Toon posts:

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 2 3 ... 17 Laatste
Acties:

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45
Jesse- schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik haal ze door de war met de S0 poorten.

Doe je ook nog iets met al die temperaturen of is het alleen voor de leuk? :P
Het helpt wel om te begrijpen wat er gebeurd. Bijv de 4x retour van de vloergroepen. Als die niet gelijk zijn weet je dat de flow ergens in een groep niet goed is. Of dat als de koud water ineens zakt en warm water stijgt, weet je dat er ergens een warme kraan open staat. Het is maar net waar je naar zoekt op een bepaald moment.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@thehog mss zit hij er al...
Maar is het mogelijk om de settings war only en war-thermostaat aan te passen via de hm?
@edterbak is deze in je flows ook te realiseren?
En dat mss te regelen op maanden/periodes?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:39
Dylantje2 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:46:
Maar is het mogelijk om de settings war only en war-thermostaat aan te passen via de hm?
@edterbak is deze in je flows ook te realiseren?
En dat mss te regelen op maanden/periodes?
Heb zitten lezen.
Wat zoek je precies?
Misschien even toelichten met topxxx en setxx zodat het 100% ondubbelzinnig is.

In NodeRed kan ik zo goed als alles bouwen denk ik. Maar de remmende werking bij mij is nu het begrip van hoe de warmtepomp precies werkt, wat optimaal is en waarom.

[Voor 15% gewijzigd door edterbak op 07-01-2022 15:10]

• thehog
Dylantje2 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:46:
Je bedoelt de instelling van zoe & sensor? Water, Intern thermostaat, extern thermostaat of thermistor?
WAR only is niet echt een ding in de warmtepomp.
Als je op water zet dan kan je de Tset inderdaad op WAR of DIRECT zetten.

Is vrij eenvoudig toe te voegen maar ik zie niet waarom. Het is een eenmalige instelling die je eventueel een keer wijzigt om wat te proberen maar zeker niet vanuit je automatisering of nodered.

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

edterbak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Heb zitten lezen.
Wat zoek je precies?
Misschien even toelichten met topxxx en setxx zodat het 100% ondubbelzinnig is.

In NodeRed kan ik zo goed als alles bouwen denk ik. Maar de remmende werking bij mij is nu het begrip van hoe de warmtepomp precies werkt, wat optimaal is en waarom.
@thehog

Wat ik bedoel is de setting war en thermostaat op WAR.
Ik kan me voorstellen dat je bijv in de dagen dat WAR only iets meer verbruikt of lastiger schakelt ivm invallend zonlicht, dat je eigenlijk op WAR - thermostaat wilt draaien.
Er zijn wat periodes per jaar dat de wp op war door blijft draaien, terwijl als je op Thermostaat en WAR draait hij uit blijft. Dat kost je wat stroom...

Dus als deze optie [ de schakeling tussen WAR en WAR-Thermostaat] in de HM zit, kun je er daarna van alles mee beginnen in je domotica.
En als je dit in de flow kunt bouwen, kun je deze setting per maand of oid aanpassen, en gaat dat volledig automatisch..

@edterbak
Alleen de huidige flow is al genoeg om ff te testen?
Of zit er veel inregelwerk?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• thehog
Dat handel je toch al af met je scripts? Als het te warm wordt in je woonkamer gaan je pana via heishamon uit. Niet via de thermostaat.

En als je de thermostaat perse als keiharde fallback wil gebruiken sluit je hem dan aan op de externe aan/uit schakelen en niet de externe thermostaat.

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

thehog schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:42:
Dat handel je toch al af met je scripts? Als het te warm wordt in je woonkamer gaan je pana via heishamon uit. Niet via de thermostaat.

En als je de thermostaat perse als keiharde fallback wil gebruiken sluit je hem dan aan op de externe aan/uit schakelen en niet de externe thermostaat.
Ik heb geen externe thermostaat, de unit hangt in de kamer. En voor mij zou het mss nog gaan met alle scripts..:-)
Maar er zijn er die alleen de flow gaan gebruiken.
En wat ik zei, soms zou war net thermostaat beter zijn icm verbruik.
Maar als hij niet kan, houdt het op :-)

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:04
Ik had al wel ff door de TOPxx gezocht maar zie geen setting die aangeeft of je WAR of WAR+thermostaat hebt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• thehog
Dylantje2 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Ik heb geen externe thermostaat, de unit hangt in de kamer. En voor mij zou het mss nog gaan met alle scripts..:-)
Ja het kan wel maar het is niet een commando die je dagelijks of wekelijks gebruikt. Dus het nut ontgaat me nog steeds :)

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 21:46

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Gebruik evohome (ja.. kom maar..) samen met Heisamon om de WP aan te sturen.
De oplossing die evohome bied (BDR91T) is bagger.. (aan uit op met 1 uur schakel tijd).

Met HA lees ik de warmtevraag per ruimte uit, bereken wat voor vermogen gevraagd wordt/afgeven kan worden, en meet met de kamstrup of dit geleverd wordt. In geval het te laag is shift hem 1 graad omhoog, en indien te hoog shift hem 1 graad om laag.
Indien het gevraagde vermogen meer dan een bepaalde tijd onder het minimum vermogen van de WP zit, en de WP is niet zelf uit gegaan, dan zet ik hem uit.
In de praktijk super lange runs zonder overshoot.

De stook lijn gaat gemiddeld gezien fors om laag. (e.g. zo dra de eerste zon schijnft schuift hij vlot naar -5).
Maar ook als er een dag geen zon is of snachts dan blijft alles prima warm.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:21

CurlyMo

www.pilight.org

thehog schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:13:
[...]

Ja het kan wel maar het is niet een commando die je dagelijks of wekelijks gebruikt. Dus het nut ontgaat me nog steeds :)
Of zich is dat niet aan ons om over te oordelen...

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

thehog schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:13:
[...]

Klopt gaat ook niet dagelijks, zelfs net wekelijks..
Maar met een warmer voorjaar en warme herfst zou dit wel een uitkomst zijn. [ IMO ]

• RvdM87
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-02 19:20
sjimmie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Oh ja...
Ja dat is een bijzondere feature, iets wat qua timing misgaat tussen het door jouw automation/domoticz verzenden van de nieuwe waarde en het nog verzenden van de oude waarde door de panasonic/heishamon.
In home assistant moest ik daarvoor wat timing en re-read van de waarde.
Heb het even geprobeerd, Domoticz koppeling uit, en via de Heishamon http commando's de shift ingesteld. Mijn H serie pikt dat niet, wordt direct weer door 0 overschreven.

Wellicht wordt het dan toch zonder extern contact aansturen om de temperatuur shift makkelijk uit te kunnen voeren vanaf Domoticz of Node-Red.

• thehog
Dylantje2 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:40:
[...]

