6 met een SMO-S40 en een SWW-vat.

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:33
rusman schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:16:
Een update mbt de defrost problemen, dit is wat ik heb gedaan:
- Defrost instellingen terug naar default settings
- Compressor uit voor 12 uur om ijs te laten smelten
- Compressor spanningloos gemaakt 5 min voor "reset"
- Firmware terug naar versie 3.5.5 (deze is van januari, afgelopen winter werkte alles prima namenlijk)

Net een eerste defrost gehad, en wat blijkt hij doet precies wat hij moet doen. De compressor ondooit de verdamper, er komt stoom vanaf, en ik zie ook weer water uit de afvoer komen. De supply gaat nu ook weer netjes onder de return tijdens defrost wat eerder niet gebeurde.

Ik vraag mij nu wel af wat de oorzaak was, ik gok dat het de settings zijn of de software, maar ik twijfel wat de juiste volgorde is. Software versie voor versie ophogen tot het mis gaat (mits het daarin zat), of in 1x terug naar de nieuwste versie. Er zijn inmiddels 8 updates geweest sinds 3.5.5.
De defrost problemen zijn helaas nog niet weg, ook de oude software lijkt niet goed de defrost te kunnen uitvoeren. Overdag gaat het nog, maar zodra de compressor harder moet werken zakken de temperaturen weg en loopt hij vast.

Ik heb ook de filters schoongemaakt, wat wel wat meer flow opleverde maar helaas weinig resultaat mbt defrost. Kijken of Nibe langs kan komen om een diagnose te laten doen.

• wickydude
@rusman Heb je de optie om de ventilator aan te zetten bij defrost aan staan?

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:33
wickydude schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:20:
@rusman Heb je de optie om de ventilator aan te zetten bij defrost aan staan?
Momenteel niet, is dat de optie voor constant ondooien van de ventilator?

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:29
Inmiddels draait mijn s2125 een jaar. Is mijn elfde warmtepomp en tot nu toe de zuinigste, als ik deze scop mag geloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNNIDTCMZuuh1GLtbES1lsu-T1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrWhfz7Mt7ksDlEWNYvWelip.jpg?f=fotoalbum_large

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:51:
Ik snap niet helemaal wat er bij mij gebeurt. Sinds de laatste update – of misschien komt het doordat het nu echt kouder is – zie ik dat de warmtepomp sterk opschaalt in verbruik en daarna weer een tijd heel rustig draait. Het verbruik schommelt dan van ongeveer 2400 W naar rond de 200 W, en dat gaat zo het hele uur door. De graadminuten worden daarbij ook niet meer netjes weggewerkt.

....
Ik vermoed een stukje specifieke NIBE software, want bij mij het zelfde beeld gisteren:
[url=https://ibb.co/gZBthTTQ]Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/23fcHttR/IMG-1702.png

• Knowbody
  • Nu online
warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:51:

Ik heb overigens alles op de standaardinstellingen staan. Het huis is niet super goed geïsoleerd en ik verwarm alleen via radiatoren met fans. Ik het gaat hier om [Afbeelding]

[Afbeelding]een F2040-6 met een SMO-S40 en een SWW-vat.
Gewoon perfect gedrag. Het komt door de defrosts. Die kun je duidelijk zien. In de loop van de dag weer stabieler onder de buitentemperatuur dan al weer boven een bepaalde waarde komt. Bij mij is +3 graden als genoeg om de gevraagde Ta te leveren zonder dat de verdamper bevriest.

Die rechte lijn bij -259 ontstaat doordat je net als ik 200 ipv 400 rel GM hebt ingesteld, maar de bijverwarming geblokkeerd hebt.
Klopt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 21-11-2025 09:37 ]

• warsame
  • Registratie: September 2012
Knowbody schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:34:
[...]

Gewoon perfect gedrag. Het komt door de defrosts. Die kun je duidelijk zien. In de loop van de dag weer stabieler onder de buitentemperatuur dan al weer boven een bepaalde waarde komt. Bij mij is +3 graden als genoeg om de gevraagde Ta te leveren zonder dat de verdamper bevriest.

