[F1 2021] Race 21 GP van Saoedi-Arabië Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 72 Laatste
Acties:
  • 223.046 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Bartske schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:21:
[...]

Wat trappen ze weg als ze 100% remmen? En hoeveel G deceleration hebben ze als ze op de motor afremmen? Weet iemand dat?
Weet ik zo niet maar het zegt al best wat dat hij zelf op de rem trapte, het was dus duidelijk geen engine braking. En als de FIA het zo omschrijft dan ga ik er vanuit dat het ook significant is. Anders zal RB als eerste roepen dat het slechts een zacht tikje op de rem was bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:19:
[...]

Terwijl HAM er secondenlang voor kiest niet te passeren? En Verstappen te horen gekregen heeft dat HAM er langs moet.

Ik snap hem al casual kijker echt niet. Dat buiten de lijntjes racen ok. Maar dat dit niet als miscommunicatie gezien wordt snap ik niet. Max kon ook niet echt weten dat HAM het bericht nog niet binnen had als dat normaal wel zo gecommuniceerd wordt.

Dacht dat buitenspel uitleggen lastig was. :'(
Volgens mij is de casus wel vrij simpel, als je als rijder door 0 info niet weet waarom je concurrent zachter gaat rijden zonder dat daar aanleiding voor is (gele vlaggen, VSC, etc.) dan ga je er direct voorbij. Altijd.
Of zoals Rosberg zegt, HAM rook valstrik en was op z'n hoede :9

Maar zullen we over de miscommunicatie/voorbij laten maar ophouden? Al zoveel pagina's over geschreven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:47
Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:14:
[...]

Daar denken de pro's anders over.

"Verstappen braked “suddenly and significantly” with 69 bar of pressure, “resulting in 2.4G deceleration”."
Ik denk dat je daar het belangrijkste / een van de belangrijkste woorden uit het steward document nog vergeet, namelijk 'erratic'. Dat is voor mij in ieder geval toch wel een sleutelwoord in de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:00:
[...]

Ja? Is me niet opgevallen? Zijn daar beelden van?
Het zal vast maar is gisteren meerdere keren op tv langs gekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Geen idee of iemand het al gepost heeft..
Bron: https://www.formule1.nl/n...-van-epische-titelstrijd/

Marca
“Hamilton overleeft vechtpartij met Verstappen”, kopt het Spaanse Marca. “Max verdiende de zwarte vlag bij een ongepaste braketest, maar kwam er met een straf van vijf seconden vanaf”, oordelen zij. “De onmetelijke Lewis Hamilton heeft in de Grand Prix van Saoedi-Arabië zijn achtste overwinning van het jaar behaald door Max Verstappen op alle vlakken te verslaan: in talent, in snelheid en vooral door de verregaande onsportiviteit te ontwijken die de Nederlander in dit duel tentoonspreidde.” Naast het verslag delen ze bij Marca cijfers uit, van 10 tot en met 0. De tien gaat naar Hamilton. De nul? Die is volgens het blad voor Verstappen. “Niemand twijfelt aan zijn talent, maar de reglementen zijn er niet om met voeten getreden te worden.”

Daily Mail
“Aan het einde van een van de meest chaotische, smerigste en verwarrendste Formule 1-races uit de geschiedenis gaan Lewis Hamilton en Max Verstappen komende zondag met gelijke stand naar de laatste ronde in Abu Dhabi in hun onvergetelijke duel om het wereldkampioenschap”, schrijft Daily Mail. “Van Verstappen kan worden gezegd dat hij de grens heeft opgezocht, dat hij in ieder geval zijn geluk heeft beproefd in een grijs gebied te midden van het heetst van de strijd. Toch werd hij door de fans uitgeroepen tot coureur van de dag.”
heftig :/

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Dennism schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat je daar het belangrijkste / een van de belangrijkste woorden uit het steward document nog vergeet, namelijk 'erratic'. Dat is voor mij in ieder geval toch wel een sleutelwoord in de uitleg.
Ik vond het niet meer dan logisch. Hij remde al af om Lewis er voorbij te laten. Lewis doet het niet. Wat is dan een grotere kans? Dat Max gas geeft of gaat remmen? Hij zat niet eens op de racing line. Erratic is stop/start/stop/start. Dit was overduidelijk afremmen om voorbij te laten en bijremmen om nog eens duidelijk te maken om hem voorbij te laten. Erratic is niet een woord wat daarbij past.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Alfa Novanta schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:24:

[...]

Een 10 en een 0, dan ben je ook wel een prut journalist die alles voor de sensatie doet, wat een onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)

[...]

Wow die lui hebben echt een andere race zitten kijken geloof ik :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 22:30
Bansheeben schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:56:
[...]

Helemaal prima, maar dan mag hij ook de consequenties dragen van de onduidelijkheid die zo gecreëerd wordt. Ik vind het iig zeer onterecht dat Verstappen daar 10 seconde voor krijgt.
Tja, de straf die VER nu gekregen heeft verandert verder weinig aan de uitslag dus in dat opzicht hadden ze een straf net zo goed achterwege kunnen laten. Maar misschien wil de FIA een signaal geven dat een brake-check een no-go is. De FIA zal inmiddels ook wel een beetje klaar zijn met dit gedoe, de coureurs gaan constant over de limiet en vervolgens gaan ze zeiken op de FIA zodra die optreden.
Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:56:
[...]

Dit zal al jaren zo gaan, het enige verschil is dat we nu mee kunnen luisteren met de radio en in dit soort gevallen vraag ik me sterk af of dat goed is voor de sport.
Dat zal zeker meespelen maar het zal deels ook nog Masi zijn die nog steeds moet wennen aan zijn rol en de coureurs die aan Masi moeten wennen omdat hij zaken nou eenmaal anders doet dan Whiting jarenlang gedaan heeft. Misschien is het handig als de FIA kaarten gaat uitdelen voor appelleren, hopelijk is dat geklaag van teams/coureurs dan snel verleden tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Jorick schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:26:
[...]

[...]

Dat zal zeker meespelen maar het zal deels ook nog Masi zijn die nog steeds moet wennen aan zijn rol en de coureurs die aan Masi moeten wennen omdat hij zaken nou eenmaal anders doet dan Whiting jarenlang gedaan heeft. Misschien is het handig als de FIA kaarten gaat uitdelen voor appelleren, hopelijk is dat geklaag van teams/coureurs dan snel verleden tijd.
Ik zou er nog wel wat voor voelen om het directe radio lijntje naar Masi te sluiten, laat een Horner of Toto maar van zń plek gaan om naar Masi te lopen, dan mogen ze kiezen, even onbereikbaar zijn en niet weten wat er gebeurt of gewoon niet zo zeuren en vanaf hun plek de boel zo goed mogelijk managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:25:
[...]

Ik vond het niet meer dan logisch. Hij remde al af om Lewis er voorbij te laten. Lewis doet het niet. Wat is dan een grotere kans? Dat Max gas geeft of gaat remmen? Hij zat niet eens op de racing line. Erratic is stop/start/stop/start. Dit was overduidelijk afremmen om voorbij te laten en bijremmen om nog eens duidelijk te maken om hem voorbij te laten. Erratic is niet een woord wat daarbij past.
Dat is jouw analyse, die van de stewards lijkt anders te zijn en met die andere conclusie is imho erratic toch echt een belangrijk sleutelwoord in hun analyse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:41
siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:59:
Best bijzonder dat elk excuusje van Merc gewoon werkt. Ze waren te druk bezig met andere communicatie waardoor het te laat bij Lewis kwam. Yeah right, communicatie met raceleiding heeft voorrang. En dan nog, als Max besluit Lewis ervoorbij te laten, om wat voor reden dan ook, is raar dat Lewis dan weigert hem in te halen ivm drs. Fijn, maar dat is niet het probleem van Max. Of Max daarna een straf kan krijgen voor direct inhalen is nog absurder, maar dat is een losse kwestie. Zeer veel begrip voor alles wat Merc doet (vertragen achter safety car, Hamiltn weer traag naar grid, etc) maar als Max iets doet is het meteen penalty zonder enige vorm van begrip.
Vond die communicatie inderdaad ook heel bijzonder.

Red Bull is uiterst vriendelijk (tijdens dat 'aanbod' over het terugzetten van Verstappen voor de 2e herstart), terwijl Mercedes ronduit grof is tijdens het gesprek over de nasleep van de aanrijding.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism

[...]

Dat is natuurlijk gewoon sensatie pers, die moeten een krantje verkopen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:28:
[...]

Vond die communicatie inderdaad ook heel bijzonder.

Red Bull is uiterst vriendelijk (tijdens dat 'aanbod' over het terugzetten van Verstappen voor de 2e herstart), terwijl Mercedes ronduit grof is tijdens het gesprek over de nasleep van de aanrijding.
RB wist goed dat die actie van Max te ver was, dus dan is zo'n afspraak een perfecte manier om geen tijd-penalty te krijgen. Mercedes was nogal horkerig, schijnt sowieso een ding te zijn dit jaar van de beide teams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:09:
Dit is net als bij voetbal gewoon een kaart aannaaien, een schwalbe. Hamilton had hier rood voor moeten krijgen.

Maar goed, we weten al sinds Silverstonen dat alles er aan gelegen is om Hamilton kampioen te laten worden.

