Deze tweaker in ieder geval wel. Ik ga niet meer voor dit zooitje ongeregeld betalen zolang er 0 duiding zit in de reglementen.mathy_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:36:
[...]
Waarom vinden sommige fans zich toch altijd beter dan anderen?
Ik vrees het ook, voordeel voor VER is wel dat hij nog voor staat, dus als ze er samen af gaan wint hij alsnog, dus keihard verdedigen en aanvallen horen wel tot de optie, want effectief kan hij niets verliezen tenzij die raket toch op is.Mr_Size schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:33:
Volgend weekend wordt een grote teleurstelling. Mercedes/HAM is duidelijk sneller, dus wordt erg moeilijk om daar bij te komen. En HAM heeft ook nooit pech en als Max hem probeert in te halen zal hij vast wel weer straf krijgen..
Spijker op z'n kop. Zonder Max was dit Formula Mercedes met een Hamilton die elke race op kop lekker in free air aan het cruisen is. Daar gaat niemand geld aan uitgeven, ook de meest die hard Hamilton fan niet.aschja schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:35:
[...]
Idd. Als Max er niet was geweest was het één groot gaapcircus geworden. Volgens mij vergeet Liberty en de FIA ook hoeveel geld die jongen in het laatje brengt.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik moest hem even opzoeken, maar reactie van Vettel is wel geweldig. YouTube: Verstapen Hamilton brake test Saudi Arabian GP vs Hamilton Vettel br...Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:09:
Dit is net als bij voetbal gewoon een kaart aannaaien, een schwalbe. Hamilton had hier rood voor moeten krijgen.
Maar goed, we weten al sinds Silverstonen dat alles er aan gelegen is om Hamilton kampioen te laten worden.
Toen Hamilton een braketest op Vettel deed was Vettel de gebeten hond. Het is altijd de heilige Lewis die overal mee wegkomt. Dan maar kwaadschiks hier een einde aan maken volgende race.
Vettel is afgelopen jaren niet mijn favoriet geweest, maar met dit soort acties (en ook zijn stijl afgelopen jaar) verdient hij wel respect. Dat is race!
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Er samen af gaan betekent dat Max gestraft wordt en HAM wereldkampioen. Bovendien moet je zo helemaal niet willen winnen, want dat is juist hoe Lewis wil dat de rest van de wereld tegen Max aankijkt: als een roekeloze en gevaarlijke coureur.Transportman schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:38:
[...]
Ik vrees het ook, voordeel voor VER is wel dat hij nog voor staat, dus als ze er samen af gaan wint hij alsnog, dus keihard verdedigen en aanvallen horen wel tot de optie, want effectief kan hij niets verliezen tenzij die raket toch op is.
Het zal altijd uitgelegd worden als Max is de boosdoener. Toto en Lewis hebben er dit seizoen alles aan gedaan om dat zogenaamde "imago" van Max te versterken. Zal altijd in zijn nadeel worden beslist. Kijk maar naar gisteren, mbt die straf nadien toen Lewis achterop Max reed. Ze draaien het zo dat Mercedes en Lewis winnen.Transportman schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:38:
[...]
Ik vrees het ook, voordeel voor VER is wel dat hij nog voor staat, dus als ze er samen af gaan wint hij alsnog, dus keihard verdedigen en aanvallen horen wel tot de optie, want effectief kan hij niets verliezen tenzij die raket toch op is.
Mijn boefje is liev!
Het is toch werkelijk ongelofelijk hoe de aanrijding met Hamilton is gegaan 
Hamilton kan kennelijk zelf niet meer nadenken? Hij had daar niets achter Verstappen te zoeken, ze zaten niet eens op de racelijn.. Er was zat ruimte en hij had zelfs tijd genoeg om terug te schakelen (ipv gelijk erin te knallen) en ging willens en wetens er alsnog achter rijden..
Dat is toch te dom voor woorden? En dan nog vragen of ie m in moet halen..
Maar nee vervolgens krijgt Verstappen de straf.. mm'kay

Hamilton kan kennelijk zelf niet meer nadenken? Hij had daar niets achter Verstappen te zoeken, ze zaten niet eens op de racelijn.. Er was zat ruimte en hij had zelfs tijd genoeg om terug te schakelen (ipv gelijk erin te knallen) en ging willens en wetens er alsnog achter rijden..
Dat is toch te dom voor woorden? En dan nog vragen of ie m in moet halen..
Maar nee vervolgens krijgt Verstappen de straf.. mm'kay

De wedstrijd begon aardig. VER kon aardig volgen en het beloofde een spannende wedstrijd te worden.
Maar na de eerste rode vlag ging het hard bergafwaarts met het kijkplezier.
En die straf voor VER begrijp ik van geen kant. Wat had hij beter moeten doen? Hij stampt niet op zijn rem, gaat duidelijk van de lijn af en HAM rijdt hem letterlijk in de bak van VER.
Ik had wel iets van een radio verwacht van VER in de trant van "He had his chance, he didn't take it. I'm off goodbye.."
HAM wist overigens wel dat VER het voor een DRS detectie wilde doen. Immer hij had het al eens eerder gedaan. HAM net genoeg snelheid geven om er voorbij te gaan. VER haakt aan met DRS en remt hem uit bij de eerste bocht.
Maar na de eerste rode vlag ging het hard bergafwaarts met het kijkplezier.
En die straf voor VER begrijp ik van geen kant. Wat had hij beter moeten doen? Hij stampt niet op zijn rem, gaat duidelijk van de lijn af en HAM rijdt hem letterlijk in de bak van VER.
Ik had wel iets van een radio verwacht van VER in de trant van "He had his chance, he didn't take it. I'm off goodbye.."
HAM wist overigens wel dat VER het voor een DRS detectie wilde doen. Immer hij had het al eens eerder gedaan. HAM net genoeg snelheid geven om er voorbij te gaan. VER haakt aan met DRS en remt hem uit bij de eerste bocht.
[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 06-12-2021 09:44 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Daarom kan ik me best voorstellen dat Max naar een klasse gaat wat het gewoon meer op de coureur aan komt. In de F1 is het nu 75% auto en 25% coureur oid. Laat ze gelukkig worden met Ham die 12 WKs gaat pakken met MB. Als ze volgend jaar wat issues met de nieuwe regels hebben qua auto/aero schroeven ze de PU nog wat verder op. Ga leuke dingen doen en echt racen. Nu is het vaak weer een deceptie.Transportman schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:38:
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zuur is het niet, teleurstellend wel. Hamilton was gewoon dusdanig sneller dat je eigenlijk niet anders kan dan concluderen dat hij de terechte kampioen wordt. Max had nog een giga gelukje met die eerste rode vlag waardoor hij mee kon spelen, anders was hij gewoon derde geworden.DesireHD schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:28:
Net zoals de meesten hier een behoorlijk zure nasmaak overgehouden aan deze "race".
Heb er ondertussen een hard hoofd in dat Verstappen deze gaat binnenhalen.
De meeste gebeurtenissen zijn hier wat mij betreft ondertussen al wel genoeg behandeld, maar wat ik me nog wel afvroeg is hoe dat zat met Bottas z'n enorme vertraging bij die 1e safety-car. Dat is schijnbaar echt gewoon toegestaan?
Voor Schumacher z'n crash bedroegen de gaten 2,4 (Ham - Bot) en 1,4 seconden (Bot - Ver). Toen Hamilton vervolgens al gepit had was Bottas niet eens in de buurt...
Dat is wat mij betreft iets wat ze nog wel mogen aanpassen qua regels; bij een safety-car alleen pitten als je zelf schade hebt en anders aansluiten achter de safety-car. Oh ja, en banden wisselen tijdens een code rood; ook zo apart dat dit toegestaan is... Alleen schade herstellen als die er is en verder van de auto afblijven.
Van beide kanten gaat de trukendoos wel helemaal open. Zou jammer zijn als het vuile spel een stempel op een titel gaat drukken.
Meest zure vind ik eigenlijk dat er zulke belangrijke punten verdeeld worden op een baan die ongeschikt is voor de F1. Elke scheet meteen een SC of rode vlag. Leuk zo'n kartbaan, maar niet voor de serieuze wedstrijden.
alles kan off-topic
Dat vind ik dan weer een vreemd voorbeeld om je punt te maken, uit mijn hoofd was die actie zo duidelijk als wat.soulcrusher schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:37:
Nadeel is dat deze coureurs toch biased kunnen zijn. De "USA GP - VER VS RAI waar Max de binnenkant afsneed en vervolgens van podium werd getrokken"-steward was duidelijk anti-Max en heeft vaker Max penalties gegeven als hij steward was. (uit mijn hoofd de keer erna waar Max van podium werd getrokken was dus dezelfde coureur-steward)
De situatie is voor mij vrij duidelijk (en pijnlijk)
Max is de snelste racer.
Lewis heeft de snelste auto.
Mercedes is de ervaren kampioen, rijden voor de long game. Lewis, Toto, zelfde laken een pak gewiekst met veel invloed. En Bottas is er gewoon voor de rugdekking. Vieze tactieken zoals de gaten laten vallen maar ook de raketmotoren zijn legaal en daar maken ze mooi gebruik van.
Max raakt gefrustreerd omdat zijn enige wapen zijn rijkunsten zijn. Enige wat hij kan doen is snel rijden op de limiet van zijn auto terwijl Lewis rijdt op de limiet van zichzelf. En als hij dan weer eens 'boven zichzelf uitstijgt'
zit hij nog veilig binnen de limiet van zijn auto terwijl Max dan over de randjes moet gaan om bij te blijven. Dat kost hem dan zijn banden of resulteert in penalties.
Er zal uit dit hele voorval wel weer een Max regel komen omtrent het teruggeven van een trackpositie. Maar Lewis was niet verplicht in te halen en zoals in de decision staat: logisch dat hij die DRS niet weg wilde geven. Dat Max hem daarna forceert in te halen (door nog verder te vertragen maar zeker geen brake check) is gewoon over het randje, terechte straf, maar ook begrijpelijke frustratie. Hij had die race nooit kunnen winnen op snelheid.
PS deed Max niet al een keer eerder diezelfde actie? Plek terug geven en daarna met DRS er gelijk weer terug voorbij?
Tenzij Honda of RBR nog een magische auto weten neer te zetten in Abu Dhabi zal het volgende week weer precies zo gaan, Max in zijn eentje tegen de status quo met alle gevolgen van dien.
Ik gun het Max en de F1 wereld enorm om dit epische seizoen af te sluiten met Max als kampioen, maar daar zullen genoeg controverses voor nodig zijn helaas.
Max is de snelste racer.
Lewis heeft de snelste auto.
Mercedes is de ervaren kampioen, rijden voor de long game. Lewis, Toto, zelfde laken een pak gewiekst met veel invloed. En Bottas is er gewoon voor de rugdekking. Vieze tactieken zoals de gaten laten vallen maar ook de raketmotoren zijn legaal en daar maken ze mooi gebruik van.
Max raakt gefrustreerd omdat zijn enige wapen zijn rijkunsten zijn. Enige wat hij kan doen is snel rijden op de limiet van zijn auto terwijl Lewis rijdt op de limiet van zichzelf. En als hij dan weer eens 'boven zichzelf uitstijgt'

Er zal uit dit hele voorval wel weer een Max regel komen omtrent het teruggeven van een trackpositie. Maar Lewis was niet verplicht in te halen en zoals in de decision staat: logisch dat hij die DRS niet weg wilde geven. Dat Max hem daarna forceert in te halen (door nog verder te vertragen maar zeker geen brake check) is gewoon over het randje, terechte straf, maar ook begrijpelijke frustratie. Hij had die race nooit kunnen winnen op snelheid.
PS deed Max niet al een keer eerder diezelfde actie? Plek terug geven en daarna met DRS er gelijk weer terug voorbij?
Tenzij Honda of RBR nog een magische auto weten neer te zetten in Abu Dhabi zal het volgende week weer precies zo gaan, Max in zijn eentje tegen de status quo met alle gevolgen van dien.
Ik gun het Max en de F1 wereld enorm om dit epische seizoen af te sluiten met Max als kampioen, maar daar zullen genoeg controverses voor nodig zijn helaas.
Vuil spel begon geloof ik al in SilverstoneAnkona schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:43:
[...]
Zuur is het niet, teleurstellend wel. Hamilton was gewoon dusdanig sneller dat je eigenlijk niet anders kan dan concluderen dat hij de terechte kampioen wordt. Max had nog een giga gelukje met die eerste rode vlag waardoor hij mee kon spelen, anders was hij gewoon derde geworden.
Van beide kanten gaat de trukendoos wel helemaal open. Zou jammer zijn als het vuile spel een stempel op een titel gaat drukken.
Meest zure vind ik eigenlijk dat er zulke belangrijke punten verdeeld worden op een baan die ongeschikt is voor de F1. Elke scheet meteen een SC of rode vlag. Leuk zo'n kartbaan, maar niet voor de serieuze wedstrijden.

Goed, mijn 2 centen...
Wat een chaotisch weekend. En in alle eerlijkheid; dit circuit kan eigenlijk niet. Niet vanuit veiligeheid met die blinde bochtne, en niet vanuit het in beeld brengen. Het gaat gewoon te hard, met te weinig ruimte voor de cameras om mee te bewegen.
Voor het weekend had ik eerlijk gezegd getekend voor een tweede plaats voor Max. Maar dan...
Er is uiteraard al genoeg gezegd over alles. Grootste bittere nasmaak is de door de FIA zelf veroorzaakte inconsequenties. Die er uiteindelijk feitelijk op neerkomen dat je alleen kunt inhalen als je de snelste auto hebt in een DRS zone. Hoeveel niet-DRS inhaalacties zijn er de laatste tijd geweest die zonder gezeur zijn afgerond?
Dit begint al in FP3, met hinderen, vlaggen etc. Ben daarin gewoon consequent, zonder verzachtende omstandigheden, en je bent voortaan van het gezeik af.
Dan de race. Hoop ongein langs zien komen van zowel Red Bull als Mercedes. Paar punten die me dwars zitten:
- Het onderhandelen over de startposities was een farce. Ze waren volgens mij serieus vergeten dat Ocon er nog tussen zat.
- Het is al een tijdje aan de gang; het ophouden tijdens de formation lap. Wat hier dan wel of niet mag, interesseert me niet zo heel veel. Een paar honderd meter afstand houden is gewoon niet fair. Regels moeten ook hier consequent zijn; gewoon aansluiten. Je zag hiermee al gelijk dat Hamilton een dik voordeel had. Snap overigens ook niet dat Max dit niet uitbundiger deed.
- Gezeur van Hamilton onder de rode vlag kan ik me eigenlijk alleen maar in vinden. Ik vind het bizar dat je je halve auto ineens om kunt bouwen. Echter; na daar eerder in het jaar dikke mazzel mee gehad te hebben; totaal misplaatst. Ook hier de regels lekker gelijk trekken; helemaal niks meer sleutelen. Dan doe je maar een extra lange pitstop
- Hamilton duwt Ocon eraf; krijgt alleen een waarschuwing?
- Max haalt op geel m.i. prima in in Bocht 1. Maar gezien eerdere straffen, had dit net zo goed tot een straf kunnen leiden. Inconsequent.
- De straf voor Max mbt de remactie vind ik nog acceptabel, je hoort hem echt duidelijk remmen op de filmpjes al. Zei het meteen. Maar wtf deed Hamilton daar nog achter. Eigen schuld m.i.
Conclusie had wat mij betreft moeten zijn dat Bottas 5s had gekregen voor het ophouden tijdens formation lap. Hamilton voor het eraf duwen van Ocon en Max voor de remactie. Maar wat we nu hebben gezien raakte kant noch wal.
Zoals ik zei; vooraf getekend voor de uitslag. Maar de manier waarop is vrij dramatisch. En dit schept enkele zeer vervelende precedenten voor aankomende situaties.
Zie de bui volgende week alweer hangen. Hoop deze keer serieus op wat motorpech.
Wat een chaotisch weekend. En in alle eerlijkheid; dit circuit kan eigenlijk niet. Niet vanuit veiligeheid met die blinde bochtne, en niet vanuit het in beeld brengen. Het gaat gewoon te hard, met te weinig ruimte voor de cameras om mee te bewegen.
Voor het weekend had ik eerlijk gezegd getekend voor een tweede plaats voor Max. Maar dan...
Er is uiteraard al genoeg gezegd over alles. Grootste bittere nasmaak is de door de FIA zelf veroorzaakte inconsequenties. Die er uiteindelijk feitelijk op neerkomen dat je alleen kunt inhalen als je de snelste auto hebt in een DRS zone. Hoeveel niet-DRS inhaalacties zijn er de laatste tijd geweest die zonder gezeur zijn afgerond?
Dit begint al in FP3, met hinderen, vlaggen etc. Ben daarin gewoon consequent, zonder verzachtende omstandigheden, en je bent voortaan van het gezeik af.
Dan de race. Hoop ongein langs zien komen van zowel Red Bull als Mercedes. Paar punten die me dwars zitten:
- Het onderhandelen over de startposities was een farce. Ze waren volgens mij serieus vergeten dat Ocon er nog tussen zat.
- Het is al een tijdje aan de gang; het ophouden tijdens de formation lap. Wat hier dan wel of niet mag, interesseert me niet zo heel veel. Een paar honderd meter afstand houden is gewoon niet fair. Regels moeten ook hier consequent zijn; gewoon aansluiten. Je zag hiermee al gelijk dat Hamilton een dik voordeel had. Snap overigens ook niet dat Max dit niet uitbundiger deed.
- Gezeur van Hamilton onder de rode vlag kan ik me eigenlijk alleen maar in vinden. Ik vind het bizar dat je je halve auto ineens om kunt bouwen. Echter; na daar eerder in het jaar dikke mazzel mee gehad te hebben; totaal misplaatst. Ook hier de regels lekker gelijk trekken; helemaal niks meer sleutelen. Dan doe je maar een extra lange pitstop
- Hamilton duwt Ocon eraf; krijgt alleen een waarschuwing?
- Max haalt op geel m.i. prima in in Bocht 1. Maar gezien eerdere straffen, had dit net zo goed tot een straf kunnen leiden. Inconsequent.
- De straf voor Max mbt de remactie vind ik nog acceptabel, je hoort hem echt duidelijk remmen op de filmpjes al. Zei het meteen. Maar wtf deed Hamilton daar nog achter. Eigen schuld m.i.
Conclusie had wat mij betreft moeten zijn dat Bottas 5s had gekregen voor het ophouden tijdens formation lap. Hamilton voor het eraf duwen van Ocon en Max voor de remactie. Maar wat we nu hebben gezien raakte kant noch wal.
Zoals ik zei; vooraf getekend voor de uitslag. Maar de manier waarop is vrij dramatisch. En dit schept enkele zeer vervelende precedenten voor aankomende situaties.
Zie de bui volgende week alweer hangen. Hoop deze keer serieus op wat motorpech.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2021 09:48 ]
Die krijgen echt wel te horen dat Verstappen zulke commentaren heeft geleverd hoor.renegrunn schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:35:
[...]
Ik denk niet dat de stewards met een zakje chips naar F1 tv zitten te kijken. Zomaar een gokje hoor..
Begin een YouTube kanaal
[ Voor 81% gewijzigd door Outerspace op 06-12-2021 13:42 ]
75% auto 15% FIA 10% coureur ;-)Inspired schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:42:
[...]
Daarom kan ik me best voorstellen dat Max naar een klasse gaat wat het gewoon meer op de coureur aan komt. In de F1 is het nu 75% auto en 25% coureur oid. Laat ze gelukkig worden met Ham die 12 WKs gaat pakken met MB. Als ze volgend jaar wat issues met de nieuwe regels hebben qua auto/aero schroeven ze de PU nog wat verder op. Ga leuke dingen doen en echt racen. Nu is het vaak weer een deceptie.
Nou, genoeg om wederom over na te praten.
Het is ronduit verdacht dat Mercedes constant wegkomt met al hun fratsen. Het begon al met de gele vlag en Hamilton, krijgt daarvoor een reprimande, apart. Bottas die de boel ophoudt, Hamilton die een veel te groot gat laat vallen, Bottas met wederom een torpedo achter Max, het crash moment tussen Hamilton en Verstappen. Maar geen seconde straf. Is echt te gek voor woorden.
Tevens vraag ik mij af wanneer dat geluk van Hamilton ophoudt. Twee keer raakt ie een andere auto met z'n vleugel, maar heeft daar nagenoeg geen last van. Iedere andere auto vliegt uit elkaar, maar de Mercedes gaat als een tank over de baan. Is dat ding van lood gemaakt ofzo.
Helaas weet Verstappen het toneelspelletje niet goed genoeg mee te spelen. Alles wat hij doet ligt onder een vergrootglas en hij staat te boek als een heethoofd, een gevaarlijke coureur. Moet ook zeggen dat hij het niet echt handig aanpakte, desalniettemin slaan de straffen helemaal nergens op. Mocht er volgende week iets gebeuren tussen die twee dat in het voordeel van Max uitpakt dan krijgen we echt een hetze van heb ik jou daar. De woorden diskwalificatie, race ban, noem het maar op zullen dan rondgeslingerd worden.
Zowel Mercedes als RBR gedraagt zich erg kinderachtig, maar Mercedes spant wel echt de kroon. Wat een rare groep mensen is dat zeg. Bijna eng om te zien. En dan dat hele spel van Hamilton na de race met z'n persoonlijke staarten maker, wat een amateurtoneel.
Jammer dat het seizoen waarschijnlijk op een negatieve manier zal eindigen. Ik denk dat Mercedes alles uit de kast gaat halen volgende week. Buiten dat de auto sneller lijkt dan de Red Bull, zullen ze echt geen enkel politiek spelletje uit de weg gaan. RBR zal dat ook proberen natuurlijk, echter leggen ze het af tegen Mercedes. Mocht Hamilton kampioen worden dan voelt het wat mij betreft als een onverdiend en enigszins gestolen titel.
Het is ronduit verdacht dat Mercedes constant wegkomt met al hun fratsen. Het begon al met de gele vlag en Hamilton, krijgt daarvoor een reprimande, apart. Bottas die de boel ophoudt, Hamilton die een veel te groot gat laat vallen, Bottas met wederom een torpedo achter Max, het crash moment tussen Hamilton en Verstappen. Maar geen seconde straf. Is echt te gek voor woorden.
Tevens vraag ik mij af wanneer dat geluk van Hamilton ophoudt. Twee keer raakt ie een andere auto met z'n vleugel, maar heeft daar nagenoeg geen last van. Iedere andere auto vliegt uit elkaar, maar de Mercedes gaat als een tank over de baan. Is dat ding van lood gemaakt ofzo.
Helaas weet Verstappen het toneelspelletje niet goed genoeg mee te spelen. Alles wat hij doet ligt onder een vergrootglas en hij staat te boek als een heethoofd, een gevaarlijke coureur. Moet ook zeggen dat hij het niet echt handig aanpakte, desalniettemin slaan de straffen helemaal nergens op. Mocht er volgende week iets gebeuren tussen die twee dat in het voordeel van Max uitpakt dan krijgen we echt een hetze van heb ik jou daar. De woorden diskwalificatie, race ban, noem het maar op zullen dan rondgeslingerd worden.
Zowel Mercedes als RBR gedraagt zich erg kinderachtig, maar Mercedes spant wel echt de kroon. Wat een rare groep mensen is dat zeg. Bijna eng om te zien. En dan dat hele spel van Hamilton na de race met z'n persoonlijke staarten maker, wat een amateurtoneel.
Jammer dat het seizoen waarschijnlijk op een negatieve manier zal eindigen. Ik denk dat Mercedes alles uit de kast gaat halen volgende week. Buiten dat de auto sneller lijkt dan de Red Bull, zullen ze echt geen enkel politiek spelletje uit de weg gaan. RBR zal dat ook proberen natuurlijk, echter leggen ze het af tegen Mercedes. Mocht Hamilton kampioen worden dan voelt het wat mij betreft als een onverdiend en enigszins gestolen titel.
Doelde meer op de 95%aschja schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:37:
[...]
Deze tweaker in ieder geval wel. Ik ga niet meer voor dit zooitje ongeregeld betalen zolang er 0 duiding zit in de reglementen.
Wanneer heb je recht een kaartje te kopen voor iets waar je bij wilt zijn?
Ik heb zelf niks op te zeggen omdat ik leun op het account van een vriend, maar twijfel zelf ook of ik dit nog leuk vind om te kijken.
Het is natuurlijk een bizarre situatie, die mij iets te bewust lijkt te zijn gecreëerd door Hamilton.
Mijn in idee was dat hij expres vol op max z'n band in stuurde.
Daar moet je als steward boven staan. Anders ben je niet geschikt voor je taak.Justevo schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:44:
[...]
Die krijgen echt wel te horen dat Verstappen zulke commentaren heeft geleverd hoor.
Vaak bu'j te bang!
Nee, niks mis met het circuit, mag van mij nog wel eens een keer terug komen. Maar zie liever klassieke circuits ipv dit soort "stratencircuits". De coureurs vinden het leuk en er zit genoeg uitdaging in, het is alleen even zoeken waar de baan het meest gunstig is voor actie.Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:44:
Like deze post als je wilt dat Jeddah voorgoed van de kalender verdwijnt.
Het geheel zal een stuk veiliger worden als de marshals beter opgeleid worden en de regie even een beter plan opzet van te voren om alles in kaart te brengen. Voor mij part met nog een paar heli's er bij of vaker on-boards.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Vroeger was de Formule 1 zoveel leuker, toen had je niet al dat gezeur en werd er gewoon op het randje gestreden en niet overal zomaar een straf voor uitgedeeld.. De sport is gewoon helemaal kapot gemaakt met al die regeltjes. Voor alles wordt maar een (virtual) Safety car ingezet, dat gebeurde 20 jaar geleden echt niet.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Waar moet ik beginnen of kan ik beter niet beginnen.
Het is allemaal vermoeiend, oneerlijk en inconsequent.
De geschiedenis gaat zich zo letterlijk herhalen waar de geliefde coureur die altijd in de aanval gaat keer op keer bestraft wordt door de organisatie zelf.
Ik kan leven met die 5 seconden maar met de botsing en hoe lewis Max weer van de baan druk na het inhalen en andere zaken ben ik wel een beetje klaar met de FIA.
Het is allemaal vermoeiend, oneerlijk en inconsequent.
De geschiedenis gaat zich zo letterlijk herhalen waar de geliefde coureur die altijd in de aanval gaat keer op keer bestraft wordt door de organisatie zelf.
Ik kan leven met die 5 seconden maar met de botsing en hoe lewis Max weer van de baan druk na het inhalen en andere zaken ben ik wel een beetje klaar met de FIA.
Gelukkig zetten ze een VSC/SC in, want er lopen mensen over de baan.M@cer schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:47:
Vroeger was de Formule 1 zoveel leuker, toen had je niet al dat gezeur en werd er gewoon op het randje gestreden en niet overal zomaar een straf voor uitgedeeld.. De sport is gewoon helemaal kapot gemaakt met al die regeltjes. Voor alles wordt maar een (virtual) Safety car ingezet, dat gebeurde 20 jaar geleden echt niet.
ik had dat gevoel echt na silverstone; wat een bias-zooitje dat fia.mathy_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:46:
[...]
Doelde meer op de 95%
Ik heb zelf niks op te zeggen omdat ik leun op het account van een vriend, maar twijfel zelf ook of ik dit nog leuk vind om te kijken.
Lewis 'moet' deze titel pakken, heb t vaker geroepen dit seizoen, en blijf daarbij. Bij een 50/50 situatie, valt kwartje altijd lewis zijn kant op.
Bekijk de beelden nog maar eens. Kimi had niet eens door dat hij ingehaald werd en stuurde naar rechts, Max week uit en kwam daarna aan de binnenkant van de kerb terecht.Dennism schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:43:
[...]
Dat vind ik dan weer een vreemd voorbeeld om je punt te maken, uit mijn hoofd was die actie zo duidelijk als wat.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Ben ik de enige die wel weer zin heeft we hier over iets van 4 maand al weer zijn volgens mij?Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:44:
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 09:23
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
De lastige kwestie waarom Max vooral de straf kreeg voor de aanrijding met Hamilton is dat het door een verwarrende situatie is ontstaan. Daar had de FIA wat mij betreft ook gewoon vanaf moeten blijven, ze keken ook niet naar het lange vertragen van Hamilton bij de herstart.
Nu keken ze vooral naar de standaard situatie: Max remt en vertraagd en Hamilton kon daar niet op reageren.
Dat blijft toch vreemd dat ze niet alle randvariabelen meenemen bij Max, dat deden ze de vorige keer met de gele vlag ook niet. Ze zijn wat dat betreft keihard met de straffen voor Max.
De +5 seconden maakt uiteindelijk niet uit, Max had uiteindelijk geen voordeel uit die inhaalactie. Hamilton had immers een betere pace dat had Max niet volgehouden.
Dat is voor mij het belangrijkste aan de uitslag van deze race. Ondanks alle heisa en geklungel was die niet anders geweest als ze zonder gedoe de race hadden uitgereden.
Want wat ook wordt vergeten is dat Max bij de tweede herstart op mediums naar buiten ging. Door de vele VSC kon hij dat langer volhouden dan het eigenlijk was. Hamilton was snel op de bekende C2 band en komt natuurlijk de slijtage van de mediums nog bij.
Zelf denk ik dat Max naar buiten ging op medium om een goede start te kunnen hebben, maar daarmee werd de kans op de overwinning eigenlijk alleen maar kleiner.
Nu keken ze vooral naar de standaard situatie: Max remt en vertraagd en Hamilton kon daar niet op reageren.
Dat blijft toch vreemd dat ze niet alle randvariabelen meenemen bij Max, dat deden ze de vorige keer met de gele vlag ook niet. Ze zijn wat dat betreft keihard met de straffen voor Max.
De +5 seconden maakt uiteindelijk niet uit, Max had uiteindelijk geen voordeel uit die inhaalactie. Hamilton had immers een betere pace dat had Max niet volgehouden.
Dat is voor mij het belangrijkste aan de uitslag van deze race. Ondanks alle heisa en geklungel was die niet anders geweest als ze zonder gedoe de race hadden uitgereden.
Want wat ook wordt vergeten is dat Max bij de tweede herstart op mediums naar buiten ging. Door de vele VSC kon hij dat langer volhouden dan het eigenlijk was. Hamilton was snel op de bekende C2 band en komt natuurlijk de slijtage van de mediums nog bij.
Zelf denk ik dat Max naar buiten ging op medium om een goede start te kunnen hebben, maar daarmee werd de kans op de overwinning eigenlijk alleen maar kleiner.
Man man man. Ik heb een hoop onzin voorbij zien komen maar deze reactie is wel een toppertje hoor 😂 We zitten hier niet op YouTube.Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:44:
Verwijderd
Veel gezeur en het aantal straffen ben ik wel met je eens ja, het is absurd aan het worden.M@cer schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:47:
De (virtual) safety cars vind ik dan wel weer een goede zaak, veiligheid boven alles.
Je zou maar met 300 km/u een klapband krijgen omdat je over een stuk vloer rijd en dan vervolgens met 300 in de muur knallen, nah.. Die safety car was gewoon prima.
Verwijderd
Lewis Hamilton and Max Verstappen come together.
Who do you punish?
A. Max
B. Verstappen
C. Max Verstappen
D. All of the above
Who do you punish?
A. Max
B. Verstappen
C. Max Verstappen
D. All of the above

superduper schreef op zondag 5 december 2021 @ 19:24:
Niemand die bottas verdenkt van een 100% eliminatue poging op ver??
/f/image/hgSBz812EUDhbnIDLfELqGvv.png?f=fotoalbum_large)
Dat hier helemaal niets mee gedaan is

Het beeld van 2 seconden eerder, daar zit bottas nog naast Ocon. Als Max hier wel eerder op de rem had gestaan om de bocht achter Ham te nemen dan had Bottas hem er volledig afgekegeld zoals in Hongarije.
Bottas verliest hier wat mij betreft echt al zijn goodwill door bewust een ram poging te prepareren en een herstart (eerder/later) gewoon nog een keer.
En een stuk eerlijker want de FIA heeft daar geen zeggenschap.Slavy schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:17:
[...]
Wat ben ik blij dat Ziggo nog (voor nu) de rechten heeft voor Indycar en NASCAR. Ook genoeg spektakel.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Tuurlijk krijgt Hamilton geen straf. Dat zou zijn derde reprimande zijn dit seizoen en daarmee een 10 plaatsen gridstraf. Dat kan de FIA hun golden boy toch niet aan doen? Daarom kreeg Hamilton ook geen straffen voor zijn geklungel in de vrije training.
Hoezo, het is serieus. Deze baan is totaal ongeschikt voor F1. Het grote aantal SC's, VSC's en Red Flags is het bewijs. Daar heeft de uitslag van gisteren niks mee te maken.Deef_K schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:49:
[...]
Man man man. Ik heb een hoop onzin voorbij zien komen maar deze reactie is wel een toppertje hoor 😂 We zitten hier niet op YouTube.
Dit, Hamilton en Toto maninpuleren en liegen aan stuk door, Max doet daar niet aan mee. In dit geval helaas, want het is too much hoe de stewards zich laten beinvloeden.JP_Frost schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:45:
Helaas weet Verstappen het toneelspelletje niet goed genoeg mee te spelen. Alles wat hij doet ligt onder een vergrootglas en hij staat te boek als een heethoofd, een gevaarlijke coureur. Moet ook zeggen dat hij het niet echt handig aanpakte, desalniettemin slaan de straffen helemaal nergens op.
Het afremmen van Bottas achter de sc wordt niet eens bekeken. Het naar buitendrukken van Ocon door Hamilton ook niet. Kunt weinigs goed doen op die manier.
Inderdaad, dit werd bij ons in de kamer ook direct geroepen. Als Max op safe had gereden had hij zeker slachtoffer geweest van BOT zijn achterlijke actie.Giem schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:50:
[...]
[Afbeelding]
Dat hier helemaal niets mee gedaan isen ook nog eens 2 keer.
Het beeld van 2 seconden eerder, daar zit bottas nog naast Ocon. Als Max hier wel eerder op de rem had gestaan om de bocht achter Ham te nemen dan had Bottas hem er volledig afgekegeld zoals in Hongarije.
Bottas verliest hier wat mij betreft echt al zijn goodwill door bewust een ram poging te prepareren en een herstart (eerder/later) gewoon nog een keer.
Ik vind het wel gek dat de auto's ten opzichte van elkaar zo jo-jo-en met de onderlinge afstand,Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:50:
[...]
Veel gezeur en het aantal straffen ben ik wel met je eens ja, het is absurd aan het worden.
De (virtual) safety cars vind ik dan wel weer een goede zaak, veiligheid boven alles.
Je zou maar met 300 km/u een klapband krijgen omdat je over een stuk vloer rijd en dan vervolgens met 300 in de muur knallen, nah.. Die safety car was gewoon prima.
zou toch eigenlijk gelijk moeten blijven, maar je ziet de afstanden tussen de auto's "schuiven" tijdens een VSC
Ja, Als ik Max was geweest had ik gezegd dat ik Bottas zag aankomen en wel door moest rijden anders werd ik geraakt. Maar dat willen ze niet zien.Giem schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:50:
[...]
[Afbeelding]
Wat kan/moet er anders/beter?
- Consequent straffen
- Positiestraffen ipv tijdstraffen. Alle tijdstraffen ten spijt, ze veranderen bijna nooit de einduitslag. Misschien in het middenveld, maar niet het podium.
- Parc fermé regels tijdens een rode vlag. Wil je iets aan de auto veranderen? Dan zet hem maar op hondjes, sleep hem uit de rij en doe wat nodig is en zet hem 5 posities terug in de rij.
- Edit: verbied al die flapjes en dingetjes aan auto's. Daarmee voorkom je dat de minste touché al voor vlijmscherpe rotzooi op de baan zorgt. Al wordt dat met de 2022 regels al beter.
[ Voor 18% gewijzigd door Joris748 op 06-12-2021 09:57 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Had Max Ham eigenlijk nog gefeliciteerd? Ik heb net de beelden gemist na de finish.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
[Video: https://streamja.com/wkvbo]
^---- dit shot heb ik tijdens de race niet gezien - lijkt me duidelijk toch?
ongeacht of mercedes dit wel/niet gehoord heeft; dan ga je er toch langs? misschien had max een fuel probleem, lekke band; ga je er toch alngs?!
en dan 0 straf voor lewis;
ongeacht of mercedes dit wel/niet gehoord heeft; dan ga je er toch langs? misschien had max een fuel probleem, lekke band; ga je er toch alngs?!
[ Voor 96% gewijzigd door himlims_ op 06-12-2021 09:57 ]
Voor zover ik kon zien op F1TV hebben die elkaar niet eens in de ogen gekeken.psy schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:54:
Had Max Ham eigenlijk nog gefeliciteerd? Ik heb net de beelden gemist na de finish.
Verwijderd
Betere regels met betreft positie weggeven. Dit geklungel omtrent die DRS zone zou vanuit de regels niet nodig moeten zijn.Joris748 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:53:
Wat kan/moet er anders/beter?
- Consequent straffen
- Positiestraffen ipv tijdstraffen. Alle tijdstraffen ten spijt, ze veranderen bijna nooit de einduitslag. Misschien in het middenveld, maar niet het podium.
- Parc fermé regels tijdens een rode vlag. Wil je iets aan de auto veranderen? Dan zet hem maar op hondjes, sleep hem uit de rij en doe wat nodig is en zet hem 5 posities terug in de rij.
Dit is toch bizar, Hamilton blijft er toch achter plakken, hij kan er voorbij.himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:55:
[Video]
Hoe kan dit ooit een straf voor Max zijn?
Laat de FIA eerst maar eens beginnen met het gezeur en gezeik van beide teams aan banden te leggen.
Zeuren voor straffen bij elkaar, pats 5 seconden penalty, de stewards zien zelf ook die dingen.
Die neppe televisie van Toto met zijn headset is gewoon F1 in diskrediet brengen, boete.
Als Max remde dan is die 10 seconden terecht, dit hadden ze op kunnen lossen door Ham ook 10 seconden te geven door het onnodig er achter te blijven hangen, als Max niet remde maar een motor issue had, dan had Ham er ook op geklapt.
Daarnaast zijn er volgens mij geen regels, over waar je moet wisselen van positie, en of je wel of niet gelijk terug mag in halen.
Op deze manier zou Ham zo lang achter Max kunnen rijden, dat Ocon en Bottas ook konden aansluiten, zie de race waarin Ham dit ook probeerde met Rosberg, dit heeft Max nu ook wellicht het punt gekost voor snelste ronde, omdat hij niet meer kon wisselen.
De inconsequentie is echt stuitend aan het worden, dubbel geel al is het 2 seconden is gewoon straf.
Dat je Ham niet straft voor blokkeren in vrije training snap ik niet, ja hij is afhankelijk van zijn engineer, maar als racer weet je na een snelle ronde ook dat je van de lijn af moet, en off grid moet rijden.
Eerste actie van Max kon niet buitenom, dus die swap snap ik wel.
Dat gejank over die boardradio's naar de Masi, wordt ik echt zo gruwelijk zat, als ik aanstellerig gedrag wil zien ga ik wel voetbal kijken.
Zeuren voor straffen bij elkaar, pats 5 seconden penalty, de stewards zien zelf ook die dingen.
Die neppe televisie van Toto met zijn headset is gewoon F1 in diskrediet brengen, boete.
