Biggles schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:14:
Voor iedereen met vuilfilter en SWW ontdooiproblemen. @
Luchtenburger @
Mauzer @
ik222 @
martius
Hier de eerste reactie van NIBE. En blijkbaar is NIBE niet op de hoogte dat dit bij meerderen speelt. Communicatie loopt gewoon via hun supportmail. Support@nibenl.nl
Dus misschien is het een idee om ze op de hoogte te stellen door een mailtje te sturen.
Dank voor uw mail.
Normaliter zal de regeling vanuit het afgiftesysteem gaan ontdooien. Als hierbij meerdere ontdooiingen onsuccesvol zijn, en er is een boiler aanwezig in de installatie, dan heeft de regeling de mogelijkheid om de boiler te gaan gebruiken voor zijn ontdooiing. Immers zal de machine uit het ijs dienen te komen om werking te kunnen blijven garanderen. Dus ja de regeling kan & mag gebruik maken van een boiler voor ontdooiingen maar dit is onder voorwaarde.
In basis zal dus onderzocht dienen te worden waardoor dit ontstaat. In de bijlage heb ik een document bijgevoegd met hierin de aandachtspunten voor ontdooiingen. Algemene punten welke flow kunnen beïnvloeden:
Vuilfilter.
Lucht in de installatie.
Werking circulatiepomp/ toegepaste pomp.
Toegepaste leidingdiameters/ weerstand vanuit installatie.
Het toepassen van de bestaande buffer maar dan als parallelbuffer gaat mogelijke weerstand vanuit de installatie voorkomen. Dit vergt echter wel hydraulisch een aanpassing en 2e pomp maar kan wel een overweging zijn.
Als alle punten naar uw mening in orde zijn en u vermoedt een probleem in de warmtepomp dan zullen we dit bij op locatie moeten beoordelen. Mogelijke softwarefout kan ik niet uitsluiten, maar als dit zo zou zijn zouden we bij meerdere installaties hier last van hebben. En vooralsnog heb ik hier geen aanleiding voor om dit aan te nemen.
Hopende U hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Inhoud bijlage
Aandachtspunten bij Ontdooiproblemen
1. Symptomen van ontdooiproblemen
• IJsopbouw op de buitenunit die niet verdwijnt.
• Verminderde warmteafgifte in de woning
• Voorkomende alarmen bij ontdooiproblemen F-serie
228/ontdooien mislukt
341/herhaaldelijke beveiliging ontdooiing
523/laag debiet tijdens ontdooien
236/ontdooien mislukt
291/herhaaldelijke beveiliging ontdooiing
418/laag debiet tijdens ontdooien
2. Mogelijke oorzaken
• Systeem temperatuur lager dan 21 graden
• Te laag debiet tijdens ontdooiing
• Aanzienlijk windeffect op de verdamper
3. Wat te controleren
• Controleer de systeem temperatuur
• Controleer vuilfilter
• Controleer minimale systeeminhoud
• Controleer werking pomp
• Controleer of flow niet wordt belemmerd door naregeling of een andere obstructie
• Is verdamper afgeschermd voor rechtstreeks windinvloeden
4. Mogelijke oplossingen
• Wijzig instellingen m.b.t systeemtemperatuur
• Reinig het vuilfilter
• Maak pomp functionerend
• Zorg voor voldoende systeeminhoud
• Neem obstructie weg plaats bypass of stel bypass correct af.
• Scherm verdamper af zoals in installatiehandleiding omschreven
5. Preventieve maatregelen
• Pleeg met regelmaat onderhoud waarbij het vuilfilter wordt gecontroleerd