Ja, dat werkt via DisplayPort. HDMI weet ik niet.Wavemaker schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:26:
Ik overweeg een Kontron K3843-B aan te schaffen. Hij zal wat servertaken moeten doen, maar ook (niet frequent) media spelen op een TV met audio via HDMI.
Kan iemand mij zeggen of de K3843-B audio meestuurt met displayport?
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 01:09
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Niet hier maar wel in TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"Yarisken schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:20:
Ik ben aan het kijken naar een AOOSTAR R1 ( https://aoostar.com/produ...lpddr4-16gb-ram-512gb-ssd ).
Wat ik lees in de reviews is dat het toestel, zonder disken, toch al 10watt vebruikt.
Zijn er hier tweakers die soortgelijke systemen kennen die wat minder verbruiken.
Ik hoop op een systeem dat idle rond de 6watt verbruikt.
Bedankt man, 20 watt met 2 WD red disken is wel aanvaardbaar.andru123 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 03:05:
[...]
Niet hier maar wel in TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Ik draai ook zo'n r1 van ali met 2x 20tb disks gemiddeld op 23w idle.Yarisken schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:09:
[...]
Bedankt man, 20 watt met 2 WD red disken is wel aanvaardbaar.
2x 20tb toshiba
1x 2tb lexar nm620 ssd
Ik moet nog wel even kijken hoe ik die disks in sleep krijg. Ik draai proxmox met een truenas VM en dan de disks in passthrough.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@BurnerT Heb je wel eens gemeten zonder dat de disks aangesloten zijn?
@mrmrmr Dan schommelt hij tussen de 14 en 16 watt.
Watt
me ook op viel is dat hij 1.5watt met de originele powercord verbruikt als de machine uit staat.
Watt
Dag allen,
Momenteel draai ik enkele docker containers en servers op mijn desktop maar ik ben aan het zien voor mijn eigen kleine homeserver te zetten voor deze services te draaien (met Manjaro OS).
Doel:
Ik ben echter geen hardware wizard maar nu dacht ik voor dit te runnen op een Odroid H4 Ultra (met 16gb ram stickje dat ik nog heb en 2.5" ssd(s)). Lijkt me een vrij energiezuinige oplossing met goede prijs/kwaliteit. Heeft er echter iemand hier al ervaringen mee en/of een inschatting of de N305 CPU genoeg rekenkracht heeft om dit allemaal te draaien? Of zijn er bepaalde 'rookie mistakes' dat ik voor moet opletten?
Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan (waaronder op dit forum, hartelijk dank al voor al jullie info) en lijkt mij dat dit voldoende zou moeten zijn. Maar ik ben een semi-leek op hardware vlak dus zou graag een second opinion hebben.
Hartelijk bedankt
Momenteel draai ik enkele docker containers en servers op mijn desktop maar ik ben aan het zien voor mijn eigen kleine homeserver te zetten voor deze services te draaien (met Manjaro OS).
Doel:
- Jellyfin (reken op 2 streams tegelijk)
- sonarr, radarr, jacket,...
- homeassistant
- Firefly
- file + photostorage (mogelijk photoprism)
Ik ben echter geen hardware wizard maar nu dacht ik voor dit te runnen op een Odroid H4 Ultra (met 16gb ram stickje dat ik nog heb en 2.5" ssd(s)). Lijkt me een vrij energiezuinige oplossing met goede prijs/kwaliteit. Heeft er echter iemand hier al ervaringen mee en/of een inschatting of de N305 CPU genoeg rekenkracht heeft om dit allemaal te draaien? Of zijn er bepaalde 'rookie mistakes' dat ik voor moet opletten?
Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan (waaronder op dit forum, hartelijk dank al voor al jullie info) en lijkt mij dat dit voldoende zou moeten zijn. Maar ik ben een semi-leek op hardware vlak dus zou graag een second opinion hebben.
Hartelijk bedankt
[ Voor 3% gewijzigd door Mangofretzer op 21-06-2024 17:02 ]
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 07:34
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
De N305 is een CPU met 8 e-cores. Lijkt me zat performance, al ken ik de eisen van Jellyfin niet. Mogelijk weet een ander daar wat van.Mangofretzer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:01:
Dag allen,
Doel:En dan nog enkele kleine services zoals bitwarden, pihole, ...
- homeassistant
- Firefly
Hartelijk bedankt
Ik zou ipv Pihole lekker Adguard nemen, en Immich ipv Photoprism.
Verder kun je een docker container aan 1 of meer cores toewijzen, dus je kunt zware taken ook nog tunen of beperken zodat andere containers geen last hebben als een zware container veel CPU load pakt.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
De grote vraag is dan, heeft dat relevantie met dit topic?Mars Warrior schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:08:
V.w.b. het eerste: vaak wordt gegrepen naar PiHole of AdGuard met vervolgens Unbound als upstream DNS server daarvan (en Unbound dan als recursive DNS resolver). Maar... Unbound kan prima als adblocker worden ingezet. Het heeft alleen geen fancy dashboard en stuff. Maar de bekende(re) StevenBlack blocklist bv kun je prima downloaden in een format (/meerdere zelfs) die je in Unbound kunt gebruiken als zijnde "custom" entries die dan resolven op een NXDOMAIN (net zoals PiHole & AdGuard doen. En er is ook een tooltje waarmee je uberhaupt elke hosts based blocklist kunt converteren naar andere formaten die te gebruiken zijn met o.a. Unbound.
Met Unbound bespaar je je dus een extra "softwarepakket" als je toch al PiHole / ADG met Unbound wilde draaien, en daarmee bespaar je dus ook resources. En Unbound zal waarschijnlijk ook nog eens lichter zijn dan PiHole / ADG simpelweg omdat Unbound geen ingebakken dashboard heeft en AFAIK dus uberhaupt (standaard) niet doet loggen van "client X heeft domein Y opgevraagd". Iets dat PiHole & ADG dus weer wel doen om op dat fancy dashboard te laten zien. En ook het ontbreken van die dingen bespaart dus weer resources.
Waarom kies je voor manjaro? Ik meen dat hier vaak Debian genoemd wordt als zuinige oplossing, daarnaast zie ik van manjaro geen server edities die standaard zonder desktop omgeving komen (scheelt energie).Mangofretzer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:01:
Dag allen,
- homeassistant
- Firefly
Hartelijk bedankt
Bereken vooraf hoeveel geheugen je denkt nodig te hebben, cpu kun je wel delen tussen containers, maar bij geheugen heb je liever niet te weinig. Misschien is 1 reep van 32gb het beste, of start je nu met 16 en besluit je straks te vervangen of bij te plaatsen.
Manjaro lijkt mij, gezien het rolling release model, ook niet echt geschikt voor server toepassingen. En bij mijn weten neigt Manjaro ook redelijk richting bleeding edge, niet zo zeer als dat Arch Linux (waar Manjaro op gebaseerd is) is, maar AFAIK is het nu ook niet dat ze continue "weken / maanden achter lopen". Daar waar een Debian (/Ubuntu / ...) of Red Hat etc niet alleen hun periodieke releases hebben waarbij de boel stabiel is in de release, maar er voorafgaande aan de release ook al ruim van tevoren een freeze is v.w.b. het updaten van software (/doen van minor / major upgrades). Waardoor er op het moment van release ook een bepaalde mate van stabiliteit "bekend" is.SVMartin schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:05:
[...]
Waarom kies je voor manjaro? Ik meen dat hier vaak Debian genoemd wordt als zuinige oplossing, daarnaast zie ik van manjaro geen server edities die standaard zonder desktop omgeving komen (scheelt energie).
Overigens heb ikzelf voorheen ook verschillende jaren Arch Linux op mijn thuisserver gedraaid. Werkte uiteraard prima. Maar er zitten natuurlijk wat kanttekeningen bij. Die thuisserver is toen vervangen door een met Proxmox, en intussen draait op mijn zelfbouw router en "thuisservertje" Debian (en de thuisserver is nu NAS, nog steeds met Proxmox).
[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 21-06-2024 19:22 ]
Absoluut akkoord, ik gebruik daarom ook Debian hier.SVMartin schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:05:
[...]
Waarom kies je voor manjaro? Ik meen dat hier vaak Debian genoemd wordt als zuinige oplossing, daarnaast zie ik van manjaro geen server edities die standaard zonder desktop omgeving komen (scheelt energie).
Bereken vooraf hoeveel geheugen je denkt nodig te hebben, cpu kun je wel delen tussen containers, maar bij geheugen heb je liever niet te weinig. Misschien is 1 reep van 32gb het beste, of start je nu met 16 en besluit je straks te vervangen of bij te plaatsen.
off topic: en ik gebruik ook Pi-Hole. Waarom toch altijd en overal die posts (ook bij Pi-Hole updates), 't is bijna een kruistocht /off-topic.
Als je het over containers (Docker) hebt, dan is de hoeveelheid geheugen toch amper nog een issue? Ik heb in mijn servertje 64GB, waarvan 48GB toebedeeld aan ARC (ZFS), gewoon omdat Debian zelf plus containers meer dan genoeg heeft aan 16GB.SVMartin schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:05:
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Ik draaide voorheen PiHole en Adguard is zuiniger en sneller. Zeker met de update van de DNS afhandeling een paar maanden geleden. Ik heb ca 30.000 requests per dag. En bij mij staat al maanden 0ms voor de gemiddelde procestijdRobertMe schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:18:
[...]
De grote vraag is dan, heeft dat relevantie met dit topic?Is AdGuard zuiniger dan PiHole en is Photoprism zuiniger dan Immich?
De enkele config file vind ik ook eenvoudiger in onderhoud overigens, maar dat is mogelijk subjectief

Immich is domweg een stuk sneller als Photoprism. Photoprism hing vaak bij mij een minuutje ofzo. Immich is altijd lekker responsief en neemt ook veel minder RAM in beslag.
Al mijn 30 containers passen nog steeds in 10GB RAM.
Het verschil in verbruik tussen wel of geen web-based GUI heb ik nooit kunnen meten. Server draait ook Ubuntu Desktop en doet idle - zonder schijven - 3W. Ubuntu server was bij mij niet meetbaar zuiniger.
Hartelijk dank allen, ik bestel het dan binnenkort en laat weten hoe het gaat!
16 gb stickje omdat ik er hier nog eentje heb liggen
Indien nodig kan ik er nog een van 32 in steken maar als ik naar het huidige verbruik in mijn desktop kijk leek me 16 ruim voldoende om mee te beginnen.
Manjaro puur omdat ik daar al een deel ervaring mee heb en niet echt verder gezocht had naar andere opties. Ik neem de info wel mee en ga zeker eens verder onderzoeken en de vergelijking maken!SVMartin schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:05:
[...]
16 gb stickje omdat ik er hier nog eentje heb liggen
Ik neem je aanbeveling mee en zal de opties eens bekijken! Dankjewel!Mars Warrior schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:08:
[...]
De N305 is een CPU met 8 e-cores. Lijkt me zat performance, al ken ik de eisen van Jellyfin niet. Mogelijk weet een ander daar wat van.
Verder kun je een docker container aan 1 of meer cores toewijzen, dus je kunt zware taken ook nog tunen of beperken zodat andere containers geen last hebben als een zware container veel CPU load pakt.
my 2 cents, i.v.m. Adguard:RobertMe schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:18:
[...]
De grote vraag is dan, heeft dat relevantie met dit topic?Is AdGuard zuiniger dan PiHole en is Photoprism zuiniger dan Immich?
V.w.b. het eerste: vaak wordt gegrepen naar PiHole of AdGuard met vervolgens Unbound als upstream DNS server daarvan (en Unbound dan als recursive DNS resolver). Maar... Unbound kan prima als adblocker worden ingezet. Het heeft alleen geen fancy dashboard en stuff. Maar de bekende(re) StevenBlack blocklist bv kun je prima downloaden in een format (/meerdere zelfs) die je in Unbound kunt gebruiken als zijnde "custom" entries die dan resolven op een NXDOMAIN (net zoals PiHole & AdGuard doen. En er is ook een tooltje waarmee je uberhaupt elke hosts based blocklist kunt converteren naar andere formaten die te gebruiken zijn met o.a. Unbound.
Met Unbound bespaar je je dus een extra "softwarepakket" als je toch al PiHole / ADG met Unbound wilde draaien, en daarmee bespaar je dus ook resources. En Unbound zal waarschijnlijk ook nog eens lichter zijn dan PiHole / ADG simpelweg omdat Unbound geen ingebakken dashboard heeft en AFAIK dus uberhaupt (standaard) niet doet loggen van "client X heeft domein Y opgevraagd". Iets dat PiHole & ADG dus weer wel doen om op dat fancy dashboard te laten zien. En ook het ontbreken van die dingen bespaart dus weer resources.
- ge kunt statistics afzetten (staat default aan)
- ge kunt logs afzetten (staat default aan)
duurt ongeveer 30sec om via de interface de boel af te zetten.
zou gerust kunnen dat zolang niemand naar de interface kijkt, dat er feitelijk enkel een socket open staat te wachten. Dus valt er ook niets continu te renderen/berekenen/...
maar dus de vraag was, wat is het zuinigste... en dan geloof ik liever metingen.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Mocht je voor de odroid gaan, dan ben ik heel benieuwd naar je bevindingen. Ik zit naar de Odroid H4+te kijken, maar wacht tot ik data van gebruikers over het verbruik kan vinden.Mangofretzer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:01:
Dag allen,
- homeassistant
- Firefly
Hartelijk bedankt
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Hier ook een aspirant diy-bouwer. Wil mijn DS412+ gaan vervangen door een zelfgebouwde (en hopelijk ook zuinig) server.
Via MP een Fractal Design Node 804 bemachtigd als uitgangspunt. Zal me hier verder eens gaan inlezen!
Via MP een Fractal Design Node 804 bemachtigd als uitgangspunt. Zal me hier verder eens gaan inlezen!
Stay safe
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Master FX
Het verbruik van een NAS zit hem vaak vooral in mechanische 3.5" disks. Als je nog oude 'kleine' disks hebt van bijvoorbeeld 3 of 4TB, dan is het misschien kosteneffectief om die te vervangen. Het is waarschijnlijk zo dat het actieve idle verbruik hoger ligt dan de waarde van de disks.
Elke Watt kost € 3 per jaar, over een economische periode van 5 jaar gerekend is dat € 15 per Watt. Stel dat 4x 4TB WD 3W idle disks gezamelijk 12W verbruiken bedragen de verbruikskosten € 180. Het is voor het verbruik zaak om het aantal disks in te perken of anders zuinige 2.5" disks of consumenten SSD's toe te passen. Backup is altijd erg verstandig, dat kan op de oude disks via externe behuizing via USB.
Deze NAS heeft vermoedelijk een atom processor, daar valt op zich niet veel op te winnen.
Het verbruik van een NAS zit hem vaak vooral in mechanische 3.5" disks. Als je nog oude 'kleine' disks hebt van bijvoorbeeld 3 of 4TB, dan is het misschien kosteneffectief om die te vervangen. Het is waarschijnlijk zo dat het actieve idle verbruik hoger ligt dan de waarde van de disks.
Elke Watt kost € 3 per jaar, over een economische periode van 5 jaar gerekend is dat € 15 per Watt. Stel dat 4x 4TB WD 3W idle disks gezamelijk 12W verbruiken bedragen de verbruikskosten € 180. Het is voor het verbruik zaak om het aantal disks in te perken of anders zuinige 2.5" disks of consumenten SSD's toe te passen. Backup is altijd erg verstandig, dat kan op de oude disks via externe behuizing via USB.
Deze NAS heeft vermoedelijk een atom processor, daar valt op zich niet veel op te winnen.
Zo te zien draai je home assistent in een vm via proxmox. In je vm kan je ook powertop installeren en draaien. Ik weet niet welke CPU je hebt maar je kan je vm toewijzen aan E-cores. Misschien eens wisselen tussen 2 cores en de 4 cores die je nu gebruikt.bjp schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:41:
zijn er truukjes om Home Assistant zuiniger te maken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
idd VM met HAOS erin.Mich schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:58:
[...]
Zo te zien draai je home assistent in een vm via proxmox. In je vm kan je ook powertop installeren en draaien. Ik weet niet welke CPU je hebt maar je kan je vm toewijzen aan E-cores. Misschien eens wisselen tussen 2 cores en de 4 cores die je nu gebruikt.
ik had een gelijkaardig verbruik met 2, 4 of 12 E-cores. Ik heb een i7-14700 met 12 E-cores (en 8 P-cores) en heb de de CPU-affinity al aangepast om enkel E-cores toe te kennen. 16-19 bijvoorbeeld momenteel. Met 12 E-cores was dat 16-27.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
@boyd86 @LittleMaik
Ik zag dat jullie recent een Kontron K3842-Q2 hebben gekocht. Hebben jullie al metingen gedaan wat betreft verbruik? Liefst met de 2.5gb Lan in gebruik
Ik zag dat jullie recent een Kontron K3842-Q2 hebben gekocht. Hebben jullie al metingen gedaan wat betreft verbruik? Liefst met de 2.5gb Lan in gebruik
OK. Dan zijn mijn opties opbjp schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:01:
[...]
idd VM met HAOS erin.
ik had een gelijkaardig verbruik met 2, 4 of 12 E-cores. Ik heb een i7-14700 met 12 E-cores (en 8 P-cores) en heb de de CPU-affinity al aangepast om enkel E-cores toe te kennen. 16-19 bijvoorbeeld momenteel. Met 12 E-cores was dat 16-27.
Edit:
Ik draai home assistant in een vm met Debian en docker. Misschien dat dat zuiniger is. Of juist niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Mich op 23-06-2024 13:07 ]
geen P1-meter.
ik heb proberen powertop te installeren (via SSH naar HA, dan `apk add powertop` en dan krijg ik een segmentation fault bij opstart).
top/htop zeggen allemaal (in SSH van HA) 0.00 load. zo goed als geen cpu-usage (top/htop zelf feitelijk).
ik heb proberen powertop te installeren (via SSH naar HA, dan `apk add powertop` en dan krijg ik een segmentation fault bij opstart).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| $ sudo powertop modprobe cpufreq_stats failed modprobe msr failed Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_results.powertop Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only Model-specific registers (MSR) not found (try enabling CONFIG_X86_MSR). RAPL device for cpu 0 |
top/htop zeggen allemaal (in SSH van HA) 0.00 load. zo goed als geen cpu-usage (top/htop zelf feitelijk).
[ Voor 71% gewijzigd door bjp op 23-06-2024 13:15 ]
Heb nu inderdaad 4x4TB in mijn NAS. Met SHR effectief zo'n 12 TB. Het is dat 4TB de max per disk is van mijn Synology. Moet er qua ruimte in ieder geval op vooruit gaan. De Core i3 die in de BBG NAS editie stond van een tijdje geleden, werd al weer een beetje neergesabeld, verwijzend naar dit topicmrmrmr schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:33:
@Master FX
De bedoeling is om er TrueNAS op te gaan draaien. Voor de overige hardware wil ik kijken waar in dit topic voor een vergelijkbare machine de voorkeuren naar uitgaan. En dan eens gaan kijken op V&A of we dat een beetje leuk bij elkaar kunnen sprokkelen. Heb opzich geen haast (heb nog 2TB de tijd
Stay safe
Verbruikcijfers zijn al uitgebreid gedeeld door Hardkernel. Verbruikt in idle een fractie meer ten opzichte van de H3 generatie, omdat er gekozen is voor een aparte chip voor de sata aansluitingen.manusjevanalles schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:58:
[...]
Mocht je voor de odroid gaan, dan ben ik heel benieuwd naar je bevindingen. Ik zit naar de Odroid H4+te kijken, maar wacht tot ik data van gebruikers over het verbruik kan vinden.
Dit krijg je bij alle VM's op Proxmox. Hier hetzelfde voor mijn opnsense VM (BSD...)bjp schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:09:
geen P1-meter.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 $ sudo powertop modprobe cpufreq_stats failed modprobe msr failed Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_results.powertop Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only Model-specific registers (MSR) not found (try enabling CONFIG_X86_MSR). RAPL device for cpu 0
Eén van de redenen waarom ik voor HA ben overgeschakeld op LXC en Docker. (Andere was het idiote DNS beleid van HAOS)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Ik heb een 3843-B aangeschaft, dus deze heeft een gewone gigabit poort. Los daarvan ben ik sowieso nog niet aan het meten geslagen.Mich schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:04:
@boyd86 @LittleMaik
Ben voorlopig bezig met wegwijs te worden in Unraid en er zijn nog wat drempels te overbruggen met oude schijven overzetten die nagenoeg overleden zijn.
Ik heb de 411 en dacht ooit dat 3 of 4tb het maximale was. Maar met firmware updates kan je meer TB's in je nas plaatsen.Master FX schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:28:
[...]
Heb nu inderdaad 4x4TB in mijn NAS. Met SHR effectief zo'n 12 TB. Het is dat 4TB de max per disk is van mijn Synology. Moet er qua ruimte in ieder geval op vooruit gaan. De Core i3 die in de BBG NAS editie stond van een tijdje geleden, werd al weer een beetje neergesabeld, verwijzend naar dit topic.
De bedoeling is om er TrueNAS op te gaan draaien. Voor de overige hardware wil ik kijken waar in dit topic voor een vergelijkbare machine de voorkeuren naar uitgaan. En dan eens gaan kijken op V&A of we dat een beetje leuk bij elkaar kunnen sprokkelen. Heb opzich geen haast (heb nog 2TB de tijd)
Voor de DS412+;
https://www.synology.com/..._type=3.5%22%20SATA%20HDD
Als het goed is kan je met dit linkje zien dat je 4x 13tb er in kan doen
Nadeel, de 411 is bijna EOL, de 412+ zal mogelijk daarna volgen.
(Ik krijg geen update naar DSM 7)
Ah inderdaad. Je hebt gelijk. Nooit aan gedacht dat die firmware updates ook daar goed voor waren.RedRayMann schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:12:
[...]
Ik heb de 411 en dacht ooit dat 3 of 4tb het maximale was. Maar met firmware updates kan je meer TB's in je nas plaatsen.
Voor de DS412+;
https://www.synology.com/..._type=3.5%22%20SATA%20HDD
Als het goed is kan je met dit linkje zien dat je 4x 13tb er in kan doen
Nadeel, de 411 is bijna EOL, de 412+ zal mogelijk daarna volgen.
