Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 20:54
mrmrmr schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 00:04:
@Finwe Probeer het andere M.2 slot eens. Een is verbonden via de chipset en de ander via de processor.
Het andere slot is 2280, en dit is een 22110 ssd. Maar ik zal eens kijken of ik nog een andere NVMe heb om mee te testen.
HotSpot79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:41:
[...]

De PCIE bridge heeft ASPM uit staan omdat de NVME SSD het niet ondersteund.
Daar was ik ook aan het denken, maar ik zie andere in dit topic met dezelfde PM9A3 controller, waar ASPM wel gewoon lijkt te werken. Hoe dan ook, zal eens een andere proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Zijn er mensen hier die ASPM werkend hebben op Gigabyte AMD Ryzen borden met een B550 chipset?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 20:54
HotSpot79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:41:
[...]

De PCIE bridge heeft ASPM uit staan omdat de NVME SSD het niet ondersteund.
Dit lijkt het inderdaad te zijn - met een Samsung 980 in hetzelfde slot staat ASPM wel aan. Laat dit dan een waarschuwing zijn: Samsung PM9A3 M2 NVME drives ondersteunen geen ASPM. Is misschien ook wel logisch, aangezien het een enterprise drive is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 14:15
Church of Noise schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:20:
@Batino Misschien een nuttige vraag voor jezelf: wil je je back-up server continu hebben draaien, of alleen 1x per dag, per week? Want dan zou je bvb kunnen splitsen in een erg licht Home Assistant systeempje en een aparte NAS (met meer SATA aansluitingen, en die daardoor misschien iets minder zuinig is, wat minder uitmaakt als ie niet continu draait)...
't Is maar een idee uiteraard...
Geen gek idee, dat is wat ik nu een beetje heb met een Pi4 en mijn PC. De reden dat ik een homeserver overweeg is dat we makkelijk backups kunnen maken, vanaf verschillende telefoons/laptops en later ook buitenshuis kunnen bereiken.
mrmrmr schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 00:03:
@Batino Je hebt overklokgeheugen uitgezocht. Kies liever standaard JEDEC/SPD geheugen.

De Verbatim SSD is niet geschikt voor laag idle energieverbruik. Samsung SATA QVO/EVO heeft dat probleem niet. Zie SSD tests, een goede SSD moet in idle minder dan 70mW kunnen verbruiken.

De losse SATA controller kan niet 6 Gbps leveren, het verdeelt de bandbreedte. Hoe meer aangesloten SATA, hoe lager de bandbreedte.
Bedankt voor de tips! RAM en SSDs ga ik vervangen. Dat de bandbreedte gelimiteerd is tot 6Gbps kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalizer
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-04 11:23
Ik wil een HP ProLiant DL360 Gen10 1U 4x 3.5" (LFF) kopen, met de volgende configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLievD_LjUI0KL4mxXmJczxY5tU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VGrzBMGST5UUJsmGDzC4sQUE.png?f=fotoalbum_large

Waar kan ik dit het beste kopen en samenstellen?

Kan iemand tevens een andere server of een betere oplossing aanbevelen? Die ik hier in Nederland kan kopen?

[ Voor 10% gewijzigd door pascalizer op 05-04-2024 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 17:19
@pascalizer Is dit niet het verkeerde topic voor je? Pre-built servers zijn simpelweg niet zuinig.

Heeft HP niet nog altijd de eis dat je een actief support contract moet hebben om drivers & bios updates e.d. te kunnen downloaden? Indien zo dan zou ik eerder een Dell of evt Supermicro kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalizer
pimlie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:06:
@pascalizer Is dit niet het verkeerde topic voor je? Pre-built servers zijn simpelweg niet zuinig.

Heeft HP niet nog altijd de eis dat je een actief support contract moet hebben om drivers & bios updates e.d. te kunnen downloaden? Indien zo dan zou ik eerder een Dell of evt Supermicro kopen
Ik wist niet helemaal waar ik om advies moest vragen want ik wilde geen random topic aanmaken in het verkeerde forum.

Zo te zien heb je gelijk en heeft HPE een verplicht contract nodig hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascalizer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:09:
[...]
Ik wist niet helemaal waar ik om advies moest vragen want ik wilde geen random topic aanmaken in het verkeerde forum.

Zo te zien heb je gelijk en heeft HPE een verplicht contract nodig hiervoor.
Het is soms ff zoeken ja voor een topic, maar je zit in het “zuinige” server topic. Een DL360 met toebehoren valt daar niet echt onder, die verbruikt in idle meer dan mijn hele huis vermoed ik :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalizer
Mars Warrior schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:35:
[...]

Het is soms ff zoeken ja voor een topic, maar je zit in het “zuinige” server topic. Een DL360 met toebehoren valt daar niet echt onder, die verbruikt in idle meer dan mijn hele huis vermoed ik :D
Ooh, dat is niet goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@pascalizer Hier komen servertjes voorbij die idle onder de 10W zitten (of tenzij je een bepaalde Tweaker bent die hardware modificaties uitvoert, onder de 3W zelfs als ik het goed herinner), DL360 gen10 doet afgaand op de pdf die Google vond "118W on average, 61W idle, 249W at maximum load", dat verschilt nogal :+
(Hierbij opgemerkt dat het per hardwarecombinatie en BIOS-/OS-settings wat kan verschillen)

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 06-04-2024 09:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:01
Raven schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:38:
@pascalizer Hier komen servertjes voorbij die idle onder de 10W zitten (of tenzij je een bepaalde Tweaker bent die hardware modificaties uitvoert, onder de 3W zelfs als ik het goed herinner), DL360 gen10 doet afgaand op de pdf die Google vond "118W on average, 61W idle, 249W at maximum load", dat verschilt nogal :+
(Hierbij opgemerkt dat het per hardwarecombinatie en BIOS-/OS-settings wat kan verschillen)
Op het werk hebben we een paar HP’s en exacte type weet ik niet uit mijn hoofd maar wel dat ik ze nooit onder de 120 watt heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jvwou123 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:36:
[...]

Op het werk hebben we een paar HP’s en exacte type weet ik niet uit mijn hoofd maar wel dat ik ze nooit onder de 120 watt heb zien komen.
Ik gok dat dit dan komt door de energie-instellingen, dat die op high performance staan, in dit topic staan die instellingen meestal op zo zuinig mogelijk.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Met een voeding van 1400 watt....
Maar zou wel eens interessant zijn om te zien wat die idle doet bij een out-of-the-box config en met een geoptimaliseerde baseline

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

eheijnen schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:49:
Met een voeding van 1400 watt....
Dat laat wel wat alarmbellen afgaan ja :+ , maar dat zegt niets over idle.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Die voeding is er nauurlijk om de maximale load te kunnen dragen maw. als die helemaal is volgepropt met hardware.

Maar ben wel nieuwsgierig wat @pascalizer gaat doen met zo'n beest?
Misschien heeft hij juist wel een zuinige(re) server nodig....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Raven schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:52:
[...]

Dat laat wel wat alarmbellen afgaan ja :+ , maar dat zegt niets over idle.
Ik heb hier een platinum 80plus 500W 1u Supermicro voeding (type nr PWS-501P-1R) en die verbruikt 5.1 watt met alleen een stekker er in. Dus niet eens aangesloten op een server met ipmi, gewoon de losse voeding direct in het stopcontact via een pm231e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pimlie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:09:
[...]

Ik heb hier een platinum 80plus 500W 1u Supermicro voeding (type nr PWS-501P-1R) en die verbruikt 5.1 watt met alleen een stekker er in. Dus niet eens aangesloten op een server met ipmi, gewoon de losse voeding direct in het stopcontact via een pm231e.
Yikes, volgens mij mag dat tegenwoordig niet eens meer :o

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Raven schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:17:
[...]

Yikes, volgens mij mag dat tegenwoordig niet eens meer :o
Ik heb geen idee of hij daadwerkelijk stroom geeft, ik neem aan van niet (maar ga er verder niet aanzitten ;) ). Waarschijnlijk verbruikt hij stroom omdat de fan meteen begint te draaien en die heeft een spec van 12V / 0.66A.

De fan lijkt wel 4 draden te hebben dus vermoed dat hij PWM ondersteunt, zou kunnen dus dat de fan langzamer draait en minder stroom verbruikt als de server eenmaal is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:24
Beste allen,

Ten eerste heel erg bedankt voor dit topic en het vorige topic, zeker de OPs - mijn huidige zuinige server draait inmiddels al 6 jaar en dat is allemaal mogelijk dankzij dit topic! Dat brengt me gelijk tot het doel van deze post: na 6 jaar trouwe dienst is de hardware wel verouderd, en vind ik dat het tijd is voor een upgrade.

Ten eerste is er mijn huidige hardware:
#CategoryProduct
1MoederbordenFujitsu D3417-B2
1ProcessorsIntel Xeon E3-1275 v6 Boxed
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition
4Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CRC
1VideokaartenASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC
1ControllersDell PERC H200

Dit is het plan voor het nieuwe systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenKontron K3842-Q€ 250.29€ 250.29
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 321,92€ 321,92
1ProcessorkoelingNoctua NH-P1€ 109.90€ 109.90
4Geheugen internTranscend JetRam JM4800ALE-32G€ 86,78€ 347,12

Ik denk dat deze nieuwe setup prima zou moeten werken, maar voor de zekerheid wilde ik toch even een sanity check. Een vergissing is immers snel gemaakt.

Over het nieuwe moederbord had ik een specifieke vraag: bij de OP staat dat ASPM niet werkt in het eerste m.2 slot onder Linux voor de K3843-B. Weet iemand toevallig of dit het geval is voor de K3842-Q, of heeft dit bord dat probleem niet?

De Intel Arc A380 in het huidige systeem gebruik ik voor transcoding met jellyfin, en hoewel de kaart een geweldige video transcoding performance biedt voor de prijs, is deze helaas niet erg zuinig. Helaas is de iGPU van mijn huidige setup wat underpowered, dus met deze upgrade ben ik van plan de A380 aan de kant te schuiven en helemaal over te schakelen naar transcoding op de iGPU.

Voor de rest ben ik van plan om de Dell PERC H200 te vervangen met m.2 NVME naar sata adapters zoals deze (https://nl.aliexpress.com/item/1005005995900223.html - even doorklikken naar de 6 poorts ASM1166 variant). Voornamelijk omdat de H200 zorgt dat het opstarten eeuwen duurt. Ik heb echter geen ervaring met deze m.2 NVME naar sata adapters, dus ervaringen en adviezen zijn zéér welkom! En werken deze zodra GRUB geboot is? Ik heb namelijk het plan om mijn /boot partitie op een m.2 nvme ssd te plaatsen, en de root partitie heb ik op ZFS.

Dit is de overige hardware die hetzelfde zal blijven:
#CategoryProduct
6Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 10TB
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart
1VoedingenCooler Master V Series V550
2Solid state drivesWD Green SSD 2,5" (2022) 120GB
1UPS en stekkerdozenAPC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)
1InterfacesAeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pimlie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:25:
Waarschijnlijk verbruikt hij stroom omdat de fan meteen begint te draaien en die heeft een spec van 12V / 0.66A.
Hmm, efficiëntie bij laag verbruik meegerekend zou het dat wel eens kunnen zijn.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joni schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:42:
Update: onder Ubuntu 23.10 is het idle verbruik 6.6 Watt. In de BIOS staat alles weer op default. Dit is nog wel met alle fans aangesloten (2x CPU cooler + 2x meegeleverde case fans). De fan speed staat wel op Auto in de BIOS, maar ze gaan nooit helemaal uit. Daar is mogelijk dus nog verbetering mogelijk.
is het gelukt zonder 3 extra fans te testen? Dan kan je misschien de gepinnde post updaten. Ik ben benieuwd namelijk over het minimaal idle verbruik van 14e gen CPUs. Ook audio staat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thunder7 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:36:
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 431,99€ 431,99
1MoederbordenKontron K3842-Q€ 279 + 19 verzending€ 279 + 19 verzending
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238F16GX2-RS5K€ 118,75€ 118,75
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular€ 84,95€ 84,95
1Solid state drivesCorsair MP400 4TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,59

Kontron probleemloos besteld bij PC-King in Duitsland.
Standaard instellingen in de bios, powertop alles naar 'good' behalve de usb voor muis + toetsenbord, rustende XFCE4 desktop in Debian 12

14W Idle

het kan vast nog minder met een exotische voeding, maar ik ben vooralsnog gelukkig.
Joni haalt 6,6W met bijna hetzelfde systeem. Of dat door de voeding komt of iets anders, er lijkt wel ruimte zijn voor een besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimlie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:25:
[...]

Ik heb geen idee of hij daadwerkelijk stroom geeft, ik neem aan van niet (maar ga er verder niet aanzitten ;) ). Waarschijnlijk verbruikt hij stroom omdat de fan meteen begint te draaien en die heeft een spec van 12V / 0.66A.

De fan lijkt wel 4 draden te hebben dus vermoed dat hij PWM ondersteunt, zou kunnen dus dat de fan langzamer draait en minder stroom verbruikt als de server eenmaal is opgestart.
De rating gaat doorgaans over de maximale stroom. In de praktijk is dat dan minder.

Als je een koeling niet nodig hebt, zou ik die gewoon loskoppelen. In geen van mijn servers is nog een ventilator actief, behalve op de processor (boxed fan) bij de meer recente processoren. De overige processoren doen het met passieve koelvinnen in een ruime verticale kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:34
Batino schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:06:

[...]

Bedankt voor de tips! RAM en SSDs ga ik vervangen. Dat de bandbreedte gelimiteerd is tot 6Gbps kan ik mee leven.
Deze stick is het 32 GB-broertje van een 16 GB stick die op de QVL van het moederbord staat. Die heb ik zelf ook werkend op precies hetzelfde bord.

[ Voor 11% gewijzigd door gbspeel op 06-04-2024 14:05 . Reden: Quote van de Tweaker's naam per ongeluk verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalizer
Raven schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:38:
Dat is mij nogal een verschil met waar ik voor ga! Wow.
eheijnen schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:00:
Die voeding is er nauurlijk om de maximale load te kunnen dragen maw. als die helemaal is volgepropt met hardware.

Maar ben wel nieuwsgierig wat @pascalizer gaat doen met zo'n beest?
Misschien heeft hij juist wel een zuinige(re) server nodig....
Ik ga hier games op hosten, mail servers, media servers en websites. Vrij van enige kosten voor derden. Alles is vrijwillig opgezet.

Ik heb uiteindelijk een bestelling geplaatst voor het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIy7nFqdQWq0AGZhPmEN9_qj_P8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FlTZy7IlQVL0sX8Aqi0iGE0z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door pascalizer op 06-04-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@pascalizer
Zonder de precieze details te weten krijg je die invulling met een zuinige thuisserver zeker niet voor elkaar... ;)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascalizer
eheijnen schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:37:
@pascalizer
Zonder de precieze details te weten krijg je die invulling met een zuinige thuisserver zeker niet voor elkaar... ;)
Inderdaad niet zuinig 😅
andru123 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:54:
@pascalizer je hebt 8x64 = 512 GB geheugen voor maar 148€ ?
En 1x Intel 28(!) core platinum CPU voor 300€ ?
Dat is een leuke korting.
(zeker niet zuinig…)
Refurbished import uit het VK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascalizer schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:37:
[...]
Refurbished import uit het VK.
Dat doen we op het werk ook altijd. Tweedehands spul. Kost geen drol, al kochten wij het altijd in NL 8)

@andru123 , dit is een CPU uit 2017, dus vandaar deze prijzen. Server hardware wordt vaak in 5jr afgeschreven, en is daarna bijna niks meer waard.

Verwacht overigens geen goed performance voor websites. Die hebben vaak baat bij hoge single core snelheden. Deze CPU valt snel terug naar 2Ghz en kan dan zomaar 2x langzamer zijn dan een 4/5/6 gen consumenten quadcore :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mars Warrior schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:47:
Verwacht overigens geen goed performance voor websites. Die hebben vaak baat bij hoge single core snelheden. Deze CPU valt snel terug naar 2Ghz en kan dan zomaar 2x langzamer zijn dan een 4/5/6 gen consumenten quadcore :D
@pascalizer
Ter vergelijking, hier wat singlethreaded scores voor desktop- en server-CPU's:
https://www.cpubenchmark....hread.html#desktop-thread
https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html#server-thread
Dat geeft een indicatie van het verschil in singlethreaded performance.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
Mars Warrior schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:47:
[...]

Dat doen we op het werk ook altijd. Tweedehands spul. Kost geen drol, al kochten wij het altijd in NL 8)
Dan draaien jullie dus of geen mission critical services of geen software met hardware lock en/of alle services zijn redundant uitgevoerd zonder enige SPOF?

Bedrijven kopen enterprise servers nieuw meestal niet perse voor de hardware maar voor de support & software licenties die zijn gekoppeld aan hardware id's. Die licenties zijn vaak dusdanig prijzig en gaan vaak zo lang mee dat het over de volledige afschrijftermijn handiger is om met de nwe software licenties ook de nieuwste/snelste hardware te kopen.

Bij de meeste enterprise producten kan je overigens in de bios wel een performance profile kiezen, bv stil, zuinig of max vermogen. Uit ervaring weet ik dat iig Asrock zoiets niet ondersteunt op hun IMB- moederborden, zij zeggen simpelweg dat IMB- moederborden bedoeld zijn voor beste performance en stabiliteit dus zaken als ASPM staan uit. Je kan wel contact opnemen met hun support om een bios te vragen met ASPM enabled, maar dat maakte bij mij praktisch geen verschil in verbruik uit dus ik vermoed dat er meer issues zijn dan enkel een bios setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimlie schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:28:
[...]
Dan draaien jullie dus of geen mission critical services of geen software met hardware lock en/of alle services zijn redundant uitgevoerd zonder enige SPOF?
Heel simpel: Hadoop _/-\o_

Alle data is dus automatisch redundant opgeslagen (hdfs of s3), databases zijn ook automatisch redundant en services worden automatisch gedeployed op de nodes waar de meeste data is om zo hoog mogelijke performance te krijgen.

Het 10Gbit netwerk is overigens ook redundant.

Alles bare-metal, dus ook geen dure VMWare licenties. VMWare kan overigens ook de hoge I/O load niet aan. Die gaat dan plat op z’n bek…

Dus mission critical software die gewoon door blijft draaien zelfs als 20-30% van de hardware uitvalt.

Tegenwoordig zou je misschien een managed kubernetes omgeving nemen, maar dat was er nog niet 10 jaar geleden. Verder schaalt Hadoop makkelijk naar een paar duizend nodes 8)

En nee, zuinig is het niet. 1 rack (10 nodes) pakt zomaar een paar kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
@andru123 Ja, maar het lange antwoord is eigenlijk 'it's complicated'.

Praktische issue kan al simpelweg zijn dat de partij die kosten moet maken om dit in te richten (laten we zeggen afdeling ICT) niet altijd de partij is die de stroom betaalt (Huisvesting). Daarnaast is er de uitdaging dat de gewenste flexibiliteit de stabiliteit nadelig beinvloedt, door bv fouten of onvoorziene omstandigheden. En als je servers 30k (of meer) het stuk kosten, kijk je al anders naar een stroomrekening van 6k.

Overigens heb ik op datacenter niveau de andere kant op letterlijk succesvolle businesscases meegemaakt waarbij een bepaalde generatie server hardware vroegtijdig (< 3 jaar...) werd afgeschreven doordat de nieuwere generatie dusdanig veel zuiniger was dat dit uit kon. Daar kwam meer bij kijken dan enkel de publieke stroomprijs; eigen HA opwekking en koeling speelden daar ook een rol in.

Er gebeurt best wel een hoop op dat vlak, maar vaak met stappen, en meestal tijdens lifecycle slagen. En niet elk bedrijf is daar even flexibel of creatief mee.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
ijdod schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:11:
@andru123 Ja, maar het lange antwoord is eigenlijk 'it's complicated'.

Praktische issue kan al simpelweg zijn dat de partij die kosten moet maken om dit in te richten (laten we zeggen afdeling ICT) niet altijd de partij is die de stroom betaalt (Huisvesting). Daarnaast is er de uitdaging dat de gewenste flexibiliteit de stabiliteit nadelig beinvloedt, door bv fouten of onvoorziene omstandigheden. En als je servers 30k (of meer) het stuk kosten, kijk je al anders naar een stroomrekening van 6k.
Niet alleen dat, maar 6k per jaar met de zekerheid dat je geen extra onzekerheden introduceert in je infrastructuur is vaak niet veel geld. Zeker niet als je rekening gaat houden met de benodigde uren die sysadmin's en developers zouden moeten maken om te controleren of minder servers of andere performance instellingen ook voldoen.

Anders gezegd, 6k per jaar kan je gewoon op budgetteren. Een mogelijke uitval veroorzaakt door efficiency boven performance te stellen veel minder.

Paar jaar terug nam ik een aantal VPS'en af bij een NL-provider die net een nieuwe dienst had geintroduceerd, en na een paar maanden begon ik met enige regelmaat rare kernel lockup's oid te krijgen in mijn VPS'en. Na wat zoeken vond ik al snel dat deze lockup's veroorzaakt zouden kunnen worden doordat de daadwerkelijke hardware dus NIET op performance mode stond. Na dit gerapporteerd te hebben bevestigde die provider na een tijdje dat dat inderdaad het probleem was. De reden waarom ik er niet meteen last van had toen ik klant werd was waarschijnlijk simpelweg dat in het begin de belasting van het platform nog niet hoog genoeg was om het issue te triggeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:47
Verdorie, en ik maar thuis prutsen, omdat mijn servertje opeens rond de 5W verbruikt, terwijl het eerder 1,9W was. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 21:57

Church of Noise

Drive it like you stole it

GioStyle schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:35:
Verdorie, en ik maar thuis prutsen, omdat mijn servertje opeens rond de 5W verbruikt, terwijl het eerder 1,9W was. _O-
Met welke haal je 1.9? Zimaboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 09:47
Church of Noise schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:38:
[...]

Met welke haal je 1.9? Zimaboard?
Moederbord: Odroid H2+
Geheugen: Crucial CT16G4SFD824A (2x) (32GB)
SSD: Crucial P3 2TB
Voeding:12V2A voedingsdapter (merk onbekend)
Kabels: 2x Power/data set
Behuizing: KKSB Odroid H2+ case
Ventilator: DC Cooling Fan with PWM

Debian 12 met kernel 6.1.0-18-amd64, powertop en nu als extra specifiek de R8125 drivers in plaats van de R8169. Laatsgenoemde kan blijkbaar niet in spaarzame stand, waardoor de NIC's 'vol' aanstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:35:
Slapeloze nachten inderdaad als je ziet dat je CPU Package Power histogram plotseling naar de 4W gaat :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGhsJSQzFksm-BfFxLMgkJhm4X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkoAqtzJuucBQqwsVTrIu06e.png?f=fotoalbum_large

Het is nu gelukkig weer normaal na wat aanpassingen aan de (nieuwe) containers 8)
De piek zit weer rond de 1,1W :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km2l9TGoTo1G5jSOJn3KcKO0PIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uPzDofMd85Jpgx6lASwpRtwe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:57:
[Afbeelding]

Het is nu gelukkig weer normaal na wat aanpassingen aan de (nieuwe) containers 8)
De piek zit weer rond de 1,1W :9~

[Afbeelding]
2e grafiek begint op 1? Niks tussen 0-1 meer?
Wat aanpassingen.. en ik was bang dat je er vaag over zou zijn :*)
Ik heb ook gemerkt dat laatste versies van Ubuntu minder zuinig worden.

[ Voor 6% gewijzigd door andru123 op 08-04-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:09:
[...]
2e grafiek begint op 1? Niks tussen 0-1 meer?
Ik kom niet meer onder de 1W nee, maar die paar tienden maakt ook niet meer uit :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVNhOm9peB4EFU8m4DuuI7DYEFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XUHTulnd4lzn83tgdrqXpWtc.png?f=fotoalbum_large
Wat aanpassingen.. en ik was bang dat je er vaag over zou zijn :*)
Ik heb ook gemerkt dat laatste versies van Ubuntu minder zuinig worden.
Sommigen hadden die Health meuk aangezet/toegevoegd, dus die heb ik weer gedisabled :X
En ik heb van 1 Java programma de heap met 1GB vergroot: die stond te swappen namelijk. Zonde van al die CPU cycles, ik heb toch RAM zat namelijk.

Verder doet Kernel 6.5 het best goed tot nu toe als ik zie dat ik nog steeds rond de 1,2-1,3W PP zit. Natuurlijk zegt dat niks over ASPM op de rest van de hardware. Dat zie ik enkel op het stopcontact waar nog steeds geen metertje tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bliepo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:43:
Beste allen,

Ten eerste heel erg bedankt voor dit topic en het vorige topic, zeker de OPs - mijn huidige zuinige server draait inmiddels al 6 jaar en dat is allemaal mogelijk dankzij dit topic! Dat brengt me gelijk tot het doel van deze post: na 6 jaar trouwe dienst is de hardware wel verouderd, en vind ik dat het tijd is voor een upgrade.
Lijkt mij goede keuze, die combi draait op 6,6W als je iets boven leest.
(Iets te hoog, denk ik, het moet op 3W met goede voeding uitkomen) De 14e gen CPUs zijn nog weinig getest - er zijn meldingen dat die mischien iets meer verbruiken dan de vorige (12, 13de) generaties. Maar niks is bewezen.
Met alle addtl. HW wordt het lastig natuurlijk op laag verbruik te blijven.
Over het 2de Nvme slot - ik dacht er was al een fix in BIOS van Kontron, maar het is best gericht aan de mensen met dit bord te vragen.
Er is hier ook uitgebreid gediscussieerd over SATA-adapters. Je hebt ook een m.2 key E-slot op dat moederbord, misschien ook een mooie poort voor uitbreiding (als je geen nvme-slot wilt bezetten (bezitten?))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:24
Dank voor je reactie!

Inderdaad is het met al die drives lastig om een heel laag verbruik te krijgen, maar mijn doel is dan ook om het verbruik bovenop wat de drives verstoken laag te houden. Het verbruik van de drives verminderen doe ik wel als ik de lotterij win en alles door SSDs kan vervangen :P

Ik nam inderdaad aan dat Kontron die issue al gefixed zou hebben in de BIOS, maar kon niets vinden in de release notes, maar als iemand dat inderdaad kan bevestigen zou dat een hele geruststelling vormen.

Die sata adapters zal ik even op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bliepo schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:09:
Ik nam inderdaad aan dat Kontron die issue al gefixed zou hebben in de BIOS, maar kon niets vinden in de release notes, maar als iemand dat inderdaad kan bevestigen zou dat een hele geruststelling vormen.
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ik denk @Joni en @thunder7 is aan het bouwen, kan mischien nog makkelijk in een andere m.2 slot proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:01
Ter info mijn eerste energieverbruik.

Ik meet idle ~7 Watt. In sleepmode ~1 Watt.
Dit is met een kale windows 11 pro installatie zonder tweaks in de bios of het OS

Hardware is: Dell Inspiron 3470
Dell SFF met i3-8100, 2x 1.2V ram 4+16GB, 1x SSD WD Green, wifi/BT adapter. Aangesloten; Lan, USB muis, toetsenbord en beeldscherm via hdmi. Standaard 200W voeding van de Dell.
Gemeten met Homewizard Energy socket.

Ik vind dit al heel netjes, en dat voor een 2d hands 8gen PC en een investering 75 euro voor de PC + xtra RAM.
Ik denk er over nog 2 SSD's toe te voegen. Ondanks de small formfactor zit er 3x sata en 1 m.2 slot op het mobo. Kunnen ook 3x 2.5" ssd in, waarvan 1 tpv slimline DVD player.
Met een PCIe uitbreidingskaart kan je met wat creativiteit dit ding vol stoppen met SSD's en xtra NIC.

Mijn doel was van een 20W server naar <10W. Dat is al geslaagd en als bonus nog 800 kWh overschot gehad.
Oude server was B75 Pro3 M + I3-3225 + 8GB + 360W Seasonic 80+gold voeding + 120GB SSD + WHS2011 -> idle 23W !!

Voor een geintresseerde weet ik nog 2 van deze machientjes te vinden.

Edit: met alle usb, audio en wifi meuk enz uit in de bios scheelt ~ 1 Watt.

[ Voor 8% gewijzigd door Bontje Blauw op 11-04-2024 20:48 ]

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@Bontje Blauw
Welke type Dell is dat precies?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bontje Blauw
Dell Inspiron 3470

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je dat in je gepinde bericht erbij zetten?

Misschien kan het verbruik nog een stuk lager door Windows verder te optimaliseren (zie topic start) en WiFi/Bluetooth als je die niet nodig hebt uit te schakelen. Overigens knap dat het je gelukt is Windows 11 erop te zetten, dat lukt vaak niet meer omdat Microsoft besloten heeft dat moeilijk te maken.

Die 8th/9th gen processor platforms waren best zuinig te maken. Die was nog niet zo opgevoerd als de huidige generatie. A-merken als HP, Dell en Fujitsu hielden rekening met het verbruik wegens zakelijke milieu-eisen, maar andere moederbordfabrikanten lieten het afweten op een klein aantal uitzonderingen na, o.a. ASRock DeskMini 310 (Intel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
Windows 10 Pro was het standaard OS en de HDD was voorzien van een herstel image.
Ik heb eerst een windows herstel gedraaid en daarna windows media creator gedownload.
Met Rufus vervolgens een Win 11 Pro flashdisk gemaakt. Deze werd na een schone installatie meteen geactiveerd.
En dat met maar 4GB Ram geïnstalleerd.
Met Rufus kan je een en ander aanvinken om de windows compatible controle uit te zetten.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Bontje Blauw schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:53:
Windows 10 Pro was het standaard OS en de HDD was voorzien van een herstel image.
Ik heb eerst een windows herstel gedraaid en daarna windows media creator gedownload.
Met Rufus vervolgens een Win 11 Pro flashdisk gemaakt. Deze werd na een schone installatie meteen geactiveerd.
En dat met maar 4GB Ram geïnstalleerd.
Met Rufus kan je een en ander aanvinken om de windows compatible controle uit te zetten.
4GB is als je nog wat wil doen met win 11 wel aan de krappe kant.

Dus jij haalt idle 7 watt op Win11 met een standaard installatie??

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Met deze EliteDesk 800 G1 USDT (J7C61ET#ABH) i5 3470 met 8GB, haal ik ook rond de 7 watt met Debian 12 met KDE.
Windows heb ik niet geprobeerd.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
eheijnen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:14:
[...]

4GB is als je nog wat wil doen met win 11 wel aan de krappe kant.

Dus jij haalt idle 7 watt op Win11 met een standaard installatie??
4GB was niet zo snappie hoor, maar ik kon wel inloggen en een browser openen. Dit met het OS op een SSD. Met de HDD was het niet te doen zo traag.
Nu dus een upgrade gedaan met extra 16GB en draait het echt heel soepel.
Met een standaard clean install ~7 Watt inderdaad. In de bios staat standaard C states aan.
Idle verbruik schommelt tussen 6 en 8 Watt. Ik meet via de Homewizard App en met realtime data.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
Verbruikt een PCIe naar M.2 ssd adapter nog extra stroom? Of is dat marginaal?
Mijn bios heeft wel een L1 modus voor energie besparing van de PCIe slots

Reden is dat M.2 NVME SSD's meer toekomst gericht zijn en SATA SSD's nou niet echt goedkoper zijn.

COTE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een zo simpel mogelijke adapter bevat geen tot nauwelijks extra componenten, en daarmee is het extra stroomverbruik er niet tot nauwelijks. Het hangt er daarmee wel van af welke je kiest, bijvoorbeeld de Hyper M.2 kaart die ik heb voor 4 SSD's heeft ledjes voor activiteit en een fan (die ik er dan niet op heb zitten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

BasilFX

BasilFX

Mijn oude servertje (deel 1 van dit topic) was wel eens toe aan vervanging. Deze machine gebruikte ik voor backups, web apps, Home Assistant en meer.

Ik wilde graag weer ECC doen, dus een bord met een W680 chipset was een vereiste. Uiteindelijk ben ik voor onderstaande gegaan:

1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 304,99€ 304,99
1MoederbordenASUS PRO WS W680-ACE€ 479,-€ 479,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 134,99€ 134,99
2Geheugen internKSM48E40BD8KI-32HA€ 128,45€ 256,90
1VoedingenCorsair RM750e V2€ 120,82€ 120,82
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 129,99€ 129,99
1Overige componentenASUS TPM-SPI interfacekaart/-adapter Intern€ 9,55€ 9,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.432,38

Uit de oude server komen nog 1x Crucial 4 TB SSD en 3x WD RED 3 TB HDDs mee. Die laatsten worden later dit jaar vervangen, want die zijn ook al weer 10 jaar oud.

Ik was reeds bekend met deze benchmark. Daar zou ik zo'n 20 W moeten scoren. Niet de beste score, maar omdat mijn oude server ook zoiets deed (wel een IPMI bord), heb ik toch de gok genomen. Daarnaast was het Asus-bord een van de weinigen die hier in Nederland leverbaar is. Mocht het nu toch helemaal verkeerd uitpakken, dan kon ik het ietwat gemakkelijker retourneren.

Ik gebruikte een PicoPSU 90W in mijn oude server, maar dit keer toch voor een volledige ATX-voeding gegaan. Ik was wel een beetje klaar met staggered spin-ups om binnen de 90W te blijven, en de i5-14600K is ook niet de zuinigste. De RM750e V2 was overigens ook vaker genoemd in dit topic, in combinatie met nette verbruikscijfers.

De eerste resultaten zijn ietsjes beter dan de benchmark. Aan de stekker (Voltcraft 3000) meet ik 18 W in idle. Dat is met:

- BIOS 3401 (maart '24)
- Ethernet
- Geen scherm, toetsenbord, muis of andere USB-apparaten
- 4 fans op lowest speed (scheelt misschien 1 W)
- Ubuntu 23.10 met kernel 6.5.0
- Minimale powertop tweaks (FB cursor, NMI watchdog)
- The usual BIOS tweaks, maar zonder power limits voor CPU
- HDDs in spin-down

C-states van processor (powertop):

code:
1
2
3
4
5
6
7
C2 (pc2)   23.3%
C3 (pc3)   63.9%
C6 (pc6)    0.0%
C7 (pc7)    0.0%
C8 (pc8)    0.0%
C9 (pc9)    0.0%
C10 (pc10)  0.0%

Net als in de review komt mijn processor niet echt lager dan C3. Ik heb geprobeerd ASPM te forceren, maar:

code:
1
2
3
4
[    0.067332] PCIe ASPM is forcibly enabled
[    0.175762] ACPI FADT declares the system doesn't support PCIe ASPM, so disable it
[    0.288548] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS supports [ExtendedConfig ASPM ClockPM Segments MSI EDR HPX-Type3]
[    0.291199] acpi PNP0A08:00: FADT indicates ASPM is unsupported, using BIOS configuration

Hier moet ik nog maar eens induiken. Mogelijk dat het vrijschakelen van enkele BIOS menu's meer opties geeft om lager dan C3 te komen. Voor nu tevreden, omdat ik voor een soortgelijk verbruik toch echt wel een krachtige server heb gebouwd.

Komende tijd ga ik mij er verder in verdiepen. Maar ik wilde toch al de eerste resultaten delen voor een W680-gebaseerde build. Er is daar zo weinig over te vinden, en dat heeft mij er echt lang van weerhouden om te upgraden.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 10:49

bjp

BasilFX schreef op donderdag 11 april 2024 @ 01:03:
Mijn oude servertje (deel 1 van dit topic) was wel eens toe aan vervanging. Deze machine gebruikte ik voor backups, web apps, Home Assistant en meer.
hum interessante build. I was een i5-14500 / i7-14700 aan het overwegen, met 120W picoPSU (maar wel zware limieten op de CPU), met een B760 moederbord, en een paar beperkte M.2 NVMe.

Usage: HomeAssistant/NAS/file-server (owncloud?)/PiHole of Adguard.

Die picoPSU heb ik al uit het verleden, ook een case.

ik hoop toch onder de 10W te geraken.

Hoe varieert je verbruik met wat belasting? gaat dat heel snel omhoog? moet je veel doen om hem vaak idle te krijgen?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BasilFX De link naar hardwareluxx.de toont dat het Kontron K3851-R bord het van nature - ook met package C2/C3 sates - beter doet dan de andere borden in de serverrol. Als ik een professionele server zou maken zou ik daarom die overwegen. Weet je hoe de voeding het doet bij lage belasting?

De kleine 3.5" disks zou ik z.s.m. vervangen door een grote disk met een laag actief idle verbruik.
https://www.hardwareluxx....kryz-im-test.html?start=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

bjp schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:32:
Hoe varieert je verbruik met wat belasting? gaat dat heel snel omhoog? moet je veel doen om hem vaak idle te krijgen?
Ik heb eigenlijk nog te weinig geoptimaliseerd: ik heb de boot drive uit de oude server overgezet, en daarmee dus ook alle services en software. De server zelf is best idle, maar niet zo idle als een schone installatie. Ik hoef er verder weinig voor te doen, al probeer ik containers en VMs wel te vermijden.

Met een stress-test op alle 6+8 cores gaat ie wel over de 250 W heen. Zo heel af en toe gebruik ik m'n server nog wel eens voor wat build jobs, dus ik ga het verder niet begrenzen. Mijn vorige server was in den beginne enkel NAS, maar ging steeds meer dingen doen.
mrmrmr schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:12:
@BasilFX De link naar hardwareluxx.de toont dat het Kontron K3851-R bord het van nature - ook met package C2/C3 sates - beter doet dan de andere borden in de serverrol. Als ik een professionele server zou maken zou ik daarom die overwegen. Weet je hoe de voeding het doet bij lage belasting?
Klopt. Ik heb ook de Kontron K3851-R overwogen, maar het aanbod van Nederlandse webshops met voorraad was beperkt. De Asus PRO WS W680 ACE kwam ook nog eens in de aanbieding, dus ben toch daar voor gegaan. Ook zijn er redelijk wat Unraid builds op basis van dit bord: er was dus meer over te vinden.
Weet je hoe de voeding het doet bij lage belasting?
Nee, nog niet expliciet getest. Maar het laagste wat ik gezien heb op de meter, was 15,5 W (dat was volgens mij enkel met LAN en M.2 SSD. Uit de efficiëntie-grafiek zou ik ergens rond de 78% zitten: het systeem zal dus rond de 12 W gedaan hebben.
De kleine 3.5" disks zou ik z.s.m. vervangen door een grote disk met een laag actief idle verbruik.
https://www.hardwareluxx....kryz-im-test.html?start=2
Staat voor later dit jaar op de planning. Op dit moment genoeg uitgegeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ter info, verbruik van mijn Celeron N4000 met verschillende DIMMs:
4GB 3,5W
8GB 3,6W
4+8GB 7,0W
8+8GB 3,8W
Opmerkelijk is dus veel hoger verbruik bij 4+8GB.
(Wellicht ook iets voor @Bontje Blauw om uit te proberen).

De 4GB is Crucial CT4G4SFS824A (512Mx8 chips).
De 8GB's zijn Samsung M471A1K43BB1-CRC (1024Mx8 chips).
Behalve de chipgroottes zie ik weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

geen idee hoe best een moederbord te kiezen... voor i5-14500 waarschijnlijk. Mss i7-14700.

Een paar opties:
  1. uitvoering: ASUS Pro B760M-C-CSM
  2. 3x M.2: uitvoering: ASRock B760M PG Lightning
  3. uitvoering: Gigabyte B760M DS3H
  4. DDR4 (alle vorige DDR5): uitvoering: MSI Pro B760M-P DDR4
of eender welk intel 1700 socket moederbord met minstens 2x M.2 NVMe slots en wat SATA (doen ze altijd), en iets van LAN (2.5G voorkeur, maar geen vereiste).

Hoe kan je bepalen of je lage C-states gaat halen?

ik vrees toch iets van beperkingen door BIOS/gebrek aan ASPM support, dus... sommige merken te vermijden?

Nota: mss is BIOS update zonder CPU wel nodig... lijkt niet standaard te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door bjp op 11-04-2024 22:04 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasilFX schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:12:
Nee, nog niet expliciet getest. Maar het laagste wat ik gezien heb op de meter, was 15,5 W (dat was volgens mij enkel met LAN en M.2 SSD. Uit de efficiëntie-grafiek zou ik ergens rond de 78% zitten: het systeem zal dus rond de 12 W gedaan hebben.
De toepasselijke grafieken in het rapport zijn te vaag (te lage resolutie) om te gebruiken. Bij 2% belasting op 115V zou de efficientie bij de verdeling die Cybenetics gebruikt 72,8% zijn. 2% belasting is 15W bij 750W. De tester zou ook eens rekening kunnen houden met zuinige thuisservers zoals tweakpc.de doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

BasilFX schreef op donderdag 11 april 2024 @ 01:03:
De eerste resultaten zijn ietsjes beter dan de benchmark. Aan de stekker (Voltcraft 3000) meet ik 18 W in idle.
Ondanks de bruikbaarheid: als ik ethernet afkoppel, de vier SATA-schijven, twee case fans afkoppel en enkel services uitzet voor meer idle-time, dan zakt het verbruik tot 9 W aan de stekker.

Koppel ik de schijven weer aan (maar in spin-down), dan zakt het verbruik niet verder dan 11 W.

En als laatste, met DisplayPort en USB-toetsenbord (op een USB3 poort), dan zakt het verbruik niet verder dan 14 W.

In alle gevallen haalt ie C8, dus het is niet de SATA-controller dat het probleem is.
mrmrmr schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:06:
De toepasselijke grafieken in het rapport zijn te vaag (te lage resolutie) om te gebruiken.
Eens. Maar heet geeft wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasilFX schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:29:
Ondanks de bruikbaarheid: als ik ethernet afkoppel, de vier SATA-schijven, twee case fans afkoppel en enkel services uitzet voor meer idle-time, dan zakt het verbruik tot 9 W aan de stekker.

Koppel ik de schijven weer aan (maar in spin-down), dan zakt het verbruik niet verder dan 11 W.

En als laatste, met DisplayPort en USB-toetsenbord (op een USB3 poort), dan zakt het verbruik niet verder dan 14 W.

In alle gevallen haalt ie C8, dus het is niet de SATA-controller dat het probleem is.
Interessant, dus schijven met SATA controller allen maar extra 2W toevoegen. Ik neem het aan dat SATA controller was ook in BIOS uitgezet bij 9W test?
Je hebt al de picoPSU liggen, het kan makkelijk met die testen, dan weet je precies wat is de je voeding efficiëntie. Mijn gok is dat van 9W, 4W de ATX voeding verbruikt. (Tenzij SATA controller aanstond)
Ik heb een Dell USB toetsenbord, die verbruikt 3-4W op USB3 port. Geen idee waarom - andere toetsenbord doet 0,5W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bjp tot nu toe er is geen enkele zuinige socket 1700 Asrock moederbord gemeld hier. Wel zuinige Asus of Gigabytes. Betekent niet dat die bestaan niet, hoor, het is snel veranderende gebied. Maar toch.

[ Voor 19% gewijzigd door andru123 op 12-04-2024 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Goedemorgen Allemaal,

Ik ben sinds afgelopen week overgestapt van een MSI Z790 PRO Wifi naar een Kontron K3843-B, Mooi bord en goede verwachtingen heb ik dit omgebouwd.
Toch valt mij het verbruik nog steeds een beetje tegen. Nu kan dit mijn verwachting zijn of iets wat ik verkeerd doe.

Huidige hardware

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenSeagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB€ 300,99€ 601,98
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40€ 185,25€ 185,25
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 276,75€ 276,75
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 159,-€ 318,-
Totaal€ 1.570,98

Systeem draait op Unraid 6.12.10

NVME wordt in raid gebruikt als cache en deze wordt een keer in de zoveel dagen of weken door geschreven naar de 3,5 array.

Er draaien 3 vm's op de unraid ( deze heb ik uit geschakeld en dit scheelt zn 2 watt ) deze draaien op een aparte ssd ( niet in de lijst Samsung Evo 970)
Er draaien een 20 Docker containers ( als ik deze allemaal uitschakel scheelt dit ook zn 2 watt ) deze draaien op een aparte ssd ( niet in de lijst Samsung Evo 970)

MSI Z790 Pro Wifi
Voorheen met de MSI Z790 had ik een verbruik dat schommelde tussen de 27 en 33 watt. Dit was met de 3,5" in standby mode anders moet je er zn 10 watt bij tellen.

Kontron K3843-B
Met de Kontron in de zelfde situatie zit ik op zn 25 watt idle.
Wat mij opvalt is dat in powertops Tick_Sched_timer een zeer hoog aantal wakeups verzorgt.

Huidige C States:
C2 (pc2) 4.2%
C3 (pc3) 0.0%
C6 (pc6) 10.7%
C7 (pc7) 0.0%
C8 (pc8) 0.1%
C9 (pc9) 0.0%
C10 (pc10) 5.9%

Device Status:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leLdOJp487h7PjOZv0PxA5YKcmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdJ9Clb7T8OVZS1eprDRGYwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Output lspci -vv | awk '/ASPM/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM )'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
00:06.0 PCI bridge: Intel Corporation 12th Gen Core Processor PCI Express x4 Controller #0 (rev 02) (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #5, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <16us
                LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
00:1a.0 PCI bridge: Intel Corporation Alder Lake-S PCH PCI Express Root Port #25 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #25, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us
01:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO (prog-if 02 [NVM Express])
                LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us
02:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO (prog-if 02 [NVM Express])
                LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us

Mijn verwachting was ergens tussen de 10 en 15 watt uit te komen maar dit lijkt niet zo te zijn.
Doe ik ergens wat fout of is dit toch wel de verwachting?

[ Voor 5% gewijzigd door K!K op 12-04-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

andru123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 00:32:
@bjp tot nu toe er is geen enkele zuinige socket 1700 Asrock moederbord gemeld hier. Wel zuinige Asus of Gigabytes. Betekent niet dat die bestaan niet, hoor, het is snel veranderende gebied. Maar toch.
Moet ik dan per bord het internet afruimen om te weten of _dat_ specifiek bord het goed doet?

ik struikel wat om te weten hoe 'goed' te identificeren... het is niet vaak duidelijk welke controllers op borden staan. En dan is het ook nog uitzoeken of _die_ controller dan ook ASPM degelijk ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

2de vraag: er zal ook Home Assistant op draaien, inclusief een USB SONOFF zigbee stick. Moet ik daar iets van vrezen in verband met C-states?

Kan ik dat nu al testen (momenteel draait dat op een RPi4)?

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 12-04-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bjp Je kan de knop "gepinde posten" rechtsboven gebruiken om een overzicht te krijgen van gemeten systemen. Verder worden er in de topic start links vermeld naar hardwareluxx.de forum topics waar nog meer gemeten systemen worden gemeld.

Bijvoorbeeld een USB3 stick verbruikt meer dan een USB2 stick. USB heeft op zich een goed energiemanagementsysteem, maar draadloze communicatie voegt verbruik toe, met name als het op volle sterkte moet werken om een verbinding te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@K!K In de basis heb je een systeem dat met mobo, cpu, ram, ssd en goede voeding 3W idle moet doen.

Ik zie bij jou een zeer laag C8 percentage: dat percentage is bij mij rond de 50% in een draaiend systeem met ca 30 docker containers.

Ergens gaat er dus wat mis bij jou, dus dat wordt ff uitzoeken. CPU load is de 1ste. Die zou natuurlijk < 1% moeten zijn als er niks draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

mrmrmr schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:38:
@bjp Je kan de knop "gepinde posten" rechtsboven gebruiken om een overzicht te krijgen van gemeten systemen. Verder worden er in de topic start links vermeld naar hardwareluxx.de forum topics waar nog meer gemeten systemen worden gemeld.

Bijvoorbeeld een USB3 stick verbruikt meer dan een USB2 stick. USB heeft op zich een goed energiemanagementsysteem, maar draadloze communicatie voegt verbruik toe, met name als het op volle sterkte moet werken om een verbinding te kunnen maken.
dank U.

ik zag in de Google Sheets van "de spaarzaamste systemen < 30W idle" https://docs.google.com/s...odvwZpQZKv_NCI/edit#gid=0 niet zoveel recente builds, beste was een 12th reeks Intel. Dus er is nog meer op het forum dan in die sheet verschijnt. Ik weet niet goed wie die Sheet onderhoudt.

En zoals je vermeld, hier en daar zie ik post van super zuinige systemen. Zoals deze post https://www.hardwareluxx....101/page-97#post-30173879
3W idle.

De SONOFF USB is 2.0. Maar ik weet niet of powertop/C-states bestaan op een Pi4.

[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 12-04-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Morgen Middag heren.

Ik heb op dit moment een 5820K computer draaien als NAS met een 512GB M.2 NVME SSD, 120GB SATA OS SSD en 4TB met 32GB RAM, een RM550x (2021) en incidenteel een backup 1030 die ik de laatste maanden te lui ben om eruit te halen.
Het verbruik van dit ding is echter drama (100W idle) en performance begint nu echt wel een probleem te worden. De 1030 red me hier ook niet omdat dit ding niet kan encoden (thanks Nvidia) dus moet ik op de 5820K encoden, die red het echt niet meer met alles boven full HD of, god forbid, AV1.

De RM550x had ik een tijdje terug in de afprijzing gekocht (60E) omdat ik ook een backup voeding wilde hebben, de originele 300W voeding die erin zat (een Bronze Be Quiet dingetje) is bij lange na niet genoeg in nood in mijn main PC.

Flinke lap tekst, maar waar het iig op aan komt is dat ik eigenlijk spreekwoordelijk de "12VO" moederborden uit de boom aan het kijken was, maar dit komt niet van de grond afgezien van prebuilds (iew).
Als alternatieve oplossing heb ik ook gekeken naar wat meer NAS "dedicated" oplossingen zoals hier vaker al genoemd op basis van een N100 of N305, maar ik word hier oncomfortabel van omdat de performance plafond van die dingen niet heel erg hoog is. Incidenteel moet het wel kunnen sprinten.

Aangezien de RM550x blijkbaar een geweldige zuinige-server voeding is ga ik dan misschien toch de doe-het-zelf spits afbijten.

Mijn eisen zijn op dit moment erg simpel:
Seedbox, NAS & Jellyfin server met incidenteel "grotere" loads. Hosten van een multiplayer server bijvoorbeeld.
Er waren nog wat meer verantwoordelijkheden, maar die heb ik verplaatst naar de router (teamspeak) of naar de Pi (HA).

Als vuistregel hou ik als performance eisen een single core van 3500 punten en multi core van 15000 punten @ passmark a la so https://www.cpubenchmark....=AMD+Ryzen+7+7700&id=5169

Zelf ben ik bij het volgende gekomen:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 235,68€ 235,68
1MoederbordenASRock B650M PG Lightning€ 124,-€ 124,-
1BehuizingenJonsbo C6 Black€ 44,90€ 44,90
1ProcessorkoelingMars Gaming MCPU120€ 10,89€ 10,89
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C40BB-32€ 104,90€ 104,90
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,-€ 229,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 749,37

(Motivatie moederbord is simpelweg 3x M.2 slot, A620 variant is nauwelijks goedkoper...)

Grote nadeel is alleen wel dat ik niet zeker weet of de moederbord bifurcation ondersteunt, ik wil nog wel de optie open houden voor een x4/x4/x4/x4 kaart later.
Verder vraag ik me ook af of een 7700 wel zo'n goed idee is. Ga ik hier spijt van krijgen ivm encoding/decoding of software ondersteuning in het algemeen?
En is het verbruik van de 7700 nog wel goed of niet?
Zelf heb ik ook gekeken naar de 8600G, maar ik baal stiekem wel dat deze met slechts 8 PCI-E lanes komt en de prijs/performance penalty is ook niet mals. Maar het is wel een monolithic die -> betere verbruiksnummers?

Of moet ik sowieso niet aan AMD denken en gewoon een Intelletje scoren? A la 13500/14500 oid...?

Zelf wil ik liever wel <30W idle, maar als dat niet echt met mijn eisen lukt ga ik ook nog wel akkoord met <50W. Voor HW wil ik eigenlijk niet (veel) meer dan 500 euro neerleggen (exclusief opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thomg Met alleen SSD's hoef je niet een heel grote voeding te hebben. PicoPSU-90 volstaat voor opstarten.

RM550x is meer voor systemen met (te) veel 3.5" drives, op vol processorvermogen of andere energieslurpende onderdelen zoals 10Gbe, of zoals je nu hebt: een grafische kaart.

Als je plannen hebt voor 3.5" drives en zware toepassingen moet je dat wel vermelden, anders krijg je niet het juiste advies. Een N100 en een 14500 zijn wel uitersten van het spectrum, je kan ook in het midden wat vinden.

AMD systemen verbruiken doorgaans een stuk meer dan zuinige Intel systemen in idle. Dat kan een factor 2 à 3 of meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

mrmrmr schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:49:
@Thomg Met alleen SSD's hoef je niet een heel grote voeding te hebben. PicoPSU-90 volstaat voor opstarten.

RM550x is meer voor systemen met (te) veel 3.5" drives, op vol processorvermogen of andere energieslurpende onderdelen zoals 10Gbe, of zoals je nu hebt: een grafische kaart.

Als je plannen hebt voor 3.5" drives en zware toepassingen moet je dat wel vermelden, anders krijg je niet het juiste advies. Een N100 en een 14500 zijn wel uitersten van het spectrum, je kan ook in het midden wat vinden.

AMD systemen verbruiken doorgaans een stuk meer dan zuinige Intel systemen in idle. Dat kan een factor 2 à 3 of meer zijn.
Uiteraard, maar de RM550x heb ik al in bezit. Dan zie ik niet heel snel een reden om voor een PicoPSU te gaan, die kosten haal ik er de komende 10 jaar niet uit.

Zoals al eerder gezegd zullen de taken vooral Jellyfin, NAS & multiplayer hosting zijn (minecraft modded bijv.).

Wat ik eigenlijk niet gezegd heb maar misschien wel wil doen is de PC gebruiken voor day-to-day use en dat mijn main PC alleen incidenteel aan gaat voor gaming & zware productiviteit. Dan moet ik misschien wel denken aan een 8700G of 14500 omdat de 2 CU's anders makkelijk overwhelmed zijn.

Als ik idle verbruik zo zie hier is het allemaal aardig dicht op elkaar.
review: AMD Ryzen 5 8600G en Ryzen 7 8700G - Snelle graphics in een moderne p...
https://e.infogram.com/_/...ryzen-7-8700g#async_embed

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 12-04-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

@Mars Warrior @mrmrmr 2 uurtjes geleden eens alle VM en Dockers afgesloten en de service uitgeschakeld. Alle web vensters afgesloten en zojuist weer eens via ssh ingelogd. Het valt mij op dat het verbruik nog rond de 15 watt blijft zitten. Dit met de genoemde hardware 2 NVME als cache schijf actief en een SSD waar systeem zaken op draaien.

Resultaat van: TOP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYNFCRwEs7eZLbejNtS_KTImG4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EMC8AtUTdCQ39NH2okIykEh.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat van: POWERTOP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVoo7bLnDlvKb4HxqzX1OTH5t3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mlpdwa8IJ4Oeess1Kw4CTZkt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iarR1_Ie_fz4npwQ1GmsAT89Z1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bH7aWnllOLSci46EgXKlAqe.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat ik in het bios nog ergens de plank mis sla?
Alles staat standaard behalve
* Bluetooth en wifi disable
* Audio Disable
* CPU Turbo Disable
* Max C State C10

[ Voor 5% gewijzigd door K!K op 12-04-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je voeding is een van de mogelijke oorzaken. Straight Power 11 is niet efficient - het puur verlies is 6–7W. Kijk in deze post van @Raynman Raynman in "Het grote zuinige server topic - deel 3", er staat link naar metingen bij lage belasting.
Ook lijkt dat je HW lijst is niet volledig. Er zit misch. een onderdeel die niet belangrijk lijkt, maar is wel?
lspci -vvv geeft ook ASPM substates aan, de output best in pastebin plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thomg schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:16:
Als ik idle verbruik zo zie hier is het allemaal aardig dicht op elkaar.
Dat is het verbruik van alleen CPU, niet meegemeten met de moederboard. Er bestaan heel weinig zuinig AMD moederborden. Verder, de CPUs waren niet geoptimalizeert in die metingen. Bijna alle Intel CPUs kunnen minder dan 1W in idle verbruiken, mits geoptimalizeert met zuinige HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

andru123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:44:
[...]

Dat is het verbruik van alleen CPU, niet meegemeten met de moederboard. Er bestaan heel weinig zuinig AMD moederborden. Verder, de CPUs waren niet geoptimalizeert in die metingen. Bijna alle Intel CPUs kunnen minder dan 1W in idle verbruiken, mits geoptimalizeert met zuinige HW.
Een Intel setup dan?
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 262,-€ 262,-
1MoederbordenASRock B760M PG Lightning€ 118,77€ 118,77
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C40BB-32€ 104,90€ 104,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,57

Edit: Intel doet niet aan bifurcation :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 21:39
Hmm. AMD G processoren ook niet. Tenminste niet de 4000G en 5000G series. Ik vermoed dat dat ook is doorgezet in 7000G en 8000G. En die zijn dan net weer het zuinigst.

Ik ga nu van een 4650G PRO naar een 5600 op mijn AsrockRack X570D4U bord. Die ondersteund dan netjes bifurcation en ECC maar dan wel weer IPMI, maar dat is dan wel handig ivm het missen van graphics.

We hebben het hier over x4x4x4x4 bifurcation van het x16 PCIE slot.

En Intel mag dan idle minder verbruiken, maar de AMD is efficiënter. Mijn server draait altijd op 10-11% CPU usage. En op dit x570 bord heb ik bijna alle mogelijke flexibiliteit, inclusief het terug dringen van de CPU Power dmv package max power settings.

[ Voor 30% gewijzigd door HotSpot79 op 12-04-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

8000 series doen wel aan bifurcation, maar dan max x4/x4 omdat dat naar het x16 slot gaat. Matig.
Bij Intel ben je al helemaal de sjaak tenzij je een Z790 (of Z690) moederbord haalt, en dat word schreeuwend duur als ik een variant wil met minimaal 3x M.2 sloten nu. En zelfs dan krijg je x8/x8 of x8/x4/x4...

Ik wil het liefst inderdaad x4/x4/x4/x4 en dan ben je eigenlijk aangewezen op AMD...
Niet dat ik het nu nodig heb, vandaar de 3x M.2 sloten graag al op het moederbord, maar ivm toekomstmuziek.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 12-04-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 262,-€ 262,-
1MoederbordenKontron K3842-Q€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT2K16G48C40U5€ 90,99€ 90,99
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 241,84€ 241,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,73

Ik raad bifurcation niet aan om verschillende redenen. Dit beperkt de moederbordkeuze. Kontron K3842-Q ondersteunt een type bifurcation, maar niet 4x4x4x4. Het is dan 2 x PCIe x8.

Dat soort afwijkingen kan er voor zorgen dat package C states niet meer zo hoog komen, daardoor wordt het verbruik hoger. Dat speelt natuurlijk bij AMD ook, maar die heeft daar bovenop een veel hoger basisverbruik dan dit Kontron bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Thomg schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:47:
8000 series doen wel aan bifurcation, maar dan max x4/x4 omdat dat naar het x16 slot gaat. Matig.
Bij Intel ben je al helemaal de sjaak tenzij je een Z790 (of Z690) moederbord haalt, en dat word schreeuwend duur als ik een variant wil met minimaal 3x M.2 sloten nu. En zelfs dan krijg je x8/x8 of x8/x4/x4...

Ik wil het liefst inderdaad x4/x4/x4/x4 en dan ben je eigenlijk aangewezen op AMD...
Niet dat ik het nu nodig heb, vandaar de 3x M.2 sloten graag al op het moederbord, maar ivm toekomstmuziek.
Exact. En dat ben ik nu aan het doen. Mijn 8x SATA poorten zijn op, dus ga ik via PCIE naar x4x4x4x4 nvme ssds. De prijzen van nvme zijn nu een stuk interessanter dan sata ssd.

Ik wilde ook die flexibiliteit, vandaar mijn keuze op AMD met die X570D4U destijds.

Mijn PCIE3X4 10gbe gaat nu via 1x M2 slot op bord (chipset). De andere M2 (CPU) gaat nu met de x4x4x4x4 nvme ssd in een RAID5 of zfs pool. Erg flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

andru123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:34:
[...]

je voeding is een van de mogelijke oorzaken. Straight Power 11 is niet efficient - het puur verlies is 6–7W. Kijk in deze post van @Raynman Raynman in "Het grote zuinige server topic - deel 3", er staat link naar metingen bij lage belasting.
Ook lijkt dat je HW lijst is niet volledig. Er zit misch. een onderdeel die niet belangrijk lijkt, maar is wel?
lspci -vvv geeft ook ASPM substates aan, de output best in pastebin plaatsen.
Heb even mijn lijst aangepast kwam er nu pas achter dat ik de verkeerde voeding in het wensenlijstje had staan… mogelijk is deze voeding beter als dat niet is valt daar mogelijk nog wat te verbeteren!

Ik zal vanavond even een lspci ivvv posten via pastebin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

@mrmrmr De Kontron oplossing is me iets te ver doorgeschoten naar zuinigheid ten koste van veel andere dingen, dan vooral features et al.

Ik zoek niet naar de 10W oplossing, maar wel naar de wat-meer-rekening-mee-gehouden-dan-de-5820K-oplossing.

Zoals @HotSpot79 ook al zegt ben ik niet zo gecharmeerd van SATA SSD's omdat de prijzen van NVME SSD's anno 2024 lager zijn dan SATA varianten, om dan nog te zwijgen over het performance verschil.

Bij de Kontron ben ik eigenlijk verplicht om voor SATA SSD's te gaan, dus liever niet.

Baal er wel een beetje van dat er niet echt een goede oplossing is voor de eisen die ik stel. Degene die ik het eerste op het oog had was deze.
https://cwwk.net/products...-pcie-x16-itx-motherboard
Maar die is out of stock + geen upgradeability en slechts 4x M.2 sloten (2 onboard, 2 PCI-Gen x16). Dus toch laten vallen.

Tenzij iemand een killer oplossing heeft ga ik hier nog hard over nadenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 12-04-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HotSpot79 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:54:Mijn PCIE3X4 10gbe gaat nu via 1x M2 slot op bord (chipset). De andere M2 (CPU) gaat nu met de x4x4x4x4 nvme ssd in een RAID5 of zfs pool. Erg flexibel.
interessant. Hoe ziet het er uit? Ik ben de weg kwijt met al die afkortingen, heb een pic va je MB, wat zit waar precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Thomg schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:06:

Baal er wel een beetje van dat er niet echt een goede oplossing is voor de eisen die ik stel. Degene die ik het eerste op het oog had was deze.
Maar die is out of stock + geen upgradeability en slechts 4x M.2 sloten (2 onboard, 2 PCI-Gen x16). Dus toch laten vallen.
Die had ik ook bekeken. Lijkt op eerste gezicht erg interessant. Echter daar doe je altijd consessies met pcie lanes en opslag bandbreedte of max snelheid. Ook de sata is vaak gelimiteerd naar pcie3x2 voor 6+ schijven. Over het algemeen ben je beter uit met een echte matx mobo (itx als je weinig opslag nodig hebt), met een degelijke CPU.

Als je alleen een NAS wilt met opslag en snelheid niet belangrijk, dan is het uiteraard prima. Mijn mening is dat wanneer je ssd als opslag kiest je, je ook de snelheid daarvan wilt van ssd. En niet een ssd met hdd performance vanwege zuinigheid omdat je gelimiteerd bent. Uiteraard moet je nic dit wel aankunnen. Ik heb zelf 10gbe met fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

huidige build in gedachten:

1ProcessorsIntel Core i7-14700 Boxed€ 420,45€ 420,45
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H AX€ 142,30€ 142,30
1Geheugen internCrucial Pro CP2K48G56C46U5€ 295,42€ 295,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.087,17

PicoPSU 150W (maar ik ga de PL1/PL2 beperken van de CPU).

update 2024-04-15: hij is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

@andru123 zoals beloofd hier een pasteien.
Ben benieuwd wat het gene is wat ik over het hoofd zie...
Pastebin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrmrmr De Kontron oplossing is me iets te ver doorgeschoten naar zuinigheid ten koste van veel andere dingen, dan vooral features et al.

Ik zoek niet naar de 10W oplossing, maar wel naar de wat-meer-rekening-mee-gehouden-dan-de-5820K-oplossing.

Zoals @HotSpot79 ook al zegt ben ik niet zo gecharmeerd van SATA SSD's omdat de prijzen van NVME SSD's anno 2024 lager zijn dan SATA varianten, om dan nog te zwijgen over het performance verschil.

Bij de Kontron ben ik eigenlijk verplicht om voor SATA SSD's te gaan, dus liever niet.

Tenzij iemand een killer oplossing heeft ga ik hier nog hard over nadenken.
Als € geen issue is, dan zijn er ook nog kaartjes met PLX of Asmedia controllers erop die de bifurbication voor je doen. Kun je al je PCIe sloten vullen met 4x M.2 drives :D

Waarom je zulke snelle ooslag wilt is me een raadsel, maar het kan 8)

Op mijn desktop kan ik het nog volledig begrijpen. Mijn SSD doet regelmatig langdurig 3GB/sec als ik bezig ben om data te verwerken. Op het werk loopt dat via een 40GBit netwerk, maar dat is nog steeds trager als lokaal werken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
K!K schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:57:
Heb even mijn lijst aangepast kwam er nu pas achter dat ik de verkeerde voeding in het wensenlijstje had staan… mogelijk is deze voeding beter als dat niet is valt daar mogelijk nog wat te verbeteren!

Ik zal vanavond even een lspci ivvv posten via pastebin ;)
Lspci ziet er goed uit. Ik zie een onbekend apparat “gaussian accelerator”, die kan je misch. in Bios uitzetten? Ik ben niet bekend met kontron bios.
Ik vermoed nog steeds de voeding, als je kans heeft met een andere voeding te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
K!K schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:18:
@andru123 zoals beloofd hier een pasteien.
Ben benieuwd wat het gene is wat ik over het hoofd zie...
Pastebin
Ik zie niets dat verkeerd staat wat betreft ASPM. De PME (Power Management Event) settings, zoals D0, D3, laten een wat gevarieerder beeld zien, maar ik heb nu geen vergelijkingsmateriaal voorhanden of daar afwijkingen zitten.

Dit is bijvoorbeeld de I219-LM:
Capabilities: [c8] Power Management version 3
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=1 PME-

Ondersteunt wel D0, D3hot en D3cold, maar PME/PME-Enable staat uit. Waarschijnlijk staat dat pas aan als je Wake-On-LAN aan zou zetten, maar dat zou ik niet doen als je het niet gebruikt.

Samsung SSD doet er helemaal niet aan mee:
Capabilities: [40] Power Management version 3
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)
Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-

Alle PME typen staan uit. Dat betekent niet dat de Samsung niet aan power management doet, het betekent dat ze dat niet met het systeem delen via power management events.

Ik denk dat je het in eerste instantie moet zoeken bij de inrichting (besturingssysteem en daarop draaiende software). Als je een nog een SSD hebt liggen kun je daarop Debian 12 installeren en zien wat dat behaalt. Dat sluit de hele overhead van je installatie uit, dan kun je zien wat nu het werkelijke verbruik is van de hardware. De rest is dan inrichting.
De prijs van SATA bij meer dan 2 TB is beter dan NVMe. Er zijn nog nauwelijks 4TB NVMe drives, en de typen die er zijn (Lexar is tegenwoordig Chinees) zou ik niet selecteren omdat je daar problemen/beperkingen mee kan verwachten die het verbruik doen oplopen. Vandaar de keuze voor Samsung SATA. Ik heb zelf 2x 8TB QVO SATA in mijn werkstation, dat werkt gewoon snel en ik merk geen verschil met NVMe.

Kijk niet naar de doorvoersnelheid, dat is geen praktische maatstaf voor een thuisserver tenzij je regelmatig zit te wachten op een NVMe naar NVMe kopieeractie - als je daar een goede reden voor zou hebben. Een server werkt via een netwerk en heeft niet meer dan 100 Mbit nodig voor UHD (4k). Het netwerk is de bottleneck door de latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

andru123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:40:
[...]

Lspci ziet er goed uit. Ik zie een onbekend apparat “gaussian accelerator”, die kan je misch. in Bios uitzetten? Ik ben niet bekend met kontron bios.
Ik vermoed nog steeds de voeding, als je kans heeft met een andere voeding te vergelijken.
De “gaussian accelerator” zegt mij ook niks maar hier ga ik nog even naar zoeken.

Bedankt voor je reactie! Wat verwacht je dat hier de winst gaat zijn? En is een Pico PSU een optie voor mij of raad je iets anders aan?
mrmrmr schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:59:
[...]

Ik zie niets dat verkeerd staat wat betreft ASPM. De PME (Power Management Event) settings, zoals D0, D3, laten een wat gevarieerder beeld zien, maar ik heb nu geen vergelijkingsmateriaal voorhanden of daar afwijkingen zitten.

Dit is bijvoorbeeld de I219-LM:
Capabilities: [c8] Power Management version 3
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=1 PME-

Ondersteunt wel D0, D3hot en D3cold, maar PME/PME-Enable staat uit. Waarschijnlijk staat dat pas aan als je Wake-On-LAN aan zou zetten, maar dat zou ik niet doen als je het niet gebruikt.

Samsung SSD doet er helemaal niet aan mee:
Capabilities: [40] Power Management version 3
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)
Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-

Alle PME typen staan uit. Dat betekent niet dat de Samsung niet aan power management doet, het betekent dat ze dat niet met het systeem delen via power management events.

Ik denk dat je het in eerste instantie moet zoeken bij de inrichting (besturingssysteem en daarop draaiende software). Als je een nog een SSD hebt liggen kun je daarop Debian 12 installeren en zien wat dat behaalt. Dat sluit de hele overhead van je installatie uit, dan kun je zien wat nu het werkelijke verbruik is van de hardware. De rest is dan inrichting.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik kan komende dage eens een usb stick maken met Debian 12 er op en deze opstarten om te kijken wat het verbruik dan is zonder rand apparatuur als HDD SDD en NVME er op aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door K!K op 13-04-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
N8w8 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:40:
Ter info, verbruik van mijn Celeron N4000 met verschillende DIMMs:
4GB 3,5W
8GB 3,6W
4+8GB 7,0W
8+8GB 3,8W
Opmerkelijk is dus veel hoger verbruik bij 4+8GB.
(Wellicht ook iets voor @Bontje Blauw om uit te proberen).

De 4GB is Crucial CT4G4SFS824A (512Mx8 chips).
De 8GB's zijn Samsung M471A1K43BB1-CRC (1024Mx8 chips).
Behalve de chipgroottes zie ik weinig verschil.
Ik heb de 4GB 1.2V Ram er uit gehaald. Dit is SK Hynix 1Rx16 PC4-2400T-UCO-11 / HMA851U6AFR6N-UH
Het scheel maar 1 Watt bij mij.

De 16GB stick is een Crucial Module onderdeelnummer: CT16G4DFRA32A.M16FE

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik heb op dit moment een NUC als homeserver met Proxmox en o.a. OPNSense draaien en nog wat andere dingen en dat gaat prima allemaal. Nu is dit een Ryzen 5 4500U (Asus PN50 32GB RAM) met een USB -> Ethernet adapter voor OPNSense. Dat werkt, en werkt goed allemaal.

Nu ben ik een beetje aan het inlezen in een passief gekoelde mini PC als vervanging. En dan een Intel N305 CPU hier in. Ik denk dat die kwa prestaties redelijk gelijk zal zijn, maar de voornaamste reden zou zijn dat deze wellicht wat zuiniger is, en dat deze 4x 2.5Gbit Ethernet heeft wat ook de bandbreedte wel ten goede komt.

Klopt mijn denkwijze of zal het allemaal niet zo gek veel uit maken kwa performance en verbruik?
(Het is natuurlijk een hobby ook en allemaal gewoon leuk om te bouwen)

Ik zit dan een beetje aan zoiets te denken :)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ReCreator Het beste is dat je meet wat het verbruik nu is en dat vergelijkt met het verbruik van een N100/300 systeem die onder andere worden genoemd in dit topic onder de knop "gepinde posts" rechtsboven.

Gebruik bij voorkeur een betrouwbare energiemeter. Zie topic start over energiemeters. Er zijn slechte energiemeters die (veel) te hoog en ook een aantal die te laag meten.

Als je hardware-wensen hoger worden, is de kans groot dat ook het verbruik omhoog gaat, dat geldt ook voor netwerkbandbreedtes. 1 Gbps ethernet is optimaal voor de verbruik/prestatieverhouding. Zelfs 4k tv's hebben nog 100 Mbit ethernet, met 1 Gbps kom je niet tekort voor bijvoorbeeld streaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21
mrmrmr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:15:
Zelfs 4k tv's hebben nog 100 Mbit ethernet, met 1 Gbps kom je niet tekort voor bijvoorbeeld streaming.
Hele kleine kanttekening: dit is zeker waar voor streaming services, maar niet als je lokaal 4K blu-ray rips vanaf je NAS/fileserver af wil spelen. Ik heb er een paar die gaan hakkelen bij 100mbit, en heb daarom een USB 1gbit NIC aan m'n TV gehangen. Maar dan blijft je punt dat 1gbit genoeg is voor ongeveer alles valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

mrmrmr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:15:
@ReCreator Het beste is dat je meet wat het verbruik nu is en dat vergelijkt met het verbruik van een N100/300 systeem die onder andere worden genoemd in dit topic onder de knop "gepinde posts" rechtsboven.

Gebruik bij voorkeur een betrouwbare energiemeter. Zie topic start over energiemeters. Er zijn slechte energiemeters die (veel) te hoog en ook een aantal die te laag meten.

Als je hardware-wensen hoger worden, is de kans groot dat ook het verbruik omhoog gaat, dat geldt ook voor netwerkbandbreedtes. 1 Gbps ethernet is optimaal voor de verbruik/prestatieverhouding. Zelfs 4k tv's hebben nog 100 Mbit ethernet, met 1 Gbps kom je niet tekort voor bijvoorbeeld streaming.
Dank je wel! Een energiemeter is een goede stap en ook wel goede informatie om te weten.

Kwa bandbreedte loop ik er nu tegenaan dat ik met downloaden op bijv steam blijf steken op 800mbit, wat gewoon meer dan prima is natuurlijk, maar het kan hoger in theorie :)

Of ik verder die 2,5gbit nodig heb, waarschijnlijk niet. Het kan wel leuk zijn om mee te experimenteren op een nas met lacp trunk in de toekomt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Overspark schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:52:
[...]

Hele kleine kanttekening: dit is zeker waar voor streaming services, maar niet als je lokaal 4K blu-ray rips vanaf je NAS/fileserver af wil spelen. Ik heb er een paar die gaan hakkelen bij 100mbit, en heb daarom een USB 1gbit NIC aan m'n TV gehangen. Maar dan blijft je punt dat 1gbit genoeg is voor ongeveer alles valide.
Ik stream nu soms van een Plex server naar een AppleTV, dan loopt de bandbreedte soms wel op ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
Ik heb mijn oude server nog eens gemeten.
Zeker 23 Watt idle met Windows Home Server 2011 (geen schone installatie)
Hardware is enkel:
-i3-3225 3.3GHz
-8GB RAM, 1 stick
-120GB SSD
-Mobo: Asrock B75 Pro3 M m-atx
-Seasonic 360W 80+ GOLD voeding.

Zou dit aan de voeding liggen? Wat ik ook tweak in de BIOS, ik krijg het niet onder de 23 Watt.
Any thoughts?

COTE!

Pagina: 1 ... 76 ... 115 Laatste