BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Dank je,MarcKeulers schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:37:
[...]
Sted74, hoeveel watt krijg je van je zonnepanelen? Als je alleen koelt in de zomer zou ik de elektrische boiler voor de warmtepomp boiler zetten, in serie, waarschijnlijk dat je je warmtepomp niet hoeft te gebruiken in de zomer, en als we een pet/slechte maand hebben is er ook weinig zon en kun je de warmtepomp boiler gebruiken. Ik heb een elektrisch element in mijn NIBE SWW laten inbouwen (4,5 kW) en bij koeling wordt dat element gebruikt om warm SWW water te leveren, de rest van de tijd is het geheel standaard zoals bij velen in dit forum. Met de serie schakeling doe je ongeveer hetzelfde, en is de keuze aan jou, of een driewegklep of aparte warmtepomp.
Ik heb bijna 10000kwh per jaar opbrengst en lever 5000kwh terug!
Ik ga morgen een 1 jaar oude WPB boiler ophalen met een inhoud van 270L en denk dat ik de elektrische boiler van 150L in serie ervoor of erna plaatst.
Doe die dan ervoor, als voorlader. Water uit de stoep is dan geen 10 graden maar mogelijk 20, afhankelijk van de rusttijd. Moet je de isolatie wel verwijderen 🤣Sted74 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:09:
[...]
Dank je,
Ik ga morgen een 1 jaar oude WPB boiler ophalen met een inhoud van 270L en denk dat ik de elektrische boiler van 150L in serie ervoor of erna plaatst.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
@Sted74 , als tweaker wellicht kijken of je het element van de elektrische boiler niet in de WPB kunt inbouwen?Sted74 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:09:
[...]
Dank je,
Voordeel van ervoor plaatsen is dat wellicht een mengcircuit kunt maken tussen de twee boilers je krijgt dan meer menging.
ik merk dat de elektrisch spiraal langzaam mijn 500 liter WPB opwarmt (alleen warmte die naar boven gaat, geen actieve menging).
Succes!
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Bij mij is het nu al ruim een week weer goed, ook in de afgelopen koude nacht werd netjes de defrost op het verwarming circuit gedaan.Biggles schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:14:
Voor iedereen met vuilfilter en SWW ontdooiproblemen. @Luchtenburger @Mauzer @ik222 @martius
Hier de eerste reactie van NIBE. En blijkbaar is NIBE niet op de hoogte dat dit bij meerderen speelt. Communicatie loopt gewoon via hun supportmail. Support@nibenl.nl
Dus misschien is het een idee om ze op de hoogte te stellen door een mailtje te sturen.
Dank voor uw mail.
Normaliter zal de regeling vanuit het afgiftesysteem gaan ontdooien. Als hierbij meerdere ontdooiingen onsuccesvol zijn, en er is een boiler aanwezig in de installatie, dan heeft de regeling de mogelijkheid om de boiler te gaan gebruiken voor zijn ontdooiing. Immers zal de machine uit het ijs dienen te komen om werking te kunnen blijven garanderen. Dus ja de regeling kan & mag gebruik maken van een boiler voor ontdooiingen maar dit is onder voorwaarde.
In basis zal dus onderzocht dienen te worden waardoor dit ontstaat. In de bijlage heb ik een document bijgevoegd met hierin de aandachtspunten voor ontdooiingen. Algemene punten welke flow kunnen beïnvloeden:
Vuilfilter.
Lucht in de installatie.
Werking circulatiepomp/ toegepaste pomp.
Toegepaste leidingdiameters/ weerstand vanuit installatie.
Het toepassen van de bestaande buffer maar dan als parallelbuffer gaat mogelijke weerstand vanuit de installatie voorkomen. Dit vergt echter wel hydraulisch een aanpassing en 2e pomp maar kan wel een overweging zijn.
Als alle punten naar uw mening in orde zijn en u vermoedt een probleem in de warmtepomp dan zullen we dit bij op locatie moeten beoordelen. Mogelijke softwarefout kan ik niet uitsluiten, maar als dit zo zou zijn zouden we bij meerdere installaties hier last van hebben. En vooralsnog heb ik hier geen aanleiding voor om dit aan te nemen.
Hopende U hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Inhoud bijlage
Aandachtspunten bij Ontdooiproblemen
1. Symptomen van ontdooiproblemen
• IJsopbouw op de buitenunit die niet verdwijnt.
• Verminderde warmteafgifte in de woning
• Voorkomende alarmen bij ontdooiproblemen F-serie
228/ontdooien mislukt
341/herhaaldelijke beveiliging ontdooiing
523/laag debiet tijdens ontdooien
236/ontdooien mislukt
291/herhaaldelijke beveiliging ontdooiing
418/laag debiet tijdens ontdooien
2. Mogelijke oorzaken
• Systeem temperatuur lager dan 21 graden
• Te laag debiet tijdens ontdooiing
• Aanzienlijk windeffect op de verdamper
3. Wat te controleren
• Controleer de systeem temperatuur
• Controleer vuilfilter
• Controleer minimale systeeminhoud
• Controleer werking pomp
• Controleer of flow niet wordt belemmerd door naregeling of een andere obstructie
• Is verdamper afgeschermd voor rechtstreeks windinvloeden
4. Mogelijke oplossingen
• Wijzig instellingen m.b.t systeemtemperatuur
• Reinig het vuilfilter
• Maak pomp functionerend
• Zorg voor voldoende systeeminhoud
• Neem obstructie weg plaats bypass of stel bypass correct af.
• Scherm verdamper af zoals in installatiehandleiding omschreven
5. Preventieve maatregelen
• Pleeg met regelmaat onderhoud waarbij het vuilfilter wordt gecontroleerd
Verder komt er een RMU-S40 met een Nibe RPP 10 Wi-Fi repeater. Bekabeld aansluiten via de oude tweedraadsverbinding lukte niet; samen met de installateur en een elektricien hebben we dit twee uur geprobeerd. Daarom gebruiken we de oude tweedraadsverbinding alleen voor stroom en Wi-Fi + repeater voor communicatie. Installatie staat gepland voor woensdag.
Bedankt voor jullie reacties! Sorry als ik niet alle vragen heb beantwoord. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
Hier had ik in het begin ook alleen radiatoren en heb toen een 40 liter buffervat in serie met de retour gezet zodat de defrosts goed afgerond worden. Ik snap niet waarom je een 25 litervat parallel gaat zetten met de afgifte. Lijkt me eerder een thermische kortsluiting dan echt een buffer, 25 liter is in een paar minuten opgewarmd dus de runs worden hierdoor maar een paar minuten langer.warsame schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:02:
Update: ik heb besloten een klein buffervat van 25 L parallel aan te sluiten om de afgifte te verbeteren, op advies van mijn installateur. Zo kan de warmtepomp rustiger werken met langere runs, al wordt het niet per se zuiniger. Mijn afgiftesysteem is niet zo groot, waardoor na een defrost het systeem afkoelt en de WP hard moet werken, wat hoorbaar is vanaf de tweede verdieping.
Verder komt er een RMU-S40 met een Nibe RPP 10 Wi-Fi repeater. Bekabeld aansluiten via de oude tweedraadsverbinding lukte niet; samen met de installateur en een elektricien hebben we dit twee uur geprobeerd. Daarom gebruiken we de oude tweedraadsverbinding alleen voor stroom en Wi-Fi + repeater voor communicatie. Installatie staat gepland voor woensdag.
Bedankt voor jullie reacties! Sorry als ik niet alle vragen heb beantwoord. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Bij ons is de RMU-S40 met de binnenunit verbonden via de "oude" 2 draads verbinding van de voormalige Honeywell.[b][
De RMU werkt prima dus even onduidelijk waarom bij jou dit niet wil werken
Toch niet ergens onderweg nog een aftakking geweest van je vorige installatie?
Ik ga hem vragen waarom parallel. Hij dacht dat 25L genoeg zou zijn voor defrost. Dit ga ik ook nogeens vragen.Henielma schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:09:
[...]
Hier had ik in het begin ook alleen radiatoren en heb toen een 40 liter buffervat in serie met de retour gezet zodat de defrosts goed afgerond worden. Ik snap niet waarom je een 25 litervat parallel gaat zetten met de afgifte. Lijkt me eerder een thermische kortsluiting dan echt een buffer, 25 liter is in een paar minuten opgewarmd dus de runs worden hierdoor maar een paar minuten langer.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
Bij ons is de wifi-communicatie tussen de RMU en de SMO erg zwak omdat de afstand groot is. Daarom gebruiken we een repeater om het signaal te versterken. De oude tweedraads kabel wordt alleen gebruikt voor de stroomvoorziening. Waarschijnlijk is het bij jou hetzelfde.Skipperhenk schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:33:
[...]
Bij ons is de RMU-S40 met de binnenunit verbonden via de "oude" 2 draads verbinding van de voormalige Honeywell.
De RMU werkt prima dus even onduidelijk waarom bij jou dit niet wil werken![]()
Toch niet ergens onderweg nog een aftakking geweest van je vorige installatie?
Begrijp het nu.warsame schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:28:
[...]
Bij ons is de wifi-communicatie tussen de RMU en de SMO erg zwak omdat de afstand groot is. Daarom gebruiken we een repeater om het signaal te versterken. De oude tweedraads kabel wordt alleen gebruikt voor de stroomvoorziening. Waarschijnlijk is het bij jou hetzelfde.
Hier inderdaad de voeding over de "oude" draden en wifi is sterk genoeg dus waren daar geen aanpassingen voor nodig.
Laat je niet wijsmaken dat Nibe serieschakeling afraadt.warsame schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:24:
[...]
Ik ga hem vragen waarom parallel. Hij dacht dat 25L genoeg zou zijn voor defrost. Dit ga ik ook nogeens vragen.
Dat ze dat afraden heeft te maken met de bypass, die in geval van zoneregeling nodig is en waarbij de minimale pompsnelheid van GP12 getuned moet worden om te bypass te doen openen. Vanwege die bypass die dan nodig is raden ze seriebuffers af, een parallel buffer is immers ook direct een bypass.
Als je altijd voldoende afgifte open hebt, heb je geen AVDO nodig (bypass) en kun je dus prima een volumizer toevoegen. Dat is een mooi woord voor een seriebuffer -meestal in de retour geplaatst-.
Een parallel buffer doet men voor hydraulische scheiding. Je hebt dan altijd een 2e pomp nodig. Nu is dat niet zo erg, die Alpha pompen zijn zuinig.
@Henielma @jurgen purgen @Knowbody
De buitenvoeler zit in de SMO40 op aansluitingen 1 en 2, de binnenvoeler op 3 en 4 van klemmenstrook AA3-X6. Aansluitingen 2 en 4 zijn intern in de SM40 doorverbonden, maar zijn geen GND.
Ik ga het dus proberen met de bestaande 3-aderige kabel. Het kan wat dagen duren, maar ik hou jullie op de hoogte.
Edit:
Ik heb het getest en het werkt. Maar ik ga het niet toepassen want ik heb toch nog een kabeltraject ontdekt naar de nieuwe plek voor BT1. En als het niet persé nodig is, blijf ik liever dicht bij de installatie-richtlijnen van Nibe.
Thanks everyone!
[ Voor 21% gewijzigd door Hermarcel op 07-12-2025 13:13 ]
Goedzo.Hermarcel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:38:
(Voor de volledigheid, een linkje naar mijn vraag)
@Henielma @jurgen purgen @Knowbody
De buitenvoeler zit in de SMO40 op aansluitingen 1 en 2, de binnenvoeler op 3 en 4 van klemmenstrook AA3-X6. Aansluitingen 2 en 4 zijn intern in de SM40 doorverbonden, maar zijn geen GND.
Ik ga het dus proberen met de bestaande 3-aderige kabel. Het kan wat dagen duren, maar ik hou jullie op de hoogte.
Ze zullen gezamenlijk de min zijn
Nee, ik heb de spanning gemeten tussen de twee aansluitingen van een sensor in bedrijf. De spanning op de gemeenschappelijke aansluiting (bv pin 4) was hoger dan de spanning op pin3. Ook de spanning op pin2 was hoger dan pin1.
Maar maakt niet uit voor wat ik van plan ben.
Ok. Goed gedaan. Dat gaat je lukken.Hermarcel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:22:
@Knowbody
Nee, ik heb de spanning gemeten tussen de twee aansluitingen van een sensor in bedrijf. De spanning op de gemeenschappelijke aansluiting (bv pin 4) was hoger dan de spanning op pin3. Ook de spanning op pin2 was hoger dan pin1.
Maar maakt niet uit voor wat ik van plan ben.
De handmatige compressor curve kwam in de buurt met -4 14
Het ging me om die -4. Die heb ik nu ingesteld als DOT waarde en ik heb de dT op 5K gezet.
Compressor curve daarna weer teruggezet op AUTO.
De relatieve graadminuten voordat de gasketel bijspringt staan standaard op 400.
Vanwege het grote buffervat van 300 liter heb ik deze op 600 GM gezet.
De warmtepomp krijgt daarmee nu voldoende tijd om naar de berekende temperatuur toe te werken.
Het is wel zo dat hij er ook flink overheen gaat, want zo werkt dat natuurlijk: eerst een poos het setpoint van ca. 41 gr niet kunnen halen moet dan gecompenseerd worden met een overschrijding.
De run was vanmiddag 4 uur lang met daarin 1 defrost. Na 4 uur 50 minuten gestopt geweest en daarna weer begonnen met de volgende lange run. Verdamper rond de 0.
De verlaging van -4 op de WAR curve begint halverwege de avond tot de vroege ochtend.
Buiten is het 6 graden. Binnen is het 20 waar geleefd wordt. Andere ruimtes van de beneden verdieping zijn van de koude af met de radiator kranen op stand 2.
Stooklijn curve 12.
Nu ben ik benieuwd bij welke buitentemperatuur het lastig gaat worden voor de warmtepomp, het gaat nu namelijk nog prima gasloos. En de energiekosten zijn per dag flink minder dan voorheen. Daar ging het om.
In elke woning kan een warmtepomp !
[ Voor 94% gewijzigd door Skipperhenk op 06-12-2025 11:50 ]
@Biggles , ik krijg sinds vandaag ook deze melding en heb onderstaande mail naar support@Nibenl.nl gestuurd:Biggles schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:14:
Voor iedereen met vuilfilter en SWW ontdooiproblemen. @Luchtenburger @Mauzer @ik222 @martius
Hier de eerste reactie van NIBE. En blijkbaar is NIBE niet op de hoogte dat dit bij meerderen speelt. Communicatie loopt gewoon via hun supportmail. Support@nibenl.nl
Dus misschien is het een idee om ze op de hoogte te stellen door een mailtje te sturen.
Dank voor uw mail.
Normaliter zal de regeling vanuit het afgiftesysteem gaan ontdooien. Als hierbij meerdere ontdooiingen onsuccesvol zijn, en er is een boiler aanwezig in de installatie, dan heeft de regeling de mogelijkheid om de boiler te gaan gebruiken voor zijn ontdooiing. Immers zal de machine uit het ijs dienen te komen om werking te kunnen blijven garanderen. Dus ja de regeling kan & mag gebruik maken van een boiler voor ontdooiingen maar dit is onder voorwaarde.
In basis zal dus onderzocht dienen te worden waardoor dit ontstaat. In de bijlage heb ik een document bijgevoegd met hierin de aandachtspunten voor ontdooiingen. Algemene punten welke flow kunnen beïnvloeden:
Vuilfilter.
Lucht in de installatie.
Werking circulatiepomp/ toegepaste pomp.
Toegepaste leidingdiameters/ weerstand vanuit installatie.
Het toepassen van de bestaande buffer maar dan als parallelbuffer gaat mogelijke weerstand vanuit de installatie voorkomen. Dit vergt echter wel hydraulisch een aanpassing en 2e pomp maar kan wel een overweging zijn.
Als alle punten naar uw mening in orde zijn en u vermoedt een probleem in de warmtepomp dan zullen we dit bij op locatie moeten beoordelen. Mogelijke softwarefout kan ik niet uitsluiten, maar als dit zo zou zijn zouden we bij meerdere installaties hier last van hebben. En vooralsnog heb ik hier geen aanleiding voor om dit aan te nemen.
Hopende U hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Inhoud bijlage
Aandachtspunten bij Ontdooiproblemen
1. Symptomen van ontdooiproblemen
• IJsopbouw op de buitenunit die niet verdwijnt.
• Verminderde warmteafgifte in de woning
• Voorkomende alarmen bij ontdooiproblemen F-serie
228/ontdooien mislukt
341/herhaaldelijke beveiliging ontdooiing
523/laag debiet tijdens ontdooien
236/ontdooien mislukt
291/herhaaldelijke beveiliging ontdooiing
418/laag debiet tijdens ontdooien
2. Mogelijke oorzaken
• Systeem temperatuur lager dan 21 graden
• Te laag debiet tijdens ontdooiing
• Aanzienlijk windeffect op de verdamper
3. Wat te controleren
• Controleer de systeem temperatuur
• Controleer vuilfilter
• Controleer minimale systeeminhoud
• Controleer werking pomp
• Controleer of flow niet wordt belemmerd door naregeling of een andere obstructie
• Is verdamper afgeschermd voor rechtstreeks windinvloeden
4. Mogelijke oplossingen
• Wijzig instellingen m.b.t systeemtemperatuur
• Reinig het vuilfilter
• Maak pomp functionerend
• Zorg voor voldoende systeeminhoud
• Neem obstructie weg plaats bypass of stel bypass correct af.
• Scherm verdamper af zoals in installatiehandleiding omschreven
5. Preventieve maatregelen
• Pleeg met regelmaat onderhoud waarbij het vuilfilter wordt gecontroleerd
Geachte lezer,
Hierbij wil ik doorgeven dat ik sinds vandaag meldingen “De doorstroming is laag. Controleer vuilfilter en pomp.” ontvang op mijn VVM S320 S2125-12 warmtepomp en myUplink.
In de data, die ik log in Home Assistant, zie ik dat de ontdooicyclus nu gebruik maakt van het SWW in plaats van water uit het (vloer)verwarmingssysteem.
Voor vandaag werd er voor de ontdooicyclus, meestal, wel gebruik gemaakt van water uit het (vloer)verwarmingssysteem in plaats van water uit de boiler.
Als ik het goed heb begrepen gebruikt de ontdooicyclus in principe water uit het (vloer)verwarmingssysteem mits dit voldoende inhoud heeft en de temperatuur voldoende hoog is en dat is bij mij het geval. Ook zijn de filters schoon en functioneert de pomp naar behoren.
Nu volg ik het forum “Nibe L/W warmtepomp optimalisatie” op de site van Tweakers.net en daarin geven meerdere mensen aan ook met dit probleem te maken te hebben en zoeken zij naar een oplossing. Daar wordt ook aangegeven dat er het vermoeden is dat dit komt door een mogelijke softwarefout.
Hopelijk kunt u mij, en de andere mensen met dit probleem, helpen met het oplossen van dit probleem zodat de ontdooicyclus geen gebruik meer maakt van het SWW maar van water uit het (vloer)verwarmingssysteem en er ook geen foutmeldingen meer komen.
Ik zie uw inhoudelijke reactie met belangstelling tegemoet.
Ook sinds vandaag zie ik dat de ontdooicyclus gebruik maakt van SWW. Als bijlage 2 afbeeldingen uit HA Grafana van SWW met ontdooimomenten na de melding (Grafana2) en voor de melding (Grafana 1)
/f/image/7xrILMwECjZQWsDdkWLg8ZeT.png?f=fotoalbum_large)
.Ik wacht de reactie van Nibe af en zal deze dan hier plaatsen.
NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar
Bedankt voor de e-mail.
Dit is normaal gedrag. Als de CV temperaturen ontoereikend zijn, spreekt hij de boiler aan. Ontdooien heeft hoogste prioriteit.
Mocht u comfortklachten ervaren, raadpleeg dan met enige spoed uw installateur.
Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Gezien de ervaringen hier op dit forum is het mij intussen wel duidelijk dat dit dus geen normaal gedrag is.
Ik wil graag eerst meer data verzamelen voordat ik opnieuw een mail naar NIBE stuur. Momenteel gaan de defrosts (vandaag tot dusver 5 gehad) echter wel gewoon op de verwarming.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Hi Havisoft, dank voor de grafieken en duidelijk te zien dat in de bovenste na het eerste ontdooimoment de SWW tank aangesproken wordt . Wat ik niet snap is de gele ontdooi meting, kun je uitleggen wat dat is ?havisoft schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:13:
[...]
@Biggles , ik krijg sinds vandaag ook deze melding en heb onderstaande mail naar support@Nibenl.nl gestuurd:
Geachte lezer,
Hierbij wil ik doorgeven dat ik sinds vandaag meldingen “De doorstroming is laag. Controleer vuilfilter en pomp.” ontvang op mijn VVM S320 S2125-12 warmtepomp en myUplink.
In de data, die ik log in Home Assistant, zie ik dat de ontdooicyclus nu gebruik maakt van het SWW in plaats van water uit het (vloer)verwarmingssysteem.
Voor vandaag werd er voor de ontdooicyclus, meestal, wel gebruik gemaakt van water uit het (vloer)verwarmingssysteem in plaats van water uit de boiler.
Als ik het goed heb begrepen gebruikt de ontdooicyclus in principe water uit het (vloer)verwarmingssysteem mits dit voldoende inhoud heeft en de temperatuur voldoende hoog is en dat is bij mij het geval. Ook zijn de filters schoon en functioneert de pomp naar behoren.
Nu volg ik het forum “Nibe L/W warmtepomp optimalisatie” op de site van Tweakers.net en daarin geven meerdere mensen aan ook met dit probleem te maken te hebben en zoeken zij naar een oplossing. Daar wordt ook aangegeven dat er het vermoeden is dat dit komt door een mogelijke softwarefout.
Hopelijk kunt u mij, en de andere mensen met dit probleem, helpen met het oplossen van dit probleem zodat de ontdooicyclus geen gebruik meer maakt van het SWW maar van water uit het (vloer)verwarmingssysteem en er ook geen foutmeldingen meer komen.
Ook sinds vandaag zie ik dat de ontdooicyclus gebruik maakt van SWW. Als bijlage 2 afbeeldingen uit HA Grafana van SWW met ontdooimomenten na de melding (Grafana2) en voor de melding (Grafana 1)[Afbeelding]
[Afbeelding].
Ik wacht de reactie van Nibe af en zal deze dan hier plaatsen.
Voor het ontdooien, tenminste met de F2120, is het handig de BT16 grafiek erbij te hebben , daar zie je of er genoeg ontdooit is of niet. Heb je die voor beide grafieken en als het kan met Bt12 en BT3. Laatste vraag staat ML bij jouw aan en wat is je curve?
Super! Hopelijk gaat er langzaam een lampje branden bij NIBE dat er meerderen zijn met dit probleem.havisoft schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:13:
[...]
@Biggles , ik krijg sinds vandaag ook deze melding en heb onderstaande mail naar support@Nibenl.nl gestuurd:
Geachte lezer,
Ook sinds vandaag zie ik dat de ontdooicyclus gebruik maakt van SWW. Als bijlage 2 afbeeldingen uit HA Grafana van SWW met ontdooimomenten na de melding (Grafana2) en voor de melding (Grafana 1)[Afbeelding]
[Afbeelding].
Ik wacht de reactie van Nibe af en zal deze dan hier plaatsen.
@MarcKeulers, Dat is de weergave van de sensor “defrosting_eb101_31806” die de waarde 0 (eind ontdooien),1 (actief ontdooien) of 2 (passief ontdooien = opnieuw opstarten) kan hebben. De B16 sensor gebruikte ik niet in HA (vanaf nu wel overigens😉). ML heb ik aanstaan en volgens mij wordt dan de curve instelling genegeerd. Ik heb overigens een eigen curve ingesteld.MarcKeulers schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:02:
[...]
Hi Havisoft, dank voor de grafieken en duidelijk te zien dat in de bovenste na het eerste ontdooimoment de SWW tank aangesproken wordt . Wat ik niet snap is de gele ontdooi meting, kun je uitleggen wat dat is ?
Voor het ontdooien, tenminste met de F2120, is het handig de BT16 grafiek erbij te hebben , daar zie je of er genoeg ontdooit is of niet. Heb je die voor beide grafieken en als het kan met Bt12 en BT3. Laatste vraag staat ML bij jouw aan en wat is je curve?
Een aantal grafieken met o.a. BT2 en BT3 heb ik bijgevoegd.
/f/image/Pv7Qs2NzHVlbDfzfrB0YtBQx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rnAg9j9aOWJiMEzC6YVuM06B.png?f=fotoalbum_large)
situatie:
SHB10 met een (veel) te grote AMS 10-16
stooklijn: 3-0
afbeelding van de opstelling heb ik geleend van dit forum:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0UrJj5dWFXf8xOwCsc3H5EAr.jpg?f=user_large)
Deze winter heb ik na tips op dit forum de compressor-curve ingesteld op -22/1 en dit is echt een enorme verbetering. Onder een buitentempertuur van 5 graden heb ik nu veel langere runs (van te voren nog nooit een run van 3 uur meegemaakt) en nagenoeg geen defrosts meer.
Wat me nu wel opviel is dat de ∆T tussen de BT71 en BT25 slechts 1.5 graad was, Hierop heb ik de externe circulatiepomp langzamer gezet tot 1100 Liter/Uur (over 14 groepen) en hierdoor is de ∆T wel groter geworden maar nog steeds niet naar mijn zin als ik zo de reacties van anderen lees.
bij een buitentemperatuur <5graden is de ∆T nog steeds slechts 2 graden. En nog zelfs op dit moment bij een buitentemperatuur van 10 graden is deze 3.
iemand nog suggesties?
Havisoft, super, dank voor de uitleg, was op het verkeerde been gezet door de graden Celsius bij defrosting sensor ;-). Moet eens kijken of de SMO40 deze ook heeft. Met het huidige weer moeten we lang wachten op een normaal defrosting moment … kijk eens hoe de BT16 zich dan hersteld, beneden nul of erboven … ik weet niet hoe ML ingaat met een eigen curve ..havisoft schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:44:
[...]
@MarcKeulers, Dat is de weergave van de sensor “defrosting_eb101_31806” die de waarde 0 (eind ontdooien),1 (actief ontdooien) of 2 (passief ontdooien = opnieuw opstarten) kan hebben. De B16 sensor gebruikte ik niet in HA (vanaf nu wel overigens😉). ML heb ik aanstaan en volgens mij wordt dan de curve instelling genegeerd. Ik heb overigens een eigen curve ingesteld.
Een aantal grafieken met o.a. BT2 en BT3 heb ik bijgevoegd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kijken wat NIBE antwoord op je brief / e-mail.
lps, suggestie het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming zou een DeltaT van 5-7 graden moeten opleveren. Mijn aanname is dat je BT25 meet als ingang van je vvw en BT71 op retourleiding … zet je externe pomp constant en draai dan aan de vloerverwarmingsventielen zodat elk ventiel een delta T geeft die gelijk is, als je dat hebt ga zover door dat je de gewenste DeltaT hebt tussen in en afvoer. Ik heb een plaatje bijgevoegd van mijn 5 vvw loops, de paarse lijn is de manifold ingangstemeratuur, de andere zijn de uitgangstemperaturen. Hopelijk geeft dat een idee, de spike is een legionella run met verstoring op de ingang ;-). Mijn delta T is geen 5 graden, maar het was vandaag veel te warm …lps schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:44:
Ik heb al een hele tijd niet meer gereageerd maar volg dit topic nog steeds aandachtig.
situatie:
SHB10 met een (veel) te grote AMS 10-16
stooklijn: 3-0
afbeelding van de opstelling heb ik geleend van dit forum:
[Afbeelding]
Deze winter heb ik na tips op dit forum de compressor-curve ingesteld op -22/1 en dit is echt een enorme verbetering. Onder een buitentempertuur van 5 graden heb ik nu veel langere runs (van te voren nog nooit een run van 3 uur meegemaakt) en nagenoeg geen defrosts meer.
Wat me nu wel opviel is dat de ∆T tussen de BT71 en BT25 slechts 1.5 graad was, Hierop heb ik de externe circulatiepomp langzamer gezet tot 1100 Liter/Uur (over 13 groepen) en hierdoor is de ∆T wel groter geworden maar nog steeds niet naar mijn zin als ik zo de reacties van anderen lees.
bij een buitentemperatuur <5graden is de ∆T nog steeds slechts 2 graden. En nog zelfs op dit moment bij een buitentemperatuur van 10 graden is deze 3.
iemand nog suggesties?
De tijd dat de paarse lijn in de andere lijnen ligt staat de houtkachel aan of geeft nog warmte af door de spekstenen … dan is deze zone uit voor de warmtepomp.
[ Voor 3% gewijzigd door MarcKeulers op 07-12-2025 20:10 ]
Als ik jou verhaal goed begrijp betekent dat dus dat je dan nog meer de flow gaat laten zakken, maar als ik 1100liter/uur deel door 14 groepen en vervolgend door 60 minuten kom ik op een flow van 1.3L/min per groep. Dit lijkt mij al heel laag?
Het is natuurlijk ook de vraag hoe betrouwbaar het debiet is wat de pomp zelf aangeeft
Yep, ik heb ervoor gezorgd dat bij 5 graden buiten de flow door de leidingen hoog (of laag) is dat de DeltaT over elke leiding ongeveer 5 graden is als ik de ruimte niet verwarm met mijn houtkachel. Ik weet niet wat veel of weinig is wat betreft de flow, alleen dat de warmteafgifte gemeten kan worden en dat ik die optimaliseer per leiding en over alle leidingen tezamen. Hetzelfde zou je doen bij radiatoren. Dit stel je allerbeste in bij -10 graden buiten en een toevoertemperatuur van 35 of 40 graden, maar wanner het weer -10 is weet ik niet … dus ingesteld bij een meer voorkomende temperatuur . Je kunt googlen op waterzijdig inregelen .. massa aan info!lps schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:39:
@MarcKeulers
Als ik jou verhaal goed begrijp betekent dat dus dat je dan nog meer de flow gaat laten zakken, maar als ik 1100liter/uur deel door 14 groepen en vervolgend door 60 minuten kom ik op een flow van 1.3L/min per groep. Dit lijkt mij al heel laag?
Het is natuurlijk ook de vraag hoe betrouwbaar het debiet is wat de pomp zelf aangeeft
Ik zou dat niet zo doen.MarcKeulers schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:33:
[...]
Yep, ik heb ervoor gezorgd dat bij 5 graden buiten de flow door de leidingen hoog (of laag) is dat de DeltaT over elke leiding ongeveer 5 graden is als ik de ruimte niet verwarm met mijn houtkachel. Ik weet niet wat veel of weinig is wat betreft de flow, alleen dat de warmteafgifte gemeten kan worden en dat ik die optimaliseer per leiding en over alle leidingen tezamen. Hetzelfde zou je doen bij radiatoren. Dit stel je allerbeste in bij -10 graden buiten en een toevoertemperatuur van 35 of 40 graden, maar wanner het weer -10 is weet ik niet … dus ingesteld bij een meer voorkomende temperatuur . Je kunt googlen op waterzijdig inregelen .. massa aan info!
Hoe het in mijn ogen moet:
Alles vol open en dan de groepen die een te hoge flow hebben knijpen ten opzichte van de rest.
Dat betreft de kortste groepen.
Los daarvan met een retourtemperatuur van 21/22 graden en een thermostaatwaarde van 20 graden is daar niet zo veel meer te halen lijkt me zo.
Misschien had ik de vraag anders moeten stellen.
Wat hoort het temperatuurverschil te zijn tussen de wisselplaten en de aanvoertemperatuur. Misschien valt er bij een compressorfrequentie van 25hz wel niet meee uit te halen dan dit.
[ Voor 12% gewijzigd door lps op 08-12-2025 07:17 ]
Dat is niet relevant nmm. Het huis moet warm zijn. Bij het ene huis is de dt groter dan bij het andere huis.lps schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:14:
De kortere groepen zijn al geknepen..
Los daarvan met een retourtemperatuur van 21/22 graden en een thermostaatwaarde van 20 graden is daar niet zo veel meer te halen lijkt me zo.
Misschien had ik de vraag anders moeten stellen.
Wat hoort het temperatuurverschil te zijn tussen de wisselplaten en de aanvoertemperatuur. Misschien valt er bij een compressorfrequentie van 25hz wel niet meee uit te halen dan dit.
Heb je een probleem?
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Je buitenunit zet een dt op de retourtemperatuur, afhankelijk van je instellingen. Met een compressorcurve van -22/1 geeft ie inderdaad maar een klein beetje warmte af als het zoals nu ruim boven nul is
[ Voor 55% gewijzigd door wickydude op 08-12-2025 09:14 ]
Blijkbaar snappen ze nu ook dat het uitlezen van elementaire waardes van sensoren een vereiste is om de WP in te kunnen regelen.
Het zal het gevolg zijn van klachten van gebruikers en ik neem aan installateurs. Nu nog zien wat ze werkelijk gaan toevoegen, maar ik denk dat dit voor de gemiddelde Nibe gebruiker wel een uitkomst is.
Nu dat het dus een aantal dagen 12+ graden is , staat mijn stooklijn op 3/0 zie hieronder grafiek van graadminuten en compressor. Dit is toch gewoon pendelgedrag wat in mijn ogen niet goed is, of zie ik dat verkeerd?ik222 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:34:
[...]
Waarschijnlijk komen de graad minuten boven 0 en stopt het systeem daarom. Dat betekent dan feitelijk dus dat er gewoon geen warmtevraag meer is. Als het ondertussen nog steeds koud is in huis gaat er iets mis met het afgifte systeem (als in onvoldoende afgifte).
Wat zie je als berekende aanvoer temperaturen, gehaalde aanvoer temperaturen en retour temperaturen?
Dat is normaal gedrag. Er is gewoon minder warmtebehoefte omdat het buiten minder koud is.kayano55 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:48:
[...]
Nu dat het dus een aantal dagen 12+ graden is , staat mijn stooklijn op 3/0 zie hieronder grafiek van graadminuten en compressor. Dit is toch gewoon pendelgedrag wat in mijn ogen niet goed is, of zie ik dat verkeerd?
[Afbeelding]
De compressor kan niet langzamer draaien dan die 20Hz en kan daarmee gewoon de graadminuten wegwerken tot ze bij 0 zijn en gaat dan een tijdje uit.
Tenzij je huis nu te koud (of te warm) is hoef je daar niets aan te doen.
[ Voor 9% gewijzigd door wickydude op 08-12-2025 11:58 ]
Ow oke, gelukkig maar dat dit dan normaal gedrag is! Het is thuis niet perse koud of warm eigenlijk wel prima zo. Maar ik had het idee dus dat het echt aan het pendelen was!wickydude schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:56:
[...]
Dat is normaal gedrag. Er is gewoon minder warmtebehoefte omdat het buiten minder koud is.
De compressor kan niet langzamer draaien dan die 20Hz en kan daarmee gewoon de graadminuten wegwerken tot ze bij 0 zijn en gaat dan een tijdje uit.
Dit heb ik ook, is normaal gedrag door buiten temperatuur. Wel gek voor Decemberkayano55 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:48:
[...]
Nu dat het dus een aantal dagen 12+ graden is , staat mijn stooklijn op 3/0 zie hieronder grafiek van graadminuten en compressor. Dit is toch gewoon pendelgedrag wat in mijn ogen niet goed is, of zie ik dat verkeerd?
[Afbeelding]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
De regeling heeft geen andere keuze. Moet dus stoppen. Graadminuten wegwerken is geen doel ansich. Het liefst bleef de compressor draaien.wickydude schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:56:
[...]
Dat is normaal gedrag. Er is gewoon minder warmtebehoefte omdat het buiten minder koud is.
Hahah echt he 15 graden in december moet niet gekker wordenMvRtje schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:04:
[...]
Dit heb ik ook, is normaal gedrag door buiten temperatuur. Wel gek voor December
komt wel voor. Zelfs heel lang geleden: Over het hele land werd als hoogste decembertemperatuur ooit op 4 december 1953 17,8 °C gemeten in Limbur). Bron: https://www.weeronline.nl...er-is-normaal-in-decemberkayano55 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:44:
[...]
Hahah echt he 15 graden in december moet niet gekker worden
Uit dezelfde bron:
https://cdn.weeronline.nl...imaatnormaal_december.png
True truewickydude schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:36:
Het komt alleen wel veel vaker voor. De "Normaal" is de afgelopen decennia steed hoger geworden.
Uit dezelfde bron:
https://cdn.weeronline.nl...imaatnormaal_december.png
Zoals al gezegd: dit is normaal door de relatief hoge buitentemperatuur.kayano55 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:48:
[...]
[Afbeelding]
Je kunt het aantal compressorstarts verminderen door het aantal graadminuten waarbij de compressor start te verlagen. Boven de 10 graden gaat die bij mij bijvoorbeeld naar -120 ipv -60.
Is dit wel wenselijk, dan moet je het in de winter weer aanpassen?Miranda89 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:22:
[...]
Zoals al gezegd: dit is normaal door de relatief hoge buitentemperatuur.
Je kunt het aantal compressorstarts verminderen door het aantal graadminuten waarbij de compressor start te verlagen. Boven de 10 graden gaat die bij mij bijvoorbeeld naar -120 ipv -60.
Nee Ik heb geen probleem. Zoals ik eerder al zei heeft de warmtepomp nog nooit ze rustig en constant gedraaid. Alleen probeer je er altijd meer uit te halen. En zoals ik hier lees heb je met een ∆T van 5/7 graden een groter rendement, vandaar de vraag.wickydude schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:39:
[...]
Dat is niet relevant nmm. Het huis moet warm zijn. Bij het ene huis is de dt groter dan bij het andere huis.
Heb je een probleem?
Momenteel haal ik met een buitentemperatuur van 5 graden een COP van amper 3 terwijl als ik de technische gegevens bekijk dit dan ruim 4 moet zijn. Correct me if I'm wrong
Ik begrijp niet helemaal waar je die cop waardes vandaan haalt?
De zuinigste wp is degene die uit staat.
Daarna; hoe lager de dT, hoe hoger de cop over het algemeen.
Lagere dT leidt tot langere runs, want het verschil tussen berekende aanvoertemp en werkelijke aanvoertemp bepaalt hoe snel de graadminuten oplopen.
Er is hier wel meer discussie over of continu door draaien of starten en stoppen.nou het minste energie kost. Verschilt ook waarschijnlijk per installatie enigzins.
Hi lps, er zijn hier twee delta T’s, die van de warmtepomp (als ik het goed heb tussen BT12 en BT3) en een delta T over je in en uitgang van de vvw. Als er een buffer tussen de warmtepomp en je vvw staat, wat bij jou het geval is met een extra pomp, kunnen die twee verschillen. Zonder buffer is het een ander verhaal.lps schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:09:
[...]
Nee Ik heb geen probleem. Zoals ik eerder al zei heeft de warmtepomp nog nooit ze rustig en constant gedraaid. Alleen probeer je er altijd meer uit te halen. En zoals ik hier lees heb je met een ∆T van 5/7 graden een groter rendement, vandaar de vraag.
Momenteel haal ik met een buitentemperatuur van 5 graden een COP van amper 3 terwijl als ik de technische gegevens bekijk dit dan ruim 4 moet zijn. Correct me if I'm wrong
Welke van de twee wil je “optimaliseren” ? Hoe groot is je buffer ? Het optimaliseren van de delta T over de in en uitgang van de vvw is het waterzijdig inregelen van de vvw. Er is een heel forum dat dit als topic heeft op tweakers. Hoop dit helpt.
Voorbeeld zoals mij uitgelegd is:wickydude schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:54:
Ik begrijp niet helemaal waar je die cop waardes vandaan haalt?
-Aparte stroommeter voor de warmte pomp: 1.10kwh
-verschil tussen bt 71 en bt 52: 2.6 graad
- flow die de circulatiepomp aangeeft: 1.1m3/uur
2.6×1.1x1.16 / 1.1= 3.016
Hierbij is 1.16 het benodigde vermogen om water 1 graad op te warmen
Verkeerde topic?Knowbody schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:47:
Zo he! Nieuwe Homewizard app !!
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Hoi lps, ik denk dat je de delta T tussen TB12 en TB3 moet nemen, dat is de warmte die de warmtepomp verlaat, het beste is dan de snelheid (flow) van GP12 ( in je warmtepomp) te nemen en dat levert je de COP op, met een assumptie dat de delta T tussen BT12en BT3 ongeveer 5 graden is, en de flows van beide pompen gelijk zijn is je COP bij schatting hoger dan 5 … not badlps schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:03:
[...]
Voorbeeld zoals mij uitgelegd is:
-Aparte stroommeter voor de warmte pomp: 1.10kwh
-verschil tussen bt 71 en bt 52: 2.6 graad
- flow die de circulatiepomp aangeeft: 1.1m3/uur
2.6×1.1x1.16 / 1.1= 3.016
Hierbij is 1.16 het benodigde vermogen om water 1 graad op te warmen
Meedenken wordt erg op prijs gesteldIk ben me aan het voorbereiden om de MHI (Mitsubishi Heavy Industries) warmtepompinstallatie die in ons huis zat bij aankoop te "optimaliseren". Vrijwel dezelfde installatie wordt ook geleverd door Nibe.
Heb een redelijk groot huis (280m2), 3 verdiepingen met beneden volledig vloerverwarming en boven ouderwetse radiatoren. In 2020 is op de bovenste verdieping een Nibe VVM310 geplaatst met een F2120-20 buitenunit en 180L boilervat. 2 pompen (gp12 en gp1) en geen buffervat.
De eerste jaren was het niet warm te krijgen in de woonkamer. Volgens de toenmalig installateur lag dat aan de leidingen van de vloerverwarming beneden. Van alles geprobeerd met instellingen maar geen succes.
Om het toch warm te krijgen in de woonkamer in de winter een l/l airco in de woonkamer laten installeren.
Dit jaar toevallig een andere installateur tegen het lijf gelopen die als eerste de boel waterzijdig heeft ingeregeld: een wereld van verschil!!! Beneden blijft het heerlijk en stabiel warm. De buitenunit blijkt veel te groot te zijn en pruttelt nu af en toe op een lage frequentie. GP1 loopt continu (90%) want die kwam op de automatische stand veel te traag op gang.
Sinds kort via HA (en met hulp van @warsame ) heb ik wat meer grafisch inzicht in het gedrag van de pomp.
2 vraagjes n.a.v. bijgaande foto:
-zien jullie hier nog wat raars? Zelf valt me de uitslag iedere dag om 12.00u op. Dan wordt er warm water gemaakt en kennelijk krijgt de sensor op BT3 daar ook iets van mee (vandaar negatieve delta T op dat moment). Is dat normaal?
-De Delta T wordt berekend door BT3 (retour) af te trekken van BT25 (aanvoer), klopt dat?
Graag jullie feedback.
VVM310 | F2120-20 | Hygiënevat 180L | Enphase 12.500 Wp | Volvo phev
Mooi dat het waterzijdig inregelen je een wereld van verschil heeft opgeleverd, kudo’s aan de installateur!RRHDWK schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:09:
Al enige tijd volg ik dit topic met buitengewone interesse: heb hierdoor veel kennis opgedaan en daarmee de warmtepomp wat meer leren begrijpen. Dank aan de actieve topicposters!
Heb een redelijk groot huis (280m2), 3 verdiepingen met beneden volledig vloerverwarming en boven ouderwetse radiatoren. In 2020 is op de bovenste verdieping een Nibe VVM310 geplaatst met een F2120-20 buitenunit en 180L boilervat. 2 pompen (gp12 en gp1) en geen buffervat.
De eerste jaren was het niet warm te krijgen in de woonkamer. Volgens de toenmalig installateur lag dat aan de leidingen van de vloerverwarming beneden. Van alles geprobeerd met instellingen maar geen succes.
Om het toch warm te krijgen in de woonkamer in de winter een l/l airco in de woonkamer laten installeren.
Dit jaar toevallig een andere installateur tegen het lijf gelopen die als eerste de boel waterzijdig heeft ingeregeld: een wereld van verschil!!! Beneden blijft het heerlijk en stabiel warm. De buitenunit blijkt veel te groot te zijn en pruttelt nu af en toe op een lage frequentie. GP1 loopt continu (90%) want die kwam op de automatische stand veel te traag op gang.
Sinds kort via HA (en met hulp van @warsame ) heb ik wat meer grafisch inzicht in het gedrag van de pomp.
2 vraagjes n.a.v. bijgaande foto:
-zien jullie hier nog wat raars? Zelf valt me de uitslag iedere dag om 12.00u op. Dan wordt er warm water gemaakt en kennelijk krijgt de sensor op BT3 daar ook iets van mee (vandaar negatieve delta T op dat moment). Is dat normaal?
-De Delta T wordt berekend door BT3 (retour) af te trekken van BT25 (aanvoer), klopt dat?
Graag jullie feedback.[Afbeelding]
De delta T die wilt berekenen is tussen BT12-BT3, de warmte die de warmtepomp produceert, als het goed is zul je ook geen negatieve Delta T’s meer moeten krijgen.
Probeer het eens ..
[ Voor 3% gewijzigd door MarcKeulers op 09-12-2025 11:30 ]
Ja, top: negatieve uitschieters zijn nu idd weg, dankjewel!MarcKeulers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:23:
[...]
Mooi dat het waterzijdig inregelen je een wereld van verschil heeft opgeleverd, kudo’s aan de installateur!
De delta T die wilt berekenen is tussen BT12-BT3, de warmte die de warmtepomp produceert, als het goed is zul je ook geen negatieve Delta T’s meer moeten krijgen.
Probeer het eens ..
VVM310 | F2120-20 | Hygiënevat 180L | Enphase 12.500 Wp | Volvo phev
Is dit DE manier om de deltaT bereken of gebruiken anderen andere sensoren?MarcKeulers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:23:
[...]
De delta T die wilt berekenen is tussen BT12-BT3, de warmte die de warmtepomp produceert.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Dat ligt eraan. Ik laat domoticz het werk doen en nibepi doet de rest.kayano55 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:44:
[...]
Is dit wel wenselijk, dan moet je het in de winter weer aanpassen?
Ik zal daar de komende dagen eens op letten. Ben benieuwd want die sensoren zitten blij bij elkaar en het leidingwerk is volledig geisoleerd.MarcKeulers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:03:
[...]
Hoi lps, ik denk dat je de delta T tussen TB12 en TB3 moet nemen, dat is de warmte die de warmtepomp verlaat, het beste is dan de snelheid (flow) van GP12 ( in je warmtepomp) te nemen en dat levert je de COP op, met een assumptie dat de delta T tussen BT12en BT3 ongeveer 5 graden is, en de flows van beide pompen gelijk zijn is je COP bij schatting hoger dan 5 … not bad
Logischerwijs lijkt me daar dan dus niet veel tussen te kunnen zitten. De bt 3 en bt 71 zitten praktisch tegen elkaar dus waarom ze er dan niet gebruik maken van 1.....?
[ Voor 6% gewijzigd door lps op 09-12-2025 16:35 ]
Wat mij betreft wel.martius schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:32:
[...]
Is dit DE manier om de deltaT bereken of gebruiken anderen andere sensoren?
Als je 25 en 71 gebruikt ga je de bietenbrug op wanneer er een buffervat tussen zit of een geopende AVDO (bypass).
Zeker. Dat zijn je in en uitgaande Ts van de buitenunit. Daar regelt de buitenunit op.martius schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:32:
[...]
Is dit DE manier om de deltaT bereken of gebruiken anderen andere sensoren?
En is voor je cop ook bepalend
De BT12 en BT3 zitten in de buiten unit, de ams10 als ik mij niet vergis bij jou … het kan zijn dat deze unit bij jou binnen staat … dan snap ik je opmerking …lps schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:30:
[...]
Ik zal daar de komende dagen eens op letten. Ben benieuwd want die sensoren zitten blij bij elkaar en het leidingwerk is volledig geisoleerd.
Logischerwijs lijkt me daar dan dus niet veel tussen te kunnen zitten. De bt 3 en bt 71 zitten praktisch tegen elkaar dus waarom ze er dan niet gebruik maken van 1.....?
Buitenunit heeft alleen gas, geen water.MarcKeulers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:22:
[...]
De BT12 en BT3 zitten in de buiten unit, de ams10 als ik mij niet vergis bij jou … het kan zijn dat deze unit bij jou binnen staat … dan snap ik je opmerking …
Kijk ook maar in de handleiding van de shb10 binnenunit. De 71 en de 3 zitten zo goed als bij elkaar
Ok, my bad, dan vergeet mijn opmerkingen!lps schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:25:
[...]
Buitenunit heeft alleen gas, geen water.
Kijk ook maar in de handleiding van de shb10 binnenunit. De 71 en de 3 zitten zo goed als bij elkaar
Bt12 en bt3 zijn nog steeds de juiste sensors die in jouw geval bij de warmtewisselaar in en uit zitten. Je hebt een parallelle buffer, dan zou je bt71 volgens de shb10 installatiehandleiding p21 als het goed is bij de buffer moeten zitten.lps schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:25:
[...]
Buitenunit heeft alleen gas, geen water.
En tekst p18: In geval van in-
stallatie met buffer in een parallel systeem is het aan
te raden om de BT71 sensor te verplaatsen naar het
onderste deel van de buffer.
Weet je zeker dat ie dicht bij bt3 zit?
[ Voor 18% gewijzigd door wickydude op 09-12-2025 21:35 ]
En wat is een optimale bandbreedte als het gaat om een goed afgestelde installatie? cc @wickydudeKnowbody schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:30:
[...]
Wat mij betreft wel.
Als je 25 en 71 gebruikt ga je de bietenbrug op wanneer er een buffervat tussen zit of een geopende AVDO (bypass).
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Ja, ik begon namelijk bij het plaatsen van mijn vorige bericht hier al een te twijfelen heb het dus al extra gecontroleerd.wickydude schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:30:
[...]
Bt12 en bt3 zijn nog steeds de juiste sensors die in jouw geval bij de warmtewisselaar in en uit zitten. Je hebt een parallelle buffer, dan zou je bt71 volgens de shb10 installatiehandleiding p21 als het goed is bij de buffer moeten zitten.
En tekst p18: In geval van in-
stallatie met buffer in een parallel systeem is het aan
te raden om de BT71 sensor te verplaatsen naar het
onderste deel van de buffer.
Weet je zeker dat ie dicht bij bt3 zit?
Dit betekend dus dat ik weer iets te doen heb alleen heb ik nu 2 opties:
- de bt71 verplaatsen
- het buffervat afkoppelen. Het is maar een vat van 40 liter dus zie daar niet de meerwaarde van in. Vraag is dan wel of dat gaat, een externe circulatiepomp in 1 circuit met de gp12.
Ik heb me eerst alleen maar blind gestaard op de 71 en 25 maar als ik nu ook kijk naar de 12 vs de 25 vind het ik temperatuurvershil wel heel groot.
lps, als je het buffervat weghaalt moet je ook je externe circulatiepomp weghalen, het minste werk is BT 71 verplaatsen, maar waarom zou je ? Je systeem werkt naar behoren (je woning is warm), je hebt geen problemen … BT71 wordt (waarschijnlijk) niet gebruikt bij de regeling, staat vaak als optioneel aangegeven ….lps schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:06:
[...]
Ja, ik begon namelijk bij het plaatsen van mijn vorige bericht hier al een te twijfelen heb het dus al extra gecontroleerd.
- de bt71 verplaatsen
- het buffervat afkoppelen. Het is maar een vat van 40 liter dus zie daar niet de meerwaarde van in. Vraag is dan wel of dat gaat, een externe circulatiepomp in 1 circuit met de gp12.
Ik heb me eerst alleen maar blind gestaard op de 71 en 25 maar als ik nu ook kijk naar de 12 vs de 25 vind het ik temperatuurvershil wel heel groot.[Afbeelding]
Het temperatuurverschil tussen BT25 en BT12 is inderdaad groot … ik weet niet of je de delta T tussen BT12 en BT3 verder kunt verkleinen of dat je pomp al op zijn minimum loopt …
Er is een instelling die de delta T maximaliseerd, weet niet welke dat is in jouw systeem, bij mij (SMO40) zit die in de verstopte afstellingen … ik ben van 10 naar 5 gegaan (tussen BT3 en BT 12), daarna is het verschil tussen BT25 en BT12 ook verkleind, nooit nul overigens.
[ Voor 9% gewijzigd door MarcKeulers op 10-12-2025 10:58 ]
"Heating curve climate system 1" geeft de stooklijn weer, maar ik kan nergens in de modbus entities een offset vinden die overeenkomt met mijn instellingen.
Ik wil graag de offset met 1 of 2 graden beinvloeden als ik de openhaard aan zet en deze na een uurtje of 6 weer terugzetten. Als ik het automatiseer kan ik het terugzetten niet vergeten :-)
Bij mij is het : number.heating_offset_climate_system_1_40031HRV schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:52:
Weet iemand welke entity in Home Assistant ik kan gebruiken om de offset ten opzichte van de stooklijn te verhogen of verlagen?
"Heating curve climate system 1" geeft de stooklijn weer, maar ik kan nergens in de modbus entities een offset vinden die overeenkomt met mijn instellingen.
Ik wil graag de offset met 1 of 2 graden beinvloeden als ik de openhaard aan zet en deze na een uurtje of 6 weer terugzetten. Als ik het automatiseer kan ik het terugzetten niet vergeten :-)
Ik had een automation draaien die op basis van een temp sensor in de huiskamer bij een bepaalde temp toename de offset manipuleerde en daarmee de WP "uit zette". Dat doet nu ML.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: S2125 - Temp < 20.5 > Offset > -4
description: ""
triggers:
- type: temperature
device_id: 8cc49a0fd116e660b8bc07cf1d739928 # temp sensor device_id
entity_id: bc67fa21690dfa57b3aa6be58fc81c3e # temp sensor entity_id
domain: sensor
for:
hours: 3 # deze bepaald na hoe lang de offset wordt aangepast
minutes: 0
seconds: 0
above: 21.5 # temp gemeten door temp sensor
trigger: device
conditions: []
actions:
- metadata: {}
data:
value: "-4" # offset
target:
entity_id: number.heating_offset_climate_system_1_40031
action: number.set_value
mode: single |
[ Voor 40% gewijzigd door martius op 10-12-2025 16:45 ]
In de MyUplink integratie heet het ook ongeveer zo. Makkelijkste is de zoekfunctie gebruiken en zoeken naar offset.martius schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:33:
[...]
Bij mij is het : number.heating_offset_climate_system_1_40031
Bij mij is het een graad of 3 verschil momenteel. Het resultaat van mixen over de buffer.lps schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:06:
[...]
Ja, ik begon namelijk bij het plaatsen van mijn vorige bericht hier al een te twijfelen heb het dus al extra gecontroleerd.
- de bt71 verplaatsen
Ik heb me eerst alleen maar blind gestaard op de 71 en 25 maar als ik nu ook kijk naar de 12 vs de 25 vind het ik temperatuurvershil wel heel groot.[Afbeelding]
Alweer, met runs van drie uur zou ik het gewoon zo laten.
Maar daarom is het (voor de cop berekening die je deed) belangrijk om de bt12 en bt3 te nemen.
En bij voorkeur een flowmeter, wat je circulatiepomp aangeeft zal niet heel nauwkeurig zijn.
Ben ik helemaal me je eens maar een flowmeter heb ik (nog) niet. Los daarvan lijkt mij niet dat de waarde op de pomp 50% afwijkt.wickydude schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:49:
[...]
Maar daarom is het (voor de cop berekening die je deed) belangrijk om de bt12 en bt3 te nemen.
En bij voorkeur een flowmeter, wat je circulatiepomp aangeeft zal niet heel nauwkeurig zijn.
Ik vraag me wel af of mijn bt12 sensor wel klopt:
- zijn aangegegeven temperatuur hoger is dan die van de wisselplaten (bt63)
- de bt 3 en bt 71 zijn wel nagenoeg gelijk
- als ik COP uitreken over de bt3 en bt12 ga ik nu over de 10.
Dat die lager is dan bt12 klopt wel.
Ik heb eerder twijfels over je formule voor cop. Kijk ook hier eens: arjan7101 in "COP berekening voor Nibe warmtepompen"
Die is voor een vergelijking met de opgegeven cop van Nibe.
Nibe heeft dat soort metingen natuurlijk wel wat nauwekeuriger gedaan voor certificering…
@Luchtenburger , @MarcKeulers , @Biggles Hieronder het weinig bevredigende antwoord van Nibe. Wel positief dat ze het hebben doorgespeelt aan de ontwikkelaars. Nu maar afwachten.....Luchtenburger schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:00:
@havisoft, ik ben benieuwd welk antwoord jij krijgt van NIBE. Een aantal weken geleden heb ik een vergelijkbare mail gestuurd, hierop kreeg ik een vrij standaard antwoord:
Bedankt voor de e-mail.
Dit is normaal gedrag. Als de CV temperaturen ontoereikend zijn, spreekt hij de boiler aan. Ontdooien heeft hoogste prioriteit.
Mocht u comfortklachten ervaren, raadpleeg dan met enige spoed uw installateur.
Gezien de ervaringen hier op dit forum is het mij intussen wel duidelijk dat dit dus geen normaal gedrag is.
Ik wil graag eerst meer data verzamelen voordat ik opnieuw een mail naar NIBE stuur. Momenteel gaan de defrosts (vandaag tot dusver 5 gehad) echter wel gewoon op de verwarming.
Bedankt voor uw e-mail.
Een uitgebreid inhoudelijke reactie kunnen we niet bieden.
Het klopt dat de warmtepomp een aanspraak mag doen op het boilercircuit wanneer het CV circuit onvoldoende blijkt. Of dit wordt veroorzaakt door een softwarefout weten we niet (dus ook niet in vergelijking met eerdere softwareversies).
De kwestie is wel doorgegeven aan de ontwikkelaars. Meer informatie is er op dit moment niet.
Omdat de afstand tussen de RMU en de SMO te groot is, heb ik de Nibe-repeater op de eerste verdieping in een stopcontact geplaatst. In menu 5.4 kies ik voor ‘draadloze eenheden – unit toevoegen’. De repeater wordt dan netjes gevonden. Vervolgens zet ik op de RMU de optie ‘draadloos’ aan; hij begint dan te zoeken. Daarna ga ik in de SMO opnieuw naar ‘unit toevoegen’, maar de RMU wordt niet gevonden. Zie de foto: de repeater en de ROT10 verschijnen wel, maar de RMU-S40 nooit.
:strip_exif()/f/image/p7I3qICCxKWGzzTenII4lmnW.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs samen met mijn Nibe-monteur kregen we het gisteren niet voor elkaar.
Mijn monteur wil nu overstappen op een Honeywell T6 als ruimtesensor, maar ik wil liever de RMU.
De reden waarom ik draadloos verbind is omdat ik geen vieraderige kabel kan trekken naar de plek waar mijn oude tweedraads-thermostaat zat. Te moeilijk route.
De opstelling is als volgt: de RMU staat in de woonkamer, de repeater op de hal op de eerste verdieping, en de SMO-S40 staat op zolder. Doe ik iets verkeerd, of heeft iemand nog tips wat ik kan proberen?
Ik blijf negatieve Delta T’s zien. Weird. Enig idee?MarcKeulers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:23:
[...]
Als je als test de repeater in de woonkamer plaatst en deze dan probeert te vinden in de smos40, lukt dat, er is altijd de mogelijkheid dat je RMU unit defect is … ik vindt het raar dat je de ROT10 wel ziet … kun je ROT10 via de repeater verbinden ? Dit zijn netwerk probeersels, geen kennis van de unit zaakjes, hoop het helpt!warsame schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:03:
Zijn er mensen die recent een RMU-S40 draadloos hebben gekoppeld aan een SMO-S40? Het lukt mij namelijk op geen enkele manier om de RMU door de SMO te laten vinden. Op dit moment gebruik ik een Nibe ROT10 als draadloze kamersensor, maar die wil ik graag vervangen door de RMU.
Omdat de afstand tussen de RMU en de SMO te groot is, heb ik de Nibe-repeater op de eerste verdieping in een stopcontact geplaatst. In menu 5.4 kies ik voor ‘draadloze eenheden – unit toevoegen’. De repeater wordt dan netjes gevonden. Vervolgens zet ik op de RMU de optie ‘draadloos’ aan; hij begint dan te zoeken. Daarna ga ik in de SMO opnieuw naar ‘unit toevoegen’, maar de RMU wordt niet gevonden. Zie de foto: de repeater en de ROT10 verschijnen wel, maar de RMU-S40 nooit. [Afbeelding]
Mijn monteur wil nu overstappen op een Honeywell T6 als ruimtesensor, maar ik wil liever de RMU.
De reden waarom ik draadloos verbind is omdat ik geen vieraderige kabel kan trekken naar de plek waar mijn oude tweedraads-thermostaat zat. Te moeilijk route.
De opstelling is als volgt: de RMU staat in de woonkamer, de repeater op de hal op de eerste verdieping, en de SMO-S40 staat op zolder. Doe ik iets verkeerd, of heeft iemand nog tips wat ik kan proberen?
Heb je een grafiek van de BT12 en BT3 te samen ? Als je pomp aan en uit staat, zoiets:martius schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:39:
[...]
Ik blijf negatieve Delta T’s zien. Weird. Enig idee?
:strip_exif()/f/image/u3TyhtelJsP5DGDxE0Xqd6du.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet is de BT3 op enig moment ook hoger dan de BT12, minimaal maar toch, bij mij komt dat doordat ik niet snel genoeg sample (alle 5 minuten), maar het is ook vooral op momenten dat de wp op non actie staat, m.i. niet zo interessant. Als ie aanstaat is er een mooie verhoging (delta T) te zien
Mijn situatie is soortgelijk, RMU S40 in de kamer, SMO S40 op 1e etage, betonvloer er tussen.warsame schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:03:
Zijn er mensen die recent een RMU-S40 draadloos hebben gekoppeld aan een SMO-S40? Het lukt mij namelijk op geen enkele manier om de RMU door de SMO te laten vinden. Op dit moment gebruik ik een Nibe ROT10 als draadloze kamersensor, maar die wil ik graag vervangen door de RMU.
Omdat de afstand tussen de RMU en de SMO te groot is, heb ik de Nibe-repeater op de eerste verdieping in een stopcontact geplaatst. In menu 5.4 kies ik voor ‘draadloze eenheden – unit toevoegen’. De repeater wordt dan netjes gevonden. Vervolgens zet ik op de RMU de optie ‘draadloos’ aan; hij begint dan te zoeken. Daarna ga ik in de SMO opnieuw naar ‘unit toevoegen’, maar de RMU wordt niet gevonden. Zie de foto: de repeater en de ROT10 verschijnen wel, maar de RMU-S40 nooit. [Afbeelding]
RMU-verbinding (te) zwak, nu Repeater RPP10 in de badkamer (=2,5mtr recht boven de RMU) waarmee wel verbinding maar nog steeds “zwak” doch functioneel.
Sinds MachineLearning temperatuur op basis van RMU wat goed gaat
Echter… zo afentoe verliest RMU verbinding en dan helpt alleen helemaal opnieuw herkennen, daartoe moet de RMU eerst gehéél uit, en uit de instelling van de SMO verwijderd worden.
Daarna opnieuw de herkenningsprocedure, die kan wel even duren, dus niet te snel afbreken
Bij jouw situatie zou ik denk ik ook de ROT uit de instellingen verwijderen en geheel uitzetten en dan eerst de RMU eerst proberen toe te voegen
Hopelijk helpt dit
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
grote? bij compressor idle zit er soms 0.1 of 0.2 graad negatief in, meer niet. Tenzij er een defrost plaatsvindt, dan meer natuurlijk.martius schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:39:
[...]
Ik blijf negatieve Delta T’s zien. Weird. Enig idee?
Uiteindelijk heb ik daarom een Honeywell T6 laten installeren op de bestaande tweedraads aansluiting. Deze T6 is niet rechtstreeks op de SMO aangesloten, maar op een Wilo Yonos PICO die samen met een klein buffervat van 25 liter is geplaatst. De T6 geeft warmtevraag aan de Wilo Yonos PICO, en via die weg wordt vervolgens warmtevraag doorgegeven aan de SMO. Daardoor gaat de temperatuur op de plek waar de T6 hangt keurig omhoog of omlaag.
De T6 werkt prima en ziet er netjes uit, alleen toont hij duidelijk minder informatie — bijvoorbeeld geen warmwaterstatus — iets wat met een werkende RMU wel zichtbaar zou zijn geweest.
:strip_exif()/f/image/jKt35nKBtfknhIYlbpyXeuPH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp even niet hoe de nieuwe circulatiepomp de warmtevraag doorgeeft aan de warmtepomp?warsame schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:01:
@MarcKeulers @AnJaJoRe Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik door de installateur de RMU, ROT10 en de repeater volledig laten verwijderen. We hebben echt alle mogelijke opties geprobeerd, want ik wilde eigenlijk het liefst de NIBE-sensors blijven gebruiken, maar het was simpelweg niet werkend te krijgen.
Uiteindelijk heb ik daarom een Honeywell T6 laten installeren op de bestaande tweedraads aansluiting. Deze T6 is niet rechtstreeks op de SMO aangesloten, maar op een Wilo Yonos PICO die samen met een klein buffervat van 25 liter is geplaatst. De T6 geeft warmtevraag aan de Wilo Yonos PICO, en via die weg wordt vervolgens warmtevraag doorgegeven aan de SMO. Daardoor gaat de temperatuur op de plek waar de T6 hangt keurig omhoog of omlaag.
De T6 werkt prima en ziet er netjes uit, alleen toont hij duidelijk minder informatie — bijvoorbeeld geen warmwaterstatus — iets wat met een werkende RMU wel zichtbaar zou zijn geweest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inderdaad.Knowbody schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:22:
@warsame volgens mij moet je gewoon naar accessoires laten zoeken.
Edit: oh je hebt hem al verwijderd.
Goede vraag, de installeteur heeft mij zo uitgelegd: in het kort dus:T6 thermostaat → Wilo circulatiepomp(GP10) → SMO-S40 → Warmtepomp + 25L buffervat.wickydude schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:46:
[...]
Ik begrijp even niet hoe de nieuwe circulatiepomp de warmtevraag doorgeeft aan de warmtepomp?
Verder staat de weather control aan met factor 5 dit heeft de installeteur ooit tegen mij gezegd, ik hoop dat ik goed heb onthouden, voor de zekerheid heb ik de vraag uitstaan of dit zo klopt.
Edit: installeteur heeft alleen over de weather control iets overgezegd, ik de factor zelf op 5 gezet want alleen radiatoren, gokje=sweatspot?
[ Voor 12% gewijzigd door warsame op 11-12-2025 18:38 ]
Ter test even voeden met usb en bij accessories automatisch zoeken aanklikken.
[ Voor 17% gewijzigd door martius op 12-12-2025 07:40 ]
eeuuhhmm...martius schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:39:
He! Nieuwe tegeltjes in de app! Grootte blij
Ha oké. Zal je net zien. Vd week waren mijn tegels weg. Bleek m'n abbo verlopen. En dan nu dit bericht🥺...🥹martius schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:14:
[...]
In de myUplink app, zonder abonnement!
[Afbeelding]
Grootte blij!
Echt hè!jurgen purgen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:03:
[...]
Ha oké. Zal je net zien. Vd week waren mijn tegels weg. Bleek m'n abbo verlopen. En dan nu dit bericht🥺...🥹
Zal je zo weer zie dat ze nu eerst de tegels gratis aanbieden om na verloop van tijd er weer een aantal achter een abonnement te zetten. Junky-model.
Afijn, nu zijn ze er. Tegelen maar!
Heel goede tip, dit is eigenlijk het enige wat ik niet geprobeerd heb. Ik had de RMU nog even naast de SMO kunnen zetten met een USB-voeding om te testen, maar het is nu te laat. De RMU en de repeater zijn inmiddels terug naar de installateur.Knowbody schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:46:
[...]
Ter test even voeden met usb en bij accessories automatisch zoeken aanklikken.
Ik gebruik nu de T6 als ruimtesensor. De weersregeling staat op factor 8, de curve op 5 met een verschuiving van 1. Ik wacht even af wat dat doet; het huis komt langzaam weer op temperatuur omdat er tijdens de installatie veel warmte verloren is gegaan door deuren open en dicht. Ik heb de T6 tijdelijk op 22 °C gezet om te kijken of dit gehaald wordt, daarna ga ik terug naar 21 °C.
Ik denk als reactie op mijn klacht eerder dit jaar toen ze alle geschiedenis onbereikbaar maakten in de app. Ik had wat pagina's gemist hier, dus dacht dat het wel besproken zou zijn door iemand anders hier. Dit is de mail die ik heb gehad:
Het is belangrijk voor ons om te begrijpen hoe onze gebruikers dagelijks met hun warmtepompen omgaan. Sinds de lancering van de nieuwe versie van myUplink hebben gebruikers gevraagd om bredere toegang tot prestatiegegevens. Die feedback is de basis geweest voor de wijzigingen in onze volgende update. In de komende weken zal er meer systeeminformatie beschikbaar zijn voor alle gebruikers, ongeacht hun abonnement.
Met de introductie van aangepaste tegels beschikt u over een eenvoudige manier om uw startpagina te personaliseren en de informatie bij te houden die het meest van belang is voor uw dagelijks gebruik.
Bedankt voor uw bijdrage. Het helpt ons om myUplink verder te ontwikkelen en zo uw dagelijks comfort te ondersteunen.
Hartelijke groeten,
Het myUplink-team
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
Ben benieuwd. Als ik het moet inschatten zal die t6 alleen een rem/beperking op de warmte kunnen zijn, en geen warmtevraag kunnen genereren. Zo’n pomp heeft alleen maar een voedingsaansluiting.warsame schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:06:
[...]
Heel goede tip, dit is eigenlijk het enige wat ik niet geprobeerd heb. Ik had de RMU nog even naast de SMO kunnen zetten met een USB-voeding om te testen, maar het is nu te laat. De RMU en de repeater zijn inmiddels terug naar de installateur.
Ik gebruik nu de T6 als ruimtesensor. De weersregeling staat op factor 8, de curve op 5 met een verschuiving van 1. Ik wacht even af wat dat doet; het huis komt langzaam weer op temperatuur omdat er tijdens de installatie veel warmte verloren is gegaan door deuren open en dicht. Ik heb de T6 tijdelijk op 22 °C gezet om te kijken of dit gehaald wordt, daarna ga ik terug naar 21 °C.
Gokje: WAR zet de wp aan, wp levert aan de buitenloop, Ta naar het huis gaat niet omhoog als je pompje uit staat. Graadminuten nemen niet af, wp gaat door tot er ergens een limiet bereikt wordt.
Staat je pompje aan, dan zullen de gm wel afnemen totdat die naar nul gegaan zijn of totdat de t6 de pomp weer uitzet.
Lijkt me niet optimaal.
Nu kan een wp prima zonder ruimtesensor functioneren met de juiste stooklijn instellingen. Waarom dan toch deze (ietwat knutselige nmm) oplossing?
Ik ben het deels met je eens. Het is ook nog niet zeker dat deze opstelling uiteindelijk optimaal zal zijn, maar de eerste bevindingen vandaag geven in ieder geval wél hoop. Het huis zit nu al een paar uur netjes op de setpoint en blijft daar rustig hangen. Het systeem draait ver op waar het moet, en de runs zijn lang en stabiel, gemiddeld zo’n 400–600 watt, totaalverbruik tot nu toe 8 kWh. Als ik kijk naar geleverd vs verbruikt komt de warmtepomp zelfs uit op een COP van ongeveer 4,2, ondanks dat het buiten nu een milde 10°C is (vannacht rond de 5°C).wickydude schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:25:
[...]
Ben benieuwd. Als ik het moet inschatten zal die t6 alleen een rem/beperking op de warmte kunnen zijn, en geen warmtevraag kunnen genereren. Zo’n pomp heeft alleen maar een voedingsaansluiting.
Gokje: WAR zet de wp aan, wp levert aan de buitenloop, Ta naar het huis gaat niet omhoog als je pompje uit staat. Graadminuten nemen niet af, wp gaat door tot er ergens een limiet bereikt wordt.
Staat je pompje aan, dan zullen de gm wel afnemen totdat die naar nul gegaan zijn of totdat de t6 de pomp weer uitzet.
Lijkt me niet optimaal.
Nu kan een wp prima zonder ruimtesensor functioneren met de juiste stooklijn instellingen. Waarom dan toch deze (ietwat knutselige nmm) oplossing?
Verder: de T6 stuurt bij mij wél degelijk warmtevraag richting de installatie, maar doet eigenlijk alleen kleine correcties aan de ruimte waar hij hangt in de woonkamer. Zodra de T6 een verhoging vraagt, zie ik het vlammetje verschijnen en gaat de Wilo GP 10 (gokje of GP10 is)draaien. Dan begint de unit gewoon warm water richting de radiatoren te sturen. Dat lijkt dus gewoon netjes te werken.
Maar goed, ik moet het nog even een paar dagen aankijken voordat ik er echt iets definitiefs over kan zeggen. Voor nu ziet het er in ieder geval hoopvol uit.
En vanaf welke buiten temperatuur ben je van dat pendel gedrag af? Dat die dan constant draait zonder naar 0 te gaan?wickydude schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:56:
[...]
Bij mij ookmartius schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:33:
[...]
Bij mij is het : number.heating_offset_climate_system_1_40031
Dank je
Bij mij nooit. Ik heb daar al eens een discussie met @Knowbody gevoerd.kayano55 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:22:
[...]
En vanaf welke buiten temperatuur ben je van dat pendel gedrag af? Dat die dan constant draait zonder naar 0 te gaan?
Ik heb een smo40, die probeert altijd de gm naar 0 te krijgen.
Dit zou ik dus geen pendelgedrag maar normaal gedrag noemen. Pendelen zou ik meer zien als dat je steeds heel korte runs zou hebben.
Ook een cv ketel gaat uit als ie niet ver genoeg terug kan moduleren.
[ Voor 21% gewijzigd door wickydude op 12-12-2025 16:48 ]
Gisteren gebruikte mijn wp incl warmwater 13.3kWh. Dus stoppen is gunstig
Het effect is goed, maar het blijft naar mijn mening alleen een pomp aanschakelen. Tenzij er nog een draadje naar de warmtepomp gaat, weet je wp niet van je t6 dat er warmte gevraagd wordt.warsame schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:20:
[...]
Verder: de T6 stuurt bij mij wél degelijk warmtevraag richting de installatie, maar doet eigenlijk alleen kleine correcties aan de ruimte waar hij hangt in de woonkamer. Zodra de T6 een verhoging vraagt, zie ik het vlammetje verschijnen en gaat de Wilo GP 10 (gokje of GP10 is)draaien. Dan begint de unit gewoon warm water richting de radiatoren te sturen. Dat lijkt dus gewoon netjes te werken.
Als je stooklijn goed staat en je systeem is dus goed ingeregeld, heb je geen ruimtevoeler nodig.
Dat is ook het meest energiezuinig.
[ Voor 8% gewijzigd door wickydude op 12-12-2025 17:02 ]
:strip_exif()/f/image/anQEnWc5iX43iIhTCi6kAh85.jpg?f=fotoalbum_large)