Rik! schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:26:
[...]
Als je voor prijszekerheid en saldeerzekerheid wil gaan moet je geen modelcontract nemen maar een jaarcontract.
De meeste mensen hier in dit topic houden op jaarbasis fors kWh's over en maken zich als het goed is geen zorgen om de levertarieven. Daarom hebben we ook modelcontracten met de hoogste teruglevertarieven.
Salderen is hier trouwens ook offtopic.
Het gaat me ook niet om het salderen. Eige
nlijk is de vraag hoe jullie waarborgen dat je maximale winst maakt met je overproductie. In mijn geval een verwachte 4000kWh op jaarbasis. Er zijn situaties mogelijk dat je meer winst maakt door een half jaar vast te zitten in een tariefperiode i.p.v. steeds voor hoogste terugleververgoeding te gaan. Daar zit een zekere risico-afweging in. (waarschij
nlijk is het zelfs te berekenen, i.e., je zit goed zolang de tarieven vanaf ~Okt. niet meer worden dan 50ct/kWh)
1000/kWh overproductie tegen .36ct/kWh = 360E.
1000 kWh overproductie maar met een prijsstijging halverwege geeft dat zolang de kostprijs onder 50ct/kWh blijft je ook zo'n 350E winst hebt. (in verhouding met .45ct/kWh terugleververgoeding van Delta)
3000*.45ct/kWh - 2000*.50ct/Kwh = 1350 - 1000 = 350E
Toevoeging: in mijn geval heb ik ook een warmtepomp, met een jaarverbruik van zo'n 7000kWh. Een groot stuk daarvan valt natuurlijk in de winter.
Ik zou in dat geval dus moeten wisselen naar een goedkoper contract vanaf ongeveer Okt. Echter, je loopt het risico dat de prijzen dan stijgen en je juist duurder uit bent / minder winst maakt.
[
Voor 11% gewijzigd door
Yaldair op 05-07-2022 20:11
]