(Ik krijg geen update naar DSM 7)
Maar denk dat ik toch eens ga proberen om zelf iets te bouwen. We zijn toch Tweakers
Stay safe
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De "oude" TrueNAS (Core) is niet zo zuinig omdat het niet op Linux is gebaseerd maar op FreeBSD. TrueNAS Scale is wel op Linux gebaseerd, maar dat maakt het niet automatisch zuinig. Onder een normale Linux distributie draaien draagt vaak bij aan de zuinigheid omdat er dan niet allerlei belastende processen draaien. Je hebt dat dan zelf in de hand.Master FX schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:28:
De bedoeling is om er TrueNAS op te gaan draaien. Voor de overige hardware wil ik kijken waar in dit topic voor een vergelijkbare machine de voorkeuren naar uitgaan. En dan eens gaan kijken op V&A of we dat een beetje leuk bij elkaar kunnen sprokkelen. Heb opzich geen haast (heb nog 2TB de tijd)
Hear HearMaster FX schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:38:
[...]
Ah inderdaad. Je hebt gelijk. Nooit aan gedacht dat die firmware updates ook daar goed voor waren.
Maar denk dat ik toch eens ga proberen om zelf iets te bouwen. We zijn toch Tweakers
Ik ben ook aan het oriënteren. Heb nog de tijd en speel soms met Proxmox op een oude pc. Denk tegen het eind van het jaar een Odroid H4+ te halen.
Nu nog kijken of ik 2 2,5" 5gb schijven neem of 1x 8tb ssd
Ik durf dat niet aan bij voor mij kritieke data (foto's), mij te onbetrouwbaar. Valt je systeem uit, blijkt je backup ook nog eens niet integer te zijn.. liever een remote backup naar een cloud provider.mrmrmr schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:33:Backup is altijd erg verstandig, dat kan op de oude disks via externe behuizing via USB.
@mrmrmr bedankt nog voor de info mbt uitvoer van audio via DisplayPort.
Ik wil een machine vervangen die nu het volgende doet
- Samba fileserver
- MariaDB
- Homeassistant
- Nextcloud
- Zabbix monitoring van enkele systemen op het netwerk
- Af en toe: afspelen van media (kodi / spotify)
Ik draai dit nu allemaal vanuit 1 ubuntu systeem op zfs. In de toekomst zou ik het meer willen splitsen in verschillende dockers. Mijn huidige systeem is een SBC (UDoo-X86 Ultra), maar die zit nu heel hoog in z'n CPU. Het systeem lijkt ook beperkt te worden op de schrijf acties op de 2.5 inch HDD die erin zit. ZFS helpt daar natuurlijk niet (maar wil ik wel graag houden vanwege de snapshot opties, en mogelijk mirror straks).
Op basis van dit superhandige topic kwam ik tot onderstaande lijst met apparatuur die mij goed leek te passen. Daarover de volgende vragen:
uitvoering: Intel Core i5-13500 Boxed
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
uitvoering: Mini-box picoPSU-150-XT
uitvoering: Leicke ULL power supply 150W
uitvoering: Crucial CT32G48C40U5
uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB
PS: Hoe maak ik zo'n mooie tabel van producten uit de pricewatch?
Ik wil een machine vervangen die nu het volgende doet
- Samba fileserver
- MariaDB
- Homeassistant
- Nextcloud
- Zabbix monitoring van enkele systemen op het netwerk
- Af en toe: afspelen van media (kodi / spotify)
Ik draai dit nu allemaal vanuit 1 ubuntu systeem op zfs. In de toekomst zou ik het meer willen splitsen in verschillende dockers. Mijn huidige systeem is een SBC (UDoo-X86 Ultra), maar die zit nu heel hoog in z'n CPU. Het systeem lijkt ook beperkt te worden op de schrijf acties op de 2.5 inch HDD die erin zit. ZFS helpt daar natuurlijk niet (maar wil ik wel graag houden vanwege de snapshot opties, en mogelijk mirror straks).
Op basis van dit superhandige topic kwam ik tot onderstaande lijst met apparatuur die mij goed leek te passen. Daarover de volgende vragen:
- Zijn deze componenten passend bij elkaar?
- Als ik zfs redundant wil maken in een mirror zou ik 2x een nvme kunnen gebruiken. Ik zie echter dat 1 v/d twee aansluitingen op de K3843-B naar de CPU loopt en als ik die zou gebruiken zou dit meer energie gebruiken volgens sommige opmerkingen in dit topic. Heeft iemand echter een idee hoeveel watt dat scheelt? Is dat op de K3842-Q2 dan beter? Daar zie ik meer m.2 slots voor nvme.
- Mis ik nog iets?
uitvoering: Intel Core i5-13500 Boxed
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
uitvoering: Mini-box picoPSU-150-XT
uitvoering: Leicke ULL power supply 150W
uitvoering: Crucial CT32G48C40U5
uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB
PS: Hoe maak ik zo'n mooie tabel van producten uit de pricewatch?
@Wavemaker ik heb dat gemaakt door eerst een "wenslijst" te maken in je profiel.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Wavemaker Splitsen in VM's vergroot het energieverbruik doordat functies dubbel worden uitgevoerd, het beste is alles op hetzelfde platform te houden en monitoringfuncties te beperken.
150W is niet nodig als je geen 3.5" disks toepast. Dan is 90 tot 120W ruim voldoende en optimaal voor de efficiëntie bij een laag idle verbruik. Het maximale verbruik van de processor kan worden beperkt met PL1/PL2 in de BIOS. Intel overklokt processoren standaard, dat geeft een slechte verbruik/performance verhouding. Het kost teveel energie om maar een beetje sneller te gaan, een hoge stroom is inefficiënt.
Zie topic start onder "Hoeveel disks ondersteunt mijn voeding?".
150W is niet nodig als je geen 3.5" disks toepast. Dan is 90 tot 120W ruim voldoende en optimaal voor de efficiëntie bij een laag idle verbruik. Het maximale verbruik van de processor kan worden beperkt met PL1/PL2 in de BIOS. Intel overklokt processoren standaard, dat geeft een slechte verbruik/performance verhouding. Het kost teveel energie om maar een beetje sneller te gaan, een hoge stroom is inefficiënt.
Zie topic start onder "Hoeveel disks ondersteunt mijn voeding?".
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Is dat enkel met een HA VM?bjp schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
C10 is tussen de 40 en 60%.
Ik draai dat percentage namelijk op Ubuntu met 30 containers, waaronder HA (in containers dus met oa Zigbee2Mqtt en DSMR reader).
CPU is een 12700K en ik heb ca 1000 wakeups/second en een CPU load van 15-20%.
De meeste containers draaien op de 4 E-cores @2.5Ghz. Het terugklokken van max 3.8Ghz naar 2.5Ghz is goed voor de efficientie van de CPU: je verbruikt dus minder kWh voor exact hetzelfde werk.
dat is met:Mars Warrior schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:00:
[...]
Is dat enkel met een HA VM?
Ik draai dat percentage namelijk op Ubuntu met 30 containers, waaronder HA (in containers dus met oa Zigbee2Mqtt en DSMR reader).
CPU is een 12700K en ik heb ca 1000 wakeups/second en een CPU load van 15-20%.
De meeste containers draaien op de 4 E-cores @2.5Ghz. Het terugklokken van max 3.8Ghz naar 2.5Ghz is goed voor de efficientie van de CPU: je verbruikt dus minder kWh voor exact hetzelfde werk.
- een LXC container voor Adguard Home (maar bijna niemand die op dat moment iets aan het doen was)
- een HA VM
in de HA VM gebeurt er wel wat:
- zonnepanelen omvormer/batterij uitlezen (lokaal netwerk)
- warmtepomp uitlezen (via ESPHome node)
- zigbee netwerk van een 30-tal devices (zigbee2mqtt ook - zigbee dongle is via ser2net aangesloten)
- wat kleine dingen, zoals mosquito MQTT broker, weervoorspelingen, wat automations, ...
Mss moet ik eens kijken naar een 'betere' database dan de default mysql-lite, zoals influxdb. Dat lijkt veel efficienter te zijn (beide processor en opslag).
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
@Wavemaker Met zo'n 13500 kun je makkelijk 220W uit de muur trekken bij volle belasting.
Het terugzetten van PL1/PL2 naar max 95W of nog lager zal dus sowieso noodzakelijk zijn.
Hieronder zie je (oranje lijn) metingen aan mijn systeem: de oranje lijn geeft het verschil aan tussen de ingestelde PL2 en de meting uit het stopcontact. Daar kan dus nog makkelijk een verschil van 30-60W tussen zitten...
Bij een PL2=75W wordt er dus 75 + 31 = 106W uit het stopcontact getrokken (met een RM550x voeding).
Bij een PL2=120W gaat dit al naar de 125 + 42 = 167W.
Dan krijg je enig idee hoever je de 13500 moet limiteren om niet je PicoPSU in de problemen te krijgen.
De PL1 en PL2 gaan enkel over package power: die laat alle andere electronica, het eigen verbruik en de efficiëntie van de VRMs en de voeding volledig buiten beschouwing.
Het terugzetten van PL1/PL2 naar max 95W of nog lager zal dus sowieso noodzakelijk zijn.
Hieronder zie je (oranje lijn) metingen aan mijn systeem: de oranje lijn geeft het verschil aan tussen de ingestelde PL2 en de meting uit het stopcontact. Daar kan dus nog makkelijk een verschil van 30-60W tussen zitten...
Bij een PL2=75W wordt er dus 75 + 31 = 106W uit het stopcontact getrokken (met een RM550x voeding).
Bij een PL2=120W gaat dit al naar de 125 + 42 = 167W.
Dan krijg je enig idee hoever je de 13500 moet limiteren om niet je PicoPSU in de problemen te krijgen.
De PL1 en PL2 gaan enkel over package power: die laat alle andere electronica, het eigen verbruik en de efficiëntie van de VRMs en de voeding volledig buiten beschouwing.
/f/image/OxrELtnzhpdfgpseMHzmVOcB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 24-06-2024 17:24 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Adguard Home zie ik bij mij met 30.000 requests/dag niet echt voorkomen in de statistieken.bjp schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:17:
[...]
dat is met:
- een LXC container voor Adguard Home (maar bijna niemand die op dat moment iets aan het doen was)
- een HA VM
in de HA VM gebeurt er wel wat:
- zonnepanelen omvormer/batterij uitlezen (lokaal netwerk)
- warmtepomp uitlezen (via ESPHome node)
- zigbee netwerk van een 30-tal devices (zigbee2mqtt ook - zigbee dongle is via ser2net aangesloten)
- wat kleine dingen, zoals mosquito MQTT broker, weervoorspelingen, wat automations, ...
Mss moet ik eens kijken naar een 'betere' database dan de default mysql-lite, zoals influxdb. Dat lijkt veel efficienter te zijn (beide processor en opslag).
Vanzelfsprekend draait ook die in een docker container.
Bij jou lijkt het dan voornamelijk de HA VM te zijn. Ik heb nog nooit een vergelijking gezien tussen HA in een VM en HA in docker containers, dus heb geen idee hoeveel dat zou schelen.
HA in docker heeft natuurlijk geen add-ons: die zul je zelf moeten regelen.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Ik doe niet aan religies, ik meet gewoonChurch of Noise schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:24:
[...]
off topic: en ik gebruik ook Pi-Hole. Waarom toch altijd en overal die posts (ook bij Pi-Hole updates), 't is bijna een kruistocht /off-topic.
En als backup heb ik nog PiHole draaien op een RPI 2 die ook de P1 meter statistieken inleest...
Hieronder zie je het effect op de Package Power als ik de logging en statistieken uitzet in Adguard Home. Dit heb ik gedaan net na de piek na 13:30. Je ziet iets afname in de pieken en de dalen zijn iets lager, maar veel scheelt het niet. Het is nog geen 50mW denk ik.
Nu zit bij mij Package Power zo rond de 1.1W gemiddeld, dus ik kan ook niet echt veel winnen met 30 containers.
De lange load van 3-4W is de Crashplan backup overigens die vol op 1 E-core loopt.
/f/image/F4ybU7wlszYvNLhROfpTs4tx.png?f=fotoalbum_large)
Draai je HomeAssistent op Proxmox? Check dan even of je alle overbodige devices weggegooid hebt uit de VM na het aanmaken. Dat scheelt soms enorm.bjp schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
C10 is tussen de 40 en 60%.
Even niets...
Deze snap ik niet. Ik heb een restore gedaan van een HA installatie dat ik vroeger op een Pi4 had.FireDrunk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:55:
[...]
Draai je HomeAssistent op Proxmox? Check dan even of je alle overbodige devices weggegooid hebt uit de VM na het aanmaken. Dat scheelt soms enorm.
Welke overbodige devices zijn er? waar vindt je deze?
En ja ik draai HAOS in een VM, op een proxmox server.
[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 24-06-2024 20:07 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
mischien best gericht aan de mensen vragen die dit bord hebben, kijk door gepinnde berichten, bijv. deze. Kan wel per mb verschillen, bij mijn Asus B660 bord maakt niet uit in welke slot de SSD zit.Wavemaker schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:58:
Als ik zfs redundant wil maken in een mirror zou ik 2x een nvme kunnen gebruiken. Ik zie echter dat 1 v/d twee aansluitingen op de K3843-B naar de CPU loopt en als ik die zou gebruiken zou dit meer energie gebruiken volgens sommige opmerkingen in dit topic. Heeft iemand echter een idee hoeveel watt dat scheelt? Is dat op de K3842-Q2 dan beter? Daar zie ik meer m.2 slots voor nvme.
Bedankt voor de reacties!
En stel dat ik gemiddeld op een vermogen van ca. 20W zit, hoveel slechter is dan de efficientie van een 150W PicoPSU versus een kleinere?
@Mars Warrior Interessante data. Maar de i5-13500 heeft bij mijn weten een TDP van 65W. Hoewel ik hem wellicht een groot deel van de tijd wil beperken, zou dat toch niet nodig moeten zijn met deze voeding?
@JDunnio, @lodu, @mrmrmr, @K!K, @Mrmoves, @Mich, @Jackkiej, Als ik de laatste pagain's van dit topic doorneem (niet helemaal terug naar het begin ... ;-) dan lijken jullie ook een K3843-B te hebben. Hebben jullie ook verschil geconstateerd in gebruik tussen de twee M.2 sloten die te gebruiken zijn voor een nvme disk? Hoeveel was het verschil?
Begrijp ik. Maar docker zou toch niet al te veel overhead moeten hebben?mrmrmr schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:37:
@Wavemaker Splitsen in VM's vergroot het energieverbruik doordat functies dubbel worden uitgevoerd, het beste is alles op hetzelfde platform te houden en monitoringfuncties te beperken.
Standaard is het niet de bedoeling om die 150W te gebruiken. Maar ik wil de mogelijkheid wel hebben om het systeem ook (tijdelijk) harder te laten werken. En als ik dan even reken 65W voor CPU, 10W voor geheugen en 2x10W voor SSD. Dan nog het moederboard, 2W?, en oh ja, ik heb eigenlijk wel permanent een aantal USB appraraten eraan hangen (4x5W). Mogelijk ook wel eens een HDD eraan om data over te zetten (20W voor optoeren?). Dan zit ik toch al op 137W. Ok, alles tegelijk op vol vermogn is misschien wat conservatief, dus 120W kan wellicht ook. Maar welk vermogen is eigenlijk met die PicoPSU gespecificeerd? Is dat verbruik in de kast, waardoor het feitelijk hoger zal zijn aan het stopcontact?mrmrmr schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:37:
150W is niet nodig als je geen 3.5" disks toepast. Dan is 90 tot 120W ruim voldoende en optimaal voor de efficiëntie bij een laag idle verbruik.
En stel dat ik gemiddeld op een vermogen van ca. 20W zit, hoveel slechter is dan de efficientie van een 150W PicoPSU versus een kleinere?
@Mars Warrior Interessante data. Maar de i5-13500 heeft bij mijn weten een TDP van 65W. Hoewel ik hem wellicht een groot deel van de tijd wil beperken, zou dat toch niet nodig moeten zijn met deze voeding?
@JDunnio, @lodu, @mrmrmr, @K!K, @Mrmoves, @Mich, @Jackkiej, Als ik de laatste pagain's van dit topic doorneem (niet helemaal terug naar het begin ... ;-) dan lijken jullie ook een K3843-B te hebben. Hebben jullie ook verschil geconstateerd in gebruik tussen de twee M.2 sloten die te gebruiken zijn voor een nvme disk? Hoeveel was het verschil?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Wavemaker Ik weet niet waar je de verbruikswaarden vandaan hebt, die zijn (veel) te hoog voor SSD's, normaal geheugen en USB2/USB3 apparaten. TDP is geen maat voor verbruik, maar een maat voor de hoeveelheid benodigde koeling. Je kan ver boven de TDP uit gaan, maar er ook ruim onder blijven door PL1/PL2 in te stellen. 20 tot 40W is een geschikte waarde voor een 12100 processor.
Een 150W adapter kan een stuk minder zuinig zijn dan kleinere adapters. Zie: andru123 in "blogartikelen over zuinige computers".
Voedingen horen gespecificeerd te zijn op DC (gelijkstroom) verbruik, dus wat het maximaal kan leveren. Daar mag je op vertrouwen bij voedingen van merken met een goede reputatie.
Kijk in de handleiding voor wat een Mini-Box PicoPSU kan leveren op elke spanning. Die kun je hier vinden. Van belang is doorgaans hoeveel 12V er geleverd kan worden. Dat gebruikt vooral de processor.
Een 150W adapter kan een stuk minder zuinig zijn dan kleinere adapters. Zie: andru123 in "blogartikelen over zuinige computers".
Voedingen horen gespecificeerd te zijn op DC (gelijkstroom) verbruik, dus wat het maximaal kan leveren. Daar mag je op vertrouwen bij voedingen van merken met een goede reputatie.
Kijk in de handleiding voor wat een Mini-Box PicoPSU kan leveren op elke spanning. Die kun je hier vinden. Van belang is doorgaans hoeveel 12V er geleverd kan worden. Dat gebruikt vooral de processor.
[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 25-06-2024 02:05 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@Wavemaker je moet naar gepinnde berichten kijken (pin button boven) of gericht op keyword zoeken anders het is te veel posts.
Kontron bord is ontzettend zuinig - zelfs met i7 gaat je hele systeem onder 4-5W blijven, tenzij je iets geks met SW of HW doet. Dus dat is het gebied waar zuinigheid van de adapter is meest belangrijk.
Ik was ook op zoek naar ideale adapter die zuinig op lage en ook hoge vermogens. Ik heb stress test op mijn i5-12600k met picoPSU gedaan, en echt max wat ik kon uit het stopcontact trekken was 130W. Dus 150W is meer dan genoeg, en goede adapters kunnen (voor kort) +20-30W geven. Bijv. Fsp096 werkt prima bij 130W, genoeg voor korte pieken. Dus mijn keuze voor mijn systeem is FSP096 adapter, niet FSP150. (tenzij ik ergens xp power 120 vind in een aanbieding)
Maar het klinkt dat je gaat toch extra HW gebruiken (4x USB devices kunnen 8-12W extra verbruik toevoegen, zijn die echt nodig?), dan wordt je “idle gebied” ergens 10-20W, en daar alle (goede) adapters zijn vergelijkbaar.
(Ik dacht Leicke was de laatste tijd iets goedkoper rond 40€. Als ik 50€ zou betalen, zou ik wel overwegen een XP power 120, maar dat is persoonlijk.)
Als voor verschillen tussen picoPSU, er is een tabel van mrmrmr (ik kan de laatste versie met metingen niet vinden helaas)
Maar dan let op dat 5V en 3.3V zijn niet veel gebruikt bij moderne mb.
Kontron bord is ontzettend zuinig - zelfs met i7 gaat je hele systeem onder 4-5W blijven, tenzij je iets geks met SW of HW doet. Dus dat is het gebied waar zuinigheid van de adapter is meest belangrijk.
Ik was ook op zoek naar ideale adapter die zuinig op lage en ook hoge vermogens. Ik heb stress test op mijn i5-12600k met picoPSU gedaan, en echt max wat ik kon uit het stopcontact trekken was 130W. Dus 150W is meer dan genoeg, en goede adapters kunnen (voor kort) +20-30W geven. Bijv. Fsp096 werkt prima bij 130W, genoeg voor korte pieken. Dus mijn keuze voor mijn systeem is FSP096 adapter, niet FSP150. (tenzij ik ergens xp power 120 vind in een aanbieding)
Maar het klinkt dat je gaat toch extra HW gebruiken (4x USB devices kunnen 8-12W extra verbruik toevoegen, zijn die echt nodig?), dan wordt je “idle gebied” ergens 10-20W, en daar alle (goede) adapters zijn vergelijkbaar.
(Ik dacht Leicke was de laatste tijd iets goedkoper rond 40€. Als ik 50€ zou betalen, zou ik wel overwegen een XP power 120, maar dat is persoonlijk.)
Als voor verschillen tussen picoPSU, er is een tabel van mrmrmr (ik kan de laatste versie met metingen niet vinden helaas)
Maar dan let op dat 5V en 3.3V zijn niet veel gebruikt bij moderne mb.
Effe offtopic: influx vervangt de HA database niet. Dit is een extra database bovenop de standaard database voor lange termijn statistieken of voor de koppeling met bv grafana.bjp schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:17:
[...]
SQLite is ondertussen zo danig geoptimaliseerd dat ik onlang na jaren mariadb te hebben gebruikt terug ben overgeschakeld naar de standaard database.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Klopt. Docker heeft een stuk minder tot geen overhead.Wavemaker schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 01:09:
Bedankt voor de reacties!
[...]
Begrijp ik. Maar docker zou toch niet al te veel overhead moeten hebben?
De PL1 is inderdaad 65W, maar de PL2 van een 13500 is 154W, dus die zul je moeten wijzigen in de bios naar een veel lagere waarde.@Mars Warrior Interessante data. Maar de i5-13500 heeft bij mijn weten een TDP van 65W. Hoewel ik hem wellicht een groot deel van de tijd wil beperken, zou dat toch niet nodig moeten zijn met deze voeding?
Het klopt dat er een verschil is, hoeveel verschil in verbruik heb ik niet gemeten, omdat ik direct gebruik maakte van de juiste. De ene gaat via de chipset en de ander via de processor, die via de processor voorkomt dat een bepaalde C-state wordt gehaald (volgens mij was dit een bug die nog opgelost moet worden in een toekomstige firmware).Wavemaker schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 01:09:
Goeie grafiek @Mars Warrior ! Ben een low-power ESX setup aan het scopen die af en toe eens gaat moeten stressen dus toch maar voor de RM550X gaan ipv mijn oude pico-psu over te zetten.
Voor de memory-kenners: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1932798;1490902/
Ik zie geen reden om voor "dezelfde" modules 30E extra te betalen? De PRO versie is ook gewoon JEDEC geheugen met dezelfde specs als de gewone crucial module maar met extra support voor XMP.
Voor de memory-kenners: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1932798;1490902/
Ik zie geen reden om voor "dezelfde" modules 30E extra te betalen? De PRO versie is ook gewoon JEDEC geheugen met dezelfde specs als de gewone crucial module maar met extra support voor XMP.
[ Voor 42% gewijzigd door Jormungandr op 25-06-2024 11:53 ]
@mrmrmr en @Mars Warrior ok, ik ging er geheel vanuit dat TDP ook het maximaal opgenomen elektrisch vermogen is van een processor. Wat erbij geleerd ;-). Ik denk wel dat ik toch blijven zitten op een PicoPSU van 150W. Ik zie o.a. in metingen van @mrmrmr dat ik daarmee waarschijnlijk in de orde van 1W weggooi wanneer ik zeer zuinig draai. Maar gevoelsmatig is dat een acceptabel compromis om toch wat flexibiliteit naar "hogere" vermogens te hebben. Overigens, wat ik nog niet snap: ik zie in vele lijstjes een 150W adapter met een 160W PicoPSU gespecificeerd. Waarom die hogere capaciteit op de PSU? Die gebruik je dan toch nooit ten volle?
@andru123 ik was eerder niet alle 331 pagina's aan het doornemen, maar wel iets selectiever met zoektermen. Maar de gepinde berichten leveren inderdaad ook nog iets op:
@Mars Warrior jij hebt dus kennelijk gevarieerd met de twee M.2 sloten, zonder een meetbaar verschil in gebruik:
Dan nog 1 nieuwe vraag: als ik die Kontron K3843-B aan schaf met een i5-13500, dan moett ik wel een bios versie >=2 hebben op de K3843-B. Is iemand bekend dat ze ergens al verkocht worden met vernieuwde bios (al dan niet met extra service van de shop)?
Dank allen!
@andru123 ik was eerder niet alle 331 pagina's aan het doornemen, maar wel iets selectiever met zoektermen. Maar de gepinde berichten leveren inderdaad ook nog iets op:
@Mars Warrior jij hebt dus kennelijk gevarieerd met de twee M.2 sloten, zonder een meetbaar verschil in gebruik:
Dit bericht suggereert ook dat er nauwelijks een toename in vermogen is. De twee SSD's zullen beide m.2 slots gebruikt moeten hebben. 3W toename is grotendeels toe te schrijven aan de schijven zelf lijkt mij, toch?Mars Warrior schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:06:
Ik heb de Intel 670P 2TB SSD in het tweede M.2 slot gestoken. Dan doet ASPM het tenminste.
CPU komt nu in Package C10. Dat was met Ubuntu 22.04.1 nog tot maximaal Package C8. En daarvoor was was dit C6 met de SSD in het 1ste slot. Ik zie alleen van C8 naar C10 geen wijziging in verbruik...
Kennelijk wel een andere package power als gevolg van gebruik van het tweede M.2 slot. Maar moet ik mij daar zorgen over maken als het geen noemenswaardige consequentie heeft in het energie verbruik?marius9 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:10:
This is the reported power consumption I was able to get, measured with a nous zigbee power meter.
- 12W - 4 fans, one USB stick with the OS, C7 package power
- 15W - +2x 980 2TB SSDs (C3 package power)
Dan nog 1 nieuwe vraag: als ik die Kontron K3843-B aan schaf met een i5-13500, dan moett ik wel een bios versie >=2 hebben op de K3843-B. Is iemand bekend dat ze ergens al verkocht worden met vernieuwde bios (al dan niet met extra service van de shop)?
Dank allen!
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
160 is de laatste model met iets betere specs. 150 bestaat nog omdat hij past in een U1 kast. Er zijn weinig adapters van 160W vermogens. Daarom logisch dat het met een 150W wordt verkocht. Mini-box, trouwens, verkoopt 160XT met 192W adapter. En goede adapters kunnen +30W boven de max zowiezo.Wavemaker schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 00:32: ik zie in vele lijstjes een 150W adapter met een 160W PicoPSU gespecificeerd.
Zuinige Nvme SSDs verbruiken milliWatts in idle. Dus +3W is echt aan de moederbord kant.
De laatste keer dat iemand hier zo een bord kocht kwam die wel met bios versie 2.x maar het hangt misschien ook van de winkel voorraad af. Maar die nieuwe bios is er al een jaar nu volgens mij dus denk dat dat wel goed komt.Wavemaker schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 00:32:
@mrmrmr en @Mars Warrior ok, ik ging er geheel vanuit dat TDP ook het maximaal opgenomen elektrisch vermogen is van een processor. Wat erbij geleerd ;-). Ik denk wel dat ik toch blijven zitten op een PicoPSU van 150W. Ik zie o.a. in metingen van @mrmrmr dat ik daarmee waarschijnlijk in de orde van 1W weggooi wanneer ik zeer zuinig draai. Maar gevoelsmatig is dat een acceptabel compromis om toch wat flexibiliteit naar "hogere" vermogens te hebben. Overigens, wat ik nog niet snap: ik zie in vele lijstjes een 150W adapter met een 160W PicoPSU gespecificeerd. Waarom die hogere capaciteit op de PSU? Die gebruik je dan toch nooit ten volle?
[...]
Dit bericht suggereert ook dat er nauwelijks een toename in vermogen is. De twee SSD's zullen beide m.2 slots gebruikt moeten hebben. 3W toename is grotendeels toe te schrijven aan de schijven zelf lijkt mij, toch?
[...]
Kennelijk wel een andere package power als gevolg van gebruik van het tweede M.2 slot. Maar moet ik mij daar zorgen over maken als het geen noemenswaardige consequentie heeft in het energie verbruik?
Dank allen!
Verschil in m2 slot wat mij bij staat is zo een 1 a 1.5W verschil.
Ok, dat is toch wel een verschil. Dan heb je wel nog adapters om de tweede nvme in een PCI slot te krijgen dat verbonden is met de chipset, biijvoorbeeld deze Sabrent adapter. Zou dat werken? Maar ik neem aan dat die extra hardware ook z'n eigen stroom nodig heeft. Daarbij, de terugverdientijd zal toch wel significant zijn.Mich schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 06:19:
[...]
Verschil in m2 slot wat mij bij staat is zo een 1 a 1.5W verschil.
Als je uitgaat van @Mich zijn bevindingen en rond dat af naar 2 watt. Dan kom je uit op 18 kilowatt p/jWavemaker schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:13:
[...]
Ok, dat is toch wel een verschil. Dan heb je wel nog adapters om de tweede nvme in een PCI slot te krijgen dat verbonden is met de chipset, biijvoorbeeld deze Sabrent adapter. Zou dat werken? Maar ik neem aan dat die extra hardware ook z'n eigen stroom nodig heeft. Daarbij, de terugverdientijd zal toch wel significant zijn.
oftewel ~ 5 euro....
Wie du mir, so ich dir.
Durft hier iemand iets te roepen over een absoluut verbruiksverschil tussen een N305 en een i5-8500T?
Ik heb nu Lenovo M710q 1L PC's met een i5-8500T (of i3-9100t), welke soms wat CPU tekort komen.
Een N305 is ongeveer even snel of iets sneller, maar zou mogelijk iets minder kunnen verbruiken.
Iemand een idee tussen de verschillen op vollast en halflast ongeveer?
EDIT: Ik zei N100, ik bedoelde N305.
Ik kwam deze benchmarks tegen: https://www.servethehome....lder-lake-n-is-amazing/3/
Hier zag ik de ongeveer vergelijkbare performance.
Heb nog weinig verbruikscijfers gevonden.
Ik heb nu Lenovo M710q 1L PC's met een i5-8500T (of i3-9100t), welke soms wat CPU tekort komen.
Een N305 is ongeveer even snel of iets sneller, maar zou mogelijk iets minder kunnen verbruiken.
EDIT: Ik zei N100, ik bedoelde N305.
Ik kwam deze benchmarks tegen: https://www.servethehome....lder-lake-n-is-amazing/3/
Hier zag ik de ongeveer vergelijkbare performance.
Heb nog weinig verbruikscijfers gevonden.
[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 26-06-2024 15:20 ]
Even niets...
Het aantal ervaringen / metingen van N100 systemen hier heeft mij doen concluderen dat deze niet (/zeer zeldzaam?) onder de 8W komen. Of dat nu Chinees AliExpress spul of Asus of Asrock spul was.FireDrunk schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:56:
Durft hier iemand iets te roepen over een absoluut verbruiksverschil tussen een N100 en een i5-8500T?
Een N100 is ongeveer even snel of iets sneller, maar zou mogelijk iets minder kunnen verbruiken.
Dan is de Odroid H4+ waarschijnlijk interessanter voor je. Geadverteerd verbruik van 2,x Watt en de N97 daarin zou nieuwer & beter zijn dan de N100.
Ja, ik edit net (te laat) mijn post. Ik zit inderdaad naar H4+ Ultra's te kijken met de N305.
Maar of dat een handige uitgave is.
Ik heb al een 2.5GbE Switch, dus dat zou een dikke upgrade zijn (van 1x1GbE, naar 2x2.5GbE per node).
Maar of dat een handige uitgave is.
Ik heb al een 2.5GbE Switch, dus dat zou een dikke upgrade zijn (van 1x1GbE, naar 2x2.5GbE per node).
Even niets...
Geen idee waar je dat op baseert... De N100 en N97 zijn dezelfde lithografie en dezelfde familie van processoren (beide Alder Lake-N). De N97 is echter een embedded part (versus de mobile part voor de N100) die zowel op CPU als GPU iets hoger geclocked is qua boosts en daardoor ook een hogere TDP heeft (12W versus 6W van de N100).RobertMe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:18:
[...]
Het aantal ervaringen / metingen van N100 systemen hier heeft mij doen concluderen dat deze niet (/zeer zeldzaam?) onder de 8W komen. Of dat nu Chinees AliExpress spul of Asus of Asrock spul was.
Dan is de Odroid H4+ waarschijnlijk interessanter voor je. Geadverteerd verbruik van 2,x Watt en de N97 daarin zou nieuwer & beter zijn dan de N100.
Zie ook Intel ARK: Intel ARK - Compare N100 vs N97
Ook HardKernel geeft zelf aan:
Onder aan de streep is de N97 dezelfde part maar met wat hogere clocks. At idle zal het geen verschil maken met de N100. At load zal het van de tijdsduur afhangen; kortere tijdsduur x hogere TDP versus iets langere tijdsduur x lagere TDP. Als servertje waarschijnlijk stuivertje wisselen tenzij je bepaalde intensievere on-demand workloads gaat draaien.Why the N97 instead of the N100?
Bigger numbers aren’t always better. INTEL naming may be deceiving.
We chose the N97 because its Maximum Turbo Frequency is 200MHz higher than the N100, respectively 3.60GHz vs. 3.40GHz.
In addition, the GPU Max Dynamic Frequency is a whopping 450MHz higher, respectively 1.2GHz vs. 750MHz.
The TDP value of the N97, which is therefore faster than the N100, is higher, but there is almost no difference in power consumption at idle state.
Although the N97 is more expensive, we chose it for its higher performance.
I Don't Know, So Don't Shoot Me
Ik baseerde mij op dat stukje van Hardkernel. Wel "beter" dus doordat die hoger geklokt is. Dat die nieuwer zijn zijn heb ik dan verkeerd in mijn hersenpan geprint.Clueless schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:04:
[...]