Klopt gaat ook niet dagelijks, zelfs net wekelijks..
Maar met een warmer voorjaar en warme herfst zou dit wel een uitkomst zijn. [ IMO ]
Misschien snap ik hem nog steeds niet hoor :)

Ik zet gewoon de warmtepomp uit als mijn kamer te warm wordt (door zonlicht of wat dan ook). Maakt niet uit welke temp sensor die informatie geeft. Zolang die temperatuur maar bekend is in je domotica kan je toch gewoon op basis daarvan en je grenswaarde bepalen dat de panasonic uit gaat (dmv SetHeatpump=off)?

• thehog
RvdM87 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Heb het even geprobeerd, Domoticz koppeling uit, en via de Heishamon http commando's de shift ingesteld. Mijn H serie pikt dat niet, wordt direct weer door 0 overschreven.

Wellicht wordt het dan toch zonder extern contact aansturen om de temperatuur shift makkelijk uit te kunnen voeren vanaf Domoticz of Node-Red.
Ik draaide, nog voor heishamon, ook op externe thermostaat. En kan mij vaag herinneren dat ik ook niet kon shiften destijds. Ook H series. Ben uiteindelijk overgestap op water en shiften. Volgens mij om zelfde reden maar is al weer zo lang dat ik het niet helemaal helder meer heb.

Maar je thermostaat kan je nog steeds gebruiken maar dan die andere aansluiting (external control). Dan wordt gewoon je hele warmtepomp buitenwerking gezet als de thermostaat geen warmtevraag heeft.

• sjimmie
thehog schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:20:
[...]

Ik draaide, nog voor heishamon, ook op externe thermostaat. En kan mij vaag herinneren dat ik ook niet kon shiften destijds. Ook H series. Ben uiteindelijk overgestap op water en shiften. Volgens mij om zelfde reden maar is al weer zo lang dat ik het niet helemaal helder meer heb.

Maar je thermostaat kan je nog steeds gebruiken maar dan die andere aansluiting (external control). Dan wordt gewoon je hele warmtepomp buitenwerking gezet als de thermostaat geen warmtevraag heeft.
Ik draai met heishamon en home assistant met de wp ingesteld op externe thermostaat en de thermostaat is dan een esp32 met bme280+relais (met nog meer niet relevante metingen).

Dan pana draait dan nog steeds op basis van stooklijn, maar die kan je dan niet meer op de remote shiften.
Maar hey, ik heb heishamon en Home assistant! Dus ik shift gewoon de stooklijn met Home Assistant en die gaat dan via heishamon naar de pana.

Wat ik dus wel snap van de vraag van @Dylantje2 is dat we de middelen hebben om bijna alles met heishamon en aanvullende automation te regelen, en zijn het soms wat kleine dingetjes die we nog net missen. Wat de ene niet nodig heeft, vindt de ander wel handig of leuk.

Edit, en oja, de wp via HA-heishamon uitzetten is voor mij niet handig want dan doet mijn sww het niet.

[Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 08-01-2022 14:38]

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-06 21:17
sjimmie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Ik draai met heishamon en home assistant met de wp ingesteld op externe thermostaat en de thermostaat is dan een esp32 met bme280+relais (met nog meer niet relevante metingen).

Dan pana draait dan nog steeds op basis van stooklijn, maar die kan je dan niet meer op de remote shiften.
Maar hey, ik heb heishamon en Home assistant! Dus ik shift gewoon de stooklijn met Home Assistant en die gaat dan via heishamon naar de pana.

Wat ik dus wel snap van de vraag van @Dylantje2 is dat we de middelen hebben om bijna alles met heishamon en aanvullende automation te regelen, en zijn het soms wat kleine dingetjes die we nog net missen. Wat de ene niet nodig heeft, vindt de ander wel handig of leuk.

Edit, en oja, de wp via HA-heishamon uitzetten is voor mij niet handig want dan doet mijn sww het niet.
Je hoeft hem ook niet uit te zetten, alleen naar SWW modus met SET9 is voldoende.

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

[...]

Als aanvulling @thehog aan en uit is toch weer iets anders dan hij stopt op een setpoint van de thermostaat.
Lijkt me?

• thehog
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Als aanvulling @thehog aan en uit is toch weer iets anders dan hij stopt op een setpoint van de thermostaat.
Lijkt me?
In hoeverre is dat verschillend? Volgens mij niet.

Wat natuurlijk wel leuk is dat we straks opentherm hebben. Dan kan de heishamon (via rules of via de aangesloten domotica) die informatie van de thermostaat weer gebruiken om nog fijner te regelen.

Wat je bedoeld is eigenlijk WAR maar dan ruimte gecomponseerd. En dat kan je dan heel fijn doen. Immers, opentherm geeft een modulatie (in percentage) van wat hij wil van de (oude) CV ketel aan warmte. Die percentage kan je omrekenen naar bijv. een shift van je huidige Ta. Met de nodige filters er over heen omdat zo'n thermostaat veel sneller wil reageren dan de warmtepomp en de vloer kan leveren natuurlijk. Maar in feite, als de thermostaat 100% zegt, dan weet je dat het te koud is in huis. Zegt hij 50% dan weet je dat je bijna rond de verwachte kamer temp bent. En zegt hij 0% dan is het te warm.

Erg leuk om daar straks mee te spelen :) (of volgende winter.. want zover zijn we nog niet met code)

• thehog
Jesse- schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Je hoeft hem ook niet uit te zetten, alleen naar SWW modus met SET9 is voldoende.
Precies. Als SWW modus nodig is set je hem niet uit maar op SWW only.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
[...]

Zoals je hier kan zien https://github.com/IgorYb...in/ProtocolByteDecrypt.md zijn er nog best veel topics nog niet ingevuld (linker kolom staat dan alleen TOP, zonder nummer) laat staan dat we er iets mee doen qua commando. De meesten of al dan niet de rest is alleen een eenmalige setting die je normaal gesproken niet meer veranderd.

Maar als er een aantal interessanten tussen zitten kunnen we altijd kijken. Qua uitlezen maar ook qua commando. Laat het maar weten.

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:19
thehog schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:35:
[...]

Zoals je hier kan zien https://github.com/IgorYb...in/ProtocolByteDecrypt.md zijn er nog best veel topics nog niet ingevuld (linker kolom staat dan alleen TOP, zonder nummer) laat staan dat we er iets mee doen qua commando. De meesten of al dan niet de rest is alleen een eenmalige setting die je normaal gesproken niet meer veranderd.

Maar als er een aantal interessanten tussen zitten kunnen we altijd kijken. Qua uitlezen maar ook qua commando. Laat het maar weten.
Zijn de volgende niet interessant om uit te lezen?

No. of Zones and Zone Destination

En

Zone & sensor settings ( system setup - Installer )

@edterbak
Dan kan de node red flow zelf zien wat je als instelling wilt. Room temp of shift. En enkele of dubbele zone.

Of het ook handig is dat " on the fly" te veranderen weet ik zo net nog niet.
Misschien juist goed om het niet te makkelijk "per ongeluk" te veranderen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• thehog
Ik zit wel te twijfelen om topics te filteren op basis van instellingen. Zoals inderdaad als je maar 1 zone hebt de 2e zone topics niet te tonen. Of als je geen SWW hebt, alles mbt SWW te filteren. Dat maakt het wel weer overzichtelijker. En dan een vinkje of je dat wel wil of niet.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

thehog schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:05:
Ik zit wel te twijfelen om topics te filteren op basis van instellingen. Zoals inderdaad als je maar 1 zone hebt de 2e zone topics niet te tonen. Of als je geen SWW hebt, alles mbt SWW te filteren. Dat maakt het wel weer overzichtelijker. En dan een vinkje of je dat wel wil of niet.
Ik vind dat allemaal wel erg paternaliserend voor een tool die enkel voor geavanceerd gebruikt is.

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Ik vind dat allemaal wel erg paternaliserend voor een tool die enkel voor geavanceerd gebruikt is.
Ja is het ook. Daarom twijfel ik ook :) Maar krijg vaak genoeg vragen waarom ze informatie zien die niet van belang is.

• pgeene
thehog schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:05:
Ik zou ook niet op topics filteren op de heishamon zelf. Veel interessanter om dan de setting op je domotica systeem te filteren.

Als je het al zou willen, dan hooguit een customization webpagina.
Dus de huidige pagina alle topics een checkbox en dan een extra custom pagina waar hij laat zien wat je wilt zien.
Dat zou denk ik lichter zijn dan extra code toevoegen met automation die fout kunnen gaan.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Wat mij betreft is het rules systeem nu stabiel genoeg geïmplementeerd om breder getest te worden. Alles is natuurlijk nog steeds Alpha status en als je niet weet hoe je je bricked HeishaMon moet fixen, dan moet je er niet aan beginnen. Maar de eerste resultaten van de Slack community zijn positief.

Flashen kan simpelweg door een van de "Rules Implementation" actions te openen voor de bin file die automatisch bij artifact wordt gezet:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/actions

Advies is natuurlijk om altijd de laatste versie te nemen, aangezien daar de laatste bugfixes in zitten.

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:57:
Wat mij betreft is het rules systeem nu stabiel genoeg geïmplementeerd om breder getest te worden. Alles is natuurlijk nog steeds Alpha status en als je niet weet hoe je je bricked HeishaMon moet fixen, dan moet je er niet aan beginnen. Maar de eerste resultaten van de Slack community zijn positief.

Flashen kan simpelweg door een van de "Rules Implementation" actions te openen voor de bin file die automatisch bij artifact wordt gezet:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/actions

Advies is natuurlijk om altijd de laatste versie te nemen, aangezien daar de laatste bugfixes in zitten.
Ik zie nog wat problemen (zie #slack) .. dus voorlopig voor anderen, laat maar even weer.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

thehog schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Ik zie nog wat problemen (zie #slack) .. dus voorlopig voor anderen, laat maar even weer.
Daarom moet je ook alleen testen als je weet hoe je een bricked HeishaMon moet herstellen. Dat zeg ik er altijd bij.

Anders is er altijd deze nog:
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/1669616423

• bspans
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 10:29
Hallo ik heb na lange tijd eens kunnen kijken naar de heishamon

Mijn cop is niet geweldig. Als ik kijk krijg ik soms rare pieken. Komt dit vanwege een ontdooi / defrost in deze koudere tijden? Of is dit pendelgedrag vanwege mijn warmtepomp boiler.

Ik heb een 5kw Panasonic h. Met een warmtepomp boiler die op de vloerverwarming aangesloten is. De auer edel au 200
Ik gebruik nu een stooklijn

• thehog
Ja dit zijn defrosts. Die stroomverbruik pieken is vanwege de verwarmingselement (backup heater) die inschiet bij de defrost omdat je inlet < 27 is.
De hoge COP momenten komen op het moment dat je verbruik juist bijna 0 is. Er zijn bij de defrost momente dat de waterpomp vollop staat maar er geen verbruik is. De panasonic rekent dan een hele hoge COP. Want immers COP is gewoon een getal wat productie warmte deelt door verbruik warmte. Je verbruik warmte is praktisch nul en je productie is er wel (de pomp loopt en er is nog delta T door vertraging in je vloerbuffer, wellicht in combinatie met je warmtepompboiler).

Wat jij kan doen, en dat is in elke situatie anders dus niet zomaar geldig voor iedereen, is de heater in de service menu helemaal uitzetten voor defrosts. Dan kan je (uit mijn hoofd) tot ongeveer 10 graden T-inlet blijven defrosten (daarna komt er een error op je warmtepomp die je handmatig moet resetten, hou dat even in de gaten). Omdat je er ook een WPB aan hebt hangen verwacht ik dat je voldoende energie hebt om de defrost door te komen zonder de heater.

Je bent dan niet de hoge COP waardes kwijt maar wel de hoge energie pieken. De hoge COP pieken kloppen in theorie eigenlijk ook wel maar je hebt er op dat moment weinig aan.

[Voor 7% gewijzigd door thehog op 10-01-2022 09:42]

• bspans
Dus vorst beveiliging uit. En wat ik niet helemaal begrijp is de opmerking ‘ Dan kan je (uit mijn hoofd) tot ongeveer 10 graden T-inlet blijven defrosten (daarna komt er een error op je warmtepomp die je handmatig moet resetten, hou dat even in de gaten)’

Rinket is dat delta t 10 graden? Of moet ik een alarm zetten als de t groter is dan 10?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die laat je aan. je zet in het "andere" menu de backup heater handmatig uit.

als je de vortbeveiling uitzet dan gaat de pomp niet meer lopen als het water in de unit dreigt te bevriezen en er is geen warmtevraag.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• thehog
bspans schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:52:
Dus vorst beveiliging uit. En wat ik niet helemaal begrijp is de opmerking ‘ Dan kan je (uit mijn hoofd) tot ongeveer 10 graden T-inlet blijven defrosten (daarna komt er een error op je warmtepomp die je handmatig moet resetten, hou dat even in de gaten)’

Rinket is dat delta t 10 graden? Of moet ik een alarm zetten als de t groter is dan 10?
Rinket?

Het is als je retour onder de 10 graden komt (en hij de backup heater dus niet aan kan zetten omdat je die uit hebt gezet). Dan krijg je een foutmelding en stopt alles om de warmtwisselaar te beschermen.
Je zet niet de vorstbeveiliging uit maar de backup heater tbv het verwarmen tijdens een defrost.

• bspans
Dus vrijgeven backup heater uit.

• thehog
Ik weet niet of het de juiste is vanwege nederlandse vertaling. Het is deze

• bspans
Nou gevonden.

En als die foutmelding komt. Wat is dan de actie? Heater weer aanzetten?

[Voor 8% gewijzigd door bspans op 11-01-2022 13:03]

• thehog
bspans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:02:
Nou gevonden. [Afbeelding]

En als die foutmelding komt. Wat is dan de actie? Heater weer aanzetten?
Ja dat zou je kunnen doen. De error reset je de door WP uit en aan te zetten (resetten). Dan de backup heater op hopelijk dan wel genoeg warmte er in te stoppen. Maar doordat jij ook je WPB er in hebt zitten check eerst even of je WPB misschien te ver afgekoeld is hierdoor en dan die eerst opstoken.

Maar dat zal dus per situatie verschillen. Je moet het gewoon even ervaren. Het meest vervelende is dat als dit 's nachts gebeurd en je dus 's ochtends in een koud huis wakker wordt.

• bspans
Nou ga zo slapen. Hij zat op 20 graden. Maar ook met de backup heater uit blijven de pieken.

• pgeene
bspans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:08:
Nou ga zo slapen. Hij zat op 20 graden. Maar ook met de backup heater uit blijven de pieken. [Afbeelding]
Hoe bereken jij COP?
Het lijkt erop dat je het verschil neemt tussen Ta en Tr en dat samen met flow gebruikt om COP te berkenen.
Bij een defrost wordt er in een razend tempo warmte ontrokken aan je systeem. Dit is extreem effcicient daar het buiten koud is en je warmte naar buiten trasporteert (dus COP pieken) want je huis koelen bij heel lage buitentemperaturen is heeeeel erg efficient.. Daarnaast gaat je flow enorm omhoog tijdens een defrost om de defrost snel te laten verlopen.
Om deze reden heb ik in mijn berekening opgenomen dat hij COP alleen berekent als Ta>Tr. Als Ta<Tr voert hij de berekening niet uit als ik het me goed herinner.

De echte COP berekening dan weer over elke gehele dag door de S0_1 en S0_2 meting op te tellen en te delen op de opgewekte energie. Die opgewekte energie is dan weer genomen door de positieve toegevoegde energie (Ta>Tr) te verminderen met de ontrokken energie (Ta<Tr) Dit daar een defrost net zo hard weer energie uit je huis trekt en dus het opgewekt vermogen daarvoor gecorrigeerd moet worden.
Voor mij is namelijk opgewekt vermogen vermogen dat als geheel positief toegevoerd word in huis ;)
Je kunt ook opgewekt vermogen negatief laten worden bij Ta<Tr. dan krijg je hetzelfde resultaat over de dag.

Hoe je dit doet in HA, geen idee. (zit nog op Domoticz, maar overweeg wel over te stappen, kijk daarom met interesse mee met de hiidige ontwikeling van de Node red flow die ik test op mijn test-PI)

[Voor 3% gewijzigd door pgeene op 11-01-2022 22:44. Reden: typo+toevoeging]

• thehog
bspans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:08:
Nou ga zo slapen. Hij zat op 20 graden. Maar ook met de backup heater uit blijven de pieken. [Afbeelding]
Ik quote mijzelf even van een paar posts terug : "Je bent dan niet de hoge COP waardes kwijt maar wel de hoge energie pieken. De hoge COP pieken kloppen in theorie eigenlijk ook wel maar je hebt er op dat moment weinig aan." En net zoals door @pgeene net ook al uitlegd.

• bspans
Nou snap ik wat je bedoelt thehog. Gisteravond was de aanvoer 20 dus ik dacht ik zet de back-up heater weer aan. Wat betreft home assistant. Ik heb een mqtt broker in docker draaien. Die maakt verbinding met de heishamon. Homeassistant draait weer op docker en dit alles op een pi4. Verder heb ik de home assistant config ingesteld zoals hier beschreven. https://github.com/Egyras...grations/Home%20Assistant

Verder heb ik niks aangepast aan de config wat betreft cop berekenen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:37
Kun je temp sensor van SWW boilervat ook laten 'verbinden' met de heishamon? In mijn geval zou dat een lange kabel tussen boiler en WP door allerlei kamers/bochten/krochten schelen.

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• thehog
PASware schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:42:
Kun je temp sensor van SWW boilervat ook laten 'verbinden' met de heishamon? In mijn geval zou dat een lange kabel tussen boiler en WP door allerlei kamers/bochten/krochten schelen.
Nee helaas. De SWW sensor zit op de main pcb van de panasonic en wordt dus door de warmtepomp uitgelezen. Die kunnen we via heishamon niet overschrijven.
De sensoren die via de optionele pcb kunnen worden aangeboden (zoals een buffer vat of zone sensoren) kunnen wel wel - via de emulatie optie van de optionele pcb - versturen.

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:12
thehog schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Nee helaas. De SWW sensor zit op de main pcb van de panasonic en wordt dus door de warmtepomp uitgelezen. Die kunnen we via heishamon niet overschrijven.
De sensoren die via de optionele pcb kunnen worden aangeboden (zoals een buffer vat of zone sensoren) kunnen wel wel - via de emulatie optie van de optionele pcb - versturen.
Niet goed gelezen, te snel gereageerd.

[Voor 14% gewijzigd door BazemanKM op 13-01-2022 17:31]

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:37
thehog schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Helaas pindakaas dan. Dat wordt dan een extra kabel trekken.

Hoe zit het met een driewegklep, externe heater en externe pomp? Die aanslutingen zitten wel op moederbord van de Pana, maar hoe minder extra kabels, hoe gemakkelijker is qua aanleggen (mogelijk wel fout gevoeliger).

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• thehog
PASware schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Helaas pindakaas dan. Dat wordt dan een extra kabel trekken.

Hoe zit het met een driewegklep, externe heater en externe pomp? Die aanslutingen zitten wel op moederbord van de Pana, maar hoe minder extra kabels, hoe gemakkelijker is qua aanleggen (mogelijk wel fout gevoeliger).
Dat zijn allemaal 230v aansluitingen. De standen van de driewegklep en de externe heater (en natuurlijk de externe pomp als gevolg van de flow van de normale pomp) worden wel doorgegeven door heishamon. Je zou dan een andere microcontroller (wemos met relais bordjes?) kunnen schakelen. Maar dat is niet erg foolproof.. even wifi weg en alles werkt niet meer. Gewoon even wat meer kabels trekken zou ik wel doen.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-06 17:28
Enig idee hoe het kan dat de "Correct received data: 0.13%" betreft?

Heb het kabeltje bij de pomp en bij de heishamon reeds opnieuw erop geprikt, geen verschil...

• sjimmie
Thomox schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:52:

Heb het kabeltje bij de pomp en bij de heishamon reeds opnieuw erop geprikt, geen verschil...
komt er wel regelmatig genoeg goede data in je mqtt broker of bij wat je daaraan gekoppeld hebt?
heb je naast heishamon ook een CZ-TAW1 (voor de pana cloud) aan?

• thehog
Thomox schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:52:

Als je wifi wel juist is neem dan even contact met mij op via de aankoop weg. Er zijn een paar bordjes de deur uit gegaan met een probleem die dit beeld geven. Dan stuur ik je een nieuwe.

• Thomox
thehog schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Als je wifi wel juist is neem dan even contact met mij op via de aankoop weg. Er zijn een paar bordjes de deur uit gegaan met een probleem die dit beeld geven. Dan stuur ik je een nieuwe.
Wifi wel goed inderdaad. ik zal even via Tindie(?) contact opnemen...

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:44
hannibal2206 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:03:
Ik heb ook een Heishamon op de 5H bij mijn dochter en ben daar erg tevreden over !

Zelf heb ik een 5F met een cloud koppeling (Intesis).

Is er kans dat er ook een Feishamon voor de F/G serie komt ... ?
Kansloos, dus ?

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• thehog
Wat mij betreft wel maar je weet nooit of een andere F/G series eigenaar een poging doet.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:44
Hier https://github.com/MuenchowT/Arduino-GeishaBridge iets gevonden, ik ga dat eens bekijken

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• thehog
Bijzonder feitje. Bij twee personen met slechte ontvangst van de panasonic (Correct received data van 1% ofzo) bleek het pas te ontstaan bij het aansluiten van de kWh meter S0 pulse aansluiting. Beiden gebruiken de Emat DDS353 meter. Pas bij het extra aarden van de negatieve kant van de pulse meter (die in de GND van de heishamon gaat) was het probleem weg. Zou niet nodig moeten zijn want een S0 aansluiting hoort galvanisch gescheiden te zijn maar toch lijkt er iets van een stoorsignaal/aardlus te ontstaan.

Mocht iemand anders ook vergelijkbare problemen hier mee kunnen oplossen dan hoor ik het graag.

Kan ook zijn dat de twee aders vanuit heishamon naar de s0 pulse meters als antenna functioneren en hierdoor ruis toevoegen. Shielded kabels zouden dan helpen moeten.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

thehog schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:05:
Bijzonder feitje. Bij twee personen met slechte ontvangst van de panasonic (Correct received data van 1% ofzo) bleek het pas te ontstaan bij het aansluiten van de kWh meter S0 pulse aansluiting. Beiden gebruiken de Emat DDS353 meter. Pas bij het extra aarden van de negatieve kant van de pulse meter (die in de GND van de heishamon gaat) was het probleem weg. Zou niet nodig moeten zijn want een S0 aansluiting hoort galvanisch gescheiden te zijn maar toch lijkt er iets van een stoorsignaal/aardlus te ontstaan.

Mocht iemand anders ook vergelijkbare problemen hier mee kunnen oplossen dan hoor ik het graag.

Kan ook zijn dat de twee aders vanuit heishamon naar de s0 pulse meters als antenna functioneren en hierdoor ruis toevoegen. Shielded kabels zouden dan helpen moeten.
Daar was ik er één van. ;)

Ben heel erg blij met dit topic, btw. Ik was gestart met de bijgeleverde thermostaat, maar de node-red versie voldoet een stuk beter aan mijn wensen. Zit wel te kijken om er een tijdsschema aan toe te voegen: de huidige variant gaat uit van een continuschema, maar ik wil in de nacht nog 1-2 graden verlaging toepassen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• lbr71
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-01 21:18
Bij mij hetzelfde probleem (Correct recieved data werd steeds lager (70% na een week ofzo)) na het aansluiten van de Emat kWh meter. Heb de meter nu ook extra geaard en probleem lijkt nu verholpen. (Na een aantal uur 99,77% en stijgend)

[Voor 3% gewijzigd door lbr71 op 23-01-2022 16:52]

Panasonic Split WH-ADC0309J3E5 met WH-UD05JE5 | 12 panelen met Goodwe GW4200D-NS

• Thomox
Idem hier, bedankt voor de goede support!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@edterbak ik heb het script nu een paar dagen in gebruik, en het werkt heel erg goed! Ik kan hiermee mijn huis (met enkel radiatoren) heel goed (en stabiel) warm houden. Paar dingen waar ik probeer omheen te werken:
  • Allereerst nachtverlaging. Dat zit er nu niet in, en dat vind ik best een fijne feature. Ik heb nu zelf gedaan door elders het WoonkamerSP parameter te manipuleren, wat echt prima werkt. Ik kan me voorstellen dat dit een actie wordt bij de scheduler. Ik merk ook dat -afhankelijk van de parameters- de temperatuur met 1 graad verlagen geen goed idee is, dan gaat de warmtepomp uit. In stapjes van een halve graad per 20 minuten gaat (in mijn geval) prima. d:)b
  • Waar is de uitknop? :P Op enig moment zou ik willen dat de warmtepomp uit gaat, en liefst wacht hij dan tot een bepaalde (buiten?)temperatuur totdat hij weer aan gaat. In deze tijd van het jaar is dat niet zo boeiend, maar ergens in het voorjaar wel.
  • Verder zijn de grafieken qua temperatuur niet altijd even lekker uitgelijnd. ik heb daar wat aanpassingen op doorgevoerd, o.a. voor efficiency (ik heb nu -10 tot +20 op de y-as), temperature livingroom (ik heb nu 18-50), etc.
Tot zover mijn feedback. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:24

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@timovd Nee, daar had het inderdaad beter gepast. :) Gaan we daarin verder!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 08:25

Helhond

Grunn

Ik ben op zoek naar het soft start script (voor WAR) voor de Heishamon voor Home Assistant (of Domoticz)
Heb hem meerdere keren voorbij zien komen in één van de vele topics, maar kan hem nu niet meer terug vinden.

Iemand die mij hieraan kan helpen?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:24

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• sjimmie
@Helhond mocht jij het van vanderMark's lua / domoticz kunnen ombouwen naar HA dan hou ik me aanbevolen.

• pgeene
sjimmie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:07:
@Helhond mocht jij het van vanderMark's lua / domoticz kunnen ombouwen naar HA dan hou ik me aanbevolen.
slow start staat volgens mij nu ook in de node red flow.
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Kun je die niet koppelen aan Home assistant?

[Voor 13% gewijzigd door pgeene op 02-02-2022 16:48]

• sjimmie
pgeene schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:46:
[...]

slow start staat volgens mij nu ook in de node red flow.
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Kun je die niet koppelen aan Home assistant?
Hoe meer ik toevoeg, hoe meer er kapot kan gaan.
En ik heb een HA docker waar je dan zelf handmatig een nodered naast moet zetten enzo (en vind het zonde van de tijd om zo ver te gaan als het ook gewoon in HA kan).

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 08:25

Helhond

Grunn

@timovd en @sjimmie Ja die versie bedoelde ik inderdaad.
Ik had gehoopt en verwacht dat er iemand al wel een integratie had naar Home Assistant.

Ben helaas niet zo'n ster met Home Assistant, dus dat nu eerst weer draaiende krijgen nadat Domoticz gecrasht is.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:12
Heeft iemand een goede tip voor de kabel van de S0 meters naar de Heishamon?
Ik heb nu een UTP kabel. S0 meters in de binnenunit, Heishamon er buiten.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• edterbak
@thehog
Ik heb een paar heishamon vragen.
Q1 Wat is het verschil tussen WAR en DIRECT aansturing?
Ik bedoel, ik snap wat er gebeurt, maar wat doet de pana intern.
Is het zo dat bij gebruik van WAR de waterpomp wel uit gaat als er geen warmtevraag is?
Stuur-technisch dus.

Q2. is het mogelijk in de firmware een SET commando toe te voegen voor Direct/WAR modus?
Een fork maken van software op git is niet mijn sterkste kant, dus dat heeft begeleiding nodig, los van enige inhoudelijke aanpassingen. :z

Q3: is het mogelijk in de firmware een SET commando toe te voegen welke de waterpomp aan/uit kan zetten?

alvast bedankt voor je wijsheden :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

edterbak schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:11:
Q2. is het mogelijk in de firmware een SET commando toe te voegen voor Direct/WAR modus?
Een fork maken van software op git is niet mijn sterkste kant, dus dat heeft begeleiding nodig, los van enige inhoudelijke aanpassingen. :z

Q3: is het mogelijk in de firmware een SET commando toe te voegen welke de waterpomp aan/uit kan zetten?
Die zijn er toch al. Zowel via MQTT als via de REST API.

• edterbak
seriously? dan ga ik nog een keer even goed kijken, want dan heb ik dat dus niet goed gedaan...

edit...
Dit is mijn bron waar ik in kijk.
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md

Hier zie ik beiden niet in staan. 8)7
Talk me through it. :)

edit 2
is het dit ??
https://github.com/Egyras...pics.md#option-pcb-topics
optional pcb emulation? Hoe werkt dat nou weer dan.

Emulate optional PCB: |:( |:( |:(

Nooit gezien. altijd gedacht: optional PCB >> Heb ik niet >> en doorrrrrrr
Dit is dus een kwestie van toggle plaatsen en dan is OPT0 command en klaar.

[Voor 88% gewijzigd door edterbak op 15-02-2022 22:33]

• edterbak
@CurlyMo Als ik dat vinkje aan zet achter "Emulate optional PCB: ", hoe werkt dat dan, wat verandert er dan? Komen er dan een paar mqtt readouts bij?
Ik heb hier eigenlijk nog nooit ergens iets over gelezen. (maar dat ligt aan mij merk ik)

[Voor 9% gewijzigd door edterbak op 15-02-2022 22:36]

• pgeene
edterbak schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:35:
@CurlyMo Als ik dat vinkje aan zet achter "Emulate optional PCB: ", hoe werkt dat dan, wat verandert er dan? Komen er dan een paar mqtt readouts bij?
Ik heb hier eigenlijk nog nooit ergens iets over gelezen. (maar dat ligt aan mij merk ik)
Emulate PCB, doet precies dat, het emuleren van de extra PCB zoals beschreven in de Panasonic manual.
Ik heb deze (in het echt) en gebruik die voor een dual zone setup. 2 zones kan niet zonder extra PCB (geemuleerd of echt).
Er komen dus extra topics beschikbaar (zijn er daarvoor ook, maar doen niets) zoals dual zone.

Hiermee zou je in theorie WAR met thermostaat kunnen draaien.
Als je zone 2 op WAR zet en zone 1 op thermostaat kan je de water temperatuur (WAR) regelen via de setting van zone 2. Zone 1 zou je dan op een lagere water temp moeten zetten.
Hoogste water temp van de 2 zones dicteert de temp.
Moet je alleen in de gaten houden dat als zone 1 geen warmte meer nodig heeft, je zone 2 uitschakelt en andersom weer aan als zone 1 warmte nodig is. Maar dat is makkelijk te regelen in node red ;)

Ik kan dat niet, ik heb 2 fysieke zones. >:)
Dus geen bewijs dat dit kan, zie alleen geen reden waarom niet.

• edterbak
whoooaaaaa.. :D goede morgen edterbak. }:O whahahahaha
_/-\o_

• edterbak
pgeene schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:56:
[...]

Emulate PCB, doet precies dat, het emuleren van de extra PCB zoals beschreven in de Panasonic manual.
Ik heb deze (in het echt) en gebruik die voor een dual zone setup. 2 zones kan niet zonder extra PCB (geemuleerd of echt).
Er komen dus extra topics beschikbaar (zijn er daarvoor ook, maar doen niets) zoals dual zone.

Hiermee zou je in theorie WAR met thermostaat kunnen draaien.
Als je zone 2 op WAR zet en zone 1 op thermostaat kan je de water temperatuur (WAR) regelen via de setting van zone 2. Zone 1 zou je dan op een lagere water temp moeten zetten.
Hoogste water temp van de 2 zones dicteert de temp.
Moet je alleen in de gaten houden dat als zone 1 geen warmte meer nodig heeft, je zone 2 uitschakelt en andersom weer aan als zone 1 warmte nodig is. Maar dat is makkelijk te regelen in node red ;)

Ik kan dat niet, ik heb 2 fysieke zones. >:)
Dus geen bewijs dat dit kan, zie alleen geen reden waarom niet.
Ik heb zojuist de optional PCB aangezet.
Het lijkt in console alsof de heishamon overspoeld wordt met informatie.

Voor mijn gevoel komt er minimaal 2x een send/receive per seconden.
Is dit gebruikelijk?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

edterbak schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:47:
[...]

[Afbeelding]

Is dit gebruikelijk?
Bekend probleem. Je kan een nightly testen met de fixes van @thehog in deze branch: https://github.com/IgorYb...ree/test-PR78-optionalpcb

Hier kan je de binaries vinden (voor de verschillende branches): https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/actions

• pgeene
edterbak schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:47:
[...]

[Afbeelding]

Is dit gebruikelijk?
Geen idee. Zoals gezegd, ik heb de echte print altijd gehad. Dus geen idee hoe de geemuleerde versie communiceert.
Misschien dat iemand anders hier wat over kan zeggen.

(Te laat, 1 min ;) )

• edterbak
CurlyMo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Bekend probleem. Je kan een nightly testen met de fixes van @thehog in deze branch: https://github.com/IgorYb...ree/test-PR78-optionalpcb

Hier kan je de binaries vinden (voor de verschillende branches): https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/actions
Hoi,

Ik zit net goed te kijken naar de verschillende binaries.
Maar er is genoeg keuze.

Eigenlijk, is het enige dat ik NU wil, een stabiele 2.x met de 'emulated pcb' option fixed.
de overige instellingen en aanpassingen zijn op dit moment voor mij nog niet een harde wens.

Welke binarie zou je dan adviseren?
Ik zit nu op 2.0

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

edterbak schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:17:
[...]
Eigenlijk, is het enige dat ik NU wil, een stabiele 2.x met de 'emulated pcb' option fixed.
Wat is er dan kapot?

• edterbak
kapot is het niet, maar als ik emulated pcb aan zet, dan zie ik in de console dat de heishamon overspoeld wordt met berichtjes.
Of kan dat geen kwaad? lijkt me niet wenselijk, maar als het geen load geeft is het misschien ook een non-issue

Je noemde het een 'bekend probleem'. Misschien heb ik daardoor een verkeerde indruk?

[Voor 15% gewijzigd door edterbak op 01-03-2022 21:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

edterbak schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:21:
kapot is het niet, maar als ik emulated pcb aan zet, dan zie ik in de console dat de heishamon overspoeld wordt met berichtjes.
Of kan dat geen kwaad? lijkt me niet wenselijk, maar als het geen load geeft is het misschien ook een non-issue

Je noemde het een 'bekend probleem'. Misschien heb ik daardoor een verkeerde indruk?
Kan geen kwaad.

• thehog
edterbak schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:21:

Is gewoon normaal. Keuze destijds om de optional pcb berichten zo snel mogelijk na elkaar te sturen omdat de echte pcb dat ook doet. Later hebben we dat naar 1x per seconden veranderd om de logging te beperken. En dat bleek ook wel voldoende te zijn.

• rbrt
  • Laatst online: 15:52
Met het risico om te vragen naar de bekende weg:

Panasonic Nederland levert de warmtepomp met gratis SmartCloud interface.
De Heisamon is ter vervanging van deze Smartcloud interface en het is niet mogelijk / zinnig om beide aan te sluiten?

Ik heb mijn warmtepomp op groene-energiewinkel besteld en Heisamon klinkt erg goed, maar dat betekent voglens mij dat die Smartcloud interface gelijk op MP kan?

dino-vrij! Kia e-niro 64kWh MY19, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• pgeene
rbrt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:30:
Met het risico om te vragen naar de bekende weg:

Panasonic Nederland levert de warmtepomp met gratis SmartCloud interface.
De Heisamon is ter vervanging van deze Smartcloud interface en het is niet mogelijk / zinnig om beide aan te sluiten?

Ik heb mijn warmtepomp op groene-energiewinkel besteld en Heisamon klinkt erg goed, maar dat betekent voglens mij dat die Smartcloud interface gelijk op MP kan?
Niet noodzakelijk.
Je kunt beide aansluiten, maar dan is de heisha "read only".
zie ook de github pagina van heisha met uitleg.
Dan kun je wel goed loggen, maar niet bedienen.
Is maar net wat je wil.
Communication can be established thru one of the two sockets: CN-CNT or CN-NMODE, which are hardwired/shortcut, so there is no possibility to use them both at the same time for more then one device (except sniffing).

[Voor 14% gewijzigd door pgeene op 03-03-2022 10:46]

• djoenez
  • Laatst online: 14:11
Hoi! ik heb een heishamon gekocht. En kan niet wachten tot het tweaken in combinatie met Home assistant kan beginnen (hopelijk dit weekend).

Ik vroeg mij nog af, ik heb een heishamon gekocht met een opentherm aansluiting. Welke (slimme) thermostaat gebruiken jullie om te communiceren met de print?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

djoenez schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:17:
Ik vroeg mij nog af, ik heb een heishamon gekocht met een opentherm aansluiting. Welke (slimme) thermostaat gebruiken jullie om te communiceren met de print?
Geen OpenTherm is nog niet geïmplementeerd...

• thehog
CurlyMo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:20:
[...]

Geen OpenTherm is nog niet geïmplementeerd...
Nou ja, heel erg alpha versie dan he :-)

Ontwikkeling beetje op laag pitje de laatste tijd.

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-05 13:12
djoenez schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:17:
Hoi! ik heb een heishamon gekocht. En kan niet wachten tot het tweaken in combinatie met Home assistant kan beginnen (hopelijk dit weekend).

Geen opentherm hier, maar een zelfknutsel-thermostaat in HA (icm een Xiaomi Aqara Zigbee-thermometer). Werkt fantastisch: instelbare hysterese, nachtverlaging die er 1 uur na zonsopkomst vanaf gaat (ivm opbrengst zonnepanelen), tot op de tiende graad nauwkeurig, check voor open deur, noem maar op.

Home Assistant is lichtelijk verslavend :9~

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dirkdeman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Geen opentherm hier, maar een zelfknutsel-thermostaat in HA (icm een Xiaomi Aqara Zigbee-thermometer). Werkt fantastisch: instelbare hysterese, nachtverlaging die er 1 uur na zonsopkomst vanaf gaat (ivm opbrengst zonnepanelen), tot op de tiende graad nauwkeurig, check voor open deur, noem maar op.

ik ben nog aan het kijken naar een vergelijkbare oplossing die bedraad is qua stroomtoevoer. en liefste dan verschillende temperatuursensoren door de kamer heen en daar gemiddelde van trekken in HA.

noem me ouderwets maar ik ben geen fan van batterijen moeten wisselen in zulke dingen...

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 03-03-2022 22:18]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• dirkdeman
flippy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:17:
[...]

ik ben nog aan het kijken naar een vergelijkbare oplossing die bedraad is qua stroomtoevoer. en liefste dan verschillende temperatuursensoren door de kamer heen en daar gemiddelde van trekken in HA.

noem me ouderwets maar ik ben geen fan van batterijen moeten wisselen in zulke dingen...
Je zou ‘m ook met een aantal DS18B20 icm een ESP8266 kunnen maken, dan is hij bedraad. Ik heb dat zo gedaan om de at/rt van mijn vloerverwarminggroepen te monitoren. Maar die Aqara’s doen het zo 2 jaar met één batterijtje dus zo’n issue is het niet voor mij.

• sjimmie
dirkdeman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:44:
[...]
Maar die Aqara’s doen het zo 2 jaar met één batterijtje dus zo’n issue is het niet voor mij.
Je zal maar op wintersport gaan en op dag 1 of 2 was het batterijtje leeg waardoor de laatst gemeten waarde de WP hard liet draaien... De rest van de week lang... Dan kom je door dat lege batterijtje wel in een heel warm huis thuis.

Puur theoretisch hoor, maar zolang alles werkt is het mooi. Totdat het even niet meer werkt.
Een "reguliere" thermostaat vertrouw heeft mij in 30 jaar nooit in de steek gelaten, mijn raspberry pi in 3 jaar al best vaak. (om maar te zwijgen van mijn ESP'tjes, leuke dingen maar niet betrouwbaar)

• thehog
sjimmie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:13:
[...]

Je zal maar op wintersport gaan en op dag 1 of 2 was het batterijtje leeg waardoor de laatst gemeten waarde de WP hard liet draaien... De rest van de week lang... Dan kom je door dat lege batterijtje wel in een heel warm huis thuis.

