Dat is geen echte 10Gbit/s switch. Dat is een 2,5Gbit/s switch met 2SFP+ poorten voor uplinking. Ergo: deze gebruik je om je (2,5Gbit/s) eindapparaten op aan te sluiten, en om ervoor te zorgen dat deze apparaten niet alleen direct onderling 2,5Gbit/s kunnen babbelen maar ook met eindapparaten op andere switches / het internet / ... en dat tegelijkertijd zitten er (2) SFP+ poorten op om te verbinden met een 10Gbit/s capable (core) switch of router. En die (core) switch zou dan dus de genoemde Microtik kunnen zijn die echt draait om de 10Gbit/s SFP+ poorten, en de 1Gbit/s RJ45 erbij bungelt voor ik neem aan management doeleinden.andru123 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:20:
[...]
Er zijn nieuwe switches gemeld die waarschijnlijk veel minder gebruiken.
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Ik ben er naar aan het kijken, wat me meteen opvalt in dmesg is dit:Sparkiee schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:38:
een en ander is uitgevoerd. Ik heb de output van de diversen scripts opgeslagen en ook de screenshots van powertop. een en ander is te vindne in deze map
intel_pstate: CPU model not supported
De processor wordt niet aangestuurd en de i915 (gpu) drivers ontbreken. Dat kan ervoor zorgen dat de processor (cpu en gpu) voluit draait zonder low power modes.
Dat kan worden verholpen door de laatste firmware packages (drivers) te installeren en/of door een recente kernel te installeren.
Je besturingssysteem is:
Linux version 6.1.74-Unraid (root@Develop-612) (gcc (GCC) 12.2.0, GNU ld version 2.40-slack151) #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC Fri Feb 2 11:06:32 PST 2024
Dit is waarschijnlijk een van de nieuwste versies van Unraid (6.12.8 is de laatste). Onhandig dat dit niet in de string wordt vermeld.
Unraid is gebaseerd op Slackware zo te lezen. De argumentatie daarvoor is dat ze niet willen dat je zelf pakketten installeert. Je kunt dus niet even een firmware package installeren vermoed ik.
De testversie van Unraid heet zo te zien "Next", die kun je proberen als de laatste versie niet helpt. Iemand die vaardig is met kernels kan zelf een kernel proberen te bouwen.
Edit: wat @andru123 al heeft gezegd: er zit een GeForce GT 1030 gpu in, een flink deel van die 30W zal daar aan te wijten zijn. Die moet er dus uit worden gehaald nadat de kernel/firmware up to date is gebracht.
Mocht dat niet voldoende helpen, dan zou ik Debian 12 installeren, en firmware packages toevoegen. Verder het besturingssysteem optimaliseren zoals vermeld in de topic start. Uiteraard de beste low power BIOS instellingen.
[ Voor 24% gewijzigd door mrmrmr op 25-03-2024 20:55 ]
Even voor de geinteresseerden.
Ik heb dit weekend een Gigabyte B550M-K icm. Ryzen 5600G, 1 SSD, Bequiet 300 watt voeding onder Debian Bookworm met kernel 6.5 & 6.6 getest.
Laagste was 14 watt.
Ook hier, zoals bij het eerder geteste MSI mobo is de ASPM disfuncioneel.
Ik heb de onboard Audio met het ASPM script ingeschakeld wat in een stevige hang resulteerde.
Voorlopig heb ik genoeg voedingen maar zodra er een sneuvelt zal ik een Leicke adapter met PicoPSU erbij kopen. Denk dat daar nog wat te halen valt.
Ik heb dit weekend een Gigabyte B550M-K icm. Ryzen 5600G, 1 SSD, Bequiet 300 watt voeding onder Debian Bookworm met kernel 6.5 & 6.6 getest.
Laagste was 14 watt.
Ook hier, zoals bij het eerder geteste MSI mobo is de ASPM disfuncioneel.
Ik heb de onboard Audio met het ASPM script ingeschakeld wat in een stevige hang resulteerde.
Voorlopig heb ik genoeg voedingen maar zodra er een sneuvelt zal ik een Leicke adapter met PicoPSU erbij kopen. Denk dat daar nog wat te halen valt.
[ Voor 16% gewijzigd door eheijnen op 27-03-2024 09:26 ]
Wie du mir, so ich dir.
Correct. die doen ongeveer een derde tot de helft (serverthehome heeft een hele serie van die dingen getest), maar dat is 'maar' 2x SFP+/10Gbe.andru123 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:20:
[...]
Er zijn nieuwe switches gemeld die waarschijnlijk veel minder gebruiken.
Owkay....dat kan wel kloppen. Ik ga straks de kaart er eens uithalen.andru123 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:30:
[...]
je hebt Nvidia GT video card in de PEG slot zitten? Dat verklart het verbruik. Ook audio staat aan, ook +2-3W.
Held ! Ik heb de videokaart verwijderd en het verbruik is gezakt naar 16 Watt !andru123 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:30:
[...]
je hebt Nvidia GT video card in de PEG slot zitten? Dat verklart het verbruik. Ook audio staat aan, ook +2-3W.
Ik heb nu (onbedoeld) een cpu zonder grafische chip. Loont het om deze te vervangen door een cpu met grafische chip? De bedoeling is dat de server ergens uit het zicht komt te staan en ik deze dan overneem via mijn pc, als dat nodig is. Maar soms kan een grafische kaart handig zijn. Als ik een cpu aanschaf met grafische chip, krijg ik er dan meteen weer veel verbruik bij, of valt dat dan mee?
Unraid, toch? Die zou prima headless moet kunnen, lijkt me. Als je alleen remote inlogt, dan is dat geen probleem. Als je netwerkproblemen hebt of er gaat iets anders mis, dan moet je de gpu weer inprikken.Sparkiee schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:51:
[...]
Held ! Ik heb de videokaart verwijderd en het verbruik is gezakt naar 16 Watt !
Ik heb nu (onbedoeld) een cpu zonder grafische chip. Loont het om deze te vervangen door een cpu met grafische chip? De bedoeling is dat de server ergens uit het zicht komt te staan en ik deze dan overneem via mijn pc, als dat nodig is. Maar soms kan een grafische kaart handig zijn. Als ik een cpu aanschaf met grafische chip, krijg ik er dan meteen weer veel verbruik bij, of valt dat dan mee?
Windows bijvoorbeeld wordt headless ingewikkeld.
Voor zover ik weet heeft integrated gpu geen hoger verbruik, maar dat zullen anderen hier beter weten.
Bij een AMD is zelfs de APU zuiniger dan een CPU. dit komt door het monolitische design.
Maar bij een oudere APU wordt dan de maximale bandbreedte of aantal PCIE lanes beperkt. Ook is het bij een Ryzen 4000g/5000g ook zo dat het max pcie 3.0 ondersteund. Voor mij is dat een reden om headless te gaan en voor een 5600 zonder graphics. Ik heb gelukkig een IPMI chip om uiteindelijk de BMC te benaderen.
Maar bij een oudere APU wordt dan de maximale bandbreedte of aantal PCIE lanes beperkt. Ook is het bij een Ryzen 4000g/5000g ook zo dat het max pcie 3.0 ondersteund. Voor mij is dat een reden om headless te gaan en voor een 5600 zonder graphics. Ik heb gelukkig een IPMI chip om uiteindelijk de BMC te benaderen.
Na het doornemen van dit topic ben ik voor onderstaande configuratie gegaan.
Het Kontron bord komt van Jacob.de. De prijs is wel gestegen inmiddels, ik heb er eerder deze maand € 265,21 voor betaald excl. verzendkosten. Het bord kwam met BIOS R2.6.0 waardoor je met een 14de generatie CPU de BIOS kan updaten naar een officieel ondersteunde versie (> R2.10.0).
Ik heb lang getwijfeld over een reguliere ATX voeding of een Pico PSU, maar ik wilde de mogelijkheid houden om de PL niet te limiteren. Later kwam ik er pas achter dat de PL2 Tau limiet van deze CPU maar 28 seconden is, dus het nut daarvan is beperkt.
Ik heb nu eerst Windows 11 geïnstalleerd om wat stresstests te doen. Het idle verbruik gemeten met een Brennenstuhl PM231E is 9,1 Watt zonder scherm. De SSD zit in het tweede M2 slot en verder heb ik alleen niet gebruikte zaken (I225 LAN, SATA, audio) in de BIOS uitgezet.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-14500 Boxed | € 258,99 | € 258,99 |
1 | Moederborden | Kontron K3842-Q | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 89,- | € 89,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40 | € 187,02 | € 187,02 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x SHIFT ATX3.0 | € 142,15 | € 142,15 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB | € 155,- | € 155,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 942,06 |
Het Kontron bord komt van Jacob.de. De prijs is wel gestegen inmiddels, ik heb er eerder deze maand € 265,21 voor betaald excl. verzendkosten. Het bord kwam met BIOS R2.6.0 waardoor je met een 14de generatie CPU de BIOS kan updaten naar een officieel ondersteunde versie (> R2.10.0).
Ik heb lang getwijfeld over een reguliere ATX voeding of een Pico PSU, maar ik wilde de mogelijkheid houden om de PL niet te limiteren. Later kwam ik er pas achter dat de PL2 Tau limiet van deze CPU maar 28 seconden is, dus het nut daarvan is beperkt.
Ik heb nu eerst Windows 11 geïnstalleerd om wat stresstests te doen. Het idle verbruik gemeten met een Brennenstuhl PM231E is 9,1 Watt zonder scherm. De SSD zit in het tweede M2 slot en verder heb ik alleen niet gebruikte zaken (I225 LAN, SATA, audio) in de BIOS uitgezet.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
thunder7 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:46:
Heise.de heeft een 17W idle 14500 build:
https://www.heise.de/ratg...Core-i-14000-9653804.html
offtopic:
Niet gratis leesbaar lijkt het
Niet gratis leesbaar lijkt het

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Tja, niet zuinig naar elke gangbare maatstaf. Het is ook niet bedoeld als server maar als werkstation.thunder7 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:46:
Heise.de heeft een 17W idle 14500 build:
https://www.heise.de/ratg...Core-i-14000-9653804.html
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 01:45
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
16 W is nog veel te veel. Ik haal 5W met dat moederbord en i5-12600k en picoPSU.Sparkiee schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:51:Ik heb de videokaart verwijderd en het verbruik is gezakt naar 16 Watt !
Ik heb nu (onbedoeld) een cpu zonder grafische chip.
Volgens je lijst hebt je wel CPU met iGPU. Tenzij je lijst helemaal niet klopt.
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 01:45
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Bij sommige moederborden het is juist lonend om LAN laten aanstaan, zo het OS het kan beheren. (Bij Asus B660i stijgt het verbruik met 10W als ik LAN in BIOS uitzet, bij Gigabyte B660i daalt het met 1,5W) Ik weet niet hoe de Kontron bord dat doet. De referentie voor Kontron bord is ~3W met picoPSU, dan die Shift voeding voegt 1-3W toe. Dat is nog 4W teveel. Of het door je niet helemaal geoptimizeerde Windows komt, of toch 14e gen CPU iets onzuiniger zijn?Joni schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:31:
Waarom Dark Rock, stock Intel cooler is ook prima?
@andru123 bedankt! Binnenkort ga ik over naar Ubuntu, ik zal dan eens spelen met de instellingen. Ik heb nu verder ook niks met de Power settings in Windows gedaan. Die koeler had ik nog liggen.
Als ik het typenummer van de CPU opzoek op internet is het tegenstrijdig. Sommige sites zeggen wel, andere niet. Ik krijg in ieder geval geen beeld als ik een monitor rechtstreeks op het moederbord aansluit. Ook heeft het bios geen optie om de gpu van de processor te gebruiken.andru123 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:30:
[...]
16 W is nog veel te veel. Ik haal 5W met dat moederbord en i5-12600k en picoPSU.
Volgens je lijst hebt je wel CPU met iGPU. Tenzij je lijst helemaal niet klopt.
Het kan dat het verbruik in mijn geval aan de hoge kant is. Ik ben nog bezig met instellen en lezen. Ik vermoed dat er nog heel wat instellingen zijn die ik aan kan passen. Daarnaast zal het voor een deel ook aan mijn voeding liggen. Welke voeding heb jij dan in gebruik?
Dat klopt. Nu doe ik ook alles via de de web interface van unraid. Alleen als ik zaken in het bios moet instellen dan werkt dat natuurlijk niet als je geen beeld krijgt. Maar je hebt gelijk, dan prik je de videokaart weer in en je bent vertrokken.ZatarraNL schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:57:
[...]
Unraid, toch? Die zou prima headless moet kunnen, lijkt me. Als je alleen remote inlogt, dan is dat geen probleem. Als je netwerkproblemen hebt of er gaat iets anders mis, dan moet je de gpu weer inprikken.
Windows bijvoorbeeld wordt headless ingewikkeld.
Voor zover ik weet heeft integrated gpu geen hoger verbruik, maar dat zullen anderen hier beter weten.
@CAPSLOCK2000 je hebt 'm nu alweer even. Wat is je ervaring nu? Hoe is het verbruik in de praktijk? Heb je er nog een ander voedingsblok bijgezocht? Moest je nou eigenlijk importkosten betalen doordat je 'm direct bij CWWK bestelde?CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:37:
[...]
Van wat ik er van gezien heb gebruiken ze allemaal dezelfde BIOS van CWWK. Iedere leverancier geeft een andere naam aan de file (als ze uberhaupt al iets leveren) maar ze hebben allemaal dezelfde checksum. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat er nog updates komen.
Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over álle N100 systemen, maar over een bepaalde groep Chinese all-in-one mini-pc's die er allemaal ongeveer zo uitzien:
[Afbeelding]
Ik zit naar hetzelfde kastje te kijken om mijn router te vervangen en wellicht wat met Proxmox te experimenteren. Ik ben dus benieuwd naar je ervaringen.
De ervaring is goed, ik heb er inmiddels 6 in huis, 5 van CWWK en 1 Firebat.martdj schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:45:
[...]
@CAPSLOCK2000 je hebt 'm nu alweer even. Wat is je ervaring nu? Hoe is het verbruik in de praktijk? Heb je er nog een ander voedingsblok bijgezocht? Moest je nou eigenlijk importkosten betalen doordat je 'm direct bij CWWK bestelde?
Ik zit naar hetzelfde kastje te kijken om mijn router te vervangen en wellicht wat met Proxmox te experimenteren. Ik ben dus benieuwd naar je ervaringen.
Het verbruik kan ik je niet direct vertellen, ik meet het niet actief per node én ik ben niet tot het uiterste gegaan om te optimaliseren. Ik kan wel vertellen dat 5 van deze units + 3 switches /onder load/ samen rond de 90W gebruiken met piekjes tot boven de 100. Dat is dus niet het idle verbruik, dat is voor mij niet interessant want ze zijn toch nooit idle.
Ik heb geen enkele keer invoerkosten hoeven betalen en de bezorging was snel (1 week) zonder schimmig gedoe.
De voeding heb ik niet vervangen. dat is meer gebrek aan motivatie dan een bewuste keuze.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Volgens Intel is de i3-12100 een geïntegreerde CPUSparkiee schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Als ik het typenummer van de CPU opzoek op internet is het tegenstrijdig. Sommige sites zeggen wel, andere niet. Ik krijg in ieder geval geen beeld als ik een monitor rechtstreeks op het moederbord aansluit....
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-30-ghz.html
Wie du mir, so ich dir.
Alleen zit er een andere cpu in, uit dmesg haal ik dit:eheijnen schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:11:
[...]
Volgens Intel is de i3-12100 een geïntegreerde CPU
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-30-ghz.html
smpboot: CPU0: 12th Gen Intel(R) Core(TM) i3-12100F (family: 0x6, model: 0x97, stepping: 0x5)
[ Voor 36% gewijzigd door D-Nick op 27-03-2024 14:24 ]
idd,
....F modellen zijn zonder iGPU...
....F modellen zijn zonder iGPU...
[ Voor 16% gewijzigd door eheijnen op 27-03-2024 14:27 ]
Wie du mir, so ich dir.
Ik heb idd de versie zonder iGPU. Net even een check gedaan.
Klopt. Net een check gedaan. Nu ook aangepast in de inventaris. Ik heb idd de versie zonder iGPU.D-Nick schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:23:
[...]
Alleen zit er een andere cpu in, uit dmesg haal ik dit:
[...]
Ik ben al even aan het lurken op Tweakers en soortgelijke platformen.
Dit jaar moet het jaar van de eerste heuze Zelfbouw-NAS voor mij worden.
Die losse externe HDD's is een tijdje leuk geweest, maar geen permanente oplossing.
Ik heb al even terug de knoop doorgehakt en een Unraid-licentie aangeschaft, nu deze nog lifetime waren.
De belangrijkste functionaliteiten die hij zal vervullen is opslag van belangrijke documenten/foto's & media-archief/Plex-server. Er zijn nog veel meer kleinere dingen waar ik het voor wil inzetten, Unraid lijkt voor mij de ultieme springplank om daarmee lekker aan het pielen te gaan vanwege de goed ondersteunig voor allerlei apps, dockers & VMs. Ik lees hier tussen de regels door dat Unraid niet de perfecte keuze is voor een zuinige server, maar dat is een compromis die ik wil maken.
Ik ben erg dankbaar voor alles wat er in het main topic staat en alle reacties met jullie eigen projecten.
Ik heb aan de hand daarvan het volgende nu bij elkaar gezocht:
Ik heb echter een paar dingen waar ik niet zo zeker van ben.
Ik wil van start gaan met 3 HDD's (waarvan 1 parity), mogelijk dat er een 4e bij zal komen in de nabije toekomst.
Is de PSU die ik heb gekozen van Corsair een goede optie?
Het lijkt erop dat alle geliefde zuinige PSU's, buiten de PicoPSU dan, niet meer verkrijgbaar zijn.
Zijn er überhaupt aanraders momenteel die wel verkrijgbaar zijn?
En voor de Cache SSD, zijn er daarvoor nog bepaalde eigenschappen wenselijk?
Nu heb ik maar gewoon gekozen voor 1 die een goede prijs/kwaliteit heeft.
En als laatste: Geheugenmodules, is voor een enkele of twee stuks gaan slim?
Het lijkt erop dat bij sommige builds bewust voor een enkele lijkt te zijn gekozen, maar ik kan niet echt vinden hoe de overweging precies tot stand komt, dual channel wordt bij reguliere PC's meestal als wenselijk beschouwd.
Dit jaar moet het jaar van de eerste heuze Zelfbouw-NAS voor mij worden.
Die losse externe HDD's is een tijdje leuk geweest, maar geen permanente oplossing.
Ik heb al even terug de knoop doorgehakt en een Unraid-licentie aangeschaft, nu deze nog lifetime waren.
De belangrijkste functionaliteiten die hij zal vervullen is opslag van belangrijke documenten/foto's & media-archief/Plex-server. Er zijn nog veel meer kleinere dingen waar ik het voor wil inzetten, Unraid lijkt voor mij de ultieme springplank om daarmee lekker aan het pielen te gaan vanwege de goed ondersteunig voor allerlei apps, dockers & VMs. Ik lees hier tussen de regels door dat Unraid niet de perfecte keuze is voor een zuinige server, maar dat is een compromis die ik wil maken.
Ik ben erg dankbaar voor alles wat er in het main topic staat en alle reacties met jullie eigen projecten.
Ik heb aan de hand daarvan het volgende nu bij elkaar gezocht:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 115,85 | € 115,85 |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB | € 275,99 | € 275,99 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 123,77 | € 123,77 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K16G48C40U5 | € 89,99 | € 89,99 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2023) | € 89,47 | € 89,47 |
1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 104,90 | € 104,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 799,97 |
Ik heb echter een paar dingen waar ik niet zo zeker van ben.
Ik wil van start gaan met 3 HDD's (waarvan 1 parity), mogelijk dat er een 4e bij zal komen in de nabije toekomst.
Is de PSU die ik heb gekozen van Corsair een goede optie?
Het lijkt erop dat alle geliefde zuinige PSU's, buiten de PicoPSU dan, niet meer verkrijgbaar zijn.
Zijn er überhaupt aanraders momenteel die wel verkrijgbaar zijn?
En voor de Cache SSD, zijn er daarvoor nog bepaalde eigenschappen wenselijk?
Nu heb ik maar gewoon gekozen voor 1 die een goede prijs/kwaliteit heeft.
En als laatste: Geheugenmodules, is voor een enkele of twee stuks gaan slim?
Het lijkt erop dat bij sommige builds bewust voor een enkele lijkt te zijn gekozen, maar ik kan niet echt vinden hoe de overweging precies tot stand komt, dual channel wordt bij reguliere PC's meestal als wenselijk beschouwd.
In "rust" verbruikt de server nu +/- 15W. In werking, als ik flink wat schijf en netwerk activiteit heb is het verbruik +/- 21 W. Nu vermoed ik dat ik nog winst kan behalen door een andere voeding. Is een voeding van 90W met een adapter van 90W dan geen overkill?mrmrmr schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:08:
[...]
Mini-Box PicoPSU's zijn verkrijgbaar via amazon.nl van de Duitse leverancier minipc.de als het verder niet verkrijgbaar is in Nederland/Belgie. Naast een importeur en webshops is er in Nederland nog een leverancier.
Voor een 12V adapter en cpu-voeding kun je kiezen uit 90, 120, 150 en 160W modellen. De 80W versie is bedoeld voor kleine borden zonder aparte cpu-voeding aansluiting. Jouw 60W adapter zou ik upgraden naar een adapter met wat meer vermogen (90W of meer) in combinatie met een 90W of meer PicoPSU, omwille van het platform (12th gen desktop). Adaptertest.
@LittleMaik
Ik dacht dat de be quiet! Pure Power 12 M modellen ook redelijk zuinig waren.
En de Corsair RM750x SHIFT wellicht ook redelijk zuinig.
Even zoeken in dit topic op quiet en corsair om de recentere berichten te lezen.
Ik dacht dat de be quiet! Pure Power 12 M modellen ook redelijk zuinig waren.
En de Corsair RM750x SHIFT wellicht ook redelijk zuinig.
Even zoeken in dit topic op quiet en corsair om de recentere berichten te lezen.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed | € 431,99 | € 431,99 |
1 | Moederborden | Kontron K3842-Q | € 279 + 19 verzending | € 279 + 19 verzending |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238F16GX2-RS5K | € 118,75 | € 118,75 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular | € 84,95 | € 84,95 |
1 | Solid state drives | Corsair MP400 4TB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 735,59 |
Kontron probleemloos besteld bij PC-King in Duitsland.
Standaard instellingen in de bios, powertop alles naar 'good' behalve de usb voor muis + toetsenbord, rustende XFCE4 desktop in Debian 12
14W Idle
het kan vast nog minder met een exotische voeding, maar ik ben vooralsnog gelukkig.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Geen overkill, wegens de flinke processor. Ook al kun je de power limits omlaag bijstellen, het is toch beter om zo'n processor wat meer ruimte te geven.Sparkiee schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:27:
[...]
In "rust" verbruikt de server nu +/- 15W. In werking, als ik flink wat schijf en netwerk activiteit heb is het verbruik +/- 21 W. Nu vermoed ik dat ik nog winst kan behalen door een andere voeding. Is een voeding van 90W met een adapter van 90W dan geen overkill?
Met een voeding los je maar een releatief klein probleem op. Ik denk dat er nog ergens een reden is waarom het systeem niet zuiniger is. Heb je nog meer randapparatuur of insteekkaarten? Denk aan dingen die gekoppeld zijn aan de USB poorten, SATA drives.
Als er geen gpu in zit heb je waarschijnlijk een processor met F aan het einde. Dat kun je op de verpakking of bestellijst/factuur zien. Geen gpu lijkt voordelig, maar de gpu met een driver bevat nog meer voordelen voor low power gebruik. Dat is in ieder geval onder Windows zo.
Ik zou toch eerst eens een testinstallatie doen met Debian 12 op de manier die ik al beschreef. Als je dat op tot de letter volgt moet je het laagste verbruik kunnen krijgen van ongeveer de helft. Aangezien installaties op een SSD kunnen worden gedaan, kun je op een SSD de installatie doen zonder je huidige installatie te hoeven overschrijven.
De optimalisatie volgens de topic start, en ook de bios instellingen heb ik doorlopen en die zijn ook toegepast. Powertop loopt ook. De tip om de I915 drivers te installeren ga ik eerst nog proberen. En dan zal ik bij wijze van proef eens Debian proberen. Wellicht kan ik dan alles nog zuiniger krijgen. De GeForce is verwijderd en dan ga ik dus van 30W naar ongeveer de helft.mrmrmr schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:43:
[...]
Ik ben er naar aan het kijken, wat me meteen opvalt in dmesg is dit:
intel_pstate: CPU model not supported
De processor wordt niet aangestuurd en de i915 (gpu) drivers ontbreken. Dat kan ervoor zorgen dat de processor (cpu en gpu) voluit draait zonder low power modes.
Dat kan worden verholpen door de laatste firmware packages (drivers) te installeren en/of door een recente kernel te installeren.
Je besturingssysteem is:
Linux version 6.1.74-Unraid (root@Develop-612) (gcc (GCC) 12.2.0, GNU ld version 2.40-slack151) #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC Fri Feb 2 11:06:32 PST 2024
Dit is waarschijnlijk een van de nieuwste versies van Unraid (6.12.8 is de laatste). Onhandig dat dit niet in de string wordt vermeld.
Unraid is gebaseerd op Slackware zo te lezen. De argumentatie daarvoor is dat ze niet willen dat je zelf pakketten installeert. Je kunt dus niet even een firmware package installeren vermoed ik.
De testversie van Unraid heet zo te zien "Next", die kun je proberen als de laatste versie niet helpt. Iemand die vaardig is met kernels kan zelf een kernel proberen te bouwen.
Edit: wat @andru123 al heeft gezegd: er zit een GeForce GT 1030 gpu in, een flink deel van die 30W zal daar aan te wijten zijn. Die moet er dus uit worden gehaald nadat de kernel/firmware up to date is gebracht.
Mocht dat niet voldoende helpen, dan zou ik Debian 12 installeren, en firmware packages toevoegen. Verder het besturingssysteem optimaliseren zoals vermeld in de topic start. Uiteraard de beste low power BIOS instellingen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Zonder gpu zullen de i915 drivers niet geladen worden. Ik zou met deze componenten een verbruik van omstreeks 7W verwachten, gebaseerd op de inschatting van @andru123, en dat kun je controleren met een testinstallatie van Debian 12.Sparkiee schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:23:
De optimalisatie volgens de topic start, en ook de bios instellingen heb ik doorlopen en die zijn ook toegepast. Powertop loopt ook. De tip om de I915 drivers te installeren ga ik eerst nog proberen. En dan zal ik bij wijze van proef eens Debian proberen. Wellicht kan ik dan alles nog zuiniger krijgen. De GeForce is verwijderd en dan ga ik dus van 30W naar ongeveer de helft.
Hoewel je geen gpu hebt, zou je wel kunnen proberen de kernel parameter "consoleblank=15" te gebruiken zoals beschreven in de topic start.
Toegang via SSHd (Putty vanaf een Windows client) heeft heel weinig extra verbruik.
Welke pcie/USB apparaten heb je precies aangesloten?
Voorspellingen zijn afhankelijk van goede informatie over de hardware.
Hi allen,
Ik monitor al een tijd het stroomverbruik van alle grootverbruikers in huis, en mijn thuis server (oude PC omgebouwd) verbruikt idle ongeveer tussen de 90 en 100 watt. Nou zou ik dit graag een heel stuk lager willen, maar heb geen flauw idee waar ik zou moeten beginnen. Ik maak gebruik van Proxmox waarin ik een sutk of 10 containers draai, en 2 VMs.
De specs van mijn server:
i7-9700k
32GB Corsair Vengeance
750w Corsair PSU
6x Seagate Ironwolf 4TB HDDs
4x Noctua 120mm fans
1x Crucial MX500 2TB SSD
RTX 3060 voor Plex transcoding (deze kickt heel weinig in en verbruikt dan misschien 15w extra stroom, dus daar maak ik me niet al te veel zorgen om)
Zou iemand mij wellicht in de goede richting kunnen sturen zodat ik het verbruik wat naar beneden kan krijgen?
Ik monitor al een tijd het stroomverbruik van alle grootverbruikers in huis, en mijn thuis server (oude PC omgebouwd) verbruikt idle ongeveer tussen de 90 en 100 watt. Nou zou ik dit graag een heel stuk lager willen, maar heb geen flauw idee waar ik zou moeten beginnen. Ik maak gebruik van Proxmox waarin ik een sutk of 10 containers draai, en 2 VMs.
i7-9700k
32GB Corsair Vengeance
750w Corsair PSU
4x Noctua 120mm fans
1x Crucial MX500 2TB SSD
RTX 3060 voor Plex transcoding (deze kickt heel weinig in en verbruikt dan misschien 15w extra stroom, dus daar maak ik me niet al te veel zorgen om)
Zou iemand mij wellicht in de goede richting kunnen sturen zodat ik het verbruik wat naar beneden kan krijgen?
Ik heb alleen een USB stick in gebruik voor Unraid. Wellicht in de toekomst nog een extra stick voor ZiggBee van HA. Maar dat is nu nog niet van toepassing.mrmrmr schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:52:
[...]
Zonder gpu zullen de i915 drivers niet geladen worden. Ik zou met deze componenten een verbruik van omstreeks 7W verwachten, gebaseerd op de inschatting van @andru123, en dat kun je controleren met een testinstallatie van Debian 12.
Hoewel je geen gpu hebt, zou je wel kunnen proberen de kernel parameter "consoleblank=15" te gebruiken zoals beschreven in de topic start.
Toegang via SSHd (Putty vanaf een Windows client) heeft heel weinig extra verbruik.
Welke pcie/USB apparaten heb je precies aangesloten?
Voorspellingen zijn afhankelijk van goede informatie over de hardware.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Tehlo
Welk moederbord? Kun je een lijst maken in pricewatch zodat we weten welke onderdelen er precies zijn, zodoende kunnen we beter inschatten waarom het verbruik zo hoog is.
Ruwweg in volgorde van impact:
• vervang de hard disks door 1 grote disk of SSD's. Realtime redundantie is voor thuis niet nodig.
• verwijder de grafische kaart, die verbruikt altijd, de cpu kan ook transcoden
• gebruik een voeding die zuinig is bij de idle belasting
• optimaliseer de BIOS (zie topic start)
• optimaliseer het besturingssysteem met powertop zoals beschreven in de topic start
• stel het geheugen in op standaard JEDEC/SPD, en gebruik geen XMP.
• kijk welke processen in de containers en VM's de computer belasten, monitoringprocessen verbruiken soms veel en leveren weinig nuttigs op. Het is beter eens per 5 minuten iets te meten, dan elke 50 milliseconden.
• haal de stekker uit onnodige fans
De hard disks kun je hergebruiken voor backup in externe vorm, via USB3. Daar zijn externe behuizingen voor verkrijgbaar.
Welk moederbord? Kun je een lijst maken in pricewatch zodat we weten welke onderdelen er precies zijn, zodoende kunnen we beter inschatten waarom het verbruik zo hoog is.
• vervang de hard disks door 1 grote disk of SSD's. Realtime redundantie is voor thuis niet nodig.
• optimaliseer het besturingssysteem met powertop zoals beschreven in de topic start
• kijk welke processen in de containers en VM's de computer belasten, monitoringprocessen verbruiken soms veel en leveren weinig nuttigs op. Het is beter eens per 5 minuten iets te meten, dan elke 50 milliseconden.
De hard disks kun je hergebruiken voor backup in externe vorm, via USB3. Daar zijn externe behuizingen voor verkrijgbaar.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
USB3 heeft een verbruik van 1W of meer. Met name als je het gebruikt voor een besturingssysteem dat vaak iets wil wegschrijven. Veel beter is een SSD te gebruiken. Die kan snel in en uit een low power stand.Sparkiee schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:26:
[...]
Ik heb alleen een USB stick in gebruik voor Unraid. Wellicht in de toekomst nog een extra stick voor ZiggBee van HA. Maar dat is nu nog niet van toepassing.
Heb je geen toetsenbord en muis aangesloten? Draadloze apparaten hebben doorgaans een hoger verbruik. Sommige toetsenborden hebben nog allerlei extra's die verbruik toevoegen. Een gaming muis met een hoge refresh rate is ook niet aan te raden. Een doodgewoon bedraad toetsenbord en muis zijn aan te bevelen.
Yes zal de pricewatch lijst zo even toevoegen. Ter info verder, harde schijven loskoppelen/vervangen gaat niet, ze draaien in RAID 5 voor Media/Plex data, dus daar ga ik niet op bezuinigen ;-)mrmrmr schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:29:
@Tehlo
Zal mn GPU er eens uithalen kijken wat dat voor idle verschil maakt.
Heb je voorbeelden van lage idle belasting voedingen?
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 11:57
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Als je RAID5 blijft bestaan, dan zijn je schijven volgens mij nooit in standby, maar minimaal idle. Dat betekent dat je al 6x4W zult verstoken. Met voedingsverliezen zit je dan grofweg aan de 30W.Tehlo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:11:
Hi allen,
i7-9700k
32GB Corsair Vengeance
750w Corsair PSU
4x Noctua 120mm fans
1x Crucial MX500 2TB SSD
Afhankelijk van het type Noctua fan zal het verbruik ergens tussen de 0.6 en 2W schommelen. Heb je de zuinige versies, dan is dat maar 2.4W totaal. Niet schokkend voor de setup die jij hebt. Voor een echt zuinige server (3-4W idle) is het wel relatief erg veel...
Afhankelijk van type/merk RTX3060 zie ik idle waarden tussen 10 en 30W.
Met de aanname van de schijven hoef je dus geen voeding te hebben die zuinig is bij lage waardes omdat je dat toch nooit haalt met deze setup.
Je desktop Mobo zal wel het nodige nemen in idle.
Heb je ook enig idee van de load van de CPU? De 8-core 9700K kan snel erg inefficient worden bij hoge belasting als de turbo is ingeschakeld. Uitschakelen daarvan kan ook zomaar een efficientie slag geven, waardoor het gemiddelde verbruik zakt.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Naast wat Mars zegt, met 6x 4TB disks in Raid 5 heb je effectief 5x4=~20TB ruimte. Als je niet meer ruimte nodig hebt, zou je dus 4x 6-8W kunnen besparen door 2x 20TB in raid 1 te gebruiken.Tehlo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:34:
[...]
er info verder, harde schijven loskoppelen/vervangen gaat niet, ze draaien in RAID 5 voor Media/Plex data, dus daar ga ik niet op bezuinigen ;-)
Als je Plex draait, dan draai je waarschijnlijk ook andere software die Plex van data voorziet. Deze software houd je harde schijven vaak ook wakker waardoor ze nooit of nauwelijks in slaap stand komen.
Qua opslag zou het beste zijn om:
- 1 'hot storage' disk te hebben voor downloads/actieve data. Afhankelijk van hoe groot je actieve dataset is kan dit evt ook een SSD zijn
- 1 grote 'cold storage' pool (aantal & soort disks afhankelijk van jouw behoefte en budget) die merendeel van de dag in standby staan.
Als je een desktop vm draait voor bv testing/debugging, zet die dan uit als je hem waarschijnlijk niet nodig hebt. Of als je bv een van de Xarr's software gebruikt, zet die containers dan 's nachts ook uit. En als je meestal pas 's avonds TV gaat kijken, zet de Xarr's dan pas 's middags om een uurtje of 15-16 weer aan. Dan zouden ze genoeg tijd moeten hebben om data te syncen vanaf de hot naar cold storage en evt nieuwe dingen binnen te halen
Anders gezegd, je kan vaak veel stroom besparen door de software die je hebt draaien op je server zo goed als mogelijk af te stemmen op jouw gebruikspatronen want heel veel software hoeft simpelweg niet perse 24/7 aan te staan.
Ik volg deze thread al een tijdje en ben aan het overwegen om de DIY route te gaan voor een nieuwe server.
Op dit moment draai ik een Intel NUC 10 Performance kit (NUC10i7FNK) met proxmox, maar ik zou graag een server bouwen met meerdere disks die past in een 19" rack. Ik zoek ook een goeie balance tussen goede performance en toch een zuinig systeem. Een budget beperking is er niet echt.
Heeft iemand hier al eens een server rack build gedaan?
Op dit moment draai ik een Intel NUC 10 Performance kit (NUC10i7FNK) met proxmox, maar ik zou graag een server bouwen met meerdere disks die past in een 19" rack. Ik zoek ook een goeie balance tussen goede performance en toch een zuinig systeem. Een budget beperking is er niet echt.
[ Voor 16% gewijzigd door dotcom87 op 28-03-2024 11:35 ]
Ik heb al mijn apparatuur in een 15u 19" rack draaien, in zowel 2U als 4U cases allemaal op rails. Ga persoonlijk nooit meer terug naar non-rack setup. Intertech heeft goede rack cases die niet al te duur zijn, en waar je genoeg ruimte in hebt voor wat voor systeem je dan ook wilt bouwen.dotcom87 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:23:
Ik volg deze thread al een tijdje en ben aan het overwegen om de DIY route te gaan voor een nieuwe server.
Heb je een recent systeem gebouwd? Zou je eventueel de specs kunnen delen?Tehlo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:38:
[...]
Ik heb al mijn apparatuur in een 15u 19" rack draaien, in zowel 2U als 4U cases allemaal op rails. Ga persoonlijk nooit meer terug naar non-rack setup. Intertech heeft goede rack cases die niet al te duur zijn, en waar je genoeg ruimte in hebt voor wat voor systeem je dan ook wilt bouwen.
Dank voor de info! Genoeg om over na te denken en wellicht aan te passen.Mars Warrior schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:14:
[...]
Als je RAID5 blijft bestaan, dan zijn je schijven volgens mij nooit in standby, maar minimaal idle. Dat betekent dat je al 6x4W zult verstoken. Met voedingsverliezen zit je dan grofweg aan de 30W.
Afhankelijk van het type Noctua fan zal het verbruik ergens tussen de 0.6 en 2W schommelen. Heb je de zuinige versies, dan is dat maar 2.4W totaal. Niet schokkend voor de setup die jij hebt. Voor een echt zuinige server (3-4W idle) is het wel relatief erg veel...
Afhankelijk van type/merk RTX3060 zie ik idle waarden tussen 10 en 30W.
Met de aanname van de schijven hoef je dus geen voeding te hebben die zuinig is bij lage waardes omdat je dat toch nooit haalt met deze setup.
Je desktop Mobo zal wel het nodige nemen in idle.
Heb je ook enig idee van de load van de CPU? De 8-core 9700K kan snel erg inefficient worden bij hoge belasting als de turbo is ingeschakeld. Uitschakelen daarvan kan ook zomaar een efficientie slag geven, waardoor het gemiddelde verbruik zakt.
CPU load is erg laag, komt nooit boven de 20% en hangt meestal rond de 10-12% maar zal eens kijken wat voor gov ik heb ingesteld in Debian, kan me herinneren dat die in ieder geval niet op power saving stond

Niet recent, en beide passen niet echt in dit topic want zijn niet echt zuinig qua stroom etc. Was toen niet echt belangrijk voor mijdotcom87 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Heb je een recent systeem gebouwd? Zou je eventueel de specs kunnen delen?
1 hot disk kan ik zeker aanraden, heb voor weinig een 2.5" externe HDD van 5 TB op de kop getikt en alle Linux ISO torrents worden daar naar weg geschreven. Als ze dan volledig gedownload zijn worden ze door de *arr's overgezet naar mijn NAS.pimlie schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:19:
[...]
Naast wat Mars zegt, met 6x 4TB disks in Raid 5 heb je effectief 5x4=~20TB ruimte. Als je niet meer ruimte nodig hebt, zou je dus 4x 6-8W kunnen besparen door 2x 20TB in raid 1 te gebruiken.
Als je Plex draait, dan draai je waarschijnlijk ook andere software die Plex van data voorziet. Deze software houd je harde schijven vaak ook wakker waardoor ze nooit of nauwelijks in slaap stand komen.
Qua opslag zou het beste zijn om:
- 1 'hot storage' disk te hebben voor downloads/actieve data. Afhankelijk van hoe groot je actieve dataset is kan dit evt ook een SSD zijn
- 1 grote 'cold storage' pool (aantal & soort disks afhankelijk van jouw behoefte en budget) die merendeel van de dag in standby staan.
Als je een desktop vm draait voor bv testing/debugging, zet die dan uit als je hem waarschijnlijk niet nodig hebt. Of als je bv een van de Xarr's software gebruikt, zet die containers dan 's nachts ook uit. En als je meestal pas 's avonds TV gaat kijken, zet de Xarr's dan pas 's middags om een uurtje of 15-16 weer aan. Dan zouden ze genoeg tijd moeten hebben om data te syncen vanaf de hot naar cold storage en evt nieuwe dingen binnen te halen
Anders gezegd, je kan vaak veel stroom besparen door de software die je hebt draaien op je server zo goed als mogelijk af te stemmen op jouw gebruikspatronen want heel veel software hoeft simpelweg niet perse 24/7 aan te staan.
Hierdoor kunnen mijn full-size HDD's dus veel meer in spindown.
Sidenote: SMART values van die externe hdd zijn niet al te best maar blijkbaar werken die ook anders in vergelijking met full-size HDD'S dus zolang hij het doet kan je blijven draaien.
Heb je dit nog kunnen testen? Ben ook wel benieuwd.ijdod schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:50:
Heeft iemand al eens uitgezocht of er winst te behalen valt door binnen een VM powertop te draaien? (naast uiteraard op de host zelf)
There is no real life, there is just AFK.
Nog niet, staat wel op mijn to-do lijstje.Mastermind-- schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:29:
[...]
Heb je dit nog kunnen testen? Ben ook wel benieuwd.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Avond,
Zeg long time lurker en veel ervaring met lage verbruik systemen maar loop nu tegen iets aan waar jullie wellicht mee kunnen helpen.
Ben een hele specifieke server aan het ontwerpen die gaat draaien op een 12v pico psu. Denk aan een socket 1700 Core i3 14100T op een simpel itx bordje (nader te bepalen allemaal) en een SSD. Dit hele spulletje heb ik begroot op 2,5-3A dus als powerbrick zou je nodig hebben een 36 watt exemplaar. So far simple.
Alleen is het een hele specifieke voeding die op maat gemaakt moet worden en het strenge advies wat ik terug krijg is een 4A voeding; daarmee valt ie wat betreft het formaat te groot uit voor de toepassing.
Dus de vraag is; zit ik er met mijn 3A nu zo ver naast, of? Die HP/Dell thin clients e.d. hebben ook een dergeljke voeding en volgens mij zit daar nog enige speling op. Zoek eigenlijk bevestiging/ervaring.
Zeg long time lurker en veel ervaring met lage verbruik systemen maar loop nu tegen iets aan waar jullie wellicht mee kunnen helpen.
Ben een hele specifieke server aan het ontwerpen die gaat draaien op een 12v pico psu. Denk aan een socket 1700 Core i3 14100T op een simpel itx bordje (nader te bepalen allemaal) en een SSD. Dit hele spulletje heb ik begroot op 2,5-3A dus als powerbrick zou je nodig hebben een 36 watt exemplaar. So far simple.
Alleen is het een hele specifieke voeding die op maat gemaakt moet worden en het strenge advies wat ik terug krijg is een 4A voeding; daarmee valt ie wat betreft het formaat te groot uit voor de toepassing.
Dus de vraag is; zit ik er met mijn 3A nu zo ver naast, of? Die HP/Dell thin clients e.d. hebben ook een dergeljke voeding en volgens mij zit daar nog enige speling op. Zoek eigenlijk bevestiging/ervaring.
In het verleden heb ik meerdere HP Elitedesk Mini G5 met i3 9100 in bezit gehad en die kon op vol vermogen 50W verbruiken. Dus weet waar je aan begint.
Yes, 50 watt is ook de maximale ruimte die ik heb in theorie voor de 12v lijn (4A zou dat zijn), vandaar ook het advies. Ding gaat niet op vol vermogen draaien en het is dat ik vast zit aan x86 anders een raspi gepakt. In het verleden heb ik met een i3-6100T jarenlang de voorganger met een seasonic 3,5A powerbrick gedraaid.GioStyle schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:26:
In het verleden heb ik meerdere HP Elitedesk Mini G5 met i3 9100 in bezit gehad en die kon op vol vermogen 50W verbruiken. Dus weet waar je aan begint.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het zou moeten kunnen, maar het is krap. Had graag de AMD 8300GE afgewacht alleen die zijn nog niet beschikbaar. In het verleden met AMD nog betere resultaten geboekt dan Intel.
Edit: wellicht even verduidelijken; 2,5-3A*12V is het nominale vermogen wat ik verwacht, tijdens booten wellicht kortstondig 4A. Maximale passende voeding 3,5A wat ik terug krijg. Dit omdat ze standaard behuizingen voor de voedingen hebben en niet voor mij speciaal even er 3mm afhalen aan hoogte.
[ Voor 15% gewijzigd door Donderstraaltje op 28-03-2024 19:44 ]
Inmiddels getest door het op een aantal vm's aan te zetten: het verbruikt daalt voldoende om het zichtbaar tre maken. Grofweg 1-1.5W. Zijn 5 ubuntu VM's op een TrueNAS scale platform, met niet super actieve loads.Mastermind-- schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:29:
[...]
Heb je dit nog kunnen testen? Ben ook wel benieuwd.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
69W geeft Intel als maximum verbruik voor de processor. Dat is 69/12 = 5,75A. Het verbruik kan wel beperkt worden in de BIOS middels een power limit setting (PL1 t/m PL4) of het instellen van de stroom in Ampère. Hoe precies hangt van het moederbord af. Als je de mogelijkheid hebt om in te stellen en toch niet op hoge snelheid/stroom gaat draaien kun je het adaptervermogen beperken van 70W naar iets minder, maar niet veel minder, want de andere onderdelen (moederbord, devices) hebben ook iets nodig. 60W zou mijn grens zijn, al kun je gerust experimenteren met een adapter die je misschien al hebt liggen.Donderstraaltje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:16:
Avond,
Welke voeding is dat? Ik zou voor zo'n kleine adapter niet iets op maat laten maken, zo'n adapter is kant en klaar al voor weinig geld te koop.Alleen is het een hele specifieke voeding die op maat gemaakt moet worden en het strenge advies wat ik terug krijg is een 4A voeding; daarmee valt ie wat betreft het formaat te groot uit voor de toepassing.
Digitale voedingen van goede merken met Level VI certificatie (nog beter: CoC Version 5 Tier 2) zijn doorgaans ok. Zonder die certificatie is het niet meer de moeite waard op de adapter te blijven gebruiken. De kans is groot dat die niet zuinig zijn of te oud. Voedingen kunnen door ouderdom onbetrouwbaar worden. Onderdelen zoals condensatoren kunnen uitdrogen of qua werking verminderen.
Je hebt een 5.5/2.5mm barrel plug nodig voor de 12V MiniBox PicoPSU. A-merk adapters hebben enkele modellen in de betere 90%+ klasse, maar die hebben meer vermogen, meestal ergens tussen 90 en 120W. Zie de test die ik destijds gedaan heb voor de typen adapters: analoge adapters, digitale adapters en speciale digitale adapters met zuinige chips. Analoog is tegenwoordig niet meer de juiste keuze (minder zuinig, hogere fabricageprijs), digitaal/switching wel.
No-name adapters (meestal Chinees fabrikaat) kun je het beste niet aanschaffen. Vaak voldoen die niet aan de eisen van EU, soms hebben ze een vals CE keurmerk, en ze kunnen schadelijk zijn voor de apparatuur (niet voldoen aan ATX eisen) en voor de omgeving doordat ze storen. Dat kun je horen op een draagbare analoge radio.
Toroidal power supply, geen switching power supply.mrmrmr schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:19:
[...]
Welke voeding is dat? Ik zou voor zo'n kleine adapter niet iets op maat laten maken, zo'n adapter is kant en klaar al voor weinig geld te koop.
Industriële voeding komt op 400 euro mocht je willen weten. Tis geen huis tuin en keuken spul en daarom twijfel ik ook. Maar wat je schetst, 5,75A is zeker niet de waarheid.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Ik doe even een berekening aan de hand van dit bord uitvoering: Gigabyte H610I DDR4Donderstraaltje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:30:
[...]
Toroidal power supply, geen switching power supply.
Industriële voeding komt op 400 euro mocht je willen weten. Tis geen huis tuin en keuken spul en daarom twijfel ik ook. Maar wat je schetst, 5,75A is zeker niet de waarheid.
Dat is namelijk door Tweakers getest met verschillende TDP's om de VRMs te testen. Ik heb namelijk het idee dat je wat dingen vergeten bent om mee te nemen in je berekening. Een actieve SSD bijv kan ook zomaar 5W nodig hebben om te lezen/schrijven.
PL1 en PL2 op 65W:
- CPU Package Power: 65W
- EPS12V (dus inclusief VRMs): 74,2W. Dat is een efficientie van 88%
- Systeemverbruik (mobo, SSD, voeding etc) : 128W
PL1 en PL2 op 4095W (geen limiet dus. VRMs op dit bord kunnen niet veel aan):
- CPU Package Power: 122W (met goede VRMs zou dit rond de 170W moeten zitten)
- EPS12V (dus inclusief VRMs): 144,4W. Dat is een efficientie van 82%
- Systeemverbruik (mobo, SSD, voeding etc) : 210W
Stel dat jij de 14100T niet limiteert en dus uitgaat van PL1/PL2 van 35/59W:
- CPU Package Power: 59W (verwachting PL2)
- EPS12V (dus inclusief VRMs): 67W. Uitgegaan van 88% efficientie.
- Geschat systeemverbruik met goede voeding (mobo, SSD, voeding etc) : 85W.
Dit is zonder USB aansluitingen, die als je ze gebruikt natuurlijk ook nog extra vermogen vragen.
Ik zit zo dus eerder aan de 12V/7A dan aan de 12V/4A, laat staan waar jij initieel op uitkwam.
Ik vermoed dat je een PL1/PL2 van 25W moet instellen om een betrouwbaar systeem over te houden met een 48W voeding.
Heeft iemand al geprobeerd om z'n zuinige systeem van een powerbank te draaien als goedkope UPS-oplossing?
Een 10W systeem zou een uur of zes moeten kunnen draaien op een powerbank van 20.000mAh. (20.000 mAh * 3.7V = 74Wh; 74Wh / 10W = 7.4h, en dan nog wat efficientyverlies).
Een 50W 20.000 mAh powerbank met power-passthrough kost 50 euro, goedkoper dan de goedkoopste UPS. Een systeem dat je kan voeden via USB-C PD lijkt me ideaal maar er zijn ook USB-C -> bus convertors.
Laptops kunnen van een powerbank draaien, maar die hebben zelf een accu aan boord. Wellicht helpt dat om pieken op te vangen. Anders dan dat kan ik geen reden bedenken waarom een zuinige server/pc niet van een powerbank zou kunnen draaien.
Heeft iemand dat al geprobeerd, of inzicht in waarom het niet (of wel) zou werken?
Een 10W systeem zou een uur of zes moeten kunnen draaien op een powerbank van 20.000mAh. (20.000 mAh * 3.7V = 74Wh; 74Wh / 10W = 7.4h, en dan nog wat efficientyverlies).
Een 50W 20.000 mAh powerbank met power-passthrough kost 50 euro, goedkoper dan de goedkoopste UPS. Een systeem dat je kan voeden via USB-C PD lijkt me ideaal maar er zijn ook USB-C -> bus convertors.
Laptops kunnen van een powerbank draaien, maar die hebben zelf een accu aan boord. Wellicht helpt dat om pieken op te vangen. Anders dan dat kan ik geen reden bedenken waarom een zuinige server/pc niet van een powerbank zou kunnen draaien.
Heeft iemand dat al geprobeerd, of inzicht in waarom het niet (of wel) zou werken?
@CAPSLOCK2000 Niet zelf geprobeerd, maar wat ideeen. Ik plot het even op mijn eigen systeem obv een 12V PicoPSU. In basis zou het moeten kunnen, maar the devil is in the details. Overigens verkoopt Micro-box (van de PicoPSU) diverse modules op zoiets te doen voor een 12V circuit aan een accu, dus helemaal vreemd is het idee niet.
- Je hebt USB-PD nodig, met een best stevig vermogen. Issue is m.n. piekbelasting bij de start. 65W/100W is denk ik wenselijk. Ik heb geen idee hoe die dingen zich gedragen als ze tegelijk aan de lader hangen (passthrough) als vermogen gevraagd wordt
- Mijn PicoPSU heeft 12V nodig. 12V is niet verplicht in USB-PD voltage (5, 9, 15 en 20V). Als 12V wel ondersteund wordt is een 'simpele' adapter kabel mogelijk. Deze vraagt simpelweg 12V aan de USBPD voeding en levert wat er uit komt aan de output. Hier heb ik goede ervaringen mee voor andere toepassingen, maar echt netjes is het technisch niet. Als de voeding besluit 20V te leveren zit er bv geen bescherming in. Alternatief zijn er kabels die conversie doen, maar die heb ik nog niet gezien met enige vermogen (maar ook niet hard gezocht). Die lijken meer voor traditionele USB te zijn (0.5W)
- Wat is de efficiency van het geheel? Kanttekening: een standaard UPS is niet efficient, heeft vaak een vrij stevig continuverbruik, dus er is zeker speelruimte
- Je dekt potentieel geen andere devices af. Hoeft geen probleem te zijn, maar bij mij zitter er een paar dingen achter de UPS
Dit is sterk afhankelijk van het model UPS. Er zijn drie soorten oplossingen en de meest basic variant heeft een vrij laag toegevoegd verbruik. Die UPS wat ik nu heb voegt een paar W toe (< 5W). Die wat ik voorheen had voegde doodleuk 20W toe.ijdod schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:57:
Wat is de efficiency van het geheel? Kanttekening: een standaard UPS is niet efficient, heeft vaak een vrij stevig continuverbruik, dus er is zeker speelruimte
Ter referentie: mijn N5105 systeem gebruikte "na installatie" 2,xW, in gebruik zal dat 4W zoiets zijn meen ik. Nu trekt die 8 á 9 Watt uit de muur. Met mijn vorige UPS trok die 20 á 25 Watt uit de muur. Dat scheelt dus wel "een beetje". En de oude UPS was echt oud (6 á 7 jaar) en puristisch gezien had de accu al lang vervangen moeten zijn. Dus maar de gehele UPS vervangen. Dus terugverdientijd zit eigenlijk niet (alleen) in stroombesparing maar ook gewoon in "ik heb weer een goed werkende UPS".
Verschil in techniek betekent echter ook verschil in bescherming. De meest simpele variant kan niet meer dan schakelen tussen AC en DC. En als de netspanning niet "schoon" is komt dat of doodleuk aan de andere kant er uit, of schakelt die af / naar de accu. Terwijl de twee andere varianten de netspanning ten alle tijden "conditioneren" waardoor je dus altijd "schone" stroom hebt op de uitgang(en). Echter is dat in Nederland helemaal niet zo interessant. Want het net is gewoon prima. En je hebt dan geen UPS nodig die 24/7 exact 230V met een perfecte sinus output. En wat schommelingen tussen ~220 tot ~250 kunnen de meeste voedingen / hardware ook wel aan.
Gelukkig is er iets als https://www.mini-box.com/DCDC-USB?sc=8&category=1264 , die gebruik ik hier om dat wat uit de met PicoUPS opgeladen loodaccu komt om te zetten naar 19V-DC voor de 2 Shuttles die er aanhangenijdod schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:57:
- Mijn PicoPSU heeft 12V nodig.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb dezelfde ervaring, maar over de systemen waar we het in dit topic over hebben is een verbuik van 5W nog steeds aanzienlijk. Dat is wat ik bedoelde. En zelfs met ~5W heb je nog steeds een aanzienlijk budget voor een stukje inefficiency uit een keten met adapters en boostersRobertMe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:12:
[...]
Dit is sterk afhankelijk van het model UPS. Er zijn drie soorten oplossingen en de meest basic variant heeft een vrij laag toegevoegd verbruik. Die UPS wat ik nu heb voegt een paar W toe (< 5W). Die wat ik voorheen had voegde doodleuk 20W toe.
[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 30-03-2024 19:46 ]
Zoals ik al schreef zijn er inderdaad oplossingen voor.Raven schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:33:
[...]
Gelukkig is er iets als https://www.mini-box.com/DCDC-USB?sc=8&category=1264 , die gebruik ik hier om dat wat uit de met PicoUPS opgeladen loodaccu komt om te zetten naar 19V-DC voor de 2 Shuttles die er aanhangen
[ Voor 36% gewijzigd door ijdod op 30-03-2024 19:19 ]
De voor de hand liggende vervolg vraag is welke UPS je dan nu hebt?
Heb een zelfde ervaring als jij maar voor <5W overhead wil ik mss ook wel weer een UPS overwegen...
Dat gaat om deze: uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)pimlie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:58:
[...]
De voor de hand liggende vervolg vraag is welke UPS je dan nu hebt?![]()
Heb een zelfde ervaring als jij maar voor <5W overhead wil ik mss ook wel weer een UPS overwegen...
Heeft ook nog eens een "hot swappable" accu als het goed is. Dus de veel gehoorde "UPS veroorzaakt meer downtime dan dat die je helpt" is daarmee denk ik ook minder relevant (in ieder geval v.w.b. "als je accu moet vervangen moet je alsnog alles afsluiten"). En ik heb ook een oude model APC gehad, ook een stekkerblok variant (die wel zuinig was), maar die was op een gegeven moment ook "stuk" op basis van "accu is stuk" en gaf vervolgens ook geen stroom meer door. Volgens mij zou deze nieuwe dat niet hebben en blijft die stroom leveren als de accu stuk is.
[ Voor 38% gewijzigd door RobertMe op 30-03-2024 19:06 ]
@pimlie Ik heb zelf een CyberPower CP550EPFCLCD met een dergelijk verbruik, maar er zijn meer (en goedkopere) oplossingen. Het grootste probleem is daadwerkelijke informatie te vinden; soms kan een klein verschil in model een groot verschil in verbruik betekenen, en de informatie van de fabrikanten is vaak gebrekkig of niet correct. In de Duitstalige tijdschrijften is er wel het eea aan recente tests te vinden gelukkig.
Er staat me bij dat een van de goedkopere Cyberpowers daar als een van de beste uit de bus kwam qua sluipverbruik, ik meen de BR650, maar ik kan het artikel zo 123 niet terugvinden.. Het ging om de BR700ELCD. Bron C't .
Een andere goede resource is deze.
Er staat me bij dat een van de goedkopere Cyberpowers daar als een van de beste uit de bus kwam qua sluipverbruik, ik meen de BR650, maar ik kan het artikel zo 123 niet terugvinden.. Het ging om de BR700ELCD. Bron C't .
Een andere goede resource is deze.
offtopic:
@RobertMe Ik heb dat model bij mijn ouders geinstalleerd. Is dit echt hot swappable? Ik kom in de documentatie niet verder dan 'user replacable', maar dat is niet hetzelfde als hot swap
@RobertMe Ik heb dat model bij mijn ouders geinstalleerd. Is dit echt hot swappable? Ik kom in de documentatie niet verder dan 'user replacable', maar dat is niet hetzelfde als hot swap
[ Voor 48% gewijzigd door ijdod op 30-03-2024 19:51 ]
Ik wil inderdaad een stevige model gebruiken. Sterker nog, ik wil er het liefst nog andere apparaten aanhangen (zoals een monitor!) dus mag een duur ding zijn.ijdod schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:57:
• Je hebt USB-PD nodig, met een best stevig vermogen. Issue is m.n. piekbelasting bij de start. 65W/100W is denk ik wenselijk. Ik heb geen idee hoe die dingen zich gedragen als ze tegelijk aan de lader hangen (passthrough) als vermogen gevraagd wordt
Zo'n 'trigger' adapter ben ik inmiddels ook tegen gekomen, misschien is dat ook wel een goede oplossing.• Mijn PicoPSU heeft 12V nodig. 12V is niet verplicht in USB-PD voltage (5, 9, 15 en 20V). Als 12V wel ondersteund wordt is een 'simpele' adapter kabel mogelijk. Deze vraagt simpelweg 12V aan de USBPD voeding en levert wat er uit komt aan de output. Hier heb ik goede ervaringen mee voor andere toepassingen, maar echt netjes is het technisch niet. Als de voeding besluit 20V te leveren zit er bv geen bescherming in. Alternatief zijn er kabels die conversie doen, maar die heb ik nog niet gezien met enige vermogen (maar ook niet hard gezocht). Die lijken meer voor traditionele USB te zijn (0.5W)
Ik ben van plan om een systeem aan te schaffen dat je kan voeden via USB-PD maar het aanbod is vrij beperkt. Met zo'n adapter kan ik kiezen uit talloze minipc's.
Ik hoop dat de overhead in passthrough-modus verwaarloosbaar klein is. Ik heb geen 24/7 gebruik op het oog dus efficientie in absolute zin is minder belangrijk, als het systeem maar efficient is als het wel van batterij draait.• Wat is de efficiency van het geheel? Kanttekening: een standaard UPS is niet efficient, heeft vaak een vrij stevig continuverbruik, dus er is zeker speelruimte
Ik heb ook nog een monitor, muis en toetsenbord nodig maar die hoeven niet perse van dezelfde batterij te draaien.• Je dekt potentieel geen andere devices af. Hoeft geen probleem te zijn, maar bij mij zitter er een paar dingen achter de UPS
Eigenlijk ben ik helemaal geen server aan het bouwen maar een modulair mobiel workstation oftewel een laptop/tablet. Een accu van 5 kilo is te zwaar, een "grote" UPS is daarom geen optie, maar ik ga eens naar de UPS'en van Minibox kijken, die zien er lekker compact uit.
Update: onder Ubuntu 23.10 is het idle verbruik 6.6 Watt. In de BIOS staat alles weer op default. Dit is nog wel met alle fans aangesloten (2x CPU cooler + 2x meegeleverde case fans). De fan speed staat wel op Auto in de BIOS, maar ze gaan nooit helemaal uit. Daar is mogelijk dus nog verbetering mogelijk.Joni schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:31:
Na het doornemen van dit topic ben ik voor onderstaande configuratie gegaan.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-14500 Boxed € 258,99 € 258,99 1 Moederborden Kontron K3842-Q € 0,- € 0,- 1 Behuizingen Fractal Design Define 7 Compact Zwart € 109,90 € 109,90 1 Processorkoeling be quiet! Dark Rock Pro 4 € 89,- € 89,- 1 Geheugen intern Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40 € 187,02 € 187,02 1 Voedingen Corsair RM750x SHIFT ATX3.0 € 142,15 € 142,15 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB € 155,- € 155,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 942,06
(...)
[ Voor 62% gewijzigd door Joni op 31-03-2024 16:43 ]
Ik heb besloten mijn Synology Nas te verkopen en zelf een homeserver te bouwen. Mijn voornaamste reden is dat alle schijven actief blijft bij Synology als je gebruik maakt van bijvoorbeeld docker of bepaalde synology diensten.
Als OS ga ik voor Unraid en de server zal voornamelijk gebruikt worden file storage, de welbekende dockers en een windows VM. Verder wil ik gebruik gaan maken van twee m2 ssd's en twee 2.5 inch ssd/hdd. De CPU is wellicht overkill, maar aangezien ik positieve verhalen heb gelezen over de E en P cores leek het mij de investering wel waard.
Op basis van verschillende posts @renedis @FireDrunk @N. Meijer @Nutral in dit topic over het ASUS Pro H610T bord heb ik deze icm de cpu als basis genomen.
Mijn vragen :
Is het de moeite waard om het bord te switchen naar een DDR5 variant? Duurder in aanschaf maar is dat verschil merkbaar in performance of vermogen?
Maakt het nog verschil of ik voor 1 geheugen dim ga of voor 2?
Ik heb nu een 150w adapter gekozen van Leicke, is dit voldoende of moet ik voor een zwaardere gaan? Of is het beter om de CPU te temperen in de bios?
Overige opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
Als OS ga ik voor Unraid en de server zal voornamelijk gebruikt worden file storage, de welbekende dockers en een windows VM. Verder wil ik gebruik gaan maken van twee m2 ssd's en twee 2.5 inch ssd/hdd. De CPU is wellicht overkill, maar aangezien ik positieve verhalen heb gelezen over de E en P cores leek het mij de investering wel waard.
Op basis van verschillende posts @renedis @FireDrunk @N. Meijer @Nutral in dit topic over het ASUS Pro H610T bord heb ik deze icm de cpu als basis genomen.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 256,- | € 256,- |
1 | Moederborden | ASUS Pro H610T D4-CSM | € 111,- | € 111,- |
1 | Behuizingen | Silverstone Milo 10 | € 67,87 | € 67,87 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL power supply 150W | € 50,69 | € 50,69 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i-17xx | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMSX32GX4M2A3200C22 | € 69,90 | € 69,90 |
Totaal | € 600,36 |
Mijn vragen :
Is het de moeite waard om het bord te switchen naar een DDR5 variant? Duurder in aanschaf maar is dat verschil merkbaar in performance of vermogen?
Ik heb nu een 150w adapter gekozen van Leicke, is dit voldoende of moet ik voor een zwaardere gaan? Of is het beter om de CPU te temperen in de bios?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@KraveN In mijn meting voldoet Leicke 120W laatste mij bekende model niet precies aan DOE Level VI specificaties en ook niet aan de Europese tegenhanger Coc. Een niet te oude 19V adapter Level VI / Coc adapter van een laptop van HP of Dell voldoet doorgaans beter. Het lastige is wel er de juiste stekker te vinden of er aan te (laten) solderen. Op het label kun je zien of het voldoet aan Level VI. Het is een cirkel met daarin VI. Zie bijvoorbeeld deze foto. Prijskijk. (hier 5.5/2.5 mm, ik weet niet of dat past)
Een barrel plug kun je beter niet langdurig boven 100W belasten.
Asus geeft aan: "CPU only support up to 65W". Ik weet niet precies wat ze daar mee bedoelen. Misschien de TDP van de cpu of misschien het daadwerkelijk ondersteunde maximum aantal Watts voor de voeding van de processor.
Het bord heeft 1x M2. en 2x SATA.
Wil je een zuinig systeem, dan is het beste turbo uit te schakelen en power limits of stroombeperkingen in te stellen in de BIOS. Intel geeft een maximum verbruik op van 154W. Dat heeft niets meer met een zuinige server te maken natuurlijk, dus tegenwoordig moet je wel zelf de teugels aanhalen met de BIOS-instellingen. Ik zou in dit geval een 90W adapter kiezen met een PL1/PL2 beperking van ~40W.
De LPX serie is van oudsher voornamelijk XMP geheugen. Deze draait ook op een hogere spanning. Ik zou standaard geheugen kiezen met een normale spanning (1,1V). JEDEC/SPD geheugen draait typisch zuiniger. Er is soms maar 1 SPD alternatief op lage snelheid beschikbaar in gaming geheugen.
Preisvergleich heeft een selector voor SPD:
https://www.heise.de/prei..._Standard-SPD%7E5828_DDR5
Ik zie dat er 1 Gbps Realtek netwerk chips aanwezig zijn op het bord, daarvan is bekend dat die ASPM niet of niet optimaal ondersteunen. Intel I210/I219 netwerkchips ondersteunen wel ASPM.
Edit: toevoegingen/verduidelijkingen.
Een barrel plug kun je beter niet langdurig boven 100W belasten.
Asus geeft aan: "CPU only support up to 65W". Ik weet niet precies wat ze daar mee bedoelen. Misschien de TDP van de cpu of misschien het daadwerkelijk ondersteunde maximum aantal Watts voor de voeding van de processor.
Het bord heeft 1x M2. en 2x SATA.
Wil je een zuinig systeem, dan is het beste turbo uit te schakelen en power limits of stroombeperkingen in te stellen in de BIOS. Intel geeft een maximum verbruik op van 154W. Dat heeft niets meer met een zuinige server te maken natuurlijk, dus tegenwoordig moet je wel zelf de teugels aanhalen met de BIOS-instellingen. Ik zou in dit geval een 90W adapter kiezen met een PL1/PL2 beperking van ~40W.
De LPX serie is van oudsher voornamelijk XMP geheugen. Deze draait ook op een hogere spanning. Ik zou standaard geheugen kiezen met een normale spanning (1,1V). JEDEC/SPD geheugen draait typisch zuiniger. Er is soms maar 1 SPD alternatief op lage snelheid beschikbaar in gaming geheugen.
Preisvergleich heeft een selector voor SPD:
https://www.heise.de/prei..._Standard-SPD%7E5828_DDR5
Ik zie dat er 1 Gbps Realtek netwerk chips aanwezig zijn op het bord, daarvan is bekend dat die ASPM niet of niet optimaal ondersteunen. Intel I210/I219 netwerkchips ondersteunen wel ASPM.
Edit: toevoegingen/verduidelijkingen.
[ Voor 20% gewijzigd door mrmrmr op 01-04-2024 21:58 ]
Je kunt voor dit moederbord een 19v adapter pakken die redelijk zuinig is, ik zou niet voor de leicke gaan. De adapter die ik heb gebruikt is erg zuinig en kan 180W leveren. Ik zou wel oppassen met de H610, hij is niet echt goed geschikt voor veel harde schijven, omdat de power management via het moederbord komt. Of je moet op 12V draaien en dan aanpassingen maken voor de 5V als de harde schijf het nodig heeft.KraveN schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:36:
Ik heb besloten mijn Synology Nas te verkopen en zelf een homeserver te bouwen. Mijn voornaamste reden is dat alle schijven actief blijft bij Synology als je gebruik maakt van bijvoorbeeld docker of bepaalde synology diensten.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-13500 Boxed € 256,- € 256,- 1 Moederborden ASUS Pro H610T D4-CSM € 111,- € 111,- 1 Behuizingen Silverstone Milo 10 € 67,87 € 67,87 1 Computer accessoires Leicke ULL power supply 150W € 50,69 € 50,69 1 Processorkoeling Noctua NH-L9i-17xx € 44,90 € 44,90 1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMSX32GX4M2A3200C22 € 69,90 € 69,90 Totaal € 600,36
Mijn vragen :
( https://www.amazon.de/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1 )
Ik heb de 13400 erin gedaan en die is al erg overkill. de 13500 zal waarschijnlijk niet eens echt een verschil maken, omdat dit moederbord standaard een limiet heeft van 65W ook voor turbo, terwijl de chip normaal tot 154W turbo't, door meer E cores te gebruiken en de P cores langzamer te laten draaien zou je misschien op een puur multithreaded load iets meer performance halen uit de 13500, maar verder maakt het niet echt uit.
DDR4 of DDR5 zal niet echt uit maken omdat de cpu sowieso niet hard hoeft te werken.
@mrmrmr @Nutral
Hartelijk dank voor jullie feedback! Op basis daarvan heb ik toch besloten om nog even verder te gaan puzzelen. Waarom ? de CPU is eigenlijk overkill voor wat ik ermee wil gaan doen. Deze was voornamelijk bedoeld voor de VM. Hiervoor ga ik een andere oplossing zoeken (nuc die ik nog heb liggen) en dan wordt deze alleen gebruikt wanneer die nodig is. Efficiënter kan het bijna niet! Het geheugen advies neem ik zeker mee.
Daarnaast zie ik op basis van jullie advies nog wat risico's die ik eigenlijk niet wil hebben. Prima om software matig en met wat bios settings de cpu te temperen. Maar ik wil niet na hoeven denken over de belasting, heb ik de juiste adapter, etc. Misschien is het allemaal niet zo spannend, zeker met jullie advies! Maar ik wil dat ding aanzetten en er eigenlijk hardware matig niet naar om hoeven kijken.
Ik ga mezelf nu oriënteren op een oplossing vergelijkbaar met een deskmini icm een passende CPU. Enige nadeel is de grootte van de schijven die erin passen, echter is dat voor nu nog geen probleem. Daarnaast zie je ook steeds meer full SSD builds.
Hartelijk dank voor jullie feedback! Op basis daarvan heb ik toch besloten om nog even verder te gaan puzzelen. Waarom ? de CPU is eigenlijk overkill voor wat ik ermee wil gaan doen. Deze was voornamelijk bedoeld voor de VM. Hiervoor ga ik een andere oplossing zoeken (nuc die ik nog heb liggen) en dan wordt deze alleen gebruikt wanneer die nodig is. Efficiënter kan het bijna niet! Het geheugen advies neem ik zeker mee.
Daarnaast zie ik op basis van jullie advies nog wat risico's die ik eigenlijk niet wil hebben. Prima om software matig en met wat bios settings de cpu te temperen. Maar ik wil niet na hoeven denken over de belasting, heb ik de juiste adapter, etc. Misschien is het allemaal niet zo spannend, zeker met jullie advies! Maar ik wil dat ding aanzetten en er eigenlijk hardware matig niet naar om hoeven kijken.
Ik ga mezelf nu oriënteren op een oplossing vergelijkbaar met een deskmini icm een passende CPU. Enige nadeel is de grootte van de schijven die erin passen, echter is dat voor nu nog geen probleem. Daarnaast zie je ook steeds meer full SSD builds.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ze zijn weer te koop, voornamelijk in Duitse shops. Er is een Nederlandse shop.K!K schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:46:
Zijn er inmiddels adressen bekend waar een Kontron K3842Q te koop is?
Ik zou de K3843-B kiezen, ik heb het idee (geen definitieve harde data) dat de K3842-B meer verbruikt.
Zijn er dan nog mensen die ooit gemeten hebben aan een Asus Hyper Pci 3.0, 4.0 of 5.0 m.2 adater?
Mijn huidige moederboard MSI 790 pro verbruikt onnodig veel waardoor ik nadenk om een kontron boardje te plaatsen deze kontron heeft echter als beperking 2 m2 sloten terwijl ik er huidig 4 gebruik. Een Asus Hyper M.2 PCI kaart kan dit oplossen maar ben erg benieuwd wat men hier van vind.
Mijn huidige moederboard MSI 790 pro verbruikt onnodig veel waardoor ik nadenk om een kontron boardje te plaatsen deze kontron heeft echter als beperking 2 m2 sloten terwijl ik er huidig 4 gebruik. Een Asus Hyper M.2 PCI kaart kan dit oplossen maar ben erg benieuwd wat men hier van vind.
Die asus kaarten zijn passief (ze verwachten dat het moederbord het pci-e slot via bifurcation opsplitsen in 4x4 PCI-e). Het verbruik is dus nihil en je kunt gewoon het verbruik van 4xM.2 rekenen.K!K schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:08:
Zijn er dan nog mensen die ooit gemeten hebben aan een Asus Hyper Pci 3.0, 4.0 of 5.0 m.2 adater?
Is er dan nog wat te zeggen over welke versie van deze kaart aan te bevelen is? Er zijn sowieso 4 van te vinden.latka schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:12:
[...]
Die asus kaarten zijn passief (ze verwachten dat het moederbord het pci-e slot via bifurcation opsplitsen in 4x4 PCI-e). Het verbruik is dus nihil en je kunt gewoon het verbruik van 4xM.2 rekenen.
En gaat dit goed werken als er ook nog een LSI 9300 8I op dat zelfde kontron boardje moet?
Dus samengevat:
Kontron 3843-B
Asus Hyper M2 (PCI-e ?.0 x16)
LSI 9300 8i (PCI-e 3.0 x8 )
[ Voor 18% gewijzigd door K!K op 02-04-2024 11:23 ]
Ik heb gekozen voor de goedkoopste: je wilt zowiezo geen pci-e 4.x of 5.x ivm. verbruik dus 3.0 PCI-e is genoeg. De versie die ik heb is voor U.2 drives (soort van M.2 maar dan in 2.5" formaat) van een of andere chinese leverancier. Zoals gezegd: het is 99,9% het werk van het moederbord en die kaart doet niets.K!K schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:13:
[...]
Is er dan nog wat te zeggen over welke versie van deze kaart aan te bevelen is? Er zijn sowieso 4 van te vinden.
Of het op dat moederbord werkt: dan moet je de manual er op naslaan of bifurcation ondersteunt wordt. De meeste borden splitsen de x16 op in 2x 8-lanes als je 2 sloten gebruikt. Dit bord is echter raar als ik de specs bekijk: fysiek: 2 x16 slots, maar electrical x16 en x1 ?? Dat zou betekenen dat het tweede slot flink gecastreerd is. Overigens: die LSI wil je echt niet. Die heb ik ook en die doet alleen al een watt of 12+. Doe een of andere ASMedia 1166 controller die 6x sata doet met 2 watt verbruik.
[ Voor 31% gewijzigd door latka op 02-04-2024 11:28 ]
O dat is fijn dat je dat meld!latka schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:23:
[...]
Ik heb gekozen voor de goedkoopste: je wilt zowiezo geen pci-e 4.x of 5.x ivm. verbruik dus 3.0 PCI-e is genoeg. De versie die ik heb is voor U.2 drives (soort van M.2 maar dan in 2.5" formaat) van een of andere chinese leverancier. Zoals gezegd: het is 99,9% het werk van het moederbord en die kaart doet niets.
Of het op dat moederbord werkt: dan moet je de manual er op naslaan of bifurcation ondersteunt wordt. De meeste borden splitsen de x16 op in 2x 8-lanes als je 2 sloten gebruikt. Dit bord is echter raar als ik de specs bekijk: fysiek: 2 x16 slots, maar electrical x16 en x1 ?? Dat zou betekenen dat het tweede slot flink gecastreerd is. Overigens: die LSI wil je echt niet. Die heb ik ook en die doet alleen al een watt of 12+. Doe een of andere ASMedia 1166 controller die 6x sata doet met 2 watt verbruik.
Met de 2 pci 3.0 x1 sloten zou ik nog zeker 8 sata poorten kunnen toevoegen wat voor mij waarschijnlijk nooit nodig gaat zijn maar zeg nooit nooit voor over een paar jaartjes.
Ik lees in de bios updates van de K3843 B dat bifurcation niet altijd goed gewerkt heeft maar het in hardware Rev 3 opgelost zou moeten zijn met de laatste firmware.
Nu is natuurlijk de vraag of iemand dit hier kan bevestigen en of de bifurcation ook x4x4x4x4 ondersteund?
Dus eigelijk is dan de enige vraag nog of de Asus PCI 3.0 16x goed werkt op de Kontron 3843-B ivm bifurcation?
Denk dat ik hie ral een antwoord gevonden heb.
/f/image/TRbIhXrihovEFpikIwsHqmYN.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://ftp.kontron.com/m...e%5F%C2%B5ATX%2DATX%2Epdf
Het lijkt zo te zijn dat ik dan beter een K3842-Q zou kunnen kiezen echter is de K3842-Q niet leverbaar en zie ik over een K3842-Q2. Deze verschillen moet ik nog inzichtelijk krijgen...
[ Voor 29% gewijzigd door K!K op 02-04-2024 13:30 ]
Als je een kaart in het x16 slot doet ( waar het moedwlerboord normaal de videokaart verwacht) zal hoogst waarschijnlijk je CPU nooit lager gaan dan C6 state.K!K schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:13:
[...]
Is er dan nog wat te zeggen over welke versie van deze kaart aan te bevelen is? Er zijn sowieso 4 van te vinden.
En gaat dit goed werken als er ook nog een LSI 9300 8I op dat zelfde kontron boardje moet?
Dus samengevat:
Kontron 3843-B
Nu heeft het kontron bord volgens mij 2 x16 sloten. Of de beperking ook voor het 2e slot geld weet ik niet. (Maar dat is ook maar 1 lane)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Wil je nog 3.5" mechanische hard disks aansluiten? Dat is erg nadelig voor het verbruik (controller en draaiende disks) en dat vergt een aanpassing van de voeding, die moet namelijk voldoende kunnen leveren voor het opstarten van alle disks. Als alle pieken zouden samenvallen, zou je per 3.5" disk ergens tussen 21 en 32W nodig hebben. Ik reken meestal met 25W.K!K schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:13:
[...]
Dus samengevat:
Kontron 3843-B
Zoals @latka al aanhaalde, controllers kosten extra energie, die LSI is een grootverbruiker.
Inderdaad ik wil nog 3,5 schrijven aansluiten. Mijn Unraid server gebruikt deze schijven en als deze niks doen dan gaan deze netjes in stand-by dus deze tel ik dan niet meer mee met mijn verbruik. Gezien deze 95% van de tijd in stand-by staan.mrmrmr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:34:
[...]
Wil je nog 3.5" mechanische hard disks aansluiten? Dat is erg nadelig voor het verbruik (controller en draaiende disks) en dat vergt een aanpassing van de voeding, die moet namelijk voldoende kunnen leveren voor het opstarten van alle disks. Als alle pieken zouden samenvallen, zou je per 3.5" disk ergens tussen 21 en 32W nodig hebben. Ik reken meestal met 25W.
Zoals @latka al aanhaalde, controllers kosten extra energie, die LSI is een grootverbruiker.
Ik ben bezig met mijn eigen unraid systeem en zie dat ik verschillende opties heb voor m'n realtek controller:Spasmo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:23:
[...]
Even kijken, dit is mijn output:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 # lspci -vv | awk '/ASPM/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM )' 00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54be (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #7, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 00:1d.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b0 (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #9, Speed 8GT/s, Width x2, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15) LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 02:00.0 Non-Volatile memory controller: Shenzhen Longsys Electronics Co., Ltd. Device 1602 (rev 01) (prog-if 02 [NVM Express]) LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
code:
1 2 # ls /sys/bus/pci/drivers/r8168/0000\:01\:00.0/link clkpm l1_aspm
code:
1 2 # cat /sys/bus/pci/drivers/r8168/0000\:01\:00.0/link/l1_aspm 1
In laatste commando zie ik verschil. Jij hebt r8169 -> 0, ik heb r8168 -> 1.
Je kunt eens proberen met ? (zoals floyo255 in "Het grote zuinige server topic - deel 3")
code:
1 echo 1 | sudo tee /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:01\:00.0/link/l1_aspm
Wil je nog meer weten qua systeem informatie? Vraag maar raak.
code:
1
2
| root@Tower:~# ls /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:04\:00.0/link clkpm l1_1_aspm l1_1_pcipm l1_2_aspm l1_2_pcipm l1_aspm |
Als ik het goed begrijp is l1_2_aspm het meest efficient, dus:
code:
1
| echo 1 | sudo tee /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:04\:00.0/link/l1_2_aspm |
Nu staan echter zowel l1_aspm als l1_2_aspm op 1:
code:
1
2
3
4
5
| cat /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:04\:00.0/link/l1_aspm 1 cat /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:04\:00.0/link/l1_2_aspm 1 |
Maar l1_1_aspm niet:
code:
1
2
| cat /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:04\:00.0/link/l1_1_pcipm 0 |
Is dit erg? Zit overigens op C10 met:
code:
1
2
3
| powertop --autotune echo 1 | sudo tee /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:04\:00.0/link/l1_2_aspm for i in /sys/class/net/eth?; do dev=$(basename $i); [[ $(echo $(ethtool --show-eee $dev 2> /dev/null) | grep -c "Supported EEE link modes: 1") -eq 1 ]] && ethtool --set-eee $dev eee on; done |
Idle verbruik op ongeveer 18-22W volgens een LSC smart stekker van de Action.
Ik ben heel erg geintresserd in dit systeem, hier zou ik dan proxmox op willen draaien met een aantal vm's en een aantal containers.thunder7 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:36:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i7-14700K Boxed € 431,99 € 431,99 1 Moederborden Kontron K3842-Q € 279 + 19 verzending € 279 + 19 verzending 1 Processorkoeling Noctua NH-D15 Bruin € 99,90 € 99,90 1 Geheugen intern G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238F16GX2-RS5K € 118,75 € 118,75 1 Voedingen Cooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular € 84,95 € 84,95 1 Solid state drives Corsair MP400 4TB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 735,59
Kontron probleemloos besteld bij PC-King in Duitsland.
Standaard instellingen in de bios, powertop alles naar 'good' behalve de usb voor muis + toetsenbord, rustende XFCE4 desktop in Debian 12
14W Idle
het kan vast nog minder met een exotische voeding, maar ik ben vooralsnog gelukkig.
Ik heb een beetje dit topic door zitten lezen en kom best vaak die kontron moederborden tegen, wat is de rede daarvoor, ik kende het merk nl niet. Zijn die speciaal voor zuinige servers of over het algemeen gewoon voor servers?
Ik heb ook rond zitten kijken om dit moederbord te kopen maar dat is lastig, wel heb ik in duitsland deze gevonden, eigenlijk dezelfde maar dan nog met een extra nic van 2,5 gb. De Kontron K3842-Q2. is dat dan ook gewoon een goede?
[ Voor 4% gewijzigd door adrie1975 op 03-04-2024 07:11 ]
Door nu toch afscheid te nemen van 2 nvme schijven en deze te vervangen voor 2,5 inch ssd schijven ( gezien de snelheid van de NVME ) niet direct noodzakelijk is.
Heb ik toch gekozen om een Kontron K3843-B te bestellen.
En dan niet te gaan voor een Control card van LSI maar een simple PCI 3.0 x1 sata ASM1166 toe te voegen in de toekomst, zoals gezecht kosten deze kaartje na genoeg niks en is dit het proberen waard! Mocht dit wel problemen geven kan ik nog altijd een veel duurdere LSI kaart toevoegen.
Heb ik toch gekozen om een Kontron K3843-B te bestellen.
En dan niet te gaan voor een Control card van LSI maar een simple PCI 3.0 x1 sata ASM1166 toe te voegen in de toekomst, zoals gezecht kosten deze kaartje na genoeg niks en is dit het proberen waard! Mocht dit wel problemen geven kan ik nog altijd een veel duurdere LSI kaart toevoegen.
ja, het verschil tussen -Q en -Q2 is 1 extra Intel 2.5 Gb netwerkkaart (die je in het BIOS gewoon uit kunt zetten).adrie1975 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 06:40:
[...]
Ik heb ook rond zitten kijken om dit moederbord te kopen maar dat is lastig, wel heb ik in duitsland deze gevonden, eigenlijk dezelfde maar dan nog met een extra nic van 2,5 gb. De Kontron K3842-Q2. is dat dan ook gewoon een goede?
Dankjewel, Heb jij jou server draaien en zo ja tevreden? Moet ik nog een bios update doen op het moederbord om de 14e generatie te ondersteunen denk je?thunder7 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:57:
[...]
ja, het verschil tussen -Q en -Q2 is 1 extra Intel 2.5 Gb netwerkkaart (die je in het BIOS gewoon uit kunt zetten).
Mijn moederbord kwam met een bios versie die de 14700 direct ondersteunde.
De vervanging van een AM5 7950X moederbord liep niet probleemloos; de bestaande linux installatie bootte zonder problemen, memtest OK, alles leek goed, maar steeds na enkele minuten leek er iets van een globaal probleem op te treden (gestartte programma's liepen door, maar de shell hing voor de volgende prompt, nieuwe ssh-sessies konden niet gemaakt worden, maar pingen werkte wel). Ik kon niet echt achterhalen wat er mis ging. Het effect lijkt op 'stukke harde schijf', maar geen meldingen in dmesg en het fenomeen veranderde niet bij gebruik van een andere ssd. Ik heb een home-server om 24x7 te draaien, niet om mijn kostbare grote harde schijven te blijven herstarten en allerlei monitoring processes mis te laten gaan.
Het plan is om de combo moederbord/cpu in een apart systeem nog eens te voorzien van dezelfde gecloonde linux installatie en na te gaan wat er precies speelt, want de 7950X is leuk, maar 60W idle is echt geen optie meer.
De vervanging van een AM5 7950X moederbord liep niet probleemloos; de bestaande linux installatie bootte zonder problemen, memtest OK, alles leek goed, maar steeds na enkele minuten leek er iets van een globaal probleem op te treden (gestartte programma's liepen door, maar de shell hing voor de volgende prompt, nieuwe ssh-sessies konden niet gemaakt worden, maar pingen werkte wel). Ik kon niet echt achterhalen wat er mis ging. Het effect lijkt op 'stukke harde schijf', maar geen meldingen in dmesg en het fenomeen veranderde niet bij gebruik van een andere ssd. Ik heb een home-server om 24x7 te draaien, niet om mijn kostbare grote harde schijven te blijven herstarten en allerlei monitoring processes mis te laten gaan.
Het plan is om de combo moederbord/cpu in een apart systeem nog eens te voorzien van dezelfde gecloonde linux installatie en na te gaan wat er precies speelt, want de 7950X is leuk, maar 60W idle is echt geen optie meer.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Kontron is een merk dat moederborden/computers maakt voor industriële systemen. Normaliter worden die verkocht aan systeembouwers voor kiosken, machines en dergelijke.adrie1975 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 06:40:
[...]
Ik ben heel erg geintresserd in dit systeem, hier zou ik dan proxmox op willen draaien met een aantal vm's en een aantal containers.
Ik heb een beetje dit topic door zitten lezen en kom best vaak die kontron moederborden tegen, wat is de rede daarvoor, ik kende het merk nl niet. Zijn die speciaal voor zuinige servers of over het algemeen gewoon voor servers?
Kontron heeft de groep moederbordmakers van Fujitsu een aantal jaar terug overgenomen. Die moederborden werden bij de oosterburen bekend vanwege gunstige metingen die zijn gedaan door heise.de (van het computerblad c't). Dat was oorspronkelijk de Fujitsu D3417-B, daarna kwam de Fujitsu D3643-B, en sinds anderhalf jaar de Kontron K3843-B. Het zijn modellen die lang verkrijgbaar blijven. Ze zijn ontworpen om zuinig te zijn. De D3643-B is nog steeds de stabiel zuinigste zelfbouw desktop.
Zie mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"Ik heb ook rond zitten kijken om dit moederbord te kopen maar dat is lastig, wel heb ik in duitsland deze gevonden, eigenlijk dezelfde maar dan nog met een extra nic van 2,5 gb. De Kontron K3842-Q2. is dat dan ook gewoon een goede?
Super bedankt voor deze mooie informatiemrmrmr schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:34:
[...]
Kontron is een merk dat moederborden/computers maakt voor industriële systemen. Normaliter worden die verkocht aan systeembouwers voor kiosken, machines en dergelijke.
Kontron heeft de groep moederbordmakers van Fujitsu een aantal jaar terug overgenomen. Die moederborden werden bij de oosterburen bekend vanwege gunstige metingen die zijn gedaan door heise.de (van het computerblad c't). Dat was oorspronkelijk de Fujitsu D3417-B, daarna kwam de Fujitsu D3643-B, en sinds anderhalf jaar de Kontron K3843-B. Het zijn modellen die lang verkrijgbaar blijven. Ze zijn ontworpen om zuinig te zijn. De D3643-B is nog steeds de stabiel zuinigste zelfbouw desktop.
[...]
Zie mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Die 60W idle ligt denk ik echt aan het moederbord dan. Mijn 7900X doet 17W idle namelijkthunder7 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:03:
Mijn moederbord kwam met een bios versie die de 14700 direct ondersteunde.
Maar heb jij nu geen driver problemen door dit zo over te zetten? Ik zou altijd uitgaan van een kale installatie. Dan weet ik altijd zeker dat ik weer de nodige jaren vooruit kan.
Het is hier offtopic, dus dit is het laatste wat ik er over ga zeggen: *kuch* driver problemen? Het gaat over linux.
Wat beteft het idle verbruik: Asus B650M plus. + 4 dimms + 3 SATA harde schijven + 1 SATA SSD, mogelijk scheelt dat ook.
Wat beteft het idle verbruik: Asus B650M plus. + 4 dimms + 3 SATA harde schijven + 1 SATA SSD, mogelijk scheelt dat ook.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Klopt. Normaal werkt dit als de kernel beiden support. Daarom heb ik nog nooit driver problemen gehad met Ubuntuthunder7 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:53:
Het is hier offtopic, dus dit is het laatste wat ik er over ga zeggen: *kuch* driver problemen? Het gaat over linux.

Maar zijn je disken wel op basis van UUID gemount? Dat wil nog wel eens gekke dingen geven namelijk als dat niet zo is. Dan worden de disken op basis van volgorde in /dev gemount
3 schijven zal per schijf een 4W zijn. Dan komt er 12W bij. Ergens verdwijnt dan nog steeds een watt of 30.Wat beteft het idle verbruik: Asus B650M plus. + 4 dimms + 3 SATA harde schijven + 1 SATA SSD, mogelijk scheelt dat ook.
Dat kan veel oorzaken hebben. Mobo is vaak de grootste, maar voeding en CPU doen ook het nodige daaraan.
Ik verwacht niet dat een 7950X nu veel verschilt in idle tov een 7900X.
Maar goed: je nieuwe systeem moet eerst betrouwbaar draaien. Ben benieuwd naar het uiteindelijk verbruik!
Heb je toevallig powertop --auto-tune draaien als startup script?thunder7 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:03:
De vervanging van een AM5 7950X moederbord liep niet probleemloos; de bestaande linux installatie bootte zonder problemen, memtest OK, alles leek goed, maar steeds na enkele minuten leek er iets van een globaal probleem op te treden (gestartte programma's liepen door, maar de shell hing voor de volgende prompt, nieuwe ssh-sessies konden niet gemaakt worden, maar pingen werkte wel).
Het gedrag dat je omschrijft lijkt op hetgeen ik (en nog anderen in dit topic) ervaren bij uitvoeren van de tune regels op de Intel I226 2,5Gbe NIC's.
Mocht het dat zijn, 2 oplossingen mogelijk:
1) Zorgen dat op iedere NIC een kabel aangesloten is
2) Geen auto-tune maar manueel alle tunables (in een script plaatsne), uitgezonderd de tunables voor de NICs
Hi,
Ik wil de boel weer eens reorganiseren en checken wat handig en zuinig is. In het verleden het eerste setje aangeschaft met nog een hardware raid 5 controller config en 5x 1TB disks. Niet zo zuinige server dus.
Nu is mijn HDD met alle foto's en video's niet meer te initialiseren na mijn fileserver een lange tijd uitgezet te hebben. Is bij mij alweer een Seagate die het laat afweten...... Meeste wel ge-backupped naar mijn NAS, maar toch. Ben weer even gewaarschuwd.
Maar eerst, dit heb nog dus nog liggen aan hardware:
1e setje: i3 3gen 2C/4T 3.3GHz, 8GB Ram, B75 mATX 6xSATA, 1Gbps LAN, Seasonic 360W. Doet ongeveer 20W idle met windows homeserver 2011, 1x SSD en 1x 3.5" HDD. Niet echt kritisch mee aan het tunen geweest en dit OS wordt ook niet meer ondersteund.
Lenovo Chromebook i3 10gen, 4GB RAM, 64GB Flash
Deze heeft een touchscreen en is ook als tablet te gebruiken. Wellicht met een RDP naar een VM nog in te zetten? Of aan de TV te hangen? Of servertaken toe te bedelen? Als Chromebook vind ik het iig niks, en de scharnieren vh scherm zijn niet goed meer. Maar het kan wel behoorlijk lang op een accu werken.
Laptop van Dell met i3-2770u, 6GB RAM, 100Mbps Lan, USB 3.0. Oud ding maar draait wel Linux, Android of ChromeOS.
Raspberry Pi 5 4GB + Nvme shield.
Synology DS211J, 2×1TB gebruikt voor backups. Is niet zo snel ca 25 MB/s over LAN. Ook geen DSM 7.x
Losse meuk; USB to LAN adapter 1Gbps, USB to SATA 2.5 adapter, 2x 120GB SSD's, 2x 500GB 2.5" HDD's, 1x 1TB 3.5" HDD, 1x 500GB en 1.5TB externe HDD's USB 2.0
En ik kan een Dell SSF met i3-9100 4C/4T, 8GB Ram, 256SSD kopen voor €75,- met PCIe 1x en PCIe 16x slot vrij, 200W voeding. Leek mij een goede deal, maar is dit voldoende cpu power?
Maar wat wil ik? Minder meuk, overzichtelijk en simpel beheer en zuinig in verbruik. Een of mogelijk 2 homeservers met; Router/unify controller/filesharing/eigen cloud/VPN/adblocker/photo organizer/media(speler)/game emulation VM?/Windows 11 VM voor mijn vrouw/Plex of Jellyfin/VM voor downloaden en uitproberen software/VM voor compilen/password manager. En vooral veilige data opslag voor de foto's en video's ca. 3 TB and growing. ZFS, BTRFS als basis? Of backuppen met regelmatige checksum verificatie?
Ben benieuwd naar jullie advies voor opslag medium en filesystem.
SSD voor hypervisor + VMs en een xxTB HDD voor foto's ed? Die mag meerendeel in slaapstand lijkt me.
SSD opslag is nog wel duurder in aanschaf dan HDD.
Backups naar NAS in vrijstaande garage en gedeelte in de cloud, maar 4 TB cloudopslag loopt al snel in de papieren. Kan tot 1TB kwijt.
Ben mij aan het oriënteren, maar neig naar Proxmox of UnRaid met VM's en containers. CasaOS ziet ook ook veelbelovend en overzichtelijk uit.
En is vanuit het oogpunt van efficiëntie een VM voor mediastreaming en game emulatie verstandig? Dus wat zwaardere server hardware en lichtere devices?
Ik wil de boel weer eens reorganiseren en checken wat handig en zuinig is. In het verleden het eerste setje aangeschaft met nog een hardware raid 5 controller config en 5x 1TB disks. Niet zo zuinige server dus.
Nu is mijn HDD met alle foto's en video's niet meer te initialiseren na mijn fileserver een lange tijd uitgezet te hebben. Is bij mij alweer een Seagate die het laat afweten...... Meeste wel ge-backupped naar mijn NAS, maar toch. Ben weer even gewaarschuwd.
Maar eerst, dit heb nog dus nog liggen aan hardware:
1e setje: i3 3gen 2C/4T 3.3GHz, 8GB Ram, B75 mATX 6xSATA, 1Gbps LAN, Seasonic 360W. Doet ongeveer 20W idle met windows homeserver 2011, 1x SSD en 1x 3.5" HDD. Niet echt kritisch mee aan het tunen geweest en dit OS wordt ook niet meer ondersteund.
Lenovo Chromebook i3 10gen, 4GB RAM, 64GB Flash
Deze heeft een touchscreen en is ook als tablet te gebruiken. Wellicht met een RDP naar een VM nog in te zetten? Of aan de TV te hangen? Of servertaken toe te bedelen? Als Chromebook vind ik het iig niks, en de scharnieren vh scherm zijn niet goed meer. Maar het kan wel behoorlijk lang op een accu werken.
Laptop van Dell met i3-2770u, 6GB RAM, 100Mbps Lan, USB 3.0. Oud ding maar draait wel Linux, Android of ChromeOS.
Raspberry Pi 5 4GB + Nvme shield.
Synology DS211J, 2×1TB gebruikt voor backups. Is niet zo snel ca 25 MB/s over LAN. Ook geen DSM 7.x
Losse meuk; USB to LAN adapter 1Gbps, USB to SATA 2.5 adapter, 2x 120GB SSD's, 2x 500GB 2.5" HDD's, 1x 1TB 3.5" HDD, 1x 500GB en 1.5TB externe HDD's USB 2.0
En ik kan een Dell SSF met i3-9100 4C/4T, 8GB Ram, 256SSD kopen voor €75,- met PCIe 1x en PCIe 16x slot vrij, 200W voeding. Leek mij een goede deal, maar is dit voldoende cpu power?
Maar wat wil ik? Minder meuk, overzichtelijk en simpel beheer en zuinig in verbruik. Een of mogelijk 2 homeservers met; Router/unify controller/filesharing/eigen cloud/VPN/adblocker/photo organizer/media(speler)/game emulation VM?/Windows 11 VM voor mijn vrouw/Plex of Jellyfin/VM voor downloaden en uitproberen software/VM voor compilen/password manager. En vooral veilige data opslag voor de foto's en video's ca. 3 TB and growing. ZFS, BTRFS als basis? Of backuppen met regelmatige checksum verificatie?
Ben benieuwd naar jullie advies voor opslag medium en filesystem.
SSD voor hypervisor + VMs en een xxTB HDD voor foto's ed? Die mag meerendeel in slaapstand lijkt me.
SSD opslag is nog wel duurder in aanschaf dan HDD.
Backups naar NAS in vrijstaande garage en gedeelte in de cloud, maar 4 TB cloudopslag loopt al snel in de papieren. Kan tot 1TB kwijt.
Ben mij aan het oriënteren, maar neig naar Proxmox of UnRaid met VM's en containers. CasaOS ziet ook ook veelbelovend en overzichtelijk uit.
En is vanuit het oogpunt van efficiëntie een VM voor mediastreaming en game emulatie verstandig? Dus wat zwaardere server hardware en lichtere devices?
COTE!
Kleine update hier, en een tip (waar velen onder jullie waarschijnlijk al bewust van waren).
Systeem: Intel NUC 8 i3 (in een passieve Akasa behuizing)
Sinds de laatste kernel update op de Debian Bookworm-Backports (6.6.13) was de diepst bereikbare C-state C9 geworden.
Ik heb wat zitten proberen en ben er op uitgekomen dat ik terug C10 kan bereiken als ik de maximale snelheid van de ingebouwde i219 netwerkkaart beperk tot 100mbps ipv 1000 mbv ethtool. Gezien het systeem vnl gebruikt wordt voor Home Assistant is dat absoluut geen issue.
Verbruik is overigens quasi identiek tussen C9 en C10...
Systeem: Intel NUC 8 i3 (in een passieve Akasa behuizing)
Sinds de laatste kernel update op de Debian Bookworm-Backports (6.6.13) was de diepst bereikbare C-state C9 geworden.
Ik heb wat zitten proberen en ben er op uitgekomen dat ik terug C10 kan bereiken als ik de maximale snelheid van de ingebouwde i219 netwerkkaart beperk tot 100mbps ipv 1000 mbv ethtool. Gezien het systeem vnl gebruikt wordt voor Home Assistant is dat absoluut geen issue.
Verbruik is overigens quasi identiek tussen C9 en C10...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Bontje Blauw Ik heb gemerkt dat oudere laptops niet zo goed ondersteund worden in Linux, het probleem zijn met name de pads en speciale model/fabrikantdrivers.
Ik zou geen realtime redundantie gebruiken (zeker geen RAID) want het draaiend houden van disks gaat gepaard met een hoog verbruik (nog meer de rest van een zuinige computer), en wel periodieke backup op een externe hard disk toepassen. Er zijn externe HDD behuizingen verkrijgbaar die via USB3 tijdelijk kunnen worden aangesloten. De 1TB disks zijn verbruiken meer dan ze waard zijn. Die zou ik sowieso vervangen door een grote SSD/disk.
Een 9100 processor is best krachtig en kan prima voldoen (het voldeed toen het nieuw was ook al voor de meesten onder ons). Daarom lijkt mij de Dell SSF een goede optie om naar te kijken, kijk of je het idle verbruik terug kunt vinden en hoeveel SATA/M.2 aansluitingen er zijn. Uitbreiden met controllers heeft een relatief grote impact op het verbruik.
Helaas zijn SSD's sinds november flink duurder geworden. Ik gebruik 8TB Samsung QVO SATA SSD's, gekocht toen ze in de aanbieding waren voor € 300. SSD's zoals deze zijn extreem veel zuiniger in gebruik dan 3.5" hard disks (<70mW vs 4-7W draaiend idle). Een alternatief is een 5TB 2.5" hard disk (zie topic start).
Ik zou geen realtime redundantie gebruiken (zeker geen RAID) want het draaiend houden van disks gaat gepaard met een hoog verbruik (nog meer de rest van een zuinige computer), en wel periodieke backup op een externe hard disk toepassen. Er zijn externe HDD behuizingen verkrijgbaar die via USB3 tijdelijk kunnen worden aangesloten. De 1TB disks zijn verbruiken meer dan ze waard zijn. Die zou ik sowieso vervangen door een grote SSD/disk.
Een 9100 processor is best krachtig en kan prima voldoen (het voldeed toen het nieuw was ook al voor de meesten onder ons). Daarom lijkt mij de Dell SSF een goede optie om naar te kijken, kijk of je het idle verbruik terug kunt vinden en hoeveel SATA/M.2 aansluitingen er zijn. Uitbreiden met controllers heeft een relatief grote impact op het verbruik.
Helaas zijn SSD's sinds november flink duurder geworden. Ik gebruik 8TB Samsung QVO SATA SSD's, gekocht toen ze in de aanbieding waren voor € 300. SSD's zoals deze zijn extreem veel zuiniger in gebruik dan 3.5" hard disks (<70mW vs 4-7W draaiend idle). Een alternatief is een 5TB 2.5" hard disk (zie topic start).
Ik wil graag een volledig stille nas / home server bouwen aangezien deze in mijn kleine studio komt te staan. Hier heb ik verder geen ervaring mee dus ik zou graag wat advies hier inwinnen. De vereisten zijn
De power supply koop ik los. dit is niet een standaard PC voeding. Aangezien dit moederbord te weinig SATA aansluitingen heeft wil ik het pci slot gebruiken om meer SATA ports toe te voegen. De NVMe SSD wil ik gebruiken als boot drive en voor nu heb ik genoeg aan 3 SSDs. Ik was van plan TrueNAS of UnRaid te gebruiken maar ben er nog niet helemaal uit wat handiger is. Hebben jullie advies en of zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
- Draait homeassistant
- Back-up server van ~4tb
- Uitbreiding mogelijk voor Nextcloud/Plex/...
---|---|---|---|---|
1 | Moederborden | ASRock N100DC-ITX | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Controllers | Delock 5 port SATA PCI Express x4 Card - Low Profile Form Factor | € 74,30 | € 74,30 |
1 | Behuizingen | Thermaltake Versa H17 | € 42,59 | € 42,59 |
1 | Geheugen intern | Team Group Elite TED432G3200C2201 | € 66,99 | € 66,99 |
1 | Solid state drives | Gigabyte NVMe SSD 256GB | € 29,90 | € 29,90 |
3 | Solid state drives | Verbatim Vi550 S3 2TB | € 97,99 | € 293,97 |
Totaal | € 647,65 |
De power supply koop ik los. dit is niet een standaard PC voeding. Aangezien dit moederbord te weinig SATA aansluitingen heeft wil ik het pci slot gebruiken om meer SATA ports toe te voegen. De NVMe SSD wil ik gebruiken als boot drive en voor nu heb ik genoeg aan 3 SSDs. Ik was van plan TrueNAS of UnRaid te gebruiken maar ben er nog niet helemaal uit wat handiger is. Hebben jullie advies en of zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
@Batino Misschien een nuttige vraag voor jezelf: wil je je back-up server continu hebben draaien, of alleen 1x per dag, per week? Want dan zou je bvb kunnen splitsen in een erg licht Home Assistant systeempje en een aparte NAS (met meer SATA aansluitingen, en die daardoor misschien iets minder zuinig is, wat minder uitmaakt als ie niet continu draait)...
't Is maar een idee uiteraard...
't Is maar een idee uiteraard...
Ik heb de Dell PC maar gekocht.
Er zit op en aan:
Dan denk ik er over nog een M.2 SSD van bijv. 512GB voor Hypervisor + VM's en een 2.5" HDD voor storage. En ram updraden naar 2x16GB en een xtra LAN poort. Totaal ongeveer 320 euro kosten. Wellicht nog iets goedkoper met shoppen in V&A.
Er zit op en aan:
- - M.2 2280 SATA6 SATA
- - M.2 2230 Wifi/BT
- - 3x SATA6 poorten voor disks
- - i3-9100 CPU
- - 8GB RAM
- - 128GB SSD
- - 1TB HDD
- - 200W voeding
- - PCIe 1x slot
- - PCIe 16x slot
- - H370 en ook VT I/O in bios
Dan denk ik er over nog een M.2 SSD van bijv. 512GB voor Hypervisor + VM's en een 2.5" HDD voor storage. En ram updraden naar 2x16GB en een xtra LAN poort. Totaal ongeveer 320 euro kosten. Wellicht nog iets goedkoper met shoppen in V&A.
COTE!
Hoi allen,
Bedankt voor alle interessante info hier. Ik heb een Gigabyte B760M X AX DDR4 bord draaien, echter lijkt het alsof de PCI bridge naar het NVME M2 slot ASPM uit heeft staan:
volgens de tree output van lspci hangt mijn PM9A3 M2 SSD aan deze bridge. Ik weet niet of 'ASPM not supported' bij de NVME nu komt omdat ASPM uitstaat op de bridge, of andersom. Met andere woorden, ligt het aan de NVME, of de PCI bridge?
Bedankt voor alle interessante info hier. Ik heb een Gigabyte B760M X AX DDR4 bord draaien, echter lijkt het alsof de PCI bridge naar het NVME M2 slot ASPM uit heeft staan:
code:
1
2
3
4
5
6
| 00:1a.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a48 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #25, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 01:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO (prog-if 02 [NVM Express]) LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM not supported LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ |
volgens de tree output van lspci hangt mijn PM9A3 M2 SSD aan deze bridge. Ik weet niet of 'ASPM not supported' bij de NVME nu komt omdat ASPM uitstaat op de bridge, of andersom. Met andere woorden, ligt het aan de NVME, of de PCI bridge?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Batino Je hebt overklokgeheugen uitgezocht. Kies liever standaard JEDEC/SPD geheugen.
De Verbatim SSD is niet geschikt voor laag idle energieverbruik. Samsung SATA QVO/EVO heeft dat probleem niet. Zie SSD tests, een goede SSD moet in idle minder dan 70mW kunnen verbruiken.
De losse SATA controller kan niet 6 Gbps leveren, het verdeelt de bandbreedte. Hoe meer aangesloten SATA, hoe lager de bandbreedte.
De Verbatim SSD is niet geschikt voor laag idle energieverbruik. Samsung SATA QVO/EVO heeft dat probleem niet. Zie SSD tests, een goede SSD moet in idle minder dan 70mW kunnen verbruiken.
De losse SATA controller kan niet 6 Gbps leveren, het verdeelt de bandbreedte. Hoe meer aangesloten SATA, hoe lager de bandbreedte.
[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 05-04-2024 18:34 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Finwe Probeer het andere M.2 slot eens. Een is verbonden via de chipset en de ander via de processor.
De PCIE bridge heeft ASPM uit staan omdat de NVME SSD het niet ondersteund.Finwe schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:57:
Hoi allen,
code:
1 2 3 4 5 6 00:1a.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a48 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #25, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 01:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO (prog-if 02 [NVM Express]) LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM not supported LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+