Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:47

ErikVers

e-Duurzaam

dirkdeman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Geen opentherm hier, maar een zelfknutsel-thermostaat in HA (icm een Xiaomi Aqara Zigbee-thermometer). Werkt fantastisch: instelbare hysterese, nachtverlaging die er 1 uur na zonsopkomst vanaf gaat (ivm opbrengst zonnepanelen), tot op de tiende graad nauwkeurig, check voor open deur, noem maar op.

Home Assistant is lichtelijk verslavend :9~
Eens, binnenkort stuurt mijn vrouw me nog naar een kliniek ervoor 😂 met dank aan @thehog
Ondertussen meer tijd in domotica zitten dan om de woning gasloos te krijgen.

Off topic:
Net een nieuwe dashboard pagina afgerond voor mijn elektrische auto. Kan nu niet alleen lezen maar ook schrijven op de VWID 3

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Heb hier sinds kort weer de logging online, ik draaide eerst met Domoticz, maar na een aantal crashes ben ik nu overgestapt op Home Assistant.

Echter de Heat Shift, net als de aan uit schakelaar van de Pana werkt nu niet.
Ik kan het wel aangeven, maar het signaal wordt niet terug gekoppeld naar de Pana, met Domoticz werkte dit eerder probleemloos, nu met HA dus niet.
Wijzigingen vanaf de afstandsbediening zie ik wel gewoon netjes terug in de logging.

Iemand enige idee in welke richting ik dit moet zoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door Helhond op 18-03-2022 10:13 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Helhond schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:12:
Heb hier sinds kort weer de logging online, ik draaide eerst met Domoticz, maar na een aantal crashes ben ik nu overgestapt op Home Assistant.

Echter de Heat Shift, net als de aan uit schakelaar van de Pana werkt nu niet.
Ik kan het wel aangeven, maar het signaal wordt niet terug gekoppeld naar de Pana, met Domoticz werkte dit eerder probleemloos, nu met HA dus niet.
Wijzigingen vanaf de afstandsbediening zie ik wel gewoon netjes terug in de logging.

Iemand enige idee in welke richting ik dit moet zoeken?
Draai je HA icm NodeRed? Ergens worden de MQTT-commando's niet netjes doorgegeven, lijkt me. Lukt het wel als je de commando's rechtstreeks in de broker invoert? Je kan ook het programmatje MQTTexplorer downloaden om te kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 20:02
dirkdeman schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Draai je HA icm NodeRed? Ergens worden de MQTT-commando's niet netjes doorgegeven, lijkt me. Lukt het wel als je de commando's rechtstreeks in de broker invoert? Je kan ook het programmatje MQTTexplorer downloaden om te kijken wat er gebeurt.
Inderdaad. Klinkt alsof de automations die MQTT berichten sturen als je een ingestelde waarde wijzigt niet of niet goed zijn overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

dirkdeman schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Nee ik draai geen NodeRed, zal eens kijken in de MQTT commandos.
Kwam deze berichten nog tegen, zal hier ook eens naar kijken.
Jesse- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:51:
[...]

Je moet in heishamon.yaml even onderstaande stukje opzoeken en de min/max bij heishamon_heatshift weghalen en dan HA herstarten :)

YAML:
1
2
3
4
5
  heishamon_heatshift:
    name: Set Heatshift Temperature
    min: -5
    max: 5
    step: 1
deWit schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:55:
Volgens mij is dit vooral HA waar het misloopt en moet je in de heishamon.yaml even de heatshift-selector aanpassen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# input_number #
################
input_number:
  heishamon_tank_temp:
    name: Set Tank Temperature
    min: 40
    max: 75

heishamon_heatshift:
    name: Set Heatshift Temperature
    min: 18
    max: 35

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Helhond schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Nee ik draai geen NodeRed, zal eens kijken in de MQTT commandos.
Kwam deze berichten nog tegen, zal hier ook eens naar kijken.

[...]

[...]
Heb je de heishamon integratie uit de repo integraal overgenomen (https://github.com/Egyras...grations/Home%20Assistant)? Daarmee werkt het namelijk out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Jesse- schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Heb je de heishamon integratie uit de repo integraal overgenomen (https://github.com/Egyras...grations/Home%20Assistant)? Daarmee werkt het namelijk out of the box.
Ja en nee, dat heb ik inderdaad gedaan maar destijds nog van de integratie in Domoticz. Dat is inmiddels 1,5 jaar geleden. Ik zie nu de titel "Merge branch 'master' into Fix-HA-Errors" wellicht dat het inderdaad al mee opgelost is.

Ik zal nog even laten weten of het daarmee opgelost is, in ieder geval bedankt voor het meedenken. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@Helhond ik weet niet of dat nu al in de "out of the box" versie zit, maar er zat een poos geleden een timing probleempje in waardoor dat soort settings heen en terug conflicteerden en het eindresultaat soms wel en soms niet klopte. met een korte timer ertussen was dat toen wel opgelost.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:47
Hoi TheHog, en anderen.

Ik ben nog steeds aan het sleutelen aan mijn Node Red dashboard.
Ik wil binnenkort de informatie gaan gebruiken van de optionale PCB. Daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Maar om dat te doen heb ik meer informatie / kennis nodig over hoe het werkt, om het juist te kunnen gebruiken.

Onderstaand zijn de topics van de optionele PCB. Deze kun je in de Heishamon emuleren. LINK BRON.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ID  Topic   Response/Description
OPT0    optional/Z1_Water_Pump  Z1 water pump action request (0=off, 1=on)
OPT1    optional/Z1_Mixing_Valve    Z1 mixing valve action request (0=off, 1=decrease, 2=increase)
OPT2    optional/Z2_Water_Pump  Z2 water pump action request (0=off, 1=on)
OPT3    optional/Z2_Mixing_Valve    Z2 mixing valve action request (0=off, 1=decrease, 2=increase)
OPT4    optional/Pool_Water_Pump    Pool water pump action request (0=off, 1=on)
OPT5    optional/Solar_Water_Pump   Solar water pump action request (0=off, 1=on)
OPT6    optional/Alarm_State    Alarm state (0=off, 1=on)

De vragen die ik heb.
Q1: Als iemand WEL of NIET daadwerkelijk de optionele PCB heeft, zie je een verschil in de topics?
Q2: Is er een verschil in aansturing?

Wat ik eigenlijk wil is de mogelijkheid bieden in het dashboard dat bij een bepaalde gebeurtenis (Temperatuur PV in woonkamer of buiten):
1 - de SP HEAT wordt verlaagd met -10 (dit is een softe-uit stand)
2 - de waterpomp voor het heat gedeelte uitgezet wordt. (dit is een soort harde-uit stand)
De gebruiker de keuze bieden, optie 1 of 1+2.

Daarvoor moet ik eigenlijk (idiot proof) kunnen vaststellen of HEAT de zone 1 of zone 2 pomp is. Zonder dat de gebruiker dit moet ingeven het liefst.
Q3: Is dit met zekerheid vast te stellen a.d.h.v. een aantal topics? zo ja, welke?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Misschien is mijn gedachtegang niet eens de beste. Suggesties zijn uiteraard welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Q1: Als iemand WEL of NIET daadwerkelijk de optionele PCB heeft, zie je een verschil in de topics?
Met de echte PCB moet je deze emulatie niet aanzetten (natuurlijk). En dan zie je deze waardes ook niet omdat deze alleen voor de emulatie werkt. Om de werkelijke waardes te lezen hebben we nog niet een poging gedaan.

De aansturing is uiteindelijk hetzelfde. Wat je ziet is eigenlijk de communicatie tussen de panasonic main PCB en de optionele PCB. De main PCB vraagt dus om een pomp te starten of een klep te openen en dat doet de optionele PCB dan ook. In emulatie stand moet je dat dus zelf doen op basis van deze ontvangen berichten.

Maar ik vermoed dat jij dus wel de echte optionele pcb hebt. Dan moeten we zoeken of de informatie die jij zoekt nog ergens verstopt zit in de hexdump. Overigens is TOP94 misschien ook interessant voor je, die laat zien welke zone op dat moment actief is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
thehog schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:08:

[/quote]

Maar ik vermoed dat jij dus wel de echte optionele pcb hebt. Dan moeten we zoeken of de informatie die jij zoekt nog ergens verstopt zit in de hexdump. Overigens is TOP94 misschien ook interessant voor je, die laat zien welke zone op dat moment actief is
Nee hoor, ik heb geen extra pcb.
Mijn hardware is 1zone, met 3weg klep voor sww. Maar het gaat niet om wat ik heb.

Begrijp ik het goed?
Ik kan zonder pcb met emulatie de pomp voor zone 1 aan of uit zetten. Met opt0.
Ik kan met pcb ook de pomp voor zone 1 aan en uit zetten met opt0.
(Uiteraard is de laatste optie niet voor mij geschikt, maar ik wil het weten)

Volgens mij is mijn zoektocht best tricky.
Ik wil het liefst een generiek dashboard welke ziet (uit de mqtt info) of heat met zone 1 of 2 word gedaan.
Maar volgens mij (ik kan het mis hebben) zijn er best veel mogelijke hw setups.
Met tank. Zonder tank. (3wegklep)
Zone 1 of zone 1+2.
Vraag mij af of wat ik wil wel mogelijk is zonder user input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Nee, met echte pcb heb je niks aan die extra optional commands. Da's alleen voor emulatie.
En je kan NIET de pomp aan zetten, ook niet in emulatie. Het is een commando naar jouw domotica toe om zelf de pomp aan te zetten (verzoek vanuit de panasonic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
thehog schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:30:
Nee, met echte pcb heb je niks aan die extra optional commands. Da's alleen voor emulatie.
En je kan NIET de pomp aan zetten, ook niet in emulatie. Het is een commando naar jouw domotica toe om zelf de pomp aan te zetten (verzoek vanuit de panasonic).
Okay. Je leest dus alleen de commando's van je pomp. Daar is helemaal niks mee te doen dus.
:)
Het begint te dagen...

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 03-04-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
edterbak schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:33:
[...]

Okay. Je leest dus alleen de commando's van je pomp. Daar is helemaal niks mee te doen dus.
:)
Het begint te dagen...
Klopt. En je kan natuurlijk een aantal zaken instellen wat de echte PCB ook verteld naar de panasonic (zoals demand control, zone temperatuur, pool temperatuur etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
thehog schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:36:
[...]

Klopt. En je kan natuurlijk een aantal zaken instellen wat de echte PCB ook verteld naar de panasonic (zoals demand control, zone temperatuur, pool temperatuur etc).
Demand control? Die zie ik niet in de lijst. Welk topic is dat en wat doet die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
https://github.com/IgorYb.../blob/main/OptionalPCB.md
SetDemandControl

Da's gewoon die optie die op de optionele print zit die op basis van een 0-10V input signaal de compressor beperkt in vermogen. Zie panasonic manual. Met SetDemandControl kan je dus die 0-10v signaal nabootsen en daarmee zelf die demand control signaal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:08
Afgelopen zaterdag Heishamon en MDC07J3E5 besteld. De Heishamon is binnen *O* , de warmtepomp wordt helaas pas ergens in 't najaar :N ...

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 05-04-2022 21:24 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:41

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou en? @thehog zegt altijd dat je het met de Heisamon de boel op afstand kan besturen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thehog
martijn v o schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:53:
Nou en? @thehog zegt altijd dat je het met de Heisamon de boel op afstand kan besturen.
Ik zal eens overleggen met panasonic of ze alvast heishamon kunnen inbouwen en voorzien van een accu zodat je hem al vanaf de boot uit japan kan bedienen :D
Shit, ik heb een mogelijkheid voor een 1 april grap gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:53
thehog schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:43:
https://github.com/IgorYb.../blob/main/OptionalPCB.md
SetDemandControl

Da's gewoon die optie die op de optionele print zit die op basis van een 0-10V input signaal de compressor beperkt in vermogen. Zie panasonic manual. Met SetDemandControl kan je dus die 0-10v signaal nabootsen en daarmee zelf die demand control signaal geven.
Begrijp ik je goed dat je met demand control de compressor freq kunt regelen? En dus dat ie niet meer kijkt naar het Ta setpoint? of sla ik nu echt helemaal de plank mis...

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:51
Mijn WP traject begint vorm te krijgen en wil graag Heishamon installeren voor het uitlezen in HA en mogelijk later aansturen.

Je kunt 3 temp sensoren aansluiten, maar is er ook ergens een eenvoudige handleiding waar/hoe ik die dan in de WP monteer? Dat stukje heb ik nog niet gevonden, of kijk ik er overheen? Is er een install manual van de Heishamon in al zijn glorie?

Plus een bestellijstje? Ik heb de Heishamon, de kabel, en de kwh meters, maar ik moet nog temp sensoren hebben en dan is 't lijstje compleet volgens mij.

Kom ik dan bijv. op zoiets uit? https://www.domotica-shop...ly-1-of-shelly-1pm-1.html

[ Voor 28% gewijzigd door I-King op 06-04-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
  • Laatst online: 13:53
I-King schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:45:
Mijn WP traject begint vorm te krijgen en wil graag Heishamon installeren voor het uitlezen in HA en mogelijk later aansturen.

Je kunt 3 temp sensoren aansluiten, maar is er ook ergens een eenvoudige handleiding waar/hoe ik die dan in de WP monteer? Dat stukje heb ik nog niet gevonden, of kijk ik er overheen? Is er een install manual van de Heishamon in al zijn glorie?

Plus een bestellijstje? Ik heb de Heishamon, de kabel, en de kwh meters, maar ik moet nog temp sensoren hebben en dan is 't lijstje compleet volgens mij.

Kom ik dan bijv. op zoiets uit? https://www.domotica-shop...ly-1-of-shelly-1pm-1.html
ik heb ze tussen de isolatie kunnen schuiven van de leidingen in de WP zelf plus een 3e die de buitentemp meet. Het is vrij eenvoudig te doen, de leidingen zijn vrij duidelijk.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:36
javaboon schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:33:
[...]

Begrijp ik je goed dat je met demand control de compressor freq kunt regelen? En dus dat ie niet meer kijkt naar het Ta setpoint? of sla ik nu echt helemaal de plank mis...
Het is heel simpel. Demand control heeft werkelijk waar voor niemand nut getoond tot nu toe. Compressor freq. kan je enigszins sturen via stooklijn correctie en sturen op minimaal vermogen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo

Je kunt 3 temp sensoren aansluiten
Er is geen limiet want de DS18B20 gebruikt 1-wire. Je kunt wel max. 2 kWh meters aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:53:
[...]

Het is heel simpel. Demand control heeft werkelijk waar voor niemand nut getoond tot nu toe. Compressor freq. kan je enigszins sturen via stooklijn correctie en sturen op minimaal vermogen.
Demand Control, het zelf regelen van de compressor freq, zou mij helpen om de pieken meer te onderdrukken?
Ons huis is blijkbaar redelijk goed geisoleerd waardoor de termostaat meerdere keren per dag ingrijpt, met als gevolg dat na afkoeling de WP weer start met een hoge frequentie.

Nu gaat hij bij een start telkens eerst naar ca 50Hz om een paar minuten later te dalen naar 20Hz.
En dan heb ik al Quiet mode op 2 of 3.

Ik zou dan dus met demand control kunnen zorgen dat die start-pieken niet meer ontstaan?

(hier kan de Ta niet lager want dan stopt hij gewoon onverwachts, al heel veel naar gezocht en niemand loste het op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:04:
[...]

Demand Control, het zelf regelen van de compressor freq, zou mij helpen om de pieken meer te onderdrukken?
Je kant het altijd proberen, maar ik denk niet dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:08:
[...]

Je kant het altijd proberen, maar ik denk niet dat het gaat werken.
Jij zei dat het nog nooit voor iemand nut heeft getoond.
Zijn er dan wel mensen die er iets mee hebben gedaan/geprobeerd? Of heeft het nog nooit nut getoond omdat niemand wist wat ze ermee zouden kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:10:
[...]

Jij zei dat het nog nooit voor iemand nut heeft getoond.
Zijn er dan wel mensen die er iets mee hebben gedaan/geprobeerd? Of heeft het nog nooit nut getoond omdat niemand wist wat ze ermee zouden kunnen doen?
Ja zover ik weet is het vaker geprobeerd. Het zou makkelijk te simuleren moeten zijn via de HeishaMon. Het is hier ook alweer meer dan een jaar geleden dat ik er naar gekeken heb. Enige wat ik onthouden heb is dat Command Control niet werkt voor wat we ervan verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:12:
[...]

Ja zover ik weet is het vaker geprobeerd. Het zou makkelijk te simuleren moeten zijn via de HeishaMon. Het is hier ook alweer meer dan een jaar geleden dat ik er naar gekeken heb. Enige wat ik onthouden heb is dat Command Control niet werkt voor wat we ervan verwachten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta9cXkigDHfc3dSKACxtjFzkW3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pfww6CXvnbAmuAfLqYFQvwbQ.png?f=fotoalbum_large
Lees ik het goed dat ik dan dus in heishamon de option pcb emulation aanzet en dan met topic SetDemandControl een waarde doorgeef tussen de 43 en 234?
Wat dan overeenkomt met een percentage van 5 tot 100% van iets? Zoveel procent van wat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding]
Lees ik het goed dat ik dan dus in heishamon de option pcb emulation aanzet en dan met topic SetDemandControl een waarde doorgeef tussen de 43 en 234?
Wat dan overeenkomt met een percentage van 5 tot 100% van iets? Zoveel procent van wat dan?
Goeie vragen allemaal ;) Maar inderdaad. Zo bedien je Demand Control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:18:
[...]

Goeie vragen allemaal ;) Maar inderdaad. Zo bedien je Demand Control.
Oke, maar is het dan 5-100% van wat de WP aankan?
Hoeveel Hz is dan 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:22:
[...]

Hoeveel Hz is dan 100%?
Dat is nooit zo goed uitgedokterd. En de vraag is of een percentage zich wel zo verhoudt tot Hz. Je stuurt het aantal ampère dat de compressor krijgt. Ook is onduidelijk of de verhouding ampère / Hz bij iedereen hetzelfde is en niet afhankelijk van externe factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:24:
[...]

Dat is nooit zo goed uitgedokterd. En de vraag is of een percentage zich wel zo verhoudt tot Hz. Je stuurt het aantal ampère dat de compressor krijgt. Ook is onduidelijk of de verhouding ampère / Hz bij iedereen hetzelfde is en niet afhankelijk van externe factoren.
OKe, dat wordt dan dus een kwestie van een waarde sturen en via heishamon weer kijken hoe hard hij dan gaat.
Maar dan nog 1 vraag, als ik eenmaal bv 138 (ca 50%) heb gestuurd en ik wil weer terug naar de modus waarin de WP het weer zelf gewoon regelt zoals nu, wat moet ik dan doen? Want ik vind het prima om eens te testen maar als het niet bevalt wil ik er ook weer mee kunnen stoppen. Net als met een proefabonnement, beginnen is soms makkelijker dan er weer van af komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:27:
[...]

OKe, dat wordt dan dus een kwestie van een waarde sturen en via heishamon weer kijken hoe hard hij dan gaat.
Maar dan nog 1 vraag, als ik eenmaal bv 138 (ca 50%) heb gestuurd en ik wil weer terug naar de modus waarin de WP het weer zelf gewoon regelt zoals nu, wat moet ik dan doen? Want ik vind het prima om eens te testen maar als het niet bevalt wil ik er ook weer mee kunnen stoppen. Net als met een proefabonnement, beginnen is soms makkelijker dan er weer van af komen. ;)
Volgens mij moet je dan de PCB simulatie uitzetten en even de WP uit en aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:28:
[...]

Volgens mij moet je dan de PCB simulatie uitzetten en even de WP uit en aan zetten.
Ah zo... Niet een klusje voor op een frisse dag dus. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

Hoeveel Hz is dan 100%?
Het gaat niet om beperken van de frequentie maar van de stroomvraag van de buitenuinit. Top67 compressor_current wordt dus dan beperkt.
Waarbij 5% niet betekend 5% van de max current helaas. Er is een ondergrens en die is redelijk hoog. Een warmtepomp die stabiel draait kan je niet met 5% nog lager krijgen. Je haalt echt de piek van de ampere er af. En dat is wat het hoort te doen, namelijk op verzoek van je netbeheerder het stroomverbruik beperken.

Maar stroomverbruik en frequentie hebben natuurlijk wel relatie met elkaar dus het heeft wel iets invloed.

De beste beperking voor waar jij last van hebt is zoals @CurlyMo al aangeeft gewoon Tset zelf moduleren en een slow start script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog

Je kunt wel meer sensoren aansluiten. Hoe beter de kwaliteit van je 'sensor draad netwerk' hoe meer je aan kan sluiten. Zelf heb ik er 13 op zitten. En inderdaad, je verwijst naar een DS18b20 sensor en die zou je daar kunnen krijgen. Op aliexpress of amazon koop je overigens zo een setje van 10 stuks voor een lagere per stuk prijs.

Een aansluit manuel is er niet maar als je gewoon de tekst op tindie leest en het plaatje er bij pakt kan het niet mis gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@thehog moet er nog een weerstandje tussen of zijn die ingebakken in dergelijke sensoren of de heishamon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
I-King schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:01:
@thehog moet er nog een weerstandje tussen of zijn die ingebakken in dergelijke sensoren of de heishamon?
Die zit er al op ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
Zojuist ook een Heisamon besteld, ondanks dat de J serie T-Cap pas eind mei komt :'(

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:25
[...]

Hoeveel Hz is dan 100%?
Ik ben er net ook weer even mee aan het testen geslagen.
Ook hier was de demand control functie al redelijk afgeschreven omdat de 5% demand niet in de buurt van 5% komt. Veel lager dan de ~37Hz gaat de pana niet.
Maar, naar aanleiding van de discussie hier heb ik een daadwerkelijk nuttig gebruiksscenario uitgedacht voor hier; tapwater verwarmen. Normaliter doet de panasonic dat, binnen mitsen en maren, al ruim onder zn maximum vermogen omdat beduidend efficiënter is, zeker wanneer er niet zo'n grote spiraal in je buffervat zit.

Nu staat mijn buffervat nogal ver uit de buurt van de warmtepomp dus weet de pana toch al niet hoe warm de buffer is en verhoogde ik gewoon de aanvoertemperatuur met kleine stapjes om dit te simuleren via Domoticz. Dit, zo merk ik nu, kan ook perfect via demand control. SetDemandControl=43 levert hier nu ~37Hz.
Zo krijg ik een veel stabieler draaiende panasonic dan telkens de aanvoertemperatuur verhogen :)
Nu heb ik nog geen idee hoe demand control zich gaat gedragen bij lagere temperaturen maar dat zien we dan wel weer.

Ter info, met demand control op 234 schiet t verbruik naar 3kW, met 43 blijft dit rond de 1,5kW. (9kW J serie)

Toch nut gevonden voor de functie O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
-Niels- schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:41:
[...]
Ik ben er net ook weer even mee aan het testen geslagen.

...

SetDemandControl=43 levert hier nu ~37Hz.

...

Toch nut gevonden voor de functie O+
Oh wauw!
Hier is onze 7kW eigenlijk overgedimensioneerd en volgens komt die met verwarmen en SWW prima het hele jaar wel door met max 37Hz. Ik erger me aan de hoge pieken bij starten (wat hij vaak doet vanwege zijn hoge minimum vermogen wat hier niet altijd past) en de hoge freq bij SWW.
Met gewoon "vast ingesteld" setdemandcontrol=43 zou ik daar dus af zijn?
(dan voor de veiligheid wel een slider in Home Assistant maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:25
sjimmie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:12:
[...]
Met gewoon "vast ingesteld" setdemandcontrol=43 zou ik daar dus af zijn?
Nouja, soort van. Net weer een nieuwe SWW run gedaan met demand control vanaf t begin aan. Ik merk dat t vermogen gelimiteerd wordt tot zo'n 1500 a 1600W elektrisch. Als de compressor weinig weerstand heeft omdat t temperatuurverschil klein is komt deze nog tot bijna 60Hz. Dan loopt de pana eerder tegen de softwarematige limiet van 9kW thermisch aan dan dat het vermogen al beperkt wordt. (onderin de buffer was t nog geen 20 graden dus erg hoog rendement met een buitentemperatuur van 15 graden)

Pas als de COP onder de 5 komt zie ik demand control echt wat doen. Oftewel, afhankelijk van de situatie werkt demand control redelijk of totaal niet.

Ik verwacht dat t in de winter wat eerder effect zal hebben omdat de compressor dan harder moet werken (en meer weerstand heeft bij dezelfde frequentie)

Voor nu ga ik er voor SWW runs zeker gebruik van maken en dan zie ik volgende winter wel hoe het met verwarming gaat.

@thehog is het ook ergens uit te lezen wat de huidige demand setting is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
-Niels- schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:42:
[...]

@thehog is het ook ergens uit te lezen wat de huidige demand setting is?
Nee. Dat moet jezelf dus bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
dirkdeman schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:54:
[...]

Klopt, je moet de sensoren nog handmatig toevoegen aan je configuration.yaml. Ik heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
sensor:
 #Heishamon / Panasonic warmtepomp
  - platform: mqtt
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Heatpump_State
    name: "Heatpump state"
    value_template: >
      {% if value|float == 0 %}
        Uit
      {% elif value|float == 1 %}
        In bedrijf
      {% elif value|float == 2 %}
        Aan
      {% else %}
        Onbekend
      {% endif %}
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Pump_Flow
    name: "Pump flow"
    unit_of_measurement: 'l/min'
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Operating_Mode_State
    name: "Operating mode state"
        Verwarmen
        Koelen
      {% elif value|float == 2 %}
        Auto
      {% elif value|float == 3 %}
        Alleen SWW
      {% elif value|float == 4 %}
        Verw+SWW
      {% elif value|float == 5 %}
        Koelen+SWW
      {% elif value|float == 6 %}
        Auto+SWW
      {% else %}
        Onbekend
      {% endif %}
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Main_Inlet_Temp
    name: "Main inlet temp"
    unit_of_measurement: '°C'
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Main_Outlet_Temp
    name: "Main outlet temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Main_Target_Temp
    name: "Main target temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Target_Temp
    name: "DHW target temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Compressor_Freq
    name: "Compressor freq"
    unit_of_measurement: 'Hz'
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Target_Temp
    name: "DHW target temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Temp
    name: "DHW temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Heat_Energy_Production
    name: "Heat energy production"
    unit_of_measurement: 'W'
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Heat_Energy_Consumption
    name: "Heat energy consumption"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/ThreeWay_Valve_State
    name: "Threeway valve state"
        Kamer
        SWW
      {% else %}
        Onbekend
      {% endif %}
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Outside_Pipe_Temp
    name: "Outside pipe temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Heat_Delta
    name: "DHW heat delta"
    unit_of_measurement: 'K'
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Heat_Delta
    name: "Heat delta"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Cool_Delta
    name: "Cool delta"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Holiday_Shift_Temp
    name: "DHW holiday shift delta"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Defrosting_State
    name: "Defrost state"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Heat_Request_Temp
    name: "Z1 heat request temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Cool_Request_Temp
    name: "Z1 cool request temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp
    name: "Z1 heat curve target high temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp
    name: "Z1 heat curve target low temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp
    name: "Z1 heat curve outside high temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp
    name: "Z1 heat curve outside low temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Room_Thermostat_Temp
    name: "Room thermostat temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Heat_Request_Temp
    name: "Z2 heat request temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Cool_Request_Temp
    name: "Z2 cool request temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Water_Temp
    name: "Z1 water temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Water_Temp
    name: "Z2 water temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Water_Temp
    name: "Z2 water temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Cool_Energy_Production
    name: "Cool energy production"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Cool_Energy_Consumption
    name: "Cool energy consumption"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Energy_Production
    name: "DHW energy production"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Energy_Consumption
    name: "DHW energy consumption"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Water_Target_Temp
    name: "Z1 water target temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Water_Target_Temp
    name: "Z2 water target temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Inside_Pipe_Temp
    name: "Inside pipe temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Heater_State
    name: "DHW heater state"

state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Internal_Heater_State
    name: "Internal heater state"

state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Sterilization_State
    name: "Sterilization state"

state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Sterilization_Temp
    name: "Sterilization temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp
    name: "Z1 cool curve target high temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp
    name: "Z1 cool curve target low temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp
    name: "Z1 cool curve outside high temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp
    name: "Z1 cool curve outside low temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Heating_Mode
    name: "Heating mode"
        Curve
        Direct
      {% else %}
        Onbekend
      {% endif %}
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Cooling_Mode
    name: "Cooling mode"
        Curve
        Direct
      {% else %}
        Onbekend
      {% endif %}
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp
    name: "Z2 heat curve target high temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp
    name: "Z2 heat curve target low temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp
    name: "Z2 heat curve outside high temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp
    name: "Z1 heat curve outside low temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp
    name: "Z2 cool curve target high temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp
    name: "Z2 cool curve target low temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp
    name: "Z2 cool curve outside high temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp
    name: "Z2 cool curve outside low temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Force_DHW_State
    name: "Force DHW state"
    state_topic: panasonic_heat_pump/s0/Watt/1
    name: "S0 Heatpump Watt"
    state_topic: panasonic_heat_pump/s0/Watt/2
    name: "S0 Backup heater Watt"
    state_topic: panasonic_heat_pump/s0/Watthour/1
    name: "S0 Heatpump Watthour"
    unit_of_measurement: 'Wh'
    state_topic: panasonic_heat_pump/s0/Watthour/2
    name: "S0 Backup heater Watthour"
    state_topic: panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1
    name: "S0 Heatpump Watthour ttl"
    state_topic: panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2
    name: "S0 Backup heater Watthour ttl"
    state_topic: homeassistant/thermostat/state
    name: "Thermostat state"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Operations_Hours
    name: "Operations hours"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Operations_Counter
    name: "Operations counter"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Internal_Heater_State
    name: "Internal heater state"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/External_Heater_State
    name: "External heater state"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Force_Heater_State
    name: "Force heater state"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Quiet_Mode_Schedule
    name: "Quiet mode schedule"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Error
    name: "Heatpump error"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Room_Heater_State
    name: "Room heater state"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Heating_On_Outdoor_Temp
    name: "Heating on outdoor temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Heating_Off_Outdoor_Temp
    name: "Heating off outdoor temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Heat_to_Cool_Temp
    name: "Heat to cool temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Cool_to_Heat_Temp
    name: "Cool to heat temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Room_Heater_Operations_Hours
    name: "Room heater operations hours"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Holiday_Shift_Temp
    name: "DHW holiday shift temp"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Sterilization_Max_Time
    name: "Sterilization max. time"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/DHW_Heater_Operations_Hours
    name: "DHW heater operations hours"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Fan1_Motor_Speed
    name: "Fan1 motor speed"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Pump_Speed
    name: "Pump speed"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Pump_Duty
    name: "Pump duty"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Max_Pump_Duty
    name: "Max pump duty"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Compressor_Current
    name: "Compressor current"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Quiet_Mode_Level
    name: "Quiet mode level"
    state_topic: panasonic_heat_pump/sdc/Holiday_Mode_State
    name: "Holiday mode state"

Mogelijk zijn bij jou de topic benamingen anders (kan je instellen in Heishamon). Een handig hulpmiddel is het programmaatje 'MQTT Explorer'.
Ik heb ze van jou overgenomen, waarvoor dank! Ik krijg de waardes netjes binnen. Ik wil echter ze ook aan 't Energy Dashboard toevoegen, maar ik krijg ze daar niet zichtbaar. Is jou dat gelukt?

Ik gebruik daar nu dit voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    state_class: total
    device_class: energy

Edit: Ondanks dat op sommige plekken Wh wel als ondersteunde maat staat voor het Energy Dashboard is 't dat blijkbaar toch niet. Gevonden hoe om te zetten naar kWh. Komt helemaal in orde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
En aanvullend, ik heb de WP herstart, ik zie geen nummers in de Heishamon interface geupdate, ik krijg via MQTT wél S1 en 1Wire door, maar de rest dus niet. Dat deed het daarstraks wel. Een herstart van de Heishamon lost het niet op.

Ik zie in de interface: Correct received data: 0.00%

Edit: Zoals beneden aangegeven, gereset en werkt voor nu.

[ Voor 9% gewijzigd door I-King op 18-04-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
lbr71 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:47:
Bij mij hetzelfde probleem (Correct recieved data werd steeds lager (70% na een week ofzo)) na het aansluiten van de Emat kWh meter. Heb de meter nu ook extra geaard en probleem lijkt nu verholpen. (Na een aantal uur 99,77% en stijgend)
Deze gevonden. Draadje getrokken van de GND naar de aarde, maar dat maakt geen verschil?

Edit:
De boel volledig gereset, en nu werkt het. 1 voor 1 zaken ge-enabled, zoals wifi, 1wire en daarna s0. Geen idee en hoop dat 't zo blijft werken.

Edit:
En nu gaat 't apparaat verwarmen en de cijfertjes blijven gelijk. Er stond in de interface dus nog wel dat 100% van de berichten ontvangen werden, maar na een herstart werd niks meer uitgelezen. Morgen de s0 maar weer eens loshalen en kijken of 't dan wel blijft draaien.

[ Voor 34% gewijzigd door I-King op 18-04-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@thehog ik zie een vermelding over EEPROM, dus dat je niet te vaak de settings moet wijzigen. Nu had ik met behulp van HA ingesteld dat adh van de tado binnenthermostaat er een heatshift aanpassing gedaan wordt. Ik had deze wel beperkt tot 1x per uur maximaal een wijziging. Maar is dat dan wel aan te raden?

Of is de Heishamon in te zetten als een simulatie van de thermostaat, zodat je geen daadwerkelijke setting wijziging hoeft te doen, maar je via de Heishamon een extra temp signaal meestuurt? Of zal de toekomstige OpenTherm integratie óók gewoon wijzigingen in de EEPROM doen en moet ik me er vooral niet zo druk over maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
De meningen verschillen hierover. Maar ik denk dat de levenstijd van je warmtepomp korter is dan de EEPROM er in ook al zou je die elke 5 minuten aanpassen. Alleen valt dat nergens te checken.

De opentherm aanpassing zal zich voornamelijk richten op mqtt integratie. Hierdoor kan je via mqtt de opentherm thermostaat settings uitlezen en via mqtt zaken op de thermostaat aanzetten. Ook kan dit dan intern in de heishamon gekoppelt worden aan elkaar. Het is dus dan afhankelijk van hoe jij dit waardes interpreert of dit dan tot gevolgen heeft dat er een setting gedaan wordt op de warmtepomp.

Stel iemand zet de setpoint in de thermostaat hoger, dan moet dit uiteindelijk effect hebben dat de warmtepomp harder draait. Daar zijn meerdere keuzes voor die jij zelf bepaald afhankelijk van je domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Check. Je gebruikt daar dan natuurlijk geen (gesimuleerde) CN2 of CN4 poort voor als 'gesimuleerde' thermostaat of aan/uit regeling. Die zou dat mogelijk kunnen omzeilen, maar dat werkt natuurlijk niet via de Heishamon. Ik was meer in die hoek aan 't denken.

Maar dan hoef ik me er niet zo druk over te maken en kan ik iig 1/2 keer per uur wel schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Nu de WP niet meer dagelijks nodig is (behalve dan voor SWW) wilde ik toch eens met de SetDemandControl aan de gang. In HomeAssistant had ik een slider van 44-233 toegevoegd met een mqtt publish naar het SetDemandControl topic, maar ik kon nergens zien of het werkte. Dus heb ik het via de url http://[heishaIP]/command?SetDemandControl=44 gedaan en die zegt dan:
set optional pcb 'set_demand_control' to 2c
Toch ziet een SWW run er nog precies net zo uit als gisteren, er is geen verlaging van de piek zichtbaar. :'(
Niet qua Hz en niet qua stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Ik heb al een bericht gestuurd via tindie. Mijn probleem/vraag is dat ik alleen kan betalen met ideal en of bankoverschijving. Beide zijn niet mogelijk via tindie. Ik krijg binnenkort 2 panasonic warmtepompen en wil graag daarvoor 2 heishamon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Anno007 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:43:
Ik heb al een bericht gestuurd via tindie. Mijn probleem/vraag is dat ik alleen kan betalen met ideal en of bankoverschijving. Beide zijn niet mogelijk via tindie. Ik krijg binnenkort 2 panasonic warmtepompen en wil graag daarvoor 2 heishamon hebben.
Ik beantwoord je wel op tindie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:23
Onlangs is de aquarea smartcloud service geupdatet waardoor de nodered flow die ik had i.c.m. de CZ-TAW1 niet meer werkte. Tijd om voor een stabielere oplossing te kiezen i.c.m. de Heishamon.

Goed geholpen door @thehog nadat het eerste pakketje niet helemaal goed leek aan te komen kreeg ik direct een tweede opgestuurd. Fijne communicatie ook.

Heb nog wel een concrete vraag m.b.t. de inrichting. Ik heb hier een SWW WP boiler staan. Die opereert in principe op zichzelf maar ik wil de pana gebruiken als extra bijverwarming om hem sneller en efficienter op temperatuur te krijgen. Heb deze ook al aangesloten en kan d.m.v. een aanstuurbare klep (stuur ik zelf aan) het water door de vloerverwarming of door het spiraal van de boiler laten lopen. Helaas kan ik de temp sensor van de boiler niet op de pana aansluiten dus moet ik op een andere manier zorgen dat hij in DHW modus komt.

Nu zie ik dat de standaard DHW sensor op -78 graden staat. Dus is mijn idee om zodra ik mijn SWW wil verwarmen met SET9 hem op DHW only te zetten. Ik denk dat hij dan gelijk gaat draaien? En dan als de temperatuur bereikt is hem weer op Heat Only zetten. Zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 23:48
Niltag schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:08:
Onlangs is de aquarea smartcloud service geupdatet waardoor de nodered flow die ik had i.c.m. de CZ-TAW1 niet meer werkte. Tijd om voor een stabielere oplossing te kiezen i.c.m. de Heishamon.

Goed geholpen door @thehog nadat het eerste pakketje niet helemaal goed leek aan te komen kreeg ik direct een tweede opgestuurd. Fijne communicatie ook.

Heb nog wel een concrete vraag m.b.t. de inrichting. Ik heb hier een SWW WP boiler staan. Die opereert in principe op zichzelf maar ik wil de pana gebruiken als extra bijverwarming om hem sneller en efficienter op temperatuur te krijgen. Heb deze ook al aangesloten en kan d.m.v. een aanstuurbare klep (stuur ik zelf aan) het water door de vloerverwarming of door het spiraal van de boiler laten lopen. Helaas kan ik de temp sensor van de boiler niet op de pana aansluiten dus moet ik op een andere manier zorgen dat hij in DHW modus komt.

Nu zie ik dat de standaard DHW sensor op -78 graden staat. Dus is mijn idee om zodra ik mijn SWW wil verwarmen met SET9 hem op DHW only te zetten. Ik denk dat hij dan gelijk gaat draaien? En dan als de temperatuur bereikt is hem weer op Heat Only zetten. Zou dat werken?
Als het goed is, heb je ook een afstandsbediening aan de pana zitten. Als je daarmee de pana kunt laten denken dat hij een sww tank heeft en geen kapotte tank sensor, dan zou het ook met de heishamon moeten lukken. Ik denk het niet. Als de wp boiler een verwarmingsspiraal heeft, heeft hij toch ook een dompelbuis voor een tanksensor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Voor diegene die home assistant + heishamon.yaml gebruiken. HA heeft hun sensor / switch format aangepast.
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/
https://www.home-assistant.io/integrations/switch.mqtt/

Ik heb een geupdate versie gemaakt. Hier heb ik een issue voor aangemaakt in de github van heishamon.

https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/250

Dit is de file.
zie github voor de laatste versie!

Ik kon niet rechtstreeks yaml uploaden, dus heb er even .txt achter gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 23-06-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik heb een WH-MDC05F3E5, begrijp ik het goed dat ik bij deze versie geen gebruik van de Heishamon kan gebruiken? Of kan dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Industryofcool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:01:
Ik heb een WH-MDC05F3E5, begrijp ik het goed dat ik bij deze versie geen gebruik van de Heishamon kan gebruiken? Of kan dat ook?
Nee, werkt alleen met de H en J series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Jesse- schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Nee, werkt alleen met de H en J series.
Dat is jammer :-( Zijn er ook andere manieren waarmee ik mijn F serie via iets als bijvoorbeeld Home Assistant zou kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Industryofcool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Dat is jammer :-( Zijn er ook andere manieren waarmee ik mijn F serie via iets als bijvoorbeeld Home Assistant zou kunnen aansturen?
Voor zover mij bekend niet, maar ik heb geen F-serie dus ook geen reden om er naar te zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Ik begrijp dat er nog niet succesvol is gewerkt met de airco units van Panasonic? Ik heb de eerdere berichten gelezen en linkjes gevolgd.

Doel is vooral om net iets meer te kunnen controleren, zoals de stille modus aanzetten, en buitentemp ophalen, dat soort dingen.

Alternatief is denk ik een doosje van Intesis om dit te koppelen, maar daar kun je niet alles mee. Alleen universele zaken als temperatuur en modus instellen geloof ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 22:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Industryofcool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Wat sowieso een optie is, is AAN/UIT-regeling via de thermostaatingang. Een (draadloos) relais aansluiten op het CN4-contact en die bedienen vanuit HA geeft je de mogelijkheid het in ieder geval op te nemen in je automatisering.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
!null schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:52:
Ik begrijp dat er nog niet succesvol is gewerkt met de airco units van Panasonic? Ik heb de eerdere berichten gelezen en linkjes gevolgd.

Doel is vooral om net iets meer te kunnen controleren, zoals de stille modus aanzetten, en buitentemp ophalen, dat soort dingen.

Alternatief is denk ik een doosje van Intesis om dit te koppelen, maar daar kun je niet alles mee. Alleen universele zaken als temperatuur en modus instellen geloof ik.
Check https://www.espthings.io/...phome-and-home-assistant/

Werkt hier prachtig sinds 3 dagen. Optie 5 is plug and ongeveer play. Zeker als je Home assistant en esphome al kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 16:49
rbrt schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:44:
Zojuist ook een Heisamon besteld, ondanks dat de J serie T-Cap pas eind mei komt :'(
Is het de split T-CAP of monobloc 3 phase dat pas eind mei komt? Ik zou graag een split T-cap maar liever een generation J met R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
oli2000 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:10:
[...]

Is het de split T-CAP of monobloc 3 phase dat pas eind mei komt? Ik zou graag een split T-cap maar liever een generation J met R32.
Het was de mono J serie R32, heb hem 7 juni uiteindelijk ontvangen, 7 maanden wachttijd.

Komt ook omdat productie van J-serie 3 fase erg vertraagd was in mijn geval, de eerste J serie 3fase monoblokken zijn pas in februari naar Nederland gekomen meen ik

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
rbrt schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Het was de mono J serie R32, heb hem 7 juni uiteindelijk ontvangen, 7 maanden wachttijd.

Komt ook omdat productie van J-serie 3 fase erg vertraagd was in mijn geval, de eerste J serie 3fase monoblokken zijn pas in februari naar Nederland gekomen meen ik
Pfff, belooft niet veel goeds, ik heb die van mij (WH-MDC07J3E5) op 1 April besteld, hoop 'm nog voor 't stookseizoen aan te kunnen sluiten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
blb4 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Pfff, belooft niet veel goeds, ik heb die van mij (WH-MDC07J3E5) op 1 April besteld, hoop 'm nog voor 't stookseizoen aan te kunnen sluiten.
Volgens de webwinkel waar ik bestelde gold de vertraging vooral voor de 3 fase modellen, een non-T-cap 1fase zou beter moeten zijn..

Dat gezegd hebbende las ik ook dat vrachtschepen op lagere snelheid varen ivm brandstof prijzen dus ik zou de CV ketel nog even laten hangen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb m'n kwh meters net aangesloten, deze werken ook gewoon op het display op de meter zelf en ik zie de pulsen voorbij komen.

Met een telefoondraadje heb ik ze aangesloten op de Heishamon, maar kreeg voor beide dezelfde waarden, welke veel te laag zijn, bijv 7 watt.

Daarna heb ik een normaal elektricteitssnoer gebruikt, toen kreeg ik extreem hoge waarden, bijv. 60.000 watt. Als ik de aarde dan weer los maak, krijg ik 13 en 14 watt op beide meters...

Het aansluiten is wel erg simpel dus kan bijna niet fout gaan... Daarnaast heeft het verwarmingselement niet gewerkt, dus die moet gewoon 0 aangeven, zoals op de meter zelf.

Kan dit met de GPIO instelling te maken hebben, die staat standaard op 12 en 14? Geen idee wat dat is...

Meters zijn 1000 imp/kwh en dat staat ook in Heishamon zo.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
De volgorde + en - kan bij sommige kwh meters wel uitmaken. Draai dat eens om.
GPIO 12 en 14 kan je laten staan als je het normale heishamon bordje hebt. Alleen voor zelfbouwers van bordjes zou dat anders kunnen zijn.

Je kan ook eens of deze v3.0 test build proberen. Daar zit wat verbeteringen in ook voor de pulse meting. https://github.com/IgorYb...13424/artifacts/244882468

Er zijn helaas ook kWh meters die niet een sterke pulse geven en hierdoor niet compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@thehog Draadjes omdraaien helpt ja ;) Lekker suf...

Het gaat net regenen, dus morgen verder rommelen/testen als het droog is.

Voor de volledigheid, ik heb deze kwh meters besteld:
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

De meters van Elektramat uit de TS zijn pas in augustus weer leverbaar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 17-09 16:28
hebben er meer mensen problemen gehad na een upgrade van node red naar 2.2.2?
Na de upgrade komen de Panasonic waarden niet meer door naar domoticz
Als ik node red weer downgrade : sudo npm install -g --unsafe-perm node-red@1.3.4
dan werkt alles weer naar behoren.

Iemand een idee welke richting ik moet zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
@.Jeroen
Ik antwoord even hier op je vraag via mijn tindie shop zodat de rest ook kan meelezen en begrijpen hoe het werkt.
Hi TheHog,

I just bought a 16KW J series to heat my house + small extra building. On your page it says it can act as PCB for multi zone heating. Do you have some more info how to set this up?

My intended setup: .Jeroen in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Heishamon kan de 'Optional PCB' emuleren. Normaal gesproken bij een 2 zone setup of andere redenen heb je een optional pcb nodig voor het aansturen van de zone motoren en kleppen en meten van de tempertuur van het water naar die zones. Met zo'n optional pcb kan dan de panasonic volledig de 2 zones appart bedienen. Je kan dit natuurlijk ook helemaal buiten de panasonic doen en dan met eigen logica in een ander systeem en de panasonic puur alleen warmte laten leveren (bijv. in een buffer).
Maar kies je er voor om de logica van de panasonic te gebruiken maar de optional PCB niet hebt, dan kan heishamon hem emuleren. Dat betekend dat hij dan ook de optional pcb informatie kan verwerken, maar meer ook niet. Je krijgt er extra leeswaardes maar ook opdrachten bij vanuit MQTT. Bijv. de leeswaardes of een zone motor moet draaien of of de klep van de zone open moet. Deze waardes gebruik je dan zelf om daadwerkelijk (via een zelf bedienbare relais) zo'n motor te starten. En de zone temperatuurwaardes leveren je zelf via MQTT aan heishamon zodat ook die informatie beschikbaar is voor de panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 08:49
Thanks, duidelijk verhaal. Ik heb 2 thermostaten die beiden een klep aansturen. Dan lijkt me de verdere logica zoals hierboven beschreven niet nodig en vult de Panasonic alleen het Buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
.Jeroen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:40:
Thanks, duidelijk verhaal. Ik heb 2 thermostaten die beiden een klep aansturen. Dan lijkt me de verdere logica zoals hierboven beschreven niet nodig en vult de Panasonic alleen het Buffervat.
Klopt.
Vergeet niet dat je volgens panasonic handleiding voor een buffervat ook de optional pcb nodig hebt (buffervat sensor). Maar dat mag je negeren. Gewoon de buffervat beschouwen als een grote radiator (groot water systeem) die op temperatuur moet blijven en dus gewoon sturen op Ta/Tr (de meest simpele panasonic configuratie). Je zal alleen iets moeten bouwen dat de panasonic uitschakeld zodra er nergens warmtevraag is want anders blijft hij de buffer warm houden. Dat kan je doen met heishamon commando's bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:37
Dewim1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:07:
hebben er meer mensen problemen gehad na een upgrade van node red naar 2.2.2?
Na de upgrade komen de Panasonic waarden niet meer door naar domoticz
Als ik node red weer downgrade : sudo npm install -g --unsafe-perm node-red@1.3.4
dan werkt alles weer naar behoren.

Iemand een idee welke richting ik moet zoeken?
Toevallig heb ik gisteren Node-RED opnieuw moeten installeren en alle flows werken behalve die van Heishamon. De S0 en 1wire flow werken wel.

Ik ga jouw downgrade later vandaag nog even proberen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 17-09 16:28
BazemanKM schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:26:
[...]

Toevallig heb ik gisteren Node-RED opnieuw moeten installeren en alle flows werken behalve die van Heishamon. De S0 en 1wire flow werken wel.

Ik ga jouw downgrade later vandaag nog even proberen.
ja hier dus het zelfde S0 en 1 wire werken gewoon. 8)7
Zal vast logische verklaring voor zijn maar ik zie hem zo niet...

[ Voor 8% gewijzigd door Dewim1 op 28-06-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:37
Dewim1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:08:
[...]

ja hier dus het zelfde S0 en 1 wire werken gewoon. 8)7
Zal vast logische verklaring voor zijn maar ik zie hem zo niet...
Bij mij werkt het ook weer gewoon. De verklaring moet ik je schuldig blijven.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Hoi @thehog , @CurlyMo, ik heb al een tijdje de Heishamon in huis (OT) versie maar helaas laat de warmtepomp hier nog (lang) op zich wachten :'( . Ik hoop 'm nog voor 't aankomende stookseizoen te kunnen installeren. Gisteren de Heishamon maar eens aan 5V gehangen en ook maar de laatste (beta) versie 3.0 er opgezet, ik zie op Github dat er al aardig wat gesleuteld is om OT support in te bouwen.

Omdat ik nu mijn CV aanstuur via Evohome met OpenTherm ben ik erg geïnteresseerd in deze ontwikkeling, is er al wat meer duidelijk? Zonder WP kan ik niet echt veel helpen ben ik bang maar ik heb hier een OTGW, mogelijk kan ik op een of andere wijze wat testen? Op dit moment zie ik alleen bericht T80383C00 (DHW setpoint 60 degrees) langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@blb4 Op dit moment kan je weinig met OT in de HeishaMon omdat er geen logica is die de commando's interpreteert. De rules logica zou dat kunnen oplossen, maar dat vraagt een toewijding die ik even en naar mijn indruk ook @thehog niet hebben kunnen bieden. Voor mij is dat binnenkort weer anders. Voor @thehog weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@CurlyMo 't zal inderdaad geen sinecure zijn. Het 1:1 doorgeven van diverse (temperatuur)waarden zal nog wel te doen zal zijn, een paar instellingen zoals max Ta, Max modulatie waarschijnlijk ook nog wel maar de hele logica rond Control Setpoint wordt ingewikkeld. Zeker gezien de discussie over hoe je een WP 't beste kan aansturen (lange runs en zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
In v3.0 zit nog geen OT support maar in de opentherm branch wel (https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/tree/opentherm). Maar verwacht er inderdaad nog niet veel van. Ik moet weer even tijd en zin zoeken om hier verder mee te gaan. Meestal is dat zodra het weer kouder wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@thehog Ja, die heb ik er op gezet, had waarschijnlijk anders helemaal geen OT bericht gezien. Ik zal zorgen dat mijn installatie er niet van afhankelijk wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 22:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

thehog schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:41:
Heishamon kan de 'Optional PCB' emuleren. [...]
Is het 0-10V inputsignaal ook te emuleren om zo op (minimaal) vermogen te gaan sturen op die manier?

Edit: ja dus

[ Voor 15% gewijzigd door Cr3ator op 29-06-2022 17:05 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Misschien een simpele vraag; maar is de waarde DHW_Heat_Delta ook in te stellen via HA/mqtt? Ik kan nu wel de gewenste tank target temp instellen, maar wil de delta graag ook op schema veranderen zodat ik de kans vergroot dat hij ook daadwerkelijk in mijn gewenste window gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
I-King schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:45:
Misschien een simpele vraag; maar is de waarde DHW_Heat_Delta ook in te stellen via HA/mqtt? Ik kan nu wel de gewenste tank target temp instellen, maar wil de delta graag ook op schema veranderen zodat ik de kans vergroot dat hij ook daadwerkelijk in mijn gewenste window gaat verwarmen.
Zeker: SET20 - SetDHWHeatDelta - tussen 1 en 15

Alle MQTT sensor-en commandtopics staan hier:
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@dirkdeman check, die pagina had ik nog niet gevonden, niet goed gezocht dus. Heb 'm ingesteld, maar heb de waarde wel op -1 tot -15 in moeten stellen als ik me niet vergis. Dit is ook in lijn met hoe de delta gerapporteerd wordt, die is ook negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Heishamon.

De afgelopen winter geen problemen gehad. Maar nu keek ik vandaag weer eens op Domoticz en zag ik dat er sinds 31 mei geen gegevens meer zijn verstuurd.

Raspberry Pi is online, Nodered ook (maar geen connectie in nodered van/naar Heishamon).
Ik kom tevens niet op de Heishamon webpagina (en ik zie dat hij ook niet is geconnect in mijn wifi-netwerk).

Ik heb de Heishamon zelf proberen te resetten (1x en ook 2x indrukken van reset knopje), maar dan gebeurt er niks (geen blauwe lampjes). Stroom eraf gehaald en weer erop. Dan begint er een groen lampje constant te branden, wederom geen effect van reset. Verder vind ik de heishamon zelf best wel warm (je kunt het nog net vast blijven houden). Er ontstaat geen wifi-hotspot, ook niet na een tijd wachten.

Iemand nog suggesties? Of lijkt hij ter zielen en moet ik een nieuwe Heishamon bestellen?

Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
drsyat schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:39:
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Heishamon.

De afgelopen winter geen problemen gehad. Maar nu keek ik vandaag weer eens op Domoticz en zag ik dat er sinds 31 mei geen gegevens meer zijn verstuurd.

Raspberry Pi is online, Nodered ook (maar geen connectie in nodered van/naar Heishamon).
Ik kom tevens niet op de Heishamon webpagina (en ik zie dat hij ook niet is geconnect in mijn wifi-netwerk).

Ik heb de Heishamon zelf proberen te resetten (1x en ook 2x indrukken van reset knopje), maar dan gebeurt er niks (geen blauwe lampjes). Stroom eraf gehaald en weer erop. Dan begint er een groen lampje constant te branden, wederom geen effect van reset. Verder vind ik de heishamon zelf best wel warm (je kunt het nog net vast blijven houden). Er ontstaat geen wifi-hotspot, ook niet na een tijd wachten.

Iemand nog suggesties? Of lijkt hij ter zielen en moet ik een nieuwe Heishamon bestellen?

Veel dank!
Klinkt kapot. Heb je in een PM voor mij je contactgegevens en wanneer je hem besteld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
@blb4 Waar zie je dat Open Therm bericht? Op de console pagina van de Heishamon?

Op mijn Heishamon heb ik 'HeishaMon.ino.d1-v2.2-iy-1.bin' uit de opentherm branch geflashed, maar mijn iSense thermostaat blijft hangen op communicatiefout F203.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Skipper-93 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:15:
@blb4 Waar zie je dat Open Therm bericht? Op de console pagina van de Heishamon?

Op mijn Heishamon heb ik 'HeishaMon.ino.d1-v2.2-iy-1.bin' uit de opentherm branch geflashed, maar mijn iSense thermostaat blijft hangen op communicatiefout F203.
https://github.com/IgorYb...v2.1-iy-12-opentherm2.bin

Die moet je laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
De F203 fout blijft. In de console zie ik wel deze twee langskomen:
OpenTherm: Unknown data ID: 20 (0X00140000)
OpenTherm: Received status check: 0, CH: 0, DHW: 0, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0

De iSense versie is 17.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Skipper-93 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:30:
De F203 fout blijft. In de console zie ik wel deze twee langskomen:
OpenTherm: Unknown data ID: 20 (0X00140000)
OpenTherm: Received status check: 0, CH: 0, DHW: 0, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0

De iSense versie is 17.
Ik zal er binnenkort eens naar kijken. Volgens mij heb ik ook een iSense liggen. Geen idee welke versie.
Kan zijn dat de iSense een antwoord wil op die nog unknown ID.

edit: data ID 20 is verzoek voor uitlezen huidige tijd/datum. Dat zou ik er wel in kunnen zetten maar voor wat ik zelf getest heb is dat dat niet perse nodig is (is ook niet mandatory volgens opentherm). Hoe weet ik de versie van de iSense?

edit2: ik zie bij mijn iSense ook v17 bij het opstarten. Die doet het daarna ook prima. Hij vraagt handmatig voor de tijd en daarna door naar hoofdmenu. Wat zie jij?

[ Voor 27% gewijzigd door thehog op 08-07-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
pgeene schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:41:
[...]

Niet noodzakelijk.
Je kunt beide aansluiten, maar dan is de heisha "read only".
zie ook de github pagina van heisha met uitleg.
Dan kun je wel goed loggen, maar niet bedienen.
Is maar net wat je wil.

[...]
Toch even een check vraag: cn-nmode is een andere stekker dan cn-cnt. Is er een kabel beschikbaar om de Heisamon op deze cn-nmode te verbinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-I1fko7sHknVPLpt3vs3Zv5-9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeHPzNtJrtYs680oEk0ysAmj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zowel Heisamon als CZ-TAW1 en ik wilde eerst heel lafjes Heisamon in Read only draaien dit eerste stookseizoen.

De meebestelde kabel voor Heisamon is vanzelfsprekend voor de cn-cnt port.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 08-09 11:04
rbrt schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Toch even een check vraag: cn-nmode is een andere stekker dan cn-cnt. Is er een kabel beschikbaar om de Heisamon op deze cn-nmode te verbinden?

[Afbeelding]

Ik heb zowel Heisamon als CZ-TAW1 en ik wilde eerst heel lafjes Heisamon in Read only draaien dit eerste stookseizoen.

De meebestelde kabel voor Heisamon is vanzelfsprekend voor de cn-cnt port.
Kabel is DIY.
Stekkertjes staan op GitHub vermeld met geloof ik bestelnummers van Conrad.
Let vooral op de aansluit volgorde van de draden. Makkelijkst is een originele kabel te pakken. Dan hoef je maar een stekker te koppelen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
I-King schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:00:
[...]

Ik heb ze van jou overgenomen, waarvoor dank! Ik krijg de waardes netjes binnen. Ik wil echter ze ook aan 't Energy Dashboard toevoegen, maar ik krijg ze daar niet zichtbaar. Is jou dat gelukt?

Ik gebruik daar nu dit voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

Edit: Ondanks dat op sommige plekken Wh wel als ondersteunde maat staat voor het Energy Dashboard is 't dat blijkbaar toch niet. Gevonden hoe om te zetten naar kWh. Komt helemaal in orde dus.
Hoe heb je ze precies omgezet naar kWh? Ik blijf prutsen met dat Energy dashboard en deze sensors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Aikon schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:59:
[...]

Hoe heb je ze precies omgezet naar kWh? Ik blijf prutsen met dat Energy dashboard en deze sensors...
Delen door duizend lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja ok :+ maar dat is niet bepaald een garantie dat het Energy Dashboard ze ook pakt, die heeft nog wat meer vereisten. Om eerlijk te zijn zat ik vooral te prutsen met de power sensor en Riemann integration en niet met de energy sensor. Die route kan ik ook eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
De bron (kwh meter s0 pusjes) in heishamon is (k)Wh data. Op basis daarvan berekend heishamon de Watt (power/vermogen). Als ik het goed begrijp wil jij daar in HA weer kWh van maken. Ik zou juist inderdaad gewoon de Wh/1000 pakken want dan heb je geen omzetverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat is het toch simpel achteraf altijd :)

Dit lijkt simpelweg te werken zo:

- state_topic: "panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1"
name: 'WP_Heishamon_WatthourTotal_1'
unique_id: 'WP_Heishamon_WatthourTotal_1'
unit_of_measurement: 'kWh'
icon: mdi:lightning-bolt
value_template: "{{ value | multiply(0.001) | round(3) }}"
state_class: total_increasing

- state_topic: "panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2"
name: 'WP_Heishamon_WatthourTotal_2'
unique_id: 'WP_Heishamon_WatthourTotal_2'
unit_of_measurement: 'kWh'
icon: mdi:lightning-bolt
value_template: "{{ value | multiply(0.001) | round(3) }}"
state_class: total_increasing

Kan je die totalen eigenlijk nog resetten in de Heishamon? Een reset v/d Heishamon reset niet deze waardes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Aikon schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:07:
Kan je die totalen eigenlijk nog resetten in de Heishamon? Een reset v/d Heishamon reset niet deze waardes?
Bij het starten haalt heishamon de oude waardes op via MQTT (dus ook na een factory reset waarna je weer de zelfde mqtt server gebruikt).

Wat je kan doen is de MQTT waarde verwijderen of overschrijven met een andere waarde met een eigen MQTT publish (bijv. via MQTT explorer) terwijl heishamon uit staat/aan het rebooten is. Zo kan je de kWh meting in heishamon ook ijken aan de kWh meting op de display van de meter.
Pagina: 1 ... 4 ... 36 Laatste