Het zou mij niet verbazen als Lewis een nieuwe motor pakt. Brazilie 2.0Grrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:46:
[...]
De pk's zijn redelijk uit de "raketmotor" van Lewis gestroomd, dus ik denk niet dat RBR daar nog heel erg voor moet vrezen. Daarom hoop ik ook dat hij de race gewoon op snelheid wint, einde discussie over de rest van het seizoen.
Die 2 fotoś zeggen niet zo veel, op basis van de 1e zou ik zelfs zeggen dat het lijkt alsof Ocon op hem in rijd. Dit is gewoon een racing incident.Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:44:
Als "causing a collision" 10 seconde penalty is, waarom kreeg Hamilton die dan trouwens niet voor het tegen Ocon aanrijden? Het gevolg zou niet worden meegenomen, enkel het feit zelf. Daar was Hamilton als enige schuldig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of ze geven hem 10 seconden straf?jbdeiman schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:46:
[...]
Als daar echt uit blijkt dat Hamilton fout was, is dat toch gewoon 'strike three' en moet hij 10 plaatsen naar achteren starten? Kan Perez het hem mooi lastig maken de volgende race.
@Grrrrrene volgens mij maakt 10s toch niets uit? Max moest ook nog 5s inlossen op zijn 7-8s achterstand?
Mijn boefje is liev!
Want die hebben allemaal anderhalf jaar daarvoor hun kaartjes gekocht omdat ze zin hadden in een aftersummerpostcoronafeestje?Damian schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:21:
[...]
95% van het volk wat op Zandvoort zat is gelegenheid fan, kwamen daar voor het feestje.
Doe toch niet zo uit de hoogte. Ik denk dat 95% daar zat omdat ze het heel gaaf vonden dat er een F1 in NL plaatsvond en ze daar bij konden zijn. En 5% vanwege gratis kaartje, businessevent of bobo-party. Van die 95% heeft 94,9 % genoten van de dag(en) en zeurt 0,1% (vooral hier) dat iedereen in een oranje shirtje zat, alleen voor Max kwam en niet zoveel verstand heeft van F1 als zijzelf. Ik denk dat jij tot die 0,1% behoort, maar ik ben blij dat ik me met mijn puberzonen tot die 95% kan rekenen. Ook al weet ik heus wel wat van F1(historie).
Klopt. Enige waar ie wat aan heeft is een volgende reprimande inclusief gridstraf volgende race.JB schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:49:
@Grrrrrene volgens mij maakt 10s toch niets uit? Max moest ook nog 5s inlossen op zijn 7-8s achterstand?
Klopt, in de officiële classificatie is Hamilton met het verrekenen van de straffen 21s of zoiets voor Max geëindigd.JB schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:49:
Kan het me haast niet voorstellen eigenlijk.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:47:
[...]
Het zou mij niet verbazen als Lewis een nieuwe motor pakt. Brazilie 2.0
Ik vraag me trouwens ook af: die motoren zijn niet gratis, ik weet nog dat RBR klaagde over de kosten van zo'n crash na Silverstone... Nu heeft Bottas een stuk of 6 motoren gebruikt dit seizoen en ook HAM heeft er al 5 gebruikt geloof ik. Hoe doen ze dat qua budget?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Hoe bedoel je qua budget? Er zit geen budgetcap voor de motor.Grrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:51:
[...]
Kan het me haast niet voorstellen eigenlijk.
Ik vraag me trouwens ook af: die motoren zijn niet gratis, ik weet nog dat RBR klaagde over de kosten van zo'n crash na Silverstone... Nu heeft Bottas een stuk of 6 motoren gebruikt dit seizoen en ook HAM heeft er al 5 gebruikt geloof ik. Hoe doen ze dat qua budget?
Motor valt er buiten. De pijn zit hier in de gridtraffen.Grrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:51:
[...]
Mijn boefje is liev!
Motoren tellen niet voor het budget mee.Grrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:51:
[...]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Op het moment dat Hamilton de straf krijg voor die botsing kun je een argument aan gaan dat die 5 sec voor max niet terecht meer is gezien Max een poging heeft gedaan om een plek terug te geven, ik weet niet wat de regels zijn als je een plek probeert terug te geven en ze nemen hem niet en rijden tegen jou aan moet je die plek dan nog steeds terug geven. Anders zou je iemand gigantisch kunnen ophouden door een plek niet terug te pakken.JB schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:49:
Dus als Lewis gewoon drie rondjes weigert er langs te gaan krijgt Max sowieso een penalty? Dat is ook raar toch, ik zou toch verwachten dat je een fatsoenlijke poging moet doen om iemand er langs te laten, en als diegene dat dan niet doet heeft 'ie pech.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:42:
[...]
Nou, de grap is dus dat Max dat erna deed en daarvoor dus een 5 sec penalty kreeg omdat ie niet snel genoeg Lewis voorbij liet. Ik ben het met je eens he, maar dan gaven de stewards gewoon dit aan, te lang gewacht en het is blijkbaar niet de verantwoordelijkheid en plicht om er langs te gaan als je langs gelaten wordt.
Bizarre beelden trouwens ook bij die herstart als je de onboard van Ocon ziet. Als Verstappen niet buiten de baan was gegaan (waar het hele gedonder begonnen is) dan had hij Bottas op z'n achtervleugel gehad. Dat was echt een scenario waar Verstappen alleen maar als verliezer uit kon komen.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Ah, dat wist ik niet. Wel jammer: proberen ze geld te besparen door duurzamere motoren te bouwen, bouwt Mercedes er een die met moeite 3-4 wedstrijden mee gaat...Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:51:
[...]
Hoe bedoel je qua budget? Er zit geen budgetcap voor de motor.

Dat is dan wel zo, maar Max wordt ook dubbelop gestraft: Er niet snel genoeg weer voor laten (hoe dan / op welk moment had dat gemoeten?), en dan ook nog eens de band geraakt door Hamilton. Hoe vaak Hamilton bij iemand al niet met zijn vleugel banden aan gort heeft gereden/ heeft beschadigd, is best wel veel eigenlijk.JB schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:49:
Als Hamilton alsnog de schuld krijgt, dan kunnen die 5S van Max ook wel weg. Maar wat ik ook niet snap:
- Je moet de positie terug geven, maar de ander hoeft er niet voorbij. Was ook wel een stunt geweest, dat Hamilton Ocon en Bottas er voorbij laat, en dan pas gaat inhalen. Blijkbaar kan/ mag dat gewoon en was het nog steeds 'fout van Max' omdat Hamilton er niet voorbij gaat.
De regels zijn krom, en als ze dat niet zijn worden ze dat wel gemaakt.
2.4G is niks? Ze remmen met max 5.5G ongeveer, dan heb je het hier over een significante remdruk bij ultrasnelle auto's. Deze remmen al harder af dan met gas los dan wanneer ik met mijn vierwielertje vol in de ankers ga.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:28:
[...]
Feit is ook dat Lewis de hele baanbreedte had en er weigerde voorbij te gaan. Die 2.4G is echt een remkracht van niks. Lewis had net zo goe 10 andere dingen kunnen doen, waaronder er voorbij gaan, links of rechts rijden of wat dan ook, nee, hij besluit om er vlak achter te rijden, versnellingsbakkleven. Terwijl de intentie van Max glashelder was. Nu moet Max dus ook verantwoordelijk zijn voor de positionering van e man achter zich. Zo gek is de analyse. Lewis mag er achter blijven, wat ook bizar is. DRS verhaal is leuk, maar daar gaat het niet om. Volgende keer gewoon van het gas gaan, hij gaat niet voorbij, dan maar door. Maar gegarandeerd dat de FIA dat ook niet leuk vind. Linksom of rechtsom had Max hier werkelijk niks goeds kunnen doen. Het was overduidelijk wat de intentie van Max was en dan achteraf klagen dat het onberekenbaar was. Tsja, als het zo onberekenbaar en onnavolgbaar was, dan was Lewis er wel voorbij gegaan.