Die rechte lijn bij -259 ontstaat doordat je net als ik 200 iov 400 rel GM hebt ingesteld, maar de bijverwarming geblokkeerd hebt.
Klopt dat?
Dat is goed om te horen dan. Zou het iets uitmaken als ik ipv ruimte sensor op WAR zet voor radiotoren of iheeft alleen zin met vloerverwarming? voor de GM moet ik even kijken in de app als dat kan of kan dat alleen bij de smo? ik heb geen bijverwarming volgens mij. HOe kan ik dat zien?

[ Voor 9% gewijzigd door warsame op 21-11-2025 09:42 ]

• Knowbody
  • Nu online
warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:39:
[...]

Dat is goed om te horen dan. Zou het iets uitmaken als ik ipv ruimte sensor op WAR zet voor radiotoren of iheeft alleen zin met vloerverwarming?
Bij radiatoren werkt de ruimtesensor een stuk beter, omdat er minder trage massa is waar energie ingaat of uitkomt.

Maar wat goed is moet je voor jezelf uitvinden. Er bestaat hiervoor geen goed of fout. Per situatie verschillend.

• Knowbody
  • Nu online
warsame schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:39:
[...]

Dat is goed om te horen dan. Zou het iets uitmaken als ik ipv ruimte sensor op WAR zet voor radiotoren of iheeft alleen zin met vloerverwarming? voor de GM moet ik even kijken in de app als dat kan of kan dat alleen bij de smo? ik heb geen bijverwarming volgens mij. HOe kan ik dat zien?
Wat mij opviel is de rechte begrensde lijn. Als de bijverwarming in de software wel aan staat maar de hardware staat uit (zekering automaat bijvoorbeeld) of is er simpelweg niet, dan kan hij die verwarming dus niet aansturen. In plaats van de graadminuten door te tellen gaat hij een steeds hogere Tberekend berekenen.

In S serie menu 7.1.5 staan de instellingen van de bijverwarming. Je zou dan ook een BT63 sensor moeten hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 21-11-2025 09:54 ]

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Benjamin1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:45:
Hallo mede-tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de AI functie en bijbehorende sturing dmv de ruimtesensor.

Die van mij sinds de laatste 2 updates niet heel positief. Ik ervaar dat de WP telkens in de nacht vol gas staat te blazen en overdag voor het overgrote deel uit staat. Met deze temperaturen trekt mijn woning dat niet en het gevolg is dat de binnentemperatuur telkens schommelt tussen de 20 en 21 graden.

De ingestelde binnentemperatuur is 21 graden en de WAR is nu uitgeschakeld, regeling is geheel op binnentemperatuur.
SPA staat aan, op 'Opslaan' en de weerregeling had ik ook altijd aan staan maar die instelling is met de laatste updates verdwenen....

Ik had de Smo-s40 altijd regelen op WAR voor de update waarbij de binnentemperatuursensor leidend werd en WAR deed het altijd perfect.

Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen
Bij mijn systeem werkt het prima 🤗 met alleen radiatoren, wel zie ik dat daarbij duidelijk hogere watertemperaturen nodig zijn de de meesten hier met vloerverwarming
Ik heb een dagprogramma met instellingen 19’ in de nacht, 20’in de ochtend, SWWrun 14.00-15.30 waarin dan de kamertemp.iets lager is ingesteld om prioriteit SWW af te dwingen die meestal na 45min al klaar is, en de avond tot 22.30 geen temp ingesteld maar de offset van de RMU S40 staat op 21’ (geen vaste instelling dus maar beïnvloedbaar door handmatige actie zo nodig)
De temperatuur is sinds de MachineLearning/AI-beinvloeding precies volgens schema
Dat levert onderstaande grafiekjes op, van drie dagen, oranje is BT16 met piekjes op de defrosts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk2FzaG1P4AJSruGML6l2gwdCEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/udHCH4C3Mf9Cl3M8xNhPuelB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbT98WjurFXxTMYLq1yJFkkYKrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Z5UZnP4QNad3Ly84CZF3JET.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdmTq_P0m5a1ZUFopSI7cnVaar4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8CgHvacHg2PjK8MlE8kKrG9P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6PDfIoYKhmOHNX-u9HlMQsbtXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZjAR2Wx16oXzXr0ZYOg4Q9n8.png?f=fotoalbum_large

Op 19 nov. Ging de houtkachel erbij aan om plm.17.00 en dan zie je de graadminuten al snel gecompenseerd worden, kamertemp steeg naar behaaglijk zonder dat de rest van het huis teveel afkoelde

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste