NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 32 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:21
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Ik heb ook een moderne set vloerverwarming. Maar toch had ik het liever nog ietsje anders gezien. Ik heb in m'n huisje 7 groepen, waarvan er nu 6 openstaan ((vloer)koeling in een badkamer vind ik niet zo prettig). Van de 6 groepen staan er 2 flink open, de 4 anderen zijn behoorlijk geknepen om zo een fatsoenlijke dT te krijgen.
De totale flow is dus niet zo hoog, ondanks een systeem van 2 jaar oud.
Dat komt m.i. doordat de aanleggers van die slangen in de vloer vaak niet voldoende rekening houden met gelijke lengtes van groepen of scherpe bochten. Mogelijk hebben ze dan net even een te kleine verdeler meegenomen en had het beter gekund met een paar extra groepen voor een betere lengte verdeling.

Bij mij (nieuwbouw 2022) is dat ook niet optimaal gegaan, en de aanvoer- en retourslangen naar de 2e verdeler op de verdieping is maar 25 (18 inwendig) dus de verdeler vlak bij de warmtepomp moet behoorlijk geknepen om boven wat flow over te houden. Ze pakken altijd te dun spul.

In CV land, en in PV land. Tja.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 27-06-2023 16:30 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:07
@G-addict Ik heb even gecheckt en in tegenstelling tot wat de handleiding zegt kan de Ta van de VVM S320 niet lager dan 18. Joost mag weten waarom...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn9qG5QvBruq1jlwR5dmJRQDpHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qebNMGvyXVfXFIUIoTiY6JCx.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Nog even over HA, heb nu in HA ALLE entities van S320 geselecteerd en actief gemaakt, alle bijna 1000. Nu lijkt het alsof er wel wat meer data binnenkomt. Je zou haast denken dat bepaalde entities pas data gaan genereren als andere actief zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 17:44
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:12:
[...]

GP10 is de naam vd pomp na het buffervat (parallel buffer). Een serie buffer heeft geen extra pomp nodig.

Dan heb je ook nog een external cv pump, die heet zoals die heet een heeft geen extra tag nummer.
Ook bestaat er een GP12.2 dat is een 2e GP12 bij een tweede warmtepomp. (De SMO kan meerdere WP units aansturen).
Oké, enig idee wat de toggle GP10 off, 2-pipe cooling dan zou moeten doen? Het buffervat niet vullen bij koelen?

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:48:
Ik kwam zojuist deze instelling tegen: GP10 off, 2-pipe cooling. [Afbeelding]

Ik kan hierover in de handleiding niks vinden. Jullie enig idee wat dit zou doen, en of dit aan zou moeten staan?
Geen benul nog. In de installer handleiding vd SMO S40 (zoek op GP10 in de pdf) wordt het 2 pipe of 4 pipe systeem kort uitgelegd. Misschien kun je daar dan wat mee?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:33
Aziraphale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:36:
@G-addict Ik heb even gecheckt en in tegenstelling tot wat de handleiding zegt kan de Ta van de VVM S320 niet lager dan 18. Joost mag weten waarom...

[Afbeelding]
Ok, bijzonder. Ik heb overigens hetzelfde met de dT instelling in mijn SMO 40. Volgens de manual is de kleinste instelling een dT van 2 graden, ik kan niet kleiner dan 4 graden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Ok, bijzonder. Ik heb overigens hetzelfde met de dT instelling in mijn SMO 40. Volgens de manual is de kleinste instelling een dT van 2 graden, ik kan niet kleiner dan 4 graden instellen.
Daar waar de manual anders zegt dan de huidige firmware toestaat zou je denken wat als we een aantal versies terug gaan in de tijd, kan het dan wel .... Oftewel "heeft het gekund?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:36:

[Afbeelding]
Ik lees juist even Nibe's document: Instellen koeling SMO S40 & VVM S320.
Daar staat gewoon beschreven dat de VVM S320 niet lager kan dan 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
G-addict schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Ik lees juist even Nibe's document: Instellen koeling SMO S40 & VVM S320.
Daar staat gewoon beschreven dat de VVM S320 niet lager kan dan 18 graden.
I know, maar dan mag Joost nog steeds weten waarom de SMO die beveiliging op 0 heeft staan en de VVM op 18. In de praktijk betekent dit namelijk dat je nauwelijks met de VVM kunt koelen omdat hij zo snel in die beveiliging schiet. Mogelijk maakt het wat verschil wanneer je een heel groot afgiftevermogen hebt, maar met mijn 55m2 vvw krijg ik hem nog niet goed aan de gang. Maar goed, ik ga morgen weer eens testen met de dT (als ik die wel kleiner kan krijgen, dat weet ik zo niet) en pompsnelheid en dan kijken wat er gebeurt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Aziraphale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:48:
@G-addict 1.30.5 klopt, maar er staat me iets van bij dat die er niet is en je alleen met die minimale Ta van 18 wat kunt. Maar ik zal vanmiddag even kijken. En wat bedoel je precies met de laadpomp? Ik heb nu de flow (cv-pomp in de S320) in het systeem op maximaal staan, moet die dan toch omlaag?

@gronoco Ik heb het onderstaande allemaal beschikbaar en er is vast nog meer...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog een domme vraag :) ik zie wel een cooling status, die 'keurig' aangeeft met 0 of 1 of de koeling aan of uit staat, maar ik zie geen 'heating status'... hoe kan ik zien of de wp aan het verwarmen is? Dwz de vloerverwarming aan of uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
gronoco schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Nog een domme vraag :) ik zie wel een cooling status, die 'keurig' aangeeft met 0 of 1 of de koeling aan of uit staat, maar ik zie geen 'heating status'... hoe kan ik zien of de wp aan het verwarmen is? Dwz de vloerverwarming aan of uit staat?
Dat zie ik aan de Ta...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:12:
[...]

I know, maar dan mag Joost nog steeds weten waarom de SMO die beveiliging op 0 heeft staan en de VVM op 18. In de praktijk betekent dit namelijk dat je nauwelijks met de VVM kunt koelen omdat hij zo snel in die beveiliging schiet. Mogelijk maakt het wat verschil wanneer je een heel groot afgiftevermogen hebt, maar met mijn 55m2 vvw krijg ik hem nog niet goed aan de gang. Maar goed, ik ga morgen weer eens testen met de dT (als ik die wel kleiner kan krijgen, dat weet ik zo niet) en pompsnelheid en dan kijken wat er gebeurt.
Vergeet niet dat de standaard waarde voor koelen vanaf 25 graden is.
Als wij vinden dat die met een paar dagen zomerse temperaturen ook best op 22 kan, ik noem maar wat, dan zit er uiteraard minder warmte in de vloer.

Je hebt gewoon een te zware warmtepomp dan voor 55 m2.
Het zou dan het beste werken vanuit een flink buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Als ik het principeschema van je VVM bekijk dan heeft de unit 1 3 weg klep die schakelt tussen SWW en vloerverwarming/koeling.

Mijn unit, SHK 200, heeft 2 3 weg kleppen. De ene schakelt tussen SWW en vloerverwarming/koeling. Maar als die 3 weg klep op vloerverwarming/koeling staat dan is er daarachter nog een 3 weg klep geplaatst die schakelt tussen koelen en verwarmen. Zover ik het kan beoordelen bypasst die 2e 3 weg klep in mijn unit de elektrische bijverwarmer. Deze is niet zo lekker geisoleerd (kan ook niet) en deze zal dus condenseren bij koelbedrijf <18 graden met corrosie en defecten als gevolg.

De VVM heeft deze 2e klep niet, wel de elektrische bijverwarmer. Wellicht is dat de oorzaak dat de koeling bij de VVM niet lager gaat dan 18 graden. In deze dure tijden moeten ook premium merken als Nibe ergens op besparen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Hmmm... Dus eigenlijk had ik nog eigenwijzer moeten zijn dan ik al was en wel een buffervat (lag er, maar heb ik weer mee laten nemen) moeten plaatsen en een SMO S40 met losse boiler ipv de all-in-one. Nou ja, een gelukkig huwelijk is me ook wat waard en de WAF was nogal tegen op losse componenten in de bijkeuken en blij met geen buffer, want die nam extra ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
En de Ta is...? aanvoertemperatuur gok ik?
Is dat dan de 'supply line'? En gaat die dan alleen omhoog als de vloerverwarming aan gaat, of ook als ie de watervoorraad opwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
gronoco schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:59:
[...]

En de Ta is...? aanvoertemperatuur gok ik?
Is dat dan de 'supply line'? En gaat die dan alleen omhoog als de vloerverwarming aan gaat, of ook als ie de watervoorraad opwarmt?
Klopt, dat is BT2 en de retour zie je met BT3. Heet water is BT6 (Hot Water Charging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:22:
Hmmm... Dus eigenlijk had ik nog eigenwijzer moeten zijn dan ik al was en wel een buffervat (lag er, maar heb ik weer mee laten nemen) moeten plaatsen en een SMO S40 met losse boiler ipv de all-in-one. Nou ja, een gelukkig huwelijk is me ook wat waard en de WAF was nogal tegen op losse componenten in de bijkeuken en blij met geen buffer, want die nam extra ruimte is.
Persoonlijk vind ik jouw setup mooier dan de mijne. Losse onderdelen kan ook een goede keuze zijn maar het is nou eenmaal minder compact en het moet netjes worden aangebracht en dat had hier wel beter gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Persoonlijk vind ik jouw setup mooier dan de mijne. Losse onderdelen kan ook een goede keuze zijn maar het is nou eenmaal minder compact en het moet netjes worden aangebracht en dat had hier wel beter gekund.
Qua setup is het absoluut mooier, dat ben ik helemaal met je eens. En voor het belangrijkste doel is hij ook perfect, maar het zou leuk zijn als ik het koelen ook goed aan de loop zou kunnen krijgen. Al was het alleen maar om mijn installateur te kunnen laten zien dat het wel kan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Aziraphale schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:18:
[...]
Klopt, dat is BT2 en de retour zie je met BT3. Heet water is BT6 (Hot Water Charging).
Maar ik zie BT2 vandaag ook een paar keer oplopen, maar ik zie niet aan de RMU dat de (vloer)verwarming aan stond...? Ik zie nu wel dat nu het iets koeler is, de graadminuten weer negatief worden. Het zal toch niet zo zijn dat de machine nu denkt dat ie weer moet verwarmen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
gronoco schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Maar ik zie BT2 vandaag ook een paar keer oplopen, maar ik zie niet aan de RMU dat de (vloer)verwarming aan stond...? Ik zie nu wel dat nu het iets koeler is, de graadminuten weer negatief worden. Het zal toch niet zo zijn dat de machine nu denkt dat ie weer moet verwarmen? 8)7
Dat zit hem in het schakelen van de 3-weg klep op het moment dat er SWW gemaakt gaat worden. Dan loopt er altijd wat je cv in en dat registreert hij. Ik heb hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Hier een plaatje van wat er speelt (zit nog een beetje te proberen met grafana mbt hoe alles moet worden weergegeven, dus eea zou zomaar niet helemaal correct kunnen zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlMaHCYoTM4fx1Z36VBGrDmXBz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VB1ydvFUkTAOXXJI4w0t8Yl7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gronoco schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Wat de machine denkt kun je in MyUplink volgen, tenminste bij de S serie.

Momenteel is dat "geen vraag" in menu 3.1.2 of je ziet het ook hieraan: zie de schuifjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7hOTjEiDlq4DeOcFHHrFBQe0Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpLunMulUHvZBQrBcdqct6mD.jpg?f=fotoalbum_large

Omschakelen tussen verwarmen en koelen staat standaard op 2 uur. Koekoek! Dat is voor aardwarmte systeem de standaard, dat is verklaarbaar want koelen doet daar iets nuttigs voor de bron en kost ook nog eens nauwelijks iets!

Voor lucht systemen moet je die parameter uiteraard op 48 uur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Update S-series.

SMO S40
2.20.6

Wat er aangepast is is afwachten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is8IpuwGsGOLcWvGV7iOWqXH9fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAi7k2jnPAsnx5Dxg4fkSI08.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11
Knowbody schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:39:
Update S-series.

SMO S40
2.20.6

[Afbeelding]
Spannend! Wel gek hahaha.. wacht dan nog een week met de update, of niet?

EDIT: bij mij is hij nog niet beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door mvrooij op 29-06-2023 10:42 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Spannend! Wel gek hahaha.. wacht dan nog een week met de update, of niet?

EDIT: bij mij is hij nog niet beschikbaar.
Je kunt dus wel updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 13:45
Update aangaande wat ik benoemd heb als "sluip verbruik". "Sluip verbruik" is in mijn ogen dat er in de energy logs verbruik wordt geregistreerd voor HEATING terwijl deze staat uitgeschakeld wat leidt tot een vertroebeling van de COP berekening.

Momenteel geeft mijn SMO S40 aan dat ik een COP heb van 1,48 :-(

Vanuit Nibe en mijn installateur heb ik een overeenkomende berichten gekregen aangaande de energy logs die uitleesbaar zijn via de MODBUS uit de SMO S40 of via de display van de SMO S40.
  1. De energy logs zijn indicatieve waardes die worden vergeleken met reële waardes. In mijn ogen schattingen en daarmee niet betrouwbaar.
  2. De SMO S40 regelunit is geen meet instrument en beschikt niet over een ingebouwde elektrische of thermische meter (quote vanuit Nibe).
  3. Wil je betrouwbare data dan dient er gebruikt te worden gemaakt van een NIBE EMK 300 in de installatie.
Advies aan iedereen die nog een NIbe wil/gaat aanschaffen en graag een oogje in het zeil wil houden op het energie verbruik. Beoordeel of je budget deze EMK 300 kan hebben en beoordeel ook of er budget is voor aparte kWh meters voor elk component van de installatie. Meten is weten :)

Ik ga opzoek naar budget ....en ruimte in mijn meterkast

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Omschakelen tussen verwarmen en koelen staat standaard op 2 uur. Koekoek! Dat is voor aardwarmte systeem de standaard, dat is verklaarbaar want koelen doet daar iets nuttigs voor de bron en kost ook nog eens nauwelijks iets!
Ook bij een WKO installatie zou ik dit echt niet aanraden hoor. De bron heeft een beperkte capaciteit, en als je dan ook nog vloerverwarming in je woning hebt (wat heel erg waarschijnlijk is) dan kost het ook bergen energie om de koude massa op te warmen of terug te koelen. Pure energieverkwisting.

Het lijkt wel alsof iedereen de temperatuur in z'n woning tegenwoordig op de 10e graad nauwkeurig wil regelen, ik vind dat echt waanzin ten top. Comfortgrenzen liggen in een aardige bandbreedte qua temperatuur en luchtvochtigheid. We hoeven de slaapkamer niet te klimatiseren alsof het een laboratorium of cleanroom is.

Als de parameters in 1.9.5 en 4.9.2 goed staan dan blijft het klimaat naar mijn mening goed leefbaar en hoeft er niet geschakeld te worden tussen koelen en verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[...]
Deze staat bij mij op 24 uur. Het moet in ieder geval niet te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Wat ik overigens nog een fijne upgrade zou vinden is een variabel instelbare binnentemperatuur. Een beetje zoals een stooklijn. Dus dat in de winter de kamertemperatuur 20 graden blijft, maar dat deze tijdens de hete dagen van +25 graden iets oploopt. Vorige week was m'n woonkamer ongeveer 20 graden bij een buitentemperatuur van +30 graden. Dat is echt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
[...]

Wat de machine denkt kun je in MyUplink volgen, tenminste bij de S serie.

Momenteel is dat "geen vraag" in menu 3.1.2 of je ziet het ook hieraan: zie de schuifjes

[Afbeelding]

Ja ik weet dat je dat in de app kunt zien, maar ik wil dat dus in HomeAssistant zien...
Ik zie wel dat cooling aan of uit staat. Ik vermoed dat dit komt omdat ik nu alles op 'manual' heb staan, en als ik dan handmatig de verwarming in 3.1.2 aanzet, ik die paramter dus wel ga zien in ha. Of als ik alles weer op auto heb staan, dat ik dan wel een parameter heb die dat laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
G-addict schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:57:
Vorige week was m'n woonkamer ongeveer 20 graden bij een buitentemperatuur van +30 graden. Dat is echt niet fijn.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Hier stond de koeling ook aan maar de temperatuur in huis was net zo hoog als buiten... beiden 28-30 graden. Het voelde binnen wel prettiger omdat de (betonnen) vloer lekker koel aan de voeten is, maar de koeling veranderd hier NIETS aan de temperatuur in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
gronoco schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Hier stond de koeling ook aan maar de temperatuur in huis was net zo hoog als buiten... beiden 28-30 graden. Het voelde binnen wel prettiger omdat de (betonnen) vloer lekker koel aan de voeten is, maar de koeling veranderd hier NIETS aan de temperatuur in huis...
Dit krijg ik ook niet voor elkaar met een aanvoertemp van 18 graden. Bij mij was het bij buiten 30+ ongeveer 22 tot 22,5. Ik heb nooit getest met aanvoer lager dan 18 graden puur omdat ik het binnen ook niet koeler hoef dan 22 graden in de zomer.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Wat ik overigens nog een fijne upgrade zou vinden is een variabel instelbare binnentemperatuur. Een beetje zoals een stooklijn. Dus dat in de winter de kamertemperatuur 20 graden blijft, maar dat deze tijdens de hete dagen van +25 graden iets oploopt. Vorige week was m'n woonkamer ongeveer 20 graden bij een buitentemperatuur van +30 graden. Dat is echt niet fijn.
Ik ben het met jou eens, bij mij hoeft het ook niet vast 22 te zijn. Het mag gerust fluctueren tussen 21,5 en 22,5 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[...]

Minimale aanvoer op 17 graden, gewenste aanvoertemperatuur op 18 graden. En de koeling op tijd aanzetten. Het duurt enkele dagen voordat het effect merkbaar is. Je koelt immers niet echt de lucht zoals met een airco, maar de vloer. Het duurt echt enkele dagen voordat ook de al de in de muren gebufferde warmte daar ook uit is. Vloerkoeling is net als vloerverwarming een traag proces. Maar het werkt hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[...]

Oh, en we hebben sinds kort screendoeken voor de grote glaspartijen op het zuiden. Warmte die niet binnenkomt hoef je ook niet terug te koelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaz499X-9DLtD_8S2jDdzb8SLW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWRym3jNLjhTsDAaDi5mVTCV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door G-addict op 29-06-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
mvrooij schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Ik ben het met jou eens, bij mij hoeft het ook niet vast 22 te zijn. Het mag gerust fluctueren tussen 21,5 en 22,5 bijvoorbeeld.
Ik bedoel eigenlijk meer dat de regeling zelf snapt dat bijvoorbeeld in de winter 20 graden binnen erg fijn is en in de zomer bij een hittegolf van +30 graden 22 of 23 ook prima is, juist dan is 20 graden erg koud. Nu moet ik de gewenste temperatuur zelf elke keer wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@mvrooij Waar heb jij dan de minimale Ta en de stooklijn op ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:07:
@mvrooij Waar heb jij dan de minimale Ta en de stooklijn op ingesteld?
Bij mij staat alles op 18.

Eerst stond ook het minimale wat hij mag doen op 18, maar dit heb ik naar 10 gezet waardoor hij nu langzaam richting 17.1 kan lopen en iets langere runs maakt.

Nogmaals ik ben erg tevreden, ik had er minder van verwacht en deze maand was een uiterst goede maand om te testen met het langere warme temperatuur buiten.

Misschien wil ik in Juli of Augustus mochten we nog vaker meerdere weken heel warm weer krijgen 17 of 16 graden Ta proberen. Puur om te kijken wat dan het stroomverbruik is en wat dan mijn temperaturen binnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dat kun je toch met de curve enigszins regelen ( dan bij 30 buiten de Ta niet op 18 maar op 22 of zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:43:
[...]

Ik bedoel eigenlijk meer dat de regeling zelf snapt dat bijvoorbeeld in de winter 20 graden binnen erg fijn is en in de zomer bij een hittegolf van +30 graden 22 of 23 ook prima is, juist dan is 20 graden erg koud. Nu moet ik de gewenste temperatuur zelf elke keer wijzigen.
Ik laat vooralsnog de RMU bij verwarmen niet meedoen maar bij koeling wel. Dat kun jij toch andersom doen dan en regelen op de curve ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-09 22:50
G-addict schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:43:
[...]

Hier kan ik met de SMO20 met een ruimtetemperatuur sensor in de woonkamer een setpoint temperatuur instellen voor het verwarmen (bijvoorbeeld 20.5 graden) en een setpoint voor het koelen (24 graden). Hiermee vang je het verschil in gewenste temperatuur op tussen verwarmen en koelen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:16

DIY

Henielma schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:57:
Hier kan ik met de SMO20 met een ruimtetemperatuur sensor in de woonkamer een setpoint temperatuur instellen voor het verwarmen (bijvoorbeeld 20.5 graden) en een setpoint voor het koelen (24 graden). Hiermee vang je het verschil in gewenste temperatuur op tussen verwarmen en koelen.
Hier exact dezelfde setup, maar dan als setpoint(s) 19,5 verwarmen en 22 koelen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Volgens mij kan dat in de SMO40 ook. Dom dat ik daar niet aan heb gedacht. Soms kijk je te lang 1 kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Update S-series.

SMO S40
2.20.6

[Afbeelding]
Update geïnstalleerd.

Wat ik zie:

RMU S40 (bij bij bedraad) gaat updaten naar 1.6.1.

SMO S40 display reageert wat sneller.

Wat de verdere verbeteringen zijn moeten we maar uit de release notes halen.

Koeling lijkt nog net zo als het was: onlogisch.

Bij mij ontbreekt het menu Koeling bij GP12 7.1.2.3.1 dat wel bestond toen de startgids is geschreven. Misschien is dat de reden dat we voor koeling "intermitterend" ervaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xzZZhusHlpp279YSWyySaX4rGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Inqua5eU0Qxa806kScWQ7OjP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 01-07-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dit weekend heb ik hier de automaat van de buitenunit gewijzigd naar 20A ipv 16A.
Hij is mij afgelopen winter 2x getript waarna ik de begrenzer op 14A heb gezet in de SMO.

Nu in de software op 18A gezet, wil niet tot het gaatje gaan.

Omdat ik toch bezig was kon de Homewizard Energiemeter SDM230 ook meteen geïnstalleerd worden. Nu heb ik beter inzicht in wat de buitenunit aan stroom verbruikt.

Het sluimerverbruik van de AMS 10-12 is ongeveer 38 Watt, wat best fors is. Nieuwere ontwerpen van Nibe doen het wat zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:59:
Dit weekend heb ik hier de automaat van de buitenunit gewijzigd naar 20A ipv 16A.
Hij is mij afgelopen winter 2x getript waarna ik de begrenzer op 14A heb gezet in de SMO.

Nu in de software op 18A gezet, wil niet tot het gaatje gaan.

Omdat ik toch bezig was kon de Homewizard Energiemeter SDM230 ook meteen geïnstalleerd worden. Nu heb ik beter inzicht in wat de buitenunit aan stroom verbruikt.

Het sluimerverbruik van de AMS 10-12 is ongeveer 38 Watt, wat best fors is. Nieuwere ontwerpen van Nibe doen het wat zuiniger.
En eerst stond de stroom ingesteld op 16A? Opzich zou de 16A installatie automaat daar geen probleem mee mogen hebben.

38W is idd best fors. Ik heb de AMS10-6, maar dan met een Mitsubushi logo erop. Ik kan niet het verbruik van de warmtepomp uitlezen, maar in de nacht is het verbruik op de betreffende fase 17W. Dat is dan inclusief het standby-verbruik van wat andere aangesloten toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:12:
[...]

En eerst stond de stroom ingesteld op 16A? Opzich zou de 16A installatie automaat daar geen probleem mee mogen hebben.

38W is idd best fors. Ik heb de AMS10-6, maar dan met een Mitsubushi logo erop. Ik kan niet het verbruik van de warmtepomp uitlezen, maar in de nacht is het verbruik op de betreffende fase 17W. Dat is dan inclusief het standby-verbruik van wat andere aangesloten toestellen.
Die had ik in de software op 14A gezet.. Maximale stroom is 23 A !!

De 6 kW WP ontbeert een compressor verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Update S-series.

SMO S40
2.20.6

[Afbeelding]
Release notes zijn beschikbaar!
  • Fixed issue with displaying energylog when S2125/F2120 is connected
Het zou toch niet zijn dat dit het "sluip verbruik" laat weg gaan? Let's update ....

[ Voor 26% gewijzigd door martius op 06-07-2023 16:19 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
What the actual FUGG!

Zojuist versie 2.20.6 geinstalleerd en er is zeker wat verandert mbt de energylogs .... ze lijken te kloppen en ze zijn met terugwerkende kracht aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HknAWwDSlu3R7a0H8GBe3W9uRxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2UPMefzajUAzzK22FIQlysdY.png?f=user_large

Ik vermoed dat er een bug die nu gefixed is sinds versie 2.16.10 aangezien in die release onderstaande optie beschikbaar kwam:
  • Home screen energy log available for SMO S40
Benieuwd naar jullie bevindingen omtrent wat ik heb geconstateerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-09 18:45

DJR

Knowbody schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:42:
[...]

Update geïnstalleerd.

Wat ik zie:

RMU S40 (bij bij bedraad) gaat updaten naar 1.6.1.

SMO S40 display reageert wat sneller.

Wat de verdere verbeteringen zijn moeten we maar uit de release notes halen.

Koeling lijkt nog net zo als het was: onlogisch.

Bij mij ontbreekt het menu Koeling bij GP12 7.1.2.3.1 dat wel bestond toen de startgids is geschreven. Misschien is dat de reden dat we voor koeling "intermitterend" ervaren.

[Afbeelding]
Changelog is gepubliceerd

Version: Release date:

ADDED

2.20.6 2023-06-21
Latest revision of this document: 2023-07-05 Listed below changes are official firmware versions.
Version history NIBE S-series
• Average temperature for ”cooling” is now shown in history and tiles on MyUplink if the filtering time for heating and cooling are set differently.
• Forced ventilation can now be aborted from the homescreen. Time remaining before ventilation returns to normal speed is shown on the display
• Updated alarms and alarm messages from PV inverters that supports Sunspec
• Updated info menu 3.1.8 in SMO S40 for systems with Groundsource heatpumps
• NIBE PVT source: Improved control with high brine temperatures
• S2125 updated to v10816 (shown as v2.41.0)
- Improved handling of alarm 532 ”Sensor fault BT14” - Improved handling of alarm 240 “Low evaporation”

CHANGES

• Fixed issue that menu 7.5.12 could go blank when adding PV-inverter
• Fixed issue that a periodical increase could be activated even if domestic hotwater was blocked by schedule
• Fixed issue with displaying of climate system 2-8 in menu 1.30.1
• Improved control of SRV10
• Fixed issue that Smart control hot water can be selected in Smart guide when SPA is active
• Fixed issue that eletricity prices in Euro was rounded to 2 decimals instead of 3
• Fixed issue so Pool bars are shown correctly in energy log
• Fixed issue with displaying energylog when S2125/F2120 is connected
• S735; Fixed issue that could cause alarm 562 (preheat failed) during periodic increase
• Fixed issue that could cause display swipe issues after software upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Mijn buitenunit doet nu ook veel minder stroom in standy, 50% minder.

Zie hier:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Dfi7NEq5mQJiRLb0kSxrU4Fmbc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QWp2CeTs7uLFD2QzcuhT0cjq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ik probeer de fan speed inzichtelijk te krijgen, maar zo te zien geeft de variabele "fan rpm eb101 eb14" nul resultaten? Wat gebruiken jullie om de rpm vd fan in te zien op een VVM-S320?

Compressorspeed in Hz krijg ik er wel uit met current_compressor_frequency_eb101

[ Voor 18% gewijzigd door gronoco op 07-07-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Op laatste update.

Ik heb nu alarm sensor fault 538, mbt BP8 (de pomp staat idle/uit).
Kan het 'm aleen niet zo 123 uitleggen, er is niks mee gebeurd deze weken, wat dit is. Anderen deze al eens gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzCOE6P-oIQbFXQVRN3xd7OlLwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhBYuUN2eeYFovmGvOyDdga7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NTA6xyLhDSwz4J5ExiueIxRP0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCFhsaJwVoS3io6Ap00CRsyK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ReLight op 08-07-2023 16:03 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@ReLight Ik had net exact dezelfde. Had je ook melding 261 dat de wp buiten werkbereik is?

Ik heb het gevoel dat het hem in de buitentemperatuur zit, dat de buitenunit door de hele middag in de zon te warm geworden is. Het lukt me ook niet om 538 te resetten.

Hij schoot er bij mij overigens in toen hij warm water ging maken. Ik heb hem op smart control staan voor sww en daardoor gaat hij vaak aan de slag rond de tijd dat er water wordt gebruikt voor douchen etc. En laat ik nu net rond die tijd de kinderen onder de douche gehad hebben....

[ Voor 84% gewijzigd door Aziraphale op 08-07-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Aziraphale schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:51:
@ReLight Ik had net exact dezelfde. Had je ook melding 261 dat de wp buiten werkbereik is?

Ik heb het gevoel dat het hem in de buitentemperatuur zit, dat de buitenunit door de hele middag in de zon te warm geworden is. Het lukt me ook niet om 538 te resetten.

Hij schoot er bij mij overigens in toen hij warm water ging maken. Ik heb hem op smart control staan voor sww en daardoor gaat hij vaak aan de slag rond de tijd dat er water wordt gebruikt voor douchen etc. En laat ik nu net rond die tijd de kinderen onder de douche gehad hebben....
Nee ik had enkel de 538, op de BP8 sensor dus, de wp staat verder idle want het is >12C buiten. Het Was net na 15h vanmiddag begonnen en kwam en ging, en stopte om 16:40 volgens HA, is nu weer weg.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ReLight schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Nee ik had enkel de 538, op de BP8 sensor dus, de wp staat verder idle want het is >12C buiten. Het Was net na 15h vanmiddag begonnen en kwam en ging, en stopte om 16:40 volgens HA, is nu weer weg.
Bij mij is hij nu ook weer weg en hij draait weer vrolijk. Hij maakt bij jou ook geen sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Aziraphale schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:19:
[...]

Bij mij is hij nu ook weer weg en hij draait weer vrolijk. Hij maakt bij jou ook geen sww?
Nee, ik heb een grote hybride opzet zogezegd met mn cv die het sww nog maakt. Bijspringen was op momentjea toch nodig deze winter en hij kan nog makkelijk een jaar of 6 mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

De update 2.20.7 werd vrijgegeven, een fix release ivm hoge buiten temps zo te lezen.

https://www.nibe.eu/webda...link_changelog/nibe-n.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Met de curve voor koelen op de ingestelde waarden zoals genoemd in de startgids IBS vind ik dat de berekende Ta vaak erg laag gaat, wat onder andere veroorzaakt wordt door SWW runs tussendoor en ook wordt de graadminuten berekening een puinhoop vanwege het niet draaien van GP12 in rust!
De parameter 1.30.5 (laagste aanvoer bij koelen) is default immers 10 graden, en de 12 kW unit heeft er geen moeite mee om die waarden ook te bereiken.

Heb er (1.30.5) 16 van gemaakt.

De dT bij 20 en 40 graden staan beiden op 3. Ik vind de vloer anders te koud worden en het verbruik veel te hoog (vr 15, za 17, zondag 16 kWh).
Met deze dT parameters wordt tevens het afgifte vermogen beïnvloed. Met 3K gehalveerd ten opzichte van 6K.

Zo dwing ik lange runs af op een lager pitje en omzeil ik hopelijk grotendeels de tekortkomingen die er zijn als de WP in rust is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Hoe hebben jullie het sww ingeprogrammeerd? Ik heb hem nu simpelweg op Smart Control staan zonder verdere aanpassingen, maar dat kan vast beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:12:
Hoe hebben jullie het sww ingeprogrammeerd? Ik heb hem nu simpelweg op Smart Control staan zonder verdere aanpassingen, maar dat kan vast beter.
Smart Control.

Snachts geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Smart Control.

Snachts geblokkeerd.
En dat zet je er dan in via een programma? Dus via menu 6?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:43:
[...]

En dat zet je er dan in via een programma? Dus via menu 6?
Ja, een onderwerp maken en deze in de planner gooien. Het kan zelfs via Uplink, als je ervoor betaalt.

"SWW uit" noem ik het blokje in het schema.

Hot Water kun je 4 toestanden toekennen: klein, gemiddeld, groot, uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 11:46
Durf het bijna niet te posten, gezien het waarschijnlijk wel vaak voorkomt als vraag?
Ik heb al bijna 3 jaar een MetroTherm Lucht-Water warmtepomp 12kw.
Beneden vloerverwarming met 1 LTV van Zehnder met ventilatoren en boven op alle slaapkamers LTV ook van Zehnder met ventilatoren.
Voor verwarming niet echt problemen, behalve veel energieverbruik bij een laag buitentemperatuur gezien ik zowel boven (2 slaapkamers minimaal 15g standaard middels evohome) als beneden (21g) continue aan heb staan.
Maar in de zomer wil ik graag koelen. Al veel discussies gehad met leverancier over instellingen. Maar het lijkt er nu op dat de retour te snel de 18 graden bereikt en dat de WP dan snel de koeling uitschakelt. Dan zie je de Graadminuten weer snel naar -1 gaan.
Ik denk dat ik maximaal 10m haal per uur dat de radiatoren boven even wat doen. Daarmee kan ik niet echt lekker koelen. Ik zou graag willen dat de WP bijvoorbeeld hele middag alleen maar aan het koelen is.
Heb al heel vee geprobeerd, tot dichtzetten VW of de flow naar LTV wat lager te zetten, maar niks helpt. Ook GM hoger gezet voor koelen, maar gaat snel naar beneden.
Heeft iemand tips? Kan dit aan het afgiftesysteem liggen? Instelling WP?
Kent iemand een expert die hier veel verstand van heeft en kan inschakelen? Uiteraard tegen betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
busjer schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:04:
Durf het bijna niet te posten, gezien het waarschijnlijk wel vaak voorkomt als vraag?
Beneden vloerverwarming met 1 LTV van Zehnder met ventilatoren en boven op alle slaapkamers LTV ook van Zehnder met ventilatoren.
Voor verwarming niet echt problemen, behalve veel energieverbruik bij een laag buitentemperatuur gezien ik zowel boven (2 slaapkamers minimaal 15g standaard middels evohome) als beneden (21g) continue aan heb staan.
Maar in de zomer wil ik graag koelen. Al veel discussies gehad met leverancier over instellingen. Maar het lijkt er nu op dat de retour te snel de 18 graden bereikt en dat de WP dan snel de koeling uitschakelt. Dan zie je de Graadminuten weer snel naar -1 gaan.
Ik denk dat ik maximaal 10m haal per uur dat de radiatoren boven even wat doen. Daarmee kan ik niet echt lekker koelen. Ik zou graag willen dat de WP bijvoorbeeld hele middag alleen maar aan het koelen is.
Heb al heel vee geprobeerd, tot dichtzetten VW of de flow naar LTV wat lager te zetten, maar niks helpt. Ook GM hoger gezet voor koelen, maar gaat snel naar beneden.
Kent iemand een expert die hier veel verstand van heeft en kan inschakelen? Uiteraard tegen betaling.
Je vermeldt niet hoeveel VVW je hebt. Heb je überhaupt al uitgerekend hoeveel koelvermogen je in je afgiftesysteem kwijt kunt (bij de gegeven temperaturen) en hoe dat zich verhoudt tot het minimum koelvermogen van je WP?

Mijn gok is dat je het minimum vermogen van je WP (lang) niet kwijt kunt in je afgiftesysteem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 20:06
@busjer Kan het ook nog zijn dat je water door de LTV van Zehnder heel snel retour komt en daardoor de WP afslaat? Ik ken die dingen niet maar bij radiatoren valt vaak ook koud water rechtstreeks in de retour. Een thermische kortsluiting dus? Om dit te voorkomen wordt soms de stroomrichting door het afgiftesysteem omgedraaid met 3-weg kleppen en afsluiters.

[ Voor 19% gewijzigd door LangeFries op 12-07-2023 19:42 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@LangeFries ja dat zei mijn gevoel eerst ook. Net ook gekeken op wp. Boven alles dicht gedaan wind vd dag. Dus alleen heel veel vloerverwarming over. Je ziet 30gm staan. Dan gaat koeling aan en in now time staat die op -1 en gaat weer uit en wachten tot 30gm is bereikt. Deze had ik al eens verhoogd, maar dat maakt geen verschil. Dus zou je zeggen dat niks met LTV te maken heeft die te snel retour doorgeeft.
Ik wil eigenlijk van die graadminuten af. Gewoon koelen tot ik stop zeg.. bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@Andrehj ik denk zeer kundige vragen die ik lastig vind om te beantwoorden. Zover gaat mijn kennis nog niet op dit gebied. Sorry! Ik weet alleen dat ik heel veel afgifte heb qua vloerverwarming en radiatoren boven. Maar dat zegt waarschijnlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@LangeFries @Andrehj zit net te bedenken of aansturing nog onderdeel kan zijn van niet goed functioneren van koeling? Ik gebruik Evohome voor boven en beneden. Zou een RMU thermostaat nog verschil kunnen maken? Dat de WP de kamerthermostaat ziet en wat gevraagd is en zolang dat niet bereikt is dat koelinstallatie dan langer aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:16:
@LangeFries ja dat zei mijn gevoel eerst ook. Net ook gekeken op wp. Boven alles dicht gedaan wind vd dag. Dus alleen heel veel vloerverwarming over. Je ziet 30gm staan. Dan gaat koeling aan en in now time staat die op -1 en gaat weer uit en wachten tot 30gm is bereikt. Deze had ik al eens verhoogd, maar dat maakt geen verschil. Dus zou je zeggen dat niks met LTV te maken heeft die te snel retour doorgeeft.
Ik wil eigenlijk van die graadminuten af. Gewoon koelen tot ik stop zeg.. bij wijze van spreken.
Je kunt het proberen met de tips die ik heb gegeven en toegepast, maar die waren vooral van toepassing voor de SMO S40 en die bestond 3 jaar geleden nog niet.

De stuurkast is denk ik dan een zusje van de SMO20 of 40.

Begin eens met de parameter in menu 5.3.16

De minimale waarde voor koeling kan ook wel lager dan 18 (de koel curve wel op 18 houden)

Alle radiatoren uiteraard open. Met ouderwetse thermostaatkranen zet je die op de hoogte stand, meestal 5.

Als je een pomp hebt op de vloerverwarming, zorg dan dat die loopt (temperatuur schakelaars zitten bij Koeling in de weg)

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 13-07-2023 05:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Beschrijf ook eens hoe je installatie is opgebouwd? Wel of geen buffervat, hoe aangesloten? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@G-addict
WP Metro Therm 12kw lucht water
Een hygiënische boiler voor tapwater 300 liter.
Buffervat voor CV niet aanwezig. Dit omdat ik voldoende buffer heb in vloerverwarming voor defrost onder andere. Volgens installateur ook niet nodig.
Daarnaast vloerverwarming met passieve verdeler zonder pomp.
Alles gekoppeld met Evohome.
Boven LTV radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:55:
@G-addict
WP Metro Therm 12kw lucht water
Een hygiënische boiler voor tapwater 300 liter.
Buffervat voor CV niet aanwezig. Dit omdat ik voldoende buffer heb in vloerverwarming voor defrost onder andere. Volgens installateur ook niet nodig.
Daarnaast vloerverwarming met passieve verdeler zonder pomp.
Alles gekoppeld met Evohome.
Boven LTV radiatoren.
Standaard boiler denk ik. Hygiëne boiler is namelijk tevens een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
Buffervat is het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ok.

Voor cooling wordt dat buffer uiteraard niet gebruikt, immers dat geeft een koude douche ;)

Om dan ook nog in die setup de cooling goed te laten werken met de combinatie vloerverwarming en radiatoren is het een uitdaging hydraulisch de zaak in balans te hebben. Misschien wordt door het bypassen van het buffer de balans verstoord en krijgt de radiator meer dan de vloer en dan is de WP snel klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Ok.

Voor cooling wordt dat buffer uiteraard niet gebruikt, immers dat geeft een koude douche ;)

Om dan ook nog in die setup de cooling goed te laten werken met de combinatie vloerverwarming en radiatoren is het een uitdaging hydraulisch de zaak in balans te hebben. Misschien wordt door het bypassen van het buffer de balans verstoord en krijgt de radiator meer dan de vloer en dan is de WP snel klaar.
Ik weet dat het bij mij extra kosten gaat brengen maar toch vind ik het een fijn idee dat mijn WP nu echt 100% voor CV gebruikt wordt. Dit is qua instellen en gebruik vele malen handiger en beter te optimaliseren.

Ik ga voor mijn warmwater in het nieuwe jaar kijken naar een (ventilatie)warmtepompboiler om uiteindelijk volledig van het gas te gaan.

Ik verbruik nu nog 12/14m3 gas per maand aan douchen en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Ik weet dat het bij mij extra kosten gaat brengen maar toch vind ik het een fijn idee dat mijn WP nu echt 100% voor CV gebruikt wordt. Dit is qua instellen en gebruik vele malen handiger en beter te optimaliseren.

Ik ga voor mijn warmwater in het nieuwe jaar kijken naar een (ventilatie)warmtepompboiler om uiteindelijk volledig van het gas te gaan.

Als het met een warmtepomp boiler kan (het vermogen is veel lager) dan is dat mooi.

Zeker in de winter als een systeem dat naast verwarming ook SWW moet doen, daar dan 2 uur mee zoet is en de graadminuten daardoor moeilijker zijn weg te werken. Twee afzonderlijke systemen zijn dan zeker een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
  • Laatst online: 03-08 15:45
Ik heb eerder hetzelfde ervaren, heb de graadminuten voor koelen gewijzigd van automatisch naar handmatig, 60 minuten. Daarna veel langere runs en betere koeling.
Bij koelen is het natuurlijk nog belangrijker dat je goed waterzijdig hebt ingeregeld.

Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Als het met een warmtepomp boiler kan (het vermogen is veel lager) dan is dat mooi.

Zeker in de winter als een systeem dat naast verwarming ook SWW moet doen, daar dan 2 uur mee zoet is en de graadminuten daardoor moeilijker zijn weg te werken. Twee afzonderlijke systemen zijn dan zeker een voordeel.
Ik ben nog niet uit over de oplossing, ik zit namelijk met het feit dat mijn CV Ketel die nu het warme water maakt op een zolder hangt en ik daar niet de ruimte heb om 2 meter in de lengte neer te zetten en ventilatiewarmtepompboilers met minimaal 270L vat zijn zo hoog.

Ik ga er nog overna denken hoe ik dit ga oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Ik ben nog niet uit over de oplossing, ik zit namelijk met het feit dat mijn CV Ketel die nu het warme water maakt op een zolder hangt en ik daar niet de ruimte heb om 2 meter in de lengte neer te zetten en ventilatiewarmtepompboilers met minimaal 270L vat zijn zo hoog.

Ik ga er nog overna denken hoe ik dit ga oplossen.
Je zou het anders kunnen doen, er zijn voor die situaties liggende boilers.

Je kunt een separate kleine buitenunit nemen die zo'n boiler doet. Eventueel voorzie je die dan wel van een driewegklep en laat je die warmtepomp ook de bovenverdieping doen. Kun je een andere stooklijn kiezen!
Misschien als je een jaar na de eerste opnieuw een warmtepomp koopt dat je opnieuw subsidie kunt krijgen, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
dennistijsen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Ik heb eerder hetzelfde ervaren, heb de graadminuten voor koelen gewijzigd van automatisch naar handmatig, 60 minuten. Daarna veel langere runs en betere koeling.
Bij koelen is het natuurlijk nog belangrijker dat je goed waterzijdig hebt ingeregeld.
Dat is ook het idee, wordt ook genoemd in de handleiding.

Bij de SMO S40 werkt dat momenteel niet. Mijn inziens barst het van de bugs in de software van de koel routine.

Zet ik hem op 60 GM, stopt hij bij 30.

Ik verwacht dat die bug niet in de oudere SMO 's is geïntroduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:55:
Je kunt een separate kleine buitenunit nemen die zo'n boiler doet.
@mvrooij
Een Atlantic Calypso 270L is 1.60m. Dit is een split wpb, dus met losse buitenunit dus ook geen geluid of afkoeling binnen.

Je kunt meerdere keren isde subsidie aanvragen. Enige eis is dat de warmtepomp(boiler)s waar subsidie op verstrekt word, minimaal een jaar blijven staan.

[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 13-07-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@dennistijsen hoe kun je graadminuten van automatisch naar handmatig zetten dan? Of bedoel je de wp van automatisch naar handmatig koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:57:

Bij de SMO S40 werkt dat momenteel niet. Mijn inziens barst het van de bugs in de software van de koel routine.

Zet ik hem op 60 GM, stopt hij bij 30.

Ik verwacht dat die bug niet in de oudere SMO 's is geïntroduceerd.
Bij mijn smo 20 maakte het ingestelde aantal GM niet uit, maar toen ik de minimum temp verlaagde (10°C) begon hij veel langer te lopen. De stooklijn is natuurlijk nog 18°C.
Enige wat ik niet goed begrijp is waarom jullie (@Knowbody ) GP12 op maximaal zetten.
Komen jullie anders niet aan het minimum vermogen van de wp?

Bij mij draait de wp met GP12 op 30% (ca 2L per groep) juist veel langer. Met het warme weer van afgelopen dagen bij 60GM ca 2 uur aan, dan 1 uit (wachtstand 20%) . Als ik het debiet (%) verhoog, zakt de retour temp te veel met het risico op condensatie.

[ Voor 27% gewijzigd door DIY op 13-07-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

mvrooij schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:26:
[...]

@mvrooij slim aangepakt, hier ook dezelfde keus gemaakt met een Nibe F2120, een 300 liter SKYLA buffervat en een SMO S40. Warmwater, maar ook nog lekker wokken, op gas. Wellicht later een wp boiler en een propaanfles in de tuin voor het wokgedeelte van de Atag inductie/wok combo.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
Net nog even getest. Berekende aanvoer is 17 graden. Externe aanvoer is nu 20.5 en retour 20.1. je ziet GM oplopen naar 100 (was 30) en dan gaat koeling aan. Maar na dik 5 minuten weer uit. Aanvoer van 17 graden niet bereikt en toch stopt wp. GM gaat snel naar -1.
Aanvoer en retour blijven rond de 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

busjer schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:57:
Net nog even getest. Berekende aanvoer is 17 graden. Externe aanvoer is nu 20.5 en retour 20.1. je ziet GM oplopen naar 100 (was 30) en dan gaat koeling aan. Maar na dik 5 minuten weer uit. Aanvoer van 17 graden niet bereikt en toch stopt wp. GM gaat snel naar -1.
Vreemd :/
Hoe staat je circulatiepomp (GP12) ingesteld?

[ Voor 16% gewijzigd door DIY op 13-07-2023 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:53:
[...]

Bij mijn smo 20 maakte het ingestelde aantal GM niet uit, maar toen ik de minimum temp verlaagde (10°C) begon hij veel langer te lopen. De stooklijn is natuurlijk nog 18°C.
Enige wat ik niet goed begrijp is waarom jullie (@Knowbody ) GP12 op maximaal zetten.
Komen jullie anders niet aan het minimum vermogen van de wp?

Bij mij draait de wp met GP12 op 30% (ca 2L per groep) juist veel langer. Met het warme weer van afgelopen dagen bij 60GM ca 2 uur aan, dan 1 uit (wachtstand 20%) . Als ik het debiet (%) verhoog, zakt de retour temp te veel met het risico op condensatie.
GP12 staat op automatisch.

Wachtstand werkt niet goed op smo s40. 0% Namenlijk
In Zweden is er blijkbaar niemand wakker die dat ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:57:
Dat ophogen van de GM lost jouw probleem niet op! Je hebt een debiet probleem of de RMU sensor vindt het koud genoeg. Ik denk debiet. De dT is te klein. Vermogen veel te groot.

Klopt het dat er een bypass is die de hygiëne boiler overslaat, waardoor je dus mogelijk veel te weinig water inhoud hebt?
Is er wellicht een 2e pomp in spel, die vergeten wordt aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@DIY GP12 staat beide op Automatisch. Verwarmen en Koelen.

@Knowbody ik gebruik geen RMU. Alles via Evohome.
Debiet probleem zeg je? Er is een bypass denk ik die de boiler kan overslaan. Er is geen 2e pomp aanwezig. Alleen in de binnen unit zit 1 pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

busjer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:31:

Debiet probleem zeg je? Er is een bypass denk ik die de boiler kan overslaan. Er is geen 2e pomp aanwezig. Alleen in de binnen unit zit 1 pomp.
Evohome dan een zo laag mogelijk setpoint meegeven (ruimtetemp).

Op de vloerverwarming verdeler zie je wel voldoende flow? Zo niet, forceren dat dat alle groepen open gaan (behalve de badkamer), desnoods door de evohome motoren er tijdelijk af te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 14-07-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@DIY Alle zones nu op 10graden gezet. Ik heb geen motoren op de vloerverwarming en badkamer inderdaad dicht. Op evohome wel koel mode aangezet. Geen idee of dat uitmaakt of dat je alleen op WP moet aangeven om te koelen en op Evohome gewoon "verwarming" mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
DIY schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:37:
[...]

@mvrooij
Een Atlantic Calypso 270L is 1.60m. Dit is een split wpb, dus met losse buitenunit dus ook geen geluid of afkoeling binnen.

Je kunt meerdere keren isde subsidie aanvragen. Enige eis is dat de warmtepomp(boiler)s waar subsidie op verstrekt word, minimaal een jaar blijven staan.
Ah dat klinkt ook niet verkeerd, ik kan namelijk met split misschien wel werken want ik heb een plat dak achter mijn huis zitten daar zou ik misschien wel naar toe kunnen werken. Omdat het koeltechnische leidingen zijn is dit misschien wel te realiseren, ik ga er eens naar kijken.

Wij zijn nu met 2 personen maar in de toekomst hopelijk met 4. Zou 270 Liter dan voldoende moeten zijn?

Excuses dat dit offtopic is maar voor mij even heel hulpzaam, bedankt daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:31:

Debiet cq. te weinig waterinhoud beschikbaar. Wees ervan overtuigd dat EVOhome je niet nekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
busjer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:58:
@DIY Alle zones nu op 10graden gezet. Ik heb geen motoren op de vloerverwarming en badkamer inderdaad dicht. Op evohome wel koel mode aangezet. Geen idee of dat uitmaakt of dat je alleen op WP moet aangeven om te koelen en op Evohome gewoon "verwarming" mode.
Als evohome snapt dat het om koeling gaat (alles werkt dan immers andersom) zou die 10 graden kunnen. Ik denk eerder dat je ze op 30 moet zetten. Als ze maar OPEN gaan, anders eraf halen wat DIY suggereerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@mvrooij meer klanten met gezin hebben een 270L wpb en daar is het afdoende. Met een regendouche en 4 personen, die kort op elkaar douchen, kan het krap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
@Knowbody "Debiet cq te weinig waterinhoud beschikbaar" beschrijf je. Wat zijn oplossingen daarvoor. Weet jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
DIY schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:15:
@mvrooij meer klanten met gezin hebben een 270L wpb en daar is het afdoende. Met een regendouche en 4 personen, die kort op elkaar douchen, kan het krap zijn.
Het punt is meer dat ik 2 badkamers heb, beneden voor mij en mijn vriendin bij onze slaapkamer. Hier een regendouche en bad.

Boven ook een badkamer met bad en regendouche, maar boven is nog niet in gebruik. Bedoeling is in de toekomst wel met 4 personen te zijn, maar hier gaat nog lange tijd overheen natuurlijk maar dan begrijp je beetje hoe de verdeling is. We gaan erg weinig in bad maar toch wil je er wel rekening mee houden. En je weet niet wat je kinderen in de toekomst eventueel gaan doen.

Ik vind hem lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Het punt is meer dat ik 2 badkamers heb, beneden voor mij en mijn vriendin bij onze slaapkamer. Hier een regendouche en bad.

Boven ook een badkamer met bad en regendouche, maar boven is nog niet in gebruik. Bedoeling is in de toekomst wel met 4 personen te zijn, maar hier gaat nog lange tijd overheen natuurlijk maar dan begrijp je beetje hoe de verdeling is. We gaan erg weinig in bad maar toch wil je er wel rekening mee houden. En je weet niet wat je kinderen in de toekomst eventueel gaan doen.

Ik vind hem lastig.
De voorraad in liters van SWW is niet alleen afhankelijk van hoe je douchet of baddert maar ook

-heb je een keukenboiler cq Quooker
-bij lage temperatuur (rond bijv. 45) heb je meer voorraad nodig dan bij hogere temperatuur. Heb je een warmtepomp die boven de 55 kan komen dan kun je kiezen voor een hetere voorraad en heb je een minder groot boilervat nodig.
-de snelheid van de warmtepomp

Badderen: als het bad vol is en de boiler leeg (is nooit 10 gr! ) dan is dat nog steeds geen thema. Na afloop bad is er al weer voldoende warm water om af te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Ik vind hem lastig.
Wij hebben dan wel 1 badkamer en een Niebla douchekop, maar zijn wel met 4 personen en ik douche lang... Dat gezegd hebben we voor douche en bad probleemloos genoeg aan de 180 liter van de S320 op Smart Control. Mocht dat in de toekomst toch krap worden, dan kan ik hem altijd nog op 'groot' zetten, dan hebben we vast genoeg.

Pagina: 1 ... 32 ... 94 Laatste