quote: Lange verhaal.. Samengevat: koop geen kabels op Ali; mini-box kan dikkere kabels gebruiken
Om te kunnen testen, heb ik een verloop kabel gebruikt tussen 4pin miniDIN stekker van mini-box, en picoPSU ATX stekker. Omdat mijn “soldering skillz” zijn -5 op de schaal van 0 tot 10, heb ik besloten een bestaande ATX kabel te hergebruiken, en daar gewoon de pinnetjes uittrekken en op de nodige posities te duwen.
Sinds ik heb 10 jaar geleden mijn oude kapote PSU en alle kabels weggegooid (dom), moest ik een nieuwe CPU ATX kabel vinden.
Ik wilde minimaal 16AWG, passend bij wat picoPSU heeft. (Zelfs 14AWG, om rekening te houden met mijn skillz, dus wordt de connector geen zwak punt). Zoekend op Ali blijkt dat de 16AWG ATX-kabels moeilijk verkrijgbaar zijn, 99% is 18AWG of niet gespecificeerd. (vergeet 14AWG). Ik heb er 1 gevonden, ze waren 10 cm lang voor 5 $. Dezelfde verkoper verkocht 10 cm 18AWG voor slechts $ 1,8, dus die heb ik ook gepakt. Hoe korter hoe beter. Toen kwamen de kabels en openden ik de pakjes. Zoek de verschillen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ClN0h97OPXONXLLRPdX04tB7.jpg?f=user_large)
De 16AWG-kabel heeft dus dezelfde dikte als 18AWG. Is het echt 16? (Ik weet het niet, misschien heeft de 18 een dikkere isolatie? Maar waarom?) Ah, ik ben slim, waarom test ik de weerstand niet! Juist

Zelfs mijn Fluke 87 heeft een maximale resolutie van 0,1 ohm, en beide kabels geven 0,3 ohm aan. Ik had de Fluke 287 moeten kopen toen ik de kans had, hij heeft een resolutie van 0,01 ohm, dat zou genoeg zijn.
Hoe dan ook, opende een geschil op Ali
en kreeg het geld terug voor de "16AWG". Nee, mensen willen dat ik het terug stuur op eigen cost. Nee dus. Daarna heb ik de pinnen op de kabel veranderd (eruit getrokken, en weer in gedaan), aangesloten en getest. Hieronder ziet u de afbeelding van de kabel onder de 130W-test:
De witte kabel ertussen is de "16AWG" kabel die ik had geknutseld. Het werd niet warm, dus het zou wel eens 16 kunnen zijn, maar wie weet. Zoals je ziet worden de kabels van de 4-pins miniDIN-connector van de minibox warm (geen verrassing, aangezien de minibox voor deze connector een 18AWG-kabel gebruikt, wat verkeerd is aangezien die connector per definitie 100+ Watt is). En op de een onbekende reden worden de kabels naar picoPSU - 16AWG - warm, vooral de kleine lusdraad die op de connector zit. Ook de molex-connector zelf lijkt geen goed contact te hebben.
Kijk ook hoe warm de FSP wordt, inclusief de 14AWG-kabel. Dat is nogal onverwacht, tbh.
Fotos van picoPSU cabels. De hoofd voeding kabel(zwart-wit) is gemarkeerd als 16AWG, maar op verloopstuk staat 18AWG, maar als ik die naast elkaar leg, lijken dezelfde diktes. Mischien de verloopstuk is toch 16AWG, en hij warm wordt van slechte contact in de connector?
Ook zie je dat de “lus” draad is 2x dunner, maar er loopt dezelfde stroom door.