NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 31 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
Gurk2 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:22:
Ik heb telefonisch contact gehad met Nibe, maar dat ging heel moeizaam.
Heb het probleem van de laadpomp uitgelegd, maar kon goed merken dat het hem te moeilijk werd (volgens mij verkoper). Daarna heeft hij even ruggespraak gehad met de service afdeling. Volgens Nibe moet ik de pomp op "auto" zetten. Dus dat ga ik even proberen. Daarna werd mij nog 5x verteld dat service via de installateur moet. Een lijst met bekende problemen hebben ze blijkbaar niet (of niet openbaar). Probleem van sporadische reset van de SMO was bij hun niet bekend.
Ik vind het maar een suf clubje, die importeur.

En waarom vind ik dat:
Nibe kiest ervoor om spulletjes via groothandel aan importeurs te verkopen. Dat betekent dat de eindgebruiker als tussenpersoon een installateur heeft, en niet een dealer.
De installateur mag ongetraind Nibe spulletjes aan de man brengen. Het mooie aan Nibe is de documentatie en de vele principe schema's, wat de installatie vereenvoudigd.
Dat is waar ook wij Tweakers gebruik van maken en doorgaans een aantal stappen verder zijn dan de installateur, dit er zelf niet altijd induikt.

Jammer dat er hier geen mannetje uit Oosterhout meeleest.

[ Voor 29% gewijzigd door Knowbody op 22-06-2023 13:31 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
Knowbody schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Ik vind het maar een suf clubje, die importeur.

En waarom vind ik dat:
Nibe kiest ervoor om spulletjes via groothandel aan importeurs te verkopen. Dat betekent dat de eindgebruiker als tussenpersoon een installateur heeft, en niet een dealer.
De installateur mag ongetraind Nibe spulletjes aan de man brengen. Het mooie aan Nibe is de documentatie en de vele principe schema's, wat de installatie vereenvoudigd.
Dat is waar ook wij Tweakers gebruik van maken en doorgaans een aantal stappen verder zijn dan de installateur, dit er zelf niet altijd induikt.

Jammer dat er hier geen mannetje uit Oosterhout meeleest.
In grote lijnen mee eens, maar er zijn ook installateurs die door Nibe zijn erkend en de juiste trainingen hebben. Maar dan nog zijn wij vaak verder en is het heel vervelend dat Nibe ons geen technisch advies wil geven. Ik zou zelf, bijvoorbeeld, graag die minimale temperatuur bij koelen van 18 graden in de S320 omlaag willen hebben, maar daar hoef ik mijn installateur niet naar te vragen.

Even los daarvan: Zijn er hier ook mensen met een waterontharder in combinatie met een Nibe? Voor garantie heb je een hardheid van minimaal 3 dH nodig, maar geldt dat dan voor het cv circuit of ook voor het SWW vat?

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 22-06-2023 13:50 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:48:
[...]

In grote lijnen mee eens, maar er zijn ook installateurs die door Nibe zijn erkend en de juiste trainingen hebben. Maar dan nog zijn wij vaak verder en is het heel vervelend dat Nibe ons geen technisch advies wil geven. Ik zou zelf, bijvoorbeeld, graag die minimale temperatuur bij koelen van 18 graden in de S320 omlaag willen hebben, maar daar hoef ik mijn installateur niet naar te vragen.

Even los daarvan: Zijn er hier ook mensen met een waterontharder in combinatie met een Nibe? Voor garantie heb je een hardheid van minimaal 3 dH nodig, maar geldt dat dan voor het cv circuit of ook voor het SWW vat?
Heb ik.

CV circuit is gevuld met standaard water.

Boiler (staal met emaille) wordt gevuld met 0 dH.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Heb ik.

CV circuit is gevuld met standaard water.

Boiler (staal met emaille) wordt gevuld met 0 dH.
Dat klinkt goed, maar het vat in de VVM S320 is van RVS en lid 11 van de garantievoorwaarden vermeldt het onderstaande. Is dat dan alleen op de S2125 van toepassing of ook op de VVM?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtKWwMgmeYWKNcXGj0315Cl9AHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iX6GSsf1UVlATweHpRU9oSvD.png?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Dat klinkt goed, maar het vat in de VVM S320 is van RVS en lid 11 van de garantievoorwaarden vermeldt het onderstaande. Is dat dan alleen op de S2125 van toepassing of ook op de VVM?

[Afbeelding]
Het lijkt me voor boilers juist een pre dat er geen kalk op het spiraal kan hechten.

Ik denk dat de > 3 dH te maken heeft met aluminium. Warmtewisselaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:51
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Hier een waterontharder in gebruik voor SWW en daarmee is ook het CV circuit gevuld. Laat het nu zo zijn dat volgende week de waterontharder een beurt krijgt waarbij ik direct deze waarde kan laten meten.

Thanks voor het inzichtelijk maken want iedereen leest toch altijd de garantieregeling 8)

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 16:22
Hier wil ik wel effe op inhaken, ook al gaat het wat offtopic, mijn warmtepomp was namelijk heel raar geïnstalleerd door een erkende installateur van Nibe. Die installateur is failliet gegaan door z'n cowboy-praktijken.
Dit was bij de vorige eigenaar van mijn huis gebeurd.

Ik heb contact gezocht met Nibe (ik woon vlakbij Oosterhout) en ze zijn zelf hier geweest, hebben mijn advies gegeven en hebben erkend dat de installateur destijds eigenlijk niet erkend had mogen zijn.
Ze hebben mij een heel eind op weg geholpen met adviezen, doorverwijzingen en berekeningen over hoe ik het op orde kan maken en ik heb nog altijd prettig contact met hun adviseur daar.

Het is voor veel installateurs (te) nieuwe techniek, maar ik vind dat Nibe wel goede ondersteuning biedt aan particulieren.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Heb zelf overigens ook een waterontharder in gebruik voor de SWW. Ook ik vul daarmee uiteindelijk het CV-circuit.
Ik kan geen waarde meten, slechts zien of het waarde onder bepaalde waarde ligt m.b.v. een testje. Moet even nazoeken welke waarde dat dat is, maar ik dacht onder de 1 dH en alleen dan heb je ook echt profijt van een waterontharder. Anders heb je alsnog kalkaanslag?

Mijn Nibe valt niet meer onder de garantie, dus wellicht heb ik makkelijk praten daarin, gaat het kapot, dan is het zo en fix ik (of een installateur) het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:15:
Heb zelf overigens ook een waterontharder in gebruik voor de SWW. Ook ik vul daarmee uiteindelijk het CV-circuit.
Ik kan geen waarde meten, slechts zien of het waarde onder bepaalde waarde ligt m.b.v. een testje. Moet even nazoeken welke waarde dat dat is, maar ik dacht onder de 1 dH en alleen dan heb je ook echt profijt van een waterontharder. Anders heb je alsnog kalkaanslag?

Mijn Nibe valt niet meer onder de garantie, dus wellicht heb ik makkelijk praten daarin, gaat het kapot, dan is het zo en fix ik (of een installateur) het.
Voor de eerste keer vullen lijkt het erop dat dat niet met onthard water moet.
Voor bijvullen lijkt het mij een verwaarloosbaar iets als dat gebeurt met zacht water.

NB Een goede waterontharder heeft een bypass, wat handig kan zijn als je inderdaad het CV systeem gaat vullen (voor de eerste keer) of de tuin gaat sproeien.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 22-06-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Tuin sproeien doe ik dan weer met een grondwaterpomp ;)
Heb een vrij grote tuin, dus er gaat wel een paar kuub doorheen met warme dagen.

En mijn ontharder heeft een by-pass. Goed om te weten dat cv-circuit niet met onthard water gevuld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Dank voor alle reacties! Ik denk zelf ook dat het wel los zal lopen en het waarschijnlijk om de buitenunit zal gaan. Maar ik ga het nog even navragen bij de installateur en anders bij Nibe zelf.

@martius Ik kwam ook alleen maar achter die garantiebepaling toen ik in het wateronthardertopic zocht op Nibe. Ook ik heb de garantiedocumentatie nooit gelezen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:17:
Dank voor alle reacties! Ik denk zelf ook dat het wel los zal lopen en het waarschijnlijk om de buitenunit zal gaan. Maar ik ga het nog even navragen bij de installateur en anders bij Nibe zelf.

@martius Ik kwam ook alleen maar achter die garantiebepaling toen ik in het wateronthardertopic zocht op Nibe. Ook ik heb de garantiedocumentatie nooit gelezen... O-)
Velen weten niet eens dat de anode (magnesium) om de 2 jaar gewisseld moet worden. Ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:38:
[...]

Velen weten niet eens dat de anode (magnesium) om de 2 jaar gewisseld moet worden. Ook zoiets.
Guilty as charged. Kan ik dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:13:
...

Het is voor veel installateurs (te) nieuwe techniek, maar ik vind dat Nibe wel goede ondersteuning biedt aan particulieren.
Ik krijg ook wel support, maar het is niet hun policy. En het voelt niet service gericht.

De instellingen die ik dan nog even moet langs lopen geven ze me keurig. Maar ja, die had ik natuurlijk al gecheckt.

Hij was het met me eens dat de pomp bij koeling moet blijven lopen en dat die op auto moest staan in plaats van intermitterend (wat overigens de default waarde is bij de SMO S40, en mijn inziens dus vaak verkeerd staat). Uiteraard staat die bij mij al vanaf het begin op auto.

Valt het jullie ook op dat menu 7.4 geen koeling heeft maar alleen verwarming? De pomp blijft bij verwarming dan ook keurig lopen als het moet maar dus in de koelmodus werkt dat niet goed.

Ik blijf er bij: dit is buggy.

Hoe staat dat in eerdere sturingskasten, bijv. de SMO 40 of 20 ? Blijft de pomp daar lopen in wachtstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Guilty as charged. Kan ik dat zelf?
Vast. Ik weet niet of ik het ga doen. Je kunt dan beter een titanium anode nemen, deze is actief.

Het doen van een anode is: opvreter.

Wanneer er cracks ontstaan in het emaille dan is het staal aan de beurt. Een anode voorkomt dat.

Ik betwijfel als je nooit naar temperaturen hoger dan 55 gaat of het emaille überhaupt kan verouderen.
Lijkt mij weer zo'n gevalletje "indekken" van de fabrikant.

Iemand die van boilers en anodes het fijne weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:51:
[...]

Vast. Ik weet niet of ik het ga doen. Je kunt dan beter een titanium anode nemen, deze is actief.

Het doen van een anode is: opvreter.

Wanneer er cracks ontstaan in het emaille dan is het staal aan de beurt. Een anode voorkomt dat.

Ik betwijfel als je nooit naar temperaturen hoger dan 55 gaat of het emaille überhaupt kan verouderen.
Lijkt mij weer zo'n gevalletje "indekken" van de fabrikant.

Iemand die van boilers en anodes het fijne weet?
Ben wel benieuwd of ik er überhaupt een heb, aangezien Nibe ook RVS boilers zonder heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Dat hoeft (volgens mijn ervaring) ook niet. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Ben wel benieuwd of ik er überhaupt een heb, aangezien Nibe ook RVS boilers zonder heeft.
Is alleen aan de orde bij emaille, dus bij staal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0qpuq3T_xE-DUXF0JOPxkItB7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMJEM5OyLhXLQSYR7OIc46gT.jpg?f=fotoalbum_large
Kijk mannen, dit is een afbeelding van een eerdere software versie, waarbij wachtmodus op een algemeen plekje staat.

In een van de laatste versies van de SMO S40 kwam deze instelling onder het kopje [verwarming] te staan.

Volgens mij hebben ze daarmee een bug geïntroduceerd, en is de wachtmodus bij [koeling] vergeten.

**†*****************************************
Na een avondje spelen......

Ik heb een vroege firmware versie uit de 2.x.x. serie (lager werd niet geaccepteerd) erop gezet, maar kon dat niet reproduceren.

Alles gereset, opnieuw ingesteld, daarna weer update naar laatste versie.

(Ps bij de reset (gebruiker, service, warmtepomp) blijven de programma's bestaan)
Wat ik wijzer ben geworden: de externe pomp (GP10) wordt aangestuurd, ik heb het vermoeden dat die pomp bestemd is voor aardwarmte systemen.

De laadpomp (eb101, GP12) heeft geen wachttijd setting bij koelen, en wordt aangestuurd wanneer bij koeling de graadminuten (auto, dus 30) op +30 staan. Tot die tijd staat het water dus stil in de leidingen.
Misschien is de gedachte daarachter dat de temperatuur vanzelf oploopt. Volgens mij is het niet ideaal.

[ Voor 38% gewijzigd door Knowbody op 23-06-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Waar kun je terugvinden of je een stalen of rvs boiler hebt?
Gaat om het SWW-vat toch?

Ik zie het nut niet helemaal, het CV-circuit is al sinds het ontstaan van CV grotendeels van staal.
Anodes ken ik alleen van onder boten en (vanuit mijn werk) op duikhelmen. Die worden opgevreten omdat er tijdens (las)werkzaamheden elektrische spanningen door het water gaan. Dat is in je CV en SWW-systemen niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
RISL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 06:42:
Waar kun je terugvinden of je een stalen of rvs boiler hebt?
Gaat om het SWW-vat toch?

Ik zie het nut niet helemaal, het CV-circuit is al sinds het ontstaan van CV grotendeels van staal.
Anodes ken ik alleen van onder boten en (vanuit mijn werk) op duikhelmen. Die worden opgevreten omdat er tijdens (las)werkzaamheden elektrische spanningen door het water gaan. Dat is in je CV en SWW-systemen niet het geval.
In je CV-ketel is het warmwaterdeel van koper. Omdat die grote vaten nu vaak van (goedkoper) staal zijn, moet je wel iets doen om roest te voorkomen. Daarvoor zijn de anodes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:51
[...]

Blijkbaar geen anode in een RSV300X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf1QUcBLrzKOFoOi6yVs_PmNUQg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6K8APOLrjffy26QfIcUqMpe9.png?f=user_large

Info uit gebruikershandleiding van Nibe

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:51
Knowbody schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:25:
De laadpomp (eb101, GP12) heeft geen wachttijd setting bij koelen, en wordt aangestuurd wanneer bij koeling de graadminuten (auto, dus 30) op +30 staan. Tot die tijd staat het water dus stil in de leidingen.
Misschien is de gedachte daarachter dat de temperatuur vanzelf oploopt. Volgens mij is het niet ideaal.
Bedankt voor de info. Gedachte dat temperatuur vanzelf oploopt, werkt bij mij zeer slecht. Installatie staat in de kelder. Temperatuur in de kelder is maar paar graden hoger dan de berekende aanvoer temperatuur. En daar komt bij dat mijn afgifte vermogen eigenlijk te klein is, waardoor ik korte runs heb. Dus heel lang uit, en heel kort aan.

Ik heb trouwens op advies van Nibe ook nog de laadpomp op "auto" gezet, maar deze schakelt nog steeds de laadpomp uit enkele seconde nadat de compressor uit gaat.

Effe iets anders, waar ik nu niet uit kom, en misschien ook wel een bug is.
Wanneer ik de graadminuten voor starten koelen op +60 zet (ipv +30 standaard), dan start de compressor mooi bij +60, maar de compressor gaat uit bij +30. Dit terwijl de laagste aanvoertemperatuur nog niet is bereikt en ik geen error krijg. Ik zou verwachten dat de regeling de graadminuten naar 0 probeert te krijgen, en de compressor dan pas uit zet. Wat zou bij mij de redenen kunnen zijn dat de warmtepomp uit gaat? Iemand toevallig zin om dit te proberen? Instelling staat in menu 7.1.10.3 en dan "Koeling auto" uitzetten, en "Act. koeling starten" op 60 GRD MIN.

[ Voor 5% gewijzigd door Gurk2 op 23-06-2023 12:35 ]

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:38
Gurk2 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:32:
[...]

Bedankt voor de info. Gedachte dat temperatuur vanzelf oploopt, werkt bij mij zeer slecht. Installatie staat in de kelder. Temperatuur in de kelder is maar paar graden hoger dan de berekende aanvoer temperatuur. En daar komt bij dat mijn afgifte vermogen eigenlijk te klein is, waardoor ik korte runs heb. Dus heel lang uit, en heel kort aan.

Ik heb trouwens op advies van Nibe ook nog de laadpomp op "auto" gezet, maar deze schakelt nog steeds de laadpomp uit enkele seconde nadat de compressor uit gaat.

Wanneer ik de graadminuten voor starten koelen op +60 zet (ipv +30 standaard), dan start de compressor mooi bij +60, maar de compressor gaat uit bij +30. Dit terwijl de laagste aanvoertemperatuur nog niet is bereikt en ik geen error krijg. Ik zou verwachten dat de regeling de graadminuten naar 0 probeert te krijgen, en de compressor dan pas uit zet. Wat zou bij mij de redenen kunnen zijn dat de warmtepomp uit gaat? Iemand toevallig zin om dit te proberen? Instelling staat in menu 7.1.10.3 en dan "Koeling auto" uitzetten, en "Act. koeling starten" op 60 GRD MIN.
Wanneer de minimale temperatuur (vaak 18 graden in de retour) bereikt is stop de WP direct ongeacht de GM.
Overigens zou ik er niet zo snel vanuit gaan dat iets een bug is maar eerder er vanuit gaan dat je nog niet helemaal begrijpt waarom het zo reageert.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
Ik ga er zeker niet vanuit dat dit een bug is. Daarom heb ik er ook staan "misschien... een bug" en geef ik aan dat ik er niet uit kom. Tevens vraag ik aan mede-tweakers wat de redenen kunnen zijn waarom de compressor stopt. En vraag ik of iemand anders dit zou willen testen. Dus begrijp ik niet helemaal goed waarom jij denkt dat ik er meteen vanuit ga dat het een bug is.

De laagste (minimale) temperatuur is nog niet bereikt wanneer compressor stopt (zie mijn bericht). Volgens mij wanneer dit zou gebeuren, dan worden de graadminuten gereset naar -1, en dat is bij mij niet het geval. Deze blijft dan op +30 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@Gurk2
"Ik heb trouwens op advies van Nibe ook nog de laadpomp op "auto" gezet, maar deze schakelt nog steeds de laadpomp uit enkele seconde nadat de compressor uit gaat."

Ik heb nogmaals aan Nibe gemeld in een simpele omschrijving:

"In koeling mode werkt de wachtmodus niet".

Ik hoop dat het opgelost wordt in een volgende release van de firmware (SMO S40)

Irritant is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:32:
[...]

....

Ik had het ook op 60 gezet. Stopt blijkbaar bij 30.
Ook daar zit dus nog vermoedelijk een bug. Zie maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oC6xuRntwKNEHKin0oekQAaTXGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUfmKr7xsUlEJr2rlf57wtdD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
Bedankt voor het delen! Zeer waardevol.

Misschien dat iemand nog ideeën heeft hoe dit op te lossen?

Wat ik voor elkaar wil krijgen is dat ik minder runs / dag krijg. Ik zit nu op 32 start/stops per dag.
Door de graadminuten voor de start te verhogen zal de warmtepomp langer uit blijven, maar waarschijnlijk ook langer aanblijven doordat mijn buffervat weer goed kan opwarmen.

Waarschijnlijk ga ik het nu oplossen door mijn minimale aanvoertemperatuur te verhogen, zodat deze hier op stopt. Niet echt de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:18:

Wat ik voor elkaar wil krijgen is dat ik minder runs / dag krijg. Ik zit nu op 32 start/stops per dag.
Door de graadminuten voor de start te verhogen zal de warmtepomp langer uit blijven, maar waarschijnlijk ook langer aanblijven doordat mijn buffervat weer goed kan opwarmen.

Waarschijnlijk ga ik het nu oplossen door mijn minimale aanvoertemperatuur te verhogen, zodat deze hier op stopt. Niet echt de mooiste oplossing.
Te zware warmtepomp.
Toch is 32 starts per dag niet echt een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
Ja klopt, warmtepomp nu te zwaar. Heb nu alleen benedenverdieping aangesloten. Ik hoop dat ik in de toekomst nog de bovenverdieping ga aansluiten. Dan kan warmtepomp beter het vermogen kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
Wat voor mij wel werkt, is de koeling op een klokprogramma laten draaien. Vanaf een uur of 10 in de ochtend, en dan zo lang als nodig. Als de zon niet meer instraalt komt er niet veel warmte meer naar binnen (ik woon in een nieuwbouwwoning). Dus hier stopt de koeling rond 9 uur in de avond. Binnen blijft het zo erg aangenaam en ik start elke dag met een lange run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:40:
Ja klopt, warmtepomp nu te zwaar. Heb nu alleen benedenverdieping aangesloten. Ik hoop dat ik in de toekomst nog de bovenverdieping ga aansluiten. Dan kan warmtepomp beter het vermogen kwijt.
Eigenlijk ervaar ik hetzelfde. Ook teveel power (12 kW, oftewel 25 Hz is al gauw 3 kW koelvermogen, lagere modulatie wil niet)
Wanneer de warmtepomp maar tot bijvoorbeeld 17 graden mag koelen (met de curve recht op 18) stopt hij inderdaad direct zodra BT25 16.9 graden ziet, en de GM springt op -1 of 0. Afschakelen volgt.

Wanneer 1.30.4 op 10 graden staat gaat hij inderdaad langer door maar komt hij ook veel te ver onder die 18. Dan bouwt hij alsnog snel de graadminuten af en zo krijg je alsnog veel korte runs.

Inderdaad meer warmte verzamelen en koeling in de nacht (of wellicht toch overdag) blokkeren is dan nog de enige optie.

De graadminuten op 180 gezet, maar bij 150 stopt hij ook dan ermee. Dus dat schiet ook niet op.
Buggy

Graadminuten op 59 gezet, om te testen of het vanaf 60 verkeerd gaat, maar nee, als de graadminuten onder de 29 komen stopt het plots en staan de GM op 0.

Het is dus zo buggy als wat, de 30 GM delta staan ingebakken.

Ik zet hem dus helaas maar terug op auto! (Als je dan denkt dat hij dan weer op 30 staat, nee ook niet! Je moet hem eerst op het gewenste getal zetten en dan het schuifje op AUTO)

HET BARST VAN DE ONVOLKOMENHEDEN IN KOELMODUS!

[ Voor 23% gewijzigd door Knowbody op 25-06-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Je kunt in 7.1.7.3 de dT bij 40 graden verlagen naar bijvoorbeeld 4 ipv 6
Je zult dan als het goed is bij een BT1 van 30 graden zien dat de WP maar iets meer vermogen vrijgeeft (dT 3.5 K) en niet als een malle de graadminuten gaat wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Nibe brengt upgrade F2040 op de markt.

Met koelmiddel R32. De F2050.

https://www.nibe.eu/en-gb...as-the-f2050-is-announced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Wat voor mij wel werkt, is de koeling op een klokprogramma laten draaien. Vanaf een uur of 10 in de ochtend, en dan zo lang als nodig. Als de zon niet meer instraalt komt er niet veel warmte meer naar binnen (ik woon in een nieuwbouwwoning). Dus hier stopt de koeling rond 9 uur in de avond. Binnen blijft het zo erg aangenaam en ik start elke dag met een lange run.
Jij hebt de SMO 40.
Wil jij eens checken of de pomp in wachtstand (> 0% snelheid) gaat na de koeling run?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Jij hebt de SMO 40.
Wil jij eens checken of de pomp in wachtstand (> 0% snelheid) gaat na de koeling run?
Dan moet ik de pomp eerst een keer instellen op de automatische stand. Ik heb de pomp op intermitterend staan, ivm parallel buffervat en circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:35
Ik vind onze vloerkoeling een beetje tegenvallen in onze nieuwbouwwoning (thermostaat staat op 22C en SMOS40/F2120 draait de laatste tijd 24/7 op koelen met ~25Hz compressor frequentie). Het is best aangenaam in huis maar niet echt koel. Ik zit daarom nog alle instellingen na te lopen om te kijken of alles goed staat. Ik heb voor de koeling een custom koelcurve gedefinieerd met 18C, 18C, 18C, 18C, 20C, zoals door Nibe aanbevolen voor Nederland. Als ik het goed begrijp zou 18C geen condens moeten opleveren, maar omdat ik een RMO S40 in de woonkamer heb hangen heb ik extra in punt 7.1.7.2 de dauwpuntbewaking ingesteld.

Nu puzzel ik nog een beetje met menupunt 1.30.5 Laagste aanvoertemperatuur koelen.

In sommige Nibe documenten staat dat je hier 18C moet invullen (met daarbij de opmerking dat dit toch anders is dan de 18C van de koelcurve), terwijl in de SMO S40 startgids het volgende staat:
De laagste aanvoer voor koelen stellen we bij
actief koelen in op 10°C. (De ‘regelcurve’ komt
later op 18°C / er moet voldoende ruimte zijn
tussen ‘regel’ en ‘minimaal’).
Ik heb nu dus 18C staan maar er is natuuurlijk wel een flink verschil met de 10C die in de startgids genoemd staan. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36
saturn21 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:19:
Ik vind onze vloerkoeling een beetje tegenvallen in onze nieuwbouwwoning (thermostaat staat op 22C en SMOS40/F2120 draait de laatste tijd 24/7 op koelen met ~25Hz compressor frequentie). Het is best aangenaam in huis maar niet echt koel. Ik zit daarom nog alle instellingen na te lopen om te kijken of alles goed staat. Ik heb voor de koeling een custom koelcurve gedefinieerd met 18C, 18C, 18C, 18C, 20C, zoals door Nibe aanbevolen voor Nederland. Als ik het goed begrijp zou 18C geen condens moeten opleveren, maar omdat ik een RMO S40 in de woonkamer heb hangen heb ik extra in punt 7.1.7.2 de dauwpuntbewaking ingesteld.

Nu puzzel ik nog een beetje met menupunt 1.30.5 Laagste aanvoertemperatuur koelen.

In sommige Nibe documenten staat dat je hier 18C moet invullen (met daarbij de opmerking dat dit toch anders is dan de 18C van de koelcurve), terwijl in de SMO S40 startgids het volgende staat:

[...]

Ik heb nu dus 18C staan maar er is natuuurlijk wel een flink verschil met de 10C die in de startgids genoemd staan. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Welke temperaturen haal je nu in je woning?

Ik ben juist heel tevreden over mijn vloerkoeling, afgelopen periode is mijn temperatuur altijd tussen 21,5 en 22,5 geweest (hangt beetje af van de zon natuurlijk). Vorig jaar had ik geen vloerkoeling en toen loep de temperatuur binnen altijd op richting 25/26 en soms zelfs naar 27 als de zon paar dagen fel bleef schijnen.

Bij mij staat het ook op 18 graden water temperatuur en ik heb geen kamerthermostaat. Ik werk volledig op basis van de buitentemperatuur. Gisteren heeft hij wat meer verbruikt (5kWh over de hele dag gezien) maar toen was het natuurlijk ook erg warm (33 graden bij ons lokaal en volop zon). Normaal zit ik gemiddeld op 2 a 3 kWh over een hele dag gezien. De mijne draait op 20Hz compressor, en doet vaak een run van gemiddeld 45 tot 60 minuten en stopt dan weer voor een langere tijd.

Aanvoer gaat naar richting 17.2/17,3 graden en retour zit op 18/19 graden gemiddeld. Condens heb ik nooit gehad, twijfel soms ook om het naar 16 of 17 te zetten om te testen maar eigenlijk vind ik het wel prima zo! Verschil met buiten moet ook niet te groot zijn vind ik zelf.

Mijn woning (Uit 20213) is ongeveer 260m2 woonoppervlakte, maar woon/leef (door nog geen kinderen) enkel beneden waar we ongeveer 140m2 koelen (tegels). Rietenkap, HR++ en op raampartij woonkamer zitten screens.

[ Voor 4% gewijzigd door mvrooij op 26-06-2023 12:35 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:19:
...

Met die waarde op 18 zul je zien dat de Ta ook niet lager gaat want bij 17.9 stopt hij dan onmiddellijk en gaan de graadminuten naar 0.

De waarden 18 18 18 etc kun je mee spelen. Momenteel heb ik die op 16 en 17 gezet. Hij maakt momenteel temperaturen van 14 graden met T berekend 12.
Hij gaat niet lager omdat de dT dan groter wordt dan 3.5 en ik wilde langere runs dus die dT instelling staat lager (heb ik hierboven wel ergens over geschreven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Met die waarde op 18 zul je zien dat de Ta ook niet lager gaat want bij 17.9 stopt hij dan onmiddellijk en gaan de graadminuten naar 0.

De waarden 18 18 18 etc kun je mee spelen. Momenteel heb ik die op 16 en 17 gezet. Hij maakt momenteel temperaturen van 14 graden met T berekend 12.
Hij gaat niet lager omdat de dT dan groter wordt dan 3.5 en ik wilde langere runs dus die dT instelling staat lager (heb ik hierboven wel ergens over geschreven).
Vorige week had ik de minimale aanvoertemperatuur ook op 16⁰C ingesteld, stooklijn op 18⁰C. Het circuit tussen de wp en het buffervat haalt dan wel de aanvoertemperatuur van 16⁰C. Vorige week, ik meen donderdag, had ik voor het eerst condens op de niet geisoleerse stukjes leiding van dit deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
mvrooij schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:33:
[...]

Ik ben juist heel tevreden over mijn vloerkoeling, afgelopen periode is mijn temperatuur altijd tussen 21,5 en 22,5 geweest (hangt beetje af van de zon natuurlijk). Vorig jaar had ik geen vloerkoeling en toen loep de temperatuur binnen altijd op richting 25/26 en soms zelfs naar 27 als de zon paar dagen fel bleef schijnen.

Bij mij staat het ook op 18 graden water temperatuur en ik heb geen kamerthermostaat. Ik werk volledig op basis van de buitentemperatuur. Gisteren heeft hij wat meer verbruikt (5kWh over de hele dag gezien) maar toen was het natuurlijk ook erg warm (33 graden bij ons lokaal en volop zon). Normaal zit ik gemiddeld op 2 a 3 kWh over een hele dag gezien. De mijne draait op 20Hz compressor, en doet vaak een run van gemiddeld 45 tot 60 minuten en stopt dan weer voor een langere tijd.

Aanvoer gaat naar richting 17.2/17,3 graden en retour zit op 18/19 graden gemiddeld. Condens heb ik nooit gehad, twijfel soms ook om het naar 16 of 17 te zetten om te testen maar eigenlijk vind ik het wel prima zo! Verschil met buiten moet ook niet te groot zijn vind ik zelf.

Mijn woning (Uit 20213) is ongeveer 260m2 woonoppervlakte, maar woon/leef (door nog geen kinderen) enkel beneden waar we ongeveer 140m2 koelen (tegels). Rietenkap, HR++ en op raampartij woonkamer zitten screens.
Hier ook tevreden over de prestaties, kon het vorige week 20⁰C houden op de begane grond (wel met screendoeken voor de grote glaspartijen op hrt zuiden). Veel te koud, dus nu een gewenste temperatuur van 22⁰C ingesteld.

Boven is het soms wel warm, gisterenavond 25⁰C in de slaapkamer op de 1e verdieping en dat is bij ons direct onder het dak. Onze slaapkamer is ca. 12m² maar wel vrij hoog, ruim 3m op het hoogste punt. Wellicht is het vermogen van de vloer met te krap op de inhoud van de kamer goed op temperatuur te kunnen houden.
Ik wil nog even kijken of het wat helpt als ik gedurende de dag een ventilator over de vloer laat blazen, zodat de koude beter met de lucht gemengd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
mvrooij schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:33:
[...]

De streef-waarde van 22C heb ik de afgelopen niet gehaald; op het eind van de dag komt hij rond 23.5 - 24.5 uit. Overigens voelt het wel enigszins koel aan, maar een familie-lid heeft een W/W warmtepomp en een projectmatig hoekhuis (dus grotere H-O-H afstand tussen de V.V. lussen) en bij hem is voelbaar koeler, maar wellicht is dat appels-met-peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Knowbody schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Dat begrijp ik op zich, maar zou het dan ongunstig zijn zowel de minimale aanvoertemperatuur als ook de stookcurve op dezelfde temperatuur te zetten?

De 'current compressor frequency' ziet er bij mij zo uit: het lijkt er niet op dat hij de hele tijd start en stopt, maar het verloop is wel onrustig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laqeTOJp88Pa0ztpDoSYrL6r4BE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NaVH9lmDuETDbh7gDaS6guuG.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:56:
[...]

De streef-waarde van 22C heb ik de afgelopen niet gehaald; op het eind van de dag komt hij rond 23.5 - 24.5 uit. Overigens voelt het wel enigszins koel aan, maar een familie-lid heeft een W/W warmtepomp en een projectmatig hoekhuis (dus grotere H-O-H afstand tussen de V.V. lussen) en bij hem is voelbaar koeler, maar wellicht is dat appels-met-peren vergelijken.
Water water of water lucht.... Waarschijnlijk loopt de water water op een koudere aanvoer. Ook daar wordt uiteraard via een regelklep gezorgd dat er niet aardkoud water de vloer in gaat maar ik vermoed dat de temperatuur onder de 18 ligt.

Bij mij een dagje "extreem" koud gekoeld, waarbij de GM niet konden worden weggewerkt en op 120 bleven staan. (Immers de dT van 6 heb ik naar 4 gezet dus geen vrijgave voor veel meer vermogen)
Lager dan Ta 14 heb ik hem niet zien gaan maar de retour was op den duur al gedaald naar 17 dus dan is de vloer echt wel een stuk kouder.

De RMU heeft waarschijnlijk de 22.5 aangetikt en dat betekent stoppen met koelen. Er is sindsdien al een paar uur geen vraag.

Als eerst de koude maar goed in het beton zit (dat kost wel wat Amperes) hopelijk gaat het daarna wat makkelijker. Hij zal het koelen vrijgeven wanneer de RMU de 24 gr meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:34
Knowbody schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Water water of water lucht.... Waarschijnlijk loopt de water water op een koudere aanvoer. Ook daar wordt uiteraard via een regelklep gezorgd dat er niet aardkoud water de vloer in gaat maar ik vermoed dat de temperatuur onder de 18 ligt.

Bij mij een dagje "extreem" koud gekoeld, waarbij de GM niet konden worden weggewerkt en op 120 bleven staan. (Immers de dT van 6 heb ik naar 4 gezet dus geen vrijgave voor veel meer vermogen)
Lager dan Ta 14 heb ik hem niet zien gaan maar de retour was op den duur al gedaald naar 17 dus dan is de vloer echt wel een stuk kouder.

De RMU heeft waarschijnlijk de 22.5 aangetikt en dat betekent stoppen met koelen. Er is sindsdien al een paar uur geen vraag.

Als eerst de koude maar goed in het beton zit (dat kost wel wat Amperes) hopelijk gaat het daarna wat makkelijker. Hij zal het koelen vrijgeven wanneer de RMU de 24 gr meet.
Ik dacht altijd dat een Ta < 18gr ten allen tijden vermeden moest worden ivm condensvorming, daarom staat bij ons de minimale Ta voor koeling ook op 18. Ik zie hier wel hetzelfde gedrag: wp werkt Ta super snel naar 18 -> DM springt op 0 -> na 120DM begint hetzelfde. Zelden duurt de koeling langer dan 30min, enkel als de DM omhoog schiet door SWW run. Maar zelfs met 14gr Ta heb jij geen last van condens? Misschien moet ik toch overwegen de min Ta voor koeling lager te zetten..

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Ik dacht altijd dat een Ta < 18gr ten allen tijden vermeden moest worden ivm condensvorming, daarom staat bij ons de minimale Ta voor koeling ook op 18. Ik zie hier wel hetzelfde gedrag: wp werkt Ta super snel naar 18 -> DM springt op 0 -> na 120DM begint hetzelfde. Zelden duurt de koeling langer dan 30min, enkel als de DM omhoog schiet door SWW run. Maar zelfs met 14gr Ta heb jij geen last van condens? Misschien moet ik toch overwegen de min Ta voor koeling lager te zetten..
De 18 graden komt je overal tegen en is een veilige waarde, zelfs voor een houten vloer.

Op schade zit je ook niet te wachten, als de vloerverwarmingsbuizen via via contact hebben met de lucht (ik vermoed dat het zelden luchtdicht is!!!) dan kan er dus condens ontstaan in je dekvloer. Het is dus zeker een dingetje, dat koelen.

Maar extreem koelen gaat ook niet zomaar ongemerkt, de vloer wordt steenkoud.

Je kunt dus wel spelen met de waarde voor koeltemperatuur, maar houd het in de gaten!

Vooralsnog test ik het om het effect ervan te leren, hoeveel 16 als instelling van de curve scheelt met 18.
Ik begrens ook de minimale temperatuur voor koelen niet op 10 maar op 12.

Omdat hier de RMU S40 hangt doet deze ook mee in de regeling. Er wordt dus rekening gehouden met het dauwpunt.

NB hoe het mbt condens was gegaan vandaag rond de middag toen de Ta naar 14 was gedaald weet ik niet, was er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Het is alleen wel knap irritant dat hij er bij 18 gewoon mee kapt en niet rustig op 18 gaat moduleren tot er ook een Tr van 18 is. Een dT van 3 oid is leuk, maar ik wil simpelweg water van 18/19 graden door mijn vloer hebben lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Ik heb net nog even alle statistieken bekeken: de afgelopen dagen zitten we rond de 25kWH electraverbruik per dag. Ik schat dat circa 80%, dus 20kWh, de warmtepomp is, dus een flink verbruik (meer nog dan in de herfst/lente voor het verwarmen) voor een beperkt effect: het was zonet nog 24.4C in de woonkamer.

Ik heb ook nog eens naar de external supply line temp (BT25) gekeken en die zit bij het koelen vrij constant op 19.6, ondanks een koelcurve van 18C. De return line temp (BT71) is daarbij rond de 21.4C. Zou dat betekenen dat de warmtepomp z’n best doet maar de Ta van 18C niet eens haalt?

Ik heb ook eens naar de pompsettings gekeken (7.1.2.3.1) waar volgens de Nibe handleiding je zowel een optie ‘Verwarming’ als ook ‘Koeling’ zou moeten vinden, met beide standaard op auto. Bij mij staat er echter alleen het menupunt ‘Verwarming’ :?
In het pompsnelheidsmenu (7.1.2.4.1) staat dan wel weer ‘Koeling auto’ aangevinkt. Zou iemand met een SMO S40 en/of F2120 eens kunnen kijken wat bij hem/haar staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:44:
Het is alleen wel knap irritant dat hij er bij 18 gewoon mee kapt en niet rustig op 18 gaat moduleren tot er ook een Tr van 18 is. Een dT van 3 oid is leuk, maar ik wil simpelweg water van 18/19 graden door mijn vloer hebben lopen.
Als Ta en Tr gelijk zijn is (koel)vermogen 0.

Gelukkig kan het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 19:58
saturn21 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:00:
Ik heb net nog even alle statistieken bekeken: de afgelopen dagen zitten we rond de 25kWH electraverbruik per dag. Ik schat dat circa 80%, dus 20kWh, de warmtepomp is, dus een flink verbruik (meer nog dan in de herfst/lente voor het verwarmen) voor een beperkt effect: het was zonet nog 24.4C in de woonkamer.

Ik heb ook nog eens naar de external supply line temp (BT25) gekeken en die zit bij het koelen vrij constant op 19.6, ondanks een koelcurve van 18C. De return line temp (BT71) is daarbij rond de 21.4C. Zou dat betekenen dat de warmtepomp z’n best doet maar de Ta van 18C niet eens haalt?

Ik heb ook eens naar de pompsettings gekeken (7.1.2.3.1) waar volgens de Nibe handleiding je zowel een optie ‘Verwarming’ als ook ‘Koeling’ zou moeten vinden, met beide standaard op auto. Bij mij staat er echter alleen het menupunt ‘Verwarming’ :?
In het pompsnelheidsmenu (7.1.2.4.1) staat dan wel weer ‘Koeling auto’ aangevinkt. Zou iemand met een SMO S40 en/of F2120 eens kunnen kijken wat bij hem/haar staat?
Hier hetzelfde effect. Ik vind het energieverspilling, koelen met een lucht-water warmtepomp. De kou trekt vooral naar onderen en koelt je huis amper af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:07:
[...]

Als Ta en Tr gelijk zijn is (koel)vermogen 0.

Gelukkig kan het ook niet.
Ok, laten we het er dan op houden dat hij stuurt op de Ta en Tr, maar wel moduleert. Ik heb er beroerd weinig aan dat hij plankgas die Ta naar 18 trapt, al is de Tr 22. Dan mag hij van mij echt heel langzaam gaan draaien ipv de volgas wat hij nu doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody

Hier gaat het nou ook deels over en mijn bewering blijft staan: SMO S40 barst nog van de bugs.
Onder andere de Koelmodus werkt niet geheel vlekkeloos (de pomp EB101 (GP12) zou naar wachtstand moeten gaan als de GM op 0 staan en de voorwaarden voor koeling nog aanwezig zijn maar het lijkt erop alsof hij intermitterend werkt terwijl dat niet zo is ingesteld)

Als de koeling actief is moet je even kijken met welke pompsnelheid dat gaat. 100% is mijn inziens het beste.

Bij een lage waarde denk ik dat er bijvoorbeeld waterzijdige onbalans is.

(Los daarvan een tip: check ook eens de druk. 1.5 a 2.0 bar waterdruk moet het zijn)

Om te checken of de voorwaarden voor koeling nog aanwezig zijn kun je handig een parameter aan AUX 10 of 11 knopen, dan kun je in MyUplink zien of koelmodus actief is (en de pomp dus hoort te lopen!)

Zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIw6owOeoy-zOGN21wZCQtS_Wrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqTzSqGKk39hFSRxUCAGiwNo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Hier hetzelfde effect. Ik vind het energieverspilling, koelen met een lucht-water warmtepomp. De kou trekt vooral naar onderen en koelt je huis amper af.
Energieverspilling valt mee (=subjectief), je hebt behoefte aan koeling op de momenten dat er veel zon is. Het cadeautje die de rekening compenseert komt van het dak.

Een goed ingestelde LWWP vreet niet veel stroom bij het koelen. Wel moet eerst de temperatuur in het beton zijn bereikt (net als bij verwarming), daarna gaat hij zuiniger lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:10:
[...]

Ok, laten we het er dan op houden dat hij stuurt op de Ta en Tr, maar wel moduleert. Ik heb er beroerd weinig aan dat hij plankgas die Ta naar 18 trapt, al is de Tr 22. Dan mag hij van mij echt heel langzaam gaan draaien ipv de volgas wat hij nu doet.
Dan speel je toch even met de waarden 3 en 6 en maakt er 2 en 2 van. Je beperkt het koelvermogen en zult lange runs krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE_sCHKKheLXr95o_h5JTMp636Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ncYubYyW1MJLSXdoXOniqmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Knowbody schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Hier gaat het nou ook deels over en mijn bewering blijft staan: SMO S40 barst nog van de bugs.
Onder andere de Koelmodus werkt niet geheel vlekkeloos (de pomp EB101 (GP12) zou naar wachtstand moeten gaan als de GM op 0 staan en de voorwaarden voor koeling nog aanwezig zijn maar het lijkt erop alsof hij intermitterend werkt terwijl dat niet zo is ingesteld)

Als de koeling actief is moet je even kijken met welke pompsnelheid dat gaat. 100% is mijn inziens het beste.

Bij een lage waarde denk ik dat er bijvoorbeeld waterzijdige onbalans is.

(Los daarvan een tip: check ook eens de druk. 1 5 a 2.0 bar waterdruk moet het zijn)

Om te checken of de voorwaarden voor koeling nog aanwezig zijn kun je handig een parameter aan AUX 10 of 11 knopen, dan kun je in MyUplink zien of koelmodus actief is (en de pomp dus hoort te lopen!)

Zie
[Afbeelding]
Ik heb helaas niet het premium abonnement van MyUplink maar overweeg het anders wel kortstondig aan te schaffen als ik hiermee mijn warmtepomp kan ‘debuggen’. Intussen heb ik in Home Assistant allerlei sensoren toegevoegd, nu ik eindelijk (dankzij dit forum _/-\o_ ) een beter idee heb wat de betreffende termen betekenen.

O.a. kan ik blijkbaar de GP12 speed uitlezen. Die staat momenteel (en de afgelopen minuten, sinds ik aan het loggen ben) op 0% terwijl de compressor vrolijk draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5euriG_LzUaTGzBaFLM2KK12aM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cfuXf9X0ONydRQHVjbca2xb4.png?f=fotoalbum_large

Zou dat mijn probleem kunnen zijn? Dat de GP12 niet wordt aangestuurd bij het koelen, en dat ik dus geen circulatie heb? De rest van de koelinstellingen lijken overeen te komen met hetgeen wat Nibe uitlegt, maar ik had nooit het idee de circulatiepomp te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@saturn21 ik ken je setup niet. Misschien zit bij jou een pomp aangesloten met een vaste spanning en niet een 0-10 V stuursignaal ?

Zonder pomp kun je ook je vat niet verwarmen lijkt me.

Heb je wel het juiste modbus signaal te pakken?

Pomp GP12 is aangesloten op PWM1 (en GP12.2 op PWM0, verwarrend) moment ik zoek de klemnummers even...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ivm8NmejBdQOwVewmaLA0IPW4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbJ3aPozknIYrhTviIXtZjHO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Knowbody op 26-06-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Knowbody schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:34:
@saturn21 ik ken je setup niet. Misschien zit bij jou een pomp aangesloten met een vaste spanning en niet een 0-10 V stuursignaal ?

Zonder pomp kun je ook je vat niet verwarmen lijkt me.

Heb je wel het juiste modbus signaal te pakken?

Pomp GP12 is aangesloten op PWM1 (en GP12.2 op PWM0, verwarrend) moment ik zoek de klemnummers even...

[Afbeelding]
Weer zaken om te checken (en in te verdiepen, zo diep zit ik niet in de materie). Bij nader inzien zie ik zelfs geen losse pomp, enkel een Wilo pomp voor de vloerverwarming. Is de GP12 ingebouwd in de F2120?

Waterdruk is nu 1.4 bar, aan de lage kant dus?

Ik heb nu ook het info menu ondekt in de SMO S40. Onder koelen blijven de graadminuten op 120 staan. Blijkbaar lukt het hem niet ze weg te werken. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvnjrniyIA08OvOeh0Y8RPwittQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QDKyIFjcqOfJ16zuPi5VkZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mJt0WhgIh7X6jS090_NlHDM6Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myCUeioNvv1nhnWZJPXHE7ol.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Volgens jouw 2 plaatjes draait EB101 100% (dat is GP12)

[ Voor 24% gewijzigd door Knowbody op 27-06-2023 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
-jann schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik denk dat het vooral afhangt van je soort huis en vloer.

Bij mij is het super, ik had niet verwacht dat dit mogelijk was. De 3/4 weken dat we droog en warm weer hebben gehad is het bij mij niet warmer dan tussen de 21,5 en 22,5 binnen geweest gemiddeld gezien (in de gehele woning). Vorig jaar zat dit ruim boven 26 graden op heel warme dagen.

Mijn verbruik zat in deze tijd gemiddeld tussen de 2 en 5 kWh max per dag. Ik heb deze maand nu een totaal (tot nu toe) van 72,2 kWh aan verbruik voor mijn WP. Ik zit bij Tibber en gemiddelde stroomprijs was 0,30 cent dus dat zou mij tot nu toe 21,66 euro hebben gekost. Maar heb natuurlijk 6800kWh aan jaarlijkse opbrengst dus het kost mij in principe niks omdat het er naar uit ziet dat ik 0 op de meter ga halen.

Ik ben er extreem blij mee.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:10:
[...]

Bij mij is de aanvoer op moment van starten ongeveer 19,5 graden, en zakt ook redelijk snel naar 17,5 en dan langzaam richting 17,1 en dan stopt hij weer. De retour zit dan op ongeveer 18,2 op moment van stoppen.

Volgens mij is dit gewoon perfect, en mijn compressor draait standaard op 20mhz.

Tja hij pendelt wat meer maar hij houd perfect mijn vloer koel. Zondag was denk ik bijna de warmste dag (33 graden lokaal) toen heb ik 28 stops/starts gehad en en een verbruik van 5,2kWh. Dit is de meest extreme dag geweest denk ik van de maand Juli bij mij. Andere dagen was het stuk minder qua stops/starts en verbruik.

Ik denk dat hier gewoonweg niet veel aan te veranderen is, waarschijnlijk is een S2125-12 gewoonweg te zwaar om nog beter te kunnen moduleren met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:44:
De SMO stuurt niet enkel op Ta maar ook op dT. Als de dT te ver/snel uit de pas loopt of te klein wordt dan stopt de wp er ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict

Wat zijn de temperaturen van BT12 en BT3 dan? Want op de waarden van deze sensoren regelt je wp uiteindelijk de laadpompsnelheid en compressorfrequentie. Op BT25 worden je graadminuten afgeteld. Wat de functie van BT71 exact is qua regelgedrag is mij nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@mvrooij @G-addict Bij mijn VVMS320 is het punt dat ik, in tegenstelling tot bij de SMO, de minimale Ta niet lager dan 18 in kan stellen. Daar gaat hij vervolgens plankgas naartoe, waardoor hij al heel snel weer stopt en de WP in een 'korte bedrijfstijd compressor' storing schiet. Het maakt daarvoor ook niet uit hoe ik de frequentie instel, aan = fan volgas en de Ta rap omlaag. Als hij dit nu allemaal wat rustiger aan zou doen dan had ik geen storingen en wel koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:58:
@mvrooij @G-addict Bij mijn VVMS320 is het punt dat ik, in tegenstelling tot bij de SMO, de minimale Ta niet lager dan 18 in kan stellen. Daar gaat hij vervolgens plankgas naartoe, waardoor hij al heel snel weer stopt en de WP in een 'korte bedrijfstijd compressor' storing schiet. Het maakt daarvoor ook niet uit hoe ik de frequentie instel, aan = fan volgas en de Ta rap omlaag. Als hij dit nu allemaal wat rustiger aan zou doen dan had ik geen storingen en wel koeling.
Heb je een buffervat en 2e pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Jij hebt de SMO 40.
De SMO40 heeft geen wachtstand in koelmodus.
Je kunt in de automodus de maximale snelheid instellen, of de waarde handmatig vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Heb je een buffervat en 2e pomp?
Nope, niks van dat alles. Voor het verwarmen niet nodig, dus heb ik dat niet genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Heb het al eens eerder gevraagd, wie krijgt het voor elkaar om in HA de VVM-S320 uit te lezen? Er zijn bijna 1000 parameters, maar slechts enkele lijken iets te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:08:
[...]

De SMO40 heeft geen wachtstand in koelmodus.
Je kunt in de automodus de maximale snelheid instellen, of de waarde handmatig vastzetten.
Ok net zoals bij de SMO S40.

Maar dat die de waarde niet als parameter heeft onder het kopje "koeling" hoeft niet te betekenen dat hij het ook niet gebruikt. Vroeger stond wachtmodus namelijk apart, dus niet perse onder het kopje "verwarming".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
gronoco schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:44:
Heb het al eens eerder gevraagd, wie krijgt het voor elkaar om in HA de VVM-S320 uit te lezen? Er zijn bijna 1000 parameters, maar slechts enkele lijken iets te doen?
Ik heb geen VVM-S320, maar als ik mijn SMO bekijk in Nibepi dan zitten daar ook heel veel meer parameters in dan dat er in gebruik zijn. Veel parameters zijn voor optionele accessoires, voor functies die niet op jouw warmtepomp van toepassing zijn of wellicht voor functies waar de fabrikant in de toekomst mee wil gaan werken en daar de regelaar op heeft voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Heb je 7.1.7.3 al getuned ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Ok net zoals bij de SMO S40.

Maar dat die de waarde niet als parameter heeft onder het kopje "koeling" hoeft niet te betekenen dat hij het ook niet gebruikt. Vroeger stond wachtmodus namelijk apart, dus niet perse onder het kopje "verwarming".
Daar zal ik dan nog eens naar kijken als de warmtepomp weer koelt. Dat zal die vandaag niet gaan doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Ik heb geen VVM-S320, maar als ik mijn SMO bekijk in Nibepi dan zitten daar ook heel veel meer parameters in dan dat er in gebruik zijn. Veel parameters zijn voor optionele accessoires, voor functies die niet op jouw warmtepomp van toepassing zijn of wellicht voor functies waar de fabrikant in de toekomst mee wil gaan werken en daar de regelaar op heeft voorbereid.
Ik zie voorbeelden hier van mensen die grafieken tonen van de SMO maar ook die waardes krijg ik niet uit de S320. Ik krijg alleen graadminuten en de binnen/buiten temperatuur er uit, en of de cooling aan of uit staat. En als de koeling aan staat, een vermogen, maar dat is ook echt alles... ik heb het idee dat 99% van de parameters gewoon niks doet of niet in HA binnenkomt. Ook niet als ik ze selecteer en activeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Heb je 7.1.7.3 al getuned ?
Nee, daar ben ik nog niet aan toegekomen. Wordt waarschijnlijk pas donderdag dat ik daar tijd voor heb.

@gronoco Je hebt inderddaad heeeeeel veel entiteiten staan en maar een beperkt aantal wordt gebruikt. Het is simpelweg proberen welke het wel en niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ja maar dat zeg ik dus, het lijkt alsof niets het doet, behalve die ik noem.
Ik zal toch ook wel willen kunnen zien of de compressor aan staat, hoeveel toeren de fan maakt, of de verwarming al dan niet aan staat, zelfs de meeste basisdingen lijken geen data te geven. Is er iemand met een S320 die dit wel werkend heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Volgens de VVm S320 manual kun je de minimale aanvoertemperatuur in 1.30.5 instellen tussen de 7 en 30 graden.

Maar als dat echt niet kan zou ik toch eens de pompsnelheid van de laadpomp drastisch gaan verlagen tijdens koelbedrijf.
En waarom... Zoals al eerder gezegd kijkt de regelaar naar de gewenste Ta, maar ook naar de gewenste dT.
Ik ga ervan uit dat je de gewenste dT al zo klein als mogelijk hebt staan. In mijn SMO is dat een dT van 4 graden. Op het moment dat de laadpomp op maximale snelheid draait dan komt het retourwater relatief koud terug, de regelaar wil z'n dT behouden en zal de compressorfrequentie opschroeven zodat de dT gehaald wordt. Zet je de pompsnelheid lager dan krijgt het water meer tijd om de koude af te staan aan het beton. En zo blijft je wp langer en rustiger draaien.

Het hoeft niet perse te werken maar het is toch het proberen waard. Ik zou eens beginnen met een maximale pompsnelheid van 50%. na een of twee dagen de snelheid aanpassen met 5% naar boven of beneden per keer en dan per 1% de meest optimale afstelling benaderen.

Mijn pomp draait tijdens koelbedrijf op 38%, van 9:00 tot 21:00. Vaak 1 lange run, soms een lange en enkele wat kortere. Heb wel een parallelbuffer en circulatiepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
saturn21 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Is de GP12 ingebouwd in de F2120?

Waterdruk is nu 1.4 bar, aan de lage kant dus?

Onder koelen blijven de graadminuten op 120 staan. Blijkbaar lukt het hem niet ze weg te werken. Is dat normaal?
Nee, is niet ingebouwd in f2120, gp12 is aparte circulatiepomp (tussen buffervat en vv).

Als de f2120 geen storing geeft is waterdruk voldoende voor normale werking, ook als die 1,4 bar is.

Nee, graadminuten hoort te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
LittleTycoon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Nee, is niet ingebouwd in f2120, gp12 is aparte circulatiepomp (tussen buffervat en vv).

Als de f2120 geen storing geeft is waterdruk voldoende voor normale werking, ook als die 1,4 bar is.

1.4 is voldoende moet boven 1.0 zijn.

De pomp tussen buffervat en vv zal geen GP12 heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
LittleTycoon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Ik heb het nu zo'n 12 uur in de gaten gehouden en de DM staat nog steeds op 120, zie hieronder (en ik zie het ook in het statusscherm van de SMO S40). De compressor draait daarbij continu op ~25Hz en de Ta zit op rond de 18C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-nrqa5yeOyjlM48YlzZaKzguiw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KJ38o5XwUdOLXjKI3APSmuTi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:57:
[...]

Misschien ook wel en is de pomp wat bijzonder geplaatst. Naar mijn idee zal het niet veel uitmaken of de pomp voor of na het buffervat is geplaatst, mits het buffervat in serie is geplaatst en niet parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Wat zijn de temperaturen van BT12 en BT3 dan? Want op de waarden van deze sensoren regelt je wp uiteindelijk de laadpompsnelheid en compressorfrequentie. Op BT25 worden je graadminuten afgeteld. Wat de functie van BT71 exact is qua regelgedrag is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ah, momenteel is BT12 18.4C (koelcurve staat op 18C) en dat is vrij constant over de tijd.

BT3 is nu 20.6 en daalt geleidelijk (gisteren avond nog 21.2C).

Voor mijn gevoel (als betrekkelijke leek) lijkt alles op het 1e gezicht goed ingesteld, waarbij mij wel opviel dat de GP12 settings geen menupunt voor koelen hebben (en alleen voor verwarmen) terwijl de Nibe instructies m.b.t. koeling dat wel laten zien. Als ik de GP12 snelheid via Home Assistant uitlees zie ik dat deze op 0% staat, maar wellicht gaat dat uitlezen niet goed. Als ik tenslotte in het statusoverzicht van de SMO S40 zelf kijk lijkt daar de pompsnelheid wel 100% en is er een vinkje bij 'externe CV pomp'. De pomp heb ik overigens nog niet fysiek gezien, dus ik moet nog eens gaan zoeken waar hij verborgen is.

[ Voor 35% gewijzigd door saturn21 op 27-06-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
saturn21 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Ik heb het nu zo'n 12 uur in de gaten gehouden en de DM staat nog steeds op 120, zie hieronder (en ik zie het ook in het statusscherm van de SMO S40). De compressor draait daarbij continu op ~25Hz en de Ta zit op rond de 18C.

[Afbeelding]
Ik zie wel een dT tussen bt12 en bt3. Dus er is afgifte. Ik zie nergens een waarde voor bt25 en bt71. Zijn die wel aangesloten? De SMO40 telt de graadminuten af aan de hand van de waarde van bt25 en ik denk dat dat voor de smo s40 niet anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Ik zie wel een dT tussen bt12 en bt3. Dus er is afgifte. Ik zie nergens een waarde voor bt25 en bt71. Zijn die wel aangesloten? De SMO40 telt de graadminuten af aan de hand van de waarde van bt25 en ik denk dat dat voor de smo s40 niet anders is.
Ah, jawel, die heb ik ook, en die waardes zijn vrijwel hetzelfde als die van BT12/BT3 (ietsjes hoger)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45R2jvCoqkcg65K9tMKKAyTDSvM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5tPfC9Pb1EVEfvLlSEi2C45J.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@G-addict 1.30.5 klopt, maar er staat me iets van bij dat die er niet is en je alleen met die minimale Ta van 18 wat kunt. Maar ik zal vanmiddag even kijken. En wat bedoel je precies met de laadpomp? Ik heb nu de flow (cv-pomp in de S320) in het systeem op maximaal staan, moet die dan toch omlaag?

@gronoco Ik heb het onderstaande allemaal beschikbaar en er is vast nog meer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRHsLrUuVmVozzjJvxUYtF8hk6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meqcR9qNCNSp8VN7mYudtGiU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB36dRG4NpwMoKRwbGnaX9gjggw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQ9jix5YyJHv9wIFUudhc8mR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qQBbtO5zaGdCwH7-vUISHJrCq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GB6xQ7oBrnUn41PSi1Di6Sk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8eRXyxT2XlyTqLxJwL655UlT-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpRbEgBAjVEwM4rjiA5xxVrZ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 27-06-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:29:
[...]

[Afbeelding]
Dat is prima. Ze worden niet groter dan 120 en hij bouwt niet af. Heb je ook elk geval een lange run en hij koelt. Hij kan niet harder onder de dT op de max zit dus pas als de retour verder daalt kan de Ta ook kouder en komt hij in de buurt van Tberekend en bouwt hij verder af. Of hij stopt omdat de RMU vindt dat het genoeg is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Misschien ook wel en is de pomp wat bijzonder geplaatst. Naar mijn idee zal het niet veel uitmaken of de pomp voor of na het buffervat is geplaatst, mits het buffervat in serie is geplaatst en niet parallel.
Mijn verhaal geldt voor parallel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Ah, momenteel is BT12 18.4C (koelcurve staat op 18C) en dat is vrij constant over de tijd.

BT3 is nu 20.6 en daalt geleidelijk (gisteren avond nog 21.2C).

Voor mijn gevoel (als betrekkelijke leek) lijkt alles op het 1e gezicht goed ingesteld, waarbij mij wel opviel dat de GP12 settings geen menupunt voor koelen hebben (en alleen voor verwarmen) terwijl de Nibe instructies m.b.t. koeling dat wel laten zien. Als ik de GP12 snelheid via Home Assistant uitlees zie ik dat deze op 0% staat, maar wellicht gaat dat uitlezen niet goed. Als ik tenslotte in het statusoverzicht van de SMO S40 zelf kijk lijkt daar de pompsnelheid wel 100% en is er een vinkje bij 'externe CV pomp'. De pomp heb ik overigens nog niet fysiek gezien, dus ik moet nog eens gaan zoeken waar hij verborgen is.
Die externe pomp is er niet. Maar kan wel.
Hij wordt standaard aangestuurd.

Dat circuit (relais K2) is te gebruiken voor bijvoorbeeld een bron pomp of een pomp van een verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
saturn21 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Ah, jawel, die heb ik ook, en die waardes zijn vrijwel hetzelfde als die van BT12/BT3 (ietsjes hoger)

[Afbeelding]
Ok, ik denk niet dat je graadminuten gaan aftellen zolang de waarde van BT25 boven de 18 blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Ok, ik denk niet dat je graadminuten gaan aftellen zolang de waarde van BT25 boven de 18 blijft.
Uiteraard niet, en hij tokkelt dus op 25 Hz dus heeft nog genoeg power maar hij mag niet omdat de dT hem tegenhoudt meer vermogen te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Uiteraard niet, en hij tokkelt dus op 25 Hz dus heeft nog genoeg power maar hij mag niet omdat de dT hem tegenhoudt meer vermogen te maken!
Dan zou ik de flow (pompsnelheid) stapsgewijs verlagen om zo de dT te vergroten. Ervan uitgaande dat het hele feest waterzijdig is ingeregeld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:48:
@G-addict 1.30.5 klopt, maar er staat me iets van bij dat die er niet is en je alleen met die minimale Ta van 18 wat kunt. Maar ik zal vanmiddag even kijken. En wat bedoel je precies met de laadpomp? Ik heb nu de flow (cv-pomp in de S320) in het systeem op maximaal staan, moet die dan toch omlaag?
Die cv pomp bedoel ik. Die kun je idd eens wat omlaag stellen. Handmatig op 50% bijvoorbeeld, en dan kijken of je hem hoger of lager moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Dan zou ik de flow (pompsnelheid) stapsgewijs verlagen om zo de dT te vergroten. Ervan uitgaande dat het hele feest waterzijdig is ingeregeld natuurlijk.
Soms vraag ik me af of jullie ook lezen wat ik schrijf 🤣

We verlagen helemaal niets. We regelen goed in, laten de pompsnelheid door de regeling bepalen en geven hooguit bij 7.1.7.3 aan welke dT mag worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:57:
[...]
Sla de hydraulische schema's van Nibe er maar op na. Vandaar ook de naam circulatiepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:19:
[...]

We verlagen helemaal niets. We regelen goed in, laten de pompsnelheid door de regeling bepalen en geven hooguit bij 7.1.7.3 aan welke dT mag worden gebruikt.
Ik kan prima lezen wat iedereen hier schrijft.

Goed inregelen kan ook inhouden dat je de pompsnelheid zelf een vaste waarde geeft. De regelaars van Nibe zijn echt niet zo intelligent dat ze alles helemaal zelf kunnen bepalen, je moet ze nog wel eens een zetje in de goede richting geven. Dat geldt voor alle merken en typen warmtepompen, cv ketels enz. Eigenlijk voor alles waar een stukje regeltechniek inzit. Dat is tenminste mijn ervaring als techneut met 20 jaar vakervaring :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Ik lees ook wat je schrijft, maar je hebt eerder (tenzij ik me heel erg vergis) juist gezegd dat de pompsnelheid op maximaal gezet moest worden voor een zo hoog mogelijke flow... :?

Maar ik ga met beide adviezen aan de gang en ga die dT aanpassen en ook naar de flow kijken. Sowieso komt die bij mij in CV bedrijf al nooit bijzonder hoog, dat houdt bij koelen op 100% pompcapaciteit met dik 15 l/m wel op. Bij verwarmen zit hij meestal nog lager en zie ik 7-9 l/m voorbij komen, maar dan heb ik ook de dunne oude stijgleidingen er bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:34
Ik kwam zojuist deze instelling tegen: GP10 off, 2-pipe cooling. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3EspDTtOw9s55-94uiipXh4lKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtF52ZMGcn2kr26p8Wbt0EnL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan hierover in de handleiding niks vinden. Jullie enig idee wat dit zou doen, en of dit aan zou moeten staan?

Ik vind het ook wel gek dat dit dan onder het GP12 menu te vinden is, maar de structuur van de menu’s is sowieso niet erg logisch.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Ik lees ook wat je schrijft, maar je hebt eerder (tenzij ik me heel erg vergis) juist gezegd dat de pompsnelheid op maximaal gezet moest worden voor een zo hoog mogelijke flow... :?

Maar ik ga met beide adviezen aan de gang en ga die dT aanpassen en ook naar de flow kijken. Sowieso komt die bij mij in CV bedrijf al nooit bijzonder hoog, dat houdt bij koelen op 100% pompcapaciteit met dik 15 l/m wel op. Bij verwarmen zit hij meestal nog lager en zie ik 7-9 l/m voorbij komen, maar dan heb ik ook de dunne oude stijgleidingen er bij zitten.
Tuurlijk is het zo als je afgiftesysteem de beperkende factor is en de pomp te zwaar is voor dat afgiftesysteem, er bij 100% niet meer debiet is dan bij 50%. Wel meer geluid.

Dan is 50% eigenlijk je max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:48:
Ik kwam zojuist deze instelling tegen: GP10 off, 2-pipe cooling. [Afbeelding]

Ik kan hierover in de handleiding niks vinden. Jullie enig idee wat dit zou doen, en of dit aan zou moeten staan?

Ik vind het ook wel gek dat dit dan onder het GP12 menu te vinden is, maar de structuur van de menu’s is sowieso niet erg logisch.
GP10 is de naam vd pomp na het buffervat (parallel buffer). Een serie buffer heeft geen extra pomp nodig.

Dan heb je ook nog een external cv pump, die heet zoals die heet een heeft geen extra tag nummer.
GP10 is die ext. cv pomp.

Ook bestaat er een GP12.2 dat is een 2e GP12 bij een tweede warmtepomp. (De SMO kan meerdere WP units aansturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Tuurlijk is het zo als je afgiftesysteem de beperkende factor is en de pomp te zwaar is voor dat afgiftesysteem, er bij 100% niet meer debiet is dan bij 50%. Wel meer geluid.

Dan is 50% eigenlijk je max.
Uiteraard, maar mijn vvw deel is modern en daar verwachtte ik geen flowbeperkingen. Maar dat zal dan komen doordat de groepen niet 100% open staan door het inregelen op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Uiteraard, maar mijn vvw deel is modern en daar verwachtte ik geen flowbeperkingen. Maar dat zal dan komen doordat de groepen niet 100% open staan door het inregelen op de verdeler.
Dat zal het zijn. En als je een modern systeem in balans brengt met een ouderwets systeem dan heb je inderdaad de flow van dat moderne systeem zodanig geknepen dat je er nu last van hebt.
Je zou de debiet regelaars evenredig verder kunnen openen en onthouden hoeveel slagen je ze hebt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Ik heb ook een moderne set vloerverwarming. Maar toch had ik het liever nog ietsje anders gezien. Ik heb in m'n huisje 7 groepen, waarvan er nu 6 openstaan ((vloer)koeling in een badkamer vind ik niet zo prettig). Van de 6 groepen staan er 2 flink open, de 4 anderen zijn behoorlijk geknepen om zo een fatsoenlijke dT te krijgen.
De totale flow is dus niet zo hoog, ondanks een systeem van 2 jaar oud.
Pagina: 1 ... 31 ... 94 Laatste