Behalve in de regenMartin0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:05:
[...]
Laat dat nou het probleem zijn want dit hebben ze geloof ik begin dit jaar aangepast dat na een rode vlag het altijd een staande start word.
Ook in de regen is het een staande start maar het kan zijn dat ze eerst een aantal rondes achter de safety car rijden totdat het droog genoeg is om een staande start te doen

Ik ben zeer benieuwd of RB daarwerkelijk het protest waar Dr. Marko het over heeft, gaat doorzetten.
Dit omdat de stewards niet veranderen, dus ze nog steeds Connelly tegen gaan komen.
Wat ik overigens niet helemaal begreep, is hoe na de 1e herstart een straf werd uitgedeeld voor 'leaving the track and gaining an advantage' (of eerder: dat RBR daar in mee ging)
Begrijp me niet verkeerd, Max deed dat overduidelijk en zou normaal gesproken die positie natuurlijk moeten teruggeven, maarrrrr, bij een herstart na een rode vlag wordt de wedstrijd geneutraliseerd gaat de opstelling terug naar een ronde voor de rode vlag.
Imho zou de start-opstelling dus exact gelijk moeten blijven, en was er sowieso geen sprake van een 'lasting advantage' door de rode vlag.
Begrijp me niet verkeerd, Max deed dat overduidelijk en zou normaal gesproken die positie natuurlijk moeten teruggeven, maarrrrr, bij een herstart na een rode vlag wordt de wedstrijd geneutraliseerd gaat de opstelling terug naar een ronde voor de rode vlag.
Imho zou de start-opstelling dus exact gelijk moeten blijven, en was er sowieso geen sprake van een 'lasting advantage' door de rode vlag.
Niemand snapt daar wat van, in Imola ging men uit van een staande start, maar werd het een rollende
uhm..Lewis was als eerste bij de bocht... Max remt laat...snijdt af en rijd ervoor....Dentist schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:09:
Wat ik overigens niet helemaal begreep, is hoe na de 1e herstart een straf werd uitgedeeld voor 'leaving the track and gaining an advantage' (of eerder: dat RBR daar in mee ging)
Dat je iets verkeerd doet wordt niet opeens kwijtgescholden.
Ik heb niet alles teruggelezen en daarom dit al gemist, maar kan iemand hier een onderbouwd antwoord op geven? En misschien heb ik het gewoon niet scherp
Bij de eerste rode vlag gaf Olaf het volgende aan: Bij herstart wordt de stand op de baan van 1 ronde voor de rode vlag als startopstelling gebruikt bij de herstart. Dit gold niet omdat er een SC was ingezet.
Bij de tweede rode vlag is (meen ik) geen SC ingezet voor de herstart.
Waarom is verstappen dan alsnog gestraft voor een actie die plaats vond in een ronde die eigenlijk niet mag meetellen in de beoogde startopstelling?
Edit: Dentist was me (net) voor
Bij de eerste rode vlag gaf Olaf het volgende aan: Bij herstart wordt de stand op de baan van 1 ronde voor de rode vlag als startopstelling gebruikt bij de herstart. Dit gold niet omdat er een SC was ingezet.
Bij de tweede rode vlag is (meen ik) geen SC ingezet voor de herstart.
Waarom is verstappen dan alsnog gestraft voor een actie die plaats vond in een ronde die eigenlijk niet mag meetellen in de beoogde startopstelling?
Edit: Dentist was me (net) voor
"Today is the worst day since yesterday"
Dat zeg ik - normaal gesproken ben ik het helemaal met je eens.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:12:
[...]
uhm..Lewis was als eerste bij de bocht... Max remt laat...snijdt af en rijd ervoor....
Dat je iets verkeerd doet wordt niet opeens kwijtgescholden.
Maar de start-opstelling zou niet moeten wijzigen, want die gaat over een ronde eerder. En toen lag Max 1e.
Dit is net zoiets als mensen die onder een rode vlag terug mogen keren naar hun originele positie (zoals Hamilton in Imola), ondanks dat ze die kwijt waren.
Dit weekend een keer of 4 ongeveer.Tomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:20:
[...]
Waarin is Hamilton 'het hele weekend' dan gematst?
HAM is echter de afgelopen, pak 'm beet, 6 jaar al zo vaak gematst.. My God. Dát is met geen pen meer te beschrijven. Het viel zelfs mijn oma van 81 op, dat er zo vaak iets 'niet klopt' qua (consistentie van de) beslissingen (of juist helemaal geen beslissing) van de FIA als er iets voorvalt bij een MER, dat mijn oma inmiddels ook een complot-alu-hoedje draagt

Dat de MER/HAM-verdedigers, zoals ik ze maar even noem, dat zo opzichtig vaak vergeten is ook weer iets waar ik com-pleet niet bij kan met mijn hoofd, maar goed, ik zal weer weer een oranje bril ophebben
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Nee zo werkt het niet, als de race afgevlagd wordt is het de ronde eerder. Verder is het gewoon zoals met de pits uit rijd zo start men na rood.Dentist schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:14:
[...]
Dat zeg ik - normaal gesproken ben ik het helemaal met je eens.
Maar de start-opstelling zou niet moeten wijzigen, want die gaat over een ronde eerder. En toen lag Max 1e.
Dit is net zoiets als mensen die onder een rode vlag terug mogen keren naar hun originele positie (zoals Hamilton in Imola), ondanks dat ze die kwijt waren.
En volgens mij klopt het ook niet wat je zegt over Imola, Hamilton zijn ronde achterstand werd kwijtgescholden, niet zijn positie., waardoor hij in 1 klap weer mee kon doen om zich naar voren te werken
[ Voor 14% gewijzigd door bvbal79 op 06-12-2021 16:18 ]
GP33.nl: Lewis bleef bewust achter Maxthunder8 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:08:
[...]
ALS dit het geval was, dan kan je dus ook stellen dat Lewis bewust achter Max blijft rijden en daarmee dus schuldig is aan het feit dat A: Max niet kan voldoen aan het teruggeven van de plek en B: hij het risico neemt zo kort op Max te rijden en een aanrijding te veroorzaken. Als hij er gewoon voorbij blaast met zijn über-AMG, dan maakt die DRS geen zak uit en blijf je ervoor, zeker als Max aardig wat snelheid laat vallen en jij volle bak doorgaat. Ja, beide moeten remmen voor de 180 graden bocht, maar je zit ervoor, hebt de lijn en met die raketmotor kan je makkelijk verdedigen naar bocht 1-2. En het is uiteindelijk niet aan Hamilton om te bepalen waar hij die plek terugkrijgt. Max moet het zo snel en veilig mogelijk doen. En met alle blinde bochten hier zijn de plekken om dat te doen niet zo heel veel. Hier kon het makkelijk, daarna op het rechte stuk.
En volgens het interview van Lewis bij Plooij zou een snelle inhaalactie van Max na het teruggeven van de plek niet eens mogen. Dat zou 20-seconden straf opleveren zoals Lewis zelf ooit ook eens heeft gekregen in 2007/2008? Waar ben je dan bang voor? En die "smoes" van een dergelijke veteraan die bang is dat ie een V(SC) zogenaamd heeft gemist, dan hoor je niet meer in de auto thuis. Dan ben je te druk met andere dingen die niets met racen te maken hebben. V(SC) mag je echt niet missen! En dan hoef je er niet pal achter te blijven, dan kan je ook gewoon links erachter gaan rijden, waardoor een "brake-test" niet eens functioneel zou zijn.