Geen idee waar je dat op baseert... De N100 en N97 zijn dezelfde lithografie en dezelfde familie van processoren (beide Alder Lake-N). De N97 is echter een embedded part (versus de mobile part voor de N100) die zowel op CPU als GPU iets hoger geclocked is qua boosts en daardoor ook een hogere TDP heeft (12W versus 6W van de N100).
Zie ook Intel ARK: Intel ARK - Compare N100 vs N97
Ook HardKernel geeft zelf aan:
[...]
Onder aan de streep is de N97 dezelfde part maar met wat hogere clocks. At idle zal het geen verschil maken met de N100. At load zal het van de tijdsduur afhangen; kortere tijdsduur x hogere TDP versus iets langere tijdsduur x lagere TDP. Als servertje waarschijnlijk stuivertje wisselen tenzij je bepaalde intensievere on-demand workloads gaat draaien.
En ook apart dan dat Hardkernel een 2,x Watt systeem met de semi identieke (maar hogere frequency en hoger TDP dus waarschijnlijk onzuiniger) CPU als waar anderen merk of niet, niet onder de 8 Watt lijken te komen. Schijnbaar doen Asus, Asrock, Topton, ... dan toch iets nogal verkeerd?
Weet ook niet of die 2,0 tot 2,9W "headless" wel heel realistisch is.RobertMe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:11:
[...]
Ik baseerde mij op dat stukje van Hardkernel. Wel "beter" dus doordat die hoger geklokt is. Dat die nieuwer zijn zijn heb ik dan verkeerd in mijn hersenpan geprint.
En ook apart dan dat Hardkernel een 2,x Watt systeem met de semi identieke (maar hogere frequency en hoger TDP dus waarschijnlijk onzuiniger) CPU als waar anderen merk of niet, niet onder de 8 Watt lijken te komen. Schijnbaar doen Asus, Asrock, Topton, ... dan toch iets nogal verkeerd?
Als ik even kijk dan zie ik niks staan over zaken als connectivity, storage, cooling e.d. in die scenario's. Als ik naar mijn N100 dev bordje kijk (LattePanda Mu) dan is die nu ~8-8,5W. Maar dat is bijv. met 2x i225V's aangesloten (en die zijn known wat buggy met powertop) versus de iets zuinigere i226V's op dit bordje. Ik heb op mijn N100 een actieve koeler zitten (5V @ 0,35A = 1,35W). Op mijn "chiplet"-bordje is bijv. 64GB aan storage, dat staat ook niet aangegeven bij de H4.
Het zijn wat voorbeelden van inrichtingsverschillen en keuzes die vendoren kunnen maken maar ik zou me niet blind staren op die 2W-3W. Qua keuzes zal de H4/H4+ echt wel zuinig zijn door gemaakte keuzes maar ik denk dat de realistischere getallen ergens tussen de 5-6W zullen liggen en met actieve koeling denk ik dat je al gauw toch ook naar de reeds bekendere getallen zult gaan. Kan misschien nog een Watt-je schelen maar dan is de rek er denk ik toch wel uit.
De waardes die hardkernel rapporteert, zijn DC waardes. De hier genoemde waardes van 8W zijn allemaal AC waardes.
Wel is het zo dat ik hardkernel eerder vertrouw op hun meetwaarden dan menig ander MB maker. Dit heb ik uit ervaring met mijn H3+.
En ja, mijn H3+ kwam in de buurt van 3W idle DC, en 4W AC met allemaal optimalisaties. Helaas was mijn use case als NAS niet beter dan 7W met een extra m2 naar sata bordje (asm1166), maar nog steeds super goed verbruik.
De H4+ en Ultra verwacht ik idd ook hoger uit te vallen dan de H3+. Gok een 3-5W meer dan de baseline H3+ voor normale doeleinden.
Wel is het zo dat ik hardkernel eerder vertrouw op hun meetwaarden dan menig ander MB maker. Dit heb ik uit ervaring met mijn H3+.
En ja, mijn H3+ kwam in de buurt van 3W idle DC, en 4W AC met allemaal optimalisaties. Helaas was mijn use case als NAS niet beter dan 7W met een extra m2 naar sata bordje (asm1166), maar nog steeds super goed verbruik.
De H4+ en Ultra verwacht ik idd ook hoger uit te vallen dan de H3+. Gok een 3-5W meer dan de baseline H3+ voor normale doeleinden.
[ Voor 68% gewijzigd door HotSpot79 op 26-06-2024 17:15 ]
Ik zie steeds het laagste idle verbruik als doel voorbij komen. Ik begrijp dat het sport is om zo laag mogelijk te komen.
Maar zijn er ook metingen wat de diverse setups (eventueel op basis van de toepassing) per week of nog beter per maand verbuiken? Ik denk dat ook interessante inzichten kan opleveren...
Maar zijn er ook metingen wat de diverse setups (eventueel op basis van de toepassing) per week of nog beter per maand verbuiken? Ik denk dat ook interessante inzichten kan opleveren...
Wie du mir, so ich dir.
Mijn Chinese PCtje met Intel N5105 gebruikt 0,22kWh per dag (nu gecheckt in Home Assistant over een paar dagen*). Of beter gezegd, de plug steekt een UPS op in, en daarop steekt zowel het mini PCtje als mijn (nu) NAS (voorheen "zuinige" thuisserver) op in. Dus de UPS geeft sowieso wat overhead (ik meen 1 a 2 Watt) en de NAS zal ook wat stroom verbruiken ook al staat deze uit (ook gezien Intel AMT er op zit en aan staat, waardoor ik deze alsnog via een webpagina kan inschakelen en wat dingetjes kan inzien).eheijnen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:34:
Ik zie steeds het laagste idle verbruik als doel voorbij komen. Ik begrijp dat het sport is om zo laag mogelijk te komen.
De mini PC draait vervolgens onder Home Assistant en gerelateerde op (Mosquito, Zigbee2mqtt, PostgreSQL als database, DSMR Reader, Zwave JS UI, ESPHome, InfluxDB), Syncthing (3x voor 3 users), Paperless-ngx en vast nog wat kleine dingetjes. En daarnaast steekt er een Sonoff ZBDongle-P en ZWave.me stick op in.
* Verbruik per week / maand kan ik uiteraard ook bekijken, maar met een NAS die zo nu en dan on-demand aan staat is dat natuurlijk vertekend. Die bak trekt iets van 40W en dus bijna 10x zoveel dan het mini PCtje.
Tablet Device, Virtuele Muis, spice gpu etc.bjp schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:05:
[...]
Deze snap ik niet. Ik heb een restore gedaan van een HA installatie dat ik vroeger op een Pi4 had.
Welke overbodige devices zijn er? waar vindt je deze?
En ja ik draai HAOS in een VM, op een proxmox server.
Vooral tablet device is een gedrocht.
Even niets...
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Het idle verbruik is natuurlijk de basis. De belasting en efficiëntie is dan de volgende.eheijnen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:34:
Het verschil tussen die 2 is dan het belangrijkste om een idee te krijgen wat de belasting voor het verbruik betekent. Het maakt nogal wat uit of de server van @RobertMe idle 1W gebruikt en gemiddeld blijkbaar 9,2W, of dat het idle verbruik al 8W is
En de meter moet natuurlijk wel enigszins nauwkeurig zijn, want anders heb je er ook weinig aan.
(Met verschillende meters) zat ik IIRC op ~3W kaal en 4W, 5W nu (dus met software + 2 sticks). De rest is dan overhead van de UPS + uitgeschakelde "NAS".Mars Warrior schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:08:
[...]
Het idle verbruik is natuurlijk de basis. De belasting en efficiëntie is dan de volgende.
Het verschil tussen die 2 is dan het belangrijkste om een idee te krijgen wat de belasting voor het verbruik betekent. Het maakt nogal wat uit of de server van @RobertMe idle 1W gebruikt en gemiddeld blijkbaar 9,2W, of dat het idle verbruik al 8W is
En of het nu uiteindelijk echt veel uit maakt van kaal idle vs in gebruik? Als een systeem 0,01W kaal gebruikt maar 100W in gebruik met een aantal services en verder niks geks dan zullen de meeste toch kiezen voor een ander systeem dat bv 10W in gebruik verbruikt en 5W kaal idle. Immers is dat real life een stuk zuiniger (10 vs 100), ondanks dat het in een testopstelling met idle en kaal niet het zuinigste hoeft te zijn (5 vs 0,01).
Wat dat betreft begrijp ik de vraag van @eheijnen dus ook wel. Je hebt "zuinig" in extreme tuning en eventuele hardware mods incl. "best case". En je hebt zuinig in wat het ding daadwerkelijk verbruikt als je er op een semi normale manier gebruik van maakt. En ik heb liever iets dat zuinig is in gebruik dan iets dat zuinig is in een testopstelling. Ik kan ook de ZWave & Zigbee stick uittrekken, daar wordt de boel gegarandeerd zuiniger van, maarja, ik heb die sticks toch echt nodig.
Duidelijk.Mars Warrior schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:08:
[...]
Het idle verbruik is natuurlijk de basis. De belasting en efficiëntie is dan de volgende.
Het verschil tussen die 2 is dan het belangrijkste om een idee te krijgen wat de belasting voor het verbruik betekent. Het maakt nogal wat uit of de server van @RobertMe idle 1W gebruikt en gemiddeld blijkbaar 9,2W, of dat het idle verbruik al 8W is![]()
En de meter moet natuurlijk wel enigszins nauwkeurig zijn, want anders heb je er ook weinig aan.
Maar er wordt ook vaak gesteld dat AMD Ryzen systemen Idle meer verbruiken maar bij belasting zuiniger zijn.
Veel van de setups die ik langs zie komen doen regelmatig allerlei werk en daar zijn die dingen voor. Optimalisatie is zeker een noodzaak om taken "zoveel mogelijk de ruimte te geven".
Lijkt me interessant om meer inzicht te krijgen t.o.v. het idle gebruik alleen. Wellicht kun je dan op basis van je wat je gaat doen met een setup een nog betere keuze maken...
Wie du mir, so ich dir.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat is geen doel maar een bruikbare en interpreteerbare empirische waarde. Het is zo gekozen om het vergelijkbaar te houden. Belangrijk in wetenschap is dat experimenten herhaalbaar en falsificeerbaar moeten zijn.eheijnen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:34:
Dat is niet vergelijkbaar omdat de belasting niet hetzelfde is.Maar zijn er ook metingen wat de diverse setups (eventueel op basis van de toepassing) per week of nog beter per maand verbuiken? Ik denk dat ook interessante inzichten kan opleveren...
Er is wel wat bekend over het verbruik van processoren in werking, daarvoor kun je bijvoorbeeld de tests van Tweakers gebruiken, maar let wel: dat gaat dan vaak over maximale belasting en dat is niet representatief.
Wat je eigenlijk wil weten is hoeveel milli-Watt-uur (= energie en niet hetzelfde als milli-Watt) er verbruikt wordt voor een standaard gedefinieerde taak. Daarvoor zou je wel een test kunnen ontwerpen. Er is een doordacht testprotocol nodig:
1. de test moeten lijken op het werkelijke gebruik (geen specifieke videoberekeningen of functiecalls als je last daar niets mee te maken heeft).
2. geen specifieke functiecalls gebruiken die niet door de applicatie worden gebruikt. Processoren hebben een reeks van geoptimaliseerde functies die in hardware zijn uitgevoerd, maar verder niets met de algemene cpu circuits te maken hebben.
3. dezelfde core belasting als de applicatie. Met multicore tests is makkelijk een optimaal ogende situatie voor te stellen met synthetische tests, maar in werkelijkheid gedraagt een applicatie zich niet zo. Die is meestal single core, soms ongelijkmatig multi-threaded. Multi-core is relatief zeldzaam, komt veel voor in artificiële tests. Soms is de frequentie per core laag, maar het aantal cores hoog, bijvoorbeeld bij atom-achtigen, zoals de N-reeks. Dat beïnvloed het energieverbruik.
4. turbo en hoge frequenties uit, die verbruiken veel meer dan het opbrengt.
Enfin, je snapt wel dat dit niet echt veel licht op de zaak schijnt. Het geeft wel aan dat je je niet moet laten leiden door tests die weinig zeggen over real-world toepassingen. In het algemeen geldt: een stresstest is niet je echte verbruik. Zo simpel is het 'gewoon' niet. Integendeel, het is erg complex op een niveau dicht bij de hardware, waar bottlenecks een rol spelen.
Idle betekent overigens niet werkelijk idle, het is het basisverbruik van een actief draaiend besturingssysteem. Niet te verwarren met een systeem in standby of sleep.
De eerder genoemde N-reeks heeft wel een laag verbruik bij Odroid, dat wijst er op dat het vooral de moederbordfabrikant is die een ongunstig ontwerp heeft gemaakt en geen aandacht heeft besteed aan een zo laag mogelijk idle verbruik.
@RobertMe Processoren met 0,01W idle en 100 W in verbruik bestaan niet, dat is denk ik niet behulpzaam bij de beeldvorming.
Ik denk dat het wel interessant zou kunnen zijn om daar eens verder naar te kijken wat voor soort tests dat zouden kunnen zijn. Onder welke conditities zo'n test uitgevoerd gaat worden. Hoelang een test zal duren. Wat wordt er gemeten.mrmrmr schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:21:
[...]
Dat is geen doel maar een bruikbare en interpreteerbare empirische waarde. Het is zo gekozen om het vergelijkbaar te houden. Belangrijk in wetenschap is dat experimenten herhaalbaar en falsificeerbaar moeten zijn.
[...]
Dat is niet vergelijkbaar omdat de belasting niet hetzelfde is.
Er is wel wat bekend over het verbruik van processoren in werking, daarvoor kun je bijvoorbeeld de tests van Tweakers gebruiken, maar let wel: dat gaat dan vaak over maximale belasting en dat is niet representatief.
Wat je eigenlijk wil weten is hoeveel milli-Watt-uur (= energie en niet hetzelfde als milli-Watt) er verbruikt wordt voor een standaard gedefinieerde taak. Daarvoor zou je wel een test kunnen ontwerpen. Er is een doordacht testprotocol nodig:
1. de test moeten lijken op het werkelijke gebruik (geen specifieke videoberekeningen of functiecalls als je last daar niets mee te maken heeft).
2. geen specifieke functiecalls gebruiken die niet door de applicatie worden gebruikt. Processoren hebben een reeks van geoptimaliseerde functies die in hardware zijn uitgevoerd, maar verder niets met de algemene cpu circuits te maken hebben.
3. dezelfde core belasting als de applicatie. Met multicore tests is makkelijk een optimaal ogende situatie voor te stellen met synthetische tests, maar in werkelijkheid gedraagt een applicatie zich niet zo. Die is meestal single core, soms ongelijkmatig multi-threaded. Multi-core is relatief zeldzaam, komt veel voor in artificiële tests. Soms is de frequentie per core laag, maar het aantal cores hoog, bijvoorbeeld bij atom-achtigen, zoals de N-reeks. Dat beïnvloed het energieverbruik.
4. turbo en hoge frequenties uit, die verbruiken veel meer dan het opbrengt.
Enfin, je snapt wel dat dit niet echt veel licht op de zaak schijnt. Het geeft wel aan dat je je niet moet laten leiden door tests die weinig zeggen over real-world toepassingen. In het algemeen geldt: een stresstest is niet je echte verbruik. Zo simpel is het 'gewoon' niet. Integendeel, het is erg complex op een niveau dicht bij de hardware, waar bottlenecks een rol spelen.
Idle betekent overigens niet werkelijk idle, het is het basisverbruik van een actief draaiend besturingssysteem. Niet te verwarren met een systeem in standby of sleep.
De eerder genoemde N-reeks heeft wel een laag verbruik bij Odroid, dat wijst er op dat het vooral de moederbordfabrikant is die een ongunstig ontwerp heeft gemaakt en geen aandacht heeft besteed aan een zo laag mogelijk idle verbruik.
@RobertMe Processoren met 0,01W idle en 100 W in verbruik bestaan niet, dat is denk ik niet behulpzaam bij de beeldvorming.
Wie du mir, so ich dir.
om een antwoord te geven: ik zit op 0.24kWh per dag, ofwel exact 10W gemiddeld. Dit al meerdere dagen na elkaar; gemeten met een Zigbee smartplug (besteld op Aliepress, de 16A of 20A variant met power monitoring).
Instant verbruik van deze stekker komen redelijk overeen met de direct instant-metingen van een brennenstuhl pm231e. De smartplug rond wel op Watt af, de pm231e tot 0.1W.
Ik heb meerdere van deze smartplugs in huis, en ze lijken redelijk accuraat te zijn.
Instant verbruik van deze stekker komen redelijk overeen met de direct instant-metingen van een brennenstuhl pm231e. De smartplug rond wel op Watt af, de pm231e tot 0.1W.
Ik heb meerdere van deze smartplugs in huis, en ze lijken redelijk accuraat te zijn.
OK, weer een N100 systeem, maar dit is wel mooi compleet. 1x NVME en 4x SATA 3.5" HDD/SDD brackets.
https://minixpc.com/produ...sd?variant=44617631203562
Ziet er inderdaad best interesssant uit, alleen bij het kijken van het filmpje valt op dat de aansluitingen niet aan de achterkant maar aan de linkerkant van de kast zitten.Sir Bacon schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:56:
OK, weer een N100 systeem, maar dit is wel mooi compleet. 1x NVME en 4x SATA 3.5" HDD/SDD brackets.
Is goed te zien in dit filmpje:
Edit:
Zie op hun site trouwens ook nog een andere staan die kennelijk nog in de planningsfase zit. Wel aanzienlijk minder zuinig maar ook veel krachtiger: AOOSTAR WTR R7 PRO
To be specs:
CPU: AMD Ryzen 7 ? CPU
6 x 2.5/3.5 inch hard drive bays
6 x slots for PCIe NVMe SSDs
2 x 10 GbE Ethernet port
2 x 2.5 GbE Ethernet ports
1 x DP
1 x HDMI
Support U.2
Metal case
LED display: can reflect machine temperature, GPU percentage, etc.
In dit filmpje wordt ie aangekondigd als met een Ryzen 7 5800U maar kennelijk willen ze er een Ryzen 7000-series CPU toch liever in hebben volgens de website. Wel erg interessant
[ Voor 39% gewijzigd door Clueless op 27-06-2024 19:58 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Graag iets over verbruik melden, anders het is gewoon een ad voor nog een chineze doos 
@RobertMe Ik ben benieuwd: als je een auto kiest, kijk je dan naar de stad, de snelweg of het gemiddelde verbruik?
Ik rij niet veel op de snelweg, meer in de stad (90%). Maar zelfs als ik in de stad rij, is mijn verbruik veel lager dan de spec. Ik geef bijna nooit volgas (waarom? Er staat een stoplicht of stopbord elke 200 meter), en ik rem niet hard (je ziet toch al van ver dat het licht op rood staat?) Simpele, basale dingen ( dat is een gewoonte van de tijd dat ik leef van salaris tot salarisstrook)
Mijn vrouw doet dat niet. Haar verbruik met dezelfde auto is veel hoger.
Als je het gemiddelde verbruik van mijn vrouw meet, is de auto inefficiënt. Als je alleen mijn verbruik meetelt, is het een superzuinige auto. Dus op “gemiddeld” verbruik beoordelen is lastig.
hetzelfde geldt voor de pc.
@RobertMe Ik ben benieuwd: als je een auto kiest, kijk je dan naar de stad, de snelweg of het gemiddelde verbruik?
Ik rij niet veel op de snelweg, meer in de stad (90%). Maar zelfs als ik in de stad rij, is mijn verbruik veel lager dan de spec. Ik geef bijna nooit volgas (waarom? Er staat een stoplicht of stopbord elke 200 meter), en ik rem niet hard (je ziet toch al van ver dat het licht op rood staat?) Simpele, basale dingen ( dat is een gewoonte van de tijd dat ik leef van salaris tot salarisstrook)
Als je het gemiddelde verbruik van mijn vrouw meet, is de auto inefficiënt. Als je alleen mijn verbruik meetelt, is het een superzuinige auto. Dus op “gemiddeld” verbruik beoordelen is lastig.
Beetje flauwe opmerking, dr zijn genoeg mensen in dit topic die opzoek zijn naar een zuinig systeempje die ze als NAS of "NAS+" willen laten fungeren. En daar pas een dergelijke barebone prima bij. Zeker als die gebaseerd is op een N100 waarvan we eigenlijk al hebben vast gesteld dat die erg zuinig met energie om gaat.andru123 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 06:28:
Graag iets over verbruik melden, anders het is gewoon een ad voor nog een chineze doos
Tuurlijk is er wat voor te zeggen dat ik em link, maar zoals met veel dingen in deze is de aansluitingen aan de zijkan een quirk waar je iets van kunt vinden. Als je echt het verbruik had willen weten dan had je even kunnen doorklikken en dan had je gezien dat geadverteerd wordt met 12W voor de case; de andere case/barebone bestaat nog niet maar is daarintegen wel extreem uitbreidbaarder en ook dat is iets dat we in dit topic af en toe zien: mensen voor wie zuinigheid belangrijk is maar niet de "be all en end all" en dus soms iets meer willen.
Als we echt gaan piepen dat niet in iedere post een opmerking over verbruik staat dan kunnen we jouw post over auto-contextueel gedrag ook wel achterwege laten omdat dat dan ook niets toevoegd en dan kunnen we bovendien 3/4 van de posts met hardware er in wel verwijzen naar het componenten aankoopadvies forum.
@Clueless
Om daar aan toe te voegen: dat je zo'n ding toch nog eens eerst moet proberen gezien de geadverteerde waarden niet altijd even realistisch zijn. (heb je met auto's ook
Om daar aan toe te voegen: dat je zo'n ding toch nog eens eerst moet proberen gezien de geadverteerde waarden niet altijd even realistisch zijn. (heb je met auto's ook
Wie du mir, so ich dir.
T.net heeft een extra idle-power meting gedaan van de nieuwste NUC:
https://tweakers.net/revi...-en-geluidsproductie.html
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik vind 5,9W gemiddeld idle niet zo interessant. Het is een laptop platform, die zou minder moeten verbruiken, zoals zuinige laptops dat doen. Asus kan het wel, een zuinige laptop maken.bjp schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:08:
T.net heeft een extra idle-power meting gedaan van de nieuwste NUC:
N100
Ik vond op de site van notebookcheck ook nog wat N100 idle cijfers:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KYwR65DK7ngHuGLiJANdkbZs.png?f=user_large)
bron
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Ligt misschien ook op de manier van meten. NUC 13 is ook bij tweakers.net 14W idle verbruikt, terwijl onze posters melden 2-3W. (i7 vs i3, maar wij weten dat bij idle het maakt niet uit)mrmrmr schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:50:
Ik vind 5,9W gemiddeld idle niet zo interessant.
2.33W is echt keurig!mrmrmr schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:50:
[...]
Ik vind 5,9W gemiddeld idle niet zo interessant. Het is een laptop platform, die zou minder moeten verbruiken, zoals zuinige laptops dat doen. Asus kan het wel, een zuinige laptop maken.
N100
Ik vond op de site van notebookcheck ook nog wat N100 idle cijfers:
[Afbeelding]
bron
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat is waar, er is misschien ook geen sprake van optimalisatie voor zuinigheid in de test. Als ik het me goed herinner worden de BIOS en Windows settings niet aangepast voor zuinige instellingen.andru123 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 06:29:
[...]
Ligt misschien ook op de manier van meten. NUC 13 is ook bij tweakers.net 14W idle verbruikt, terwijl onze posters melden 2-3W. (i7 vs i3, maar wij weten dat bij idle het maakt niet uit)
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Als getest wordt met alle default BIOS instellingen, dan is de tabel/grafiek met idle verbruik dus ook een nutteloze grafiek voor onderlinge vergelijkingenmrmrmr schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Dat is waar, er is misschien ook geen sprake van optimalisatie voor zuinigheid in de test. Als ik het me goed herinner worden de BIOS en Windows settings niet aangepast voor zuinige instellingen.
Het gemeten DC verbruik van de CPU stekker is ook vaak hoger dan het verbruik uit het stopcontact dat wij hier voor een heel systeem meten.
Helaas zullen we dus altijd zelf moeten gaan meten om het werkelijke verbruik vast te stellen.
Kontron heeft bios R2.13 uitgebracht. Zal hem van de week updaten.
Ik ga dan ook uitzoeken vanaf welke exacte linux versie mijn pc niet meer in C-state 10 komt maar max C-8. Daarna kan ik wat gerichter gaan zoeken naar de verschillen in drivers etc.
Ik ga dan ook uitzoeken vanaf welke exacte linux versie mijn pc niet meer in C-state 10 komt maar max C-8. Daarna kan ik wat gerichter gaan zoeken naar de verschillen in drivers etc.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Mooi!Mich schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:06:
Kontron heeft bios R2.13 uitgebracht. Zal hem van de week updaten.
Kun je dan ook het verbruik uit het stopcontact meenemen in de vergelijking?
Ben wel benieuwd hoeveel het verschil dan uiteindelijk is.
De Seagate 5tb is nu maar €67 bij Bol
uitvoering: Seagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart
Dank!jipje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:15:
2 besteld! De basis van mijn server wordt nu gelegd! :-)
En weer op... Dat was snel. Foutje of gewoon echt op?jipje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:15:
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
offtopic:
Dezelfde prijs als 2TB, misschien een fout. Maar ik vind dat er geleverd moet worden als bol.com het zelf aanprijst als aanbieding met grote korting. Dan moet je er van uit kunnen gaan dat het klopt. Je bestelt misschien wel iets anders op basis van deze aanbieding.
Dezelfde prijs als 2TB, misschien een fout. Maar ik vind dat er geleverd moet worden als bol.com het zelf aanprijst als aanbieding met grote korting. Dan moet je er van uit kunnen gaan dat het klopt. Je bestelt misschien wel iets anders op basis van deze aanbieding.
Denk 30 a 60 min na mijn bestelling was de prijs terug gegaan.latka schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 00:14:
[...]
En weer op... Dat was snel. Foutje of gewoon echt op?
Offtopic en voor jullie helaas niet relevant, maar bestelling lijkt wel gewoon door te zijn.Bezorgtijd: vandaag tussen 15:30 en 18:00
Pakket is ontvangen door PostNL
ik heb er ook nog 2 kunnen bestellen en zijn ook door postnl ontvangen, dus ben benieuwd
Ik zie dat de Odroid H4 nu ook ECC support heeft, zie hier.
Dat betreft "in-band" ECC, wat niet zoals gewoonlijk geimplementeerd wordt met extra chips, maar met n truukje dat voor ECC, wat capaciteit en snelheid afsnoept van de reguliere chips.
iig is het wel degelijk gewoon echte end-to-end ECC (dus ook meer dan slechts DDR5 on-chip ECC).
Overigens is dit niet een feature speciaal van/voor Odroid, maar is het afkomstig van Intel.
Ik had t dan ook al op meer machines gezien en al eerder hier genoemd dacht ik.
Maar aangezien hier wel veel belangstelling lijkt te zijn voor de Odroid H4 noem ik die nu maar apart.
Dat betreft "in-band" ECC, wat niet zoals gewoonlijk geimplementeerd wordt met extra chips, maar met n truukje dat voor ECC, wat capaciteit en snelheid afsnoept van de reguliere chips.
iig is het wel degelijk gewoon echte end-to-end ECC (dus ook meer dan slechts DDR5 on-chip ECC).
Overigens is dit niet een feature speciaal van/voor Odroid, maar is het afkomstig van Intel.
Ik had t dan ook al op meer machines gezien en al eerder hier genoemd dacht ik.
Maar aangezien hier wel veel belangstelling lijkt te zijn voor de Odroid H4 noem ik die nu maar apart.
Ik wil de Odroid H4+ gaan bestellen met de volgende componenten. Mag ik jullie vragen om even mee te kijken of dit een goede combinatie is? Ik wil er Proxmox op installeren met intitieel pfsense en Ubuntu/Debian server met een aantal docker containers. Vandaar de plus-variant, en bewust de case waar eventueel in de toekomst ruimte is voor extra LAN-poorten om als switch te gebruiken. Ik heb nog nooit zelf een pc samengesteld, vandaar dat een extra check wel fijn is.
/f/image/phm5dMfnLqXkHNjDsmxQo6ZA.png?f=fotoalbum_large)
Tav die voedingsadapter, die is van Odroid zelf. Of toch voor deze (werd eerder hier gelinkt als beste/zuinigste voeding) gaan en er een DC-plug aan solderen?
/f/image/phm5dMfnLqXkHNjDsmxQo6ZA.png?f=fotoalbum_large)
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40 | € 84,90 | € 84,90 |
1 | SSD's | Samsung 980 1TB | € 80,63 | € 80,63 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 165,53 |
Tav die voedingsadapter, die is van Odroid zelf. Of toch voor deze (werd eerder hier gelinkt als beste/zuinigste voeding) gaan en er een DC-plug aan solderen?
[ Voor 13% gewijzigd door manusjevanalles op 04-07-2024 12:51 ]
Let op het voltage, jij selecteert een 12v 10A voeding bij mouser en 15v 4A bij SOSmanusjevanalles schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:48:
Ik wil de Odroid H4+ gaan bestellen met de volgende componenten. Mag ik jullie vragen om even mee te kijken of dit een goede combinatie is? Ik wil er Proxmox op installeren met intitieel pfsense en Ubuntu/Debian server met een aantal docker containers. Vandaar de plus-variant, en bewust de case waar eventueel in de toekomst ruimte is voor extra LAN-poorten om als switch te gebruiken. Ik heb nog nooit zelf een pc samengesteld, vandaar dat een extra check wel fijn is.
[Afbeelding]
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Geheugen intern Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40 € 84,90 € 84,90 1 SSD's Samsung 980 1TB € 80,63 € 80,63 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 165,53
Ik weet niet of 12v werkt of dat je dan de 19v 7A moet nemena als je meer power wilt.
En kijk naar de type 3 behuizing. Heb je eventueel ruimte voor 2,5" schijven. Omdat de + versie ook 4 sata poorten heeft.
Case is wel groter er duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door RedRayMann op 04-07-2024 13:08 ]
Je hebt gelijk, het bordje heeft DC 14V ~ 20V nodig, dus die adapter van 12V zal waarschijnlijk niet werken. Ik heb voor nu geen reden om de type 3 case te nemen. Mijn NAS werkt nog goed genoeg, en staat maar 2 uur per dag aan. Ik heb op dit moment geen behoefte om met dit bordje de NAS te vervangen.RedRayMann schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:03:
[...]
Let op het voltage, jij selecteert een 12v 10A voeding bij mouser en 15v 4A bij SOS
Ik weet niet of 12v werkt of dat je dan de 19v 7A moet nemena als je meer power wilt.
En kijk naar de type 3 behuizing. Heb je eventueel ruimte voor 2,5" schijven. Omdat de + versie ook 4 sata poorten heeft.
Case is wel groter er duurder.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Die Odroid adapter is mogelijk een 'Cullpower'. Er staat een Level VI merkteken op. En ook een lege driehoek.manusjevanalles schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:48:
ULL wordt gebruikt door Leicke, bij hen betekent het: "ultra long life". Het klinkt mij als een verbastering van Underwriter Laboratories (UL, een certificerende instantie in de VS) in de oren.
Vanaf een andere site (onzeker of het dezelfde is):

Kennelijk dit bedrijf.
Ik zou die ondanks deze opmerkingen toch proberen, enigszins vertrouwend op Odroid's reputatie in zuinigheid.
Te grote adapters hebben het nadeel dat adapters duurder worden naarmate ze groter zijn en in dit geval betaal je ook nog iets voor de kwaliteit van het zuinige ontwerp, wat beter past bij een desktop computer.
Als je een suggestie hebt voor een betere adapter dan kan ik die net zo goed direct bestellen.mrmrmr schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Die Odroid adapter is mogelijk een 'Cullpower'. Er staat een Level VI merkteken op. En ook een lege driehoek.
ULL wordt gebruikt door Leicke, bij hen betekent het: "ultra long life". Het klinkt mij als een verbastering van Underwriter Laboratories (UL, een certificerende instantie in de VS) in de oren.
Vanaf een andere site (onzeker of het dezelfde is):
[Afbeelding]
Kennelijk dit bedrijf.
Ik zou die ondanks deze opmerkingen toch proberen, enigszins vertrouwend op Odroid's reputatie in zuinigheid.
Te grote adapters hebben het nadeel dat adapters duurder worden naarmate ze groter zijn en in dit geval betaal je ook nog iets voor de kwaliteit van het zuinige ontwerp, wat beter past bij een desktop computer.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Heb ik niet voor 15 tot 19W. Je kan een officiële Level VI adapter gebruiken van een laptop van een A-merk (zoals HP, Sony).manusjevanalles schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:54:
[...]
Als je een suggestie hebt voor een betere adapter dan kan ik die net zo goed direct bestellen.
Dan moet je wel zorgen voor een passende stekker. Als je al een goed passende stekker hebt van een oude adapter kun je die stekker eraf knippen en de draden (niet de stekker!) vastsolderen, netjes met krimpkousen.
Het is moeilijk vooraf vast te stellen hoe een adapter is bij zeer lage last, zo zonder dat zelf te meten. Zie tests met 12V adapters.
Ik bestel wel eerst hun eigen adapter om te evalueren.mrmrmr schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:17:
[...]
Heb ik niet voor 15 tot 19W. Je kan een officiële Level VI adapter gebruiken van een laptop van een A-merk (zoals HP, Sony).
Dan moet je wel zorgen voor een passende stekker. Als je al een goed passende stekker hebt van een oude adapter kun je die stekker eraf knippen en de draden (niet de stekker!) vastsolderen, netjes met krimpkousen.
Het is moeilijk vooraf vast te stellen hoe een adapter is bij zeer lage last, zo zonder dat zelf te meten. Zie tests met 12V adapters.