@
DIY, @
LangeFries, @
Knowbody en aan alle anderen van dit forum graag uw opbouwende kritische blik & feedback gevraagd aangaande mijn installatie. Vraagstuk dat ik met name antwoord op zoek is of het systeem oversized is en zo ja welke settings ik kan aanpssen om de impact hiervan te minimaliseren.
Achtergrond
Om te beginnen een korte omschrijving wat de installatie beoogd is te doen. Kort gezegd dient te installatie te voorzien in verwarming van het huis en SWW.
Bij de start ben ik me er bewust van geweest dat de radiatoren nooit het oude HT vermogen zouden kunnen bieden. Om het de installatie zijn vermogen kwijt te kunnen laten staan alle radiatoren gedurende de "verwarmingsmaanden" vol open, naast natuurlijk de vloerverwarming.
Gezinssamenstelling is 2 volwassen en 3 pubers. Gas verbruik gemiddelde over de afgelopen 9 jaar is 1430m3.
Qua verwarming dient de warmte afgevoerd te worden middels vloerverwarming + radiatoren, qua SWW is er een Nibe RSV-300X (272l) warm water moet leveren aan douche, bad en warm water uit de kranen (douche/keuken).
- Vloerverwarming bestaat uit 6 groepen (55-60-76-72-71-74=408m), 16x2mm buis, ongeveer 50m2, Technea verdeler zonder extra pomp.
- Radiatoren zijn verdeeld over 2 verdiepingen, 2x type 21, 2x type 11, 1x type 22 en 1 handdoeken radiator, 180x60cm.
Dit alles wordt gedaan door onderstaande componenten:
- Nibe S2125-12-400v
- Nibe SMO S40
- Nibe RSV-300X (272l)
- Nibe UKV100 (100l)
- Nibe ELK9
- PV zijn gekoppeld aan SMO S40 via TCP Modbus
Centrale controle unit is de Nibe SMO S40. Hieronder een aantal instellingen:
Algemeen:
- De PV panelen zijn gekoppeld aan de installatie met standaard instellingen, geen verschuivingen en mag gebruikt worden voor verwarmen ruimte temperatuur en warmwater.
- Tijdens de zomer maanden wordt de installatie alleen ingezet voor SWW, verwarming wordt uitgezet en koelen kan (nog) niet vanwege leiding werk & aanwezigheid radiatoren.
Stooklijn: 6/1 (curve/offset)
Verwarming:
Laagste a-temp: 20
Hoogste a-temp: 40
Bedrijfsstand: auto - verwarming
Weerregeling: 5
Warmwater:
Comfortstand: Smart control
Alle profielen: verlaging van temperatuur met 2 graden
Legionella run: elke 30 dagen, 15:00uur
S2125
Installatie operationeel sinds: 16.02.2023
Aantal starts: 958
Totale bedrijfstijd: 1593 h
- waarvan verwarming: 974 h
- waarvan warmwater: 619 h
Bijverwarm.
Tijdfactor: 14.2 h
- waarvan warmwater: 0.0 h
- waarvan verwarming: 14.2 h
Circulatiepomp
Bedrijfsmodus verwarming: auto
Pompsnelheid
- Verwarming (min/max/wacht): 30/100/30
- SWW: auto
Flow instelling: Radiatoren + vloerverwarming
Stop verwarming: 17
Stop bijverwarming: 5
Graadminuten verwarming: auto
Enkele screenshots vanuit mijn HA van de afgelopen 2 dagen. In deze 2 dagen heb ik wel wat zitten proberen qua stooklijn.
Mochten er nog additionele gegevens of grafieken nodig zijn voor een beoordeling, please let me know! Sowieso dank voor tijd en delen van ervaring & kennis.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004