Dan mogen ze wel eens verduidelijk waarom Lewis erachter mocht blijven. Hoeveel kansen moet je geven om iemand er voorbij te laten? Is toch een absurde discussie? Volgende keer, liften en vol gas erop en zeggen dat je de kans gegeven hebt, ala Sainz in de Q in Qatar.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Dat is ook een belangrijke take van gisteren, hier zijn dus niet echt regels voor op dit moment. Wordt hoog tijd om daar gewoon duidelijkheid in te scheppen, wanneer je iemand wel of niet mag laten passeren en binnen hoeveel tijd.XyritZz schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:52:
[...]
Dus als Lewis gewoon drie rondjes weigert er langs te gaan krijgt Max sowieso een penalty? Dat is ook raar toch, ik zou toch verwachten dat je een fatsoenlijke poging moet doen om iemand er langs te laten, en als diegene dat dan niet doet heeft 'ie pech.
...
Red Bull en Alpha Tauri moeten gewoon volop focussen met drie rijders op Hamilton.
Wanneer gaat hij rustig rijden en dan zorgen dat er iemand in een flying lap zit. Redelijk uit te kienen met drie coureurs. Naai hem maar een oor aan.
Wanneer gaat hij rustig rijden en dan zorgen dat er iemand in een flying lap zit. Redelijk uit te kienen met drie coureurs. Naai hem maar een oor aan.
Verstappen gaat te vaak over de grens tijdens 1 op 1 duels. In de mantel der liefde vinden wij dat hier gaaf en is het weer een echte ouderwetse racer, feit blijft dat hoe hij verdedigde in Brazilië en Jeddah niet oke is. Als je bij elk duel de grenzen op zoekt van wat mag, krijg je bij elk duel een FIA saus. En die saus is elke keer net iets anders.
Of het nou duels van vroegâh waren met Vettel of Leclerc op Spielberg/Silverstone of nu bijna alle duels met Hamilton, hij zoekt altijd de grens op.. en gaat daar ook wel eens een keer over.
Bij alle duels heb je drie groepen; 1- tricky, maar wow dit is racen! 2- niks aan de hand, Max is een ouderwetse racer en 3- dit moet bestraft worden. Als Max deze rijstijl blijft houden (en dat verwacht ik wel) dan moeten we wennen aan het feit dat er (bijna) altijd wel controverse zal zijn en daarmee gemoeide beslissingen van de FIA waar we het niet altijd mee eens zullen zijn.
Of het nou duels van vroegâh waren met Vettel of Leclerc op Spielberg/Silverstone of nu bijna alle duels met Hamilton, hij zoekt altijd de grens op.. en gaat daar ook wel eens een keer over.
Bij alle duels heb je drie groepen; 1- tricky, maar wow dit is racen! 2- niks aan de hand, Max is een ouderwetse racer en 3- dit moet bestraft worden. Als Max deze rijstijl blijft houden (en dat verwacht ik wel) dan moeten we wennen aan het feit dat er (bijna) altijd wel controverse zal zijn en daarmee gemoeide beslissingen van de FIA waar we het niet altijd mee eens zullen zijn.
Volledig met je eens, het is alleen zo jammer dat Max, en veel fans dan het idee hebben dat de FIA tegen hem is, het is niet tegen hem, het is tegen zijn soms te gevaarlijke acties. En hij ziet blijkbaar niet in dat hij degene is die zich aan moet passen/nog moet groeien.Franco10 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:57:
Verstappen gaat te vaak over de grens tijdens 1 op 1 duels. In de mantel der liefde vinden wij dat hier gaaf en is het weer een echte ouderwetse racer, feit blijft dat hoe hij verdedigde in Brazilië en Jeddah niet oke is. Als je bij elk duel de grenzen op zoekt van wat mag, krijg je bij elk duel een FIA saus. En die saus is elke keer net iets anders.
Straks zien we Horner nog langs de kant staan met twee gele vlaggentlpeter schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:56:
Red Bull en Alpha Tauri moeten gewoon volop focussen met drie rijders op Hamilton.

Mag toch hopen dat ze het niet zo bont gaan maken als in het DTM, en als dat wel zo is dan hoop ik dat de FIA gewoon complete constructeurs diskwalificeert uit het WK.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Als Mercedes het doet is het vals en jammer. Maar als Honda het doet niet?poor Leno schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:45:
Kan Honda niet voor volgend weekend plots met een über-Vtec motor komen die maar 1 race meegaat?
Even 5 plekjes pakken en dan iedereen alsnog met een minuut eruit rijden![]()
I served in a company of heroes.
Als je die video wil quoten, quote dan ook de update van de maker erbij als je er een argument op wil baseren, wel zo netjes.himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:32:
[...]
duidelijk geen breaktest:
[YouTube: Did Verstappen Brake Test Hamilton? | Onboards With Telemetry]
This video was made before the official decision and without the information of the applied Brake pressure. For a normal person like me, the data available for the brakes is just on or off. The raw deceleration of speed seems to be quite constant, with the information of the applied brake pressure I possibly would come to a different result. Just enjoy it and dont be so toxic:)
Verstappen gaat zichtbaar de grens over. Lewis H. doet dit veel gehaaider door net zo te gaan rijden dat zijn tegenstander of tegen hem aan rijdt of zelf al uit wijkt. Let er maar eens goed op.Franco10 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:57:
Verstappen gaat te vaak over de grens tijdens 1 op 1 duels.
Zie ook Monza. Hij doet het op een dusdanige manier dat hij in eerste instantie niks fout lijkt te doen en iedereen gaat er in mee.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Kan je nagaan hoe verschilend men kan oordelen. Zelf heb ik juist het idee dan na 6 jaar in het F1 circus VER juist een oude gezapige man is geworden die gewoon gezellig zijn rondjes meedraait. Het spetterende van jaren jaren geleden is er echt van af.Franco10 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:57:
Verstappen gaat te vaak over de grens tijdens 1 op 1 duels. In de mantel der liefde vinden wij dat hier gaaf en is het weer een echte ouderwetse racer,
yeah right, als je dat gelooft, dan is vandaag ook wel een feestdag voor jouGrrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:53:
[...]
Ah, dat wist ik niet. Wel jammer: proberen ze geld te besparen door duurzamere motoren te bouwen, bouwt Mercedes er een die met moeite 3-4 wedstrijden mee gaat...
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Ik heb wel 's gelezen dat een F1-wagen met >1G afremt als je alleen gas loslaat. Dat komt door de aerodynamische weerstand en het remmende vermogen van de motor. Dan voegt remmen in dit geval dus een factor 2 toe aan de vertraging, wat inderdaad niet heel heftig veel is.Racing_Reporter schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:54:
[...]
2.4G is niks? Ze remmen met max 5.5G ongeveer, dan heb je het hier over een significante remdruk bij ultrasnelle auto's. Deze remmen al harder af dan met gas los dan wanneer ik met mijn vierwielertje vol in de ankers ga.
Als je 5,5G kunt remmen, is 2,4G dus makkelijk te handelen. Vergelijk het met je normale auto als iemand met 0,4G afremt en jij zit erachter, dan rem je vrij eenvoudig met die vertraging mee. Het wordt pas lastig als iemand ineens met 1G (vergelijk: 5,5G in F1) afremt en je zit er dicht op. Dan wordt je reactietijd de dominante factor en die wordt bepaald door de afstand die je houdt.
2.4G is inderdaad niks ja als 5.5G redelijk optimaal remmend is. Punt blijft dat het duidelijk was dat Max Lewis ervoorbij liet, het was compleet niet onverwacht dat Max nog eens op de rem ging staan, daar gaat het om. Die G kracht is leuk, maar het sleutelwoord is onberekenbaar. Dan ahdden ze net zo goed Lewis kunnen straffen om onberekenbaar en onverwachts op een recht stuk op de rem te gaan staan zonder enige reden.Racing_Reporter schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:54:
[...]
2.4G is niks? Ze remmen met max 5.5G ongeveer, dan heb je het hier over een significante remdruk bij ultrasnelle auto's. Deze remmen al harder af dan met gas los dan wanneer ik met mijn vierwielertje vol in de ankers ga.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Nou, ze gaan niet letterlijk kapot, maar ze hebben Bottas echt niet voor de lol 6x een nieuwe gegeven. Die Merc verliest naarmate de kilometers oplopen serieus veel vermogen.Kenhas schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:01:
[...]
yeah right, als je dat gelooft, dan is vandaag ook wel een feestdag voor jou
https://www.espn.com/f1/s...e-penalty-blocking-bottasKenhas schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:43:
[...]
Dat is helemaal niet opvallend. Het team heeft een geldboete gekregen omdat het een fout van het team was. Geen enkele piloot zal tijd- of gridstraf krijgen voor zoiets als ze niet op de hoogte zijn. Je mag gerust voorbeelden zoeken waarbij de piloot niet op de hoogte was van achterliggend verkeer en een straf heeft gekregen.
Je moet appels met appels vergelijken
"The stewards' report said: "Car 22 had just completed a fast lap and had communication from the team that he was now on an inlap.
"The team did not warn Car 22 of the approach of Car 77 on a fast lap. Car 77 approached Car 22 at the entry to Turn 4. Car 22 was on the racing line, and while he attempted to move off the racing line to the outside, he did impede car 77 unnecessarily.
"It is the responsibility of every driver to be aware of faster cars when they are on a slow lap. The team should have assisted the driver in being aware of the approaching faster car, but such lack of communication is not an excuse for the driver."
Anyway, het komt dus wel degelijk voor dat de coureur wordt bestraft en niet alleen het team. Ik zeg niet dat Hamilton precies hetzelfde deed als Tsunoda, maar het was niet het enige incident tijdens het weekend.
En wat iemand die voorgelaten moet worden, dan moet doen. Die mag er niet achter blijven hangen, want dat was wat er nu gebeurde. Simpel gezegd: Geeft de ander echt de kans (dat was hier wel aantoonbaar) in te halen, waarna de race vervolgd wordt. Haalt die niet in op dat moment, jammer dan maar dan is de kans voorbij.Grimmie187 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:55:
[...]
Dat is ook een belangrijke take van gisteren, hier zijn dus niet echt regels voor op dit moment. Wordt hoog tijd om daar gewoon duidelijkheid in te scheppen, wanneer je iemand wel of niet mag laten passeren en binnen hoeveel tijd.
Ik vind in dit geval dat Hamilton het incident met Mazepin niet te verwijten is, maar hij reed Gasly aan het eind van het rechte stuk (start-finish?) in de weg en dat had hij toch echt zelf kunnen zien. Hij was toen aan knopjes op z'n stuur aan het draaien, terwijl hij op de racelijn reed.JP_Frost schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:03:
[...]
"It is the responsibility of every driver to be aware of faster cars when they are on a slow lap. The team should have assisted the driver in being aware of the approaching faster car, but such lack of communication is not an excuse for the driver."[/i]
Anyway, het komt dus wel degelijk voor dat de coureur wordt bestraft en niet alleen het team. Ik zeg niet dat Hamilton precies hetzelfde deed als Tsunoda, maar het was niet het enige incident tijdens het weekend.
Verwijderd
Hij hoeft zich helemaal niet aan te passen, dit is de Max waarvan de meesten houden, een racer en agressief. We willen geen mak schoothondje die buigt voor Hamilton.Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:58:
[...]
Volledig met je eens, het is alleen zo jammer dat Max, en veel fans dan het idee hebben dat de FIA tegen hem is, het is niet tegen hem, het is tegen zijn soms te gevaarlijke acties. En hij ziet blijkbaar niet in dat hij degene is die zich aan moet passen/nog moet groeien.
RB moet de auto sneller maken, dan zijn de verdedigende acties niet nodig.
Dat is voor mij het hele punt. 1 van die 2 kun je nog als incident weg zetten maar 2 in 1 ronde. Zeker als je dan kijkt naar de eerder aangehaalde situatie waar iemand wel straf kreeg voor het ophouden van Bottas en men oordeelde dat de rijder zich er van bewust dient te zijn en het team slechts een adviserende rol hierin speelt.Grrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:06:
[...]
Ik vind in dit geval dat Hamilton het incident met Mazepin niet te verwijten is, maar hij reed Gasly aan het eind van het rechte stuk (start-finish?) in de weg en dat had hij toch echt zelf kunnen zien. Hij was toen aan knopjes op z'n stuur aan het draaien, terwijl hij op de racelijn reed.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Als hij zich niet aanpast zal hij vaker met de FIA te maken krijgen, hij kan gerust zo blijven rijden maar dan gaan we vaak een boze en klagende Max meemaken na een race.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:09:
[...]
Hij hoeft zich helemaal niet aan te passen, dit is de Max waarvan de meesten houden, een racer en agressief. We willen geen mak schoothondje die buigt voor Hamilton.
Verwijderd
Heb je wel gelezen wat ik heb gepost? Max is Max, hoe hij moet rijden bepaalt hij, niet jij of ik. En nogmaals, RB moet de auto sneller maken dan is dit al helemaal niet nodig.Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:10:
[...]
Als hij zich niet aanpast zal hij vaker met de FIA te maken krijgen, hij kan gerust zo blijven rijden maar dan gaan we vaak een boze en klagende Max meemaken na een race.
Tuurlijk bepaald hij hoe hij moet rijden, dat doen alle coureurs zelf, maar hij is dan ook degene die met de consequenties zit, en op dit moment is dat toch dat hij vaker dan anderen bij de FIA langs mag.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:11:
[...]
Heb je wel gelezen wat ik heb gepost? Max is Max, hoe hij moet rijden bepaalt hij, niet jij of ik. En nogmaals, RB moet de auto sneller maken dan is dit al helemaal niet nodig.
Hier mee eens.jbdeiman schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:03:
[...]
En wat iemand die voorgelaten moet worden, dan moet doen. Die mag er niet achter blijven hangen, want dat was wat er nu gebeurde. Simpel gezegd: Geeft de ander echt de kans (dat was hier wel aantoonbaar) in te halen, waarna de race vervolgd wordt. Haalt die niet in op dat moment, jammer dan maar dan is de kans voorbij.
En maak meteen regels voor naar een saftycar toe rijden. Misschien VSC snelheid of iets langzamer, gewoon zoveel % van de delta? Dus niet alles ophouden om dubbele pitstop te kunnen doen dit hebben we nu al 2x gezien bij Mercedes (Monaco 2 of 3 jaar geleden).
En als we dan bezig zijn een regel bij een opwarm lap maximaal 5 a 10 auto's afstand er tussen want laten we eerlijk zijn dat is wel onderdeel van de reden dat Max na de herstart de bocht niet haalde en zo slecht van de lijn weg kwam
We hebben deze race gezien wat er gebeurd als Verstappen zich wel als schoothondje opstelt, komen alleen maar ongelukken van omdat het niet van hem verwacht wordt.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:09:
[...]
Hij hoeft zich helemaal niet aan te passen, dit is de Max waarvan de meesten houden, een racer en agressief. We willen geen mak schoothondje die buigt voor Hamilton.
Precies. Laten we Lewis niet nog onzekerder maken dan hij al is. Dan gaat hij nog vreemdere dingen doen.Transportman schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:15:
[...]
We hebben deze race gezien wat er gebeurd als Verstappen zich wel als schoothondje opstelt, komen alleen maar ongelukken van omdat het niet van hem verwacht wordt.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Het was alleen 'vals' als ze dat elke race zouden doen. Ze hebben t nu 1/2 gedaan, dus kan Honda dat nu toch ook, simpel.Vuvuzela schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:59:
[...]
Als Mercedes het doet is het vals en jammer. Maar als Honda het doet niet?
Ga me geen woorden in de mond leggen ajb
Wat ik hier niet veel genoemd zie worden is dat het gegeven het de omstandigheden heel logisch is dat VER meer uit de kast moet halen dan de rijders bij MER. De red bull is op dit moment de tragere auto. Max staat voor in het klassement en dat moet hij verdedigen. Dat kan hij niet met zijn auto, dus dat moet met zijn rijden en daarmee gedrag op de baan. Dat is wat we hier zien gebeuren. Volgens mij is VER niet agressiever dan HAM. Als het andersom was geweest ben ik er van overtuigd dat we een heel andere HAM hadden gezien. En dan is het ook nog zo dat FIA hier ook een factor is met hun inconsistente toepassing van de regels. En gezien de huidige situatie ondervindt VER daar nu het meeste nadeel van.Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:10:
[...]
Als hij zich niet aanpast zal hij vaker met de FIA te maken krijgen, hij kan gerust zo blijven rijden maar dan gaan we vaak een boze en klagende Max meemaken na een race.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
er is een 'lijn' te herkennen in die 'inconsistente' besluitvorming; google maar eens naar max zijn grote vriend Garry Connelly (die ook dit weekend bij de stewards zat)Zewatanejo schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:19:
[...]
Wat ik hier niet veel genoemd zie worden is dat gegeven het de omstandigheden heel logisch is dat VER meer uit de kast moet halen dan de rijders bij MER. De red bull is op dit moment de tragere auto. Max staat voor in het klassement en dat moet hij verdedigen. Dat kan hij niet met zijn auto, dus dat moet met zijn rijden en daarmee gedrag op de baan. Dat is wat we hier zien gebeuren. Volgens mij is VER niet agressiever dan HAM. Als het andersom was geweest ben ik er van overtuigd dat we een heel andere HAM hadden gezien. En dan is het ook nog zo dat FIA hier ook een factor is met hun inconsistente toepassing van de regels. En gezien de huidige situatie ondervindt VER daar nu het meeste nadeel van.
Maar het zegt wel een hoop dat er genoeg andere gevechten zijn tijdens elke race waarbij die incidenten niet, of veel minder voorkomen. En afgelopen race was het wel erg vaak raak met VER. Er zit een verschil tussen fair racen en de grens over gaan en nu zat VER toch wel vaak aan de verkeerde kant van die scheiding.Zewatanejo schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:19:
[...]
Wat ik hier niet veel genoemd zie worden is dat gegeven het de omstandigheden heel logisch is dat VER meer uit de kast moet halen dan de rijders bij MER. De red bull is op dit moment de tragere auto. Max staat voor in het klassement en dat moet hij verdedigen. Dat kan hij niet met zijn auto, dus dat moet met zijn rijden en daarmee gedrag op de baan. Dat is wat we hier zien gebeuren. Volgens mij is VER niet agressiever dan HAM. Als het andersom was geweest ben ik er van overtuigd dat we een heel andere HAM hadden gezien. En dan is het ook nog zo dat FIA hier ook een factor is met hun inconsistente toepassing van de regels. En gezien de huidige situatie ondervindt VER daar nu het meeste nadeel van.
gezien het punt dat ik maak.....heeft Red bull dan een dominante auto gehad de laatste jaren?himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:20:
[...]
er is een 'lijn' te herkennen in die 'inconsistente' besluitvorming; google maar eens naar max zijn grote vriend Garry Connelly
Ja, maar in mijn ogen is dat dan ook logisch. Max moet compenserenHomeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:20:
[...]
Maar het zegt wel een hoop dat er genoeg andere gevechten zijn tijdens elke race waarbij die incidenten niet, of veel minder voorkomen. En afgelopen race was het wel erg vaak raak met VER. Er zit een verschil tussen fair racen en de grens over gaan en nu zat VER toch wel vaak aan de verkeerde kant van die scheiding.
[ Voor 42% gewijzigd door Zewatanejo op 06-12-2021 14:22 ]
Hij moet verdedigen maar kiest er dan zelf voor hoe ver hij daar in gaat. Er zijn elke wedstrijd veel gevechten (ok, uiteraard niet om het WK maar de belangen zijn vaak alsnog enorm als het om concurrenten gaat in de eindstand) en daarbij zit men toch vaker aan de veilige kant qua racen.Zewatanejo schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:21:
[...]
Ja, maar in mijn ogen is dat dan ook logisch. Max moet compenseren
Hier een video van Hamilton met de audio van de radio gesynchroniseerd met de onboardbeelden:
Er zit een vertraging van 5,75 seconden op wat je hoort via F1TV en het moment dat Lewis het hoort (of andere coureurs).
Er zit een vertraging van 5,75 seconden op wat je hoort via F1TV en het moment dat Lewis het hoort (of andere coureurs).
[ Voor 8% gewijzigd door MadDogMcCree op 06-12-2021 14:26 ]
Ik vermoed dat Olav gelijk had. Nieuwe motor op hoogste standje (standje kwalificatie wat niet meer tijdelijk mag) en blazen maar. Dit is versleten en niet meer echt bruikbaar.Grrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:46:
[...]
De pk's zijn redelijk uit de "raketmotor" van Lewis gestroomd, dus ik denk niet dat RBR daar nog heel erg voor moet vrezen. Daarom hoop ik ook dat hij de race gewoon op snelheid wint, einde discussie over de rest van het seizoen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
komt volgende week wel goedTransportman schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:15:
[...]
We hebben deze race gezien wat er gebeurd als Verstappen zich wel als schoothondje opstelt, komen alleen maar ongelukken van omdat het niet van hem verwacht wordt.

Het is wel duidelijk dat je VER en HAM niet kunt vergelijken met de andere rijders. Het gaat hierom het WK en dat is echt anders. Ze zijn hier niet om tweede, derde of vierde te worden.Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:24:
[...]
Hij moet verdedigen maar kiest er dan zelf voor hoe ver hij daar in gaat. Er zijn elke wedstrijd veel gevechten (ok, uiteraard niet om het WK maar de belangen zijn vaak alsnog enorm als het om concurrenten gaat in de eindstand) en daarbij zit men toch vaker aan de veilige kant qua racen.
Wikipedia: Renault Formula One crash controversy
Niemand die daar zelfs maar grappen over durft te maken in het team voor het geval er een echt ongeluk is dat het WK beïnvloed.
Wat ik nog steeds niet begrijp waarom HAM niet gewoon VER passeerde? Zou hij ook afgerend hebben en teruggeschakeld als MSC daar op dat moment zou hebben gereden. Hij ziet VER langzmer rijden. Dan ga je er toch gewoon voorbij?!MadDogMcCree schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:25:
Hier een video van Hamilton met de audio van de radio gesynchroniseerd met de onboardbeelden:
[Streamable: Lewis Radio Onboard synced]
NoahAmber schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:33:
[...]
Wat ik nog steeds niet begrijp waarom HAM niet gewoon VER passeerde? Zou hij ook afgerend hebben en teruggeschakeld als MSC daar op dat moment zou hebben gereden. Hij ziet VER langzmer rijden. Dan ga je er toch gewoon voorbij?!
Uiteraard kwam daar ook de aanvaring van Verstappen die poogde Hamilton voorbij te laten waarbij de Brit achterop de Red Bull-coureur botste. "Dat is Max Verstappen. Hij vecht als een leeuw voor het kampioenschap en hij geeft alles wat hij in zich heeft. Hij wist dat hij Lewis niet meer zou kunnen inhalen als hij hem voorbij zou laten. Daarom heeft hij het zo slim voorbereid en gepland. Lewis rook een valstrik. Daarom wilde hij Max niet inhalen op het punt waar hij achterop reed. Dat was schaken op het hoogste niveau. Die twee racen met 300 kilometer per uur en bedenken dan nog steeds dit soort dingen", zo analyseerde de Duitser, lezen we op Motorsport.com.
"Ik weet zeker dat het te maken had met DRS. Het DRS-meetpunt ligt voor de laatste bocht. Max wilde dat Lewis voor dat punt zou inhalen, zodat hij DRS zou krijgen en Lewis direct weer kon inhalen. Dit zijn strategische spelletjes. Lewis wist dat, uiteraard, en daarom bleef hij erachter, maar toen werd het iets te close. Beiden hebben het te extreem gespeeld. Vanuit Lewis’ perspectief begrijp ik echter niet helemaal waarom hij niet direct inhaalde en zijn race voortzette", zo vulde Hülkenberg aan.
of "you know what to do, you can always be used as a spare"
:fill(white):strip_exif()/f/image/0r2X90nnGcsHlpnmMp9QFMpU.png?f=user_large)
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Echt geen flauw idee wat er in hem om ging, maar ik vind het ook raar. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij bang was dat er een VSC was die hij had gemist, of dat hij de melding dat de SC op de baan was gekomen, had gemist.NoahAmber schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:33:
[...]
Wat ik nog steeds niet begrijp waarom HAM niet gewoon VER passeerde? Zou hij ook afgerend hebben en teruggeschakeld als MSC daar op dat moment zou hebben gereden. Hij ziet VER langzmer rijden. Dan ga je er toch gewoon voorbij?!
Wel grappig, dit kan Max een volgende race misbruiken. Als hij Lewis met DRS het rechte stuk op ziet komen, ineens afremmen en kijken wat hij doet
Binnen de regels van de federatie waaraan hij deelneemt. Dus dat zelf bepalen kent een grens. Ga je daar (te vaak) overheen, mag je meer dan alle andere coureurs op het matje komen.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:11:
[...]
Heb je wel gelezen wat ik heb gepost? Max is Max, hoe hij moet rijden bepaalt hij, niet jij of ik. En nogmaals, RB moet de auto sneller maken dan is dit al helemaal niet nodig.
Met deze argumentatie mag elke verdediger Messi helemaal verrot schoppen, had God die verdediger maar sneller/beter moeten schapen. Een langzamere auto hebben als valide reden voor illegaal verdedigen, het moet niet gekker worden.
Die regels zijn er, het veld moet achter een safety car zo veel mogelijk in formatie blijven rijden, dit heeft bottas overduidelijk niet gedaan maar de wedstrijdleiding heeft zoals vaker bij Mercedes niet ingegrepen waar het volgens mij bij Mclaren wel eens gedaan heeft. Ondanks dat Max dit overduidelijk ook aangaf op de boardradio.Utoka schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:12:
[...]
Hier mee eens.
En maak meteen regels voor naar een saftycar toe rijden. Misschien VSC snelheid of iets langzamer, gewoon zoveel % van de delta? Dus niet alles ophouden om dubbele pitstop te kunnen doen dit hebben we nu al 2x gezien bij Mercedes (Monaco 2 of 3 jaar geleden).
En als we dan bezig zijn een regel bij een opwarm lap maximaal 5 a 10 auto's afstand er tussen want laten we eerlijk zijn dat is wel onderdeel van de reden dat Max na de herstart de bocht niet haalde en zo slecht van de lijn weg kwam
Zoals ik in een eerdere post ook al aangaf, alle issues die er waren dit weekend komen omdat de Wedstrijdleiding er een potje van maakte.
Of als Lewis een positie moet teruggeven de rest van de race erachter blijven rijden. Dan komt de rest van het veld er voorbij en hebben ze beide geen punten.Grrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:35:
[...]
Echt geen flauw idee wat er in hem om ging, maar ik vind het ook raar. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij bang was dat er een VSC was die hij had gemist, of dat hij de melding dat de SC op de baan was gekomen, had gemist.
Wel grappig, dit kan Max een volgende race misbruiken. Als hij Lewis met DRS het rechte stuk op ziet komen, ineens afremmen en kijken wat hij doet
Ergens vind ik dat ook wel het leuke aan dit seizoen: er worden strategieën toegepast die we nog niet eerder zagen, er wordt outside box ontworpen, trucjes toegepast waardoor je toch weer 1-2 races meer kunt winnen dan de concurrent.Eskimootje schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:37:
[...]
Of als Lewis een positie moet teruggeven de rest van de race erachter blijven rijden. Dan komt de rest van het veld er voorbij en hebben ze beide geen punten.
En de FIA mag daar dan weer regels omheen verzinnen om de mazen in de wet te dichten. Die Mercedes-vleugel die naar verluid stilstaand star is, maar op snelheid door het wijken van de wing end plates ineens flexibel wordt: je moet het maar bedenken, echt petje af (als het waar is wat er beweerd wordt natuurlijk)
[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 06-12-2021 14:40 ]
krijg het artikel/quote niet gevonden; Haas chef Günther Steiner, had na silverstone eens opmerking gemaakt "als je er 19 autos af beukt, en steeds 10sec. straf krijgt, win je alsnog"Franco10 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:36:
[...]
Met deze argumentatie mag elke verdediger Messi helemaal verrot schoppen, had God die verdediger maar sneller/beter moeten schapen. Een langzamere auto hebben als valide reden voor illegaal verdedigen, het moet niet gekker worden.
//edit; was ook meer een lachwekkende reactie van Gunther op die crash-gate
[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 06-12-2021 14:45 ]
Feit dat ze dit als strategie doen ipv noodzaak zegt al voldoende.poor Leno schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:18:
[...]
Het was alleen 'vals' als ze dat elke race zouden doen. Ze hebben t nu 1/2 gedaan, dus kan Honda dat nu toch ook, simpel.
Ga me geen woorden in de mond leggen ajb
Dit zou eigenlijk door de Fia kei hard afgestraft moeten worden onder het motto dit is niet in lijn met de budgetcap. Maar goed dan beinvloeden ze het kampioenschap te veel (wat ze ook totaal niet gedaan hebben vorig weekend en dit weekend).
Gaat niet gebeuren want als dit het geval is dan zal Lewis weg rijden, 5 seconden krijgen en die rijd echt welk 5 seconde weg bij wie dan ook behalve Verstappen en Bottas.Eskimootje schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:37:
[...]
Of als Lewis een positie moet teruggeven de rest van de race erachter blijven rijden. Dan komt de rest van het veld er voorbij en hebben ze beide geen punten.
Natuurlijk veel te serieus reagerend, maar toch: Dan krijg je na de eerste paar auto's een zwart-witte vlag en als je dan nog door gaat, de zwarte vlag. Wel knap als je 19 auto's eraf kunt beuken, maar zelf nog een race kunt uitrijdenhimlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:39:
[...]
krijg het artikel/quote niet gevonden; Haas chef Günther Steiner, had na silverstone eens opmerking gemaakt "als je er 19 autos af beukt, en steeds 10sec. straf krijgt, win je alsnog"
[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 06-12-2021 14:42 ]
Het Mclaren verhaal heeft niet te maken met de SC, maar met extra langzaam in de pitstraat te rijden, tijdens double stacking. Daar hebben ze een waarschuwing voor gehad. Waren Lando en Daniel echte meesters in vorig seizoen. Wedstrijdleiding zag daar het hinderen van de tegenstander in om zelf tijd verlies te voorkomen. Steeds meer teams gingen het overigens gebruiken.Martin0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:36:
[...]
Die regels zijn er, het veld moet achter een safety car zo veel mogelijk in formatie blijven rijden, dit heeft bottas overduidelijk niet gedaan maar de wedstrijdleiding heeft zoals vaker bij Mercedes niet ingegrepen waar het volgens mij bij Mclaren wel eens gedaan heeft. Ondanks dat Max dit overduidelijk ook aangaf op de boardradio.
Zoals ik in een eerdere post ook al aangaf, alle issues die er waren dit weekend komen omdat de Wedstrijdleiding er een potje van maakte.
Dit was een variatie daar op, omdat je tegenstander niet mag inhalen. In een normale SC situatie (wanneer je aangesloten bent) geldt de 10 wagenlengte regel. Voor een formation lap geldt overigens dat je niet extreem langzaam mag rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 06-12-2021 14:43 ]
Dat is ondertussen al geweten. Er kwam een DRS meetpunt aan, dus als hij voorbij ging, zat VER zeker op minder dan 1" en ging VER dus mogen DRS'en in de volgende zone.NoahAmber schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:33:
[...]
Zelf vind ik dat maar een belachelijk argument, want er waren 3 DRS zones, dus om die strategie te laten werken, moest HAM er dan al van uitgaan dat hij tussen 2 DRS zones in een volle seconde ging kunnen pakken op VER.
Maar dit was een normale safety car situatie omdat het om de safety car gaat voor de 1e rode vlag... Daar zaten toch echt wel meer dan 10 autoruimtes tussen Hamilton en Bottas.TIGER1125 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:41:
[...]
Het Mclaren verhaal heeft niet te maken met de SC, maar met extra langzaam in de pitstraat te rijden, tijdens double stacking. Daar hebben ze een waarschuwing voor gehad.
Wedstrijdleiding zag daar het hinderen van de tegenstander in om zelf tijd verlies te voorkomen. Dit was een variatie daar op, omdat je tegenstander niet mag inhalen. In een normale SC situatie (wanneer je aangesloten bent) geldt de 10 wagenlengte regel. Voor een formation lap geldt overigens dat je niet extreem langzaam mag rijden.
Not to mention, de secties waar ruimte laten helemaal niet kon vanwege de snelheid en het feit dat de bocht blind was.Twixie schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:44:
[...]
Dat is ondertussen al geweten. Er kwam een DRS meetpunt aan, dus als hij voorbij ging, zat VER zeker op minder dan 1" en ging VER dus mogen DRS'en in de volgende zone.
Zelf vind ik dat maar een belachelijk argument, want er waren 3 DRS zones, dus om die strategie te laten werken, moest HAM er dan al van uitgaan dat hij tussen 2 DRS zones in een volle seconde ging kunnen pakken op VER.
Niet helemaal, want de 10 wagen lengtes gelden pas vanaf het moment dat je aangesloten bent bij de SC vziw. Daarvoor geldt het aansluiten aan de SC rij, met ik meen een maximale lapdelta.Martin0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:45:
[...]
Maar dit was een normale safety car situatie omdat het om de safety car gaat voor de 1e rode vlag... Daar zaten toch echt wel meer dan 10 autoruimtes tussen Hamilton en Bottas.
Over minimale snelheden wordt eigenlijk niets gezegd, al kan men daar wel iets van vinden, zoals ze dat dus ook vorig seizoen vonden bij het double stacken.
Daarnaast is al eerder dit seizoen iets geroepen over het extra langzaam naar de grid rijden. Blijkbaar vond men dat ook niet belangrijk genoeg, om daar gisteren iets over te zeggen.
[ Voor 39% gewijzigd door TIGER1125 op 06-12-2021 14:51 ]
Dat is altijd al zo. Max is zo onberekenbaar, dat Lewis (met name bij hem) nooit weet wat ie dan moet doenGrrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:35:
[...]
Echt geen flauw idee wat er in hem om ging, maar ik vind het ook raar. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij bang was dat er een VSC was die hij had gemist, of dat hij de melding dat de SC op de baan was gekomen, had gemist.
Mijn boefje is liev!
Blijkbaar zat Bottas nog net binnen de Delta, echter is het verschil tussen de high end van de delta en de low end van de delta dus zo groot dat je daar makkelijk een pitstop tussen kan maken. Dit is gewoon erg vies spel geweest van Mercedes en dit is niet de eerste keer geweest (monaco 2019 zo uit mijn hoofd?).TIGER1125 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:45:
[...]
Niet helemaal, want de 10 wagen lengtes gelden pas vanaf het moment dat je aangesloten bent bij de SC vziw. Daarvoor geldt het aansluiten aan de SC rij, met ik meen een maximale lapdelta.
Over minimale snelheden wordt eigenlijk niets gezegd, al kan men daar wel iets van vinden, zoals ze dat dus ook vorig seizoen vonden bij het double stacken.
Daarnaast is al eerder dit seizoen iets geroepen over het extra langzaam naar de grid rijden. Blijkbaar vond men dat ook niet belangrijk genoeg, om daar gisteren iets over te zeggen.
Niet alleen Yuki maar Max ook omdat hij dan wereld kampioen isdcell schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:38:
[...]
Als Yuki dat doet dan komt er een standbeeld van hem in het Honda museum
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Wellicht meer voor F1 randzaken, maar dit zegt natuurlijk wel alles waarom Olav en Jack niet mee verhuizen naar ViaPlay. Ze zijn veel te gekleurd in hun commentaar.
Geen enkele echte vraag en afsluiten met 'vriend'. En het dan raar vinden dat de nieuwe rechtenhouder iets anders wil volgend jaar. https://t.co/o1jWzBhxKE
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) 6 december 2021
Zo easy way out van FIA dit…. https://t.co/RhvWaC1tZd
— Olav Mol®️ (@Olav_Mol) 5 december 2021
Als Verstappen nu bestraft wordt voor ‘erratic braking’ 62 bar, wil ik hem het advies geven volgende week dan maar niet te remmen bij de eerste bocht… kan hij daar iig niet voor gepakt worden😂😂😱😱😱😜😜
De FIA kiest voor een straf zonder gevolgen…. Beetje beter naar de oorzaak kijken zou wellicht helpen……
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Hang me er niet aan op hoor, maar volgens mij is er geen minimum, want anders kun je grof gezegd nog steeds met 250 langs een incident knallen, "want ik moest delta halen."Martin0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:56:
[...]
Blijkbaar zat Bottas nog net binnen de Delta, echter is het verschil tussen de high end van de delta en de low end van de delta dus zo groot dat je daar makkelijk een pitstop tussen kan maken. Dit is gewoon erg vies spel geweest van Mercedes en dit is niet de eerste keer geweest (monaco 2019 zo uit mijn hoofd?).
Maar goed ben het met je eens hoor, dat er iets is wat niet lijkt te kloppen. Dat kan overigens ook gewoon zijn dat er geen regels voor zijn. Zelfde geldt namelijk nog steeds voor het wisselen van banden tijdens de rode vlag situatie, prima dat het gebeurd hoor maar dan zou het niet moeten meetellen voor het banden regelement.
Vond het daarom des te opmerkelijker dat er een bericht van de wedstrijdleiding kwam bij de F2 feature race dat ze nog moesten voldoen aan de het banden regelement.
Van wat ik gelezen heb is er gewoon een Delta. Een delta heeft een hoog en laag (bvb de ronde moet afgelegd worden tussen 2 minuten en 2 minuut 10. Wat ik persoonlijk erg ruim vind maar goed dat ben ik.TIGER1125 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:03:
[...]
Hang me er niet aan op hoor, maar volgens mij is er geen minimum, want anders kun je grof gezegd nog steeds met 250 langs een incident knallen, "want ik moest delta halen."![]()
Maar goed ben het met je eens hoor, dat er iets is wat niet lijkt te kloppen. Dat kan overigens ook gewoon zijn dat er geen regels voor zijn. Zelfde geldt namelijk nog steeds voor het wisselen van banden tijdens de rode vlag situatie, prima dat het gebeurd hoor maar dan zou het niet moeten meetellen voor het banden regelement.
Vond het daarom des te opmerkelijker dat er een bericht van de wedstrijdleiding kwam bij de F2 feature race dat ze nog moesten voldoen aan de het banden regelement.
Ik verwijder mijn reactie. Excuus.
[ Voor 95% gewijzigd door meenkdrie op 06-12-2021 15:06 . Reden: Niet inhoudelijk. ]
Doe dit inderdaad lekker in de randzaken en ga hier niet zitten trollen of commentaar hebben op Olav.Gynnad schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:01:
Wellicht meer voor F1 randzaken, maar dit zegt natuurlijk wel alles waarom Olav en Jack niet mee verhuizen naar ViaPlay. Ze zijn veel te gekleurd in hun commentaar.
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
Tip, kijk bij de Engelsen als je er moeite mee hebt
Die wilde je gisteren toch ook niet echt horenGiem schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:05:
Tip, kijk bij de Engelsen als je er moeite mee hebt

Soms vraag je je af, waar is het neutrale verslaggeving gebleven?
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Zonder verder in discussie te gaan, maar Sky Sports was ook niet echt objectief te noemen gisteren, met name Martin Brundle.Gynnad schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:01:
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
persoonlijk lig ik er totaal niet wakker van; ja, olav en F1 gaan hand in hand zolang ik me kan herinneren. Maar eens is het ook tijd om afscheid te nemen, en denk dat met overname een goed moment is.Gynnad schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:01:
ene kant zou graag olav het nederlands commentaal laten doen, maar zeker laatste jaren, is het wel heel erg eenzijdig en gekleurd. Ik zeg zeker niet dat bij SkyF1 beter geregeld is; is ook een lewis show - maar daarbij blijft ruimte en aandacht voor andere drivers. (voornamelijk martin brundle die lewis als god ziet) Dat is bij ziggo/olav duidelijk minder.
ik kijk zelf niet de nederlandse uitzendingen (prima gedaan, met de middelen die ze hebben), maar dat staat totaal niet in verhouding met wat skyf1 kan en doet (die zijn daar ook met een leger aan ondersteunend personeel). Van ziggo mogen ze blij zijn als ze er met 6 man zijn.
Het geouwehoer aan de tafel vind ik dan wel erg geslaagd, en hopelijk blijft dat nog wel beschikbaar.
semi-offtopic:
Weet niet of de theater show van rob en robert nog loopt (heb die bezocht - was zeer positief ontvangen door mij en vrienden die mee waren). Dare i say it; een aanrader om te doen! leuke quotes en interessante stukjes, luchtig gebracht en vanuit eigen perspectief bepaalde situaties en race evenementen besproken.
[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 06-12-2021 15:19 ]
ALS dit het geval was, dan kan je dus ook stellen dat Lewis bewust achter Max blijft rijden en daarmee dus schuldig is aan het feit dat A: Max niet kan voldoen aan het teruggeven van de plek en B: hij het risico neemt zo kort op Max te rijden en een aanrijding te veroorzaken. Als hij er gewoon voorbij blaast met zijn über-AMG, dan maakt die DRS geen zak uit en blijf je ervoor, zeker als Max aardig wat snelheid laat vallen en jij volle bak doorgaat. Ja, beide moeten remmen voor de 180 graden bocht, maar je zit ervoor, hebt de lijn en met die raketmotor kan je makkelijk verdedigen naar bocht 1-2. En het is uiteindelijk niet aan Hamilton om te bepalen waar hij die plek terugkrijgt. Max moet het zo snel en veilig mogelijk doen. En met alle blinde bochten hier zijn de plekken om dat te doen niet zo heel veel. Hier kon het makkelijk, daarna op het rechte stuk.himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:33:
[...]
[...]
Uiteraard kwam daar ook de aanvaring van Verstappen die poogde Hamilton voorbij te laten waarbij de Brit achterop de Red Bull-coureur botste. "Dat is Max Verstappen. Hij vecht als een leeuw voor het kampioenschap en hij geeft alles wat hij in zich heeft. Hij wist dat hij Lewis niet meer zou kunnen inhalen als hij hem voorbij zou laten. Daarom heeft hij het zo slim voorbereid en gepland. Lewis rook een valstrik. Daarom wilde hij Max niet inhalen op het punt waar hij achterop reed. Dat was schaken op het hoogste niveau. Die twee racen met 300 kilometer per uur en bedenken dan nog steeds dit soort dingen", zo analyseerde de Duitser, lezen we op Motorsport.com.
"Ik weet zeker dat het te maken had met DRS. Het DRS-meetpunt ligt voor de laatste bocht. Max wilde dat Lewis voor dat punt zou inhalen, zodat hij DRS zou krijgen en Lewis direct weer kon inhalen. Dit zijn strategische spelletjes. Lewis wist dat, uiteraard, en daarom bleef hij erachter, maar toen werd het iets te close. Beiden hebben het te extreem gespeeld. Vanuit Lewis’ perspectief begrijp ik echter niet helemaal waarom hij niet direct inhaalde en zijn race voortzette", zo vulde Hülkenberg aan.
En volgens het interview van Lewis bij Plooij zou een snelle inhaalactie van Max na het teruggeven van de plek niet eens mogen. Dat zou 20-seconden straf opleveren zoals Lewis zelf ooit ook eens heeft gekregen in 2007/2008? Waar ben je dan bang voor? En die "smoes" van een dergelijke veteraan die bang is dat ie een V(SC) zogenaamd heeft gemist, dan hoor je niet meer in de auto thuis. Dan ben je te druk met andere dingen die niets met racen te maken hebben. V(SC) mag je echt niet missen! En dan hoef je er niet pal achter te blijven, dan kan je ook gewoon links erachter gaan rijden, waardoor een "brake-test" niet eens functioneel zou zijn.
Het hele opgehangen verhaal stinkt aan alle kanten en de FIA trapt er met open ogen in of wil het niet zien. Bij beide genoemde scenario's valt een 7-voudig wereldkampioen meer dan genoeg te verwijten. Maar nee, laten we Max maar straffen met extra 2 punten op zijn licentie, ipv die arme Hamilton te bestraffen.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Pitlane channel is, vind ik, erg neutraal in hun commentaar op F1tv. Britse commentaar was gisteren niet veel beter dan het oranje commentaar van Ziggo.SinergyX schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:07:
[...]
Die wilde je gisteren toch ook niet echt horen
Soms vraag je je af, waar is het neutrale verslaggeving gebleven?
Volgens mij snap ik al waar het allemaal mis ging! Max is een Nederlander, dus die wilde Hamilton er aan de linkerkant er voorbij laten. Maar Lewis is natuurlijk een Brit en die is gewend om aan de rechterkant in te halen.
Als je denkt dat 'gekleurd' commentaar de reden is van het niet meegaan, dan weet je denk niet zo veel van de media-business wereldGynnad schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:01:
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
Ik heb Sky Sports niet gezien, maar dat is dan net zo storend, absoluut mee eens. Er zijn ook fans in Nederland (en andere landen) die kijken die niet voor Max of Lewis zijn, dus het zou goed zijn als commentatoren iets neutraler kunnen zijn. Hopelijk is dat vanaf volgend jaar weer het geval.Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:07:
[...]
Zonder verder in discussie te gaan, maar Sky Sports was ook niet echt objectief te noemen gisteren, met name Martin Brundle.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Martin Brundle heeft nog steeds Senna nachtmerries daarom is hij tegen MaxPhusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:07:
[...]
Zonder verder in discussie te gaan, maar Sky Sports was ook niet echt objectief te noemen gisteren, met name Martin Brundle.
Wat mij toch het meest stoorde was de middelvinger van Plooij op de startgrid. Nee deze mensen beschouw ik niet als professionals. Alsof het een voorrecht is om er vanuit te gaan dat VIAPLAY je over zal nemen.Gynnad schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:01:
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
Na de clash tussen Plooij en Toto (waar m.i. Plooij idd te ver ging als journalist) zijn ze het me ook niet meer waard.
Maar goed, elke land is wat chauvinistisch. Zo staat Sky toch vaker achter hamilton dan andersom etc.
Nou vertel waarom? Beetje stom om iemand op dit forum een beetje te kleineren. Kan wel iets respectvollerpoor Leno schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:13:
[...]
Als je denkt dat 'gekleurd' commentaar de reden is van het niet meegaan, dan weet je denk niet zo veel van de media-business wereld![]()
[ Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 06-12-2021 15:43 ]
Op nu.nl staat dat Redbull alle info verzameld en nog wel in protest gaan..
Helmut Marko interview in Bild
PSN: libbes1979
Achterhaalde info volgens mij.libbes1979 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:44:
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik begrijp dat niet zo goed, wat bereiken ze ermee. Alsof FIA opeens Hamilton uit de uitslagen zou schrappen. Max heeft al 20 sec achterstand.libbes1979 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:44:
Focus nu gewoon op de laatste race. Zo ook dat gedoe met die 10 auto lengtes. Als Max zich meer focuste op zijn eigen start ipv met Lewis bezig te zijn. Dat was vragen om problemen.
Die Helmut kraamt wel vaker onzin uit.libbes1979 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:44:
Novadecasa schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:10:
Die Marko lijkt ook nu weer de grootse blaaskaak van het circus, eerst roepen er niet meer mee akkoord te gaan enz enz maar vervolgens 0 actie.

Deels eens, want het lijkt mij ook sterk dat Hamilton ineens de overwinning moet inleveren, maar je hoeft ook niet het oordeel van de stewards te accepteren als je ervan overtuigd bent dat het niet klopt. Zou Mercedes ook niet doen. Wat als het bewijs dermate sterk is dat Hamilton in de volgende race daar nadeel van zou ondervinden. Erg onwaarschijnlijk, maar toch.bvbal79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:46:
[...]
Ik begrijp dat niet zo goed, wat bereiken ze ermee. Alsof FIA opeens Hamilton uit de uitslagen zou schrappen. Max heeft al 20 sec achterstand.
Focus nu gewoon op de laatste race. Zo ook dat gedoe met die 10 auto lengtes. Als Max zich meer focuste op zijn eigen start ipv met Lewis bezig te zijn. Dat was vragen om problemen.
Met je conclusie van de herstart ben ik het niet eens. Als Verstappen ziet dat Hamilton zich niet aan de regels houdt heeft dat (mogelijk) direct effect op zijn start doordat de banden afkoelen, de remmen te heet worden, noem het maar op. Tevens zei de FIA daar naar te gaan kijken (wat ze uiteindelijk niet hebben gedaan of misschien niets vonden), dus het is logisch dat Verstappen kenbaar maakt wat er op de baan gebeurt.
Ik snap de kritiek op Brundle niet zo, dat is nou net een van de weinige die toch redelijk objectief is meestal. Ik vind het bijzonder aangenaam om naar hem te luisteren icm Crofty. Maargoed, allemaal persoonlijk natuurlijk 
Brundle over Monza: Max deed niks fout
Brundle over Silverstone: Lewis fout
En de enige die zo'n beetje erkent dat het kampioenschap al lang beslist was geweest zonder de pech voor Max (en geluk van Lewis met rode vlaggen).
Even los van dat hij soms ook een andere mening heeft is hij - over het seizoen genomen - echt wel objectief. Dan stoor ik me bij Sky bijvoorbeeld veel meer aan een Hill of Ted die absoluut niet het vermogen hebben om objectief te kijken naar een situatie. Nouja, Hill gisteren dan een keer toevallig.
Brundle over Monza: Max deed niks fout
Brundle over Silverstone: Lewis fout
En de enige die zo'n beetje erkent dat het kampioenschap al lang beslist was geweest zonder de pech voor Max (en geluk van Lewis met rode vlaggen).
Even los van dat hij soms ook een andere mening heeft is hij - over het seizoen genomen - echt wel objectief. Dan stoor ik me bij Sky bijvoorbeeld veel meer aan een Hill of Ted die absoluut niet het vermogen hebben om objectief te kijken naar een situatie. Nouja, Hill gisteren dan een keer toevallig.
[ Voor 10% gewijzigd door d0s op 06-12-2021 15:57 ]
Wat ik raar vind is dat die ronde vanuit de pits naar de startgrid na een rode vlag niet gezien wordt als formation lap. Dat is nu niet de eerste race waarin er dingen gebeuren tijdens een formation lap die eigenlijk geen formation lap is, die voor de fans niet echt uit te leggen zijn.JP_Frost schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:51:
[...]
Met je conclusie van de herstart ben ik het niet eens. Als Verstappen ziet dat Hamilton zich niet aan de regels houdt heeft dat (mogelijk) direct effect op zijn start doordat de banden afkoelen, de remmen te heet worden, noem het maar op. Tevens zei de FIA daar naar te gaan kijken (wat ze uiteindelijk niet hebben gedaan of misschien niets vonden), dus het is logisch dat Verstappen kenbaar maakt wat er op de baan gebeurt.
Waarom zou je tijdens de echte formation lap wel moeten aansluiten, maar als je na een rode vlag situatie vanuit de pits weer richting de grid rijdt, hoeft dat ineens niet.
Volgens mij gaat het fout bij de definitie van "formation lap" als de laatste ronde voor de start van de race.
Die beide herstarts hadden gewoon geen staande start moeten zijn, maar achter de safety car. Het zorgde alleen maar voor nog meer chaos.
Zeker op dit circuit met de hopeloze eerste bocht was van achter de SC een veel beter idee geweest. Ook dan krijg je geklooi tussen Lewis en Max, maar dat hoort bij die situatie. Verder ben ik het ook wel met Martin eens dat al dat asfalt ipv grind na een bocht ook zorgt voor dit soort problemen met plekken terug geven. Aan de andere kant is dit circuit ook alleen rijdbaar omdat je niet gelijk in het grind staat als je de eerste bocht mist.SterqVerhael schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:58:
Die beide herstarts hadden gewoon geen staande start moeten zijn, maar achter de safety car. Het zorgde alleen maar voor nog meer chaos.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Laat dat nou het probleem zijn want dit hebben ze geloof ik begin dit jaar aangepast dat na een rode vlag het altijd een staande start word.SterqVerhael schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:58:
Ik heb het wel gezien op Sky en vond het allemaal nog wel meevallen.Gynnad schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:18:
[...]
Ik heb Sky Sports niet gezien, maar dat is dan net zo storend, absoluut mee eens. Er zijn ook fans in Nederland (en andere landen) die kijken die niet voor Max of Lewis zijn, dus het zou goed zijn als commentatoren iets neutraler kunnen zijn. Hopelijk is dat vanaf volgend jaar weer het geval.
Neutraal kan je met dit soort spanning en sensatie wel vergeten maar voor het overzicht (althans wat er nog van alle beslissingen te begrijpen viel) vond ik het redelijk meevallen.
Heb me aan het commentaar iig niet zo lopen ergeren, zelfs met hun hele team waren ze het overzicht op een gegeven moment ook ff kwijt, met name waarvoor die 5 sec penalty nou weer vandaan kwam.
Er moet echt iets veranderen bij de wedstrijdleiding want wanneer je oude races terugkijkt en ze in een volgorde ziet finishen die de uitslag is is wel een beetje over tegenwoordig.
De laatste seizoenen moet er steeds vaker een dikke disclaimer in beeld dat er achteraf nog wat geschoven is en de cijfers uit de boeken niet meer overeen komen met wat je net gezien hebt.
Gelukkig heeft die 10 sec deze keer geen invloed meer op de uitslag maar continu dit soort gezeur na de vlag maakt de sport er (voor mij iig) niet leuker op.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |