Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-04 19:51
IK vrees dat dit niet lukt. Krijg hem gedownload en gecompiled maar kan vervolgens niks starten. Hij kent dan de applicatie powertop niet.
Heb wel een make en daarna een make install gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
Mich schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:16:
[...]

Het is vreemd dat ik een apparaat meer heb dan jou. Deze heb ik sinds de R2.12 bios

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
00:14.1 USB controller: Intel Corporation Device 7ae1 (rev 11) (prog-if fe [USB Device])
        DeviceName: Onboard - Other
        Subsystem: Intel Corporation Device 7270
        Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
        Interrupt: pin B routed to IRQ 17
        IOMMU group: 4
        Region 0: Memory at 6001000000 (64-bit, non-prefetchable) [size=2M]
        Region 2: Memory at 600122a000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4K]
        Capabilities: [80] Power Management version 3
                Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-)
                Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
        Capabilities: [90] Vendor Specific Information: Len=14 <?>
        Kernel driver in use: dwc3-pci
        Kernel modules: dwc3_pci
Ook Proxmox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JeepieJoep Controleer altijd of je een zuinige SSD op het oog hebt. De Samsung 990 Pro is helaas niet zo zuinig als bijvoorbeeld een Samsung 980 of Samsung 970 EVO Plus. Wake on LAN staat aan, dat veroorzaakt een hoger verbruik in low power standen.

Op een server heb je weinig aan een enorme doorvoersnelheid, want de SSD is niet de bottleneck.

ASPM ziet er goed uit. In de BIOS kun je kijken of voor pcie devices ASPM L0s, L1.1, L1.2 aanstaat.

Als je iets (hier powertop) zelf gecompileerd hebt en de executable staat niet in een $PATH directory, kun je het uitvoeren vanaf de command line met ./powertop , vanuit de directory waar de executable staat.

De $PATH variabele wordt gebruikt om executables te vinden: echo $PATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
@mrmrmr Inderdaad niet zo zuinig maar denk dat dat uiteindelijk geen enorme verschillen zijn eerlijk gezegd. Die 9,3 watt vind ik echt al keurig.

Ga nog kijken of het scheelt om in de bios dingen uit te schakelen die ik niet gebruik (WOL, audio, WLAN en bluetooth).

ASPM staat op L0sL1 en de L1 substates op L1.1 and L1.2. Gebruik verder geen PCIe devices dus heb dat alleen aangepast bij de M2.

Volgens mij gaat het compilen uiteindelijk gewoon niet helemaal goed. Ik zie geen errors maar er is ook geen applicatie powertop na compilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeepieJoep
Het is toch gelukt. De truc is dat de compilatie in /src staat. Zo te zien is het merendeel in C8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmvQ1-Pem4A3klYBbBdxjRQcCHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/12zQtiUJaIlawtxDSr6wpsC6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door JeepieJoep op 21-04-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:08
@mrmrmr heb jij je bios al geupdate? Of zit je nog op 2.10 of lager? Zoja zou je dan je output van lspci -VVV willen posten/sturen? Ik wil die naast de mijne leggen met BIOS 2.12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:48
Ik heb een unraid-setup draaien op een barebone die aan vervanging toe is. Als jullie met al jullie kennis mee willen denken .. graag!

Ik gebruik mijn huidige setup voor het hosten van home assistant met allerlei containers en USB-sticks en het downloaden en streamen van films.
Het werkt allemaal, maar het is ook allemaal net niet. Oude hardware die ik niet perse vertrouw, disken die vol lopen (SSD docker storage, HDD voor media), warmteproblemen in de zomer en ik heb geen reserve hardware als er nu iets stuk gaat (wel cloud-backup met duplicati), dus ik ben met een uur er wel weer.

Op het gebied van Linux/docker kan ik best wat troubleshooten (disk vol / docker cache leegmaken), maar echt confortabel wordt ik pas als ik in het OS docker containers kan opspinnen. Daarom gebruik ik ook unraid zodat ik zo wel ZFS kan gebruiken / mijn disken gemanaged worden met alerts en statistieken. Docker-compose doe ik met Portainer, maar commandline was sneller/beter (geen zin om terug over te zetten).

Huidige config
  • Fujitsu Q920 (Intel Core i5-4590T CPU @ 2.00GHz)
  • 8GB memory
  • 128GB SSD (SAMSUNG MZ7TE128HMGR-000)
  • 4TB USB disk (Seagate Expansion met Seagate ST5000LM000 disk)
  • 7-poort USB-hub met USB-sticks voor Home Assistant
    • Bluetooth (thermostaten)
    • Aeotec Z-Wave Gen5 (zwavejs)
    • ZigBee CC2652 Zig-a-zig-ah! (zigbee2mqtt)
    • Home Assistant SkyConnect (ZHA en Matter) - Tweede Zigbee-netwerk voor niet compatible apparaten
    • Google Coral TPU
  • Docker containers
    • Nginx Proxy Manager
    • Home Assistant / Esphome / MQTT / Zigbee2mqtt / ZwaveJs / Avahi
    • DSRM-Reader / InfluxDb / Grafana
    • Frigate NVR
    • Emby / Plex (Emby voor thuis, Plex remote en als backup)
    • Radarr/ Sonarr / Bazarr / Sabnzbd
    • Adguard / DNSBind / DynDNS
    • Wireguard
    • Ubiquiti
    • Duplicati
    • Mealie
    • Portainer / OpenVSCodeServer / Wetty / Duplicati
    • Immich fotoalbum
Wat ik zoek:
  • Kosten. Ik had een budget van €400-600 in mijn hoofd, maar ik zit meer richting bang-for-bucks. Upgraden kan ik dan over een paar jaar.
  • Modulair naar de toekomst. In het verleden een Synology gehad, maar toen deze ging verouderen moest hij in zijn geheel weg. Ik zou liever zo nu en dan wat kunnen upgraden en dat kan niet met commerciele oplossingen.
  • Zuinig en stil. Grote ventilator die het geheel koel houdt? Interne netwerk is 1Gbit. Voor streaming is dit prima.
  • Opslag. Een tweetal m2-sloten en ruimte in de kast voor een 2-tal sata-disken voor de toekomst. Ik denk aan een 1TB m2 nieuw en de huidige 4TB HDD over te zetten om die later te vervangen door een zuinigere variant. Ik zoek dus een kleine kast, waar ruimte is voor voldoende ventilatie/ventilators en ruimte om SATA-disken te monteren.
  • Streaming met transcoding. Een aantal streams met Emby en Plex is prima. Ik wil echter gaan uitbreiden met een 4-tal camera's met GPU transcoding (object detectie gebeurd met Coral TPU).
  • Redundant hardware. Home Assistant zal in eerste instantie hierop draaien, maar ik denk dat ik deze ga verhuizen naar een thinclient/Odroid en het NAS als fallback gebruik. HA moet eigenlijk altijd wel draaien en wil ik dus niet meer mixen met andere functionaliteit (hobby's scheiden). Ook de USB-apparaten en gebruikte poorten conflicteren nog wel eens (bv STUN).
Config waar ik aan zat te denken op basis van wat ik (mee)lees?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-13100 Boxed€ 152,-€ 152,-
1MoederbordenKontron K3842-Q€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 45,90€ 45,90
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
1Geheugen internCrucial CT2K16G48C40U5€ 90,99€ 90,99
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 69,99€ 69,99
Totaal€ 370,68

Wat zouden jullie aanbevelen / wat kan er beter? Als het energiezuinger kan door iets anders te nemen vind ik dat prima.
  • i3 of toch i5 met Quicksync als eis (wat levert het mij op)? i3-12100 (€114), i3-13100 (€152), of i5-12600 (€189), i5-14500 (€260 te duur?)
  • Gaat GPU sharing werken binnen docker met transcoding (Quicksync vanaf 10th gen CPU) met Emby en Frigate? Wat ik lees van wel, maar heeft hier iemand ervaring mee?
  • 2x 16GB of 1x 32GB memory?
  • Kontron K3843B-B, Kontron K3843-Q of een alternatief? De Kontron K3843-B is wel aan te komen, de Kontron K3843-Q is bijna een factor twee duurder waar leverbaar.
  • https://geizhals.de/kontron-k3843-b-f5110-v190-a2845355.html heeft wel de B-versie beschikbaar (€189)
  • Ben ik compleet met kabels / thermalpaste etc? Het is even geleden dat ik zelf hardware in elkaar heb hoeven zetten vanaf scratch.
  • Andere kast aanbevelingen? Komt in meterkast / zullen best een paar krassen opkomen dus hoeft niet luxe, maar koeling is wel van belang
  • PicoPSU-80 kan deze setup prima aan volgens startpost?
  • Hoe monteer een pico PSU eruit op een reguliere kast? PicoPSU-90 kan met langere kabel netter worden afgemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:50:
@mrmrmr heb jij je bios al geupdate? Of zit je nog op 2.10 of lager? Zoja zou je dan je output van lspci -VVV willen posten/sturen? Ik wil die naast de mijne leggen met BIOS 2.12.
Als ik het zo zie is het een USB 3.2 driver gekoppeld aan Synopsys DesignWare USB pci layer (controller/device).(dwc3-pci.c) met code van Texas Instruments.

Het zal even duren voordat ik kan checken, momenteel nog niet wegens in gebruik. De BIOS versie zal ik ook checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JDunnio i3-12100 of i5-12600k, geen reden voor 13 of 14de gen te gaan. (Let op met k model heb je een apart cpu cooler nodig. Ook picoPSU 80 is te zwaak voor i5, tenzij je gaat PL1 beperken) Intel CPU komen met prima stock cooler, geen pasta nodig (behalve k modellen)
Ik zou voor picoPsu 160 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Er is niets mis met een 12e generatie Intel Core CPU. De verschillen met 10e en 11e generatie zijn groter dan de verschillen met 13e en 14e generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52
Het kan wel interessant zijn om voor een proc met E-cores te gaan, en er zijn meer 13/14 gen procs die E-cores hebben dan 12th gen volgens mij. 12500 heeft bv geen E-cores, 13500 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JDunnio Als ik jou was zou ik een PicoPSU-90 kiezen (geen extra p4 kabel nodig) met een goede adapter, bijvoorbeeld met de FSP096-AHAN3 (verkrijgbaar hier als bedrijf, en hier).

Dit kan een vermogen tot 90 a 96W leveren, en dat is met een moderne processor en altijd-aan transcoden/scannen van camerastreams wel handig. De power limits moeten worden ingesteld zodat dit vermogen niet wordt overschreden.

Je zou de processor in de toekomst kunnen inruilen tegen een processor met E-cores (efficiency cores), de 13100 heeft alleen P-cores (performance cores).

Ik zou een Kontron K3843-B kiezen, die is vermoedelijk zuiniger dan K3842-Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:12:
[...]

Als ik het zo zie is het een USB 3.2 driver gekoppeld aan Synopsys DesignWare USB pci layer (controller/device).(dwc3-pci.c) met code van Texas Instruments.
@Mich

Ik heb die niet op een K3843-B, wel een andere USB controller:
00:14.0 USB controller: Intel Corporation Alder Lake-S PCH USB 3.2 Gen 2x2 XHCI Controller (rev 11) (prog-if 30 [XHCI])
Subsystem: Intel Corporation Alder Lake-S PCH USB 3.2 Gen 2x2 XHCI Controller
..
Kernel driver in use: xhci_hcd
Kernel modules: xhci_pci

Dit een controller in de chipset (PCH).

Systeem: Kontron K3843-B12, default BIOS 1.2.0, met i3-12100, Debian 12.5

Kan het dat je (indirect) een USB device hebt aangesloten die in zich een controller heeft, bijvoorbeeld een toetsenbord of monitor? Of misschien heb je een afwijkend moederbord? Dan zou je de chip misschien kunnen vinden. Alles loskoppelen en een voor een koppelen zou kunnen helpen bij identificatie.

Synopsys verkocht het om monitoren aan te sturen via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychsome
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 11:57
Gisteren even geprobeert m'n SkyConnect via ser2net aan home assistant te knoppen. Ik kreeg het niet werkend ,alleen een error met can't connect.

Ik had geen zin over heel het net te zweven naar een oplossing voor de ser2net. Toen bedacht ik me ineens, kan ik niet gewoon een USB interface kaart in een PCI-e steken? Iemand hier toevallig al ervaring mee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:54

bjp

ik heb zelf een vermoede dat een USB3-hub met USB2 poorten dit kan oplossen. Die USB3 hub bevat wss een controller, waar ook ASPM op kan zijn, en Linux drivers.

Dan stap je af van de USB2 controller van de B660/B760 en heb je de bug omzeilt.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:28
bjp schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:13:
ik heb zelf een vermoede dat een USB3-hub met USB2 poorten dit kan oplossen. Die USB3 hub bevat wss een controller, waar ook ASPM op kan zijn, en Linux drivers.

Dan stap je af van de USB2 controller van de B660/B760 en heb je de bug omzeilt.
Let wel dat op zijn minst veel Zigbee controllers last hebben van interferentie bij USB 3, weet niet hoe dat bij de sky connect zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

wss werken die ZigBee sticks op USB1 gezien de datarate.

Kwestie van een controller dat max USB1 ondersteunt ertussen te zetten.

Of zouden we deze op USB1 snelheid kunnen forceren (softwarematig)?

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 22-04-2024 17:36 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psychsome schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:06:
Gisteren even geprobeert m'n SkyConnect via ser2net aan home assistant te knoppen. Ik kreeg het niet werkend ,alleen een error met can't connect.
Verkeerd IP adres? Te laag poortnummer (automatisch geblokkeerd door Firewall/Linux) ?

Bij mij werkt alles over ser2net. Zo kan ik overal wat plaatsen (ketel, zigbee) voor het beste bereik.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:31
Als die Odroid h4 headless met ethernet 2w doet, dan zie ik toch echt wel een interessante use case: een of twee extra systeempjes voor dingen als home assistant (HAOS heeft voordelen t.o.v. Docker) of web server (die wil ik in een aparte VLAN). Als ik dat allemaal op 1 zuinig systeem moet draaien, dan moet ik al virtualisatie gebruiken en dan gaat het verbruik omhoog. Met losse boards ben je per extra use case +2w kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag over power adapters.
Stel dat ik twee 60W adapters heb, maar 120W vermogen nodig. In plaats van een nieuwe adapter kopen, kan ik gewoon die 2 in parallel met elkaar aansluiten? Dat moet in theory dezelfde 12V maar met 60+60=120 W vermogen leveren? de VRM werkt ook op die manier, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

hum... de balancing gaat dat niet goed doen.

De ene gaat net iets meer 12V willen geven dan de andere, en alle werk leveren.

Ik zou dat niet doen... adapter van 120W of meer kopen, kost 20eur of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
mrmrmr schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:00:
[...]

@Mich

Ik heb die niet op een K3843-B, wel een andere USB controller:
00:14.0 USB controller: Intel Corporation Alder Lake-S PCH USB 3.2 Gen 2x2 XHCI Controller (rev 11) (prog-if 30 [XHCI])
Subsystem: Intel Corporation Alder Lake-S PCH USB 3.2 Gen 2x2 XHCI Controller
..
Kernel driver in use: xhci_hcd
Kernel modules: xhci_pci

Dit een controller in de chipset (PCH).

Systeem: Kontron K3843-B12, default BIOS 1.2.0, met i3-12100, Debian 12.5

Kan het dat je (indirect) een USB device hebt aangesloten die in zich een controller heeft, bijvoorbeeld een toetsenbord of monitor? Of misschien heb je een afwijkend moederbord? Dan zou je de chip misschien kunnen vinden. Alles loskoppelen en een voor een koppelen zou kunnen helpen bij identificatie.

Synopsys verkocht het om monitoren aan te sturen via USB.
Ik heb er dus 2. Die jij benoemd en die gekke die ik heb. Als ik het device id opzoek is het een onderdeel van een intel 600 chipset:

D20:F1 - USB 3.2 Gen 1x1 (5 Gb/s) Device Controller (xDCI)

Ik heb verder niets verbonden met mijn bord.

Het enige wat ik deze keer met de bios update ook heb gedaan is de embedded controller geupdate. Ik had een keer de manual gelezen en het blijkt dat je die los moet updaten. Dit is het enige wat ik kan verzinnen hoe hij er in gekomen is. Ook omdat @JeepieJoep op de laatste bios zit en hem niet heeft. Het kan natuurlijk zijn dat @JeepieJoep ook de EC controller heeft geupdate?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyUMPLBVlQubBs0iKiR5WDQ0yuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/otobsRjTeVDhBghQaNiEFPPm.png?f=fotoalbum_large

Je loopt trouwens wel erg achter met je bios, heeft dit een reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:36:
@Mich wat is Embedded controller? VRM controller?
Geen idee. Deze bug fixes zaten er in :

Voltage sensor mapping wrong (12V and 3,3V sensors show wrong values)
PS/2 keyboard hung up with special key-combination ALT+CTRL+SHIFT+S
RTC battery measurement not working

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
bjp schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:13:

Ik heb een aantal pci-x USB kaarten geprobeerd. Maar ze blinken ook niet uit in ASPM. Het beste kreeg ik er eentje die de C6 state haalde. Ook een losse USB hub wekte niet.

De zigbee /zwave / P1 meter sticks zijn allemaal USB 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:30:
hum... de balancing gaat dat niet goed doen.

De ene gaat net iets meer 12V willen geven dan de andere, en alle werk leveren.
Hmm, bedoel je dat er ontstaat een leakage stroom die constant van de hogere spanning adapter naar de lagere gaat, zelfs als er niks aangesloten is… En dat gaat de lagere adapter oneindelijk opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deceptione
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 14:07
Mars Warrior schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:53:
[...]

Was het niet zo dat echte USB sticks geen problemen geven, maar die een seriële verbinding emuleren wel?

Een RPI gebruiken en dan ser2net erbij en gaan: zo zit bij mij alles gekoppeld :D
Tnx voor de tip _/-\o_ . Was zo gefixt met een oude rpi2 en onderstaande link.
https://community.home-as...-zha-using-ser2net/561762

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

andru123 schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:43:
[...]

Hmm, bedoel je dat er ontstaat een leakage stroom die constant van de hogere spanning adapter naar de lagere gaat, zelfs als er niks aangesloten is… En dat gaat de lagere adapter oneindelijk opwarmen.
ik vrees eerder als je meer dan 60W gaat belasten. Dat ene adapter dan in overdrive gaat, en afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:31
Deceptione schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:54:
[...]

Tnx voor de tip _/-\o_ . Was zo gefixt met een oude rpi2 en onderstaande link.
https://community.home-as...-zha-using-ser2net/561762
Ja ser2net werkt prima. Ik grebruik iets dergelijks voor mijn p1 meter die dan zo met HA communiceert. Je zou ook nog een zigbee coordinator met ethernet kunnen overwegen. Of een extra zigbee2mqtt op een losse pi draaien. Genoeg opties om te voorkomen dat een usb dongle in de zuinige server moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:56:
ik vrees eerder als je meer dan 60W gaat belasten. Dat ene adapter dan in overdrive gaat, en afslaat.
als de belasting stijgt, daalt de spanning automatisch, end dan gaat de 2de adapter bijspringen, denk ik. Waarschijnlijk ontstaat dan een dans met veel schommelingen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:20:
Vraag over power adapters.
Stel dat ik twee 60W adapters heb, maar 120W vermogen nodig. In plaats van een nieuwe adapter kopen, kan ik gewoon die 2 in parallel met elkaar aansluiten? Dat moet in theory dezelfde 12V maar met 60+60=120 W vermogen leveren? de VRM werkt ook op die manier, toch?
Ik weet niet wat er gebeurt als je er twee parallel hebt geschakeld waarvan er tenminste een zich voortdurend aanpast aan de load. Er is ook een mogelijke versterking van repeterende afwijkingen (ripple & noise).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Proxmox heeft nu een addon in de repo staan om VMware ESXi datastores te koppelen. Daarmee biedt het de mogelijkheid om VMs te importeren. Ik heb al wat getest en tot zover gaat het prima.
Ik ga mijn thuisservers voorbereiden zodat ik 1 server vrijspeel en daarop Proxmox kan installeren. Ik ben benieuwd of het uiteindelijk wat doet voor het vermogen van de server.
Ik heb nog XCP-ng getest, maar het missen van passtrough gooide roet in het eten.
Het liefst draai ik Hyper-V, maar ook daarin kan ik geen USB apparaten zoals Zigbee/Z-wave doorzetten naar een VM.

Huidig stroomverbruik varieert tussen 12 en 20 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyIzf-BXgVNOWhVKaEtkQ-_uxbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GBifwQx5KZ0Ilr4Pn3DEmgWj.png?f=user_large

Wat draait er dan qua hardware:
Intel NUC10i5FNH i5-10210U 32GB
2TB NVMe WD Blue SN570 SSD
4TB 870 QVO Sata SSD
USB hub met enkele devices voor Zigbee (2x), Z-Wave, DSMR, bluetooth en UPS.

VMs:
2 Ubuntu VM met docker containers
1 Debian VM met docker containers
1 HAOS
2 Windows Server GUI
1 Windows Server Core

Genoeg zut dus.. maar nu ESXi geen updates meer krijgt, voor mij althans, wil ik de Linux kant wel eens ontdekken. Op naar Proxmox dus. ;)

Als het eenmaal over is, laat ik het nogmaals wel even weten qua stats omtrent het verbruik.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:30:
Je loopt trouwens wel erg achter met je bios, heeft dit een reden?
Het is een al wat ouder systeem (2022H2). Er was nog geen reden om te updaten naar v2 omdat het een herkende processor is. Een nieuwe BIOS kan zowel beter als slechter zijn voor het verbruik en aangezien het niet zeker is dat je terug kan naar een oude versie is het een risico. BIOS flashes hebben ook het risico dat het niet goed gaat en het systeem het niet meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
Even een vraagje: ik heb in mijn nieuwe server nu de HDD (Western Digital Red Plus NAS) uit mijn vorige server aangesloten. Het idle verbruik is omhooggeschoten van 9 naar 18 watt. Op zich nog steeds prima te doen maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Moeten er voor de sata HDD'ook biosinstellingen (Kontron K3843-B) gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeepieJoep schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:13:
Even een vraagje: ik heb in mijn nieuwe server nu de HDD (Western Digital Red Plus NAS) uit mijn vorige server aangesloten. Het idle verbruik is omhooggeschoten van 9 naar 18 watt. Op zich nog steeds prima te doen maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Welke drive precies?

WD101EFBX (10TB) bijvoorbeeld heeft een tamelijk hoog actief lees/schrijf DC verbruik van 8,4W. Dat staat in de spec sheet. idle verbruikt het 4,6W DC. Is de drive actief bezig of is er een ander proces iets aan het doen?

Zuinige WD drives (bv WD120EFBX) verbruiken 2,9W als het draait en 0,6W in spindown.

Die waarden zijn DC waarden, de voeding voegt daar een flinke overhead aan toe.

Ik ga er van uit dat je kijkt naar de Watt waarden op de energiemeter en niet naar VA waarden, die laatste zijn altijd hoger dan de Watt waarden. De power factor drukt het verschil uit als een fractie van de VA waarde. De oorzaak is het aansnijden van de sinusoide. Bij een power factor van 0,5 is het werkelijke verbruik aan de energiemeter in een woning de helft van de VA waarde.

Welke energiemeter had je ook al weer?
Moeten er voor de sata HDD'ook biosinstellingen (Kontron K3843-B) gedaan worden?
Hot-plug moet uit staan voor het beste verbruik. Dat is de standaard setting als het goed is. Standaard settings zijn al geoptimaliseerd.

AHCI is ook een standaard setting. ALPM en HIPM/DIPM zorgt voor power management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 21:04
JeepieJoep schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:13:

Spindown ook ingesteld? Daar is ook nog redelijk wat winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moflitz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-10-2024
Ziet er veel belovend uit:
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4/

Idle Power consumption tussen de 2 en 2.9 w.
Ik wacht nog op een externe review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
moflitz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:33:

Dit is wel een DC meting. Er komt dus nog verbruik bij door de overhead van de adapter. Dat hadden ze wel even kunnen meemeten. Het meetapparaat is ook van eigen fabrikaat, waarschijnlijk niet officieel geijkt en van kwaliteit vergelijkbaar met labapparatuur.

Ze gebruiken een extra PCIe-to-SATA bridge. De doorvoersnelheid is beperkt tot 1000 Mbps voor 4 drives.
Ook de 2.5Gbps netwerkchip verbruikt meer, niet vermeld is op welke snelheid ze de I226-V hebben laten draaien.

Maar het verbruik is wel veel minder dan N100 (etc) concurrenten die soms echt geen lage idle cijfers halen, 7-9W aan de 230V stekker worden genoemd.

Het verbruik van H4+/Ultra is toch ook significant hoger dan de vorige generatie H3*. Als je voldoende hebt aan die generatie, is dat nog steeds de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 03:16
Ik ben wat op zoek naar een mini pc met 2 sata 3.5 inch slots.
Zoiets als dit bv https://www.amazon.com/Sk...ters-WiFi-6/dp/B0C1C9Q4WK
Iemand enig idee voor zo'n mini pc met een zo laag mogelijk verbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:04
Yarisken schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:24:
Ik ben wat op zoek naar een mini pc met 2 sata 3.5 inch slots.
Zoiets als dit bv https://www.amazon.com/Sk...ters-WiFi-6/dp/B0C1C9Q4WK
Iemand enig idee voor zo'n mini pc met een zo laag mogelijk verbruik ?
Deze heeft een Ryzen CPU, deze verbruiken in het algemeen wat meer stroom dan een Intel CPU in rust (en de meeste thuisservers hebben het het grootste deel van de dag niet druk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Zelf heb ik ook een vraag, ik zoek naar een server voor een klein huishouden, ik wil daar op draaien
  • OPNSense in een VM en Pihole in een Docker container tbv van een paar laptops en een PC, een paar mobiele telefoons, en een smart TV
  • wat home automation, tot nu toe voldoet Domoticz daarvoor
  • een backupserver voor niet al te veel data (een fotoverzameling, wat belangrijke documenten, dus geen ruimteslurpers als films of games) (en aan beveilingscameras doe ik ook niet)
  • een printserver (CUPS) voor een weinig gebruikte Laserjet
  • nog wat lichte Dockers zoals Portainer
Als basis denk ik dat Debian of Ubuntu server met KVM/QEMU voldoet, dat manage ik dan remote met virt-manager en Portainer.

Als ik rond de €400 wil uitgeven kom ik na wat rondzoeken op een systeem met een Intel N100 CPU, 16GB RAM, een 1TB SSD, en twee keer 2,5 GB RJ45 (voor het geval ik toch die 8K TV en dat Gigabit glasvezel abbo doe ;) ) .

Dan vind ik drie opties

1) Zelf bouwen
1MoederbordenASRock N100M€ 127,-€ 127,-
1BehuizingenInter-Tech S-301€ 34,99€ 34,99
2NetwerkadaptersTP-Link TX201 2.5 Gigabit PCIe Network Adapter€ 22,57€ 45,14
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 35,33€ 35,33
1VoedingenFSP FlexGURU 300W€ 76,89€ 76,89
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 379,25
Het nadeel hiervan is dat de voeding denk ik wat lawaaiig is, en de kast relatief groot en erg lelijk is. Helaas kan ik weinig vinden wat kleiner is en plek biedt aan een paar insteekkaarten zonder veel duurder uit te komen.

2) Een barebone met USB netwerkkaarten tbv OPNSense
2NetwerkadaptersConceptronic ABBY12G€ 22,-€ 44,-
1BarebonesZotac ZBOX edge MI351€ 206,14€ 206,14
1Geheugen internCrucial CT16G48C40S5€ 44,64€ 44,64
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 354,68

3) Hetzelfde RAM en SSD maar dan zonder de USB netwerkkaarten in een Shuttle barebone die nog niet in Pricewatch te vinden is, de XPC slim DL30N, voor rond de €300 te vinden.

Oplossing twee is het goedkoopst en heeft daarom mijn voorkeur, de vraag is of er serieuze nadelen zitten aan USB netwerk adapters in een set-up als deze, de USB bus zal voornamelijk ten goede komen van het netwerk, we printen niet veel meer dan vijf A4'tjes per maand, verder zal er wellicht nog een HA dongle bijkomen voor wat slim licht/gordijnen/etc te schakelen, dat lijkt me ook geen overload te veroorzaken.

Zie ik met deze keuze iets over het hoofd? Mis ik een optie? Ben ik te optimistisch, en moet ik toch naar een i3/i5 en meer RAM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:54

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Is een Odroid 4 serie model een optie? De Ultra heeft zelf 2 netwerkaansluitingen, dus geen USB netwerkadapters nodig.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
thunder7 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:52:
Is een Odroid 4 serie model een optie? De Ultra heeft zelf 2 netwerkaansluitingen, dus geen USB netwerkadapters nodig.
Dan is denk ik de Hardkernel Odroid-H3+ de enige optie met twee keer 2.5 Gb RJ45 netwerk, die komt met een wat oudere Intel CPU, en is ook tegen de €300. Maar ik neem hem mee als optie 4 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
De H3+ is denk ik zonde van het geld. Ik zou eerder voor de gewone H3 gaan en het verschil in geheugen/opslag steken. Sterker nog, ik zou voor de H4 Plus gaan, verbruik ligt een fractie hoger, maar je hebt wel Intel netwerkkaarten en 4x sata.

Ik heb zelf een Edgerouter X (OpenWrt) met een verbruik van 2,2W en een Odroid H3 (Debian met Docker) waarvan het verbruik schommelt tussen de 2 en 3W. Zuiniger dan dat wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
GioStyle schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:11:
De H3+ is denk ik zonde van het geld. Ik zou eerder voor de gewone H3 gaan en het verschil in geheugen/opslag steken. Sterker nog, ik zou voor de H4 Plus gaan, verbruik ligt een fractie hoger, maar je hebt wel Intel netwerkkaarten en 4x sata.

Ik heb zelf een Edgerouter X (OpenWrt) met een verbruik van 2,2W en een Odroid H3 (Debian met Docker) waarvan het verbruik schommelt tussen de 2 en 3W. Zuiniger dan dat wordt het niet.
Ah, dank - die kende ik nog niet/was ik nog niet in geslaagd te vinden :o , maar is wel behoorlijk goedkoper zonder veel in te leveren, ik voorzie een optie 5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Overigens moet ik dan wel geduld hebben, ze zijn nu nog niet erg leverbaar ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27
martyw schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:31:
Overigens moet ik dan wel geduld hebben, ze zijn nu nog niet erg leverbaar ....
Afgelopen maandag besteld vandaag binnen. Wel jammer van de terechte douane kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Martiveen schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:03:
[...]

Afgelopen maandag besteld vandaag binnen. Wel jammer van de terechte douane kosten :P
Wat heb je besteld en wat moest je (extra) betalen? Mag ook in een DM als je dat prettiger vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
GioStyle schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:04:
[...]

Wat heb je besteld en wat moest je (extra) betalen? Mag ook in een DM als je dat prettiger vindt.
Ik vermoed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz0dFnk6cR18gtLN3cXKQ01eHY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x62wSvqtK8VayAusHM9ZqcJO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27
@martyw @GioStyle idd wat Marty aaangeeft. Maakt de prijs iets minder competentief maar nog steeds heel netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
moflitz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:33:

Zie nu pas jouw melding, die had ik gisterenavond gemist, nav de discussie hierboven ga ik ook hier naar kijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik draai nu een Firebat T8 Plus (N100 + 16GB DDR5) die out-of-de-box idlet op 6-7W. Na minimale biosaanpassingen (PL1 10000, PL2 15000) en powertop--autotune is het gedaald naar minder dan 5W. Mijn meter laat soms 4W zien maar ik weet niet of dat 4.499W is of 4.0W (en of de meter daar betrouwbaar genoeg voor is).

Het systeem is idle, maar wel aangesloten en ingelogd. Dus met monitor, netwerk en storage actief.

Een beetje browsen met firefox laat het verbruik stijgen tot 7-8W. Youtube 1080p fullscreen video kost 10-12W, 4K@60FPS 11-13W.

Ik heb ook een draagbare monitor gekocht, een Realza 16" touchscreen. Dat gebruikt 5-6W (afhankelijk van ecostand & hdr).

Dit hele systeem gebruikt dus tussen de 5W (monitor in slaapstand) en 15W (meerdere video's afspelen).
Met een 20.000mAh / 73Wh powerbank kan ik 5-10 uur draaien.

Dat is laag genoeg om van een 20W powerbank te draaien. Daarvoor heb ik een USB-C 12V "trigger" kabel. Dat is een kabel die aan de ene kant USB-C PD spreekt en aan de andere kant gewoon 12V levert via een barreljack. Zo kun je ieder apparaat voeden via USB-C.

Ik heb wel PL3 en PL4 moeten instellen om het systeem stabiel te krijgen. Die staan nu op 25000, oftewel 25W. Dat is meer dan de powerbank kan leveren maar blijkbaar is er genoeg speelruimte dat kortstondige piekjes kunnen worden opgevangen. Een PL van 25000 zit zo dicht bij het maximum van deze CPU dat het in praktijk onmerkbaar is. (PL1 is 5000 en PL2 is 15000 maar dat doe ik om het gebruik te beperken, niet voor stabiliteit)

Het plan is om die minipc te vervangen door een model dat USB-C volledig ondersteunt.

Het beeldscherm heeft twee USB-C poorten met PD. Ik kan dus de batterij op de ene poort aansluiten en de computer voeden via de andere poort. Omdat het USB-C is kan het beeldsignaal over diezelfde kabel lopen. Ik heb dus maar 1 kabel nodig vanaf de PC naar de monitor, en 1 kabel om de combinatie op de powerbank aan te sluiten.

Samen met een bluetooth-keyboard (met een eigen batterij) heb ik dus een volledig mobiel workstation. Het scherm kan ik ook als tablet gebruiken.

In plaats van de minipc kan ik ook een telefoon met USB-C gebruiken.

Scherm 910 gram + computer 240 gram + powerbank 400 gram + keyboard 300 gram = 1850 gram
Scherm 200 euro + computer 140 euro + powerbank 35 euro + keyboard 20 euro = 395 euro
(de pc en het keyboard had ik al)

Mijn setup is dus lichter dan de meest 16" laptops en gaat langer mee en is ook nog goedkoper dan de meesten.

Ik kan het scherm los in de hand hebben voor de tablet ervaring, of ik kan het op tafel zetten met een toetsenbord voor een gewone desktop.

Het zwakke punt is dat de CPU niet heel snel is maar ik ben nog niks tekort gekomen. Voor een beetje browsen en simpel werk is het ruim voldoende.

Een ander punt is dat ik dus wel meerdere onderdelen heb en dat is minder makkelijk dan een alles-in-een laptop of tablet. Een voordeel is wel dat ik de batterij niet in mijn handen hoef te dragen. Die kan op tafel liggen of in mijn broekzak zitten.

Het grote voordeel van deze setup is dat ik alle onderdelen los heb uitgezocht. Dus geen krappe compromissen zoals gewoonlijk is in laptops, zeker de wat goedkopere. Ik heb een pracht van een scherm en een fijn toetsenbord. De batterij is niet ingebouwd en als het moet kan de hele setup draaien vanaf de batterij van een moderne telefoon (die ik helaas nog niet heb). Afhankelijk van mijn behoefte kan ik een kleine lichte powerbank meenemen of juist een zwaar model met veel vermogen, of meerdere powerbanks.
Omdat ik gewone powerbanks gebruik betaal ik half zoveel als wanneer ik een laptopbatterij van Dell of HP zou moeten kopen.

Het is allemaal nog een beetje te nieuw om mijn ervaringen uitgebreid te beschrijven, maar voor nu ben ik er mee in mijn nopjes.

[ Voor 5% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 26-04-2024 14:10 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

martyw schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:34:
[...]

Zie nu pas jouw melding, die had ik gisterenavond gemist, nav de discussie hierboven ga ik ook hier naar kijken _/-\o_
Let op, dat is idle onder onrealistisch omstandigheden, namelijk zonder randapparatuur. In praktijk zal het niet zo werken en komt er nog een paar W bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:18:
[...]

Let op, dat is idle onder onrealistisch omstandigheden, namelijk zonder randapparatuur. In praktijk zal het niet zo werken en komt er nog een paar W bij.
Dat begrijp ik, mijn doel is de juiste kracht en functionaliteit bij zo min mogelijk stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:22

Church of Noise

Drive it like you stole it

@CAPSLOCK2000 interessant !
ik heb er misschien over gelezen, maar wat is de use case exact?

Heb je bvb een Samsung telefoon met Dex als alternatief overwogen? (niet noodzakelijk goedkoper, wel makkelijker naar transport toe) Ik vraag het maar omdat ik voorheen een S23 had die ik icm D'ex ben beginnen proberen gebruiken (en momenteel een Fold, die op zich al bijna helemaal de functie van m'n persoonlijke laptop vervangt, zelfs zonder extern scherm)

Interessante tijden, met wat nu allemaal kan 😊 (wat klink ik nu oud...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Church of Noise schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:48:
@CAPSLOCK2000 interessant !
ik heb er misschien over gelezen, maar wat is de use case exact?
De direct aanleiding is dat eigenlijk een grote tablet wilde voor spelletjesavond (Pathfinder TTRPG), mijn oude laptop is te groot voor de keukentafel en het scherm is niet meer van deze tijd (14" 1024 x 768 (?) pixels). Ik heb nu netto een groter scherm oppervlak dat in absolute termen nauwelijks groter is door de dunne bezels. Het toetsenbord zit los en hoeft niet op tafel te liggen wat veel ruimte spaart in mijn hoekje. Ik kan het scherm ook makkelijk oppakken om het aan de spelers te laten zien.

De meeste tablets draaien op Android of iOS en dat wil ik niet. Daarnaast zijn tablets groter dan 14" behoorlijk zeldzaam en duur. Ik heb ook naar 2-1 convertible laptops gekeken maar die zijn een stukje duurder en minder handig om los in de hand te hebben omdat je ook de batterij en computer moet dragen.

Daarnaast is de keuze beperkt en als je kwaliteit wil loopt de prijs flink op. Als je een echt goed scherm en fijn toetsenbord wil en een grote accu ben je veel geld kwijt. Omdat je onderdelen niet kan vervangen is de levensduur ook beperkt. Soms kun je de accu vervangen maar zelfs dat is geen gegeven. Als er een kras op het scherm komt kun je de rest ook weggooien.

Dat is niet leuk voor het milieu en voor mijn portemonnee.
Een mooi bijkomend voordeel is dat ik mijn setup kan aanpassen aan mijn behoefte. Als ik veel wil typen laat ik het lichgewicht keyboard thuis en neem ik een full-size mechanisch toetsenbod mee. Als ik lang op pad wil kan ik een grote powerbank meenemen, als ik maar even weg ben is de batterij van een telefoon genoeg.
Heb je bvb een Samsung telefoon met Dex als alternatief overwogen? (niet noodzakelijk goedkoper, wel makkelijker naar transport toe)
Even overwogen maar niet heel lang omdat ik net een nieuwe telefoon heb die dat niet kan. Een nieuwe telefoon kost meer dan die mini-pc die ik toch al had. Voor mijn volgende telefoon wil ik dat wel zodat ik inderdaad met alleen het scherm en mijn telefoon op pad kan.

Ik heb ook nog overwogen om LInux op een 2e hands chromebook te installeren. Die kun je voor weinig krijgen maar ik ben bang dat de accu dan al versleten is en de compatibiliteit is ook niet altijd geweldig.

PS. Ik merk dat ik het veel over geld heb. De prijs is niet de grootste overweging. Het is meer zo dat ik het een uitdaging vind om een oplossing op maat te maken en dan hoef ik niet te betalen voor wat ik niet nodig heb.

[ Voor 17% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 26-04-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milaexus
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:23
Ik ben een tijdje aan het rondkijken om een home-server te bouwen. Nu heb ik een raspberry pi voor homeassistant en draai ik plex op mijn desktop pc.

De server zou uiteindelijk dit moeten draaien:
  • NAS
  • home assistant + zigbee2mqtt
  • plex of jellyfin (max 1 stream tegelijkertijd)
  • Immich
Uiteindelijk ben ik op dit lijstje gekomen: (ssd, fans en DC voeding heb ik nog liggen)

1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
2Interne harde schijvenSeagate Exos X16 SATA (Standard model), 10TB€ 194,89€ 389,78
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1Geheugen internTeam Group Elite TED432G3200C2201€ 66,96€ 66,96
Totaal€ 665,73

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Is een niet DC moederboard efficitenter? (bijvoorbeeld de ASRock N100M) Of zijn er andere CPU+Mobo combo's die ik over het hoofd zie die een betere prijs/kwaliteit/efficientie verhouding hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
milaexus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:01:
Ik ben een tijdje aan het rondkijken om een home-server te bouwen. Nu heb ik een raspberry pi voor homeassistant en draai ik plex op mijn desktop pc.

• NAS
  • Immich
Uiteindelijk ben ik op dit lijstje gekomen: (ssd, fans en DC voeding heb ik nog liggen)

2Interne harde schijvenSeagate Exos X16 SATA (Standard model), 10TB€ 194,89€ 389,78
Totaal€ 665,73

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Is een niet DC moederboard efficitenter? (bijvoorbeeld de ASRock N100M) Of zijn er andere CPU+Mobo combo's die ik over het hoofd zie die een betere prijs/kwaliteit/efficientie verhouding hebben?
DC is vaak veel efficienter dan een ATX voeding die niet zo goed is in lage belasting, vooral omdat AC/DC adapters efficiënter zijn dan ATX. Een gewone ATX voeding kan ergens tussen 3 en 10W voor zichzelf opeisen.

De laatste tijd genoemd is Odroid H4 (of een eerdere zuinige versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
milaexus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:01:

• NAS
  • Immich

Totaal€ 665,73

Ik heb naar het andere (de niet DC versie) gekeken met een PicoPSU
Zodat ik ook de drives kan voeden.

@mrmrmr
Is dat niet een efficiëntere manier dan een ATX voeding?

--edit--
Ik keek ook naar 32gb ram, voor ongeveer de zelfde prijs had ik deze op het oog;
uitvoering: Crucial CT32G4DFD832A

[ Voor 4% gewijzigd door RedRayMann op 26-04-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:10:

@mrmrmr
Is dat niet een efficiëntere manier dan een ATX voeding?
Ja, Mini-Box PicoPSU is een efficiënte DC-DC voeding, met name bij een lage idle belasting. Bij borden met DC aansluiting zitten die onderdelen op het moederbord, het is dezelfde methode. DC op het moederbord heeft soms wel 19V nodig en soms kan het overweg met een variabele spanning.

Van belang is de zuinigheid van het moederbord zelf, dus kijk altijd of je daar informatie over kunt vinden, o.a. in deze topic onder de knop gepinde posts staan gemeten systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
RedRayMann schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:10:
[...]

Drives kan je met een meegeleverde kabel voeden vanaf het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik had bij de Asrock geen sata power op het moederbord gevonden, wel bij de Odroid H4+ waar ik ook naar kijk.

Ik duik nogmaals de stof in :-)
Tnx voor de info!

--edit--

En inderdaad, heb de handleiding opgezocht en naast de 2 sata poorten zit een 4 pin header voor de twee schijven.

[ Voor 28% gewijzigd door RedRayMann op 26-04-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SXrNlXoe9FD7zbnlYrcwRZTupM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lAvZVGUxLjRkJEFy7npPDDE.jpg?f=fotoalbum_large
M'n router lag er vannacht uit, maar de zigbee stekker wat achter de server van HA zit stuurde natuurlijk wel z'n data door naar HA.

Echter is dit nu wel heel erg nuttige info, want zo te zien zorgt het leveren van bepaalde info via WiFi/LAN ervoor dat de server veel drukker blijft dan wellicht nodig. Ik zal dit eens nader gaan uitzoeken.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Mich schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:16:
[...]

Klopt. Die moet je zelf downloaden (git clone) en compilen. Instructie staat hier:

https://github.com/fenrus75/powertop

Ik heb dit ooit gemaakt voor mijzelf omdat het soms moeizaam ging. In 1x plakken in je shell en uitvoeren.

git clone https://github.com/fenrus75/powertop.git
git clone https://git.kernel.org/pu...btrace/libtraceevent.git/
cd libtraceevent; make; sudo make install; cd ..;
git clone https://git.kernel.org/pub/scm/libs/libtrace/libtracefs.git/
cd libtracefs; make; sudo make install; cd ..;

Het is vreemd dat ik een apparaat meer heb dan jou. Deze heb ik sinds de R2.12 bios

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
00:14.1 USB controller: Intel Corporation Device 7ae1 (rev 11) (prog-if fe [USB Device])
        Subsystem: Intel Corporation Device 7270
        Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
        Interrupt: pin B routed to IRQ 17
        IOMMU group: 4
        Region 0: Memory at 6001000000 (64-bit, non-prefetchable) [size=2M]
        Region 2: Memory at 600122a000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4K]
        Capabilities: [80] Power Management version 3
                Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-)
                Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
        Capabilities: [90] Vendor Specific Information: Len=14 <?>
        Kernel driver in use: dwc3-pci
        Kernel modules: dwc3_pci
ik heb net powerTOP 2.15 gecompiled, maar wel met andere instructies (zie https://github.com/fenrus75/powertop/issues/124)

i.p.v. zelf andere libraries te compilen, doe ik via apt install deze: libtracefs1, libtracefs-dev, libtraceevent1 and libtraceevent-dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik zit vast aan C3... verbruik 14-15W aan het stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbeifty-R4coQEph3SiSHwDzFbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j8r1cM7HaygfVHxkuRVNThD0.png?f=fotoalbum_large

ik heb alle C-states aangezet, tot C10 in de BIOS, ook heb ik de audio afgezet (die zorgde voor 100% usage in PowerTop Overview). Ook stevige PL1/PL2 op 65W + max current 65A (zeker deze laatste is nodig om door boot te geraken met de picoPSU, 100A werkt ook nog).

HW setup:
- picoPSU 150W XT + Leike ULL adapter
- i7-14700 (box cooler)
- Gigabyte B760M DS3H AX (maar wel de WiFi kaart eruit gehaald) - bios upgraded van F15 naar F17g
- Lexar NM790 4TB
- 2x48GB Crucial DDR5-5600MHz op 1.1V
- Fractal design focus G, met 2x120mm fan
SW setup:
- in BIOS, alle fan settings op Silent
- proxmox VE 8.2.2
- (nog geen andere taken - later adguard of pihole, owncloud/nextcloud/seafile, home-assistant, ...)

memtest86+ clean.

powertop --auto-tune:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
root@nemesis:~# powertop/src/powertop --auto-tune
modprobe cpufreq_stats failed
Loaded 0 prior measurements
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only 
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask d
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask d
Devfreq not enabled
glob returned GLOB_ABORTED
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only 
Leaving PowerTOP

ook deze heb ik nog gedaan (default staat het op 'performance'):
code:
1
echo 'GOVERNOR="powersave"' | tee /etc/default/cpufrequtils

na reboot staat ze allemaal in powersave door dit na te kijken:
code:
1
cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

[ Voor 18% gewijzigd door bjp op 28-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Extra debug info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Device a740 (rev 01)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Raptor Lake-S GT1 [UHD Graphics 770] (rev 04)
00:04.0 Signal processing controller: Intel Corporation Raptor Lake Dynamic Platform and Thermal Framework Processor Participant (rev 01)
00:06.0 PCI bridge: Intel Corporation Raptor Lake PCIe 4.0 Graphics Port (rev 01)
00:14.0 USB controller: Intel Corporation Device 7a60 (rev 11)
00:14.2 RAM memory: Intel Corporation Device 7a27 (rev 11)
00:15.0 Serial bus controller: Intel Corporation Device 7a4c (rev 11)
00:15.1 Serial bus controller: Intel Corporation Device 7a4d (rev 11)
00:15.2 Serial bus controller: Intel Corporation Device 7a4e (rev 11)
00:15.3 Serial bus controller: Intel Corporation Device 7a4f (rev 11)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation Device 7a68 (rev 11)
00:17.0 SATA controller: Intel Corporation Device 7a62 (rev 11)
00:19.0 Serial bus controller: Intel Corporation Device 7a7c (rev 11)
00:19.1 Serial bus controller: Intel Corporation Device 7a7d (rev 11)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a38 (rev 11)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a3a (rev 11)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Device 7a06 (rev 11)
00:1f.4 SMBus: Intel Corporation Device 7a23 (rev 11)
00:1f.5 Serial bus controller: Intel Corporation Device 7a24 (rev 11)
01:00.0 Non-Volatile memory controller: Shenzhen Longsys Electronics Co., Ltd. Device 1602 (rev 01)
03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 05)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bjp 65A? Dat is 780 Watt, misschien is er sprake van een startstroom, maar dat gaat niet zo hoog. Je kan dit uit laten staan (of op 0).

Probeer eens het geheugen via SPD profiel aan te spreken (altijd 1,1V).

In welk M.2 slot zit de SSD? Probeer het eens in het andere slot, en daarna ook zonder NVMe. Staat ASPM aan?

De meldingen van powertop zijn normaal.

Zijn de SATA power management settings actief? Bij voorkeur ACPI, geen hot-plug en ALPM aan.

Onderdelen zoals audio uitschakelen in de BIOS kan ervoor zorgen dat het niet wordt getoond aan het besturingssysteem, maar zonder dat het in low power wordt geplaatst (hangt af van het moederbord). Het kan soms contraproductief werken. Het beste is eerste het besturingssysteem de kans te geven het te managen. De 100% betekent niet altijd dat het verbruik ook 100% is.

Kijk verder of de optimalisatiesettings uit de topic start actief zijn, bijvoorbeeld de consoleblank=15 kernel parameter en of de gpu driver goed wordt geladen.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 28-04-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@bjp Ontbrekend in dat lijstje lijkt het aanpassen van de scaling governor te zijn. Standaard zal Proxmox de governor in 'performance' zetten, wat het terugklokken van de CPU beperkt. De ArchWiki legt redelijk uit wat je daar mee kan (ook als je geen Arch gebruikt, de package die je moet installeren is linux-cpupower).

edit: En toen was het bericht aangepast terwijl ik dit aan het typen was...
mrmrmr schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:03:
@bjp 65A? Dat is 780 Watt, misschien is er sprake van een startstroom, maar dat gaat niet zo hoog. Je kan dit uit laten staan (of op 0).
Als je aanneemt dat dat gaan om 12V: ja. Meer waarschijnlijk is dat het gaat om de spanning van de CPU, en dan zit het iets boven 1V en gaat het ineens niet meer om honderden Watts.

[ Voor 38% gewijzigd door dcm360 op 28-04-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@mrmrmr ik dacht dat die stroomlimiet op de Core-spanning zat, dus op 1.1V... en dus 65A bij 1.1V is iets van 72W.

geheugen wordt via XMP profiel gezet, en is zoals verwacht (1.1V en 5600MHz).

M.2 SSD: zit in slot met koeler, PCIe 4.0 x 4. i.v.m. ASPM: ik heb deze denk ik in de BIOS aangezet, wat meer kan ik doen?

ik zal de SATA dingen nakijken, maar volgens powerTOP zijn deze met power-management. Er hangen ook geen SATA schijven aan.

Ik kan audio terug aan zetten... dan.

@dcm360 ik heb die info ondertussen ook al toegevoegd en zo waren de metingen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@mrmrmr ik heb net een "stress -c 28" gelopen, en het verbruik van gehele machine topt af op 57W. Dat was eerst veel meer zonder de stroom-limiet op 65A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bjp Het maakt niet uit of je wel of geen SATA devices hebt, het gaat er om of de stroom ervoor wordt geleverd en of de power settings op zo laag mogelijk staan.

M.2: die test is nodig omdat een van de M.2 slots een package C state kan verlagen.

SPD is het standaard JEDEC profiel, XMP is letterlijk "extreme" en gaat meestal uit van overklokken. XMP is niet goed tot zeer slecht voor het verbruik. Bij SPD weet je dat je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ok afgestapt van XMP, maar de timing en voltage is exact hetzelfde.

M.2: zonder gaat niet lukken, daar draait mijn proxmox install op. Ik zit nu op het slot rechtstreeks naar de CPU. Nu effe het tweede slot geprobeert: net hetzelfde, niet beter dan C3, en zelfde verbruik (lijkt zelf iets slechter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

zie lspci -vvv: https://pastebin.com/MgVXhHUW

als je zoekt op ASPM, komen er een paar als Disabled voorbij:
code:
1
0000:00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a3a (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode])

maar ook deze:
code:
1
0000:02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 05)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
bjp schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:04:
ok afgestapt van XMP, maar de timing en voltage is exact hetzelfde.

M.2: zonder gaat niet lukken, daar draait mijn proxmox install op. Ik zit nu op het slot rechtstreeks naar de CPU. Nu effe het tweede slot geprobeert: net hetzelfde, niet beter dan C3, en zelfde verbruik (lijkt zelf iets slechter).
Tja die realtek netwerkkaart is hier al vaak voorbij gekomen. Volgens mij is ASPM hier wel vaak van aan te zetten. Zoek in dit topic op het ASPM script. Of gewoon op "r8169" en je vind wel wat tips hier en daar. Volgens je log lijkt hij ASPM te ondersteunen maar staat het op een of andere manier niet aan.

Staat EEE aan van je netwerkkaart ?

sudo ethtool --show-eee enp4s0 (of je eigen controller naam ipv enp4s0).

[ Voor 7% gewijzigd door Mich op 28-04-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

ok dat was een goeie tip @Mich - hierbij resultaten op basis van vorige r8169 problemen:

code:
1
2
3
echo 1 | tee /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:02\:00.0/link/l1_aspm
echo 1 | tee /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:02\:00.0/link/l1_1_aspm
echo 1 | tee /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:02\:00.0/link/l1_2_aspm

-> 11W idle, dan wat later 7W, maar vooral C10!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lvTDTd90XsQCR662AVm8THVr_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOtHk5fEdhUlD82IhWpgPP4a.png?f=fotoalbum_large

EEE lijkt al aan te staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@nemesis:~# ethtool --show-eee enp2s0
EEE settings for enp2s0:
        EEE status: enabled - active
        Tx LPI: disabled
        Supported EEE link modes:  100baseT/Full
                                   1000baseT/Full
        Advertised EEE link modes:  100baseT/Full
                                    1000baseT/Full
        Link partner advertised EEE link modes:  100baseT/Full
                                                 1000baseT/Full

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Nota: tijd voor nauwkeurige metingen dan een ZigBee AUBESS smartplug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bjp probeer ook eens SATA en VMD controllers uitzetten in Bios, om het effect te zien. Op mijn systeem schakel ik ook AVX uit (weinig apps gebruiken het, en Intel’s implementatie is niet efficient) En voor een of andere reden is audio controller nog zichtbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

update: meeting met een Brennestuhl PM231E : springt tussen 7.1W en 8W continu bij rust, af-en-toe een piek tot 10-12W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@andru123 ErP aangezet, SATA en Audio afgezet: maakt niet uit, ik zie hetzelfde verbruik. AVX is de volgende poging :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Een aantal pagina's terug heb ik tips gevraagd over het verlagen van het verbruik van mijn Proxmox cluster. De eerst stappen zijn gezet: mijn 10Gbase-T adapters omgewisseld met moderne X710, inclusief een SFP+ switch.

Node1: van ca. 106W naar 86W (-20W)
Node2: van 58W naar 41W (-17W)
Node3: van 56W naar 41W (-15W)
De nieuwe switch doet ongeveer +12W

E.e.a. gemeten met een aantal Fibaro Z-wave plugs.
Volgende stap: zoeken naar de volgende oorzaak.

Leek me interessante info voor de liefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Vroeg me af of andere mensen hier ervaringen mee hebben.

Ik heb een nas met 3x 3,5in Seagate Exos 16TB schijven en 2 Sata ssd's. verder heeft de pc een intel 12400 op 65W gelimit en een 130W pico psu en volgens mij 150W adapter.

Als ik power management aan zet krijg ik errors en de laatste 2x als ik een scrub draai krijg ik errors op mijn schijven.

Ik ben er nu achter dat het power issues zijn, de schijven vinden iets niet fijn aan de power, of ze trekken meer 5V dan de picopsu echt aan kan? Ik heb er echt alleen last van in een scrub als alle 3 de schijven dus vol bezig zijn maar de pc gebruikt dan in de richting van 60W.

Ik heb een nieuwe voeding besteld, de 550W 12M, idle zat de pc met 30W toch niet echt zo zuinig (zonder spindown) op dat vermogen maakt het ook niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nutral Je hebt een PicoPSU-160XT met een Adapter Tech ATS200T-120 adapter (Taiwanees, bekend merk). Ik denk dat als er sprake is van een tekort het ligt aan de 120W adapter. Actief kan deze Exos in totaal 39,6W eisen. Op de drive zie je hoeveel Ampère er gespecificeerd wordt voor 5V, zo te zien op foto's is dat 0.9A (4,5W). Drie van die disks tegelijkertijd verbruiken maximaal 118,8W op 5V en 12V gecombineerd. Dan houd je niets over voor de rest van het systeem in het uiterste geval. Van die 39,6W die een disk vereist is vooral sprake als de drive opstart. Het verbruik van al draaiende disks is veel lager: 6,41W volgens tester hardwareluxx.de. Deze Seagates houden het idle verbruik laag door de drive langzamer te laten draaien, dus er kan alsnog een flinke stroom gevraagd worden om ze weer op te spinnen. Het label geeft aan 0,72A (8,64W) op 12V. Dat is met zekerheid veel te laag aangegeven als je het vergelijkt met metingen van hardwareluxx.de. De Exos 16TB verbruikt daar verreweg het meest bij maximale belasting. Het is geen zuinig model hard disk.

De PicoPSU-160XT kan bij een 160W adapter op 5V 8A leveren (40W) en maximaal 10A (50W) met koeling. Dat is voldoende voor 3 zuinige schijven, maar je hebt een grotere adapter nodig voor 160W vermogen, bij voorkeur aangesloten met Mini-Fit Jr in plaats van barrel. De ronde barrelaansluitingen zijn niet zo geschikt voor hoge stroom.

De Exos drives hebben ingebouwd power management. In idle kan de drive ver zakken in het aantal rpm's.

Mijn advies zou zijn over te stappen van RAID of soortgelijk naar een per drive configuratie. Dat is véél zuiniger en veel minder foutgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

mrmrmr schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:08:
Mijn advies zou zijn over te stappen van RAID of soortgelijk naar een per drive configuratie. Dat is véél zuiniger en veel minder foutgevoelig.
Mooi dat je het hebt opgezocht, het is inderdaad conform mijn problemen.

ZFS is juist de reden dat ik weet dat er data fouten zijn en het geeft een fout tolerantie van 1 schijf waardoor deze fouten ook weer zijn gecorrigeerd.

Ik zou 3 van deze schijven met picopsu niet aanraden omdat ook al gebruik je ze in een per drive configuratie kun je nog steeds data corruptie krijgen als meerdere schijven tegelijk gebruikt worden door te weinig power. MIsschien dat het met een 160W 12v adapter beter gaat.

Meer een waarschuwing voor anderen. Als je deze schijven gebruikt, zorg ervoor dat de voeding die ~40W kan leveren zelfs als je cpu zwaar gebruikt word om issues te voorkomen.

Dit zijn voorbeelden van de errors voor de mensen die er in de toekomst naar zoeken :) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
I/O error, dev sda, sector 2250363072 op 0x0:(READ) flags 0x700 phys_seg 1 prio class 2
ata5: COMRESET failed (errno=-16)
ata5.00: status: { DRDY }
ata5.00: cmd ** tag 26 ncq dma 65536 in
         res** Emask 0x50 (ATA bus error)
ata5.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
ata5: SError: { RecovComm HostInt PHYRdyChg CommWake 10B8B DevExch }
ata5.00: irq_stat 0x04400040, connection status changed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolix
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-11-2024
- Verkeerde topic, sorry hiervoor

[ Voor 98% gewijzigd door Prolix op 29-04-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Prolix Dit topic gaat over zuinige servers. Heb je daar belangstelling voor? Elke Watt die altijd aan staat kost circa € 3 per jaar. Over een economische/fiscale levensduur van 5 jaar is dat € 15 per Watt. Stel, je server verbruikt 15W, dan zijn de totale operationele kosten € 225.

Er zijn diverse mogelijkheden om het verbruik te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

mrmrmr schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:49:
@Prolix Dit topic gaat over zuinige servers. Heb je daar belangstelling voor? Elke Watt die altijd aan staat kost circa € 3 per jaar. Over een economische/fiscale levensduur van 5 jaar is dat € 15 per Watt. Stel, je server verbruikt 15W, dan zijn de totale operationele kosten € 225.

leuke manier van rekenen, nog niet zo slecht tegenover Cloud-Storage soms als ik die prijzen bekijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolix
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-11-2024
mrmrmr schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:49:

Woops, ja ik nam de term zuinige server eerder op als kleinere home servers, NAS etc ipv de zwaardere servers die veel verbruiken. Excuses hiervoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lb2001
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-09 23:21
Heb zelf 2x een Fujitsu Q556/2. Ding heeft een Pentium G4560T, met geïntegreerde PSU op het moederbord.

Laatst eentje in een wattmeter geprikt, een piek van 33 watt bij inschakelen, zo'n 14 bij opstarten, en vlakt daarna af tot 2 - 4 watt idle. Draait ook geen zware services (pihole en Logitech Media Server), dus wat dat betreft perfect.

En voor een luttel bedragje op Marktplaats op de kop getikt. Volgens mij 60 euro voor beide samen, inclusief 4GB RAM en een 128GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:08:
bij voorkeur aangesloten met Mini-Fit Jr in plaats van barrel. De ronde barrelaansluitingen zijn niet zo geschikt voor hoge stroom.
Ik ben benieuwd eigelijk. Contact oppervlak van een 2,5mm x 10mm cylinder is (veel) groter dan die kleine 4 pins (~0,5mm x 6mm), toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
andru123 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 01:04:
[...]

Ik ben benieuwd eigelijk. Contact oppervlak van een 2,5mm x 10mm cylinder is (veel) groter dan die kleine 4 pins (~0,5mm x 6mm), toch?
Het contact is slechter bij een 5.5/2.5mm barrel-stekker. Het is wel beter te maken en er zijn pogingen geweest zoals een lock mechanisme en schroefmechanismen, maar die zijn nog minder standaard.
Barrel is vaak ook niet goed aansluitbaar aan dikke kabel en de interne connectie is vaak flinterdun. Met een goede adapter zoals die van FSP is de connectie wel tamelijk goed, de meeste Chinese plugs die je kunt aanschaffen zijn slecht van kwaliteit en nauwkeurigheid. Daarom is Molex Mini Fit Jr ook voor aanslutingen onder 120W een goede keuze. 10A is wel het maximum vermogen voor goede kwaliteit barrelpluggen.

Het verschil is duidelijk te zien, de kabel is veel te dik voor zo'n klein soldeeroppervlak van de barrel plug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFRMH7jZR67rFuUtTNO4lqtJ4Go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3h5LIs69z1Dk82begtYMk5x.png?f=fotoalbum_large

De Molex Mini-Fit Jr kabel met dikke kabel kan een grote stroom per pinpaar ondersteunen: 9A. Molex Mini Fit Jr heeft een veel beter contact en zekerheid door de vormgeving ("terminal position assurance"). PicoPSU-120, 150 en 160XT hebben standaard zo'n aansluiting.

Recept:
1. Schaf Molex Mini-Fit Jr kabel aan.
2. Knip de stekker van de DC kabel van de adapter.
3. Knip de stekker van de Molex Mini Fit Jr.
4. Strip de draden naar koper.
5. Schuif een passende krimpkous over de draden.
6. Soldeer de kabels met zuurvrij soldeer.
7. Schuif de krimpkous erover en krimp met warmte (bv. aansteker/verfbrander) de krimpkous over de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Denk dat beiden voor HA zelf complete overkill zijn. Dat haalt nog geen 1% CPU gemiddeld.

Frigate is natuurlijk wat anders met 2 streams. Lijkt me dat een 9100 dat ook nog wel trekt, maar of het zuiniger is als de 8x E-cores van een 13500?

Ik heb een 12700K met 4x E-cores@2.5GHz. Daarop lopen 32 containers inmiddels.
Een volbelaste E-core doet ca 3W package power. Als Frigate daar genoeg aan heeft, dan kan het zomaar zijn dat de 13500 efficiënter is dan de oude 9100 :9
Wat zou je adviseren qua CPU voor een nieuwe build? Ik ben daar niet heel erg in thuis, maar denk inmiddels wel aan het aanschaffen van een nieuwere (12 of 13 gen) om wat extra kracht achter de hand te hebben voor test VM/containers en wat toekomstbestendiger te zijn.
Ik zie dat jij een 12700K gebruikt, hoe verhoudt die zich tot bijv. een 13100 of 13500? Qua moederbord kijk ik naar de ASUS Pro H610T D4-CSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
boyd86 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:43:
[...]

Wat zou je adviseren qua CPU voor een nieuwe build? Ik ben daar niet heel erg in thuis, maar denk inmiddels wel aan het aanschaffen van een nieuwere (12 of 13 gen) om wat extra kracht achter de hand te hebben voor test VM/containers en wat toekomstbestendiger te zijn.
Ik zie dat jij een 12700K gebruikt, hoe verhoudt die zich tot bijv. een 13100 of 13500? Qua moederbord kijk ik naar de ASUS Pro H610T D4-CSM.
Een 13500 hebben meerdere mensen hier en met de juiste hardware kan je er idle 3W mee halen. Het hangt echt af van je er mee wilt. Maar mijn inziens is een i5-13500 een mooie middenweg in prijs/prestatie/codes/e-cores. Het verbaasd mij trouwens dat de prijs in een jaar tijd gelijk is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ja en de i5-13500 is dezelfde chip als i5-14500 (ook dezelfde prijs feitelijk). i5-14600 is een andere chip met meer cache (maar wel iets duurder).

[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 30-04-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Jullie hebben laag verbruik zeg.
Hoewel, valt ook weer niet echt te vergelijken qua gebruik. Ik heb zelf een Unraid server (12TB opslag, 3 HDD's en 1 caching SSD, Ryzen 2600, 64GB RAM) die meerdere diensten draait en 24/7 beschikbaar is voor 1-6 gebruikers.
Denk aan: Plex, Nextcloud, 1 Windows VM, etc

Ik verbruik, volgens mijn UPS, ~45W

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:45:
[...]
Maar mijn inziens is een i5-13500 een mooie middenweg in prijs/prestatie/codes/e-cores. Het verbaasd mij trouwens dat de prijs in een jaar tijd gelijk is gebleven.
Ik vind eigenlijk 126000k of 12700k de beste opties.
Wat heb je meer cores voor nodig? Meer dan 4 cores helpt alleen in bepaalde benchmarks. En alle achtergrond taken wil je toch op E cores draaien, en dan 6 of 8 P cores is een overkill.
Dus 4 p-cores en 4-8 E-cores is optimaal voor een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ComputerHoed schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:00:
Jullie hebben laag verbruik zeg.
Hoewel, valt ook weer niet echt te vergelijken qua gebruik.
waarom niet. Ontkoppel alle HDDs, stop alle services. Dan weet je base verbruik. Start HDDs, dan weet je hoeveel extra energie HDDs cost. Dan start de services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

andru123 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:14:
[...]

Ik vind eigenlijk 126000k of 12700k de beste opties.
Wat heb je meer cores voor nodig? Meer dan 4 cores helpt alleen in bepaalde benchmarks. En alle achtergrond taken wil je toch op E cores draaien, en dan 6 of 8 P cores is een overkill.
Dus 4 p-cores en 4-8 E-cores is optimaal voor een server.
de 12600k en 12700k gebruiken in idle toch wel wat meer. Dat moederbord is ook beperkt tot 65W, dus echt veel meer performance haal je niet uit de k chips.

Ik draai een 13400 met 6 P en 4E, ik heb maar een paar vms en ~30 docker containers, hoogste cpu gebruik in de laatste maand is 9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

als je enkel E-cores wil, zou een i3-N300 of i3-N305 het beste zijn. N100 als je er maar 4 nodig hebt.

Maar deze heeft beperkingen: 1 geheugenkanaal, weinig PCIe (en dus weinig I/O ook voor SATA en NVMe).

Is wel moeilijk om deze i3-N3xx te kopen zonder al op een bord. Spijtig dat deze niet als LGA1700 beschikbaar is.

Ik ben "wild" geweest, i7-14700. 12 E-cores, 8 P-cores. Overkill.

Maar het alternatief indien budget wat redelijker was: i5-14500 (idealiter zelf i5-14600 wegens meer cache).

Spijtig genoeg geen degelijk i3-13xxx of i3-14xxx met 8 E-cores.

[ Voor 14% gewijzigd door bjp op 30-04-2024 14:54 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 115 Laatste