NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 104 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-01 16:36
wickydude schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:58:
[...]

Het effect is goed, maar het blijft naar mijn mening alleen een pomp aanschakelen. Tenzij er nog een draadje naar de warmtepomp gaat, weet je wp niet van je t6 dat er warmte gevraagd wordt.
Als je stooklijn goed staat en je systeem is dus goed ingeregeld, heb je geen ruimtevoeler nodig.
Dat is ook het meest energiezuinig.
Het zit zo. Er loopt een draad van de receiver van de T6 naar de Wilo. De Wilo is verbonden met de SMO S40. De T6 stuurt zijn warmtevraag naar de dat receiver, die naast de Wilo in de SMO‑ruimte hangt. Dus de keten is: T6 → T6‑receiver → Wilo‑pomp → SMO, wat resulteert in de warmtevraag. Ik hoor altijd graag je mening _/-\o_

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
Dank, dat helpt 😄

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-01 00:01
wickydude schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:46:
[...]

Bij mij nooit. Ik heb daar al eens een discussie met @Knowbody gevoerd. :)
Ik heb een smo40, die probeert altijd de gm naar 0 te krijgen.
Dit zou ik dus geen pendelgedrag maar normaal gedrag noemen. Pendelen zou ik meer zien als dat je steeds heel korte runs zou hebben.
Ook een cv ketel gaat uit als ie niet ver genoeg terug kan moduleren.
Maar er moet toch ook een periode of temperatuur zijn waarbij de warmtepomp continu aan het draaien is ipv start stop?

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-01 16:13
wickydude schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:52:
Mijn f2120-16 trekt minimaal net iets minder dan 800W bij 25Hz. Als die 24u zou draaien zou dat 19.2kWh zijn.
Gisteren gebruikte mijn wp incl warmwater 13.3kWh. Dus stoppen is gunstig :)
Waarschijnlijk zou je huis te warm zijn geworden bij continue 😛😛

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• wickydude
Knowbody schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:22:
[...]

Waarschijnlijk zou je huis te warm zijn geworden bij continue 😛😛
Dat ook! 🤣

• wickydude
kayano55 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:41:
[...]

Maar er moet toch ook een periode of temperatuur zijn waarbij de warmtepomp continu aan het draaien is ipv start stop?
Ik heb het bij mij nog niet gezien sinds september 2024.
De oudere non-s regelingen zijn minder slim dan de nieuwere s-regelingen.
De oudere werken gewoon steeds de graadminuten weg als ze dat kunnen.
Of het met een water-water wp anders is weet ik niet. Maar voor zover ik kan zien heeft jouw f1253 dezelfde firmware als mijn smo40, dus ik denk het niet.
Maar misschien heb ik het mis en komt het toch door mijn buitenunit die waarschijnlijk wel een maatje kleiner had gekund.

Anders gezegd: niet bij iedere installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 12-12-2025 20:14 ]

• kayano55
wickydude schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:11:
[...]

Ik heb het bij mij nog niet gezien sinds september 2024.
De oudere non-s regelingen zijn minder slim dan de nieuwere s-regelingen.
De oudere werken gewoon steeds de graadminuten weg als ze dat kunnen.
Of het met een water-water wp anders is weet ik niet. Maar voor zover ik kan zien heeft jouw f1253 dezelfde firmware als mijn smo40, dus ik denk het niet.
Maar misschien heb ik het mis en komt het toch door mijn buitenunit die waarschijnlijk wel een maatje kleiner had gekund.

Anders gezegd: niet bij iedere installatie.
Dit waren de dagen toen het echt koud was richting 0 en in de min. Hier zie je dat de compressor continu draait, hoe kan dat dan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdtYxNX0dQFK07g6M2xej3UEcE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPRj0rar7wbifvmQGPDj5ZmL.jpg?f=fotoalbum_large

• wickydude
Dan zal ik het wel mishebben, niet?

• Knowbody
wickydude schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:36:
Je kent jouw systeem. Het is over powered. De meeste systemen zijn dat. Dan hebben die vaak geen andere keuze dan naar 0 te gaan.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:13
wickydude schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:36:
Het is afhankelijk van de specifieke situatie en de instellingen. De non-S regelaar stuurt de compressor puur op buitentemperatuur en graadminuten-gebied. Dus als je compressor curve precies klopt, blijven de graadminuten gelijk omdat die precies de gevraagde aanvoertemperatuur volgt. Maar buitentemperatuur schommelt wel eens harder dan de directe warmtevraag, er gaat een groep/radiator open/dicht, er is een defrost. Dan werkt een precies goede compressor curve niet en is het handiger om een net hogere aanvoertemperatuur te maken waardoor de graadminuten richting 0 gaan.
Ik heb dit jaar met mijn non-S maar 2x gezien dat de compressor continu draaide op een dag. En mijn systeem is net iets ondergedimensioneerd, dus ik denk dat de regelaar (met compressor curve) de meeste invloed heeft op het gedrag wat je ziet

• Knowbody
Knowbody schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:21:
[...]

Je kent jouw systeem. Het is over powered. De meeste systemen zijn dat. Dan hebben die vaak geen andere keuze dan naar 0 te gaan.
NB bij een over-gedimensioneerd systeem kun je proberen of het nog wat helpt om de DOT lager dan -10 te zetten.

De automatische compressor curve kijkt als ik het goed heb begrepen ook naar die instelling.
Mogelijk worden de over shoots daarmee beperkt.

Je zou eigenlijk zeggen waarom vogelt de regeling dat zelf allemaal niet uit ...

PS in de documentatie die @Gerbenvl heeft gemaakt is het allemaal al genoemd. De moeite waard om weer eens door te lezen !

https://raw.githubusercon...epomp%20optimalisatie.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 13-12-2025 16:23 ]

• wickydude
@Knowbody dot staat idd al op -15 en dt 7 graden. Start bij -180gm, bijverwarming bij 800gm. Doet nu runs van zo’n 1,5u, is prima.

• warsame
Ik heb de afgelopen periode mijn warmtepompinstallatie wat intensiever gemonitord en hieronder mijn bevindingen op basis van de grafieken (temperaturen, graadminuten, compressorfrequentie en verbruik).

Wat vooral opvalt, is dat het systeem momenteel erg rustig en stabiel draait. De warmtepomp zit al langere tijd netjes rond de setpoint en blijft daar zonder grote uitschieters hangen. De runs zijn lang en gelijkmatig, met een relatief laag elektrisch vermogen. Het totale dagverbruik blijft beperkt, terwijl de warmteafgifte duidelijk voldoende is om het huis comfortabel te houden.

De aanvoer- en retourtemperaturen laten een consistent patroon zien met een kleine Delta T, wat past bij een relatief hoge flow en een lage aanvoertemperatuur. Dit sluit goed aan bij mijn situatie met uitsluitend radiatoren. De graadminuten bewegen geleidelijk en zonder grote zaagtandpatronen, wat erop wijst dat de regeling niet aan het pendelen is maar netjes corrigeert.

De compressorfrequentie laat zien dat de warmtepomp het grootste deel van de tijd op een laag tot middelhoog toerental draait, met slechts incidentele pieken. Dit bevestigt het beeld van lange, stabiele runs in plaats van korte starts en stops. Ook het elektrisch verbruik volgt dit beeld: geen scherpe aan/uit-pieken, maar een gelijkmatige belasting over de dag.

Wat daarnaast opvalt, is het geluidsniveau. De afgelopen twee dagen hoor ik de buitenunit nauwelijks meer vanaf de slaapkamer. Dat is een duidelijk verschil ten opzichte van de situatie vóór de installatie van het extra buffervat, toen de unit hoorbaar onrustiger en vaker op hogere vermogens draaide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tm4-Nrylwr2HaA37jfcoixaIRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RRJQfpLFSsC1Q2MTx2hbcEsr.png?f=fotoalbum_large
Ik ben vooral benieuwd hoe dit gedrag zich gaat ontwikkelen wanneer de buitentemperaturen onder nul komen. Als het systeem dit rustige en stabiele karakter weet vast te houden bij kouder weer, dan lijkt deze opstelling de goede kant op te gaan. Voor nu wil ik het nog een paar dagen blijven volgen voordat ik definitieve conclusies trek, maar de eerste indruk is in ieder geval positief. Ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoe jullie daar tegenaan kijken.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• kayano55
Knowbody schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:21:
[...]

Wat moet ik hier uit halen? Is dat niet schadelijk dat ie continu naar 0 springt de compressor?

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:13
kayano55 schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:29:
[...]
Wat moet ik hier uit halen? Is dat niet schadelijk dat ie continu naar 0 springt de compressor?
Het gebruiken van de compressor is inderdaad schadelijk ;)

Volgens mij is al vaker op het forum gezegd: de minimale levensduur van de compressor is 150.000 starts en 100.000 draaiuren. Dus zolang de ratio tussen starts en draaiuren minder dan 1.5 is, dan zit je in principe goed.
Als je compressor echt aan het pendelen is (5 minuten aan, uit, aan, uit), dan zit je ruim boven die starts-draaiuren ratio en is er iets mis met je afgifte, dimensionering of instellingen

• wickydude
En het wisselt bij wisselende temperaturen. Op koudere dagen worden de runs langer.
Bovenstaande betekent dus dat zolang je over een jaar gemiddeld runs van 45 minuten of langer hebt, je binnen acceptabele marges zit.

Een warmtepomp en dus een compressor is gemaakt om te starten en te stoppen en ja, zoals bij alles mechanisch heeft dat slijtage tot gevolg.
In hetzelfde genre is het voor een auto ook niet goed om te starten en te stoppen.