Toen Hamilton een braketest op Vettel deed was Vettel de gebeten hond. Het is altijd de heilige Lewis die overal mee wegkomt. Dan maar kwaadschiks hier een einde aan maken volgende race.
Die situatie was compleet anders. Dat was onder de safetycar waar het gebruikelijk is dat de leider zijn tempo varieert om het verrassend te houden wanneer je nou echt op je gas gaat. Verstappen deed het onder groen dat hij heel langzaam ging rijden en bleef midden op de baan rijden....

Een vriend van me analyseerde het incident als volgt: Verstappen ging van zijn gas om Hamilton langs te laten. Hamilton deed dat niet om niet in de DRS val te lopen en vervolgens besloot Verstappen hem een braketest te geven. Denk dat hij daar wel aardig gelijk in had in die analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:50

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Ach, stemmingmakerij om maar lezertjes te lokken. Zelf kijken is nog altijd het beste want dan kun je een eigen mening vormen. Social media en kranten zijn wat dat betreft absoluut niet objectief te noemen. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:19

Daily Mail
“Aan het einde van een van de meest chaotische, smerigste en verwarrendste Formule 1-races uit de geschiedenis gaan Lewis Hamilton en Max Verstappen komende zondag met gelijke stand naar de laatste ronde in Abu Dhabi in hun onvergetelijke duel om het wereldkampioenschap”, schrijft Daily Mail. “Van Verstappen kan worden gezegd dat hij de grens heeft opgezocht, dat hij in ieder geval zijn geluk heeft beproefd in een grijs gebied te midden van het heetst van de strijd. Toch werd hij door de fans uitgeroepen tot coureur van de dag.”
Hier heeft de Daily Mail natuurlijk wel gelijk in. Hij heeft in een grijs gebied geopereerd en daar is veel van te zeggen, van beide kanten vandaar grijs gebied...

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:25

[...]

Als je aangeeft dat Max 5 seconden straf heeft gekregen voor de braketest 8)7 , dan zie je al dat degene die het geschreven heeft er weinig tapas van heeft gegeten..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
soulcrusher schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:37:
[...]

De steward rotatie is mede ingevoerd omdat de straffen te klinisch werden bekeken door enkel niet-coureurs. Toen werd besloten dat ze er altijd een (ex-)coureur erbij zetten zodat die met race ervaring kan meebeslissen.

Nadeel is dat deze coureurs toch biased kunnen zijn. De "USA GP - VER VS RAI waar Max de binnenkant afsneed en vervolgens van podium werd getrokken"-steward was duidelijk anti-Max en heeft vaker Max penalties gegeven als hij steward was. (uit mijn hoofd de keer erna waar Max van podium werd getrokken was dus dezelfde coureur-steward)

Ik ben het wel met je eens dat het consistenter moet worden want zoals gisteren slaat echt nergens op.
Volgens mij was dat Gary Connelly maar die kan juist wel goed door één deur met Max inmiddels. Had ik begrepen althans.

Red Bull heeft m.i. alle reden om protest in te dienen. Gevaar is dan alleen dat de straf nog erger kan worden volgens mij. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:01
La Gazzetta dello Sport heeft een prima afsluitende samenvatting:

“Het was misschien wel een van de meest chaotische, controversiële en gespannen GP’s in de geschiedenis van de Formule 1”, schrijft het Italiaanse La Gazzetta. “Het verliep zoals de organisatoren van de topklasse hadden gedroomd: Lewis Hamilton won en zette de snelste ronde neer, Max Verstappen werd tweede. Dit betekent dat de twee superrivalen in de stand in punten gelijk staan (369,5) met nog één race te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 06-12-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12

[...]

Marca.. die hebben het sowieso niet zo op Nederlanders volgens mij....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Nog een heel ander iets, wat was de TV regie gisteren de weg kwijt, fantastische battle tussen Ocon en Bottas en ze lieten HAM zien die ver voor de rest naar de finish reed... Alle actie misten ze op dat moment, zo zonde. Een Mercedes aan kop hebben we genoeg gezien de afgelopen jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:50

sjaool

Every life should have 9 cats

Melantrix schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:31:
[...]

[...]

Hier heeft de Daily Mail natuurlijk wel gelijk in. Hij heeft in een grijs gebied geopereerd en daar is veel van te zeggen, van beide kanten vandaar grijs gebied...
Dan kun je ook zeggen dat Lewis afgelopen weekend ook heel veel grijze gebiedjes heeft opgezocht en die is daar ook mee weg gekomen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:01
Tomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:30:
[...]

Die situatie was compleet anders. Dat was onder de safetycar waar het gebruikelijk is dat de leider zijn tempo varieert om het verrassend te houden wanneer je nou echt op je gas gaat. Verstappen deed het onder groen dat hij heel langzaam ging rijden en bleef midden op de baan rijden....

Een vriend van me analyseerde het incident als volgt: Verstappen ging van zijn gas om Hamilton langs te laten. Hamilton deed dat niet om niet in de DRS val te lopen en vervolgens besloot Verstappen hem een braketest te geven. Denk dat hij daar wel aardig gelijk in had in die analyse.
Ik denk dat hij die analyse nog eens moet herzien. Hamilton heeft 3,4,5 seconde de tijd om Max in te halen wat je als F1 coureur altijd doet. Nee, hij blijft gevaarlijk achter Max rijden die nog ietsje meer afremt om duidelijk te maken dat hij de plek teruggeeft. Ik zie hier echt alleen maar Lewis de fout ingaan, en zelfs nog semi bewust proberen Max uit de race te rijden.

Wat een smerige nare gast, hoop echt dat Max volgende week Lewis in zijn spiegel zet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
- never mind -

[ Voor 98% gewijzigd door Phusebox op 06-12-2021 11:33 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

conclusie is wel; of je beukt er iemand af (silverstone) = 10sec. straf - of je geeft je plek terug, wat een andere niet wil hebben = 10sec. straf [..]

//edit; correctie 10 moet 15sec. zijn

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 06-12-2021 13:25 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Het minst wat je kan zeggen, is dat het spannend was en vol opwinding maar een mooie race vond ik het in ieder geval niet. Daarvoor waren er wat teveel gebeurtenissen die eigenlijk niet zouden mogen gebeuren.

Vond het onderhandelen van Masi er eigenlijk wel over. Die mens moet zich bezig houden met de veiligheid en laat het regelen van startposities maar over aan de stewards. Dat onderhandelen over "eerst Ocon, dan Hamilton, dan Verstappen" was er voor mij beetje over. Uiteindelijk was het wel een mooie oplossing maar toch...

Hamilton was blijkbaar niet op de hoogte dat Verstappen de plaats moest terug geven. Dan kan ik ergens begrijpen dat hij ook vertraagt als Verstappen vertraagt. Misschien denkt ie van "oei, ergens een vlag of vsc gemist, ik blijf erachter" om dan te beseffen dat ze net aan het detectie punt zijn en dan ook niet meer wil voorbij gaan. Daarvoor een straf voor Verstappen was echt niet nodig.
Wij, aan de kant, kunnen ons de vertraging van een F1 auto niet voorstellen. Gas lossen bij een F1 zorgt al voor meer vertraging dan boven op de rem staan bij gelijk welke straat auto.
Maar ook hier is Masi zijn rol maar vreemd. Hij brengt de teams mondeling op de hoogte van zoiets. Dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat dit wel als een soort "toast/push" bericht bij de teams op hetzelfde moment ging aankomen. Maar eerst het team, dat een actie moet ondernemen, op de hoogte brengen om dan het andere team op de hoogte te brengen dat er een actie gaat gebeuren. Had het omgekeerd verwacht.

Bij sommige van Verstappen zijn acties was het kamikaze-gehalte eigenlijk wel een beetje te hoog. Hij schoot, bijvoorbeeld, bij een herstart in een gat dat er eigenlijk geen was. Hij rekende er iets teveel op dat de andere wel plaats gaat maken. Aan de ene kant is dat ook wel zijn rijstijl en heeft het zijn charmes maar denk dat Verstappen redelijk gefrustreerd en opgejaagd aan rijden was en net iets teveel do-or-die acties ondernam.
Heb niet terug gelezen maar denk dat die Senna quote wel al paar keer voorbij zal gekomen zijn.

Denk dat we volgend voorjaar een mooiere wedstrijd te zien gaan krijgen. Dit is geen circuit om als voorlaatste race te gebruiken als alles nog op het spel staat. In het voorjaar zal de druk nog iets lager liggen en zal het misschien een mooiere wedstrijd geven

Maar op naar volgende week naar hopelijk een propere en mooie wedstrijd om alles te beslissen.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ypuh schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:31:
[...]

La Gazzetta dello Sport heeft een prima afsluitende samenvatting:

“Het was misschien wel een van de meest chaotische, controversiële en gespannen GP’s in de geschiedenis van de Formule 1”, schrijft het Italiaanse La Gazzetta. “Het verliep zoals de organisatoren van de topklasse hadden gedroomd gepland: Lewis Hamilton won en zette de snelste ronde neer, Max Verstappen werd tweede. Dit betekent dat de twee superrivalen in de stand in punten gelijk staan (369,5) met nog één race te gaan.
There I fixed it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Jorick schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:26:
[...]

Tja, de straf die VER nu gekregen heeft verandert verder weinig aan de uitslag dus in dat opzicht hadden ze een straf net zo goed achterwege kunnen laten. Maar misschien wil de FIA een signaal geven dat een brake-check een no-go is. De FIA zal inmiddels ook wel een beetje klaar zijn met dit gedoe, de coureurs gaan constant over de limiet en vervolgens gaan ze zeiken op de FIA zodra die optreden.
Het probleem is en blijft de inconsistentie van de FIA. Hier geven ze een straf omdat ze er klaar mee zijn, zoals je zegt. Daar kan ik wel inkomen. Maar waarom krijgt BOT dan geen straf voor te traag rijden richting safety car? Of HAM (of BOT?) voor het te veel ruimte laten bij de warmup ronde na rode vlag? Als je "er klaar mee bent" dan moet je ook gewoon alles gaan bestraffen. Als je dat niet doet, dan blijf je gezeik krijgen omdat iedereen constant de grenzen opzoekt. Vervolgens wordt de FIA weer boos omdat ze zich niet aan de regels houden. Dat heb je dat aan jezelf te danken.

Je ziet dit bij voetbal vaak wat duidelijk: Een scheidsrechter die te veel of te weinig toelaat, raakt de controle over de wedstrijd kwijt. Niemand luistert nog naar ze, omdat ze hun geloofwaardig zijn verloren. En dat is precies wat de FIA nu heeft. Het maakt niet uit wát ze beslissen, omdat letterlijke elke fan een voorbeeld kan aanhalen waarbij ze anders hebben beslist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:32:
Nog een heel ander iets, wat was de TV regie gisteren de weg kwijt, fantastische battle tussen Ocon en Bottas en ze lieten HAM zien die ver voor de rest naar de finish reed... Alle actie misten ze op dat moment, zo zonde. Een Mercedes aan kop hebben we genoeg gezien de afgelopen jaren.
Die TV-regie erger ik mij sowieso enorm aan de laatste tijd, 80.000x een slomo/replay van de start of een of andere drs-overtake terwijl er genoeg live-actie te volgen is... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:06
Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:14:
Viaplay voelt al nattigheid. Bij F1TV gaat het opzeggingen regenen. :)
Je bedoelt door de beslagen oranje brillen die nog steeds vochtig zijn?
Dat zal heus wel meevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Kap eens met dat gebash

[ Voor 85% gewijzigd door Outerspace op 06-12-2021 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk dat het onmogelijk is om op dit circuite een fatsoenlijke registratie te versieren. Teveel blinde bochten, waar je ook met de camera's last van hebt. Combineer dat met de hoge snelheid en dit wordt m.i. nooit goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SterqVerhael
De reacties in dit topic volgen elkaar nog sneller op dan de gemiddelde pitstop. Het is niet meer bij te houden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kenhas schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:34:
Denk dat we volgend voorjaar een mooiere wedstrijd te zien gaan krijgen. Dit is geen circuit om als voorlaatste race te gebruiken als alles nog op het spel staat. In het voorjaar zal de druk nog iets lager liggen en zal het misschien een mooiere wedstrijd geven
Dan krijgen we een optocht zonder acties...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is te hopen dat Max volgende wedstrijd gewoon overtuigend wint. Dan heeft hij het gewoon weer verdiend en blijft er geen zweem van onsportiviteit hangen aan zijn kampioenschap. Als Hamilton hem wint, wis je bij menig fan toch al niet uit dat hij en Bottas Max er samen 2x afgereden hebben en dat hij duidelijk de beste auto overall had en de meest foutloze coureur was.

Je merkt dat er toch frustratie blijft hangen (ook bij mij als fan) door de manier waarop er inconsistent wordt bestraft. Ik begrijp niet goed waarom Lewis vlak achter Max bleef hangen, terwijl hij even daarvoor nog klaagde dat hij hem buiten de baan had ingehaald en die plek moest teruggeven. Dat je er niet langs wil voor de SC-lijn: soit, maar door er direct achter te gaan "bumperkleven" ga je wel op de penaltystip liggen en ben je mijns inziens net zo schuldig aan de aanrijding.

Maar ik ben wel klaar met die race, wat een chaos. De stewards gaan hier ook zeker niet vrijuit en ik vind het raar dat allerlei acties die buiten de regels vielen niet bestraft of überhaupt onderzocht werden. Dat enorme gat dat HAM liet vallen bij de herstart na de rode vlag bijvoorbeeld. Onsportief en voor zover ik weet niet conform de regels. Maar beide heren hebben zich van hun slechtste kant laten zien. Ik kan mijn oranje bril zeker wel afzetten en vinden dat Max ook een erg agressieve race heeft gereden.

Voor mij als fan lijkt het op een kleuterklas waar de docent de controle kwijt is geraakt en hoopt dat met lukraak straffen uitdelen, alles weer kalmeert.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:12:
[...]

Waarom zou de FIA dat willen? Veel oranje brillen komen blijkbaar met een alu hoedje.

Ik zag gisteren een Max die soms erg goed was maar vaak echt te wild reed. Dat afremmen/aanrijden door HAM, tja, ze wilden beiden niet als eerste die DRS grens over, VER had die plek al veel eerder kunnen/moeten teruggeven en trapt dan als HAM er vlak achter zit nog even flink op de rem, dat heeft hij dan toch wel voor een enorm groot deel aan zichzelf te danken.
Ja geen idee, maar hun acties laten het wel een beetje zien.

Ik bekijk het zeker niet door een oranje bril want ook al was het Norris of Russel geweest, het klopt gewoon niet hoe de straf word uitgedeeld. Ik zie een overeenkomst met Silverstone, toen werd er ook zwart op wit naar het boekje met regels gekeken en niet de hele situatie er omheen.

Hij had inderdaad die rem niet moeten aanraken, dan was dit hele gedoe er niet geweest. Maar Hamilton had er ook niet zo dom achter moeten gaan rijden, die had met zijn ervaring er gewoon om heen moeten gaan. Want iedere coureur weet toch dat een coureur niet zomaar even zo sloom rijdt, helemaal niet in zo'n grote strijd. Misschien was Max zijn motor wel stuk? Wie weet het op dat moment zonder informatie.. want Hamilton had zijn boordradio nog niet gehad dus hij wist helemaal niks op dat moment, daarom vind ik het ook zo verdacht en vooral heel apart dat Hamilton er niet gewoon langs ging.

Ik denk hierin toch niet raar maar logisch :?

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
FabianGTI schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:35:
[...]

Je bedoelt door de beslagen oranje brillen die nog steeds vochtig zijn?
Dat zal heus wel meevallen.
Nou die oranje brillen hebben ze bij ViaPlay wel nodig, want anders blijft er bar weinig over voor hun nieuwe zender.. Als het weer terug gaat naar het aantal kijkers van voor Max blijft er weinig over.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:14:
Viaplay voelt al nattigheid. Bij F1TV gaat het opzeggingen regenen. :)
Maakt voor viaplay toch niks uit. F1TV is niet van hen. Eerder gunstig als iedereen z'n abbo opzegt, dan maken ze meer kans dat ze extra kijkers krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
AMARONE schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:32:
[...]

Ik denk dat hij die analyse nog eens moet herzien. Hamilton heeft 3,4,5 seconde de tijd om Max in te halen wat je als F1 coureur altijd doet. Nee, hij blijft gevaarlijk achter Max rijden die nog ietsje meer afremt om duidelijk te maken dat hij de plek teruggeeft. Ik zie hier echt alleen maar Lewis de fout ingaan, en zelfs nog semi bewust proberen Max uit de race te rijden.

Wat een smerige nare gast, hoop echt dat Max volgende week Lewis in zijn spiegel zet.
Ik zeg niet dat Hamilton foutloos is in het geheel. ik snap dat beide rijders niet de de DRS val wilden rijden. Dus snap ook dat Hamilton op dat punt kiest om erachter te blijven. En het had idd handiger geweest om er niet recht achter te gaan rijden. Maar als je iemand langslaat, ga je duidelijk van de lijn af aan de zijkant. Dan blijf je niet midden op de baan rijden. En al helemaal niet bijremmen om 'duidelijk te maken' dat hij die plek terug wil geven. Dus naar mijn mening klopt die analyse best aardig. maar beide coureurs zijn niet foutloos bij dit incident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
Ze laten altijd de laatste +/- halve ronde van de leider zien, ook al heeft die het hele veld op 5 rondes achterstand gereden. Maar inderdaad jammer dat we hierdoor het gevecht tussen Ocon en Bottas gemist hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:35:
Als Hamilton hem wint, wis je bij menig fan toch al niet uit dat hij en Bottas Max er samen 2x afgereden hebben en dat hij duidelijk de beste auto overall had en de meest foutloze coureur was.
Nou, de meest foutloze zou ik niet durven zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
G_Dragon schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:37:
[...]

Ja geen idee, maar hun acties laten het wel een beetje zien.

Ik bekijk het zeker niet door een oranje bril want ook al was het Norris of Russel geweest, het klopt gewoon niet hoe de straf word uitgedeeld. Ik zie een overeenkomst met Silverstone, toen werd er ook zwart op wit naar het boekje met regels gekeken en niet de hele situatie er omheen.

Hij had inderdaad die rem niet moeten aanraken, dan was dit hele gedoe er niet geweest. Maar Hamilton had er ook niet zo dom achter moeten gaan rijden, die had met zijn ervaring er gewoon om heen moeten gaan. Want iedere coureur weet toch dat een coureur niet zomaar even zo sloom rijdt, helemaal niet in zo'n grote strijd. Misschien was Max zijn motor wel stuk? Wie weet het op dat moment zonder informatie.. want Hamilton had zijn boordradio nog niet gehad dus hij wist helemaal niks op dat moment, daarom vind ik het ook zo verdacht en vooral heel apart dat Hamilton er niet gewoon langs ging.

Ik denk hierin toch niet raar maar logisch :?
Ik denk dat HAM die situatie heel geniepig/slim uitspeelde, of hij dacht dat er iets op de baan zou zijn (ongeluk, vsc) of hij wist dat hij de plek terug moest krijgen maar dat ook daar die DRS lijn ligt. Dan blijft hij er dus achter en kan hij VER gewoon volgen. Als hij er naast had gezeten en VER trapte op de rem dan had HAM de plek terug gehad, dan trapt VER meteen het gas in, pakt de DRS en haalt HAM weer in.

Door er dus achter te blijven voorkwam HAM die rem actie en daarbij maakte nu VER de rare fout door alsnog op de rem te trappen. Hij had gewoon zich wat door moeten laten rollen, daarna verder rijden en op de radio klagen dat hij de plek terug wilde geven, HAM hem niet wilde hebben en ze het dus maar uit moeten zoeken en doorgaan met racen.

Op zulk soort momenten merk ik toch de kalmte en ervaring van HAM, die zulk soort situaties toch vaak maximaal weet uit te buiten en zeer slim weet te spelen. Waarom MAX ooit op de rem trapte zal vast een raadsel blijven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 15:53

Spotmatic

Ken sent me

soulcrusher schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:40:
[...]

Ze laten altijd de laatste +/- halve ronde van de leider zien, ook al heeft die het hele veld op 5 rondes achterstand gereden. Maar inderdaad jammer dat we hierdoor het gevecht tussen Ocon en Bottas gemist hebben.
Bij deze, kun je er alsnog van genieten :-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat HAM die situatie heel geniepig/slim uitspeelde, of hij dacht dat er iets op de baan zou zijn (ongeluk, vsc) of hij wist dat hij de plek terug moest krijgen maar dat ook daar die DRS lijn ligt. Dan blijft hij er dus achter en kan hij VER gewoon volgen. Als hij er naast had gezeten en VER trapte op de rem dan had HAM de plek terug gehad, dan trapt VER meteen het gas in, pakt de DRS en haalt HAM weer in.

Door er dus achter te blijven voorkwam HAM die rem actie en daarbij maakte nu VER de rare fout door alsnog op de rem te trappen. Hij had gewoon zich wat door moeten laten rollen, daarna verder rijden en op de radio klagen dat hij de plek terug wilde geven, HAM hem niet wilde hebben en ze het dus maar uit moeten zoeken en doorgaan met racen.

Op zulk soort momenten merk ik toch de kalmte en ervaring van HAM, die zulk soort situaties toch vaak maximaal weet uit te buiten en zeer slim weet te spelen. Waarom MAX ooit op de rem trapte zal vast een raadsel blijven.
Aan de ene kant: ja, hij wist dondersgoed waar hij mee bezig was.
Aan de andere kant: het blijft oliedom, want hij had zo zijn voorvleugel er compleet af kunnen rijden en dan is het race over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Die grafiek van Project F1 geeft een verkeerd beeld, die laat alleen zien of je remt of niet, niet de remdruk wat hij zelf ook zegt
For full clarity, the brake trace is binary (either on or off). This means a light touch or a strong stomp of the brakes will look the same. So keep that in mind. I don't have access to pure brake input data.
https://twitter.com/_ProjectF1/status/1467598964769787905

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69

[...]

De pers zou juist moeten genieten van dit schouwspel. Wat willen ze dan? Dat Hamilton met z'n overspeed zonder enige concurrentie nog 2 of 3 WDCs binnenharkt?

Verstappen is de enige die koning Hamilton momenteel uit kan dagen. En dat doet hij met een auto die overduidelijk de mindere is, dus moet hij het doen met continu extreem op de limiet rijden. En als hij over de limiet gaat wordt hij gestraft, hetzij door de FIA hetzij doordat hij z'n wagen in de muur parkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
SterqVerhael schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:42:
[...]

Aan de ene kant: ja, hij wist dondersgoed waar hij mee bezig was.
Aan de andere kant: het blijft oliedom, want hij had zo zijn voorvleugel er compleet af kunnen rijden en dan is het race over.
Dat is ook zo maar ik denk dat hij nooit had verwacht dat MAX ineens op de rem zou trappen, dat zou niemand in die situatie en op die plek verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
Tomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:39:
[...]

Ik zeg niet dat Hamilton foutloos is in het geheel. ik snap dat beide rijders niet de de DRS val wilden rijden. Dus snap ook dat Hamilton op dat punt kiest om erachter te blijven. En het had idd handiger geweest om er niet recht achter te gaan rijden. Maar als je iemand langslaat, ga je duidelijk van de lijn af aan de zijkant. Dan blijf je niet midden op de baan rijden. En al helemaal niet bijremmen om 'duidelijk te maken' dat hij die plek terug wil geven. Dus naar mijn mening klopt die analyse best aardig. maar beide coureurs zijn niet foutloos bij dit incident.
Je zag in het begin toen Max afremde dat hij redelijk rechts op de baan zat, in een bocht naar links. Hamilton zat dus in Max zijn linker spiegel. Vervolgens besluit Hamilton om recht achter Max te positioneren en zie je Max wat meer naar het midden rijden. Ik kan me voorstellen dat, omdat hij Hamilton naar rechts ziet bewegen in zijn spiegels, hij anticipeerde dat Hamilton hem rechts wou gaan passeren dat hij daarom meer naar het midden reed.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Hoe kan Ocon dat in hemelsnaam weggeven?? Hij ligt zo ver voor halverwege de ronde..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterqVerhael
Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:43:
[...]

Dat is ook zo maar ik denk dat hij nooit had verwacht dat MAX ineens op de rem zou trappen, dat zou niemand in die situatie en op die plek verwachten.
Komen we weer bij mijn eerdere punt: de complete linkerhelft van de baan lag open. Waarom rijdt hij dan niet daar? Los van of hij Max wilde inhalen of niet. Hij kiest er zelf voor om er zo kort achter te zitten. Dat is toch zijn keuze en niet die van Max? De voorste coureur kan ook niet in het luchtledige verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
warp schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:41:
[...]

Nou, de meest foutloze zou ik niet durven zeggen.
Nou, Hamilton heeft puntenverlies gehad door eigen fouten. Max door een aanrijding met HAM (daar kun je over de schuld discussiëren, maar dat was op z'n minst 50/50 en de stewards leggen die vooral bij HAM), door een aanrijding in Hongarije (schuld Bottas) en door een geplofte band in Baku. Verder heeft hij verdomd foutloos gereden, tot afgelopen weekend.

Hamilton heeft mazzel gehad met de rode vlaggen op Silverstone en Imola, waarbij vooral Imola een flinke fout was. Hij gooide de punten weg op Baku met z'n "brake magic" en overrulede zijn team bij de planning van zijn pitstop in de regen in Turkije.

Je ziet dat verschil ook als je naar de resultaten kijkt: Max wordt 1e of 2e, tenzij er iets bijzonders gebeurt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
SterqVerhael schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:46:
[...]

Komen we weer bij mijn eerdere punt: de complete linkerhelft van de baan lag open. Waarom rijdt hij dan niet daar? Los van of hij Max wilde inhalen of niet. Hij kiest er zelf voor om er zo kort achter te zitten. Dat is toch zijn keuze en niet die van Max? De voorste coureur kan ook niet in het luchtledige verdwijnen.
Waarom, omdat Lewis dacht, als ik er naast rijdt trapt ie op de rem en schiet ik er voorbij en heeft Max wat hij wilde. Max dacht wellicht toen Lewis naar rechts ging, dan rem ik een beetje en schiet ie me rechts voorbij, maar ja Lewis was zo dom om er recht achter te blijven, en veel te dicht erop.

Max moet ook maar acteerlessen gaan volgen wil die nog eens kans maken op een titel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Is bijna triest om te zien hoe ongelooflijk veel sneller die Mercedes op de rechte stukken is. Dit is toch geen fair kampioenschap meer te noemen :/ ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fendt
  • Nu online
Pff wat een race! Het is als Verstappen fan (en stiekem een beetje anti HAM) moeilijk om dit allemaal objectief te bekijken. Maar ook dan kan ik mij niet aan het gevoel onttrekken dat Verstappen onterecht de zondebok is.

Mis ik iets of is verstappen nu meerdere keren voor hetzelfde bestraft?

- Max moet Ham laten passeren
- Ham rijdt bij Max achterop
- Max laat Ham alsnog passeren
- Max krijgt alsnog 5 seconden straf
- Max krijgt nog eens 10 seconden straf

Nog even betreffende die objectiviteit/oranje bril: Ook in de media zijn de meningen verdeeld. Maar uitgaande van het feit dat Max ook driver op de day is, maak ik hier uit op dat de meerderheid achter max staat.

Ongelooflijk wat hier, maar ook eerder in het seizoen is gebeurd. Wat mij betreft geen vertrouwen meer in de objectiviteit van de FIA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Kenhas schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:34:
Het minst wat je kan zeggen, is dat het spannend was en vol opwinding maar een mooie race vond ik het in ieder geval niet. Daarvoor waren er wat teveel gebeurtenissen die eigenlijk niet zouden mogen gebeuren.

Vond het onderhandelen van Masi er eigenlijk wel over. Die mens moet zich bezig houden met de veiligheid en laat het regelen van startposities maar over aan de stewards. Dat onderhandelen over "eerst Ocon, dan Hamilton, dan Verstappen" was er voor mij beetje over. Uiteindelijk was het wel een mooie oplossing maar toch...

Hamilton was blijkbaar niet op de hoogte dat Verstappen de plaats moest terug geven. Dan kan ik ergens begrijpen dat hij ook vertraagt als Verstappen vertraagt. Misschien denkt ie van "oei, ergens een vlag of vsc gemist, ik blijf erachter" om dan te beseffen dat ze net aan het detectie punt zijn en dan ook niet meer wil voorbij gaan. Daarvoor een straf voor Verstappen was echt niet nodig.
Wij, aan de kant, kunnen ons de vertraging van een F1 auto niet voorstellen. Gas lossen bij een F1 zorgt al voor meer vertraging dan boven op de rem staan bij gelijk welke straat auto.
Maar ook hier is Masi zijn rol maar vreemd. Hij brengt de teams mondeling op de hoogte van zoiets. Dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat dit wel als een soort "toast/push" bericht bij de teams op hetzelfde moment ging aankomen. Maar eerst het team, dat een actie moet ondernemen, op de hoogte brengen om dan het andere team op de hoogte te brengen dat er een actie gaat gebeuren. Had het omgekeerd verwacht.

Bij sommige van Verstappen zijn acties was het kamikaze-gehalte eigenlijk wel een beetje te hoog. Hij schoot, bijvoorbeeld, bij een herstart in een gat dat er eigenlijk geen was. Hij rekende er iets teveel op dat de andere wel plaats gaat maken. Aan de ene kant is dat ook wel zijn rijstijl en heeft het zijn charmes maar denk dat Verstappen redelijk gefrustreerd en opgejaagd aan rijden was en net iets teveel do-or-die acties ondernam.
Heb niet terug gelezen maar denk dat die Senna quote wel al paar keer voorbij zal gekomen zijn.

Maar op naar volgende week naar hopelijk een propere en mooie wedstrijd om alles te beslissen.
Mee eens met wat je schrijft. Denk dat Hamilton idd niet weet wat er nou precies gebeurde. Verstappen vertraagt enorm op eigenlijk een vreemd punt. Midden op een recht stuk. Dus kan idd net zo goed iets gebeurd zijn waarom hij zo vertraagt. Vervolgens het besef idd dat hij vlak voor de DRS detectie zit en dus erachter wil blijven. Beiden willen niet in de DRS val lopen. Tegelijk hoefde Hamilton natuurlijk niet recht achter Verstappen te blijven rijden. Hij had er beter naast kunnen gaan rijden.

Voor de rest denk ik dat de wedstrijdleiding echt moeten gaan herzien wat wel en niet toegelaten wordt. Het begint nu gewoon standaard te worden dat rijders bij verdedigen de andere rijder van de baan af duwen. En ene keer wordt er niks aan gedaan (zie oa Brazilie bocht 4) en andere keer wordt er wel penalty gegeven met forcing a driver off track... Verstappen had gisteren in bocht 1 totaal geen intentie om de bocht te halen. Nu wordt het wel weer bestraft, in Brazilie niet. En Hamilton deed het andersom net zo goed bij Verstappen dat hij hem wijd stuurde. maar nu zie je dus dat het totaal onduidelijk wordt en dat rijders eigenlijk over de grens gaan en normaal racen amper nog mogelijk is. Je wordt gewoon van de baan geduwd als je probeert in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09
alexbl69 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:49:
[...]

Is bijna triest om te zien hoe ongelooflijk veel sneller die Mercedes op de rechte stukken is. Dit is toch geen fair kampioenschap meer te noemen :/ ?
Dacht ook weer gezien te hebben bij Lewis dat ergens na het uitkomen van een bocht, naar een recht stuk dat achterkant weer extreem inzakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:54

[...]

Toch werd hij door de fans uitgeroepen tot coureur van de dag.
Nu weet ik dat het een stemming is op een site, dus niet 100% representatief... maar het zegt toch wel iets over hoe de meeste fans erover denken. De reactie van Max daarop was ook wel mooi.
Maar de FIA en de Engelse pers zal daar denk ik niets om geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Laatst online: 17-09 16:46
soulcrusher schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:44:
[...]

Je zag in het begin toen Max afremde dat hij redelijk rechts op de baan zat, in een bocht naar links. Hamilton zat dus in Max zijn linker spiegel. Vervolgens besluit Hamilton om recht achter Max te positioneren en zie je Max wat meer naar het midden rijden. Ik kan me voorstellen dat, omdat hij Hamilton naar rechts ziet bewegen in zijn spiegels, hij anticipeerde dat Hamilton hem rechts wou gaan passeren dat hij daarom meer naar het midden reed.
Euh... nee
Je redenering zou kunnen kloppen had Verstappen genoeg naar links gegaan om een auto te laten passeren. Maar een fietser ging maar net voorbij kunnen, laat staan een F1 auto. En als je een kant gekozen hebt, dan blijf je daar.
Dus die theorie zou ik toch schrappen
Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:35:
[...]

Dan krijgen we een optocht zonder acties...
Dat weet ik zo nog niet. Als je de incidenten wegdenkt, waren er toch redelijk wat acties op de baan, vond ik. De Ocon/Bottas finish was wel een droom finish. Iedere wedstrijd zou zo moeten eindigen (los van wie de piloten zijn).
Tomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:51:
[...]

Mee eens met wat je schrijft. Denk dat Hamilton idd niet weet wat er nou precies gebeurde. Verstappen vertraagt enorm op eigenlijk een vreemd punt. Midden op een recht stuk. Dus kan idd net zo goed iets gebeurd zijn waarom hij zo vertraagt. Vervolgens het besef idd dat hij vlak voor de DRS detectie zit en dus erachter wil blijven. Beiden willen niet in de DRS val lopen. Tegelijk hoefde Hamilton natuurlijk niet recht achter Verstappen te blijven rijden. Hij had er beter naast kunnen gaan rijden.

Voor de rest denk ik dat de wedstrijdleiding echt moeten gaan herzien wat wel en niet toegelaten wordt. Het begint nu gewoon standaard te worden dat rijders bij verdedigen de andere rijder van de baan af duwen. En ene keer wordt er niks aan gedaan (zie oa Brazilie bocht 4) en andere keer wordt er wel penalty gegeven met forcing a driver off track... Verstappen had gisteren in bocht 1 totaal geen intentie om de bocht te halen. Nu wordt het wel weer bestraft, in Brazilie niet. En Hamilton deed het andersom net zo goed bij Verstappen dat hij hem wijd stuurde. maar nu zie je dus dat het totaal onduidelijk wordt en dat rijders eigenlijk over de grens gaan en normaal racen amper nog mogelijk is. Je wordt gewoon van de baan geduwd als je probeert in te halen.
De reden dat Hamilton er achter bleef, is natuurlijk erg simpel. Reed Hamilton ernaast, dan vertraagt Verstappen gewoon nog meer om er dan toch achter te zitten. Krijgen we een soort van surplacen, zoals in baanwielrennen.

[ Voor 39% gewijzigd door Kenhas op 06-12-2021 11:55 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fendt
  • Nu online
[...]

Offtopic: Ik zou wel eens Verstappen VS Hamilton in identieke wagens willen zien! Ben er van overtuigd dat Max als winnaar uit de bus komt.

Ontopic: Door alle commotie ook zonde dat we snel vergeten dat Max weer prachtige acties had. De inhaal actie op Hamilton en Ocon was echt weer briljant en toont weer waarom Max wat mij betreft WDC verdient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:12

[...]

Ik vraag me af of ze dat artikel ook zo zouden schrijven als het niet Max was maar Alonso :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

KlaasjeNL schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:54:
[...]

Het valt mij bij alle persconferenties op dat vrijwel alle perst Brits lijkt te zijn. Als er dan vragen worden gesteld namens de NY Times, de Washington Post of welke media dan ook, je hoort steeds een journalist met een Brits accent. :?
F1 is van origine een Britse sport (hobby voor ietwat eccentrieke adel zoals Lord Heskett bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
soulcrusher schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:44:
[...]

Ja, zou kunnen. Denk dat het voor beide rijders gewoon verwarrend was en ze van elkaar niet begrepen wat ze gingen doen. Ik vind Hamilton niet handig dat hij recht achter Max ging rijden en Max niet handig dat hij op een recht stuk zoveel vertraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 21:56
[...]

Dit is inderdaad ongelooflijk. Dat Mercedes sneller is dan Alpine mag duidelijk zijn, maar zo gigantisch inlopen op de rechte stukken is echt bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
  • Laatst online: 17-09 22:30
Tk55 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:34:
[...]

Het probleem is en blijft de inconsistentie van de FIA. Hier geven ze een straf omdat ze er klaar mee zijn, zoals je zegt. Daar kan ik wel inkomen. Maar waarom krijgt BOT dan geen straf voor te traag rijden richting safety car? Of HAM (of BOT?) voor het te veel ruimte laten bij de warmup ronde na rode vlag? Als je "er klaar mee bent" dan moet je ook gewoon alles gaan bestraffen. Als je dat niet doet, dan blijf je gezeik krijgen omdat iedereen constant de grenzen opzoekt. Vervolgens wordt de FIA weer boos omdat ze zich niet aan de regels houden. Dat heb je dat aan jezelf te danken.

Je ziet dit bij voetbal vaak wat duidelijk: Een scheidsrechter die te veel of te weinig toelaat, raakt de controle over de wedstrijd kwijt. Niemand luistert nog naar ze, omdat ze hun geloofwaardig zijn verloren. En dat is precies wat de FIA nu heeft. Het maakt niet uit wát ze beslissen, omdat letterlijke elke fan een voorbeeld kan aanhalen waarbij ze anders hebben beslist.
Wees eerlijk: hoe gevaarlijk is het nou werkelijk wat BOT deed? Er was nota bene al een SC dus van hard rijden is geen sprake. Inhalen mag niet dus dan blijft er weinig anders over dan te volgen. BOT deed geen onverwachte bewegingen of rem-acties dus daar kan weinig mis gaan. Strategisch is het, vanuit het perspectief van VER/RBR gezien, irritant gedrag maar dat maakt het niet strafbaar of gevaarlijk.

De stewards waren van mening dat de rem-actie van VER onvoorspelbaar is waardoor ze hem dat incident zwaarder aanrekenen dan diegene die achterop klapt. Alle coureurs op de grid zijn prima in staat om elkaar op centimeters afstand te volgen zolang de onderlinge snelheid niet ineens drastisch verandert. En dat is dus waar het gisteren - volgens de stewards - mis ging met een straf als gevolg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:18
[...]

Dat is het al 8 jaar niet, zelfs een illegale Ferrari wist ze niet bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:57
full board radio's

Lewis
YouTube: Lewis Hamilton Full Team Radio Winner of the F1 Saudi Arabian GP 2021

incident 15.15 - 15.40 ongeveer

Max
YouTube: Max Verstappen Full Team Radio P2 in the F1 Saudi Arabian GP 2021

incident 12.50 - 13.20 ongeveer

[ Voor 11% gewijzigd door d-vine op 06-12-2021 12:27 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ProTagger
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik snap het gezeur niet zo. Max is eigenlijk ontzettend gematst, want het verleden heeft uitgewezen dat zulke acties erg zwaar worden bestraft (bijv. DSQ). De enige reden waarom dat hier niet gebeurt is omdat ze het kampioenschap niet om zeep willen helpen. Ineens keihard op de rem trappen buiten een remzone, met een andere coureur achter je, is echt een doodzonde. De meeste max fans lijken dit niet te (willen) begrijpen, waarschijnlijk omdat ze nog pas sinds kort de F1 volgen.

Dit weekend hebben we weer de onstuimige, onvolwassen Max Verstappen gezien. Ik dacht dat hij na 6 seizoenen wel wat verder gegroeid zou zijn, niets is minder waar. Tevens geeft hij met zulke acties (net als het buiten de baan inhalen, en ineens naar binnen snijden) aan dat hij het niet erg vindt om a la Schumi met vals rijden het kampioenschap te willen binnen hengelen. De internationale media vellen niet voor niets een vernietigend oordeel over Max zijn optreden dit weekend.

Het wordt tijd dat Max zijn vader aan de kant zet, dat zou zijn ontwikkeling ten goede komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterqVerhael
[...]

Zelfde als tussen Lewis en Max. Max was veel sneller in het 'rijdersdeel' (sector 1) en zowel Lewis als Valteri maken het compleet goed in het powerdeel. Sector 3/laatste deel sector 2.

Zal ook te maken hebben gehad met bandenslijtage. Ocon reed volgens mij ook op Mediums.
ProTagger schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:57:
Ik snap het gezeur niet zo. Max is eigenlijk ontzettend gematst, want het verleden heeft uitgewezen dat zulke acties erg zwaar worden bestraft (bijv. DSQ). De enige reden waarom dat hier niet gebeurt is omdat ze het kampioenschap niet om zeep willen helpen. Ineens keihard op de rem trappen buiten een remzone, met een andere coureur achter je, is echt een doodzonde. De meeste max fans lijken dit niet te (willen) begrijpen, waarschijnlijk omdat ze nog pas sinds kort de F1 volgen.
Feitelijk onjuist. Even los van de schuldvraag, waarvan de FIA Max aanwijst als schuldige. De standaard straf voor het vergrijp waar het om gaat is +10 seconden. Staat ook in het oordeel van de FIA zelf.

Sidenote: ik volg F1 al ruim 25 jaar.

[ Voor 43% gewijzigd door SterqVerhael op 06-12-2021 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArgantosNL
Tomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:54:
[...]

Ja, zou kunnen. Denk dat het voor beide rijders gewoon verwarrend was en ze van elkaar niet begrepen wat ze gingen doen. Ik vind Hamilton niet handig dat hij recht achter Max ging rijden en Max niet handig dat hij op een recht stuk zoveel vertraagt.
Bij elke ander incident dat Max bij een inhaal actie van Lewis of Max en Max van de baan schiet staat Lewis te gillen dat hij voorgelaten moet worden. Lewis was niet verward hij staat gewoon te liegen en de FIA houd hem een hand boven het hoofd. Ze moesten en zouden een gelijk stand hebben op het einde van de race, sinds amerikanen het hebben overgenomen begin het meer op WWE te lijken dat racen 2de viool speeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Jorick schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:55:
[...]

Wees eerlijk: hoe gevaarlijk is het nou werkelijk wat BOT deed? Er was nota bene al een SC dus van hard rijden is geen sprake. Inhalen mag niet dus dan blijft er weinig anders over dan te volgen. BOT deed geen onverwachte bewegingen of rem-acties dus daar kan weinig mis gaan. Strategisch is het, vanuit het perspectief van VER/RBR gezien, irritant gedrag maar dat maakt het niet strafbaar of gevaarlijk.
Wat BOT deed was inderdaad niet gevaarlijk, maar wel hinderlijk en onsportief. Dat mag wmb dus een straf krijgen.
De stewards waren van mening dat de rem-actie van VER onvoorspelbaar is waardoor ze hem dat incident zwaarder aanrekenen dan diegene die achterop klapt. Alle coureurs op de grid zijn prima in staat om elkaar op centimeters afstand te volgen zolang de onderlinge snelheid niet ineens drastisch verandert. En dat is dus waar het gisteren - volgens de stewards - mis ging met een straf als gevolg.
"Onvoorspelbaar" is ook wat discutabel. Hij remde pas nadat hij al een aantal seconden zijn gas lot had. Met de reactietijd van een F1 coureur moet je daar dus al eerder op kunnen reageren, lijkt me. VER gaat niet vrijuit, want hij ging niet bepaald duidelijk aan de kant en remde uiteindelijk. HAM bevroor en wist niet wat ie moest doen. Hij beukt daarmee tegen VER aan. Dan vind ik het gek dat je VER een straf geeft en HAM niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:22

Dit weekend hebben we weer de onstuimige, onvolwassen Max Verstappen gezien. Ik dacht dat hij na 6 seizoenen wel wat verder gegroeid zou zijn, niets is minder waar. Tevens geeft hij met zulke acties (net als het buiten de baan inhalen, en ineens naar binnen snijden) aan dat hij het niet erg vindt om a la Schumi met vals rijden het kampioenschap te willen binnen hengelen. De internationale media vellen niet voor niets een vernietigend oordeel over Max zijn optreden dit weekend.

Het wordt tijd dat Max zijn vader aan de kant zet, dat zou zijn ontwikkeling ten goede komen.
Wat een onzin, hard op de rem trappen ziet er anders uit. Enige dat ik zie is mensen onrecht van vals spel beschuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Homeland schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:25:
Een 10 en een 0, dan ben je ook wel een prut journalist die alles voor de sensatie doet, wat een onzin.
Valt mij ook op dat deze journalist in dit artikel bijzondere uitspraken doet:
Ik heb hem een ​​paar keer geïnterviewd, een correcte jongen in de omgang met een vader die niet zo correct is. Jos sloeg hem elke keer dat hij iets fout deed en bovendien had hij een vermoeiende alomtegenwoordigheid in de kist. Ik ergerde me destijds aan de fanfare waarmee ze hem in de Formule 1 dreven. "Nieuwe Senna", zeiden ze. Laten we de mythen met rust laten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JP_Frost

Kap eens met dat azijn

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 06-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Dus omdat Mercedes het op dit moment (kan komend weekend weer helemaal anders zijn) beter voor elkaar heeft is het ineens niet eerlijk meer?
Hoe zou de reactie zijn als het andersom zou zijn zoals halverwege het seizoen, en nu wel eerlijk voor jezelf zijn. ;)

Ik vond het zelf eerlijk gezegd maar een bout race, maar dat kwam voornamelijk door de rode vlaggen en de tig VSC's.
De acties tussen VER en HAM, mja, die verdienen van beide kanten niet bepaald de schoonheidsprijs.
Ik denk dat de straf ook nog een beetje komt door eerdere races waar het niet bepaald netjes eraan toe ging vanuit VER die ze daar destijds niet voor bestraft hebben (bijvoorbeeld Brazilië).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

d-vine schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:56:
full board radio's

Lewis
YouTube: Lewis Hamilton Full Team Radio Winner of the F1 Saudi Arabian GP 2021

incident 15.15 - 15.40 ongeveer

Max
YouTube: Max Verstappen Full Team Radio P2 in the F1 Saudi Arabian GP 2021

incident 12.50 - 13.20 ongeveer

Ik weet niet hoor maar op de board van Lewis komt toch echt asking Max to zwap positions
ik heb de race gevolgd zoals 'standaard' doe; 1x beeld (tv) live race, 2x onboard (max en lewis) en livetiming.

bij de onboard van lewis was de opmerking 'swap places' duidelijk te horen ..... NADAT hij tegen max geklapt was (die call kwam duidelijk te laat bij hem binnen) [..]

maar ... dan nog, de auto die je de gehele race al probeert in te halen, gaat langzaam (jij weet niet waarom) WHY THA FUCK blijf je daarachter? lewis kon niet weten wat er was (misschien lekke band, brandstof issue, jeuk aan zijn linker balzak) .... je gaat er voorbij!!!

Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/jmYGxzxLqGMAAAAd/whatever-shrug.gif

echter, lewis wist donders goed wat er aan de hand was: en had die 'swap positie' ook verwacht. En hij wilde dat logisch niet doen bij drs punt [..] maar dat doet niet af aan de situatie, hij had er gewoon direct langs moeten gaan.

al met al bizondere race (vette baan :P ) maar wat een chaos, aan alle kanten; FIA fiasco, redbull die zijn naam ook echt eer aan deed, rijden met rood in de ogen, mercedes die alle trucken probeerde. Lewis die geniepig is.

[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 06-12-2021 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Laatst online: 13:25
JP_Frost schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:54:
[...]

Dit is inderdaad ongelooflijk. Dat Mercedes sneller is dan Alpine mag duidelijk zijn, maar zo gigantisch inlopen op de rechte stukken is echt bizar.
Dat zag je eerder ook toen Hamilton Ocon inhaalde bij start/finish gedeelte zonder DRS.. like a walk in a park.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dit. Max ging van het gas, begon naar links en rechts te zwabberen, ging niet duidelijk aan de kant, Lewis kruipt (jaja, ook remmend en terugschakelend) dichterbij en plots stampt Max op de rem.

Dat plotselinge afremmen was tijdens de eerste beelden al te zien, ik weet niet waarom mensen hieraan twijfelen of jou aanvallen.
himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:05:
bij de onboard van lewis was de opmerking 'swap places' duidelijk te horen ..... NADAT hij tegen max geklapt was (die call kwam duidelijk te laat bij hem binnen) [..]
De radio bij de onboards loopt zo'n vijf seconden achter, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 06-12-2021 12:07 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
SterqVerhael schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:58:
[...]
Zelfde als tussen Lewis en Max. Max was veel sneller in het 'rijdersdeel' (sector 1) en zowel Lewis als Valteri maken het compleet goed in het powerdeel. Sector 3/laatste deel sector 2.

Zal ook te maken hebben gehad met bandenslijtage. Ocon reed volgens mij ook op Mediums.
Dat laatste zou kunnen. Maar mindere banden breken je juist op in de bochtige delen, en daar reden zowel Ocon als Verstappen weg van de Mercs.

Op de rechte stukken hebben de banden niet zoveel invloed. Ja, bij het uit-accelereren, maar daar won Bottas het (nog) niet bij Ocon. Hij begint pas in te lopen zodra ze al op snelheid zijn.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:58

d0s

sssst

Uiteindelijk vind ik het vooral krom dat HAM geen straf krijgt en VER wel. Ja, HAM was niet geïnformeerd maar het feit dat hij erachter blijft betekent dat hij dus wel indirect weet dat hij erlangs mag. Anders duik je gewoon naar links. Ik vind dus dat HAM ook een straf had moeten krijgen.

En ik ben het eens met Buxton dat de 5 seconden straf sowieso al onterecht was, die 1e bocht kun je gewoon niet anders inhalen.

Maar wat me vooral weer stoorde en wat denk ik ook de reden is dat veel mensen HAM een huichelaar vinden:

Verbouwereerd doen over de rode vlag en zitten jammeren over dat VER verse banden mag pakken.

Hij heeft daar verdorie zelf in zowel Imola en Silverstone optimaal van kunnen profiteren. En het dan ook op een vragende manier brengen: this doesn't mean that he can change tyres, right? Dat is precies waarom HAM voor mij (al langer) volledig heeft afgedaan. Het tekent alles wat er mis is met Hamilton als persoon.

Verder wel een goede coureur (in opnieuw een hele snelle auto).

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 06-12-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:36

backupdevice

No Risk , Full Push

FabianGTI schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:04:
[...]

Ik denk dat de straf ook nog een beetje komt door eerdere races waar het niet bepaald netjes eraan toe ging vanuit VER die ze daar destijds niet voor bestraft hebben (bijvoorbeeld Brazilië).
Ja maar de regels zijn de regels . En het zou nooit mogelijk moeten zijn dat het een optelsom is. Want dan krijg je onduidelijkheid en inconsequent handelen.

En dat is nu duidelijk aan de hand .

Voor de rest helemaal met je eens

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CodeCaster schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:06:
[...]

De radio bij de onboards loopt zo'n vijf seconden achter, toch?
volgens mij gaat dat redelijk 'in sync' (handen op knopje)

de audio van driver <-> pit bij de 'live' camera zit inderdaad 5sec. tussen

[ Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 06-12-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:18
PaulBloem schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:06:
[...]

Dat zag je eerder ook toen Hamilton Ocon inhaalde bij start/finish gedeelte zonder DRS.. like a walk in a park.
Dat kwam ook vooral omdat Ocon, voormalig Mercedes junior, de deur volledig openzette.
Net als Gasly Max liet gaan vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 15:26
himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:09:
[...]

volgens mij gaat dat redelijk 'in sync' (handen op knopje)
Zit altijd een vertraging in, met name omdat FOM de berichten die ze interessant vinden wil laten horen en ook eventuele zaken weg willen piepen.

Kijken ook kinderen en Amerikanen hè. :+

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 06-12-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Kenhas schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:52:
Euh... nee
Je redenering zou kunnen kloppen had Verstappen genoeg naar links gegaan om een auto te laten passeren. Maar een fietser ging maar net voorbij kunnen, laat staan een F1 auto. En als je een kant gekozen hebt, dan blijf je daar.
Dus die theorie zou ik toch schrappen
Hmmm, beelden nog eens terug gekeken en idd mee eens.
De reden dat Hamilton er achter bleef, is natuurlijk erg simpel. Reed Hamilton ernaast, dan vertraagt Verstappen gewoon nog meer om er dan toch achter te zitten. Krijgen we een soort van surplacen, zoals in baanwielrennen.
ja, daar heb je ook wel een goed punt.
ArgantosNL schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:59:
[...]

Bij elke ander incident dat Max bij een inhaal actie van Lewis of Max en Max van de baan schiet staat Lewis te gillen dat hij voorgelaten moet worden. Lewis was niet verward hij staat gewoon te liegen en de FIA houd hem een hand boven het hoofd. Ze moesten en zouden een gelijk stand hebben op het einde van de race, sinds amerikanen het hebben overgenomen begin het meer op WWE te lijken dat racen 2de viool speeld.
Zoals elke rijder meteen op de radio zit als er een incident gebeurt? Dat is niet alleen Hamilton. Verstappen was tijdens zijn driver of the day interview ook behoorlijk aan het zeuren. Overigens kan ik me Hamilton ook wel voorstellen. Dit is de zoveelste keer dat hij Verstappen moet ontwijken omdat Verstappen hem gewoon wijd stuurt (oa Imola, Barcelona, Brazilie en nu hier weer). En ja, Hamilton doet het zelf ook, vandaar ook dat ik zeg dat wedstrijdleiding eens consequent moet gaan zijn met bepalen wat ze wel/niet toelaten. Rijders zijn nu eenmaal meester in slachtoffer spelen als hun iets aangedaan wordt terwijl ze het zelf net zo hard andersom doen... En FIA houdt Ham geen hand boven het hoofd, dat is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

TIGER1125 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:10:
[...]

Zit altijd een vertraging in, met name omdat FOM de berichten die ze interessant vinden wil laten horen en ook eventuele zaken weg willen piepen.

Kijken ook kinderen en Amerikanen hè. :+
dat is bij de race camere - de onboards niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 15:34

Winkiller

De Mopperpot

JP_Frost schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:04:
[...]

Zeg Toto, wat spreek je goed Nederlands
Ik kijk en volg de F1 sinds de jaren 70, en ik vindt dat @ProTagger zeker een punt heeft.
Max heeft zeker laten zien hoe het niet moet in deze race, best wel onvolwassen.
Ook voor mij was het al snel duidelijk dat Max hier (terecht) niet ongeschonden uit zou komen.

Volgende week de finale, ik kijk er naar uit.🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:05:
[...]

echter, lewis wist donders goed wat er aan de hand was: en had die 'swap positie' ook verwacht. En hij wilde dat logisch niet doen bij drs punt [..] maar dat doet niet af aan de situatie, hij had er gewoon direct langs moeten gaan.
Even advocaat van de duivel spelen >:) .

Waarom gaat VER pas daar zijn positie opgeven, als je zoiets doet in bocht 1 moet je daarna ook direct die positie teruggeven, en niet op een plek waar het VER het beste uitkomt, ook dat riekt naar valsspelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

FabianGTI schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:12:
[...]

Waarom gaat VER pas daar zijn positie opgeven, als je zoiets doet in bocht 1 moet je daarna ook direct die positie teruggeven, en niet op een plek waar het VER het beste uitkomt, ook dat riekt naar valsspelen. ;)
tactiek; regels zijn daar ook 'vaag' over (zo snel mogelijk - niet gedefineerd of dat voor/na drs punt moet)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 17:57
Tomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:11:
[...]

Hmmm, beelden nog eens terug gekeken en idd mee eens.

[...]

ja, daar heb je ook wel een goed punt.

[...]

Zoals elke rijder meteen op de radio zit als er een incident gebeurt? Dat is niet alleen Hamilton. Verstappen was tijdens zijn driver of the day interview ook behoorlijk aan het zeuren. Overigens kan ik me Hamilton ook wel voorstellen. Dit is de zoveelste keer dat hij Verstappen moet ontwijken omdat Verstappen hem gewoon wijd stuurt (oa Imola, Barcelona, Brazilie en nu hier weer). En ja, Hamilton doet het zelf ook, vandaar ook dat ik zeg dat wedstrijdleiding eens consequent moet gaan zijn met bepalen wat ze wel/niet toelaten. Rijders zijn nu eenmaal meester in slachtoffer spelen als hun iets aangedaan wordt terwijl ze het zelf net zo hard andersom doen... En FIA houdt Ham geen hand boven het hoofd, dat is onzin.
Als FIA Hamilton de hand niet boven het hoofd houdt hebben ze wel de schijn tegen. Kijk naar de race waar Hamilton 32 keer voordeel pakte door de track limits te overschrijden. Max doet het en krijgt meteen een waarschuwing.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Na gister is wel duidelijk geworden dat Hamilton beter met de druk om kan gaan dan Verstappen. Gecombineerd met de snellere auto van Mercedes vermoed ik helaas dat Hamilton zondag boven Verstappen zal eindigen. Red Bull is strategisch iets beter, en Max zal meer risico nemen, hopelijk kan dat het balletje nog de andere kant op laten rollen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JP_Frost
Tomcatter_31 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:11:

Kom op joh, Hamilton wordt toch echt gematst als je het hele weekend bekijkt. Dat is al voor de zoveelste keer. En als hij wel een keer terecht wordt gestraft in Brazilië dan is de wereld te klein en is iedereen ineens tegen Sir Lewis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
Hamilton claimt dat hij niet wist dat Verstappen hem er voorbij moest laten.

Dat kan zijn, maar dan is het bijzonder vreemd dat hij tezamen met Verstappen van de 8e tot de 3e versnelling afremt en er op minder dan een wagenlengte achter blijft hangen.

Als Hamilton inderdaad zoals hij claimt geen enkel vermoeden had dat Verstappen hem er voorbij wilde laten had hij er zo voorbij kunnen rijden. Ruimte en overspeed genoeg.

Waarschijnlijker is echter dat hij (ook zonder bericht van zijn team) wel degelijk doorhad wat Verstappen wilde doen, maar hem niet voor de DRS lijn in wilde halen.

Maar ook in dat geval (als je weet dat Verstappen je er voorbij wil laten) is het een hele vreemde actie om er zo kort achter te gaan rijden. Hamilton had hier ook zelf enige zekerheid in kunnen bouwen door in ieder geval enigszins naast Verstappen te gaan rijden.

Let wel, Verstappen had van zijn team te horen gekregen dat hij Hamilton er voorbij moest laten, dus dat hij dan na het snelheidsverlies van de 8e tot de 3e versnelling zelfs een tikje gaat remmen is niet eens zo heel bijzonder.

De aanrijding is (imho) mede veroorzaakt door het feit dat Hamilton zich onnodig in een zo kwetsbare positie manoeuvreerde, terwijl hij Verstappen simpel in had kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:36

backupdevice

No Risk , Full Push

Winkiller schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:12:
[...]

Ik kijk en volg de F1 sinds de jaren 70, en ik vindt dat @ProTagger zeker een punt heeft.
Max heeft zeker laten zien hoe het niet moet in deze race, best wel onvolwassen.
Ook voor mij was het al snel duidelijk dat Max hier (terecht) niet ongeschonden uit zou komen.

Volgende week de finale, ik kijk er naar uit.🙂
Idd. Als je Lewis & FIA weglaat en alleen naar Max kijkt is het wel duidelijk dat hij gewoon 2 x slecht heeft gehandeld .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
FabianGTI schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:12:
[...]

Omdat ze beide van de baan gingen, en max deed het 10 seconden na de radio.

De grootste veroorzakers zijn Hamilton en de FIA, Hamilton voor niet inhalen als Max 2 seconden lang van het gas gaat waar ze normaal vol gas rijden en de FIA door ze niet tegelijk in te lichten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 10:21
[...]

Niet iedere straf is vanwege veiligheidsrisico's. Sommige zijn er ook vanwege integriteit van de sport.
Zoals te veel ruimte nemen tijdens een safety car om zo te kunnen dubbel stacken. Merc heeft dit vaker geflikt en is er iedere keer mee weg gekomen.

Ik denk wat het meeste schuurt op het moment is dat er geen consistentie is. De een krijgt een black and white flag voor het van de baan rijden van een concurrent, een ander krijgt totaal geen straf en de ander krijgt 5 sec.

Zie bijvoorbeeld, Lando krijgt in Oostenrijk een 5 seconde straf omdat hij Perez van de baan af rijd, Lewis rijd hier vrij duidelijk Max van de baan en krijgt hier enkel een waarschuwing voor.

Daarnaast zal het ook menig mens schuren met hoeveel Mercedes in het algemeen weg is gekomen dit weekend. 2 bijna aanrijdingen veroorzaakt in FP3. Een aanrijding in Q1 of 2. Expres langzaam rijden onder safety car.

Daarnaast zou ik het ook totaal niet erg vinden als de FIA eens zou kijken naar de motoren regel en zorgen dat er enkel naar extra motoren gewisseld mag worden wanneer dit noodzaak is ipv strategisch, zeker gezien ze nu in de ban zijn van een budget cap.

Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Typhone schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:40:
[...]

Ik niet maar na jouw comments te lezen denk ik niet dat jouw naam jou eer aan doet. Fantasy ervoor en ik zou het begrijpen. Dit soort make believe uit de duim gezogen als-dit-dan-misschien-dat blabla bullshit moet je in de fictie verhalen laten. Niet als een soort guru denken te prediken als een fictieve waarheid en dan een wat ik vind een compleet irrelevant voorbeeld is uit 2009 erbij halen.
Het spijt me om te horen dat jouw veronderstelling over mij je zulke manke conclusies laat trekken. Ik weet wat ik al gedaan heb en waar mijn kennis op gebaseerd is, maar iemand op een random forum daarvan gaan proberen te overtuigen hoeft voor mij niet, want ik heb er niks mee te winnen :)

Verder: mening. Je bent er het gesprek niet over aan geweest en je vraagt er ook niet naar. Dat geeft mij te denken dat je je bijzonder moeilijk in situaties kan verplaatsen die juist wel linkjes hebben met gisteren. Hele verhalen uitschrijven op forums is niet meer mijn ding, maar ik geef je een paar hints: teamcommunicatie, wedstrijdleiding, misverstanden. En verder waren er de afgelopen seizoenen meerdere dodgy beslissingen en hebben Verstappen en Hamilton een geschiedenis met elkaar, wat zéker niet meehielp gisteren. Succes ermee!

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 15:34

Winkiller

De Mopperpot

kraanwagen schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:14:
Na gister is wel duidelijk geworden dat Hamilton beter met de druk om kan gaan dan Verstappen. Gecombineerd met de snellere auto van Mercedes vermoed ik helaas dat Hamilton zondag boven Verstappen zal eindigen. Red Bull is strategisch iets beter, en Max zal meer risico nemen, hopelijk kan dat het balletje nog de andere kant op laten rollen.
Ik hoop op minder politiek en meer racen zoals het hoort volgende week, de beste zal winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20
ArgantosNL schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:16:
[...]

Omdat ze beide van de baan gingen, en max deed het 10 seconden na de radio.

De grootste veroorzakers zijn Hamilton en de FIA, Hamilton voor niet inhalen als Max 2 seconden lang van het gas gaat waar ze normaal vol gas rijden en de FIA door ze niet tegelijk in te lichten.
De FIA licht het team in niet rechtstreeks de rijder.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Pagina: 1 ... 66 ... 72 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord