Zo eerst maar eens tig pagina's deels teruggelezen om te te kijken wat iedereen hier ervan vond.
Mijn 2 cents:
FIA heeft zich dit weekend belachelijk gemaakt met de straffen. Geen straffen voor Lewis voor 2 incidenten tijdens FP3. Koehandel over de positie van Max bij de herstart #2, waarbij ze eerst ook nog eens een foutief voorstel doen. Max moet de plek teruggeven, wil dat doen, maar Lewis heeft daar geen zin aan en blijft strak achter Max hangen met de crash tot gevolg. Daar uiteindelijk ook nog 10 seconden voor krijgen plus de 5 voor het niet op tijd de plek teruggeven. Geen straf voor Hamilton die Max in de laatste bocht gewoon de baan afdwingt, terwijl daar totaal geen reden voor is.
Hamilton en Mercedes moeten eens ophouden met direct klagen bij de FIA. Van mij mag dat radiocontact direct afgeschaft worden en laat maar iemand van het team naar de stewards heen lopen. Red Bull had daar nadien ook een handje van en dat is niet ten goede van de sport. Alleen als de FIA contact zoekt met de teams, zou er 2-weg contact mogen zijn in mijn ogen.
De crash tussen Max en Lewis had ook een staartje tussen Merc en FIA, want Merc beklaagde zich dat ze niet wisten dat Max de plek terug moest geven, maar Masi meldde dat het niet zijn probleem was dat Merc constant het kanaal open hadden staan, waardoor ze de melding gemist hadden. Dit is in mijn ogen best wel een belangrijk feit. Daarnaast is het niet aan Hamilton in dit geval te bepalen waar hij het wel of niet accepteert om op die plek op het circuit die plek terug te krijgen. Als Lewis daar gewoon meteen vol gas op de racelijn Max in te halen, dan had hij sowieso niet bang hoeven te wezen over de DRS lijn. Sowieso was zijn uitleg nadien heel twijfelachtig, vanwege het statement over zijn 20 seconden straf in het verleden, vanwege teveel voordeel halen uit een plek teruggeven en meteen terugpakken met DRS. Dat zou juist in Lewis zijn voordeel zijn geweest, want dan had Max 20 seconden straf aan zijn broek gekregen. Maar geen crash.
Ja ik ben verre van een Lewis fan en hou wel van het iets rauwere racen van Max. Maar deze race was een aanfluiting van jewelste. Ben het eens met een aantal mensen hier dat hier in de toekomst nog flink wat megaklappers gaan komen met gewonden of doden. Laten we hopen dat we ernaast zitten.
De gehele lijn van straffen, rare beslissingen door de FIA lijkt er een bias te zijn om Lewis en Mercedes het voordeel te geven. De raketmotor (of zeer afwijkende aero) op brazilië, de straf voor dubbelgeel voor Max, maar niet voor Lewis, de afwezigheid van straf voor zwaar in de weg rijden van Lewis in FP3, geen straf of onderzoek voor hinderlijk langzaam rijden van Bottas onder geel om dubbelstacking te voorkomen en Max af te remmen, koehandel om een herstart te krijgen zonder stewards, de meervoudige straf voor de crash, geen straf maar wel een zwart-witte vlag voor Lewis voor het naar buiten pushen van Max, alles bij elkaar opgeteld stinkt naar zware inconsistentie cq bias voor 1 team. Om nog maar te zwijgen over de fopstraf in Silverstone.