Puur theoretisch hoor, maar zolang alles werkt is het mooi. Totdat het even niet meer werkt.
Een "reguliere" thermostaat vertrouw heeft mij in 30 jaar nooit in de steek gelaten, mijn raspberry pi in 3 jaar al best vaak. (om maar te zwijgen van mijn ESP'tjes, leuke dingen maar niet betrouwbaar)
ESP's horen juist betrouwbaar te zijn. Het zijn microcontrollers en geen PC's he, zoals een Pi. Ik heb hier een ESP draaien om s0 pulsjes te meten voor zonnepanelen op de schuur en die draait al een paar jaar zo. Zonder omkijken.
Heishamon heeft best veel code en de kunst is om geen fouten te maken. Die wil dus nog wel eens uitvallen maar we proberen het wel te verbeteren.

Een regulier thermostaat heeft ook gewoon een microcontroller :-)

• sjimmie
thehog schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:37:
[...]

ESP's horen juist betrouwbaar te zijn. Het zijn microcontrollers en geen PC's he, zoals een Pi. Ik heb hier een ESP draaien om s0 pulsjes te meten voor zonnepanelen op de schuur en die draait al een paar jaar zo. Zonder omkijken.
Heishamon heeft best veel code en de kunst is om geen fouten te maken. Die wil dus nog wel eens uitvallen maar we proberen het wel te verbeteren.

Een regulier thermostaat heeft ook gewoon een microcontroller :-)
Ik heb al 1 ESP gehad die spontaan bedacht om zijn 3.3V stabilazor op te blazen (zonder reden).
Een andere ESP kreeg een probleem met zijn flash.
En nog een andere had ineens geen wifi meer (fysiek iets stuk, geen code probleem).

En precies, de kunst om geen fouten te maken. Dat geldt dan ook voor de tig libraries van anderen. Lees eens door de wijzigingen van bv espeasy, een heel groot deel gaat over "stabiliteit", nog steeds. En daar is espeasy echt geen uitzondering in.

Hier ook eentje in de schuur, om precies dezelfde reden, die ook al 2 jaar draait. en eentje in de meterkast, die ook al een jaartje draait. Dus ja het KAN wel, maar er zijn er ook al een aantal hier gesneuveld.

En wat betreft heishamon... Hoe lang hebben we wel met de 50 dagen bug gezeten?

Hartstikke leuk spul hoor, maar het is gewoon erg afhankelijk van de kwaliteit van de Chinese soldeerboutjes en de 1001 developers.

• dirkdeman
sjimmie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:13:
[...]

Tsja, dan kun je nooit op wintersport… wat als je Pana in die tijd stuk gaat?

De hele wereld vertrouwt op systemen die stuk kunnen gaan. Je probeert zo goed mogelijk checks en backups in te bouwen (ik krijg bericht op m’n telefoon bij lege batterij of wanneer de Pana en/of mijn HA het niet meer doet zodat ik hulp kan inschakelen).

Overigens hebben veel thermostaten ook gewoon een batterij 8)7

• thehog
sjimmie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:08:
[...]

Ik heb al 1 ESP gehad die spontaan bedacht om zijn 3.3V stabilazor op te blazen (zonder reden).
Een andere ESP kreeg een probleem met zijn flash.
En nog een andere had ineens geen wifi meer (fysiek iets stuk, geen code probleem).

En precies, de kunst om geen fouten te maken. Dat geldt dan ook voor de tig libraries van anderen. Lees eens door de wijzigingen van bv espeasy, een heel groot deel gaat over "stabiliteit", nog steeds. En daar is espeasy echt geen uitzondering in.

Hier ook eentje in de schuur, om precies dezelfde reden, die ook al 2 jaar draait. en eentje in de meterkast, die ook al een jaartje draait. Dus ja het KAN wel, maar er zijn er ook al een aantal hier gesneuveld.

En wat betreft heishamon... Hoe lang hebben we wel met de 50 dagen bug gezeten?

Hartstikke leuk spul hoor, maar het is gewoon erg afhankelijk van de kwaliteit van de Chinese soldeerboutjes en de 1001 developers.
Nou kosten ze ook geen drol om ze te vervangen als ze fysiek stuk raken :)
Enige kapotte ESP's is als ik zelf iets doms gedaan heb :) Maar een slechte batch uit china kan natuurlijk ook. Mijn algemene ervaring is dat ze echt wel maanden/jaren door kunnen draaien (niet alleen de schuur pulse meter).

• djoenez
  • Laatst online: 14:11
dirkdeman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had mij bedacht dat ik op een manier temperatuur in mijn HA kan krijgen, en dan daar regels kan instellen voor WP aan/ WP uit. Dit kan dus, super!

Ik zal even kijken naar de xiaomi aqara (ik heb nog ergens een zigbee dongle geloof ik...). Weten jullie van Wifi (met een stekker) mogelijkheden?

• sjimmie
dirkdeman schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:09:
[...]

Tsja, dan kun je nooit op wintersport… wat als je Pana in die tijd stuk gaat?

De hele wereld vertrouwt op systemen die stuk kunnen gaan. Je probeert zo goed mogelijk checks en backups in te bouwen (ik krijg bericht op m’n telefoon bij lege batterij of wanneer de Pana en/of mijn HA het niet meer doet zodat ik hulp kan inschakelen).

Overigens hebben veel thermostaten ook gewoon een batterij 8)7
Het gaat me om de betrouwbaarheid van een klassieke thermostaat versus een esp of een keten van devices die dan allerlei afhankelijkheden hebben.

1. Als van de thermostaat de batterij leeg is, zal hij by-design zijn relais niet meer kunnen aantrekken dus blijft je WP uit. Als van een externe sensor de batterij leeg is worden er geen updates meer gegeven en is de kans 50/50 dat de WP juist blijft draaien.

2. Hoe meer devices, hoe meer code en dus hoe groter het risico op bugs of defecten.
Ik ben echt wel een tweaker, maar ik denk vooral ook na over de risico's om iets primairs als de verwarming afhankelijk te maken van 3, 4, 5 chinese apparaatjes die dan weer afhankelijk zijn draadloze verbindingen en batterijtjes.

• sjimmie
thehog schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:12:
[...]
Nou kosten ze ook geen drol om ze te vervangen als ze fysiek stuk raken :)
Eens, van alle esp's en sensoren en displaytjes enzovoorts heb ik altijd spares liggen.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:04
@thehog wanneer verwacht je weer voorraad voor de heishamon?

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• thehog
LinuZZ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:58:
@thehog wanneer verwacht je weer voorraad voor de heishamon?
Begin volgende week. Vandaag aangekomen op de DHL hub in europa en gaat vanaf daar verder. Meestal een dag of drie plus nu het weekend uus.
Pagina: 1 2 3 ... 17 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee