NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 38 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08 23:20
Wel veel rondgekeken maar vast niet alle info kunnen verzamelen. En de stelligheid van voors en tegens helpt niet altijd, lastig doorzien voor een relatieve leek.

Die ruimte is hier overigens niet zo'n punt, investering van dit deel was niet de hoofdmoot, maar lagere COP zou wel een dingetje zijn op de hele levensduur.

Zal het nog eens navragen bij de installateur. Zeer betrokken, geinformeerd en kwaliteitsbewust zoals ik hem ken, dus interessant om eens te vergelijken qua perspectief.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Gezien de nerdiness van mijn installateurs zie ik ze ervoor aan om op basis van deze info zelfs een test te willen doen waarbij ze de secundaire pomp omzeilen en het buffervat dichtzetten, om te zien wat het effect is.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:19
Hmmm, deze laatste paar berichten doen mij niet geruststellen dat mijn installatie "optimaal" is. "optimaal" aangezien elke situatie anders is en dus een andere oplossing vraagt. Wss oversized WP, een buffervat en weet ik wat nog meer.

Wie zou met mij mijn installatie willen doorlopen buiten dit forum om? Beetje mosterd na de maaltijd aangezien de boel al draait echter misschien zijn er nog zaken die ik kan aanpassen om de installatie zo optimaal mogelijk te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door martius op 19-10-2023 17:38 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:21
martius schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:14:
Hmmm, deze laatste paar berichten doen mij niet geruststellen dat mijn installatie "optimaal" is. "optimaal" aangezien elke situatie anders is en dus een andere oplossing vraagt. Wss oversized WP, een buffervat en weet ik wat nog meer.

Wie zo met mij mijn installatie willen doorlopen buiten dit forum om? Beetje mosterd na de maaltijd aangezien de boel al draait echter misschien zijn er nog zaken die ik kan aanpassen om de installatie zo optimaal mogelijk te maken.
Ik heb geen kennis van de zaken die hier boven besproken worden maar ik zie dat jij een RSV 300X als boiler hebt. Ik wil die in een project gaan toepassen, maar ik kan nergens de inhoud van de laadspiraal vinden. Weet jij toevallig wel wat de inhoud daarvan is? Alvast dank voor je tijd..

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:44
Nieuwe update:

Version: 2.22.6
Release date: 2023-10-17
ADDED
• Added Modbus TCP/IP registers to read shunt voltage for extra climatesystem 2-8
- Climatesystem 2 = 2401
- Climatesystem 3 = 2402
- Climatesystem 4 = 2403
- Climatesystem 5 = 2404
- Climatesystem 6 = 2405
- Climatesystem 7 = 2406
- Climatesystem 8 = 2407
• Added RPP10 to holiday functionality
• Added possibility to add hourly prices in menu and by Modbus TCP/IP for shunted addition in Smart
Energy Source
• Added extended ventilation settings on home screen and RMU S40
• Added power consumption for S135 in energy log
CHANGES
• Fixed an issue that could cause alarm 319 (communication error to inverter) and alarm 308 (circulation pump undervoltage)
• Increased wireless sensor stability
• Improved handling of alarm 308 (circulation pump undervoltage)
• Minor adjustments to the menu and menu texts
• Improved IP number handling in menu 7.5.12 (Modbus TCP/IP PV inverter)
• Improved scheduling of RPP10
• Added longer time before sensor alarm occur when no temperature data is recieved from Modbus
• Minor adjustments to holiday settings on myUplink
• Fixed an issue that could activate home/away after restart if a ROT10 is installed in system
• S2125: Fixed an issue that could lead to alarm 494 "preheating not working" when Smart Price
Adaptation was active
• Fixed an issue that PVT manual defrost with PC heat pump didn't stop when de-selecting the function in the menu
• S735; Improved preheat calculation to reduce the risk of alarm 562 "Preheat. failed, long run time"
• SMO S40: Fixed an issue that could generate alarm 219 "unsuccesfull periodic increase"
• SMO S40 and 2-pipe cooling: Fixed a problem where compressor could incorrectly stop despite high
values of degree minutes

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
jurgen purgen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

Ik heb geen kennis van de zaken die hier boven besproken worden maar ik zie dat jij een RSV 300X als boiler hebt. Ik wil die in een project gaan toepassen, maar ik kan nergens de inhoud van de laadspiraal vinden. Weet jij toevallig wel wat de inhoud daarvan is? Alvast dank voor je tijd..
Helaas weet ik dat niet :-(

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
toch bedankt voor je antwoord. Ik zal verder ff kijken. Wellicht heeft chat gpt een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famsa
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-10 18:14
Ik heb een vraag: kan een SMO S40 met een RMU S 40 een f2050-6 aansturen? Dit is mij geoffreerd maar nu blijkt het een SMO 40 met een RMU 40 te worden, omdat de S serie voor de S serie pompen geschikt is.
Ik had graag de nieuwe S serie gemonteerd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat

Wie zou met mij mijn installatie willen doorlopen buiten dit forum om? Beetje mosterd na de maaltijd aangezien de boel al draait echter misschien zijn er nog zaken die ik kan aanpassen om de installatie zo optimaal mogelijk te maken.
Oversized WP is denk ik niet veel aan te doen, of je moet een compleet nieuwe zetten.

Als het waar is dat een buffervat de COP danig omlaag haalt, dan zou verwijderen van het buffervat en de secundaire pomp nog een optie zijn misschien. Maar dat vraagt dan misschien ook andere instellingen? Geen idee.

Deze aanpassing zou bij ons (net geinstalleerd...) best kunnen, alleen wat jammer van de kosten en het meerwerk. Ik ga eerst eens rustig kijken hoe het systeem draait de komende tijd.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:23

DIY

Famsa schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:23:
Ik heb een vraag: kan een SMO S40 met een RMU S 40 een f2050-6 aansturen? Dit is mij geoffreerd maar nu blijkt het een SMO 40 met een RMU 40 te worden, omdat de S serie voor de S serie pompen geschikt is.
Ik had graag de nieuwe S serie gemonteerd gezien.
De smo S40 is ook compatibel met de f2040. De f2050 is de opvolger en staat nog niet in de installatiehandleiding van de S40 (pagina 6). Je kunt er wel vanuitgaan dat hij compatibel is. Ik zou dus gewoon om de S40 vragen en Nibe even mailen of bellen voor de bevestiging. Persoonlijk vind ik de rmu s40 te duur voor wat je krijgt.

De smo 40 en rmu 40 zijn trouwens véél goedkoper. Is de offerte wel aangepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

Wellicht kun je het beste gebruik maken van het 'collectief'. Post even je schema, korte toelichting en vul die aan met de grafieken van een koude dag. Ongetwijfeld dat je dan feedback krijgt of je warmtepomp acceptabel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Kandidat schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:41:
[...]
Oversized WP is denk ik niet veel aan te doen, of je moet een compleet nieuwe zetten.
Een monoblock kun je eenvoudig vervangen voor een kleinere en daar weer subsidie op aanvragen. De oude vervolgens voor een leuk prijsje op Marktplaats knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Bij vervanging van een monoblock weer subsidie? Interessant.
Voorlopig hou ik het maar even bij de F2120-16 die hier net staat te draaien.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 18-10 08:25
DIY schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Een monoblock kun je eenvoudig vervangen voor een kleinere en daar weer subsidie op aanvragen. De oude vervolgens voor een leuk prijsje op Marktplaats knikken.
Ik weer het niet zeker maar twee keer subsidie lijkt me sterk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Zolang de warmtepomp nieuw is en door een installateur geinstalleerd, lijkt het te kunnen:

de voorwaarden:
  • De warmtepomp is een nieuw product en is dus geen tweedehands of gebruikt product.
  • De warmtepomp heeft maximaal een thermisch vermogen van 400 kW. Voor geschakelde installaties geldt een gezamenlijk maximum van een thermisch vermogen van 500 kW.
  • U vraagt subsidie aan voor een warmtepomp voor ruimteverwarming of tapwaterverwarming. U krijgt geen subsidie voor een warmtepompdroger.
  • U laat de warmtepomp installeren in een woning met een bouwjaar voor 1 januari 2019. Of u kunt aantonen dat de omgevingsvergunning van het bouwwerk voor 1 juli 2018 is aangevraagd.
  • U laat de warmtepomp installeren, daarna dient u de subsidieaanvraag in.
  • De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
  • U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp.
  • U vraagt binnen 24 maanden na de installatie van de warmtepomp de subsidie aan.
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren/warmtepomp

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famsa
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-10 18:14
DIY schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

De smo S40 is ook compatibel met de f2040. De f2050 is de opvolger en staat nog niet in de installatiehandleiding van de S40 (pagina 6). Je kunt er wel vanuitgaan dat hij compatibel is. Ik zou dus gewoon om de S40 vragen en Nibe even mailen of bellen voor de bevestiging. Persoonlijk vind ik de rmu s40 te duur voor wat je krijgt.

Dat is het m juist, ik betaal voor de SMO S40 en de RMU S40. Tevens wist ik niet zeker of beiden wel de f2050 kunnen aansturen, maar dat kan. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-10 22:27
Kandidat schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:21:
Deze vond ik informatief voor onze beslissing voor wel of geen buffer en hoe dan: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Onze situatie is: all-electric, beneden vloerverwarming (+ wat overgebleven radiatoren), boven (oude, dus niet lage temeperatuur) radiatoren in de slaapkamers.

Met de installateur besproken wat te doen
- Een grote buffer (300 liter) met bypass, eventueel naregelen per ruimte
- Een standaard (100 liter) buffer tegen teveel pendelen, geen nagereling

Installateur gaf aan dat bij 300 liter de temperatuur in huis wat constanter kon zijn, bij 100 liter buffer dus meer warmte in het beton opslaan met wat meer fluctuatie qua binnentemperatuur. Dat laatste vonden we wel OK.

Uiteindelijk voor het laatste gekozen, ook vanwege de eenvoud. En om het volume van het systeem zo groot mogelijk te houden met niet teveel verschillen in temperatuur qua ruimte. Naregeling per ruimte heeft alleen zin als die ruimtes niet teveel met elkaar communiceren qua warmte. In ons huis met open trap, tieners die deuren openlaten etc is dat niet goed te doen.

Zonder naregeling is een buffervat niet per se nodig is als ik het zo lees, maar het helpt iets tegen pendelen. Systeem loopt net, nu pendelt het nog wel wat, maar dat moeten we nog verder inregelen.
Wanneer het 100 liter buffervat in serie met de CV leidingen aangesloten is kan het voor de COP geen kwaad. Wat meer systeeminhoud is bij vloerverwarming in beton niet nodig en brengt weinig maar je hebt er bij serieaansluiting ook niet echt last van.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

helm71 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:23:
Ik weet het niet zeker maar twee keer subsidie lijkt me sterk..
Ik wel. Ik heb bv klanten met meerdere warmtepompboilers of een 2e warmtepomp voor het gastenverblijf. Enige eis is dat het apparaat een jaar blijft staan, dus als je het netjes doet wacht je tot volgend jaar.

Bij een cascade opstelling krijg je zelfs op meerdere warmtepompen tegelijk de subsidie. Mooie oplossing tegen pendelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 18-10 08:25
DIY schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Ik wel. Ik heb bv klanten met meerdere warmtepompboilers of een 2e warmtepomp voor het gastenverblijf. Enige eis is dat het apparaat een jaar blijft staan, dus als je het netjes doet wacht je tot volgend jaar.

Bij een cascade opstelling krijg je zelfs op meerdere warmtepompen tegelijk de subsidie. Mooie oplossing tegen pendelen :)
Weer iets geleerd, dank !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
DIY schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Ah ja. Is overigens hier ook het geval. Mantelzorgwoning van schoonvader (op zelfde adres) was al voorzien van een Daikin. Onze Nibe is dus de 2e WP op het adres, en komt ook in aanmerking voor ISDE.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Henielma schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Wanneer het 100 liter buffervat in serie met de CV leidingen aangesloten is kan het voor de COP geen kwaad. Wat meer systeeminhoud is bij vloerverwarming in beton niet nodig en brengt weinig maar je hebt er bij serieaansluiting ook niet echt last van.
Die site stelt nou juist dat in parallel beter zou zijn dan in serie. Verwarrend.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 21:51

ReLight

echo("What Now ? !")

mvrooij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:52:
Nieuwe update:
Version: 2.22.6
Release date: 2023-10-17
SMO s40 ÷ S2125-12 hier die blijft rebooten na deze update. Tijd loopt achter na update, springt dan op 00:00 op de s40 display en dan een reboot.

Iemand anders ook of wel OK?

Update workaround : nibe van lan halen, ha nibe integratie uitkleden qua enabled sensors of disable. En weer terug op lan, reboot, klaar.. Ik heb zelf de integratie disabled en ben terug naar directe modbus register uitvragen in configuration.yaml. PM voor mijn lijst voor s2125-12.

[ Voor 28% gewijzigd door ReLight op 30-11-2023 05:18 . Reden: Added workaround en fix type ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:04
ReLight schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:43:
[...]

SMO s40 ÷ S2125-8 hier die blijft rebooten na deze update. Tijd loopt achter na update, springt dan op 00:00 op de s40 display en dan een reboot.

Gisteren update gedaan. Werkt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

(@Famsa )
Ik zou ook de S40 kiezen, ondanks dat die van mij nog steeds een bug heeft in de koeling mode (pomp GP12 draait niet in wachtstand)

Zelfs de AMS serie (sinds 2009 op de markt, feitelijk een oer-dergelijke MHI airco) werkt prima op de SMO S40.
De RMU S40 is niet goedkoop maar zo'n leuk dingetje aan de muur die zou ik niet willen missen.
Vooral de Smart Price Adaption indicatie groen -oranje-rood vind ik toegevoegde waarde hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 20-10-2023 08:45 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 23:01
[...]

SMO s40 ÷ S2125-8 hier die blijft rebooten na deze update. Tijd loopt achter na update, springt dan op 00:00 op de s40 display en dan een reboot.

Hier zelfde probleem (S1155) :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kandidat schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Die site stelt nou juist dat in parallel beter zou zijn dan in serie. Verwarrend.
De FAQ hierboven gelinkt door @Andrehj is niet verwarrend, maar juist heel erg verhelderend.
Ook jouw link noemt het woord pendelen alleen in de context van naregeling (waarover je een hele andere discussie kunt starten)

Als een installateur zegt "helpt tegen pendelen" of "systeem gaat er rustiger van lopen" bewijst dit helaas alleen maar dat hij er niet over heeft nagedacht. Het klinkt immers aannemelijk; een buffer zou de piekjes en dalen van het regelen wegnemen.

Maar wanneer pendelt een systeem?
Als de warmtepomp z'n minimale vermogen niet kwijt kan. De retourtemperatuur komt te dicht bij de aanvoertemperatuur en moet daarom noodzakelijk afslaan, voordat de gewenste ruimtetemperatuur is bereikt.
Een buffervat van 100L is snel op temperatuur gebracht, en als kers op de taart raakt deze zijn warmte niet kwijt. Het is eigenlijk een hele grote radiator die z'n warmte niet kwijt kan.

Onderbouwing:
Bij milde temperaturen heb je bijvoorbeeld 29°C water nodig om het huis op temperatuur te krijgen
100L verwarmen met 9°C, dus van 20 naar 29 graden kost dan ongeveer 1000Wh (115Watt per graad*).
Als de betreffende warmtepomp een minimum vermogen heeft van 3kWh op dat moment, doet deze daar dus 20 minuten over. Dat is dus je winst in het scenario dat je last zou hebben van pendelen (in de ideaalsituatie, want een buffervat zal nooit homogeen opwarmen. Naar onderen toe zal het kouder zijn).

Maar je hebt vloerverwarming. En die 100L buffer staat in geen verhouding tot vloerverwarming waar - los van de waterinhoud - de massa van het beton als buffer fungeert waardoor de warmtepomp z'n vermogen prima kwijt kan in de vloer. Daarnaast geeft de vloer z'n warmte ook nog af aan de ruimte. Pendelen is dus niet aan de orde, en het nut van een buffervat vervalt daarmee.
Zelfs met een stel flinke radiators met warmtepomp op maat, is pendelen nauwelijks aan de orde.

*berekenen energie van water opwarmen:
https://elektrischeboiler...d-vermogen-en-opwarmtijd/

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 20-10-2023 09:26 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reusje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Hier zelfde probleem (S1155) :(
Je kunt natuurlijk altijd weer terug via usb.

De vorige versie kun je downloaden ik heb ooit voor in dit topic een link geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
Knowbody schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

De vorige versie kun je downloaden ik heb ooit voor in dit topic een link geplaatst.
Dank voor deze info!

[ Voor 52% gewijzigd door reusje op 20-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
verkeerslicht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

De FAQ hierboven gelinkt door @Andrehj is niet verwarrend, maar juist heel erg verhelderend.
Ook jouw link noemt het woord pendelen alleen in de context van naregeling (waarover je een hele andere discussie kunt starten)

Als een installateur zegt "helpt tegen pendelen" of "systeem gaat er rustiger van lopen" bewijst dit helaas alleen maar dat hij er niet over heeft nagedacht. Het klinkt immers aannemelijk; een buffer zou de piekjes en dalen van het regelen wegnemen.

Als de warmtepomp z'n minimale vermogen niet kwijt kan. De retourtemperatuur komt te dicht bij de aanvoertemperatuur en moet daarom noodzakelijk afslaan, voordat de gewenste ruimtetemperatuur is bereikt.
Een buffervat van 100L is snel op temperatuur gebracht, en als kers op de taart raakt deze zijn warmte niet kwijt. Het is eigenlijk een hele grote radiator die z'n warmte niet kwijt kan.

Onderbouwing:
Bij milde temperaturen heb je bijvoorbeeld 29°C water nodig om het huis op temperatuur te krijgen
100L verwarmen met 9°C, dus van 20 naar 29 graden kost dan ongeveer 1000Wh (115Watt per graad*).
Als de betreffende warmtepomp een minimum vermogen heeft van 3kWh op dat moment, doet deze daar dus 20 minuten over. Dat is dus je winst in het scenario dat je last zou hebben van pendelen (in de ideaalsituatie, want een buffervat zal nooit homogeen opwarmen. Naar onderen toe zal het kouder zijn).

Maar je hebt vloerverwarming. En die 100L buffer staat in geen verhouding tot vloerverwarming waar - los van de waterinhoud - de massa van het beton als buffer fungeert waardoor de warmtepomp z'n vermogen prima kwijt kan in de vloer. Daarnaast geeft de vloer z'n warmte ook nog af aan de ruimte. Pendelen is dus niet aan de orde, en het nut van een buffervat vervalt daarmee.
Zelfs met een stel flinke radiators met warmtepomp op maat, is pendelen nauwelijks aan de orde.

*berekenen energie van water opwarmen:
https://elektrischeboiler...d-vermogen-en-opwarmtijd/
Wat bedoel je met 'flinke radiatoren'? Een WP draait het beste op lage temperatuur, een radiator (tenzij je LT versies hebt met fan etc) kan bij 35 graden aanvoer nauwelijks convectie opwekken, dus juist daar kan de WP al snel zijn vermogen niet kwijt: zal juist de aanvoer temperatuur en retourtemperatuur heel snel dicht bij elkaar komen (water gaat door systeem met weinig warmteafgifte). Of dat tot pendelen leidt weet ik niet, maar lijkt me ook niet wenselijk.

In ons systeem zitten ook nog radiatoren (geen 'flinke'), daarom die bewust wat afgeknepen zodat de retourtemperatuur niet te snel omhoog gaat en de graadminuten te snel afbouwen (want dat levert pendelen op denk ik).

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
Knowbody schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Toch nog even voor de zekerheid, daar jij enkel aangeeft waar de oude firmware gevonden kan worden; hebben mensen reeds een keer succesvol een downgrade gedaan van NIBE S firmware?

Edit: kom net die tegen in de manual:
Manual restoring of software
If you want to restore the software to the previous version:
1. Switch off S1155PC via the shutdown menu. The status lamp goes out, off/on button light up blue.
2. Press the on/off button once.
3. When the on/off button changes colour from blue to white, press and hold the on/off button.
4. When the status lamp changes to green, release the on/off button.

TIP
If you have a previous version of the software on your USB memory, you can install that instead of manually restoring the version.
Tip lijkt te suggereren dat hoewel de NIBE standaard de vorige versie zelf bewaard het toch de voorkeur heeft om met een USB aan de slag te gaan?

[ Voor 45% gewijzigd door reusje op 20-10-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Kandidat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Wat bedoel je met 'flinke radiatoren'? Een WP draait het beste op lage temperatuur, een radiator (tenzij je LT versies hebt met fan etc) kan bij 35 graden aanvoer nauwelijks convectie opwekken, dus juist daar kan de WP al snel zijn vermogen niet kwijt: zal juist de aanvoer temperatuur en retourtemperatuur heel snel dicht bij elkaar komen (water gaat door systeem met weinig warmteafgifte). Of dat tot pendelen leidt weet ik niet, maar lijkt me ook niet wenselijk.

In ons systeem zitten ook nog radiatoren (geen 'flinke'), daarom die bewust wat afgeknepen zodat de retourtemperatuur niet te snel omhoog gaat en de graadminuten te snel afbouwen (want dat levert pendelen op denk ik).
Flinke radiatoren zijn T33's met goede afmetingen. Ik heb twee T33's in de woonkamer hangen (1950x400) die per stuk voor 500Wh zorgen bij 33/30/20°C (Taanvoer/Tretour/Truimte). Al zou je in totaal 6 van die units in huis hebben hangen, is dat dus al genoeg voor 3000Wh met die temperaturen, en dat zonder ventilators. Heb je iets minder, dan zijn ventilators natuurlijk een uitkomst. En niet te vergeten, zo'n radiator buffert dus ook in de vorm van waterinhoud en staal. Zo'n T33 als de mijne houden per stuk 18L water vast.

Ten allen tijde is trouwens vloerverwarming te prefereren. Maar radiatoren zijn niet per definitie kansloos.

(Kleine) radiatoren knijpen om de flow in de vloer te sturen zoals je hebt gedaan is trouwens wel een goede actie.

verantwoording (maar er zijn meer calculators te vinden, ook van fabrikanten zelf met ongeveer dezelfde uitkomst):
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 20-10-2023 11:49 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
T33 hangt hier niet. Overal T22 (huis is rond 2000 gebouwd obv cv ketel verwarming; deels vloerverwarming deels radiatoren).

We hadden in de woonkamer ook t22 radiatoren maar die hebben we met de installatie van de nieuwe vloerverwarming daar (voor de WP) eruit gehaald - hadden achteraf misschien kunnen blijven zitten voor extra bufferen, maar de woonkamer wordt met 5 groepen en dikke slangen HOH 10 cm wel prima warm en kan veel flow aan. De aangrenzende slaapkamer gaat tzt nog aangesloten worden op de 2 extra groepen van die verdeler (door de muur heen), voor nog meer systeem inhoud.

In keuken, gang, badkamers etc ligt oudere vloerverwarming, dunnere leidingen en HOH meer dan 10 cm. Daar hangt her en der een T22 radiator(tje).

Boven is de situatie het meest spannend: kleine T22 radiatoren in 2 slaapkemers en 2 werkkamers. Vooral 1 van die werkkamers ligt aan het einde van de lus, was al lastig warm krijgen, en dat wordt afwachten in de nieuwe situatie. Vanwege het (op zich verstandige) afknijpen helemaal.

Vloerverwarming boven zou ideaal zijn, maar dat ligt nog even buiten bereik qua investering en verbouwing. Mogelijk ga ik tzt een warmtewandje installeren volgens de instructies van 12 ambachten, tegen de wand waar het werkbureua staat, en daar de leidingen van de t22 (die dan weggaat) aan kopppelen. Qua flow (relatief kleine leiding) niet ideaal maar dat zou wat meer systeeminhoud moeten opleveren, meer effect van lage temperatuur verwarming, en door infrarood straling hopelijk wat meer comfort.

https://www.de12ambachten.nl/pdf/werkmap%20warmtemuren.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Kandidat op 20-10-2023 12:09 ]

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
verkeerslicht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Domme vraag misschien. Hoe doe je dat, ervoor zorgen dat de gewenste ruimtetemperatuur wordt bereikt?
Is er een optie in de SMOS40 waar je kan instellen wat de ruimtetemperatuur moet zijn? Ik had een RMUS40 (overleden door eigen toedoen) en er hangt nu een BT50. Welk menu of wat moet ik aanpassen om bijv. in te stellen dat het max 21 graden mag worden? Of is hier een andere kamerthermostaat voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
reusje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Toch nog even voor de zekerheid, daar jij enkel aangeeft waar de oude firmware gevonden kan worden; hebben mensen reeds een keer succesvol een downgrade gedaan van NIBE S firmware?

[...]

Tip lijkt te suggereren dat hoewel de NIBE standaard de vorige versie zelf bewaard het toch de voorkeur heeft om met een USB aan de slag te gaan?
Zodra de updates er zijn download ik die naar usb en onedrive.

Eens gehad dat de regeling mijn verbinding met pv foutief zag. En gaf diverse alarmen. Toen een downgrade uitgevoerd. Die versie dus niet gedraaid. De volgende versie was het probleem verholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-10 22:27
martius schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Domme vraag misschien. Hoe doe je dat, ervoor zorgen dat de gewenste ruimtetemperatuur wordt bereikt?
Is er een optie in de SMOS40 waar je kan instellen wat de ruimtetemperatuur moet zijn? Ik had een RMUS40 (overleden door eigen toedoen) en er hangt nu een BT50. Welk menu of wat moet ik aanpassen om bijv. in te stellen dat het max 21 graden mag worden? Of is hier een andere kamerthermostaat voor nodig?
De ruimte invloed stel je in met het menu 1.9.4. Hoeveel invloed die ruimtesensor geeft is afhankelijk van het getal dat je hier invoert. Tussen 0 en 6. Bij mij staat die op 3

De algemene gewenste binnentemperatuur stel je in met menu 1.1.1

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

[...]

Issue zit in het modbus stuk.
Alles uitgezet en opgestart, internet kabel eraf en user settings terug naar factory defaults gezet en dat werkte weer allemaal.
Home assistant uitgezet.

Toen internet er weer op aan, kan hem bereiken met de App, power adaption kan prijzen ophalen.
Echter zodra ik HA aanzet weer reboots.

Nu ff het modbus stuk uit m'n ha config gehaald, en enkel de integratie van Nibe nog aan. Kijken of dat helpt.

Edit: ook de ha nibe integratie veroorzaakt nog reboots. Dus ook uit...

[ Voor 4% gewijzigd door ReLight op 20-10-2023 12:55 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Henielma schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

De ruimte invloed stel je in met het menu 1.9.4. Hoeveel invloed die ruimtesensor geeft is afhankelijk van het getal dat je hier invoert. Tussen 0 en 6. Bij mij staat die op 3

De algemene gewenste binnentemperatuur stel je in met menu 1.1.1
Op de SMO S40 heb ik nu geen menu 1.9.4 en menu 1.1.1 geeft alleen de mogelijkheid om de stooklijn verschuiving (offset) aan te passen.

Ik heb zo'n vermoeden dat er ergens anders een aanpassing gedaan moet worden om van stooklijn naar ruimtetemperatuur te switchen. Misschien na dit switchen dat er wel een menu 1.9.4 zichtbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Kandidat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:57:
T33 hangt hier niet. Overal T22 (huis is rond 2000 gebouwd obv cv ketel verwarming; deels vloerverwarming deels radiatoren).

We hadden in de woonkamer ook t22 radiatoren maar die hebben we met de installatie van de nieuwe vloerverwarming daar (voor de WP) eruit gehaald - hadden achteraf misschien kunnen blijven zitten voor extra bufferen, maar de woonkamer wordt met 5 groepen en dikke slangen HOH 10 cm wel prima warm en kan veel flow aan. De aangrenzende slaapkamer gaat tzt nog aangesloten worden op de 2 extra groepen van die verdeler (door de muur heen), voor nog meer systeem inhoud.

In keuken, gang, badkamers etc ligt oudere vloerverwarming, dunnere leidingen en HOH meer dan 10 cm. Daar hangt her en der een T22 radiator(tje).

Boven is de situatie het meest spannend: kleine T22 radiatoren in 2 slaapkemers en 2 werkkamers. Vooral 1 van die werkkamers ligt aan het einde van de lus, was al lastig warm krijgen, en dat wordt afwachten in de nieuwe situatie. Vanwege het (op zich verstandige) afknijpen helemaal.

Vloerverwarming boven zou ideaal zijn, maar dat ligt nog even buiten bereik qua investering en verbouwing. Mogelijk ga ik tzt een warmtewandje installeren volgens de instructies van 12 ambachten, tegen de wand waar het werkbureua staat, en daar de leidingen van de t22 (die dan weggaat) aan kopppelen. Qua flow (relatief kleine leiding) niet ideaal maar dat zou wat meer systeeminhoud moeten opleveren, meer effect van lage temperatuur verwarming, en door infrarood straling hopelijk wat meer comfort.

https://www.de12ambachten.nl/pdf/werkmap%20warmtemuren.pdf
Als je dan toch nog bezig bent/gaat, dan kun je 't buffervat (en extra circulatiepomp) eruit halen. Gaat je een hogere COP opleveren. Verdere plannen klinken goed (y). Warmtewandje overweeg ik ook in mijn werkkamer. Ik heb hier nu een straalkacheltje voor als 't koud wordt, en dat is natuurlijk helemaal niet efficient.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

martius schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Op de SMO S40 heb ik nu geen menu 1.9.4 en menu 1.1.1 geeft alleen de mogelijkheid om de stooklijn verschuiving (offset) aan te passen.

Ik heb zo'n vermoeden dat er ergens anders een aanpassing gedaan moet worden om van stooklijn naar ruimtetemperatuur te switchen. Misschien na dit switchen dat er wel een menu 1.9.4 zichtbaar wordt.
Je moet idd instellen dat hij de ruimte sensor gebruikt of RMU dan verandert het instellen naar celcius instellingen ipv plus of min 2 setpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

(@Famsa )
Ik zou ook de S40 kiezen, ondanks dat die van mij nog steeds een bug heeft in de koeling mode (pomp GP12 draait niet in wachtstand)

Zelfs de AMS serie (sinds 2009 op de markt, feitelijk een oer-dergelijke MHI airco) werkt prima op de SMO S40.
De RMU S40 is niet goedkoop maar zo'n leuk dingetje aan de muur die zou ik niet willen missen.
Vooral de Smart Price Adaption indicatie groen -oranje-rood vind ik toegevoegde waarde hebben.
De thermometer is zeer gevoelig en meet snel, wel handig.
Ik heb er nu twee naast elkaar hangen, wel geinig en makkelijk te bedienen als de warmtepomp - om welke reden dan ook - ermee stopt of geen netspanning meer krijgt.
Vrouwlief kan nu heel simpel e.e.a. verzetten, ook handig ;) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcOzURFO7VyFHhRGUI8zdUHlwZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPY9JTyhAQhtc9Z26Mh66X3l.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reusje
ReLight schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:43:
[...]
Issue zit in het modbus stuk.

Alles uitgezet en opgestart, internet kabel eraf en user settings terug naar factory defaults gezet en dat werkte weer allemaal.

Edit: ook de ha nibe integratie veroorzaakt nog reboots. Dus ook uit...
Hier eerste HA uitgezet, maar of net op verkeerde moment, of het was niet voldoende, toch weer reboot. Na het deactiveren van modbus geen problemen meer gehad. Je hebt zojuist mijn weekend gered _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martius schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

@martius het duurt even voordat je wat vertrouwd raakt met de smo s40 menu's.
Heb je al een back-up gemaakt van je systeem settings?
Wel handig om te doen vóórdat je professioneel de boel in het honderd laat lopen (zoals ondergetekende heeft gedaan :P ).
Wel weer leerzaam, dat wel....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DIY

DIY

bioscrasher schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:38:
Vrouwlief kan nu heel simpel e.e.a. verzetten, ook handig ;)
Met een traag verwarmingsysteem wil je niet dat iemand savonds een zwiep aan de thermostaat geeft om het 'even' lekker op te stoken. Precies de reden waarom er hier alleen een BT50 hangt en de SMO in een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
bioscrasher schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

@martius het duurt even voordat je wat vertrouwd raakt met de smo s40 menu's.
Heb je al een back-up gemaakt van je systeem settings?
Wel handig om te doen vóórdat je professioneel de boel in het honderd laat lopen (zoals ondergetekende heeft gedaan :P ).
Wel weer leerzaam, dat wel....
Heb een Excel sheetje gemaakt met alle geconfigureerde instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martius schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Heb een Excel sheetje gemaakt met alle geconfigureerde instellingen :)
@martius nice!! delen?
Export vanaf menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
ReLight schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Je moet idd instellen dat hij de ruimte sensor gebruikt of RMU dan verandert het instellen naar celcius instellingen ipv plus of min 2 setpoint
Menu 1.3.3 aangegeven waar de sensor invloed op mag uit oefenen en hiermee veranderde het geheel van stooklijn naar temp.

In 1.30.3.1 kan daarna no wat worden gedaan met stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Met een traag verwarmingsysteem wil je niet dat iemand savonds een zwiep aan de thermostaat geeft om het 'even' lekker op te stoken. Precies de reden waarom er hier alleen een BT50 hangt en de SMO in een kast.
@DIY de thermostaat overdrijft een halve tot hele graad in de plus, werkt weer besparend, psychologisch gezien :) . staat ook wel leuk aan de muur maar ja, met de beperkte functionaliteit is dit ding nog duurder dan een Iwatch van apple... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
DIY schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Hier ook een BT50 echter alleen omdat ik de RMU S40 heb gesloopt :-( Hij hing zo mooi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxCsU0k-X8He_KJNl_VBnN1G-7s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MzPCjINClDGGDNjTsrszuWgX.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door martius op 20-10-2023 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martius schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Hier ook een BT50 echter alleen omdat ik de RMU S40 heb gesloopt :-( Hij hing zo mooi!

[Afbeelding]
@martius that s*cks ;(
Heb je de standaard vierkante behuizing van de temperatuuropnemer zoals deze bij de Nibe SMO S40 wordt meegeleverd geplaatst? Dezelfde die je als BT1 ook buiten hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
verkeerslicht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Als je dan toch nog bezig bent/gaat, dan kun je 't buffervat (en extra circulatiepomp) eruit halen. Gaat je een hogere COP opleveren. Verdere plannen klinken goed (y). Warmtewandje overweeg ik ook in mijn werkkamer. Ik heb hier nu een straalkacheltje voor als 't koud wordt, en dat is natuurlijk helemaal niet efficient.
Hier op die werkkamer staat al een klein infrarood voeten-paneeltje onder het bureau, nog vanuit de recente hoge gasprijzen toen we alles omlaag hadden gedraaid om geen torenhoge rekeningen te krijgen. Werkt redelijk volgens mijn vrouw (is haar werkkamer).

Voordat het buffervat en circulatie pomp eruit gaan zou ik toch eerst overleggen met de installateurs. Die zullen dat ook moeten doen want daar ga ik me zelf niet gelijk aan wagen. Bovendien mooie drukkoppelingen die ik niet 1-2-3 maak (en zo'n tang daarvoor kost ook nogal wat).

En eerst maar even ervaren hoe alles samenwerkt en de instellingen wat tweaken, voordat we gelijk het systeem gaan verbouwen dat net hangt. Begin november gaan we smart price adaptation instellen, dan start ons dynamisch contract bij Tibber. Vandaag net de Pulse binnen gekregen.

Zat oorspronkelijk te denken om eerst eens 1 warmte wandje uit te proberen, maar ik denk dat het slimmer is om dan gelijk het verdeelstuk op de 1e verdieping te vervangen door een open verdeler met flowmeters, dus dan op alle 4 de kamers de radiatoren vervangen door een warmtewandje. Qua constructie (onder schuine dak) ga ik niet 60-70% van het vloeroppervlak halen met een wandje, maar het zijn slaapkamers (minder warmtevraag) en in de werkkamers zitten we ongeveer tegen het wandje aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Kandidat op 20-10-2023 14:27 ]

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Kandidat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:17:
[...]

Hier op die werkkamer staat al een klein infrarood voeten-paneeltje onder het bureau, nog vanuit de recente hoge gasprijzen toen we alles omlaag hadden gedraaid om geen torenhoge rekeningen te krijgen. Werkt redelijk volgens mijn vrouw (is haar werkkamer).

Voordat het buffervat en circulatie pomp eruit gaan zou ik toch eerst overleggen met de installateurs. Die zullen dat ook moeten doen want daar ga ik me zelf niet gelijk aan wagen. Bovendien mooie drukkoppelingen die ik niet 1-2-3 maak (en zo'n tang daarvoor kost ook nogal wat).

En eerst maar even ervaren hoe alles samenwerkt en de instellingen wat tweaken, voordat we gelijk het systeem gaan verbouwen dat net hangt. Begin november gaan we smart price adaptation instellen, dan start ons dynamisch contract bij Tibber. Vandaag net de Pulse binnen gekregen.

Zat oorspronkelijk te denken om eerst eens 1 warmte wandje uit te proberen, maar ik denk dat het slimmer is om dan gelijk het verdeelstuk op de 1e verdieping te vervangen door een open verdeler met flowmeters, dus dan op alle 4 de kamers de radiatoren vervangen door een warmtewandje. Qua constructie (onder schuine dak) ga ik niet 60-70% van het vloeroppervlak halen met een wandje, maar het zijn slaapkamers (minder warmtevraag) en in de werkkamers zitten we ongeveer tegen het wandje aan.
@Kandidat als je doelt op de uponor motorische tang, ja.
Ik heb hier met Pipetec alles gedaan met een toppex hydraulische handpers voor €300 en een buigtang tot aan 32x3 voor €110 en geen spijt van, zeker niet als je later nog eens wat moet aanpassen (zie ik wel gebeuren met een toekomstige LVT radiator in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
Zelf doen is zeker mooi. In vorige woning ook zelf de CV aangelegd. In dit huis doen we ook veel zelf.
Maar voor het WP systeem vertrouw ik nog even op de installateur die hier ook om de hoek woont.

De verwijdering van buffervat en secundaire pomp is ook in een gedeelte met koperen leidingen, met best wat vakkundig gebogen pijp om het goed passend te krijgen - daar zet ik niet zomaar pipetec tussen denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Kandidat op 20-10-2023 14:54 ]

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

reusje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Hier eerste HA uitgezet, maar of net op verkeerde moment, of het was niet voldoende, toch weer reboot. Na het deactiveren van modbus geen problemen meer gehad. Je hebt zojuist mijn weekend gered _/-\o_
Ja ik zag ook de bui al hangen op vrijdag middag de installateur probleren te bereiken...

Nu modbus ff in de SMO uitgezet ook dan kan ik weer met HA rustig kijken. Maar obviously is dit ruk want nu ben ik 'blind' terwijl ik op de bank zit...
Ik zal eens beginnen door alleen een enkele sensor via oude stijl modbus in configuration.yaml te lezen. En een melding te maken bij de integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVO-er
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-03 16:34
6 weken geleden is eindelijk onze AMS10-6 met SHB10-6 in bedrijf gesteld.
Helaas maakt de installatie veel kabaal als SSW wordt opgewarmd.

De compressor loopt dan 75Hz, heetgas (BT14) wordt 98°C en de druk (BP4) 39bar.
Dit hele "feest" duurt zo'n 15 minuten omdat dan de beoogde 46°C is bereikt.

Lijkt alsof de WP de warmte niet snel genoeg kwijt kan.
Maar waarom gaat hij dan niet rustiger draaien?

We hebben met een externe pomp getest of er geen blokkade in de spiraal van de boiler zit.
De flow bleek prima. Dus geen blokkade.

Zou de boiler om andere reden ongeschikt kunnen zijn?
Het betreft een Nibe PUB2 DS1 160 (087440)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@DVO-er De PUB2 DS1 is met zijn dubbele scheiding bedoelt voor cvketels en heeft een te klein spiraal voor een warmtepomp.

Bij jou lijkt door de controller de eindtemperatuur aangehouden te worden (als aanvoer) om te compenseren voor de kleine spiraal(?) Dat is wel snel, maar niet efficient. Probeer hem zo in te stellen dat hij gaat regelen op delta T, dan gaat het rustiger.

[ Voor 105% gewijzigd door DIY op 20-10-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVO-er
@DIY Hij staat op deltaT dus daar valt niets mee te winnen.

Mijn buurman heeft een PUB2 210 zonder DS en totaal geen problemen icm AMS10-6 en SHB10-6.
Die 210 heeft 20% hogere max. aanvoer (1200 l/uur ipv 1000 l/uur) dan mijn DS 160 heeft.
.
Zou dat echt zo veel verschil uitmaken?

Aangezien vervangen betekent dat de installatie grotendeels afgebroken moet worden hoop ik dat er wellicht een andere mogelijke oorzaak/oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reusje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

[...]

Dat laatste deel had ik nog nooit gelezen dat slaat wellicht op het herstellen van de firmware van de warmtepomp zelf, niet op die van de SMO... Denk ik.

Je kunt googlen op "release notes Nibe S" en dan vind je een lijst met alle versie nummers.

Als je zo'n nummer in de link die ik had gepost (zie 7 apr 2023) toepast , heb je de versie die je wilt (handig voor als je hem niet op de PC of smartphone kunt terugvinden)

🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

De thermometer is zeer gevoelig en meet snel, wel handig.
Ik heb er nu twee naast elkaar hangen, wel geinig en makkelijk te bedienen als de warmtepomp - om welke reden dan ook - ermee stopt of geen netspanning meer krijgt.
Vrouwlief kan nu heel simpel e.e.a. verzetten, ook handig ;) .

[Afbeelding]
Ik heb het zelf niet aangepast maar je kunt de RMU kalibreren als je de Honeywell weergave realistischer vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@DVO-er Het belangrijkste van een boilervat bij een wamrtepomp is dat het spiraal een heel groot oppervlak heeft, zodat er met een kleine delta T toch voldoende warmte overdracht is.

Ik heb zelf ook naar een 2e hands pub2 gekeken, maar die hadden een te klein spiraal, dus het daarom niet doorgezet ondanks dat de prijs erg aantrekkelijk is. De DS in jou vat helpt natuurlijk ook niet mee in de warmte overdracht.

Wat voor verloop heeft cvwater aanvoertemperatuur tijdens het verwarmen van het vat? En wat is de delta T over de spiraal?

[ Voor 16% gewijzigd door DIY op 20-10-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:47:
[...]

Ik heb het zelf niet aangepast maar je kunt de RMU kalibreren als je de Honeywell weergave realistischer vindt.
@Knowbody Zou handig zijn, ga even zoeken maar als je een hint hebt... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

@Knowbody Zou handig zijn, ga even zoeken maar als je een hint hebt... ;)
Wat dacht je van de 3 streepjes op het scherm van de RMU waarmee je het menu opent.

Zie daar optie 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:07:
[...]

Wat dacht je van de 3 streepjes op het scherm van de RMU waarmee je het menu opent.

Zie daar optie 5.
@Knowbody lachen!, ik heb eerder geprobeerd iets van een menu te vinden en had alleen een paar standaard opties. Grappig genoeg zie ik deze opties voor het eerst ;)

Na het aanpassen van de temperatuur (off: + 0,6 graad) lopen de honeywell en Nibe gelijk.

Een tweede vraag:
Ik kan op de rmu s40 de nachtverlaging kiezen, maar ik vermoed dat dit de stille modus is, klopt dat?

[ Voor 35% gewijzigd door bioscrasher op 20-10-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@bioscrasher je zou de stille modus kunnen programmeren bv 21:00 tot 08:00, met een maximaal aantal Hz naar wens?

[ Voor 12% gewijzigd door DIY op 20-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:31:
@bioscrasher je zou de stille modus kunnen programmeren bv 21:00 tot 08:00, met een maximaal aantal Hz naar wens?
@DIY grapig, ik was net bovenstaand bericht aan het typen.
Als ik de stille modus kies gaat dat me niet helpen vermoed ik.
De compressor draait al op zijn minimum toerental van 25 Hz aan/uit dus de enige optie is mijns inziens om de nachttemperatuur te programmeren op 1-1,5 graad lager zoda de warmtepomp in de ochtend weer even aan de bak kan om de temperatuur te verhogen naar de gewenste dagtemperatuur.
Gaat het bij de nachtstand trouwens niet om de ventilatorsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVO-er
@DIY

Ik kan niet zo heel veel uit de SHB10 krijgen (via MyUpway)

Hopelijk is de BT25 (CV aanvoer temp) grafiek wat je wil zien.
Voor de compleetheid heb ik ook de BT7 (top boilertemp.) grafiek toegevoegd.

De pieken in BT25 grafiek vallen direct na de pieken in BT3 (retour temp. EB101).
Omdat denk ik dat rest warmte is die in CV circuit belandt omdat de 3-wegklep wisselt en het water nog erg heet is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IAC9YPAy3-LmSmtHkbNZGvVLN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K9pRgA14ib70TKF2xocreDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bokxT7HuAJtPUS_YbANuenVbdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S10sxQaFHjzAWzBqmsa2ZUsR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@bioscrasher Als hij al op het minimum draait, gaat de stille stand inderdaad niet helpen. Het helpt wel tegen de koudere nachten waarbij de warmtepomp de GM probeer weg te werken door de compressor op te toeren. Met de stille stand voorkom je dat en blijft hij op op het laagste vermogen doorpruttelen tot de ochtend.

Wat wil je doen met de ventilatorsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

DVO-er schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:44:
@DIY

De pieken in BT25 grafiek vallen direct na de pieken in BT3 (retour temp. EB101).
Omdat denk ik dat rest warmte is die in CV circuit belandt omdat de 3-wegklep wisselt en het water nog erg heet is.
Die pieken in de BT25 nav de restwarmte zijn inderdaad bekend. Ik was eigenlijk opzoek naar de (uitgaande en ingaande) cvwater temp tijdens het bereiden van sww water. Dit om te zien of die niet veel te hoog is en dus niet genoeg vermogen in de spiraal kwijt kan.
Heb je overigens dezelfde sww instellingen als je buurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:49:
@bioscrasher Als hij al op het minimum draait, gaat de stille stand inderdaad niet helpen. Het helpt wel tegen de koudere nachten waarbij de warmtepomp de GM probeer weg te werken door de compressor op te toeren. Met de stille stand voorkom je dat en blijft hij op op het laagste vermogen doorpruttelen tot de ochtend.

Wat wil je doen met de ventilatorsnelheid?
@DIY GM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

bioscrasher schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:52:
[...]

@DIY GM?
Ik las nachtstand en dacht in eerste instantie dat dit ging over nacht temperatuur verlaging.
De nibe staat op het dak tussen ons huis en dat vannde buren en hier zijn geen ramen dus die nachtstand is geen ussue hoop ik, eerst maar eens de winter afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

GM = Graad Minuten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Kandidat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:46:
Zelf doen is zeker mooi. In vorige woning ook zelf de CV aangelegd. In dit huis doen we ook veel zelf.
Maar voor het WP systeem vertrouw ik nog even op de installateur die hier ook om de hoek woont.

De verwijdering van buffervat en secundaire pomp is ook in een gedeelte met koperen leidingen, met best wat vakkundig gebogen pijp om het goed passend te krijgen - daar zet ik niet zomaar pipetec tussen denk ik.
@Kandidat je zult verbaasd zijn hoe mooi je met de 270 graden draaiende kop van de perstang overal bij komt maar er zijn natuurlijk grenzen 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DVO-er schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:44:
@DIY

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De warmwater settings kunnen misschien nog wel wat getuned dat je niet zo vaak van die wisselingen hebt van de driewegklep. Spelen met de temperatuur wanneer die weer mag beginnen (lager instellen), maar zodanig dat je geen koude douche krijgt.

Hier wordt het 365 liter vat 1x per dag verwarmd naar 46 of 47 graden.
Ik doe dat in de nacht zodat de verwarming overdag geen interrupties heeft vanwege SWW. Overdag is SWW geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Een tweede vraag:
Ik kan op de rmu s40 de nachtverlaging kiezen, maar ik vermoed dat dit de stille modus is, klopt dat?
• Als RMU S40 in de "Nachtmodus” staat, is het display uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 02:39:
[...]

• Als RMU S40 in de "Nachtmodus” staat, is het display uit.
@Knowbody toch een overpriced applewatch, maar dan tegen de muur 🤡

[ Voor 12% gewijzigd door bioscrasher op 21-10-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-10 20:45
bioscrasher schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

De compressor draait al op zijn minimum toerental van 25 Hz aan/uit dus de enige optie is mijns inziens om de nachttemperatuur te programmeren op 1-1,5 graad lager zoda de warmtepomp in de ochtend weer even aan de bak kan om de temperatuur te verhogen naar de gewenste dagtemperatuur.
Is ook wel te verwachten, als een 5kW warmtepomp ook groot zat was geweest. Immers bij 8 graden buiten had je voor 12 uur ongeveer 16kWh nodig, dus per dag 32 kWh. Omdat de deltaT van binnen naar buiten 12 graden is en bij -10 is dat 30 graden, warmteverlies ruwweg lineair is kom je op 80 kWh aan warmte per dag bij -10. Om dat in 20 uur op te wekken is 4kW voldoende. Voor SWW is wat extra wel handig, dus naar boven afgerond 5kW. Die is dan in 16 uur klaar en kan de rest van de tijd SWW doen en ontdooien. Al met al vind ik hem nog prima werken, maar jammer is het wel, zoals @flippy schreef.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Heb je de DOT waarde goed staan ?

Menu 7.1.6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:09
Onze Nibe draait nu ongeveer 2 weken, erg blij mee tot nu toe. Gestart met een stooklijn op 3. Wij willen graag een binnen temperatuur rond de 21 graden (20,5-21,5 is prima).

Ik merk dat de temperatuur binnen vooral met dagen als vandaag (buiten 15 gr) rond de 22 graden ligt. Afgelopen week was het buiten kouder (6-10 graden) en dan zit de temperatuur prima rond de 21 graden.

Ik ga nu proberen om de stooklijn te verschuiven met -1 (curve nog steeds op 3), maar ik vraag me af of dat de juiste stap is. We gaan het zien de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:35:
Onze Nibe draait nu ongeveer 2 weken, erg blij mee tot nu toe. Gestart met een stooklijn op 3. Wij willen graag een binnen temperatuur rond de 21 graden (20,5-21,5 is prima).

Ik merk dat de temperatuur binnen vooral met dagen als vandaag (buiten 15 gr) rond de 22 graden ligt. Afgelopen week was het buiten kouder (6-10 graden) en dan zit de temperatuur prima rond de 21 graden.

Ik ga nu proberen om de stooklijn te verschuiven met -1 (curve nog steeds op 3), maar ik vraag me af of dat de juiste stap is. We gaan het zien de komende dagen.
Als je vandaag de 22 bereikte dankzij de zoninstraling zou ik er even niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:03:
[...]

Heb je de DOT waarde goed staan ?

Menu 7.1.6.3
@Knowbody zal ik morgen naar kijken
Kun je me jouw berekeningen uitleggen hoe je tot jouw conclusie komt?

Ik meen te hebben ingesteld dat ik bij -10 buiten en 45-50 graden binnen circa 10-12 kW nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:59:
[...]

Ik meen te hebben ingesteld dat ik bij -10 buiten en 45-50 graden binnen circa 10-12 kW nodig heb
Dan zet je die waarde ook op 10 11 of 12. Hij zal op 16 staan default ?

Ik hanteer hier de warmteverlies berekening minus een paar kW vanwege wat updates in de uitvoering zoals HR+++ en WTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
bioscrasher schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:59:
[...]

Dan ben ik toch wel benieuwd waar die 10-12 kW op gebaseert is. Daar geloof ik heel weinig van.

Ik denk, dat je eerst eens rustig moet aanzien hoe je systeem zich de komende tijd gedraagt. Mijn verwachting is, dat je WP het op zijn sloffen kan doen en ieder uur een half uurtje op minimaal vermogen bezig is om je huis mooi op temperatuur te houden. Vaak loopt het minimaal vermogen van warmtepompen op bij lagere temperaturen, bij die van mij heel duidelijk, maar misschien bij die van jou minder door technologische verbetering. In dat geval zou hij bij temperaturen onder nul wellicht door kunnen lopen.

Het GM algoritme is redelijk robust voor overdimensionering.

In ieder geval heb je weinig defrosts en maximaal ongeveer 4000 starts per jaar, wat geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

Dan zet je die waarde ook op 10 11 of 12. Hij zal op 16 staan default ?

Ik hanteer hier de warmteverlies berekening minus een paar kW vanwege wat updates in de uitvoering zoals HR+++ en WTW.
@LangeFries dank voor je input. vraag alleen is wat dit verandert aan de huidige situatie waarin decompressor permanent op minimum toerental aan/uit regelt (en dus niet pendelt ;) ).
Vannacht heeft ons systeem maar drie runs gehad omdat ik de nacht temperatuur naar 18 heb gezet.
Wel minder lekker in de badkamer waar de retour van de handdoek radiator door de vloer teruggaat naar de CV retour.

Ga vandaag proberen de programmering er standaard in te zetten zodat we in de ochtend om o7:00 uur al een lekker warme badkamer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

LangeFries schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Dan ben ik toch wel benieuwd waar die 10-12 kW op gebaseert is. Daar geloof ik heel weinig van.

Ik denk, dat je eerst eens rustig moet aanzien hoe je systeem zich de komende tijd gedraagt. Mijn verwachting is, dat je WP het op zijn sloffen kan doen en ieder uur een half uurtje op minimaal vermogen bezig is om je huis mooi op temperatuur te houden. Vaak loopt het minimaal vermogen van warmtepompen op bij lagere temperaturen, bij die van mij heel duidelijk, maar misschien bij die van jou minder door technologische verbetering. In dat geval zou hij bij temperaturen onder nul wellicht door kunnen lopen.

Het GM algoritme is redelijk robust voor overdimensionering.

In ieder geval heb je weinig defrosts en maximaal ongeveer 4000 starts per jaar, wat geen enkel probleem is.
Vannacht maar twee runs gehad en het verbruik van de Nibe in de afgelopen week is niet boven de 8kWh uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dpx8QJVkpttUR0L2oHgdCm5qexk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL9IwgqGFUml1Iq4f8ZkkZpE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
bioscrasher schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:02:
Vannacht maar twee runs gehad en het verbruik van de Nibe in de afgelopen week is niet boven de 8kWh uitgekomen.
]
En waarom niet voluit genieten van het Zweedse comfort met een constante temperatuur? Daar heb je zoveel voor betaald. Nachtverlaging is niet snel voordelig, wanneer je 's ochtends vroeg de badkamer weer warm moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

LangeFries schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

En waarom niet voluit genieten van het Zweedse comfort met een constante temperatuur? Daar heb je zoveel voor betaald. Nachtverlaging is niet snel voordelig, wanneer je 's ochtends vroeg de badkamer weer warm moet hebben
Daarom ga ik ook aan de experimenteer tot aan het koude seizoen.
Op voorwaarde dat de radiatoren voldoende warmte afgeven op 35/40? > 30 - als er meer hiervan naar buiten lekt bij lagere temperaturen - kan de nachtverlaging vervallen omdat de Nibe dan lekker op 4+ kW kan door pruttelen.

Dat Zweedse komt wel goed als die van ons na 10 jaar nog lekker werkt en als ik om me heen kijk er toch links en rechts wat niet helemaal A-merken omvallen.
De zweedse marketing heeft helaas ook mij overstag laten gaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Inf1nite @BigB

Kunnen jullie mij vertellen of de SHB-10 wifi heeft of Ethernet of beide.

De manual vertelt dat niets over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVO-er
Mijn SHB10-6 heeft ethernet-aansluiting.
Geen wifi helaas.

Via MyUpway kan je dan enkele zaken uitlezen.
Om te beheren is een abbonement nodig.
Die heb ik (nog) niet.

Myupway haalt elke 10 minuten info op.

Nb.
Myupway is niet hetzelfde als MyUplink.
Is er iemand die al geprobeerd heeft een NibePi aan SHB10 te koppelen

[ Voor 89% gewijzigd door DVO-er op 22-10-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Heeft iemand ervaring met het via modbus koppelen van een omvormer naar de SMO 40 en daarmee sturen op de compessor en de boiler (spiraal)?

De koppeling hier is gelukt vanuit onze Fronius via een EME20 unit. De SMO40 ziet het signaal ook.

Idealiter zou de SMO 40 dan bij veel zonnestroom voor wtw naar de 'luxe' stand schakelen en 65 graden gaan aanvoeren (eerst compressor, daarna verwarmingselement), maar dat gebeurt dus niet.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DVO-er schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:42:
Mijn SHB10-6 heeft ethernet-aansluiting.
Geen wifi helaas.

Via MyUpway kan je dan enkele zaken uitlezen.
Om te beheren is een abbonement nodig.
Die heb ik (nog) niet.

Myupway haalt elke 10 minuten info op.

Nb.
Ah thnx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Vraag aangaande waterzijdig inregelen.

Optimaal is het denk ik om per warmteafgifte bron te doen echter volstaat het bij een WP ook om alleen te kijken naar BT25 & BT71? En zo ja, wat een streef % marge qua verschil?

Wat is jullie advies/ervaring in deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76KJSCEU1jgPFiMpFbbYhWmUJGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cp1xRbOXckbtEC5yPMOmTqGP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door martius op 23-10-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10 08:03

DJR

Hallo allermaal,

Ik heb er naar gezocht maar niet kunnen vinden:

Mijn Nibe S1155-12 doet ongeveer 700 starts per jaar (op een totale bedrijfstijd van 740 uur waarvan verwarming 405 uur en warmwater 334 uur).

Mijn gevoel zegt dat dit nette waardes zijn en dat de WTP optimaal functioneert, maar klopt deze redenering ook? Is het aantal starts een goede graadmeter voor het functioneren van de WTP? Of kijken jullie ook naar andere parameters.

De temperatuur in huis is het gehele jaar goed bewaakt door de WTP dus wat dat betreft geen klachten.

[ Voor 11% gewijzigd door DJR op 23-10-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:44
DJR schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:48:
Hallo allermaal,

Ik heb er naar gezocht maar niet kunnen vinden:

Mijn Nibe S1155-12 doet ongeveer 700 starts per jaar (op een totale bedrijfstijd van 740 uur waarvan verwarming 405 uur en warmwater 334 uur).

Mijn gevoel zegt dat dit nette waardes zijn en dat de WTP optimaal functioneert, maar klopt deze redenering ook? Is het aantal starts een goede graadmeter voor het functioneren van de WTP? Of kijken jullie ook naar andere parameters.

De temperatuur in huis is het gehele jaar goed bewaakt door de WTP dus wat dat betreft geen klachten.
Ik heb een Nibe S2125-12 en zit na 10 maanden op 740 starts. Bij mij was de zomer het probleem, daar heb ik extreem veel starts en stops met koeling gehad. Hij is namelijk gewoonweg te "groot" voor het koelen. Hij slaat dus heel vaak aan en af en krijg dit niet geoptimaliseerd waarschijnlijk.

Ik heb even gekeken wat ik aan start en stops had in Jan, Feb, Maart maar op basis daarvan zou ik denk ik uitkomen op 200/300 max per jaar. Het is vooral het koelen dat het "verpest" bij mij, dus volgende zomer eens kijken of ik dat toch wat meer kan optimaliseren.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:52:
Vraag aangaande waterzijdig inregelen.

Optimaal is het denk ik om per warmteafgifte bron te doen echter volstaat het bij een WP ook om alleen te kijken naar BT25 & BT71? En zo ja, wat een streef % marge qua verschil?

Wat is jullie advies/ervaring in deze?

[Afbeelding]
Bij waterzijdig inregelen kijk je niet naar de sensoren van het systeem.

Je kunt het op 2 manieren goed zelf doen (uitgaande van vloerverwarming)

-je weet de lengtes vd groepen
-je meet de retourtemperatuur per lus met behulp van sensoren of IR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griever
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DVO-er schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:42:

Nb.
Nibepi niet maar aan mijn SHB10-6 heb ik nibegw en nibe_mqtt gehangen. Met wat maatwerk configuratie draait dat als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inf1nite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-10 18:37
Griever schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:34:
[...]

Nibepi niet maar aan mijn SHB10-6 heb ik nibegw en nibe_mqtt gehangen. Met wat maatwerk configuratie draait dat als een zonnetje.
Dat is interessant! Ik ben ook wel geïnteresseerd in deze oplossing. Op welke hardware draai je dit?

Mijn SHB-10 heeft ook enkel ethernet. Via een web scraper lees ik de waarden uit MyUpway en publish ik deze op MQTT. De resolutie van de sensoren is wel extreem slecht en ik kan dus enkel lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griever
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Inf1nite schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Dat is interessant! Ik ben ook wel geïnteresseerd in deze oplossing. Op welke hardware draai je dit?

Mijn SHB-10 heeft ook enkel ethernet. Via een web scraper lees ik de waarden uit MyUpway en publish ik deze op MQTT. De resolutie van de sensoren is wel extreem slecht en ik kan dus enkel lezen.
Hardware is een Lilygo boardje; https://github.com/Xinyuan-LilyGO/T-CAN485 dat doet alsof het een modbus40 accessoire is.

Daarop draait esp software met nibegw: https://github.com/elupus/esphome-nibe

Tenslotte nibe_mqtt met een eigen configuratie bestand voor de SHB10 aangezien deze niet in de lijst van ondersteunde systemen staat. Ik bepaal zelf welke registers ik uitlees: https://github.com/yozik04/nibe-mqtt

Uitlezen/Aansturing via domoticz of home Assistant werken beide. Al is de mqtt autodiscovery van Domoticz nog niet helemaal wat het wezen moet. Ik heb daarom zelf via node-red wat extra tweakjes doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
@DIY, @LangeFries, @Knowbody en aan alle anderen van dit forum graag uw opbouwende kritische blik & feedback gevraagd aangaande mijn installatie. Vraagstuk dat ik met name antwoord op zoek is of het systeem oversized is en zo ja welke settings ik kan aanpssen om de impact hiervan te minimaliseren.

Achtergrond
Om te beginnen een korte omschrijving wat de installatie beoogd is te doen. Kort gezegd dient te installatie te voorzien in verwarming van het huis en SWW.

Bij de start ben ik me er bewust van geweest dat de radiatoren nooit het oude HT vermogen zouden kunnen bieden. Om het de installatie zijn vermogen kwijt te kunnen laten staan alle radiatoren gedurende de "verwarmingsmaanden" vol open, naast natuurlijk de vloerverwarming.
Gezinssamenstelling is 2 volwassen en 3 pubers. Gas verbruik gemiddelde over de afgelopen 9 jaar is 1430m3.

Qua verwarming dient de warmte afgevoerd te worden middels vloerverwarming + radiatoren, qua SWW is er een Nibe RSV-300X (272l) warm water moet leveren aan douche, bad en warm water uit de kranen (douche/keuken).
  • Vloerverwarming bestaat uit 6 groepen (55-60-76-72-71-74=408m), 16x2mm buis, ongeveer 50m2, Technea verdeler zonder extra pomp.
  • Radiatoren zijn verdeeld over 2 verdiepingen, 2x type 21, 2x type 11, 1x type 22 en 1 handdoeken radiator, 180x60cm.
Dit alles wordt gedaan door onderstaande componenten:
  • Nibe S2125-12-400v
  • Nibe SMO S40
  • Nibe RSV-300X (272l)
  • Nibe UKV100 (100l)
  • Nibe ELK9
  • PV zijn gekoppeld aan SMO S40 via TCP Modbus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIDxGeAxSVMsFuhzI1hWHLZFL5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xh8Ge1N4TE6PC1aQQXjc7aPD.png?f=fotoalbum_large

Centrale controle unit is de Nibe SMO S40. Hieronder een aantal instellingen:

Algemeen:
  • De PV panelen zijn gekoppeld aan de installatie met standaard instellingen, geen verschuivingen en mag gebruikt worden voor verwarmen ruimte temperatuur en warmwater.
  • Tijdens de zomer maanden wordt de installatie alleen ingezet voor SWW, verwarming wordt uitgezet en koelen kan (nog) niet vanwege leiding werk & aanwezigheid radiatoren.
Stooklijn: 6/1 (curve/offset)

Verwarming:
Laagste a-temp: 20
Hoogste a-temp: 40
Bedrijfsstand: auto - verwarming
Weerregeling: 5

Warmwater:
Comfortstand: Smart control
Alle profielen: verlaging van temperatuur met 2 graden
Legionella run: elke 30 dagen, 15:00uur

S2125
Installatie operationeel sinds: 16.02.2023
Aantal starts: 958
Totale bedrijfstijd: 1593 h
- waarvan verwarming: 974 h
- waarvan warmwater: 619 h

Bijverwarm.
Tijdfactor: 14.2 h
- waarvan warmwater: 0.0 h
- waarvan verwarming: 14.2 h

Circulatiepomp
Bedrijfsmodus verwarming: auto
Pompsnelheid
- Verwarming (min/max/wacht): 30/100/30
- SWW: auto

Flow instelling: Radiatoren + vloerverwarming
Stop verwarming: 17
Stop bijverwarming: 5

Graadminuten verwarming: auto

Enkele screenshots vanuit mijn HA van de afgelopen 2 dagen. In deze 2 dagen heb ik wel wat zitten proberen qua stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxREkrN98XehsBCvq2LfBKbikFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mA5oijGLixVZ9a11s0oiB2Ko.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYnayHyhNA8akWxG2dKHOtIHm9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/elLEqT44heG8ccil2mzvOmdC.png?f=fotoalbum_large

Mochten er nog additionele gegevens of grafieken nodig zijn voor een beoordeling, please let me know! Sowieso dank voor tijd en delen van ervaring & kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@martius mooi uitgebreide uiteenzetting maar heb je een specifieke vraag? Werkt het zo goed dan niet teveel prutsen 🫣

De groepen in de vloer zijn mooi van lengte. De eerste 2 kun je 20% minder debiet geven dan de rest, theoretisch.
Als je ze allemaal vol open zet heb je kans dat er te weinig water naar de radiatoren gaat. Het hangt er ook van af welke afgevers het dichtst bij de unit (lees Grundfos pomp) zitten. Wellicht heb je hier reeds balans gevonden.

Grafieken heb ik niet zo op gestudeerd. De getallen die je ook noemde tonen runs van 1,5 uur gemiddeld en dat is voor een systeem dat werkt met graadminuten volgens mij gewoon goed.

PS weet niet of je de legionella preventie nog doet op de vrijdag maar iedereen helpt het energienet een beetje door dat dan op zaterdagmiddag te gaan doen. Vaak zijn er dan negatieve stroomprijzen.

(En ik doe SWW in de nacht en dat is nog experimenteel)

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 24-10-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-10 14:15
Ik zie regelmatig een ontdooisessie terwijl de temperaturen nog redelijk hoog zijn. Ook de temp van de verdamper is nog boven 0°C als de ontdooisessie begint.

Is dit een bekend verschijnsel? Is het te voorkomen/uit te stellen?
Als het niet normaal is, wat kan een oorzaak zijn?

Dit is een F2040-12 icm SMO40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRvNSyOqpOZb5KXzjbwixpP4450=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEtzZSaUVVWTV19OW0aC3NYj.png?f=fotoalbum_large

Van 16:25:40-16:27:20 (1:40 min) geeft staat register 44703 (EB101-EP14 Defrosting Outdoor Unit) op 1 (=Active). Aan het temperatuurverloop is te zien dat de daadwerkelijke ontdooiing wat later start en langer door gaat.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Knowbody schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:55:
@martius mooi uitgebreide uiteenzetting maar heb je een specifieke vraag? Werkt het zo goed dan niet teveel prutsen 🫣

PS weet niet of je de legionella preventie nog doet op de vrijdag maar iedereen helpt het energienet een beetje door dat dan op zaterdagmiddag te gaan doen. Vaak zijn er dan negatieve stroomprijzen.

(En ik doe SWW in de nacht en dat is nog experimenteel)
Specifieke vraag heb ik er nog even bij gezet. Het haakt een beetje in op vraagstuk of een systeem oversized is of niet.

Legionella doe ik eens elke 30 dagen om 15:00uur aangezien we met z'n 5-en elke dag die 272l er door heen jagen :)

Pagina: 1 ... 38 ... 96 Laatste