Vraag

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik ben me aan het voorbereiden om de MHI (Mitsubishi Heavy Industries) warmtepompinstallatie die in ons huis zat bij aankoop te "optimaliseren". Vrijwel dezelfde installatie wordt ook geleverd door Nibe.

Een overzichtje:
OmschrijvingMHINibeOpmerkingen
ControllerRC-HY40SMO40Identiek
Buiten unitFDCW140VNXAMS10-16Identiek
Binnen (split) unitHSB140HBS05-16Afwijkend
Wij wonen in Portugal, normen zijn hier anders. Ik heb geen warm gevoel bij de deskundigheid van de installateur. Alles is met 25mm MLB aangelegd. Dit terwijl, in de WP ruimte, er een splitsing is gemaakt naar drie verdelers in de woning. Deze verdelers zijn op de splitter (splitsing?) aangesloten met 26mm slang. De splitter zelf is uitgevoerd in 28mm koper. Leidingwerk is slordig, met veel haakse koppelingen en slecht geïsoleerd. Ook is er een parallel (4 aansluitingen) buffervat van 250 ltr. SWW-vat is maar liefst 500 liter (incl thermo-siphons...).

Ik wil al het WP leidingwerk tot aan de splitter overdoen in 32 mm Uponor. Uiteraard pas in het voorjaar/zomer. Maar ik sta nu al af en toe te kijken hoe de leidingen zouden moeten gaan lopen en daarbij loop ik soms tegen uitdagingen aan.

Bijvoorbeeld deze:
De driewegklep (Nibe EMV110 889i0-K) zou eigenlijk met de motor aan de onderkant gemonteerd moeten worden omdat de aanvoer vanuit de binnenunit van boven komt. Maar volgens het installatie-manual van de klep wordt dat sterk afgeraden ivm mogelijke schade aan de motor bij lekkages.
Uiteraard ben ik eigenwijs genoeg om dit advies te negeren. Ik heb gezocht bij Nibe of zij een oplossing hebben, maar niets gevonden. Ik heb wel een alternatief gevonden van een ander merk (lijkt elektrisch compatibel). Is een alternatief aan te raden (zijn ook weer €€)? Hoe zouden jullie dit oplossen?

Alle reacties

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Misschien een idee om een schema te maken van hoe het nu is, en wat je er van wilt gaan maken.

Wat zijn eigenlijk de problemen die je ervaart?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Navi
Ik zal eens kijken hoe ik zo'n schema het beste kan tekenen