Heren,
Ik probeer iemand te helpen die een tijdje terug tijdens een duurzame huizenroute bij mij langs kwam. Hij heeft, net als ik, een S2125-8, maar met een SMO S40 en geen boiler. Het huis is een tussenwoning uit de jaren '70, wat nageïsoleerd is met spouw, dak en vloerisolatie. Verder heeft hij op de benedenverdieping ingefreesde vloerverwarming en ook nog een aantal radiatoren. Het probleem is simpel: Het wordt bij temperaturen zoals vorige week niet warm, terwijl de warmtepomp op stooklijn 8 stond te blazen. Vorig jaar liep hij hier ook al tegenaan en is er op advies van Nibe een parallele buffer van 100 liter in gezet. Dat helpt nog niet en nu is de suggestie van de installateur om er nog maar een element tussen te gaan zetten.
Wat ook speelt is dat als hij de radiatoren open draait, de flow naar de vloer instort en de flowmeters op de verdeler naar 0 gaan. Alle radiatoren dicht levert dan weer flow op in de vloer.
Ik heb gisteravond hem als eerste geadviseerd om de stooklijn omlaag te gooien, want een Ta van 37,5 (dat had hij gisteren) leek me wel heel erg hoog. En ik heb hem toegezegd om hier het een en ander eens neer te leggen, dus bij deze. Ik voeg even een paar screenshots uit MyUplink, een tekening van de installatie en nog wat andere metingen toe. Hopelijk ziet een van jullie dan direct waar het hem in zit en kan ik de man helpen.
Ik probeer iemand te helpen die een tijdje terug tijdens een duurzame huizenroute bij mij langs kwam. Hij heeft, net als ik, een S2125-8, maar met een SMO S40 en geen boiler. Het huis is een tussenwoning uit de jaren '70, wat nageïsoleerd is met spouw, dak en vloerisolatie. Verder heeft hij op de benedenverdieping ingefreesde vloerverwarming en ook nog een aantal radiatoren. Het probleem is simpel: Het wordt bij temperaturen zoals vorige week niet warm, terwijl de warmtepomp op stooklijn 8 stond te blazen. Vorig jaar liep hij hier ook al tegenaan en is er op advies van Nibe een parallele buffer van 100 liter in gezet. Dat helpt nog niet en nu is de suggestie van de installateur om er nog maar een element tussen te gaan zetten.
Wat ook speelt is dat als hij de radiatoren open draait, de flow naar de vloer instort en de flowmeters op de verdeler naar 0 gaan. Alle radiatoren dicht levert dan weer flow op in de vloer.
Ik heb gisteravond hem als eerste geadviseerd om de stooklijn omlaag te gooien, want een Ta van 37,5 (dat had hij gisteren) leek me wel heel erg hoog. En ik heb hem toegezegd om hier het een en ander eens neer te leggen, dus bij deze. Ik voeg even een paar screenshots uit MyUplink, een tekening van de installatie en nog wat andere metingen toe. Hopelijk ziet een van jullie dan direct waar het hem in zit en kan ik de man helpen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
:strip_exif()/f/image/jqnF2mrg2yFbhX7hP6NSZITi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wmnqppfVH5olm1pLiD3pOqRo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Bjb9boulcs0jleKjSvOpgmrt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Pi1rHdBdex4va5q8OMkQTczU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/s4HkNSd9LUcCV4wmumBR5Zqu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jJQ1LHZMTrFtuABPXgPXR6uY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OcmtGSFr4LKbz4TmG03nvLC7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/7IBlRwTywiKEIQrm9wfq7LfG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UjbyXziU9YpOdqCMWdaw9bT2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mWprwLslzillkPsY6qeOoBJI.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4m2lFyiqF6mmakOVrb3WvT8A.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/oW6B48ij3X36p7ZIfQyWvSMK.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qfjeW4WvUC3rvMgqcmrFuT4P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jhhYfnxct8XHnCV75yqUMhMU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dwvLojVxnQoWbvrMtTjpU2cM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/AX5qOasITGqG1VFj0HYNrvJQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pRcJc5LYK1xA6Ykt52tledj6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/39bs2HjeuuUX5MxFMnUiS1RM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5v2mzvIpPgTtR7onV9ig6GfH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/behCw5Ky2sgZaTW7SGEFcn4w.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lFdNbSIfbKsLUtMbiRfGzuoF.jpg?f=fotoalbum_large)