Het hele opgehangen verhaal stinkt aan alle kanten en de FIA trapt er met open ogen in of wil het niet zien. Bij beide genoemde scenario's valt een 7-voudig wereldkampioen meer dan genoeg te verwijten. Maar nee, laten we Max maar straffen met extra 2 punten op zijn licentie, ipv die arme Hamilton te bestraffen.
Dus een bewussie. FIA moet hier echt wat aan doen, want wie is er nu vies? Eerst 2 huilverhalen ophangen en dan nu toegeven dat je bewust achter Max blijft hangen. GOAT my ass....
[ Voor 0% gewijzigd door thunder8 op 06-12-2021 17:25 . Reden: Link gefixed ]
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Tja vertel de 4x dan maar.....Jeroenvde89 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:15:
[...]
Dit weekend een keer of 4 ongeveer.
HAM is echter de afgelopen, pak 'm beet, 6 jaar al zo vaak gematst.. My God. Dát is met geen pen meer te beschrijven. Het viel zelfs mijn oma van 81 op, dat er zo vaak iets 'niet klopt' qua (consistentie van de) beslissingen (of juist helemaal geen beslissing) van de FIA als er iets voorvalt bij een MER, dat mijn oma inmiddels ook een complot-alu-hoedje draagt.
Dat de MER/HAM-verdedigers, zoals ik ze maar even noem, dat zo opzichtig vaak vergeten is ook weer iets waar ik com-pleet niet bij kan met mijn hoofd, maar goed, ik zal weer weer een oranje bril ophebben.
Volgens mij was het duidelijk dat de dubbel geel niet bedoeld was op dat moment, blijkt uit de verklaring van de FIA.
Ocon was bij de (her)start toch? Daar wordt doorgaans niet voor gestraft bij incidenten daar. Welke straf had Hamilton bij Max moeten krijgen?
Doorgaans... Het gebeurt. En hij kreeg wel een waarschuwing.Tomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:20:
[...]
Ocon was bij de (her)start toch? Daar wordt doorgaans niet voor gestraft bij incidenten daar. Welke straf had Hamilton bij Max moeten krijgen?
Straf Hamilton had kunnen zijn dat ie max eraf duwde. Forcing another driver off the track. Wordt vaak genoeg wel gegeven.
Artikel lijkt al verwijderd te zijn, daarnaast GP33.nl, in hoeverre is dat een betrouwbare bron? Ik ken ze in ieder geval niet als een betrouwbaar autosport medium met een bewezen trackrecord.thunder8 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:17:
[...]
GP33.nl: Lewis bleef bewust achter Max
Dus een bewussie. FIA moet hier echt wat aan doen, want wie is er nu vies? Eerst 2 huilverhalen ophangen en dan nu toegeven dat je bewust achter Max blijft hangen. GOAT my ass....
Tsjah, dat zelfde is te zeggen over reacties hier in combinatie met VER. Daar moeten ook ineens alle regels voor verbogen worden heb ik wel eens het idee na de reacties van hier te zien.Jeroenvde89 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:15:
[...]
Dat de MER/HAM-verdedigers, zoals ik ze maar even noem, dat zo opzichtig vaak vergeten is ook weer iets waar ik com-pleet niet bij kan met mijn hoofd, maar goed, ik zal weer weer een oranje bril ophebben.
Misschien moeten we zowel de Engelse als de oranje bril afdoen en een beetje objectief gaan kijken.
Ik denk dat het gros ook onopgemerkt beïnvloedt wordt door de presentatoren van Ziggo.
Volgens mij niet, maar het is niet helemaal duidelijk (bij afvlaggen is het inderdaad sowieso het geval).bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:16:
[...]
Nee zo werkt het niet, als de race afgevlagd wordt is het de ronde eerder. Verder is het gewoon zoals met de pits uit rijd zo start men na rood.
Aldus https://motorsports-regulations.com/en/redflag4) if the race is stopped, drivers should remember that speeding is pointless because:
– the classification of the race or the order of the re-starting grid will be established from a point prior to the red flag being shown and according to the regulations of the competition;
– the pit lane exit will be closed.
Wat was er mis met de actie met Ocon bij de start... Hamilton zat gewoon tussen 2 auto's welke kant moest hij op. Nog best knap dat hij er zonder problemen doorkwamTomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:20:
[...]
Link bevat een foutje:Dennism schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:21:
[...]
Artikel lijkt al verwijderd te zijn, daarnaast GP33.nl, in hoeverre is dat een betrouwbare bron? Ik ken ze in ieder geval niet als een betrouwbaar autosport medium met een bewezen trackrecord.
https://gp33.nl/lewis-ham...n-ik-ben-niet-achterlijk/
Kan zijn, maar hij rijdt tot twee keer toe bijna iemand aan. Een vergrijp waar vaak genoeg wel voor gestraft wordt.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:19:
[...]
Volgens mij was het duidelijk dat de dubbel geel niet bedoeld was op dat moment, blijkt uit de verklaring van de FIA.
Hij hield trouwens ook nog iemand op in de Quali, maar is me ontschoten wie dat was.
Nou tot nu toe is het bij elke rode vlag situatie dit geweest (dit jaar en vorig jaar), de positie prior is ook niet echt gedefinieerd.Dentist schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:22:
[...]
Volgens mij niet, maar het is niet helemaal duidelijk (bij afvlaggen is het inderdaad sowieso het geval).
[...]
Aldus https://motorsports-regulations.com/en/redflag
Blijft de vraag natuurlijk wel staan, in hoeverre is GP33.nl serieus te nemen als een betrouwbare informatiebron aangaande autosport. Ik vind het veel weg hebben van zo'n sensatie site die enkel wat copy paste.Plenkske schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:22:
[...]
Link bevat een foutje:
Allemaal leuke excuses. Maar het is minimaal 5x in een weekend een incident waarvoor in het verleden vaak genoeg wel gestraft is. Dus ja, dat kun je op zijn minst geluk noemen.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:22:
[...]
Wat was er mis met de actie met Ocon bij de start... Hamilton zat gewoon tussen 2 auto's welke kant moest hij op. Nog best knap dat hij er zonder problemen doorkwam
bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:22:
[...]
Wat was er mis met de actie met Ocon bij de start... Hamilton zat gewoon tussen 2 auto's welke kant moest hij op. Nog best knap dat hij er zonder problemen doorkwam
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MnzGRFM1CzA6KVABqS8VYhq3.jpg?f=user_large)
Max had de bocht, Ham ligt achter Oco en raakt hem.
Hij had ook kunnen remmen 'to prevent causing a collission' (oh ironie)
Zo te zien laat dit artikel niks meer zien dan een vertaling van een interview van Hamilton.Dennism schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:25:
[...]
Blijft de vraag natuurlijk wel staan, in hoeverre is GP33.nl serieus te nemen als een betrouwbare informatiebron aangaande autosport. Ik vind het veel weg hebben van zo'n sensatie site die enkel wat copy paste.
“Max probeerde me voor de DRS-zone langs te laten om daarna mijn DRS te kunnen gebruiken, maar ik ben niet dom,”
volgens mij ligt hij niet achter Ocon, je ligt achter iemand als je voorwiel bij het achterwiel van de ander ligt. Hier ligt niemand voor of achter iemand.Dentist schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:27:
[...]
[Afbeelding]
Max had de bocht, Ham ligt achter Oco en raakt hem.
Hij had ook kunnen remmen 'to prevent causing a collission' (oh ironie)
[ Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 06-12-2021 16:29 ]
Ja, ik denk niet dat dit de berichten zijn die we nodig hebben in een discussie als deze om als 'feit' in te brengen en daarmee te proberen de discussie te beslechtenPlenkske schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:27:
[...]
Zo te zien laat dit artikel niks meer zien dan een vertaling van een interview van Hamilton.
“Max probeerde me voor de DRS-zone langs te laten om daarna mijn DRS te kunnen gebruiken, maar ik ben niet dom,”
Het gebeurt wel soms als iets echt een lompe actie is. maar dit was hooguit een racing incident. Wat bvbal79 al stelt, hij zat tussen 2 auto's, kon niet heel veel anders doen en zoveel was er uiteindelijk ook niet gebeurd.MikeyMan schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:21:
[...]
Doorgaans... Het gebeurt. En hij kreeg wel een waarschuwing.
Straf Hamilton had kunnen zijn dat ie max eraf duwde. Forcing another driver off the track. Wordt vaak genoeg wel gegeven.
Ben het op zich eens met forcing a driver off track. Hamilton duwde idd Max ook keer wijd. Maar de leiding moet eens consistent worden met wat wel/niet mag. In Brazilie lieten ze het met Max wel gaan, nu niet. Het is onnavolgbaar wat nou wel mag en wat niet. En dat heeft niet zozeer met voorkeursbehandelingen te maken van bepaalde rijders, ze zijn gewoon niet consistent. Max dit zeizoen en voorgaande seizoenen ook al aantal keer weggekomen waar hij een forcing a driver off track voor had kunnen krijgen. Hamilton heeft hem in verleden ook aantal keer wel gehad, maar komt er ook geregeld mee weg. De leiding is gewoon niet consistent. Wat mij betreft wordt de regel dat als een auto enigszins naast een andere zit, dat je gewoon genoeg ruimte over moet laten ipv dat je botweg gewoon de racelijn mag pakken.
bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:28:
[...]
volgens mij ligt hij niet achter Ocon, je ligt achter iemand als je voorwiel bij het achterwiel van de ander ligt. Hier ligt niemand voor of achter iemand.
20.4 Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his. For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is alongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a 'significant portion'.
@Tomcatter_31 Hamilton duwde max zelfs twee keer naast de baan. Ook na de crash nog een keer.
Zoals je ook zegt, het maakt mij niet uit wat de regels zijn, als ze maar consequent zijn. Dat zijn ze niet, en de beslissing valt nogal vaak de kant van Hamilton op.
Zoals je ook zegt, het maakt mij niet uit wat de regels zijn, als ze maar consequent zijn. Dat zijn ze niet, en de beslissing valt nogal vaak de kant van Hamilton op.
[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2021 16:35 ]
Wie zegt waar dat de regels verbogen verbogen moeten worden v.w.b. Max? Ik las alleen grote verontwaardiging over de straffen voor Max i.c.m. het uitblijven voor straffen voor HAM/MER/BOT.FabianGTI schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:21:
[...]
Tsjah, dat zelfde is te zeggen over reacties hier in combinatie met VER. Daar moeten ook ineens alle regels voor verbogen worden heb ik wel eens het idee na de reacties van hier te zien.![]()
Misschien moeten we zowel de Engelse als de oranje bril afdoen en een beetje objectief gaan kijken.
Ik denk dat het gros ook onopgemerkt beïnvloedt wordt door de presentatoren van Ziggo.
Ik ben het in ieder geval eens met de straffen voor Max (het moeten voorlaten van HAM en de 10 seconden voor het remmen). Echter klopt er niks van qua consistentie.
Er zijn toch op z'n minst toch 2 a 3 dingen geweest waar HAM voor bestraft zou kunnen/moeten worden. Dat kan zelfs een HAM/MER-verdediger (waar ik jou nu onder schaar, aangezien jij je aangesproken voelde
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Ok, zou kunnen. Gebeurde zoveel, kan wat gemist hebben. Maar maakt voor punt niet zoveel uit. namelijk consistent zijn van de wedstrijdleiding. Ene keer laten ze het toe, andere keer niet.MikeyMan schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:33:
@Tomcatter_31 Hamilton duwde max zelfs twee keer naast de baan. Ook na de crash nog een keer.
Dus, dat zeg ik toch ook
https://www.formula1.com/....1718332340986355063.htmlMikeyMan schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:33:
En zet het beeld even stil op 8 sec. Max probeert buitenom in te halen terwijl hij duidelijk achter Hamilton ligt...Hamilton rijdt gewoon zijn lijn omdat Max nog achter hem ligt voor ze de bocht ingaan.
Ik weet niet met welke bril ik moet kijken om hier te zeggen dat Hamilton Max van de baan af rijdt.
True - ik draai em om - Ham kiest ervoor niet te yielden en Ocon buiten de baan te drukken (ipv dat Ocon het recht op de bocht heeft).bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:37:
[...]
Dus, dat zeg ik toch ookAlle drie de auto's reden naast elkaar.
Wat dus volgens de regels zijn goed recht is, omdat hij op gelijke hoogte ligt...Ocon kiest daarom ook eieren voor zijn geld.Dentist schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:40:
[...]
True - ik draai em om - Ham kiest ervoor niet te yielden en Ocon buiten de baan te drukken (ipv dat Ocon het recht op de bocht heeft).
Nogmaals, het gaat me niet om goed of fout. Het gaat me om dat er in andere situaties wel voor gestraft wordt.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:40:
[...]
https://www.formula1.com/....1718332340986355063.html
En zet het beeld even stil op 8 sec. Max probeert buitenom in te halen terwijl hij duidelijk achter Hamilton ligt...Hamilton rijdt gewoon zijn lijn omdat Max nog achter hem ligt voor ze de bocht ingaan.
Ik weet niet met welke bril ik moet kijken om hier te zeggen dat Hamilton Max van de baan af rijdt.
Kijk vooral even naar de Bird view die in de herhaling volgt. en kijken even naar de lijn van HAM hij haalt de APEX niet eens van de eerste bocht naar links.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:40:
[...]
Mwa Ocon word wel geforceerd want er is wel degelijk contact. Ondanks dat het licht contact is is het voldoende om Ocon buiten de baan te forceren.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:41:
[...]
Wat dus volgens de regels zijn goed recht is, omdat hij op gelijke hoogte ligt...Ocon kiest daarom ook eieren voor zijn geld.
Als je de beelden ook bekijkt lijkt Lewis uit te wijken voor Max omdat hij Max niet verwacht aan de binnen kant ondanks dat max er volledig naast zit.
Mhoa, als ik veel reacties kijk die tijdens de race hier neer worden gezet, daar staat genoeg tussen.Jeroenvde89 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:37:
[...]
Wie zegt waar dat de regels verbogen verbogen moeten worden v.w.b. Max? Ik las alleen grote verontwaardiging over de straffen voor Max i.c.m. het uitblijven voor straffen voor HAM/MER/BOT.
Die 10 sec penalty vond ik dan weer overdreven, liet het lekker bij een waarschuwing.Jeroenvde89 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:37:
[...]
Ik ben het in ieder geval eens met de straffen voor Max (het moeten voorlaten van HAM en de 10 seconden voor het remmen). Echter klopt er niks van qua consistentie.
Ze waren er genoeg voor bestraft lijkt me.
Je hebt het dan over de situatie tijdens de vrije training dat hij coureurs in de weg reedt? Ik heb de VT's niet gezien dus daarin kan ik geen oordeel vellen, maar ik geloof je graag.Jeroenvde89 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:37:
[...]
Er zijn toch op z'n minst toch 2 a 3 dingen geweest waar HAM voor bestraft zou kunnen/moeten worden. Dat kan zelfs een HAM/MER-verdediger (waar ik jou nu onder schaar, aangezien jij je aangesproken voelde) toch niet met droge ogen ontkennen? Om nog maar te zwijgen over incidenten van de afgelopen jaren.
En ik ben meer een neutrale kijker, dus ik schaar me achter geen een team, zolang jullie maar van McLaren afblijven.
Dat klopt, want dat kan je ook niet verwachten van de binnenkant, Het gaat erom dat Max niet naast hem zit voordat ze de bocht ingaan. video doorspoelen naar 1.40 voor de bird view en naar 2.01 voor de in board van Max.BasvanS schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:42:
[...]
Kijk vooral even naar de Bird view die in de herhaling volgt. en kijken even naar de lijn van HAM hij haalt de APEX niet eens van de eerste bocht naar links.
[ Voor 9% gewijzigd door bvbal79 op 06-12-2021 16:46 ]
Nee, dat zou 'forcing of the track' zijn. Ham raakt hem gewoon.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:41:
[...]
Wat dus volgens de regels zijn goed recht is, omdat hij op gelijke hoogte ligt...Ocon kiest daarom ook eieren voor zijn geld.
Dit valt wellicht in de categorie (her-)start incident?Dentist schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:44:
[...]
Nee, dat zou 'forcing of the track' zijn. Ham raakt hem gewoon.
Omdat het in de media wereld in de eerste plaats gaat om wie je kent en niet wie je bent. Talent en kennis komt op de tweede plaats. En dan hebben we t nog niet eens over geld.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:39:
[...]
Nou vertel waarom? Beetje stom om iemand op dit forum een beetje te kleineren. Kan wel iets respectvoller
Daarnaast is ongeveer al het commentaar ter wereld 'gekleurd' of het nou F1, Olympische Spelen of Voetbal etc etc etc etc is. Dat hoort er nou gewoon eenmaal bij en brengt sfeer (voor velen, niet allen)
Luister alleen al naar het Engelse F1 commentaar. En dat is zelfs de 'officiele'

Maar goed, afgezien daarvan stelde deze persoon het als feiten, dat dat de reden was. Als iemand daar dan een beetje laconiek op reageert (met een knipoogje zelfs..) is dat niet 'kleinerend' of moet dat 'respectvoller'.
Dat jij het nu voor deze persoon gaat opnemen of "white-knighten" zonder dat deze persoon er iets over heeft gezegd, en dingen gaat invullen, is misschien nog wel kleinerender.
Tja, en daar zit dus het probleem. Want tijdens de 1e herstart wordt er wel een straf uitgedeeld aan Max.SterqVerhael schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:46:
[...]
Dit valt wellicht in de categorie (her-)start incident?
Dat is dus die inconsistentie.
Oh, en ik wou ook nog iets kwijt over 'geluk'. Ik heb dus enkele (rare) mensen om mij heen die beweren dat HAM amper geluk heeft, en alles puur op klasse doet
.
Maar mijn god, alleen deze race was het weer één groot geluks-fiësta van heb ik jou daar. Een dubbele neuswissel (of erger) was bij iedere rijder het geval geweest na zulke forse contacten met de neus vs. andere auto. Maar nee, niet bij Lewis. Vrouwe Fortuna heeft duidelijk een jarenlange affaire met Lewis
.

Maar mijn god, alleen deze race was het weer één groot geluks-fiësta van heb ik jou daar. Een dubbele neuswissel (of erger) was bij iedere rijder het geval geweest na zulke forse contacten met de neus vs. andere auto. Maar nee, niet bij Lewis. Vrouwe Fortuna heeft duidelijk een jarenlange affaire met Lewis

Of het nut van de front wing endplates wordt erg overschat, Max heeft volgens mij ook ooit een race gewonnen met een halve vleugelJeroenvde89 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:48:
Oh, en ik wou ook nog iets kwijt over 'geluk'. Ik heb dus enkele (rare) mensen om mij heen die beweren dat HAM amper geluk heeft, en alles puur op klasse doet.
Maar mijn god, alleen deze race was het weer één groot geluks-fiësta van heb ik jou daar. Een dubbele neuswissel (of erger) was bij iedere rijder het geval geweest na zulke forse contacten met de neus vs. andere auto. Maar nee, niet bij Lewis. Vrouwe Fortuna heeft duidelijk een jarenlange affaire met Lewis.
Niet als je Hamilton heet: https://www.motorsportwee...h-post-clash-wing-damage/GrooV schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:49:
[...]
Of het nut van de front wing endplates wordt erg overschat, Max heeft volgens mij ook ooit een race gewonnen met een halve vleugel
“[The time loss] was going up and up, so we started off with probably only about a tenth or two after he got sandwiched with Esteban and Esteban ran over it,” said Mercedes’ trackside engineering chief Andrew Shovlin.
“After Max we lost the whole side of it so we’re [losing] up to nearly four-tenths of performance.”
[ Voor 7% gewijzigd door Dentist op 06-12-2021 16:54 ]
Als je de laatste tienden eruit moet persen doen ze vast meer dan als je zes seconden langzamer rijdt tijdens een race.GrooV schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:49:
[...]
Of het nut van de front wing endplates wordt erg overschat, Max heeft volgens mij ook ooit een race gewonnen met een halve vleugel
Hadden we het overigens al over de prestaties van Perez gehad dit weekend?
Volgens mij had die een prima 2e start en word hij er vanaf geramd door LEC?MikeyMan schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:55:
[...]
Als je de laatste tienden eruit moet persen doen ze vast meer dan als je zes seconden langzamer rijdt tijdens een race.
Nee, hij gaf LEC geen ruimte en ramde zichzelf daardoor van de baan.BasvanS schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:56:
[...]
Volgens mij had die een prima 2e start en word hij er vanaf geramd door LEC?
Hij laat de ruimte bij het inremmen en hij heeft de bocht. Je hoeft de apex niet te halen. Dit is absoluut niet een strafbaar feit en is een normale tactiek die door elke coureur wordt gebruikt.BasvanS schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:42:
[...]
Kijk vooral even naar de Bird view die in de herhaling volgt. en kijken even naar de lijn van HAM hij haalt de APEX niet eens van de eerste bocht naar links.
Er is een verschil tussen het opzettelijk de bocht niet halen en em binnen de lijntjes een beetje door de laten rollen.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Wie?MikeyMan schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:55:
Als we het over straffen hebben waren de straffen van tsunoda en Vettel ook wel bizar. Consistentie is en blijft een probleem en elke keer verzinnen ze wat anders. Hamilton had makkelijk voor zijn acties in FP3 een gridstaf moeten krijgen, maar daar praten ze zich ook nog tussen uit, zelfs nadat er met klem het eea gezegd is over langzaam rijden. Linksom of rechtsom, FIA geeft zelf het goede voorbeeld.
De enige reden dat er geen crash zal komen in Abu Dahbi is als Lewis pole pakt en meteen wegrijdt. In elk ander geval zal er een crash zijn.Hopelijk komt Honda toch met een 1-race engine. Dat zou karma zijn als ze dat doen en het pakt goed uit.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Laat komend weekend alles dan maar eens samenkomen. Max die op P1 kwalificeert, Pérez op P2. Die ook in die volgorde op het podium komen.
Helaas zijn dromen bedrog en staat Hamilton gewoon in beide gevallen op P1. Dat weten we, dus de teleurstelling is mooi op tijd verwerkt.
Helaas zijn dromen bedrog en staat Hamilton gewoon in beide gevallen op P1. Dat weten we, dus de teleurstelling is mooi op tijd verwerkt.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Waarop de track was nog ruimte voor VER op de manier waar HAM de bocht instuurt dan?PjotrStroganov schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:57:
[...]
Hij laat de ruimte bij het inremmen en hij heeft de bocht. Je hoeft de apex niet te halen. Dit is absoluut niet een strafbaar feit en is een normale tactiek die door elke coureur wordt gebruikt.
Er is een verschil tussen het opzettelijk de bocht niet halen en em binnen de lijntjes een beetje door de laten rollen.
Leclerc zat er maar half naast. Net als dat Max maar half naast Lewis zat in T1. Probleem is hier ook inconsequent zijn. Wel of geen ruimte laten? Wanneer wel en wanneer niet. Het paste overduidelijk niet met Leclerc en Perez lag voor.FabianGTI schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:57:
[...]
Nee, hij gaf LEC geen ruimte en ramde zichzelf daardoor van de baan.
Maar die euh 2e herstart waar Ocon eraf geduwd word door Hamilton, echt absurd dat Hamilton daar niet besraft voor wordt. Linksom of rechtsom is het meten met meerdere maten.
[ Voor 24% gewijzigd door siggy op 06-12-2021 17:03 ]
Je kan als coureur moeilijk in het niets oplossen, LEC kreeg gewoon helemaal geen ruimte en werd gesandwiched tussen de muur en PER.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:00:
[...]
Leclerc zat er maar half naast. Net als dat Max maar half naast Lewis zat in T1. Probleem is hier ook inconsequent zijn. Wel of geen ruimte laten? Wanneer wel en wanneer niet. Het paste overduidelijk niet met Leclerc en Perez lag voor.
Maar Max moet zich wel in het niets oplossen? Hij zat er ver genoeg achter en zag dat de muur naar binnenkwam. Daar blijven rijden was vragen om problemen.FabianGTI schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:03:
[...]
Je kan als coureur moeilijk in het niets oplossen, LEC kreeg gewoon helemaal geen ruimte en werd gesandwiched tussen de muur en PER.
Precies wat grote vriend Coronel gisteren niet snapte.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:40:
[...]
HIJ ZIT ER TOCH NAAST!!!!!!!
Nee Tom, niet bij het aansnijden van de bocht. Dat Max gas bijgeeft en er naast komt, veel te harde rijdt en hierdoor de apex niet meer haalt -> hoort niet meer bij het begin van de bocht.
Zo kun je ook een divebomb goedpraten. Ja, ik zat er toch naast op moment dat jij instuurde? Die ene milliseconde wel inderdaad. Maar je "ownde" de bocht niet.
[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 06-12-2021 17:06 ]
Lewis lag voor en had de bocht. Ik weet niet wat ik er verder van kan maken. Meestal sluit de ingehaalde coureur lekker weer aan, maar Max dacht waarschijnlijk dat hij weer buitenom kon. Als daar ander voertuig rijdt, dan lukt dat niet.BasvanS schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:59:
[...]
Waarop de track was nog ruimte voor VER op de manier waar HAM de bocht instuurt dan?
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Een divebomb is van verkomen, dit betekent dat je gewoon niet mag inhalen in een dergelijke bochtencombinatie als eentje bij het ingaan van de bochtencombinatie voorligt. Ja, dit was ook de redenatie van de stewards in Monza, maar zo absurd.StealthyPeanut schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:04:
[...]
Precies wat grote vriend Coronel gisteren niet snapte.
HIJ ZIT ER TOCH NAAST!!!!!!!
Nee Tom, niet bij het aansnijden van de bocht. Dat Max gas bijgeeft en er naast komt, veel te harde rijdt en hierdoor de apex niet meer haalt -> hoort niet meer bij het begin van de bocht.
Zo kun je ook een divebomb goedpraten. Ja, ik zat er toch naast op moment dat jij instuurde? Die ene milliseconde wel inderdaad. Maar je "ownde" de bocht niet.
In Monza zat Max er deels naast bij het ingaan van de 1e bocht.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:07:
[...]
Een divebomb is van verkomen, dit betekent dat je gewoon niet mag inhalen in een dergelijke bochtencombinatie als eentje bij het ingaan van de bochtencombinatie voorligt. Ja, dit was ook de redenatie van de stewards in Monza, maar zo absurd.
Gisteren zat Max er gewoon achter, maar geeft gas bij om ernaast te komen waar gewoon geen ruimte meer is.
Max dwingt op Barcelona en Imola (1e bocht) onze vriend Lewis toch ook van de baan door gewoon de auto naar de lijn te laten lopen? Geen penalty voor Max én Lewis sluit achter aan. Als Lewis sneller was geweest via die shortcut en geen 5 sec straf had gehad, hadden we hier denk ik +500 pagina's gehad met oranje-bril klachten.
[ Voor 24% gewijzigd door StealthyPeanut op 06-12-2021 17:12 ]
Eh, kijk je seizoen 2021? Max was bij het DotD interview inderdaad goed chagrijnig, maar bij het podiuminterview leek hij alweer de rust zelve. Je suggestie van boze en klagende Max was in 2016 niet gek, maar heden ten dageHomeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:10:
[...]
Als hij zich niet aanpast zal hij vaker met de FIA te maken krijgen, hij kan gerust zo blijven rijden maar dan gaan we vaak een boze en klagende Max meemaken na een race.

Maar als ze hem dan eens een straf geven op de plek waar het ook daadwerkelijk fout gaat. Want hoe hij eerder in de race de bochten aansneed sloeg natuurlijk nergens op, en daar had ie best een straf voor mogen krijgen. Alleen waar ze hem nu een straf geven slaat dan weer helemaal nergens op.Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:10:
[...]
Als hij zich niet aanpast zal hij vaker met de FIA te maken krijgen, hij kan gerust zo blijven rijden maar dan gaan we vaak een boze en klagende Max meemaken na een race.
En naar mijn idee blijft dat ook het grootste probleem. Het maakt me geen bal uit wie een straf krijgt, als het maar terecht en op het goede moment is. Gisteren waren er best dingen waar ze Max een straf voor hadden kunnen geven. Maar waar ze hem dan geven is die straf buiten proporties en juist niet terecht.
[removed]
https://gp33.nl/lewis-ham...n-ik-ben-niet-achterlijk/Dennism schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:21:
[...]
Artikel lijkt al verwijderd te zijn, daarnaast GP33.nl, in hoeverre is dat een betrouwbare bron? Ik ken ze in ieder geval niet als een betrouwbaar autosport medium met een bewezen trackrecord.
Staat er nog steeds.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Uit de regels;redwing schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:19:
[...]
Maar als ze hem dan eens een straf geven op de plek waar het ook daadwerkelijk fout gaat. Want hoe hij eerder in de race de bochten aansneed sloeg natuurlijk nergens op, en daar had ie best een straf voor mogen krijgen. Alleen waar ze hem nu een straf geven slaat dan weer helemaal nergens op.
En naar mijn idee blijft dat ook het grootste probleem. Het maakt me geen bal uit wie een straf krijgt, als het maar terecht en op het goede moment is. Gisteren waren er best dingen waar ze Max een straf voor hadden kunnen geven. Maar waar ze hem dan geven is die straf buiten proporties en juist niet terecht.
Dat is het - dat kan je op verschillende manieren interpreteren en toepassen.27.4 At no time may a car be driven unnecessarily slowly, erratically or in a manner which could be deemed potentially dangerous to other drivers or any other person.
De sectie over “plaats terug geven” heb ik nog niet gevonden
Tsja, dat geld dus ook 1 op 1 voor Bottas achter de SC en Hamilton naar de grid rijden voor de zoveelste keer. Het is maar wat je wilt bestraffen.himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:24:
[...]
Uit de regels;
[...]
Dat is het - dat kan je op verschillende manieren interpreteren en toepassen.
Hier is het toch wel duidelijk dat Lewis van te voren al vaart minderden.
Oftewel je zegt nu dat je niet mag afremmen om degene achter je zijn plaats terug te geven? En als ie dat dan toch doet mag die gewoon tegen je aanrijden ? Want Ham remde gewoon rustig zonder enig probleem mee en laat alleen iets te snel zijn rem los om er voorbij te gaan. Volgens mij is er ook een regel dat je ongelukken waar mogelijk moet voorkomen?himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:24:
[...]
Uit de regels;
[...]
Dat is het - dat kan je op verschillende manieren interpreteren en toepassen.
Hoe dan ook was het tegen Max aanrijden een fout van Ham en niet doordat er afgeremd werd. Want dan had ie er wel gelijk op geklapt en was hij er niet zonder problemen achter gebleven. Zeker omdat ie zelf al aangaf dat ie daar niet in wilde halen is het wel bewezen dat het afremmen zelf niet zorgde voor de botsing.
Punt blijft dat de regels iedere keer ten voordele van Ham worden uitgelegd. Ten eerste zegt dat dat de regels dus nogal slecht zijn, en daarnaast dat de consequentie van de FIA ook ver te zoeken is.
[removed]
Precies wat ik bedoel met inconsequent zijn. En met Bottas/Hamilton is dat niet de eerste keer dat ze het zo doen om de pits te kunnen stacken.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:26:
[...]
Tsja, dat geld dus ook 1 op 1 voor Bottas achter de SC en Hamilton naar de grid rijden voor de zoveelste keer. Het is maar wat je wilt bestraffen.
[removed]
Het allermooiste aan deze video is Bottas: als Max hier op tijd geremd had dan was hij voor de derde (!!) keer dit seizoen eruit gekatapulteerd door een Bottas.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:40:
[...]
Volgens mij oefenen ze erop in de simulator
Die ‘ongelukjes’ van Hamilton op achterbanden vind ik ook altijd te toevallig.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het gaat inderdaad pas fout op het moment dat Lewis besluit er toch maar voorbij te gaan. Daarbij laat ie zijn rem net te vroeg los en raakt Max. Dus of je moet Ham bestraffen voor dat foutje, of gewoon geen straf uitdelen en uitgaan van een misverstand dat fout uitpakte.wauskoek schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:26:
[YouTube: Did Verstappen Brake Test Hamilton? | Onboards With Telemetry]
Hier is het toch wel duidelijk dat Lewis van te voren al vaart minderden.
Ham wist dondersgoed wat Max aan het doen was, maar wilde zijn plek pas na de DRS terug krijgen (heeft ie zelf ook gezegd).
[removed]
Tja, dat zie je bij eerdere ongelukken ook. Ze gebeuren iedere keer op zo'n manier dat de kans dat de ander er af gaat tig keer groter is dan hij zelf. En inderdaad was dat hier ook. Met een lekke achterband kun je veel minder hard rijden en moet je de pit in. Met een kapotte voorvleugel is de kans groot dat je gewoon door kunt rijden (iets rustiger) of anders iig sneller in de pit bent.Glashelder schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:39:
[...]
Het allermooiste aan deze video is Bottas: als Max hier op tijd geremd had dan was hij voor de derde (!!) keer dit seizoen eruit gekatapulteerd door een Bottas.
Volgens mij oefenen ze erop in de simulator
Die ‘ongelukjes’ van Hamilton op achterbanden vind ik ook altijd te toevallig.
[removed]
Wat een race. Het is duidelijk dat we aan het einde van een spannend seizoen zijn gekomen want alle handschoenen zijn uit en het gaat hard tegen hard. Ik moet helaas zeggen dat Mercedes het net wat schoner houdt. Dat Verstappen 10 sec straf heeft gekregen is voor mijn gevoel terecht. Het was geen hele nette race en waren genoeg twijfelachtige acties.
Dat Mercedes weg komt met hun getreuzel tijdens de herstart kan ik ook wel accepteren.
Maar die botsing is waar ik me echt niet kan vinden in de beslissing. Ik heb het verschillende keren teruggekeken en leg de fout echt bij Hamilton. Op het moment dat Verstappen afremde om hem voor te laten gaan begon Hamilton zelf ook te vertragen. Toen remde Verstappen nog meer af en knalde Hamilton er achter op. Wellicht was die tweede keer remmen te fors. Mijn interpretatie was dat Verstappen gefrustreerd was omdat Hamilton hem niet snel genoeg voorbij ging nadat hij een voorsprong van enkele seconden had opgegeven en dat de situatie te versnellen door wat extra te remmen. Dat was misschien een inschattingsfout maar het gedrag van Hamilton was ook wel erg gek en onvoorspelbaar.
Als coureurs is hun hoofdoel toch om de auto voor zich in te halen. Hamilton wist misschien niet dat Verstappen hem voor liet gaan maar voor hetzelfde geld had Verstappen een lekke band of moterpech (hij had al een keer "No power!" geroepen. Wat de reden ook moge zijn, Hamiltons missie was om er langs te gaan. Op het moment dat hij er niet langs ging toen dat kon, of dat nu opzet was of niet, verspeelde hij het recht op die positie.
Mijn eigen theorie is dat Hamilton in een reflex reageerde omdat zijn eerste aanname was dat Verstappen een gele vlag zag die hij zelf had gemist. Uit interviews lijkt het nu dat het opzet was in verband met DRS. Eerlijk gezegd kwam het niet zo op mij over.
Maar, stel nu dat Hamilton inderdaad bewust er voor koos om achter Verstappen te blijven, hoe lang mag dat blijven voortduren? Mag Hamilton dan de hele race stapvoets achter Verstappen blijven rijden om dan 10 meter voor de finish opeens z'n plek op te eisen? Lijkt mij niet de bedoeling.
Ik vrees dat dit een grijs gebied in de regels is omdat geen enkele racer ooit de kans om z'n voorganger "gratis" voorbij te gaan heeft laten liggen.
Je zou als tegenargument nog kunnen aanvoeren dat Verstappen ook spelletje speelde door vlak voor het DRS-punt te wisselen maar daar zit al een zekere grens aan. Als je de plek niet snel genoeg teruggeeft gaat het naar de stewarts en krijg je alsnog straf.
Dat Mercedes weg komt met hun getreuzel tijdens de herstart kan ik ook wel accepteren.
Maar die botsing is waar ik me echt niet kan vinden in de beslissing. Ik heb het verschillende keren teruggekeken en leg de fout echt bij Hamilton. Op het moment dat Verstappen afremde om hem voor te laten gaan begon Hamilton zelf ook te vertragen. Toen remde Verstappen nog meer af en knalde Hamilton er achter op. Wellicht was die tweede keer remmen te fors. Mijn interpretatie was dat Verstappen gefrustreerd was omdat Hamilton hem niet snel genoeg voorbij ging nadat hij een voorsprong van enkele seconden had opgegeven en dat de situatie te versnellen door wat extra te remmen. Dat was misschien een inschattingsfout maar het gedrag van Hamilton was ook wel erg gek en onvoorspelbaar.
Als coureurs is hun hoofdoel toch om de auto voor zich in te halen. Hamilton wist misschien niet dat Verstappen hem voor liet gaan maar voor hetzelfde geld had Verstappen een lekke band of moterpech (hij had al een keer "No power!" geroepen. Wat de reden ook moge zijn, Hamiltons missie was om er langs te gaan. Op het moment dat hij er niet langs ging toen dat kon, of dat nu opzet was of niet, verspeelde hij het recht op die positie.
Mijn eigen theorie is dat Hamilton in een reflex reageerde omdat zijn eerste aanname was dat Verstappen een gele vlag zag die hij zelf had gemist. Uit interviews lijkt het nu dat het opzet was in verband met DRS. Eerlijk gezegd kwam het niet zo op mij over.
Maar, stel nu dat Hamilton inderdaad bewust er voor koos om achter Verstappen te blijven, hoe lang mag dat blijven voortduren? Mag Hamilton dan de hele race stapvoets achter Verstappen blijven rijden om dan 10 meter voor de finish opeens z'n plek op te eisen? Lijkt mij niet de bedoeling.
Ik vrees dat dit een grijs gebied in de regels is omdat geen enkele racer ooit de kans om z'n voorganger "gratis" voorbij te gaan heeft laten liggen.
Je zou als tegenargument nog kunnen aanvoeren dat Verstappen ook spelletje speelde door vlak voor het DRS-punt te wisselen maar daar zit al een zekere grens aan. Als je de plek niet snel genoeg teruggeeft gaat het naar de stewarts en krijg je alsnog straf.
[ Voor 5% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 06-12-2021 17:49 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Volgens het filmpje en de weergegeven snelheden rijdt HAM de hele tijd langzamer dan VER en remmen beide gelijkaardig af. Net voor de botsing stopt HAM met afremmen en rijd daarmee VER aan. Dus, of de beslissing van de stewards klopt niet, of het filmpje/de telemetrie daarin klopt niet. In beide gevallen is dat dikke ellende voor de hartstochtelijke F1 fans, want ergens komt de waarheid zichtbaar in het gedrang.redwing schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:40:
[...]
Het gaat inderdaad pas fout op het moment dat Lewis besluit er toch maar voorbij te gaan. Daarbij laat ie zijn rem net te vroeg los en raakt Max. Dus of je moet Ham bestraffen voor dat foutje, of gewoon geen straf uitdelen en uitgaan van een misverstand dat fout uitpakte.
Ham wist dondersgoed wat Max aan het doen was, maar wilde zijn plek pas na de DRS terug krijgen (heeft ie zelf ook gezegd).
Dus, of VER ineens harder afremde? Ik hoop van niet.
Het filmpje suggereert van niet. De beslissing van de stewards suggereert van wel.
Het filmpje kan ik met eigen ogen zien, evalueren, en analyseren. Bij de stewards mag ik hopen dat ze hun werk doen en hebben opgelet. Kut genoeg zijn er genoeg situaties waarin het lijkt alsof de stewards niet hebben opgelet.
Dat is toch gewoon ruk als fan? Ongeacht voor wie je bent?
En ja, natuurlijk geloof je de stewards makkelijker als die aansluiten bij je gevoel/stille wens.
Conclusie: meer consistentie en meer transparantie (voor de fans) bij besluiten van de stewards.
Op welk filmpje doel je nu?EvilWhiteDragon schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:52:
[...]
Volgens het filmpje en de weergegeven snelheden rijdt HAM de hele tijd langzamer dan VER en remmen beide gelijkaardig af. Net voor de botsing stopt HAM met afremmen en rijd daarmee VER aan. Dus, of de beslissing van de stewards klopt niet, of het filmpje/de telemetrie daarin klopt niet. In beide gevallen is dat dikke ellende voor de hartstochtelijke F1 fans, want ergens komt de waarheid zichtbaar in het gedrang.
Dus, of VER ineens harder afremde? Ik hoop van niet.
Het filmpje suggereert van niet. De beslissing van de stewards suggereert van wel.
Het filmpje kan ik met eigen ogen zien, evalueren, en analyseren. Bij de stewards mag ik hopen dat ze hun werk doen en hebben opgelet. Kut genoeg zijn er genoeg situaties waarin het lijkt alsof de stewards niet hebben opgelet.
Dat is toch gewoon ruk als fan? Ongeacht voor wie je bent?
En ja, natuurlijk geloof je de stewards makkelijker als die aansluiten bij je gevoel/stille wens.
Conclusie: meer consistentie en meer transparantie (voor de fans) bij besluiten van de stewards.
Want de maker van dit filmpje geeft zelf ook al aan dat ie alleen een aan/uit ziet voor wat betreft remmen en niet hoe hard iemand remt. Wel iets om rekening mee te houden.
YouTube: Did Verstappen Brake Test Hamilton? | Onboards With Telemetry
Het is er nog welDennism schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:21:
[...]
Het komt van Soymotor Spanje. Of het betrouwbaar is? Het komt wel overeen met hij gezegd heeft
Ik haal dit stukje er even uit omdat het denk ik wel symbool staat voor een probleem. Hamilton heeft gewoon de beeldvorming mee. Op de een of andere manier heeft ie dat altijd.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:46:
Uit interviews lijkt het nu dat het opzet was in verband met DRS. Eerlijk gezegd kwam het niet zo op mij over.
Zelfs bij inmiddels beroemde Silverstone crash was de halve wereld van mening dat het Max zijn schuld was. Dat is best een knap staaltje marketing van Hamilton en Mercedes. Hij is ook gewoon vreselijk veel met zijn imago bezig. Max veel minder: die heeft overal schijt aan en is niet of nauwelijks bezig met zijn imago.
In die zin lijkt net als in de politiek de waarheid steeds minder belangrijk te worden. Beeldvorming en je eigen leugen herhalen is veel belangrijker. Zolang genoeg mensen jouw versie geloven dan is het prima. Men gaat er bijna op de automatische piloot vanuit dat Max wel weer iets gedaan heeft, want hij is tenslotte altijd de agressor.
En je vind de 10 sec terecht maar de schuld van de botsing lag niet bij Max? Hij krijgt voor die botsing toch juist de 10 seconde straf?