Als Max remde dan is die 10 seconden terecht, dit hadden ze op kunnen lossen door Ham ook 10 seconden te geven door het onnodig er achter te blijven hangen, als Max niet remde maar een motor issue had, dan had Ham er ook op geklapt.
Daarnaast zijn er volgens mij geen regels, over waar je moet wisselen van positie, en of je wel of niet gelijk terug mag in halen.
Op deze manier zou Ham zo lang achter Max kunnen rijden, dat Ocon en Bottas ook konden aansluiten, zie de race waarin Ham dit ook probeerde met Rosberg, dit heeft Max nu ook wellicht het punt gekost voor snelste ronde, omdat hij niet meer kon wisselen.
De inconsequentie is echt stuitend aan het worden, dubbel geel al is het 2 seconden is gewoon straf.
Dat je Ham niet straft voor blokkeren in vrije training snap ik niet, ja hij is afhankelijk van zijn engineer, maar als racer weet je na een snelle ronde ook dat je van de lijn af moet, en off grid moet rijden.
Eerste actie van Max kon niet buitenom, dus die swap snap ik wel.
Dat gejank over die boardradio's naar de Masi, wordt ik echt zo gruwelijk zat, als ik aanstellerig gedrag wil zien ga ik wel voetbal kijken.
Nee, nu nog niet iig.Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:44:
Volgend jaar is het de 2e race van het jaar en kunnen we het beoordelen op een race die we gezien hebben. Nu hebben we naar het uitvechten van het kampioenschap gekeken waar er hele andere belangen en acties zijn.
Ze hebben hoogstwaarschijnlijk gehoopt (gegokt) op een 'gratis' of gunstige pitstop via een Safety Car ergens later in de race.. maar die is nooit meer gekomentweakduke schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:49:

Weet Max wat hij moet doen tijdens de formation lap volgende week. Als Ham af gaat remmen om de banden op te warmen er vol achterin jassen. Sorry, hij ging ineens op de rem staan.Exocet schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:57:
[...]
Dit is toch bizar, Hamilton blijft er toch achter plakken, hij kan er voorbij.
Gedaan, maar ik blijf hem duidelijk vinden, Kimi zit ervoor, het is zijn bocht en neemt volgens mij gewoon de racelijn (want hij verwacht inderdaad verstappen daar niet, denk ik). Verstappen zit er volgens mij nergens voor, tot zijn uitstapje.siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:48:
[...]
Bekijk de beelden nog maar eens. Kimi had niet eens door dat hij ingehaald werd en stuurde naar rechts, Max week uit en kwam daarna aan de binnenkant van de kerb terecht.
Volgende week gaat letterlijk ALLES onder een vergrootglas gelegd worden. Hou daar maar rekening mee. De race is niet over als de finishvlag wordt gezwaaid.Inspired schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:58:
[...]
Weet Max wat hij moet doen tijdens de formation lap volgende week. Als Ham af gaat remmen om de banden op te warmen er vol achterin jassen. Sorry, hij ging ineens op de rem staan.
Als je de telemetrie data bekijkt snap ik wel waarom hij de straf heeft gekregen. Icm de beelden lijkt het erop dat Max dit vrij geniepig deed. Op het moment dat Max verwachtte dat Hamilton er voorbij zou gaan, schuift ie iets op naar het midden van de baan zodat Hamilton wat minder ruimte heeft. Zodra Hamilton gas geeft, duwt max net wat meer op de rem, zodat Hamilton zich vergist in Max' snelheid en hem met zijn vleugel raakt.Exocet schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:57:
[...]
Dit is toch bizar, Hamilton blijft er toch achter plakken, hij kan er voorbij.
https://twitter.com/_ProjectF1/status/1467595048678158338
[ Voor 9% gewijzigd door boe.i op 06-12-2021 10:01 ]
- tweakduke
Ik vond die eerste zet prima. Toen ik zat te kijken had ik al het is wel erg vroeg om al te wisselen naar hard en daarna het cadeautje met de eerste code rood.poor Leno schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:58:
[...]
Ze hebben hoogstwaarschijnlijk gehoopt (gegokt) op een 'gratis' of gunstige pitstop via een Safety Car ergens later in de race.. maar die is nooit meer gekomen
Maar ja toen de slechte herstart (met beetje invloed van Hamilton die wel erg lang wachtte), kiest die daarna voor de mediums en dat gaf wel een goede start maar minder voordeel.
Ah hoe het ook went of keert Hamilton had deze race toch wel gewonnen, er is op alle fronten gestreden zullen we maar zeggen. Dat ze elkaar geen blik waardig gunnen op het podium hoort daar evengoed bij, dat is in het verleden wel vaker gebeurt
Long lap penalty zoals in de MotoGP?Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:56:
[...]
Betere regels met betreft positie weggeven. Dit geklungel omtrent die DRS zone zou vanuit de regels niet nodig moeten zijn.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Na een nachtje te slapen, mijn take:
- Max verprutst zijn Quali en daarmee pole
- Max verprutst zijn herstart na 1e rood
- Max gaat als een kamikaze bocht 1 in (na de rode vlag), terwijl de bocht van HAM was
- Besluit om op geel te starten na 2e rode vlag niet gelukkig?
- Remactie om overtake te forceren. Gegokt en verloren.
Ik geloof niet perse in dit complot theorien. Hamilton kan namelijk ook zijn auto kapot rijden. En Max wellicht doorrijden. Wat ik wel bizar vond is hoe hard die auto nog ging met een flink kapotte voorvleugel en nog in staat was om fastest lap neer te zetten.mathy_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:46:
[...]
Doelde meer op de 95%
Het is natuurlijk een bizarre situatie, die mij iets te bewust lijkt te zijn gecreëerd door Hamilton.
Mijn in idee was dat hij expres vol op max z'n band in stuurde.
Je denkt toch niet dat de FIA een WDC gaat terugdraaien?Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:59:
[...]
Volgende week gaat letterlijk ALLES onder een vergrootglas gelegd worden. Hou daar maar rekening mee. De race is niet over als de finishvlag wordt gezwaaid.
Gij zult inhalen indien uw tegenstander daartoe de mogelijkheid biedtVerwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:56:
[...]
Betere regels met betreft positie weggeven. Dit geklungel omtrent die DRS zone zou vanuit de regels niet nodig moeten zijn.
Ham kan ook makkelijk de rust bewaren. Die weet gewoon dat hij sneller is. Als het andersom zou zijn qua auto kon het ook wel eens andersom zijn qua gedrag.renegrunn schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:02:
Na een nachtje te slapen, mijn take:Al met al: dit is het resultaat van veel risico nemen op verschillende vlakken. Punt is, Max kan ook niet anders: want met de huidige staat van de auto's onderling, gaat hij het niet redden. Daarnaast zie je gewoon dat HAM de meer ervaren rijder is, en net iets vaker / langer zijn rust kan bewaren, en dus zaken vaker zijn kant op rollen. Je kunt het geluk noemen, maar soms kun je geluk afdwingen.
- Max gaat als een kamikaze bocht 1 in (na de rode vlag), terwijl de bocht van HAM was
Wel als Max als 1e binnenkomtNovadecasa schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:02:
[...]
Je denkt toch niet dat de FIA een WDC gaat terugdraaien?
Of die straf voor Verstappen nou terecht is of niet, ik stoor mij er ongelooflijk aan dat het lijkt alsof de FIA steeds redenen zoekt om Hamilton niet te hoeven straffen terwijl elke scheet van Verstappen wordt aangegrepen om een onderzoek te starten.
Dat begon dit weekend al in P3. Verschillende coureurs die op voorhand aangeven dat het circuit gevaarlijke situaties kan opleveren, met name tijdens de kwalificatie. O.a. Hamilton gaf dit zelf aan. Vervolgens besluit hij zelf om tijdens P3 rustig te cruisen op een van de minst overzichtelijke delen van het circuit en veroorzaakt daarmee bijna 2 keer een crash. Dan hebben we een paarse sector onder geel zonder straf, waar Verstappen 2 weken geleden een straf kreeg voor discutabel dubbel geel door een marshall die op eigen houtje besluit te vlaggen.
Dan deze race de 5 seconden penalty omdat hij voordeel haalde uit het verlaten van de track waar ze er beiden af gingen en het te betwisten valt of Hamilton überhaupt die bocht had gehaald. En vervolgens 10 seconden voor de "braketest" met Hamilton, maar wat had Verstappen dan moeten doen? Hij ging van zijn gas af om Hamilton er voorbij te laten op ogenschijnlijk het meest veilige deel van het circuit. Hamilton wil er niet voorbij voor de DRS-streep, dus blijft erachter hangen. Maar dit is toch de compleet omgekeerde wereld? Sinds wanneer bepaalt de auto die erachter rijdt wanneer hij de plek terugneemt? De auto ervoor bepaalt altijd waar hij snelheid mindert en ruimte geeft aan de rijder erachter en niet andersom. Anders krijg keirin-achtige praktijken op het circuit met auto's die praktisch stil gaan staan omdat ze er niet voorbij willen.
Dan is er nog de opvallen rustige reactie van Toto op het moment waarop Verstappen Hamilton voorbij laat en hem meteen weer terugpakt. De rust die Toto daarbij bewaarde was niet des Toto's, tenzij je weet dat je de FIA in je achterzak hebt en die positie toch wel krijgt.
En dan nog even naar de eerste herstart waarbij Verstappen Hamilton aan de buitenkant pakt en daarbij het circuit verlaat. Hij geeft die positie terug, maar ergens is die situatie hartstikke krom als je kijkt naar de lijn die Hamilton daar rijdt.
Heel klinisch bekeken: Hamilton zit er aan de binnenkant voor in T1, maar mist dan compleet (vermoedelijk bewust) de apex waardoor hij verkeerd uitkomt voor T2. In T2 zit Max er in feite naast en moet Hamilton daar een autobreedte ruimte geven, hetgeen hij door zijn eerdere "fout" niet doet. Verstappen moet daardoor een uitwijkmanoeuvre maken en verlaat het circuit, maar haalt daar niet meer voordeel uit dan wanneer hij samen met Hamilton die bocht doorging.
Mijns inziens is het prima dat een coureur de auto naar buiten laat lopen in een enkele bocht, maar in een chicane is elke bocht een eigen bocht. Weet je in T1 een auto voorbij te rijden, dan moet die auto in T2 ruimte geven.
Al met al moet de FIA de regels m.b.t. opeenvolgende bochten nog eens reviewen. Het lijkt er namelijk op dat je in chicanes dus geen autobreedte hoeft over te laten voor een auto die ernaast zit en dat je in chicanes de deur mag dichtgooien "under braking". Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat de reglementen hierover zeggen, dus mogelijk staat er hier iets over in, maar zo niet, dan moet T2 gewoon als een eigen bocht gezien worden waarop bovenstaande 2 regels van toepassing zijn.
Het heeft er in elk geval al het hele seizoen alle schijn van dat de FIA er alles aan gelegen is dat Hamilton dit WDC gaat winnen.
Edit: Verder heb ik dan nog niet genoemd dat het onbestraft bleek dat Hamilton meer dan 10 auto's ruimte liet voor de herstart en dat Bottas een ontzettend groot gat liet vallen onder de eerste SC om zodoende geen tijd in de pits te verliezen achter Hamilton.
Dat begon dit weekend al in P3. Verschillende coureurs die op voorhand aangeven dat het circuit gevaarlijke situaties kan opleveren, met name tijdens de kwalificatie. O.a. Hamilton gaf dit zelf aan. Vervolgens besluit hij zelf om tijdens P3 rustig te cruisen op een van de minst overzichtelijke delen van het circuit en veroorzaakt daarmee bijna 2 keer een crash. Dan hebben we een paarse sector onder geel zonder straf, waar Verstappen 2 weken geleden een straf kreeg voor discutabel dubbel geel door een marshall die op eigen houtje besluit te vlaggen.
Dan deze race de 5 seconden penalty omdat hij voordeel haalde uit het verlaten van de track waar ze er beiden af gingen en het te betwisten valt of Hamilton überhaupt die bocht had gehaald. En vervolgens 10 seconden voor de "braketest" met Hamilton, maar wat had Verstappen dan moeten doen? Hij ging van zijn gas af om Hamilton er voorbij te laten op ogenschijnlijk het meest veilige deel van het circuit. Hamilton wil er niet voorbij voor de DRS-streep, dus blijft erachter hangen. Maar dit is toch de compleet omgekeerde wereld? Sinds wanneer bepaalt de auto die erachter rijdt wanneer hij de plek terugneemt? De auto ervoor bepaalt altijd waar hij snelheid mindert en ruimte geeft aan de rijder erachter en niet andersom. Anders krijg keirin-achtige praktijken op het circuit met auto's die praktisch stil gaan staan omdat ze er niet voorbij willen.
Dan is er nog de opvallen rustige reactie van Toto op het moment waarop Verstappen Hamilton voorbij laat en hem meteen weer terugpakt. De rust die Toto daarbij bewaarde was niet des Toto's, tenzij je weet dat je de FIA in je achterzak hebt en die positie toch wel krijgt.
En dan nog even naar de eerste herstart waarbij Verstappen Hamilton aan de buitenkant pakt en daarbij het circuit verlaat. Hij geeft die positie terug, maar ergens is die situatie hartstikke krom als je kijkt naar de lijn die Hamilton daar rijdt.
Heel klinisch bekeken: Hamilton zit er aan de binnenkant voor in T1, maar mist dan compleet (vermoedelijk bewust) de apex waardoor hij verkeerd uitkomt voor T2. In T2 zit Max er in feite naast en moet Hamilton daar een autobreedte ruimte geven, hetgeen hij door zijn eerdere "fout" niet doet. Verstappen moet daardoor een uitwijkmanoeuvre maken en verlaat het circuit, maar haalt daar niet meer voordeel uit dan wanneer hij samen met Hamilton die bocht doorging.
Mijns inziens is het prima dat een coureur de auto naar buiten laat lopen in een enkele bocht, maar in een chicane is elke bocht een eigen bocht. Weet je in T1 een auto voorbij te rijden, dan moet die auto in T2 ruimte geven.
Al met al moet de FIA de regels m.b.t. opeenvolgende bochten nog eens reviewen. Het lijkt er namelijk op dat je in chicanes dus geen autobreedte hoeft over te laten voor een auto die ernaast zit en dat je in chicanes de deur mag dichtgooien "under braking". Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat de reglementen hierover zeggen, dus mogelijk staat er hier iets over in, maar zo niet, dan moet T2 gewoon als een eigen bocht gezien worden waarop bovenstaande 2 regels van toepassing zijn.
Het heeft er in elk geval al het hele seizoen alle schijn van dat de FIA er alles aan gelegen is dat Hamilton dit WDC gaat winnen.
Edit: Verder heb ik dan nog niet genoemd dat het onbestraft bleek dat Hamilton meer dan 10 auto's ruimte liet voor de herstart en dat Bottas een ontzettend groot gat liet vallen onder de eerste SC om zodoende geen tijd in de pits te verliezen achter Hamilton.
[ Voor 3% gewijzigd door KlaasjeNL op 06-12-2021 10:06 ]
Verwijderd
FIA gaat nooit het resultaat van de finishvlag veranderen met een straf behalve als het kei en keihard onsportief gedrag is.Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:59:
[...]
Volgende week gaat letterlijk ALLES onder een vergrootglas gelegd worden. Hou daar maar rekening mee. De race is niet over als de finishvlag wordt gezwaaid.
Zie je het voor je, HAM/VET wint met 4 seconden het kampioenschap, tegenpartij vraagt onderzoek aan omdat de winnaar in ronde 7 te ver buiten de curb ging en een advantage gainde en dan 3 uur later een PDFje dat die een 5 seconde tijdstraf krijgt. Dat gaat FIA nooit doen.
Je mag er de komende 11 jaar nog van genieten!Spotmatic schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:51:
[...]
Hoezo, het is serieus. Deze baan is totaal ongeschikt voor F1. Het grote aantal SC's, VSC's en Red Flags is het bewijs. Daar heeft de uitslag van gisteren niks mee te maken.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Je filmpje doet het nietGiem schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:50:
[...]
[Afbeelding]
(Stilstaand beeld zegt niet zoveel. Race heb ik gefragmenteerd kunnen bekijken. Heb je een linkje naar bewegend beeld?)
Zo snel mogelijk? En Lewis was blijkbaar nog niet eens op de hoogte op het moment dat Max aan het vertragen was, maar eigenlijk had ie het volgens jou nog veel eerder moeten doen?Dj-sannieboy schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:35:
[...]
Dat was wel zo snel mogelijk geweestHad waarschijnlijk een hoop ellende gescheeld. We moeten niet vergeten dat Max de positie niet voor niets terug moest geven.
Max haalt buiten de baan om in of verdedigd door veel te laat remmen en de bocht (weer) niet te halen. Dat is geen fair racen. Vervolgens wil hij er ook nog een slaatje uit slaan door ‘tactisch’ de plek terug te geven.

Je spreekt jezelf tegen.
En het incident waarvoor Max de plek terug moet geven is discutabel, de banden waren koud omdat Lewis expres een (te) groot gat liet vallen. Maar de belofte van de FIA om daar naar te gaan kijken blijkt ook een loze.
Tactisch teruggeven houdt in gewoon midden op de straight even van het gas en de racelijn af gaan, zodat het passeren het soepelst gaat.
N.B. de racelijn was gewoon links met plenty ruimte, als Max nog verder naar rechts zou gaan zou ie vol in het vuil gaan rijden met alle risico's van dien.
Lewis wou er gewoon achter blijven tot de DRS lijn.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Volgens mij is het alleen volgend jaar nogSlavy schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:03:
[...]
Je mag er de komende 11 jaar nog van genieten!
Maar wat is er de laatste maand gebeurt met de motor van Hamilton? Ik kan het nog steeds niet duiden. Toto met zn gelul over dat er geen updates meer komen voor Louis. Yeah right.......
[ Voor 29% gewijzigd door aschja op 06-12-2021 10:05 ]
Maar omdat er nu marge is wel lekker straffen. Dat maakt beslissingen inconsequent en moeilijk uit te leggen.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:03:
[...]
FIA gaat nooit het resultaat van de finishvlag veranderen met een straf behalve als het kei en keihard onsportief gedrag is.
Zie je het voor je, HAM/VET wint met 4 seconden het kampioenschap, tegenpartij vraagt onderzoek aan omdat de winnaar in ronde 7 te ver buiten de curb ging en een advantage gainde en dan 3 uur later een PDFje dat die een 5 seconde tijdstraf krijgt. Dat gaat FIA nooit doen.
Een verse motoraschja schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:05:
Maar wat is er de laatste maand gebeurt met de motor van Hamilton? Ik kan het nog steeds niet duiden.
Denk dat dit op zich niet zo'n vreemde beslissing was, als je aan de leiding ligt kun je je overspeed uitbuiten (mits die er is). Heb je mazzel met VSC/SC dan kun je de wedstrijd uitrijden. Haal je het einde niet op die banden dan hebben HAM/VER meestal een groot genoeg gat achter zich om een gratis stop te maken voor een nieuwe set en de snelste ronde te pakken. Dan was het verschil nu +2 in het voordeel van VER geweest. Echter ging ook dat plan niet door omdat OCO nog in de pitwindow zat vanwege die 5 seconden straf. En dát heeft VER toch echt weer aan zichzelf te danken, niet aan de FIA.tweakduke schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:49:
De laatste tijd heeft VER opvallend vaak moeite om de bocht te halen als HAM bezig is met inhalen. Uiteraard hoeft VER de deur niet wagenwijd open te zetten maar hij kan wel proberen gewoon een bocht te halen of een keer zijn verlies te nemen. Doordat hij dat wederom niet deed heeft VER indirect zichzelf de kans ontnomen om nog een pitstop te maken om voor de snelste ronde te gaan. Het is gewoon niet handig om telkens op de penaltystip te gaan liggen, iedere tegenstander zal zo'n kans aangrijpen om hem binnen te schieten.
No way. Daar is het verschil veel te groot voor.
Als ze zonder gezeik door hadden gereden, met Max op mediums en Lewis op hards, dan denk ik toch dat het nog heel lang spannend was gebleven. Lewis kon er echt niet makkelijk voorbij en het is onbekend hoe lang Max het zonder die crash vol had gehouden op de mediums (met goede pace).tweakduke schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:00:
Ah hoe het ook went of keert Hamilton had deze race toch wel gewonnen, er is op alle fronten gestreden zullen we maar zeggen. Dat ze elkaar geen blik waardig gunnen op het podium hoort daar evengoed bij, dat is in het verleden wel vaker gebeurt
Maarja er was zo veel gezeik...
Het was sowieso ook best bijzonder dat bij de aanrijding de vleugel van Lewis er niet helemaal af ging en de banden van Max niet helemaal lek.
De FIA is er een grote soap van aan het maken. Dit heeft niets meer met sport te maken. Ik hoop dat Max het wdc weet te winnen en er daarna gewoon mee kapt. Als sportman heb je niets te zoeken bij F1.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Een verse motor met een agressievere mappingaschja schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:06:
[...]
Maar waarom heeft Bot dat voordeel dan niet? Die heeft er ook genoeg in de pool. Dat snap ik dan even niet.Jasphur schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:07:
[...]
Een verse motor met een agressievere mapping
F1TV vanaf 56:00 seconden, kan je alle verschillende onboards bekijken. Die onboard van Bottas zelf geeft ook een mooi beeld, gewoon recht af op de achterkant van max, vol blokkeren.bszz schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:04:
[...]
Je filmpje doet het niet![]()
(Stilstaand beeld zegt niet zoveel. Race heb ik gefragmenteerd kunnen bekijken. Heb je een linkje naar bewegend beeld?)
Duidelijk een divebomb.
Ik hoop dat ze dat sowieso gaan aanpassen in de regelementen.
Eerste motor swap 5 plekken grid penalty, alle swaps daarna back of the grid of pit lane start.
Tenzij de schade is ontstaan door toedoen van derden.
Anders heeft Mercedes hier een loophole gevonden voor de komende seizoenen.
Eerste motor swap 5 plekken grid penalty, alle swaps daarna back of the grid of pit lane start.
Tenzij de schade is ontstaan door toedoen van derden.
Als ik heel sec naar de situatie kijk en wat er gebeurt is, snap ik het oordeel van de FIA niet. Wanneer je het opsomt kom je tot het volgende:
- de FIA heeft besloten dat Max niet regelementair ingehaald heeft en moet de plek teruggeven aan Lewis
- de FIA informeert Red Bull en Mercedes hierover
- beide teams willen natuurlijk dit op een zo gunstig moment doen; voor Red Bull betekent dit per direct, alvorens ze over start/finish komen, voor Mercedes het liefst pas op dat stuk zodat Max geen DRS krijgt
- Red Bull en Max kiezen de voor hun meest gunstige plek
- Lewis is "all confused" en rijdt er vol achteren in
Voor wat betreft die laatste 2 punten is er heel wat voor en tegen beide dingen te zeggen. Bij het oordeel van de FIA staat dat uit de telemetry is gebleken dat Max niet alleen zn gas los liet, maar ook flink remde. Als je dat ziet, ben je geneigd om te zeggen dat Max (meer) schuld heeft aan het geheel. Kijk je echter naar de camerabeelden, dan gebeurt dit remmen rond de 200-150 meter borden. In dat opzicht zou ik zeggen: goh, daar zou je ten eerste al zowat gaan remmen en zeker nu, aangezien je wilt dat Lewis jou inhaalt voor het rechte stuk.
Anderzijds de kant van Lewis. We weten helaas niet wat er allemaal wel/niet over de radio gezegd is. Wat we wel weten is dat de FIA Mercedes geinformeerd heeft. Of Lewis dit pas vlak voor de aanrijding hoorde of al ruim ervoor is onduidelijk. Mijn vermoeden is echter dat Lewis dit wel al (iets) eerder wist. Waarom? Indien Lewis van niets wist en Max zou om onverklaarbare reden ineens fors afremmen (wellicht technische problemen), waarom zou Lewis in hemelsnaam dan niet inhalen? Puur en alleen vanwege die DRS? Als de motor bij Max het aan het begeven was, dan ging DRS hem ook niet meer helpen.
Ik kan me wel indenken dat de verwarring waar Lewis het over had kwam doordat er vanuit zijn team doelbewust werd gezegd "haal m hier niet in, doe het pas op start/finish". Ook niet heel gek, Mercedes wil op een voor zo gunstig moment voor hun dit doen. Ze nemen hier echter wel een risico, als zijnde dat Max wel de intentie had om de plek wissel voor start/finish te doen. Daarbij is dat risico en die chaos mijn inziens toe te schrijven aan het team van Mercedes.
Lewis is echter wel zelf verantwoordelijk voor zijn plek op de baan en zijn auto. Dat je gek wordt van de conflicterende berichten van jouw team prima, maar jij en Max rijden met 250++ op een bocht af, je weet hoogstwaarschijnlijk al dat de plek wissel moet gebeuren, je merkt al dat Max eerst gas los laat en daarna remt... waarom in vredesnaam blijf je dan precies achter hem rijden? Ga er dan schuin achter rijden, dan kun je nog altijd proberen NIET in te halen voor start/finish, klap je in het ergste geval niet op Max, maar rijd je langszij. Dit wordt ook meer dan duidelijk in dit filmpje van bovenaf. Lewis had meer en meer dan genoeg tijd om te remmen danwel langszij te gaan, maar hij koos ervoor om dit niet te doen.
Dat gezegd hebbende zou ik het incident hoogstens afgedaan hebben als racing incident. Beide partijen wisten (of hadden moeten weten) wat aanstaande was, beide partijen willen het op de voor hen meest gunstige manier doen en beide partijen nemen hierdoor risico. Dat Mercedes het bericht van de FIA niet of te laat pas hoorde en dit niet of te laat aan Lewis door gaf, dat is hun probleem.
- de FIA heeft besloten dat Max niet regelementair ingehaald heeft en moet de plek teruggeven aan Lewis
- de FIA informeert Red Bull en Mercedes hierover
- beide teams willen natuurlijk dit op een zo gunstig moment doen; voor Red Bull betekent dit per direct, alvorens ze over start/finish komen, voor Mercedes het liefst pas op dat stuk zodat Max geen DRS krijgt
- Red Bull en Max kiezen de voor hun meest gunstige plek
- Lewis is "all confused" en rijdt er vol achteren in
Voor wat betreft die laatste 2 punten is er heel wat voor en tegen beide dingen te zeggen. Bij het oordeel van de FIA staat dat uit de telemetry is gebleken dat Max niet alleen zn gas los liet, maar ook flink remde. Als je dat ziet, ben je geneigd om te zeggen dat Max (meer) schuld heeft aan het geheel. Kijk je echter naar de camerabeelden, dan gebeurt dit remmen rond de 200-150 meter borden. In dat opzicht zou ik zeggen: goh, daar zou je ten eerste al zowat gaan remmen en zeker nu, aangezien je wilt dat Lewis jou inhaalt voor het rechte stuk.
Anderzijds de kant van Lewis. We weten helaas niet wat er allemaal wel/niet over de radio gezegd is. Wat we wel weten is dat de FIA Mercedes geinformeerd heeft. Of Lewis dit pas vlak voor de aanrijding hoorde of al ruim ervoor is onduidelijk. Mijn vermoeden is echter dat Lewis dit wel al (iets) eerder wist. Waarom? Indien Lewis van niets wist en Max zou om onverklaarbare reden ineens fors afremmen (wellicht technische problemen), waarom zou Lewis in hemelsnaam dan niet inhalen? Puur en alleen vanwege die DRS? Als de motor bij Max het aan het begeven was, dan ging DRS hem ook niet meer helpen.
Ik kan me wel indenken dat de verwarring waar Lewis het over had kwam doordat er vanuit zijn team doelbewust werd gezegd "haal m hier niet in, doe het pas op start/finish". Ook niet heel gek, Mercedes wil op een voor zo gunstig moment voor hun dit doen. Ze nemen hier echter wel een risico, als zijnde dat Max wel de intentie had om de plek wissel voor start/finish te doen. Daarbij is dat risico en die chaos mijn inziens toe te schrijven aan het team van Mercedes.
Lewis is echter wel zelf verantwoordelijk voor zijn plek op de baan en zijn auto. Dat je gek wordt van de conflicterende berichten van jouw team prima, maar jij en Max rijden met 250++ op een bocht af, je weet hoogstwaarschijnlijk al dat de plek wissel moet gebeuren, je merkt al dat Max eerst gas los laat en daarna remt... waarom in vredesnaam blijf je dan precies achter hem rijden? Ga er dan schuin achter rijden, dan kun je nog altijd proberen NIET in te halen voor start/finish, klap je in het ergste geval niet op Max, maar rijd je langszij. Dit wordt ook meer dan duidelijk in dit filmpje van bovenaf. Lewis had meer en meer dan genoeg tijd om te remmen danwel langszij te gaan, maar hij koos ervoor om dit niet te doen.
Dat gezegd hebbende zou ik het incident hoogstens afgedaan hebben als racing incident. Beide partijen wisten (of hadden moeten weten) wat aanstaande was, beide partijen willen het op de voor hen meest gunstige manier doen en beide partijen nemen hierdoor risico. Dat Mercedes het bericht van de FIA niet of te laat pas hoorde en dit niet of te laat aan Lewis door gaf, dat is hun probleem.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Die is weg aan het einde van het seizoen. Misschien wil Mercedes niet dat hij bepaalde kennis meeneemt naar Alfa?Inspired schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:08:
[...]
Maar waarom heeft Bot dat voordeel dan niet? Die heeft er ook genoeg in de pool. Dat snap ik dan even niet.
Denk ik zo?Griffx schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:09:
Ik hoop dat ze dat sowieso gaan aanpassen in de regelementen.
Mits Tenzij de schade is ontstaan door toedoen van derden.
Wat dan wel?aschja schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:06:
[...]
