zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hey Dylan,Dylantje2 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:56:
[...]
df mania met dit weer. je bh eerder mee laten doen temp omhoog zetten dan komt hij erbij en is df veeeel korter en dan stijgt je t binnen. Kost wat elektra maar ja wp en hoge rv.. is df mania. Een cv kost in deze tijd ook meer gas..
Wil je dat toelichten, bh eerder mee laten doen en temp omhoog, heb geen probleem met meer energie.
Thanks
Uhm ik weet niet of je grafieken gebruikt. Maar de bh kun je bij een bepaalde temp mee laten doen. Sommige zetten hem uit, maar daar zijn de meningen over verdeeld.dukeenvana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:15:
[...]
Hey Dylan,
Wil je dat toelichten, bh eerder mee laten doen en temp omhoog, heb geen probleem met meer energie.
Thanks
Omdat met ene hoge rv weinig energie in de lucht zit haalt je wp de target temp niet,
de verdamper vriest vaak dicht door de hoge rv.
Een df zorgt voor een schone verdamper
maar door hoge rv, kom in een cyclus waardoor t target niet gehaald wordt
BH uit betekent dat de wp alle warmte ui buffervat of zoals velen hebben het systeem van het huis haalt
door dat ;leeg te trekken verlies weer warmte, waardoor de warmtevraag weer hoger wordt. met eerder dicht vriezen en dus df mania en erger een t binnen die daalt [ ja bij mij ook :-)]
Maar door de BH eerder mee te laten doen zeg 0 of -1, zul je zien dat je DF veel sneller verwerkt worden
De bh zit bij de retour van je wp, dus zorgt er voor dat je snel heet water hebt voor je DF.
Kost wat meer... maar je systeem haalt het wel
En je t binnen blijft stabiel:
:strip_exif()/f/image/Rajd91V92n01U94YUktE2AgJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5hYc3Yw8dhXTQItqg4ru2OdS.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/K7YgJtVMHlT9fQrrsvfFCasX.png?f=user_large)
/f/image/V0eMqfAokUzXZkRbwltPOV3z.png?f=fotoalbum_large)
Kost een paar Kwh, maar WAF blij
Edit: En je runs worden langer omdat je systeem binnen langer de kans krijgt om je t binnen te halen... Waarbij daarna de bh weer uit zal gaan:-) omdat de wp beter in control is.
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 10-01-2026 11:42 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb geen buffervat en dus ook geen naregeling.
Defrosts worden verzorgd vanuit de verlengde spriaal (HI) van de SWW boiler.
Na 5 soms 6 defrosts moet de SWW-boiler weer worden opgewarmd omdat de DHW-waarde onder ΔT komt.
Dit zou een mooie oplossing daarvoor zijn.
Dank voor jou duidelijke uitleg, leer elke dag weer wat bij.
(aanvulling)
main
DHW_Heater_State = 0
Room_Heater_State = 0
Internal_Heater_State = 0
External_Heater_State = 0
Force_Heater_State = 0
Heater_On_Outdoor_Temp = 0
Room_Heater_Operations_Hours = 0
DHW_Heater_Operations_Hours = 0
Heater_Delay_Time = 30
Heater_Start_Delta = -4
Heater_Stop_Delta = -2
External_Pad_Heater = 0
Welke parameters zou ik moet veranderen vanaf een buitentemperatuur lager dan 3°C?
[ Voor 22% gewijzigd door dukeenvana op 10-01-2026 13:20 ]
Deze grafieken zeggen niet veel probeer domoticz...[ oud laptje of een rpi oid] met wat sensoren krijg je info die je eigenlijk niet kunt missen... Vooral als je een dhw systeem erbij hebt is monitoren bijna onmisbaar die app van pana kun je beter inruilen voor en heishamondukeenvana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:15:
Heel logisch, ook daar maar eens de proef op de som nemen.
Ik heb geen buffervat en dus ook geen naregeling.
Defrosts worden verzorgd vanuit de verlengde spriaal (HI) van de SWW boiler.
Na 5 soms 6 defrosts moet de SWW-boiler weer worden opgewarmd omdat de DHW-waarde onder ΔT komt.
Dit zou een mooie oplossing daarvoor zijn.
Dank voor jou duidelijke uitleg, leer elke dag weer wat bij.
[Afbeelding]
De grafiek is enkel tbv overzicht.
Waardes haal ik uit Heishamon.
[ Voor 78% gewijzigd door dukeenvana op 10-01-2026 13:25 ]
Interessant.dukeenvana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:21:
Ik heb ook een Heishamon geinstalleerd, deze regel ik met MQTT vanuit mijn Athom Homey.
Waardes haal ik uit Heishamon.[Afbeelding]
Want ik draai ook Homey.
Maar vanwege heisamon ook home Assistant, en dan ook gelijk de enphase integratie erbij gezet.
Had je hier ergens een instructie voor gevonden oid? Ik heb sinds kort ook een Homey, maar kreeg MQTT nog niet goed werkend, laat staan zo’n heel overzicht. Was nu begonnen met een JSON interpreter, maar dat gaat ook boven mijn petdukeenvana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:21:
Ik heb ook een Heishamon geinstalleerd, deze regel ik met MQTT vanuit mijn Athom Homey.
Waardes haal ik uit Heishamon.[Afbeelding]
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ethirty schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:46:
[...]
Had je hier ergens een instructie voor gevonden oid? Ik heb sinds kort ook een Homey............
We gaan elkaar allemaal helpen!SpikeHome schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Interessant.
Want ik draai ook Homey.
Maar vanwege heisamon ook home Assistant, en dan ook gelijk de enphase integratie erbij gezet.
Ja, ik zou vind het leuk om mijn kennis van Homey en Panasonic WP met jullie te delen. Ik ben geen professor en weet niet alles maar elke dag leer ik wat meer mbt tot instellingen van mijn WP middels Homey en MQTT.
De inzichten, verbruiken en instellingen welke ik terug vind op de Homey, middels flows, hebben de nodige resultaten opgeleverd.
Zo ook vandaag weer, @Dylantje2 heeft voor mij een geweldige mogelijheid geboden om nog meer comfort uit de WP te halen. Hoe ik dat ga doen is een tweede, ik moet eerst uitzoeken welke schakelingen daarbij nodig zijn, welke Advanced flows ik daarvoor moet inrichten, maar het zal lukken.
aanvulling: misschien moeten we daarvoor een nieuw topic openen?
dukeenvana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:07:
[...]
[...]
We gaan elkaar allemaal helpen!
Ja, ik zou vind het leuk om mijn kennis van Homey en Panasonic WP met jullie te delen. Ik ben geen professor en weet niet alles maar elke dag leer ik wat meer mbt tot instellingen van mijn WP middels Homey en MQTT.
De inzichten, verbruiken en instellingen welke ik terug vind op de Homey, middels flows, hebben de nodige resultaten opgeleverd.
Zo ook vandaag weer, @Dylantje2 heeft voor mij een geweldige mogelijheid geboden om nog meer comfort uit de WP te halen. Hoe ik dat ga doen is een tweede, ik moet eerst uitzoeken welke schakelingen daarbij nodig zijn, welke Advanced flows ik daarvoor moet inrichten, maar het zal lukken.
Mooi als het hier binnen de perken blijft... En grafieken is wat je wilt zien. En gebruik vooral AI erbij.... met heishamon kun je ook schakelen .. als mqtt stabiel isZo ook vandaag weer, @Dylantje2 heeft voor mij een geweldige mogelijheid geboden om nog meer comfort uit de WP te halen. Hoe ik dat ga doen is een tweede, ik moet eerst uitzoeken welke schakelingen daarbij nodig zijn, welke Advanced flows ik daarvoor moet inrichten, maar het zal lukken.
Waar ik meer tijd aan kwijt ben is het goed begrijpen van alle instructies die op WP mogelijk zijn.
De consequenties van schakelingen enz.
Zo ook in jouw oplossing, welke denkbeeldige (heater) schakelaar moet om, wanneer moet deze om, wanneer weer terug enz enz.
Op het GitHub van heishamon is een bijzonder duidelijke handleiding voor de topics, wat je allemaal kan zetten etc.dukeenvana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:23:
De MQTT toepassingen via mijn Homey is stabiel, het creeren van topics is echt wel onder de knie.
Waar ik meer tijd aan kwijt ben is het goed begrijpen van alle instructies die op WP mogelijk zijn.
Zo ook in jouw oplossing, welke denkbeeldige (heater) schakelaar moet om, wanneer moet deze om, wanneer weer terug enz enz.
Wat het dan in sommige gevallen precies betekent is volgens mij niet altijd even duidelijk, maar hopelijk komen we daar hier samen uit.
t gevraagd niet gehaald. shift + en evt bh heater naar 0 graden :-)dukeenvana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:23:
De MQTT toepassingen via mijn Homey is stabiel, het creeren van topics is echt wel onder de knie.
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Nee.HFman schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:32:
Kun je via Heisamon de backup heater aan zetten / de temperatuur instellen wanneer hij mee mag doen? (Als dit kan altijd over heen gekeken)...
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Als je een bladzijde terugleest vind je een bericht van @Krisp.HFman schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:32:
Kun je via Heisamon de backup heater aan zetten / de temperatuur instellen wanneer hij mee mag doen? (Als dit kan altijd over heen gekeken)...
Hij heeft een kunstige manier gevonden om de vrijgave van de BUH te regelen via de optionele print emulatie en een dipswitch in de WP. De temperatuur is zover ik weet niet in te stellen. Maar dat is wellicht niet nodig (Je kunt zelf bepalen wanneer BUH vrijgegeven wordt).
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Ik weet niet wat hij doet:cerebrum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Als je een bladzijde terugleest vind je een bericht van @Krisp.
Hij heeft een kunstige manier gevonden om de vrijgave van de BUH te regelen via de optionele print emulatie en een dipswitch in de WP. De temperatuur is zover ik weet niet in te stellen. Maar dat is wellicht niet nodig (Je kunt zelf bepalen wanneer BUH vrijgegeven wordt).
1
| SET26 SetExternalPadHeater Set the external pad heater 0=disabled, 1=type-A, 2=type-B |
Ik denk dat je met deze alleen aangeeft of je een external pad heater aangesloten hebt. Ik vermoed dat het gaat om wat Panasonic de base pan heater noemt. Die moet voorkomen dat je WP aan de onderkant dichtvriest zodat het defrost water er niet meer uit kan.Dylantje2 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Ik weet niet wat hij doet:
code:
1 SET26 SetExternalPadHeater Set the external pad heater 0=disabled, 1=type-A, 2=type-B
Maar dit het verder niks te maken met het bericht waar je op reageerde.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23