Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:22
Paul schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:04:
[...]
Welke 4-aderige kabel? CN-NMODE is 4 aders en heeft ook +5V. Heb je een CN-CNT gemodificeerd zodat pin 1 niet is aangesloten?
De kabel die erbij zit is de CN-CNT kabel op advies van Igor (TheHogNL). Deze regelt ook de voeding naar de PCB, want ik heb geen losse voeding aangesloten. Op de verkoop site staat.

De CN-CNMODE (4-draads) is geschikt voor de meeste Heishamon-opstellingen, waardoor de kleine Heishamon ook naast de CZ-TAW1 kan werken in de luistermodus.
Gebruik CN-CNT (5-draads) als u de originele CZ-TAW1-module op de grote Heishamon-proxypoort moet aansluiten als u de originele meegeleverde CZ-TAW1-kabel niet kunt gebruiken of als u voorbereid wilt zijn op toekomstige Heishamon-hardware-updates waarvoor de 12V-voeding van de extra draad nodig is.

[ Voor 39% gewijzigd door bbn_ldp op 21-11-2025 15:57 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• fakkerma54
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:30
Dank voor je reactie.

De meegeleverde kabel lijkt mij niet de oorzaak, omdat mijn HeishaMon eerder volledig goed heeft gewerkt mét MQTT-telemetrie in Home Assistant.

Alle sensordata (temperaturen, flow, compressorfrequentie, enz.) kwamen toen zonder problemen binnen en er is sindsdien niets veranderd aan bekabeling, connector of aansluiting in de binnenunit.

De HeishaMon leest de warmtepomp nu nog steeds perfect uit (in de webinterface zie ik alle waarden keurig onder de TOP-items), maar publiceert geen enkele sensordata meer naar MQTT – alleen panasonic_heat_pump/LWT → Online.

In Home Assistant komt onder # verder niets binnen.

In de Console-output zie ik continu “Sending optional PCB data / Received 20 bytes / Decoding this in OPT topics”, maar nooit “MQTT publish: …”.

Dat wijst voor mij op een firmware-issue (bijv. Lite/diagnostic build of incomplete OTA-flash).

Daarom ben ik op zoek naar de juiste ESP32-ETH firmware (.bin) die volledige MQTT-publishing ondersteunt.

Als een foto van de kabel of aansluiting helpt, hoor ik het graag, dan maak ik die.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
fakkerma54 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:13:
Dank voor je reactie.

De meegeleverde kabel lijkt mij niet de oorzaak, omdat mijn HeishaMon eerder volledig goed heeft gewerkt mét MQTT-telemetrie in Home Assistant.

Alle sensordata (temperaturen, flow, compressorfrequentie, enz.) kwamen toen zonder problemen binnen en er is sindsdien niets veranderd aan bekabeling, connector of aansluiting in de binnenunit.

De HeishaMon leest de warmtepomp nu nog steeds perfect uit (in de webinterface zie ik alle waarden keurig onder de TOP-items), maar publiceert geen enkele sensordata meer naar MQTT – alleen panasonic_heat_pump/LWT → Online.

In Home Assistant komt onder # verder niets binnen.

In de Console-output zie ik continu “Sending optional PCB data / Received 20 bytes / Decoding this in OPT topics”, maar nooit “MQTT publish: …”.

Dat wijst voor mij op een firmware-issue (bijv. Lite/diagnostic build of incomplete OTA-flash).

Daarom ben ik op zoek naar de juiste ESP32-ETH firmware (.bin) die volledige MQTT-publishing ondersteunt.

Als een foto van de kabel of aansluiting helpt, hoor ik het graag, dan maak ik die.
Gebruik je MQTT explorer om MQTT berichten te monitoren? Indien niet dan ff installeren, dan kan je zien of de MQTT berichten wel of niet verzonden worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• fakkerma54
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:30
Ik heb via Home Assistant geluisterd naar # (alle MQTT-berichten) en daar komt uitsluitend panasonic_heat_pump/LWT → Online binnen.

Andere HeishaMon MQTT-topics verschijnen daar niet, dus het lijkt erop dat HeishaMon geen sensordata meer publiceert.

MQTT zelf werkt verder normaal.

Mocht MQTT Explorer extra informatie kunnen geven, dan kan ik die nog installeren, maar via HA lijkt de broker zelf goed te functioneren.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:52
Ik draai aan jaren met plezier een Heishamon bordje. Beste aankoop ooit.

Sinds enige tijd reageert de WP niet meer op commandos uit Home Assistant.

Ik heb een standaard integratie draaien met sliders en een helper met drukknoppen om de temperatuur te verhogen.

Nul reactie. Hebben jullie enig idee?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste