Voor wie de laatste alpha code wil testen hoeft niet meer te wachten totdat @thehog een binary vrijgeeft. Die worden nu geautomatiseerd gemaakt middels een github action. De binaries bij een commit zijn te vinden hier: https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/actions
Als je de commit van je interesse aanklikt, dan zie je onder "Artifacts" de bin staan die je kan flashen. Alles wel op eigen risico, want het is niet voor niks alpha.
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Ter info:
Node Red flow. Ik ben bij V6 beland nu. >> klik <<
Scheduler (GUI) geimplementeerd van 10 regels. Opties zijn nu DHW run, Sterilization run, Quiet mode, Operation Mode.
import proces verbeterd met non-heishamon bronnen.
Ik heb alleen SoftStart niet werkend. Iedere keer start de functie, en na 2 minuten is de starcyclus weer afgebroken. MOet nog even verder er in duiken.
@edterbak Zou mooi zijn als je het voor elkaar krijgt de logica vooral in de HeishaMon te bouwen met de nieuwe rules functionaliteit en dat je dat via NodeRed kan beïnvloeden.
Overigens jouw credits aan mij voor stooklijn correctie klopt niet. Ik weet alleen niet wie er als eerste mee kwam.
[Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 19-12-2021 15:30]
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Overigens jouw credits aan mij voor stooklijn correctie klopt niet. Ik weet alleen niet wie er als eerste mee kwam.
Ik wil daar best naar kijken. Maar beloof niet of ik dat kan snappen. Ik moet dan eerst die taal leren en weten hoe ik commando's kan uitvoeren enzo.. mooi klusje om tijdens de vakantie te doen.
Grappig om nu te zien hoe simpel mijn NodeRed opzet toen was. Inmiddels is pas het niet meer op een enkel scherm. En dus nu gaat het een hoop werk worden alles om te zetten naar het rules systeem.
Grappig om nu te zien hoe simpel mijn NodeRed opzet toen was. Inmiddels is pas het niet meer op een enkel scherm. En dus nu gaat het een hoop werk worden alles om te zetten naar het rules systeem.
Hoi Heronimo,
Ik denk hier in de post waar je naar linkt, dat je SoftStart / slow start, werkend hebt.
code:
1
2
3
Zolang het boven de 8 graden buiten is word de target altijd 1 graad onder de outlet temperatuur gezet zodra hij aan gaat.
Dit levert op dat hij vrijwel meteen terug moduleert naar 19Hz na het aan gaan.
Zodra hij uit gaat zet ik de target 5 graden boven de outlet, dit zorgt er voor dat bij aangaan hij voldoet aan de voorwaarde van minimaal 4 graden verschil tussen target en outlet om te starten.
Vraag 1: Kun je uitleggen hoe je het NU doet? Is bovenstaand (SP = Toutlet-1) nog steeds correct?
Vraag 2: Betekend dit dat ik jou als reference mag opgeven voor softstart
Wellicht wat simpele vraag; maar als ik de 'kale' Pana koop en daar de Heishamon met de 2 energiemeters in knoop, heb ik dan alles om een simpel radatiorencircuit en 3-wegklep voor SWW boiler aan te sturen en alles te meten?
Ik kan dan via Home Assistant/mqtt alles uitlezen toch? Of moet ik nog een van die extra Panasonic modules bestellen?
Voor zover ik begrijp is 1 voor de cloud bediening van Panasonic en is dat niet nodig en is de andere printplaat voor het aansturen van complexere zones etc. en is die ook niet nodig. Klopt dat?
I-King schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:27:
Wellicht wat simpele vraag; maar als ik de 'kale' Pana koop en daar de Heishamon met de 2 energiemeters in knoop, heb ik dan alles om een simpel radatiorencircuit en 3-wegklep voor SWW boiler aan te sturen en alles te meten?
Ik kan dan via Home Assistant/mqtt alles uitlezen toch? Of moet ik nog een van die extra Panasonic modules bestellen?
Voor zover ik begrijp is 1 voor de cloud bediening van Panasonic en is dat niet nodig en is de andere printplaat voor het aansturen van complexere zones etc. en is die ook niet nodig. Klopt dat?
Dat is correct.
Voor een simpel circuit is geen uitbreidingsprint nodig. SWW is standaard voorzien op de print.
En bij een heishamon geb je geen pana internet module nodig (directe vervanging met meer mogelijkheden).
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Dat is correct.
Voor een simpel circuit is geen uitbreidingsprint nodig. SWW is standaard voorzien op de print.
En bij een heishamon geb je geen pana internet module nodig (directe vervanging met meer mogelijkheden).
Klopt dat? Kun je de temperatuursensor van het SWW vat koppelen aan de Panasonic zonder de uitbreidingsprint te plaatsen?
Ik dacht dat dat niet het geval was, maar zou het mis kunnen hebben.
Of ben ik nu in de war met het aansturen van een extra pomp bij hydraulische scheiding van het cv circuit?
Klopt dat? Kun je de temperatuursensor van het SWW vat koppelen aan de Panasonic zonder de uitbreidingsprint te plaatsen?
Ik dacht dat dat niet het geval was, maar zou het mis kunnen hebben.
Of ben ik nu in de war met het aansturen van een extra pomp bij hydraulische scheiding van het cv circuit?
Zover ik weet wel. (heb zelf geen SWW).
From the manual:
Buffer tank sensor heeft de uitbreidingsprint nodig
[Voor 15% gewijzigd door pgeene op 20-12-2021 13:24]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Goed, misschien is dit echt niet des-tweakers, maar volgens mij zie ik hier iets compleet over het hoofd. Ik probeer HeishaMon in Home Assistant te integreren, dat lukt echter niet echt. Volgens mij zie ik een essentiële stap over het hoofd.
De HeishaMon zit aan de Panasonic en is via zijn lokale ip-adres bereikbaar, daar zie ik netjes alle data van de WP. In de MQTT logs in HA zie ik ook een succesvolle verbinding.
Wat ik tot op heden heb gedaan:
- Nieuwe Ubuntu 20 installatie
- Home Assistant Supervised geïnstalleerd
- Mosquitto broker geïnstalleerd
- In HeishaMon de MQTT broker ingesteld
- heishamon.yaml toegevoegd aan /config/packages
- 'packages: !include_dir_named packages' toegevoegd aan configuration.yaml
Maar wat nu? Hoe krijg ik nu een fancy entry in Home Assistant? Omdat ik nieuw ben in de wereld van Home Assistant zal het me niet verbazen dat ik iets simpels over het hoofd zie. Wie kan me een zetje in de goede richting geven?
Nhz schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:25:
Goed, misschien is dit echt niet des-tweakers, maar volgens mij zie ik hier iets compleet over het hoofd. Ik probeer HeishaMon in Home Assistant te integreren, dat lukt echter niet echt. Volgens mij zie ik een essentiële stap over het hoofd.
De HeishaMon zit aan de Panasonic en is via zijn lokale ip-adres bereikbaar, daar zie ik netjes alle data van de WP. In de MQTT logs in HA zie ik ook een succesvolle verbinding.
Maar wat nu? Hoe krijg ik nu een fancy entry in Home Assistant? Omdat ik nieuw ben in de wereld van Home Assistant zal het me niet verbazen dat ik iets simpels over het hoofd zie. Wie kan me een zetje in de goede richting geven?
Ik ben geen HA expert, maar heb je de MQTT broker ook in HA ingesteld (kan HA MQTT berichten lezen?)
Verder is het een kwestie van de entries aan je dashboard toevoegen.
Mocht bovenstaande niet tot resultaat leiden, vraag het dan in het HA topic daar zitten mensen met echt verstand van HA
Nhz schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:25:
Klopt, je moet de sensoren nog handmatig toevoegen aan je configuration.yaml. Ik heb:
Los van heishamon. Als je iets geordender wilt programmeren en wil zorgen dat je configuration.yaml wat overzichtelijker blijft.
Maak een mapje 'sensors' in de config directory van HomeAssistant
In de configuration.yaml zoek je het kopje sensor: op. Deze vervang je door de volgende.
code:
1
sensor: !include_dir_merge_list ./sensors ### Elke yaml file in deze folder wordt toegevoegd als een onderdeel van sensor:
In dat mapje zet je dan de tekst van @dirkdeman in sensor_mqtt.yaml.
Je moet alleen 1 aanpassing doen. de allereerste regel 'sensor:' moet weg. Die staat al in je configuration.yaml namelijk met daar achter !include ....
Misschien moet je ook alle tekst 2 spaties naar links opschuiven daardoor, de indentation. Vergeet niet om in een yaml file te zetten wat er reeds in de configuration.yaml onder sensor: stond. Als daar wat stond.
Op deze manier kun je ieder soort sensor voor in HomeAssistant wat geordender terug vinden. Na een tijdje verzamel je wat van deze 'ellende' waardoor je op een gegeven moment alleen maar fouten maakt omdat het niet overzichtelijk is.
Zo ziet het er nu bij mij uit.
* geen hoofdletters
[Voor 4% gewijzigd door edterbak op 21-12-2021 09:39]
@edterbak Jouw laatste aanpassingen in de readme tbv Home Assistant Node-Red Addon, werken natuurlijk ook voor de mensen die node-red niet gebruiken via home assistant zoals ik.
De aanpassingen werken hier namelijk ook prima.
In mijn geval aan te passen in ~/balans/.node-red/settings.js
blij hiermee ik disable de de node-red wel eens voor een test naar een ander platform om de heishamon aan te sturen en was daarna al de settings kwijt nu niet meer!
In mijn geval aan te passen in ~/balans/.node-red/settings.js
Hoi
Hoe bedoel je precies? Hoe ziet jouw configuratie er uit? Als deze nog niet beschreven staat maar wel wat toegevoegd om te benoemen, dan zet ik dat er wel bij.
Op de hoofdpagina van heishamon staat het zelfde, maar dan voor nodered direct op Linux.
Misschien niet duidelijk genoeg?
Verder, dank voor je feedback. Als er issues zijn, meld ze.
Is het ook mogelijk om de Target Outlet Temperature via de HeihaMon in te stellen? Ik gebruik geen stooklijn en wil zelf dmv wat scripts de ingestelde watertemperatuur instellen.
Ik zie wel dat de setpoint voor zone 1 ingesteld kan worden (Z1_Heat_Request_Temp), maar volgens mij is die er voor de Main_Target_Temp niet. Dit geld ook voor de Heat_Delta waarde.
Verder zie ik nog een set_pump en een set_max_pump_duty functie in de HeishaMon code. Is er een specifieke reden dat die niet meegenomen zijn in de yaml voor HA?
Nhz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:34:
Is het ook mogelijk om de Target Outlet Temperature via de HeihaMon in te stellen? Ik gebruik geen stooklijn en wil zelf dmv wat scripts de ingestelde watertemperatuur instellen.
Ik zie wel dat de setpoint voor zone 1 ingesteld kan worden (Z1_Heat_Request_Temp), maar volgens mij is die er voor de Main_Target_Temp niet. Dit geld ook voor de Heat_Delta waarde.
Verder zie ik nog een set_pump en een set_max_pump_duty functie in de HeishaMon code. Is er een specifieke reden dat die niet meegenomen zijn in de yaml voor HA?
De yaml is niet 100% compleet, maar zover ik zie een voorbeeld van iemand met alles wat hij/zij nodig had.
Zo heb ik 2 zones. Die staan er ook niet in.
Ook gaat de yaml volgens mij uit van WAR terwijl ik op thermostaten werk.
Kost wat aanpas werk, maar is te doen.
Wil niet zeggen dat ik niet dankbaar ben voor het vele werk wat erin is gegaan. Dus dank daarvoor
Aanpassen nog altijd veeeeel makkelijker dan van scratch beginnen.
[Voor 9% gewijzigd door pgeene op 22-12-2021 08:37]
@pgeene Helemaal mee eens hoor, altijd prettig als iemand wat voorwerk gedaan heeft. Ik ben alleen compleet nieuw in zowel HA, HeishaMon als met de Aquarea. Wellicht dat er dus redenen zijn die ik nu nog niet kan overzien om bepaalde keuzes te maken.
Nhz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:34:
Is het niet zo dat je Main_Target_Temp met Z1HeatRequest kan instellen (als je de WP op direct hebt staan)?
input_number:wp_delta_t:name:Delta T WPinitial:4min:1max:6step:1mode:boxautomation:-alias:Set Delta T input numbertrigger:platform:mqtttopic:"panasonic_heat_pump/main/Heat_Delta"action:service:input_number.set_valuedata_template:entity_id:input_number.wp_delta_tvalue:>-{{ "%.1f" % (trigger.payload | int) }}-alias:Set delta Ttrigger:platform:stateentity_id:input_number.wp_delta_taction:service:mqtt.publishdata_template:topic:panasonic_heat_pump/commands/SetFloorHeatDeltaretain:false#IMPORTANT! ALWAYS set retain flag false for commands!payload_template:>-{{ states('input_number.wp_delta_t') | int }}
input_number:wp_delta_t:name:Delta T WPinitial:4min:1max:6step:1mode:boxautomation:-alias:Set Delta T input numbertrigger:platform:mqtttopic:"panasonic_heat_pump/main/Heat_Delta"action:service:input_number.set_valuedata_template:entity_id:input_number.wp_delta_tvalue:>-{{ "%.1f" % (trigger.payload | int) }}-alias:Set delta Ttrigger:platform:stateentity_id:input_number.wp_delta_taction:service:mqtt.publishdata_template:topic:panasonic_heat_pump/commands/SetFloorHeatDeltaretain:false#IMPORTANT! ALWAYS set retain flag false for commands!payload_template:>-{{ states('input_number.wp_delta_t') | int }}
Klopt. Als je direct stookt is Z1HeatRequest de MainTargetTemp.
Nee. Zouden we wel kunnen toevoegen maar gebruik is zo weinig dat er nog niemand naar gevraagd heeft. Is ook niet iets wat je continu wil aanpassen toch? EVen snel via de main controller is ook zo gedaan.
Je wil toch niet zeggen dat het koud wordt in je huis? ;-)
[Voor 13% gewijzigd door thehog op 22-12-2021 22:13]
thehog schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:13:
Nee. Zouden we wel kunnen toevoegen maar gebruik is zo weinig dat er nog niemand naar gevraagd heeft. Is ook niet iets wat je continu wil aanpassen toch? EVen snel via de main controller is ook zo gedaan.
Je wil toch niet zeggen dat het koud wordt in je huis? ;-)
Nee maar die backupheater testen...
Nu bleef hij uit beeld omdat tr wss warm genoeg is..
Koud. nog niet
Binnenkort vakantie dan maar eens kijken bij de buurman :-)
Klopt. Als je direct stookt is Z1HeatRequest de MainTargetTemp.
Ik krijg dat niet voor elkaar. Als ik met MQTT Explorer naar 'panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature' een waarde van bijvoorbeeld 34 stuur, dan zie ik alleen 'panasonic_heat_pump/main/Z1_Heat_Request_Temp' veranderen, niet 'panasonic_heat_pump/main/Main_Target_Temp'.
Doe ik iets verkeerd? Ik heb geen stooklijn, de watertemperatuur staat op 'direct'. Dan zou de Main_Target_Temp toch ook mee moeten veranderen?
Ik krijg dat niet voor elkaar. Als ik met MQTT Explorer naar 'panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature' een waarde van bijvoorbeeld 34 stuur, dan zie ik alleen 'panasonic_heat_pump/main/Z1_Heat_Request_Temp' veranderen, niet 'panasonic_heat_pump/main/Main_Target_Temp'.
Doe ik iets verkeerd? Ik heb geen stooklijn, de watertemperatuur staat op 'direct'. Dan zou de Main_Target_Temp toch ook mee moeten veranderen?
Raar, zo zou het wel moeten werken. In mijn domoticz scripts verander ik 'Z1_Heat_Request_Temp' --> 'Main_Target_Temp' volgt die.
Welk icoontje zie je in het bedienscherm van je Pana?
Welk icoontje zie je in het bedienscherm van je Pana?
Links het icoon dat hij bezig is met verwarmen, boven het icoon van de ruimtethermostaat. In het midden de temperatuur, met daaronde het 'in huis' icoon. Rechts de buitentemp, met daaronder het 'buiten huis' icoon.
Die binnentemperatuur moet je niet op letten, de controller ligt hier in de kast van de verdeler.
ik hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag:
Ik heb mijn heishamon geinstalleerd aan de WP.
Nu zou ik graag de data (inclusief dallas sensoren) beschikbaar maken in domoticz.
Ik heb daarvoor de plugin van MarFanNL gedownload.
Moet ik nu nog een aparte MQTT server maken op mijn raspberry pi? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Links het icoon dat hij bezig is met verwarmen, boven het icoon van de ruimtethermostaat. In het midden de temperatuur, met daaronde het 'in huis' icoon. Rechts de buitentemp, met daaronder het 'buiten huis' icoon.
Nu zou ik graag de data (inclusief dallas sensoren) beschikbaar maken in domoticz.
Moet ik nu nog een aparte MQTT server maken op mijn raspberry pi? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Ja, je moet mosquitto installeren en configureren. Die gegevens voer je in op de heishamon. Daarna kan de plugin de gegevens inlezen in domoticz.
Vreemd, ik heb nu Zone 1 op 'watertemperatuur' gezet. Ik kan nu netjes met MQTT de gevraagde temperatuur met SetZ1HeatRequestTemperature zetten. De Delta kan ik met SetFloorHeatDelta instellen, maar hij zet de compressor nu helemaal uit.
Ta: 33
Tr: 33
Ts: 45
DT: 15
Er wordt water rond gepompt met 15L/min. Als ik de WP dmv SetHeatpump uitschakel en weer inschakel, begint hij wel even te verwarmen, maar dat is maar van korte duur.
Geen fouten in het logboek en de controller zegt dat er warmtevraag is, het groene ledje brand en de display geeft ook het icoon van verwarmen weer.
Edit: geen idee wat het was, stroom er af en er weer op, alles draait nu alweer een hele poos zoals het zou moeten. Vaag.
Ja, je moet mosquitto installeren en configureren. Die gegevens voer je in op de heishamon. Daarna kan de plugin de gegevens inlezen in domoticz.
Dit heb ik nu gedaan. Heishamon publiceert de data in mosquitto, en ik kan de plugin activeren.
Als ik de domoticz plugin geactiveerd heb duurt het een paar minuten en dan loopt domoticz helemaal vast.
Dit heb ik nu gedaan. Heishamon publiceert de data in mosquitto, en ik kan de plugin activeren.
Als ik de domoticz plugin geactiveerd heb duurt het een paar minuten en dan loopt domoticz helemaal vast.
Hebben anderen hier ook last van (gehad)?
Ook goed geconfigureerd? Juiste mqtt gegevens en wachtwoord?
Ik gebruik de Heishamon al ongeveer een jaar met mijn 9Kw T-CAP split, maar wat mij nu eigenlijk pas opvalt, is dat bij mij de Low pressure niks aangeeft:
Mr_Big schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:17:
Ik gebruik de Heishamon al ongeveer een jaar met mijn 9Kw T-CAP split, maar wat mij nu eigenlijk pas opvalt, is dat bij mij de Low pressure niks aangeeft:
Ik heb ook met MQTT explorer in de MQTT broker gekeken, daar worden alle gegevens netjes ge-update.
Ik krijg dit nog steeds niet goed werkend.
In Heishamon heb ik de volgende instellingen gemaakt:
In MQTT explorer krijg ik netjes de juiste waarden te zien. In Domoticz heb ik de volgende instellingen gemaakt:
Om een aantal zaken uit te sluiten heb ik alles al ge-update, zowel domoticz als Heishamon van een eigen MQTT user voorzien, beide geprobeerd met dezelfde user en Anonymous.
Ook de interval tijden heb ik al aangepast van 5 seconden naar 30 en weer terug.
Helaas steeds hetzelfde resultaat. Heeft er iemand nog een goed idee wat ik kan proberen?
Om een aantal zaken uit te sluiten heb ik alles al ge-update, zowel domoticz als Heishamon van een eigen MQTT user voorzien, beide geprobeerd met dezelfde user en Anonymous.
Ook de interval tijden heb ik al aangepast van 5 seconden naar 30 en weer terug.
Helaas steeds hetzelfde resultaat. Heeft er iemand nog een goed idee wat ik kan proberen?
Zet de retransmit terug op 300 seconden (ook voor 1wire). Anders is hij veel te druk met constant veel mqtt berichten te sturen.
Gisteren de HieshaMon ontvangen. Alles goed geregeld door TheHog!
Aangesloten en op mijn locale netwerk verbinding laten maken; dat ging heel eenvoudig.
De yaml voor HA heb ik in de packages folder geplaatst en in configuration.yaml de juiste regel geactiveerd (was al aanwezig, maar uitgezet met commentaar)
Het eerste doel is om middels flows in NodeRed (van of op basis van edterbak) o.a. een schema te maken voor het opwarmen van het SWW-vat. Zowel HA als NR draaien in een docker op een Synology NAS. Als ik de data-folder mount bij het installeren van NR, blijft NR steeds herstarten. Als ik geen folder mount en ik herstart de container, blijft de flow (met aanpassingen) wel bewaard.
Ik heb een paar vragen;
Ik heb de config voor HA aangepast zoals beschreven op GitHub; hoe krijg ik de HeishaMon zichtbaar in HA?
Vervolgens; hoe kan ik het beste tijdsschema's instellen voor o.a. SWW?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
timovd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:42:
Gisteren de HieshaMon ontvangen. Alles goed geregeld door TheHog!
Aangesloten en op mijn locale netwerk verbinding laten maken; dat ging heel eenvoudig.
De yaml voor HA heb ik in de packages folder geplaatst en in configuration.yaml de juiste regel geactiveerd (was al aanwezig, maar uitgezet met commentaar)
Het eerste doel is om middels flows in NodeRed (van of op basis van edterbak) o.a. een schema te maken voor het opwarmen van het SWW-vat. Zowel HA als NR draaien in een docker op een Synology NAS. Als ik de data-folder mount bij het installeren van NR, blijft NR steeds herstarten. Als ik geen folder mount en ik herstart de container, blijft de flow (met aanpassingen) wel bewaard.
Ik heb een paar vragen;
Ik heb de config voor HA aangepast zoals beschreven op GitHub; hoe krijg ik de HeishaMon zichtbaar in HA?
Node RED evennherstarten, daarna is alles (als het goed is) zichtbaar.
Tijdschema kan je zelf knutselen mbv een bigtimer node (niet standaard aanwezig, moet je zelf via manage palette toevoegen).
De data folder is vooral om variabelen op te slaan, een als je de container update voor node red, alles intact blijft.
Voor je alles instelt, test even of de variabelen in mode red onthouden blijven na herstart. Staat beschreven in github.
Ik heb een paar vragen;
Als je node red gebruikt en ook het dashboard, kun je dit via een scheduler doen die ik heb gemaakt. Ook kan dit rechtstreeks in nodered via bv bigtimer zoals hier aangeven.
Ik had een chown 1000 (NR uid) nodig op de desbetreffende folder om het data path te kunnen mounten. Inmiddels gelukt!
De scheduler heb ik inmiddels gevonden en aan het testen door wat settings te wijzigen op [vandaag] over een paar minuten. Na het ingestelde tijdstip is er niets veranderd. Mis ik nog iets? Ik heb NR al eens opnieuw opgestart.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
De scheduler heb ik inmiddels gevonden en aan het testen door wat settings te wijzigen op [vandaag] over een paar minuten. Na het ingestelde tijdstip is er niets veranderd. Mis ik nog iets? Ik heb NR al eens opnieuw opgestart.
Even een debug node erachter hangen om te kijken of het aan de scheduler ligt of aan hetgeen erachter.
Je bent tegen een nieuwe bug op gelopen denk ik. Had ik ook al gevonden gister avond.
Je hebt waarschijnlijk quiet mode geprobeerd?
Ik ga dit vanavond oplossen.
Als het wat anders is. Pm me dan maar even.
Het idee achter github is natuurlijk dat meerdere mensen een contributie kunnen doen. maar daar ga ik met mijn huidige werkwijze tot nu toe volledig aan voorbij merk ik. Wat ik tot nu toe deed is; Ik pas lokaal in NR wat aan na feedback of anders, Export naar JSON en duw het op github.
Maar.... Ik heb zojuist ontdekt hoe een branch en mergen daarna werkt. Dat je dan commits kunt zien enzo.
Is het handig voor jullie om de flows.json files gewoon de standaard naam te laten (zonder datum of versie) en die te mergen zodat de changes gelogd worden?
Als er tips vanuit jullie zijn, geef maar door hoor. Ik pak het wel op als het wat significants oplevert voor anderen
Hmm.. Ja. ik kan het niet met je oneens zijn.
Nadeel is wel dat Panasonic topics dan helemaal een bomen/bos verhaal gaat lijken.
Maar hoe had je het zelf bedacht? Qua titel en beschrijving lijkt het mij wel in het zelfde straatje te zitten. Maarja. Geef maar aan wat je wil. Ik wil niemand tot last zijn.
[edit]
leest misschien wat vervelend hierboven, maar zo is het niet bedoeld. Sorry.
Ik zie nu ook pas goed in de OP dat de nieuwe rules engine, voor OP/IN de heishamon, dat dit het doel is van dit topic. Ik had niet zo goed opgelet merk ik.
[Voor 29% gewijzigd door edterbak op 29-12-2021 23:30]
Zojuist mijn nieuwe Panasonic en Heishamon up en running. Ik maak gebruik van Home Assistant en zit nog een beetje te stoeien hoe ik nu 1) een goede lovelace kaart kan maken om mijn WP bij te stellen en 2) goede inzichten kan maken op te optimaliseren. Ik heb de integratie van Igor (https://github.com/Egyras...grations/Home%20Assistant) gebruikt. Maar als ik bijvoorbeeld de temperatuur Z1_Heat_Request_Temp wil wijzigen is dit een slider van -5 tot +5. Vreemd want Heishamon verwacht bij mij een temperatuur voor de kamer (dus 19-20-21). Doe ik iets verkeerds? Is er iemand die verdere integratie in home assistant zou kunnen delen? Bedankt!
ja ik gebruik momenteel de thermostaat functie. Het huis is nog niet helemaal af (lees isolatie nog niet overal top) dus stooklijn wil ik straks pas gaan gebruiken.
[Voor 54% gewijzigd door mn_box op 31-12-2021 12:15]
mn_box schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:56:
ja ik gebruik momenteel de thermostaat functie. Het huis is nog niet helemaal af (lees isolatie nog niet overal top) dus stooklijn wil ik straks pas gaan gebruiken.
In de yaml uit de github repo wordt uitgegaan van draaien op een stooklijn. Je moet onderstaande stukje in de yaml even opzoeken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# input_number #################input_number:heishamon_tank_temp:name:Set Tank Temperaturemin:40max:75step:1heishamon_heatshift:name:Set Heatshift Temperaturemin:-5max:5step:1
En min: -5 en max: 5 verwijderen (of aanpassen naar 20 - bovenwaarde)
Is er al iets te testen?
Of zitten er nog vele bugs?
Evt een status update?
Alfa-Beta-Stable?
Wat mij betreft gewoon hier verder knutselen als @thehog dat ook vind.
Is toch een heishamon dingetje wat je eraan vast knoopt. Lijkt mij wel bij elkaar te passen in groet lijnen iig...
Het lijkt wel of alles en iedereen een eigen topic wil hebben
Is er al iets te testen?
Of zitten er nog vele bugs?
Evt een status update?
Alfa-Beta-Stable?
Wat mij betreft gewoon hier verder knutselen als @thehog dat ook vind.
Is toch een heishamon dingetje wat je eraan vast knoopt. Lijkt mij wel bij elkaar te passen in grote lijnen iig...
Het lijkt wel of alles en iedereen een eigen topic wil hebben
Hahaha... Ik was NET te laat met mijn post om jullie te taggen naar het nieuwe topic.
Snap je reactie over eigen topics wel. Had ik zelf ook een klein beetje, maar ik vind het niet erg. En als ik hiermee mensen juist NIET tot last ben, ben ik er tevreden mee.
Dit ziet er heel interessant uit (heb net een huis gekocht en sta helemaal aan het begin van mijn warmtepomp-carriere) en ik vroeg me af of er al initiatieven zijn om dit via bedraad ethernet te doen, via SPI of misschien een WT32-ETH01?
Ik wil best zelf proberen iets te maken (het schema ziet er niet heel spannend uit) maar ik heb het komende half jaar of zo nog geen warmtepomp Dat, en de wifi-dingetjes lijken redelijk verweven met de code (maar heb er nog niet heel uitgebreid naar gekeken)
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl Rhàshan - Aditu Sunlock
Paul schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:59:
Dit ziet er heel interessant uit (heb net een huis gekocht en sta helemaal aan het begin van mijn warmtepomp-carriere) en ik vroeg me af of er al initiatieven zijn om dit via bedraad ethernet te doen, via SPI of misschien een WT32-ETH01?
