Dat komt m.i. doordat de aanleggers van die slangen in de vloer vaak niet voldoende rekening houden met gelijke lengtes van groepen of scherpe bochten. Mogelijk hebben ze dan net even een te kleine verdeler meegenomen en had het beter gekund met een paar extra groepen voor een betere lengte verdeling.G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:21:
[...]
Ik heb ook een moderne set vloerverwarming. Maar toch had ik het liever nog ietsje anders gezien. Ik heb in m'n huisje 7 groepen, waarvan er nu 6 openstaan ((vloer)koeling in een badkamer vind ik niet zo prettig). Van de 6 groepen staan er 2 flink open, de 4 anderen zijn behoorlijk geknepen om zo een fatsoenlijke dT te krijgen.
De totale flow is dus niet zo hoog, ondanks een systeem van 2 jaar oud.
Bij mij (nieuwbouw 2022) is dat ook niet optimaal gegaan, en de aanvoer- en retourslangen naar de 2e verdeler op de verdieping is maar 25 (18 inwendig) dus de verdeler vlak bij de warmtepomp moet behoorlijk geknepen om boven wat flow over te houden. Ze pakken altijd te dun spul.
In CV land, en in PV land. Tja.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 27-06-2023 16:30 ]
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
:strip_exif()/f/image/qebNMGvyXVfXFIUIoTiY6JCx.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VB1ydvFUkTAOXXJI4w0t8Yl7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XpLunMulUHvZBQrBcdqct6mD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JAi7k2jnPAsnx5Dxg4fkSI08.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VWRym3jNLjhTsDAaDi5mVTCV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Inqua5eU0Qxa806kScWQ7OjP.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/2UPMefzajUAzzK22FIQlysdY.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/BhBYuUN2eeYFovmGvOyDdga7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wCFhsaJwVoS3io6Ap00CRsyK.jpg?f=fotoalbum_large)