Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18
Caros schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Je hebt gelijk, ik was in de war met de Fujitsu D3474-B, die ook nergens meer leverbaar lijkt.

Op dit moment lijken alle componenten in prijs omhoog te schieten. Ben wel echt op zoek naar iets zuinigs, waarvan het al getest is. Anders moet ik mogelijk omschakelen naar een andere vormfactor.
De ASRock C246 WSI is niet echt superzuinig te noemen, toch niet in vergelijking met de cijfers die ik hier dikwijls zie passeren. Al valt het wel mee, op dit moment verbruikt mijn setup idle zo'n 12 à 13W. Maar verwacht dus geen wonderen, ik denk niet dat onder de 10W zal lukken. Ikzelf heb het moederbord kunnen scoren in augustus vorig jaar voor ongeveer 100 euro en dat is dan ook de hoofdreden waarom ik het heb gehouden. Voor de prijs die het normaal is (ruim 200 euro) zou ik het niet aan raden. Een andere reden waarom ik het heb genomen is voor de 2 NIC's die er op zitten al heb ik die achteraf bekeken niet nodig 8)7

Maar is jouw enige eis ITX? Welke socket wil je? Aantal SATA poorten?
Nu zou ik eerder voor een H410 moederbord gaan, denk ik. De pricewatch: Asus Prime H410I-Plus/CSM is hier al door enkelen gebruikt met behoorlijke resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 21:02
Caros schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Mag ik jou vragen waarom je gekozen hebt voor de Home Assistant Yellow en niet de combinatie om dit op deze zuinige server toe te voegen? Ik ben namelijk ook aan het orienteren hierop, maar zie juist weinig meerwaarde in HA Yellow en meer meerwaarde om het op een zuinig servertje te draaien. De prijs voor Yellow inclusief Hd, Pi etc wordt ook al best fors.
[...]
De Yellow heeft een built-in Zigbee adapter en ondersteund ook de nieuwe Matter standaard. Gekoppeld aan een PI 4 CM met Bluetooth on-board en de Z-Pi7 en een 433 Mhz zender/ontvanger die ik nog heb liggen kan ik eigenlijk bijna alle denkbare standaarden aan vanop de Yellow.
Het is een heel gedoe om de toegang naar al die USB devices te regelen en bovendien komt de zuinige server in de kelder in het rack te staan, maar daar komt bijna geen enkel signaal door. (Ik heb ook nog een oude inverter staan die enkel via bluetooth valt uit te lezen)
Caros schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Tweede vraag, heb jij nog ergens dit moederbord kunnen vinden? Ik ben op zoek naar een zuinig mini-ITX bordje en deze leek mij ook wat (afgaande op dit topic), maar verkrijgbaarheid is slecht..

Of heeft iemand nog mini-ITX zuinige alternatieven?
De D3644 is een microATX bordje, als je voldoende hebt aan 4 SATA poorten kan je gerust naar de D3643 kijken. Die is wel op voorraad bij verschillende shops (waaronder Amazon). Wil je vooralsnog toch een ITX bordje vind je de aanraders in de topicstart.
Mijn bordje heb ik gevonden in Duitsland via https://geizhals.eu/fujit...-f5110-v162-a1904781.html en https://meta-preisverglei...&c=kategorie&userscript=1 maar de beschikbaarheid wisselt van dag tot dag.
Voor shops die niet naar BE/NL leveren of die buitensporige leverkosten vragen gebruik ik https://www.mailboxde.com

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
Zo alles is besteld, nu is het even geduld oefenen tot alles aankomt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 134,83€ 134,83
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenThermaltake Core V21€ 72,65€ 72,65
6KabelsAkasa SATA3-50-BK Zwart€ 5,30€ 31,80
2KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 11,90
6Externe harde schijvenSeagate Basic 5TB Zilver€ 100,43€ 602,58
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 104,22€ 208,44
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)€ 169,90€ 169,90
1Overige randapparatuurFSP FSP096-AHAN3€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.243,28

Ik ben voor de Thermaltake V21 als behuizing gegaan door de compacte afmetingen, de 200mm fan mocht deze nodig blijken en 6 interne slots. Van 3 ben ik nog niet zeker van of ze een 15mm drive ondersteunen, dus mogelijk gaan we hiervoor nog wat knutselen.

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:00
D-Three schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:44:
*snip* Ikzelf heb het moederbord kunnen scoren in augustus vorig jaar voor ongeveer 100 euro en dat is dan ook de hoofdreden waarom ik het heb gehouden.
*snip* Nu zou ik eerder voor een H410 moederbord gaan, denk ik. De pricewatch: Asus Prime H410I-Plus/CSM is hier al door enkelen gebruikt met behoorlijke resultaten.
Voor 100 euro had ik het ook al gekocht, spijtig is die tijd voorbij. ITX is hoe dan ook altijd wat duurder omdat er toch een extra PCB laag nodig is.

Eigenlijk valt de prijs nog wel mee als je goed vergelijkt. Tegenover die H410 heb je een server grade moederbord, met ditto chipset, ECC ondersteuning, (dual) intel NIC, 8 SATA en direct 12V powered (scheelt al gelijk een picoPSU).
Het zou ook PCIe bifurcation moeten ondersteunen, maar ik kan het niet bevestigen. Heb jij dat tegengekomen in de BIOS? Ideaal zou 4*4x zijn, dan kan je er nog eens 4 M.2 SSD's bij prikken.
Dat is altijd zo spijtig bij die low end chips: er is weinig nut voor een x16 PCIe slot in een server, maar wel voor meerdere x4 slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:56
Bolk schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:35:
[...]
Holy moly, call me embarrassed |:(

Dat die NVMe wel werkte gaf me een volledig verkeerd beeld
NVME loopt via het PCI-e slot, dat is het hele idee achter de standaard.

SATA heeft een controller nodig, als die niet op het kaartje zit moet het via het mainpcb.
Wat ik tot nu toe besteld heb op Chinese websites had een controller op het pcb.
Dat dit bij een NL model niet zit verbaasd mij wel een btje.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

raymondw schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:54:
[...]

NVME loopt via het PCI-e slot, dat is het hele idee achter de standaard.

SATA heeft een controller nodig, als die niet op het kaartje zit moet het via het mainpcb.
Wat ik tot nu toe besteld heb op Chinese websites had een controller op het pcb.
Dat dit bij een NL model niet zit verbaasd mij wel een btje.
Thanks voor de toelichting :) Heb je een linkje naar zo'n kaartje? Veel kaartjes die ik tegen kom zijn of heel duur of voldoen niet aan m'n eisen...

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
Bolk schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Thanks voor de toelichting :) Heb je een linkje naar zo'n kaartje? Veel kaartjes die ik tegen kom zijn of heel duur of voldoen niet aan m'n eisen...
zoiets ? https://tweakers.net/pric...gen-4-card/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Ik kreeg de indruk dat Bolk een SATA versie zoekt, geen PCIe.

Dit is een model voor SATA M.2 drives aan te sluiten met ingebouwde controller:
https://www.startech.com/en-be/cards-adapters/pex2m2
Kan goedkoper, startech kan al eens prijzig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De 'bekende' merken waar je naar kan kijken zijn zoals hierboven Startech, of anders Delock. Bij Delock lijkt deze misschien wel aardig te zijn: pricewatch: Delock 90499. Ze hebben meer opties (wel opletten dat het echt een controller heeft, ook zij hebben kaartjes waar je sata-kabels in moet steken), maar die zag ik zo snel niet in de pricewatch.

[ Voor 33% gewijzigd door dcm360 op 02-02-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:56
Bolk schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:07:
[...]
Zal straks(/vanmiddag) even in de bestel historie duiken
Dat is 4x NVME, levert dezelfde discussie op ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 11:33
Ik stond op het punt om het moederbord D3642-B te kopen maar zie dat hij nu slecht leverbaar is. Nog wel bij MaxICT, maar langere levertijd. Is er een goed alternatief nu beschikbaar? Eventueel zelfs wachten op nieuwe bordjes in de komende maand of 2? Heb wel liefste 6x SATA, minimaal 4x SATA.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bose321 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:53:
Ik stond op het punt om het moederbord D3642-B te kopen maar zie dat hij nu slecht leverbaar is. Nog wel bij MaxICT, maar langere levertijd. Is er een goed alternatief nu beschikbaar? Eventueel zelfs wachten op nieuwe bordjes in de komende maand of 2? Heb wel liefste 6x SATA, minimaal 4x SATA.
Nog op voorraad in een enkele Duitse shop.

Heise/Geizhals is een Duitse pricewatch.
https://www.heise.de/prei...-f5110-v161-a1932453.html

Kijk ook even in het bericht hierboven van @MaXX99 over kopen in Duitsland.

Overigens, in Duitsland is het zo dat als het naamplaatje aan de deur niet klopt met geadresseerde ze het gewoon terug sturen zonder aan te bellen. Het is van belang bij Duitse bezorgadressen de bij het adres passende tenaamstelling op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

IceTeaGX schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Die Asus kaart is erg fraai, maar is gen 4 (die Fujitsu heeft gen 3). Ik begreep dat SATA drives het ook in NVMe slots zouden kunnen doen, maar dat het geen geven is dat het gaat werken...

Bedankt voor de overige tips, zitten een paar kaartjes tussen die het overwegen waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
Bolk schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:26:
Die Asus kaart is erg fraai, maar is gen 4 (die Fujitsu heeft gen 3). Ik begreep dat SATA drives het ook in NVMe slots zouden kunnen doen, maar dat het geen geven is dat het gaat werken...
Opgelet:
NVME is een protocol op het niveau zoals AHCI
SATA is een signal interface zoals PCIe
En M.2 is het fysiek slot zoals een PCIe slot

Een M.2 slot rechtstreeks op het moederbord kan gedeeld PCIe/SATA zijn.
Een Full size PCIe slot heeft enkel PCIe singalen.
Een adapter kaartje van full size PCIe naar M.2 kan dus geen SATA doorgeven, daarvoor zal het een extra chipset (met driver) nodig hebben. (en meestal geeft het dan geen PCIe meer door)

En PCIe is backwards compatible. Dus verschillende versies mengen zou moeten werken, maar tegen de snelheid van de traagste. Let ook op het verschil tussen de PCIe versie en het aantal lanes dat een slot ondersteund.

(heel kort uitgelegd)

[ Voor 12% gewijzigd door IceTeaGX op 02-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bolk schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:26:
Op de D364x serie werkt SATA niet in M.2 slots, het is alleen PCIe. Bij voorganger D3417-B2 was er ondersteuning voor zowel SATA als PCIe voor een lijst van ondersteunde modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
mrmrmr schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:02:
[...]

Nog op voorraad in een enkele Duitse shop.

Heise/Geizhals is een Duitse pricewatch.
https://www.heise.de/prei...-f5110-v161-a1932453.html

Kijk ook even in het bericht hierboven van @MaXX99 over kopen in Duitsland.

Overigens, in Duitsland is het zo dat als het naamplaatje aan de deur niet klopt met geadresseerde ze het gewoon terug sturen zonder aan te bellen. Het is van belang bij Duitse bezorgadressen de bij het adres passende tenaamstelling op te geven.
Gekke Duitsers weer... Wat is de reden om voor de D3644-B te gaan? Het lijkt dat er ECC ondersteuning in zit, maar dat is voor mij niet relevant denk ik. Prijs is niet heel spannend met 20 euro meer.

edit: Ik zie dat de verzendkosen zo idioot hoog zijn dat ik beter bij MaxICT kan bestellen denk ik, vrijwel even duur met 20 euro verzendkosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Bose321 op 02-02-2022 16:33 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:57
Bose321 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:31:
Wat is de reden om voor de D3644-B te gaan? Het lijkt dat er ECC ondersteuning in zit, maar dat is voor mij niet relevant denk ik. Prijs is niet heel spannend met 20 euro meer.
Inderdaad ECC. Maar ook C-chipset en 6 sata poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Rembock schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:41:
[...]

Inderdaad ECC. Maar ook C-chipset en 6 sata poorten.
En wat is het voordeel van de C-chipset tegenover de Q-chipset?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
voor zover ik het heb kunnen vinden zijn de C-chipsets voor bedrijven bedoeld, Q-Chipsets heb ik nog niet onderzocht.

wil je nog meer info over Chipsets weten kun je het beste onderstaande video raadplegen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Rembock op 02-02-2022 16:53 . Reden: niet goed gelezen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bose321 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:42:
[...]

En wat is het voordeel van de C-chipset tegenover de Q-chipset?
De D3644 met C246 chipset heeft als extra ondersteuning voor de Xeon processor en ECC ten opzichte van de D3642 met Q370 chipset. De Xeon heeft verder geen praktisch voordeel in een thuisserver, het is niet zuiniger (eerder minder) en deze processor is normaal gesproken duurder dan een desktop processor. Het grootste verschil in de processor is de cache grootte. Meer cache verbruikt vaak meer. Meer cache heeft voordeel bij het verwerken veel verschillende gelijkdtijdige taken zoals een internet server zou kunnen hebben. Servers met veel clients dus, wat je thuis typisch niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Bedankt voor alle info. Dan ga ik deze bestellen. De verwachting is dat de nieuwste CPU's/socket/mobo's niet zuiniger zullen zijn toch? En in performance ook vast niet spannend. Ik wil hem met een i3 9100 gaan maken waarschijnlijk. Twijfel nog over de i5 voor paar tientjes meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Bose321 op 02-02-2022 18:05 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@Bose321 Ben ook van plan om er 1 te bestellen, heb jij nog andere winkels dan notebookmonstar gevonden die het bordje op voorraad hebben? :)

Edit: En toen zag ik het lijntje/linkje onder "deze", tijd om iets anders te doen |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Rembock op 02-02-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
Weet toevallig iemand anders een (web)winkel waar de pricewatch: Fujitsu D3644-B nog verkrijgbaar is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

IceTeaGX schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat dit de ultieme kaart is voor m'n doel: https://www.delock.com/pr..._SATA/90435/merkmale.html

Multifunctioneel en als ik een extra SATA poort nodig heb kan ik die eventueel gewoon toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 13:17
Even een vraagje over 2,5" schijven

Ik zie de volgende in de v&a staan: V&A aangeboden: 4x Seagate Barracuda Compute 2,5" 4TB (5400rpm) (totaal 16tb)...

Zijn deze schijven ook aan te raden i.c.m. een Fujitsu 3643?

Ik weet niet of er veel verschil zit tussen de 2,5" schijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
Bolk schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:33:
Ik denk dat dit de ultieme kaart is voor m'n doel: https://www.delock.com/pr..._SATA/90435/merkmale.html

Multifunctioneel en als ik een extra SATA poort nodig heb kan ik die eventueel gewoon toevoegen.
Pas ook hier weer op, die kaart is gebaseerd op een JMicron JMB585 chipset.
Als je die opzoekt: https://www.jmicron.com/products/list/15
PCIe Gen3 x2 to x5 SATA 6Gb/s
Dus het heeft wel een grote voet, maar eigenlijk maar 2 lanes aan signaal, gelukkig al wel 3.0
En dat beperkt de bandbreedte tot 1.9GB/s, dus als je alle 5 de M.2 SATA aansluitingen gebruikt met SSD's kan dit wel eens een bottleneck vormen.

Yes this is a deep rabbit hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
user_tweakers schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:57:
Even een vraagje over 2,5" schijven

Ik zie de volgende in de v&a staan: V&A aangeboden: 4x Seagate Barracuda Compute 2,5" 4TB (5400rpm) (totaal 16tb)...

Zijn deze schijven ook aan te raden i.c.m. een Fujitsu 3643?

Ik weet niet of er veel verschil zit tussen de 2,5" schijven?
Voor het moederbord maakt de schijf geen verschil.
Een grotere schijf, in 2.5" is 5TB het grootste beschikbaar, zal een betere TB per watt verhouding hebben.
Maar dat is het wel.
Op 2.5"zijn alle (consumenten?) schijven > 2TB hoe dan ook SMR. Afhankelijk van de toepassing moet je daar rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
IceTeaGX schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Voor 100 euro had ik het ook al gekocht, spijtig is die tijd voorbij. ITX is hoe dan ook altijd wat duurder omdat er toch een extra PCB laag nodig is.
Die tijd is er nooit echt geweest. Als je kijkt naar de prijshistoriek in de pricewatch dan heeft het bijna altijd ruim 200 euro gekost. Enkel stond het vorig jaar bij een webshop plots een stuk goedkoper, ik heb even getwijfeld en het dan gekocht. Ik vermoed dat het een exemplaar was waar iemand van af wilde want er lag een laag stof op de doos :P Daarna is de prijs ook terug omhoog gegaan.
Eigenlijk valt de prijs nog wel mee als je goed vergelijkt. Tegenover die H410 heb je een server grade moederbord, met ditto chipset, ECC ondersteuning, (dual) intel NIC, 8 SATA en direct 12V powered (scheelt al gelijk een picoPSU).
Meer features is meer verbruik :P Maar beide NIC's zijn idd Intel, dat heb je niet bij goedkopere moederborden. En wil je alle 8 de SATA poorten gebruiken, moet je nog een Oculink kabel bij kopen. Geen plaats genoeg voor 8 connectoren waarschijnlijk ;)

Eigenlijk is het merk in de tweakers pricewatch niet correct, het is geen moederbord van ASRock maar van ASRock Rack, het dochtermerk met moederborden voor servers en workstations. Vandaar ook dat de prijs waarschijnlijk wat hoger is en de 12V-voeding. Dit moederbord is trouwens zo goed als identiek aan zijn server broertje pricewatch: Asrock Rack E3C246D4U die dan nog een extra IPMI chip heeft. Leek mij ook erg leuk om te hebben maar het prijsverschil kon ik niet rechtvaardigen ;)
Het zou ook PCIe bifurcation moeten ondersteunen, maar ik kan het niet bevestigen. Heb jij dat tegengekomen in de BIOS? Ideaal zou 4*4x zijn, dan kan je er nog eens 4 M.2 SSD's bij prikken.
Dat is altijd zo spijtig bij die low end chips: er is weinig nut voor een x16 PCIe slot in een server, maar wel voor meerdere x4 slots.
Tot heel erg kort geleden wist ik niet wat PCIe bifurcation was ;) Ik weet het dus niet, ik ga het eens na kijken want het klinkt wel erg interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 03-02-2022 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

IceTeaGX schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:10:
[...]

Pas ook hier weer op, die kaart is gebaseerd op een JMicron JMB585 chipset.
Als je die opzoekt: https://www.jmicron.com/products/list/15

[...]

Dus het heeft wel een grote voet, maar eigenlijk maar 2 lanes aan signaal, gelukkig al wel 3.0
En dat beperkt de bandbreedte tot 1.9GB/s, dus als je alle 5 de M.2 SATA aansluitingen gebruikt met SSD's kan dit wel eens een bottleneck vormen.

Yes this is a deep rabbit hole.
Bedankt voor de pointers. Dat maakt de Marvell 88SE9235 een betere optie voor 4 M.2 SATA drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Bolk schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:18:
Bedankt voor de pointers. Dat maakt de Marvell 88SE9235 een betere optie voor 4 M.2 SATA drives.
Het begint hier wel aardig te ontsporen van "zuinige servers" maar if you'll allow me.

Nee, die marvel gebruikt max 2 lanes PCIe 2.0, dus de helft van de PCIe bandbreedte voor 4 ipv 5 aansluitingen. (rabbit hole, remember)

Nu is het gesprek veel breder uiteraard.
Welke form factor heb je nodig? (full/half height, M.2 slots of SATA connectoren)
Hoeveel aansluitingen wil je?
Wat is het stroomverbruik van die extra controllers? (zeker voor zuinige servers niet verwaarloosbaar)
Is bottlenecking zelfs een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

IceTeaGX schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:11:
[...]

Het begint hier wel aardig te ontsporen van "zuinige servers" maar if you'll allow me.

Nee, die marvel gebruikt max 2 lanes PCIe 2.0, dus de helft van de PCIe bandbreedte voor 4 ipv 5 aansluitingen. (rabbit hole, remember)

Nu is het gesprek veel breder uiteraard.
Welke form factor heb je nodig? (full/half height, M.2 slots of SATA connectoren)
Hoeveel aansluitingen wil je?
Wat is het stroomverbruik van die extra controllers? (zeker voor zuinige servers niet verwaarloosbaar)
Is bottlenecking zelfs een probleem?
Je hebt gelijk, ik wil deze thread niet hijacken met een discussie storage controllers (hoe interessant deze ook is). In het kader van zuinige servers en het totaal plaatje:

M'n huidige set-up bestaat uit:
  • Fujitsu D3644-B
  • i3-8300
  • 6 x Seagate Barracuda 5TB (ST5000LM000-2AN170)
  • Intel SSDPEKNW512G8 op het mainboard
  • PicoPSU en een LEICKE 10A
  • Fractal Design Define Mini Zwart
Dit draait op TrueNAS in een RAID-Z opstelling zonder ZIL en L2ARC.

Ik boot TrueNAS vanaf een USB stick. Dit wordt afgeraden, maar het alternatief was om een SSD op het mainboard er voor op te offeren (of booten vanaf een externe disk via USB). Either way, TrueNAS eist een hele disk op, en dat is een beetje zonde van alle GB's die daarmee verloren gaan. Daarom gebruik ik die Intel SSD voor diverse jails + VM's.

Sidenote: de Intel SSD is een replacement voor een 970 EVO, welke SMART reliability messages gaf. Gezien de hoeveelheid write en read cycles op die SSD heb ik besloten deze te vervangen voor de grotere Intel. Dit heeft me aan het nadenken gezet en heeft me doen besluiten dat ik die data ook in een RAIDZ pool wil hebben.

Ik heb hier nog 4 SATA M.2 SSD's van 256 GB en 2 256 GB SATA SSD's van 2,5". Die laatste zijn niet echt interessant ivm stroomvoorziening en gebrek aan ruimte in de case.

Wat ik wil bereiken:
  • 1 SATA SSD opofferen voor het O/S, zodat ik niet meer te maken heb met falende USB drives op momenten dat het niet uit komt.
  • De jails/VM's verplaatsen naar een RAIDZ pool bestaande uit de overige 3 M.2 SATA drives
  • De Intel NVMe drive gebruiken voor ZIL/L2ARC voor de main (magnetic) storage pool en eventueel niet-kritische data
TL;DR: ik ben op zoek naar de beste methode om 4 M.2 SATA SSD's toe te voegen aan de huidige set-up. Heb me ondertussen ook eens beter verdiept in het energieverbruik van die dingen, dus wellicht is dit niet de meest ideale optie (server draait immers 24/7). Het energieverbruik verbaasde me behoorlijk. Desalniettemin probeer ik m'n storage enigszins uit te breiden zonder dat ik daar op dit moment fysieke poorten voor heb op de Fujitsu (op PCIe slots na uiteraard, die zijn allen ongebruikt).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjorsl820
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 22:45
Korte update van mij;

Tijdje terug heb ik het verbruik van de 12th gen i3-12100t hier gedeeld, inmiddels kan ik testen met een H610

Om het enigszins vergelijkbaar te maken heb ik voor beide mobo's de BIOS geoptimaliseerd (de Z690 met instructies van hier, en de H610 waar mogelijk hier op gebaseerd). Om vervolgens Ubuntu 20.10 van een usb te starten (niet optimaal, zonder de kernel update waarvan vorige keer bleek dat het best wat impact had). Na het installeren, en autotunen met powertop krijg ik de volgende ruwe metingen;

Z690
21.3w gem met beeldscherm, toetsenbord en muis
20.1w gem zonder beeldscherm, toetsenbord en muis

H610
18.8w met beeldscherm, toetsenbord en muis
18.5w zonder beeldscherm, toetsenbord en muis

De impact van de z690 lijkt dus relatief beperkt. Na verdere optimalisatie (zie eerdere post) is 14w idle haalbaar met de z690. Het systeem met de z690 gebruikt met proxmox/truenas/win11 (blueiris) ongeveer 32w, ben nog benieuwd hoeveel de h610 gebruikt onder load, maar dat vergt iets meer tijd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
Sjorsl820 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:13:
Korte update van mij;

Tijdje terug heb ik het verbruik van de 12th gen i3-12100t hier gedeeld, inmiddels kan ik testen met een H610

Om het enigszins vergelijkbaar te maken heb ik voor beide mobo's de BIOS geoptimaliseerd (de Z690 met instructies van hier, en de H610 waar mogelijk hier op gebaseerd). Om vervolgens Ubuntu 20.10 van een usb te starten (niet optimaal, zonder de kernel update waarvan vorige keer bleek dat het best wat impact had). Na het installeren, en autotunen met powertop krijg ik de volgende ruwe metingen;

Z690
21.3w gem met beeldscherm, toetsenbord en muis
20.1w gem zonder beeldscherm, toetsenbord en muis

H610
18.8w met beeldscherm, toetsenbord en muis
18.5w zonder beeldscherm, toetsenbord en muis

De impact van de z690 lijkt dus relatief beperkt. Na verdere optimalisatie (zie eerdere post) is 14w idle haalbaar met de z690. Het systeem met de z690 gebruikt met proxmox/truenas/win11 (blueiris) ongeveer 32w, ben nog benieuwd hoeveel de h610 gebruikt onder load, maar dat vergt iets meer tijd :-)
Ik zat ook te kijken naar de i3-12100t, vind het verbruik helaas wel tegen vallen op basis van je post. Ik ben benieuwd of de mobiele processoren (in bijvoorbeeld een NUC) veel beter gaan presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sjorsl820

Bedankt voor de metingen! Welk H610 moederbord heb je toegepast?

Het Z690 systeem is nog steeds deze hardware?

MSI z690-a DDR4 (wegens gebrek aan H610)
Intel i3-12100T
16GB Corsair
BeQuiet PurePower11 400W
Crucial P2 250GB M.2 SSD
Noctua NH-L9i-17xx

Geen draadloze toetsenbord/muis of andere USB aanhangsels?

Waarom ligt het verbruik voor de Z690 nu 5,7W hoger dan voorheen (14,2-14,4W) denk je?

Invloeden op het verbruik zijn o.a.:
• De voeding zorgt voor een hoger verbruik. Dat kan 3 tot 7W schelen.
• netwerksnelheid op 1 Gbps zetten verlaagt het verbruik mogelijk met enkele Watts
• Het geheugen dat je eerder had is overklok/gaming geheugen op 1,35V, niet zo zuinig. Dat kan een paar Watts schelen.
• De fan zorgt ook voor extra overhead vanaf enkele tienden Watt tot een Watt. Waarschijnlijk kun je het systeem ook draaien zonder de fan aangesloten.
• De USB stick zorgt ook voor overhead, vooral als het een snelle USB stick is (USB3) vanaf enkele tienden Watt tot meerdere Watts. Meten vanaf een (SATA bij voorkeur) SSD is het beste als die voorhanden is. Je kunt dezelfde SSD gebruiken in beide systemen. Anders een normale USB2 stick die niet heet wordt, want warmte=energieverlies.
• Het uitschakelen (consoleblank) is nodig om de gpu in een spaarstand te zetten, naast powertop optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
IceTeaGX schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:49:
Waarschijnlijk betreft het dan de onderstaande setting? Dan wordt het waarschijnlijk ondersteund?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADTueWvSuDCLI01bEHX46rwJzLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pk0dkv2tPiM7vW9QHxtiGl3R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:00
Al een tijdje aan meekijken maar nu toch een lijstje gemaakt.

Doel van de server is hyper V host met een ~8 tal servers Windows en Linux. Vandaar dus de 32 GB. Ik kies bewust hyper v omdat we dat ook op de zaak gebruiken.

Als os schijf komt er een M2 256 GB SSD in die ik nog heb liggen. De vm's zelf wil ik op 2 x 1 TB SSD in raid 0 hebben (heb reeds 1 liggen). En de file server data op 2 x 4 TB in raid 1 of via een 10gbit verbinding naar mijn 12 TB nas (ben ik nog niet over uit).

Ik kiest bewust voor 19 inch zodat het mooi in mijn rack past. Flexatx voeding van 200 watt heb ik nog liggen.

Nog aan / opmerkingen ? Ik verwacht geen mega zuinig server zoals jullie ze maken, maar de planning is onder de 30 watt te blijven wat me realistisch lijkt.

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 115,-€ 115,-
1MoederbordenAsus Prime H410I-Plus/CSM€ 97,50€ 97,50
1BehuizingenInter-Tech 1.5U-1528L€ 84,90€ 84,90
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,-€ 49,-
1VentilatorenNoctua NF-A6x25 PWM, 60mm€ 13,30€ 13,30
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD8266€ 139,09€ 139,09
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 89,90€ 89,90
Totaal€ 594,64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:37
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Dat is een micro ATX en past niet in die case ;)

@Jan-man De case heeft reeds fans al heb ik die ook vervangen door dezelfde Noctua. Let wel, je hebt er 2 nodig, in jouw lijstje staat er maar 1. Verder heb ik ook gewoon de stock cpu cooler gebruikt al werd alles wel erg heet omdat mijn rack geen fans heeft. Denk daar dus ook aan ;)

[ Voor 38% gewijzigd door D-Three op 03-02-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jan-man Ik vind de doelstelling van 30W niet ambitieus. ;)

Ik zal eens opsommen wat je kan doen om het onder 10W te krijgen, ook al wil je zelf wat anders, gewoon voor de beeldvorming:

• luchtige tower kast, passieve koeler. Een tower kast heeft automatische koeling als er bovenaan warmte lucht kan ontsnappen (passief) en onderaan koele lucht kan aantrekken (ook passief). Een standaard processorkoeler is voldoende voor zwaar verbruik.
Een platte 2U "pizzadoos" kast heeft flinke koelingsnadelen, het heeft geforceerde koeling nodig van meerdere ventilatoren. Deze processorkoeler blaast tegen de deksel aan, dat is niet zo zinvol.
• bij de tower kast: geen aparte cpu koeler, geen chassis fan, wel een passieve processor koeler (een blok metaal) of standaard boxed koeler.
• beter een bord met een intel netwerkchip, deze Asus heeft een Realtek.
• de flex voeding die je al hebt heeft waarschijnlijk een overhead bij laag verbruik zoals hier te verwachten zijn. Beter is een PicoPSU-90/84 kit voor een systeem met vermogen voor maximaal 1x 3.5", 6x 2.5" SATA of 6x SATA SSD.
• Hyper-V is niet de zuinigste vorm van virtualisatie, beter zijn Linux containers of Linux virtualisatie. De meeste hosters werken ook met Linux. Ik snap wel dat je Hyper-V wil gebruiken.
• Kijk even onder de pinned posts van dit topic en de vorige voor voorbeelden van zuinige moederborden.

Wel goed:
• het geheugen (geen gaming/overklokking maar JEDEC standaard, juiste snelheid, CL)
• de MX500 SATA SSD

Algemene opmerkingen:
• je hebt waarschijnlijk geen CSM bord nodig. Windows werkt al lang met UEFI.
• rack koelers draaien op hoge toeren en zijn luidruchtig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:47
mrmrmr schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:04:
@Jan-man Ik vind de doelstelling van 30W niet ambitieus. ;)

Ik zal eens opsommen wat je kan doen om het onder 10W te krijgen, ook al wil je zelf wat anders, gewoon voor de beeldvorming:

• luchtige tower kast, passieve koeler. Een tower kast heeft automatische koeling als er bovenaan warmte lucht kan ontsnappen (passief) en onderaan koele lucht kan aantrekken (ook passief). Een standaard processorkoeler is voldoende voor zwaar verbruik.
Een platte 2U "pizzadoos" kast heeft flinke koelingsnadelen, het heeft geforceerde koeling nodig van meerdere ventilatoren. Deze processorkoeler blaast tegen de deksel aan, dat is niet zo zinvol.
• bij de tower kast: geen aparte cpu koeler, geen chassis fan, wel een passieve processor koeler (een blok metaal) of standaard boxed koeler.
• beter een bord met een intel netwerkchip, deze Asus heeft een Realtek.
• de flex voeding die je al hebt heeft waarschijnlijk een overhead bij laag verbruik zoals hier te verwachten zijn. Beter is een PicoPSU-90/84 kit voor een systeem met vermogen voor maximaal 1x 3.5", 6x 2.5" SATA of 6x SATA SSD.
• Hyper-V is niet de zuinigste vorm van virtualisatie, beter zijn Linux containers of Linux virtualisatie. De meeste hosters werken ook met Linux. Ik snap wel dat je Hyper-V wil gebruiken.
• Kijk even onder de pinned posts van dit topic en de vorige voor voorbeelden van zuinige moederborden.

Wel goed:
• het geheugen (geen gaming/overklokking maar JEDEC standaard, juiste snelheid, CL)
• de MX500 SATA SSD

Algemene opmerkingen:
• je hebt waarschijnlijk geen CSM bord nodig. Windows werkt al lang met UEFI.
• rack koelers draaien op hoge toeren en zijn luidruchtig
Ik vermoed dat jouw 10W bij min of meer idle is. Als ik de post van @Jan-man lees:
Doel van de server is hyper V host met een ~8 tal servers Windows en Linux. Vandaar dus de 32 GB. Ik kies bewust hyper v omdat we dat ook op de zaak gebruiken.
...dan kan denk ik dat de 30W doelstelling onder normaal bedrijf is, met de CPU en IO matig belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
D-Three schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:52:

Waarschijnlijk betreft het dan de onderstaande setting? Dan wordt het waarschijnlijk ondersteund?
[Afbeelding]
8*4*4* is al beter dan niets, maar spijtig genoeg geen 4*4*4*4* om Quad M.2 adapter kaartjes te kunnen gebruiken. Lijkt me een pure bios instelling te zijn, spijtig dat het toch nog beperkt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicolas246
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09-2024
Hey,

Net klaar met mijn migratie van mijn Unraid server van een HP N54L naar een Intel i3 9100, (Kontron) fujitsu-d3642-b met een Dell Perc H200, 16GB ram in een CS 381 case. (Ik heb geen idee hoe ik die lijst er proper in moet plaatsen :) )

Nu wil ik graag de setup zo efficient mogelijk laten werken, in deel 2 staat een link naar:
BIOS updates, spec sheets en handleidingen: ftp://ftp.kontron.com/Pro...boards/ExtendedLifeCycle/

Die links naar Kontron werken niet, heeft er iemand een idee hoe ik aan de documentatie kan geraken om de BIOS van het moederbord goed te leren kennen?

Laatste vraag, via S3 wil ik de NAS uitschakelen van 01:00 tot 17:00, maar hoe start ik die automatisch terug op? Zijn er settings in de bios om de boot te triggeren?
Desnoods met een timed power plug? Dat om 17:00 er terug stroom gaat naar de NAS, die detecteert dat en start op... ?

Kr,
Nicolas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbelletje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03 14:41
Na een tijd meelezen in dit topic ben ik eindelijk van plan mijn oude i5-3450 esxi server met 32G gebouwd in 2012 te vervangen
Er zitten 4 SSD's in(kleinere die ik overhad uit andere projecten) en er draaien 6 VM's op(1x windows en 5 Linux waarvan 1 voor docker met nu 10 containers) voor verschillende doeleinden en het normale gebruik is rond de 5% per core.
Ik gebruik de server niet als NAS.
De huidige server verbruikt rond de 38 Watt (volgens een shelly plug).

Voor mij is SFF belangrijk omdat de nieuwe server in de meterkast moet komen die niet al te groot is heb ik al een Deskmini 310 besteld omdat de verkrijgbaarheid niet al te best was.
De veel gebruikte kleine kasten in dit topic passen helaas niet in de meterkast zonder de meterkast enorm te verbouwen.
Op de nieuwe server komt ook weer esxi ondanks dat niet misschien voor het verbruik niet ideaal is.
Wel wil ik eerste testen met ubuntu om te kijken hoe zuinig de server eventueel zou kunnen zijn als ik in de toekomst besluit alles van esxi af te halen en bv proxmox te gebruiken.

Ik had het volgende in gedachten.

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 163,01€ 163,01
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26S19D8/32€ 126,15€ 126,15
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 514,05

Nou kom ik er met googlen niet 100% zeker achter of 1 memory module van 32G zoals in de lijst ook functioneert mocht ik in de toekomst uit willen breiden.
Gaat dit werken en wat is de eventuele impactop snelheid?
Alternatief geheugen als 1 module niet zou kunnen zou bv zijn

2Geheugen internCrucial CT16G4SFRA266€ 60,50€ 121,-
Totaal€ 121,-

Ook zit ik nog te twijfelen tussen de i3-9100 of de i5-9400.
De i3-9100 zou ongetwijfeld voldoende zijn voor nu maar als het prijs verschil en verbruik niet te groot is ga ik liever voor de extra power van de i5-9400.
Op die manier heb ik ook wat meer toekomstzekerheid aangezien mijn huidige server ook al bijna 10 jaar mee gaat.

Bedankt alvast voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjorsl820
mrmrmr schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:27:
@Sjorsl820

Bedankt voor de metingen! Welk H610 moederbord heb je toegepast?

Het Z690 systeem is nog steeds deze hardware?

MSI z690-a DDR4 (wegens gebrek aan H610)
Intel i3-12100T
16GB Corsair
BeQuiet PurePower11 400W
Crucial P2 250GB M.2 SSD
Noctua NH-L9i-17xx

Geen draadloze toetsenbord/muis of andere USB aanhangsels?

Waarom ligt het verbruik voor de Z690 nu 5,7W hoger dan voorheen (14,2-14,4W) denk je?

Invloeden op het verbruik zijn o.a.:
• De voeding zorgt voor een hoger verbruik. Dat kan 3 tot 7W schelen.
• netwerksnelheid op 1 Gbps zetten verlaagt het verbruik mogelijk met enkele Watts
• Het geheugen dat je eerder had is overklok/gaming geheugen op 1,35V, niet zo zuinig. Dat kan een paar Watts schelen.
• De fan zorgt ook voor extra overhead vanaf enkele tienden Watt tot een Watt. Waarschijnlijk kun je het systeem ook draaien zonder de fan aangesloten.
• De USB stick zorgt ook voor overhead, vooral als het een snelle USB stick is (USB3) vanaf enkele tienden Watt tot meerdere Watts. Meten vanaf een (SATA bij voorkeur) SSD is het beste als die voorhanden is. Je kunt dezelfde SSD gebruiken in beide systemen. Anders een normale USB2 stick die niet heet wordt, want warmte=energieverlies.
• Het uitschakelen (consoleblank) is nodig om de gpu in een spaarstand te zetten, naast powertop optimalisatie.
- Het H610 moederbord -- ASRock H610M-HDV/M.2

- Zelfde Z690 hardware, geen verdere USB aanhangsels

- Voeding ga ik testen, ben benieuwd

- Geheugen klopt, ik stel het nu in op 1.2v in de BIOS, hierdoor verlies ik snelheid, maar ter referentie misschien beter

- Voor nu even geen extra fans aan gesloten, alleen CPU, wellicht kan ik die ook nog los koppelen

- Ik heb opnieuw een meting uitgevoerd, maar dan van een SSD. Hier viel mij op dat met de 'oude' kernel ik nog steeds op gem 18,8w uitkwam. Omdat ik toch weer de hele bende uit elkaar had meteen ook even met nieuwe kernel getest, hier lijkt het grootste verschil in te zitten. Met de 5.16 (ipv .13) versie gaat het systeem van 18.8w naar 13.6w. Deze meting is vergelijkbaar met mijn orginele 14.2-14.4w meting. En laat dus een minimale impact van de chipset zien.

Voor nu dus
Z690 - 14.3w gem
H610 - 13.6w gem

Als ik de resultaten heb van de pico psu tik ik weer even een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanaalten schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:32:
[...]

Ik vermoed dat jouw 10W bij min of meer idle is. Als ik de post van @Jan-man lees:

[...]

...dan kan denk ik dat de 30W doelstelling onder normaal bedrijf is, met de CPU en IO matig belast.
Ja, <10W in idle, zonder actieve programma's. Het is een theoretische "oefening". In de opsomming staat het afstappen van Hyper-V met de bijbehorende overhead en inruilen voor Linux, maar dat is duidelijk niet wat het doel is van dit systeem. Het geeft wel aan waar de onzuinigheden zitten, en dat is dan ook de reden waarom ik het opschrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjorsl820 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:27:

Ik heb opnieuw een meting uitgevoerd, maar dan van een SSD. Hier viel mij op dat met de 'oude' kernel ik nog steeds op gem 18,8w uitkwam. Omdat ik toch weer de hele bende uit elkaar had meteen ook even met nieuwe kernel getest, hier lijkt het grootste verschil in te zitten. Met de 5.16 (ipv .13) versie gaat het systeem van 18.8w naar 13.6w. Deze meting is vergelijkbaar met mijn orginele 14.2-14.4w meting.
Bedankt voor deze metingen! Welke SSD had je toegepast?

Met zo'n groot verschil denk ik dat er een probleem was met "5.13" kernel package of met de firmware package. Bijvoorbeeld dat de nonfree niet werd meegenomen waardoor de Intel drivers niet werden gebruikt.

Het netto verschil tussen de ASRock H610M-HDV/M.2 en MSI PRO Z690-A DDR4 moederborden is inderdaad niet groot, maar waar dat precies aan ligt is niet duidelijk. Op een moederbord zitten diverse onderdelen die meer of minder vermogen kunnen vragen. Met de meting heb je alleen de uitkomst van de minnen- en plussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjorsl820
mrmrmr schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:29:
[...]

Bedankt voor deze metingen! Welke SSD had je toegepast?
oudje die ik nog had liggen - Samsung 840 PRO 128GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nicolas246 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:13:
Nu wil ik graag de setup zo efficient mogelijk laten werken, in deel 2 staat een link naar:
BIOS updates, spec sheets en handleidingen: ftp://ftp.kontron.com/Pro...boards/ExtendedLifeCycle/

Die links naar Kontron werken niet, heeft er iemand een idee hoe ik aan de documentatie kan geraken om de BIOS van het moederbord goed te leren kennen?
Die link is een gedeeltelijke quote van de echte volledige link:
ftp://ftp.kontron.com//Products/Motherboards/ExtendedLifeCycle

Je hebt tegenwoordig een FTP programma nodig om die link te openen.
Laatste vraag, via S3 wil ik de NAS uitschakelen van 01:00 tot 17:00, maar hoe start ik die automatisch terug op? Zijn er settings in de bios om de boot te triggeren?
Desnoods met een timed power plug? Dat om 17:00 er terug stroom gaat naar de NAS, die detecteert dat en start op... ?
Met een stekker+timer compleet uitschakelen kan dat het beste. Het uitschakelen kun je uitvoeren vanaf het besturingssysteem. Dat moet niet met de stekkertimer, anders krijg je problemen met afgekapte programma's en besturingssysteem.

Bij S3 sleep staan de timers uit, dus je kunt het niet vanuit de BIOS weer opstarten (tenzij het moederbord speciaal een timer laat draaien). Er wordt nog wel wat stroom verbruikt, het systeem kan niet met een stekker worden ingeschakeld.
Je kan wel via bijvoorbeeld een Wake-On-LAN pakketje vanaf een ander systeem de NAS weer starten vanuit een sleep stand. Maar daar heb je dan wel dat andere systeem voor nodig.

Sleep en wake-up werken niet altijd stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:24
Voor mijn server ben ik op zoek naar een vervanging voor mijn huidige BeQuiet 400w voeding. Nu zit ik te denken aan een PicoPSU maar ik weet niet welke variant het beste bij mijn systeem zou passen. Ik zit te twijfelen tussen de 90w en 150w variant.

Mijn systeem:
* Intel i3 8100
* Msi H310M PRO-VDH
* 3x SSD
* 1x Seagate ST4000LM024 (4TB, 2.5")

Op dit moment zit mijn systeem met 3 VM's en 20 docker containers rond de 16 watt.

Als adapter zat ik te denken aan een Leicke 120w of 150w. Is dit een juiste keuze of is dit overkill en kan ik beter een lichtere variant kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@silvanverschuur

Voor jouw configuratie is een PicoPSU-90 met een adapter hoger dan 90W voldoende. Een PicoPSU-90/84 kit met de FSP084 adapter kan ook gezien de kwaliteit van de adapter.
Een Leicke 120W is een optie, maar ik denk dat de test die ik heb uitgevoerd heb laat zien dat de FSP084 wat zuiniger is (tot 4 efficiëntieprocentpunten onder 15W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wouter.N
Ik zat ook te kijken naar de i3-12100t, vind het verbruik helaas wel tegen vallen op basis van je post. Ik ben benieuwd of de mobiele processoren (in bijvoorbeeld een NUC) veel beter gaan presteren.
Een normale desktop processor met 2 of 4 cores is in idle meestal niet een grote verbruiker. De hoogste snelheid in een 'T' processor kan worden beperkt op diverse manieren, bijvoorbeeld verlaagde base-frequentie, lagere maximale frequentie, de maximale temperatuur of het maximale stroomverbruik. In laptops worden schema's gebruikt om de laptop niet te laten oververhitten, dan wordt al snel de snelheid teruggeschroefd, dat soort processoren werkt relatief traag. In desktops zijn in de BIOS soms ook instellingen beschikbaar die de frequentie of temperatuur of stroom berperken voor bepaalde processoren.

Besturingssystemen zoals Windows en processoren (onder Linux) verlagen onder idle de frequentie naar een stuk onder 1000 MHz. Het draait onder idle lager dan de base-frequentie bij zowel een 'T' als een gewone desktop processor.

Juist omdat een gewone desktop processor onder idle geen grote verbruiker is, hoef je meestal niet een tragere Y of U processor te kiezen om energie te besparen. Zodoende kun je profiteren van een relatief hoge snelheid met een laag idle verbruik. Het idle verbruik is van doorslaggevend belang van een systeem dat altijd aan staat. Zo nu en dan veel verbruiken heeft weinig invloed op het jaarverbruik. Zodoende voelt de server snel aan wanneer je hem gebruikt, en als hij niet wordt gebruikt daalt het verbruik weer omdat de frequentie zakt.

Waar het wel invloed heeft is de maximale belasting van een voeding. Een PicoPSU heeft een maximum belasting die lager is dan van een gewone ATX voeding. Je kunt bijvoorbeeld beter geen 6 core processor combineren met een PicoPSU-80 met een 60W adapter, maar wel een dual core Pentium Gold. Een PicoPSU-90 past bij een 4 core i3-9100. Zie de onderaan de topic start voor welke processor past bij welke voeding. Bij een Alder Lake 12100 is de opgegeven maximum turbo power 89W. Dat is vrij hoog, maar meestal kan turbo worden uitgeschakeld in de BIOS. Daardoor kun je een PicoPSU-90 toepassen in plaats van een PicoPSU-120, PicoPSU-150 of PicoPSU-160-XT. De adapter is bepalend voor de maximale te leveren vermogen (bij 12V spanning). De PicoPSU filtert dat en maakt ook andere spanningen aan zoals 3.3V en 5V. Grotere voedingen zijn meestal -maar niet altijd- minder zuinig.

De reden voor het hogere verbruik bij het systeem van @Sjorsl820 is misschien niet gerelateerd aan de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
mrmrmr schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:58:
@silvanverschuur

Voor jouw configuratie is een PicoPSU-90 met een adapter hoger dan 90W voldoende. Een PicoPSU-90/84 kit met de FSP084 adapter kan ook gezien de kwaliteit van de adapter.
Een Leicke 120W is een optie, maar ik denk dat de test die ik heb uitgevoerd heb laat zien dat de FSP084 wat zuiniger is (tot 4 efficiëntieprocentpunten onder 15W).
Bedankt voor info. Ik was bang dat de kit met 84w adapter wat aan de krappe kant zou zijn vandaar dat ik in eerste instantie zat te kijken naar een losse adapter.

Maar na jouw reactie denk ik dat ik dan voor de kit met FSP084 adapter ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
mrmrmr schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 06:06:
@wouter.N

[...]

Een normale desktop processor met 2 of 4 cores is in idle meestal niet een grote verbruiker. De hoogste snelheid in een 'T' processor kan worden beperkt op diverse manieren, bijvoorbeeld verlaagde base-frequentie, lagere maximale frequentie, de maximale temperatuur of het maximale stroomverbruik. In laptops worden schema's gebruikt om de laptop niet te laten oververhitten, dan wordt al snel de snelheid teruggeschroefd, dat soort processoren werkt relatief traag. In desktops zijn in de BIOS soms ook instellingen beschikbaar die de frequentie of temperatuur of stroom berperken voor bepaalde processoren.

Besturingssystemen zoals Windows en processoren (onder Linux) verlagen onder idle de frequentie naar een stuk onder 1000 MHz. Het draait onder idle lager dan de base-frequentie bij zowel een 'T' als een gewone desktop processor.

Juist omdat een gewone desktop processor onder idle geen grote verbruiker is, hoef je meestal niet een tragere Y of U processor te kiezen om energie te besparen. Zodoende kun je profiteren van een relatief hoge snelheid met een laag idle verbruik. Het idle verbruik is van doorslaggevend belang van een systeem dat altijd aan staat. Zo nu en dan veel verbruiken heeft weinig invloed op het jaarverbruik. Zodoende voelt de server snel aan wanneer je hem gebruikt, en als hij niet wordt gebruikt daalt het verbruik weer omdat de frequentie zakt.

Waar het wel invloed heeft is de maximale belasting van een voeding. Een PicoPSU heeft een maximum belasting die lager is dan van een gewone ATX voeding. Je kunt bijvoorbeeld beter geen 6 core processor combineren met een PicoPSU-80 met een 60W adapter, maar wel een dual core Pentium Gold. Een PicoPSU-90 past bij een 4 core i3-9100. Zie de onderaan de topic start voor welke processor past bij welke voeding. Bij een Alder Lake 12100 is de opgegeven maximum turbo power 89W. Dat is vrij hoog, maar meestal kan turbo worden uitgeschakeld in de BIOS. Daardoor kun je een PicoPSU-90 toepassen in plaats van een PicoPSU-120, PicoPSU-150 of PicoPSU-160-XT. De adapter is bepalend voor de maximale te leveren vermogen (bij 12V spanning). De PicoPSU filtert dat en maakt ook andere spanningen aan zoals 3.3V en 5V. Grotere voedingen zijn meestal -maar niet altijd- minder zuinig.

De reden voor het hogere verbruik bij het systeem van @Sjorsl820 is misschien niet gerelateerd aan de processor.
Allereerst bedankt voor bovenstaande zeer uitgebreide antwoord, dit is erg leerzaam!

Eigenlijk was ik aan het wachten op de Asrock Deskmini B660 (link). Hoe efficiënt is de voeding van de voorgaande Deskmini reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:35
wouter.N schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Allereerst bedankt voor bovenstaande zeer uitgebreide antwoord, dit is erg leerzaam!

Eigenlijk was ik aan het wachten op de Asrock Deskmini B660 (link). Hoe efficiënt is de voeding van de voorgaande Deskmini reeks?
Er is ook een DeskMeet B660 zie ik net, zou daar nog verschil in zitten met de DeskMini?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
Polyphemus schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Er is ook een DeskMeet B660 zie ik net, zou daar nog verschil in zitten met de DeskMini?
Veel zwaardere voeding (dus waarschijnlijk minder efficient) en stuk groter qua formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:35
Ik weet dat ik me hiermee op glad ijs bevind, maar ik probeer nu mijn Ryzen 5 5600G met Proxmox in te richten. Ik zie dat de output van Powertop geen C4 en C5 states weergeeft, alleen C1 t/m C3.

Is dat een bios-instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijn 5600G+Proxmox server doet hetzelfde. Ik heb tijdje terug e.e.a gepost over bouw en test process: Hans1990 in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Ik kan niet zo snel vinden waar de C4 of hogere states voor zouden moeten staan. Misschien dat Intel ze wel heeft.. Je kan sowieso wel kijken of global C-states en Cool'n'Quiet (mits beschikbaar) aanstaat..

Nog geen 2 weken terug zijn vernieuwde power-state drivers bij Linux 5.17 toegevoegd (leuk voor de Steam Deck en Valve ;-) ). Met name de P-state driver ben ik wel benieuwd naar. Of het daadwerkelijk de package in lagere states kan zetten weet ik niet, of dat het enkel slimmer zou schedulen van de processor taken (bijvoorbeeld met preferred-core informatie).

Helaas brengt Proxmox niet met grote regelmaat nieuwe kernels zover ik weet. 5.15 is de meest recente kernel die is uitgerolt, waarschijnlijk vanwege LTS support. Ik heb wel een community kernel geinstalleerd, maar dit gaf veel problemen met o.a. Docker en beveiligingspakketten (de naam is mij ontschoten.. ik heb het uitgezet 8)7 ).

[ Voor 16% gewijzigd door Hans1990 op 06-02-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ik wilde een D3642-B bestellen, maar zag dat MaxICT de enige is die hem hier nog heeft, maar dat is blijkbaar zonder BTW de prijs. Inclusief komt hij op bijna 220 euro, dat is echt te duur.

Wat kan ik als alternatief doen? Ik ben bang dat ik met 4x SATA (D3643-H) ooit te kort ga komen, hoewel ik van plan ben om 1 of 2x 16TB te nemen, maar 6x SATA voelt wel wat veiliger aan. Is er nog een ander zuinig bord met 6x SATA? Ik heb nog geen CPU gekocht (dat wilde ik samen doen met moederbord), dus zit daar nog niet aan vast, maar had een i3 9100 op het oog.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@Bose321 Zit nagenoeg in hetzelfde schuitje. Wil voor een pricewatch: Fujitsu D3644-B gaan (vanwege 6x sata & ecc), maar kan deze nu alleen in DE bestellen bij een site waar ik mij niet helemaal goed bij voel.
Nu de pricewatch: ASRock C246 WSI op het oog, deze lijkt ook aan jouw eisen te voldoen. Helaas ook vrij aan de prijzige kant.
Weet alleen nog niet hoe deze presteert t.o.v. de Fijitsu/Kontron bordjes qua energieverbruik, daar moet ik nog dit topic en voorgaande delen van doorspitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Rembock schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:38:
@Bose321 Zit nagenoeg in hetzelfde schuitje. Wil voor een pricewatch: Fujitsu D3644-B gaan (vanwege 6x sata & ecc), maar kan deze nu alleen in DE bestellen bij een site waar ik mij niet helemaal goed bij voel.
Nu de pricewatch: ASRock C246 WSI op het oog, deze lijkt ook aan jouw eisen te voldoen. Helaas ook vrij aan de prijzige kant.
Weet alleen nog niet hoe deze presteert t.o.v. de Fijitsu/Kontron bordjes qua energieverbruik, daar moet ik nog dit topic en voorgaande delen van doorspitten :)
Thanks. Die is helaas ook stevig aan de prijs. Zou het eventueel nog een idee zijn om samen iets te kopen bij een Duitse shop om zo ook een beetje de shipping te drukken?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbelletje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03 14:41
Fietsbelletje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:25:
Na een tijd meelezen in dit topic ben ik eindelijk van plan mijn oude i5-3450 esxi server met 32G gebouwd in 2012 te vervangen
Er zitten 4 SSD's in(kleinere die ik overhad uit andere projecten) en er draaien 6 VM's op(1x windows en 5 Linux waarvan 1 voor docker met nu 10 containers) voor verschillende doeleinden en het normale gebruik is rond de 5% per core.
Ik gebruik de server niet als NAS.
De huidige server verbruikt rond de 38 Watt (volgens een shelly plug).

Voor mij is SFF belangrijk omdat de nieuwe server in de meterkast moet komen die niet al te groot is heb ik al een Deskmini 310 besteld omdat de verkrijgbaarheid niet al te best was.
De veel gebruikte kleine kasten in dit topic passen helaas niet in de meterkast zonder de meterkast enorm te verbouwen.
Op de nieuwe server komt ook weer esxi ondanks dat niet misschien voor het verbruik niet ideaal is.
Wel wil ik eerste testen met ubuntu om te kijken hoe zuinig de server eventueel zou kunnen zijn als ik in de toekomst besluit alles van esxi af te halen en bv proxmox te gebruiken.

Ik had het volgende in gedachten.

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 163,01€ 163,01
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26S19D8/32€ 126,15€ 126,15
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 514,05

Nou kom ik er met googlen niet 100% zeker achter of 1 memory module van 32G zoals in de lijst ook functioneert mocht ik in de toekomst uit willen breiden.
Gaat dit werken en wat is de eventuele impactop snelheid?
Alternatief geheugen als 1 module niet zou kunnen zou bv zijn

2Geheugen internCrucial CT16G4SFRA266€ 60,50€ 121,-
Totaal€ 121,-

Ook zit ik nog te twijfelen tussen de i3-9100 of de i5-9400.
De i3-9100 zou ongetwijfeld voldoende zijn voor nu maar als het prijs verschil en verbruik niet te groot is ga ik liever voor de extra power van de i5-9400.
Op die manier heb ik ook wat meer toekomstzekerheid aangezien mijn huidige server ook al bijna 10 jaar mee gaat.

Bedankt alvast voor het meedenken! _/-\o_
Na nog meer gelezen en filmpjes gekeken te hebben ga ik gewoon bestellen.
1 enkele module zou moeten kunnen en verbruikt tussen in idle zou tussen de 9100 en 9400 te groot mogen zijn.
Zal eventuele resultaten mbt verbruikt hier delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bose321 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:11:
Ik wilde een D3642-B bestellen, maar zag dat MaxICT de enige is die hem hier nog heeft, maar dat is blijkbaar zonder BTW de prijs. Inclusief komt hij op bijna 220 euro, dat is echt te duur.

Wat kan ik als alternatief doen? Ik ben bang dat ik met 4x SATA (D3643-H) ooit te kort ga komen, hoewel ik van plan ben om 1 of 2x 16TB te nemen, maar 6x SATA voelt wel wat veiliger aan. Is er nog een ander zuinig bord met 6x SATA? Ik heb nog geen CPU gekocht (dat wilde ik samen doen met moederbord), dus zit daar nog niet aan vast, maar had een i3 9100 op het oog.
Je kan ook wachten tot de Fujtisu D3644-B er weer is, het is een long lifecycle bord die nog geruime tijd beschikbaar zal zijn. Het is wachten op voorraad bij distributeurs.

Voorganger Fujitsu D3417-B2 (Skylake) is er ook nog. Dat is ook een zuinig bord.

Er zijn ook nog andere 6x SATA borden, die zijn minder zuinig. Kijk in de vorige topic onder pinned posts (knop rechts boven).

@Rembock Workstation of server borden zijn meestal niet gemaakt voor zuinigheid. De Fujitsu D3644-B is juist wel voor zuinigheid gemaakt, dat komt weinig voor. Er is ook een server variant van dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@mrmrmr Thanks, ik was al bang dat die AsRock Rack bordjes niet zo zuinig zullen zijn als een Kontron. Wel jammer, de AsRock ITX-bordjes lijken vooralsnog de enige in dit formaat met ECC.
Bedoel je overigens met de server variant (van de D3644) de D3646-S?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 20:37
-

[ Voor 98% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rembock schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:16:
@mrmrmr Thanks, ik was al bang dat die AsRock Rack bordjes niet zo zuinig zullen zijn als een Kontron. Wel jammer, de AsRock ITX-bordjes lijken vooralsnog de enige in dit formaat met ECC.
Bedoel je overigens met de server variant (van de D3644) de D3646-S?
Ja, maar het is geen aanrader. Dat is een ATX formaat industrieel moederbord met PCI sloten, de kans dat die zuinig is, is klein. Het zou misschien wel zuiniger kunnen zijn dan een vergelijkbaar zwaar PCI bord van een ander merk. De prijs is hoog - als je hem al ergens kan kopen.

Ik heb zelf D3417-B2 Kaby Lake borden, die zijn vergelijkbaar met opvolger D3644-B in zuinigheid. De laatste is zuiniger in USB in low power modes, maar in de basis verbruiken ze evenveel. D3417-B2 is nog verkrijgbaar als je niet kan wachten tot D3644-B weer beschikbaar komt. Deze borden raken zo nu en dan uitverkocht, maar ze komen wel weer beschikbaar.

Of je kunt ervoor kiezen om te wachten op een ECC Alder Lake van Kontron die misschien ergens halverwege dit jaar zou kunnen komen. ECC ondersteuning is nog officieel niet aangekondigd door Intel voor Alder Lake en Kontron heeft het ook nog niet met zoveel woorden aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
Nogmaals dank! Zo leer je nog eens wat :)
Toch het beste om te wachten tot de D3644-B weer ergens in NL voorradig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
@GioStyle Dank voor je reactie, maar de pricewatch: Fujitsu D3642-B biedt geen ondersteuning voor ECC-ram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 06-05 10:53
@silvanverschuur

Mijn systeem met de PicoPSU90 doet 7-8W idle, 12-18W actief. In de bios (D3644 + Core i3 9100) heb ik niks gedaan, geen enkele optimalisatie, alleen de TDP verlaagt naar ik gok 35W. Ik draai nog Ubuntu maar ga gauw over op Manjaro, vind ik veel prettiger en zelfs stabieler. Verder draait alles via Docker-Compose dus dat maakt een overstap simpel. Ik heb dus dan wel altijd de laatste stabiele Linux kernel.

Er zitten nog 3x 2.5" HDDs in die alleen snachts even gemount worden om backups op te kopieren en daarna weer worden geunmount en 20min later gaan slapen. Verder 2x SATA SSDs die regelmatig actief zijn en natuurlijk de M.2 NVME (Samsung 981a) voor het OS.

Ik heb momenteel nog de Leicke voedingsadapter, maar als ik straks de laatste HDDs vervang voor SATA SSDs en tijd neem om het BIOS verder te optimaliseren, is het misschien waard om toch een andere adapter te kopen?

Raad je dan aan om voor de FSP084 te gaan of de zuinigste adapters bij minder belasting (96W FSP FSP096-AHAN3 of 120W XP Power VES120PS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jazco2nd

De FSP096-AHAN3 heeft in mijn metingen een overhead van 1W bij 12WDC en 1,6W bij 18WDC. Die heeft een ~92,1% efficiëntie. De VES120PS verbruikt ~0,1W meer bij een iets lagere efficiëntie.

De Leicke 120W (huidig model) heeft een overhead van 1,9W bij 12WDC en 2,8W bij 18WDC. Die heeft een ~86,3% efficiëntie.

De FSP084-DHAN3 heeft een overhead van 1,3W bij 12WDC en 1,8W bij 18WDC. Die heeft efficiëntie van 89,9% en 90,8% respectievelijk.

Deze metingen zijn exclusief de overhead van de PicoPSU.

De Leicke heeft de beste prijs/prestatie verhouding, maar de duurdere FSP096-AHAN3 en VES120PS zijn zeer zuinig vanaf zeer lage belasting. De FSP084-DHAN3 doet het iets minder goed en wordt zuinig bij wat hogere belasting. Blog over de test.

[ Voor 33% gewijzigd door mrmrmr op 08-02-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
Ik vrees een beetrje dat de D3644 die ik besteld had niet meer op voorraad is (en ook nergens meer beschikbaar op het eerste zicht).
De zoektocht naar een geschikt MB kamn dis beginnen (LGA1151, minimaal 6 SATA, ECC ondersteunmg, een M2 NVMe slot, past in een MicroATX case, bij voorkeur 4 DIMM slots en zuinig ...)
De mogelijkheden zijn niet echt legio

Edit: de Asus WS C246 PRO/SE komt het meest in de buurt en heeft als extra's nog ipmi onboard .... Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel extra watt zou deze verstoken tov. de D3644?

[ Voor 20% gewijzigd door MaXX99 op 08-02-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjorsl820
Korte update;

De voeding lijkt inderdaad de impact te hebben in de range die je voorspelde @mrmrmr . Mijn meting (met dezelfde omstandigheden als de 13.6w eerder genoemd) komt nu uit op 8.3w gemiddeld (-/- 5.3w dus). Dit dus met het H610 systeem, bios geoptimaliseerd (met mijn kennis), Ubuntu met nieuwe kernel en PowerTop auto-tune. Prima resultaat voor nu ;-)

edit;
en deze pico psu dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFwT2U78opLmSMV0S2YmyHpw6Fk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5q6fDCExL8yUtGCmkORi5r5K.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Sjorsl820 op 08-02-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MaXX99 De beschikbaarheid van de D3644-B is een paar berichten boven jouw bericht nog ter sprake gekomen.

@Sjorsl820 Dat is een mooi resultaat! 8)

Misschien kun je er met consoleblank=15 (opslaan met grub-update en herstarten) er nog wat vanaf halen als dat nog niet gedaan is. Voor details zie de topic start onder Software tweaks.

Zou je je originele bericht kunnen aanpassen met de volledige hardware/configuratie? Dan kan dat bericht worden gepind. Jouw systeem is de eerste geoptimaliseerde Alder Lake H610, dat is handige informatie voor iedereen die ook Alder Lake overweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 23:28

PuijkeN

euhm ?

MaXX99 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:33:
Ik vrees een beetrje dat de D3644 die ik besteld had niet meer op voorraad is (en ook nergens meer beschikbaar op het eerste zicht).
De zoektocht naar een geschikt MB kamn dis beginnen (LGA1151, minimaal 6 SATA, ECC ondersteunmg, een M2 NVMe slot, past in een MicroATX case, bij voorkeur 4 DIMM slots en zuinig ...)
De mogelijkheden zijn niet echt legio

Edit: de Asus WS C246 PRO/SE komt het meest in de buurt en heeft als extra's nog ipmi onboard .... Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel extra watt zou deze verstoken tov. de D3644?
Ik heb een Asus WS C246M Pro in mijn server zitten en ik geraak niet aan de cijfers die de meeste mensen hier posten. PicoPSU90 + Leicke 120 in combinatie met i3-8100, 1 reepje RAM, 1 NVMe SSD (SM951) en 3x 2.5" 5TB + 1.5TB 3.5" in spindown zit ik rond de 12-13 Watt op mijn meter. Dan is het systeem idle want met containers komt er ongeveer 3 Watt bij. Wel is USB ook actief dan in combinatie met een Zigbee stick dus dat scheelt mssn ook nog een kleinigheidje.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Laatst online: 14:33
Beste Medetweakers,

Ik heb een heel stuk van dit forum doorgelezen en ik sta wat in dubio.
Ik heb nu 2 stuks HP Microserver Gen8:
1 met 16GB RAM, E3-1265LV2 en met 4*6TB (Media server, Docker spul e.d.)
1 met 4GB RAM, G1610T, en met 4*4TB (Backup server)

Ik wil graag van 2 apparaten naar 1 apparaat.
Mijn wenslijstje is als volgt:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 138,07€ 138,07
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 97,95€ 97,95
1ControllersDell PERC H310 Integrated RAID Controller, Full Height Adapter - Kit€ 107,69€ 107,69
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4088-S€ 95,87€ 95,87
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,-€ 119,-
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 97,89€ 97,89
Totaal€ 656,47

Daarnaast draai ik 4 keer Seagate ST6000DM001 en 4 keer WD Red WD40EFRX en een Crucial MX500 1TB SSD.
Vervangen door andere schijven is geen optie, maar ze spinnen ook niet vaak op, alleen als we savonds een film kijken of een backup draaien.
Helaas zijn er weinig betaaldbare moederborden met 8 keer SATA erop.

De SAS hoeft geen H310 te zijn natuurlijk, maar vervangen voor een IBM M1015 maakt weinig verschil aangezien ze beiden SAS2008 chipsets hebben.
Uiteindelijk komt er ook nog een TBS-6281 SE bij in, verbruik ongeveer 7w maximaal.
RAM kan vast zuiniger, 8w is een schatting van een website online die ik nu even niet terug kan vinden.
De SSD is Cache en draait een handvol dockers, Pihole, Domoticz, Unifi etc.
Systeem komt op Unraid te draaien.

De theorie voor zover ik het kon terug vinden:
ApparaatIdle (W)Max (W)
CPU i3-91002?65
Fujitsu D3643-H410?
Controller6.415
RAM88
TBS-6281 SE27
Schijven448
SSD22
Totaal29155

Alleen als ik dit zie, met 45w idle, dan maak ik mij daar wel zorgen om.
Zijn die zorgen terecht?
Gaat een PicoPSU heel veel verschil maken hierin?
(al heeft deze te weinig aansluitingen voor mij sowieso)
Mis ik iets of heb ik het verkeerd?

[ Voor 35% gewijzigd door Medic op 09-02-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
PuijkeN schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:05:
[...]

Ik heb een Asus WS C246M Pro in mijn server zitten en ik geraak niet aan de cijfers die de meeste mensen hier posten. PicoPSU90 + Leicke 120 in combinatie met i3-8100, 1 reepje RAM, 1 NVMe SSD (SM951) en 3x 2.5" 5TB + 1.5TB 3.5" in spindown zit ik rond de 12-13 Watt op mijn meter. Dan is het systeem idle want met containers komt er ongeveer 3 Watt bij. Wel is USB ook actief dan in combinatie met een Zigbee stick dus dat scheelt mssn ook nog een kleinigheidje.
Als je zoveel als mogelijk de tweaks (bios en software) uit de TS hebt toegepast, zeker bent dat de CPU in lagere C-states staat en je disks in spindown zijn, dan is er weinig meer dat je nog kan doen. Behalve dan de harware gaan tweaken met een soldeerbout of onderdelen gaan wisselen. Ook wel opletten met welke powermeter je meet, sommige kunnen toch wel iets afwijken.

Sommige moederborden zijn nu éénmaal iets minder zuinig dan ander. Zelf haal ik dezelfde waarden als jou met een i3-8100, ASRock Rack C246 WSI, 1 NVMeSSD, 1 x 2,5" en 1x 3,5" drive en nog 3 fans. Eigenlijk doe jij het nog iets beter met meer disks ;) Persoonlijk heb ik er vrede mee, mijn 10 jaar oude Synology doet ongeveer hetzelfde omdat de disks niet in spindown gaan. Dus nu heb ik meer power en mogelijkheden voor hetzelfde verbruik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Medic
Meet eens wat de systemen die je al hebt verbruiken, zonder hard disks en controller, zowel met als zonder draaiende applicaties en VM'/containers.

Het maximale verbruik van hard disks komt typisch voor tijdens opstarten.

drivemaxidlespindown
ST6000DM001247,20,6
WD40EFRX213,30,4

Voor 4+4 disks:
drivemaxidlespindown
4x ST6000DM0019628,82,4
4x WD40EFRX8413,21,6
totaal180424

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Medic schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:02:
De ASRock Rack C246 WSI die ik gebruik heeft 4 x SATA en een OCuLink aansluiting voor nog 4 extra SATA aansluitingen. Het moederbord is minder zuinig en duurder dan een Fujitsu maar je hebt niet het verbruik en meerkost van de controller. Ongetwijfeld zijn er nog moederborden die dit kunnen. Maar of dit voldoende is voor jouw wensen, zou beter moeten worden bekeken ;)
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 138,07€ 138,07
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 97,95€ 97,95
1ControllersDell PERC H310 Integrated RAID Controller, Full Height Adapter - Kit€ 107,69€ 107,69
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,-€ 119,-
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 97,89€ 97,89
Totaal€ 656,47

Daarnaast draai ik 4 keer Seagate ST6000DM001 en 4 keer WD Red WD40EFRX en een Crucial MX500 1TB SSD.
Vervangen door andere schijven is geen optie, maar ze spinnen ook niet vaak op, alleen als we savonds een film kijken of een backup draaien.

De SAS hoeft geen H310 te zijn natuurlijk, maar vervangen voor een IBM M1015 maakt weinig verschil aangezien ze beiden SAS2008 chipsets hebben.
Uiteindelijk komt er ook nog een TBS-6281 SE bij in, verbruik ongeveer 7w maximaal.
RAM kan vast zuiniger, 8w is een schatting van een website online die ik nu even niet terug kan vinden.
De SSD is Cache en draait een handvol dockers, Pihole, Domoticz, Unifi etc.
Systeem komt op Unraid te draaien.

De theorie voor zover ik het kon terug vinden:
ApparaatIdle (W)Max (W)
CPU i3-91002?65
Fujitsu D3643-H410?
Controller6.415
RAM88
TBS-6281 SE27
Schijven448
SSD22
Totaal29155
Het is zeer moeilijk om inschattingen te maken tenzij je van ieder specifiek onderdeel het verbruik weet.
Alleen als ik dit zie, met 45w idle, dan maak ik mij daar wel zorgen om.
In die setup zitten 2 SAS controllers, 3 SSD's en 13 HDD's. Toch wel een verschil met jouw setup. En ik weet niet of dat verbruik inclusief zijn UPS is. Misschien kan @Freakster86 zelf daar meer over zeggen?
Zijn die zorgen terecht?
Niet noodzakelijk, er zijn ergere problemen in de wereld ;) Wat is trouwens het verbruik van jouw huidige systemen gecombineerd?
Gaat een PicoPSU heel veel verschil maken hierin?
(al heeft deze te weinig aansluitingen voor mij sowieso)
Dat is afhankelijk van het verbruik. Volgens de grafiek op de website heeft een RM550x een efficiëntie van 70% bij een load van 2%. Dat wil zeggen dat er bij een load van 11W ongeveer 16W uit het stopcontact wordt gehaald. Een PicoPSU zal een efficiëntie van ongeveer 85% hebben, dus bij 11W load is dat ongeveer 13W gemeten aan het stopcontact. Bij 10% load oftewel 55W stijgt de efficiëntie van de RM550x naar 85%. Dit komt neer op 65W uit het stopcontact. Stel dat PicoPSU + adapter dan een efficiëntie van 90% hebben, dan is dat 61W uit het stopcontact. Er is dus een verschil maar niet gigantisch. In jouw geval denk ik dat het teveel moeite en risico is om al die schijven te laten werken in combinatie met een PicoPSU. Kijk misschien uit naar een voeding die lager is in vermogen want de efficiëntie van een ATX voeding stijgt snel naarmate deze procentueel hoger wordt belast. Daarmee kan je misschien nog iets winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:46
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed
1MoederbordenGigabyte B360N WIFI (rev 1.0)
1BehuizingenAkasa Euler M
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24N17S8/8
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB
1Solid state drivesMicron 2300 256GB
1VoedingLeicke 12V 7,5A 90W

Dit systeem doet gemiddeld 8.5 watt. Er heb er Ubuntu op draaien met een stuk of 10 containers.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Nu online
Ik heb de PicoPSU binnen dus ik heb nieuwe metingen gedaan:
PicoPSU-150-XT
Leicke 120W (NT03015)(FJ-SW202712010000)

Computer hardware:
Moederbord: MSI B150M PRO-VDH + ethernet verbinding actief
CPU: i5-7400 + CPU fan
RAM: Kingston 2x4GB DDR4
SSD: Samsung 128GB

statusSF450PicoPSU (WIN10)PicoPSU (Unraid 6.9.2)
Server uit1,8W1,8W (inc. 0,2W adapter)2,2W
BIOS24,5W22,2W-
Windows 10 + updates + drivers:17,5W15,0W-
Windows 10 (scherm standby)16,5W13,3W-
ICY DOCK (4x 2,5" bay)
met 2x 2.5" SSD
19,1W15,5W (scherm aan)
14,3W(scherm uit)
-
4x 3.5" HDD Actief33,6W (scherm aan)
32,5W (scherm uit)
34,3W (scherm aan)
33,1W (scherm uit)
30,2W (scherm aan)
28,5W (scherm uit)
4x 3.5" HDD Spin-down17,5W-16,5W (scherm aan)
14,5-15,5W (scherm uit)

Zoals jullie zien is het verbruik tussen de 2 à 5 Watt gedaald maar stiekem had ik op meer gehoopt.

Misschien had ik dan toch de VES120PS moeten kopen ipv de Leicke adapter. Gezien de metingen van mrmrmr verwacht ik echter niet meer dan een extra 1 à 2 Watt extra te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 09:05
Zijn er inmiddels al betere/grote schijven die jullie aanraden dan de bekende Seagate 5TB externe HDD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duskwither
  • Laatst online: 13:59
dimmak schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:11:
Zijn er inmiddels al betere/grote schijven die jullie aanraden dan de bekende Seagate 5TB externe HDD?
Geen idee over het aanraden. Ik zag een paar pagina's terug wel een mooi tabelletje van mrmrmr met GB/w cijfers. Daarin lijken de 18TB Toshiba drives een zuinig alternatief te zijn voor de 5TB disks, er vanuit gaande dat je die 18TB daadwerkelijk gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Duskwither op 09-02-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dimmak schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:11:
Buiten de aangehaalde GB/w denk ik niet dat je veel hoeft te verwachten op het vlak van echt zuinig. Het zuinigste zal 2,5" zijn, omdat die ook echt zuinig moeten zijn om op USB te draaien. Daarnaast zoeken die al de limieten op. SMR voor dichtere opslag, extra platter voor een grotere capaciteit. En veel ruimte tot verbetering is er niet. Want deze 4TB & 5TB modellen zijn al dikker door de extra platter. Nog meer platters toevoegen gaat het doel dan ook voorbij. Het gebruikt en meer stroom en de schijven worden moeilijker on te zetten doordat ze fysiek niet meer passen in bv een kast. Ontwikkelingen zullen dus moeten komen uit zuinigere 3,5" modellen of een nog grotere capaciteit waardoor GB/w daalt. Maar 2,5" zal de rek uit zijn, tenzij er compleet nieuwe technieken komen. Buiten SSD die IIRC ook de 4TB gepasseerd zijn in 2,5" formaat, en zuiniger zijn. Zit je alleen met €/GB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sjorsl820
1ProcessorsIntel Core i3-12100T Boxed€ 145€ 145
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2€ 94,90€ 94,90
1SSDSamsung 840 Pro 128GB€ 0€ 0
1Geheuhen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,35€ 52,35
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3€ 3
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1BehuizingInter-Tech S-301€ 39€ 39
Totaal€ 447,05

Bovenstaand syteem, BIOS waar mogelijk geoptimaliseerd, Ubuntu 21.10 met kernel versie 5.16.8, en PowerTop --auto-tune, zonder randapparatuur aangeloten meet gemiddeld idle 8,3w

@mrmrmr Zoiets? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 23:28

PuijkeN

euhm ?

D-Three schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:42:
[...]

Als je zoveel als mogelijk de tweaks (bios en software) uit de TS hebt toegepast, zeker bent dat de CPU in lagere C-states staat en je disks in spindown zijn, dan is er weinig meer dat je nog kan doen. Behalve dan de harware gaan tweaken met een soldeerbout of onderdelen gaan wisselen. Ook wel opletten met welke powermeter je meet, sommige kunnen toch wel iets afwijken.

Sommige moederborden zijn nu éénmaal iets minder zuinig dan ander. Zelf haal ik dezelfde waarden als jou met een i3-8100, ASRock Rack C246 WSI, 1 NVMeSSD, 1 x 2,5" en 1x 3,5" drive en nog 3 fans. Eigenlijk doe jij het nog iets beter met meer disks ;) Persoonlijk heb ik er vrede mee, mijn 10 jaar oude Synology doet ongeveer hetzelfde omdat de disks niet in spindown gaan. Dus nu heb ik meer power en mogelijkheden voor hetzelfde verbruik ;)
Inderdaad, de BIOS heeft veel settings en ik ben door alles gegaan en vooral gefocussed op C-states settings en dergelijke. Ook heb ik continu USB in gebruik (Zigbee stick) en loopt er redelijk wat logging naar onder andere InfluxDB containers en PostgresSQL containers. Op zich ben ik dus wel tevreden met slechts 16-17 Watt, zeker voor "de service" die ik terugkrijg hiervoor. Mijn Sony AndroidTV slurpt zomaar 15W+ weg als die uit staat en mijn netwerkhoek (kabelversterker, kabelmodem, switch) zit ook in de richting van 10W.

Ik ben nog op zoek naar een alternatief voor de SM951 (tips altijd welkom) omdat ik de 1.5TB 3.5" disk wil elimineren (dient nu als download disk). Ik heb dus iets groter nodig (1TB minimaal) wat veel writes kan verdragen omdat er dus wat meer gehamerd zal worden. Ik denk dat ik zowel de Debian installatie als de download folder op dezelfde disk neem om verder energie te besparen, een aparte SSD kan ook maar die slurpt dan ook weer wat natuurlijk. Verder denk ik dat mijn huidige SSD (SM951) ook niet de allerzuinigste is.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
@silvanverschuur

Ik heb vandaag de PicoPSU-90 met fortron 84w adapter ontvangen. Direct even ingebouwd en mijn idle verbruik (met alle Docker containers/VM's gestart) is nu rond de 10 a 11 watt i.p.v. de 16 watt met de BeQuiet voeding. Al met al erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duskwither schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Geen idee over het aanraden. Ik zag een paar pagina's terug wel een mooi tabelletje van mrmrmr met GB/w cijfers. Daarin lijken de 18TB Toshiba drives een zuinig alternatief te zijn voor de 5TB disks, er vanuit gaande dat je die 18TB daadwerkelijk gebruikt.
Dat is precies zo. Als je het niet gebruikt is het onnodige overhead en dan daalt de efficiëntie, uitgedrukt in W per TB. En de huidige schijven hebben nog niet hetzelfde lage verbruik als een gelijkwaardige hoeveelheid 5TB 2.5" disks.

Als je bijvoorbeeld voor een Alder Lake gaat heb je momenteel niet veel keuze als je meer dan 4x SATA nodig hebt. Dan wordt het of een wat onzuiniger Z690 moederbord met 6 tot 8x SATA of grotere hard disks. In combinatie met een controller kan het wel weer de moeite waard zijn als alle cijfers zijn opgeteld. Ik hoop wel dat moederbord fabrikanten zich gaan bedenken en H670 borden gaan maken die ook 6 tot 8x SATA bieden. Of op termijn Q6xx en Cxx Alder Lake borden gaan maken, wanneer Intel die gaat aanbieden.

Bij 10th gen en voorgaande generaties kun je wel 6x SATA vinden.

• D-Three
kevi-n1 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:08:
statusSF450PicoPSU (WIN10)PicoPSU (Unraid 6.9.2)
Server uit1,8W1,8W (inc. 0,2W adapter)2,2W
BIOS24,5W22,2W-
Windows 10 + updates + drivers:17,5W15,0W-
Windows 10 (scherm standby)16,5W13,3W-
ICY DOCK (4x 2,5" bay)
met 2x 2.5" SSD
19,1W15,5W (scherm aan)
14,3W(scherm uit)
-
4x 3.5" HDD Actief33,6W (scherm aan)
32,5W (scherm uit)
34,3W (scherm aan)
33,1W (scherm uit)
30,2W (scherm aan)
28,5W (scherm uit)
4x 3.5" HDD Spin-down17,5W-16,5W (scherm aan)
14,5-15,5W (scherm uit)
Staat de data altijd op de correcte plaats in de tabel? Want bij 4x 3.5" HDD Actief zou de PicoPSU dan meer verbruiken? :?
Zoals jullie zien is het verbruik tussen de 2 à 5 Watt gedaald maar stiekem had ik op meer gehoopt.
Een PicoPSU + adapter is zuiniger maar je mag er ook geen wonderen van verwachten ;) Toch lijken jouw resultaten ongeveer in lijn te liggen met de link die @mrmrmr had gedeeld. Al probeer ik nog steeds te begrijpen hoe ze op tweakpc.de hun efficiëntie berekenen want daar lijkt iets niet te kloppen :P
Het door jouw gemeten verbruik in de BIOS met de SF450 is 24,5W. De efficiëntie volgens tweakpc.de is dan ongeveer 75% wat dus betekent dat het vermogen die de voeding levert dan 24,5W x 0,75 = 18,4W is. Als we die 18,4W gebruiken om de efficiëntie van de PicoPSU te berekenen, dan is die 18,4W / 22,2W = 82.8%. Wat ongeveer wel kan kloppen.
Misschien had ik dan toch de VES120PS moeten kopen ipv de Leicke adapter. Gezien de metingen van mrmrmr verwacht ik echter niet meer dan een extra 1 à 2 Watt extra te besparen.
Let op dat die metingen van @mrmrmr enkel over de adapters gaan en niet over adapter + PicoPSU. Die laatste heeft ook nog omzetverliezen. De invloed is wel klein maar die is er wel. Een berekende gok is dat je inderdaad misschien 1W kan besparen. Maar in idle waar de 12V lijn minder wordt belast, zal het waarschijnlijk veel minder zijn. Mij lijkt het de meerprijs niet waard.
PuijkeN schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:22:
Ik ben nog op zoek naar een alternatief voor de SM951 (tips altijd welkom) omdat ik de 1.5TB 3.5" disk wil elimineren (dient nu als download disk). Ik heb dus iets groter nodig (1TB minimaal) wat veel writes kan verdragen omdat er dus wat meer gehamerd zal worden. Ik denk dat ik zowel de Debian installatie als de download folder op dezelfde disk neem om verder energie te besparen, een aparte SSD kan ook maar die slurpt dan ook weer wat natuurlijk. Verder denk ik dat mijn huidige SSD (SM951) ook niet de allerzuinigste is.
Je kan perfect opzoeken wat het verbruik is hoor ;) Volgens de datasheet 6,5W wanneer actief en 0,05W idle. Maar die cijfers vergelijken met een HDD is lastig. Een SSD kan meer idlen dat een HDD, zeker bij random acties is een SSD gewoon veel sneller klaar.
silvanverschuur schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:33:
[...]

Ik heb vandaag de PicoPSU-90 met fortron 84w adapter ontvangen. Direct even ingebouwd en mijn idle verbruik (met alle Docker containers/VM's gestart) is nu rond de 10 a 11 watt i.p.v. de 16 watt met de BeQuiet voeding. Al met al erg tevreden.
Mooi, een erg groot verschil. Ik heb zo het gevoel dat BeQuiet niet erg zuinig is bij erg lage vermogens. Het ontbreken van enige grafiek op hun datasheets lijkt toch verdacht ;)

[ Voor 21% gewijzigd door D-Three op 10-02-2022 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Nu online
D-Three schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 00:24:
[...]

Staat de data altijd op de correcte plaats in de tabel? Want bij 4x 3.5" HDD Actief zou de PicoPSU dan meer verbruiken? :?
@D-Three Ik vond die meting ook raar maar als je in de grafiek kijkt van de nieuwe Leicke 120W adapter zie je dat er een flinke dip qua efficiëntie is na het passeren van de 30W. Mijn hypothese was namelijk dat bij vermogens >30W de PicoPSU combinatie minder efficient wordt en de SF450 wordt natuurlijk efficienter bij hogere vermogens.

Misschien kan @mrmrmr deze hypothese bevestigen of zeggen dat ik opnieuw moet meten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
D-Three schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 00:24:
Mooi, een erg groot verschil. Ik heb zo het gevoel dat BeQuiet niet erg zuinig is bij erg lage vermogens. Het ontbreken van enige grafiek op hun datasheets lijkt toch verdacht ;)
Klopt, die zijn nergens te vinden. Hardware.info heeft hem wel getest en daar behaalde de voeding een efficiëntie van 73,6% bij 22,5 watt. De voornaamste reden om hem te vervangen was dat ik mijn server graag in de meterkast wilde plaatsen en daar heb ik beperkte ruimte.

Vandaar dat ik hem heb vervangen door een PicoPSU.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 14:58
Low power servers/routers. Interessant.

Ik heb net een M900 Lenovo Tiny (i5-6500T) uitgerust met:
2Tbyte NVMe
8Tbyte SATA SSD
64Gbyte geheugen.
Ook heb ik er met een beetje moeite een 2de Interface ingebouwd.
Ik draai pfSense als een VM, wat influxdb, node-red, grafana, plex etc etc etc.
Max energie gebruik: 45W, normaal op ongeveer 11-14W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kewi6miFPjRzFz9xUdbI3J8a_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xbq2OAi4ZIaYLU0D0cbTGZlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws-2_qA__UJRcRb2B0pFl2mIXpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2FKVmh00ER3M3ic3GAFVO1g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u-XrVC4EfUtQvFrWD1j-MOCHdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUvf315mSljUn1vOLCAvAQhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIm4ILTmKPR275EzxQQPVzezUl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzCbmsWSNkObFKTFrzLWTRCL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrkQk1HhzxZl6hpW7DCQsN1gb9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmqGm8r5Hkan1k3CjbbzSs42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQSyqQzXDE6iNyzEk8aGSDXu9mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sh9BWxDiasuv0DE7pPbyTVW.jpg?f=fotoalbum_large

Be more, use Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kevi-n1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:41:
[...]

@D-Three Ik vond die meting ook raar maar als je in de grafiek kijkt van de nieuwe Leicke 120W adapter zie je dat er een flinke dip qua efficiëntie is na het passeren van de 30W. Mijn hypothese was namelijk dat bij vermogens >30W de PicoPSU combinatie minder efficient wordt en de SF450 wordt natuurlijk efficienter bij hogere vermogens.

Misschien kan @mrmrmr deze hypothese bevestigen of zeggen dat ik opnieuw moet meten :)
Mijn meting laat zien dat de Leicke (huidig model) bij 30WDC een overhead heeft van 5,4W en een efficientie van 84,8W. Dat zou beter moeten zijn dan de meeste ATX voedingen. Dat is puur een 12V meting, zonder PicoPSU. De AC meting toont een verbruik van 35,4W.

De Corsair SF450 heb ik niet getest, maar tweakpc.de wel. Daar wordt een overhead van 6,52W gemeten bij 30WDC, 80,0% efficient. Dat is wel een meting met een bepaalde belastingverdeling over alle spanninglijnen. Meestal is 3.3V en 5V minder efficient, dus ik verwacht dat deze meting wat meer verbruik aan zal geven dan mijn meting.

Ik zou een voordeel verwachten van de PicoPSU bij 30W met deze Leicke adapter. De XP Power VES120PS (120W) doet het veel beter, die heeft daar een efficientie van 91,4% en een overhead van 2,8W. De overhead van de PicoPSU zelf is niet gemeten. Dat laat de efficiëntie nog wat zakken.

DC = direct current, gelijkstroom
AC = alternating current, wisselstroom

AC metingen zijn altijd hoger omdat de overhead van de voeding wordt meegenomen.

Bovenstaande gezegd hebbende, ik weet niet met welk besturingssysteem de SF450 is gemeten en ik weet ook niet er bepaalde (achtergrond)processen draaien of andere factoren zijn die de meting verstoren.

Wat wel opvalt is dat Windows 10 veel verbruikt ten opzicht van Unraid. Dat is niet volgens mijn verwachting, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik geen besturingssysteemvergelijking heb gedaan bij zo'n belasting. In ieder geval onder 10W zou Windows het beter moeten doen. Wel met alle optimalisaties en deze hier.

Mijn vuistregel is dat 40W de grens ligt waarop PicoPSU gelijk kunnen presteren met ATX voedingen. Dat is geen ijzeren wet. Er zijn heel zuinige adapters en heel onzuinige ATX voedingen en het omgekeerde bestaat ook tot op zekere hoogte.

Hoe lager je systeem draait in idle, hoe meer je bespaart percentueel met een PicoPSU en een zuinige adapter. Hoe lager de belasting, hoe hoger de besparing. Onder 10W is de PicoPSU (of een andere gelijkwaardige DC-DC voeding) veel zuiniger. Dat komt vooral door de adapter, die kan dan nog zelfs boven 90% presteren, waar ATX voedingen soms onder 50% vallen.

Sommige (moderne) ATX voedingen hebben ergens onder 50W ook een dip. Dat komt omdat ze de zuinigheid omhoog krikken bij lage belasting en de aansluiting veroorzaakt een dip. Die dip kan soms lager zijn dan een ATX voeding zonder zo'n krik, dus het is zaak de voeding af te stemmen op het verwachte idle verbruik bij zo'n voeding. Adapters presteren doorgaans veel gelijkmatiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
mrmrmr schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:48:
@Medic
Meet eens wat de systemen die je al hebt verbruiken, zonder hard disks en controller, zowel met als zonder draaiende applicaties en VM'/containers.

Het maximale verbruik van hard disks komt typisch voor tijdens opstarten.

drivemaxidlespindown
ST6000DM001247,20,6
WD40EFRX213,30,4

Voor 4+4 disks:
drivemaxidlespindown
4x ST6000DM0019628,82,4
4x WD40EFRX8413,21,6
totaal180424
Huidige Servers gemeten:

Gen8 E3-1265LV2 16GB en met 4*6TB Seagate ST6000DM001 is Gen8 -1
Gen8 G1610T met 4GB en met 4*4TB WD Red WD40EFRX is Gen8 - 2
De UPS is een Trust Oxxtron 1500VA

maxidleDockers uitParity
Gen8 - 165342975
Gen8 - 24530nvt60
UPSnvt25.8nvtnvt

De 2e Microserver staat meestal uit, alleen aan bij backups, 1 keer in de week.

Ik ben mij wel kapot geschrokken van het verbruik van de UPS....
Ongeacht load neem die dus 25.8W = +/- €50 per jaar aan "verwarming".
Misschien maar vervangen door een APC UPS

@D-Three De wensenlijst aangepast aan de hand van een bord met meer SATA (12!) aansluitingen zodat er geen extra kaart nodig is.
De OCULink is grappig, maar de kabel daarvoor is nogal specifiek en prijzig.
En een andere voeding, dit is in de PW de voeding welke het laagste wattage heeft zonder in te leveren op efficientie.
Anderen, zoals BeQuiet heb ik zo mijn twijfels over hoe die presteren bij lagere wattages, Corsair is daar tenminste iets meer open over!

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 135,95€ 135,95
1MoederbordenAsrock Rack C246 WS€ 289,-€ 289,-
8KabelsLogiLink SATA 0.5m Rood€ 1,21€ 9,68
1KabelsLogiLink SATA 0.75m Rood€ 1,31€ 1,31
3KabelsStartech.com 30cm Y-adapter Splitterkabel 4-pins Molex naar 2x SATA Multi-color€ 3,95€ 11,85
1Computer accessoiresInter-Tech 18" telescopic rails 350mm - 450mm€ 21,95€ 21,95
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 67,90€ 135,80
1VoedingenCorsair SF450€ 88,92€ 88,92
1TV KaartTBS-6281 SE€ 129,00€ 129,00
Totaal€ 919,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Medic
Huidige Servers gemeten:

Gen8 E3-1265LV2 16GB en met 4*6TB Toshiba is Gen8 -1
Gen8 G1610T met 4GB en met 4*4TB WD Red is Gen8 - 2
De UPS is een Trust Oxxtron 1500VA

maxidleDockers uitParity
Gen8 - 165342975
Gen8 - 24530nvt60
UPSnvt25.8nvtnvt

De 2e Microserver staat meestal uit, alleen aan bij backups, 1 keer in de week.

Ik ben mij wel kapot geschrokken van het verbruik van de UPS....
Ongeacht load neem die dus 25.8W = +/- €50 per jaar aan "verwarming".
Misschien maar vervangen door een APC UPS
Je bedoelt Seagate ipv Toshiba?

Is dat met de hard disks in idle (draaiend)? Ik noemde metingen zonder hard disks omdat ik wilde zien wat het verbruik is van de systemen in idle zonder hard disks.

Aangenomen dat het met draaiende hard disks is, zie ik geen mogelijkheid nog verder te besparen op het systeem zelf. Het verbruik komt vooral van de hard disks, dus daar ligt dan ook de besparingsmogelijkheid.

Je kan bijvoorbeeld 6 hard disks vervangen door 2 hard disks. Bijvoorbeeld de 4 Seagates en 2WD (6*4+4*2=32TB) vervangen door 2x18TB (36TB). De oude 3.5" disks zijn de grote stroomvreters, de oude zou ik verkopen of herbestemmen als backup disks die je via USB aansluit wanneer nodig. Hoewel Seagate soms een te hoog verbruik opgeeft in spec sheets, als ik daarmee toch blijf rekenen kom je op een idle besparing door te schrappen in totaal uit op 35,4W, met een toevoeging van 8,32W (Toshiba MG09), netto 27W. Het kale eindverbruik met een Fujitsu D3644-B kan uitkomen op 4W+8,32+6,6=19WDC. Aan de stekker is dat een aantal Watts meer, afhankelijk van de voeding. Je zou ook gewoon kunnen doorgaan met een van je huidige servers.

Een 1500W UPS is zwaar, die heeft onnodig veel capaciteit die wel in de lucht wordt gehouden. Probeer het eens zonder UPS, tenzij je specifiek in een gebied woont waar veel storingen voorkomen. Een UPS heeft typisch een onregelmatig verbruik, voornamelijk bij opladen gaat het verbruik omhoog. Als je over een lange periode (een aantal dagen of een week) hebt gemeten weet je wat het werkelijke verbruik is.
Vraag je ook af of je wel een UPS nodig hebt en of er bij een stroomstoring iets echt kapot gaat.
UPSsen worden vaak gebruikt in de VS, vooral in Californië waar stroomstoringen schering en inslag waren. In Nederland als geheel is de kans op storing zeer laag. Een UPS is niet bedoeld om systemen in de lucht te houden, het is bedoeld om gecontroleerd down te gaan. Het nut is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
mrmrmr schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:55:
@Medic

[...]

Je bedoelt Seagate ipv Toshiba?

Is dat met de hard disks in idle (draaiend)? Ik noemde metingen zonder hard disks omdat ik wilde zien wat het verbruik is van de systemen in idle zonder hard disks.

Aangenomen dat het met draaiende hard disks is, zie ik geen mogelijkheid nog verder te besparen op het systeem zelf. Het verbruik komt vooral van de hard disks, dus daar ligt dan ook de besparingsmogelijkheid.

Je kan bijvoorbeeld 6 hard disks vervangen door 2 hard disks. Bijvoorbeeld de 6 Seagates en 2WD (6*4+4*2=32TB) vervangen door 2x18TB (36TB). De oude 3.5" disks zijn de grote stroomvreters, de oude zou ik verkopen of herbestemmen als backup disks die je via USB aansluit wanneer nodig. Hoewel Seagate soms een te hoog verbruik opgeeft in spec sheets, als ik daarmee toch blijf rekenen kom je op een idle besparing door te schrappen in totaal uit op 35,4W, met een toevoeging van 8,32W (Toshiba MG09), netto 27W. Het kale eindverbruik met een Fujitsu D3644-B kan uitkomen op 4W+8,32+6,6=19WDC. Aan de stekker is dat een aantal Watts meer, afhankelijk van de voeding. Je zou ook gewoon kunnen doorgaan met een van je huidige servers.

Een 1500W UPS is zwaar, die heeft onnodig veel capaciteit die wel in de lucht wordt gehouden. Probeer het eens zonder UPS, tenzij je specifiek in een gebied woont waar veel storingen voorkomen. Een UPS heeft typisch een onregelmatig verbruik, voornamelijk bij opladen gaat het verbruik omhoog. Als je over een lange periode (een aantal dagen of een week) hebt gemeten weet je wat het werkelijke verbruik is.
Vraag je ook af of je wel een UPS nodig hebt en of er bij een stroomstoring iets echt kapot gaat.
UPSsen worden vaak gebruikt in de VS, vooral in Californië waar stroomstoringen schering en inslag waren. In Nederland als geheel is de kans op storing zeer laag. Een UPS is niet bedoeld om systemen in de lucht te houden, het is bedoeld om gecontrolleerd down te gaan. Het nut is beperkt.
Idle is voor mij wanneer de server niets doet, en de schijven in "spun down" staan volgens unraid.
Max is wanneer de schijven allen "online" zijn maar geen schijf acties ondernemen.

Zonder schijven booten geeft fouten in unraid zag ik op de backup server en ga ik niet doen met mijn eigen primaire server.
Alle schijven zijn trouwens van 2021, niet echt oud, maar een nieuwe 2.5" zou inderdaad zuiniger zijn.

UPS is inderdaad bedoeld voor een safe shutdown, heel goedkoop (en nieuw) op de kop getikt.
We hebben wel regelmatig storing hier in de buurt helaas.
Daarnaast heb ik een oud huis waar ik alle elektra aan het vervangen ben, vorige eigenaar nam het niet zo nauw met alle aansluit regels...
Maar mogelijk is de UPS straks niet echt nodig als ik heel kritisch ben natuurlijk.

Alle metingen waren met de UPS eruit, vandaag gemeten met UPS, met en zonder "belasting".
Ik zal het langere tijd gaan monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Medic Fabrikanten noemen spin down meestal "stand by" en "sleep". "idle" betekent dat de koppen niets doen terwijl de schijf draait, soms wordt het ook wel eens "active idle" genoemd. Zoals ik hier postte geeft het verschil goed weer.

Vermoedelijk zit er nog ergens een overhead in het systeem, zijn het besturingssysteem en de BIOS geoptimaliseerd? Of misschien zijn het programma's op de achtergrond.

Het verbruik op de D3644-B geeft goed weer wat ideaal haalbaar zou moeten zijn met schijf- en systeemvervanging.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 13:17
Nog bedankt @mrmrmr voor alle info uit dit topic.
Inmiddels draait mijn server nu zo'n 2 weken. Alles heel mooi stabiel.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 135,95€ 135,95
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,52€ 98,52
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 93,04€ 93,04
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,82€ 69,82
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
1VentilatorenNoctua NF-S12B redux-1200, 120mm€ 14,-€ 14,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 34,13€ 34,13
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,64

Verbruik schommelt een beetje tussen de 8,0 en 8,5 watt. Hierbij meet ik het met een Shelly Plug. Deze is redelijk nauwkeurig. De Brennenstuhl scheelt hooguit 0,3watt t.o.v. de Shelly plug.

Komt eenmaal de WD Red Plus 4tb uit rust bij downloaden/plex/backup gaat het verbruik naar 12,3 watt.
Het zal misschien nog wel beter kunnen, maar ik ben hier blij mee. De oude pc pakte gemiddeld 30 watt, en nu is heb ik nog een snellere processor ook.

Gemiddeld kom ik uit op +- 9,4watt per uur uit in 24 uur x 7 dagen.

Nog een tip voor Plex gebruikers, standaard gaat die tussen 02:00 en 05:00 alles updaten, dit resulteerde bij mij in gewoon 3 uur lang een verbruik van 15watt+. Door de start en eindtijd korter op elkaar te zetten, bepaalde acties uit te zetten of de start- en eindtijd gelijk te zetten voorkom je dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3l8NcRTBzlQ56FaFF8YY3TeyTl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NgVzM2V55v2Ot5O90DdFeMvq.png?f=fotoalbum_large

Zie hierboven het verbruik tussen 02:00 en 05:00. Hieronder is het een stuk lager door Plex instellingen aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdmb6wlmx1uPVoRiJ9Kx_plXHuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/14zESLWldXg50aOVzfwPpEun.png?f=fotoalbum_large

Nog een aankoop tip voor bouwers, ik heb de i3-9100 gekozen als CPU. Deze heb ik via MP gekocht voor +- €75. Nu kreeg ik een melding dat de verkoper zijn prijs heeft verlaagd.. Heb ik helaas niks meer aan, maar misschien wel interessant voor hier: https://www.marktplaats.n...3-9100-3-6ghz-socket-1151

Edit,

Nu heel mooi een redelijk zuinige server draaien, kom je erachter dat een eenvoudige router hier gewoon tussen de 11~15 watt continu verstookt |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
user_tweakers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:38:
Edit,

Nu heel mooi een redelijk zuinige server draaien, kom je erachter dat een eenvoudige router hier gewoon tussen de 11~15 watt continu verstookt |:( |:(
Licht excuses voor de iets off-topic, maar dat is inderdaad een belangrijk puntje om rekening mee te houden alvorens je jezelf blind staart op de laatste paar Watt verbruik van een server.

Routers, switches, modems, servers … die 12V gebruiken, hebben standaard elk een eigen adapter, regelmatig van discutabele efficiëntie en bevinden zich vaak in elkaars buurt. Waarom dan geen, iets zwaardere, gedeelde 12V adapter of voeding. De minimale belasting ligt zo al iets hoger, waardoor ultra low level efficiëntie er minder/niet toe doet. Heel efficiënte 12V => 5V (USB) adapters zijn er ook. Daar win je, volgens mij, meer mee, dan extreme focus op 1 element.

offtopic:
Of toch nog meer ot: Daarbij valt ook te zeggen dat verlies zich quasi altijd uit in de vorm van warmte. In periodes waar de verwarming opstaat, is dat dus relatief. Nee, het is niet aan een COP5 zoals een goede warmtepomp, maar het is ook geen volledig verlies. (Als je moet gaan bijkoelen in de zomer, is het een ander verhaal natuurlijk)
Het is veel nuttiger om van 100W naar 20W te reduceren, dan van 12 naar 8. Dat is dan gewoon een hobby op zich (en dat mag ook), maar er zijn veel meer en gemakkelijkere opties om dan energie/geld te besparen. En als je aan het eind van deze opties zit, prijs je gelukkig, knock yourself out, deel je kennis en zet je oud materiaal op V&A, zodat je iemand anders naar een, voor hem, ecolo- en economisch zuinigere optie kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@user_tweakers Heb je die NF-S12B op je passieve koeler geplaatst, of red de koeler het wel met een processor van 65W TDP? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 19:23
campr112 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:14:
Ook heb ik er met een beetje moeite een 2de Interface ingebouwd.
@campr112 Dank voor het delen. Kan je wat toelichten wat je gedaan/gekocht hebt voor die tweede NIC?
Pagina: 1 ... 8 ... 107 Laatste