Ik wil best zelf proberen iets te maken (het schema ziet er niet heel spannend uit) maar ik heb het komende half jaar of zo nog geen warmtepomp Dat, en de wifi-dingetjes lijken redelijk verweven met de code (maar heb er nog niet heel uitgebreid naar gekeken)
Paul schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:59:
edit: hij is inmidels verplaatst door een moderator
Ethernet is vaak gevraagd maar is voor de esp8266 te veel eigenlijk. Vooral gezien de code die we nu gebruiken die al veel vraagt van deze microcontroller en de beschikbaar gpio's. In de praktijk blijkt het ook niet echt nodig. De ene lost het op met een wifi extender. De andere plaatst gewoon de heishamon met de juiste verlengkabel (fysiek of via een rs485 koppeling, zie mijn tindie pagina) dichter bij de bestaande wifi. Dat laatste gaat ook gewoon over (2 anders) van een UTP verbinding.
[Voor 8% gewijzigd door thehog op 04-01-2022 10:03]
Ja, sorry, ik had dit topic niet gezien. septillion heeft de berichten verplaatst n.a.v. mijn TR, waarvoor dank
De hoofdreden dat ik er naar vraag is eigenlijk dezelfde als @flippy. De datakabel verlengen of zorgen voor goede WiF-dekking is niet zo'n probleem, maar als het niet op WiFi hoeft dan liever niet
Ik heb wel een paar ESP32's liggen, ik kan kijken of ik het geport krijg. Ik kan het alleen niet testen bij gebrek aan een warmtepomp Een volgende stap zou kunnen zijn om het naar een WT32-ETH01 over te zetten.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl Rhàshan - Aditu Sunlock
Inmiddels een schone domoticz installatie op een andere pc gemaakt, hierbij werkt alles wel naar behoren.
Ik probeerde vervolgens in domoticz iets met de temperatuur shift te doen.
Klopt het dat dit niet mogelijk is bij gebruik van een externe thermostaat?
Ik gebruik een externe thermostaat, op de aansluiting voor externe thermostaat, en ik kan gewoon shiften.
De WP staat dan op stooklijn met externe thermostaat ingesteld.
Dat doe ik dan met Home Assistant, maar dan zou het met domoticz ook moeten kunnen.
De hoofdreden dat ik er naar vraag is eigenlijk dezelfde als @flippy. De datakabel verlengen of zorgen voor goede WiF-dekking is niet zo'n probleem, maar als het niet op WiFi hoeft dan liever niet
Ik heb wel een paar ESP32's liggen, ik kan kijken of ik het geport krijg. Ik kan het alleen niet testen bij gebrek aan een warmtepomp Een volgende stap zou kunnen zijn om het naar een WT32-ETH01 over te zetten.
Bespaar je de moeite, hoewel het niet veel werk ik. De heishamon PCB is voorlopig echt niet op een ESP32. Zodra dat nodig wordt voor andere zaken, en daar lijkt het nu nog niet op, dan is de ombouw van de code zo gedaan.
De behoefte voor een bedrade ethernet variant is echt heel beperkt. Het is ook niet dat er zeer veel data overheen gaat. Een andere reden om het niet op wifi te hangen zie ik niet maar ik begrijp natuurlijk wel dat er personen zijn die hier anders over denken. Je kan altijd voor GoHeishamon gaan als je een bedrade versie wil van ongeveer vergelijkbare functionaliteit.
Als ik ooit een UTP variant bouw, dan wil ik gelijk PoE meenemen zodat hij niet meer de voeding van de warmtepomp hoeft te trekken. Dat is sowieso bij een ESP32 verstandiger vanwege iets meer vermogenbehoefte van een ESP32.
Of een esp8266 met een W5500 ethernet module? https://github.com/esp8266/Arduino/pull/6680
Volgens mij zitten daar alleen wat dhcp issues in, maar dat is dan op te lossen met fixed-settings (dan ben je niet meer afhankelijk van wifi en ook niet afhankelijk van dhcp).
Zelf ben ik aan het oriënteren om een panasonic wp te installeren, ik gebruik reeds Home Assistant dus ik zou graag meer controle willen dmv een HeishaMon. Heeft iemand foto's van een geïnstalleerde HeishaMon? Ik zie dat er diverse kabels te bestellen zijn en zelfs kabels om de aansluiting te verlengen t/m 100 meter maar geen enkele foto heb ik nog kunnen vinden van iemand die het daadwerkelijk geïnstalleerd heeft. ik ben benieuwd waar jullie de module dan hebben geïnstalleerd, in de warmtepomp?
consolefreak schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:56:
Zelf ben ik aan het oriënteren om een panasonic wp te installeren, ik gebruik reeds Home Assistant dus ik zou graag meer controle willen dmv een HeishaMon. Heeft iemand foto's van een geïnstalleerde HeishaMon? Ik zie dat er diverse kabels te bestellen zijn en zelfs kabels om de aansluiting te verlengen t/m 100 meter maar geen enkele foto heb ik nog kunnen vinden van iemand die het daadwerkelijk geïnstalleerd heeft. ik ben benieuwd waar jullie de module dan hebben geïnstalleerd, in de warmtepomp?
Ik heb hem inderdaad in de warmtepomp hangen, daar is ruimte genoeg. En hij moet natuurlijk op de printplaat van de Panasonic aangesloten worden.
Ik wil best een foto voor je maken, moet ik hem even open schroeven, maar het is niks meer dan een printplaatje aan wat kabels die er los bij hangt
[Voor 14% gewijzigd door Jesse- op 05-01-2022 21:24]
@consolefreak vanwege de afstand had ik zeer slecht Wifi bereik bij mijn warmtepomp. Daarom heb ik de RS232->RS485 converter oplossing geïnspireerd door thehog gebruikt.
In de warmtepomp heb ik het printje van de converter in een mini behuizing gestopt. Via een ethernet kabel gaat deze richting het huis waar deze via eenzelfde bordje is aangesloten op de Heishamon.
Voor de oplettende lezer; ik heb ook nog een Siemens Logo! geïnstalleerd voor de aansturing van de bodemplaatverwarming, en een indicatielamp. (de default bodemplaatverwarming aansluiting van de Panasonic schakelt naar mijn mening onnodig vaak in). Dit hoeft in mijn geval alleen gebruikt te worden in geval van extreme sneeuwval zoals in de vorstweek van 2021.
Bedankt voor de informatie zover dat is al wat verhelderend. Zelf heb ik een AP niet ver van de plek hangen waar ik de WP wil plaatsen dus ik verwacht dat het bereik wel goed genoeg is. Wat ik mij ook nog afvraag is dat de mogelijkheid is om extra temperatuursensoren aan te sluiten. Welke temperaturen monitoren jullie? Ik kom tot de volgende die mogelijk interessant zijn:
1. Buitentemp
2. Aanvoerleiding CV
3. Retourleiding CV
consolefreak schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:18:
Bedankt voor de informatie zover dat is al wat verhelderend. Zelf heb ik een AP niet ver van de plek hangen waar ik de WP wil plaatsen dus ik verwacht dat het bereik wel goed genoeg is. Wat ik mij ook nog afvraag is dat de mogelijkheid is om extra temperatuursensoren aan te sluiten. Welke temperaturen monitoren jullie? Ik kom tot de volgende die mogelijk interessant zijn:
1. Buitentemp
2. Aanvoerleiding CV
3. Retourleiding CV
Ben benieuwd wat er nog meer gemonitord wordt.
Je kan max 2 temperatuursensoren aansluiten (dacht ik). Ik heb ze inderdaad op de aan- en afvoer zitten. Buiten temperatuur gaat hier ook niet, mijn Pana staat binnen.
Gebruik jij je externe thermostaat op de aansluiting voor externe thermostaat of op de aansluiting voor aan/uit?
Oja, ik heb een H-serie, misschien maakt dat dan nog uit
Gebruik jij je externe thermostaat op de aansluiting voor externe thermostaat of op de aansluiting voor aan/uit?
Oja, ik heb een H-serie, misschien maakt dat dan nog uit
Oh ja...
Ja dat is een bijzondere feature, iets wat qua timing misgaat tussen het door jouw automation/domoticz verzenden van de nieuwe waarde en het nog verzenden van de oude waarde door de panasonic/heishamon.
In home assistant moest ik daarvoor wat timing en re-read van de waarde.
Je kan max 2 temperatuursensoren aansluiten (dacht ik). Ik heb ze inderdaad op de aan- en afvoer zitten. Buiten temperatuur gaat hier ook niet, mijn Pana staat binnen.
Nee hoor, 1wire is een bus en je kan er best veel aansluiten afhankelijk van de kwaliteit van de kabels en je verdeelpunt naar de sensoren. Ik heb er zelf 13 op zitten. Soms is het ook gewoon omdat het kan.
Ik heb een split unit en daarom iets meer om ook te meten:
- aanvoer, retour
- lage druk, hoge druk leiding
- retour voor buffervat (die in serie staat met retour)
- retour vloerverwarming
- retour rest van het huis
- 4x vloerverwarming groep
- 1x koud water aanvoer
- 1x warm water uit SWW vat
Nee hoor, 1wire is een bus en je kan er best veel aansluiten afhankelijk van de kwaliteit van de kabels en je verdeelpunt naar de sensoren. Ik heb er zelf 13 op zitten. Soms is het ook gewoon omdat het kan.
Ik heb een split unit en daarom iets meer om ook te meten:
- aanvoer, retour
- lage druk, hoge druk leiding
- retour voor buffervat (die in serie staat met retour)
- retour vloerverwarming
- retour rest van het huis
- 4x vloerverwarming groep
- 1x koud water aanvoer
- 1x warm water uit SWW vat
Je hebt helemaal gelijk, ik haal ze door de war met de S0 poorten.
Doe je ook nog iets met al die temperaturen of is het alleen voor de leuk?
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details