NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:06
G-addict schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:35:
[...]

Ik heb een parallel buffervat van 50 liter volgens p4 icm een smo40, dit is zo opgeleverd na de bouw en ik had hier geen inspraak in. Bij mij draait het nu goed, maar dat is wel een hele klus geweest. Het probleem is dat er een onbalans ontstaat tussen het opwek- en afgiftecircuit. De warmtepomp regelt de dT over de meetpunten bt3 en bt12 welke in het primaire circuit zitten, dus voor het buffervat. De regeling doet feitelijk niks met de dT over bt25 en bt71.
Wat ik dus altijd zag was de warmtepomp opvoerde als de retourtemperatuur bt12 begon op te lopen om de dT op de ingestelde 4⁰C te houden. Het gevolg is dat er steeds minder warm water richting de vloerverwarming gaat, de secundaire pomp wordt immers niet door de smo40 geregeld en blijft op zijn eigen regeling draaien. Ik heb dit hier opgelost door bt3 te verplaatsen naar de positie van bt71. De warmtepomp draait daardoor een stuk rustiger en de temperaturen van het opwek en afgiftecircuit zijn veel meer in balans. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een parallel buffervat te plaatsen als het niet echt nodig is. Volgens mij heb je een voldoende grote installatie waarbij een buffer simpelweg overbodig is.

Het verbruik van de warmtepomp over heel 2024 was 870 kWh voor verwarmen, koelen en SWW. Ik meet geen scop.
Jij hebt zo'n laag verbruik dat dat buffervat in elk geval niet heel nadelig uitpakt !! Lekker zo laten.

Door kleiner te gaan met mijn warmtepomp zal het grotendeels verbeteren maar omdat we de installatie gaan herontwerpen ga ik ook een UKV toevoegen.
De 4 poorts aansluiting is erg conservatief maar dat wil ik gewoon. Het verlies in rendement door menging kan nooit veel zijn omdat mijn Ta rond de 25 ligt. Elke start van een warmtepomp is killing voor de SCOP.

Het belangrijkste voordeel van schema P3 of P4 is dat BT25 in het vat gaat meten. Hierdoor ben ik dan af van het fenomeen dat BT25 (die bepalend is voor de graadminuten berekening) een onjuist hoge temperatuur meet gedurende meerdere minuten bij een actie van de driewegklep. Dit maakt de graadminuten regeling eigenlijk onzuiver.

Verder zal GP12 rustiger lopen en is GP10 een zuinige DC pomp en ik verwacht dat opgeteld het wattage van beide pompen lager is dan in de oude situatie waarbij GP12 doorgaans tegen de 60 Watt opneemt tijdens verwarming. Mogelijk is en Grundfos Alpha 2 ook stiller. Ik wil deze dan op proportionele druk laten werken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb een P1 situatie. GP10 op stand 2 continu. Dit is het verbruik van de smo waar beide pompen dus op zitten. Als er niet verwarmd wordt pakt de pomp 25W. Proportioneel iets minder, maar ook iets minder flow. Aangezien hier niets dichtloopt heb ik hem op continu gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14iu2EQarzodw-BeUqcShx35ANU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQdMam846BfQJsPuEqDtw6fv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:27
Knowbody schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:54:
[...]

Jij hebt zo'n laag verbruik dat dat buffervat in elk geval niet heel nadelig uitpakt !! Lekker zo laten.
Ik heb dan ook maar een kleine woning met 85m2 verwarmd oppervlak :-). En verbruik voor SWW is ook erg gunstig met ca 0,6 kWh per dag. Het gemeten verbruik is overigens enkel de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:12:
[...]

Ik heb dan ook maar een kleine woning met 85m2 verwarmd oppervlak :-). En verbruik voor SWW is ook erg gunstig met ca 0,6 kWh per dag. Het gemeten verbruik is overigens enkel de buitenunit.
Maar toch.

Ik heb het dubbele aan opp maar minstens driedubbel aan verbruik. Heb wel de ruimte doorgaans op 22 graden, dat wel.
Maar dat gaat beter worden straks als de 2050-6 het stokje mag overnemen van de AMS10-12.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
[...]
Door kleiner te gaan met mijn warmtepomp zal het grotendeels verbeteren maar omdat we de installatie gaan herontwerpen ga ik ook een UKV toevoegen.
De 4 poorts aansluiting is erg conservatief maar dat wil ik gewoon. Het verlies in rendement door menging kan nooit veel zijn omdat mijn Ta rond de 25 ligt. Elke start van een warmtepomp is killing voor de SCOP.
Ik las onlangs dat je naar een 6 kW warmtepomp gaat, dat geeft waarschijnlijk wel een rustiger beeld.

Mijn buffer is 4 poorts aangesloten door de installateur, ik had geen inspraak. Maar persoonlijk zou ik het liefst situatie P1 en anders P3 zien. Dat is in het recente verleden toch het meest efficient gebleken bij anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
[...]

Het belangrijkste voordeel van schema P3 of P4 is dat BT25 in het vat gaat meten. Hierdoor ben ik dan af van het fenomeen dat BT25 (die bepalend is voor de graadminuten berekening) een onjuist hoge temperatuur meet gedurende meerdere minuten bij een actie van de driewegklep. Dit maakt de graadminuten regeling eigenlijk onzuiver.
Bij P3 en P4 heeft Nibe Bt25 denk ik in het vat gezet vanwege het verwarmingselement. Ik heb er eerder mee geëxperimenteerd om de door jou aangehaalde redenen om BT 25 in het vat te meten maar dit gaf bij mij geen beter resultaat. De regeling werd er niet stabieler van en na bijvoorbeeld een SWW run kwam er alsnog warmer water langs BT25 waardoor de graadminuten beïnvloed werden.
Uiteindelijk heb ik BT 25 verplaatst naar net achter GP10. Zoals gezegd Zit BT3 ook op een andere positie, dezelfde positie als BT71.

[ Voor 7% gewijzigd door G-addict op 23-09-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[...]

Verder zal GP12 rustiger lopen en is GP10 een zuinige DC pomp en ik verwacht dat opgeteld het wattage van beide pompen lager is dan in de oude situatie waarbij GP12 doorgaans tegen de 60 Watt opneemt tijdens verwarming. Mogelijk is en Grundfos Alpha 2 ook stiller. Ik wil deze dan op proportionele druk laten werken.
Zoals gezegd heb ik het verbruik van de binnenunit nooit gemeten, weet dus ook niet wat de pomp Gp12 verbruikt. De Alpha 2 verbruikt idd bijna niks. Wel ben ik benieuwd waarom je voor de proportionele druk sturing kiest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Nu online
Ik vind 20-25W nog best veel om continu te hebben draaien hoor 😜
Voor wie het interessant vindt: mijn smo40 inclusief gp12 en gp10 heeft in een jaar tijd 280kWh verstookt. Naar mijn mening best significant. De buitenunit 3830kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:14:
[...]

Maar toch.

Ik heb het dubbele aan opp maar minstens driedubbel aan verbruik. Heb wel de ruimte doorgaans op 22 graden, dat wel.
Maar dat gaat beter worden straks als de 2050-6 het stokje mag overnemen van de AMS10-12.
3x mijn wp verbruik komt overeen met ons totale elektriciteitsverbruik haha. Wij hebben de woning wel ietsje koeler: 20,5 graden Celcius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:44:
Voor wie het interessant vindt: mijn smo40 inclusief gp12 en gp10 heeft in een jaar tijd 280kWh verstookt. Naar mijn mening best significant. De buitenunit 3830kWh.
2024 volledig jaar 203 kWh voor de SMO S40 (grotendeels uiteraard de GP12 pomp, hier een UPM 25-70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:35:
[...]

Zoals gezegd heb ik het verbruik van de binnenunit nooit gemeten, weet dus ook niet wat de pomp Gp12 verbruikt. De Alpha 2 verbruikt idd bijna niks. Wel ben ik benieuwd waarom je voor de proportionele druk sturing kiest?
Als ik naar een buffer ga doe ik dat ook vanwege koelen en bovendien kan de zoneregeling dan op slaapkamers weer worden teruggeplaatst. Vandaar dat ik dacht dat het proportionele druk moet zijn dan.
Maar zal het ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jawiweb
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-09 18:48
wickydude schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:46:
De laatste paar updates voor mijn systeem (smo40 en f2120) waren voor zover ik kon zien vooral nodig vanwege de app-update die myuplink deed.
Ik heb met een versie problemen gehad, die heb ik toen teruggedraaid. Toen daarna de volgende update kwam gaf dat geen problemen
Hier een kleine update: Ervaringen met Nibe firmware-updates: verplichte Uplink, geen regie, onduidelijke processen

Afgelopen week liep ik bij het updaten van een Nibe SMO S40/RMU S40 tegen een aantal serieuze beperkingen aan. In onze situatie draait alles op Modbus over LAN, zonder dat we Uplink of externe cloudkoppelingen willen gebruiken. Toch blijkt dat de firmware steeds meer richting verplichte Uplink-connectie wordt geduwd: blokkeren kan niet, en de functionaliteit blijft actief, zelfs als je het niet wilt.

De handmatige firmware-update zelf verloopt gecontroleerd en lijkt in eerste instantie goed te gaan. Maar daarna gebeuren er vreemde dingen: zonder dat de installateur wordt geïnformeerd, worden via de SMO of Uplink-verbinding automatisch de firmware van de RMU en de warmtepomp bijgewerkt. Je hebt totaal geen controle over wanneer en hoe dit gebeurt, wat de verwachtingen zijn, of het goed is gegaan, en wie het moet constateren als het misgaat.

Het grootste probleem: de gebruiker kan alleen verder als de nieuwe privacyvoorwaarden worden geaccepteerd. Er is geen optie om dit te weigeren, wat wij als een ontwerpfout zien. Dit alles is voorgelegd aan Nibe, maar tot nu toe is er geen initiatief om hier iets aan te doen.

Extra punt:
We hebben de SMO-module inmiddels in een aparte VLAN-omgeving geplaatst om ongewenste communicatie te blokkeren, maar zelfs dan probeert Nibe nog steeds actief verbinding te maken. Dat hoeft voor ons echt niet en is onwenselijk.

Kortom: als je volledige regie wilt houden over je installatie en alleen Modbus over LAN gebruikt, loop je tegen flinke beperkingen aan. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of er andere oplossingen zijn gevonden om deze verplichte cloudkoppelingen en automatische updates te omzeilen/ uit te zetten

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Knowbody schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:14:
[...]

Maar toch.

Je zou beter kubieke meters vergelijken ipv vierkante meters.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

• G-addict
RISL schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:25:
[...]

Je zou beter kubieke meters vergelijken ipv vierkante meters.
Die verhouding ligt toch aardig gelijk. We hebben beiden een moderne woning dus als zijn oppervlakte 3x zo groot is, is het volume ook ongeveer 3x zo groot.

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:44:
[...]

Die verhouding ligt toch aardig gelijk. We hebben beiden een moderne woning dus als zijn oppervlakte 3x zo groot is, is het volume ook ongeveer 3x zo groot.
Ik geef jullie beiden gelijk 😛

M2 vergelijken is dan ook meer het afgiftesysteem (inhoudelijk)vergelijken en niet de warmteverliezen of benodigde warmte.

Zonder de hoh afstand en gebruikte diameters te weten zegt dat nog niet alles.
Maar bijvoorbeeld hoh 10 en 16x2 buis heeft nagenoeg dezelfde waterinhoud als hoh 15 met 18x2 buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:27:
[...]

Als ik naar een buffer ga doe ik dat ook vanwege koelen en bovendien kan de zoneregeling dan op slaapkamers weer worden teruggeplaatst. Vandaar dat ik dacht dat het proportionele druk moet zijn dan.
Maar zal het ervaren.
Als je voldoende buffer hebt in je vloerverwarmingsgroepen die altijd open staan kunnen de zoneregelingen zoiezo gehandhaafd blijven. De link tussen een parallel buffer en koelen ontgaat mij overigens even. Dat gaat ook prima zonder parallel buffervat.

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:47:
[...]

Ik geef jullie beiden gelijk 😛

M2 vergelijken is dan ook meer het afgiftesysteem (inhoudelijk)vergelijken en niet de warmteverliezen of benodigde warmte.

Zonder de hoh afstand en gebruikte diameters te weten zegt dat nog niet alles.
Maar bijvoorbeeld hoh 10 en 16x2 buis heeft nagenoeg dezelfde waterinhoud als hoh 15 met 18x2 buis.
Daar heb je gelijk in. Maar dan zou je ook de ventilatievoorziening, toegepaste beglazing, qv 10 waarde en zoninstraling cq zonwering moeten meenemen ;-)

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:48:
[...]

Als je voldoende buffer hebt in je vloerverwarmingsgroepen die altijd open staan kunnen de zoneregelingen zoiezo gehandhaafd blijven. De link tussen een parallel buffer en koelen ontgaat mij overigens even. Dat gaat ook prima zonder parallel buffervat.
Ik weet dat ik open loop kan draaien met mijn systeem. Zelfs als een aantal zones gaan dichtlopen of weer openen.

Wat me echter opvalt is dat de WP minder moeite heeft met SWW als het koud is (en de verdamper temperatuur niet zo idioot laag wordt daarbij) dat ik ook daarom deze overweging maak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:24:
[...]

Ik weet dat ik open loop kan draaien met mijn systeem. Zelfs als een aantal zones gaan dichtlopen of weer openen.

Wat me echter opvalt is dat de WP minder moeite heeft met SWW als het koud is (en de verdamper temperatuur niet zo idioot laag wordt daarbij) dat ik ook daarom deze overweging maak.
Voor als je echt op het stroomverbruik aan het letten bent, ik heb eens mijn zone regeling (die ik in maar enkele ruimtes gebruik) gaan meten. Zodra hij alle groepen "open" moet zetten dan verbruikt dit constant 50 watt (2 watt per zone motor ongeveer). Meestal zijn deze namelijk NC (normally closed) dat wil zeggen dat in de winter ze eigenlijk normaal gesproken zonder stroom dicht zijn. Hou hier dus ook rekening mee. Ik heb in mijn gehele woning 25+ groepen. Stel in de winter moeten die allemaal open dan verbruik je dus per dag 50watt aan stroom constant extra.

Ik heb hier bijna geen enkele ruimte meer voorzin van de zone regeling omdat ik het nu volledig stabiel waterzijdig ingeregeld heb. Maar het kan soms wel eens handig zijn in enkele ruimtes.

Hier sinds vorige winter en deze zomer pas echt blij met mijn installatie na alles fine tunen en waterzijdig blijven inregelen. Ik maak gebruik van het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Qo1GTg6x1vY1RavZnlBI_-K1AE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ELbc4Q5Fxw3drMmWCJZlwHY.png?f=fotoalbum_large

Altijd bepaalde twijfel gehad of de ukv nodig was, maar heb ook niet het idee dat het perse in de weg zit. Gebruik mijn systeem enkel voor verwarming en geen warmwater. Vorig jaar 25m2 aangebouwd waar een nieuwe vloerverdeler tussen gekomen is. Deze verbouwing was precies in de winter van December tot en met Februari dus het verbruik in deze maanden lag erg hoog omdat ik moest compenseren. Benieuwd hoe 't komende winter gaat zijn met de nieuwe aanbouw. Nu totaal met boven verdieping 285m2 woonoppervlakte waarvan ik in principe in de winter 185m2 van warm hou op 21,5 graad. Denk achteraf dat ik het ook met een S2125-8 ook had kunnen verwarmen.

ps. zie dat ze nu ook zwaardere modellen hebben van de S2125-(20).

[ Voor 33% gewijzigd door mvrooij op 24-09-2025 10:38 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:30:
[...]

Voor als je echt op het stroomverbruik aan het letten bent, ik heb eens mijn zone regeling (die ik in maar enkele ruimtes gebruik) gaan meten. Zodra hij alle groepen "open" moet zetten dan verbruikt dit constant 50 watt (2 watt per zone motor ongeveer). Meestal zijn deze namelijk NC (normally closed) dat wil zeggen dat in de winter ze eigenlijk normaal gesproken zonder stroom dicht zijn. Hou hier dus ook rekening mee. Ik heb in mijn gehele woning 25+ groepen. Stel in de winter moeten die allemaal open dan verbruik je dus per dag 50watt aan stroom constant extra.

Ik heb hier bijna geen enkele ruimte meer voorzin van de zone regeling omdat ik het nu volledig stabiel waterzijdig ingeregeld heb. Maar het kan soms wel eens handig zijn in enkele ruimtes.

Hier sinds vorige winter en deze zomer pas echt blij met mijn installatie na alles fine tunen en waterzijdig blijven inregelen. Ik maak gebruik van het volgende schema:
[Afbeelding]

Altijd bepaalde twijfel gehad of de ukv nodig was, maar heb ook niet het idee dat het perse in de weg zit. Gebruik mijn systeem enkel voor verwarming en geen warmwater. Vorig jaar 25m2 aangebouwd waar een nieuwe vloerverdeler tussen gekomen is. Deze verbouwing was precies in de winter van December tot en met Februari dus het verbruik in deze maanden lag erg hoog omdat ik moest compenseren. Benieuwd hoe 't komende winter gaat zijn met de nieuwe aanbouw. Nu totaal met boven verdieping 285m2 woonoppervlakte waarvan ik in principe in de winter 185m2 van warm hou op 21,5 graad. Denk achteraf dat ik het ook met een S2125-8 ook had kunnen verwarmen.

ps. zie dat ze nu ook zwaardere modellen hebben van de S2125-(20).
Dank.

Bij mij heb ik de zoneregeling gebouwd met NO-motoren. Als de regeling of de Domotica PC uit staat staat alles open.

Het mooie van 2-poorts parallel is dat er geen menging plaatsvindt. Maar als de beide circuits in balans zijn, voegt het buffer ook niets toe en wordt het koude water aangesproken bij defrosts, waarbij immers GP12 naar max flow wordt gestuurd waardoor het buffer juist dan wordt gebruikt!

Daarom zou ik dan ook kiezen voor alle 4 poorten te gebruiken, of desnoods 3 (aanvoer door buffer of retour door buffer).
Menging maakt mij niet uit. Of er nou 26 graden of 28 graden moet worden aangevoerd dat is heel wat anders dan 40 versus 45 of 45 versus 50.

Maar ik denk er nog over -)

De S2125 zal de F2120 lijn moeten vervangen omdat die nog R410A gebruikt. Dus zullen er ook meerdere vermogens leverbaar worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
mvrooij schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:30:
[...]
Hier sinds vorige winter en deze zomer pas echt blij met mijn installatie na alles fine tunen en waterzijdig blijven inregelen.
Idem, hier twee zomers en vooral winters aan besteed. Alle groepen staan hier handmatig open (of dicht). Naar mijn idee maakt het met een aanvoertemperatuur van < 30 graden C ook niet echt meer uit of de groep dan dichtloopt bij bijvoorbeeld zoninstraling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
En wat ook helpt, al is het wellicht niet tweakers waardig... Iets accepteren zoals het is :-). Niet perfect maar goed genoeg is acceptabel en dat geeft echt heel veel rust!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
G-addict schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:09:
En wat ook helpt, al is het wellicht niet tweakers waardig... Iets accepteren zoals het is :-). Niet perfect maar goed genoeg is acceptabel en dat geeft echt heel veel rust!
Dit is zeker een feit. Niet altijd blijven denke het kan beter. Ik heb nu het gevoel dat het allemaal goed afgesteld is, zomer en winter. We gaan het deze winter weer zien! Heeft me hier inderdaad ook 2 winters en 2 zomers gekost.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:12
wickydude schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:44:
Hoi wickydude, een vraag voor mijn lering. Uit je grafiek blijkt dat je een pomp continue draait, is dat ook zo als je geen warmtevraag hebt ( er hoeft niet verwarmt te worden) ? En indien zo, waarom is dit zo ingesteld ? Wellicht doe ik iets verkeerd …

Mijn situatie van 1 mei tot 1 oktober is dat ik niet verwarm en dat mijn zonepompen volledig uit staan (0 Watt), ik heb er 3. En de GP12 voor de warmtepomp staat op 0 behalve voor SWW of de legionella run, verbruik gedurende die maanden ongeveer 0,170 Wh per dag. Weet nog niet wat ik verbruik in de periode 1 oktober tot 1 mei, gaan we dit seizoen meten. Voor de zones heb ik drie axc’s die regelen op drie bt50 die in huis hangen.

