Hi all, met grote interesse probeer ik de laatste dagen alle posts te lezen en vooral te snappen. Als nieuwbakken WP/ NIBE gebruiker valt dat nog niet mee: in eerste instantie had ik het idee “het moet toch gewoon werken”. Omdat dat nog niet het geval lijkt ben ik eens wat info op gaan zoeken en op dit topic/ forum terecht gekomen. Ik lees dan ook verschillende termen en probeer te begrijpen wat dit in mijn geval betekent... Is er toevallig niet een “WP voor dummies” om mijn basiskennis eens op te schroeven? 😉
Een van de punten die ik wel begrijp is dat je “geluk” moet hebben met een goede installateur die het zelf ook snapt. In mijn geval heeft het installatiebedrijf wel alles op tijd geleverd en keurig aangesloten, maar verdient de inregeling zoals gezegd nog wat aandacht. Een aantal vragen ligt bij hen, maar zij blijken eea ook door te spelen naar NIBE. Omdat ik hier ook al meer kennis lees, dan zij hebben kunnen uitleggen, stel ik hier ook alvast eens wat basisvragen. Daarbij een korte schets van het systeem:
- SMO40
- F2040-8
- BA-ST 300liter vat tbv tapwater
- 100liter buffervat tbv naregeling
- Vloerverwarming met op BGG 2 verdeelstations (90 en 40 m2)
- LT radiatoren op de bovenverdiepingen
- Naregeling middels Evohome (reeds aanwezig in oude set-up - niet direct geschakeld met/aan de NIBE). Vloerverwarming staat structureel op 20graden ingesteld bij 90m2 en 19 graden bij 40m2
Nu ik afgelopen dagen door mijn instellingen liep, viel me een aantal zaken op:
1. Al sinds mei draait de WP 2 a 4 keer per dag een ontdooiprogramma. Dat lijkt me niet logisch/ passend. Iemand een idee waar dit aan ligt?
2. In hetzelfde overzicht van meldingen zie ik ook dat er meerdere keren per week een melding “hoge uitgaande/ ingaande temperatuur condensor” langskomen. Lijkt me niet voor niets een melding: wat betekent dat en wat kan ik er aan doen?
3. Ik zie in verschillende schema’s allemaal relatief vlakke curves. Bij mij kent deze curve eens per 6 a 8 uur een enorme piek naar 53 graden. Enig idee wat dit kan veroorzaken?
/f/image/r05zeiwLDXdzYaObPt2GwWIR.png?f=fotoalbum_large)
4. NB. Hoe kom ik aan die gecombineerde curves die jullie laten zien: uit mij NIBE Uplink omgeving krijg ik slechts een enkele curve tevoorschijn getoverd?
Een hoop vragen: hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen in deze wondere wereld van de WP.
Mijn dank is alvast erg groot!