Bij mij ook invoeren van tijd, daarna een poos Even geduld alstublieft. Vervolgens de melding dat voor werkende achtergrondverlichting batterijen geplaatst moeten worden. Na het wegdrukken van die melding gaat hij naar de hoofdpagina. Er zit bij mij vijf meter kabel aan de Heishamon icm. de losse OT module. Werkt bij jou de achtergrondverlichting wel?thehog schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:41:
[...]
Ik zal er binnenkort eens naar kijken. Volgens mij heb ik ook een iSense liggen. Geen idee welke versie.
Kan zijn dat de iSense een antwoord wil op die nog unknown ID.
edit: data ID 20 is verzoek voor uitlezen huidige tijd/datum. Dat zou ik er wel in kunnen zetten maar voor wat ik zelf getest heb is dat dat niet perse nodig is (is ook niet mandatory volgens opentherm). Hoe weet ik de versie van de iSense?
edit2: ik zie bij mijn iSense ook v17 bij het opstarten. Die doet het daarna ook prima. Hij vraagt handmatig voor de tijd en daarna door naar hoofdmenu. Wat zie jij?
Achtergrond verlichting is nog niet helemaal bug vrij. Dat vereist OpenTherm power control. Het werkt heel even als je eerst heishamon restart en dan pas de thermostaat aansluit.Skipper-93 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:24:
[...]
Bij mij ook invoeren van tijd, daarna een poos Even geduld alstublieft. Vervolgens de melding dat voor werkende achtergrondverlichting batterijen geplaatst moeten worden. Na het wegdrukken van die melding gaat hij naar de hoofdpagina. Er zit bij mij vijf meter kabel aan de Heishamon icm. de losse OT module. Werkt bij jou de achtergrondverlichting wel?
Helaas had Conrad een levertijd van 18 wekenpgeene schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:28:
[...]
Kabel is DIY.
Stekkertjes staan op GitHub vermeld met geloof ik bestelnummers van Conrad.
Let vooral op de aansluit volgorde van de draden. Makkelijkst is een originele kabel te pakken. Dan hoef je maar een stekker te koppelen.

Nu moet ik alleen bedenken wat ik met die CZ-TAW1 moet doen.. die stelt in vergelijking met Heisamon geen fluit voor..
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Deze eenvoud zou ook gewoon door panasonic geleverd kunnen worden in de CZ-TAW1. Ik zou er wel voor willen pleiten dat er een EU-regel komt dat elke IOT-device naast de leverancier-specifieke cloud omgeving ook een door de gebruiker te definieren MQTT output en input zou moeten hebben die niet mag verschillen mbt de functionaliteit vanuit de eigen cloud. Dus wat je via de cloud van de leverancier kan inzien en bedienen zou ook via de MQTT ingang moeten kunnen.
Ik heb de HeishaMon in HA geïntegreerd. Dat werkt goed. Dmv een automation zet ik de target tank temp wel eens omhoog of omlaag. Ook dat gaat meestal goed.
Echter heel soms bij een aanpassing, of bij bijv. handmatig aanpassen van de heatshift, zie ik dat hij eindeloos blijft wieberen tussen de originele waarde en de nieuwe waarde.
Ik vermoed dat de 2 automations die de input_number vs de mqtt waarde gelijk moeten houden elkaar aan 't opvolgen zijn, maar hoe fix ik dat?
Originele waarde 0
Selector ingesteld op 5
Waarde 5 wordt via MQTT naar Heishamon gestuurd
Heishamon rapporteert nog nét waarde 0.
HA slaat waarde 0 op
Heishamon slaat waarde 5 op en rapporteert deze weer aan HA
HA rapporteert nog waarde 0 aan Heishamon
en je zit in een loopje. Kan ik ergens een korte delay ofzo instellen? Het afgelopen uur zijn er namelijk 3600 wijzigingen ingesteld, lijkt me niet zo goed voor de levensduur van die Panasonic chip
Echter heel soms bij een aanpassing, of bij bijv. handmatig aanpassen van de heatshift, zie ik dat hij eindeloos blijft wieberen tussen de originele waarde en de nieuwe waarde.
Ik vermoed dat de 2 automations die de input_number vs de mqtt waarde gelijk moeten houden elkaar aan 't opvolgen zijn, maar hoe fix ik dat?
Originele waarde 0
Selector ingesteld op 5
HA slaat waarde 0 op
en je zit in een loopje. Kan ik ergens een korte delay ofzo instellen? Het afgelopen uur zijn er namelijk 3600 wijzigingen ingesteld, lijkt me niet zo goed voor de levensduur van die Panasonic chip
Dit klinkt meer als een HASS issue, dus ik zou het in dat topic proberen. Daar zou ik dan ook je automation erbij zetten als code: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4I-King schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:26:
Ik heb de HeishaMon in HA geïntegreerd. Dat werkt goed. Dmv een automation zet ik de target tank temp wel eens omhoog of omlaag. Ook dat gaat meestal goed.
Originele waarde 0
Selector ingesteld op 5
HA slaat waarde 0 op
Vraagje: ik heb ook een Panasonic J serie WP in bestelling, Ik heb daar de "Nieuwe Aquarea Smart Cloud CZ-TAW1" bij besteld. Is dat eigenlijk nog nodig als ik de HeishaMon wil gaan gebruiken?
Als je de CZ-TAW1 gebruikt kan je de Heishamon alleen in lezen modus gebruiken.Burnd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:45:
Vraagje: ik heb ook een Panasonic J serie WP in bestelling, Ik heb daar de "Nieuwe Aquarea Smart Cloud CZ-TAW1" bij besteld. Is dat eigenlijk nog nodig als ik de HeishaMon wil gaan gebruiken?
Afhankelijk van wat de bedoeling is kan dat prima zijn
Ik heb de automation die op basis van de mqtt berichten de waarde van een selector aanpassen uitgeschakeld om dit flippen te voorkomen.I-King schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:26:
Originele waarde 0
Selector ingesteld op 5
HA slaat waarde 0 op
Ik wil de WP (eventueel vanuit HA) ook aan kunnen sturen. Daar heb ik de HeishaMon dan als aanvulling op de CZ-TAW1 voor nodig begrijp ik dus?
Ah ok, eerste regel van de TS staat ook dat het een 'MONITORING' tool is.
In ieder geval heb ik dus ook de CZ-TAW1 nodig
Nu lees ik hier weer dat je de CZ-TAW1 vervangt: https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/
Nu ben ik in de war
In ieder geval heb ik dus ook de CZ-TAW1 nodig
Nu lees ik hier weer dat je de CZ-TAW1 vervangt: https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/
Nu ben ik in de war
[ Voor 36% gewijzigd door Burnd op 23-08-2022 13:58 ]
Als je de CZ-TAW1 gebruikt kan je de heishamon alleen gebruiken om data te lezen. Als je alleen de heishamon gebruikt kan die lezen én aansturen. Als je met domotica gaat werken heb je de CZ-TAW dus niet nodig, tenzij je dat graag wil om wat voor reden dan ook. Idee is (vermoed ik) dat je niet twee aansturingen kan hebben die met elkaar gaan ruzieën.Burnd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:33:
Ik wil de WP (eventueel vanuit HA) ook aan kunnen sturen. Daar heb ik de HeishaMon dan als aanvulling op de CZ-TAW1 voor nodig begrijp ik dus?
Ah okay! Dan ga ik toch wel serieus overwegen om de CZ-TAW1 niet te nemen (230) euro en de HeishaMon wel. Goedkoper, en beter te automatiseren met Home Assistant etc.