Als ik koel, maar dat komt heel sporadisch voor, is het verbruik hoger, maar dit seizoen niet hoeven te doen, woon in het koude noorden ;-).

Gr. Marc

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
  • Nu online
In het begin was het zo dat de installateur de gp10 had aangesloten op een constante voeding, dus die draaide fulltime. Later heb ik die op de pompcontacten aangesloten, waardoor de smo hem uit en aan kan zetten.
Grootste deel van de zomer stond ie uit. Elke dag liet de smo hem even draaien zodat hij niet vast gaat zitten.
Nu bij verwarming actief loopt hij eigenlijk de hele tijd. Dat is nodig om een goede meting van de watertemperatuur te krijgen zodat de gm goed oplopen. Zou je de pomp uit laten dan komt er geen circulatie met koud water uit de vloer, de sensor zou gewoon warm kunnen blijven terwijl de vloer koud kan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door wickydude op 24-09-2025 22:07 ]

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:12
wickydude schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:06:
In het begin was het zo dat de installateur de gp10 had aangesloten op een constante voeding, dus die draaide fulltime. Later heb ik die op de pompcontacten aangesloten, waardoor de smo hem uit en aan kan zetten.
Grootste deel van de zomer stond ie uit. Elke dag liet de smo hem even draaien zodat hij niet vast gaat zitten.
Nu bij verwarming actief loopt hij eigenlijk de hele tijd. Dat is nodig om een goede meting van de watertemperatuur te krijgen zodat de gm goed oplopen. Zou je de pomp uit laten dan komt er geen circulatie met koud water uit de vloer, de sensor zou gewoon warm kunnen blijven terwijl de vloer koud kan zijn.
Ah, natuurlijk, zo lopen de drie pompen bij mij ook continue als ik ga verwarmen, met een menger ervoor voor de juiste warmte afgifte uit het buffervat.
Ik laat je mijn pomp verbruik weten zo snel ze weer aan zijn, zit nu een energiemeter tussen.
Bedankt voor het antwoord !

Marc

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• mvrooij
  • Nu online
Hier is de WP vandaag weer begonnen, buiten temp gemiddeld 24h onder 13 graden. Binnen bleef het afgelopen dagen tussen de 20,5 en 22 door de zon. Vandaag dagje minder zon dus mooi om te zien dat hij op het juiste moment weer gaat starten in de automatische stand met de juiste instellingen voor mijn woning. Twijfel was er om gemiddelde buiten start temp naar 14 te zetten maar 1 of 2 dagen iets lagere temp binnen is geen ramp.

• mvrooij
  • Nu online
Mijn SMO waar beide pompen opzitten heeft dit jaar (zit losse HomeWizard meter op) tot nu toe 182 kWh verbruikt. Vorig jaar was dit 295kWh over heel jaar.

• mvrooij
  • Nu online
Mijn WP zelf heeft 3002 kWh verbruikt tot nu toe, maar is beetje vertekend beeld omdat door een grote verbouwing van December tot en met Februari ik de ruimtes moest opvangen qua warmte vanwege het open liggen van de aanbouw (tijdelijke stofwand van hout). WP stond dus stukje hoger te blazen dan normaal.

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:12:
Hier is de WP vandaag weer begonnen, buiten temp gemiddeld 24h onder 13 graden. Binnen bleef het afgelopen dagen tussen de 20,5 en 22 door de zon. Vandaag dagje minder zon dus mooi om te zien dat hij op het juiste moment weer gaat starten in de automatische stand met de juiste instellingen voor mijn woning. Twijfel was er om gemiddelde buiten start temp naar 14 te zetten maar 1 of 2 dagen iets lagere temp binnen is geen ramp.
Mooi
Bij mij gisterenavond de WP via handmatige mode op verwarmen gezet niet omdat het koud in huis is, maar wel om de koude vloer wat minder kil te maken. En als test. GP12 op 25% gezet want ik wil totaal niet meer dan 20 liter per minuut flow door de groepen. Die 20 lpm is de max voor de 2050-6, die over 3 weken wordt geplaatst.

Start GM op -180 gezet om nog enigszins 'lange' runs te krijgen.

PS Het nadeel van jouw automatische stand is dat de filtertijd opnieuw begint te tellen na bijvoorbeeld een software update

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:16:
Mijn WP zelf heeft 3002 kWh verbruikt tot nu toe, maar is beetje vertekend beeld omdat door een grote verbouwing van December tot en met Februari ik de ruimtes moest opvangen qua warmte vanwege het open liggen van de aanbouw (tijdelijke stofwand van hout). WP stond dus stukje hoger te blazen dan normaal.
Jij bent dus erg benieuwd hoe dat komend seizoen gaat uitpakken 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Knowbody schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:23:
[...]

Mooi
Bij mij gisterenavond de WP via handmatige mode op verwarmen gezet niet omdat het koud in huis is, maar wel om de koude vloer wat minder kil te maken. En als test. GP12 op 25% gezet want ik wil totaal niet meer dan 20 liter per minuut flow door de groepen. Die 20 lpm is de max voor de 2050-6, die over 3 weken wordt geplaatst.

Start GM op -180 gezet om nog enigszins 'lange' runs te krijgen.

PS Het nadeel van jouw automatische stand is dat de filtertijd opnieuw begint te tellen na bijvoorbeeld een software update
Ja klopt, merkte het ook wat aan de vloer gisteravond!

Nou leuk dat je dit zegt, ik had de laatste update nog niet gedaan dus heb die paar dagen terug gedaan en merkte inderdaad dat de filtertijd temperatuur aangepast werd. Zie hier de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxWvmLhDT12l24AIk4kNfP5IrUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAXDSJXiexhyujxTAOIaxRuj.png?f=fotoalbum_large
Nu is het geen ramp, want hij begint nu netjes en dit was paar dagen geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Knowbody schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:24:
[...]

Jij bent dus erg benieuwd hoe dat komend seizoen gaat uitpakken 😊
Juist, er is 25m2 bij gekomen in de eetkamer. Aanbouw met bijna alleen maar glas en een lichtstraat. Loodgieter heeft in deze ruimte 3 lussen gelegd met 18mm verwarmingsbuis op max 10cm. Iets meer capaciteit dus dan normaal. Tripple Glas alles en aanbouw goed geïsoleerd volgens de laatste standaarden. Erg benieuwd wat het gaat brengen komende winter.

• Knowbody
@mvrooij

Wat doet jouw verdamper temperatuur nu?

Bij mij is de buitentemperatuur volgens BT1 9 a 10 graden.

De verdamper daalt naar 0 a 1 graad gedurende de run.
Vlak na de start zie ik al 4 graden, dat komt door de verhoogde frequentie 46 HZ, welke daarna naar 25 Hz gaat

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 25-09-2025 10:06 ]

• mvrooij
  • Nu online
Knowbody schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:05:
@mvrooij

Wat doet jouw verdamper temperatuur nu?

Bij mij is de buitentemperatuur volgens BT1 9 a 10 graden.

De verdamper daalt naar 0 a 1 graad gedurende de run.
Vlak na de start zie ik al 4 graden, dat komt door de verhoogde frequentie 46 HZ, welke daarna naar 25 Hz gaat
Verdamper temperatuur nu (BT16) is 5,2 graden.
BT1 is bij mij nu 11,2.

Graadminuten bouwen iets op, zit op -121 nu maar loopt op. Heeft ook wel te maken met SPA. Stroom gaat nu goedkoper worden dus zie hem langzaam harder werken. Vanmorgen heeft hij de piek in stroomprijs beetje ontweken zeg maar.

[ Voor 19% gewijzigd door mvrooij op 25-09-2025 10:29 ]

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste