Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 17:26
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Ik heb even je systeem gemist maar bij in ieder geval systemen met een intel b660/670 is het bekend dat een USB stick je CPU flink wakker houdt. Dit in tegenstelling tot oudere Intel chipsets. Misschien bij de H en Q variant ook wel.bjp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:23:
ok 2 stappen verder:
- HAOS als VM geinstalleerd.
- resize naar 128GB gedaan (resize met extra 96GB). HAOS ziet er direct bij opstart, top! Terug plaats voor backups.
zigbee2MQTT werkt ook (USB pass-trough), mijn netwerk is terug onlineUSB SONOFF stick steekt wel in USB2.0 poort.
Na wat aanpassen in de modem, is ook alles terug via HTTPS bereikbaar. Dus de migratie is gelukt. Dingen zijn veeeeel sneller dan op de Pi4.
Nu het slechte nieuws: als HAOS draait, geraakt ik niet lager dan C2 (21-22W idle). Stop ik deze VM -> C10 (6-7W idle).
Nota: ik heb powertop --auto-tune opnieuw gedaan.
helpt dat?
voorbeeld: https://smarthomescene.co...ome-assistant-in-proxmox/
[ Voor 39% gewijzigd door bjp op 27-05-2024 09:28 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Is er hoop dat dit probleem opgelost geraakt? ik zag meldingen van het probleem bij Intel.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik heb nog nooit zelf een PC in elkaar gezet, maar heb met behulp van chatGPT componenten bij elkaar gesprokkeld (virtueel, nog niks gekocht).
Mijn wensen waren goedkoop, rond de 500 euro, maar goed genoeg om 4k te streamen, liever nog 2 tegelijk. Qua ruimte is voorlopig 4Tb gemirrord genoeg, of zelfs 2Tb gemirrord en 2Tb niet. Maar wel met uitbreidingsmogelijkheden, liefst ook voor een GPU.
Ik kwam op onderstaande uit, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ook van het stroomgebruik, wat naar schatting van chatGPT met 63W hoger uitviel dan ik had gehoopt.
# | Category | Product | Prijs |
---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-8500 | € 50 |
1 | Moederborden | H370 HD3 | € 60 |
1 | Behuizingen | NZXT 440 | € 30 |
1 | Voeding | CORSAIR RM650 80 plus gold | € 86 |
2 | RAM | Kingston HyperX Fury 8GB DDR4 | € 30 |
1 | Interne SSD | Kingston NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 500GB | € 50 |
2 | HDDs | IronGate SeaWolf 4Tb | € 200 |
1 | € 506 |
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Het probleem is dacht ik hier al een keer voorbij gekomen: als de stick USB is, dan geen probleem, maar als de stick RS232 emuleert, dan wel.bjp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:23:
ja maar dat zijn allemaal workarounds. Voorlopig kan ik leven met een hoger verbruik (het is zonnig voor de komende maanden). Maar hiervoor een Pi actief houden (is weer 2-3W) om er dan 15W te sparen op de server... is zinvol, maar niet ideaal (totaal: 6-7W + 2-3W). LAN variant van de stick zal dat verschil kleiner maken... Maar goed voor >40eur kan je ook gewoon de stroom betalen.
Is er hoop dat dit probleem opgelost geraakt? ik zag meldingen van het probleem bij Intel.
Ik heb voor P1 en Zigbee RPI 2's in gebruik, maar dat is ook door de locatie van de server en wat andere taken die ze al deden als DHCP en DNS (als backup).
Uiteindelijk is dit voor mij een stuk zuiniger overall en praktischer.
De LAN variant zal overigens ook snel 1W pakken. Dat soort voedingsverliezen blijf je houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 27-05-2024 10:51 ]
Ik zit ook met de P1 meter inderdaad, mijn idee is nu HAOS op de server en een RPi (heb 3B+ en een Zero) als P1 én Zigbee host.Mars Warrior schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:50:
[...]
Ik heb voor P1 en Zigbee RPI 2's in gebruik, maar dat is ook door de locatie van de server en wat andere taken die ze al deden als DHCP en DNS (als backup).
Met een Zigbee lan controller zit je toch met de P1 poort. En nu kan mijn server eventueel ergens anders staan ipv in de meterkast.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Meterkast en Zigbee gaan niet altijd lekker samen, althans niet bij mij: teveel verstoring van alle leidingen...RedRayMann schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Ik zit ook met de P1 meter inderdaad, mijn idee is nu HAOS op de server en een RPi (heb 3B+ en een Zero) als P1 én Zigbee host.
Een Zero is het zuinigst, maar ik heb geen idee hoeveel USB poorten dat ding heeft.
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 01:09
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Laptop als een server is leuk idee, meerdere mensen hier gebruiken het.AJansen1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:36:
Ik heb recent als test een server geconfigureerd op een oude laptop, met jellyfin en immich onder andere. Dat bevalt wel en nu overweeg ik om daar geschiktere hardware voor aan te schaffen.
Ik heb nog nooit zelf een PC in elkaar gezet, maar heb met behulp van chatGPT componenten bij elkaar gesprokkeld (virtueel, nog niks gekocht).
Mijn wensen waren goedkoop, rond de 500 euro, maar goed genoeg om 4k te streamen, liever nog 2 tegelijk. Qua ruimte is voorlopig 4Tb gemirrord genoeg, of zelfs 2Tb gemirrord en 2Tb niet. Maar wel met uitbreidingsmogelijkheden, liefst ook voor een GPU.
Ik kwam op onderstaande uit, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ook van het stroomgebruik, wat naar schatting van chatGPT met 63W hoger uitviel dan ik had gehoopt.
# Category Product Prijs 1 Processors Intel Core i5-8500 € 50 1 Moederborden H370 HD3 € 60 1 Behuizingen NZXT 440 € 30 1 Voeding CORSAIR RM650 80 plus gold € 86 2 RAM Kingston HyperX Fury 8GB DDR4 € 30 1 Interne SSD Kingston NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 500GB € 50 2 HDDs IronGate SeaWolf 4Tb € 200 1 € 506
Heb je zelf lijst gemaakt of chatGpt? De onderdelen zijn 8-10 jaar oud en alleen 2de hands verkrijgbaar. (Lijkt dat chatbot was op een oudere topic getrained
Als je brand nieuw modernere onderdelen wilt, dan bladeer door gepinnde berichten, kijk of een van de systemen is leuk als voorbeeld.
Ja sorry meeste is tweedehands, met uitzondering van de drives en de voeding, allemaal hier op tweakers aangeboden, ik heb ze zelf uitgezocht maar met wat kunstmatige begeleiding in waar ik op moet lettenandru123 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:38:
[...]
Laptop als een server is leuk idee, meerdere mensen hier gebruiken het.
Heb je zelf lijst gemaakt of chatGpt? De onderdelen zijn 8-10 jaar oud en alleen 2de hands verkrijgbaar. (Lijkt dat chatbot was op een oudere topic getrained) Je kan natuurlijk 2de hands kopen, dat is altijd goedkopst. Een server in elkaar bouwen is leuk, maar als je dat niet heel leuk vindt, alternatief is een NUC-achtige klein PC kopen (2e hands), bijv samtman in "Het grote zuinige server topic - deel 3" of Mich in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Als je brand nieuw modernere onderdelen wilt, dan bladeer door gepinnde berichten, kijk of een van de systemen is leuk als voorbeeld.
Ik vind het leuker (en leerzamer) om zelf iets in elkaar te zetten, zal eens vergelijken met die 2e link, bedankt.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Over de voeding: er zijn meerdere Corsair 650 modellen, echt verwarrend maar als het over RM 650 (2023) gaat, het is niet meest efficient (zie grafiek hier)AJansen1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:37:
Ik vind het leuker (en leerzamer) om zelf iets in elkaar te zetten, zal eens vergelijken met die 2e link, bedankt.
Op dit moment de zuinigste model dat te koop is be quiet Pure Power 12 M (cost ongv. hetzelfde). Zie uitleg hier Raynman in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ik heb weinig ervaring met 8de gen van Intel, daar moet je afwachten het antwoord van experts (volgens mrmrmr 8e gen is best zuinig , maar let op dat laatste versies van Windows misschien niet meer te installeren straks)
Ik gebruik een p1 meter die eigenlijk een esp8266 met een 10kohm pull up. Hier heb ik software opgezet die de p1 waardes via WiFi naar mqtt broker stuurt. En uiteraard in HASS mqtt sensoren aangemaakt. Werkt perfect en erg betrouwbaar.RedRayMann schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Ik zit ook met de P1 meter inderdaad, mijn idee is nu HAOS op de server en een RPi (heb 3B+ en een Zero) als P1 én Zigbee host.
Met een Zigbee lan controller zit je toch met de P1 poort. En nu kan mijn server eventueel ergens anders staan ipv in de meterkast.
Stroom voor de esp8266 haalt ie uit de P1 poort.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Dat is eigenlijk veel goedkoper (en waarschijnlijk efficienter) dan apart zigbee card/controller infra.. heb je pics, hoe ziet het eruit?HotSpot79 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:07:
[...]
Ik gebruik een p1 meter die eigenlijk een esp8266 met een 10kohm pull up. Hier heb ik software opgezet die de p1 waardes via WiFi naar mqtt broker stuurt. En uiteraard in HASS mqtt sensoren aangemaakt. Werkt perfect en erg betrouwbaar.
Stroom voor de esp8266 haalt ie uit de P1 poort.
Deze zijn ook kant-en-klaar te koop https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/, gebruik zelf een RPi Zero met P1 -> USB interface en ser2net, maar hoor hier ook goede dingen over. Let wel dat je dus de DSMR 5 nodig heeft om power uit je P1 poort te halen. Die hadden wij niet dus daarom maar voor aansluiten op de RPi gekozen, aangezien deze ook al dienst doet als Zigbee coordinator.andru123 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:46:
[...]
Dat is eigenlijk veel goedkoper (en waarschijnlijk efficienter) dan apart zigbee card/controller infra.. heb je pics, hoe ziet het eruit?
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/
Verzamelt data lokaal tot 2 jaar, is benaderbaar als website en geeft mooie grafieken, geen extra's nodig. Kan Home Assistant voorzien van data.
Haalt power uit P1 poort op met DSMR 4 en 5. Bij oudere meters kan een USB voeding nodig zijn.
Ik weet niet precies wat het verbruik is. Er zit een ESP32 C3 chip op en de software is open source. Ik weet ook niet of de energie 'gratis' is. Dat zou theoretisch wel zo kunnen zijn als DC wordt getapt van de AC/DC adapter in de digitale meter.
Het is wel te meten door alles na de meter uit te schakelen vermoed ik, en dan de plug in P1 te steken.
[ Voor 30% gewijzigd door mrmrmr op 28-05-2024 01:58 ]
Ik heb mede door het hoge verbruik bij het aansluiten van een USB allaraat wat jij ervaart een oude Intel nuc gebruikt waarin de zwave, zigbee en p1 op is aangesloten via USB. waardes worden via ser2net doorgestuurd. Verbruik is +-3.5W alles bij elkaar.bjp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:55:
iemand al een poging gedaan om zigbee2mqtt te verplaatsen naar een container i.p.v. in de HAOS VM?
helpt dat?
Werkt perfect en het voordeel wat ook in het artikel staat beschreven is dat het niet opnieuw opstart bij een reboot van home assiatant of je promox pc.
Hier heb ik mijn P1 meter op gebaseerd. Alles staat daar beschreven. Leuk hobby project en daar houden we vanandru123 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:46:
[...]
Dat is eigenlijk veel goedkoper (en waarschijnlijk efficienter) dan apart zigbee card/controller infra.. heb je pics, hoe ziet het eruit?
https://github.com/daniel-jong/esp8266_p1meter
Verbruik is extreem laag. Daar kan welke rpi niet tegen op.
[ Voor 6% gewijzigd door HotSpot79 op 28-05-2024 13:43 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Ik ga een Pi-1 proberen (heb ik al ergens liggen), want ik heb een USB-zigbee stick, en zover ik kan zien vindt ik geen ESP met USB
[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 28-05-2024 16:11 ]
andru123 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:55:
Ik las dat het mogelijk is om CC2531 (zigbee-chip) rechtstreeks op 8266 aan te sluiten... dat is misschien wel de goedkoopste/zuinigste optie.
Dat het kan betekent niet dat je het moet doen. De CC2531 is zwaar verouderd en kan niet (goed) overweg met grotere netwerken. Ding wordt dan ook al zeker 4 jaar niet meer aangeraden om te gebruiken.
Nog los van dat je dit natuurlijk niet via wifi wilt doen terwijl de ESPs alleen wifi ingebakken hebben (niet alleen is wifi niet betrouwbaar/niet stabiel, maar Zigbee gebruikt ook 2,4GHz en wifi en Zigbee storen onderling dus lekker). En een ethernet chip erbij plaatsen maakt het natuurlijk weer heel wat complexer.
Eerste metingen d.m.v. EM231:
- LAN 1GB verbonden ~12W
- Zonder LAN ~9W
# | Category | Product |
---|---|---|
1 | Moederborden | Kontron K3842-Q2 |
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket |
1 | Ventilators | Noctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G48C40U5 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB |
Ik ga nog bezig met installatie van containers voor Home Assistant, TrueNAS (of vergelijkbaar) en Frigate.
Wellicht dat ik ook m'n pfSense ga virtualiseren, die draait momenteel op een Shuttle met i5-7400 CPU en 16GB RAM, verbruik ~22W.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
extern toegankelijk met een proxy ervoor
• Nextcloud
• Vaultwarden
• proxy (Ik maak ook gebruik van Opnsense, ik heb nog niet gekeken of deze een plugin oid heeft hiervoor)
apps intern
• Jellyfin/plek
• Arrstack
• photoprism oid
De externe diensten komen in een afgesloten VLAN. In de nabije toekomst komt er nog een SATA SDD (of extern via usb) hieraan te hangen welk als back-up voor de data gaat dienen. Ik twijfel tussen bare-metal ubuntu server of Proxmox. Met oog op verbruik neig ik meer naar Ubuntu, echter neemt dit niet het gemak van back-ups oid met zich mee.
Hoe denken jullie hierover? tips zijn welkom
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Ik neem aan dat je alles in Docker draait? Of is dat een verkeerde aanname in 2024Shlawend schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:59:
Inmiddels ben ik in het bezit van een minisforum NAB6 met 2TB M2 SSD en 32G (2x16) geheugen. Wat het OS betreft ben ik er nog niet helemaal over uit. Een kort lijstje van apps die ik ga draaien
extern toegankelijk met een proxy ervoor
• Nextcloud
• Vaultwarden
• proxy (Ik maak ook gebruik van Opnsense, ik heb nog niet gekeken of deze een plugin oid heeft hiervoor)
apps intern
• Jellyfin/plek
• Arrstack
• photoprism oid
De externe diensten komen in een afgesloten VLAN. In de nabije toekomst komt er nog een SATA SDD (of extern via usb) hieraan te hangen welk als back-up voor de data gaat dienen. Ik twijfel tussen bare-metal ubuntu server of Proxmox. Met oog op verbruik neig ik meer naar Ubuntu, echter neemt dit niet het gemak van back-ups oid met zich mee.
Hoe denken jullie hierover? tips zijn welkom
Dan kun je namelijk via een web proxy als Caddy + Docker plugin en/of VPN lekker zelf bepalen wat je extern beschikbaar maakt en wat enkel intern (dus ook via VPN) te bereiken is.
Gebruik je Caddy + Docker plugin, dan kun je declaratief in de docker compose file bepalen wat extern beschikbaar is, en via welk domein/subdomein.
Photoprism zou ik vervangen door Immich overigens.
[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 29-05-2024 14:21 ]
Ja ik wil ze inderdaad in containers gaan draaien. Caddy kende ik overigens niet, enige voordelen tegenover bv nginx? enige tips m.b.t. back-up ? of toch naar proxmox neigen?Mars Warrior schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:19:
[...]
Ik neem aan dat je alles in Docker draait? Of is dat een verkeerde aanname in 2024![]()
Dan kun je namelijk via een web proxy als Caddy + Docker plugin en/of VPN lekker zelf bepalen wat je extern beschikbaar maakt en wat enkel intern (dus ook via VPN) te bereiken is.
Gebruik je Caddy + Docker plugin, dan kun je declaratief in de docker compose file bepalen wat extern beschikbaar is, en via welk domein/subdomein.
Photoprism zou ik vervangen door Immich overigens.
Nginx zelf? Dan moet je vast handwerk doen voor alle "backends"? Nginx proxy manager ("NPM", niet te verwarren met npm de NodeJS package managerShlawend schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:57:
[...]
Ja ik wil ze inderdaad in containers gaan draaien. Caddy kende ik overigens niet, enige voordelen tegenover bv nginx? enige tips m.b.t. back-up ? of toch naar proxmox neigen?

En zelf gebruik ik dan weer Traefik. Ook een pure reverse proxy met service discovery bv op basis van Docker containers met specifieke labels.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Als je Caddy gewend bent, dan is er geen enkele reden om nog Nginx te gebruiken met zijn geklooi qua configuratie. Caddy is bijv. al standaard https...Shlawend schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:57:
[...]
Ja ik wil ze inderdaad in containers gaan draaien. Caddy kende ik overigens niet, enige voordelen tegenover bv nginx? enige tips m.b.t. back-up ? of toch naar proxmox neigen?
En met de docker plugin heb je zero-config: die plugin leest gewoon je docker compose uit en zoekt naar caddy labels:
Dit is bijv voor mijn lokale zigbee2mqtt GUI. Besef dat je ook GEEN ports hoeft te exposen. Je krijgt netjes de interne poort van je docker container. Dus je kunt meerdere containers met dezelfde 8080 poort hebben op die manier, en toch via een ander domein/subdomein benaderen. Ook lokaal..
Door er expliciet http voor te zetten krijg je geen https. Dat is niet nodig voor mij lokaal.
Doe je enkel een domein, dus bijv. zigbee.mijndomein.nl ofzo, dan krijg je automatisch https.
1
2
| caddy: http://zigbee2mqtt.z caddy.reverse_proxy: "{{upstreams 8080}}" |
Dit is wat ik nu heb van Vaultwarden. Kan zijn dat dit nog voor een oude versie is van Vaultwarden. Die heb ik al ff niet bijgewerkt namelijk.
Redelijk uitgebreid, maar netjes conform wat vaultwarden opgeeft voor caddy+plugin:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| labels: caddy: <je externe domein> # Enable cross-site filter (XSS) and tell browser to block detected attack caddy.header_0: "X-XSS-Protection 1; mode=block" # Disallow the site to be rendered within a frame (clickjacking protection caddy.header_1: "X-Frame-Options DENY" # Prevent search engines from indexing (optional) caddy.header_2: "X-Robots-Tag none" caddy.header_3: "X-Real-IP {remote_host}" caddy.0_reverse_proxy: /notifications/hub/negotiate "{{upstreams 80}}" caddy.1_reverse_proxy: /notifications/hub "{{upstreams 3012}}" caddy.2_reverse_proxy: "{{upstreams 80}}" |
Factoren eenvoudiger dus. En als je je compose file in github zet (private natuurlijk), dan heb je ook nog netjes versiebeheer...
Deze opstelling nu draaien. Idle gebruik zonder docker containers en met alleen de Evo 980 is 4,5W.JDunnio schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:27:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 113,99 € 113,99 1 Moederborden Kontron K3843-B € 197,- € 197,- 1 Behuizingen Inter-Tech IM-1 Pocket € 69,09 € 69,09 1 Geheugen intern Crucial CT2K16G48C40U5 € 93,56 € 93,56 1 Voedingen Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT € 48,76,- € 48,76,- 1 Solid state drives Samsung 980 1TB € 79,95 € 79,95 1 Overige randapparatuur XP Power VES120PS12 € 68,60 € 86,60 Totaal € 711,88
Voor het aansluiten van de 4-pins voedingsadapter extra:
POWER ADAPTER 4-PIN MINIDIN TO MINIFIT-JR (FOR PICOPSU-120/150/160)
https://minipc.de/catalog/il/1963
€ 8,08
PCI REAR SLOT COVER F. PICOPSU DC-CONNECTOR
https://minipc.de/catalog/il/1855
€ 3,03
Ik weet niet of de 4-pin converterkabel past op het PCI-rearslot. maar anders kan ik dat daar netjes uitboren.
Het advies voor een zwaardere pico-voeding en de lichtere i3-gen12 heb ikovergenomen. Uiteindelijk toch duurder uitgekomen dan ik had gewild, maar dat zit dan voornamelijk in de extra SSD, het dure moederbord en dito voedingsadapter.
Dank voor de feedback
Hieronder hoe het is uitgepakt met de 4-pins voeding, PCI REAR SLOT COVER en de POWER ADAPTER 4-PIN MINIDIN TO MINIFIT-JR.
Het rear slot heb ik uitgeboord met een grote metaalboor en de twee kleine gaten zaten al precies om de 4-pin converter vast te schroeven.
Uiteindelijk nog wat geklooi met de bios. In eerste instantie wilde de config alleen booten met memory in het eerste slot (stress

:strip_exif()/f/image/q9iQOIPRTr0efDJWBndZAamp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MjkrtCiRQejvn6IO2ckNOaDu.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou een kontron K3843 ook ddr4 ecc ondersteunen met een i5-13500 erop? Zou dat werken? Volgens de cpu spec zou dat moeten kunnen.
Volgens mij ondersteunen de recente Intel consumenten CPUs helemaal geen ECC meer? Bij 9th gen zat het nog op Pentium en i3. Daarna helemaal nergens meer op. Voor consumenten dan, Xeon uiteraard wel.HotSpot79 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:35:
Hoi,
Zou een kontron K3843 ook ddr4 ecc ondersteunen met een i5-13500 erop? Zou dat werken? Volgens de cpu spec zou dat moeten kunnen.
Edit:
Of wacht, was er nu niet een soort van "neppe" ECC die meer softwarematig werkt? Dat ondersteunen ze dan weer wel. Maar is uiteraard niet zo goed/betrouwbaar als de "oude" ECC.
[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 29-05-2024 17:49 ]
Welke OS draai je? Linux 6.x? Kan je via powertop zien in welke c-state je CPU is ?JDunnio schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:30:
[...]
Deze opstelling nu draaien. Idle gebruik zonder docker containers en met alleen de Evo 980 is 4,5W.
Hieronder hoe het is uitgepakt met de 4-pins voeding, PCI REAR SLOT COVER en de POWER ADAPTER 4-PIN MINIDIN TO MINIFIT-JR.
Het rear slot heb ik uitgeboord met een grote metaalboor en de twee kleine gaten zaten al precies om de 4-pin converter vast te schroeven.
Uiteindelijk nog wat geklooi met de bios. In eerste instantie wilde de config alleen booten met memory in het eerste slot (stress). Memory, m2 SSD en CPU werden niet of half herkend. Met een BIOS-upgrade is dit verholpen, maar wel belangrijk voor mensen zoals ik die geen andere spare apparatuur hebben om te kunnen booten en de upgrade te kunnen doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De nieuwste intel ondersteunen nu wel weer ECC. Eerder idd niet. Kijk naar even bij de i5-13500 specificaties. Alle i3 iig niet.RobertMe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:47:
[...]
Volgens mij ondersteunen de recente Intel consumenten CPUs helemaal geen ECC meer? Bij 9th gen zat het nog op Pentium en i3. Daarna helemaal nergens meer op. Voor consumenten dan, Xeon uiteraard wel.
Edit:
Of wacht, was er nu niet een soort van "neppe" ECC die meer softwarematig werkt? Dat ondersteunen ze dan weer wel. Maar is uiteraard niet zo goed/betrouwbaar als de "oude" ECC.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
K3843-B en K3842-Q accepteren DDR5 non-ECC. Sommige andere borden zoals K3851-R ondersteunen wel DDR5 ECC geheugen. Die heeft een embedded chipset Intel R680E.HotSpot79 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:23:
De nieuwste intel ondersteunen nu wel weer ECC. Eerder idd niet. Kijk naar even bij de i5-13500 specificaties. Alle i3 iig niet.
ECC is nice to have, maar voor thuis is het echt niet noodzakelijk. Je moet sowieso zorgen voor backup, ECC is geen alternatief daarvoor en het risico op schade is ook een simpele rekensom:
risico = kans op schade x hoeveelheid schade
Is een van de twee factoren laag, dan is het risico laag.
Als je bijvoorbeeld met opzet niet een bestandssysteem kiest dat nogal zwaar leunt op geheugen, reduceer je de kans. De schade thuis is vrijwel altijd gering, dat betekent dat ook bij een hogere kans, het risico niet substantieel is. Je hebt immers een backup.
In een bedrijf of organisatie waar betaalde mensen werken, het over veel geld gaat en waar een schade groot is en systemen 24x7 beschikbaar moeten zijn is het wel verstandig.
Daarnaast zal het verbruik van dergelijke zware moederborden ongetwijfeld hoger liggen. Prijzen voor een 1700 bord met ECC kosten van 365 tot 640 euro in pricewatch.
Effectief is er geen reden om dit voor thuis te doen.
Een aantal generaties terug kon je het nog wel goedkoop doen met een i3/pentium processor, met simpele niet onzuinige moederborden. Maar die tijd is voorbij.
Is dit iets voor een zuinige server?
Mijn plan is de Odroid H4.
Ik heb nu ongeveer 5TB op mijn Synology in gebruik.
Doel is foto opslag, nextcloud achtig iets, home assistant en nog wat kleine programma's
Op de EMMC of NVME komt de software, ssd is puur opslag.
Het is QLC, wat ik terug lees niet echt een probleem via het netwerk.
Maar ook "maar 400 euro voor 8TB"
Verbruik is volgens de tweakers pagina 3,3W
Alternatief idee was meerdere kleinere ssd's.
Bijvoorbeeld;
4TB voor video's
2TB voor opslag OwnCloud
2TB voor foto's
--edit--
review: 40 SATA-ssd's - Heeft de SATA-ssd nog bestaansrecht?
Volgens een test;
0,04 w idle
2 a 1,8 tijdens schrijven
--edit--
Gezocht in het topic en zie dat men de QVO serie veel gebruikt en zuinig is.
Zelfs diverse mensen meerdere van 8TB.
Alleen de prijs, ik twijfel.
Plan is om eind dit jaar pas de server te bouwen, dus nu voor 400 kopen en eventueel andere hardware tijdens toevallige prijsverlaging aan te schaffen en eerder starten met bouwen, of wachten en eventueel geluk hebben met Black Friday etc.
[ Voor 38% gewijzigd door RedRayMann op 29-05-2024 21:41 ]
omdat niemand reageerde, zelf geprobeerd: nee het helpt niet -> C2 en geen C10.bjp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:55:
iemand al een poging gedaan om zigbee2mqtt te verplaatsen naar een container i.p.v. in de HAOS VM?
helpt dat?
Ik had enkel zigbee2mqtt draaien de de C-state gingen naar C2. Nog niet eens HAOS aangepast (stond af).
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Hoe groter een SSD, hoe langer die in theorie mee kan gaan binnen de eigen soort. De SSD's die ik heb 'draaien' bijna op kamertemperatuur. Dat is een goede indicatie, want warmte is energieverlies.
Wel nog een usb stick in gebruik?bjp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:47:
[...]
omdat niemand reageerde, zelf geprobeerd: nee het helpt niet -> C2 en geen C10.
Ik had enkel zigbee2mqtt draaien de de C-state gingen naar C2. Nog niet eens HAOS aangepast (stond af).
En is dan de stick of het software de oorzaak?
Ben erg benieuwd omdat ik van jou leer om tzt mijn server goed en zuinig in te richten.
Tnx. Ik zag jouw naam inderdaad vaker in dit topic bij de zoekresultaten.mrmrmr schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:54:
@RedRayMann Ja, die heb ik zelf ook in gebruik in zuinige systemen. Het idle verbruik is het verbruik waarop vooral te letten, en dat is bij deze prima. SSD's als deze zijn typisch snel in en uit in de slaapstand. Zelfs als je de SSD aanspreekt is die nog een deel van de tijd in slaapstand geweest.
Hoe groter een SSD, hoe langer die in theorie mee kan gaan binnen de eigen soort. De SSD's die ik heb 'draaien' bijna op kamertemperatuur. Dat is een goede indicatie, want warmte is energieverlies.
Ik heb dan steeds meer mijn verlanglijstje compleet.
Ivm werk/gezin/opleiding etc kan en wil ik nu niets bouwen en overzetten in productie.
Eind 2023 was deze ssd 300 a 380 euro.
Ik zie dat de prijs ook alweer verhoogd is.
[ Voor 52% gewijzigd door RedRayMann op 29-05-2024 22:02 ]
en ja dus, nog steeds de stick in de server direct.RedRayMann schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Wel nog een usb stick in gebruik?
Ben erg benieuwd omdat ik van jou leer om tzt mijn server goed en zuinig in te richten.
ik dacht, mss ligt het aan HAOS VM, dus direct zigbee2mqtt als Container in Proxmox (probleem proberen reduceren), en dus de HAOS VM afgezet. Vanaf dat ik in Z2M de stick instel, C-state naar C2 i.p.v. tot C10.
Niet genoeg data om te kunnen beseffen of het HW of SW is dat dit issue veroorzaakt.
Straks zien of ik een Pi kan gebruiken hiervoor.
[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 29-05-2024 22:08 ]
De prijzen zijn een tijd lang heel erg laag/ dalende geweest - als reactie daarop zijn er productie verlagingen geweest waardoor nu prijs van oa. opslag weer wat gestegen is - ik denk niet dat die weer teruggaan naar de oude prijzen op korte termijn.RedRayMann schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Wel nog een usb stick in gebruik?
[...]
Tnx. Ik zag jouw naam inderdaad vaker in dit topic bij de zoekresultaten.
Ik heb dan steeds meer mijn verlanglijstje compleet.
Ivm werk/gezin/opleiding etc kan en wil ik nu niets bouwen en overzetten in productie.
Eind 2023 was deze ssd 300 a 380 euro.
Ik zie dat de prijs ook alweer verhoogd is.
Maar is het niet zo dat, wat je zelf zegt, je stopt de stick er in en je gaat niet meer naar C10. Dus zonder stick gaat het systeem wel terug naar C10bjp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:06:
[...]
en ja dus, nog steeds de stick in de server direct.
ik dacht, mss ligt het aan HAOS VM, dus direct zigbee2mqtt als Container in Proxmox (probleem proberen reduceren), en dus de HAOS VM afgezet. Vanaf dat ik in Z2M de stick instel, C-state naar C2 i.p.v. tot C10.
Niet genoeg data om te kunnen beseffen of het HW of SW is dat dit issue veroorzaakt.
Straks zien of ik een Pi kan gebruiken hiervoor.
Lees vaker dat de stick, niet per se de usb stick, maar het emuleren van een seriële verbinding de boosdoener is.
vanaf dat je er iets mee doet (Z2M Container opstarten of HAOS [met een Z2M erin] VM opstarten), ga je maar tot C2 i.p.v. C10.
https://community.intel.c...-active-Full/td-p/1565137bjp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:24:
strict genomen kan je er de stick in steken, en dan blijft je C10 halen. Maar dan doe je er nog niks mee.
vanaf dat je er iets mee doet (Z2M Container opstarten of HAOS [met een Z2M erin] VM opstarten), ga je maar tot C2 i.p.v. C10.
https://community.intel.c...devices-under/m-p/1516435
En om een bericht van mijn zelf eruit te quoten:
I can confirm now that this problem also exist in Windows 11. With mouse keyboard and LAN i was around 20% C8.
With Zwave stick connected still 20% C8.
With Zwave stick connected and in use, max 80% C2.
Intel chipset 300 motherboards (8th, 9th gen cpu) dont have this problem. CPU is in C9 state.
Conclusion so far:
1) A seriel and/or communication USB device will mess up the CPU power states completely.
2) This is perceived by multiple users on different types of brands with B660 or B670 chipset.
3) This is independed off Operating system.
4) With a PCI-X USB card i can reach C6 (with same Z-Wave stick)
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
“ Our senior engineers have already conducted an intensive investigation into our case, and according to them, the problem is not related to the processor or the chipset.”
Tja, ik had niks anders verwacht. Senior engineers, right. Tenminste mensen echt geprobeerd om iets meer te doen, dan de gebruikelijke “have you restarted your PC?”
Ik was een jaar geleden ook bezig met “vreemde USB verbruik gedrag” onder W11 te analyseren, helaas zonder resultaat. (Als ik de mouse dongle erin-eruit een bepaalde USB 3 port doe, daalt het verbruik met 2W). Ik heb toen niet op C-states opgelet.
Vaag ideetje:bjp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:24:
strict genomen kan je er de stick in steken, en dan blijft je C10 halen. Maar dan doe je er nog niks mee.
Heb je al geprobeerd of er ander gedrag tussen een USB2 of USB3 poort op het moederbord of maakt dit geen verschil?
Misschien nog eens proberen via een externe (USB2) hub?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Ik heb denk wel 3 USB kaarten geprobeerd. Beste resultaat is C6. Mocht het je lukken houd ik mij aanbevolenbjp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:09:
ik heb een PCI-E to USB cheapo kaart besteld - we zien wel na levering en installatie
hum is nu iets met een VIA of NEC chipset blijkbaar... to be seen.Mich schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Ik heb denk wel 3 USB kaarten geprobeerd. Beste resultaat is C6. Mocht het je lukken houd ik mij aanbevolen
hoeveel extra IDLE verbruik had je door C6 i.p.v. het laagste?
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Kunnen best de hardware engineers zijn die gelijk hebben in deze, maar de chipset firmware/drivers zijn toch ook van Intel als je Windows 10/11 gebruikt.andru123 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 02:22:
“ Our senior engineers have already conducted an intensive investigation into our case, and according to them, the problem is not related to the processor or the chipset.”
Ik neem aan dat Linux zijn eigen drivers heeft gemaakt, of zit daar ook een Intel blob oid in?
Dan zouden in dit geval verschillende stukken software dezelfde problemen laten zien als er RS232 wordt geemuleerd. Vreemd en de enige overeenkomst is dan de hardware van Intel...
Oudere generaties laten dit gedrag niet zien, AMD niet en een RPI ook niet.
Ben benieuwd wat zo'n PCIe kaart doet: als dat hetzelfde meerverbruik geeft als de omweg via een RPI, dan is het de best mogelijke oplossing als je de RPI/ser2net weg niet wilt bewandelen of nodig hebt.
De LAN variant van de zigbee stick kan ook nog, met zijn eigen verbruik (valt goed mee, is een ESP32 product).
Nu nog een redelijke PCI-E to USB kaart vinden, welke toch nog C10 toelaat. Ik ga er dit weekend wss al eentje kunnen proberen.
Intel ontwikkeld ontzettend veel aan de kernel (voor Intel hardware). Dus ik zou er vanuit gaan dat die code, zeker initieel, ook van Intel afkomstig was/is. Of het effectief een binairy blob is durf ik echter niet te zeggen.Mars Warrior schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:55:
Ik neem aan dat Linux zijn eigen drivers heeft gemaakt, of zit daar ook een Intel blob oid in?
Voor Intel is dat natuurlijk onderdeel van het "verdien model". Als ze nieuwe hardware uit brengen zal het ook met Linux "moeten" werken, zeker als het om hardware voor de zakelijke markt gaat. Anders verkopen ze niks. Dus tijdens het proces van hardware ontwerp / fabricage wordt ook al de "driver" ontwikkeld voor Linux en als patches aangeleverd. Uiteraard kan op dat moment nog niemand er iets mee omdat de hardware niet verkrijgbaar is. Maar het zorgt er wel voor dat als de hardware uit komt de "standaard" distributies ook al een kernel bevatten die de nieuwe hardware ondersteund. I.p.v. dat dus de aller nieuwste kernel nodig zou zijn (die dan niet in die distro zit), of er zelfs nog een nieuwe kernel uit moet komen.
Dat Intel wel zorgt dat ze HW kunnen verkopen, snap ik.
Maar dat de C-state niet helemaal gehaald wordt op een desktop platform in specifieke gevallen...
Uiteraard. Maar @Mars Warrior had het over het al dan niet "toevallig" aanwezig zijn van dezelfde bug (met C-states) op zowel Windows als Linux. Maar gezien de code in beide gevallen zeer waarschijnlijk van Intel afkomstig is is dat natuurlijk al een stuk minder toevallig. Dan is het al de vraag of Intel 2 volledig onafhankelijke software development teams heeft waarbij een "volgens specs" een driver voor Windows maakt en de ander "volgens specs" een driver voor Linux maakt. Zonder dat ze dus verder elkaars code inzien. En dan nog zouden die specs ook correct moeten zijn, want als een fout in die specs zit die tot dit gedrag leidt dan zal dat zo uit de spec worden overgenomen naar de implementatie.bjp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:58:
de vraag is een beetje hoe belangrijk zulk probleem is.
Dat Intel wel zorgt dat ze HW kunnen verkopen, snap ik.
Maar dat de C-state niet helemaal gehaald wordt op een desktop platform in specifieke gevallen...
Mijn gedachte: ik heb nu een AM4 X570D4U met 4x ECC DDR4 Dimm. Ik zat te denken om er dan 2 te verplaatsen naar een Intel based system, liefst een Kontron. Vandaar mijn vraag. Mijn huidig servetje trekt ong 30W uit het stopcontact. Had dat graag lager gezien.mrmrmr schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:45:
[...]
K3843-B en K3842-Q accepteren DDR5 non-ECC. Sommige andere borden zoals K3851-R ondersteunen wel DDR5 ECC geheugen. Die heeft een embedded chipset Intel R680E.
ECC is nice to have, maar voor thuis is het echt niet noodzakelijk. Je moet sowieso zorgen voor backup, ECC is geen alternatief daarvoor en het risico op schade is ook een simpele rekensom:
risico = kans op schade x hoeveelheid schade
Is een van de twee factoren laag, dan is het risico laag.
Als je bijvoorbeeld met opzet niet een bestandssysteem kiest dat nogal zwaar leunt op geheugen, reduceer je de kans. De schade thuis is vrijwel altijd gering, dat betekent dat ook bij een hogere kans, het risico niet substantieel is. Je hebt immers een backup.
In een bedrijf of organisatie waar betaalde mensen werken, het over veel geld gaat en waar een schade groot is en systemen 24x7 beschikbaar moeten zijn is het wel verstandig.
Daarnaast zal het verbruik van dergelijke zware moederborden ongetwijfeld hoger liggen. Prijzen voor een 1700 bord met ECC kosten van 365 tot 640 euro in pricewatch.
Effectief is er geen reden om dit voor thuis te doen.
Een aantal generaties terug kon je het nog wel goedkoop doen met een i3/pentium processor, met simpele niet onzuinige moederborden. Maar die tijd is voorbij.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Alle moderne Kontron borden gebruiken DDR5, dus dat gaat nooit passen.HotSpot79 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:21:
[...]
Mijn gedachte: ik heb nu een AM4 X570D4U met 4x ECC DDR4 Dimm. Ik zat te denken om er dan 2 te verplaatsen naar een Intel based system, liefst een Kontron. Vandaar mijn vraag. Mijn huidig servetje trekt ong 30W uit het stopcontact. Had dat graag lager gezien.
Verder kom je ECC steeds minder tegen, dus als je dat perse wil, dan wordt het 🔍
Gezien de ddr4 vs ddr5 pinout, allebei 244 pins, dacht ik dat het zou moeten kunnen passen. Maar ik zie nu dat de inkeping in de dimm verschilt (ook logisch natuurlijk). De cpu's kunnen met beide overweg, maar het moederbord kan er maar één type ondersteunen.Mars Warrior schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:34:
[...]
Alle moderne Kontron borden gebruiken DDR5, dus dat gaat nooit passen.
Verder kom je ECC steeds minder tegen, dus als je dat perse wil, dan wordt het 🔍
Helaas. Dan blijf ik maar lekker met dit bord verder knutselen.
Absoluut een aanrader voor een low power server. Ik had ze ook. Maar bij schrijven gaan de QVO ssds al gauw naar 80 MB/s. Dat vond ik een groot gebrek. Voor statische data, wat foto opslag natuurlijk is, is dat geen probleem, maar ik heb ook veel 'hot' data en liep hier dus tegenaan. Daarom maar EVO's gebruiken.RedRayMann schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:13:
uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB
Is dit iets voor een zuinige server?
Mijn plan is de Odroid H4.
Ik heb nu ongeveer 5TB op mijn Synology in gebruik.
Doel is foto opslag, nextcloud achtig iets, home assistant en nog wat kleine programma's
Op de EMMC of NVME komt de software, ssd is puur opslag.
Het is QLC, wat ik terug lees niet echt een probleem via het netwerk.
Maar ook "maar 400 euro voor 8TB"
Verbruik is volgens de tweakers pagina 3,3W
Alternatief idee was meerdere kleinere ssd's.
Bijvoorbeeld;
4TB voor video's
2TB voor opslag OwnCloud
2TB voor foto's
--edit--
review: 40 SATA-ssd's - Heeft de SATA-ssd nog bestaansrecht?
Volgens een test;
0,04 w idle
2 a 1,8 tijdens schrijven
--edit--
Gezocht in het topic en zie dat men de QVO serie veel gebruikt en zuinig is.
Zelfs diverse mensen meerdere van 8TB.
Alleen de prijs, ik twijfel.
Plan is om eind dit jaar pas de server te bouwen, dus nu voor 400 kopen en eventueel andere hardware tijdens toevallige prijsverlaging aan te schaffen en eerder starten met bouwen, of wachten en eventueel geluk hebben met Black Friday etc.
Uit interesse heb ik zo'n Gigabyte MC12-LE0 aangeschaft (zie eerdere berichten hier).
Na mijn reis ga ik daar eens mee testen met een picoPSU.
edit: En ook Proxmox i.p.v. ESXi
[ Voor 9% gewijzigd door GoBieN-Be op 30-05-2024 20:24 ]
Bij hoeveel data gebeurt dit?HotSpot79 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:10:
[...]
Absoluut een aanrader voor een low power server. Ik had ze ook. Maar bij schrijven gaan de QVO ssds al gauw naar 80 MB/s. Dat vond ik een groot gebrek. Voor statische data, wat foto opslag natuurlijk is, is dat geen probleem, maar ik heb ook veel 'hot' data en liep hier dus tegenaan. Daarom maar EVO's gebruiken.
Kon daar niet echt cijfers over vinden.
Als ik alleen in eerste instantie van kale ssd naar de basis data opslag wat snelheid verlies, ok. Dan geleidelijk alles overzetten.
En als ik daarna niet tegen limieten aan loop omdat de max ver boven bijvoorbeeld een telefoon fotoalbum sync is, denk ik dat ik er goed mee kan leven.
Misschien als er later nog een serie gedownload wordt en op de ssd gezet wordt, of een uur aan gopro materiaal. Maar dat zijn uitzonderingen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Je kan wel teruggaan naar een oudere generatie, zoals 8th/9th gen. Dat kan met een Kontron K3644. Maar (oud) ECC geheugen is niet waardevol, dus op zich geen reden om alleen daarvoor verder in te investeren.HotSpot79 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:21:
Mijn gedachte: ik heb nu een AM4 X570D4U met 4x ECC DDR4 Dimm. Ik zat te denken om er dan 2 te verplaatsen naar een Intel based system, liefst een Kontron. Vandaar mijn vraag. Mijn huidig servetje trekt ong 30W uit het stopcontact. Had dat graag lager gezien.
Kijk ook eens of de inrichting verbeterd kan worden, dat kan door een beter besturingssysteem (Linux, Debian ipv ESXi/*BSD) en door een betere inrichting van het systeem. Bijvoorbeeld door minder VM's te draaien, zware VM overhead te vermijden en de applicaties te "temmen", zodat ze niet voortdurend bezig zijn met data verzamelen dat eigenlijk niet nodig is.
Het is het beste om eerst een basismeting te doen (bijvoorbeeld Debian met optimalisaties), zodat je kunt zien wat het startpunt is. Dan weet je wat er te winnen is.
De twee grootste slurpers zijn het moederbord AsrockRack X570D4U, en de Ryzen 5600 Cpu. Het moederbord alleen met kale debian en alle linux optimalisaties, brengt mij tot een 23W idle. Dit komt door de X570 chipset, en de IPMI (AST2500) en Mellanox Connect X3 10gbe. Zo'n moederbord en combinatie is gewoon niet lager te krijgen. De CPU is ook niet zuinig, die verstookt tov de Ryzen 4650G PRO ook 6 Watt meer. Deze CPU heb ik gekozen vanwege (toekomstig) de bifurcation support voor 4x nvme in het 16x pcie slot. De G processoren van AMD ondersteunen geen x4x4x4x4 bifurcation. IPMI had ook voor mij niet gehoeven.mrmrmr schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:57:
[...]
Je kan wel teruggaan naar een oudere generatie, zoals 8th/9th gen. Dat kan met een Kontron K3644. Maar (oud) ECC geheugen is niet waardevol, dus op zich geen reden om alleen daarvoor verder in te investeren.
Kijk ook eens of de inrichting verbeterd kan worden, dat kan door een beter besturingssysteem (Linux, Debian ipv ESXi/*BSD) en door een betere inrichting van het systeem. Bijvoorbeeld door minder VM's te draaien, zware VM overhead te vermijden en de applicaties te "temmen", zodat ze niet voortdurend bezig zijn met data verzamelen dat eigenlijk niet nodig is.
Het is het beste om eerst een basismeting te doen (bijvoorbeeld Debian met optimalisaties), zodat je kunt zien wat het startpunt is. Dan weet je wat er te winnen is.
Allemaal keuzes die niet bijdragen aan zuinigheid. Daarom was ik aan het kijken of ik met een paar slimme hardware wijzigingen 15W zou kunnen reduceren, met behoud van 8x sata, ECC, x4x4x4x4 bifurcation.
En de nieuwe intel processoren ondersteunen nu wel weer ECC.
Ik draai unraid. Powertop etc. zijn daar niet echt voorhanden. Maar inmiddels al allerlei containers weer draaien, disken erbij. Optimaliseren komt een andere keer ben ik bang.Mich schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:16:
[...]
Welke OS draai je? Linux 6.x? Kan je via powertop zien in welke c-state je CPU is ?
Mijn oude setup was niet meer stabiel, hitte, disken vol.
Iemand tips om powertop op unraid te krijgen? In de Tips en Tweaks plugin is deze niet meer aanwezig
[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 30-05-2024 22:35 ]
Ik denk gewoon sudo apt install powertop. Voor versie 2.14JDunnio schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:15:
[...]
Ik draai unraid. Powertop etc. zijn daar niet echt voorhanden. Maar inmiddels al allerlei containers weer draaien, disken erbij. Optimaliseren komt een andere keer ben ik bang.
Iemand tips om powertop op unraid te krijgen? In de Tips en Tweaks plugin is deze niet meer aanwezig
Of anders hier de instructies volgen:
https://github.com/fenrus75/powertop
Ut schijnt te kunnebjp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:35:
zelf downloaden en bouwen? (geen idee)
https://forums.unraid.net...onsumption-with-powertop/
Wie du mir, so ich dir.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
libtracefs 1.3 of hoger moet op het systeem aanwezig zijn.
Slackware heeft een binary:
https://mirrors.slackware...owertop-2.15-x86_64-2.txz
Debian heeft een 2.15 versie in testing (trixie/sid): https://packages.debian.o...cenames&keywords=powertop
Dit packagebestand kun je downloaden en uitpakken met bijvoorbeeld Midnight Commander (apt install mc).
[ Voor 108% gewijzigd door mrmrmr op 31-05-2024 02:45 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Zo’n generieke statements dat “er was een diep review gedaan” maar dan zonder enkele specifiek, zegt mij dat er was niet echt diep gekeken.Mars Warrior schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:55:
Kunnen best de hardware engineers zijn die gelijk hebben in deze, maar de chipset firmware/drivers zijn toch ook van Intel als je Windows 10/11 gebruikt.
Ik denk het niet dat Intel de usb driver voor elke generatie van chipset herschrijft - waarom? Usb interface blijft dezelfde. Ik vermoed dat er zit ergens in chipset firmware een domme “if (rs232) max_cstate = C3”, dat was ooit toegevoegd. (Net als bij PEG slot - er is geen reden om Cstate blokeren als er “iets” in de PEG slot zit, maar toch doet Intel dat onconditioneel. Misschien wel een reden - maar dan wil ik het horen van seriouze engineer)
of is dit eerder in de BIOS/firmware?
gezien het ook onder Windows voorkomt, vermoed ik het tweede, zonder zekerheid.
Je kan nerdtools installeren uit de app(store) en dan bij settings van nerdtools , powertop installeren.JDunnio schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:15:
[...]
Ik draai unraid. Powertop etc. zijn daar niet echt voorhanden. Maar inmiddels al allerlei containers weer draaien, disken erbij. Optimaliseren komt een andere keer ben ik bang.
/f/image/dnwZoF27SdMjfwxfpEFVbtUS.png?f=fotoalbum_large)
Computer nr 486 denk ik..
D3644B MB + G5400 processor
Picopsu 90 + 120W Leicke
m.2 256GB-SSD (SATA600 (foutje))
5TB Seagate 2.5'' HDD (uit zo'n externe disk gehaald)
16GB RAM
P1-USB kabeltje
Zigbee USB-stick
extra NIC
Nu gebruikt deze eigenlijk teveel stroom (ondanks het draaien van powertop etc.). Gok zo'n 20W (ik meet 43W via een shelly stekker, maar mijn netwerk switch hangt er ook onder a 15-20W). Laatst stond alles samen zelfs een hele tijd op 60W (geen idee waar die extra 20W opeens vandaan kwam...bug met proxmox backup..?)
Nu heb ik twee a drie problemen:
1) ik zit aan mijn RAM limiet en te weinig ruimte op SSD--> VMs en CTs draaien ook via de 2.5'' schijf. Oplossing: nieuwe (1TB) SSD aangeschaft + extra RAM. Binnenkort even installeren en dan alles vanaf de SSD draaien. (geen probleem als je veel data wegschrijft via influx m.b..t levensduur SSD in proxmox?)
2) een tijd terug viel de stroom uit, was ik mijn ZFS pool kwijt en dus alle "NAS" data kwijt (ik gebruikte deze server als een soort van NAS via SMB/NFS). Ik had wel wat gebackupped maar dit was toch even een "eye-opener". Zodoende ook wat minder vertrouwen in het gebruiken van een hypervisor als NAS.
3) ik wil een Frigate VM installeren (voor baby monitor / "beveiliging" / fun). Dan heb ik meer HDD ruimte nodig (om geen dure SSD kaartjes te mollen). In ieder geval een Coral m2 (A/E) kaartje aangeschaft. Hoop dat die gaat werken... (@ndedecke is het jou nog ooit gelukt?)
Probleem 1 is te fixen. Probleem 2 en 3 vergt wat meer overwegen:
M.b.t. probleem 2 zit ik nu te denken om een dedicated (goedkope stille low-power) NAS te maken met 3.5'' schijven die ik dan steeds in standby zet en aan zet via WoL. Hij moet stil zijn omdat hij waarschijnlijk op zolder komt te staan ergens bij de slaapkamer daar. 3.5'' schijven omdat die een stuk goedkoper zijn. Ze gebruiken meer stroom, maar in principe gebruik ik de NAS ook niet zo vaak (voornamelijk foto's opslaan en voor films/series). Dus die kunnen vaak down spinnen / in standby staan.
Mijn vraag voor hier: Wat is dan de goedkoopste, stille (en zuinigste) oplossing voor een losse dedicated (stille zuinige) NAS? Odroid? Want een dedicated NAS heeft naar mijn weten niet veel nodig...? Ik heb natuurlijk al een hoop posts doorgenomen, maar eerlijk gezegd kan ik door de bomen het bos niet meer zien.
M.b.t. Frigate: ik kan dan denk ik het best de camerastreams op slaan naar de huidige 2.5'' schijf in de bestaande server? Lijkt me dat een SSD erg veel last krijgt van veel schrijf acties in proxmox? De 2.5" schijf is dan wel altijd actief, dus verwacht niet veel te "besparen" m.b.t. stroomverbruik van mijn huidige server/hypervisor. Maar, dan heb ik wel 5TB aan sch(r)ijfruimte beschikbaar.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het basissysteem is zonder meer zuinig (~3,5W). Als je meet met een meter zoals Brennenstuhl PM 231E, kun je zien wat het verbruik is per onderdeel in de computer. Begin bijvoorbeeld bij een kaal systeem (hardware en software) en voeg dan onderdelen toe.
Sommige oude netwerkkaarten verbruiken nogal veel. Sommige add-ons (USB/pcie) kunnen problemen veroorzaken zodat package C states terugvallen naar bijvoorbeeld C2 in plaats van C8, waar je het zou willen hebben.
Analyseprogramma's voor camerabeelden kunnen tamelijk veel verbruiken. Zuinige SSD's zijn goed in snel beelden opslaan. Daarmee zakt het verbruik. Maar 5 TB 2.5" drives zullen een beperkt verbruik hebben.
Wat betreft de inrichting: kijk eens met top of een andere tool welke processen veel verbruiken. Draait er iets dat uit kan? Draaien er monitoring tools? Kan je daar aan de knoppen draaien zodat het niet overmatig vaak acties gaat uitvoeren?
Een kaal Linux systeem verbruikt circa 256 MB tot 1 GB RAM. Dat is dus praktisch niets. Als je niet genoeg hebt aan 16GB is er misschien een probleem in toewijzing of een VM die meer pakt dan nodig.
Andere hardware er tegenaan gooien lost denk ik een hoog verbruik niet op, tenzij er sprake is van bijvoorbeeld een kortsluiting, maar dat ga je wel ruiken of er komt hitte vanaf. Eerst eens uitzoeken wat er zoveel verbruikt.
Als je nog een SSD ergens hebt liggen, kun je die gebruiken om mee te testen zonder dat je de bestaande situatie aanpast. Een image backup is ook een optie.
Inmiddels zijn ze hier op teruggekomen. Gisteren de DXP4800 Plus ontvangen. Voor 389,- durfde ik het wel aan.EValentino schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:35:
[...]
Prachtige systemen inderdaad, maar het feit dat ze zo "schimmig" doen over het alternatieve OS support maakt me toch huiverig. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de 8-bay al in mijn winkelmand had tot ik ineens over de software ging nadenken. Ik zou hier het liefst zonder gezeik UNRAID op draaien.
Draai nu alles op K3s op een Beelink N100 systeempje, opzich prima maar kom opslag te kort.
Ga nu denk ik voor TrueNAS met k3s in een Jail of Proxmox met Talos en TrueNAS daar boven op, ben er nog niet uit :-).
Aangezien ik de NAS toch dedicated wil maken, heb ik nu de volgende lijst gemaakt voor de NAS. Daar zet ik dan de 2.5'' HDDs in van mijn huidige installatie + het oude nvme 256GB SATA-600 kaartje van Gigabyte. Vervolgens zit ik er aan te denken daar TrueNAS op te installeren en de google Coral m2.A/E schijf voor Frigate (of Shinobi, of iets anders). Dus dedicated NAS/NVR systeem. Misschien dat ik er ook proxmox backupserver op kan zetten...(ff uitzoeken).
Kooplijst:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-10105 Boxed | € 85,08 | € 85,08 |
1 | Moederborden | ASRock H510M-HDV/M.2 SE | € 60,96 | € 60,96 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 73,68 | € 73,68 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 46,19 | € 46,19 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Slim 2 | € 24,35 | € 24,35 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2666C16 | € 37,50 | € 37,50 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 36,68 | € 36,68 |
1 | Overige componenten | Mini-box PCI Bracket | € 3,20 | € 3,20 |
Totaal | € 367,64 |
Verbruik valt dan hopelijk ook mee...zal wat overhead geven t.o.v. alles op 1 server. Maar, hopelijk wel robuster dan wat ik nu heb.
Wat gebruiken jullie eigenlijk om zo'n case dicht te maken aangezien een standaard PSU ontbreekt?
Andere kast kopen die een geperforeerde achterkant heeft ipv een groot gatWat gebruiken jullie eigenlijk om zo'n case dicht te maken aangezien een standaard PSU ontbreekt?
Maar dat zijn wel zaken die bij de SP erbij mogen. Ik heb bv de Inter-Tech IM-1 Pocket als case.
Of zoiets, heb je gelijk je pico PSU naar binnen:
https://www.ebay.com/itm/155101983135
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De tests zijn gedaan op 120V/60Hz (Amerika), dat kan een afwijking geven in efficientie ten opzichte van de Europese 240V/50Hz. Het hangt van de voeding af of dat een voordeel of een nadeel geeft volgens gegevens uit 80plus tests.
Al eens gezocht naar HP alternatief, maar ook slecht bestelbaar.
Heeft iemand nog een goed adres waar deze verkrijgbaar zijn? Of wordt het toch uitwijken naar mouser?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"avdpeijl schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:59:
Die FSP096-AHAN3 blijft wel een vreselijk mooie adapter.
Al eens gezocht naar HP alternatief, maar ook slecht bestelbaar.
Heeft iemand nog een goed adres waar deze verkrijgbaar zijn? Of wordt het toch uitwijken naar mouser?
Aaeon is een OEM zoals HP dat was.
Zonder PCEI-kaart kom ik tot C7-state. (10watt idle)
Maar met kaart niet verder dan C3. (20watt idle)
Terwijl de PCEI-kaart wel ASPM L0 en L1 adverteerd.
Ik gebruik Fedora 40.
Tevens ook gezien met een Intel I350-T2 kaart.
Forceren van ASPM via kernel optie werkt niet.
Via setpci probeert en zie geen verschil, tevens werkt dit alleen met secureboot uit, ik wil dat wel aan hebben.
Iemand nog tips?
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Nu zit de kaart iig wel in de PEG poort.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Solarflare adviseert in de handleiding alle cpu stroombesparing uit te schakelen. Het zou kunnen dat ze dat proberen te forceren in de firmware van de kaart.
Heb je het PCIEx4 slot op het bord geprobeerd? Dat is het slot naast de SSD, dicht bij de USB socket.
Probeer het ook eens op een lagere snelheid met WoL uit.
Een paar 1 Gbit kaarten met I210/I211 zijn doorgaans het zuinigst.
De kaart dateert uit 2010 of eerder. Ik lees claims dat deze kaart maximaal 6W zou verbruiken en 5 tot 10 keer meer dan 1 Gbit. Zo'n reclameverhaal lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien zuinige 1 Gbit kaarten 0,5W, of zelfs minder met EEE verbruiken. Het zou Energy Star certified zijn, maar ik kan dat niet terugvinden bij Energy Star, misschien kijk ik niet goed.
JaHeb je het PCIEx4 slot op het bord geprobeerd? Dat is het slot naast de SSD, dicht bij de USB socket.
Ik heb er nu een andere netwerkkaart erin gedaan.
Ethernet controller: Intel Corporation 82574L Gigabit Network Connection
Maar ook deze adverteert ASPM L0s en L1
1
2
3
4
5
6
| LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <128ns, L1 <64us ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp- LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, LnkDisable- CommClk+ ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt- LnkSta: Speed 2.5GT/s, Width x1 TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt- |
Ook met deze kaart weer geen ASPM.
Ik zie ook maar weinig setting in de BIOS.
Onboard 1gbit is natuurlijk zuinig. Maar ik heb deze kaart nu toch.Een paar 1 Gbit kaarten met I210/I211 zijn doorgaans het zuinigst.
De kaart dateert uit 2010 of eerder. Ik lees claims dat deze kaart maximaal 6W zou verbruiken en 5 tot 10 keer meer dan 1 Gbit. Zo'n reclameverhaal lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien zuinige 1 Gbit kaarten 0,5W, of zelfs minder met EEE verbruiken. Het zou Energy Star certified zijn, maar ik kan dat niet terugvinden bij Energy Star, misschien kijk ik niet goed.
Pas een zuinige 4x2.5gbit/2x10gbit switch binnen. Ik heb met een multimeter de stroom naar de switch gemeten. Met een DAC kabel en op 10GBIT link voegde maar 60mW toe aan het budget van de switch.
Dus het zit vooral aan de PC kant om te kijken of het beter kan.
Ik zit toch te gluren naar een SFP+ kaart met een Marvell AQC100 chipset. Deze zou max 1.5Watt doen.
Maar die zijn zo duur.
En als mijn servertje door elke pcie niet in low power gaat, dan heb ik er niks aan.
[ Voor 40% gewijzigd door vDorst op 06-06-2024 09:42 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Als je absoluut een snelle netwerkkaart wil zou je ook een Realtek 8125B kunnen proberen, sommigen hebben daarmee succes gerapporteerd (zoek even terug in dit topic).
Of verder proberen met setpci, handmatig nalopen of de correcte parameters zijn gewijzigd. Het is niet eenvoudig dat correct te doen. Het enable-aspm script dat dat doet was ook al niet vrij van bugs (zie topic start en postings in dit topic).
De Fujitsu D3417-B2 is in de basis zuinig met default BIOS settings.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
net als XP power. Ik heb sterk vermoedens dat VES120PS12 ook PFC activeert pas na 50W. Dat is ook wat @mux in zijn blog over PFC adviseertavdpeijl schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:59:
Die FSP096-AHAN3 blijft wel een vreselijk mooie adapter.
Als ik goed lees tot 75W heeft PFC weinig zin.Een typische PFC-eenheid in een adapter kost je ongeveer 1W … vuistregel dat vanaf 75W/100VA een PFC-module zichzelf gaat terugbetalen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik denk dat power factor correctie bij deze XP Power bij 70W zou kunnen liggen.andru123 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 01:27:
[...]
net als XP power. Ik heb sterk vermoedens dat VES120PS12 ook PFC activeert pas na 50W.
Power factor correctie haalt in ieder geval de efficiëntie omlaag. Bij verlichting ligt de verplichte toepassing 25W, bij andere toepassingen 75W.Als ik goed lees tot 75W heeft PFC weinig zin.
Degene die last heeft van een lage pf is de netbeheerder. Grote afnemers rekenen zonder power factor (VA). Zij betalen dus meer als de power factor laag is. Consumenten reken af met het werkelijke energieverbruik, zij hebben dus geen last van een lage power factor.
Althans, zo zou het moeten zijn. Bij de invoering van digitale energiemeters en ook later bleken sommige van die meters een probleem met het correcte meten van bepaalde lasten, bijvoorbeeld LED of pompen. Die betaalden dan soms heel veel meer dan het eigenlijke stroomverbruik.
Systeem:
- Fujitsu Esprimo Q558
- Intel 9400T
- Samsung PM871b 256GB SSD
- 1x 8GB RAM
Debian 12.5 kale installatie | idle |
---|---|
Met monitor en USB m+kb. Incl. powertop --auto-tune | 2.0W |
Ethernet met monitor en USB m+kb. Incl. powertop --auto-tune | 4.6W |
Ethernet met monitor en USB m+kb. Incl. powertop --auto-tune. Na handmatig ASPM aan te zetten voor enp1s0 | 2.1W |
Ruim 2.5W verschil als ik de ethernet kabel erin steek. Dat vind ik wat veel. Er zit een Realtek RTL8111GN (1Gbit) in. Waar zou dit aan kunnen liggen?
edit: Package lijkt niet lager dan C3 te gaan. Ik ga maar is aan de slag met de ASPM scripts.
edit2: Het was inderdaad ASPM die standaard disabled staat.
1
| echo '1' > /sys/class/net/enp1s0/device/link/l1_aspm; |
[ Voor 22% gewijzigd door Morphix op 07-06-2024 13:42 ]
Probeer eens de snelheid maar 100mbit terug te brengenMorphix schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:29:
Onlangs een Fujitsu Esprimo Q558 met Intel 9400T in huis gehaald. Hier wat metingen met een Brennenstuhl PM231E.
Systeem:Debian 12.5 geïnstalleerd vanaf de Live ISO ('fat' installatie dus) waar nog niets op draait. Default BIOS instellingen.
- Fujitsu Esprimo Q558
- Intel 9400T
- Samsung PM871b 256GB SSD (niet de zuinigste(?))
- 1x 8GB RAM
Debian 12.5 kale installatie idle Met monitor en USB m+kb. Incl. powertop --auto-tune 2.0W Ethernet met monitor en USB m+kb. Incl. powertop --auto-tune 4.6W
Ruim 2.5W verschil als ik de ethernet kabel erin steek. Dat vind ik wat veel. Er zit een Realtek RTL8111GN (1Gbit) in. Waar zou dit aan kunnen liggen?
edit: Package lijkt niet lager dan C3 te gaan. Ik ga maar is aan de slag met de ASPM scripts.
1
| ethtool - s eth0 speed 100 |
Eth0 aanpassen naar je eigen interface natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Church of Noise op 07-06-2024 13:18 ]
Uiteraard SBCs zoals de RPi daar gelaten. Maar die zijn wel echt veel minder krachtig (+ geen of via een omweg NVME, SATA etc). En zeker met een Linux is het OS en ecosysteem er al lang klaar voor. Elke respectabele Linux distro heeft een ARM variant. En vele OSS software werkt ook prima op ARM (en uiteraard ook closed source software). En dat is dan incl ARM ondersteuning bij Docker en vele images die in ARM64 beschikbaar zijn.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Niks waar ik interesse in heb vooralsnog…bjp schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:40:
Odroid en zo, maar ook de NAS makers hebben dat (Synology bijvoorbeeld).
Ik zie nog geen losse mobo’s waar ik een arm cpu in kan prikken, oftewel keuze in hardware.
Nu richting RISC-V kijken kan ook geen kwaad, maar is nog wat langer van doel vrees ik.
Ik deel je frustratie.
In afwachting ben ik wel voor 12 E-cores gegaan (samen met 8 P-cores... kon niet anders).
Een degelijk bordje met een i3-N305 zou ook niet mis staan (8 E-cores), spijtig genoeg maar 1 geheugen slot/kanaal.
Laptop-style mobo's en CPU's mis ik ook voor een redelijke prijs.
[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 07-06-2024 14:33 ]
Anders had ik wel een tweede backupserver gebouwd op basis van een Odroid M1S.
Je kan kijken naar Ampere Altra https://amperecomputing.c...ltra-family-product-brief, maar ja die zijn nou niet precies echt betaalbaar en ook geen idee hoe zuinig ze nou uiteindelijk zijn in een thuis situatie.RobertMe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:35:
Zijn er eigenlijk nog geen ontwikkelingen v.w.b. thuisservers met ARM? Je kunt intussen voor een paar euro ARM servers huren, CI/CD oplossingen die op ARM draaien, nieuwe generatie Windows laptops met ARM, Mac heeft al een aantal jaren ARM. Maar (mini) PCs nog niet?
Uiteraard SBCs zoals de RPi daar gelaten. Maar die zijn wel echt veel minder krachtig (+ geen of via een omweg NVME, SATA etc). En zeker met een Linux is het OS en ecosysteem er al lang klaar voor. Elke respectabele Linux distro heeft een ARM variant. En vele OSS software werkt ook prima op ARM (en uiteraard ook closed source software). En dat is dan incl ARM ondersteuning bij Docker en vele images die in ARM64 beschikbaar zijn.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
Yep. Maar een leverancier van Arm zal dan ook gaan moeten standaardiseren op de socket, en dus het moederbord.bjp schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:33:
ARM dingen zal je eerder al gesoldeerd vinden (dus "prikken" zal niet direct gaan). Ik zoek ook dingen met meer kracht en IOs (NVMe/SATAs...).
Ik zie dat nog niet even snel gebeuren dat er zo'n ecosysteem ontstaat met tig leveranciers die we nu voor het hele x86 ecosysteem hebben, inclusief allerhande insteekkaarten met drivers.
Dingen als vastgesoldeerd geheugen (en niet uitbreidbaar) is leuk voor een iPad of iPhone, en eventueel voor een kleine laptop, maar ik upgrade nogal eens het geheugen in desktop en server gedurende de levensduur (bij mij ca 10 jaar) van het moederbord.
Ben wat dat betreft blij met de veel langere ondersteuning van AM5 door AMD (Desktop) zodat ik nog een mid-life CPU Upgrade kan doen van mijn 7900X over een paar jaar.
In mijn server zit nu al een overkill 12700K die nog wel naar een 14xxxx kan, al zal dat niet echt veel performance winst geven.
Allemaal zaken die Arm op dit ogenblik niet kan bieden...
En qua zuinigheid doet Arm het ook niet veel beter in idle en onder belasting als je de E-cores neemt van Intel, of een dikke AM5 met een TDP van 35W