Mijn systeem heeft in 15 maanden voor verwarming, koeling en warm water ongeveer 3400 uur gedraaid en ongeveer hetzelfde aantal starts gemaakt. Zoals gezegd heb ik nog nooit een run van een hele dag gehad.
Laten we zeggen ongeveer 3000 per jaar.
Dan duurt het 100.000/3.000=33,3 jaar voordat ik aan de theoretische levensduur op basis van de uren ben.
Op basis van het aantal starts is dat 150.000/3000=50 jaar.
Volkomen acceptabel. Ter vergelijking: Een CV ketel gaat meestal ongeveer 15 jaar mee.

• Knowbody
warsame schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:26:
Ik heb de afgelopen periode mijn warmtepompinstallatie wat intensiever gemonitord en hieronder mijn bevindingen op basis van de grafieken (temperaturen, graadminuten, compressorfrequentie en verbruik).

...
Ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoe jullie daar tegenaan kijken.
Wie zijn wij om daar wat van te vinden ? Als het verbeterd lijkt en ook zo voelt kunnen we alleen maar tevreden zijn.

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:57
Heeft iemand al aangedurfd om de laatste firmware te installeren?

Release Notes
Version: 4.7.5

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Biggles
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-01 14:52
martius schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:16:

Release Notes
Nog niet. Zodra ik de update in de app zie dan zal ik hem installeren. Slechter lopen dan nu kan mijn s2125 niet volgens mij. Op gas stoken is voordeliger dan 20 keer per dag je sww leegtrekken met defrosts. 😀

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:36
Biggles schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:29:
[...]

Nog niet. Zodra ik de update in de app zie dan zal ik hem installeren. Slechter lopen dan nu kan mijn s2125 niet volgens mij. Op gas stoken is voordeliger dan 20 keer per dag je sww leegtrekken met defrosts. 😀
Hier geen SWW en mijn S2125 draait tot nu toe beste ooit sinds installatie. In de toekomst bij een nieuwe badkamer gaan we ook SWW toevoegen (gaan dan het circuit omgooien, CV ketel voor warmwater hangt nog op zolder). Hopelijk lossen ze het snel op voor iedereen hier.. Zie in de nieuwe release notes daar geen verbeteringen voor.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:18
Ik heb wel SWW, maar de defrosts gaan (zelfs met een lage 2-0 stooklijn en een retour temperatuur van rond de 22-23 grC) nog steeds uit de vloer. En de defrosts zijn na de update van een tijdje terug een stuk korter dan vorig jaar, dus heel tevreden op het moment.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Knowbody

Release Notes
Ja.

Even gekeken waar de graadminuten op stonden, toen op update gedrukt en dat GM getal na de update weer ingevuld.

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-01 15:21
Biggles schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:29:
[...]

Ja.
Geen problemen ondervonden systeem werkt naar behoren.
PS: de defrosts maken de laatste dagen ook geen gebruik meer van het SWW :) (zie afbeelding)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixx-_P7TvcXe2zTdIDOyiv8ZWME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edtfRscZm0oTzM9q2D6L93Pe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door havisoft op 16-12-2025 12:57 ]

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar

• Knowbody
Systeem werkt verder wel hoor maar het is niet moeilijk om bugs te ontdekken.

De tegel met de gemeten temperatuur bijvoorbeeld. Ik heb 2 sensoren, een RMU en een BT50. Ik kan ze beide aanvinken, en verwacht dan een gemiddelde van de 2 temperaturen.
Als ik bij 1 van de 2 sensoren het vinkje weghaal, dan verwacht ik op de tegel de temperatuur van de sensor die nog wel meedoet.

Dat gaat niet goed, en ging ook al niet goed in de voorgaande versies.

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 10:31

bennierex

Pilot_Z

havisoft schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:13:
[...]

@Biggles , ik krijg sinds vandaag ook deze melding en heb onderstaande mail naar support@Nibenl.nl gestuurd:

Geachte lezer,

Hierbij wil ik doorgeven dat ik sinds vandaag meldingen “De doorstroming is laag. Controleer vuilfilter en pomp.” ontvang op mijn VVM S320 S2125-12 warmtepomp en myUplink.
In de data, die ik log in Home Assistant, zie ik dat de ontdooicyclus nu gebruik maakt van het SWW in plaats van water uit het (vloer)verwarmingssysteem.
Voor vandaag werd er voor de ontdooicyclus, meestal, wel gebruik gemaakt van water uit het (vloer)verwarmingssysteem in plaats van water uit de boiler.
Als ik het goed heb begrepen gebruikt de ontdooicyclus in principe water uit het (vloer)verwarmingssysteem mits dit voldoende inhoud heeft en de temperatuur voldoende hoog is en dat is bij mij het geval. Ook zijn de filters schoon en functioneert de pomp naar behoren.
Nu volg ik het forum “Nibe L/W warmtepomp optimalisatie” op de site van Tweakers.net en daarin geven meerdere mensen aan ook met dit probleem te maken te hebben en zoeken zij naar een oplossing. Daar wordt ook aangegeven dat er het vermoeden is dat dit komt door een mogelijke softwarefout.
Hopelijk kunt u mij, en de andere mensen met dit probleem, helpen met het oplossen van dit probleem zodat de ontdooicyclus geen gebruik meer maakt van het SWW maar van water uit het (vloer)verwarmingssysteem en er ook geen foutmeldingen meer komen.
Ik zie uw inhoudelijke reactie met belangstelling tegemoet.

Ook sinds vandaag zie ik dat de ontdooicyclus gebruik maakt van SWW. Als bijlage 2 afbeeldingen uit HA Grafana van SWW met ontdooimomenten na de melding (Grafana2) en voor de melding (Grafana 1)[Afbeelding]

[Afbeelding].

Ik wacht de reactie van Nibe af en zal deze dan hier plaatsen.
Nog iets vernomen van Nibe? Ik heb ook een aantal keer de melding over te laag debiet bij ontdooien gehad. Viel me op dat dat elke keer aan het einde van de cyclus is en de pomp (GP12) dan even stopt. Zie nu net in de release-notes van de nieuwe firmware (4.7.5) het volgende;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zdVCUb4P59cS2_YL4EWO7Qhz74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Li7wkDlKm5qsks6iMeS0NGVQ.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk lost dit het probleem op.

• havisoft
bennierex schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:02:
[...]

Nog iets vernomen van Nibe? Ik heb ook een aantal keer de melding over te laag debiet bij ontdooien gehad. Viel me op dat dat elke keer aan het einde van de cyclus is en de pomp (GP12) dan even stopt. Zie nu net in de release-notes van de nieuwe firmware (4.7.5) het volgende;

[Afbeelding]

@bennierex zie mijn eerdere reactie met het antwoord van Nibe 11-12-2015 9:36 uur

• havisoft
Ik heb op mijn Nibe VVM S320 met S2125-12 buitenunit op de begane grond een vloerverwarmingsverdeler met 8 groepen aangesloten (zie bijlage) Op deze vloerverwarmingsverdeler zit een Grundfous ALPHA1 15-60 BP pomp die ingesteld staat op constante druk in de laagste stand. Daarnaast een thermosstaatkraan die op de hoogst mogelijke temperatuur (50⁰) ingesteld is en een mengventiel wat op een zo hoog mogelijke druk (0,5 bar) is ingesteld om menging aanvoer- en retourwater te voorkomen. Op de verdieping zijn er nog een 4-tal “normale ”plaatradiatoren aangesloten die er alleen maar voor moeten zorgen dat het niet “te koud” wordt boven. Deze radiatoren staan bijna dicht (kranen 2 slagen opengedraaid) zodat er niet te veel flow ontstaat. Daarnaast nog een badkamer radiator waarbij de kraan wel volledig open staat. Ik weet dat een pomploze vloerverwarmingsverdeler beter zou zijn maar ik verwacht niet dat de besparing op energiekosten als gevolg van het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler op zal wegen tegen de kosten die de vervanging met zich meebrengt. Ik vind dat mijn energieverbruik behoorlijk hoog is en vraag mij af of er hier nog iemand suggesties heeft waardoor ik mijn systeem nog zou kunnen optimaliseren en het energieverbruik zo te verminderen zonder ingrijpende aanpassingen te hoeven doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrEcVM5mSpgeKfvepKlfmhF5kWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0hEbXM0IU6CSUZpNWpNtC22.jpg?f=fotoalbum_large

• Knowbody
[...]

[Afbeelding]

Dat zou best eens kunnen !

• Knowbody
@havisoft

Het probleem met een verdeler zoals je schrijft is dat de pomp hydraulisch actief wordt, en dus alle debiet wat voor een ander circuit bestemd is (radiatoren) wegtrekt. Juist doordat je het mengventiel dichtdraait wordt de alpha pomp meer hydraulisch actief.

• havisoft
Knowbody schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:21:
@havisoft

Het probleem met een verdeler zoals je schrijft is dat de pomp hydraulisch actief wordt, en dus alle debiet wat voor een ander circuit bestemd is (radiatoren) wegtrekt. Juist doordat je het mengventiel dichtdraait wordt de alpha pomp meer hydraulisch actief.
@Knowbody Dat voor de radiatoren minder debiet beschikbaar is is niet erg, boven is het warm genoeg. Als ik het mengventiel open zet dan zal het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer richting warmtepomp toch kleiner worden wat volgens mij een verkeerd beeld geeft waarop de warmtepomp zal reageren, of zie ik dat niet goed?

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-01 16:38
havisoft schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:49:
Ik heb op mijn Nibe VVM S320 met S2125-12 buitenunit op de begane grond een vloerverwarmingsverdeler met 8 groepen aangesloten (zie bijlage) Op deze vloerverwarmingsverdeler zit een Grundfous ALPHA1 15-60 BP pomp die ingesteld staat op constante druk in de laagste stand. Daarnaast een thermosstaatkraan die op de hoogst mogelijke temperatuur (50⁰) ingesteld is en een mengventiel wat op een zo hoog mogelijke druk (0,5 bar) is ingesteld om menging aanvoer- en retourwater te voorkomen. Op de verdieping zijn er nog een 4-tal “normale ”plaatradiatoren aangesloten die er alleen maar voor moeten zorgen dat het niet “te koud” wordt boven. Deze radiatoren staan bijna dicht (kranen 2 slagen opengedraaid) zodat er niet te veel flow ontstaat. Daarnaast nog een badkamer radiator waarbij de kraan wel volledig open staat. Ik weet dat een pomploze vloerverwarmingsverdeler beter zou zijn maar ik verwacht niet dat de besparing op energiekosten als gevolg van het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler op zal wegen tegen de kosten die de vervanging met zich meebrengt. Ik vind dat mijn energieverbruik behoorlijk hoog is en vraag mij af of er hier nog iemand suggesties heeft waardoor ik mijn systeem nog zou kunnen optimaliseren en het energieverbruik zo te verminderen zonder ingrijpende aanpassingen te hoeven doen?[Afbeelding]
Ik heb de eerste maanden van mijn warmtepomp ook een verdeler met pomp en mengventiel gebruikt. Wat bij mij meespeelde, is dat zo’n verdeler de flow richting de vloer vaak beperkt door de versmallingen rondom het mengventiel en de pomp.

Nadat ik de verdeler heb vervangen voor een verdeler zonder pomp en bijmenging, werd het beeld in aanvoer en retour veel rustiger. Daardoor kon ik met een lagere aanvoertemperatuur dezelfde warmte afgeven. Dat scheelt direct in verbruik, omdat de warmtepomp efficiënter draait bij lagere temperaturen.

Wat is je stooklijn en wat zijn je aanvoer/retourtemperaturen? En wat versta je onder “hoog energieverbruik”? Ter referentie: bij mij is dat in de koudste maanden ongeveer 1000 kWh per maand, maar ieder huis is uniek dus lastig vergelijken.

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:19
rusman schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:30:
[...]

Wat is je stooklijn en wat zijn je aanvoer/retourtemperaturen? En wat versta je onder “hoog energieverbruik”? Ter referentie: bij mij is dat in de koudste maanden ongeveer 1000 kWh per maand, maar ieder huis is uniek dus lastig vergelijken.
Oef, dat is wel een heel best verbruik per maand, alleen voor de WP? Klein kasteel misschien ;)

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-01 16:38
Skipperhenk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:40:
[...]

Oef, dat is wel een heel best verbruik per maand, alleen voor de WP? Klein kasteel misschien ;)
Tja, het blijft natuurlijk lastig vergelijken. Wij hebben hier ~100m2 vloerverwarming op de begane grond en nog wat radiatoren op de bovenverdieping. 4400 kWh in de afgelopen 12 maanden voor verwarming en SWW. Komende van 1800m3 gas is het voor mij prima zo. Altijd 21.5gr in huis en in de zomer nog wat vloerkoeling, ook een stukje luxe wat je krijgt.

• Knowbody
havisoft schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:00:
[...]

@Knowbody Dat voor de radiatoren minder debiet beschikbaar is is niet erg, boven is het warm genoeg. Als ik het mengventiel open zet dan zal het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer richting warmtepomp toch kleiner worden wat volgens mij een verkeerd beeld geeft waarop de warmtepomp zal reageren, of zie ik dat niet goed?
De WP bepaalt het liefst zelf zijn dT, daar hoef je het afgiftesysteem niet op te tunen; die heeft het liefst geen weerstand.

Bij mij draait GP12 op 20% om 20 lpm door 1500 meter systeem te krijgen (20 groepen, grotendeels parallel aan elkaar is voor de pomp een feest)

Als het even kan die verdeler eruit en een simpele erin.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-01 04:42
havisoft schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:49:
Ik heb op mijn Nibe VVM S320 met S2125-12 buitenunit op de begane grond een vloerverwarmingsverdeler met 8 groepen aangesloten (zie bijlage) Op deze vloerverwarmingsverdeler zit een Grundfous ALPHA1 15-60 BP pomp die ingesteld staat op constante druk in de laagste stand. Daarnaast een thermosstaatkraan die op de hoogst mogelijke temperatuur (50⁰) ingesteld is en een mengventiel wat op een zo hoog mogelijke druk (0,5 bar) is ingesteld om menging aanvoer- en retourwater te voorkomen. Op de verdieping zijn er nog een 4-tal “normale ”plaatradiatoren aangesloten die er alleen maar voor moeten zorgen dat het niet “te koud” wordt boven. Deze radiatoren staan bijna dicht (kranen 2 slagen opengedraaid) zodat er niet te veel flow ontstaat. Daarnaast nog een badkamer radiator waarbij de kraan wel volledig open staat. Ik weet dat een pomploze vloerverwarmingsverdeler beter zou zijn maar ik verwacht niet dat de besparing op energiekosten als gevolg van het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler op zal wegen tegen de kosten die de vervanging met zich meebrengt. Ik vind dat mijn energieverbruik behoorlijk hoog is en vraag mij af of er hier nog iemand suggesties heeft waardoor ik mijn systeem nog zou kunnen optimaliseren en het energieverbruik zo te verminderen zonder ingrijpende aanpassingen te hoeven doen?[Afbeelding]
Ik had hetzelfde en heb mijn verdeler met pomp zelf vervangen voor een open kunststof VTE 11groeps verdeler (zonder pomp dus) voor minder dan 400,- euro en mijn oude verkocht voor 100,- euro daarna de verdeler en radiatoren met een infrarood camera goed waterzijdig ingeregeld (erg belangrijk) en de warmtepomp draait nu veel mooier en zuiniger. Delta-t tussen 5 en 10.

Bijkomend voordeel geen energieverbruik en geluid meer van de pomp in de verdeler.

Mijn GP12 laadpomp draait overigens continu op 2% en schiet enkel bij een compressor start heel kort naar de 80%.

Ter info: NIBE F2050-10 vrijstaande woning jaren 70, begane grond 110m2 vloerverwarming, verdieping badkamer vloerverwarming, 4 slaapkamers met lt radiatoren en ventilatoren.
Begane grond Continu 21,8 graden weersafhankelijk.
Verbruik November 405kwh enkel verwarming.

Warmtapwater voorziening inmiddels door een 270L warmtepompboiler met 150L elektrische boiler in serie als buffer bij overtollig zonne-energie om teruglevering te verminderen.

• havisoft
rusman schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:57:
[...]

Tja, het blijft natuurlijk lastig vergelijken. Wij hebben hier ~100m2 vloerverwarming op de begane grond en nog wat radiatoren op de bovenverdieping. 4400 kWh in de afgelopen 12 maanden voor verwarming en SWW. Komende van 1800m3 gas is het voor mij prima zo. Altijd 21.5gr in huis en in de zomer nog wat vloerkoeling, ook een stukje luxe wat je krijgt.
@rusman @Knowbody @Sted74 en anderen die gereageerd hebben op mijn bericht/vraag

Ik heb mijn eigen stooklijn (ongeveer 5-(1) maar die wordt nu volgens mij “overruled” doordat ik ML aan heb staan. Mijn aan- en retourtemperaturen vanaf de buitenunit waren gisteren gemiddeld 34⁰ en 30⁰. De delta-T gedurende het stookseizoen varieert tussen de 3⁰ en 6⁰. Het vloeroppervlak van mijn, niet na geïsoleerde, vrijstaande woning uit 1986 is beneden ca 80 m2 en boven ca. 60 m2 Mijn verbruik in de koudste maand januari 2025 was ca. 1400 kWh inclusief SWW. Het jaarverbruik in 2024 was ca. 4500 kWh. Het (vergelijkbare) gasverbruik in 2023 was 1880 m3. De temperatuur in de woning tijdens het stookseizoen schommelt tussen den 20,5⁰ en 21,5⁰ graden. Ik gebruik geen koeling.

• Skipperhenk
Het is moeilijk dan wel onmogelijk de stook gegevens te vergelijken van de diverse huizen. Ik zie hierboven dan toch verbruik gegevens voorbijkomen die ik zelf niet heel prettig zou vinden.
Ik heb een F2050-6 en VVM -S320 met Ukv-40 buffervat.
B.G. vloerverwarming, iets meer totaal dan 100 m2, verder boven 2 radiatoren en ook in de garage een grote radiator.
Mijn januari gegevens 2024 450 KW verbruik/1949 KW opbrengst en januari 2025 ook 450KW verbruik/1982 opbrengst.
De Rmu-S40 staat op 20,5 en verder pruts ik niet aan enige setting.
Het jaar verbruik in 2024 was 1819 KW en 2025 t/m november 1686KW.

Dus dat was toch voor mij een verbazing van hier tot daar over jullie verbruik gegevens.
Maar zoals gezegd, bijna niet vergelijkbaar.

• Sted74
Skipperhenk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:44:
Het is moeilijk dan wel onmogelijk de stook gegevens te vergelijken van de diverse huizen. Ik zie hierboven dan toch verbruik gegevens voorbijkomen die ik zelf niet heel prettig zou vinden.
Ik heb een F2050-6 en VVM -S320 met Ukv-40 buffervat.
B.G. vloerverwarming, iets meer totaal dan 100 m2, verder boven 2 radiatoren en ook in de garage een grote radiator.
Mijn januari gegevens 2024 450 KW verbruik/1949 KW opbrengst en januari 2025 ook 450KW verbruik/1982 opbrengst.
De Rmu-S40 staat op 20,5 en verder pruts ik niet aan enige setting.
Het jaar verbruik in 2024 was 1819 KW en 2025 t/m november 1686KW.

Dus dat was toch voor mij een verbazing van hier tot daar over jullie verbruik gegevens.
Maar zoals gezegd, bijna niet vergelijkbaar.
Ik denk dat je met KW eigenlijk KWH bedoelt!
1986KWH opbrengst in de maand Januari is best wel heel veel! Hoeveel WP aan panelen heb je dan wel niet?
Een Jaarverbruik van 1819KWH inclusief warmwater is wel heel erg netjes! Wat voor woning heb je? Nieuwbouw, vrijstaand A++ geïsoleerd? Of heb je nog andere warmtebronnen?
Je wekt in de maand januari dus al meer op dan je warmtepomp in een jaar verbruikt.

• Skipperhenk
Sted74 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:49:
[...]

Ik denk dat je met KW eigenlijk KWH bedoelt!
1986KWH opbrengst in de maand Januari is best wel heel veel! Hoeveel WP aan panelen heb je dan wel niet?
Een Jaarverbruik van 1819KWH inclusief warmwater is wel heel erg netjes! Wat voor woning heb je? Nieuwbouw, vrijstaand A++ geïsoleerd? Of heb je nog andere warmtebronnen?
Je wekt in de maand januari dus al meer op dan je warmtepomp in een jaar verbruikt.
Even ter verduidelijking, dit zijn de opgaves van de Nibe warmtepomp. Dus januari 2025 450KW verbruik en 1982 KW aan warmte.opbrengst. Dus een COP van 4.4. Naarmate het na februari minder koud wordt gaat de COP verder omhoog naar 5 tot 6.
Volgens de Nibe opgaaf verbruikt de WP in totaal 2024 1819 KW met een warmte opbrengst van 9510 KW.
Ik zeg dat hopelijk goed zo? 8)

In de wintermaanden doen mijn 20 zonnepanelen niet zoveel, nov-febr ongeveer 1055 KW.
Maar wat ik al zei, elk huis verschilt enorm en dus ook het gebruik/verbruik.
Mijn huis is vrijstaand, geheel vrije ligging zuid-noord maar ook de last van alle koude wind vanuit ZW totZO.
Isolatie klasse A maar ondanks dat kan de wind best negatieve invloed hebben op die gevel met ongeveer 5 meter brede glas pui.
Dus ik vind onze resultaten echt niet slecht. En als de wind guur is gaat lekker de houtkachel aan maar stopt de toevoer naar de vloerverwarming omdat de Rmu-S40 thermostaat dan toch de WP uitzet ondanks de weersafhankelijke instelling.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bijna goed. Als je KW door kWh vervangt is het helemaal top (vwb de eenheden).

Als de wp afslaat vanwege het stoken van de open haard reageert de wp niet alleen op de buitentemperatuur. Dan maak je geen gebruik van een ‘exclusieve’ weersafhankelijke regeling. Heb je de AI/ML (‘machine learning’) optie misschien aan staan?

[ Voor 62% gewijzigd door macbelly op 17-12-2025 19:24 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Skipperhenk
macbelly schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:20:
Bijna goed. Als je KW door kWh vervangt is het helemaal top (vwb de eenheden). _/-\o_

Als de wp afslaat vanwege het stoken van de open haard reageert de wp niet alleen op de buitentemperatuur. Dan maak je geen gebruik van een ‘exclusieve’ weersafhankelijke regeling. Heb je de AI/ML (‘machine learning’) optie misschien aan staan?
Oef, daar vraag je me wel heel wat. Ik heb er absoluut te weinig verstand van dat ik zomaar ja of nee kan zeggen.
Ik had destijds aan de installateur aangegeven dat wij de thermostaat op 20,5 graden willen hebben maar volgens mij kijkt/schakelt ook de WAR mee. Als ik de thermostaat op 21 zet dan merk ik dat de WP veel langer blijft draaien.
Nu de vraag dus.......waar vind ik AI/ML uitlezing? :-(

[ Voor 31% gewijzigd door Skipperhenk op 17-12-2025 19:31 ]

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-01 17:38
Skipperhenk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:26:
[...]

Oef, daar vraag je me wel heel wat. Ik heb er absoluut te weinig verstand van dat ik zomaar ja of nee kan zeggen.
Ik had destijds aan de installateur aangegeven dat wij de thermostaat op 20,5 graden willen hebben maar volgens mij kijkt/schakelt ook de WAR mee. Als ik de thermostaat op 21 zet dan merk ik dat de WP veel langer blijft draaien.
Nu de vraag dus.......waar vind ik AI/ML uitlezing? :-(
Volgens mij ‘lees je dat niet uit’, maar stel je in in de MyUplink in Geavanceerde instellingen menu 1 Binnenklimaat 1.3 instelling ruimtesensor 1.3.3 (paar keer doorklikken) instellen wat de sensor moet regelen.
Als die instelling op ‘verwarming regelen’ staat volgt de wp de RMU en niet de WAR en werkt machine-learning, anders volgt het systeem de stooklijn op basis van WAR, ik weet niet of er dan ook machine-learning werkt
De RMU wordt eventueel overruled als je een programma met een andere temperatuur hebt ingesteld

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• Skipperhenk
AnJaJoRe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:01:
[...]

Volgens mij ‘lees je dat niet uit’, maar stel je in in de MyUplink in Geavanceerde instellingen menu 1 Binnenklimaat 1.3 instelling ruimtesensor 1.3.3 (paar keer doorklikken) instellen wat de sensor moet regelen.
Als die instelling op ‘verwarming regelen’ staat volgt de wp de RMU en niet de WAR en werkt machine-learning, anders volgt het systeem de stooklijn op basis van WAR, ik weet niet of er dan ook machine-learning werkt
De RMU wordt eventueel overruled als je een programma met een andere temperatuur hebt ingesteld
Is dit niet alleen beschikbaar met een premium abo??

• AnJaJoRe
Skipperhenk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:50:
[...]

Is dit niet alleen beschikbaar met een premium abo??
Zou kunnen, weet ik niet zeker, maar zou ook rechtstreeks op de SMO of VVM moeten kunnen denk ik

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• Skipperhenk
AnJaJoRe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:01:
[...]

Zou kunnen, weet ik niet zeker, maar zou ook rechtstreeks op de SMO of VVM moeten kunnen denk ik
Zal dat eens op de machine bekijken en anders laat ik het voor wat het nu is. Het werkt voor ons prima.

• Biggles
[...]

[Afbeelding]

Helaas krijg ik net de melding over het vuilfilter weer in de app. En dat met versie 4.7.5.

• AnJaJoRe

Release Notes
Inmiddels ook bij mij gedaan, via USB, geen probleem…. Maar….
Bij mij treedt wel steeds een merkwaardig fenomeen op bij updates
Vóór de update meldt mijn systeem niets over nieuwe updates, ik lees dat hier op het forum, download de update dan op USB, en voer hem uit
Direct na de update meldt het systeem dat er “een update klaar staat voor update over internet”, een melding die pas weg gaat als ik de update nogmaals uitvoer óver de al ge-update software
Dat gaat overigens altijd goed, maar raar is het wel.

Overigens werkt het systeem tegenwoordig bij mij prima met regeling via de RMU-S40 en ML, ik kan eigenlijk gewoon bedienen als met de voormalige gas-ketel, wel met een programma met temperatuur-instellingen tussen de 19 en 20.5gr (nacht 19, ochtend 20 en middag/avond vrij instelbaar op de RMU, SWW tussen 14en15.30u)

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:36
AnJaJoRe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:30:
[...]

Inmiddels ook bij mij gedaan, via USB, geen probleem…. Maar….
Bij mij treedt wel steeds een merkwaardig fenomeen op bij updates
Vóór de update meldt mijn systeem niets over nieuwe updates, ik lees dat hier op het forum, download de update dan op USB, en voer hem uit
Direct na de update meldt het systeem dat er “een update klaar staat voor update over internet”, een melding die pas weg gaat als ik de update nogmaals uitvoer óver de al ge-update software
Dat gaat overigens altijd goed, maar raar is het wel.

Overigens werkt het systeem tegenwoordig bij mij prima met regeling via de RMU-S40 en ML, ik kan eigenlijk gewoon bedienen als met de voormalige gas-ketel, wel met een programma met temperatuur-instellingen tussen de 19 en 20.5gr (nacht 19, ochtend 20 en middag/avond vrij instelbaar op de RMU, SWW tussen 14en15.30u)
Heel eerlijk wacht ik altijd paar dagen tot een week. Ik krijg eerst een melding via de mail dat er een update is maar mijn SMO S40 komt altijd pas dagen later met dat ik ook werkelijk kan updaten. Ik doe het dus nooit met USB. Ik denk dat het ook niet verkeerd is om meerdere dagen te wachten, het is in het verleden al eens geweest dat hij volgens mij is teruggetrokken door een bepaalde bug.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• AnJaJoRe
MvRtje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:57:
[...]

Heel eerlijk wacht ik altijd paar dagen tot een week. Ik krijg eerst een melding via de mail dat er een update is maar mijn SMO S40 komt altijd pas dagen later met dat ik ook werkelijk kan updaten. Ik doe het dus nooit met USB. Ik denk dat het ook niet verkeerd is om meerdere dagen te wachten, het is in het verleden al eens geweest dat hij volgens mij is teruggetrokken door een bepaalde bug.
Blijkbaar heb ik niet genoeg geduld 🫣

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
@havisoft @MarcKeulers en @Biggles
Ik ben nog niet zoveel verder met mijn analyse van de defrosts op SWW gezien er de afgelopen dagen (weken) nauwelijks defrosts zijn geweest. Afgelopen paar dagen wel een aantal defrosts gehad, die gingen op SWW nadat ik foutmelding 418 over het vuilfilter weer kreeg.

Bij mij staat de buitenunit relatief ver van de binnenunit, hier zit ongeveer 13 meter leidingwerk tussen. Ik zat mij af te vragen of dat iets met deze melding te maken zou hebben. Wellicht verwacht de buitenunit onmiddellijk warm water zodra de defrost cycle begonnen is, maar duurt dit even voordat het warme water de buitenunit bereikt heeft.

Wat is de afstand bij jullie tussen de binnenunit en de buitenunit?

Ik heb de nieuwe update trouwens nog niet geïnstalleerd, wijzigingen zijn geloof ik niet echt relevant voor mij, ik wacht dus nog wel even.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Sted74
Afgelopen dinsdag heb ik mijn SMO-S40 succesvol geüpdatet naar 4.7.5 middels vaste ethernetkabel zonder problemen en het systeem draait nog als een zonnetje!

Ik heb mijn F2050-10 sinds januari dit jaar hybride aangesloten met een externe warmwaterboiler en als ik deze winter goed doorkom zonder gasgebruik gaat de gasketel er definitief uit en bespaar ik ook weer wat op het vastrecht voor gas.

[ Voor 46% gewijzigd door Sted74 op 18-12-2025 13:39 ]

• kayano55
Inf1nite schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:01:
Ik volg dit forum al een tijdje, en zit nog met een aantal vragen in mijn hoofd.

Wij hebben een SHB 10 hydrobox met een AMS 10-6 slave. Daarnaast hebben we een losse warmtepompboiler voor ons SWW. Dit is een gescheiden systeem. De boiler wordt tevens gebruikt voor de mechanische ventilatie. Dit alles in een nieuwbouwwoning welke afgelopen jaar is opgeleverd.

Ik gebruik nu stooklijn 2/-1, en dit houdt onze woonkamer rond 20 graden. Echter, bij zonnig weer (zoals vandaag) loopt de temperatuur snel op richting 23/24 graden! Wat mij opvalt is dat de warmtepomp in zo'n situatie overdag niets doet en 's nachts moet "overwerken" om er voor te zorgen dat de temp niet onder de 20 graden zakt. Dit lijkt mij een beetje zonde van de energie.

Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik heb ook grote raampaartijen, heb een tijdje WAR gedraaid maar liep tegen het probleem aan, nu weer met factor 2 van de RMU maar die knijpt in mijn ogen de aanvoer te veel waardoor het frisser voelt of de compressor uren uitblijft.

Om dit te voorkomen heb ik afgelopen week de factor van de RMU 40 van 2 naar 0 gezet, zodat het systeem 100% WAR draait, met het idee dat de vloer dan overdag niet verder afkoelt en het systeem in de nacht minder hard hoeft te werken. Dit lijkt op zich te werken, maar de temperatuur in de woonkamer met zonnig weer loopt dus wel hevig op.

Binnenkort wordt zonwering geplaatst maar ik vind het een beetje zonde om de zonwering met dit weer naar beneden te hebben omdat het anders binnen te warm wordt.

Hebben jullie ideeën over hoe ik de warmte zou kunnen beperken? Alvast bedankt voor het meedenken.

• macbelly
  • Niet online
Luchtenburger schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:01:
Ik ben nog niet zoveel verder met mijn analyse van de defrosts op SWW gezien er de afgelopen dagen (weken) nauwelijks defrosts zijn geweest.
Met de Kerstdagen heb je weer voldoende kans op defrosts. Kun je je met goed fatsoen verontschuldigen tegenover het bezoek met het dreigement dat het anders koud wordt tijdens het diner. H

[ Voor 44% gewijzigd door macbelly op 18-12-2025 14:35 ]

• Biggles
Ik ben nog niet zoveel verder met mijn analyse van de defrosts op SWW gezien er de afgelopen dagen (weken) nauwelijks defrosts zijn geweest. Afgelopen paar dagen wel een aantal defrosts gehad, die gingen op SWW nadat ik foutmelding 418 over het vuilfilter weer kreeg.

Bij mij staat de buitenunit relatief ver van de binnenunit, hier zit ongeveer 13 meter leidingwerk tussen. Ik zat mij af te vragen of dat iets met deze melding te maken zou hebben. Wellicht verwacht de buitenunit onmiddellijk warm water zodra de defrost cycle begonnen is, maar duurt dit even voordat het warme water de buitenunit bereikt heeft.

Ik heb de nieuwe update trouwens nog niet geïnstalleerd, wijzigingen zijn geloof ik niet echt relevant voor mij, ik wacht dus nog wel even.
@Luchtenburger
Bij mij zit er ook aardig wat leidingwerk tussen binnen en buitenunit. Ik gok dat de afstand tussen die twee een meter of 9 is.

• havisoft

@Luchtenburger Bij mij is de afstand ca 9 meter

• Luchtenburger
Dank voor de snelle reacties, hier lijken wij iets gemeenschappelijks in de configuraties te hebben.

Zoals @macbelly aangeeft ziet het er naar uit dat de temperaturen rond de kerstdagen weer zakken tot rond het vriespunt.
Ik zal dan eens weer proberen om het defrost gedrag te analyseren, wellicht ook beter de parameters van de buitenunit zelf in de gaten gaan houden.

Daarna maar eens zien of ik voldoende info heb om weer eens een mail naar NIBE te sturen.

• Biggles
Luchtenburger schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:06:
Dank voor de snelle reacties, hier lijken wij iets gemeenschappelijks in de configuraties te hebben.

Zoals @macbelly aangeeft ziet het er naar uit dat de temperaturen rond de kerstdagen weer zakken tot rond het vriespunt.
Ik zal dan eens weer proberen om het defrost gedrag te analyseren, wellicht ook beter de parameters van de buitenunit zelf in de gaten gaan houden.

Daarna maar eens zien of ik voldoende info heb om weer eens een mail naar NIBE te sturen.
@Luchtenburger

Om te kijken of er nog meer overeenkomsten zijn naast het lange leidingwerk, nog wat extra info.
Ik heb dus een grundfos upm2 25-70. Tijdens verwarmen staat deze altijd op 100%. Alleen bij verwarmen SWW varieert de pompsnelheid.

In de handleiding staat dat er een minimale flow van 0,32l/sec nodig is voor een defrost. Nu weet ik niet of ik dat haal op de vloerverwarming en ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet, aangezien de defrosts in februari nog via de vloerverwarming liepen en nu niet meer. Er is niets aan het systeem veranderd.

• Luchtenburger
Biggles schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:58:
[...]

@Luchtenburger

Om te kijken of er nog meer overeenkomsten zijn naast het lange leidingwerk, nog wat extra info.
Ik heb dus een grundfos upm2 25-70. Tijdens verwarmen staat deze altijd op 100%. Alleen bij verwarmen SWW varieert de pompsnelheid.

In de handleiding staat dat er een minimale flow van 0,32l/sec nodig is voor een defrost. Nu weet ik niet of ik dat haal op de vloerverwarming en ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet, aangezien de defrosts in februari nog via de vloerverwarming liepen en nu niet meer. Er is niets aan het systeem veranderd.
Ik heb een VVM S320 binnenunit waar de pomp in zit. Aan het begin van dit stookseizoen stond die ook continu op 100% met een flow van ongeveer 22,5l/m
Ik heb de DoT en dT parameters aangepast, de pomp draait nu continu op 80%, de flow is ongeveer 19,5l/m.

Met de 22,5l/m (of 0,37l/s) op 100% (waarop de pomp draait bij een defrost) is de flow dus hoger dan de eis van 0,32l/s

Verder heb ik een buffer in serie van 90 liter. Ik vraag mij af of deze nog nodig is, initieel had ik naregeling op de vloerverwarming, maar die heb ik er af gehaald. Volgens mij moet er nu dus altijd voldoende volume beschikbaar zijn.

Al met al ben ik momenteel tevreden over het regelgedrag van het systeem, het is intussen veel rustiger dan vorig jaar. Ik weet niet of dit komt door firmware updates of door het aanpassen van parameters (of een combinatie van beide)
Het enige wat ik nog graag zou verbeteren is het defrost gedrag. Hier wordt het regelgedrag van het systeem instabiel van en dus inefficiënt.

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:29

Bij mij is de afstand ~23 meter, ik heb echter geen S-serie …

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een aanbieding liggen voor een F2050-6 i.c.m. een Nibe Prepaer MHB 05 binnenunit. Betreft een woning uit 1978 met 5cm spouwisolatie en vloerverwarming uit 2008 (slakkenhuis h.o.h. 15, vloerisolatie 7cm pir) en boven radiatoren, woonoppervlakte +/-250m2 waarvan +/- 100m2 op begane grond in de praktijk verwarmd + badkamer + 1 werkkamer met radiator.

Voor mijn gevoel is de 8KW unit vrij krap bemeten al is het in een hybride opstelling. Ik ga nog wat meer info vragen over de verwachting qua verwarming/energieverbruik etc. Is dit uberhaupt een reele optie voor een dergelijke woning?

Daarnaast willen we de buitenunit aan de andere kant van de woning neerzetten gezien dat de enige locatie is waar we zelf, en de buren geen last hebben van het geluid, de afstand is echter 25 meter tussen de binnen en buitenunit, zitten er limitaties op qua afstand?

• warsame
Avvd schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:52:
Ik heb een aanbieding liggen voor een F2050-6 i.c.m. een Nibe Prepaer MHB 05 binnenunit. Betreft een woning uit 1978 met 5cm spouwisolatie en vloerverwarming uit 2008 (slakkenhuis h.o.h. 15, vloerisolatie 7cm pir) en boven radiatoren, woonoppervlakte +/-250m2 waarvan +/- 100m2 op begane grond in de praktijk verwarmd + badkamer + 1 werkkamer met radiator.

Voor mijn gevoel is de 8KW unit vrij krap bemeten al is het in een hybride opstelling. Ik ga nog wat meer info vragen over de verwachting qua verwarming/energieverbruik etc. Is dit uberhaupt een reele optie voor een dergelijke woning?

Daarnaast willen we de buitenunit aan de andere kant van de woning neerzetten gezien dat de enige locatie is waar we zelf, en de buren geen last hebben van het geluid, de afstand is echter 25 meter tussen de binnen en buitenunit, zitten er limitaties op qua afstand?
Mijn installateur adviseerde minimaal een 8 kW-unit in een hybride opstelling. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Nibe F2040-6 all-electric met een 200 L boiler.
Het huis is comfortabel warm met een jaarverbruik van circa 3.000 kWh.
Ik verwarm uitsluitend met radiatoren, verwarmde oppervlak beneden bedraagt 78 m². verder verwarm ik nog 2 slaapkamers in de eerst verdieping(sins kort) en een badkamer.
De afstand tussen de buitenunit en de SMO S40 is ongeveer 13 meter.
De woning is gebouwd in 1952 en heeft een matige isolatie.

• macbelly
  • Niet online

Warmteverlies/transmissieberekening (laten) maken?

• Knowbody
macbelly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:33:
[...]

Warmteverlies/transmissieberekening (laten) maken?
Een installateur die deze setup adviseert in plaats van een 12 kW weet wat die doet.

• kayano55
Knowbody schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Ok. Dan doe je dit:

Je laat de RMU meedoen, en maakt (langdurig en vaak) notities van de berekende aanvoertemperatuur en de buitentemperatuur zodat je een beeld krijgt met welke temperaturen het systeem werkt.

Nibe schrijft dat in elke handleiding voor de installateur

"De ruimtesensor is aangesloten op klem-
menstrook AA100-X10:2 en op een willekeurige ingang
op klemmenstrook AA100-X11.
Indien er een ruimtesensor wordt gebruikt om de kamer-
temperatuur in °C te wijzigen en/of om de kamertempe-
ratuur te finetunen, moet de sensor worden geactiveerd
in menu 1.3 "Instellingen ruimtesensor".
Als er een ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer
met vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weer-
gavefunctie te hebben en geen functie ter controle van
de kamertemperatuur"

Verder staat er dit:

[Afbeelding]
Ik heb dit nagevraagd bij NIBE en dit was de reactie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Paw2JvyUgOBI5pAfS16MYXEoVzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GGox0iuAeokHjHxVDJh1vgVe.png?f=fotoalbum_large

Ik had het ook het stukje van de installateurshandleiding meegestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UifupLKa9mMxXUatXV5izCxnJU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wflC3NOzBxT66VYqV3ZWe9WL.png?f=user_large

• Skipperhenk
Ik ben er nog niet achter hoe ik de instelling van de RMU kan controleren in de vvm-S320 want hier kan ik de RMU 40 bijvoorbeeld een halve graad ophogen en dan gaat volgens mij de buitenunit toch eerder en langer draaien.
Dus is het niet alleen een weergave functie.
Hier 100m2 vloerverwarming B.G waar ook de RMU hangt.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Skipperhenk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:29:
Ik ben er nog niet achter hoe ik de instelling van de RMU kan controleren in de vvm-S320 want hier kan ik de RMU 40 bijvoorbeeld een halve graad ophogen en dan gaat volgens mij de buitenunit toch eerder en langer draaien.
Dus is het niet alleen een weergave functie.
Hier 100m2 vloerverwarming B.G waar ook de RMU hangt.
Je kunt gewoon zelf instellen of de RMU wel of niet daadwerkelijk invloed heeft. Alleen Nibe raadt in de installateurs handleiding beïnvloeding door de RMU dus af bij vloerverwarming.

Zelf sta ik er een beetje gemengd in, op zich werkt de RMU sinds de introductie van ML ook met vloerverwarming prima zolang de omstandigheden niet te veel wisselen. Dan heb je met de juiste stooklijn een prima regeling. Als de omstandigheden echter ineens flink wisselen dan reageert het systeem door de vloerverwarming te traag op de correcties door de RMU waardoor die veel te extreem gaat over corrigeren. Dus ik snap het advies van Nibe ook wel weer.

• Knowbody
kayano55 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:16:
[...]

Ik heb dit nagevraagd bij NIBE en dit was de reactie:

[Afbeelding]

Ik had het ook het stukje van de installateurshandleiding meegestuurd.

[Afbeelding]
Mooi!

Wat zou het dan fijn zijn als Nibe NL dat dan ook even aanpast danwel rechtzet in hun manuals.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-01 18:46
Luchtenburger schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb een VVM S320 binnenunit waar de pomp in zit. Aan het begin van dit stookseizoen stond die ook continu op 100% met een flow van ongeveer 22,5l/m
Ik heb de DoT en dT parameters aangepast, de pomp draait nu continu op 80%, de flow is ongeveer 19,5l/m.

Met de 22,5l/m (of 0,37l/s) op 100% (waarop de pomp draait bij een defrost) is de flow dus hoger dan de eis van 0,32l/s

Verder heb ik een buffer in serie van 90 liter. Ik vraag mij af of deze nog nodig is, initieel had ik naregeling op de vloerverwarming, maar die heb ik er af gehaald. Volgens mij moet er nu dus altijd voldoende volume beschikbaar zijn.

Al met al ben ik momenteel tevreden over het regelgedrag van het systeem, het is intussen veel rustiger dan vorig jaar. Ik weet niet of dit komt door firmware updates of door het aanpassen van parameters (of een combinatie van beide)
Het enige wat ik nog graag zou verbeteren is het defrost gedrag. Hier wordt het regelgedrag van het systeem instabiel van en dus inefficiënt.
Die 22.5l/m zit precies op de grens. Ik moet zorgen, dat de anti-vorst radiatoren in de schuur open blijven, dan zit ik ook op zoiets en dan gaat het net op het CV water. Als ze in februari door de zon dichtlopen heb ik ook een probleem en begint hij op SWW.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Luchtenburger
LangeFries schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:59:
[...]

Die 22.5l/m zit precies op de grens. Ik moet zorgen, dat de anti-vorst radiatoren in de schuur open blijven, dan zit ik ook op zoiets en dan gaat het net op het CV water. Als ze in februari door de zon dichtlopen heb ik ook een probleem en begint hij op SWW.
Dan is de vraag hoe ik de flow kan verhogen. Ik heb een vloerverdeler met 12 groepen, daar moet toch voldoende water doorheen kunnen?
Zie ook mijn post Luchtenburger in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

• LangeFries
Luchtenburger schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:29:
[...]

Dan is de vraag hoe ik de flow kan verhogen. Ik heb een vloerverdeler met 12 groepen, daar moet toch voldoende water doorheen kunnen?
Daar moet veel meer doorheen kunnen, als je dat met mijn 6 radiatoren en 5 vv groepen vergelijkt. De vv is ook nog ouderwets bijverwarming, dus niet optimaal. Ik heb nooit begrepen, hoe er bij mij 22l/m doorheen kan, maar het gebeurt wel.

• Knowbody
Luchtenburger schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:29:
[...]

Zoek even in dit topic op Watts verdeler.

Ik heb de handleiding daarvan gepost. Daar staat waar je het debiet mee afstelt.

Verder vind ik het maar raar geknutsel bij die retour vd verdeler met die T-afsplitsing bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 19-12-2025 21:51 ]

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:57
Knowbody schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:14:
[...]

Mooi!

Wat zou het dan fijn zijn als Nibe NL dat dan ook even aanpast danwel rechtzet in hun manuals.
Waarom? De firma Picobello moet ook wat te doen hebben ;-)

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Knowbody
martius schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:53:
[...]

Waarom? De firma Picobello moet ook wat te doen hebben ;-)
Dat is waar.

• macbelly
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:45:
[...]

Je kunt gewoon zelf instellen of de RMU wel of niet daadwerkelijk invloed heeft. Alleen Nibe raadt in de installateurs handleiding beïnvloeding door de RMU dus af bij vloerverwarming.

Zelf sta ik er een beetje gemengd in, op zich werkt de RMU sinds de introductie van ML ook met vloerverwarming prima zolang de omstandigheden niet te veel wisselen. Dan heb je met de juiste stooklijn een prima regeling. Als de omstandigheden echter ineens flink wisselen dan reageert het systeem door de vloerverwarming te traag op de correcties door de RMU waardoor die veel te extreem gaat over corrigeren. Dus ik snap het advies van Nibe ook wel weer.
Vorig stookseizoen (ons eerste) heb ik geëxperimenteerd met ruimteregeling via de RMU S40 icm vloerverwarming. Dat was geen succes met name vanwege warmtebuffering van de vloer. Ook ondersteunt mijn S-series wp geen combinatie van WAR met ruimtecompensatie door de RMU S40. ML heb ik vooralsnog links laten liggen.
Ik draai volledig op stooklijn en dat bevalt me prima. Op het eind van vorig stookseizoen had ik de goeie lijn te pakken en heb tot nu toe niets meer hoeven te wijzigen. Dat betekent weinig variatie in kamertemperatuur en lange runs van de compressor op lage toeren (20hz of iets daarboven, gemiddelde lengte van de run meer dan 4 uur sinds 1 september).

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:50
Knowbody schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:21:
@havisoft

Dat hoeft niet zo te zijn wanneer iedere afgaande groep van de verdeler is ingeregeld op het juiste debiet. Daarnaast is de vraag of de verdeler vanwege diameters van de aanvoerleiding niet beperkt wordt in het maximale debiet wat de unit maximaal kan onttrekken aan het systeem.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:58

HRV

In een hybride opstelling zal het best werken.
Maar wat voor vermogen heb je nodig als je volledig van het gas af zou willen?

Er zijn in NL duizenden "hybride" opstellingen gemaakt waarbij de WP zwaar onderbemeten is en als die mensen ooit van het gas of willen of moeten dan zullen ze een andere buitenunit moeten aanschaffen.

In dat geval is goedkoop dus duurkoop, afhankelijk over hoeveel jaar je dat zou willen.
Ik zou zelf altijd kijken naar wat de woning nodig heeft als ik van het gas af zou zijn. Als het extreem koud is kan die ketel dan nog mee doen, maar je wilt niet afhankelijk zijn van de ketel lijkt me. Misschein wel voor SWW, maar dat is een keuze ivm bijvoorbeeld beperkte ruimte voor een boilervat.

• Luchtenburger
Knowbody schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:46:
[...]

Zoek even in dit topic op Watts verdeler.

Ik heb de handleiding daarvan gepost. Daar staat waar je het debiet mee afstelt.

Verder vind ik het maar raar geknutsel bij die retour vd verdeler met die T-afsplitsing bijvoorbeeld.
Dank voor deze tip d:)b
Ik heb die handleiding bekeken, ik wist niet dat dit zo werkte. Ik probeerde de flow ook in te stellen met de flowmeters zelf.
Ik heb de stelschroeven in de retour maximaal open gezet, maar dat maakt geen verschil.
Vervolgens heb ik alles (groepen van de vloerverdeler en radiatoren) eens dicht gedraaid. Bij sommige groepen lukt het niet om de groep dicht te draaien met de stelschroef in de retour (ik zie niets aan de flowmeter veranderen). Ik heb alle groepen dus ook afgesloten met de flowmeters (daarna gaf elke flowmeter wel 0l/m aan)
De pomp gaat dan naar 97%, de flow is 9.3l/m (dat zal dan door de bypass gaan neem ik aan).
Vervolgens heb ik de groepen één voor één open gedraaid. Bij de eerste groepen gaat de flow dan naar iets van 3l/m. Bij ongeveer 6 groepen open zit ik op een flow van de warmtepomp van 19-20l/m. Daarna gaat de flow nauwelijks omhoog. Bij alle groepen open is de flow voor elke groep ongeveer 2l/m, sommigen zijn maar iets meer dan 1l/m.
Nadat ik de radiatoren ook weer open heb gezet, zit ik weer op een flow van ongeveer 22.5l/m (bij 97% pompsnelheid).
Ik geloof dus toch dat er in mijn leidingwerk niet helemaal lekker zit.

• Knowbody
@Luchtenburger de verdeler krijgt dan te weinig debiet aangeboden lijkt het.

Voetventielen dienen eigenlijk voor het behangen, in de radiator te verwijderen dus.

In de aanvoer van de radiator kan het zijn dat er een instelbare inlaat is toegepast. Dat moet je ook maar net weten, dan is die daar geknepen.

• Skipperhenk
Knowbody schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:55:
@Luchtenburger de verdeler krijgt dan te weinig debiet aangeboden lijkt het.

Voetventielen dienen eigenlijk voor het behangen, in de radiator te verwijderen dus.

In de aanvoer van de radiator kan het zijn dat er een instelbare inlaat is toegepast. Dat moet je ook maar net weten, dan is die daar geknepen.
Voetventielen zijn volgens mij ventielen, niet alleen voor het behangen :) Daar zit een ventiel wat de retour kan aanpassen. Een belangrijk onderdeel dus voor de doorstroming in de radiatoren.
Wil je dat allemaal (dus ook de vloerverwarming) waterzijdig inregelen, dan ben je wel een paar uurtjes bezig.
Eigenlijk is dan ook een warmtebeeld camera heel makkelijk om de stroming te kunnen volgen/meten.

• Biggles
Luchtenburger schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:24:
[...]

@Luchtenburger

Tot mijn grote verbazing schakelde mijn systeem vannacht ineens om van defrosts op SWW naar vloerverwarming. Niets veranderd aan het systeem. Ben benieuwd wat het systeem vanavond gaat doen, maar ik ben het spoor bijster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3RP3NEhqWCz6DB_XY9EuYOf07U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4CCHqWrlZota03GhREOhXeV.jpg?f=fotoalbum_large

• LangeFries
@Biggles heb je radiatorthermostaten of zo, die vannacht opengingen vanwege warmtevraag en daardoor een hogere flow mogelijk maakten?

• Biggles
LangeFries schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:55:
@Biggles heb je radiatorthermostaten of zo, die vannacht opengingen vanwege warmtevraag en daardoor een hogere flow mogelijk maakten?
Nee, dat is niet gebeurd. Ik heb 3 radiatoren (met thermostaatkranen) openstaan vanwege de extra flow. Het wordt nooit zo warm op de slaapkamers dat de thermostaatkranen dicht gaan. Ik heb in de weken ervoor nog extra radiatoren open gezet voor nog meer flow, maar dat leverde niets op. Die heb ik maar weer dicht gezet. En dan vannacht ineens dit beeld.

• cgms
Sinds de update een tijd terug liepen de defrosts bij mij veel beter. Sinds vanmiddag echter een probleem. De compressor frequentie loopt niet zo ver op als voorheen, en ook de evaporator temperatuur loopt niet meer zo ver op aan het einde van de defrosts. Uiteindelijk ging hij steeds korter na elkaar ontdooien, en kwam er een ondooifout. Ik heb de smo s40 opnieuw opgestart, maar het probleem lijkt te blijven. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llAw3TsCT5ylw-cnlfdelFSONgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sviDgRBqptWKDvSrbT759mm5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtrLJ9CcRjjWHrQA8LQ8zSCUnrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9a8zCRAgsx6JEH5nFgWYwRlI.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-01 17:52
Kan iemand mij helpen.
Mijn installatie is redelijk standaard volgens onderstaand schema.
D.m.v. 3-wegklep verwarming van boiler door warmtepomp op bovenste spiraal
Van maart tot oktober wordt de boiler mede dmv solar op de onderste spiraal verwarmd.
Doordat er alleen WP verwarming bovenin het vat plaatsvind wordt er maar een klein deel van de 200 liter water verwarmd.
Indien het SWW niet meer toereikend is wordt het water na verwarmd door een CV ketel.
Nu wil ik de naverwarming door CV laten vervallen en de elektrische verwarming onder in het vat combineren met WP spiraal bovenin..
Is er in de SMO 40 een instelling die dat kan realiseren? Welke instellingen zijn hier voor nodig?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex3pvPnlBKWNfck-ozMiLM6g4vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TyWY4D5hhNpkgimz4cEHLwMk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door pbleijsw op 20-12-2025 22:19 . Reden: wijziging ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• havisoft
Ik heb hier al een aantal keren gelezen over de foutmelding ontdooifout ID 236. Nu heb ik vannacht ook deze foutmelding gekregen helaas. Ik lees hier alleen als oplossing het met een kacheltje oid ontdooien van de buitenunit of het langdurig uitzetten van de warmtepomp. Heeft iemand nog suggesties wat ik zou kunnen doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pph2g4Gr-FfRpza5Kq0TcoSMXko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwdPKvNQtjsgz1uBLOsFe4av.jpg?f=fotoalbum_large

Na een reset en een defrost van 20 minuten! lijkt het probleem gelukkig verholpen te zijn. Hopelijk blijft het bij deze ene keer.

[ Voor 8% gewijzigd door havisoft op 21-12-2025 12:31 ]

• cgms
Zo zag hij er bij mij ook uit. Onderin nog steeds bevroren. Lijkt me dan een nibe fout.

• MarcKeulers
pbleijsw schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:07:
Kan iemand mij helpen.
Mijn installatie is redelijk standaard volgens onderstaand schema.
D.m.v. 3-wegklep verwarming van boiler door warmtepomp op bovenste spiraal
Van maart tot oktober wordt de boiler mede dmv solar op de onderste spiraal verwarmd.
Doordat er alleen WP verwarming bovenin het vat plaatsvind wordt er maar een klein deel van de 200 liter water verwarmd.
Indien het SWW niet meer toereikend is wordt het water na verwarmd door een CV ketel.
Nu wil ik de naverwarming door CV laten vervallen en de elektrische verwarming onder in het vat combineren met WP spiraal bovenin..
Is er in de SMO 40 een instelling die dat kan realiseren? Welke instellingen zijn hier voor nodig?[Afbeelding]
Hi pbleijsw,
De mi meest energie efficiënte manier is een circulatie over je SWW vat aan te leggen dat reageert op de dT tussen bt6 en bt7, maar dat is klussen en kijken hoe af te stellen … in dit geval pomp je of het koude water naar boven of het warme water naar beneden en mengt het water in je vat waardoor de hoeveelheid warmte in het vat stijgt en je langer ermee kunt doen …
Of je verhoogd de temperatuur zodanig dat je wp het niet aankan en de hulp van een externe bron, de elektrische verwarming in je SWW vat, erbij vraagt. In mijn geval doe ik een keer per week een legionella run tot 58 graden en op gegeven moment schakelt de SMO40 de ELK en het elektrisch element in het SWW vat in, de wp gaat uit maar de flow blijft en je krijgt dan extra warmte vanuit het elektrisch element naast de ELK. Na zoveel tijd stopt de SWW run vanzelf ook al haalt ie de temperatuur niet … menu 5.1.12.
Geen idee wat voor elektrisch element je hebt, de mijne heeft een temperatuurbegrenzer, die kun je ook gebruiken.
Hoe is je element nu geschakeld, je hebt een SMO40, dus ik kan wat settings en foto’s delen!

• MarcKeulers
havisoft schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:17:
Ik heb hier al een aantal keren gelezen over de foutmelding ontdooifout ID 236. Nu heb ik vannacht ook deze foutmelding gekregen helaas. Ik lees hier alleen als oplossing het met een kacheltje oid ontdooien van de buitenunit of het langdurig uitzetten van de warmtepomp. Heeft iemand nog suggesties wat ik zou kunnen doen?
[Afbeelding]
Hoi havisoft en @cgms , bij de SMO40 kun je handmatig ontdooien zie foto … wellicht te proberen voordat je met de föhn gaat werken, vandaag is het warmer :-) …Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKNBl55pAfRNWdOYyZupwzzjGHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQAZrZ6ObD4vUIETKO2FY4sC.jpg?f=fotoalbum_large

• AnJaJoRe
MarcKeulers schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:54:
[...]

Hi pbleijsw,
De mi meest energie efficiënte manier is een circulatie over je SWW vat aan te leggen dat reageert op de dT tussen bt6 en bt7, maar dat is klussen en kijken hoe af te stellen … in dit geval pomp je of het koude water naar boven of het warme water naar beneden en mengt het water in je vat waardoor de hoeveelheid warmte in het vat stijgt en je langer ermee kunt doen …
Of je verhoogd de temperatuur zodanig dat je wp het niet aankan en de hulp van een externe bron, de elektrische verwarming in je SWW vat, erbij vraagt. In mijn geval doe ik een keer per week een legionella run tot 58 graden en op gegeven moment schakelt de SMO40 de ELK en de spiraal in het SWW vat in, de wp gaat uit maar de flow blijft en je krijgt dan extra warmte vanuit het elektrisch element naast de ELK. Na zoveel tijd stopt de SWW run vanzelf ook al haalt ie de temperatuur niet … menu 5.1.12.
Geen idee wat voor elektrisch element je hebt, de mijne heeft een temperatuurbegrenzer, die kun je ook gebruiken.
Hoe is je element nu geschakeld, je hebt een SMO40, dus ik kan wat settings en foto’s delen!
@pbleijsw De tekening en het probleem beziende vroeg ik me af waar de BT6 zit, zit die niet te hoog in het vat?, zou verplaatsen naar onderin helpen?

• pbleijsw
AnJaJoRe schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:36:
[...]

@pbleijsw De tekening en het probleem beziende vroeg ik me af waar de BT6 zit, zit die niet te hoog in het vat?, zou verplaatsen naar onderin helpen?
Bt6 zit onderin

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• pbleijsw
MarcKeulers schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:54:
[...]

Hi pbleijsw,
Of je verhoogd de temperatuur zodanig dat je wp het niet aankan en de hulp van een externe bron, de elektrische verwarming in je SWW vat, erbij vraagt. In mijn geval doe ik een keer per week een legionella run tot 58 graden en op gegeven moment schakelt de SMO40 de ELK en het elektrisch element in het SWW vat in, de wp gaat uit maar de flow blijft en je krijgt dan extra warmte vanuit het elektrisch element naast de ELK. Na zoveel tijd stopt de SWW run vanzelf ook al haalt ie de temperatuur niet … menu 5.1.12.
Dank voor je reactie.
Ik heb geen ELK. De WP kan de verwarming van het huis gedurende de winter goed aan.
Nu probeer ik ook het SWW met de WP te doen
Het 3 kW elektrische element is via een HR 10 hulprelais aangesloten.
Alleen weet ik niet waar ik de aansturing van het relais op de SMO 40 aan moet sluiten en welke instellingen daarbij horen om de hele tank te verwarmen. incl. een getimede legionella run.
Stapgeregelde bijverwarming krijg ik niet werkend.

• Knowbody
@pbleijsw

Ik neem aan dat de gasketel middels aan-uit contact wordt gestuurd om de naverwarming te activeren.
Dat contact vanuit de SMO zou dan in plaats van de gasketel het relais van je 3 kW spiraal moeten aansturen lijkt me.

• wickydude
Knowbody schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:09:
@pbleijsw

Ik neem aan dat de gasketel middels aan-uit contact wordt gestuurd om de naverwarming te activeren.
Dat contact vanuit de SMO zou dan in plaats van de gasketel het relais van je 3 kW spiraal moeten aansturen lijkt me.
Ik denk het eigenlijk niet. De meeste sww naverwarmingsketels werken met een flowmeter om te zien of er ww gevragd wordt en een instelling voor sww watertemperatuur. Is het inkomende water kouder dan ingesteld dan schakelt de ketel zichzelf in.
Ik denk dat het element als bijverwarming na q10 is ingesteld. Wat gebeurt er als de stand Luxe gekozen wordt met een stoptemperatuur van 60 of zo?? Dan zou waarschijnlijk het element op een gegeven moment ingeschakeld moeten worden als de wp niet hoger kan komen .

• wickydude
Een 3kW element heeft waarschijnlijk alleen maar die ene stap van 3kW…

• warsame
Is er iemand die alleen met radiatoren verwarmt en kan aangeven welke waarde Pressure (BP4) normaal heeft in menu 3.1.8.1 van de SMO S40?
Bij mij staat deze nu op 27,4 bar (tijdens SWW-bedrijf) en tijdens verwarmen meestal rond de 22 bar.
Ik kan in de handleiding niet vinden wat een normale waarde is en dit lijkt mij vrij hoog.

Verder heb ik alles op default staan voor DM en DOT in menu 7.1.10.x. en 7.1.6.3. Dit staan bij bij alleemaal op default.
Voor mensen met alleen radiatoren: wat hebben jullie hier ingesteld en regelen jullie de warmtevraag weersafhankelijk in combinatie met een ruimtesensor, of gebruiken jullie één van beide? Ik wil eindelijk eens kijken of het wat rustiger gaat als ik WAR inregel eerst en misschien daarna icm ruimte sensor correctie.

• Knowbody
warsame schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:48:
Is er iemand die alleen met radiatoren verwarmt en kan aangeven welke waarde Pressure (BP4) normaal heeft in menu 3.1.8.1 van de SMO S40?
Bij mij staat deze nu op 27,4 bar (tijdens SWW-bedrijf) en tijdens verwarmen meestal rond de 22 bar.
Ik kan in de handleiding niet vinden wat een normale waarde is en dit lijkt mij vrij hoog.

Verder heb ik alles op default staan voor DM en DOT in menu 7.1.10.x. en 7.1.6.3. Dit staan bij bij alleemaal op default.
Voor mensen met alleen radiatoren: wat hebben jullie hier ingesteld en regelen jullie de warmtevraag weersafhankelijk in combinatie met een ruimtesensor, of gebruiken jullie één van beide? Ik wil eindelijk eens kijken of het wat rustiger gaat als ik WAR inregel eerst en misschien daarna icm ruimte sensor correctie.
26.x bar hier 46 Hz R410A
Radiatoren

19.6 85 Hz R32
Vvw

• warsame
Knowbody schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:12:
[...]

26.x bar hier 46 Hz R410A
Radiatoren

19.6 85 Hz R32
Vvw
Top. dank je. niks om over zorgen te maken dus.
Ik ben nog benieuwd over de andere instellingen en zo!

• MarcKeulers
pbleijsw schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:47:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik heb geen ELK. De WP kan de verwarming van het huis gedurende de winter goed aan.
Nu probeer ik ook het SWW met de WP te doen
Het 3 kW elektrische element is via een HR 10 hulprelais aangesloten.
Alleen weet ik niet waar ik de aansturing van het relais op de SMO 40 aan moet sluiten en welke instellingen daarbij horen om de hele tank te verwarmen. incl. een getimede legionella run.
Stapgeregelde bijverwarming krijg ik niet werkend.
Wellicht heb je hier iets aan? https://www.nibe.eu/downl...neetschakelaars_jul21.pdf
Wat is het type nummer van je elektrische element en heeft het een magneetschakelaar of niet ?
Je moet ook de draden in je hr10 gaan volgen naar je SMO40 om erzeker van te zijn dat ze juist aangesloten zijn. Ik neem aan dat je elektrisch element zijn eigen groep heeft in de meterkast ? 3000 watt is niet niks ..

• pbleijsw
wickydude schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:21:
[...]

Ik denk het eigenlijk niet. De meeste sww naverwarmingsketels werken met een flowmeter om te zien of er ww gevragd wordt en een instelling voor sww watertemperatuur. Is het inkomende water kouder dan ingesteld dan schakelt de ketel zichzelf in.
Ik denk dat het element als bijverwarming na q10 is ingesteld. Wat gebeurt er als de stand Luxe gekozen wordt met een stoptemperatuur van 60 of zo?? Dan zou waarschijnlijk het element op een gegeven moment ingeschakeld moeten worden als de wp niet hoger kan komen .
Idd de ketel wordt nu zodanig aangestuurd dat als het water in de boiler onder de 40 graden komt (Met een aparte thermostaatsensor naast BT7 dus boven in de boiler) en er WW via de flowsensor van de ketel wordt gevraagd dat deze dan gaat naverwarmen.
Omdat de WP alleen bovenin de boiler verwarmt is er te weinig warm water voor 2 personen om te douchen zonder naverwarming.
Daarom wil ik die naverwarming elimineren door ervoor te zorgen dat met de WP en het 3 kW element de hele boiler 200l op de gewenste watertemperatuur brengen en houden.
Het elektrisch element is een 3 fase unit die ik dmv een extern hulprelais aan kan sturen. Ik zoek nu nog een instelling waarbij in de SMO een contact inkomt die door BT6 aangestuurd wordt.
Ik heb stapgeregelde bijverwarming na q10 ingesteld maar op geen van de staprelais AA7-X2 wordt geschakeld.
Moet ik soms ook nog bij accessoires wat instellen? zie foto's
Of zou ik parallel aan de WW stand van de driewegklep het hulprelais aan kunnen sturen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdOACro6muZCDltTxhQxEspjLpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmJ7coh1S69CuFgZWo0hjwC7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MDHCDg3Y2RymjgvLh5rFIawJWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcQIkYjcKiYYSAql94O0VZQE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5yqG75h8NzLANFsg3Ut7QYEYN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yy670G7TTOiHGUjCGi1VASEG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PA_67fjtrOSQmE5cG3ngrYfjt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnF3EdIwWsO84gRYhKnmP7EW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvfImySOBPffkTg-UP4hVEvAxxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eirqrbYZIUIK72YY7cRcujrv.jpg?f=fotoalbum_large

• pbleijsw
MarcKeulers schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:59:
[...]

Wellicht heb je hier iets aan? https://www.nibe.eu/downl...neetschakelaars_jul21.pdf
Wat is het type nummer van je elektrische element en heeft het een magneetschakelaar of niet ?
Je moet ook de draden in je hr10 gaan volgen naar je SMO40 om erzeker van te zijn dat ze juist aangesloten zijn. Ik neem aan dat je elektrisch element zijn eigen groep heeft in de meterkast ? 3000 watt is niet niks ..
zie mijn quote aan wickydude

Pagina: 1 ... 104 ... 114 Laatste