Ik heb de afgelopen periode mijn warmtepompinstallatie wat intensiever gemonitord en hieronder mijn bevindingen op basis van de grafieken (temperaturen, graadminuten, compressorfrequentie en verbruik).
Wat vooral opvalt, is dat het systeem momenteel erg rustig en stabiel draait. De warmtepomp zit al langere tijd netjes rond de setpoint en blijft daar zonder grote uitschieters hangen. De runs zijn lang en gelijkmatig, met een relatief laag elektrisch vermogen. Het totale dagverbruik blijft beperkt, terwijl de warmteafgifte duidelijk voldoende is om het huis comfortabel te houden.
De aanvoer- en retourtemperaturen laten een consistent patroon zien met een kleine Delta T, wat past bij een relatief hoge flow en een lage aanvoertemperatuur. Dit sluit goed aan bij mijn situatie met uitsluitend radiatoren. De graadminuten bewegen geleidelijk en zonder grote zaagtandpatronen, wat erop wijst dat de regeling niet aan het pendelen is maar netjes corrigeert.
De compressorfrequentie laat zien dat de warmtepomp het grootste deel van de tijd op een laag tot middelhoog toerental draait, met slechts incidentele pieken. Dit bevestigt het beeld van lange, stabiele runs in plaats van korte starts en stops. Ook het elektrisch verbruik volgt dit beeld: geen scherpe aan/uit-pieken, maar een gelijkmatige belasting over de dag.
Wat daarnaast opvalt, is het geluidsniveau. De afgelopen twee dagen hoor ik de buitenunit nauwelijks meer vanaf de slaapkamer. Dat is een duidelijk verschil ten opzichte van de situatie vóór de installatie van het extra buffervat, toen de unit hoorbaar onrustiger en vaker op hogere vermogens draaide.
/f/image/RRJQfpLFSsC1Q2MTx2hbcEsr.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben vooral benieuwd hoe dit gedrag zich gaat ontwikkelen wanneer de buitentemperaturen onder nul komen. Als het systeem dit rustige en stabiele karakter weet vast te houden bij kouder weer, dan lijkt deze opstelling de goede kant op te gaan. Voor nu wil ik het nog een paar dagen blijven volgen voordat ik definitieve conclusies trek, maar de eerste indruk is in ieder geval positief. Ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoe jullie daar tegenaan kijken.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40