Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Nog wel even een vraag naar aanleiding hiervan, namelijk: Hoe denk je dat het totale financiële plaatje qua verbruik er uit gaat zien? Ik had het namelijk aangezet omdat ik mijn energiekosten wou drukken, maar heb zelf ook het idee dat ik meer verbruik heb en sowieso moet de verschuiving van de stooklijn omhoog om de boel 24/7 op temperatuur te houden. Gevoelsmatig kost me dat ook meer, maar ik kan er niet echt harde uitspraken over doen.mvrooij schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:25:
[...]
Eigenlijk wat @Miranda89 ook aangeeft. Ik merkte dat zodra de deforst meer gaan komen, de SPA hier echt verkeerde invloed op heeft. De WP gaat op "dure" momenten minder/lager draaien waardoor hij dit later bij goedkopere stroom in moet halen. Deze inhaalslag zorgt voor vele malen heftigere deforsts die ook niet meer stabiel lopen en weg te werken zijn voor mijn gevoel. Nu met SPA uit gaat dit 100% goed en lijkt het verbruik heel wat minder.
SPA is een leuke functie, maar dan enkel boven de 7/8 graden waar defrosts niet nodig zijn. Ik ga nu via HA maken dat bij een gemiddelde buiten temperatuur van 8+ hij de SPA inschakelt en onder de 8+ weer uitschakelt.
En nog even voor mijn eigen beeld: Staat SPA gelijk aan Machine Learning?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Mijn verbruik lijkt lager te zijn, helaas zal hij nu misschien wel wat harder draaien op de duurdere momenten dan met SPA. Dan zet hij hem gewoon lager, maar dit moet hij daarna weer inhalen. Ik vraag me af hoeveel je hier dan mee gaat verdienen, plus de onstabiliteit is het mij dan niet waard. Met vele defrosts (temp onder 6/7 graden) is het naar mijn mening niet rendabel omdat je vele malen heftigere en meerdere defrosts krijgt. Bij mij hoefde ik aan mijn stooklijn niks te veranderen, bij mij bleef het qua temperatuur wel stabiel maar als dit in jou geval daardoor niet meer is vraag ik me al helemaal af of je SPA wel aan moet willen.Aziraphale schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:52:
[...]
Nog wel even een vraag naar aanleiding hiervan, namelijk: Hoe denk je dat het totale financiële plaatje qua verbruik er uit gaat zien? Ik had het namelijk aangezet omdat ik mijn energiekosten wou drukken, maar heb zelf ook het idee dat ik meer verbruik heb en sowieso moet de verschuiving van de stooklijn omhoog om de boel 24/7 op temperatuur te houden. Gevoelsmatig kost me dat ook meer, maar ik kan er niet echt harde uitspraken over doen.
En nog even voor mijn eigen beeld: Staat SPA gelijk aan Machine Learning?
SPA is niet de Machine Learning die jij bedoeld volgens mij, voor AI/Machine Learning heb je de RMU nodig, deze heb ik sowieso niet.
SPA zorgt er puur voor dat bij duur stroom (als je dynamisch contract hebt) dat hij minder hard draait en bij goedkoop stroom juist net wat harder. In de zomer werkt dit dus bijvoorbeeld top en ook boven de 7/8 graden buiten temp. Daarom nu een automatisering binnen HA gemaakt dat bij een gemiddelde buiten tempratuur boven 7 graden hij SPA inschakelt en onder 7 graden uitschakelt.
Nu ik onder 7 graden SPA uit heb ga ik ook eens testen om het ontdooien bij -1 te laten starten. Had deze nu naar 0 gezet (standaard instelling). Maar heb nooit getest met -1 of lager zonder SPA.
Temp. passief/acitef laat ik op 0. Heb het idee dat hij passief sowieso zelde tot nooit doet.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik zou toch maar eens live op het scherm (display) kijken dan. Jammer dat je geen premium hebt, dan kon het ook op je telefoon.martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:32:
[...]
Nee, ik heb er niet naast gestaan en qua sensoren aflezen val ik terug op Home Assistant. Ik heb geen premium abonnement oid. Er zijn ook geen foutmeldingen oid.
Als ik Nibe goed begrijp zou dit normaal gedrag zijn en zal alttijd SWW warmte worden gebruikt voor een defrost bij zowel priority heating en hot water. Als dat idd zo is dan kan het Buffervat er ook wel uit
Grafieken hebben een te lage resolutie en laten misschien nou net niet zien wat er aan de hand is.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Maar die grafieken in premium zijn ook niet bepaald geweldig. Ik had premium, maar keek altijd in HA voor grafieken.Knowbody schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:07:
[...]
Ik zou toch maar eens live op het scherm (display) kijken dan. Jammer dat je geen premium hebt, dan kon het ook op je telefoon.
Grafieken hebben een te lage resolutie en laten misschien nou net niet zien wat er aan de hand is.
Grillig reageren....Durkydurk schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:33:
[...]
interessant! Heb je jouw curve op 4 staan en je verschuiving op -2??
Ik ben het met je eens dat de pomp te grillig reageert, vaak hollen of stilstaan. Ik heb de curve eens op 3 gezet maar de volgende ochtend kwam ik beneden en was de temperatuur overal toch redelijk gedaald overal, pomp draaide wel weer heel constant op 41hz de hele nacht.. maar toch, ik wil ook geen kouder huis..
Dan zou @martius even moeten kijken naar de graadminuten. Mogelijk staat het auto schuifje aan (dat hoort ook) maar zijn de instellingen daarachter toch aangepast. Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is schuifje even van auto af, checken of de waarden -60, 400 en 30 staan ingevuld, dan schuifje weer terug op auto.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Ik ook niet en daarom neem ik niet meer de tijd om dat te gaan testen. Ben daarnaast huiverig dat bij elke update of spanningsuitval de SMO weer opnieuw moet leren...Aziraphale schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:06:
@mvrooij Ok, thanks! Ik heb een RMU, maar dan moet ik nog maar eens naar machine learning kijken. Met vloerverwarming in de ruimte waar de RMU hangt ben ik er namelijk nog niet direct enhousiast over dat de RMU mee gaat doen met de aansturing.
Mooi op de curve!
Premium om veel meer live te volgen wat er gebeurt. Vanaf de bank ofzo. Misschien kan dat ook prima in HA, nog geen ervaring mee.Aziraphale schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:10:
[...]
Maar die grafieken in premium zijn ook niet bepaald geweldig. Ik had premium, maar keek altijd in HA voor grafieken.
HA heeft veel betere grafieken. Eens. Maar je mist dingen als je er niet meer de neus bovenop staat, zeker als je iets geks hebt met een SWW defrost.
Wat ik heb begrepen van Nibe is dat dit gedrag standaard is, echter mijn ervaring spreekt dit tegen.
Mijn vermoeden is dat de focus vanuit Nibe verschoven is naar zo snel (kortste tijd) mogelijk defrosten van de buiten unit middels de bron waar de hoogste temperatuur is. Als dit betekent dat er warmte dient onttrokken te worden uit het SWWvat, dan wordt dat gebruikt. Is de beschikbare warmte daarin lager dan in de vloer, dan uit de vloer.
Ik zie liever dat het systeem de bijverwearming in combinatie met SWWwarmte gebruikt. Is er bijverwarming (ELK9) laat die dan warm water aanmaken met dezelfde temperatuur als in het SWW vat (BT7). Is er geen bijverwarming dan altijd eerst uit de vloer, zo niet dan pas SWWwarmte gebruiken.
Nu heb ik een vrijwel nutteloos buffervat.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Als dat de insteek van Nibe was dan zouden hier meer mensen hetzelfde moeten zien…martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:39:
@Knowbody Ik zie de relatie tussen DM en defrost over een SWWvat heen even niet echt. Ik weet dat mijn DM achter het schuifje niet op standaard staan. Dat staan ze al 2jaar niet en toch nu dit gedrag.
Wat ik heb begrepen van Nibe is dat dit gedrag standaard is, echter mijn ervaring spreekt dit tegen.
Mijn vermoeden is dat de focus vanuit Nibe verschoven is naar zo snel (kortste tijd) mogelijk defrosten van de buiten unit middels de bron waar de hoogste temperatuur is. Als dit betekent dat er warmte dient onttrokken te worden uit het SWWvat, dan wordt dat gebruikt. Is de beschikbare warmte daarin lager dan in de vloer, dan uit de vloer.
Ik zie liever dat het systeem de bijverwearming in combinatie met SWWwarmte gebruikt. Is er bijverwarming (ELK9) laat die dan warm water aanmaken met dezelfde temperatuur als in het SWW vat (BT7). Is er geen bijverwarming dan altijd eerst uit de vloer, zo niet dan pas SWWwarmte gebruiken.
Nu heb ik een vrijwel nutteloos buffervat.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
De insteek is duidelijk de vloer eerst, dan SWW.wickydude schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:15:
[...]
Als dat de insteek van Nibe was dan zouden hier meer mensen hetzelfde moeten zien…
Waarom het bij Martius niet werkt, geen idee.
Ik bedenk maar wat. Stel nou dat de graadminuten op het punt zijn waar de bijverwarming moet inschakelen, maar die staat hard uitgeschakeld. Hij zou dus dan al in het achteren lopen en nog verder achterop raken door de defrost. Stel.martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:39:
@Knowbody Ik zie de relatie tussen DM en defrost over een SWWvat heen even niet echt. Ik weet dat mijn DM achter het schuifje niet op standaard staan. Dat staan ze al 2jaar niet en toch nu dit gedrag.
Mogelijk dat de regeling dan en daarom uitwijkt naar SWW.