Volgens mij is het helemaal niet zo ingewikkeld. Ze steken een verse motor, die hoeft minder lang mee te gaan dus die wordt gewoon op PartyMode ++ gezet.
RB heeft die optie niet.
Iemand nog wat te melden over de opzichtige koehandel waar even vergeten werd dat Ocon er ook nog tussen reed? Serieus dat iemand deze sport nog serieus neemt. Ik hoop echt van harte dat de winnaar van het WDC de brui eraan geeft en een statement maakt.
Net zoals in Silverstone?renegrunn schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:02:
Na een nachtje te slapen, mijn take:Al met al: dit is het resultaat van veel risico nemen op verschillende vlakken. Punt is, Max kan ook niet anders: want met de huidige staat van de auto's onderling, gaat hij het niet redden. Daarnaast zie je gewoon dat HAM de meer ervaren rijder is, en net iets vaker / langer zijn rust kan bewaren, en dus zaken vaker zijn kant op rollen. Je kunt het geluk noemen, maar soms kun je geluk afdwingen.
BlaBlaBla
Heb ik gisteren ook nog aan zitten denken.Bansheeben schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:07:
De FIA is er een grote soap van aan het maken. Dit heeft niets meer met sport te maken. Ik hoop dat Max het wdc weet te winnen en er daarna gewoon mee kapt. Als sportman heb je niets te zoeken bij F1.
Wat nou als hij dat doet. Best wel een aderlating voor de F1, RedBull F1 race team, NENT etc. etc.
De fans zullen vast volgen naar een andere raceklasse
Als hij het WDC niet wint dan kapt hij er niet mee. Dat is nou eenmaal zijn ultieme doel. Minstens 1.
Mijn qoute van gisteravond tijdens de raceshoombak schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:10: Serieus dat iemand deze sport nog serieus neemt. Ik hoop echt van harte dat de winnaar van het WDC de brui eraan geeft en een statement maakt.
Kijk naar dit filmpje, ik zeg alleen wat ik zie, en een voorvleugel is te vervangen.aschja schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:02:
[...]
Ik geloof niet perse in dit complot theorien. Hamilton kan namelijk ook zijn auto kapot rijden. En Max wellicht doorrijden. Wat ik wel bizar vond is hoe hard die auto nog ging met een flink kapotte voorvleugel en nog in staat was om fastest lap neer te zetten.
himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:55:
[Video]
Luister helemaal niet naar Olav. Max pakt .3 in S1 en ligt dan 1.5 voor. Einde S3 ligt Hamilton op 1.1 of .9 . En dat op de harde bandVerwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:59:
[...]
Jij luistert teveel naar olav... hamilton zat er de hele tijd al op 1.3 - 1.5s achter die 3s bij de vsc kwam puur door het gejojo van hamilton door de gaten niet constant te houden. Maar bij einde vsc zat die gewoon op de 1.3s niks met sneller rijden te maken.
Zelfs Horner geeft aan dat Merc veel sneller was
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 06-12-2021 10:13 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Geluk is best makkelijk af te dwingen als je auto een stuk beter is. Ik heb ook een hele ervaren Ham gezien die in de achterkant van de auto die hem erlangs wilde laten wist te ploegen... En dan kun je zeggen dat ze allebei voor de DRS gingen, maar dan begrijp ik al helemaal niet meer waarom Hamilton niet eens een reprimande krijgt. Want dan zoekt ie zelf het gevaar en de onduidelijkheid op.renegrunn schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:02:
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Dit is ook wat mij bijzonder verbaast. Normaal bij dit soort dingen gaan de andere drivers er direct vol langs. 100% Hamilton's fout dit.himlims_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:55:
[Video]
Dit dus.
Ben geen expert, maar de banden ban Bottas lijken uit te stralen dat hij probeert te remmen. Als hij Max had willen elimineren, dan had hij dat niet gedaan. En als het was gebeurd, dan was Max denk ik handig genoeg geweest om Hamilton mee te nemenGiem schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:50:
[...]
[Afbeelding]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
- tweakduke
Je zag dat het lang jo jojen bleef doordat Max in de eerste sector zijn batterij gebruikte. Door de VSC werden zijn banden gespaard en kon hij het nog langer volhouden, maar pas daarna kwam echt de situatie dat Hamilton aan kon zetten om echt van de DRS zones gebruik te maken en toen was het ook gauw gedaan.Plenkske schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:07:
[...]
Als ze zonder gezeik door hadden gereden, met Max op mediums en Lewis op hards, dan denk ik toch dat het nog heel lang spannend was gebleven. Lewis kon er echt niet makkelijk voorbij en het is onbekend hoe lang Max het zonder die crash vol had gehouden op de mediums (met goede pace).
Maarja er was zo veel gezeik...
Het was sowieso ook best bijzonder dat bij de aanrijding de vleugel van Lewis er niet helemaal af ging en de banden van Max niet helemaal lek.
Beide mannen hadden schade aan hun auto dus dat streep ik dan maar van elkaar weg. Lastig oordelen wie daar nou meer last van had.
Mee eens hoe het plan mislukte en dat is dan achteraf mooi pratenJorick schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:05:
[...]
Denk dat dit op zich niet zo'n vreemde beslissing was, als je aan de leiding ligt kun je je overspeed uitbuiten (mits die er is). Heb je mazzel met VSC/SC dan kun je de wedstrijd uitrijden. Haal je het einde niet op die banden dan hebben HAM/VER meestal een groot genoeg gat achter zich om een gratis stop te maken voor een nieuwe set en de snelste ronde te pakken. Dan was het verschil nu +2 in het voordeel van VER geweest. Echter ging ook dat plan niet door omdat OCO nog in de pitwindow zat vanwege die 5 seconden straf. En dát heeft VER toch echt weer aan zichzelf te danken, niet aan de FIA.
De laatste tijd heeft VER opvallend vaak moeite om de bocht te halen als HAM bezig is met inhalen. Uiteraard hoeft VER de deur niet wagenwijd open te zetten maar hij kan wel proberen gewoon een bocht te halen of een keer zijn verlies te nemen. Doordat hij dat wederom niet deed heeft VER indirect zichzelf de kans ontnomen om nog een pitstop te maken om voor de snelste ronde te gaan. Het is gewoon niet handig om telkens op de penaltystip te gaan liggen, iedere tegenstander zal zo'n kans aangrijpen om hem binnen te schieten.
Valt mij ook op dat Max zich eigenlijk alleen maar in de problemen brengt door geen millimeter toe te geven aan Hamilton. Dat heeft hij ook vaak goed gedaan dit seizoen, maar deze race reed hij op alle punten eigenlijk net over de limiet.
Hamilton speelt dan ook psychologisch alle trucjes mee, maar ja dat hoort erbij. De FIA moet daar de juiste lijn in zetten en helaas dat lukt ze niet altijd even goed.
Volgens mij zijn die van Bottas uit elkaar gehaald voor analyse zodat Lewis het voordeel kan halen van een motor die ze in 3 weekenden oproken.Inspired schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:08:
[...]
Maar waarom heeft Bot dat voordeel dan niet? Die heeft er ook genoeg in de pool. Dat snap ik dan even niet.
We gaan het zien volgende week, ik ben er niet zeker van...Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:03:
[...]
FIA gaat nooit het resultaat van de finishvlag veranderen met een straf behalve als het kei en keihard onsportief gedrag is.
Heb even een vraag over die eerste straf van 5 seconden. Voor welke actie heeft hij deze nu gekregen?
Was dit voor buitenom inhalen bij de eerste herstart (blij dat hij dat deed anders was Bottas achterin gedoken) en het niet teruggeven van die plek? Dat was toch al opgelost door het handjeklap bij de tweede herstart?
Bij de tweede herstart deed Verstappen hetzelfde wat Hamilton deed bij de eerste herstart, alleen ging Hamelton hier niet buitenom, maar nam zijn verlies. Vond dit geen straf waardig.
Was dit voor buitenom inhalen bij de eerste herstart (blij dat hij dat deed anders was Bottas achterin gedoken) en het niet teruggeven van die plek? Dat was toch al opgelost door het handjeklap bij de tweede herstart?
Bij de tweede herstart deed Verstappen hetzelfde wat Hamilton deed bij de eerste herstart, alleen ging Hamelton hier niet buitenom, maar nam zijn verlies. Vond dit geen straf waardig.
PSN-id: Chrasher
@Moi_in_actie Zo hard reden ze niet op die bocht af. Ze waren (beiden!) al afgeremd van de 8e naar de 3e versnelling. Rempunt zou zodoende veel later liggen...
Begrijp ik nu trouwens goed dat Max voor 1 discutabele inhaalactie drie keer 'gestraft' is?
- Plek teruggeven
- 5s
- Plek nog een keer teruggeven
Als je het hebt over Triple Jeopardy zeg...
Begrijp ik nu trouwens goed dat Max voor 1 discutabele inhaalactie drie keer 'gestraft' is?
- Plek teruggeven
- 5s
Als je het hebt over Triple Jeopardy zeg...
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2021 10:21 ]
Stel dat RBR heel zijn boeltje oppakt en volgend jaar lekker WEC gaat rijdenBansheeben schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:07:
4x eigenlijk, als je bedenkt dat de 10 seconde straf dus werd gegeven voor de manier waarop hij de plek in eerste instantie teruggafMikeyMan schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:14:
@Moi_in_actie Zo hard reden ze niet op die bocht af. Ze waren (beiden!) al afgeremd van de 8e naar de 3e versnelling. Rempunt zou zodoende veel later liggen...
- Plek teruggeven
- 5s
Wat een held is max toch ook he, ik ben vast gekleurd maar zonder hem is er toch echt geen reet aan.
Ja, af en toe over het lijntje maar hij moet wel.
Ja, af en toe over het lijntje maar hij moet wel.
Dat hebben ze dus o.a. in US 2016 met Kimi en Max wel gedaan, Max werd zelfs live op TV uit de kamer gehaald waar hij zich aan het voorbereiden was op het podium. Voor exact dit vergrijp, leaving the track and gaining an advantage.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:03:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |