Ik draai nu een Firebat T8 Plus (N100 + 16GB DDR5) die out-of-de-box idlet op 6-7W. Na minimale biosaanpassingen (PL1 10000, PL2 15000) en powertop--autotune is het gedaald naar minder dan 5W. Mijn meter laat soms 4W zien maar ik weet niet of dat 4.499W is of 4.0W (en of de meter daar betrouwbaar genoeg voor is).
Het systeem is idle, maar wel aangesloten en ingelogd. Dus met monitor, netwerk en storage actief.
Een beetje browsen met firefox laat het verbruik stijgen tot 7-8W. Youtube 1080p fullscreen video kost 10-12W, 4K@60FPS 11-13W.
Ik heb ook een draagbare monitor gekocht, een Realza 16" touchscreen. Dat gebruikt 5-6W (afhankelijk van ecostand & hdr).
Dit hele systeem gebruikt dus tussen de 5W (monitor in slaapstand) en 15W (meerdere video's afspelen).
Met een 20.000mAh / 73Wh powerbank kan ik 5-10 uur draaien.
Dat is laag genoeg om van een 20W powerbank te draaien. Daarvoor heb ik een USB-C 12V "trigger" kabel. Dat is een kabel die aan de ene kant USB-C PD spreekt en aan de andere kant gewoon 12V levert via een barreljack. Zo kun je ieder apparaat voeden via USB-C.
Ik heb wel PL3 en PL4 moeten instellen om het systeem stabiel te krijgen. Die staan nu op 25000, oftewel 25W. Dat is meer dan de powerbank kan leveren maar blijkbaar is er genoeg speelruimte dat kortstondige piekjes kunnen worden opgevangen. Een PL van 25000 zit zo dicht bij het maximum van deze CPU dat het in praktijk onmerkbaar is. (PL1 is 5000 en PL2 is 15000 maar dat doe ik om het gebruik te beperken, niet voor stabiliteit)
Het plan is om die minipc te vervangen door een model dat USB-C volledig ondersteunt.
Het beeldscherm heeft twee USB-C poorten met PD. Ik kan dus de batterij op de ene poort aansluiten en de computer voeden via de andere poort. Omdat het USB-C is kan het beeldsignaal over diezelfde kabel lopen. Ik heb dus maar 1 kabel nodig vanaf de PC naar de monitor, en 1 kabel om de combinatie op de powerbank aan te sluiten.
Samen met een bluetooth-keyboard (met een eigen batterij) heb ik dus een volledig mobiel workstation. Het scherm kan ik ook als tablet gebruiken.
In plaats van de minipc kan ik ook een telefoon met USB-C gebruiken.
Scherm 910 gram + computer 240 gram + powerbank 400 gram + keyboard 300 gram = 1850 gram
Scherm 200 euro + computer 140 euro + powerbank 35 euro + keyboard 20 euro = 395 euro
(de pc en het keyboard had ik al)
Mijn setup is dus lichter dan de meest 16" laptops en gaat langer mee en is ook nog goedkoper dan de meesten.
Ik kan het scherm los in de hand hebben voor de tablet ervaring, of ik kan het op tafel zetten met een toetsenbord voor een gewone desktop.
Het zwakke punt is dat de CPU niet heel snel is maar ik ben nog niks tekort gekomen. Voor een beetje browsen en simpel werk is het ruim voldoende.
Een ander punt is dat ik dus wel meerdere onderdelen heb en dat is minder makkelijk dan een alles-in-een laptop of tablet. Een voordeel is wel dat ik de batterij niet in mijn handen hoef te dragen. Die kan op tafel liggen of in mijn broekzak zitten.
Het grote voordeel van deze setup is dat ik alle onderdelen los heb uitgezocht. Dus geen krappe compromissen zoals gewoonlijk is in laptops, zeker de wat goedkopere. Ik heb een pracht van een scherm en een fijn toetsenbord. De batterij is niet ingebouwd en als het moet kan de hele setup draaien vanaf de batterij van een moderne telefoon (die ik helaas nog niet heb). Afhankelijk van mijn behoefte kan ik een kleine lichte powerbank meenemen of juist een zwaar model met veel vermogen, of meerdere powerbanks.
Omdat ik gewone powerbanks gebruik betaal ik half zoveel als wanneer ik een laptopbatterij van Dell of HP zou moeten kopen.
Het is allemaal nog een beetje te nieuw om mijn ervaringen uitgebreid te beschrijven, maar voor nu ben ik er mee in mijn nopjes.
[
Voor 5% gewijzigd door
CAPSLOCK2000 op 26-04-2024 14:10
]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.