Jij hebt zo'n laag verbruik dat dat buffervat in elk geval niet heel nadelig uitpakt !! Lekker zo laten.G-addict schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:35:
[...]
Ik heb een parallel buffervat van 50 liter volgens p4 icm een smo40, dit is zo opgeleverd na de bouw en ik had hier geen inspraak in. Bij mij draait het nu goed, maar dat is wel een hele klus geweest. Het probleem is dat er een onbalans ontstaat tussen het opwek- en afgiftecircuit. De warmtepomp regelt de dT over de meetpunten bt3 en bt12 welke in het primaire circuit zitten, dus voor het buffervat. De regeling doet feitelijk niks met de dT over bt25 en bt71.
Wat ik dus altijd zag was de warmtepomp opvoerde als de retourtemperatuur bt12 begon op te lopen om de dT op de ingestelde 4⁰C te houden. Het gevolg is dat er steeds minder warm water richting de vloerverwarming gaat, de secundaire pomp wordt immers niet door de smo40 geregeld en blijft op zijn eigen regeling draaien. Ik heb dit hier opgelost door bt3 te verplaatsen naar de positie van bt71. De warmtepomp draait daardoor een stuk rustiger en de temperaturen van het opwek en afgiftecircuit zijn veel meer in balans. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een parallel buffervat te plaatsen als het niet echt nodig is. Volgens mij heb je een voldoende grote installatie waarbij een buffer simpelweg overbodig is.
Het verbruik van de warmtepomp over heel 2024 was 870 kWh voor verwarmen, koelen en SWW. Ik meet geen scop.
Door kleiner te gaan met mijn warmtepomp zal het grotendeels verbeteren maar omdat we de installatie gaan herontwerpen ga ik ook een UKV toevoegen.
De 4 poorts aansluiting is erg conservatief maar dat wil ik gewoon. Het verlies in rendement door menging kan nooit veel zijn omdat mijn Ta rond de 25 ligt. Elke start van een warmtepomp is killing voor de SCOP.
Het belangrijkste voordeel van schema P3 of P4 is dat BT25 in het vat gaat meten. Hierdoor ben ik dan af van het fenomeen dat BT25 (die bepalend is voor de graadminuten berekening) een onjuist hoge temperatuur meet gedurende meerdere minuten bij een actie van de driewegklep. Dit maakt de graadminuten regeling eigenlijk onzuiver.
Verder zal GP12 rustiger lopen en is GP10 een zuinige DC pomp en ik verwacht dat opgeteld het wattage van beide pompen lager is dan in de oude situatie waarbij GP12 doorgaans tegen de 60 Watt opneemt tijdens verwarming. Mogelijk is en Grundfos Alpha 2 ook stiller. Ik wil deze dan op proportionele druk laten werken.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO