NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 101 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
Je vloer zou toch genoeg warmte moeten hebben als ik dat zo inschat.
Ik vind het ook raar dat hier het sww gebruikt wordt…

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:03
MvRtje schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:25:
[...]

Eigenlijk wat @Miranda89 ook aangeeft. Ik merkte dat zodra de deforst meer gaan komen, de SPA hier echt verkeerde invloed op heeft. De WP gaat op "dure" momenten minder/lager draaien waardoor hij dit later bij goedkopere stroom in moet halen. Deze inhaalslag zorgt voor vele malen heftigere deforsts die ook niet meer stabiel lopen en weg te werken zijn voor mijn gevoel. Nu met SPA uit gaat dit 100% goed en lijkt het verbruik heel wat minder.

SPA is een leuke functie, maar dan enkel boven de 7/8 graden waar defrosts niet nodig zijn. Ik ga nu via HA maken dat bij een gemiddelde buiten temperatuur van 8+ hij de SPA inschakelt en onder de 8+ weer uitschakelt.
Nog wel even een vraag naar aanleiding hiervan, namelijk: Hoe denk je dat het totale financiële plaatje qua verbruik er uit gaat zien? Ik had het namelijk aangezet omdat ik mijn energiekosten wou drukken, maar heb zelf ook het idee dat ik meer verbruik heb en sowieso moet de verschuiving van de stooklijn omhoog om de boel 24/7 op temperatuur te houden. Gevoelsmatig kost me dat ook meer, maar ik kan er niet echt harde uitspraken over doen.

En nog even voor mijn eigen beeld: Staat SPA gelijk aan Machine Learning?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:55
Aziraphale schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:52:
[...]

Nog wel even een vraag naar aanleiding hiervan, namelijk: Hoe denk je dat het totale financiële plaatje qua verbruik er uit gaat zien? Ik had het namelijk aangezet omdat ik mijn energiekosten wou drukken, maar heb zelf ook het idee dat ik meer verbruik heb en sowieso moet de verschuiving van de stooklijn omhoog om de boel 24/7 op temperatuur te houden. Gevoelsmatig kost me dat ook meer, maar ik kan er niet echt harde uitspraken over doen.

En nog even voor mijn eigen beeld: Staat SPA gelijk aan Machine Learning?
Mijn verbruik lijkt lager te zijn, helaas zal hij nu misschien wel wat harder draaien op de duurdere momenten dan met SPA. Dan zet hij hem gewoon lager, maar dit moet hij daarna weer inhalen. Ik vraag me af hoeveel je hier dan mee gaat verdienen, plus de onstabiliteit is het mij dan niet waard. Met vele defrosts (temp onder 6/7 graden) is het naar mijn mening niet rendabel omdat je vele malen heftigere en meerdere defrosts krijgt. Bij mij hoefde ik aan mijn stooklijn niks te veranderen, bij mij bleef het qua temperatuur wel stabiel maar als dit in jou geval daardoor niet meer is vraag ik me al helemaal af of je SPA wel aan moet willen.

SPA is niet de Machine Learning die jij bedoeld volgens mij, voor AI/Machine Learning heb je de RMU nodig, deze heb ik sowieso niet.

SPA zorgt er puur voor dat bij duur stroom (als je dynamisch contract hebt) dat hij minder hard draait en bij goedkoop stroom juist net wat harder. In de zomer werkt dit dus bijvoorbeeld top en ook boven de 7/8 graden buiten temp. Daarom nu een automatisering binnen HA gemaakt dat bij een gemiddelde buiten tempratuur boven 7 graden hij SPA inschakelt en onder 7 graden uitschakelt.

Nu ik onder 7 graden SPA uit heb ga ik ook eens testen om het ontdooien bij -1 te laten starten. Had deze nu naar 0 gezet (standaard instelling). Maar heb nooit getest met -1 of lager zonder SPA.

Temp. passief/acitef laat ik op 0. Heb het idee dat hij passief sowieso zelde tot nooit doet.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• Aziraphale
@MvRtje Ok, thanks! Ik heb een RMU, maar dan moet ik nog maar eens naar machine learning kijken. Met vloerverwarming in de ruimte waar de RMU hangt ben ik er namelijk nog niet direct enhousiast over dat de RMU mee gaat doen met de aansturing.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:32:
[...]

Nee, ik heb er niet naast gestaan en qua sensoren aflezen val ik terug op Home Assistant. Ik heb geen premium abonnement oid. Er zijn ook geen foutmeldingen oid.

Als ik Nibe goed begrijp zou dit normaal gedrag zijn en zal alttijd SWW warmte worden gebruikt voor een defrost bij zowel priority heating en hot water. Als dat idd zo is dan kan het Buffervat er ook wel uit
Ik zou toch maar eens live op het scherm (display) kijken dan. Jammer dat je geen premium hebt, dan kon het ook op je telefoon.

Grafieken hebben een te lage resolutie en laten misschien nou net niet zien wat er aan de hand is.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Aziraphale
Knowbody schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:07:
[...]

Ik zou toch maar eens live op het scherm (display) kijken dan. Jammer dat je geen premium hebt, dan kon het ook op je telefoon.

Grafieken hebben een te lage resolutie en laten misschien nou net niet zien wat er aan de hand is.
Maar die grafieken in premium zijn ook niet bepaald geweldig. Ik had premium, maar keek altijd in HA voor grafieken.

• Knowbody
  • Nu online
Durkydurk schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:33:
[...]

interessant! Heb je jouw curve op 4 staan en je verschuiving op -2??
Ik ben het met je eens dat de pomp te grillig reageert, vaak hollen of stilstaan. Ik heb de curve eens op 3 gezet maar de volgende ochtend kwam ik beneden en was de temperatuur overal toch redelijk gedaald overal, pomp draaide wel weer heel constant op 41hz de hele nacht.. maar toch, ik wil ook geen kouder huis..
Grillig reageren....

Dan zou @martius even moeten kijken naar de graadminuten. Mogelijk staat het auto schuifje aan (dat hoort ook) maar zijn de instellingen daarachter toch aangepast. Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is schuifje even van auto af, checken of de waarden -60, 400 en 30 staan ingevuld, dan schuifje weer terug op auto.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:06:
@MvRtje Ok, thanks! Ik heb een RMU, maar dan moet ik nog maar eens naar machine learning kijken. Met vloerverwarming in de ruimte waar de RMU hangt ben ik er namelijk nog niet direct enhousiast over dat de RMU mee gaat doen met de aansturing.
Ik ook niet en daarom neem ik niet meer de tijd om dat te gaan testen. Ben daarnaast huiverig dat bij elke update of spanningsuitval de SMO weer opnieuw moet leren...

Mooi op de curve!

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:10:
[...]

Maar die grafieken in premium zijn ook niet bepaald geweldig. Ik had premium, maar keek altijd in HA voor grafieken.
Premium om veel meer live te volgen wat er gebeurt. Vanaf de bank ofzo. Misschien kan dat ook prima in HA, nog geen ervaring mee.

HA heeft veel betere grafieken. Eens. Maar je mist dingen als je er niet meer de neus bovenop staat, zeker als je iets geks hebt met een SWW defrost.

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:25
@Knowbody Ik zie de relatie tussen DM en defrost over een SWWvat heen even niet echt. Ik weet dat mijn DM achter het schuifje niet op standaard staan. Dat staan ze al 2jaar niet en toch nu dit gedrag.

Wat ik heb begrepen van Nibe is dat dit gedrag standaard is, echter mijn ervaring spreekt dit tegen.

Mijn vermoeden is dat de focus vanuit Nibe verschoven is naar zo snel (kortste tijd) mogelijk defrosten van de buiten unit middels de bron waar de hoogste temperatuur is. Als dit betekent dat er warmte dient onttrokken te worden uit het SWWvat, dan wordt dat gebruikt. Is de beschikbare warmte daarin lager dan in de vloer, dan uit de vloer.

Ik zie liever dat het systeem de bijverwearming in combinatie met SWWwarmte gebruikt. Is er bijverwarming (ELK9) laat die dan warm water aanmaken met dezelfde temperatuur als in het SWW vat (BT7). Is er geen bijverwarming dan altijd eerst uit de vloer, zo niet dan pas SWWwarmte gebruiken.

Nu heb ik een vrijwel nutteloos buffervat.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• wickydude
martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:39:
@Knowbody Ik zie de relatie tussen DM en defrost over een SWWvat heen even niet echt. Ik weet dat mijn DM achter het schuifje niet op standaard staan. Dat staan ze al 2jaar niet en toch nu dit gedrag.

Wat ik heb begrepen van Nibe is dat dit gedrag standaard is, echter mijn ervaring spreekt dit tegen.

Mijn vermoeden is dat de focus vanuit Nibe verschoven is naar zo snel (kortste tijd) mogelijk defrosten van de buiten unit middels de bron waar de hoogste temperatuur is. Als dit betekent dat er warmte dient onttrokken te worden uit het SWWvat, dan wordt dat gebruikt. Is de beschikbare warmte daarin lager dan in de vloer, dan uit de vloer.

Ik zie liever dat het systeem de bijverwearming in combinatie met SWWwarmte gebruikt. Is er bijverwarming (ELK9) laat die dan warm water aanmaken met dezelfde temperatuur als in het SWW vat (BT7). Is er geen bijverwarming dan altijd eerst uit de vloer, zo niet dan pas SWWwarmte gebruiken.

Nu heb ik een vrijwel nutteloos buffervat.
Als dat de insteek van Nibe was dan zouden hier meer mensen hetzelfde moeten zien…

• Knowbody
  • Nu online
wickydude schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:15:
[...]

Als dat de insteek van Nibe was dan zouden hier meer mensen hetzelfde moeten zien…
De insteek is duidelijk de vloer eerst, dan SWW.

Waarom het bij Martius niet werkt, geen idee.

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:39:
Ik bedenk maar wat. Stel nou dat de graadminuten op het punt zijn waar de bijverwarming moet inschakelen, maar die staat hard uitgeschakeld. Hij zou dus dan al in het achteren lopen en nog verder achterop raken door de defrost. Stel.

Mogelijk dat de regeling dan en daarom uitwijkt naar SWW.

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:23
Knowbody schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:40:
[...]

Ik bedenk maar wat. Stel nou dat de graadminuten op het punt zijn waar de bijverwarming moet inschakelen, maar die staat hard uitgeschakeld. Hij zou dus dan al in het achteren lopen en nog verder achterop raken door de defrost. Stel.

Mogelijk dat de regeling dan en daarom uitwijkt naar SWW.
Ik denk dat dat helemaal geen gek idee is. In mijn situatie heb ik geen bijverwarming en verwarm ik alleen met radiatoren. Als jouw uitleg klopt, dan zal de warmtepomp tijdens het ontdooien altijd warmte uit het tapwater halen. In mijn geval zie ik op de 21e dat de graadminuten tussen 1:30 en 8:00 voortdurend rond de -720 tot -750 in de min blijven, waarschijnlijk omdat er geen elektrisch element aanwezig is. Als ik wel bijverwarming had, zouden de graadminuten veel sneller worden weggewerkt en dus sneller weer omhoog gaan.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42
Volgens mij strookt de theorie hier nog niet helemaal met de praktijk.
Bij mij gaan de defrosts soms op de vloer en soms op SWW, het is mij niet duidelijk waarom.
In onderstaande grafieken is te zien dat de DM waarde tot 1 uur afgelopen nacht lager was dan daarna. De defrosts voor 1 uur zijn op de vloer gegaan, daarna gaan ze ineens op SWW. Tussen 8 en 11 ligt de DM waarde nog veel lager dan voor 1 uur, maar nog steeds gaan de defrosts op SWW.

Retour temperatuur is in alle gevallen rond de 24 graden.

Ik kan er nog geen touw aan vast knopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX00l5hbvSp4niY8lT_XQ_1-xDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thQk55M1e7gWBzH7rnCTndSj.png?f=fotoalbum_large

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:03
Vandaag nog een poging gedaan de defrosts te laten werken. Vanaf een uurtje of 12 de compressor aangeslingerd, en rond 16u had ik de eerste defrost te pakken. Deze ging zowaar helemaal goed en duurde 17 min. Rond 19:30 weer een defrost welke na 6 minuten werd afgebroken. Zie grafiek hieronder voor details:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_zBSbu8qKCLkj0L3KGXU6DGRlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uD09GosBD4J8t71IcMSa2rgz.png?f=fotoalbum_large

Dit gedrag lijkt een kapotte 4weg klep uit te sluiten. Wat het wel is blijft gissen, woensdag komt de Nibe monteur langs.

• martius
Mee eens met dat touw

In jouw geval lijkt ook het SWW gekanabaliseerd te worden voor defrost gezien de daling in BT6 op het moment van een defrost.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
G-addict schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:35:
[...]

Ik heb een parallel buffervat van 50 liter volgens p4 icm een smo40, dit is zo opgeleverd na de bouw en ik had hier geen inspraak in. Bij mij draait het nu goed, maar dat is wel een hele klus geweest. Het probleem is dat er een onbalans ontstaat tussen het opwek- en afgiftecircuit. De warmtepomp regelt de dT over de meetpunten bt3 en bt12 welke in het primaire circuit zitten, dus voor het buffervat. De regeling doet feitelijk niks met de dT over bt25 en bt71.
Wat ik dus altijd zag was de warmtepomp opvoerde als de retourtemperatuur bt12 begon op te lopen om de dT op de ingestelde 4⁰C te houden. Het gevolg is dat er steeds minder warm water richting de vloerverwarming gaat, de secundaire pomp wordt immers niet door de smo40 geregeld en blijft op zijn eigen regeling draaien. Ik heb dit hier opgelost door bt3 te verplaatsen naar de positie van bt71. De warmtepomp draait daardoor een stuk rustiger en de temperaturen van het opwek en afgiftecircuit zijn veel meer in balans. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een parallel buffervat te plaatsen als het niet echt nodig is. Volgens mij heb je een voldoende grote installatie waarbij een buffer simpelweg overbodig is.

Het verbruik van de warmtepomp over heel 2024 was 870 kWh voor verwarmen, koelen en SWW. Ik meet geen scop.
Heeele late reaktie, maar mag ik vragen welke aanpassingen/instellingen je hebt veranderd als gevolg van het verplaatsen van die sensor?

Hmm, BT3 en BT12 zitten op de koelmiddelleidingen in de buitenunit. BT3 verplaatsen naar een waterleiding? Is dat niet raar?

[ Voor 3% gewijzigd door Hermarcel op 25-11-2025 13:08 ]

• Luchtenburger
martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:15:
[...]

Mee eens met dat touw

In jouw geval lijkt ook het SWW gekanabaliseerd te worden voor defrost gezien de daling in BT6 op het moment van een defrost.
Dat gebeurt bij jou toch ook als ik jouw post van 13:32 zie?
In die grafieken daalt de temperatuur van BT6 ook tijdens een defrost.

• martius
Luchtenburger schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:36:
[...]

Dat gebeurt bij jou toch ook als ik jouw post van 13:32 zie?
In die grafieken daalt de temperatuur van BT6 ook tijdens een defrost.
Klopt maar dat wil ik niet!

• Luchtenburger
martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:11:
[...]

Klopt maar dat wil ik niet!
Ah, sorry. Ik begreep uit jouw reactie dat het gedrag van mijn warmtepomp anders was, maar jij bedoelde dat we last hebben van hetzelfde fenomeen.

Ik wil dit inderdaad ook niet, het komt naar mijn mening/gevoel de efficiëntie van het systeem niet ten goede.
Volgens NIBE is dit echter “normaal gedrag”… 8)7

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij mij lijkt het defrosten op SWW definitief verdwenen te zijn sinds ik de prioriteit tussen Verwarming en SWW weer op auto heb gezet op de SMO S40. Alle defrosts gaan sinds dat teruggezet te hebben nu al enkel dagen weer netjes volledig op de vloerverwarming + buffer.

Voor deze aanpassing zat er inderdaad geen enkel logica in wat hij koos, ik heb alle grafieken uit HA uitgebreid naast elkaar gelegd maar er was simpelweg geen logica uit te halen.

• martius
ik222 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:29:
Bij mij lijkt het defrosten op SWW definitief verdwenen te zijn sinds ik de prioriteit tussen Verwarming en SWW weer op auto heb gezet op de SMO S40. Alle defrosts gaan sinds dat teruggezet te hebben nu al enkel dagen weer netjes volledig op de vloerverwarming + buffer.

Voor deze aanpassing zat er inderdaad geen enkel logica in wat hij koos, ik heb alle grafieken uit HA uitgebreid naast elkaar gelegd maar er was simpelweg geen logica uit te halen.
Naar mijn beste weten staat deze al tijden zo echter kan geen kwaad dat eens te controleren.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Durkydurk schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:33:
[...]

interessant! Heb je jouw curve op 4 staan en je verschuiving op -2??
Ik ben het met je eens dat de pomp te grillig reageert, vaak hollen of stilstaan. Ik heb de curve eens op 3 gezet maar de volgende ochtend kwam ik beneden en was de temperatuur overal toch redelijk gedaald overal, pomp draaide wel weer heel constant op 41hz de hele nacht.. maar toch, ik wil ook geen kouder huis..
Ja, mijn stooklijn staat op 4 en verschuiving op -2. Dat is natuurlijk niet zomaar naar een ander huis te kopiëren. Bij het inregelen van de stooklijn voor mijn bodem/water wp heb ik veel gehad aan de uitleg voor een Loxone regeling: https://www.loxone.com/nlnl/blog/stooklijn-instellen/
Samengevat: de stooklijn wordt bepaald door de mate van warmteverlies (meer warmteverlies/slechtere isolatie betekent een steilere curve) en de binnentemperatuur door de verschuiving. De juiste combinatie zorgt ervoor dat je huis regelmatig warm blijft. Met name zoneregelingen kunnen roet in het eten strooien als je een strikte weersafhankelijke regeling hanteert (dus zonder ruimtecompensatie en AI).

Mijn plaatje over de afgelopen 7 dagen ziet er als volgt uit (vrijwel constante kamertemperatuur, vrijwel constante graadminuten afgezien van SWW runs, continu draaien van de compressor tot er een anti-legionella run op zondag plaatsvindt, lage toeren van de compressor). Dit geeft allemaal comfort en lagere slijtage van de compressor (gemiddelde runlengte vorig stookseizoen van meer dan 7 uur!) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEnpVbMp-Sjgk6UXyjThd79zwVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWqPhtvXtygejD5QrvcHa26P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door macbelly op 24-11-2025 23:38 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:47:
[...]

Naar mijn beste weten staat deze al tijden zo echter kan geen kwaad dat eens te controleren.
Sinds vannacht ontdooit die van mij ineens weer op SWW. Dit is het dus ook niet, het is echt wel heel irritant dit :(

• martius
Luchtenburger schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:01:
Volgens mij strookt de theorie hier nog niet helemaal met de praktijk.
Bij mij gaan de defrosts soms op de vloer en soms op SWW, het is mij niet duidelijk waarom.
In onderstaande grafieken is te zien dat de DM waarde tot 1 uur afgelopen nacht lager was dan daarna. De defrosts voor 1 uur zijn op de vloer gegaan, daarna gaan ze ineens op SWW. Tussen 8 en 11 ligt de DM waarde nog veel lager dan voor 1 uur, maar nog steeds gaan de defrosts op SWW.

Retour temperatuur is in alle gevallen rond de 24 graden.

Ik kan er nog geen touw aan vast knopen.

[Afbeelding]
Ander vraagje. Hoe heb jij de bovenste grafiek gemaakt? Oorzaak gevolg in 1 grafiek namelijk.

• Luchtenburger
Op mysterieuze wijze heb ik sinds 00:30 vannacht ook geen defrosts meer op SWW. Ik heb nu wel veel vaker een defrost (tot dusver al 12 vandaag).
martius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:16:
[...]

Ander vraagje. Hoe heb jij de bovenste grafiek gemaakt? Oorzaak gevolg in 1 grafiek namelijk.
Grafieken komen uit Home Assistant (apex charts).

• MvRtje
Gisteren om 15:30 heb ik per ongelijk door een script fout in HA (BT1 buitentemp genomen en niet gemiddelde buitentemp) mijn SPA weer ingeschakeld. Ik dacht toen ik rond de klok van 20:00 keek wat doet mijn WP weer onrustig.... Drama die SPA met defrost. Tip zet het aub uit, was weer even een bewijs van dat dit met gemiddelde temps onder 7 graden alleen maar problemen veroorzaakt. Graadminuten die wegschieten, compressor die onstabiel gaat draaien, defrosts daarna vele malen hoger en onstabiel. Na het uitzetten weer stabiel met tot nu toe 6 defrosts.

Hier erg veel mist dus niet perse voordelig voor een WP.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• wickydude
best wel mistig ook bij ons, maar slechts 3 defrosts vannacht (tot nu) :D

• Knowbody
  • Nu online
SPA en defrostland gaan niet goed samen.

Het verlagen van de curve met 1 punt in de nacht helpt ook flink in het defrost kringetje te vergemakkelijken.

• MvRtje
Knowbody schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:40:
SPA en defrostland gaan niet goed samen.

Het verlagen van de curve met 1 punt in de nacht helpt ook flink in het defrost kringetje te vergemakkelijken.
Feit, SPA gewoon uit in defrostland (onder 7 graden gemiddelde temp).

Moet hij het dan in de ochtend niet gaan inhalen als je de curve verlaagd met 1 in de nacht? Ochtenden met deze mist zijn voor defrosts namelijk niet veel beter, de temperatuur zakt zelfs vaak nog verder in de ochtend.

• Knowbody
  • Nu online
MvRtje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:45:
[...]

Moet hij het dan in de ochtend niet gaan inhalen als je de curve verlaagd met 1 in de nacht? Ochtenden met deze mist zijn voor defrosts namelijk niet veel beter, de temperatuur zakt zelfs vaak nog verder in de ochtend.
Uiteindelijk zal hij natuurlijk ook weer omhoog moeten naar de originele curve. Dat begint om 10u bij mij. Als er dan nog steeds een hoge vochtigheid is dan is dat maar zo. Ik kan er niet heel wakker van liggen maar probeer wel door wat trucjes het nadeel wat te beperken. Ik vind het ook niet erg dat de temperatuur in de woning in de nacht iets lager wordt.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-01 20:07

Piper

No guts, no glory

MvRtje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:45:
[...]

Feit lijkt me wat stellig. Met een voldoende sterke WP en een zeer goed geïsoleerd huis icm een dikke betonmassa werkt het prima.

Feit is wel dat een nachtje mist icm lage temperaturen sowieso defrosts gaat opleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Piper op 25-11-2025 12:02 ]

• MvRtje
Piper schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:02:
[...]

Feit lijkt me wat stellig. Met een voldoende sterke WP en een zeer goed geïsoleerd huis icm een dikke betonmassa werkt het prima.

Feit is wel dat een nachtje mist icm lage temperaturen sowieso defrosts gaat opleveren.
Ik heb een sterke WP, met een zeer goed geïsoleerd huis icm een dikke betonmassa. Het gaat ook niet om de warmte binnen. Deze blijft ook met SPA aan netjes 21,5 binnen, dat is ook niet het punt hier.
Het gaat erom dat de pomp veel onrustiger gaat draaien en dus meer defrosts/verbruik krijgt. Dit weegt niet op tegen de momenten met goedkopere stroom in de wintertijden met temperaturen onder 7 graden en veel vocht in de lucht.

• martius
Heeft iemand hier ervaring met het downgraden van firmware versies voor de S2125/SMOS40 combinatie?

Ik zit er aan te denken om pre-ML te gaan om te kijken of dit defrost-gedrag dan verdwijnt.

Daarbij ga ik nu terug zoveel mogelijk naar * (defaults) om te kijken om daarmee het defrost-gedrag anders wordt.

Suggestie vanuit Nibe:"De verwarmingsfunctie van de BT50 sensor uit en verhoog de stooklijn (met een stap)".

Eerste zet volgens mij dan ML uit. Na aankomende nacht/ochtend zal ik dat eens proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door martius op 25-11-2025 15:03 ]

• Piper

Piper

No guts, no glory

MvRtje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:14:
[...]

Ik heb een sterke WP, met een zeer goed geïsoleerd huis icm een dikke betonmassa. Het gaat ook niet om de warmte binnen. Deze blijft ook met SPA aan netjes 21,5 binnen, dat is ook niet het punt hier.
Het gaat erom dat de pomp veel onrustiger gaat draaien en dus meer defrosts/verbruik krijgt. Dit weegt niet op tegen de momenten met goedkopere stroom in de wintertijden met temperaturen onder 7 graden en veel vocht in de lucht.
Dan moet je even ál je data inlezen en er echt een uitgebreide analyse op los laten, incl stroomprijzen en we hebben net de slechtste dagen van het jaar voor een WP gehad. Met stroomprijzen die x2 gaan kan je wp best 30% minder efficient draaien.

• kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:26
Hoi,

Ik heb een vraag, ik heb nav aanwijzingen een aantal wijzigingen gedaan in de stooklijn. De stooklijn staat nu op 5/-1 en de RMU sensor heeft uitgestaan. Toen de gewenste temperatuur op 22 stond (RMU AAN), was het binnen altijd tussen de 23 & 24 graden. Nu op RAW en met de huidige stooklijn 5/1 blijft de temperatuur nog steeds tussen de 23 en 24.

Hoe zorg ik ervoor dat het binnen tussen de 22 en 23 is, moet de RMU dan weer aan met factor 1 of moet de stooklijn naar 4/0 (is dit dan niet hetzelfde als 5-1). Want nu voelt het in de ochtenden of de dag door best warm aan binnen. Voor mij zou een stabiele temperatuur het liefst 22 ziijn of tussen de 22 en 23.

Het voordeel nu is dat je de lauw tot warme vloeren voelt, raak ik dit kwijt als ik de stooklijn verlaag of de temperatuur stabiel wil op 22 en 23? Het gaat om een NIBE 1253 W/W Waterpomp met eem RMU40

En een nieuwbouwwoning van 2024 met energielabel A+++

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNJieRd3w-BtKhO1xHj-TYIuE7I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JUf5pbdoNk71v3WdEdUGHd3Y.png?f=fotoalbum_large

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ik zou ‘m eerst eens op 3/0 zetten en dan weer een paar dgn aankijken.

• kayano55
Piper schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:10:
Ik zou ‘m eerst eens op 3/0 zetten en dan weer een paar dgn aankijken.
Dat was weer net een tikkeltje te fris was onze ervaring

• wickydude
Als het binnen warmer wordt naarmate het buiten kouder wordt, verlaag dan je stooklijn naar 4. Als je binnentemperatuur stabiel is bij wisselende buitentemperatuur, dan kun je de stooklijn op 5 houden en de offset naar -2 zetten.

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
MvRtje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:33:
Gisteren om 15:30 heb ik per ongelijk door een script fout in HA (BT1 buitentemp genomen en niet gemiddelde buitentemp) mijn SPA weer ingeschakeld. Ik dacht toen ik rond de klok van 20:00 keek wat doet mijn WP weer onrustig.... Drama die SPA met defrost. Tip zet het aub uit, was weer even een bewijs van dat dit met gemiddelde temps onder 7 graden alleen maar problemen veroorzaakt. Graadminuten die wegschieten, compressor die onstabiel gaat draaien, defrosts daarna vele malen hoger en onstabiel. Na het uitzetten weer stabiel met tot nu toe 6 defrosts.

Hier erg veel mist dus niet perse voordelig voor een WP.
Herkenbaar dat onrustige gedrag met SPA. Twee jaar geleden heb ik dat ingeschakeld met een hoge factor mate van effect (5). Dit gaf inderdaad onrustig lopen van de WP door het moeten inhalen als de stroomprijs hoog was geweest. Doordat inhalen veel defrosts. Hier geen vloerverwarming maar radiatoren en wat plafondverwarming. Dit gaf als effect dat rond 19 uur als je net rustig ging zitten het koud aanvoelde in de woonkamer. Daarom de SPA instelling mate van effect teruggezet naar 1 in plaats van 5. Hier staat die nu al een paar jaar op en dat is voor hier een goed compromis.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• MvRtje
Henielma schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:16:
[...]

Herkenbaar dat onrustige gedrag met SPA. Twee jaar geleden heb ik dat ingeschakeld met een hoge factor mate van effect (5). Dit gaf inderdaad onrustig lopen van de WP door het moeten inhalen als de stroomprijs hoog was geweest. Doordat inhalen veel defrosts. Hier geen vloerverwarming maar radiatoren en wat plafondverwarming. Dit gaf als effect dat rond 19 uur als je net rustig ging zitten het koud aanvoelde in de woonkamer. Daarom de SPA instelling mate van effect teruggezet naar 1 in plaats van 5. Hier staat die nu al een paar jaar op en dat is voor hier een goed compromis.
Deze keuze bestaat niet meer.. het is nu Comfort, Opslaan of Opslaan Plus. Waarom ze het op deze manier gedaan hebben weet ik niet.

Dit gaat over verwarming, niet sww.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAo-P3W0gP5aC_JJNcJyqaUOyjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehvMKV0rXLJPC5SMmrW4ibbi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MvRtje op 25-11-2025 19:21 ]

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:51
martius schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:04:
[...]

Net gebeld.

Antwoord is dat dit normaal gedrag is. Dat de WP warmte onttrekt uit de SWW voor een defrost en dat er geen mogelijkheid is om een ELK9 in te schakelen.

Mail wordt nu opgesteld.

Ps mocht iemand een installateur weten in de buurt van Utrecht, ik hou me aanbevolen. De mijne is gestopt met ondersteuning van Nibe
Is ook mijn ervaring. Als de flow niet voldoende oppakt, besluit hij binnen een paar seconden om dan maar SWW te pakken. Hier is weinig meer aan te doen, dan zorgen dat alles open staat.
Bij mij liep de schuur dicht in februari door de zon en dat was net de druppel. Zoals eerder geschreven ligt het kantelpunt bij de "12" op 21 l/min bij ingestelde 100% pomp vermogen (niet S type). De aanvoer moet geloof ik boven de 25 graden zijn, wat bij mij bijna nooit een issue is. Voor de S type zal dit niet veel afwijken. Als hij de benodigde flow niet kan halen is alleen het plaatsen van een parallel buffervat met pomp een remedie, maar of dat niet meer rendement kost dan het oplost is de vraag.

DIt gedrag is ooit ingevoerd om te voorkomen dat de warmtewisselaar kapot vriest.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
MvRtje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:20:
[...]

Deze keuze bestaat niet meer.. het is nu Comfort, Opslaan of Opslaan Plus. Waarom ze het op deze manier gedaan hebben weet ik niet.

[Afbeelding]
Bij de SMO20 (up-to-date qua SW) is die functie niet veranderd. Zojuist even gekeken in menu 4.1.6 daar zit nog steeds mate van effect en die staat hier op 1.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:39
Martius, een vraag over de plaats van sensor BT71 … deze volgt bij jou BT3 (Treturn) nagenoeg een op een ook als je een SWW run doet, bij mij is BT71 dan laag en BT3 een stuk hoger door de SWW run … ik was onder de impressie dat BT71 de temperatuur moest meten van de verwarmingsterugvoer (sorry raar woord). Een stukje grafiek van mijn systeem, let op BT2 en BT25 zijn uit fase door een buffervat, volumizer :-) … dat is zonder buffer niet het geval. BT25 heet storage unit inflow bij mij en BT71 storage unit return, niet helemaal correct ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHEonszIv5gGKeYKLWe7NlKIBFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWdaWHW0hE7PWnCVI5wwL0oM.jpg?f=fotoalbum_large

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Hermarcel schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:26:
[...]

Heeele late reaktie, maar mag ik vragen welke aanpassingen/instellingen je hebt veranderd als gevolg van het verplaatsen van die sensor?
Qua instellingen eigenlijk niet veel ten opzichte van de eerdere situatie. Ik ben gaan experimenteren met pompsnelheden, voor het koelen is deze begrensd. Voor verwarmen niet. Pomp staat overigens op intermitterend.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Hermarcel schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:26:
[...]

Hmm, BT3 en BT12 zitten op de koelmiddelleidingen in de buitenunit. BT3 verplaatsen naar een waterleiding? Is dat niet raar?
Ik heb een vervangende sensor gekocht en deze geplaatst bij bt71. Bij mij werkt het prima en de temperaturen blijven meer in balans.

• Knowbody
  • Nu online
kayano55 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:17:
[...]

Dat was weer net een tikkeltje te fris was onze ervaring
Dan was waarschijnlijk de flow ook laag want alle varianten van curve 2 en 3 voldoen in principe voor een nieuwbouw woning met alleen vloerverwarming.

• martius
MarcKeulers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:20:
[...]

Martius, een vraag over de plaats van sensor BT71 … deze volgt bij jou BT3 (Treturn) nagenoeg een op een ook als je een SWW run doet, bij mij is BT71 dan laag en BT3 een stuk hoger door de SWW run … ik was onder de impressie dat BT71 de temperatuur moest meten van de verwarmingsterugvoer (sorry raar woord). Een stukje grafiek van mijn systeem, let op BT2 en BT25 zijn uit fase door een buffervat, volumizer :-) … dat is zonder buffer niet het geval. BT25 heet storage unit inflow bij mij en BT71 storage unit return, niet helemaal correct ..
[Afbeelding]
Zie hier mijn installatie. BT71 zit op de retour na de pomp.

Wat kan de flow zo beïnvloeden? Alles wat open stond vorig stook seizoen staat nu ook open. Of kan er ook teveel open staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIDxGeAxSVMsFuhzI1hWHLZFL5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xh8Ge1N4TE6PC1aQQXjc7aPD.png?f=fotoalbum_large

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:40:
[...]

Zie hier mijn installatie. BT71 zit op de retour na de pomp.

Wat kan de flow zo beïnvloeden? Alles wat open stond vorig stook seizoen staat nu ook open. Of kan er ook teveel open staan?

[Afbeelding]
Volgens Nibe hydraulische schema hoort BT71 voor de seriebuffer (en na de AVDO bypass als die er is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_O0F_Y7Xi4rQz2_pCbk4EcZ9eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmdijvTFqAJjF3u9JRJyYYYq.png?f=fotoalbum_large

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:23
wickydude schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:38:
best wel mistig ook bij ons, maar slechts 3 defrosts vannacht (tot nu) :D
Hier ook gisteren behoorlijk mistig. Ook 3 defrosts gisteren en vandaag tot nu toe 3 defrosts.
Edit: SPA staat op opslaan.

[ Voor 5% gewijzigd door warsame op 26-11-2025 07:38 ]

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:52
MvRtje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:20:
[...]

[Afbeelding]
Dat is blijkbaar in jouw menu. 0ok bij mij kan ik kiezen uit de getallen 1 tot 4, Dus iedere menu is niet hetzelfde. Om dezelfde reden heb de beïnvloeding kamertemperatuur uit staan.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• martius
Zoals meerdere malen aangegeven. Hier is die dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_CqCvSWZLbo-gDgQfJsYysQ5c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Xe7OOWV0PEDWhQXCmDLUifB.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft toch bijzonder na 2 jaar zonder issues. Twee dagen gelden filter reeds gecontroleerd. Nog maar eens doen.

Tevens gisteren de DM instellingen naar default gezet.

Gelukkig is het huis warm en wordt er gewoon warm water aangemaakt.

• martius
Knowbody schreef op woensdag 26 november 2025 @ 02:58:
[...]

Volgens Nibe hydraulische schema hoort BT71 voor de seriebuffer (en na de AVDO bypass als die er is)

[Afbeelding]
Dat zou wat zijn hé, ook al kom het schema niet helemaal overeen. Ik zal die pdf ook nog eens nalopen. Verplaatsen is gelukkig niet zo moeilijk.

• MvRtje
clodders schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:16:
[...]

Dat is blijkbaar in jouw menu. 0ok bij mij kan ik kiezen uit de getallen 1 tot 4, Dus iedere menu is niet hetzelfde. Om dezelfde reden heb de beïnvloeding kamertemperatuur uit staan.
Klopt dee SMO20 en de VVM S320 doet dit blijkbaar anders.
Zie hier screenshot uit de handleiding van de S320:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTPMZx7wC5BspyPwUI852nahSi0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Oj4ZyU5436UGoJt1qFYCAxAt.png?f=user_large

Zie hier screenshot uit de handleiding van de SMO S40:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKoBv2t7tNqIK1_c00ZtoVs4WiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fn5VXIBLbkjsnfPB5Tiy06YQ.png?f=user_large

Dit is dus duidelijk verschillend. Helaas want ik had SPA graag op 1 willen proberen

• martius
Knowbody schreef op woensdag 26 november 2025 @ 02:58:
[...]

[Afbeelding]
WTF ... in alle tekeningen zit BT71 VOOR de pomp en VOOR de koppeling op de retour vanuit de UKV ... "ff" verleggen dan maar.

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:03:
[...]

WTF ... in alle tekeningen zit BT71 VOOR de pomp en VOOR de koppeling op de retour vanuit de UKV ... "ff" verleggen dan maar.
Dat gaat mogelijk het verschil maken.

Monteer de sensor niet te dicht bij de driewegklep! Zo ver mogelijk van dat ding weg, maar in de buurt van de gezamenlijke retouren uit het afgiftesysteem. Als daar ook nog een bypass zit, dan daar.

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 26-11-2025 10:33 ]

• martius
Knowbody schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:29:
[...]

Dat gaat mogelijk het verschil maken.

Monteer de sensor niet te dicht bij de driewegklep! Zo ver mogelijk van dat ding weg, maar in de buurt van de gezamenlijke retouren uit het afgiftesysteem. Als daar ook nog een bypass zit, dan daar.
@Knowbody Dit gaat hem worden .... moet alleen dat ding verlengen echter heb niet de juiste dikte in huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQVYU2YXrm5s4biveEszeP9dP44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wlwZCb63R37Z8KwSKm0Fm9C4.png?f=fotoalbum_large

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:49:
[...]

@Knowbody Dit gaat hem worden .... moet alleen dat ding verlengen echter heb niet de juiste dikte in huis
[Afbeelding]
Fout !

Plaats BT71 bij de groene stip.

Verlengen mbv Wago klemmetjes en signaal kabel 0.8 mm2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzKUUSbhTpXJtTi6JVI0xrb9uOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0TglhLwbyu0FA3RJR7A3LJx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Knowbody op 26-11-2025 11:16 ]

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:03
rusman schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:06:
Vandaag nog een poging gedaan de defrosts te laten werken. Vanaf een uurtje of 12 de compressor aangeslingerd, en rond 16u had ik de eerste defrost te pakken. Deze ging zowaar helemaal goed en duurde 17 min. Rond 19:30 weer een defrost welke na 6 minuten werd afgebroken. Zie grafiek hieronder voor details:

[Afbeelding]

Dit gedrag lijkt een kapotte 4weg klep uit te sluiten. Wat het wel is blijft gissen, woensdag komt de Nibe monteur langs.
Update:

Monteur van Nibe is langs geweest en heeft geconstateerd dat er een lek zit in de leiding rondom de 4-weg klep. Waarschijnlijk is het lek klein genoeg dat er niet heel hard koelmiddel lekt en is de kans aanwezig dat dit al een tijdje speelt gezien de rotzooi in de machine en waar het gelekt heeft. Nu afwachten op een vervolg afspraak voor reparatie en opnieuw vullen van koelmiddel.

• martius
Knowbody schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:11:
[...]

Fout !

Plaats BT71 bij de groene stip.

Verlengen mbv Wago klemmetjes en signaal kabel 0.8 mm2

[Afbeelding]
Je hebt gelijk. Tijdens het uitlaten van de hond bedacht ik me net dat die dan alleen retour gaat meten op het moment dat er een SWW is en daarmee altijd fout is.

Measure twice, cut once. Thanks.

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:22:
[...]

Je hebt gelijk. Tijdens het uitlaten van de hond bedacht ik me net dat die dan alleen retour gaat meten op het moment dat er een SWW is en daarmee altijd fout is.

Measure twice, cut once. Thanks.
Goedzo ! 🍻

• Luchtenburger
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:20:
Zoals meerdere malen aangegeven. Hier is die dan.

[Afbeelding]

Blijft toch bijzonder na 2 jaar zonder issues. Twee dagen gelden filter reeds gecontroleerd. Nog maar eens doen.

Tevens gisteren de DM instellingen naar default gezet.

Gelukkig is het huis warm en wordt er gewoon warm water aangemaakt.
Die foutmelding heb ik de afgelopen weken ook een aantal keer gehad. Ook hier geen vervuild filter.
Menu 7.1.6.2 had ik op "vloerverwarming" staan, de pomp stond continu op 100% met een flow van >22l/min.
Menu 7.1.6.2 heb ik nu op "eigen" gezet met een deltaT van 8.5°C bij DoT (die op -10°C staat). Pomp draait momenteel rond de 85% met een flow van >20l/min.

Wat is de flow bij jou (bij welke pomp aansturing)?

• martius
Luchtenburger schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:04:
[...]

Die foutmelding heb ik de afgelopen weken ook een aantal keer gehad. Ook hier geen vervuild filter.
Menu 7.1.6.2 had ik op "vloerverwarming" staan, de pomp stond continu op 100% met een flow van >22l/min.
Menu 7.1.6.2 heb ik nu op "eigen" gezet met een deltaT van 8.5°C bij DoT (die op -10°C staat). Pomp draait momenteel rond de 85% met een flow van >20l/min.

Wat is de flow bij jou (bij welke pomp aansturing)?
Volgens mij kan ik dat nergens aflezen anders dan per groep van de vloerverwarming. Ik he nergens in de installatie een dergelijke functionaliteit ingebouwd zitten.

Hoe lees hij dit af?

• Luchtenburger
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:18:
[...]

Volgens mij kan ik dat nergens aflezen anders dan per groep van de vloerverwarming. Ik he nergens in de installatie een dergelijke functionaliteit ingebouwd zitten.

Hoe lees hij dit af?
Ik lees het uit met Home Assistant, maar het is in menu 3.1.3 ook te zien

• MvRtje
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:18:
[...]

Hoe lees hij dit af?
Dit kun jij niet zien, enkel als je een VVM S320 hebt kun je ook de flow uitlezen dacht ik.

• martius
Bob de bouwer hier. Weet iemand de benaming van de isolatie tape die om de sensor omheen gaat? Dat zwarte foam achtige spul?

• wickydude
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:52:
Bob de bouwer hier. Weet iemand de benaming van de isolatie tape die om de sensor omheen gaat? Dat zwarte foam achtige spul?
Deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1MUT8JODamtvzOxLzEz7wqWmto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u9V0XmsjSaCQjv4nYCHFon48.png?f=fotoalbum_large
Is niet echt foamachtig , meer brede electrotape. maar dit zit er bij mij omheen. En dan grijze buis isolatie

[ Voor 8% gewijzigd door wickydude op 26-11-2025 14:22 ]

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:52:
Armaflex

Overigens ik heb de sensoren als volgt geplaatst:

-sensor insmeren met thermo pasta, bijvoorbeeld van een cpu cooler
-sensor plaatsen op de leiding, 1 smalle ty-wrap in het midden van de sensor
-1 smalle ty-wrap een paar cm verderop om het kabeltje
-met Alu tape de sensor omwikkeld
-daar overheen PVC tape
-ten slotte buis isolatie

Verlengen met 0.8 mm2 en wago klemmetjes is geen probleem voor de meetwaarde, de weerstand van de sensoren ligt in het kilo Ohm bereik (die klemmetjes kun je ook weer netjes intapen)

[ Voor 54% gewijzigd door Knowbody op 26-11-2025 15:23 ]

• martius
Het leeft weer met een waarde op BT71 dus verlengen okay. Nog niet geïsoleerd, wel pasta en tiewrap. Afwerking volgt asap.

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:24:
Het leeft weer met een waarde op BT71 dus verlengen okay. Nog niet geïsoleerd, wel pasta en tiewrap. Afwerking volgt asap.
Voor de werking ga je nu wel het verschil merken. Ben benieuwd.

Edit: als het verplaatsen van BT71 naar de juiste plek je probleem oplost, dan graag de credits naar @MarcKeulers 👊

Isolatie is niet eens noodzakelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Knowbody op 26-11-2025 15:37 ]

• martius
Filters waren overigens gewoon schoon.

• wickydude
Ik moet zeggen dat het verschil tussen bt12 en bt25 groter is dan ik had verwacht. Bij de huidige temperatuur rond het vriespunt is bt12 bijna 5 graden hoger dan bt25 in steady state.
De gp10 staat hier op stand 3 cp, flinke flow.
De parallelbuffer doet dan kennelijk toch wel wat in mixen van de stromen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhirmzxTKRUJFtNbsR9ewxTrzLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTgeEYcKmkRvm2eQVB7DP7q3.png?f=fotoalbum_large

• MvRtje
wickydude schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:06:
Ik moet zeggen dat het verschil tussen bt12 en bt25 groter is dan ik had verwacht. Bij de huidige temperatuur rond het vriespunt is bt12 bijna 5 graden hoger dan bt25 in steady state.
[Afbeelding]
Dit zit bij mij tussen 0,5 en 0,8 graden gemiddeld gezien.

• Knowbody
  • Nu online
@wickydude jouw buffer heeft 4 poorten en BT25 zit in het meetbuisje ?

@MvRtje jouw buffer heeft 2 poorten en BT25 meet op de leiding?

• MvRtje
Knowbody schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:50:

Correct.

• wickydude
Knowbody schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:50:

UKV100 met 2 aangesloten leidingen als parallel vat. Sensor op de leiding.

• MvRtje
wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:19:
[...]

UKV100 met 2 aangesloten leidingen als parallel vat. Sensor op de leiding.
Dan heb je exact hetzelfde als ik.

Dit is mijn gebruikte schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vpIBb445IUhRp-PZNvMUdDO0J4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W511AWhq0ELD9QRzH9gGP9Ny.png?f=fotoalbum_large

• wickydude
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqJeRuq1S5DLOqUo-ghpLh9g0Hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AB4i7NSYl83HvSXdUqC9Y063.png?f=fotoalbum_large

• wickydude
GP12 snelheid is meestal vrij laag, nu 1%, dus de GP10 trekt (het grootste deel van) de flow waarschijnlijk over het buffervat.

[ Voor 10% gewijzigd door wickydude op 27-11-2025 08:51 ]

• MvRtje
wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:49:
GP12 snelheid is meestal vrij laag, nu 1%, dus de GP10 trekt de flow waarschijnlijk over het buffervat.
Mijn GP12 draait op 43% en bij Defrost op 80. GP10 draait op 15/16 Watt, deze past zich automatisch aan. (Auto adapt).

• wickydude
Op aanraden van installateur is de GP10 van stand 2 naar stand 3 gezet, volgens hem leverde dat langere runs op omdat het systeem dan meer warmte kwijt kan in de woning. constant pressure omdat alles altijd open staat, op 1 radiator na. GP10 trekt nu 33W.
Runs zijn op het moment mooi lang, tussen 1,5 en 2,5 uur en bij sww tussendoor nog langer.

• wickydude
MvRtje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:50:
[...]

Mijn GP12 draait op 43% en bij Defrost op 80. GP10 draait op 15/16 Watt, deze past zich automatisch aan. (Auto adapt).
GP10 past zich aan aan drukverschil bij dichtlopende delen, maar reageert niet op warmte. Hij wordt tenslotte alleen maar aan en uit gezet door de SMO, niet op snelheid geregeld. Bij vloerverwarming (constante hoeveelheid in het afgiftesysteem) kun je met constante druk te werken omdat de opvoerhoogte toch niet verandert.

• MvRtje
wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:00:
[...]

GP10 past zich aan aan drukverschil bij dichtlopende delen, maar reageert niet op warmte. Hij wordt tenslotte alleen maar aan en uit gezet door de SMO, niet op snelheid geregeld. Bij vloerverwarming (constante hoeveelheid in het afgiftesysteem) kun je met constante druk te werken omdat de opvoerhoogte toch niet verandert.
Klopt, bij mij is het gewoon constant. Heb ook geen SWW.
Gebruik mijn Zone regeling ook minimaal tot niet, enkel voor slaapkamers of in de zomer in de badkamers waar ik niet wil koelen.

• wickydude
MvRtje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:07:
[...]

Klopt, bij mij is het gewoon constant. Heb ook geen SWW.
Gebruik mijn Zone regeling ook minimaal tot niet, enkel voor slaapkamers of in de zomer in de badkamers waar ik niet wil koelen.
GP10 doet dan ook niets voor SWW, is puur voor het verwarmingscircuit.

• kayano55
Knowbody schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:22:
[...]

Dan was waarschijnlijk de flow ook laag want alle varianten van curve 2 en 3 voldoen in principe voor een nieuwbouw woning met alleen vloerverwarming.
Waar kan ik dat zien? En ik heb boven en beneden van die rode debietmeters, als ik ze dichtdraai gaan ze naar 0 (ook logisch). Hoe ver ik ze ook opendraai die gaan niet verder dan een bepaald punt. Boven heb ik dus zoneregeling per slaapkamer. Maar in de woonkamer is dat niet het geval.

Hoe kan je regelen dat er meer water stroomt L/Min?

• wickydude
kayano55 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:21:
[...]

Waar kan ik dat zien? En ik heb boven en beneden van die rode debietmeters, als ik ze dichtdraai gaan ze naar 0 (ook logisch). Hoe ver ik ze ook opendraai die gaan niet verder dan een bepaald punt. Boven heb ik dus zoneregeling per slaapkamer. Maar in de woonkamer is dat niet het geval.

Hoe kan je regelen dat er meer water stroomt L/Min?
Alle waarden van die debietmeters bij elkaar optellen geeft wat het systeem totaal aan flow levert.
Uiteindelijk bepaalt de circulatiepomp hoeveel er werkelijk totaal geleverd wordt.

Heb je een systeem met een buffervat en een tweede circulatiepomp?

• kayano55
wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:35:
[...]

Alle waarden van die debietmeters bij elkaar optellen geeft wat het systeem totaal aan flow levert.
Uiteindelijk bepaalt de circulatiepomp hoeveel er werkelijk totaal geleverd wordt.

Heb je een systeem met een buffervat en een tweede circulatiepomp?
Ik heb een NIBE F1253 modulerende water/water combi warmtepomp

• wickydude
De vraag is of er naast je F1253 nog een vat staat/hangt met een pomp er aan. Iets als dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vdza8e_pV4q4OmyCJ1bfxylcObo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zCHAtLdj3Ek34JnPAJqiIxcN.png?f=user_large

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-01 17:52
Dit Topic is blijkbaar voor de F-... gebruikers niet meer interessant.

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-01 00:04
En weer opnieuw heb ik het bevriezings probleem wat ieder jaar voor komt...

De verdamper is compleet dicht gevroren, en dan komt er een foutmelding dat ontdooien niet is gelukt.
Andere keren uiteindelijk hem met een hetelucht kanon ontdooid, en dan werkt ie weer naar behoren.

De leverancier kan er er niks aan vinden (bestaat sinds eind vorig jaar ook niet meer trouwens).
Nibe zegt dat er niks aan de hand is, echter zijn die nu 1 keer geweest, 3 dagen nadat ik hem zelf ontdooid heb. Wachten op hun is helaas geen optie.

De actief ontdooi temp aanpassen hebben we de vorige keer geprobeerd, echter laat deze waarde zich niet wijzigen om een onverklaarbare reden.

Aan de hand van de temp/druk/opgewekt vermogen is er een keer gerekend of er genoeg koudemiddel zou zijn, dat was toen wel het geval.
De installateur heeft de drukken een keer nagemeten en die zouden goed zijn.

Ik ga echt hulp van jullie nodig hebben om dit probleem opgelost te kunnen krijgen aangezien de leverancier en nibe geen optie blijken te zijn.

Het betreft dus een F2120-16 met een SMO40
Curve 3 offset -1
Parallel buffer (UKV100)
Alle afgifte via vloerverwarming (220m2) die in deze tijd van het jaar open staat
Flow tussen de 15 en 36 afhankelijk van pomp frequentie
BT3 tussen de 24 en 26 graden op dagen zoals vandaag

Gisteren toen alles nog goed was, ongeveer zelfde tijdsvenster als voor vandaag:
BT16 -6 tot 2
BT84 -5 tot 28
BP8LP 4 tot 7
BP9HP 7 tot 18
Ta (BT12) 24 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 27

Afgelopen 3 uur (met verdamper dichtgevroren en mislukte defrosts)
BT16 -28 tot 0
BT84 -28 tot 30
BP8LP 2 tot 6
BP9HP 3 tot 17
Ta (BT12) 20 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 25

Als er meer informatie nodig is om hopelijk tot een conclusie en oplossing te komen hoor ik ze graag!

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• MvRtje
format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:00:

De verdamper is compleet dicht gevroren, en dan komt er een foutmelding dat ontdooien niet is gelukt.
Andere keren uiteindelijk hem met een hetelucht kanon ontdooid, en dan werkt ie weer naar behoren.

De leverancier kan er er niks aan vinden (bestaat sinds eind vorig jaar ook niet meer trouwens).
Nibe zegt dat er niks aan de hand is, echter zijn die nu 1 keer geweest, 3 dagen nadat ik hem zelf ontdooid heb. Wachten op hun is helaas geen optie.

De actief ontdooi temp aanpassen hebben we de vorige keer geprobeerd, echter laat deze waarde zich niet wijzigen om een onverklaarbare reden.

Aan de hand van de temp/druk/opgewekt vermogen is er een keer gerekend of er genoeg koudemiddel zou zijn, dat was toen wel het geval.

Ik ga echt hulp van jullie nodig hebben om dit probleem opgelost te kunnen krijgen aangezien de leverancier en nibe geen optie blijken te zijn.

Curve 3 offset -1
Parallel buffer (UKV100)
Alle afgifte via vloerverwarming (220m2) die in deze tijd van het jaar open staat

Gisteren toen alles nog goed was, ongeveer zelfde tijdsvenster als voor vandaag:
BT16 -6 tot 2
BT84 -5 tot 28
BP8LP 4 tot 7
BP9HP 7 tot 18
Ta (BT12) 24 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 27

BT16 -28 tot 0
BT84 -28 tot 30
BP8LP 2 tot 6
BP9HP 3 tot 17
Ta (BT12) 20 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 25

Als er meer informatie nodig is om hopelijk tot een conclusie en oplossing te komen hoor ik ze graag!
Ik heb het dit jaar nog niet gehad, hij draait nu werkelijk als een zonnetje. Ik heb meerdere malen de defrosts in de gate gehouden, hij is dan echt volledig schoon.

Maak je gebruik van SPA? Wat ik hier meerdere malen aangegeven heb merk ik dat met SPA de deforsts niet meer goed verlopen, daarom uit onder gemiddeld buiten temp van 8 graden. Vanaf 8 gaat deze automatisch aan bij me.

Welke temp geeft je actieve ontdooi momenteel aan? Ik heb deze sinds dit jaar op standaard 0 gezet en sinds paar dagen naar -1 wat ook erg goed lijkt te gaan. -3 durf ik niet meer aan.

• format5
MvRtje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:18:
[...]

Ik heb het dit jaar nog niet gehad, hij draait nu werkelijk als een zonnetje. Ik heb meerdere malen de defrosts in de gate gehouden, hij is dan echt volledig schoon.

Maak je gebruik van SPA? Wat ik hier meerdere malen aangegeven heb merk ik dat met SPA de deforsts niet meer goed verlopen, daarom uit onder gemiddeld buiten temp van 8 graden. Vanaf 8 gaat deze automatisch aan bij me.

Welke temp geeft je actieve ontdooi momenteel aan? Ik heb deze sinds dit jaar op standaard 0 gezet en sinds paar dagen naar -1 wat ook erg goed lijkt te gaan. -3 durf ik niet meer aan.

SPA gebruik ik niet en staat uit.
De actieve defrost staat op standaard en kan ik niet aanpassen.
Omschakelen dus bij 4 graden. Tellen vanaf -3 (op bt16)
Na aanpassen en op OK klikken springt deze vrolijk terug naar de default waarde.

Vorig jaar (op 2 weken na een jaar geleden) ;) heb ik hetzelfde met je besproken ;)
Toen uiteindelijk ook met hetelucht kanon ontdooid en daarna ging het weer maanden (bijna een jaar zelfs) weer goed.

Wat ook deze keer weer terug komt is dat het een timing dingentje lijkt.
Het is ook vandaag weer fout gegaan icm een SWW run, ofja eigenlijk net als altijd, vlak daar na juist...

[ Voor 7% gewijzigd door format5 op 27-11-2025 13:37 ]

• MarcKeulers
wickydude schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:06:
[Afbeelding]
Hoi Wickydude, ik heb hetzelfde “gedrag” als de pompsnelheid laag is, bij hogere pompsnelheid is het verschil een graad of zo bij steady state. Mijn pomp GP12 staat op minimum 1%, de andere pompen GP20 te vergelijken met jouw GP 10 pompen continue maar hebben ook een menger erbij, dus wat uit het buffervat gehaald wordt is niet constant. Ik ben aan het bekijken hoe ik altijd op een graad verschil kan komen voor de steady state. Zie mijn grafiek van de laatste 24 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EutspFnKncIT-017B1evfH0_1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuAlgdgbf6kli9H1IhzAdLmS.jpg?f=fotoalbum_large
Vooral de grafieken van vandaag zijn mooi, runs van 8 uur met ontdooien erbij … moet nog verder hierin duiken … als je meer grafieken wilt kan ik die natuurlijk posten …

Wat mij bevreemd aan jouw grafiek is dat de temperatuur van BT3 hoger ligt dan die van BT71 als ik het goed aflees… dat snap ik niet … alsof er een verwarmer zit tussen de twee ..

• MarcKeulers
format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:00:

Curve 3 offset -1
Parallel buffer (UKV100)

BT16 -6 tot 2
BT84 -5 tot 28
BP8LP 4 tot 7
BP9HP 7 tot 18
Ta (BT12) 24 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 27

BT16 -28 tot 0
BT84 -28 tot 30
BP8LP 2 tot 6
BP9HP 3 tot 17
Ta (BT12) 20 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 25

Hi format5, ik heb dit een keer gehad bij een curve van 4,0, dat was te laag voor mijn systeem met 100m2 vloer en 500 liter buffer en 500 liter SWW. Nadien draai ik met 4,1 en werkt alles naar behoren. Weet niet hoe 3,-1 zich tot 4,? Verhoudt maar mijn advies is de curve stapsgewijs omhoog totdat je het probleem niet meer hebt, je hebt een lading energie nodig voor het ontdooien en als het een keer niet helemaal goed lukt wordt het de tweede keer nog moeilijker etc … hoop dit helpt!

• MvRtje
format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:35:
[...]

SPA gebruik ik niet en staat uit.
De actieve defrost staat op standaard en kan ik niet aanpassen.
Omschakelen dus bij 4 graden. Tellen vanaf -3 (op bt16)
Na aanpassen en op OK klikken springt deze vrolijk terug naar de default waarde.

Vorig jaar (op 2 weken na een jaar geleden) ;) heb ik hetzelfde met je besproken ;)
Toen uiteindelijk ook met hetelucht kanon ontdooid en daarna ging het weer maanden (bijna een jaar zelfs) weer goed.

Wat ook deze keer weer terug komt is dat het een timing dingentje lijkt.
Het is ook vandaag weer fout gegaan icm een SWW run, ofja eigenlijk net als altijd, vlak daar na juist...
Ik weet het, ben het niet vergeten want wat een gekloot is dat haha. Hier gelukkig geen enkel probleem meer gehad, en ben bang dat ik het niet goed kan vergelijken met jou puur omdat ik geen SWW heb. Hopelijk kan iemand anders je hier helpen!

• format5
MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:54:
[...]

Hi format5, ik heb dit een keer gehad bij een curve van 4,0, dat was te laag voor mijn systeem met 100m2 vloer en 500 liter buffer en 500 liter SWW. Nadien draai ik met 4,1 en werkt alles naar behoren. Weet niet hoe 3,-1 zich tot 4,? Verhoudt maar mijn advies is de curve stapsgewijs omhoog totdat je het probleem niet meer hebt, je hebt een lading energie nodig voor het ontdooien en als het een keer niet helemaal goed lukt wordt het de tweede keer nog moeilijker etc … hoop dit helpt!
De curves verhogen lijkt me niet de gewenste oplossing.
Immers hogere curve is hogere temperatuur.
Met 3,-1 is het binnen 21 graden overal.
Warmer ga ik het niet willen hebben ;)

• wickydude
MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:37:
[...]
Wat mij bevreemd aan jouw grafiek is dat de temperatuur van BT3 hoger ligt dan die van BT71 als ik het goed aflees… dat snap ik niet … alsof er een verwarmer zit tussen de twee ..
Ik heb er op zich geen problemen mee dat er verschil in zit zolang het goed werkt ;)

BT3 is inderdaad hoger dan BT71. Ook dat komt volgens mij doordat je eigenlijk twee circuits parallel hebt.
De ene cirkel loopt via GP12, BT3, BT12 en buffervat, de andere cirkel via buffervat, BT25, GP10 en BT71. In/bij het buffervat vermengen die stromen elkaar, afhankelijk van hoe hard beide pompen op dat moment werken.
Een klein verschil in sensors kan er natuurlijk ook altijd zijn. Plus BT3 zit in de buitenunit waar misschien nog een klein effect kan zijn van omliggende warme delen.

• wickydude
Ik heb ook een redelijke leidingspaghetti die in een kleine ruimte bij elkaar komt.

• Aziraphale
Heren,

Ik probeer iemand te helpen die een tijdje terug tijdens een duurzame huizenroute bij mij langs kwam. Hij heeft, net als ik, een S2125-8, maar met een SMO S40 en geen boiler. Het huis is een tussenwoning uit de jaren '70, wat nageïsoleerd is met spouw, dak en vloerisolatie. Verder heeft hij op de benedenverdieping ingefreesde vloerverwarming en ook nog een aantal radiatoren. Het probleem is simpel: Het wordt bij temperaturen zoals vorige week niet warm, terwijl de warmtepomp op stooklijn 8 stond te blazen. Vorig jaar liep hij hier ook al tegenaan en is er op advies van Nibe een parallele buffer van 100 liter in gezet. Dat helpt nog niet en nu is de suggestie van de installateur om er nog maar een element tussen te gaan zetten.

Wat ook speelt is dat als hij de radiatoren open draait, de flow naar de vloer instort en de flowmeters op de verdeler naar 0 gaan. Alle radiatoren dicht levert dan weer flow op in de vloer.

Ik heb gisteravond hem als eerste geadviseerd om de stooklijn omlaag te gooien, want een Ta van 37,5 (dat had hij gisteren) leek me wel heel erg hoog. En ik heb hem toegezegd om hier het een en ander eens neer te leggen, dus bij deze. Ik voeg even een paar screenshots uit MyUplink, een tekening van de installatie en nog wat andere metingen toe. Hopelijk ziet een van jullie dan direct waar het hem in zit en kan ik de man helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ6wLra3duk4Bw8uiH2W5L2wjYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqnF2mrg2yFbhX7hP6NSZITi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4DdE2kajSno3n9iRYrDB2wk76Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmnqppfVH5olm1pLiD3pOqRo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wKPBbQHdCMFD6VI4eDmhAmBGXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bjb9boulcs0jleKjSvOpgmrt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgPZTO9tL-hHMDOi5V0BdxWytUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pi1rHdBdex4va5q8OMkQTczU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFfvMaNHoYZdb4fQYaKJ5EC7uIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4HkNSd9LUcCV4wmumBR5Zqu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Map9vAlMFb4C55qzT79_H98FrEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJQ1LHZMTrFtuABPXgPXR6uY.jpg?f=fotoalbum_tile

Pagina: 1 ... 101 ... 113 Laatste