Ik heb wel Home Assistant, maar nog niet heel erg in gebruik. Ik kan wel een beetje tweaken, maar zelf coderen gaat mijn pet dan wel weer te boven
Even onderzoeken of dit niet te 'nerdy' voor mijn skills is 
Is de WP met HeishaMon (OpenTherm) ook weersafhankelijk in te stellen?
Ik heb wel Home Assistant, maar nog niet heel erg in gebruik. Ik kan wel een beetje tweaken, maar zelf coderen gaat mijn pet dan wel weer te boven
Een WP is sowieso al WAR in te stellen. Daar heb je geen HeishaMon voor nodig.Burnd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:31:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
voor weinig heb ik er nog wel een liggen (ligt stof te happen na installatie van heishaBurnd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:31:
Ah okay! Dan ga ik toch wel serieus overwegen om de CZ-TAW1 niet te nemen (230) euro en de HeishaMon wel. Goedkoper, en beter te automatiseren met Home Assistant etc.
Ik heb wel Home Assistant, maar nog niet heel erg in gebruik. Ik kan wel een beetje tweaken, maar zelf coderen gaat mijn pet dan wel weer te bovenEven onderzoeken of dit niet te 'nerdy' voor mijn skills is
Denk dat er zo nog wel meer tweakers zijn
Was bij mij toendertijd trouwens 115 euro (prijsverhogingen

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Iemand hier al ervaring opgedaan met heishamon icm een driefase apparaat? Krijg niet veel hits terug hier.
Welke meter is handig?
Had hem overigens snel aan de praat icm domoticz/mqtt.
Meter reeds gevonden met hulp van @davevleugel, waarvoor dank.
Ben nu aan het stoeien met de plugin voor domoticz. Was op zich snel aan de praat te krijgen, en een hoop apparaten toegevoegd. Heb er 99 bij zo te zien.
Enige wat ik wel mis, zijn de daadwerkelijke instellingen. Lijken nu alleen de sensors te zijn.
Als ik bijvoorbeeld voor koelen kies, zou ik -gezien ik die op 'direct 20 graden' heb gezet op de bediening, deze waarde ook terug verwachten.
/f/image/jV2YfdnVgHa0sOhueR5wt7fs.png?f=fotoalbum_large)
Heb nu een Ta van 14 graden gemeten, das wat aan de lage kant. Verbruik gaat ook door het dak nu.
Welke meter is handig?
Had hem overigens snel aan de praat icm domoticz/mqtt.
Meter reeds gevonden met hulp van @davevleugel, waarvoor dank.
Ben nu aan het stoeien met de plugin voor domoticz. Was op zich snel aan de praat te krijgen, en een hoop apparaten toegevoegd. Heb er 99 bij zo te zien.
Enige wat ik wel mis, zijn de daadwerkelijke instellingen. Lijken nu alleen de sensors te zijn.
Als ik bijvoorbeeld voor koelen kies, zou ik -gezien ik die op 'direct 20 graden' heb gezet op de bediening, deze waarde ook terug verwachten.
/f/image/jV2YfdnVgHa0sOhueR5wt7fs.png?f=fotoalbum_large)
Heb nu een Ta van 14 graden gemeten, das wat aan de lage kant. Verbruik gaat ook door het dak nu.
[ Voor 88% gewijzigd door MikeyMan op 24-08-2022 15:58 ]
Ben parallel aan het kijken of ik het via NodeRed ook aan de praat krijg.
Maar bij het importeren van de Json vanuit de originele github (https://github.com/Egyras...Red/NodeRed-Domoticz.json)
krijg ik de volgende melding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/utZOmYZ2ArXKShf7sUYuE3NE.png?f=user_large)
Zie deze eerlijk gezegd weinig voorkomen verder.
Heb Influx geinstalleerd conform deze beschrijving:
/f/image/2n8V4E9FnePjJzMs573kq8UX.png?f=fotoalbum_large)
En ook de db aangemaakt in influx:
Maar bij het importeren van de Json vanuit de originele github (https://github.com/Egyras...Red/NodeRed-Domoticz.json)
krijg ik de volgende melding:
Zie deze eerlijk gezegd weinig voorkomen verder.
Heb Influx geinstalleerd conform deze beschrijving:
/f/image/2n8V4E9FnePjJzMs573kq8UX.png?f=fotoalbum_large)
En ook de db aangemaakt in influx:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mDw96s7uW2dxj8c9HZdO3hBp.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 25-08-2022 10:00 ]
Zat blijkbaar toch iets niet goed in de installatie.
heeft het gefixt.
code:
1
2
3
4
5
| cd ~/.node-red sudo npm uninstall node-red-contrib-influxdb sudo systemctl restart nodered npm install node-red-contrib-influxdb sudo systemctl restart nodered |
heeft het gefixt.
Loop wel tegen het volgende issue aan:
Heb alle behalve 1 sensor op dummy gezet, maar foutmelding blijft.
/f/image/4Dx2JmrNfk28SFJRMA6y28Ge.png?f=fotoalbum_large)
hij valt echt over de json:
Heb alle behalve 1 sensor op dummy gezet, maar foutmelding blijft.
/f/image/4Dx2JmrNfk28SFJRMA6y28Ge.png?f=fotoalbum_large)
hij valt echt over de json:
:fill(white):strip_exif()/f/image/g2rhUbGLHcI7c5QhQgkjl4Ut.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 25-08-2022 20:45 ]
@MikeyMan , 4 keer achter elkaar posten vinden de mods hier niet zo leuk en mag ook niet. Het bewerken van je post is dan de juiste oplossing.
Ook is het NodeRed verhaal hier niet van toepassing, gezien het puur over Heishamon gaat. Ik zou het hier proberen: Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Ook is het NodeRed verhaal hier niet van toepassing, gezien het puur over Heishamon gaat. Ik zou het hier proberen: Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
akkoord, dacht dat er minder tijd tussen zat.Krilo_89 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:28:
@MikeyMan , 4 keer achter elkaar posten vinden de mods hier niet zo leuk en mag ook niet. Het bewerken van je post is dan de juiste oplossing.
NodeRed verhaal is zeker wel van toepassing. Dit betreft de nodered flow uit de originele repo.Ook is het NodeRed verhaal hier niet van toepassing, gezien het puur over Heishamon gaat. Ik zou het hier proberen: Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Dat klopt, alleen is hier inhoudelijke kennis van HeishaMon aanwezig en niet van NodeRed. Dat is in het andere topic wel het gevalMikeyMan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:47:
NodeRed verhaal is zeker wel van toepassing. Dit betreft de nodered flow uit de originele repo.
Heb zojuist de kWh meters in de monoblock geknutseld. Geven zelf wel een waarde, maar krijg in Heishamon helaas niets door.
Moet er aan de standaard instellingen nog iets veranderd worden?
Heb een eastron 120 en 630 besteld.
Zie puls 60ms staan, 1 puls per 10 kWh/kvarh.
[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 27-08-2022 16:46 ]
Op pagina 1 staat een Flow voor Node-RED.MikeyMan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:03:
Heb zojuist de kWh meters in de monoblock geknutseld. Geven zelf wel een waarde, maar krijg in Heishamon helaas niets door.
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Zie je ze wel op de heisha eigen website?MikeyMan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:03:
Je moet in het menu daar invullen dat je ze hebt en hoeveel pulzen per kWh.
Anders worden ze ook niet doorgezet.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Kan ook zijn dat je de draden moet omwisselen
Maar 1 puls per 10kWh is wel erg weinig. Een normale meter doet al 1000 pulsjes per 1 kWh. Vrees dat het niet gaat werken met maar 1 puls per 10kWh. Niet erg nauwkeurig
Maar 1 puls per 10kWh is wel erg weinig. Een normale meter doet al 1000 pulsjes per 1 kWh. Vrees dat het niet gaat werken met maar 1 puls per 10kWh. Niet erg nauwkeurig
@pgeene ik zie ze inmiddels staan, en er wordt inmiddels ook wat verbruik vermeld.:
/f/image/tRxV8FKnNr3ZqqpvKpoCFkDp.png?f=fotoalbum_large)
Zal inderdaad aan de fine tuning liggen welke waardes er moeten worden gemeten. Ze doen het in ieder geval beide.
@thehog de driefasemeter heeft een instelling voor de pulsen, de éénfase niet. Eens kijken wat het precies is.
/f/image/tRxV8FKnNr3ZqqpvKpoCFkDp.png?f=fotoalbum_large)
Zal inderdaad aan de fine tuning liggen welke waardes er moeten worden gemeten. Ze doen het in ieder geval beide.
@thehog de driefasemeter heeft een instelling voor de pulsen, de éénfase niet. Eens kijken wat het precies is.
[ Voor 55% gewijzigd door MikeyMan op 28-08-2022 14:24 ]
De handleiding zegt het volgende:thehog schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:46:
Kan ook zijn dat je de draden moet omwisselen
:strip_exif()/f/image/tOJeJQ2G77jLQfg7Ty78gket.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik dat lezen als (standaard) 2,5 wattuur per puls? En dan de instelling veranderen naar (1000/2,5=) 400?
400imp/kwh klinkt als normaal voor een 3fase meter, dus ja zet heishamon daar maar even opMikeyMan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:51:
[...]
De handleiding zegt het volgende:[Afbeelding]
Moet ik dat lezen als (standaard) 2,5 wattuur per puls? En dan de instelling veranderen naar (1000/2,5=) 400?
@thehog de eenfase variant stuurt 1000 pulsen per kWh, driefase doet 400. (Wellicht ook nuttige info voor @davevleugel
)
Heeft het nog zin om dat op te hogen? Is in te stellen namelijk. Kan ook tot 1000/kWh.
Heeft het nog zin om dat op te hogen? Is in te stellen namelijk. Kan ook tot 1000/kWh.
Hoe meer hoe nauwkeuriger de berekende Watt (vermogen) is. Dat is namelijk een berekening nav de tijd tussen de pulsjes. Hoe vaker de pulsjes komen hoe nauwkeuriger de berekende Watt wordt.MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:04:
@thehog de eenfase variant stuurt 1000 pulsen per kWh, driefase doet 400. (Wellicht ook nuttige info voor @davevleugel)
zit toch nog even te stoeien... Denk dat je dat krijgt met het vertalen van chinees naar engels.thehog schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:15:
[...]
Hoe meer hoe nauwkeuriger de berekende Watt (vermogen) is. Dat is namelijk een berekening nav de tijd tussen de pulsjes. Hoe vaker de pulsjes komen hoe nauwkeuriger de berekende Watt wordt.
Handleiding zegt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/fUfqRVaRYRKM2z0zAAcMpTEy.png?f=user_large)
Daar zou uit volgen dat 400 helemaal niet ingesteld kan worden
Goed verhaal
Als ik het goed begrijp kan ik hem zelfs op 100.000 pulsen per kWh zetten, dmv de setting 0.01.
Lijkt me misschien een beetje overdreven?
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 29-08-2022 15:10 ]
Als je wat meer weet laat het even weten, ik ben benieuwd en haak even aan bij je onderzoek hiernaar.MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
zit toch nog even te stoeien... Denk dat je dat krijgt met het vertalen van chinees naar engels.
Handleiding zegt:
[Afbeelding]
Daar zou uit volgen dat 400 helemaal niet ingesteld kan worden
Goed verhaal
Als ik het goed begrijp kan ik hem zelfs op 100.000 pulsen per kWh zetten, dmv de setting 0.01.
Lijkt me misschien een beetje overdreven?
Heb hem nu op 1 staan. Beide meters zijn daarmee gelijk. De eenfase meter is niet in te stellen.davevleugel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:11:
[...]
Als je wat meer weet laat het even weten, ik ben benieuwd en haak even aan bij je onderzoek hiernaar.
Weet overigens ook niet of heishamon heel blij wordt van 100000 pulsen per minuut.
Sanity check op de cijfers wordt pas mogelijk als er daadwerkelijk een beetje gedraaid wordt. Lijkt me nu sowieso onbetrouwbaar omdat ik de waardes een paar keer heb aangepast.
Eerst eens aan de slag om te kijken of ik het met 1 sww run per dag red.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 29-08-2022 19:18 ]
Mijne meet op 2000 impulsen per kWh (2 stuks), en dat is al heel accuraat en trekt de heisha prima.
Meer zou naar mijn mening echt niet nodig zijn.
Meer zou naar mijn mening echt niet nodig zijn.
Ja, die wordt gebruikt.davevleugel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:20:
Het is alleen de vraag aan @thehog of daar ook een interupt input voor gebruikt is (ga er wel vanuit).
Volgens mij zit ik er nog steeds naast met die meter...
Had het volgens mij verkeerd om berekend. 400 lijkt dus de meest accurate instelling, vooral omdat de tabel in de handleiding omschakelt van Wh/varh naar kWh/Varh.
Even sanity check; klopt dit zo?
Had het volgens mij verkeerd om berekend. 400 lijkt dus de meest accurate instelling, vooral omdat de tabel in de handleiding omschakelt van Wh/varh naar kWh/Varh.
Even sanity check; klopt dit zo?
:fill(white):strip_exif()/f/image/1vQbsq3D9pOiKE0GtR4VXFRQ.png?f=user_large)
Klopt het dat de pagina met Current S0 kWh meters values na een reboot geleegd wordt?
Ja, de laatste waarde kan je weer via MQTT aanbieden.MikeyMan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:15:
Klopt het dat de pagina met Current S0 kWh meters values na een reboot geleegd wordt?
@thehog Wat betreft external control, hier de logs:
Wat ik zie is:
- Byte 111 verspringt van 55 naar 56
- Byte 117 verspringt van 59 naar 55
- Byte 155 verspringt van 97 naar 96
- Byte 158 verspringt van 95 naar 94
@twain4me Ben jij in de mogelijkheid eens hetzelfde te doen? verkeerde gebruiker
Aan panasonic_heat_pump/log data: 71 C8 01 10 56 55 52 89 00 56 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 59 15 11 56 55 15 55 55 56 29 00 00 panasonic_heat_pump/log data: 00 00 00 00 00 00 AD 80 A3 80 B4 71 71 6E 99 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 80 85 15 8A 85 85 panasonic_heat_pump/log data: D0 7B 78 1F 7E 1F 1F 79 79 8D 8D AD A3 7B 8F A3 A3 7B 8F 9E 84 80 8F 8A 94 9E 8F 8A 94 9E 85 8F panasonic_heat_pump/log data: 8A 11 3D 78 C1 0B 7E 7C 1F 7C 7E 00 00 00 55 55 55 21 87 15 59 05 12 12 65 00 00 00 00 00 00 00 panasonic_heat_pump/log data: 00 C2 D3 0B 33 65 B2 D3 0B 94 65 96 00 00 93 95 96 32 32 AD A3 32 32 32 AD AD 97 94 97 95 93 61 panasonic_heat_pump/log data: 96 61 99 45 01 01 01 00 00 18 0E 20 6E 01 01 79 79 01 01 33 08 00 4B 13 00 1A 00 00 01 00 00 06 panasonic_heat_pump/log data: 01 01 01 01 01 01 01 02 00 00 1B Aan panasonic_heat_pump/log data: 71 C8 01 10 56 55 52 89 00 56 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 59 15 11 56 55 15 55 55 56 29 00 00 panasonic_heat_pump/log data: 00 00 00 00 00 00 AD 80 A3 80 B4 71 71 6E 99 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 80 85 15 8A 85 85 panasonic_heat_pump/log data: D0 7B 78 1F 7E 1F 1F 79 79 8D 8D AD A3 7B 8F A3 A3 7B 8F 9E 84 80 8F 8A 94 9E 8F 8A 94 9E 85 8F panasonic_heat_pump/log data: 8A 11 3D 78 C1 0B 7E 7C 1F 7C 7E 00 00 00 55 55 55 21 87 15 59 05 1B 12 65 00 00 00 00 00 00 00 panasonic_heat_pump/log data: 00 C2 D3 0B 33 65 B2 D3 0B 94 65 96 00 00 93 94 96 32 32 AD A3 32 32 32 AD AD 97 94 97 95 93 61 panasonic_heat_pump/log data: 96 61 99 45 01 01 01 00 00 64 12 34 6E 01 01 79 79 01 01 33 08 00 4B 13 00 1A 00 00 01 00 00 06 panasonic_heat_pump/log data: 01 01 01 01 01 01 01 02 00 00 AF Uit panasonic_heat_pump/log data: 71 C8 01 10 56 55 52 89 00 56 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 59 15 11 56 55 15 55 55 56 29 00 00 panasonic_heat_pump/log data: 00 00 00 00 00 00 AD 80 A3 80 B4 71 71 6E 99 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 80 85 15 8A 85 85 panasonic_heat_pump/log data: D0 7B 78 1F 7E 1F 1F 79 79 8D 8D AD A3 7B 8F A3 A3 7B 8F 9E 84 80 8F 8A 94 9E 8F 8A 94 9E 85 8F panasonic_heat_pump/log data: 8A 11 3D 78 C1 0B 7E 7C 1F 7C 7E 00 00 00 56 55 55 21 87 15 55 05 23 12 65 00 00 00 00 00 00 00 panasonic_heat_pump/log data: 00 C2 D3 0B 33 65 B2 D3 0B 94 65 95 00 00 93 95 95 32 32 AD A3 32 32 32 AD AD 96 94 97 94 93 61 panasonic_heat_pump/log data: 96 61 99 45 01 01 01 00 00 C1 12 34 6E 01 01 79 79 01 01 33 08 00 4B 13 00 1A 00 00 01 00 00 06 panasonic_heat_pump/log data: 01 01 01 01 01 01 01 02 00 00 50 Uit panasonic_heat_pump/log data: 71 C8 01 10 56 55 52 89 00 56 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 59 15 11 56 55 15 55 55 56 29 00 00 panasonic_heat_pump/log data: 00 00 00 00 00 00 AD 80 A3 80 B4 71 71 6E 99 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 80 85 15 8A 85 85 panasonic_heat_pump/log data: D0 7B 78 1F 7E 1F 1F 79 79 8D 8D AD A3 7B 8F A3 A3 7B 8F 9E 84 80 8F 8A 94 9E 8F 8A 94 9E 85 8F panasonic_heat_pump/log data: 8A 11 3D 78 C1 0B 7E 7C 1F 7C 7E 00 00 00 56 55 55 21 87 15 55 05 13 12 65 00 00 00 00 00 00 00 panasonic_heat_pump/log data: 00 C2 D3 0B 33 65 B2 D3 0B 94 65 96 00 00 93 95 96 32 32 AD A3 32 32 32 AD AD 96 94 97 94 93 61 panasonic_heat_pump/log data: 96 61 99 45 01 01 01 00 00 C1 12 34 6E 01 01 79 79 01 01 33 08 00 4B 13 00 1A 00 00 01 00 00 06 panasonic_heat_pump/log data: 01 01 01 01 01 01 01 02 00 00 5E
Wat ik zie is:
@twain4me Ben jij in de mogelijkheid eens hetzelfde te doen? verkeerde gebruiker
Byte 111 -> 3-weg klep gaat van kamer naar SWW (klinkt logisch als de warmtepomp uit gaat)CurlyMo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:56:
@thehog Wat betreft external control, hier de logs:
Wat ik zie is:
@twain4me Ben jij in de mogelijkheid eens hetzelfde te doen?
Byte 155 en 158 zijn gewoon temperaturen die veranderen
Byte 117 -> SWW sterilization run wordt gestart gestopt (klopt dat inderdaad?)
Zie dus niks wat te maken heeft met CN4
(edit: zie je op dat moment wel die popup op de controller dat hij vanwege cn4 is afgeschakelt?)
[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 10-09-2022 21:54 ]
Dat wordt dus wat meer debug verzamelen.thehog schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:40:
[...]
(edit: zie je op dat moment wel die popup op de controller dat hij vanwege cn4 is afgeschakelt?)
Ik vraag ook nog even wat andere gebruikers die wellicht kunnen helpen met CN4 debug output leveren: @Signor Doekie @sjimmie @frisianstar @klump4u @KaDoos
Ik heb geen Heishamon.CurlyMo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:06:
[...]
Dat wordt dus wat meer debug verzamelen.
Ik vraag ook nog even wat andere gebruikers die wellicht kunnen helpen met CN4 debug output leveren: @Signor Doekie @sjimmie @frisianstar @klump4u @KaDoos
Of heeft dat niks van doen daarmee?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ook ik moet helaas in gebreke blijven. Ik gebruik geen heishamon. Het enige wat ik monitor is de remote control en een paar kWh meters van Homewizzard.CurlyMo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:06:
[...]
Ik meen dat het daar al een poos geleden over ging en dat men toen zei dat het er niet in zou zitten?CurlyMo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:06:
[...]
Evt kan ik wel een debug export maken, maar dan moet ik dan even tijd voor maken.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik heb 2x de 3fase meter op 1000pulsen staan, en vergeleken met wat ik actueel op de meter zie en klopt op de watt nauwkeurigMikeyMan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:23:
@pgeene ik zie ze inmiddels staan, en er wordt inmiddels ook wat verbruik vermeld.:
[Afbeelding]
/f/image/HX7K7Xh7SOQhwdYWLUoAp0gT.png?f=fotoalbum_large)
Heb je uiteindelijk dan toch een andere gekocht? Die eastron 630 gaat niet hoger dan 400 pulsen.davevleugel schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:49:
[...]
Ik heb 2x de 3fase meter op 1000pulsen staan, en vergeleken met wat ik actueel op de meter zie en klopt op de watt nauwkeurig[Afbeelding]
Volgens mij gaat er toch iets niet goed bij mijn kWh meters.
Ik zie wel dat er iets binnen komt, want hier staat geen 0 bij Total.
/f/image/kPFhV5tCUPfrcDsAynIJApJ2.png?f=fotoalbum_large)
Echter, er is as we speak een forces dhw sterilisation aan de gang. En die zie ik niet terug.
/f/image/72Dhc50uu5zyqbHSIJJkp5Sp.png?f=fotoalbum_large)
Any thoughts?
Ik zie wel dat er iets binnen komt, want hier staat geen 0 bij Total.
/f/image/kPFhV5tCUPfrcDsAynIJApJ2.png?f=fotoalbum_large)
Echter, er is as we speak een forces dhw sterilisation aan de gang. En die zie ik niet terug.
/f/image/72Dhc50uu5zyqbHSIJJkp5Sp.png?f=fotoalbum_large)
Any thoughts?
[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2022 08:53 ]
Nu ik via vpn toch bij de logs kan, blijft het wat mij betreft vreemd dat het totaal wel oploopt, maar de losse meting niet. Log zegt:
Er wordt dan toch iets aangeleverd aan pulsen zou je zeggen
Maar iets lijkt er niet helemaal lekker te gaan.
code:
1
2
3
4
5
6
| Measured Watthour on S0 port 1: 0.00 Measured total Watthour on S0 port 1: 205.00 Calculated Watt on S0 port 1: 0 Measured Watthour on S0 port 2: 0.00 Measured total Watthour on S0 port 2: 22.00 Calculated Watt on S0 port 2: 0 |
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 18:56 ]
Ik snap niet wat je niet snapt 😃MikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:52:
Nu ik via vpn toch bij de logs kan, blijft het wat mij betreft vreemd dat het totaal wel oploopt, maar de losse meting niet. Log zegt:
code:
1 2 3 4 5 6 Measured Watthour on S0 port 1: 0.00 Measured total Watthour on S0 port 1: 205.00 Calculated Watt on S0 port 1: 0 Measured Watthour on S0 port 2: 0.00 Measured total Watthour on S0 port 2: 22.00 Calculated Watt on S0 port 2: 0
Er was ooit stroomverbruik vandaar total maar momenteel niet vandaar nul
Ja ware het niet dat tijdens bedrijf ik ook geen waardes zie langs komen.thehog schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:27:
[...]
Ik snap niet wat je niet snapt 😃
Er was ooit stroomverbruik vandaar total maar momenteel niet vandaar nul
Zijn dit daadwerkelijk wH's? Of kWh's?
Zal als ik thuis ben de unit weer eens open schroeven om te kijken wat de displays aangeven
En de mqtt logs, komen die in een apart topic terecht in mqtt? Gaat een wereld voor me open met vpn nu
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 19:40 ]
Heishamon logs komen via mqtt binnen (als je dat dus aan hebt) in de /logs topic ja.
Het zijn watthours (en niet kWh's). Als die niet op loopt in bedrijf dan werkt het niet goed nee (je pulsen worden niet goed gemeten). Maar dan kan aan van alles liggen (zoals slechte kabel, geen goede kwh meter, foute instelling etc).
Het zijn watthours (en niet kWh's). Als die niet op loopt in bedrijf dan werkt het niet goed nee (je pulsen worden niet goed gemeten). Maar dan kan aan van alles liggen (zoals slechte kabel, geen goede kwh meter, foute instelling etc).
Iemand enig idee waarom mijn TOP98 Heater_Stop_Delta telkens gereset wordt naar -1
Zelfs met HA en Node Red afgesloten reset deze zich terug.
Ik geef in de browser dit commando:
In Heisha monitor zie ik de waarde aangepast worden naar -3, maar paar seconden later krijg ik dit:
De waarde wordt dus teruggezet...
Waar kan ik het probleem zoeken? Heishamon v3.0 Panasonic J serie 7 kW
Zelfs met HA en Node Red afgesloten reset deze zich terug.
Ik geef in de browser dit commando:
code:
1
| http://192.168.2.26/command?SetHeaterStopDelta=-3 |
In Heisha monitor zie ik de waarde aangepast worden naar -3, maar paar seconden later krijg ik dit:
code:
1
| Fri Sep 16 11:50:41 2022 (2932095): received TOP98 Heater_Stop_Delta: -1 |
De waarde wordt dus teruggezet...
Waar kan ik het probleem zoeken? Heishamon v3.0 Panasonic J serie 7 kW
edit: ook gepost in NodeRed Topic
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
@Maarten69 ik heb geen J-series dus kan het niet testen maar kan het zijn dat je (+)3 moet sturen? Foutje in de code dan.
En kan je iets meer regels logs posten? Daar waar hij eerst op -3 gaat etc? Krijg je ook een melding "set heater stop delta to -3" en later een "set heater stop delta to -1" ?
En kan je iets meer regels logs posten? Daar waar hij eerst op -3 gaat etc? Krijg je ook een melding "set heater stop delta to -3" en later een "set heater stop delta to -1" ?
Edit: Opgelost!thehog schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:34:
@Maarten69 ik heb geen J-series dus kan het niet testen maar kan het zijn dat je (+)3 moet sturen? Foutje in de code dan.
Je moet beide settings tegelijk versturen, afzonderlijk lukt niet.
Met
code:
1
| http://192.168.2.26/command?SetHeaterStartDelta=-4&SetHeaterStopDelta=-2 |
Werkt het!!
[ Voor 97% gewijzigd door Maarten69 op 16-09-2022 22:03 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Is het niet zo dat je stop delta niet hoger (lager) mag zijn dan je start delta? En hij daarom weer terug naar vorige waarde gaat?
edit: de set melding moet je krijgen direct na het versturen van de melding via mqtt.. pas daarna komt de 'received' bevestiging dat de warmtepomp het ook heeft ontvangen
edit: de set melding moet je krijgen direct na het versturen van de melding via mqtt.. pas daarna komt de 'received' bevestiging dat de warmtepomp het ook heeft ontvangen
[ Voor 40% gewijzigd door thehog op 16-09-2022 17:59 ]
@thehog Ik heb alles nu gepobeerd van -4 tot =(+) 4
Het maakt geen verschil.
Je hebt gelijk dat er eerst een set melding komt en dan de recieved melding.
Tenslotte komt er weer de oorspronkelijke -1 received melding:
Edit: Opgelost!
Met
Werkt het!!
Het maakt geen verschil.
Je hebt gelijk dat er eerst een set melding komt en dan de recieved melding.
Tenslotte komt er weer de oorspronkelijke -1 received melding:
Edit: Opgelost!
Met
code:
1
| http://192.168.2.26/command?SetHeaterStartDelta=-4&SetHeaterStopDelta=-2 |
Werkt het!!
[ Voor 137% gewijzigd door Maarten69 op 16-09-2022 22:03 ]
Hmm ok..heb het zelf nooit kunnen testen maar gemaakt voor iemand die er om vroeg. Weet niet meer wie maar die is nooit terug gekomen dat het niet werkt. Is het niet een instelling in de controller die je eerst moet aanpassen? Geen zin om de manual van J series te lezen
Huidige situatie: als de temperatuur van DHW x graden gedaald is ten opzichte van de ingestelde temperatuur dan gaat de warmtepomp aan om het DHW weer op temperatuur te krijgen. Het tijdstip dat dit gebeurt is willekeurig.
Is het met de Heishamon mogelijk het tijdstip van de run te beïnvloeden? Bijvoorbeeld enkel in de namiddag of in de nacht en op basis van wat het eerste tijdslot is dat voorbij komt?
Voorbeeld: trigger om 10.00 maar run start pas om 14.00. Trigger om 14.30 uur maar run start pas om 23.00 uur.
Is het met de Heishamon mogelijk het tijdstip van de run te beïnvloeden? Bijvoorbeeld enkel in de namiddag of in de nacht en op basis van wat het eerste tijdslot is dat voorbij komt?
Voorbeeld: trigger om 10.00 maar run start pas om 14.00. Trigger om 14.30 uur maar run start pas om 23.00 uur.
@buzzlightyear met de node red flow van @edterbak kun je een schema maken.
Zie:
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Zie:
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2022 10:19 ]
knip, excuseer wrong topic.
[ Voor 113% gewijzigd door Maarten69 op 17-09-2022 10:35 ]
Dit hoort meer in mijn topic thuis denk ik.Maarten69 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:25:
Afgelopen nacht vreemd gedrag van de WP.
De runs werden tot 2 keer afgebroken, door de RTC.
De kamertemperatuur (custom) werd teruggezet naar TOP33 (temp controller) en daar zit graad verschil in.
Ik heb de flow bekeken en kwam erachter dat je een trigger hebt elke 2 uur (too_old).
Het gebeurde ook precies om de 2 uur, dut dat klonk logisch.
Volgens mijn HA is de custom temperatuur sensor nooit offline geweest (aqara).
Heb het nu maar opgelost door de 2 uur trigger te disablen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zullen we daar verder gaan?
Wel fijn dat we nu snappen waarom het commando niet blijft plakken.
[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 17-09-2022 10:34 ]
Wie kan deze waarden toelichten, want waarschijnlijk klopt mijn aanname niet:
code:
1
2
3
4
| TOP23 Heat_Delta 4 - Als Ta 4 graden boven Tr stop run. TOP96 Heater_Delay_Time 30 - 30 min wachten voordat nieuwe run gestart wordt. TOP97 Heater_Start_Delta -4 - Als Ta 4 graden lager dan Setpoint start run TOP98 Heater_Stop_Delta -2 - Als Ta 2 graden boven Setpoint stop run. |
ik ben even aan het zoeken geweest, maar is er een optie om de MODUS van de WP uit te lezen c.q. te veranderen?
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Bedoel je de Operating Mode State (dus verwarmen/koelen/SWW/etc)? Dat kan inderdaad. Alle topics staan hier: https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.mdCrazy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:34:
ik ben even aan het zoeken geweest, maar is er een optie om de MODUS van de WP uit te lezen c.q. te veranderen?
Hmm. Misschien moet ik m’n firmware eens updaten 😊😊dirkdeman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:51:
[...]
Bedoel je de Operating Mode State (dus verwarmen/koelen/SWW/etc)? Dat kan inderdaad. Alle topics staan hier: https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md
Ben je meteen van die gekke bug af die ervoor zorgt dat het ding om de 30 dagen een harde reset nodig heeftCrazy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:04:
[...]
Hmm. Misschien moet ik m’n firmware eens updaten 😊😊

Binnenkort maar eens doen, heb hem gevonden. Top! Overheen gekeken aangezien ik hem eerst alleen zag met een percentage; geactiveerd toont ie wel netjes de statussendirkdeman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:06:
[...]
Ben je meteen van die gekke bug af die ervoor zorgt dat het ding om de 30 dagen een harde reset nodig heeft
Heb ook even naar die van mij gekeken en zit ook gewoon nog op 1.0. Ik kan gewoon via de webinterface de 2.0 inladen toch?odirkdeman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:06:
[...]
Ben je meteen van die gekke bug af die ervoor zorgt dat het ding om de 30 dagen een harde reset nodig heeft
Heb namelijk ge-update naar 2.0 maar zie hem niet meer terugkomen (online)
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 21-09-2022 23:20 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Misschien even kijken of hij weer als AP actief staat. Dan even je WiFi settings weer invullen.Possible schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:58:
[...]
Heb ook even naar die van mij gekeken en zit ook gewoon nog op 1.0. Ik kan gewoon via de webinterface de 2.0 inladen toch?o
Heb namelijk ge-update naar 2.0 maar zie hem niet meer terugkomen (online)
Kan me zoiets herinneren, maar draai 2.0 al een tijdje.
heb de firmeware bijgewerkt naar V3 - helaas zie ik niet de /main/ noch de /commands/ topic - dus geen sensors
overig komt wel binnen... (zoals 1wire, stats en LWT)
```
Thu Sep 22 12:57:15 2022 (3054754): Requesting new panasonic data
Thu Sep 22 12:57:15 2022 (3054757): sent bytes: 111 including checksum value: 18
Thu Sep 22 12:57:17 2022 (3056765): Previous read data attempt failed due to timeout!
Thu Sep 22 12:57:17 2022 (3056766): Received 0 bytes data
```
hmm gaat niet goed
Reboot van de WP en klaar
overig komt wel binnen... (zoals 1wire, stats en LWT)
```
Thu Sep 22 12:57:15 2022 (3054754): Requesting new panasonic data
Thu Sep 22 12:57:15 2022 (3054757): sent bytes: 111 including checksum value: 18
Thu Sep 22 12:57:17 2022 (3056765): Previous read data attempt failed due to timeout!
Thu Sep 22 12:57:17 2022 (3056766): Received 0 bytes data
```
hmm gaat niet goed
Reboot van de WP en klaar

[ Voor 69% gewijzigd door Crazy- op 22-09-2022 13:01 ]
Vanochtend heb ik de Heishamon herstart, waarna de externe thermometer 4 graden hoger uitviel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nbA2YmizJ0hJJZaimey4W6w4.png?f=user_large)
Nog een paar reboots gaf geen ander resultaat, de hoge temperatuur bleef gemeten worden.
Vorige week had ik het juist andersom, toen werd de temperatuur juist enorm naar beneden bijgesteld. Overigens naar een realistische waarde, nu is de gemeten waarde veel te hoog.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Wellicht de aansluiting op het pcb?
De andere (buiten)thermometer blijft wel constant.
Ik draai firmware 2.0a, want een upgrade naar 3 kan nog steeds de Heishamon bricken geloof ik?
:fill(white):strip_exif()/f/image/nbA2YmizJ0hJJZaimey4W6w4.png?f=user_large)
Nog een paar reboots gaf geen ander resultaat, de hoge temperatuur bleef gemeten worden.
Vorige week had ik het juist andersom, toen werd de temperatuur juist enorm naar beneden bijgesteld. Overigens naar een realistische waarde, nu is de gemeten waarde veel te hoog.
Ik draai firmware 2.0a, want een upgrade naar 3 kan nog steeds de Heishamon bricken geloof ik?
@Aikon In NR heb ik dit wel gehad. De flow pakte plotseling toch de Pana sensors voor buiten en binnen temperatuur. Op pagina WP Control kan de functie namelijk TOP14_Outside_Temp zetten.
Althans dat vermoed ik.
@hieronder, excuseer.
Dus dit zijn externe 1-wire sensoren, gezien de nauwkeurigheid.
Althans dat vermoed ik.
@hieronder, excuseer.
Dus dit zijn externe 1-wire sensoren, gezien de nauwkeurigheid.
[ Voor 101% gewijzigd door Maarten69 op 25-09-2022 11:45 ]
Nee, het gaat echt om waardes in de Heishamon, dat is de bron, en daar staat het al 'verkeerd', daarom post ik het hier.
Zit toch te stoeien met de kWh meting. Geloof niet dat het klopt.
/f/image/a9aqnAYXiAC89aPe1B448QFO.png?f=fotoalbum_large)
Grafiek doet wel iets, dus er wordt wel iets gemeten. Echter, het dagtotaal zou hiermee uitkomen op 0.042kWh. Dat kan volgens mij niet kloppen.
Ding heeft 400 imp/kWh. En dat heb ik ook ingesteld. Kan dit komen door de 60 seconds reporting interval?
Heeft het nog zin om de plus en min om te draaien?
@thehog any ideas?
/f/image/a9aqnAYXiAC89aPe1B448QFO.png?f=fotoalbum_large)
Grafiek doet wel iets, dus er wordt wel iets gemeten. Echter, het dagtotaal zou hiermee uitkomen op 0.042kWh. Dat kan volgens mij niet kloppen.
Ding heeft 400 imp/kWh. En dat heb ik ook ingesteld. Kan dit komen door de 60 seconds reporting interval?
Heeft het nog zin om de plus en min om te draaien?
@thehog any ideas?
Niemand? Vandaag moest de stroom er weer even af, en schoot de thermometer weer 4 graden naar beneden, naar de juiste temperatuur.Aikon schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:07:
Vanochtend heb ik de Heishamon herstart, waarna de externe thermometer 4 graden hoger uitviel:
[Afbeelding]
Buitentemperatuur blijft wel gelijk.
ik ondervind wat issues helaas....
Setup is Domoticz (2022.1)
Heishamon v3.0 firmware
MQTT broker op m'n NAS
Python plugin: https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT
echter kan mijn WPthermostraat script niet meer de shifting aanpassen:
[code]
2022-09-28 10:02:10.923 Error: Heishamon MQTT: Exception traceback:
2022-09-28 10:02:10.924 Error: Heishamon MQTT: ----> Line 613 in '/home/pi/domoticz/plugins/HeishamonMQTT/plugin.py', function onMessage
2022-09-28 10:02:10.924 Error: Heishamon MQTT: ----> Line 293 in '/home/pi/domoticz/plugins/HeishamonMQTT/plugin.py', function onMessage
2022-09-28 10:02:10.924 Error: Heishamon MQTT: ----> Line 157 in '/home/pi/domoticz/plugins/HeishamonMQTT/mqtt.py', function onMessage
2022-09-28 10:02:10.927 Error: Heishamon MQTT: Disconnected from MQTT Server: 192.168.2.10:1883
2022-09-28 10:02:10.927 Error: Heishamon MQTT: No transport, write directive to '192.168.2.10' ignored.
2022-09-28 10:02:11.012 Error: Heishamon MQTT: No transport, write directive to '192.168.2.10' ignored.
2022-09-28 10:02:11.013 Error: Heishamon MQTT: No transport, write directive to '192.168.2.10' ignored.
2022-09-28 10:02:11.013 Error: Heishamon MQTT: No transport, write directive to '192.168.2.10' ignored.
[/code]
wat mij opvalt is dat er wat meer mqtt issues zijn helaas
[code]2022-09-28 10:45:50.754 Error: Heishamon MQTT hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2022-09-28 10:45:50.755 Error: Shelly NAS MQTT hardware (19) thread seems to have ended unexpectedly[/code]
iemand die dit ook (gehad) heeft?
Stom, ik moet uiteraard het 'command' topic aanroepen ipv de Z1_Request_Heat_Temp aanpassen...
Setup is Domoticz (2022.1)
Heishamon v3.0 firmware
MQTT broker op m'n NAS
Python plugin: https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT
echter kan mijn WPthermostraat script niet meer de shifting aanpassen:
[code]
2022-09-28 10:02:10.923 Error: Heishamon MQTT: Exception traceback:
2022-09-28 10:02:10.924 Error: Heishamon MQTT: ----> Line 613 in '/home/pi/domoticz/plugins/HeishamonMQTT/plugin.py', function onMessage
2022-09-28 10:02:10.924 Error: Heishamon MQTT: ----> Line 293 in '/home/pi/domoticz/plugins/HeishamonMQTT/plugin.py', function onMessage
2022-09-28 10:02:10.924 Error: Heishamon MQTT: ----> Line 157 in '/home/pi/domoticz/plugins/HeishamonMQTT/mqtt.py', function onMessage
2022-09-28 10:02:10.927 Error: Heishamon MQTT: Disconnected from MQTT Server: 192.168.2.10:1883
2022-09-28 10:02:10.927 Error: Heishamon MQTT: No transport, write directive to '192.168.2.10' ignored.
2022-09-28 10:02:11.012 Error: Heishamon MQTT: No transport, write directive to '192.168.2.10' ignored.
[/code]
wat mij opvalt is dat er wat meer mqtt issues zijn helaas
[code]2022-09-28 10:45:50.754 Error: Heishamon MQTT hardware (16) thread seems to have ended unexpectedly
2022-09-28 10:45:50.755 Error: Shelly NAS MQTT hardware (19) thread seems to have ended unexpectedly[/code]
iemand die dit ook (gehad) heeft?
Stom, ik moet uiteraard het 'command' topic aanroepen ipv de Z1_Request_Heat_Temp aanpassen...
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 28-09-2022 11:19 ]
In navolging op eerdere berichten, toch maar even naar buiten gegaan...
Als ik de handleiding goed begrijp (vertaling is niet best) zou dit de weergave moeten zijn voor totaal aan kWh:
:fill(white):strip_exif()/f/image/t1cepcVmUraTp8MBajSpyrxc.png?f=user_large)
Hier zie ik dan:
/f/image/UYNdiitnq7GqLwtogjzuSUyZ.png?f=fotoalbum_large)
en:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YVF2FPb3AzEjfvZqd0rtglwE.png?f=user_large)
Echter, heishamon toont:
/f/image/BwHzyHzgK6sBfLvMpgwXqH1S.png?f=fotoalbum_large)
Dat is -give or take- een factor 100 verschil. 0,7125 kWh vs 73,56kWh.
Zit ik nou zelf ergens te slapen ofzo? Kan dit komen door de +/- van de puls?\
Voor de volledigheid de instellingen:
/f/image/zjr4TvGLuduYxoMcN97tpRcN.png?f=fotoalbum_large)
@thehog is hier nog iets van verdere logging van te vinden ofzo? Ik snap er echt niks van.
Als ik de handleiding goed begrijp (vertaling is niet best) zou dit de weergave moeten zijn voor totaal aan kWh:
:fill(white):strip_exif()/f/image/t1cepcVmUraTp8MBajSpyrxc.png?f=user_large)
Hier zie ik dan:
/f/image/UYNdiitnq7GqLwtogjzuSUyZ.png?f=fotoalbum_large)
en:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YVF2FPb3AzEjfvZqd0rtglwE.png?f=user_large)
Echter, heishamon toont:
/f/image/BwHzyHzgK6sBfLvMpgwXqH1S.png?f=fotoalbum_large)
Dat is -give or take- een factor 100 verschil. 0,7125 kWh vs 73,56kWh.
Zit ik nou zelf ergens te slapen ofzo? Kan dit komen door de +/- van de puls?\
Voor de volledigheid de instellingen:
/f/image/zjr4TvGLuduYxoMcN97tpRcN.png?f=fotoalbum_large)
@thehog is hier nog iets van verdere logging van te vinden ofzo? Ik snap er echt niks van.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2022 18:56 ]
Ik zie 3x240v staan, zijn dat geen 3 fase meters?
Bij mij hielp + en - omdraaien iig, tis een poging waard.
[ Voor 38% gewijzigd door Aikon op 28-09-2022 19:43 ]
Yup, is 1 driefase en 1 eenfase meter.Aikon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:43:
Ik zie 3x240v staan, zijn dat geen 3 fase meters?
Had je voor omdraaien wel waardes dan ook?
Zou zeggen dat het eerder een kwestie van wel/niet werken is dan van een afwijking.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2022 19:55 ]
Waarom gebruik je dan een 3fasemeter voor 1 fase?
Er kwam wel wat onzin binnen ja, voor het omdraaien.
Nee ik heb een driefase wp. Maar de backup heater gebruikt maar 1 fase. Dus van allebei 1.Aikon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:55:
Waarom gebruik je dan een 3fasemeter voor 1 fase?
Heb beiden nu omgedraaid. Eens kijken wat er gebeurt.
Zie niet direct veel veranderen eerlijk gezegd, en dat terwijl hij nu staat te draaien, en ik pulsen zag op de meter zelf.
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2022 20:16 ]
Watthourtotal moet inderdaad wel matchen met (/1000) de kWh meter waarde. Dat is namelijk precies het aantal pulses die hij geteld heeft (in de imp/kwh verhouding).
Als je warmtepomp draait, kijk dan gewoon even naar de Watt, en of dat een beetje verwachte hoeveelheid geeft. Ik heb inderdaad het vermoedden dat je nu alleen maar ruis hebt lopen meten.73kWh is best al een tijdje je warmtepomp in gebruik en 700Wh is niks
Als je warmtepomp draait, kijk dan gewoon even naar de Watt, en of dat een beetje verwachte hoeveelheid geeft. Ik heb inderdaad het vermoedden dat je nu alleen maar ruis hebt lopen meten.73kWh is best al een tijdje je warmtepomp in gebruik en 700Wh is niks
Ok, maar wat kan er dan nog mis zijn verder?thehog schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:21:
Watthourtotal moet inderdaad wel matchen met (/1000) de kWh meter waarde. Dat is namelijk precies het aantal pulses die hij geteld heeft (in de imp/kwh verhouding).
Heb de aders nu omgedraaid, maar sindsdien is er niks meer binnen gekomen lijkt het. Lijkt eerlijk gezegd niet dat dit iets geholpen heeft. Compressor heeft drie keer gedraaid sindsdien.
Voor de zekerheid, er zijn drie terminals voor de meting. Een gedeelde - en twee +. - wordt gesplitst naar beide meters en de plussen gaan naar een van beiden toch?
Overigens zou de driefase meter 400pulsen per kWh moeten hebben. De eenfase meter heeft er 1000.
Maakt het nog uit dat die verschillen?
Is het nog nuttig om naar de bèta firmware te gaan?
Edit: zie nog wat additionele instellingen:
/f/image/wcqMxSZnbzis57XGGXL7DChW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mbznn7PVwnoz8Tg2B3gIdRk6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i616AWRfQLzhGFkOVDVTybhy.png?f=fotoalbum_large)
Zit daar nog iets in?
[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2022 22:13 ]
Als die nog steeds op 400 staat zou het moeten werken.
Pak even je telefoon en ga naar heishamon browser in console en ga naast de kwh meter staan. Elke keer dat het ledje knippert moet je in heishamon een melding zien van een pulse.
Pak even je telefoon en ga naar heishamon browser in console en ga naast de kwh meter staan. Elke keer dat het ledje knippert moet je in heishamon een melding zien van een pulse.
Zal er zometeen eerst eentje loskoppelen. Misschien zitten ze elkaar dwars. En even bovenstaande settings checken. Puls van 100ms zou geen probleem moeten zijn?thehog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:29:
Als die nog steeds op 400 staat zou het moeten werken.
Zie in de handleiding van de éénfase meter nog staan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AJ1oBJPpZaiN9yv9s7znmnCX.png?f=user_large)
Moet er nog een weerstand in? Of kan de HeishaMon ermee overweg?
Omdraaien van de pulsen heeft weinig gedaan:
/f/image/6urlRxw0Ngjp3FXEEp20Au5a.png?f=fotoalbum_large)
Anders toch maar vervangen

edit2: blijf aan de gang
/f/image/h1VBpWcdi0VUxPDGhGO0HY90.png?f=fotoalbum_large)
Volgens dit plaatje; wat zou dan de zwarte draad zijn? Cathode of Anode?
[ Voor 97% gewijzigd door MikeyMan op 29-09-2022 09:03 ]
Hij telt een pulse als S0_1 naar GND getrokken wordt. (maw, kortgesloten, brug gaat dicht). Ik raak altijd in de war met cathode en anode dus durf daar geen uitspraak over te maken.
Heb ze nu 'kruislings' aangesloten. Dus de 3fase terug naar eerste aansluiting.
heb nu iig waardes:
/f/image/raoZBenvVKfXi0XQdLRoSbUQ.png?f=fotoalbum_large)
Eens kijken wat er zo gebeurt als de backup heater aan slaat.
heb nu iig waardes:
/f/image/raoZBenvVKfXi0XQdLRoSbUQ.png?f=fotoalbum_large)
Eens kijken wat er zo gebeurt als de backup heater aan slaat.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-09-2022 11:28 ]
s0_1 stond in de config op 400 imp/kwh, dus ja daar hoort hij wel te zitten dan
Dat was deel1 van de puzzel. Nu nog zien hoe ik verbruik op s0_2 kan krijgen. Straks even met een gloeilamp proberen.thehog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:22:
s0_1 stond in de config op 400 imp/kwh, dus ja daar hoort hij wel te zitten dan
Gloeilamp zal niet zoveel doen. Pak een waterkoker ofzoMikeyMan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:27:
[...]
Dat was deel1 van de puzzel. Nu nog zien hoe ik verbruik op s0_2 kan krijgen. Straks even met een gloeilamp proberen.
Da's relatief. Een gloeilamp van 60W moet toch prima zichtbaar zijn op een s0 meter.thehog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:36:
[...]
Gloeilamp zal niet zoveel doen. Pak een waterkoker ofzo
60W gloeilamp op een 1000imp/kwh meter doet elke 60 seconden een pulse. Dus ja zichtbaar. Maar je wil vaak wel een paar pulsjes hebben gezien om goed te bepalen of het werkt. En dat betekend dus meerdere minuten meekijken. Terwijl als je een 1000W waterkoker aansluit je elke 3.6 seconden een pulse krijgt en je dus na een halve minuut al duidelijk hebt of het goed werkt of niet.sjimmie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:43:
[...]
Da's relatief. Een gloeilamp van 60W moet toch prima zichtbaar zijn op een s0 meter.
daarom, "niet zoveel" is relatief.
ik zou er geen moeite mee hebben om de lamp er een poosje aan te hangen. die lamp kan ik de hele dag missen, de waterkoker niet.
ik zou er geen moeite mee hebben om de lamp er een poosje aan te hangen. die lamp kan ik de hele dag missen, de waterkoker niet.
[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 29-09-2022 13:21 ]
De gloeilamp doet op zich helemaal niks nu. Hangt er nu 20 minuten aan, gebeurt niks. Aders kort verbinden geeft wel reading, dus aan heishamon ligt het niet. Dus ofwel de meter is kapot, ofwel er is iets anders aan de hand. We zoeken verder.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 29-09-2022 13:23 ]
ik heb een s0 waarbij de + en - belangrijk zijn. draden eens omwisselen?MikeyMan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:23:
De gloeilamp doet op zich helemaal niks nu. Hangt er nu 20 minuten aan, gebeurt niks. Aders kort verbinden geeft wel reading, dus aan heishamon ligt het niet. Dus ofwel de meter is kapot, ofwel er is iets anders aan de hand. We zoeken verder.
Had ik al geprobeerd.sjimmie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:54:
[...]
ik heb een s0 waarbij de + en - belangrijk zijn. draden eens omwisselen?
Heb nu het hele zooitje los gehad, en de meter tussen een recent door de grasmaaier gegrepen verlengsnoer gezet. Bij opstarten schoot het scherm voor het eerst voor zover ik kon zien, van 0 af.
Stofzuiger eraan gehangen, werd netjes gemeten, zag ook het puls lampje knipperen.
Goed, zooitje weer los, terug naar het dak, stap voor stap weer aangesloten. Eerst zonder pulsmeting, maar met gloeilamp. En zowaar, er kwam geregeld een puls langs.
Pulsmeting er weer aan, lampje knipperde om en nabij elke 40 seconden. En zowaar:
code:
1
2
3
| Measured Watthour on S0 port 2: 1.00 Measured total Watthour on S0 port 2: 210.00 Calculated Watt on S0 port 2: 63 |
Er is een puls.
Weet niet wat er gebeurd is, maar alles is nu precies zo aangesloten als het was. En nu werkt het wel... Schiet mij maar lek.

Trek dit slecht