NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Geen idee of dit de oplossing is echter nooit geschoten altijd mis.Aziraphale schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:55:
Heren,
Ik probeer iemand te helpen die een tijdje terug tijdens een duurzame huizenroute bij mij langs kwam. Hij heeft, net als ik, een S2125-8, maar met een SMO S40 en geen boiler. Het huis is een tussenwoning uit de jaren '70, wat nageïsoleerd is met spouw, dak en vloerisolatie. Verder heeft hij op de benedenverdieping ingefreesde vloerverwarming en ook nog een aantal radiatoren. Het probleem is simpel: Het wordt bij temperaturen zoals vorige week niet warm, terwijl de warmtepomp op stooklijn 8 stond te blazen. Vorig jaar liep hij hier ook al tegenaan en is er op advies van Nibe een parallele buffer van 100 liter in gezet. Dat helpt nog niet en nu is de suggestie van de installateur om er nog maar een element tussen te gaan zetten.
Wat ook speelt is dat als hij de radiatoren open draait, de flow naar de vloer instort en de flowmeters op de verdeler naar 0 gaan. Alle radiatoren dicht levert dan weer flow op in de vloer.
Ik heb gisteravond hem als eerste geadviseerd om de stooklijn omlaag te gooien, want een Ta van 37,5 (dat had hij gisteren) leek me wel heel erg hoog. En ik heb hem toegezegd om hier het een en ander eens neer te leggen, dus bij deze. Ik voeg even een paar screenshots uit MyUplink, een tekening van de installatie en nog wat andere metingen toe. Hopelijk ziet een van jullie dan direct waar het hem in zit en kan ik de man helpen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe staan de voetventielen van de radiatoren ingesteld als de radiatoren volledig open staan?
Ik heb vergelijkbaar gedrag gehad en ben toen gaan afstellen zodat iig de flow door de vvw op orde was.
Dus alle radiatoren open, vvw open (elke groep natuurlijk wel afgestemd op lengte) en dan per voetventiel van de radiatoren dusdanig gaan knijpen tot het moment dat je ze hoort. De volgorde die ik qua radiatoren toen heb hanteert is: badkamer > studeerkamer > kinderkamers > gang.
Tevens heb ik twee goedkope digitale thermometers op beide retourleiding gedaan om zodoende te zien of de retourtemp zo dicht mogelijk bij elkaar zit. Heeft me wel enkele maanden van m'n leven gekost echter nu heb ik wel alles warm.
Algemene vraag hieromtrent. Is er een "flowverdeler" die je hiervoor kan inzetten? Die dus automagisch ervoor zorgt de flow door beide circuits hetzelfde is?
[ Voor 6% gewijzigd door martius op 27-11-2025 16:35 ]
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Hoi Aziraphale, als de flow inkacheld lijkt het mij dat er eerst goed waterzijdig ingeregeld moet worden, zie ook reactie hierboven over voetventielen, dan kun je met GP10 op max de druk goed verdelen, of beter gezegd links en rechts knijpen. Ik weet niet wat stand 3 is bij de GP10, maar hieronder de keuzes voor de Alpha 1, wellicht is een andere setting beter. Mijn 3 zones hebben allemaal een andere instelling wbt de pomp.Aziraphale schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:55:
Heren,
Ik probeer iemand te helpen die een tijdje terug tijdens een duurzame huizenroute bij mij langs kwam. Hij heeft, net als ik, een S2125-8, maar met een SMO S40 en geen boiler. Het huis is een tussenwoning uit de jaren '70, wat nageïsoleerd is met spouw, dak en vloerisolatie. Verder heeft hij op de benedenverdieping ingefreesde vloerverwarming en ook nog een aantal radiatoren. Het probleem is simpel: Het wordt bij temperaturen zoals vorige week niet warm, terwijl de warmtepomp op stooklijn 8 stond te blazen. Vorig jaar liep hij hier ook al tegenaan en is er op advies van Nibe een parallele buffer van 100 liter in gezet. Dat helpt nog niet en nu is de suggestie van de installateur om er nog maar een element tussen te gaan zetten.
Wat ook speelt is dat als hij de radiatoren open draait, de flow naar de vloer instort en de flowmeters op de verdeler naar 0 gaan. Alle radiatoren dicht levert dan weer flow op in de vloer.
Ik heb gisteravond hem als eerste geadviseerd om de stooklijn omlaag te gooien, want een Ta van 37,5 (dat had hij gisteren) leek me wel heel erg hoog. En ik heb hem toegezegd om hier het een en ander eens neer te leggen, dus bij deze. Ik voeg even een paar screenshots uit MyUplink, een tekening van de installatie en nog wat andere metingen toe. Hopelijk ziet een van jullie dan direct waar het hem in zit en kan ik de man helpen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoop dit helpt om op weg te komen … Google op waterzijdig inregelen … er is veel materiaal!
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Waterzijdig inregelen ja ... dat is de juiste term!MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:36:
[...]
Hoi Aziraphale, als de flow inkacheld lijkt het mij dat er eerst goed waterzijdig ingeregeld moet worden, zie ook reactie hierboven over voetventielen, dan kun je met GP10 op max de druk goed verdelen, of beter gezegd links en rechts knijpen. Ik weet niet wat stand 3 is bij de GP10, maar hieronder de keuzes voor de Alpha 1, wellicht is een andere setting beter. Mijn 3 zones hebben allemaal een andere instelling wbt de pomp.
Hoop dit helpt om op weg te komen … Google op waterzijdig inregelen … er is veel materiaal!
[Afbeelding]
Ok, ik snap het, zie hetzelfde gedrag bij een vraag hieronder, zit jouw BT25 dan op de pijp na de UKV? Dan is de DT met je verhaal hierboven te begrijpen. Dan meet je met de BT25 de ingaande temperatuur van de radiatoren en vloerverwarming en met de BT71 de uitgaande temperatuur… dank voor de extra uitleg.!wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:50:
[...]
Ik heb er op zich geen problemen mee dat er verschil in zit zolang het goed werkt
BT3 is inderdaad hoger dan BT71. Ook dat komt volgens mij doordat je eigenlijk twee circuits parallel hebt.
De ene cirkel loopt via GP12, BT3, BT12 en buffervat, de andere cirkel via buffervat, BT25, GP10 en BT71. In/bij het buffervat vermengen die stromen elkaar, afhankelijk van hoe hard beide pompen op dat moment werken.
Een klein verschil in sensors kan er natuurlijk ook altijd zijn. Plus BT3 zit in de buitenunit waar misschien nog een klein effect kan zijn van omliggende warme delen.
Ok, snap ik. Ik dacht langs de trant van vind de oorzaak van het probleem ( bv kan te weinig energie in je verwarmingssysteem zijn, of iets anders), bedenk dan hoe je kunt optimaliseren … bv buffervat (vergroten), kleinere buitenunit, etc.format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:20:
[...]
De curves verhogen lijkt me niet de gewenste oplossing.
Immers hogere curve is hogere temperatuur.
Met 3,-1 is het binnen 21 graden overal.
Warmer ga ik het niet willen hebben
Gr. Marc
Tewienig energie lijkt me niet.MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:01:
[...]
Ok, snap ik. Ik dacht langs de trant van vind de oorzaak van het probleem ( bv kan te weinig energie in je verwarmingssysteem zijn, of iets anders), bedenk dan hoe je kunt optimaliseren … bv buffervat (vergroten), kleinere buitenunit, etc.
Gr. Marc
Als dat zo zou zijn zou de TR flink moeten dalen.
Die zakt tijdens een defrost niet meetbaar (minder dan 0,1 graad dus).
En dat past ook wel bij wat ik verwacht, immers 100L buffer en 2200m 16mm slang, en dan nog alle dikke leidingen tussen de verdelers, dat is veel water, wat allemaal in beton ligt, met dus veel massa.
Alsnog bedankt voor het meedenken! Begrijp me zeker niet verkeerd.
Kleinere buitenunit, deze is bij -10 100% last aan het draaien, ik zou dan niet naar kleiner gaan
Meer isoleren, dat gaat helaas niet zonder de gevels te gaan vervangen. Deze unit is voor een jaren 70 woning met 220m2 gebruikersopp en 550m3 inhoud. Dat lijkt me dan nog niet zo heel verkeerd.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Het plaatje wat ik stuur is officeel vanuit NIBE (Ook advies vanuit Nibe aan mijn installateur om het in mijn specifiek zo te maken). Maar ik heb even gekeken en mijn installateur heeft hem zoals het lijkt hier zitten:martius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:23:
[...]
Zit BT71 hier wel goed? Dient die niet voor de retour uit de UKV te zitten. Zie plaatje van @wickydude
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Maar, zou het waterzijdig inregelen dan ook een oplossing zijn voor die (toch wel vrij dramatische) graadminuten? Hij werkt ze nauwelijks weg, dus die wp blijft maar vol gas gaan. Mijn eigen interpretatie is dat als hij de flow goed krijgt er, in combinatie met een lagere stooklijn, een veel rustiger gedrag moet ontstaan.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Moet het niet op proportionele druk ?mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:50:
[...]
Mijn GP12 draait op 43% en bij Defrost op 80. GP10 draait op 15/16 Watt, deze past zich automatisch aan. (Auto adapt).
Ik heb er geen ervaring mee. Binnenkort wel!
Ben momenteel bezig met mijn vorige unit die elders als hybride ingezet gaat worden met 300 liter parallel 4 poorts buffer. Systeem met radiatoren en oud niet-geïsoleerde woning.
Een Grundfos Alpha2 GO... moet die ingeleerd worden weet iemand dat ?
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Hoi format5, dank voor meer info … je buffer en vloer komen samen op 540 liter om en nabij … laten we aannemen dat er nog 60 liter elders zit .., 600 liter. Als ik ernaast zit laat me weten.format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:26:
[...]
Tewienig energie lijkt me niet.
Als dat zo zou zijn zou de TR flink moeten dalen.
Die zakt tijdens een defrost niet meetbaar (minder dan 0,1 graad dus).
En dat past ook wel bij wat ik verwacht, immers 100L buffer en 2200m 16mm slang, en dan nog alle dikke leidingen tussen de verdelers, dat is veel water, wat allemaal in beton ligt, met dus veel massa.
Alsnog bedankt voor het meedenken! Begrijp me zeker niet verkeerd.
Kleinere buitenunit, deze is bij -10 100% last aan het draaien, ik zou dan niet naar kleiner gaan
Meer isoleren, dat gaat helaas niet zonder de gevels te gaan vervangen. Deze unit is voor een jaren 70 woning met 220m2 gebruikersopp en 550m3 inhoud. Dat lijkt me dan nog niet zo heel verkeerd.
Mijn woning uit 1969 met uitbouw en redelijke isolatie, 250 m2, 100 m2 vloerverwarming, denk 600 m vloerverwarming met dezelfde diameter, en dan twee voorraadvaten van 500 liter (een voor SWW)… dus om en nabij 1200 liter, kan dus geen 4,0 draaien
Wat helpt om het fenomeen beter in te schatten is de temperaturen te loggen alle 5 minuten, minst invasieve methode is met nibeuplink en een python programma of home assistant, dan zie je achteraf wat er precies gebeurde …
Kleinere unit lijkt inderdaad niet van toepassing, goed dat je 21 graden krijgt bij 3,-1!
Ik probeer verder mee te denken :-) … heb je een bijverwarming, bv ELK die je in kunt zetten bij defrost ?
Gr. Marc
BT3 zal iets hoger zijn, door leiding verliezen. Maar het kan ook zijn dat deze sensor wat warmte oppikt van nabijgelegen warmere delen.MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:37:
[...]
Hoi Wickydude, ik heb hetzelfde “gedrag” als de pompsnelheid laag is, bij hogere pompsnelheid is het verschil een graad of zo bij steady state. Mijn pomp GP12 staat op minimum 1%, de andere pompen GP20 te vergelijken met jouw GP 10 pompen continue maar hebben ook een menger erbij, dus wat uit het buffervat gehaald wordt is niet constant. Ik ben aan het bekijken hoe ik altijd op een graad verschil kan komen voor de steady state. Zie mijn grafiek van de laatste 24 uur:
[Afbeelding]
Vooral de grafieken van vandaag zijn mooi, runs van 8 uur met ontdooien erbij … moet nog verder hierin duiken … als je meer grafieken wilt kan ik die natuurlijk posten …
Wat mij bevreemd aan jouw grafiek is dat de temperatuur van BT3 hoger ligt dan die van BT71 als ik het goed aflees… dat snap ik niet … alsof er een verwarmer zit tussen de twee ..
Om met een 4 poorts buffervat zij min mogelijk menging te krijgen is het zaak dat het debiet aan primaire zijde gelijk is aan het debiet van de secundaire zijde.
Tot zover de theorie. In de praktijk is dat lastig want dan is het buffervat werkloos en heb je aan beide kanten dezelfde dT.
Meestal sluit men een buffervat als 4 poorts aan als het gaat om hydraulische scheiding, waarbij het afgiftesysteem met een hogere dT en lagere flow werkt, bijvoorbeeld omdat een bestaand systeem te dunne leidingen heeft en de radiatoren te klein zijn voor echt lage temperatuur verwarming.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Hoe bedoel je dit precies? De SMO S40 regelt de gp12, hier kan/stel ik zelf niks op in. Enkel max 80%. En 1% in stilstand.Knowbody schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:53:
[...]
Moet het niet op proportionele druk ?
Ik heb er geen ervaring mee. Binnenkort wel!
Ben momenteel bezig met mijn vorige unit die elders als hybride ingezet gaat worden met 300 liter parallel 4 poorts buffer. Systeem met radiatoren en oud niet-geïsoleerde woning.
Een Grundfos Alpha2 GO... moet die ingeleerd worden weet iemand dat ?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Je zult je pomp in 100% moeten laten sturen via de software om te kijken wat systeem kan, aan debiet.kayano55 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:21:
[...]
Waar kan ik dat zien? En ik heb boven en beneden van die rode debietmeters, als ik ze dichtdraai gaan ze naar 0 (ook logisch). Hoe ver ik ze ook opendraai die gaan niet verder dan een bepaald punt. Boven heb ik dus zoneregeling per slaapkamer. Maar in de woonkamer is dat niet het geval.
Hoe kan je regelen dat er meer water stroomt L/Min?
Ik neem een klein beetje aan dat een water-water systeem door kenners wordt geïnstalleerd en ingeregeld, in tegenstelling tot lucht-water, waarbij installateurs het vak hebben geleerd in het gasketel tijdperk en theoretisch niet altijd voldoende zijn onderlegd.
Ik bedoel de GP10.mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:08:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? De SMO S40 regelt de gp12, hier kan/stel ik zelf niks op in. Enkel max 80%. En 1% in stilstand.
Ik snap je maar om de flow goed te krijgen door alle units …. Wellicht idee om voetventielen te laten plaatsen dat werkt stukken beter dan met de temperatuur kraan, kost wat maar dan kun je ook echt regelen.Aziraphale schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:45:
@martius @MarcKeulers Waterzijdig inregelen heb ik hem inderdaad ook geadviseerd en dat moet dat met de kranen, want voetventielen zijn niet aanwezig.
Maar, zou het waterzijdig inregelen dan ook een oplossing zijn voor die (toch wel vrij dramatische) graadminuten? Hij werkt ze nauwelijks weg, dus die wp blijft maar vol gas gaan. Mijn eigen interpretatie is dat als hij de flow goed krijgt er, in combinatie met een lagere stooklijn, een veel rustiger gedrag moet ontstaan.
Wat ik uit de grafieken opmaak is dat hij defrost om de 30 minuten of zo, dan krijg je de graadminuten inderdaad nooit weg.
Heeft hij een bijverwarming ? Kan die ingeschakeld worden?
Kan hij op alleen de vloerverwarming draaien? Of heeft ie dan een huis met rebellen ? Zo kun je proberen deze ruimte goed te krijgen … en dan die uit en de radiatoren …
De unit zou komende dagen bij 6+ graden minder moeten defrosten, wellicht kijken hoe hij werkt, ook hier is het handig om te loggen om de 5 minuten .., desnoods via een NIBE abbo …
Installateur gaf aan op auto adapt zodat hij het zelf bepaal. Valt me op dat hij vandaag maar rond 9watt constant doet, dat is erg laag. WP zelf draait vandaag overdag door temp boven 7 graden ook rustig zonder defrosts.
Mijn vermoeden is dat de flow gewoon te laagbis, hij maakt prima warmte maar krijgt die niet in de vloer.Aziraphale schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:45:
@martius @MarcKeulers Waterzijdig inregelen heb ik hem inderdaad ook geadviseerd en dat moet dat met de kranen, want voetventielen zijn niet aanwezig.
Water zoekt net als stroom de weg van de minste weerstand.
Als bij geopende radiatoren er geen flow meer naar de vloer gaat dan heeft de vloer dus een hogere weerstand dan de radiatoren.
Ik weet natuurlijk niet hoe zijn systeem is uitgevoerd qua loop van leidingen.
Bij mijn wp installatie zijn de leidingen naar de vvw verdeler vervangen door 32mm leidingen om er genoeg flow heen te krijgen.
Laat hem eens kijken wat voor diameter leidingen er naar de vvw verdeler lopen vanaf de wp.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Pomp mag ook in de retour zitten, staat ook ergens in de Nibe documenten.mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:33:
[...]
Het plaatje wat ik stuur is officeel vanuit NIBE (Ook advies vanuit Nibe aan mijn installateur om het in mijn specifiek zo te maken). Maar ik heb even gekeken en mijn installateur heeft hem zoals het lijkt hier zitten:
[Afbeelding]
Dat doet vermoeden dat het systeem echt is uitgelegd op radiatortemperaturen zoals voorheen met de gasketel.
65 graden moet je niet in je vloer stoppen, zit er misschien nog ergens een pomp op de vvw verdeler en een thermostaatkraan/mengventiel?