[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 06-12-2021 18:01 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Sorry, daar was ik niet duidelijk in. Over de hele race gekeken vind ik 10 sec straf niet gek aangezien er meerdere twijfelachtige acties van Verstappen waren. Dat hij daar op een of andere manier een straf voor krijgt kan ik wel begrijpen. Maar hij heeft nu net die straf gekregen voor het ene ongeluk waarbij ik vind dat een straf voor Verstappen echt onterecht is.Glashelder schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:00:
En je vind de 10 sec terecht maar de schuld van de botsing lag niet bij Max? Hij krijgt voor die botsing toch juist de 10 seconde straf?
Als ik alleen naar dit onderwerp kijk dan hoop dat de situatie omgedraaid wordt. Geen straf voor Verstappen en wel 10 sec voor Hamilton. Maar gezien de rest van de race zou dat gevoelsmatig ook niet helemaal eerlijk zijn.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
???D-Ed schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:26:
[...]
Ik kan races terugkijken dus volgens @Damien heb ik het recht om hier nog tot begin 2022 te komen
A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.
Ik begreep niets van de pit strategie van RBR. Ik begreep niet waarom ze besloten om Perez wel een bandenwisseling te geven en Verstappen niet (bij de gele vlaggen). RBR wist dat MER gewoon sneller was, toen ze zagen dat Hamilton naar de pitstop ging had ik verwacht dat ze Perez ook buiten zouden laten. Dan was het een 1 - 2 voor RBR bij de start, en kon Perez ruimte creëren tussen Hamilton en Verstappen.
BlaBlaBla
Perez had niet voor Hamilton kunnen komen door het ophouden van Bottas volgens mij. De strategie om Max niet op de harde band te zetten was erger dan de rest.Strider schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:18:
Ik begreep niets van de pit strategie van RBR. Ik begreep niet waarom ze besloten om Perez wel een bandenwisseling te geven en Verstappen niet (bij de gele vlaggen). RBR wist dat MER gewoon sneller was, toen ze zagen dat Hamilton naar de pitstop ging had ik verwacht dat ze Perez ook buiten zouden laten. Dan was het een 1 - 2 voor RBR bij de start, en kon Perez ruimte creëren tussen Hamilton en Verstappen.
Red Bull doet gewoon helemaal niks met Perez, of AT. En dat terwijl Bottas Max bijna weer doodleuk van de baan rijdt.
[ Voor 8% gewijzigd door siggy op 06-12-2021 18:20 ]
De Red Bull liep niet zo lekker op de harde band had ik begrepen.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:19:
[...]
Perez had niet voor Hamilton kunnen komen door het ophouden van Bottas volgens mij. De strategie om Max niet op de harde band te zetten was erger dan de rest.
Red Bull doet gewoon helemaal niks met Perez, of AT. En dat terwijl Bottas Max bijna weer doodleuk van de baan rijdt.
Plus op de harde band had ie nooit de eerste plek kunnen pakken bij de laatste herstart
En als er nog een rode vlag was gekomen, was het de zet van het jaar geweest.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:19:
[...]
Perez had niet voor Hamilton kunnen komen door het ophouden van Bottas volgens mij. De strategie om Max niet op de harde band te zetten was erger dan de rest.
Als, als, als...
Helaas pakte het nu niet goed uit.
Op geel was de enige manier om van p3 naar p1 te gaan. Ze zullen ook op nog een rode vlag gegokt hebben tegen t einde van de race.
De mannen van Slipstream hebben weer een duidelijke mening.
YouTube: Tussen Max en Lewis is alles geoorloofd | SLIPSTREAM
YouTube: Tussen Max en Lewis is alles geoorloofd | SLIPSTREAM
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Dat filmpje inderdaad. Ik keek dan ook niet naar de ram-graphic, maar naar het verschil in snelheid tussen de twee autos.new_guy schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:56:
[...]
Op welk filmpje doel je nu?
Want de maker van dit filmpje geeft zelf ook al aan dat ie alleen een aan/uit ziet voor wat betreft remmen en niet hoe hard iemand remt. Wel iets om rekening mee te houden.
YouTube: Did Verstappen Brake Test Hamilton? | Onboards With Telemetry
De rust zelve bij het podium? Ik zag een boos weglopen de Max.EvilWhiteDragon schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:16:
[...]
Eh, kijk je seizoen 2021? Max was bij het DotD interview inderdaad goed chagrijnig, maar bij het podiuminterview leek hij alweer de rust zelve. Je suggestie van boze en klagende Max was in 2016 niet gek, maar heden ten dage
Lezen. Het podiuminterview.Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:40:
[...]
De rust zelve bij het podium? Ik zag een boos weglopen de Max.
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Was weinig boos aan. Probeer eens objectief te reageren in plaats van ...Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:40:
[...]
De rust zelve bij het podium? Ik zag een boos weglopen de Max.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Maar voor bijna krijg je geen straf.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:19:
[...]
Volgens jouw redenatie had PER er ook wel 1 mogen krijgen voor zijn actie op VER.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Hoe vaak komt het voor dat iemand meteen na de uitreiking wegloopt? Dat valt toch op en geeft niet het beeld dat iemand kalm/relaxt is.hansvk schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:02:
[...]
Was weinig boos aan. Probeer eens objectief te reageren in plaats van ...
Ik zeg ook niet dat Bottas straf verdiend, of lees jij dat ergens wel? Was gewoon grappig dat Bottas wéér Max eraf geramd zou hebben. Dan zou het feest helemaal compleet zijn geweest.ricardo246 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:13:
[...]
Maar voor bijna krijg je geen straf.
Volgens jouw redenatie had PER er ook wel 1 mogen krijgen voor zijn actie op VER.
Ik denk dat helemaal niemand kalm en relaxt was. Kijk naar Toto (en z'n vernielde headset) tijdens de race. Dat Verstappen vervolgens wegloopt bij de ceremonie was misschien niet zo professioneel, maar wel heel begrijpelijk. Hopelijk gaat het er in Abu Dhabi wel wat sportiever aan toe. Het zou zonde zijn als zo'n prachtig seizoen aan zon lelijk einde zou moeten komen.Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:29:
[...]
Hoe vaak komt het voor dat iemand meteen na de uitreiking wegloopt? Dat valt toch op en geeft niet het beeld dat iemand kalm/relaxt is.
PSN: xMaurice93
InderdaadAlfa Novanta schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:01:
Was deze hier al voorbijgekomen?
[Afbeelding]
Zo herkenbaar

Ik vond het eigenlijk wel een mooie afsluiting van deze shitshow. Een heleboel F1 mensen zijn dit weekend in mijn achting gedaald. Max valt daar trouwens ook onder.Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:29:
[...]
Hoe vaak komt het voor dat iemand meteen na de uitreiking wegloopt? Dat valt toch op en geeft niet het beeld dat iemand kalm/relaxt is.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Toto was tijdens de race inderdaad weer in rage mode... Na de race bij Sky was hij wel erg kalm, bijna kalmer/politieker dan gebruikelijk.Maurice079 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:32:
[...]
Ik denk dat helemaal niemand kalm en relaxt was. Kijk naar Toto (en z'n vernielde headset) tijdens de race. Dat Verstappen vervolgens wegloopt bij de ceremonie was misschien niet zo professioneel, maar wel heel begrijpelijk. Hopelijk gaat het er in Abu Dhabi wel wat sportiever aan toe. Het zou zonde zijn als zo'n prachtig seizoen aan zon lelijk einde zou moeten komen.
Hoop dat we dit weekend een mooie race krijgen, minder gedoe dan dit weekend maar vrees het ergste als ze bij elkaar in de buurt komen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |