Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-07 16:24
Best wel wat onderzoek gedaan naar een server build, maar ben toch nog wat onzeker. Zouden jullie kunnen schieten op deze builds?

Gebruik is hoofdzakelijk als Plex server (4k / 1-3 gebruikers). Daarnaast wordt hij aangesloten op mijn tv en ga ik hem gebruiken voor wat lichte administratie / browsing / etc. Ga er gewoon Windows op draaien. Doel is dat hij 24/7 aan staat. Laag stroomverbruik (<30 watt?) zou mooi zijn.

Eerste build is op basis van een DeskMini B760. Lees wel het e.e.a. over luidruchtige fans/voeding en hoge temperatuur van CPU. Voordeel is wel dat deze klein en goedkoper is.

Maar voor +200 euro heb ik een self-build kast die deze problemen niet heeft?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 257,73€ 257,73
1BarebonesASRock DeskMini B760 Series Barebone€ 221,70€ 221,70
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 67,60€ 67,60
2Solid state drivesLexar NM790 (met heatsink) 2TB€ 166,70€ 333,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 880,43

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI€ 189,90€ 189,90
1BehuizingenFractal Design Terra Grafiet€ 185,38€ 185,38
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12Sx77€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 66,90€ 66,90
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
1Solid state drivesLexar NM790 (met heatsink) 2TB€ 166,70€ 166,70
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:14

bjp

voor minder geld dan 2 losse 2TB heb je een Lexar NM790 van 4TB.

heb je de plaats om een 2de M.2 SSD *met* heatsink op de achterkant te plaatsen? (er is een slot, maar gaat de case nog dicht? Wss wel.

mss overweeg je beter een i5-13500 (of i5-14500, da's feitelijk dezelfde), die heeft wat E-cores meer. Feitelijk ook veel meer cores/threads.

Je geheugen lijkt geen match: DDR5 moederbord vs DDR4.

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 13-05-2024 08:59 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aalternator Met jouw gebruik zou ik kiezen voor licht systeem dat weinig koeling nodig heeft.

Ik denk dat geluid vooral van belang zal zijn, dat kun je bereiken door de computer niet weg te stoppen in een meubel en de kast niet te krap te kiezen. Een boxed processorventilator maakt weinig geluid er is met de juiste kast en componenten niet meer koeling nodig.

Een gewone SSD is meestal geen grote warmtebron, in tegenstelling tot modellen die met hoge bandbreedte werken. Effectief heb je nauwelijks profijt van die potentiële snelheid, want de bron en doel moeten daarvoor net zo snel zijn, met andere woorden: er mogen geen obstakels zijn. Een gewone SSD voldoet daarom al ruimschoots.

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 256,28€ 256,28
1MoederbordenKontron K3843-B€ 210€ 210
1Geheugen internCrucial CT16G48C40U5€ 45,88€ 45,88
1Solid state drivesKioxia Exceria G2 M.2 2TB€ 102,99€ 102,99
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 150W€ 50,69€ 50,69
1VoedingenMini-Box PicoPSU-150-XT€ 50,22€ 50,22
1Behuizingenp.m.
Totaal€ 716,06

Het idle verbruik (zonder belasting) onder Debian is circa 2,9W. Onder Windows 11 zal het meer zijn.

De PL1 en PL2 (power limits) kun je in de BIOS beperken. Een snelle processor verbruikt bij hoge frequenties veel meer dan bij normale frequenties.

Er zit 16GB DDR5 RAM in. Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn voor deze toepassing.

Behuizingen:
uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Zwart
uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Window Wit
uitvoering: Fractal Design Define C
uitvoering: Fractal Design Focus 2 Black Solid

Ik kijk naar behuizingen die netjes staan in de woonkamer en met gaas aan de bovenzijde zodat natuurlijke ventilatie mogelijk is. Het werkt als convectorverwarming: warme lucht stijgt vanzelf en kan bovenaan ontsnappen.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 13-05-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
@bjp @mrmrmr Bedankt beiden, het lijkt er op dat de i5-13500 / 14500 inderdaad een betere keuze is t.o.v. de 12600K.

@mrmrmr Super, dankjewel voor je reactie!

Voor wat betreft SSD, bedankt. Ik zal inderdaad eens verder kijken naar wat minder snelle (en koelere) SSD's.

Het Kontron moederbord heb ik nooit eerder van gehoord. Heeft dit moederbord voordelen ten opzichte van degene die ik had geselecteerd? Zelfde voor de voeding, werkt dit beter dan de voeding die ik heb geselecteerd?

Excuses voor deze wellicht basale vragen, ik heb steeds het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aalternator Het Kontron moederbord is de zuinigste in de categorie desktop met moderne processoren. Kontron heeft de moederbordafdeling enkele jaren geleden overgenomen van Fujitsu. Ze worden in de EU ontworpen en gemaakt voor professionele toepassingen. Ze zijn verkrijgbaar bij Duitse shops en een Nederlandse shop.

De DC-DC (gelijkstroom)voeding zorgt ervoor dat het systeem zuinig blijft bij lage idle belasting terwijl het toch een flink vermogen kan leveren op momenten dat het nodig is.

Een ATX voeding is niet zo zuinig als een 12V gelijkstroomvoeding. Een gemiddelde moderne ATX voeding voegt een overhead toe van circa 4W tot 9W. De PicoPSU en adaptercombinatie heeft een veel lagere overhead, anders zou het verbruik ook niet rond 3W kunnen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
@mrmrmr Super interessant. Dankjewel, dit helpt me goed op weg! Wil alleen nog even goed kijken naar de behuizing. Deze het liefst zo klein mogelijk zodat ik deze zonder problemen naast de tv kan zetten. Dacht zelf aan de Fractal Terra, maar deze blijkt nogal wat extra geluid te maken en daarnaast stof aan te trekken. Vandaag maar eens even goed naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aalternator Ik was ook op zoek naar iets zo klein mogelijk voor de woonkamer, en kwam terecht bij een miniITX.
Als je zo min mogelijk geluid wilt, ga dan voor zo min mogelijk bewegende delen. Mijn torentje staat naast de tv en heeft 3 ventilatoren: CPU-koeler, case fan en ATX PSU-ventilator. Case en PSU-fans draaien alleen wanneer dat nodig is (nooit in het afgelopen jaar). De enige constant bewegende is de CPU-ventilator. Ik gebruik een Intel stock-koeler, die volkomen onhoorbaar is. (Mijn laptop op tafel maakt meer geluid met zijn kleine ventilator.)
Voor CPU denk ik dat je het prima kunt doen met i3-12100 (4 cores 8 threads), het is genoeg voor wat je wilt. Als je wat meer ruimte wilt om te spelen en ook met de nieuwste E-cores wilt spelen, zou ik voor de i5-12600k kiezen (6 p-cores, 4 e-cores, 16 threads). Dat is al veel te veel. Er is geen reden om voor nog meer cores te gaan, tenzij je veel services of zware apps gaat gebruiken. Qua prijs prestatie verhouding dit is wat ik heb gekozen (Laat maar laatste ophef over Intel 13 en 14 gen in de nieuws ;) )
Mijn advies: kies eerst een mooie behuizing die in je kamer past, en kijk dan of het een miniITX- of microATX-moederbord wordt.
Kontron is best, maar het is microATX.
Je kunt de casefan altijd vervangen door een 0 RPM-fan (10€).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-07 06:24
samtman schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:05:
Nu nog kijken of ik dit ook krijg uitgevoerd op HAOS i.p.v. Debian.
Op HAOS kom ik niet lager dan 5.5W |:( . Via SSH ingelogd in het host OS en daar de commando's uit het ASPM script en uit Powertop uitgevoerd. UIteraard was het wat gedoe om dit werkend te krijgen, maar ik heb (heel hacky) alle dependencies (zoals setpci) via scp overgepompt naar /tmp (de rest is read only) en vanuit daar alles gedraaid. Ook daarmee Powertop zelf werkend gekregen en alles ziet er goed uit. Alleen dus een hoger wattage dan plain Debian. Ik denk dat het toch HA Supervised wordt op Debian.

Edit: zonder de scripts draaide alles trouwens op 13W, dus de aanpassingen hebben wel degelijk effect :-) Alleen is het eindresultaat dus niet zo zuinig als ik zou willen.

[ Voor 10% gewijzigd door samtman op 13-05-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 21:09

Snappie88

Mr. Hollywood

Wat is op dit moment een goede keuze voor HDD voor data? Ik zie WD's Red serie veel voorbij komen als zijnde een zuinig alternatief:

uitvoering: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB

De 16TB lijkt op dit moment een goede bang for your buck te zijn. Ik weet dat 2.5" over het algemeen zuiniger zijn, maar heb niet echt de behoefte te chuggen (zeg ik het zo goed?).

Surfin' paradise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 02:55
Ik heb zelf een setje N300 18TB aangekocht op aanraden van een collega.
uitvoering: Toshiba N300 (bulk), 18TB

Bij mindfactory vind je ze voor 330e geleverd naar een packstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.phoz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:07:
Ik heb zelf een setje N300 18TB aangekocht op aanraden van een collega.
uitvoering: Toshiba N300 (bulk), 18TB

Bij mindfactory vind je ze voor 330e geleverd naar een packstation.
Goed om te weten: Toshiba doet niet formatteren. Dus vooral Windows snap er niks van als je deze aansluit :P Zal dan neem ik aan alleen zichtbaar zijn in disk manager waar je ze moet formatteren voordat ze in de verkenner verschijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:30
samtman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:37:
[...]

Op HAOS kom ik niet lager dan 5.5W |:( . Via SSH ingelogd in het host OS en daar de commando's uit het ASPM script en uit Powertop uitgevoerd. UIteraard was het wat gedoe om dit werkend te krijgen, maar ik heb (heel hacky) alle dependencies (zoals setpci) via scp overgepompt naar /tmp (de rest is read only) en vanuit daar alles gedraaid. Ook daarmee Powertop zelf werkend gekregen en alles ziet er goed uit. Alleen dus een hoger wattage dan plain Debian. Ik denk dat het toch HA Supervised wordt op Debian.

Edit: zonder de scripts draaide alles trouwens op 13W, dus de aanpassingen hebben wel degelijk effect :-) Alleen is het eindresultaat dus niet zo zuinig als ik zou willen.
offtopic:
Waarom niet Debian met home assistent in docker? En alle "add-ons" ook zelf in docker installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 11:52
Mich schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:07:
[...]

offtopic:
Waarom niet Debian met home assistent in docker? En alle "add-ons" ook zelf in docker installeren?
En daarna kan ie zijn vm met domain controller ook wel de deur uit doen. :D

Oh, wacht, dat was iemand anders.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 13-05-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-07 23:13

Church of Noise

Drive it like you stole it

Mich schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:07:
[...]

offtopic:
Exact een van de hoofdredenen waarom ik Supervised draai...
In mijn geval: Supervised omdat die o.a. HACS heeft. Kan zonder, maar is wel mooi geintegreerd.
(zou een mooie manier zijn wel, Docker is toch al nodig. En het zou de HA mensen van Supervised 'af helpen'...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samtman
Ja inderdaad voor het gemak; dan zijn addons managed en anders moet je alles zelf met docker doen. Maar in alle eerlijkheid, hoeveel ik nu al heb moeten doen om een laag wattage te halen met HAOS... het was makkelijker om een paar docker images aan portainer toe te voegen haha _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:07
Of gewoon HAOS in een VM op Proxmox eens testen?
Misschien haal je lager vermogen/verbruik op die manier.

Ik heb OPNsense (BSD gebaseerd) baremetal getest en in een VM op Proxmox.
Dat scheelde een 2-tal W (op +/- 10W) in het voordeel van de Proxmox oplossing (met tuning door powertop etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door GoBieN-Be op 14-05-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoBieN-Be schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:16:
Of gewoon HAOS in een VM op Proxmox eens testen?
Misschien haal je lager vermogen/verbruik op die manier.

Ik heb OPNsense (BSD gebaseerd) baremetal getest en in een VM op Proxmox.
Dat scheelde een 2-tal W (op +/- 10W) in het voordeel van de Proxmox oplossing (met tuning door powertop etc.)
wacht, opnsense baremetal onzuiniger dan proxmox + opnsense vm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:10:
[...]
wacht, opnsense baremetal onzuiniger dan proxmox + opnsense vm.
Opensense is FreeBSD gebaseerd en dat is geen zuinig besturingssysteem. Draait het als VM onder Linux, dan heeft Linux de zuinigheidscontrols in handen. Daarom zou ik niet verbaasd zijn als ondanks de VM overhead het verbruik van een OpenSense VM onder een zuinige Linux het geheel toch nog zuiniger blijkt.

Uiteraard zou het een stuk beter zijn als je firewall native draait onder een zuinig OS. Voor zover ik weet is er geen pf implementatie aanwezig in Linux. FWIW, pf heb ik vanaf het begin in OpenBSD 3.0 superieur gevonden aan het nodeloos gebruiksonvriendelijke iptables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 00:17:
FWIW, pf heb ik vanaf het begin in OpenBSD 3.0 superieur gevonden aan het nodeloos gebruiksonvriendelijke iptables.
offtopic:
Gelukkig bestaat iptables al best lang niet meer. De tool wellicht wel, maar die spreekt onder water een nieuw framework in de kernel aan. En dat framework heeft ook nieuwe tooling nft/nftables.
Overigens heb ik geen ervaring met BSD /pf, dus vergelijken kan ik niet. Maar bij Linux hoef je zeker niet die draak van een iptables te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• samtman
Inmiddels weer terug op vanilla Debian en een eleganter alternatief gevonden voor het ASPM script. Om de Realtek ethernet in ASPM modus te krijgen kun je ook dit commando uitvoeren als root:
code:
1
echo '1' > /sys/class/net/enp1s0/device/link/l1_aspm;

Daarna is ASPM enabled voor de Ethernet adapter en de PCI bridge:
code:
1
2
3
4
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 100 Series/C230 Series Chipset Family PCI Express Root Port #7 (rev f1) (prog-if 00 [Normal decode])
        LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 0c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-07 16:48
Totaal€ 716,06

(Gestolen lijstje van @mrmrmr's post hierboven)

Ik ben op zoek naar een nieuwe server voor unraid (nas + plex/*arr + wat vm's) en kwam hier zelf ook op uit (ander merk ram en sdd maar goed).

In eerste aanleg heb ik twee 18TB plm. HDD's eraan hangen maar later wil ik er nog twee bij gooien, is die 150W dan genoeg (ook kwa efficiency curve en wanneer de parity disks worden "gesynced").
Of zou ik dan beter af zijn met een platinum lage wattage voeding?

Ook lees ik in dit topic dat de bovenste m.2 je maximaal tot C8 kan brengen. Nu heb ik zelf geen idee wat het wattage verschil is tussen C10 -> C8 op een systeem zoals dit, iemand enig idee?
Ik zou namelijk later ook nog een tweede m.2 SSD bij willen doen voor raid1 cache.

[ Voor 4% gewijzigd door lodu op 15-05-2024 17:06 . Reden: quote weggehaald, was een algemen vraag niet aan mrmrmr ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
lodu schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:04:
Totaal€ 716,06

(Gestolen lijstje van @mrmrmr's post hierboven)

Ik ben op zoek naar een nieuwe server voor unraid (nas + plex/*arr + wat vm's) en kwam hier zelf ook op uit (ander merk ram en sdd maar goed).

In eerste aanleg heb ik twee 18TB plm. HDD's eraan hangen maar later wil ik er nog twee bij gooien, is die 150W dan genoeg (ook kwa efficiency curve en wanneer de parity disks worden "gesynced").

Ook lees ik in dit topic dat de bovenste m.2 je maximaal tot C8 kan brengen. Nu heb ik zelf geen idee wat het wattage verschil is tussen C10 -> C8 op een systeem zoals dit, iemand enig idee?
Ik zou namelijk later ook nog een tweede m.2 SSD bij willen doen voor raid1 cache.
Volgens mij zo een 1.5W in een kaal systeem. Misschien met alles wat je al draait ga je het amper merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
lodu schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:04:

De voeding is vooral gericht op laag idle verbruik. Er is ruwweg voordeel als het vebruik onder 40W komt. Hoe lager het idle verbruik, hoe beter de voeding het doet. Is het idle verbruik lager dan 20W, dan is het sowieso aan te raden een zuinige DC-DC voeding te selecteren en onder 10W is het nagenoeg onmisbaar.

80plus gaat uit van 20% belasting, wat heden ten dage volstrekt onrealistisch is. Alleen bij titanium wordt rekening gehouden met 10% belasting. Voedingen die daar aan voldoen zijn doorgaans groot (1000W is niet abnormaal), daarom zegt het nog niets over het verbruik bij lage belasting. Wat nodig is zijn metingen bij de idle belasting die je server gaat draaien. Die zijn er wel bij tweak.pc en Intel schrijft in recente ATX specificaties een meting bij 10W of 2% (>10W) voor.

Een Toshiba MG09 18TB verbruikt idle (draaiend) 4,18W en bij opstarten een piekverbruik van 28W. Als je dus 4 disks tegelijk zou willen starten én ze bereiken allemaal tegelijk het maximum verbruik, dan komt dat op 4 * 28 = 112W (vooral op 12V). Dan blijft er 38W over voor de rest van het systeem, dat is krap, maar het kan wel voldoen, vooral omdat disks doorgaans niet allemaal tegelijk die piek bereiken. De maximale continue belasting is 8A op 12V en 6A op 5V. De piekbelasting is 10A en 8A, respectievelijk. 5V wordt vooral gebruikt door de electronica, 12V wordt vooral gebruik voor de motor die de disks laat draaien en door de processor.

Bij belasting hoger dan 120W is het aan te raden een betere stekker te kiezen dan 5.5/2.5mm barrel. Dat kan met Molex Mini Fit Jr rechtstreeks aan de PicoPSU.

RAID houdt meerdere disks bezig. Ik raad vrijwel altijd RAID af voor thuisgebruik. Je bent beter af met een externe backup disk die je tijdelijk via USB aansluit. Mechanische disks hebben een nogal hoog idle verbruik. Een systeem met alleen een SSD verbruikt 2,9W in idle, maar een systeem met 1 relatief zuinige disk 6W, 2 disks meer dan 10W en met 4 disks is het 20,5W als het meezit. Het terugdringen van het aantal draaiende disks is dus van groot belang.

C8 en C10 maakt meestal weinig verschil op zichzelf bij Kontron. Het is wel zo dat als je C10 bereikt, het duidelijk is dat de onderdelen optimaal werken. Als ASPM niet beschikbaar is (helemaal geen ASPM zichtbaar in lspci overzicht) dan is het verbruik nog even laag als met ASPM. Ik heb niet getest met 2x M.2.

Kontron heeft een uitzonderlijk power management, anders dan overige borden in de desktopklasse. Hoe dat precies werkt is onbekend, maar de metingen van gebruikers spreken voor zich. Uiteraard is het niet alleen een kwestie van hardware, het besturingssysteem en de inrichting spelen ook een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleMaik
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-07 18:47
Zo, lekker aan het rommelen met mijn eerste server :)
Ik draai nu Unraid op basis van een build met o.a. de Kontron 3843-B met een i3 12100 erin, op termijn maar even kijken hoe zuinig de boel te krijgen is.

Ik heb voor mijn eerste nieuwe Toshiba 18TB HDD een preclear gedraaid op aanraden van wat guides voordat deze in de array gaat.
Na 3 dagen geduldig te zijn geweest is het klaar, maar er is nu 1 reallocated sector gevonden.

Wat zouden jullie doen? Is dit reden genoeg voor een RMA?
Of moet ik hier niet al te zwaar aan tillen op zo'n grote schijf?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
####################################################################################################
#                            Unraid Server Preclear of disk 14J0A031FQDH                           #
#                            Cycle 1 of 1, partition start on sector 64.                           #
#                                                                                                  #
#   Step 1 of 5 - Pre-read verification:                  [22:09:25 @ 225 MB/s] SUCCESS            #
#   Step 2 of 5 - Zeroing the disk:                       [22:11:03 @ 225 MB/s] SUCCESS            #
#   Step 3 of 5 - Writing Unraid's Preclear signature:                          SUCCESS            #
#   Step 4 of 5 - Verifying Unraid's Preclear signature:                        SUCCESS            #
#   Step 5 of 5 - Post-Read verification:                 [22:09:35 @ 225 MB/s] SUCCESS            #
#                                                                                                  #
####################################################################################################
#       Cycle elapsed time: 66:30:07 | Total elapsed time: 66:30:08                                #

#   S.M.A.R.T. Status (device type: default)                                                       #
#   ATTRIBUTE                   INITIAL CYCLE 1 STATUS                                             #
#   Reallocated_Sector_Ct       0       1       Up 1                                               #
#   Power_On_Hours              0       67      Up 67                                              #
#   Temperature_Celsius         24      30      Up 6                                               #
#   Reallocated_Event_Count     0       1       Up 1                                               #
#   Current_Pending_Sector      0       0       -                                                  #
#   Offline_Uncorrectable       0       0       -                                                  #
#   UDMA_CRC_Error_Count        0       0       -                                                  #
--> ATTENTION: Please take a look into the SMART report above for drive health issues.

--> RESULT: Preclear Finished Successfully!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-07 20:53
LittleMaik schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:35:
Zo, lekker aan het rommelen met mijn eerste server :)
Ik draai nu Unraid op basis van een build met o.a. de Kontron 3843-B met een i3 12100 erin, op termijn maar even kijken hoe zuinig de boel te krijgen is.

Ik heb voor mijn eerste nieuwe Toshiba 18TB HDD een preclear gedraaid op aanraden van wat guides voordat deze in de array gaat.
Na 3 dagen geduldig te zijn geweest is het klaar, maar er is nu 1 reallocated sector gevonden.

Wat zouden jullie doen? Is dit reden genoeg voor een RMA?
Of moet ik hier niet al te zwaar aan tillen op zo'n grote schijf?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#                            Unraid Server Preclear of disk 14J0A031FQDH                           #
#                            Cycle 1 of 1, partition start on sector 64.                           #
#   Step 1 of 5 - Pre-read verification:                  [22:09:25 @ 225 MB/s] SUCCESS            #
#   Step 2 of 5 - Zeroing the disk:                       [22:11:03 @ 225 MB/s] SUCCESS            #
#   Step 3 of 5 - Writing Unraid's Preclear signature:                          SUCCESS            #
#   Step 4 of 5 - Verifying Unraid's Preclear signature:                        SUCCESS            #
#   Step 5 of 5 - Post-Read verification:                 [22:09:35 @ 225 MB/s] SUCCESS            #
#       Cycle elapsed time: 66:30:07 | Total elapsed time: 66:30:08                                #

#   S.M.A.R.T. Status (device type: default)                                                       #
#   ATTRIBUTE                   INITIAL CYCLE 1 STATUS                                             #
#   Reallocated_Sector_Ct       0       1       Up 1                                               #
#   Power_On_Hours              0       67      Up 67                                              #
#   Temperature_Celsius         24      30      Up 6                                               #
#   Reallocated_Event_Count     0       1       Up 1                                               #
#   Current_Pending_Sector      0       0       -                                                  #
#   Offline_Uncorrectable       0       0       -                                                  #
#   UDMA_CRC_Error_Count        0       0       -                                                  #
--> ATTENTION: Please take a look into the SMART report above for drive health issues.

--> RESULT: Preclear Finished Successfully!.
Beetje offtopic maarr:
Komt wel vaker voor volgens mij. Even monitoren of dat aantal oploopt of stabiel op '1' blijft. Soms is in de technische documentatie of bij de leverancier op te vragen hoeveel bad blocks een nieuwe disk maximaal mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-07 16:48
mrmrmr schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:41:
[...]

De voeding is vooral gericht op laag idle verbruik. Er is ruwweg voordeel als het vebruik onder 40W komt. Hoe lager het idle verbruik, hoe beter de voeding het doet. Is het idle verbruik lager dan 20W, dan is het sowieso aan te raden een zuinige DC-DC voeding te selecteren en onder 10W is het nagenoeg onmisbaar.

[...] wat nodig is zijn metingen bij de idle belasting die je server gaat draaien. Die zijn er wel bij tweak.pc en Intel schrijft in recente ATX specificaties een meting bij 10W of 2% (>10W) voor.
Net inderdaad even gekeken naar een platinum 560 watt psu van fractal design en die zijn alsnog enorm inefficient bij lage power draw.. Dat is dus absoluut geen optie.

Mocht ik dus echt richting die 150 watt gaan kan ik wellicht gewoon beter een tweede (150W) PSU op de CPU connector aansluiten.
[...]
Dan blijft er 38W over voor de rest van het systeem, dat is krap, maar het kan wel voldoen, vooral omdat disks doorgaans niet allemaal tegelijk die piek bereiken.
Ja en bij unraid bepaal je zelf (tot op zekere hoogte uiteraard) wanneer ze alle 4 opspinnen (wanneer mover triggered), dus sowieso een minder probleem.
[...]
RAID houdt meerdere disks bezig. Ik raad vrijwel altijd RAID af voor thuisgebruik. [...] Het terugdringen van het aantal draaiende disks is dus van groot belang.
Ik wil geen HDD's als RAID1 maar SSD's, voor de appdata (en cache uiteraard).

Bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg! Die molex adapter is ook een goede tip. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
@mrmrmr Weet jij of er ook mini ITX (Kontron) moederborden zijn met laag stroomverbruik, vergelijkbaar met de Kontron K3843-B?

Zoektocht online over stroomverbruik van moederborden blijkt een zwart gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

hier is een gehele categorie van m-ITX borden: https://www.kontron.com/e...ctors/motherboards/c90377

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
Had die pagina inderdaad gezien, maar nergens te vinden wat het stroomverbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

behalve een paar uitzonderingen, vindt je dat zo goed als nooit - of op forums zoals hier, hardwareluxx.de en mss reddit of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aalternator schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:23:
@mrmrmr Weet jij of er ook mini ITX (Kontron) moederborden zijn met laag stroomverbruik, vergelijkbaar met de Kontron K3843-B?
Die zijn er wel, maar er zijn wel dingen om op te letten
• er is vaak een Realtek netwerkchip aanwezig. Realtek is problematisch in ASPM low power modes en de wel aanwezige ASPM ondersteuning is beperkter dan bij Intel I210-AT, I211 of I219-LM. Intel 1 Gbps geeft meer zekerheid en is zuinig. Intel 2.5 Gbps 225 en 226 zijn niet zo zuinig en hebben ASPM problemen.
• soms korte M.2 42mm modules, betrouwbare merken met zuinige modellen zoals Toshiba/Samsung/SK Hynix zijn moeilijk verkrijgbaar voor consumenten in NL.
• online shops hebben mogelijk geen voorraad als het niet zo populair is.
• kijk best naar lifecycle modellen voor mogelijk zuinige werking, 'industrial' verbruikt mogelijk meer.
• idle metingen online zoeken, vaak zijn die er nog niet (→ pionieren).

K3831-H Thin mITX - F5120-V219 (te koop in shops)
K3833-Q mITX - F5120-V196
K3931-N mITX (N-processoren, N1, N2, N4, N6) - F5120-V211, F5120-V212, F5120-V214, F5120-V216
K3832-Q mITX - F5120-V195

Ik zoek meestal met de naam van het moederbord en het woord idle. Vaak helpt het om te zoeken naar de F productcode om shops te vinden.

K3831-H specifiek heeft een I219-LM en een Realtek RLT8111H netwerkchip, 19-24V voedingsingang (alleen adapter nodig), 1x M.2 2242, 2x SATA-600, 8 Bit GPIO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:23

PuijkeN

euhm ?

Na enkele maanden nog eens kort wat tijd gevonden voor ASPM te bekijken op een CWKK N100-5L, veel gepruts en uiteindelijk via een topic op ServeTheHome toch wat nuttige info gevonden.

Ik ben ondertussen ook overgestapt van de originele adapter naar de FSP040-RHAN3 - onverwacht maar hier was eigenlijk geen noemenswaardig verschil zichtbaar - blijkt dat de originele adapter op zich dus wel al zuinig was.

Naast nog enkele extra settings die op STH aangeraden werden, uiteindelijk ook de ASPM settings aangepast.

Situatie voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
root@pve1:~# lspci -vv | awk '/ASPM/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM )'
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b8 (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #1, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
                LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b9 (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #2, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation Device 54ba (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #3, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation Device 54bb (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #4, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
00:1c.6 PCI bridge: Intel Corporation Device 54be (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #7, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
01:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
                LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <4us
02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
04:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
05:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)

Situatie na:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
root@pve1:~# lspci -vv | awk '/ASPM/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM )'
                LnkCap: Port #1, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCap: Port #2, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCap: Port #3, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCap: Port #4, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCap: Port #7, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
01:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
04:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
05:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)

Ziet er dus eindelijk goed uit! Ik heb geen nieuwe baseline testen kunnen doen want er was weer nood aan internet en tv dus ik moet afgaan op mijn totaalverbruik van de "router hoek", het is wat snel maar er lijkt toch opnieuw een kleine verbetering te zijn _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ +-2 Watt minder sinds 14u30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrEyjyXXeuOPUZpRcedK4WFZD50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iUSzfK3iTPXVxWLgWKqQbunM.png?f=fotoalbum_large

Mijn dagverbruik van de routerhoek is erg stabiel, dus zondag na 24u gedraaid te hebben maar eens het dag verbruik vergelijken.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PuijkeN u vervangt de adapter niet alleen voor efficiëntie, maar ook voor veiligheid. Er verschijnen steeds meer no name adapters die redelijk efficiënt zijn. Maar de veiligheid ontbreekt, hier is een voorbeeld van een demontage van een man die aadapters beoordeelt video. (leuke channel als je ook zoek voor een zuinigste USB-C adapter of kabel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

andru123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:42:
@PuijkeN u vervangt de adapter niet alleen voor efficiëntie, maar ook voor veiligheid. Er verschijnen steeds meer no name adapters die redelijk efficiënt zijn. Maar de veiligheid ontbreekt, hier is een voorbeeld van een demontage van een man die aadapters beoordeelt video. (leuke channel als je ook zoek voor een zuinigste USB-C adapter of kabel.)
Het ging mij ook vooral om de veiligheid ... pc staat 24/7 aan en is wat weggestopt onder een kastje .. dan vertrouw ik zo'n Chinese adapter niet onmiddelijk.

Ik had gewoon verwacht dat de FSP (40 Watt vs 60 Watt) toch ietsje zuiniger zou zijn :)

Interessante video wel .. als ik zo even denk waar overal 24/7 stroom aan hangt .. maar gelukkig allemaal EU apparaten dus hopelijk wel in orde ;w

[ Voor 8% gewijzigd door PuijkeN op 16-05-2024 17:07 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tdd8
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-07 23:35
1CategoryProductPrijsSubtotaal
1CPUuitvoering: Intel Core i5-12400 Boxed168,00168,00
1Memory uitvoering: Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-32 114,90114,90
1Mainbord uitvoering: Gigabyte B760M Gaming X AX
1PSU uitvoering: Mini-box picoPSU 90
1 NIC uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1 BULK ......
1SSD uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB
2HDD uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB .......
1adapter LEICKE voeding 90W 12V 7,5A 5,5 * 2,5mm met adapter naar 5,5 * 2,1mm .23 €.....
1case Zalman T5 .34€......

Ik was ook lange tijd aan het mee lezen in dit forum en dan na veel zoeken bovenstaande config aangeschaft

Dit zijn op dit moment vlot te krijgen onderdelen, iets wat wel anders is in oudere posts.

Momenteel draai ik een cleane debian met Logitech Media Server en Samba Server config enkel met de NVMe SSD kom ik op 6 a 7 watt

( gemeten met een CHACON EcoWatt 570 verbruiksmeter )

Moederbord bios instelling aangepast zoals in een eerdere post beschreven ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78247988 )

Powertop als service geïnstalleerd

Onboard NIC disabled in bios en WLAN fysiek verwijderd , case fans niet aangesloten

In de komende dagen eens kijken waar ik kom met de 2 hdd's erbij in softraid 1

[ Voor 8% gewijzigd door tdd8 op 18-05-2024 14:24 . Reden: adapter en case bijgevoegd + info verbruiksmeter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
Even een update, erg tevreden met wat ik heb samengesteld, maar ben benieuwd naar jullie reacties en opmerkingen. Bedankt voor alle hulp zover, in het bijzonder @mrmrmr

Ik wil graag een mini ITX moederbord voor mijn Fractal Terra behuizing (woonkamer-proof). Het moederbord van ASUS blijkt een lage power consumption te hebben. Daarentegen is het een heel basic bord (geen GPU slot), maar volgens mij heb ik niet meer nodig dan dit. Het heeft een M.2 slot en een SATA mogelijkheid (ik heb nog een Crucial 2TB SSD). Als ik het goed zie, kan de SATA SSD stroom krijgen via het moederbord en hoeft deze dus niet los via de adapter/power supply te worden gevoed.

Omdat het qua opslag weinig uitbreidingsmogelijkheden heeft, heb ik gekozen voor een 4TB M.2 SSD met daarnaast de 2TB SSD die ik nog heb.

1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 259,99€ 259,99
1MoederbordenASUS Pro H610T D4-CSM€ 111,-€ 111,-
1BehuizingenFractal Design Terra Grafiet€ 185,38€ 185,38
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12Sx77€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCrucial CT32G4SFD832A€ 68,18€ 68,18
1Solid state drivesLexar NM790 (met heatsink) 4TB€ 269,30€ 269,30
Totaal€ 1.019,44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Aalternator Het moederbord en de voeding lijken geen match: het moederbord verwacht 19V, de voeding is 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

het doet me denken dat ik zoiets gezien had op hardwareluxx.de : soms is het zelf efficienter met een 12V adapter.

Ik denk zelfde moederbord! https://www.hardwareluxx....101/page-97#post-30173879

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:45:
het doet me denken dat ik zoiets gezien had op hardwareluxx.de : soms is het zelf efficienter met een 12V adapter.

Ik denk zelfde moederbord! https://www.hardwareluxx....101/page-97#post-30173879
De Akasa voeding in die post lijkt sprekend op een Leicke voeding, met een andere stekker. Akasa koopt bij derden in, dus het is mogelijk dat ze bij Leicke of Leicke's leverancier/producent geshopt hebben.

De Akasa met 4 pin DIN (AK-PD150-02K uitvoering: Akasa ITX 150W PSU with 4-pin power DIN) is duurder dan de uitvoering: Leicke ULL power supply 150W met barrel plug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aalternator aparte cpu cooler is niet echt nodig.. maar lijkt dat je die noctua wilt. :)
14500 kan vrij veel Watts trekken, mits beperkt. Ik denk dat de board gaat nooit max halen wat 14500 kan - er zit geen VRM cooling, dus het wordt beperkende factoor, samen met wat de adapter kan. Niet echt nodig voor jouw, je gaat de systeem niet op maximale toren draaien, 150W is meer dan genoeg.
Voor mijn kleine m350 kast, - die ook lek als een maand - heb ik extra magnetisch stof filters gekocht, die ik gewoon bovenop plak. (Ik heb veel stof en kat haar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
@andru123 thanks! Ik begreep dat de 13500 (en 14500, want deze is praktisch hetzelfde?) vrij weinig Watt trekt bij zowel idle als onder load link. Zou je eerder voor een andere cpu gaan? Wil wel voldoende kracht hebben voor 4k plex transcodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:28
Aalternator schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:57:
@andru123 Wil wel voldoende kracht hebben voor 4k plex transcodes.
transcode (ook av1) doe je op de gpu. Cpu speelt bijna geen rol hier. Alles met een intel gpu in de 13e en 14e generatie is hiervoor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aalternator schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:57:
@andru123 thanks! Ik begreep dat de 13500 (en 14500, want deze is praktisch hetzelfde?) vrij weinig Watt trekt bij zowel idle als onder load link. Zou je eerder voor een andere cpu gaan? Wil wel voldoende kracht hebben voor 4k plex transcodes.
Een 14500 heeft een PL2 van 154W en kan in de praktijk ver over de 200W trekken 8)

Beperk je PL2 tot 65W dan zal de 100-120W wel de max zijn.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
latka schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:41:
transcode (ook av1) doe je op de gpu. Cpu speelt bijna geen rol hier. Alles met een intel gpu in de 13e en 14e generatie is hiervoor geschikt.
ik heb plex zelf nooit gebruikt ( zie weinig zin in transcode on the fly), ik dacht dat als er is “hardware acceleration”(betaalde feature?) aan staat, dan kan Plex iGPU gebruiken - QuickSync van intel. Bijna alle laatste Intel CPUs met iGPU hebben QuickSync, zelfs i3-12100, bijv. Zonder HW acceleration alleen de CPU dus. Maar dan zelfs i3 is meer dan genoeg denk ik… @Aalternator wat is je huidige CPU usage tijdens transcoding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het zuinigst blijft natuurlijk niet transcoden. Gewoon lekker de originele video sturen naar het "media consumptie apparaat" (smart TV, mediaspeler, telefoon, tablet). Die zou dat normaliter toch gewoon moeten kunnen afspelen. Tenzij je een exotische / nieuwe codec hebt en een (verouderd) apparaat dat die codec niet ondersteund. Maar dat kun je beter bij de bron aanpakken dan, door dus te zorgen dat de originele video in een codec is die je wel kunt afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-07 17:14

Devil103

Coffee need more coffee

RobertMe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:15:
Het zuinigst blijft natuurlijk niet transcoden. Gewoon lekker de originele video sturen naar het "media consumptie apparaat" (smart TV, mediaspeler, telefoon, tablet). Die zou dat normaliter toch gewoon moeten kunnen afspelen. Tenzij je een exotische / nieuwe codec hebt en een (verouderd) apparaat dat die codec niet ondersteund. Maar dat kun je beter bij de bron aanpakken dan, door dus te zorgen dat de originele video in een codec is die je wel kunt afspelen.
Dat is correct wanneer je lokaal afspeelt binnen het eigen netwerk.
Transcoding is wel handig als je afspeelt op afstand met bv. een smartphone (en bijhorende beperkte real-estate en/of bandbreedte)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
Dank voor jullie opmerkingen. Zal Plex transcoding niet zoveel gebruiken, dus het lijkt er op dat een i3 (14100) meer dan voldoende zal zijn. Wat ik lees is dat die ook prima (4k) kan transcoden.

Ga het ook eerst proberen met de stock cpu koeler. Kan die altijd nog wisselen voor de Noctua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Aalternator schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:19:
Dank voor jullie opmerkingen. Zal Plex transcoding niet zoveel gebruiken, dus het lijkt er op dat een i3 (14100) meer dan voldoende zal zijn. Wat ik lees is dat die ook prima (4k) kan transcoden.

Ga het ook eerst proberen met de stock cpu koeler. Kan die altijd nog wisselen voor de Noctua.
Die x aantal uur per week dat je film kijkt kan je het toch best gebruiken? Het gaat er (mij) vooral om dat als er geen taken zijn je systeem weinig verbruikt. Soms heb je ook gewoon wel even de rekenkracht nodig. En dan is het fijn om toch wat power uit je systeem te kunnen trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
Ik had een tijdje terug ondekt dat mijn pc niet meer in C10 state komt (Kontron K3843-B, i5-13500, laatste proxmox 8.2). Ik wist alleen niet of het kwam door de laatste BIOS update van Kontron of niet. Ik heb nu uitgesloten dat het aan de laatste bios ligt. Met een schone Debian 12 installatie met kernel 6.1.xx haal ik weer netjes C10. Doe ik een update van de kernel naar versie 6.8.x welke gelijk is aan proxmox 8.2 dan haal ik geen C10 maar C8. Dit is dus in Debian en in Proxmox. Iets in de laatste kernel houdt mijn systeem dus uit cpu state C10.

Ik heb nu de verschillen opgezocht in wat log files. Voor 2 devices blijkt de 6.1 kernel geen module te laden:
Kernel 6.1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
00:14.1 USB controller: Intel Corporation Device 7ae1 (rev 11) (prog-if fe [USB Device])
    DeviceName: Onboard - Other
    Subsystem: Intel Corporation Device 7270
    Control: I/O- Mem- BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
    Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
    Interrupt: pin B routed to IRQ 255
    IOMMU group: 4
    Region 0: Memory at 6001000000 (64-bit, non-prefetchable) [disabled] [size=2M]
    Region 2: Memory at 600122a000 (64-bit, non-prefetchable) [disabled] [size=4K]
    Capabilities: [80] Power Management version 3
        Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-)
        Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
    Capabilities: [90] Vendor Specific Information: Len=14 <?>

Kernel 6.8
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
00:14.1 USB controller: Intel Corporation Device 7ae1 (rev 11) (prog-if fe [USB Device])
    Subsystem: Intel Corporation Device 7270
    Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
    Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
    Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
    Interrupt: pin B routed to IRQ 17
    IOMMU group: 4
    Region 0: Memory at 6001000000 (64-bit, non-prefetchable) [size=2M]
    Region 2: Memory at 600122a000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4K]
    Capabilities: [80] Power Management version 3
        Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-)
        Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
    Capabilities: [90] Vendor Specific Information: Len=14 <?>
    Kernel driver in use: dwc3-pci
    Kernel modules: dwc3_pci

Dit geld ook voor een ander device:

kernel 6.1
code:
1
2
3
4
5
6
7
00:1f.5 Serial bus controller: Intel Corporation Alder Lake-S PCH SPI Controller (rev 11)
    Subsystem: Intel Corporation Alder Lake-S PCH SPI Controller
    Control: I/O- Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
    Status: Cap- 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
    IOMMU group: 12
    Region 0: Memory at 80f24000 (32-bit, non-prefetchable) [size=4K]

kernel 6.8
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
00:1f.5 Serial bus controller: Intel Corporation Alder Lake-S PCH SPI Controller (rev 11)
    Subsystem: Intel Corporation Alder Lake-S PCH SPI Controller
    Control: I/O- Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
    Status: Cap- 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
    IOMMU group: 12
    Region 0: Memory at 80f24000 (32-bit, non-prefetchable) [size=4K]
    Kernel driver in use: intel-spi
    Kernel modules: spi_intel_pci

Verder heb ik deze errors met kernel 6.8, welke ik niet met 6.1 heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[    0.404377] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [\_SB.PC00.UCMM.UCM2], AE_NOT_FOUND (20230628/psargs-330)

[    0.404392] No Local Variables are initialized for Method [UCMM]

[    0.404394] Initialized Arguments for Method [UCMM]:  (1 arguments defined for method invocation)
[    0.404395]   Arg0:   (____ptrval____) <Obj>           Integer 0000000000000002

[    0.404402] ACPI Error: Aborting method \_SB.PC00.UCMM due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20230628/psparse-529)
[    0.404407] ACPI Error: Aborting method \_SB.PC00.I2C2.PD01._CRS due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20230628/psparse-529)

Ook vind ik het vreemd dat ik opeens dingen over Bluetooth voorbij zie komen.
code:
1
2
3
4
5
6
[    7.130041] Bluetooth: Core ver 2.22
[    7.130062] NET: Registered PF_BLUETOOTH protocol family
[    7.130063] Bluetooth: HCI device and connection manager initialized
[    7.130066] Bluetooth: HCI socket layer initialized
[    7.130067] Bluetooth: L2CAP socket layer initialized
[    7.130069] Bluetooth: SCO socket layer initializeder

Dit zit helemaal niet in mijn systeem.

Ik ga op een rustig moment maar is proberen die 2 kernel modules te blacklisten en te rebooten om te zien of dat wat helpt.

edit: Die ACPI errors zijn een soort van veel voorkomende melding wat geen impact schijnt te hebben. Mensen adviseren om je log level hoger te zetten zodat je ze niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-07 23:13

Church of Noise

Drive it like you stole it

Probeer eens - als dat voor jouw acceptabel is - de snelheid van je ethernet poorten te verlagen. Dit hielp bij mijn secundair ha servertje na een kernel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich

Dat er met de nieuwe kernel drivers worden gevonden lijkt mij een verbetering, hoewel het ook problematisch kan zijn als daardoor C10 niet meer zou worden bereikt. Je zou het C10/C8 probleem kunnen melden bij Debian als regression.

Ik heb zelf ook gezien dat er meldingen over Bluetooth zijn in een systeem dat die niet had, dat schijnt vaker voor te komen onder Linux. Het aanspreken van Bluetooth kan via USB verlopen (btusb).

De BIOS meldingen komen o.a. voor bij nieuwe computers waarvoor nog geen drivers beschikbaar zijn, dat heb je vast al gevonden. In dit geval lijkt dat vreemd omdat het een nieuwere kernel is, maar misschien is het kwestie van een deur die opengaat in de nieuwere kernel/driver zodat je meer kan zien?

Om mij nog onbekende reden had ik laatst een Debian installatie die helemaal geen ASPM meer liet zien in lspci en toch net zo zuinig was. De oorzaak moet ik nog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:28
mrmrmr schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:00:
@Mich
De BIOS meldingen komen o.a. voor bij nieuwe computers waarvoor nog geen drivers beschikbaar zijn, dat heb je vast al gevonden. In dit geval lijkt dat vreemd omdat het een nieuwere kernel is,

ACPI meldingen zoals hier zijn het gevolg van een slordige bios en een Linux kernel die dat onderdeel van de bios in oudere versies nog niet uitlas. Je zit het bij vrijwel alle fabrikanten omdat ze alleen maar testen met windows en die meld niks als dingen niet gesnapt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
[~Mich
Is er ook verschil in verbruik, laten we zeggen over 24 uur...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
mrmrmr schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:00:
@Mich

Dat er met de nieuwe kernel drivers worden gevonden lijkt mij een verbetering, hoewel het ook problematisch kan zijn als daardoor C10 niet meer zou worden bereikt. Je zou het C10/C8 probleem kunnen melden bij Debian als regression.

Ik heb zelf ook gezien dat er meldingen over Bluetooth zijn in een systeem dat die niet had, dat schijnt vaker voor te komen onder Linux. Het aanspreken van Bluetooth kan via USB verlopen (btusb).

De BIOS meldingen komen o.a. voor bij nieuwe computers waarvoor nog geen drivers beschikbaar zijn, dat heb je vast al gevonden. In dit geval lijkt dat vreemd omdat het een nieuwere kernel is, maar misschien is het kwestie van een deur die opengaat in de nieuwere kernel/driver zodat je meer kan zien?

Om mij nog onbekende reden had ik laatst een Debian installatie die helemaal geen ASPM meer liet zien in lspci en toch net zo zuinig was. De oorzaak moet ik nog vinden.
Ik weet niet of dat al kan omdat Debian officieel die kernel nog niet ondersteunt. Ik zou dan eerder bij Proxmox moeten aankloppen misschien. Ik geloof ook wel dat het komt door de nieuwe kernel dat je meer info eruit krijgt, daarom zijn er ook veel reacties dat je het kan "negeren"

Helaas heb ik niet de tijd om wat kernel versies af te gaan tot het mis gaat. Miscshien dat de changelog dan nog iets kan verklaren. Ook al heb ik sterk het idee dat het erin is gekomen na de update van proxmox van 8.1 naar 8.2 (kernel 6.5 --> 6.8)

Ik heb hier ook een fujitsu systeem met 8th gen i5. Die heeft in lspci ook helemaal geen ASPM, alleen de ssd. Maar draait wel enorm zuinig. Ik vond het toen ook vreemd dat niets ASPM support had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
eheijnen schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:21:
[~Mich
Is er ook verschil in verbruik, laten we zeggen over 24 uur...
Ja en nee.

Ja, het verbruik is toegenomen van 7.5W naar 8.5 - 9 W.

Nee, ik draai al een aantal weken wat extra pakketten in mijn firewall voor IDS / IPS. Hierdoor zit mijn CPU in geen enkele C-state. Hierdoor heb ik ook niet gemerkt dat het is veranderd. Maar dat verbruik is gelijk gebleven: 12 - 13 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Church of Noise schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:56:
Probeer eens - als dat voor jouw acceptabel is - de snelheid van je ethernet poorten te verlagen. Dit hielp bij mijn secundair ha servertje na een kernel upgrade.
Het zijn al zeer zuinige 1 Gbit netwerkkaarten. Ik verwacht hier geen probleem in. Bij 2.5 Gbit porten werkt het idd om ze terug te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Ik weet niet of dat al kan omdat Debian officieel die kernel nog niet ondersteunt. Ik zou dan eerder bij Proxmox moeten aankloppen misschien. Ik geloof ook wel dat het komt door de nieuwe kernel dat je meer info eruit krijgt, daarom zijn er ook veel reacties dat je het kan "negeren"
Wat betreft de C10/C8 regressie: het moet wel onder Debian zijn getest, maar je kunt ook bugs rapporteren voor testing/sid en misschien ook bpo kernels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

PuijkeN schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:54:
Na enkele maanden nog eens kort wat tijd gevonden voor ASPM te bekijken op een CWKK N100-5L, veel gepruts en uiteindelijk via een topic op ServeTheHome toch wat nuttige info gevonden.

Ik ben ondertussen ook overgestapt van de originele adapter naar de FSP040-RHAN3 - onverwacht maar hier was eigenlijk geen noemenswaardig verschil zichtbaar - blijkt dat de originele adapter op zich dus wel al zuinig was.

Naast nog enkele extra settings die op STH aangeraden werden, uiteindelijk ook de ASPM settings aangepast.

Situatie voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
                LnkCap: Port #1, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
                LnkCap: Port #2, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
                LnkCap: Port #3, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
                LnkCap: Port #4, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
                LnkCap: Port #7, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported

Situatie na:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
                LnkCap: Port #1, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCap: Port #2, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCap: Port #3, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCap: Port #4, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCap: Port #7, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us

Ziet er dus eindelijk goed uit! Ik heb geen nieuwe baseline testen kunnen doen want er was weer nood aan internet en tv dus ik moet afgaan op mijn totaalverbruik van de "router hoek", het is wat snel maar er lijkt toch opnieuw een kleine verbetering te zijn _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ +-2 Watt minder sinds 14u30.

[Afbeelding]

Mijn dagverbruik van de routerhoek is erg stabiel, dus zondag na 24u gedraaid te hebben maar eens het dag verbruik vergelijken.
Na enkele dagenhet resultaat - dagverbruik van de routerhoek van 1080 Watt / dag naar 1040 Watt / dag. Minder dan 2 Watt gewonnen dus, maar alle beetjes helpen natuurlijk _/-\o_

Echter wel een vervelend issue momenteel - elke 24u lijkt mijn pfSense te hangen - mijn netwerk wordt heel unresponsive en alles gaat erg traag intern. Oplossing lijkt dan om extern via VPN te verbinden en de pfSense te rebooten - heb er nog niet echt de vinger op kunnen leggen waardoor dit nu precies veroorzaakt wordt.

Kunnen zulke zaken gebeuren door ASPM ?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-07 20:00
Vraagje. Ik ben onderstaande proxmox node aan het inrichten/uitproberen.
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 256,07€ 256,07
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 1U-10240€ 98,70€ 98,70
1ProcessorkoelingAkasa AK-CC7401BP01€ 56,62€ 56,62
1Geheugen internCrucial CT32G48C40U5€ 95,95€ 95,95
1Solid state drivesIntel DC D3-S4510 2,5" 1,92TB€ 344,14€ 344,14
1Solid state drivesKingston DC600M 3.84TB€ 424,47€ 424,47
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 55,87€ 55,87
Totaal€ 1.331,82

Ik heb alles even getest in een 2u chassis met een Corsair RM550x (2018) (EU-model). Idle verbruik zonder ssd's ligt mij nog veel te hoog met 27 Watt en een schone Proxmox installatie (zonder CT's/VM's). Ik moet nog een voeding aanschaffen.

Wat voor pico-psu zouden jullie aanbevelen? De turbo van de CPU staat uit, dus zou niet boven de 65W uit moeten komen. Zou 84/90W voldoende zijn, zoals dit: link? Of moet ik toch aan 120 of 150W denken?

Nog tips over de AC/DC adapter om erbij te doen? Daar kan ik maar weinig info over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44
Ik ben van plan om mijn antieke thuisserver te gaan vervangen.

Nu heb ik al een tijdje een Firebat N0100 minipc in gebruik als mediaclient. Is het een heel gek idee om die als basis voor een mediaservertje te gebruiken? Ik wil er de gebruikelijke *arrs, downloadclients en jellyfin server op draaien.

Een mogelijk probleem zou de opslag kunnen zijn: De Firebat heeft naast een ingebouwde M2 slot, alleen 3x USB3.1 aansluitingen en twee 1Gb ethernetpoorten.

Optie 1 zou zijn om een USB3 docking station aan de minipc te hangen.
Optie 2 is om mijn oude synology 415play als "kale" NAS in het netwerk te hangen en daar de media naartoe te sturen. Ik kan alleen nergens vinden wat het verbruik van de 415play is.

Heeft iemand een idee wat de beste optie is, gelet op verbruik maar ook de benodigde doorvoersnelheid om media te downloaden/streamen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bambufan Genoemd wordt 16,84W met disks in spindown voor 415Play.

Als je die aanzet kun je dat het beste alleen doen als het nodig is, niet 24x7.

Ter vergelijking: we gaan uit van circa 3 tot 3,5W voor een modern kaal basissysteem zoals Kontron K3843-B (mATX, 4x SATA). Ook oudere zuinige systemen hebben een soortgelijk gebruik.

USB3 voegt een interface toe aan SATA, dus dat voegt extra verbruik toe. Daarom pas ik het alleen toe voor tijdelijk aangesloten externe hard disks.

Over welke variant van Firebat N100 gaat het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZatarraNL schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:18:
Vraagje. Ik ben onderstaande proxmox node aan het inrichten
De beste geteste power adapters staan in de topic start. XP power of FSP of Leicke adapters zijn goed. Als je best of the best wilt, ga voor XP power ves120ps12, zoals JDunnio in "Het grote zuinige server topic - deel 3" of anders FSP096-AHAN3. Maar elke adapter van FSP of XP of Leicke is veilig en zuinig, maar die 2 zijn exceptioneel zuinig, niet alleen overal, maar ook op lage vermogen tot 20W.
Rm550x (2018) model is bekend als onzuinig voeding, 5-10W van je 27W verbruik is daar verloren.
Ik was benieuwd waarom je een aparte CPU cooler had, de stock cooler is prima, maar dan zie ik waar je hem verstopt :) Ik was ook op zoek naar low profile cooler, maar ik heb Noctua gekozen (37 mm hoog)
Sinds je i5-13500 heb, en wil uiteindelijk alle kracht benutten als het nodig, ik adviseer picoPSU 150 (160 is 5mm hoger en past niet in in U1). Dan met een adapter van 96-150W zit je goed en efficient.
Kingston SATA SSDs had problemen met low power states, als ik goed herinner. Probeer eens zonder, dan zie snel of het een van de grootverbruikers.

[ Voor 11% gewijzigd door andru123 op 22-05-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:31
Afgelopen maanden heb ik zitten oriënteren op een home server, compact en zuinig.

Dus heb wat pricealerts aangezet. Misschien ook nuttig voor jullie.

uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB

Nu ongeveer 82 euro
5TB
2,5"
Wel SMR

Naar mijn inlezen een zuinige schijf

--edit--

Laat maar, ik klik door en 5TB is 217 euro!

[ Voor 7% gewijzigd door RedRayMann op 22-05-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
mrmrmr schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:01:
@Bambufan Genoemd wordt 16,84W met disks in spindown voor 415Play.

Als je die aanzet kun je dat het beste alleen doen als het nodig is, niet 24x7.

Ter vergelijking: we gaan uit van circa 3 tot 3,5W voor een modern kaal basissysteem zoals Kontron K3843-B (mATX, 4x SATA). Ook oudere zuinige systemen hebben een soortgelijk gebruik.

USB3 voegt een interface toe aan SATA, dus dat voegt extra verbruik toe. Daarom pas ik het alleen toe voor tijdelijk aangesloten externe hard disks.

Over welke variant van Firebat N100 gaat het?
De 16Gb variant van deze.

Voor minimaal verbruik was mijn plan om te downloaden naar de 2Tb SSD die ik erin stop en die dan eens per dag te uploaden naar de NAS. Voor media zou de NAS dan via Wake on Lan worden gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bambufan op 22-05-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bambufan Specificaties zie ik helaas niet in de link. Weet je wat het verbruik na optimalisatie?

Gebruik van Wake on LAN is verstandig en dat maakt het verbruik veel lager. Maar het standby verbruik van destijds (bij andere 415 varianten) is misschien hoger dan op meer recente generaties.

Voor media streamen zijn de netwerkeisen tamelijk laag. Soms hebben 4k tv's nog een 100 Mbit aansluiting. 1 Gbit moet ruim voldoende zijn voor meerdere streams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krandorado
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 23:32
Hi,

Ik volg al enige tijd dit topic met interesse. Voor ruim 2 jaar draai ik met veel plezier Proxmox op een een Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNHv50L. Hierop draait wat software zoals OPNsense, Home Assistant en een relatief eenvoudig k3s (kubernetes) "cluster". Deze nuc verbruikt gemiddeld zo'n ~35W (~25kWh op maandbasis); gemeten met een HomeWizard Energy Socket. Ik ben hier erg tevreden over, het draait goed.

Voor redundantie, en omdat het leuk spelen is, ben ik op zoek naar een tweede mini servertje die ook zuinig is. Hierop wil ik ook Proxmox (8.2) gaan draaien met in ieder geval 2 VMs: OPNsense als failover en een extra node voor het k3s clustertje.

Het servertje komt naast de nuc te staan in een afgesloten ruimte buiten de woning, waar een klein beetje "herrie" geen probleem is. Er is niet heel veel ruimte, dus ik wil wel weer voor een "nuc achtig formaat" gaan. Qua prijs heb ik geen harde limiet, maar het liefst < 500 eur.

Ik wil waarschijnlijk voor een moderne i3 (gen12, gen13 of gen14), of heel misschien een i5 gaan. In eerste instantie wil ik (nog) niet heel erg gaan tweaken om elk laatste wattje er af te snoepen, maar ik hoop wel een goed gemiddeld basisverbruik te hebben van rond de ~20 a ~30W. Ik vind het moeilijk om in te schatten of dit realistisch is op basis van de data die ik op het internet kan vinden. Ik snap dat het natuurlijk ook erg afhangt van de load van de VMs / Proxmox, etc. Toch hoop ik dat er misschien iemand een eerste (ruwe) inschatting zou durven maken.

Ik lees door dit topic heen goede verhalen over Noctua koelers, maar ook over de standaard cooler die zit bij een boxed processor van Intel. Ik denk dat mijn voorkeur naar een standaardkoeler gaat, mits ik voor een systeem ga met een losse intel CPU en deze cooler ook past in (bijvoorbeeld) de DeskMini B760.

Qua data kwam ik voor de i3 de volgende links tegen (via https://ark.intel.com/con...rk.html#@PanelLabel122139) die iets zeggen over de processor base power:Een aantal van jullie gaven aan dat de meerwaarde van een gen13 of gen14 ten opzichte van een gen12 op zich niet de moeite waard is qua prijsverschil VS extra kloksnelheid. Is er ook een significant verschil in stroomverbruik te verwachten tussen deze CPUs?

Qua MEM heb ik nog 2x een Crucial CT16G4SFRA32A liggen en als startschijf heb ik een: Samsung 850 EVO 500GB.

Vooralsnog heb ik de volgende configs op het oog:

config1
1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi3 (EU-stroomkabel)€ 412,01€ 412,01
Totaal€ 412,01

config2
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 113,99€ 113,99
1BarebonesASRock DeskMini B760 Series Barebone€ 217,80€ 217,80
Totaal€ 331,79

config3
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 154,-€ 154,-
1BarebonesASRock DeskMini B760 Series Barebone€ 217,80€ 217,80
Totaal€ 371,80

Voor config2 en config3 zijn mogelijke andere kandidaten: https://tweakers.net/pric...;1802232;1899340;2030920/

Voordelen van config2 en config3 ten opzichte van weer een NUC zijn, wat mij betreft, de lagere prijs en mogelijkheden voor meer interne harde schijven.

De NUC van (config1) lijkt me een gaaf stabiel machientje die, in de basis, wellicht ook wat/een stuk zuiniger is? Jammer dat Intel gestopt is met NUCs produceren. De wat lagere beschikbaarheid kan een nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Krandorado Klein is helaas niet hetzelfde als zuinig. Dat ligt voornamelijk aan de fabrikant.

Ik vermoed dat DeskMini 760 ongeveer 1,5 keer meer verbruikt dan een NUC in idle. De DeskMini schat ik (afgaande op reviews/metingen van gebruikers) in op meer dan 11W en de NUC met i3 op ruwweg 7W, of 10W onder ESXi zoals getest door virten.net. ESXi verbruikt vergelijkbaar met *BSD, beide hebben een gebrekkige of ontbrekende ondersteuning voor power management.

https://www.virten.net/20...tel-nuc-pro-arena-canyon/
https://www.ct.nl/reviews...-voor-12e-gen-intel-cpus/

mATX moederborden zoals K3843 (~3W) of van andere merken (~7W) kunnen zuiniger zijn dan deze systemen (kijk onder de gepinde berichten, knop rechtsboven). Desktopborden zijn wel iets duurder dan een barebones (kast+moederbord).

Naast hardware kun je veel winnen in het verbruik door het juiste OS te kiezen en de juiste inrichting, met name het voorkomen van onnodige belasting, zoals overmatige monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krandorado schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:18:
Hierop draait wat software zoals OPNsense, Home Assistant en een relatief eenvoudig k3s (kubernetes) "cluster". Deze nuc verbruikt gemiddeld zo'n ~35W
Ik vind 35 iets te veel, een NUC met kale linux of windows verbruikt ~5W (er zijn wel uitzonderingen), dus de rest is voor je apps. Ik hoop dat die iets nuttigs doen en niet een eindeloze for-loop draaien voor de lolz. :)
Maar klinkt dat je heb veel achtegrond apps, en die kunnen profiteren van E-cores. De E-cores verbruiken minder energie voor achtegrond taken. Ik zie geen CPUs met E-cores in je selectie. De E-cores zitten op i5 standaard vanaf 13e gen, en op i5-12600k i7-12700k.
Mars Warrior draait meest van zijn containers op E-cores. Ik zelf gebruik i5-12600k, en heb gemerkt bijv. dat Windows 11 de updates allen op de 4 efficiente cores uitvoert.
Dus met E-cores potentieel total verbruik is iets minder, als je veel achtergrond apps hebt. Maar als mrmrmr zegt, het is veel verstandiger om de apps te tunen, dat kan veel beter resultaten geven.
Asrock met socket 1700 helaas is niet bekend als zuinigste, andere merken wel. Maar dan is het verschil ~3-7W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krandorado schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:18:
Ik volg al enige tijd dit topic met interesse. Voor ruim 2 jaar draai ik met veel plezier Proxmox op een een Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNHv50L. Hierop draait wat software zoals OPNsense, Home Assistant en een relatief eenvoudig k3s (kubernetes) "cluster". Deze nuc verbruikt gemiddeld zo'n ~35W (~25kWh op maandbasis); gemeten met een HomeWizard Energy Socket. Ik ben hier erg tevreden over, het draait goed.
Mijn Porche 911 haalt soms ook de 1 op 12 qua verbruik. Best goed voor zo'n bak/motor, maar het blijft een zuipschuit natuurlijk :D

Die 35W zal voornamelijk veroorzaakt worden door k3s: die doet vaak standaard al rond de 40% CPU verbruiken met totaal niks doen. Zet daar nog een aantal containers bij en de procenten gaan lekker omhoog door o.a. het continue monitoren (health checks) van de containers.

Dit wordt ook nog eens vastgelegd in (vaak) een database, waardoor het aantal I/O's ook nog eens hoog is. De levensduur van een SSD kan zomaar een stukje korter worden 8)
Voor redundantie, en omdat het leuk spelen is, ben ik op zoek naar een tweede mini servertje die ook zuinig is. Hierop wil ik ook Proxmox (8.2) gaan draaien met in ieder geval 2 VMs: OPNsense als failover en een extra node voor het k3s clustertje.
Met een 2de cluster wordt het nog een stuk erger, omdat nu alles over het netwerk gaat...

Maar goed, wat dan als k3s eruit gooien geen optie is, en dus een echte zuinige server ook niet?

Dan maar kijken naar de efficientie.

De NUC die je hebt staan in config1 is een 2P4E CPU met een PL2 van 55W, dus die zal niet veel zuiniger worden/zijn dan wat je nu hebt zonder maatregelen.

Als je echter k3s op de 4 E-cores kunt laten draaien, en die E-cores terug kan klokken (in ieder geval GEEN turbo), dan zou je het nodige kunnen beparen. E-cores doen (mits teruggeklokt) rond de 3W bij 100% belasting.

Of je dan onder de 20W uitkomt weet ik niet. De PL1 van de CPU is al 15W namelijk en ik heb geen idee wat het idle verbruik van die NUC is.

Aan de PL1/PL2 verhouding (15 om 55W) kun je al zien hoeveel zo'n turbo kost overigens en hoe vreselijk inefficient Intel is met zijn huidige lineup.

Met een docker (compose) setup kun je met 30 containers zomaar gemiddeld onder de 5W blijven overigens. Health checks zijn dan wel overal uitgeschakeld en zowel de P als de E cores zijn teruggeklokt om maximale efficientie te halen.

Het terugklokken kan natuurlijk enkel als daar ruimte voor is. Dat is van afstand niet te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
andru123 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 01:23:
[...]

De beste geteste power adapters staan in de topic start. XP power of FSP of Leicke adapters zijn goed. Als je best of the best wilt, ga voor XP power ves120ps12, zoals JDunnio in "Het grote zuinige server topic - deel 3" of anders FSP096-AHAN3. Maar elke adapter van FSP of XP of Leicke is veilig en zuinig, maar die 2 zijn exceptioneel zuinig, niet alleen overal, maar ook op lage vermogen tot 20W.
Rm550x (2018) model is bekend als onzuinig voeding, 5-10W van je 27W verbruik is daar verloren.
Ik was benieuwd waarom je een aparte CPU cooler had, de stock cooler is prima, maar dan zie ik waar je hem verstopt :) Ik was ook op zoek naar low profile cooler, maar ik heb Noctua gekozen (37 mm hoog)
Sinds je i5-13500 heb, en wil uiteindelijk alle kracht benutten als het nodig, ik adviseer picoPSU 150 (160 is 5mm hoger en past niet in in U1). Dan met een adapter van 96-150W zit je goed en efficient.
Kingston SATA SSDs had problemen met low power states, als ik goed herinner. Probeer eens zonder, dan zie snel of het een van de grootverbruikers.
Nog dank voor de info.
Ik heb zojuist mijn picoPSU-150-XT ontvangen. Ik heb hem eerst even zonder adapter besteld omdat ik niet zeker wist wat ik nodig had.

Ik heb nu twee noob vragen:
1. De picoPSU-150-XT heeft een power jack. De VES120PS12 heeft een 4 Pin Mini DIN Plug. Hoe zorg ik er nu voor dat ik de juiste adapter kies als al die aansluitingen anders zijn. Is het de verkeerde VES120PS12? Of is heb ik een verloopje nodig voor de picoPSU?
2. De picoPSU-150-XT heeft een 4-pin connector 12V Aux (voor de CPU, neem ik aan). Mijn Kontron K3843-B heeft een 8-pin connector voor de CPU. De 4-pin past in de helft van de 8-pin. Gaat dit werken? Er is maar weinig support info over de Kontron.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

in de Intel 8-pin kan je idd maar de ene kant 4-pin connecteren, dat werkt al jaren. PicoPSU of oude PSU.

Enkel bij zware CPU belasting, _zou_ 4-pin niet genoeg kunnen zijn, maar ik vermoed dat je niet zwaar gaat overclocken op een PicoPSU :)

[ Voor 40% gewijzigd door bjp op 24-05-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
bjp schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:33:
maar ik vermoed dat je niet zwaar gaat overclocken op een PicoPSU :)
Nou... :9
Maar dank voor het antwoord. Dan moet dat goed gaan. Alleen nog iemand die mij kan helpen met de vraag over de adapter:
1. De picoPSU-150-XT heeft een power jack. De VES120PS12 heeft een 4 Pin Mini DIN Plug. Hoe zorg ik er nu voor dat ik de juiste adapter kies als al die aansluitingen anders zijn. Is het de verkeerde VES120PS12? Of is heb ik een verloopje nodig voor de picoPSU?

[ Voor 30% gewijzigd door ZatarraNL op 24-05-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZatarraNL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:27:
2. De picoPSU-150-XT heeft een 4-pin connector 12V Aux (voor de CPU, neem ik aan). Mijn Kontron K3843-B heeft een 8-pin connector voor de CPU. De 4-pin past in de helft van de 8-pin. Gaat dit werken? Er is maar weinig support info over de Kontron.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
1. Verloopstuk is nodig. (Jammer dat je niet samen besteld, vanwege verzendkosten)
2. De kabel zit gewoon in de linke (of rechte) 4 pins, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7UY2tXSb_TmD9ZOhyEbpCmD6OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3ECVcNwOxCiJPsBSQEFFsO3.jpg?f=fotoalbum_large
Wat vind ik vreemd is dat miniBox 22AWG kabels hier gebruikt. :? Alle ATX fabrikanten gebruiken 18AWG hier, en goede fabrikanten - 16AWG. Weird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:47:
[...]
Wat vind ik vreemd is dat miniBox 22AWG kabels hier gebruikt. :? Alle ATX fabrikanten gebruiken 18AWG hier, en goede fabrikanten - 16AWG. Weird.
Het gebruik van AWG is natuurlijk daarin het vreemdste. Gebruik gewoon mm2, dan betekent een groter getal ook gewoon een dikkere kabel ipv een dunnere :X 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
andru123 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:47:
[...]

1. Verloopstuk is nodig. (Jammer dat je niet samen besteld, vanwege verzendkosten)
2. De kabel zit gewoon in de linke (of rechte) 4 pins, zoals hier:
[Afbeelding]
Hebben we het over dezelfde 4-pin? Ik bedoel deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W-dAMcySA8RVCpEfWEIqDjbH3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtm1syiszITwNsiCTNDtTwn8.jpg?f=fotoalbum_large
Die past niet op de jack van de picoPSU.

Edit: nu zie ik de link in die post. Dat is inderdaad de juiste verloop. Ga ik dat fixen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 24-05-2024 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 12:02
@andru123 22AWG is OK hoor. De picoPSU-150-XT kan max 8A (10A piek) leveren. Laten we even worst case uit gaan van 10A, verdeeld over de 4 lijnen (2 ATX + 2 AUX), dan heb je 2,5A per draad. Dat resulteert in een spanningsval van +/- 0,0625V. Wat acceptabel is. Je 'verstookt' op dat moment dan wel ongeveer 0,3W in iedere draad.

Maar op dat moment zou ik me dan eerder zorgen maken over de 10A door de DC jack, indien die nog wordt gebruikt. ;) @ZatarraNL Dat wil je liever niet, dus dit verloopstuk gebruiken zoals andru123 zei.

Dikkere draden kunnen ze in het huidige ontwerp trouwens niet gebruiken. Dat is het maximum voor de JST EH connector die ze gebruiken. Dat is de kleine witte connector op de picopsu.

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 24-05-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZatarraNL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:27:
Nog dank voor de info.
Ik heb zojuist mijn picoPSU-150-XT ontvangen. Ik heb hem eerst even zonder adapter besteld omdat ik niet zeker wist wat ik nodig had.

Ik heb nu twee noob vragen:
Drie opties (op volgorde van goed naar best):
1. Een Molex Mini Fit Jr naar DIN 4 pin is beschikbaar. Let erop dat de + en - polen overeenkomen bij de stekker van de voeding. Die is vaak met meerdere typen stekkers te koop.
2. Als je kan solderen kun je de 4pin DIN connector er afknippen, de draden strippen. Een Molex Mini Fit Jr naar Molex Mini Fit Jr kabel kopen en doorknippen. De draden strippen, krimpkousen erover schuiven, beide aderparen solderen (+ bij +, en - bij -). Krimpkous verhitten zodat die krimpt over de aders.
3. Adapter rechtstreeks vastsolderen aan de PicoPSU. Vermindert overbrengingsverliezen, spanning blijft op peil en het verhoogt de betrouwbaarheid. Een korte DC kabel is beter dan een lange. Deze XP Power heeft wel een bijzonder dikke kabel, het effect komt voornamelijk uit het overslaan van overbrengingen.

Deze opties maken de verbinding stabiel en betrouwbaar, mits je niet langdurig over limieten gaat. Solderen moet natuurlijk ook goed gebeuren, het is aan te raden eerst te oefenen en goed materiaal te gebruiken, geschikt voor electronica.

Bij de tweede optie kan de Molex Mini Fit Jr kabel rechtstreeks aan de Molex Mini Fit Jr receptacle van de PicoPSU. Dat is de optie die ik heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-Three schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:27:
Dikkere draden kunnen ze in het huidige ontwerp trouwens niet gebruiken. Dat is het maximum voor de JST EH connector die ze gebruiken. Dat is de kleine witte connector op de picopsu.
Ah, inderdaad. Dat is design van de tijd waneer de CPU connector optioneel was, en voor Atom-achtige low power CPUs, denk ik.
12V wordt bijna rechtstreeks doorgelaten (zit wel een relay tussen en wat overcurrent protection), geen reden om dit te beperken, door een overbodige connector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 12:39
Bambufan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:20:
Ik ben van plan om mijn antieke thuisserver te gaan vervangen.

Nu heb ik al een tijdje een Firebat N0100 minipc in gebruik als mediaclient. Is het een heel gek idee om die als basis voor een mediaservertje te gebruiken? Ik wil er de gebruikelijke *arrs, downloadclients en jellyfin server op draaien.

Een mogelijk probleem zou de opslag kunnen zijn: De Firebat heeft naast een ingebouwde M2 slot, alleen 3x USB3.1 aansluitingen en twee 1Gb ethernetpoorten.

Optie 1 zou zijn om een USB3 docking station aan de minipc te hangen.
Optie 2 is om mijn oude synology 415play als "kale" NAS in het netwerk te hangen en daar de media naartoe te sturen. Ik kan alleen nergens vinden wat het verbruik van de 415play is.

Heeft iemand een idee wat de beste optie is, gelet op verbruik maar ook de benodigde doorvoersnelheid om media te downloaden/streamen?
USB dockings wordt voor stabiliteit meestal afgeraden omdat de connectie op de USB bus wel eens kan haperen en je dan mogelijk corrupte data kan krijgen.

Heb zelf net een LattePanda Mu besteld: LattePanda Mu; A micro x86 compute module fits unique solutions. Dat is een SBC maar dan op basis van een Intel N100. Met name de flexibiliteit die je zou kunnen hebben met verschillende carrierboards zou het best zo kunnen zijn dat dit een idealere oplossing voor je zou kunnen zijn om je doel te bereiken. N100 maar dan in een andere vorm.

Then again, ik heb de mijne net besteld dus ik moet ook nog maar afwachten. Heb de mijne besteld met het "Full-Function Evaluation Carrier Board". Die heeft o.a. 2x 2.5Gb LAN (Intel i225), 2x M.2 (1x B key en 1x E key), 1x PCIe 1x en 1x PCIe 4x (open-ended)... Formfactor is mITX.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
Clueless schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:47:
[...]

USB dockings wordt voor stabiliteit meestal afgeraden omdat de connectie op de USB bus wel eens kan haperen en je dan mogelijk corrupte data kan krijgen.
Dan is het dus sowieso slimmer om er een NAS bij te hebben voor de opslag. Dan ga ik eens bekijken hoe ik die oplossing zo zuinig mogelijk krijg. Voordeel is dat ik de N100 en de 415play al in huis heb en er mee kan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Clueless schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:47:

Heb zelf net een LattePanda Mu besteld
Leuke nieuwe bord, ben benieuwd hoe zuinig het is. (Lijkt dat er is i225 rev.1 chip zit SLN9D) Als je de kans krijgt om hoge res fotos te maken, welke chips zijn er.
Ik heb nog niet over USB transfer dataloss gehoord. Ja, USB is niet altijd stabiel, maar data loss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Zojuist onderstaande configuratie in elkaar gezet, helaas zonder succes.
De PC geeft geen teken van leven, en gaat niet aan (ook niet zonder RAM en/of zonder SSD).
Het enigste wat gebeurt is dat bij aansluiten van 230V de HDD led (of power led, handleiding Kontron leek HDD en Power led omgewisseld te hebben) nog geen tel aan gaat (dus heel kort aan en direct uit).
Ditzelfde doet de led ook bij wegvallen van de 230V spanning.

Nu weet ik dat het kan zijn dat er een oude bios versie op het moederbord staat waardoor de CPU niet ondersteund wordt, maar vertoont dit moederbord dan ditzelfde gedrag of is er in mijn geval iets anders aan de hand?
Zou mooi zijn als ik een update d.m.v. USB of iets dergelijks kan doen zonder dat ik een ouder type CPU nodig heb.
#CategoryProduct
1MoederbordenKontron K3842-Q2
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket
1Geheugen internCrucial CT2K32G48C40U5
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
De kabel voor CPU spanning (8 pins) is correct aangesloten.
Er is geen LED foutmelding (los van wat ik aangaf, maar dat is niet te relateren aan foutmelding).
De processor heb ik zorgvuldig geplaatst, maar heb m nog niet los gehad om verbogen pinnen te controleren.
Het geheugen zit ook goed in de slots.

Ik zal op een later moment verder onderzoeken, maar klinkt dit mensen met een vergelijkbaar Kontron bord bekend in de oren bij een 13th gen CPU of moet ik me zorgen maken om hardware defecten?
En is het bij deze borden wellicht mogelijk zonder CPU een nieuw BIOS te flashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
boyd86 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:14:
De PC geeft geen teken van leven, en gaat niet aan (ook niet zonder RAM en/of zonder SSD).
Het enigste wat gebeurt is dat bij aansluiten van 230V de HDD led (of power led, handleiding Kontron leek HDD en Power led omgewisseld te hebben) nog geen tel aan gaat (dus heel kort aan en direct uit).

Nu weet ik dat het kan zijn dat er een oude bios versie op het moederbord staat waardoor de CPU niet ondersteund wordt, maar vertoont dit moederbord dan ditzelfde gedrag of is er in mijn geval iets anders aan de hand?
Zou mooi zijn als ik een update d.m.v. USB of iets dergelijks kan doen zonder dat ik een ouder type CPU nodig heb.
#CategoryProduct
https://ftp.kontron.com/m...5x%5F2024%2D04%2D29%2Epdf

In die PDF kan je zien welk revisie moederboord je hebt en met welke BIOS hij is geleverd. Als dat nog geen BIOS 2.x.x is zal het niet gaan werken zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
(of power led, handleiding Kontron leek HDD en Power led omgewisseld te hebben)
De handleiding vond ik ook verwarrend. De zwart/wit grafiek met pinnen van de front panel in de handleiding is ondersteboven ten opzichte van de onderkant van het bord.

Dan zijn misschien de reset en power switch ook omgewisseld.

Je hebt denk ik wel een 12th gen cpu nodig om de BIOS te kunnen upgraden. Dat heb ik zo gedaan met een 13th gen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleMaik
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-07 18:47
boyd86 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:14:

#CategoryProduct
Ik heb vrij recent ook een soortgelijke build in elkaar gezet, alleen dan met een i3-12100 in een Define R5 kast.

De handleiding van Fractal stuurde me er op aan om 8 standoffs voor mijn Kontron moederbord te gebruiken vanwege de mATX vormfactor, dus ik had daar naïef/blind op vertrouwd. Ik had natuurlijk op dat moment het nog even na moeten tellen en dan had ik gezien dat er maar 7 standoffs nodig waren.

Dit zorgde voor een situatie qua booten die lijkt op wat jij omschrijft, dus wellicht heb je ook dezelfde fout gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Mich schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:32:
[...]
In die PDF kan je zien welk revisie moederboord je hebt en met welke BIOS hij is geleverd. Als dat nog geen BIOS 2.x.x is zal het niet gaan werken zo
Ik bleek de juiste revisie te hebben voor 13th gen CPU, dus dat scheelde al, echter…;
LittleMaik schreef op zondag 26 mei 2024 @ 01:12:
[...]
De handleiding van Fractal stuurde me er op aan om 8 standoffs voor mijn Kontron moederbord te gebruiken vanwege de mATX vormfactor, … Ik had natuurlijk op dat moment het nog even na moeten tellen en dan had ik gezien dat er maar 7 standoffs nodig waren.

Dit zorgde voor een situatie qua booten die lijkt op wat jij omschrijft, dus wellicht heb je ook dezelfde fout gemaakt.
Dit leek bij mij ook het geval, wat kan een mens zich dan soms dom voelen achteraf haha ;).

Na verwijderen van de standoff die iets vlak onder de chipset raakte kon het systeem booten!
Later verder met installatie van Proxmox en dan zal ik hier ook metingen posten van de EM231.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
boyd86 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Ik bleek de juiste revisie te hebben voor 13th gen CPU, dus dat scheelde al, echter…;

[...]

Dit leek bij mij ook het geval, wat kan een mens zich dan soms dom voelen achteraf haha ;).

Na verwijderen van de standoff die iets vlak onder de chipset raakte kon het systeem booten!
Later verder met installatie van Proxmox en dan zal ik hier ook metingen posten van de EM231.
Fijn dat het is gelukt. Ik ben erg benieuwd naar je metingen. Ook met de i225 port in gebruik (2.5gb Lan port).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

teveel keuze :)

Als ik dit mag geloven: https://helper-scripts.com/scripts?id=Home+Assistant+OS

minstens 3 manieren om Home-Assistant te installeren in proxmox:
- HAOS als VM
- HA Container als CT
- HA Core als CT

Huidige situatie: ik heb een Pi4 met HAOS en veel dingen erin dat ik graag vanuit een full-backup, restore in de nieuwe installatie. HAOS als VM lijkt 32GB te zijn, maar mijn huidige setup vult bijna een 64GB SD kaart.. Hoewel een backup maar 2GB is ongeveer... dus mss zijnde 64GB vooral gevuld met backups bij upgrades.

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 26-05-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

update: HA Core valt eraf (geen add-ons).

Source: https://www.home-assistant.io/faq/ha-vs-hassio/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

hetzelfde met HA Container (is feitelijk een Core): https://community.home-as...munity-guides-wiki/199545

geen scripts voor HA Supervised als CT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:31
bjp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:37:
teveel keuze :)

Als ik dit mag geloven: https://helper-scripts.com/scripts?id=Home+Assistant+OS

minstens 3 manieren om Home-Assistant te installeren in proxmox:
- HAOS als VM
- HA Container als CT
- HA Core als CT

Huidige situatie: ik heb een Pi4 met HAOS en veel dingen erin dat ik graag vanuit een full-backup, restore in de nieuwe installatie. HAOS als VM lijkt 32GB te zijn, maar mijn huidige setup vult bijna een 64GB SD kaart.. Hoewel een backup maar 2GB is ongeveer... dus mss zijnde 64GB vooral gevuld met backups bij upgrades.
Backup is volgens mij meer de settings, ID's, entiteiten, automations, etc.
Op de SD kaart staan ook loggings, deze heb ik de laatste keer niet meegekregen bij het terugzetten van een backup.
Misschien zit daar een verschil in in je huidige 64gig setup en de backup

En gebruik je daadwerkelijk 64 gig of is de sd kaart vol gemaakt maar is HAOS zelf kleiner?

Denk dat dit onderwerp verder moet in het HA topic voordat we te veel offtopic gaan.

Weet wel dat alleen HAOS via dit script volledig is. Dan heb je ook addons. Bij core etc, moet je zelf containers ernaast zetten met de addons die je wil.

Ben heel benieuwd of je de 32gb groter of kleiner kan maken na installeren via dit script. En hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt.
Zit hier namelijk ook naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ja we gaan wat offtopic. Maar mss was er ervaring rondom 'stroomverbruik'.

je kan de 32GB vergroten na install blijkbaar als ik Youtube/forums mag geloven (enkel naar groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ok 2 stappen verder:
- HAOS als VM geinstalleerd.
- resize naar 128GB gedaan (resize met extra 96GB). HAOS ziet er direct bij opstart, top! Terug plaats voor backups.

zigbee2MQTT werkt ook (USB pass-trough), mijn netwerk is terug online :) USB SONOFF stick steekt wel in USB2.0 poort.

Na wat aanpassen in de modem, is ook alles terug via HTTPS bereikbaar. Dus de migratie is gelukt. Dingen zijn veeeeel sneller dan op de Pi4.

Nu het slechte nieuws: als HAOS draait, geraakt ik niet lager dan C2 (21-22W idle). Stop ik deze VM -> C10 (6-7W idle).

Nota: ik heb powertop --auto-tune opnieuw gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 26-05-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

nu stick verplaatst naar USB3 poort -> zelfde effect.

Dus zowel USB2.0 als USB3.0 heeft het.

[ Voor 28% gewijzigd door bjp op 30-05-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

zonder USB-stick (en dus zonder een draaiende zigbee2MQTT): C10.

Pagina: 1 ... 80 ... 111 Laatste