NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 33 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 21:48

DIY

mvrooij schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:38:
Het punt is meer dat ik 2 badkamers heb, beneden voor mij en mijn vriendin bij onze slaapkamer. Hier een regendouche en bad.

Boven ook een badkamer met bad en regendouche, maar boven is nog niet in gebruik. Bedoeling is in de toekomst wel met 4 personen te zijn, maar hier gaat nog lange tijd overheen natuurlijk maar dan begrijp je beetje hoe de verdeling is. We gaan erg weinig in bad maar toch wil je er wel rekening mee houden. En je weet niet wat je kinderen in de toekomst eventueel gaan doen.

Ik vind hem lastig.
Ter referentie: een klant van mij kan 20 min regendouchen met een 180L all-in-one wp binnenunit op 55°C.

Ik denk dat je voorlopig uitkomt met die 270L, dat is grofweg 30min onder de regendouche. Tegen de tijd dat die 2 pubers zijn, is de wpb misschien al weer aan vervanging toe of zet je er nog een naast en met 540L kom je nooit tekort >:)
Aziraphale schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:30:
Wij hebben dan wel 1 badkamer en een Niebla douchekop, maar zijn wel met 4 personen en ik douche lang... Dat gezegd hebben we voor douche en bad probleemloos genoeg aan de 180 liter van de S320 op Smart Control. Mocht dat in de toekomst toch krap worden, dan kan ik hem altijd nog op 'groot' zetten, dan hebben we vast genoeg.
Wij hebben ook een Niebla en die is erg zuinig met 5 L/min, beetje tegenovergestelde van die 2 regendouches en baden van @mvrooij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36
DIY schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Ter referentie: een klant van mij kan 20 min regendouchen met een 180L all-in-one wp binnenunit op 55°C.

Ik denk dat je voorlopig uitkomt met die 270L, dat is grofweg 30min onder de regendouche. Tegen de tijd dat die 2 pubers zijn, is de wpb misschien al weer aan vervanging toe of zet je er nog een naast en met 540L kom je nooit tekort >:)

[...]

Wij hebben ook een Niebla en die is erg zuinig met 5 L/min, beetje tegenovergestelde van die 2 regendouches en baden van @mvrooij ;)
Juist, zo dacht ik dus ook. Het gaat waarschijnlijk een 270/280 liter worden en in de toekomst zien we wel weer.

Ik zal eens naar Niebla gaan kijken, deze douch zat er al in toen ik het huis overkocht 2 jaar geleden dus heb hier niet echt inspraak op gehad haha!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
busjer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:31:
@DIY GP12 staat beide op Automatisch. Verwarmen en koelen.
Je zou GP12 een vaste instelling kunnen geven voor koelen. Heb je je gewenste dT al zo klein mogelijk ingesteld?
De SMO wil de graadminuten wegwerken, maar als hij de dT niet kan handhaven omdat de aanvoertemperatuur onder de minimaal ingestelde waarde komt dan stopt de wp er mee. Door GP12 handmatig op een lagere waarde te zetten krijgt het koude water meer tijd om de koude af te geven aan het beton en komt dus warmer terug waardoor de wp langer blijft lopen.
Welke waarde optimaal is zul je proefondervindelijk vast moeten stellen. In mijn geval 38%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:54
DIY schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb er ook een bad bij. ;)

Maar in hoeverre is het realistisch dat alles tegelijk gebruikt wordt? Overigens zou ik een regendouche direct vervangen door iets zuinigers, maar dat terzijde.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:09:
[...]

Maar in hoeverre is het realistisch dat alles tegelijk gebruikt wordt? Overigens zou ik een regendouche direct vervangen door iets zuinigers, maar dat terzijde.
Het is geen regendouche, het is wel een (grotere met knoppen voor verschillende standen erop) handdouche die er hangt maar dan een hele luxe van Grohe en heb er wel iets van Eco op staan. Ik zal vanavond eens kijken of ik het type kan achterhalen, misschien is hij al wel waterbesparend. Nooit in verdiept eerlijk gezegd!

[ Voor 4% gewijzigd door mvrooij op 14-07-2023 15:10 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:41
Aziraphale schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Wij hebben dan wel 1 badkamer en een Niebla douchekop, maar zijn wel met 4 personen en ik douche lang... Dat gezegd hebben we voor douche en bad probleemloos genoeg aan de 180 liter van de S320 op Smart Control. Mocht dat in de toekomst toch krap worden, dan kan ik hem altijd nog op 'groot' zetten, dan hebben we vast genoeg.
Of je programmeert de waarden bij warm water wat hoger. Volgens mij gaat hij uit van de max die staat bij 'gemiddeld' en gaat hij wat slimmer om met de ondergrens.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:09:
[...]

Ik heb er twee van Niebla (regendouches)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
mvrooij schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:04:
[...]
Ik zal eens naar Niebla gaan kijken, deze douch zat er al in toen ik het huis overkocht 2 jaar geleden dus heb hier niet echt inspraak op gehad haha!
Voor wat betreft de niebla douchekop, ik persoonlijk vind deze niet heel erg fijn. Het is echt een neveldouche. Je moet de kraan beslist warmer zetten dan bij een "normale" douchekop omdat de nevel sneller afkoelt dan een normale straal. De nevel verspreid zich ook wat sneller door de badkamer. Daarnaast is het voor mijn vriendin lastig om haar lange haar uit te spoelen.

Ik ben zelf uiteindelijk voor de waterbesparende douchekop gegaan van ecosavers. Krijg er in 1 minuut een 5L pan net niet mee vol. Geen nevel maar normale stralen. Maakt iets geluid omdat er lucht bij het water gemengd wordt maar niet storend. Mijn vriendin krijgt haar haren er prima mee uitgespoeld en uitvallende haren weggespoeld.

Inmiddels heeft grohe overigens ook 5L/min douchekoppen (tempesta). Geen idee of die fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb de Niebla handdouche van 5 l/m en mij bevalt hij goed. Enige nadeel is dat hij vrij vaak ontkalkt moet worden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 11:46
@G-addict Weet je zo waar ik dat kan instellen van de GP12 instellingen? Of bedoel je minimale laadsnelheid van pomp?
Delta staat dacht ik op 3 graden. Lager kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:24:
Ik heb de Niebla handdouche van 5 l/m en mij bevalt hij goed. Enige nadeel is dat hij vrij vaak ontkalkt moet worden.
Waterontharder nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busjer
@G-addict denk dat je dit bedoelt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaKO2JGvh3oMjklx3lW7p6F8tQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbsoHADmSfbXjZKb1lj0IUVm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
G-addict schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:16:
[...]

Voor wat betreft de niebla douchekop, ik persoonlijk vind deze niet heel erg fijn. Het is echt een neveldouche. Je moet de kraan beslist warmer zetten dan bij een "normale" douchekop omdat de nevel sneller afkoelt dan een normale straal. De nevel verspreid zich ook wat sneller door de badkamer. Daarnaast is het voor mijn vriendin lastig om haar lange haar uit te spoelen.

Ik ben zelf uiteindelijk voor de waterbesparende douchekop gegaan van ecosavers. Krijg er in 1 minuut een 5L pan net niet mee vol. Geen nevel maar normale stralen. Maakt iets geluid omdat er lucht bij het water gemengd wordt maar niet storend. Mijn vriendin krijgt haar haren er prima mee uitgespoeld en uitvallende haren weggespoeld.

Inmiddels heeft grohe overigens ook 5L/min douchekoppen (tempesta). Geen idee of die fijn zijn.
Ah dankje, ik zal eens wat meer onderzoek gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:24:
Daar heb ik gelukkig geen last van, meteen toen ik het huis kocht een waterontharder laten installeren. Erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Die ja. Je kunt zelf met het max % spelen om te zien wanneer je wp het langste draait en/of de retourtemp niet te laag word.
Bij mij staat de wp (in de zomer) trouwens ook 24/7 in stille modus, daarmee voorkom je ook dat wp optoert om de GM weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
Naar 38% gebracht maar ook dan kort koelen en snel GM weer naar -1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZnL4gSTvn0HZpBwVS1bDg_-WMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naCZyiDIKBBzheogJUdVbglb.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zal de stille modus nog eens proberen. Heb je dan maximaal Hz voor de stille modus ingesteld?

[ Voor 17% gewijzigd door busjer op 14-07-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:45:
[Afbeelding]
Ik zal de stille modus nog eens proberen. Heb je dan maximaal Hz voor de stille modus ingesteld?
Nogmaals: je hebt geen debiet. Te weinig inhoud in je systeem. Speel eens met alle radiatoren dicht en de vloer open, kijken wat voor effect dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@Knowbody boven en beneden alle radiatoren dicht gezet. Wacht even af. Kan het ook andersom? Liever op slaapkamers koel dan beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Staat op mijn planning, maar de WAF is nog niet hoog genoeg. En dan moet ik van Nibe nog ongeveer 3dH aanhouden in de boiler (water is hier 8) en ik ben er nog niet helemaal uit wat dat in de praktijk gaat schelen qua schoonmaakwerk, wassen en levensduur van apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

busjer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:11:
@Knowbody boven en beneden alle radiatoren dicht gezet. Wacht even af. Kan het ook andersom? Liever op slaapkamers koel dan beneden.
Ik zou juist denken alles volledig open (alle thermostaatkranen dus op 5) om tot de maximale systeem inhoud te komen?

@Knowbody waarom denk jij radiatoren dicht?

[ Voor 6% gewijzigd door DIY op 14-07-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:11:
Ik verwacht dat het met de vloer wel gaat maar zodra de radiatoren ook open gaan zal er een kortsluiting kunnen zijn ontstaan waardoor je warmtepomp veel te snel klaar is (en praktisch niets heeft gedaan). Ik denk door hydraulische onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:41:
[...]

Ik zou juist denken alles volledig open (alle thermostaatkranen dus op 5) om tot de maximale systeem inhoud te komen?

@Knowbody waarom denk jij radiatoren dicht?
Om uit te sluiten.

Het is een systeem met vloerverwarming en radiatoren en een hygiëne boiler. Dat werkt goed voor verwarmen (waarschijnlijk) maar bij koelen werkt het niet goed. Het vat wordt gebypassed anders ben je je douchewater aan het koelen.
Een buffer ontbreekt dus bij koelen. Goede hydraulische balans is belangrijk. Ik denk dat het daar fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@Knowbody helaas weinig verschil als alles boven dicht staat. Nog steeds hele korte runs. Is een extra buffervat van 100l aan te raden dan? Verwarmen gaat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@busjer We doen allerlei aannames. Zou je een hydraulisch schetsje van jou systeem kunnen maken, zodat we allemaal over hetzelfde praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:00:
@busjer We doen allerlei aannames. Zou je een hydraulisch schetsje van jou systeem kunnen maken, zodat we allemaal over hetzelfde praten?
Ja wij doen aannames en busjer komt wat impulsief over ;)

Maar we gaan erachter komen wat het is.

Misschien is het 12 kW op een systeem met slechts een paar liter het probleem en kan het niet zonder buffer maar misschien is het ook gewoon onbalans.

Stap voor stap analyseren.

Ik zou willen weten wat de getallen zijn als de run loopt. Stroom, temperaturen. Screenshots van uplink oid.

Aanvoer en retour zijn nagenoeg gelijk, er zit vandaag echt geen warmte in de vloer de hittegolf is al een paar dagen geleden.

Zit er misschien een overdruk bypass tussen aanvoer en retour die open staat, zoiets...

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 14-07-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Ja wij doen aannames en busjer komt wat impulsief over ;)
:+
Aanvoer en retour zijn nagenoeg gelijk, er zit vandaag echt geen warmte in de vloer de hittegolf is al een paar dagen geleden.
Ik zie vandaag bij ons runs van 30min en dan een uur uit. Vermoedelijk is iemand vergeten de zonnewering te gebruiken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[Afbeelding]
38% is voor mij een goede instelling, het wil niet zeggen dat dit voor jou ook goed is.

Zoals anderen al zeggen is er moeilijk iets van te vinden zonder verdere informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
mvrooij schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Ah dankje, ik zal eens wat meer onderzoek gaan doen!
Mocht je toch een niebla willen, kijk dan eens naar een Methven douchekop. Is exact hetzelfde ding maar goedkoper. De 5L/min handdouche (Methven Kiri) kost bijvoorbeeld €35,- online terwijl de Niebla ruim het dubbele kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Mocht je toch een niebla willen, kijk dan eens naar een Methven douchekop. Is exact hetzelfde ding maar goedkoper. De 5L/min handdouche (Methven Kiri) kost bijvoorbeeld €35,- online terwijl de Niebla ruim het dubbele kost.
Heb je er ervaring mee, ik bedoel online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Beste Nibisten :+ , sinds kort ook tot deze familie toegetreden met een mooie F2120-16, een 300 liter UKV/KYLA buffervat, een OEM Nibe Grundfos 25-60 pomp en een Magna 25-50 transportpomp voor naar ons CV systeem.

Vandaag twee betonblokken van 15x15x75 op het platte dak getild (tjonge wat zijn die dingen zwaar!) zodat de Nibe geen natte voeten krijgt en het condenswater lekker op het grind kan weglopen tijdens de defrost. IJspret gegarandeerd! :P .

Morgen twee gaten boren naar binnen op de eerste etage. Daarvoor moet ik wel weten wat ik met de aansluitingen aan moet.
Nibe levert twee RVS (Supra?) trilling/leiding dempers mee waarvan één met een knik en een ontluchtingsnippel (uittrede van de Nibe) en één rechte zonder nippel.
De wisselaar kan zo ontlucht worden alhoewel ik het buffervat een etage hoger heb staan.

Nu vraag ik me af: is het de bedoeling om de bovenste leiding onder een knik naar de muurdoorvoer te brengen?
De onderste aansluiting kan rechtstreeks naar binnen zij het dat de unit daardoor wel wat ver van de muur moet komen te staan (meer dan 50 cm). Is dat ok? De nibe staat uit de wind tussen twee huizen maar als je op het tussendak staat waai je letterlijk uit je hemd soms.
Twee heel grote gaten boren om daar de leiding dempers door naar binnen te laten steken lijkt me niet wenselijk.

Hoe pakken jullie dit meestal op?

Onderstaand een werktekening hoe de spullen komen te staan waarbij ik graag de mogelijkheid houd om de hele warmtepomp te kunnen laten leeglopen bij langdurige stroomuitval en vorst. Voordat het zover is kan de E-heater van 2-6kW de boel nog vorstvij houden en kan de CV ketel inspringen op noodstroom. Beetje dubbel zeker maar alles liever dan een Nibe van 10k€+ met een freon lekkende platenwisselaar...

Hoe pakken jullie e.e.a. aan?
Graag een reactie op onderstaand werkschema waarbij ik een stukje gelaagdheid opoffer voor de E-heater waarbij de flow dóór i.p.v. langs het buffervat moet (schema C volgens Nibe).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMitTAKkvPXsZfTm5BWxv3NA5W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDMqD7ZkYvTeFfQgjPCeC06x.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[Afbeelding]
Ik denk dat er simpelweg niets te koelen valt!

Doordat je een hygiëne boiler hebt die ook verwarmt moet worden, zullen de sensoren zo nu en dan een hoge temperatuur meten.
Misschien lopen daardoor de graadminuten op en gaat hij koelen en is dan direct klaar. Kan dat het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@bioscrasher ik mis een magneetfilter in je retour?

De muurdoorvoeren buiten 90° bochten geven. De dempers kun je dan dwars aansluiten en de 2120 op de voorgeschreven afstand van de muur plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busjer
@Knowbody ik zal vanochtend even alles noteren qua getallen waar je om vroeg.
Zal met een run screenshots maken van alle waardes wp en slave.
Dank voor je hulp trouwens. Wordt gewaardeerd. Ben zeker wat impulsief, net iets te weinig verstand van en al 2 zomers geen koeling. Hopelijk is er ergens een aanknopingspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:17:
@bioscrasher ik mis een magneetfilter in je retour?

De muurdoorvoeren buiten 90° bochten geven. De dempers kun je dan dwars aansluiten en de 2120 op de voorgeschreven afstand van de muur plaatsen.
@DIY dank voor je snelle reactie.
Dat magneetfilter komt er inderdaad in.
Ik probeer zo dicht mogelijk recht achter de machine waar de aansluitingen zitten naar binnen te gaan met de leidingen maar dit helpt dan niet echt...
Wellicht neem ik twee Kledil rubberbalg dempers die ook beter dempen dan de rvs dempers (in 6 jaar bij grundfos opgepikt) zodat ik gewoon recht kan oversteken met 35 tot 50cm vanaf de muur.

Twee vragen:
- als ik de transportpomp die nu in de retour zit verplaats naar de bovenste aansluiting van het buffervat, levert dit me dan flowproblemen op omdat de twee pompen dan elk aan het vat staan te trekken?
- welk merk meerlaags pijp en perskoppelingen is aan te raden? Als ik Uponor en VSH bekijk schrik ik me een rolberoerte van de prijzen. Werken met alternatieve schroefkoppelingen met heel gunstige (duitse) prijzen ben ik nog nietzo zeker van, persen is mijns inziens de beste manier...

Aanvulling na het lezen van de Nibe handleiding: de twee dempers lijken juist een elleboog te moeten maken, heel tegen mijn gevoel in maar wel heel praktisch ivm het meteen boven elkaar kunnen plaatsen van de boringen in de koof achter de muur waar de Nibe tegenaan geparkeerd staay:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1hC_cJwdqHo9RavfY8BuespTOE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/slzmnfQoVezHsLIY5tKpJNMT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door bioscrasher op 15-07-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:12:
[...]

Heb je er ervaring mee, ik bedoel online?
Nee online geen ervaring. Heb ooit een niebla geleend om te proberen, kwam tijdens de zoektocht ook Methven tegen. Niebla gemaild over het prijsverschil. Niebla erkende de douchekoppen bij Methven in te kopen en hun adviesprijs te hanteren. De Methven douchekoppen kun je denk ik wel veilig online bestellen bij bijvoorbeeld Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@busjer Volgens mij loop je tegen hetzelfde probleem aan als ik met mijn S320. Die jaagt de Ta omlaag naar 18 graden en schiet dan in de beveiliging. Vermoedelijk komt dit doordat hij zijn vermogen niet in de vloer kwijt kan bij koeling, maar de radiatoren erbij gebruiken is me een te groot risico op condens onder de vloer. Ik heb het koelen dus maar opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:03:
[...]

Nee online geen ervaring. Heb ooit een niebla geleend om te proberen, kwam tijdens de zoektocht ook Methven tegen. Niebla gemaild over het prijsverschil. Niebla erkende de douchekoppen bij Methven in te kopen en hun adviesprijs te hanteren. De Methven douchekoppen kun je denk ik wel veilig online bestellen bij bijvoorbeeld Amazon.
Ik ken Inge ook. Er wordt wel geadverteerd door een webwinkel maar die kan niet leveren.

Methven komt uit Nieuw Zeeland. Ik heb goede ervaringen met Inge, die de naam Niebla gebruikt. Ik had de duurste regendouchekop van haar en die deugde niet, kreeg na meer dan een jaar gebruik keurig een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:52:
@busjer Volgens mij loop je tegen hetzelfde probleem aan als ik met mijn S320. Die jaagt de Ta omlaag naar 18 graden en schiet dan in de beveiliging. Vermoedelijk komt dit doordat hij zijn vermogen niet in de vloer kwijt kan bij koeling, maar de radiatoren erbij gebruiken is me een te groot risico op condens onder de vloer. Ik heb het koelen dus maar opgegeven.
Heb je bij (ik vermoed) menu 1.9.5 al eens geprobeerd de waarden van dT 3 en 6 graden te verkleinen naar 2 ? Dan kan hij nooit als een jecko naar 18 gaan sprinten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Knowbody bij mij kan de delta T niet lager dan 3.
bioscrasher schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:38:
Twee vragen:
- als ik de transportpomp die nu in de retour zit verplaats naar de bovenste aansluiting van het buffervat, levert dit me dan flowproblemen op omdat de twee pompen dan elk aan het vat staan te trekken?
- welk merk meerlaags pijp en perskoppelingen is aan te raden? Als ik Uponor en VSH bekijk schrik ik me een rolberoerte van de prijzen. Werken met alternatieve schroefkoppelingen met heel gunstige (duitse) prijzen ben ik nog nietzo zeker van, persen is mijns inziens de beste manier...

Aanvulling na het lezen van de Nibe handleiding: de twee dempers lijken juist een elleboog te moeten maken, heel tegen mijn gevoel in maar wel heel praktisch ivm het meteen boven elkaar kunnen plaatsen van de boringen in de koof achter de muur waar de Nibe tegenaan geparkeerd staat:
Pompen horen in de retour (lagere temp) en drukken beter dan ze aanzuigen. Heb je een specifieke reden dat je de pomp bovenop wil aansluiten? (Als de pomp het hoogste punt is zorg voor een extra ontluchter, via de schroef is onhandig!)

Je zou de gaten zo laag kunnen boren, dat de flex precies aansluit op de doorvoeren.

Pers merken maken niet zoveel uit. Je zou zelfs 'push in' kunnen gebruiken, dan heb je geen persmateriaal nodig en het is even goed. Je kunt ook nog voor dunwandig staal kiezen, maar dat kost aanmerkelijk meer installatie tijd.
Laat je niet verleiden tot te kleine diameters (appedages zijn dan aanzienlijk goedkoper) en veel 90° knietjes. De pompen staan daar dan de gehele levensduur tegen te drukken.

Vergeet de automatische ontluchters niet (bv bovenop je buffer). Te veel bestaat niet, maar te weinig is erg irritant.

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 15-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Heb je bij (ik vermoed) menu 1.9.5 al eens geprobeerd de waarden van dT 3 en 6 graden te verkleinen naar 2 ? Dan kan hij nooit als een jecko naar 18 gaan sprinten.
Yup, al zit dat bij mij ergens anders. Die kunnen echter beide weer niet lager dan 3, dus daar schiet ik ook niet veel mee op. Ik heb er ook al aan gedacht om de koellijn maar op 20 te zetten, maar ga ik dan nog wel iets van de koeling merken?

Wat nog een optie is, is om de groepen volledig open te zetten en dan als ik ga verwarmen weer terug te zetten. Dat vind ik echter nogal een gedoe, terwijl ik vermoed dat ik daar ook niet veel van ga merken. De S320 blokkeert gewoon bij Ta ≤ 18, wat de S40 niet doet en ik zie nog steeds niet in waarom.

@DIY Jij hebt ook een VVM S320?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Aziraphale nee, sorry. Ik heb een F2040-6 met SMO20 net zoals Henielma.
Ik ken de VVM's niet zo goed. Heeft jou S320 naast de S60 nog een eigen controller? Blokkeert hij misschien vanwege het risico op interne condensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@DIY Ik heb de VVMS320 icm een RMU S40, maar die laatste doet niet mee omdat ik alles op WAR heb staan. Zou best kunnen dat het op die condensatie vast zit, maar eigenlijk is koelen zo onmogelijk omdat de Ta altijd wel onder de 18 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:44:
@DIY Ik heb de VVMS320 icm een RMU S40, maar die laatste doet niet mee omdat ik alles op WAR heb staan. Zou best kunnen dat het op die condensatie vast zit, maar eigenlijk is koelen zo onmogelijk omdat de Ta altijd wel onder de 18 komt.
Lijkt me ook irritant.

Met de koel curve op 18 zit ik heel vaak met een berekende Ta van 16 en als ik lager toesta dan gaat ie ook lager berekenen. Het werkt eigenlijk niet echt naar mn zin met die GM bij koelen, maar ja ik heb al veelvuldig geschreven dat de koelroutine slecht geprogrammeerd is.

Je kunt dus eens een rechte lijn van 20 gaan proberen, en hopelijk blijft hij dan wat meer uit de buurt van die 18 grens.

Ja dT kan niet kleiner dan 3, bij mij ook geloof ik. Zet dan die dT van 6 ook op 3 !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Lijkt me ook irritant.

Met de koel curve op 18 zit ik heel vaak met een berekende Ta van 16 en als ik lager toesta dan gaat ie ook lager berekenen. Het werkt eigenlijk niet echt naar mn zin met die GM bij koelen, maar ja ik heb al veelvuldig geschreven dat de koelroutine slecht geprogrammeerd is.

Je kunt dus eens een rechte lijn van 20 gaan proberen, en hopelijk blijft hij dan wat meer uit de buurt van die 18 grens.

Ja dT kan niet kleiner dan 3, bij mij ook geloof ik. Zet dan die dT van 6 ook op 3 !
Dat laatste heb ik al gedaan, net als de stille stand aanzetten om de frequentie te beperken. Helpt allemaal niets. Maar ik zal 20 eens testen en kijken wat dat doet.

Die wachtstand van de pomp staat bij mij trouwens op 30%, maar dat staat onder verwarmen en niet onder koelen. Zou dat aanpassen nog effect hebben? Lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 15-07-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@Knowbody hier een paar afbeeldingen.
Om 16.00u ging koelen aan. Het leek wat beter, want ik had de aanvoertemp. voor verwarming ook op 17graden gezet en toen ging mijn aanvoertemp van 20 naar 17g en had idee dat nu 5 minuten langer duurde de koelmodus. Maar helaas na 16.10 sprong GM van 87GM naar -1GM. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCicQ1tJMVOwOVabYNlpZz85NQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFVRvVHNk6WkDGQ27P6d6oY1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:15:
@Knowbody hier een paar afbeeldingen.
Om 16.00u ging koelen aan. Het leek wat beter, want ik had de aanvoertemp. voor verwarming ook op 17graden gezet en toen ging mijn aanvoertemp van 20 naar 17g en had idee dat nu 5 minuten langer duurde de koelmodus. Maar helaas na 16.10 sprong GM van 87GM naar -1GM. [Afbeelding]
Hij springt naar -1 zodra hij onder de verboden temperatuur komt.

Hij heeft 17 berekend, en de 14.7 aangetikt. Als dat onder de waarde "minimale temperatuur koeling" is, gaat hij direct stoppen en gaan de GM naar 0.

Jouw stuurkast is dus de SHB10 als ik het goed zie op je afbeelding. Dat is een mooi ding. Heb je een metro therm die gelijk is aan de F2040 monoblock of AMS10-12 ?
Dit omdat de SHB geen logische combi is met een monoblock.

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 15-07-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Zo, de koellijn strak op 20 gezet en spontaan een koelrun van bijna een half uur! Wel de graadminuten (staan op 90) eerst naar 100 op laten lopen en er vervolgens bij 78 mee gestopt, maar nu na een paar minuten weer door. Zou het dan toch eindelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:34:
Zo, de koellijn strak op 20 gezet en spontaan een koelrun van bijna een half uur! Wel de graadminuten (staan op 90) eerst naar 100 op laten lopen en er vervolgens bij 78 mee gestopt, maar nu na een paar minuten weer door. Zou het dan toch eindelijk.....
Doe ook eens een herstart van de stuurkast zodat je zeker weet dat hij opnieuw berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:38:
[...]

Doe ook eens een herstart van de stuurkast zodat je zeker weet dat hij opnieuw berekent.
Bedoel je dan de hele binnenunit herstarten? Hij draait nu net zo vrolijk.. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 15-07-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:39:
[...]

Bedoel je dan de hele binnenunit herstarten? Hij draait nu net zo vrolijk.. :+
Mooi zo. Dan niets doen.

Hier ga ik herstarten na de SWW run die nu loopt.
Heb ook de curve op 20 gezet en hij blijft 16 berekenen...

BT25 is niet geïsoleerd en pikt niet altijd de werkelijke temperatuur op als de pomp is gestopt (restpunt voor installateur, ik kan er niet bij meer mijn handjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:21:

Hij springt naar -1 zodra hij onder de verboden temperatuur komt.

Hij heeft 17 berekend, en de 14.7 aangetikt. Als dat onder de waarde "minimale temperatuur koeling" is, gaat hij direct stoppen en gaan de GM naar 0.
Heeft @busjer dan het hetzelfde probleem als @Aziraphale dat hij op zijn binnenunit de minimale temp niet lager kan instellen dan 18?

@Aziraphale je stelde een tijdje terug nog een vraag over je badkamer vvw en radiator die me ontgaan was: "Wat bedoel je trouwens precies met parallel aansluiten?"
Ik bedoelde daarmee dat je de aanvoer van de radiator en de vvw met elkaar verbind. Hetzelfde met de retour.
Nu heb je ze in serie dus aanvoer > vvw > radiator > retour. De 2e krijgt dus minder warm water waardoor deze minder warmte afgeeft.

Wat betreft het koelen bij jou zou ik eens met Nibe overleggen over die minimale aanvoertemp bij de S320. Tot ik die bij mij instelde op 10°C kon ik ook niet fatsoenlijk koelen (omdat hij na even koelen se GM op 0 zette) en nu gaat dat, ondanks radiatoren en ongeisoleerde stalen leidingen, prima zonder condensatie. Je moet uiteraard wel je stooklijn hoog genoeg houden (18+), want als je die ook gaat verlagen word de aanvoer wel heel koud en krijg je condensatie.

Je had je GP12 trouwens een tijd op 100% staan bij het koelen. Wat gebeurt er als je die beperkt tot bv 25%? Theoretisch zou je aanvoertemp dan (langer) hoger moeten blijven en het langer moeten duren voordaat je GM weer op 0 worden gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door DIY op 15-07-2023 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@Knowbody De stop lijkt bij mij ook vanwege een sww run te zijn. En hij is vandaag al een keer herstart vanwege een update.

@DIY Helder van de badkamer, ga ik tzt aan de installateur voorleggen. Het zou zo fijn zijn als het daar ook minstens 19 graden zou worden...

Die temperatuur zal ik eens aan Nibe voorleggen. Ze reageren heel vlot op berichten via Facebook, dus hopelijk krijg ik dan wat meer informatie.

Ik heb trouwens naar de radiatoren nog oude (koperen en stalen) buis, waarvan een deel (volgens mij koper uit de jaren '60) onder de vloer in een vierkanten betonnen koker loopt met hier en daar wat half vergane isolatie. Mijn installateur werd daar heel nerveus van toen ik over koelen begon, want dat ging volgens hem gegarandeerd fout en hij was sowieso al verbaasd dat dat spul nog goed was. Vandaar dat die boel met twee kranen ontkoppeld is als ik ga koelen.

Die GP12 zal ik nog even naar kijken. Die stond eerst op auto en heb ik op advies van hier naar 100 gezet, maar ik zal 25 ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@busjer

Heb je in 1.9.5 de 3 en 6 graden ook al aangepast? Ik zou die 6 zeker op 3 zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Knowbody Hoort de "calculated supply climate system 1" ook nog te wijzigen bij koeling? Die staat bij mij namelijk altijd stijf op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:43:
@Knowbody Hoort de "calculated supply climate system 1" ook nog te wijzigen bij koeling? Die staat bij mij namelijk altijd stijf op 20.
Die wijzigt bijv als er een pauze of sww run is geweest of als de prestatie vd WP beter of slechter is dan die 20, wat in de praktijk altijd zo zal zijn.

Edit : die jij noemt staat waarschijnlijk "vast" omdat die voor verwarmen is, en verwarming is nu niet actief. Maar deze wijzigt mee (zie de geschiedenis in myuplink) als je speelt met de curve vd koeling.

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 15-07-2023 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:38:
@Knowbody bij mij kan de delta T niet lager dan 3.

[...]

Pompen horen in de retour (lagere temp) en drukken beter dan ze aanzuigen. Heb je een specifieke reden dat je de pomp bovenop wil aansluiten? (Als de pomp het hoogste punt is zorg voor een extra ontluchter, via de schroef is onhandig!)

Je zou de gaten zo laag kunnen boren, dat de flex precies aansluit op de doorvoeren.

Pers merken maken niet zoveel uit. Je zou zelfs 'push in' kunnen gebruiken, dan heb je geen persmateriaal nodig en het is even goed. Je kunt ook nog voor dunwandig staal kiezen, maar dat kost aanmerkelijk meer installatie tijd.
Laat je niet verleiden tot te kleine diameters (appendages zijn dan aanzienlijk goedkoper) en veel 90° knietjes. De pompen staan daar dan de gehele levensduur tegen te drukken.

Vergeet de automatische ontluchters niet (bv bovenop je buffer). Te veel bestaat niet, maar te weinig is erg irritant.
@DIY wat de pompen betreft had ik inderdaad zelf moeten weten, oude kennis, die maar weer eens afstoffen.
Het hoogste punt zijn twee radiatoren waarvan de leidingen via de nok van het dak lopen - incluis ontluchtingspunt op de vliering - en daarna is het buffervat het hoogste punt met een standaard ontluchtingsventiel erop.
Daar zou ik zo'n automaatje op kunnen zetten maar na een tijdje zou je dit niet meer nodig moeten hebben; automatische ontluchters kunnen ook automatische lekkers zijn.

Ik ga denk ik maar voor de extra knie en de twee dempers gestrekt langs de muur, voelt niet goed om zo'n leidingdemper onder een bocht te wurgen en op spanning op het leidingsysteem aan te sluite. Ik denk dat dit de dempende eigenschappen niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@DIY Ik heb de pompsnelheid van de GP1 nu op 50% gezet. Is dat dezelfde als de GP12 die jij bedoelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:19:
@DIY Ik heb de pompsnelheid van de GP1 nu op 50% gezet. Is dat dezelfde als de GP12 die jij bedoelde?
Het nummetje maakt me niet uit, zolang het maar de waterpomp is die door je buitenunit pompt ;)
Als je een buffer hebt (in de vvm?) Moet je ook de afgiftepomp lager zetten verwacht ik.

De bedoeling is dat het water de kans krijgt om op te warmen en dat gaat alleen als het lang in je vvw is. Ik denk dat je veel lager dan 50% kan gaan. Je moet eigenlijk net genoeg flow hebben door alle groepen, zonder dat de wp uitvalt, omdat je onder het minimum vermogen zit. Dat kan 20% zijn maar ook 30 of hoger. Beetje experimenteren (als het buiten heet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:43:
[...]

Het nummetje maakt me niet uit, zolang het maar de waterpomp is die door je buitenunit pompt ;)
Als je een buffer hebt (in de vvm?) Moet je ook de afgiftepomp lager zetten verwacht ik.

De bedoeling is dat het water de kans krijgt om op te warmen en dat gaat alleen als het lang in je vvw is. Ik denk dat je veel lager dan 50% kan gaan. Je moet eigenlijk net genoeg flow hebben door alle groepen, zonder dat de wp uitvalt, omdat je onder het minimum vermogen zit. Dat kan 20% zijn maar ook 30 of hoger. Beetje experimenteren (als het buiten heet is).
Ik heb het over deze, maar ik vraag me af of dat ook degene is die jij bedoelt. Ik kan ook geen andere circulatiepomp vinden... Een buffer heb ik niet in het systeem zitten, dat hebben we ondervangen door een iets groter expansievat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91v57l3H5mXeIkfu3cV_ZYzcvDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8wI4WkzqOl6f2o1spu6HQvy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 15-07-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik kreeg zojuist pas de 2.20.7 update aangeboden in de SMO S40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Aziraphale GP1 inderdaad. De waarde met het vraagteken die je nu op 50% hebt.

De wachtstand staat bij mij overigens op 20%, dan heb ik door alle groepen een beetje flow, maar is het energieverbruik van de pomp zo laag mogelijk. In koelmodus draait de pomp bij mij nl een groot gedeelte van de dag als het warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:57:
@Aziraphale GP1 inderdaad. De waarde met het vraagteken die je nu op 50% hebt.

De wachtstand staat bij mij overigens op 20%, dan heb ik door alle groepen een beetje flow, maar is het energieverbruik van de pomp zo laag mogelijk. In koelmodus draait de pomp bij mij nl een groot gedeelte van de dag als het warm is.
Ok, dan zet ik GP1 omlaag naar 25% en de wachtstand naar 20%. Eens kijken wat dat doet.

Overigens staat de wachtstand standaard (met een * erbij) op 30 en de stand voor koeling is standaard op handmatig 70. Dat lijkt me dan toch best hoog.

Edit: Nu knalt hij naar een Ta van 14.... Ik geloof dat ik hem maar weer naar 100% zet...

[ Voor 19% gewijzigd door Aziraphale op 15-07-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:21:
[...]

...
Edit: Nu knalt hij naar een Ta van 14.... Ik geloof dat ik hem maar weer naar 100% zet...
De Ta gaat lager, de Tr gaat iets omhoog.
De dT is dus toegenomen, maar omdat de flow ook drastisch is gedaald neemt het koelvermogen niet toe.
(Flow / 2 bij een dT x 2 is dezelfde Q in Watt)

Je kunt het best even aanzien.

Langere groepen worden mogelijk minder goed gekoeld bij een lagere flow.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 16-07-2023 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:21:
Wat @Knowbody zegt, even aanzien of hij langer blijft lopen. Je kunt daarna ook iets omhoog gaan naar 30% of 35% en de delta T verlagen naar 3 (ook bij 40). Het is niet dat er gelijk druppels aan hangen als je wat onder de 18 gaat. Het is wel even vogelen hoe hij het langste blijft lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 16-07-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Wat @Knowbody zegt, even aanzien of hij langer blijft lopen. Je kunt daarna ook iets omhoog gaan naar 30% of 35% en de delta T verlagen naar 3 (ook bij 40). Het is niet dat er gelijk druppels aan hangen als je wat onder de 18 gaat. Het is wel even vogelen hoe hij het langste blijft lopen.
Nou, als hij naar 14 gaat vliegt hij ook direct uit en nog sneller danmet de pomp op 100%. Het gaat me ook niet om druppels, maar dat ik boven de 18 Ta blijf om die beveiliging te omzeilen en geen alarm over korte compressortijd te krijgen. Dat laatste is vooral wat ik wil voorkomen, want dan blokkeert de hele boel tot ik het alarm reset en daar wordt mijn vrouw heel nerveus van...

Delta T staat sowieso al op 3. Ik zou nog de stille stand aan kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Aziraphale op 16-07-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Nou, als hij naar 14 gaat vliegt hij ook direct uit en nog sneller danmet de pomp op 100%. Het gaat me ook niet om druppels, maar dat ik boven de 18 Ta blijf om die beveiliging te omzeilen en geen alarm over korte compressortijd te krijgen. Dat laatste is vooral wat ik wil voorkomen, want dan blokkeert de hele boel tot ik het alarm reset en daar wordt mijn vrouw heel nerveus van...

Delta T staat sowieso al op 3. Ik zou nog de stille stand aan kunnen zetten?
Haha :F

Ja stille stand is te proberen. Hopelijk werkt dat en anders zijn mijn ideeën ook even op afgezien van Nibe bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Haha :F

Ja stille stand is te proberen. Hopelijk werkt dat en anders zijn mijn ideeën ook even op afgezien van Nibe bellen.
Stille stand zal geen drol verschil maken. Hij heeft met 25 Hz al teveel power ten opzichte van de waterinhoud vh systeem. Dat lijkt mij het hele euvel.
Dat komt omdat die radiatoren dicht staan. @Aziraphale Je moet de vloer verder openen of een seriebuffer in de retour plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Ik ken Inge ook. Er wordt wel geadverteerd door een webwinkel maar die kan niet leveren.

Methven komt uit Nieuw Zeeland. Ik heb goede ervaringen met Inge, die de naam Niebla gebruikt. Ik had de duurste regendouchekop van haar en die deugde niet, kreeg na meer dan een jaar gebruik keurig een nieuwe.
Ik ken Inge niet, heb enkel wat over en weer gemaild met haar. Ze zal vast netjes handelen.
Via Amazon is de verwachte leverdatum voor een methven douchekop 15 juli, dus dan kan er vast geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
Inmiddels alle instellingen terug gezet zoals het stond. Even terug naar de basis, voordat ik niet meer weet wat ik heb aangepast en waar. Koelen nu ook even uitgezet. Niet nodig op dit moment.
Koel instellingen wel naar 20% laadpomp gezet en 25Hz gezet middels nachtstand modus. Wel aandenken om in de winter weer uit te zetten :) Vanaf deze instellingen kijken en opbouwen of dat effect heeft, zodra koelen weer aangezet wordt.
Ook had ik het idee dat Evohome niks deed met mijn temperatuur en gewenste temperatuur. Misschien toch overwegen om een RMU40 aan te schaffen en kijken of dat beter gaat?
Ik wil iedereen bedanken die gereageerd heeft en mee heeft gedacht aan mogelijke oplossingen! Wordt gewaardeerd. Thanks! Ik heb ook voor de 4e keer mijn leverancier gemaild om te kijken naar een oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:27:
Inmiddels alle instellingen terug gezet zoals het stond. Even terug naar de basis, voordat ik niet meer weet wat ik heb aangepast en waar. Koelen nu ook even uitgezet. Niet nodig op dit moment.
Koel instellingen wel naar 20% laadpomp gezet en 25Hz gezet middels nachtstand modus. Wel aandenken om in de winter weer uit te zetten :) Vanaf deze instellingen kijken en opbouwen of dat effect heeft, zodra koelen weer aangezet wordt.
Ook had ik het idee dat Evohome niks deed met mijn temperatuur en gewenste temperatuur. Misschien toch overwegen om een RMU40 aan te schaffen en kijken of dat beter gaat?
Ik wil iedereen bedanken die gereageerd heeft en mee heeft gedacht aan mogelijke oplossingen! Wordt gewaardeerd. Thanks! Ik heb ook voor de 4e keer mijn leverancier gemaild om te kijken naar een oplossing.
Ik haal met koelen eigenlijk niet de gewenste 21 5 of 22 5 graden hoor, bij koelen is het prima dat het wat afkoelt en dat de hitte eruit is. Of thermostaten daar nog iets kunnen betekenen dan moet het koelen wel erg goed gaan en dat kan alleen maar met steenkoude vloer. Thermostaten brengen mijn inziens niet zoveel dan. Bij verwarmen is dat anders.

Eigenlijk werkt het koelen beter in een huis (liefst dan met aardwarmte) waar ook muren en/of plafonds van slangen zijn voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Test bij mij:

Graadminuten op 60, flow op 35% ipv auto (100%)

Graadminuten effect is niets... die bug zit er nog steeds in dat hij dan begint bij 60 maar al te weer stopt bij 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

busjer schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:27:
Je zou ook een bedrade sensor (BT50) kunnen nemen. Die zat misschien zelfs bij je binnen unit of kun je voor 5€ bestellen. Deze sluit je aan op de controller als ruimtesensor. Als je op BT50 zoekt in dit topic staat het allemaal uitgelegd. Scheelt je een hoop knaken tov de RMU40 als het je alleen om de thermostaat functie te doen is.

@Knowbody ik merk dat de ruimtetemp minder hard oploopt en minder lang blijft hangen omdat het forse stuk beton (de vloer) niet opwarmt.
Net als bij verwarmen zal de ruimtesensor de stooklijn beinvloeden als de ruimtetemp afwijkt van het setpoint. Bij koelen is het beperkter dan verwarmen, maar als onze huiskamer door passieve zomernachtkoeling <20°C is, vind ik het niet noodzakelijk dat de wp ook nog eens actief aan de bak gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door DIY op 18-07-2023 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
Ik heb op Marktplaats een nieuwe RMU40 op de kop kunnen tikken en aangesloten op klemstrook X4, klemmetjes 9 t/m 12. In de WP ergens in Menu aangegeven dat RMU op 4 is aangesloten. Toen had ik communicatie. Ik ga dit de komende tijd eens in de gaten houden met de hoop dat het mooi en warm gaat worden.
Wel een vraagje. krijg deze melding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtf-6CXTADhx9bgvaGZnqY3zcvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/isARyBpPkMPKYStBB5Oku74C.jpg?f=user_large
RMU display geeft wel kamertemperatuur aan, maar de WP niet. Bij waarde BT50 staat niks. Dat kan dan kloppen omdat BT50 niet is aangesloten? Ziet de WP dan op dit moment geen kamertemp.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQQK8wzdGtU5DD1geeuqTxpXlJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UL02vCXff6dqKgWscYj8Rn0O.jpg?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door busjer op 21-07-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Een buffer heb ik niet in het systeem zitten, dat hebben we ondervangen door een iets groter expansievat.
Sorry, maar dat werkt toch niet. Je kunt de effectieve systeeminhoud niet vergroten met een expansievat waarin vrijwel geen doorstroming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
G-addict schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:54:
[...]

Sorry, maar dat werkt toch niet. Je kunt de effectieve systeeminhoud niet vergroten met een expansievat waarin vrijwel geen doorstroming is.
Ongetwijfeld niet, maar de installateur suggereerde dit toen ik duidelijk aangaf (waar hij het wel mee eens was) dat ik een 100 liter buffervat zinloos vond omdat we 55m2 vloerverwarming hebben. Overigens zit er in de VVM S320 ook een 10 liter expansievat, dus ik vraag me sowieso een beetje af waarom ik die van 25 liter ernaast heb hangen. Maar goed, hij hangt niet in de weg (wat met zo'n geval van 100 liter wel het geval geweest was) en zal vast ergens een marginal gain opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 21-07-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Ongetwijfeld niet, maar de installateur suggereerde dit toen ik duidelijk aangaf (waar hij het wel mee eens was) dat ik een 100 liter buffervat zinloos vond omdat we 55m2 vloerverwarming hebben. Overigens zit er in de VVM S320 ook een 10 liter expansievat, dus ik vraag me sowieso een beetje af waarom ik die van 25 liter ernaast heb hangen. Maar goed, hij hangt niet in de weg (wat met zo'n geval van 100 liter wel het geval geweest was) en zal vast ergens een marginal gain opleveren.
Een expansievat is natuurlijk maar een drukvat en doet effectief niets met het vergroten van je systeeminhoud.

Voor koelen was je zeker wel gebaat geweest bij een seriebuffer blijkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Voor koelen was je zeker wel gebaat geweest bij een seriebuffer blijkt nu.
Waarschijnlijk wel, maar nu hangt me geen buffervat in de weg. Elk nadeel heb zijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Ja, je moet die bt50 ook uit de config halen.
Ik heb de zelfde opzet (en ook. Extern gekocht ivm laat overtijd bij instalateur), je moet ook de RMU als ruimteveer enablen, anders krijg je altijd enkel de optie te zien op RMU en smo de setpoint aan te passen. Als de RMU als voeler ingesteld is zie je de temperatuur.

T'is ff vogelen 😁😂
busjer schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:10:
Ik heb op Marktplaats een nieuwe RMU40 op de kop kunnen tikken en aangesloten op klemstrook X4, klemmetjes 9 t/m 12. In de WP ergens in Menu aangegeven dat RMU op 4 is aangesloten. Toen had ik communicatie. Ik ga dit de komende tijd eens in de gaten houden met de hoop dat het mooi en warm gaat worden.
Wel een vraagje. krijg deze melding;
[Afbeelding]
RMU display geeft wel kamertemperatuur aan, maar de WP niet. Bij waarde BT50 staat niks. Dat kan dan kloppen omdat BT50 niet is aangesloten? Ziet de WP dan op dit moment geen kamertemp.?
[Afbeelding]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@ReLight Hoe haal je die BT50 uit de config dan? Want ik heb nooit een BT50 gehad namelijk. Alleen een Evohome met een BDR91 aansluiting.
Op mijn RMU40 zie ik wel de gemeten temperatuur. Alleen niet in de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

busjer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:46:
@ReLight Hoe haal je die BT50 uit de config dan? Want ik heb nooit een BT50 gehad namelijk. Alleen een Evohome met een BDR91 aansluiting.
Op mijn RMU40 zie ik wel de gemeten temperatuur. Alleen niet in de WP.
Lijkt me dat als ie klaagt dat er geen contact is, dat hij hem verwacht te hebben nav een config??

Wat heb je voor wp?
Meestal kan je de aansluiting instructie in omgekeerde volgorde volgen...

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
Ja zo lijkt wel ja dat op afgiftesysteem 1 aangesloten is. Maar daar zit niks.
Ik heb een Metro Therm SHB10-12kw. Zusje of broertje van Nibe.
Volgens handleiding op X4 aansluiten klemmetjes 9 tm 12.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEFuqnV_Ro6Y7mgWmByJfpC3A50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhlnNtgqfeQKEmCp6NxEfX8i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door busjer op 24-07-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:40:
Ja zo lijkt wel ja dat op afgiftesysteem 1 aangesloten is. Maar daar zit niks.
Ik heb een Metro Therm SHB10-12kw. Zusje of broertje van Nibe.
Volgens handleiding op X4 aansluiten klemmetjes 9 tm 12.
[Afbeelding]
Staat er wellicht een BT50 aangevinkt in menu 5.2.4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@Knowbody nee alleen afgiftesysteem 4. Waar RMU40 op zit aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vSU3LRo5uixG2oJUYH0HNbU0-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxDtM3og4ngMKEhpwxOEoVdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busjer
Probleem opgelost. Foutmelding weg en temperatuur wordt nu ook door WP uitgelezen.
Omdat WP op afgiftesysteem 1 blijkbaar was geconfigureerd heb ik op RMU40 ook afgiftesysteem 1 geselecteerd en bij menu 5.2.4 ook. Probleem opgelost.
Weer een stapje verder. Nu hopelijk een keer zomers weer om koeling te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
Wel een vraag over koeling. Nu de RMU40 werkt heb ik nu ook de opties bij koeling 1.9.5 om koel/verw-sensor te selecteren.
Hebben jullie dit ook zo geconfigureerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZoAboZDZR3TBqROvYfXGo7rvUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nMITrxUbamhu9iYPd91dYBT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:47:
Wel een vraag over koeling. Nu de RMU40 werkt heb ik nu ook de opties bij koeling 1.9.5 om koel/verw-sensor te selecteren.
Hebben jullie dit ook zo geconfigureerd?
[Afbeelding]
Ik wel.

Koeling kijkt ook naar de RMU temperatuur (haalt het in een hitte golf toch niet) maar gaat dan eventueel toch uit als het zover is

Voor verwarming heb ik de RMU niet in gebruik (ja, om + of - een punt op de lijn te gaan doen)

Komend stookseizoen ga ik het echter anders doen, dan ga ik proberen het met een vast setpoint op de aanvoertemperatuur te doen. (Ta=25).
Daarbij ga ik de RMU begrenzer ook inzetten.

In de nacht de SWW run, in plaats van ergens overdag. En waarom? Hierom: ik vond het namelijk het eerste seizoen tegenvallen wat het effect is van een SWW tussendoortje op de graadminuten en hoe de WP dat dan uiteindelijk weer gaat rechttrekken. Dat moet beter kunnen.

Dus overdag een vlak profiel, dan nachtverlaging van 0,5 graad en dan in de nacht, dus op "ongunstige momenten" de SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busjer
@Knowbody dank voor je reactie en interessant verhaal over je aanpassen voor komend stookseizoen. Had ook graag de kennis die jij hebt willen hebben, want een WP is toch wel een vak apart en een beetje installateur is daar ook niet in thuis. Ben benieuwd naar je ervaringen met de aanpassingen die je wilt doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:04:
@Knowbody dank voor je reactie en interessant verhaal over je aanpassen voor komend stookseizoen. Had ook graag de kennis die jij hebt willen hebben, want een WP is toch wel een vak apart en een beetje installateur is daar ook niet in thuis. Ben benieuwd naar je ervaringen met de aanpassingen die je wilt doen.
Kennis ? Ik noem het gebruikerservaring. Ook ik leer elke dag weer nieuwe dingen. Het delen ervan vind ik het leukst.

Ik vermaak me bijvoorbeeld met het doorlezen van oude topics hier, en zie dan hoe dingen groeien bij iedereen. Of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tip

De SMO start opnieuw de tellers na spanningsloos geweest te zijn.

Bij mij staat (stond) omschakelen tussen verwarming en koeling op 48 hrs. Dan kan ik 2 dagen wachten voordat koeling weer begint, zelfs handmatig koeling kiezen deed niets.
De default heb ik nu maar aangehouden, 2 hrs.
Die grootte van die tijd is in mijn situatie niet zo relevant omdat "stop verwarming" heel laag staat, 10 tot 12 graden en dat ook nog over 24 gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:46
Bij mij, en nog iemand anders, reset de SMO S40 ook om de zoveel dagen. Dit kun je zien doordat bijvoorbeeld de temperatuuruitlezing van de RMU dan een spike naar 0 heeft. Wanneer dit gebeurt worden de tellers dus ook gereset. Mocht je omschakelen tussen verwarming en koeling op 48 uur hebben staan, dan ben je af en toe best lang aan het zoeken waarom je warmtepomp niet gaat koelen of verwarmen, als je niet in de gaten hebt dat er een reset is geweest. Voor nu heb ik het opgelost door tijd tussen verwarmen en koelen laag te zetten.

Wat mij echt handig lijkt, is een tabel of iets van overzicht waarom de warmtepomp niet start.
Dus bijvoorbeeld zoiets voor de verschillende bedrijfsstanden (koelen, verwarmen, sww):
parameteractuele waardevoorwaarderesultaat
Buitentemperatuur25 C> 20 Ctrue
Tijd tussen verwarmen en koelen40 uur> 48 uurfalse
Graadminuten0> 60false
SWW runfalsefalsetrue
Klokprogrammatruetruetrue
Errorfalsefalsetrue

etc.

Dus dat je heel makkelijk kunt zien, waarom de warmtepomp niet actief is.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:13:
Bij mij, en nog iemand anders, reset de SMO S40 ook om de zoveel dagen. Dit kun je zien doordat bijvoorbeeld de temperatuuruitlezing van de RMU dan een spike naar 0 heeft. Wanneer dit gebeurt worden de tellers dus ook gereset. Mocht je omschakelen tussen verwarming en koeling op 48 uur hebben staan, dan ben je af en toe best lang aan het zoeken waarom je warmtepomp niet gaat koelen of verwarmen, als je niet in de gaten hebt dat er een reset is geweest. Voor nu heb ik het opgelost door tijd tussen verwarmen en koelen laag te zetten.

Wat mij echt handig lijkt, is een tabel of iets van overzicht waarom de warmtepomp niet start.
Dus bijvoorbeeld zoiets voor de verschillende bedrijfsstanden (koelen, verwarmen, sww):
parameteractuele waardevoorwaarderesultaat
Buitentemperatuur25 C> 20 Ctrue
Tijd tussen verwarmen en koelen40 uur> 48 uurfalse
Graadminuten0> 60false
SWW runfalsefalsetrue
Klokprogrammatruetruetrue
Errorfalsefalsetrue

etc.

Dus dat je heel makkelijk kunt zien, waarom de warmtepomp niet actief is.
Mooi te lezen dat ik niet de enige ben met problemen met de SMO S40. Op de zijkant staat op de sticker het production year, bij mij 2022.
De mijne wil overigens ook niet draaien op FW versies die beginnen met een 1.

Klopt inderdaad van die spike naar 0 ;)

Ik verwacht nog steeds een nieuw exemplaar, binnenkort de installateur nog maar eens polsen of dit nog steeds loopt. Er zijn nog wat puntjes op de i te zetten hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 30-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
Voor mijn vakantie wou ik de warmtepomp uitzetten, door de SMO S40 uit te schakelen.
Dit kan door de aan/uit drukknop boven het touchscreen langere tijd in te houden.
Nadat ik dit gedaan had, bleef de CV pomp lopen.
Ik had eigenlijk verwacht dat deze ook uit zou gaan.
Dat de laadpomp eventueel aanblijft wanneer het buiten vriest kan ik nog inkomen.

Hebben jullie dit ook?
Waarom zou dit zo werken?

Uiteindelijk heb ik maar gewoon de spanning naar de SMO S40 uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:59:
Voor mijn vakantie wou ik de warmtepomp uitzetten, door de SMO S40 uit te schakelen.
Dit kan door de aan/uit drukknop boven het touchscreen langere tijd in te houden.
Nadat ik dit gedaan had, bleef de CV pomp lopen.
Ik had eigenlijk verwacht dat deze ook uit zou gaan.
Dat de laadpomp eventueel aanblijft wanneer het buiten vriest kan ik nog inkomen.

Hebben jullie dit ook?
Waarom zou dit zo werken?

Uiteindelijk heb ik maar gewoon de spanning naar de SMO S40 uitgeschakeld.
Gaat het dan om GP10, de pomp na een eventueel buffervat ? Of GP12, de enige pomp die je dan hebt ?

Pompen worden gevoed vanuit de SMO. Stekker eruit en ze moeten dan echt spanningsloos zijn.

Maar waarom gebruik je de 'afwezigheid' functie niet ? De "Weg-modus".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
Het gaat dan om GP10, dus ik gebruik contact X5-2.
Ik had eerst de afwezigheid functie geprobeerd, maar hierbij bleef ook pomp lopen. Ik had niet veel tijd om alle instellingen te controleren, dus dacht dan maar gewoon uit zetten (d.m.v. aan/uit knop boven touchscreen).

Wanneer de koelmodus of warmtemodus niet actief is, dan gaat GP10 wel netjes uit. Dus blijft raar waarom deze niet uitgaat als ik SMO S40 uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
Zojuist weer spanning op de SMO S40 gezet. De CV pomp ging meteen aan, en had de SMO S40 nog niet aangezet (met drukknop boven touchscreen). Daarna kap eraf gehaald. Zie ik dat de lampjes bij de relais allemaal uit zijn. Ik heb nu het vermoeden dat relais blijft hangen, en dat deze hardware matig stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:33:
Zojuist weer spanning op de SMO S40 gezet. De CV pomp ging meteen aan, en had de SMO S40 nog niet aangezet (met drukknop boven touchscreen). Daarna kap eraf gehaald. Zie ik dat de lampjes bij de relais allemaal uit zijn. Ik heb nu het vermoeden dat relais blijft hangen, en dat deze hardware matig stuk is.
Aha dat zou de verklaring zijn.

Edit: zet je de buitenunit dan ook uit ? Bij het inschakelen die dan als eerste doen en de binnenunit als 2e en de SMO als laatste.

[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 31-07-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
nee buitenunit (monoblock) had ik niet uitgeschakeld. Binnenunit heb ik niet.
Maar idd eerst buitenunit aan, en dan SMO S40, anders communicatiefout met buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 16:22
Beetje spuit elf hier, maar moest even een pagina of 5 bijlezen.

Een grote SWW buffer werd bij ons ook aangeraden toen ik een adviseur van Nibe op bezoek had twee jaar geleden (n.a.v. een verschil van inzicht met een installateur. Offtopic: ik bleek "meer" gelijk te hebben dan de installateur en sindsdien zoek ik mijn informatie op internet en fora zoals hier en besteed ik het werk ook niet meer uit. Maar goed, dat terzijde).

Vrouwlief en ik hebben een badkamer aan de slaapkamer beneden en mijn dochters hebben boven een eigen badkamer. Ze zijn nu nog jong, dus douchen niet zo lang, maar de adviseur had zelf 2 puberdochters en had een 300 liter buffervat staan die hij in 'Luxe' stand moest verwarmen voor als zijn vrouw en dochters achter elkaar gingen douchen. Hij waarschuwde mij hier alvast voor.

Maar ik vind dat best inefficiënt, dus ik heb een doorstroomboiler gehangen op het zoldertje boven mijn keuken, waar de splitsing zit naar de twee badkamers. Voor het SWW-vat komt in een later stadium nog een zonneboiler en bij onze badkamer een warmteterugwin-goot.
Op deze manier hoeft het SWW-vat niet onnodig hoog verwarmd te worden als er een keer maar 1 of 2 mensen douchen. Anderszijds gebruik je ook de warmte onder de 38 graden die je anders niet kunt gebruiken omdat het te koud is om fijn mee te douchen. Niet iedere doorstroomboiler is geschikt voor voorverwarmd water, daar dus wel even opletten. SWW-vat staat nu nog dagelijks tussen 17:00 en 20:00 op 'zuinig', maar ik zou via Smart Control of met een eigen programma dit nog wel verder willen finetunen. Hier moet ik me nog in verdiepen, ik ben nog niet bezig geweest in het serviceprogramma, behalve voor de vloerdroogfunctie voor het protocol van m'n nieuwe vloeren.

Ik snap het verhaal hierboven over de zin van 's nachts de SWW-run doen, niet helemaal? Ik zou dit juist naar de middag willen zetten, zodat de zonnepanelen wat meer van hun vermogen in eigen huis kwijt kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door RISL op 01-08-2023 15:54 ]

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Laatst online: 11-09 15:16
Dat lijkt mij ook voordeliger. Overdag je boiler warm stoken en ‘s avonds gebruiken met douchen. Kun je eventuele zonne-energie gebruiken én de temperatuur buiten is hoger dus betere COP. Dat zou ook een reden kunnen zijn om een buffervat in de CV te hangen; kun je in de winter overdag met de hogere buitentemperatuur verwarmen ipv wanneer het buiten ‘s nachts 10 graden kouder is.
Pagina: 1 ... 33 ... 94 Laatste