Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:56
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@IceTeaGX Je hoeft niet te kiezen, alle energiebesparing telt op.

Het idee van het combineren van voedingen kan voordeel opleveren, kijk maar eens naar dit systeem van Mux.

Het gaat er in het algemeen om op met een energiemeter alle verbruikers langs te gaan die altijd aan staan. De aanschaf van de energiemeter haal je er meteen uit. Apparaten die altijd aan staan zijn: luchtverversing, vriezers, koelkasten, servers, switches, routers, tv's en andere apparaten die al dan niet in standby staan. Ik heb daarmee een geschatte besparing gehaald van 2000 kWh per jaar. Die besparing benut ik voor elektrische verwarming na salderen van pv.

offtopic:
Je hebt heel veel Watts nodig om een ruimte te verwarmen, dat wordt wel eens onderschat. Centrale verwarming met gas is energieintensief. Het duurt 8 uur en 18 kWh om een woonkamer met 4 graden in temperatuur te verhogen. Als een apparaat onnodig 10W verbruikt krijg je daar niet veel voor terug, dat is te weinig warmte om enig nut te hebben. Voor plaatselijke stralingsverwarming heb je minstens 900W nodig en voor de hele ruimte heb je minstens 2300W radiator nodig. En eigenlijk veel meer want het duurt al een uur om een ruimte een halve graad te verwarmen.

Ik vind het geen probleem om hier ook zuinige randapparatuur voor thuisservers te bespreken. Er zit bijvoorbeeld veel verschil in het verbruik van switches. Een 19" Gbit switch met 36 poorten verbruikt vanzelfspreken veel, soms heel veel. Een 8 poort 100 Mbps switch verbruikt vaak erg weinig. Daarom is het verstandig een 100 Mbps switch toe te passen overal waar dat voldoende is, en een 8 poort 1Gbit SOHO (small office / home office) switch kan ook weinig verbruiken. Het verbruik neemt weer enorm toe bij 10Gbps switches voor koper. Dus er valt veel te winnen door slimme keuzes te maken.

Dat geldt ook voor modems. Nu er een vrije modemkeuze is, mag je zelf een zuiniger apparaat kiezen.

Routers kun je ook zelf bouwen, gewoon als zuinige server. Dat doe ik dan ook. Mijn zelf samengestelde router met 2x ethernet verbruikt minder dan 4W. Mijn vorige router verbruikte veelvouden daarvan. Sommige 100Mbps Mikrotiks zijn ook zuinig. Daar zitten zelfs extra poorten op, wat weer een switch uitspaart.

Als iets altijd aan staat, is het al snel de moeite waard om te besparen. Ook als je het niet vervangt. Zo kun je soms USB aansluitingen uitschakelen, geen USB keys erin laten zitten. WiFi frequenties die niet worden gebruikt uitschakelen. Met dat soort aanpassingen kun je ook Watts besparen. Bijvoorbeeld op een Fritz-Box.

Helaas is de tendens naar weer wat meer verbruik bij randapparatuur, maar er zijn uitzonderingen. Philips bijvoorbeeld heeft een zuinige monitor. In pricewatch kun je soms een verbruik zien, maar het heeft wel zin zelf onderzoek te doen en spec sheets te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
GioStyle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:13:
Been there, done that. Ik heb mijn Ziggo modem, USG router, 3x YouLess achter 1 36W adapter hangen. Is het efficiënter? Mwah, niet noemenswaardig. Is het meer opgeruimd? Jazeker.
Definieer niet noemenswaardig, als sommige mensen hier hun hoofd breken voor een paar watt te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
mrmrmr schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:34:
@IceTeaGX Je hoeft niet te kiezen, alle energiebesparing telt op
offtopic:
Je hebt heel veel Watts nodig om een ruimte te verwarmen, dat wordt wel eens onderschat. Centrale verwarming met gas is een energieintensief. Het duurt 8 uur en 18 kWh om een woonkamer met 4 graden in temperatuur te verhogen. Als een apparaat onnodig 10W verbruikt krijg je daar niet veel voor terug, dat is te weinig warmte om enig nut te hebben. Voor plaatselijke stralingsverwarming heb je minstens 900W nodig en voor de hele ruimte heb je minstens 2300W radiator nodig. En eigenlijk veel meer want het duurt al een uur om een ruimte een halve graad te verwarmen.
Alle energieverbruik dus ook. Elke W waste heat, is 1W minder verwarmen *O* , maar ook 1W meer koelen -O- Je voelt die misschien niet rechtstreeks, maar toch tellen ze mee. En zo zorgt 1W energiebesparing, in de winter, toch niet voor 1W minder totaal verbruik en in de zomer misschien voor nog meer besparing.
Ik vind het geen probleem om hier ook zuinige randapparatuur voor thuisservers te bespreken.
Zeker interessant, want spec sheets zijn nutteloos op dat vlak (daar staat meestal enkel max verbruik op)
Dat geldt ook voor modems. Nu er een vrije modemkeuze is, mag je zelf een zuiniger apparaat kiezen.
yey :)B -not-

Ik denk soms iets te veel na over het verschil tussen zuinig en efficiënt, en rekening houdend met heel de keten: productie en transport, ge- en verbruik, maar ook de vraag hoe verloren "waste heat" eigenlijk is. En misschien toch wat meer last van ADD dan ik wil toegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Dit is de kaart: M.2(A+E Key) to Gigabit Ethernet Module Adapter for LattePanda Alpha and Delta - DFRobot Zat in een doosje met de naam Winyao er op. Het is daadwerkelijk deze: Winyao 8111-M2-C NGFF Industrial Gigabit Ethernet RTL8111F Desktop Wired 8111-M2-C (Bent Pin) )
Je hebt de 'bent pin' versie nodig, omdat je anders ruimte te kort komt voor het monteren van de 2.5" drive cage. De kaart is daadwerkelijk een "Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller" zoals gerapporteerd door "lspci". Ik heb hem al werkend op VLANs, nog geen andere 'speciale' dingen getest. Heb hem bij Digi-Key besteld voor $16: FIT0798 DFRobot | Development Boards, Kits, Programmers | DigiKey

Het past er super-netjes in, alsof het zo uit de fabriek komt (zoals je kunt zien uit de fotos hierboven).

@TheByteBoy Toch nog even een mention, mogelijk dat je hem anders over het hoofd ziet.

Er is ook nog een-of-andere gek in nieuw-zeeland die in dit MB een gen9/10 processor zet, voor net wat meer 'kracht'. Hij reflashed the originele BIOS en al.. Mooi stukje 'tweaken' zeg maar: https://forums.servetheho...o-coffee-lake-cpus.30734/ Zijn huis is wel recent afgebrand, dus het ligt even 'stil'.

Dit soort posts/edits zijn toch wel errrugg mooi: https://forums.servetheho...ke-cpus.30734/post-284508

[ Voor 18% gewijzigd door campr112 op 14-02-2022 16:35 . Reden: meer informatie over Gen9 CPUs en de flasher van de BIOSen. ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:21
Het kan inderdaad interessant zijn om ook de andere apparatuur te bekijken. Mijn 2 nieuwe switches (16 poorts + 8 poort POE) bleken ook 11W zuiniger dan mijn 'oude' 24 poort POE switch. Lijkt mij ook logisch, die laatste had gewoon een veel zwaardere voeding aan boord.

Energiezuinigheid was niet de reden waarom ik het had gedaan trouwens maar het was leuk mee genomen. En ik was er ook van geschrokken dat het ding zomaar 28W trok idle. Mijn volledige kast heb ik nog niet bekeken, misschien moet ik dat ook nog eens doen.
Medic schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:57:
@D-Three De wensenlijst aangepast aan de hand van een bord met meer SATA (12!) aansluitingen zodat er geen extra kaart nodig is.
Hou er wel rekening mee dat dat bord minder zuinig is dan een Fujitsu :) Maar je spaart er inderdaad de controller(s) mee uit.
Het moederbord ondersteunt trouwens wel unregistered ECC geheugen, net als de CPU.
De OCULink is grappig, maar de kabel daarvoor is nogal specifiek en prijzig.
Klopt. Ik had gewoon even mijn bord aangehaald maar ik zie dat jij blijkbaar voldoende ruimte hebt voor een ATX board :)
En een andere voeding, dit is in de PW de voeding welke het laagste wattage heeft zonder in te leveren op efficientie.
Ik zie dat het een SFX voeding is, misschien iets om rekening mee te houden bij montage :)
Medic schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:00:
Zonder schijven booten geeft fouten in unraid zag ik op de backup server en ga ik niet doen met mijn eigen primaire server.
Ik snap dat je het liever niet doet. Maar ik snap de vraag van @mrmrmr ook wel. Jouw server lijkt op het eerste zicht nogal onzuinig maar de CPU heeft, ondanks dat het een Xeon is, een TDP van 45W. Dit lijkt geen grote energiesluper te zijn. Als je dus het verbruik van de server zou weten zonder schijven, dan kan je beter inschatten wat je kan besparen. Misschien toch iets om te proberen met een andere bootschijf/stick?

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 14-02-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Rembock schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:50:
@user_tweakers Heb je die NF-S12B op je passieve koeler geplaatst, of red de koeler het wel met een processor van 65W TDP? :)
De noctua blaast lucht uit de behuizing naar boven om een beetje schoorsteen effect te bevorderen. Dan gaat er ook meer lucht langs de cpu. (Noctua zit dus bovenin in de behuizing)

De cpu is 99% van de tijd tussen de 1 en 3%. Ik wilde nog in HomeAssistant de cpu temp monitoren, maar dat lukte nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackRabbit
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-08 00:16
Iemand hier een idee wat Supermicro X11SSH-LN4F of SUPERMICRO X11SSM-F moederborden verbruiken vergeleken met de Fujitsu D3644-B? Die informatie is erg moeilijk terug te vinden, zo blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:11
Na lang twijfelen toch maar afgezien van ECC voor mijn eigen zuinige server, mede vanwege een mooie aanbieding bij Amazon voor de pricewatch: Fujitsu D3643-H en vanwege een mooie deal op Marktplaats voor de pricewatch: Intel Core i3-9100 Boxed die user_tweakers in "Het grote zuinige server topic - deel 3" eerder als tip hier achtergelaten had.
Nu de case al onderweg is en de D3643-H & i3-9100 net besteld is moet de rest nog. Daarmee kom ik tot onderstaand lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 135,95€ 135,95
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,52€ 98,52
1BehuizingenThermaltake Core G3€ 0,-€ 0,-
4KabelsLogiLink SATA 0.3m Rood€ 1,01€ 4,04
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,90€ 41,90
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS824A€ 68,81€ 68,81
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 41,65€ 41,65
Totaal€ 396,82

Momenteel heb ik 2 oude pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB die ik voor nu wil gaan inzetten voor opslag, deze wil ik op termijn gaan vervangen voor 4x 2.5" HDD's. Ik weet overigens dat de case maar plek voor 2 HDD's heeft, maar heb straks voldoende ruimte om hier iets voor te verzinnen vanwege het ontbreken van een SFX PSU :)

Zie ik met deze configuratie nog iets over het hoofd? Of ben ik zo compleet?

Mijn huidige server is een RPI3b die het moeilijk heeft, momenteel heeft deze de volgende containers actief:
  • Traefik
  • Authelia
  • Home Assistant
  • Vaultwarden
  • Fireflyiii
  • Postgres
  • Mosquitto
  • Zigbee2MQTT
De Pi gaat de meterkast in met Zigbee2MQTT en een P1-lezer. De rest van de containers gaan naar de nieuwe server waar ik nog meer op wil draaien, namelijk:
  • K3S
  • Redis
  • Node Red
  • Nextcloud (met Office, Calendar, enz.)
  • Wireguard
  • Grafana
  • En in de toekomst waarschijnlijk nog meer
Ik denk dat ik ruim voldoende geheugen heb, maar toch voor de zekerheid hier de check of het niet raadzaam is om er meer in te prikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rembock schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:07:
Na lang twijfelen toch maar afgezien van ECC voor mijn eigen zuinige server, mede vanwege een mooie aanbieding bij Amazon voor de pricewatch: Fujitsu D3643-H en vanwege een mooie deal op Marktplaats voor de pricewatch: Intel Core i3-9100 Boxed die user_tweakers in "Het grote zuinige server topic - deel 3" eerder als tip hier achtergelaten had.
Nu de case al onderweg is en de D3643-H & i3-9100 net besteld is moet de rest nog. Daarmee kom ik tot onderstaand lijstje:

1BehuizingenThermaltake Core G3€ 0,-€ 0,-
4KabelsLogiLink SATA 0.3m Rood€ 1,01€ 4,04
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,90€ 41,90
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS824A€ 68,81€ 68,81
Totaal€ 396,82

Momenteel heb ik 2 oude pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB die ik voor nu wil gaan inzetten voor opslag, deze wil ik op termijn gaan vervangen voor 4x 2.5" HDD's. Ik weet overigens dat de case maar plek voor 2 HDD's heeft, maar heb straks voldoende ruimte om hier iets voor te verzinnen vanwege het ontbreken van een SFX PSU :)

Zie ik met deze configuratie nog iets over het hoofd? Of ben ik zo compleet?

Mijn huidige server is een RPI3b die het moeilijk heeft, momenteel heeft deze de volgende containers actief:
  • Traefik
  • Authelia
  • Home Assistant
  • Vaultwarden
  • Fireflyiii
  • Postgres
  • Mosquitto
  • Zigbee2MQTT
De Pi gaat de meterkast in met Zigbee2MQTT en een P1-lezer. De rest van de containers gaan naar de nieuwe server waar ik nog meer op wil draaien, namelijk:
  • K3S
  • Redis
  • Node Red
  • Nextcloud (met Office, Calendar, enz.)
  • Wireguard
  • Grafana
  • En in de toekomst waarschijnlijk nog meer
Ik denk dat ik ruim voldoende geheugen heb, maar toch voor de zekerheid hier de check of het niet raadzaam is om er meer in te prikken.
Ik heb iets van 20-30 containers draaien, die erg lijken op de lijst die jij opgeeft op een NUC met 8GB ram, waarvan ca 4GB nog vrij is. Dus ik vermoed dat die 16GB ruim voldoende is 8)

Verder, en die opmerking heb ik al meer gemaakt hier, is mijn ervaring met k8s/k3s/k0s dat je zuinige server nooit meer in idle komt, maar standaard 10-25% CPU gebruik kent met nog de nodige i/o.

Nu heb ik al 6 maanden niet meer getest, dus wie weet is dit inmiddels sterk verbeterd, maar de 2 jaar daarvoor heb ik geen enkele verbetering gezien op dat vlak.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
Thanks @Mars Warrior Tijd om de rest te bestellen! :)

Twijfel inderdaad nog tussen k3s en Docker Swarm, maar K3OS lijkt mij ook erg interessant om uit te proberen. Denk dat ik een Blitzwolf i.o.d. ga aanschaffen en beide configuraties ga meten, altijd leuk om uit te proberen voordat ik de boel definitief migreer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rembock schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:36:

Twijfel inderdaad nog tussen k3s en Docker Swarm, maar K3OS lijkt mij ook erg interessant om uit te proberen. Denk dat ik een Blitzwolf i.o.d. ga aanschaffen en beide configuraties ga meten, altijd leuk om uit te proberen voordat ik de boel definitief migreer :+
K3OS is natuurlijk gewoon een kale Linux distributie met K3s. Als K3s veel energie verbruikt zal dat met K3OS natuurlijk niet veel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@RobertMe weet ik, maar het kunnen updaten van het OS en K3s via deployments is ook iets wat mij interessant lijkt om uit te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijspomper
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-08 18:04
Er is ook nog een-of-andere gek in nieuw-zeeland die in dit MB een gen9/10 processor zet, voor net wat meer 'kracht'. Hij reflashed the originele BIOS en al.. Mooi stukje 'tweaken' zeg maar: https://forums.servetheho...o-coffee-lake-cpus.30734/ Zijn huis is wel recent afgebrand, dus het ligt even 'stil'.
Interessant dat je het zegt, ik ga aankomende week mijn m910q (Skylake) ook voorzien van een i9* (Coffee Lake). Het plan is om hem te gebruiken als zuinige Proxmox server die home assistant en klipper draait. De i9* geeft mij genoeg ruimte om zo nu en dan een VM op te kunnen starten voor andere taken.
Ik zeg i9* echter is het een laptop xeon chip op een lga1151 converter van AliExpress genaamd QQLS die ik heb gekocht voor 140 euro. Inmiddels heb ik er ook al één in mijn desktop zitten.
De QQLS is volledig unlocked, echter is de stock tdp van 45w prima voor een mini pc.

Ik volg dit topic nu al een behoorlijke tijd, echter heb ik nog weinig over 8/9th gen op 6/7th gen gezien. Ook nog niemand met een QQLS of iets wat er op lijkt.

Vandaar vroeg ik mij af of er in dit topic mensen zijn die dit al hebben getest in een energiezuinig systeem. En zo ja, wat voor impact had het op het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[b]Rembock in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Uitgaande van de nominale belasting van de PicoPSU mag je maximaal 90W verstoken. De 2 Seagates hebben volgens specificatie een typisch maximaal verbruik van 2A, dus 24W, samen 48W als die piek tegelijkerstijd wordt bereikt. Dat laat nominaal een maximale belasting over van 42W voor de rest van het systeem. Dat is weinig. Je kunt het risico nemen dat je boven nominaal belast tijdens opstarten, maar ik denk dat het voor gelijktijdig upspinnen tijdens zwaar cpu/gpu gebruik een vermogenstekort oplevert. Om die reden is het aan te raden deze disks te vervangen door een disk met een lager verbruik.

Het idle verbruik van de disks is 5W (met DIPLM), dus samen 10W. Standby/sleep: 0,79W per stuk. Bron. Het idle verbruik van de disks is dus 2x zo hoog als idle verbruik van de rest van de hardware in (kale) idle. Het is een goed idee om die te vervangen.

Als je voldoende zou hebben aan 2 TB dan zou je ook kunnen kiezen voor een 2TB Samsung EVO, die heeft een gunstige prijs/capaciteit verhouding en het verbruik is veel lager dan dat van hard disks. De toegangstijd is ook veel beter en een SSD kan sneller in en uit de slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@mrmrmr Dank voor deze info :)
Wist dat 3.5" HDD's veel verbruiken, maar niet zo veel. Dan ga ik ze voor backup gebruiken middels een externe case, hoeven ze ook niet altijd aan te staan.
Ik zie overigens nu pas dat ik geen NVMe had toegevoegd aan mijn lijst. Denk dat ik voor een Samsung 980 ga, is het normaal dat een 1TB een hoger verbruik heeft t.o.v. zijn 500GB broertje?

[ Voor 0% gewijzigd door Rembock op 16-02-2022 09:11 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De mate van complexiteit is niet te vergelijken tussen Docker en k3s, maar ik neem aan dat je dat weet of daar geen problemen mee hebt. Ik heb zowel nu Docker Swarm draaien als simpel docker-compose. Beiden geven ca 1% of minder CPU verbruik als er verder niks draait.

Swarm op een enkele node geeft niet heel veel extra’s, dus ik ben eigenlijk weer terug naar 1 enkele compose file die ik vanuit git beheer. Simpeler kan het niet, want ik heb een hekel aan beheren.

K3S en K0S kreeg ik in het verleden nogal eens kapot bij een upgrade. Zonde van mijn tijd.

Blitzwolf meet in hele watts overigens en heeft nogal eens een afwijking van ca 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:00
Offtopic, maar voor de geïnteresseerden:

Een Ryzen 5 5600G, op een X570 bord, draaiende op Proxmox (20 containers en 5 VMs), met twee 16GB geheugensticks, één NMVE 1TB, één 1TB SSD, een 2TB 2,5 inch HDD en een 4-poorts NIC (plus wat fans), gevoed door een 160W PicoPSU en een Leicke 120W adapter verbruikt in rust 46W. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Polyphemus Resultaten van metingen zijn welkom, anders weten we niet wat wel of niet werkt. Je kan hopelijk het verbruik omlaag brengen door BIOS instellingen aan te passen. Kijk eens naar dit bericht van @Hans1990 en de berichten er omheen.

Misschien zijn er nog wel meer tips voor VM's en containers. Ook het nagaan wat er draait en de processortijd vraagt kan vruchten afwerpen. Op zich moet de processor ook een lager verbruik kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
@mrmrmr Ik heb net nog de governor op powersave gezet en dat scheelt idle 20W, ik zit nu rond de 27W O-)

dat @ werkt niet lekker

[ Voor 29% gewijzigd door Polyphemus op 16-02-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rembock

M.2 SSD's worden via PCIe aangesloten en de stroomvoorziening verloopt via 3.3V, met een relatief hoge stroom. Deze M.2 NVMe SSD's zijn vaak gericht op performance, waardoor het verbruik hoog kan oplopen.

Sommige "zware" NVMe SSD's verbruiken zelfs veel meer dan een hard disk. Met name als ze niet in slaapstand kunnen komen door ononderbroken i/o. bijvoorbeeld bij zware logging. Op een thuisserver is dat performancegeweld tamelijk nutteloos omdat je het verschil met een SATA SSD meestal toch niet merkt.

Vandaar dat ik meestal een SATA SSD adviseer.

Metingen van het verbruik van SATA SSD's en SATA NVMe zijn hier te bekijken:
reviews: Ssd Best Buy Guide - Oktober 2021
reviews: Ssd Best Buy Guide - Oktober 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
Je moet niet @Polyphemus typen maar of @Po en dan uit de lijst selecteren, of [~Polyphemus]. De @ syntax op zichzelf is niet ondersteund, bij mijn weten omdat gebruikersnamen een spatie kunnen bevatten en dat soort gekkigheden. Daarom dat Tweakers in de UBB deze alternatieve syntax hanteert. Maar als je dus @ gebruikt en uit de autocomplete lijst selecteert dan herschrijft die het vanzelf naar de [~...] syntax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
RobertMe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:17:
[...]

offtopic:
Je moet niet @Polyphemus typen maar of @Po en dan uit de lijst selecteren, of [~Polyphemus]. De @ syntax op zichzelf is niet ondersteund, bij mijn weten omdat gebruikersnamen een spatie kunnen bevatten en dat soort gekkigheden. Daarom dat Tweakers in de UBB deze alternatieve syntax hanteert. Maar als je dus @ gebruikt en uit de autocomplete lijst selecteert dan herschrijft die het vanzelf naar de [~...] syntax.
offtopic:
Als ik een username uit die lijst selecteer, dan neemt ie de naam niet over als ik er op klik, in Chrome althans, om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 12:50
BlackRabbit schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:58:
Iemand hier een idee wat Supermicro X11SSH-LN4F of SUPERMICRO X11SSM-F moederborden verbruiken vergeleken met de Fujitsu D3644-B? Die informatie is erg moeilijk terug te vinden, zo blijkt.
Same here... Ik was aan het kijken naar een alternatief bord met 6 (of meer) sata poorten dus ik kwam bij de Asrock Rack C246M WS en op de voorpagina van de user manual staat: GREEN less heat, less power consumption. Maarja wat dan wel het stroomverbruik staat niet beschreven (en ook geen reviews op de rest van het internet :( )

Ben nu aan het overwegen om uit te zoeken of er ook "zuinige" PCIe SATA kaarten bestaan en dat in combinatie met de enige beschikbare fujitsu moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door kevi-n1 op 16-02-2022 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
thijspomper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:10:
[...]

Interessant dat je het zegt, ik ga aankomende week mijn m910q (Skylake) ook voorzien van een i9* (Coffee Lake). Het plan is om hem te gebruiken als zuinige Proxmox server die home assistant en klipper draait. De i9* geeft mij genoeg ruimte om zo nu en dan een VM op te kunnen starten voor andere taken.
Ik zeg i9* echter is het een laptop xeon chip op een lga1151 converter van AliExpress genaamd QQLS die ik heb gekocht voor 140 euro. Inmiddels heb ik er ook al één in mijn desktop zitten.
De QQLS is volledig unlocked, echter is de stock tdp van 45w prima voor een mini pc.

Ik volg dit topic nu al een behoorlijke tijd, echter heb ik nog weinig over 8/9th gen op 6/7th gen gezien. Ook nog niemand met een QQLS of iets wat er op lijkt.

Vandaar vroeg ik mij af of er in dit topic mensen zijn die dit al hebben getest in een energiezuinig systeem. En zo ja, wat voor impact had het op het verbruik.
QQLS is voor mij onbekend terrein maar 9th gens zijn toch al wel een aantal keer in builds langsgekomen. Zie bijvoorbeeld deze build GaMeOvEr in "Het grote zuinige server topic - deel 2" of mijn eigen build daily.data.inj in "Het grote zuinige server topic - deel 2".

@BlackRabbit , @kevi-n1 builds zijn wellicht ook interessant voor jullie.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen en waarom. Heb zelf een tijdje over Docker Swarm gedacht op meerdere nodes, maar los van de extra complexiteit zag ik voor mij geen voordelen. Heb hier geen services die afhankelijkheden met elkaar hebben. Een database en webserver container gooi ik in dezelfde compose file en wordt beheerd via GIT.
Ga binnenkort wel experimenteren met een replicate op een andere proxmox node om zo te kijken of wijzigingen/restarts zonder downtime kunnen. Wel fijn voor een aantal services/containers zoals Gitea of Vaultwarden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simthadim
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 13:25
Zojuist eindelijk mijn Fujitsu D3643-H met I3-9100f geprobeerd te booten, maar helaas geen succes. Ik krijg een herhalende korte beep. Een RAM probleem, niet? Mijn RAM is 2e hands van een mede tweaker, dus je weet het nooit.

Wat mij wel opviel is dat dit moederboord direct aangaat indien er spanning op komt (fans gaan direct aan, moederboard gaat gelijk biepen). Dit is niet iets wat ik verwacht, zeker niet aangezien er een front-panel aansluiting is met een on/off optie. Klopt dit vermoeden, of hebben jullie deze 'feature' ook?

[ Voor 11% gewijzigd door simthadim op 16-02-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
simthadim schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:44:
Zojuist eindelijk mijn Fujitsu D3643-H met I3-9100f geprobeerd te booten, maar helaas geen succes. Ik krijg een herhalende beep, wat kan duiden op een RAM probleem (2e hands gekocht van een mede tweaker, maar je weet het nooit)

Wat mij wel opviel is dat dit moederboord direct aangaat indien er spanning op komt (fans gaan direct aan, moederboard gaat gelijk biepen). Dit is niet iets wat ik verwacht, zeker niet aangezien er een front-panel aansluiting is met een on/off optie. Klopt dit vermoeden, of hebben jullie deze 'feature' ook?
Heb je dan nog een extra grafische kaart, want een -F CPU heeft er geen (of een uitgeschakelde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simthadim
IceTeaGX schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:47:
[...]

Heb je dan nog een extra grafische kaart, want een -F CPU heeft er geen (of een uitgeschakelde)?
Ik heb er inderdaad een grafische kaart aangehangen voor de installatie. Zodra ik Proxmox heb geinstaleerd wil ik die GPU er weer uit halen.

off-topic: ik had toen een goede deal voor de i3-9100f. Achteraf had ik liever de i3-9100, maar ach... ik kon niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 22:10
simthadim schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:44:
Mijne gaat/ging out-of-the-box ook meteen aan. Dus dat is op zich geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspomper
QQLS is voor mij onbekend terrein maar 9th gens zijn toch al wel een aantal keer in builds langsgekomen. Zie bijvoorbeeld deze build GaMeOvEr in "Het grote zuinige server topic - deel 2" of mijn eigen build daily.data.inj in "Het grote zuinige server topic - deel 2".
Ik bedoelde eigenlijk dat ik nog weinig 6/7de generatie moederborden gecombineerd met een 8/9de generatie processor heb gezien. Ik ben wel benieuwd of dat impact op het verbruik heeft.

• Rembock
daily.data.inj schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:35:
Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen en waarom. Heb zelf een tijdje over Docker Swarm gedacht op meerdere nodes, maar los van de extra complexiteit zag ik voor mij geen voordelen. Heb hier geen services die afhankelijkheden met elkaar hebben. Een database en webserver container gooi ik in dezelfde compose file en wordt beheerd via GIT.
Ga binnenkort wel experimenteren met een replicate op een andere proxmox node om zo te kijken of wijzigingen/restarts zonder downtime kunnen. Wel fijn voor een aantal services/containers zoals Gitea of Vaultwarden :).
Zal het je laten weten. Doel is voornamelijk om te leren werken met swarm en/of k3s, alles wat daarbij komt kijken (efficiency/performance) is mooi meegenomen :)

Verwijderd

thijspomper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:51:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat ik nog weinig 6/7de generatie moederborden gecombineerd met een 8/9de generatie processor heb gezien. Ik ben wel benieuwd of dat impact op het verbruik heeft.
Denk dat dat komt omdat, hoewel ze beide een socket met 1151 pinnen gebruiken, de 100/200-series chipsets 8e en 9e generatie CPU's niet ondersteund. Intel heeft voor de 300-series de socket layout aangepast waardoor deze niet meer backwards compatible is. Grootste oorzaak is de CPU identifier pin die verplaatst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:05

Neomess

neomess.nl

user_tweakers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:38:
Nog bedankt @mrmrmr voor alle info uit dit topic.
Inmiddels draait mijn server nu zo'n 2 weken. Alles heel mooi stabiel.

1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 93,04€ 93,04
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,82€ 69,82
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
1VentilatorenNoctua NF-S12B redux-1200, 120mm€ 14,-€ 14,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 34,13€ 34,13
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,64

Verbruik schommelt een beetje tussen de 8,0 en 8,5 watt. Hierbij meet ik het met een Shelly Plug. Deze is redelijk nauwkeurig. De Brennenstuhl scheelt hooguit 0,3watt t.o.v. de Shelly plug.

Komt eenmaal de WD Red Plus 4tb uit rust bij downloaden/plex/backup gaat het verbruik naar 12,3 watt.
Het zal misschien nog wel beter kunnen, maar ik ben hier blij mee. De oude pc pakte gemiddeld 30 watt, en nu is heb ik nog een snellere processor ook.

Gemiddeld kom ik uit op +- 9,4watt per uur uit in 24 uur x 7 dagen.

Nog een tip voor Plex gebruikers, standaard gaat die tussen 02:00 en 05:00 alles updaten, dit resulteerde bij mij in gewoon 3 uur lang een verbruik van 15watt+. Door de start en eindtijd korter op elkaar te zetten, bepaalde acties uit te zetten of de start- en eindtijd gelijk te zetten voorkom je dit.

[Afbeelding]

Zie hierboven het verbruik tussen 02:00 en 05:00. Hieronder is het een stuk lager door Plex instellingen aan te passen.

[Afbeelding]

Nog een aankoop tip voor bouwers, ik heb de i3-9100 gekozen als CPU. Deze heb ik via MP gekocht voor +- €75. Nu kreeg ik een melding dat de verkoper zijn prijs heeft verlaagd.. Heb ik helaas niks meer aan, maar misschien wel interessant voor hier: https://www.marktplaats.n...3-9100-3-6ghz-socket-1151

Edit,

Nu heel mooi een redelijk zuinige server draaien, kom je erachter dat een eenvoudige router hier gewoon tussen de 11~15 watt continu verstookt |:( |:(
Bedankt voor de link naar de i3 cpu, ben druk bezig met het samenstellen van een setje zoals veel doen (
Intel Core i3-9100, D3643-H, pico psu, etc) en de cpu alvast maar besteld aangezien het +/- 70 euro scheelde.

Ik zal binnenkort een post maken als alles besteld en binnen is

[ Voor 0% gewijzigd door Neomess op 17-02-2022 09:29 . Reden: typo ]

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• Rembock
Is er iemand die wel eens direct bij Leicke.de besteld heeft? Ik had een paar dagen geleden een adapter besteld, maar tot op heden 0 communicatie. Geen ontvangstbevestiging of andere e-mail gekregen, zelfs na zelf mailen blijft het akelig stil.

• Sjorsl820
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-08 20:47
Neomess schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Bedankt voor de link naar de i3 cpu, ben druk bezig met het samenstellen van een setje zoals veel doen (
Intel Core i3-9100, D3643-H, pico psu, etc) en de cpu alvast maar besteld aangezien het +/- 70 euro scheelde.

Ik zal binnenkort een post maken als alles besteld en binnen is
Ben benieuwd hoeveel CPUs de verkoper had/heeft, ook ik kon het niet laten er eentje te bestellen.

@user_tweakers Thx voor de tip!

• Rembock
@Sjorsl820 zal vast een hele tray zijn, ik heb er ook 1 besteld en verwacht dan (mede vanwege de prijs) ook geen boxed variant. Houdt er wel rekening mee dat het even kan duren voor je de CPU binnen hebt, ik heb er 2 dagen geleden 1 besteld en het pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:05

Neomess

neomess.nl

Rembock schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:17:
@Sjorsl820 zal vast een hele tray zijn, ik heb er ook 1 besteld en verwacht dan (mede vanwege de prijs) ook geen boxed variant. Houdt er wel rekening mee dat het even kan duren voor je de CPU binnen hebt, ik heb er 2 dagen geleden 1 besteld en het pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt.
Gewoon alleen een processor zonder koeler inderdaad, zondag besteld en woensdag binnen (had hem dinsdag moeten krijgen maar PostNL is een bagger bedrijf)

simpele bubbeltjes envelop, processor gewikkeld in wc papier. maar moet kunnen aangezien de processor geen pinnentjes heeft.

gezien ik nog niet alle onderdelen besteld heb alleen nog niet kunnen testen of de processor inderdaad werkt, maar zag er netjes uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Neomess op 17-02-2022 11:36 ]

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Eindelijk na een jaar min of meer wachten op de processor eindelijk mijn 'plank' gemaakt. Na testen gaat deze aan de muur in de meterkast geplaatst worden.

Idle 7,3 watt (na een uur) met een Brennenstuhl PM 231 met alleen de 860 EVO NVME. Dit is zonder optimalisatie. Straight out the box.
Geen update bios gedaan (ben bang dat ik die brick, gezien eerdere postings)
Unraid server 6.9 stable

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,55€ 98,55
1BehuizingPraxis plank----
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,-€ 3,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Cable (PYO4SATA)€ 5,95€ 5,95
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 34,13€ 68,26
1VoedingenMini-box picoPSU 80€ 29,-€ 29,-
2Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 66,55€ 133,10
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 250GB€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 443,94

Ik wacht nog op de levering van de sata kabels voor de 860 EVO SSD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MN9H8SCHu7e4gW8k4cGgK5SaBLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w79I9HMuBXJ99VSyXvaZ3iPL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHuvGg66Z_51NBDYIa6caWUYf_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o2KYafzkSUod8CzHloOoiN0O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Mezkeijou op 17-02-2022 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Ik heb mijn M900 nu helemaal 'afgeladen', Debian geinstalleerd en een extra Ethernet Adapter ingebouwd (zie iets hoger).
2Tbyte NVME,
8Tbyte SSD en
64Gbyte geheugen.
Hij draait op een i5-6500T

Idle: 6.5W
Nuttig werk: ~10-11W (routeren internet verkeer en alles draaien houden (Plex, grafana, influxdb, klein elasticsearch cluster, deluge enz enz)
Volle bak (beide storage, vol geheugen en volle CPU, excl GPU): ~43W
2Geheugen internKingston KCP426SD8/32€ 144,-€ 288,-
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 8TB€ 652,01€ 652,01
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 215,90€ 215,90
1PC'sLenovo ThinkCentre M900 Tiny M900€ 279,-€ 279,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.434,91

[ Voor 65% gewijzigd door campr112 op 03-03-2022 09:45 . Reden: Ubuntu > Debian ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rembock Bestellen kan ook via amazon.de of amazon.nl. Dat is misschien goedkoper.

@Mezkeijou Heb je optimalisaties gedaan? Een BIOS update is niet nodig tenzij je een probleem hebt of als je de beveiligingsupdates voor de processor nodig hebt. Ik heb meerder BIOS updates achter elkaar gedaan zonder problemen. Ik zie in jouw lijstje geen SATA SSD staan.

@campr112 Kun je een Pricewatch (kies voor "hebben") inventaris lijstje maken van alle onderdelen? Onder je account kun je de inventaris bekijken en code voor een lijst laten genereren en die plakken in het bestaande bericht.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 17-02-2022 16:04 ]

• Rembock
@mrmrmr klopt, maar daar is het uitverkocht. Probeer ook wat minder bij Amazon te bestellen om zo de producenten een beetje te steunen, had deze keer niet goed uitgepakt. -O-
Ik denk dat ik het laat lopen en alvast een ander bestel (VES120PS).
Als ie alsnog binnen komt stuur ik hem terug of verkoop ik het door, komt ie niet kan ik mijn geld via Paypal terugvragen :)
@Rembock Je hebt gelijk dat kleinere verkopers ondersteuning verdienen. In dit geval is Leicke normaliter zelf de verkoper en hadden ze voorheen voorraad bij Amazon. Maar ik zie het daar niet meer staan. Misschien hebben ze gewoon geen voorraad meer, zowel voor zichzelf als bij Amazon. Ze laten het in China produceren.

• Rembock
Ik had een Leicke ULL power supply 150W besteld, niet goed genoeg gekeken tijdens het bestellen :')
Deze was wel voorradig, maar nog steeds gek dat ze niet reageren.

Ik heb het opgegeven en ben nu zoekende naar een VES120PS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 121% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:49 ]

• Mezkeijou
@mrmrmr Ik heb nog geen enkele optimalisatie uitgevoerd. Wat ik uit TS begrepen heb, hoef je vanuit de BIOS geen instellingen meer te veranderen. Omdat deze al optimaal is.

Daarbij draai ik nu een Unraid server in een proefopstelling om de mogelijkheden te testen. Waarom Unraid? Omdat er een grote communitiy is en daarbij ook veel mogelijkheden voorhanden is. Daarnaast om te leren en Unraid als een opstapje naar Linux

Ik kan nog niet veel vinden voor energiebesparingen in Unraid

Ik wilde de SATA SSD in de tabel plaatsen wanneer ik de SATA kabels heb.

Ps. als er een tutorial is met daarin de stappen naar een foutloze Biosupdate houd ik me aanbevolen. Maar zoals ik al zei. Ik ben al blij dat ik zover ben gekomen met het systeem. Zonder fouten of DOA. Dus wil het gevaar ook niet opzoeken. Bordje was 110 eur dacht ik.

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Rembock schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:17:
Vind het wel een beetje vreemd.
Zelf geprobeerd te onderhandelen, maar kon niet onder de €95 weg, nog geen maand later gaat ze ineens voor €55 weg. Ach soms heb je pech. Verzending ging gewoon snel, cpu zag er niet helemaal 100% nieuw uit, maar werkt gewoon zoals verwacht.

Ik had de voeding hier gekocht: (€33,54)
https://www.amazon.de/dp/...87027711_TE_SCE_dp_1?th=1

Inderdaad nu even niet op voorraad, komt misschien wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjorsl820
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-08 20:47
GioStyle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:00:
1MoederbordenASRock H310CM-DVS€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internCorsair ValueSelect CMV8GX4M1A2400C16€ 31,49€ 31,49
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 89,90€ 89,90
Totaal€ 327,94

Heb nu bovenstaand met een 60W Leicke adapter draaien, maar deze setup komt niet onder de 12W bij mij.
OS: Windows 10 met drivers, bios-instellingen nauwelijks veranderd, valt niet veel in te stellen. Geef voor mij niet veel, gaat toch continu werk verrichten..
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 127,35€ 127,35
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,55€ 98,55
1BehuizingenInter-Tech S-301€ 39,-€ 39,-
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 23,95€ 23,95
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 34,13€ 68,26
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 128GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 409,94

Meet ik 2,7w - 3,0w met Ubuntu 21.10 en kernel 5.16. In de BIOS C10 enabled, en TDP iets gelimit vanwege de adapter (just to be sure). PowerTop en Consoleblank. Deze build was iig een stuk makkelijker te optimizen dan de 12th gen. Nu even uitzoeken hoe ik er een NAS van ga maken (proxmox vs. TrueNAS), valt iig een hoop over te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mezkeijou schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:20:
Daarbij draai ik nu een Unraid server in een proefopstelling om de mogelijkheden te testen. Waarom Unraid? Omdat er een grote communitiy is en daarbij ook veel mogelijkheden voorhanden is. Daarnaast om te leren en Unraid als een opstapje naar Linux

Ik kan nog niet veel vinden voor energiebesparingen in Unraid

Ik wilde de SATA SSD in de tabel plaatsen wanneer ik de SATA kabels heb.

Ps. als er een tutorial is met daarin de stappen naar een foutloze Biosupdate houd ik me aanbevolen. Maar zoals ik al zei. Ik ben al blij dat ik zover ben gekomen met het systeem. Zonder fouten of DOA. Dus wil het gevaar ook niet opzoeken. Bordje was 110 eur dacht ik.
De BIOS is standaard al geoptimaliseerd.

De optimalisatie zit hem in de besturingssysteem software. Die moet namelijk aangeven wanneer een onderdeel in een low power stand kan worden gezet, als die niet wordt gebruikt. Dat zit grotendeels in drivers.

Unraid is gebaseerd op Slackware zegt men op Internet, dus de Linux optimalisaties zijn van toepassing. Je kunt proberen de optimalisaties die in de topic start staan, met name die van powertop, consoleblank en de power saving processorstand.

BIOS update procedure voor de Fujitsu D3643-H:
ftp://ftp.kontron.com/Pro...ycle/D3643-H/BIOS_D3643-H

EFI Flash Update
Use ZIP-files for EFI-based BIOS Update

Copy content of the BIOS ZIP to any FAT32 formatted USB drive/stick. The files should be visible in following directories:
* EfiFlash.efi -> /EFI/FUJITSU
* Flash update files (e.g. .UPD) in root directory of USB stick.
Boot the system and choose “FUJITSU Update Utility” in F12 boot menu.

Please see the BIOS-Flash-Tools documentation for more information:
ftp://ftp.kontron.com/Ser...e_Tools/BIOS-Flash-Tools/

Windows Flash Update
Use Dxxx-xyz.DFI.$xe for Windows-based BIOS update
-> Rename file to *.exe after download and run exe-file from MS Windows

Auto BIOS Update
With Auto BIOS Update it is possible to check a Fujitsu server automatically to see if there is a new
BIOS version for the system. For the update, no operating system or external storage medium is
required. This feature must be enabled in BIOS Setup first.
For details on the Auto BIOS Update function please see the BIOS manual.

BIOS Recovery
Please see the BIOS-Flash-Tools documentation for more information:
ftp://ftp.kontron.com/Ser...e_Tools/BIOS-Flash-Tools/

Zoals gezegd, BIOS updates zijn alleen nodig bij bekende problemen of als je bepaalde cpu patches wil installeren, meestal doe je voor security redenen, voor computers die een hoge mate van beveiliging nodig hebben. Het OS heeft ook micropatches.

[ Voor 37% gewijzigd door mrmrmr op 17-02-2022 22:23 ]

• Mezkeijou
@mrmrmr Dank je voor de uitleg. Ik denk dat EFI Flash Update het makkelijkst is. Maar voorlopig laat ik het zo. Ik heb een bookmark gemaakt.

Ik heb de Nerdpack plugin geinstalleerd in Unraid. Hierdoor heb ik toegang tot Powertop. Maar Unraid heeft in de GUI geen shell oid. Toen SSH verbinding gemaakt en Powertop gedraaid. Van mijn beginnerscursus Linux had ik geleerd om niet in de root te werken. Wat ik tot nu toe gezien heb, runt iedereen vanuit de root in Unraid lijkt wel.

Maar lang verhaal kort. Powertop en Powertop --autotune maakt niks uit voor verbruik: Het blijft 7,3 watt voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRtnrfIbvMlQHhKhq-Z8q54tViA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAdUjmJpn7D3bHHVHPSWs4B0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al0gMHgB0ttLhVk3OCwapxwDQjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efibi7r1XfHMZR1afAPG1tLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9s9TvIfxFFowmZE_g1Dmm-B7Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rih4ySYKKNQmUL4riLbfL41L.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat geen frequencies op idle.

Daarnaast de powersavings gebruikt in dit topic.

[ Voor 12% gewijzigd door Mezkeijou op 17-02-2022 23:07 ]

@Mezkeijou

Zo te zien staan de powertop instellingen goed, maar er is ook nog consoleblank (zie topic start) en de controle van de gebruikte Intel cpu driver (powersave). Consoleblank is alleen nodig als een GUI interface het niet zelf regelt. Als de monitor in standby gaat via het systeem is het doorgaans ok.

Als je ziet dat de frequenties in idle laag zijn onder de tab "Frequency Stats" dan is het meestal goed. Laag is ongeveer 1200 MHz. Windows gebruikt 800 MHz.

Misschien kan iemand anders die Unraid gebruikt (heeft) tips geven?

Onder Debian of Ubuntu kun je ongeveer de helft kunnen halen in idle, in de standaard configuratie. Misschien draait er ook iets dat processortijd eist.

Een Brennenstuhl PM231 E meet in principe correct, maar een ouder type PM 230 meet niet correct.

Ik vergat nog iets: powertop instellingen zijn weg bij iedere herstart, sommige Linux distributies gebruiken een service script voor powertop zodat het tijdens opstarten wordt ingesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 17-02-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Intel GPU TOP plugin en idle nu tussen 3,7 en 4,3 watt! Stuk beter. Haal C8 nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8U_SE5VgM1GgLvtA9ct7LJG1dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J84saaQPwvOpVYYwb5Dev1a0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svrZ7HJSneP0b2W8D9C0FrYy-zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2h5lfcYDcetRa9GCyIl5ums.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mezkeijou schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 01:10:
Intel GPU TOP plugin en idle nu tussen 3,7 en 4,3 watt! Stuk beter. Haal C8 nu.
Ja, bij package. Mooi! Bij mij staat Package ook op C8 onder Debian.

Helaas staat er geen source code in de repository van dat programma, het is een binary en er staat geen documentatie bij.

Ik zie in de ELF executable verwijzingen naar de I915 driver. Normaal gesproken wordt die vanuit het besturingssysteem geladen.

De consoleblank grub kernel parameter zet deze driver in een low power mode, er zijn ook X programma's die hetzelfde doen.

De link die je gaf zegt dat het nodig is om apart een driver te installeren: Install the iGPU driver plugin through unRAID Apps if your CPU has an iGPU.

Misschien doet deze TOP plugin dat? Je hebt zowel de I915 gpu driver nodig als het in de juiste mode zetten waardoor het scherm op zwart en de gpu in low power mode gaat. Er zijn meerdere methoden om het scherm uit te zetten en niet allemaal leveren hetzelfde besparingsresultaat. Onder Debian werkt voor mij consoleblank goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
@mrmrmr is een waarde van 0 goed?

Ik kan met setterm wel op 0 zetten. De code setterm --blank 15 werkt niet. Althans dat denk ik.

Ik volg dit topic.

Update:
Ik heb de code "setterm --blank 1" bij de boot opgegeven.
Daarna nog mijn Bios settings nagelopen en audio uitgeschakeld en kom ik op:
Let niet op de klok. Deze staat niet goed. De waarde schommelt tussen de 3.4 en 3.5 watt nu. Even zo laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EVpQTr_kadafzWidaz5B5a4aFs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tj5jnvgAtLMkZPQw604hEQyu.jpg?f=user_large

Update #2:
Powerled ontkoppelt op het moederbord. De watt-waarde schommelt nu tussen 3.3. en 3.4 watt. Lijkt me sterk dat een ledje 1 watt verbruikt.

Update #3:
C state aangepast nu op 2.9 - 3.0 watt

Update #4
In de bios 4G decoding uitgezet en nu 2.1 watt

[ Voor 61% gewijzigd door Mezkeijou op 20-02-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspomper
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Denk dat dat komt omdat, hoewel ze beide een socket met 1151 pinnen gebruiken, de 100/200-series chipsets 8e en 9e generatie CPU's niet ondersteund. Intel heeft voor de 300-series de socket layout aangepast waardoor deze niet meer backwards compatible is. Grootste oorzaak is de CPU identifier pin die verplaatst is.
Officieel is er inderdaad geen ondersteuning, echter is het nog steeds mogelijk met een beetje moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mezkeijou schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:33:
@mrmrmr is een waarde van 0 goed?

Ik kan met setterm wel op 0 zetten. De code setterm --blank 15 werkt niet. Althans dat denk ik.

Ik volg dit topic.

Update:
Ik heb de code "setterm --blank 1" bij de boot opgegeven.
Daarna nog mijn Bios settings nagelopen en audio uitgeschakeld en kom ik op:
Let niet op de klok. Deze staat niet goed. De waarde schommelt tussen de 3.4 en 3.5 watt nu. Even zo laten staan.

[Afbeelding]

Update #2:
Powerled ontkoppelt op het moederbord. De watt-waarde schommelt nu tussen 3.3. en 3.4 watt. Lijkt me sterk dat een ledje 1 watt verbruikt.
De energiemeter heeft een resolutie van 0,1W. Stel dat het apparaat intern 2,051W meet en 2.1W weergeeft, en er gaat 0,02W vanaf, dan wordt het na afronden 2.0W in plaats van 2.1W. Daardoor kan het lijken alsof je ineens 0,1W lager zit, maar in werkelijkheid is het misschien minder.

Bij consoleblank worden seconden gebruikt. 15 is dus 15 seconden. 0 betekent dat de timer uitgeschakeld wordt (geen blanking). Als je 1 kiest kan dat problemen opleveren. Je kunt dan niets meer intypen op de console, want dan zie je direct niets meer op het scherm. 15 is daarom veel beter, dan kun je wel opdrachten intypen en het scherm bekijken. Voor de besparing maakt het praktisch niets uit.

setterm en xset e.d. zijn afhankelijk van bepaalde libraries die worden geinstalleerd met een GUI. Op Debian zonder GUI zijn die niet beschikbaar. Maar kennelijk wel bij Unraid. Een beetje experimenteren kan de moeite waard zijn. Er zitten verschillen in de werkzaamheid van die tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@user_tweakers Nog bedankt voor die marktplaats tip! i3 9100 draait als een zonnetje!

Nu heb ik deze cpu geïnstalleerd met een Arctic Alpine Passive 12. Dat lijkt te werken; max temp komt uit op ~75 graden bij volle belasting. Maar wat mij niet bevalt is dat de temperatuur echt enorm springt met ~10 of zelfs ~15 graden ineens. En ook het afkoelen gaat met enorme stappen.

Mogelijk dat de koelpasta niet goed is aangebracht, al betwijfel ik dat, of kan het liggen aan dit verschil (en dus eigenlijk niet geschikt voor deze cpu)?
Alpine Passive 12 = 47 Watt max
i3 9100 = 65 Watt TDP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Freakster86 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:11:
@user_tweakers Nog bedankt voor die marktplaats tip! i3 9100 draait als een zonnetje!

Nu heb ik deze cpu geïnstalleerd met een Arctic Alpine Passive 12. Dat lijkt te werken; max temp komt uit op ~75 graden bij volle belasting. Maar wat mij niet bevalt is dat de temperatuur echt enorm springt met ~10 of zelfs ~15 graden ineens. En ook het afkoelen gaat met enorme stappen.

Mogelijk dat de koelpasta niet goed is aangebracht, al betwijfel ik dat, of kan het liggen aan dit verschil (en dus eigenlijk niet geschikt voor deze cpu)?
Alpine Passive 12 = 47 Watt max
i3 9100 = 65 Watt TDP
Heb je die cpu met gelijk oversteken service gedaan?
Wat als je een kleine fan met lage toeren aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Freakster86

75 graden is ok. Als je langdurig dicht bij 100 graden zit wordt het problematisch. De processor grijpt zelf in als de temperatuur te hoog wordt, dan gaat de frequentie omlaag.

Als je de cpu+gpu volledig belast met iets wat weinig of geen geheugen vereist stijgt de temperatuur het meest. Dan zijn er namelijk weinig of geen waitstates, perioden waarin de processor op data uit het DDR4 of caches (of nog tragere i/o) moet wachten. Typische toepassingen die dat doen zijn games (gpu) en compressietools (cpu).

De standaard meegeleverde pasta is prima verwacht ik, misschien wel iets teveel. Pasta helpt bij de overdracht van temperatuur, te dik is meestal niet goed en open plekken zonder ook niet. Er is verschil in kwaliteit van pasta. Zo te lezen werkt het bij jou prima, want de temperatuur gaat snel omlaag.

De temperatuursensor zit in de behuizing van de processor.

De TDP van zowel de processor als de koeler zijn geen harde cijfers. De processor kan veel meer gebruiken dan de TDP aangeeft. De koeler kan ook veel meer aan dan standaard is aangegeven. Van nieuwere processoren is beter bekend wat de PL1 t/m PL4 cijfers zijn. Die geven een beter inzicht van het maximale verbruik.

Ik gebruik de passieve koeler (model 11) voor dual core processoren. Mijn werkstation doet regelmatig zwaar compileerwerk en daarbij wordt 100 graden niet bereikt. Ook al zou dat wel gebeuren, dan maak ik me er geen zorgen over. Met wat onrealistische lasten kan ik wel 100 graden bereiken. Maar dat is precies wat het is: niet realistisch.

Bij 4 cores met zware belasting kun je kiezen voor een actieve (boxed) koeler bij langdurige belasting of als de werklast niet langdurig is, een passieve koeler. De processor kan in principe niet stukgaan vanwege de ingebouwde 100 graden grens. Er zijn weinig meldingen van processoren die stuk gaan vanwege temperatuur, er zijn wel relatief veel meldingen van verbogen pinnen. Intel geeft geloof ik langdurige garantie.

Als je een 2e hands processor voor 50 euro koopt heeft het weinig economisch nut die te verzekeren met een actieve koeler van 20 euro of meer. Dat staat niet in verhouding. Gewoon het beperkte risico lopen is een economisch een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 08:20
@mrmrmr Heb jij enig idee wat een standaard Intel CPU cooler verbruikt? Is het voor het totale verbruik van het systeem interessant om een stock cooler te vervangen door bijvoorbeeld deze Arctic Alpine Passive cooler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De CPU fan bij mijn 5600G (Wraith Prism met RGB) verbruikt ~2W, echter de helft daarvan is RGB. Ik schat zo in dat een boxed Intel CPU koeler <1W pakt (misschien slechts 0.3-0.5W voor idle omstandigheden), echter laten we voor gemak 1W gebruiken. 24/7 met kost 1W zo'n 2-4 euro per jaar. Afhankelijk of de energie duur blijft, heb je zo'n passieve koeler in 3-6 jaar terugverdiend.

Je zou ook kunnen kijken of je een CPU fan stop op je MB kan instellen, evt op een DC (geen PWM) case fan header (soms laten MB dat niet toe op de CPU fan header). Mits je de temperatuur drempel beetje slim kiest zodat de CPU fan niet telkens opstart cycles ondergaat (=slijtage), kan je waarschijnlijk ook een goed resultaat behalen. Alleen onder hogere belastingen zal de fan dan even bijspringen, maargoed, dan heb je er ook een CPU onderzitten die zelf 20-30W verstookt voor nuttige arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 08:20
Hans1990 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:19:
De CPU fan bij mijn 5600G (Wraith Prism met RGB) verbruikt ~2W, echter de helft daarvan is RGB. Ik schat zo in dat een boxed Intel CPU koeler <1W pakt (misschien slechts 0.3-0.5W voor idle omstandigheden), echter laten we voor gemak 1W gebruiken. 24/7 met kost 1W zo'n 2-4 euro per jaar. Afhankelijk of de energie duur blijft, heb je zo'n passieve koeler in 3-6 jaar terugverdiend.

Je zou ook kunnen kijken of je een CPU fan stop op je MB kan instellen, evt op een DC (geen PWM) case fan header (soms laten MB dat niet toe op de CPU fan header). Mits je de temperatuur drempel beetje slim kiest zodat de CPU fan niet telkens opstart cycles ondergaat (=slijtage), kan je waarschijnlijk ook een goed resultaat behalen. Alleen onder hogere belastingen zal de fan dan even bijspringen, maargoed, dan heb je er ook een CPU onderzitten die zelf 20-30W verstookt voor nuttige arbeid.
Bedankt voor de info. Mijn Intel stock cooler maakt af en toe een beetje een vreemd geluid. Ik heb al eerder overwogen om hem te vervangen. Zo'n passieve koeler lijkt me wel wat, al moet ik wel even kijken of ik deze gemonteerd krijg op mijn moederbord. En het is natuurlijk mooi meegenomen dat het weer iets zuiniger wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vraag me af of de Gigabyte H610i DDR4 rev. 1.0 zuinig zou zijn. Dit is een eenvoudig Alder lake bord. Het heeft weinig (4+1) fasen, maar wel een hoge stroom (50A tot 60A, afhankelijk van de bron). Het bord doet op sommige punten wat ouderwets aan. Dat hoeft niet slecht te zijn voor het verbruik, want wat er niet op zit heeft geen energie nodig.

De voordelen zijn: I219V LAN chip, slechts 1x PCIe slot en Mini-ITX.

Maar misschien is het bord of de BIOS niet gemaakt om zuinig te zijn. Het heeft namelijk wel 2x COM poort headers. Dat wijst lichtjes naar een industrieel doel, waar zuinigheid doorgaans niet van belang is.

edit: de 'i' in de productnaam zou kunnen verwijzen naar industrie of ITX.

Het bord heeft een PCIe 3.0 x4/xx2 M.2. Ik denk dat bord zoals het is geschikt zou kunnen zijn als router/firewall/web/mail server.

Het zijn maar gedachten, de praktijk moeten uitwijzen of wat ik hierboven schreef klopt of niet.

Hier een vergelijking van socket 1700 borden met Intel (I219V voornamelijk).

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 26-02-2022 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb een i3-8100 en wilde een Fujitsu D3644 kopen, maar nergens meer te krijgen. Wat is the next best thing, dus zowel zuinig en minimaal 6x Sata.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simthadim
Ik probeer proxmox te installeren op mijn nieuwe server (Fujitsu D3643-H i.c.m. een i3-9100f ), maar ik krijg geen beeld. De CPU heeft geen GPU, het is immers de 'f' versie, en dus dacht ik het te proberen met een oude GPU om toch beeld te krijgen voor de visuele installer. Helaas krijg ik dat niet, en lukt het mij niet om Proxmox te instaleren.

Tot noch toe heb ik 2 verschillende GPUs gebruikt zonder succes. Het moederboard gaat niet piepen, dus geen error code. Indien ik een verkeerde RAM stick in gebruik dan hoor ik heel duidelijk een error code, dus er is wel degelijk een verschil in 'gedrag'.

in een eerdere discussie hier tussen Gijs007 en mrmrmr lijk ik te lezen dat mijn manier niet werkt. Dit snap ik niet, de externe GPU zou toch bij de boot opgepakt moeten worden en vanaf daar een beeld laten zien (de bios/boot prompt)?

[ Voor 3% gewijzigd door simthadim op 25-02-2022 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@simthadim Bij een processor zonder gpu kun je proberen de installatie te doen op het disk/SSD die in de nieuwe server zal komen, in een andere computer met iGPU. Zorg er eerst voor dat er een DHCP server beschikbaar is, en gebruik DHCP voor de netwerkinstellingen. Een DHCP server draait meestal op een router/modem. Deze server deelt IP adressen en DNS adressen uit. Installeer OpenSSH voor remote shell toegang op de server. Putty kan worden gebruikt voor SSH2 toegang op afstand. Na installatie zet je de disk/SSD over in de nieuwe server, vervolgens kun je remote via het netwerk verder.

Ik weet niet waarom een grafische kaart het niet zou doen. Ik denk dat meerdere mensen dat al eens hebben gedaan bij dit bord, kijk ook eens in deel 2. Het is bekend dat sommige distributies niet alle beschikbare drivers gebruiken.

Controleer ook eens of je alles goed in elkaar hebt gezet. Bekende oorzaken van niet werken zijn: omgebogen pinnen van de processor, installeren van het moederbord zonder afstandshouders in een kast (veroorzaakt kortsluiting) en het niet aansluiten van de 4 tot 8 pins voeding voor de processor.

@OMX2000 Binnen de klasse desktops is een 10th gen desktop bord het beste, die verbruikt 2 tot 4 Watts meer. Kijk onder de gepinde posts in de deel 2 en dit deel voor voorbeelden. Van de Alder Lake generatie is mij nog geen voorbeeld bekend die het goed doet, dat zullen we nog moeten afwachten totdat iemand er een vind die het ook goed doet.
Als je niet veel processorkracht nodig hebt kun je ook kijken naar de Atom borden. Die zijn nog zuiniger, er staan diverse voorbeelden in deel 2 van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Laatst online: 13-09 19:05
En probeer eens een andere poort op je gpu. Om de een of andere vage reden kom ik niet in mijn bios als mijn gpu via displaypoort aangesloten is op mijn scherm, maar werkt dat prima via hdmi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 06:53:
@simthadim Bij een processor zonder gpu kun je proberen de installatie te doen op het disk/SSD die in de nieuwe server zal komen, in een andere computer met iGPU. Zorg er eerst voor dat er een DHCP server beschikbaar is, en gebruik DHCP voor de netwerkinstellingen. Een DHCP server draait meestal op een router/modem. Deze server deelt IP adressen en DNS adressen uit. Installeer OpenSSH voor remote shell toegang op de server. Putty kan worden gebruikt voor SSH2 toegang op afstand. Na installatie zet je de disk/SSD over in de nieuwe server, vervolgens kun je remote via het netwerk verder.
In het geval van Proxmox is het eenvoudiger: tijdens de installatie stel je altijd al een statisch ip in, en ssh staat standaard aan. De uitdaging is wel dat de netwerkkaart in een ander systeem een andere naam kan krijgen, en daar rekening mee houden is nig wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:51:
[...]

In het geval van Proxmox is het eenvoudiger: tijdens de installatie stel je altijd al een statisch ip in, en ssh staat standaard aan. De uitdaging is wel dat de netwerkkaart in een ander systeem een andere naam kan krijgen, en daar rekening mee houden is nig wel lastig.
Ik ken Proxmox niet, wat ik schreef is voor algemeen Linux.

Een vast IP is alleen handiger als het automatisch zou worden gebruikt voor de nieuwe netwerkchip in de nieuwe computer. Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien bij de distributies die ik heb gezien, het is in ieder geval geen standaard Linux of Windows methode. Dat zou IP conflicten kunnen opleveren in een netwerk. DHCP en BOOTP zijn de standaard voor automatische IP configuratie. Debian en andere distributies bijvoorbeeld zoekt standaard naar een DHCP server bij installatie.

Een alternatief van de methode die ik noemde is headless booten vanaf een volledig automatische Linux live stick met OpenSSH en vervolgens installeren via een SSH2 sessie. Tijdens de installatie moet je er voor zorgen dat de OpenSSH service draait zodat je verder kan. Dat zou moeten werken bij een standaard Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mezkeijou schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Heb je die cpu met gelijk oversteken service gedaan?
Ik heb het zonder gelijk oversteken gekocht. Het werd de volgende dag opgestuurd. Uiteindelijk kwam de grootste vertraging door postnl (zaterdag afgeleverd ipv donderdag). CPU zat in wat wc-papier (!) in een kleine envelop. Wat bubbeltjes eromheen zou fijner zijn. Verder heb ik op dit moment alleen een CPU, de rest moet nog komen (beslissen wat ik zal kiezen).

Verkoper was enorm snel met reageren, leek wel een bot. Ik klikte op zo'n standaard reactie ("ik wil het hebben" ofzoiets) en kreeg gelijk al het verzoek om te betalen.

CPU: Echt nut heb ik er niet voor, meer gekocht omdat een zuinige server samenstellen me leuk lijkt (ik lees al een tijdje hier mee). Praktisch gezien ga ik maar mijn oude NUC5PPYH vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 22:57
Omdat mijn Raspberry Pi 2B i.c.m. Home Assistant erg langzaam en instabiel werd ben ik op zoek gegaan naar wat nieuws. Door de lange levertijden van de nieuwe Pi's en de wens voor wat meer headroom ben ik op dit topic uitgekomen.

Ik zat een tijdje op het spoor van een Deskmini, maar wilde toch iets compacters en recentere hardware. Uiteindelijk uitgekomen op een ASUS PN51. Ik lees er niet veel over in dit topic maar wilde toch even de specs en idle verbruik delen:
  • ASUS Barebone PN51-BB555MDE1 (AMD Ryzen 5 5500U, hexacore)
  • Crucial 16GB 3200MHz DDR4 SODIMM CL22 (2x8GB)
  • Samsung SSD 980 500Gb (M.2 NVMe)
  • Ubuntu Desktop 20.04.4 LTS
  • Docker met zo'n 12 containers (o.a. NGINX, Home-Assistant, ESPhome, unifi-controller, zigbee2mqtt, etc..)
  • SONOFF ZIGBEE 3.0 USB DONGLE PLUS
  • WIFI en Bluetooth uit
Het gemiddelde idle verbruik schommelt tussen de 6 en 7 Watt (gemeten met TP-Link HS110)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
PcFer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:01:
  • ASUS Barebone PN51-BB555MDE1 (AMD Ryzen 5 5500U, hexacore)
Mocht je nog een compleet stille pc willen maken en het leuk lijkt om veel geld uit te geven op te besparen op de energie van de fan: Akasa Newton A50 is een vervangende kast. Akasa was vroeger flink wat goedkoper dan op dit moment.
Het gemiddelde idle verbruik schommelt tussen de 6 en 7 Watt (gemeten met TP-Link HS110)
Ik heb de voorganger (PN50) voor familie samengesteld. Idle was iets van 8 Watt, gemeten met een Lidl stroommeter (zal wel niet heel erg accuraat zijn). Vergeten welke CPU erop zat, de versie met de mooiste prijs/kwaliteit. En de vorige serie qua CPU, 4xxxU.

Bij de PN50 was het aan te raden de fan instellingen in de BIOS/UEFI aan te passen. Standaard maakte ie nogal veel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
dcm360 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:51:
[...]

code:
1
ls -al /sys/class/net

Noteer naam van interface, vb eth0 of ens160 of ...
Negeer lo, docker0, br-xxxxx of vethxxxx

code:
1
vi /etc/network/interfaces

Pas de naam aan in het bestand op beide regels.

code:
1
reboot

[ Voor 3% gewijzigd door GoBieN-Be op 01-03-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

GoBieN-Be schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:32:
[...]

code:
1
ls -al /sys/class/net

Noteer naam van interface, vb eth0 of ens160 of ...
Negeer lo, docker0, br-xxxxx of vethxxxx

code:
1
vi /etc/network/interfaces

Pas de naam aan in het bestand op beide regels.

code:
1
reboot
Dat is dan op voorwaarde dat de installatie wel beeld wil geven (itt de installer). Of dat de interface dezelfde naam heeft en SSH werkt, maar dan is de aanpassing ook niet meer nodig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Nu online
Dat is natuurlijk mits toegang tot de lokale console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PcFer Bedankt voor deze meting! Ik heb nog wat vragen.

Ik heb geen idee of de TP-Link HS110 nauwkeurig meet. Helaas worden ze daar niet op geselecteerd. Kun je de meting met een gewone energiemeter (<10 jaar oud) bevestigen?

Op welke frequentie draait de 5500U in idle? Kan het bij grote belasting op maximale frequentie blijven (4 GHz)?

Wat is het verbruik zonder Zigbee dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
In de openingspost zie ik het volgende staan over geheugen:
Het werkgeheugen (RAM) is een van de weinige onderdelen die geen tot nauwelijks weinig invloed heeft op het verbruik. Het heeft meestal geen zin om low voltage geheugen of minder geheugen te kopen, tenzij elke (tiende) Watt telt. Voor gewone toepassingen is 4GB genoeg. Dual channel levert weinig snelheidswist (0-5%) één latje is dus voldoende.
Met de huidige geheugenprijzen maakt het weinig uit om of 1 latje of 2 latjes te kopen. Ik dacht aan mogelijk 1x16GB of 2x8GB. Via Google ben ik wat oude artikelen tegengekomen die het soms hebben over enkele Watts per latje. Dit lijkt me nogal hoog als ik kijk naar wat sommige systemen hier gebruiken (~3.5 Watt in idle voor het hele systeem).

Zitten er verschillen qua verbruik bij 1 latje vs 2 en zoja, wat zou mogelijk het verschil zijn? Zijn er verschillen tussen de verschillende merken qua verbruik? Verder lijkt het er soms op dat meer geheugen zorgt voor een hoger verbruik, bv 8GB totaal ipv 16GB totaal. Echter is het me niet duidelijk wat voor impact het zou gaan. Maakt het verder uit wat voor snelheid en latency ik kies (2400/2666/3200)?

Verder verwacht ik niet om het geheugen ooit uit te breiden, 1 latje met oog op een latere "upgrade" vind ik niet belangrijk. Mijn huidige server heeft 8GB, ik gok dat dit voldoende zou zijn, toch heb ik liever meer geheugen dan het vorige systeem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bkor

Er zijn hoofdzakelijk 2 typen geheugen: standaard JEDEC geheugen en overklok/gaming/AMD geheugen dat werkt via XMP met niet-standaard instellingen.

Het is doorgaans zinvol om geheugen toe te passen dat standaard JEDEC timings en spanning gebruikt. Dus 1.2V in het geval van DDR4 en DDR4-2400 voor 300 series chipset. Ik verwacht dat hogere snelheden ook meer verbruiken. Het antwoord op de vraag "hoeveel meer" weet ik niet. Het is wel zo dat in gelijkblijvende omstandigheden een steeds hogere frequentie exponentieel meer verbruikt. Dus vanaf een bepaald punt schiet het hard omhoog. Dat zag je ook bij de Intel 11th gen processoren die een zeer hoog maximaal verbruik hadden. Door op een lager aantal nm te fabriceren neemt het energieverbruik af. Daarom zou Alder Lake zuiniger kunnen zijn dan Coffee Lake, per MHz en bij gelijkblijvende omstandigheden. Maar de omstandigheden zijn niet gelijk, want er is ondertussen snellere PCIe, M.2, USB3.2.

DDR5 overklok geheugen op hoge snelheid (4800 MHz) kan meer dan 5W verbruiken. DDR5 heeft dual channel ingebouwd in 1 DIMM. Overklok geheugen is in het algemeen niet geschikt voor zuinige moederborden, enerzijds omdat het zuinigste bord een professioneel bord is (Fujitsu), en anderzijds omdat gebruik van XMP geheugen meestal is gericht op prestaties.

Ik gebruik bijvoorbeeld 2x16GB in mijn werkstation en 1x8GB in een Debian server. In een server maakt dual channel weinig verschil qua prestaties. Ik maak me daar geen zorgen over. Ik kies wel bij voorkeur mainstream JEDEC geheugen dat via veel shops verkrijgbaar is. Dat biedt de beste garantie dat het goed werkt. Geheugen met heatspreaders zijn vanzelfsprekend "verdacht", want als er warmte afgevoerd moet worden is het typisch niet gemaakt met zuinigheid als uitgangspunt. Ouder geheugen kan meer verbruiken dan jonger geheugen omdat het minder geoptimaliseerd is, dus het geheugen moet niet te oud zijn. In het geval van DDR4-2400 of DDR-2666 kan/mag het even oud zijn de introductie van 300 chipset series processoren. Hoe ouder het ontwerp, hoe meer kans dat het minder zuinig is. Kaal, saai (meestal groen) geheugen is meestal het beste.

Dat zijn mijn overwegingen, er is weinig informatie over het verbruik van DIMM's, maar soms duikt er toch technische documentatie met verbruiksinformatie op. Geheugen heeft verschillende spanningen die het op de DIMM aanmaakt (DC-DC, gelijkstroom naar gelijkstroom). Dat onderdeel dient dus zo efficient mogelijk te zijn. In theorie is ver boven 90% efficientie is goed, maar het zal niet meevallen daar bruikbare informatie over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-07 13:24
Hoi,

Ik ben op zoek naar advies wat betreft nieuwe hardware ter vervanging van mijn huidige setup. Uiteraard heb ik de gepinde posts gelezen en gezocht in het topic, maar ik heb niets kunnen vinden wat specifiek voor mijn situatie geld.

Huidige situatie:

Dell R630 met daaraan een Dell MD1200.
Hier draai ik op het moment 3 VMs:

Een TrueNAS Scale VM welke controle heeft over de HBA van de R630 en de HBA van de MD1200.
Twee VMs waar K3S agents op draaien, welke samen met nog wat raspberry pi's een kubernetes cluster vormen.

Probleem:
Zoals vast verwacht, vraagt dit te veel energie. Bij elkaar is dit goed voor zo'n 210-220w op "idle" (wat niet echt idle is, meer 10% load door K3S, maar dat is wel hoe de server 100% van de tijd is).

Wat ik wil:
Ik wil het liefst, een zo'n zuinig mogelijke machine die Truenas baremetal draait, die zowel de R630 als de MD1200 moet vervangen. Hier hoeven niet de andere genoemde VMs op te draaien, want deze wil ik vervangen met of nog meer raspberry pi's, of met zoiets als een Lenovo ThinkCentre boxjes.

Truenas werkt uiteraard alleen met ZFS, wat veel geheugen nodig heeft. Ik ben niet van plan om enorm veel schijven eraan te hangen, voor nu alleen wat ik op dit moment heb (40TB aan HDD, 4TB aan sata 2.5" SSDs en 2TB aan NVMe) dus ik zou weg moeten komen met 64GB aan RAM, maar een mogelijkheid tot 128GB RAM zou natuurlijk leuk zijn.

Ik heb recentelijk geïnvesteerd in de benodigde hardware voor 10Gb/s internet in mijn lokale netwerk en zou dit dus ook graag behouden.

In de R630 zit onder andere, 4x 32GB RDIMMs. Het zou dus ideaal zijn als ik deze kan hergebruiken in de nieuwe setup, aangezien geheugen op het moment het duurste onderdeel lijkt te zijn.

Iets wat eigenlijk wel een must is: PCIe bifurcation. Door de meerdere m.2 ssds die ik heb, zijn over het algemeen de onboard sloten niet genoeg en gebruik ik dus een PCIe x16 adapter.

Waar ik naar gekeken heb:
Intel Atom:
Zit er erg leuk uit, low power maar (lijkt) te weinig PCIe lanes te hebben voor wat ik ermee wil. Sommige hebben wel SAS poorten, maar geen 10G poorten. Daar zou ik het PCIe 8x slot voor kunnen gebruiken, maar dan kan ik nergens de m.2 drives kwijt.

Embedded Ryzen:
Ziet er ook heel leuk uit, maar weinig beschikbaar en lijkt geen RDIMMs te ondersteunen.

Xeon D:
Ondersteund RDIMMs, heeft een lage TDP, maar lijkt verder niet erg energie zuinig te zijn. Van wat ik zo snel kan vinden, idled dat nog steeds op 80+ watt.

Ryzen Pro:
Understeund ECC, maar geen registered helaas.

Synology:
Het truenas idee overboord gooien en een off-the-shelf NAS aanschaffen is natuurlijk een optie. Dit lijkt alleen enorm prijzig, en voor wat ik kan vinden, is er binnen het synology ecosysteem niet een mogelijkheid tot 2.5" SSDs. Tenminste niet zonder een 3.5" bay hiervoor te gebruiken, wat natuurlijk zonde is.

Hebben jullie suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door cyborgium op 02-03-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
cyborgium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:02:
Hoi,

Ik ben op zoek naar advies wat betreft nieuwe hardware ter vervanging van mijn huidige setup. Uiteraard heb ik de gepinde posts gelezen en gezocht in het topic, maar ik heb niets kunnen vinden wat specifiek voor mijn situatie geld.

Huidige situatie:

Een TrueNAS Scale VM welke controle heeft over de HBA van de R630 en de HBA van de MD1200.
Twee VMs waar K3S agents op draaien, welke samen met nog wat raspberry pi's een kubernetes cluster vormen.

Probleem:
Zoals vast verwacht, vraagt dit te veel energie. Bij elkaar is dit goed voor zo'n 210-220w op "idle" (wat niet echt idle is, meer 10% load door K3S, maar dat is wel hoe de server 100% van de tijd is).

Wat ik wil:
Ik wil het liefst, een zo'n zuinig mogelijke machine die Truenas baremetal draait, die zowel de R630 als de MD1200 moet vervangen. Hier hoeven niet de andere genoemde VMs op te draaien, want deze wil ik vervangen met of nog meer raspberry pi's, of met zoiets als een Lenovo ThinkCentre boxjes.

Truenas werkt uiteraard alleen met ZFS, wat veel geheugen nodig heeft. Ik ben niet van plan om enorm veel schijven eraan te hangen, voor nu alleen wat ik op dit moment heb (40TB aan HDD, 4TB aan sata 2.5" SSDs en 2TB aan NVMe) dus ik zou weg moeten komen met 64GB aan RAM, maar een mogelijkheid tot 128GB RAM zou natuurlijk leuk zijn.

Ik heb recentelijk geïnvesteerd in de benodigde hardware voor 10Gb/s internet in mijn lokale netwerk en zou dit dus ook graag behouden.

In de R630 zit onder andere, 4x 32GB RDIMMs. Het zou dus ideaal zijn als ik deze kan hergebruiken in de nieuwe setup, aangezien geheugen op het moment het duurste onderdeel lijkt te zijn.

Iets wat eigenlijk wel een must is: PCIe bifurcation. Door de meerdere m.2 ssds die ik heb, zijn over het algemeen de onboard sloten niet genoeg en gebruik ik dus een PCIe x16 adapter.

Intel Atom:
Zit er erg leuk uit, low power maar (lijkt) te weinig PCIe lanes te hebben voor wat ik ermee wil. Sommige hebben wel SAS poorten, maar geen 10G poorten. Daar zou ik het PCIe 8x slot voor kunnen gebruiken, maar dan kan ik nergens de m.2 drives kwijt.

Embedded Ryzen:
Ziet er ook heel leuk uit, maar weinig beschikbaar en lijkt geen RDIMMs te ondersteunen.

Xeon D:
Ondersteund RDIMMs, heeft een lage TDP, maar lijkt verder niet erg energie zuinig te zijn. Van wat ik zo snel kan vinden, idled dat nog steeds op 80+ watt.

Ryzen Pro:

Synology:
Het truenas idee overboord gooien en een off-the-shelf NAS aanschaffen is natuurlijk een optie. Dit lijkt alleen enorm prijzig, en voor wat ik kan vinden, is er binnen het synology ecosysteem niet een mogelijkheid tot 2.5" SSDs. Tenminste niet zonder een 3.5" bay hiervoor te gebruiken, wat natuurlijk zonde is.

Ik zie weinig verbruik cijfers obv Truenas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
Mezkeijou schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:30:
[...]

Ik zie weinig verbruik cijfers obv Truenas.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Bedoel je dat er weinig beschikbaar is over hoeveel truenas gebruikt?
Want dat is of FreeBSD (TrueNAS Core), of wat ik gebruik: debian 11 (TrueNAS Scale).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
cyborgium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Bedoel je dat er weinig beschikbaar is over hoeveel truenas gebruikt?
Want dat is of FreeBSD (TrueNAS Core), of wat ik gebruik: debian 11 (TrueNAS Scale).
Ah excuses voor mijn beknopte reactie. Dit is het grote zuinige server topic. Voor mijn gevoel wil je een normale server die zuiniger is dan nu. De vraag is of je hier moet zijn. TS heeft aangegeven dat raid in het algemeen niet zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
Mezkeijou schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:46:
[...] De vraag is of je hier moet zijn. TS heeft aangegeven dat raid in het algemeen niet zuinig is.
Ah nu begrijp ik je.
Ik snap dat raid over het algemeen niet zuinig is, maar vrijwel alle componenten, op de schijven en eventuele HBA na, zouden wat mij betreft zo zuinig mogelijk mogen, aangezien de "server" niets meer dan bestanden hoeft te serven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
cyborgium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:49:
[...]

Ah nu begrijp ik je.
Ik snap dat raid over het algemeen niet zuinig is, maar vrijwel alle componenten, op de schijven en eventuele HBA na, zouden wat mij betreft zo zuinig mogelijk mogen, aangezien de "server" niets meer dan bestanden hoeft te serven.
Zoals de TS zal voorstellen. Kijk naar de gepinde postings. En kijk naar die builds. Wil je echt zuinig zijn, dan zou je raid moeten laten schieten. Misschien een separate backup server en file server die heel zuinig is, maar geen raid heeft. Kijk bijvoorbeeld naar unraid. Ik ben nu aan het testen met Unraid. 1 nvme cache, 1 parity ssd en 1 ssd. Met 16gb ram en een Pentium gold G5400 zit ik op een idle verbruik van 3,3 watt.

Uiteindelijke systeem gaat 3 x 5tb = 15tb aan netto opslag krijgen. Met riser kaarten kan je nog meer sata poorten kwijt. Maar ik vind 15tb even voldoen. De gegevens in de nas worden per disk volgemaakt. Waardoor harde schijven die niet aangesproken worden idle blijven. Ik hoop uiteindelijk op 6 watt idle te zitten met complete systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cyborgium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:02:
Hoi,

Huidige situatie:

Probleem:

Wat ik wil:

Intel Atom:

Embedded Ryzen:

Xeon D:

Ryzen Pro:

Synology:

Als je perse RDIMM wil, wordt het wel wat lastiger inderdaad. Dan is Xeon-D wel de meest voor de hand liggende keuze denk ik.

80W idle is best wel hoog, ik zie zeker lagere getallen langskomen.
Bijvoorbeeld: https://forums.unraid.net...b=comments#comment-898043
Ook heeft ServeTheHome een heel aantal Xeon-D bordjes gereviewed, en daar moet je vooral even de fans vanaf halen. Zij meten dus best vaak 40-55W idle, maar dan is dat inclusief disks / ssd's / insteekkaarten / iKVM etc.

Een goede Xeon-D setup zou denk ik prima rond de 20W idle moeten kunnen zitten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
FireDrunk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:37:
[...]

Als je perse RDIMM wil, wordt het wel wat lastiger inderdaad. Dan is Xeon-D wel de meest voor de hand liggende keuze denk ik.
Ik wil zeker niet perse RDIMM, ECC is niet eens een eis, het is simpel en om de reden dat ik dat al heb :)
FireDrunk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:37:
[...]

80W idle is best wel hoog, ik zie zeker lagere getallen langskomen.
Bijvoorbeeld: https://forums.unraid.net...b=comments#comment-898043
Ook heeft ServeTheHome een heel aantal Xeon-D bordjes gereviewed, en daar moet je vooral even de fans vanaf halen. Zij meten dus best vaak 40-55W idle, maar dan is dat inclusief disks / ssd's / insteekkaarten / iKVM etc.

Een goede Xeon-D setup zou denk ik prima rond de 20W idle moeten kunnen zitten.
Dat maakt Xeon-D al wel wat interessanter, dankje!
Het blijft wel een feit dat Xeon-D oud spul is. Het idee om zo nieuw mogelijk te gaan met het idee dat ik het ook lang zou kunnen blijven gebruiken lijkt mij wel iets goeds, maar het lijkt lastig om zuinige moederborden te vinden die veel sata poorten hebben en ook PCIe bifurcation supporten.

In dit topic heb ik veel voorbij zien komen over hoe "zuinig" zuinige moederborden zijn, maar hoe "onzuinig" is een slecht moederbord? Hoeveel verschil maakt het echt?
Als het gaat om niet meer dan 10 watt, denk ik niet dat het voor mij veel zin heeft om veel meer uit te geven aan een zuinig moederbord dat aan mijn eisen voldoet.

Het is jammer dat wel/geen support voor bifurcation niet iets is waar verkopers mee adverteren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is volgens mij net weer een nieuwe Xeon-D serie uit, dus zo oud zijn ze nou ook weer niet.
Ook kan je bij SuperMicro volgens mij wel in de handleiding vinden of het bord Bifurcation ondersteund.

Even niets...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@cyborgium Stroomvreters: disks, RAID, 10G netwerk/switch, K3S, HBA, ZFS, Xeon, RDIMM, UPS. Oude RDIMM's zijn vaak nagenoeg waardeloos en het redden niet waard. Zo'n grote server heeft thuis nauwelijks een positief effect op de snelheid, het is vaker langzamer. Dit type grote servers zijn ingericht om veel clients te kunnen dienen, niet om snel te presteren voor 1 client. M.a.w. het gaat om snelheid niet om bandbreedte.

Je hebt voor thuis geen server processor nodig, of server geheugen of veel geheugen als file server. In plaats van RAID gebruik je beter echte backups. De overhead van RAID en aanverwante besturingssystemen is groot en veelal onnodig.

40TB aan disks zegt weinig, je kunt bijvoorbeeld 40x 1TB disks hebben en die zou ik dan "heel snel" vervangen. Zoiets in de lucht houden is enorm onvoordelig, in het gunstigste geval is dat 40x 3+W=120+W. Plus de overhead van de controllers. Beter is bijvoorbeeld 2x18TB en geen RAID, dan heb je evenveel en genoeg ruimte voor uitbreiding. De oude disks kunnen prima dienen voor tijdelijk ingeschakelde backup. Als een disk bijvoorbeeld 15 minuten niet gebruikt wordt kan die in spindown. Het is verstandig om te kijken wat er op zo'n disk gebeurt zodat die niet voortdurend uit spindown hoeft te worden gehaald. Het is efficienter om bijvoorbeeld verplaatsingen eens per dag te doen.

Je betaalt 2 euro per Watt per jaar bij oude elektriciteitprijzen. Dus € 420 per jaar en over een gebruiksduur van 5 jaar is dat € 2100. Als je een onvoordelig energiecontract hebt kan dat bedrag flink oplopen. Je hebt ruim voldoende aan besparingen om iets compleet nieuws te kunnen kopen.

Ik zou dus een gewone desktop gebruiken, geen ZFS, geen RAID en wel backups voor essentiële data.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 137,95€ 137,95
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 99,85€ 99,85
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 288,55€ 577,10
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA266€ 59,90€ 59,90
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 97,89€ 97,89
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.052,59

Niet opgenomen in bovenstaande lijst is een mATX kast. Met 16GB geheugen is er ruimte om (tijdelijk) VM's te draaien en uitbreiding tot 64GB is mogelijk. Als besturingssysteem is aan te bevelen: Debian/Ubuntu of Windows desktop. De Toshiba MG09 disk verbruikt 4,16W in idle volgens de specs. Er is een zuinigere disk van WD, maar die kosten honderden euro's meer.

Ik ga uit van een functie als file server met taken zoals web/mail, dat hoeft geen continue overhead op te leveren zoals zwaar gemonitorde virtualisatie stapels dat wel hebben. Downloading (eigenlijk meer het in/uitpakken van archieven en amateuristisch geprogrammeerde netwerk I/O) kan wel overhead opleveren en camerastreams leveren ook overhead op. Camera streams kunnen het beste worden weggeschreven op een SSD en periodiek verplaatst naar een hard disk. Een SSD kan doorgaans relatief snel in en uit een slaapstand komen (latency, zie Anandtech SSD tests). Hoewel specifiek deze SSD daarmee niet zo snel is, is het toch wel zuiniger in gebruik dan een hard disk.

Het systeem is uitbreidbaar met nog 2x SATA disks.

Een Alder Lake equivalent is mij op dit moment nog niet bekend, maar er zijn wel aankondigingen van Alder Lake opvolgers voor deze Fujitsu D364x serie van Kontron die deze Fujitsu divisie heeft overgenomen. Alder Lake heeft nu nog in de praktijk enkele nadelige elementen: 2.5 Gbps netwerkchip is zeldzaam, vaak Realtek 1 Gbps, 4x SATA beperking bij veel modellen. Nu de D3643-H en de processor beschikbaar is, is dat de beste keuze.

Het is opmerkelijk dat sommige Alder Lake moederborden beginnen met tellen vanaf SATA_4 t/m SATA_7 en dus SATA_0 t/n SATA_3 overslaan. Als SATA wordt gebruikt voor het M.2 slot is SATA_7 niet beschikbaar. De B660 chipset zou 8x SATA moeten ondersteunen, maar dergelijke borden zijn niet beschikbaar. Alleen bij Z690 zijn er enkele borden met meer aansluitingen. Een zeldzaam 6x SATA bord heeft soms een extra SATA controller (bv. ASM1061) aan boord terwijl dat strikt genomen volgens Intel's chipset specificaties niet nodig zou moeten zijn. Daar is iets aan de hand vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
mrmrmr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 04:31:
Het is opmerkelijk dat sommige Alder Lake moederborden beginnen met tellen vanaf SATA_4 t/m SATA_7 en dus SATA_0 t/n SATA_3 overslaan. Als SATA wordt gebruikt voor het M.2 slot is SATA_7 niet beschikbaar. De B660 chipset zou 8x SATA moeten ondersteunen, maar dergelijke borden zijn niet beschikbaar. Alleen bij Z690 zijn er enkele borden met meer aansluitingen. Een zeldzaam 6x SATA bord heeft soms een extra SATA controller (bv. ASM1061) aan boord terwijl dat strikt genomen volgens Intel's chipset specificaties niet nodig zou moeten zijn. Daar is iets aan de hand vermoed ik.
Dat heeft te maken met de verdeling van de HSIO lanes op 600 series chipsets:
https://ppt-online.org/1039317
SATA0-3 zijn totaal niet beschikbaar op H610 en B660 chipsets en overlappen met PCIe 4.0 poorten op de andere. waar SATA4-7 "slechts" met PCIe 3.0 poorten de IO delen.
Moederbord fabrikanten kunnen kiezen hoe ze de beschikbare bandbreedte/HSIO verdelen over verschillende functies. En dan is er een groot verschil tussen de wensen van mainstream gebruik, en zuinige servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyborgium
Allereerst bedankt voor je gedetailleerde reactie!
Oude RDIMM's zijn vaak nagenoeg waardeloos en het redden niet waard.
Oke dan laat ik dat idee los!
Je hebt voor thuis geen server processor nodig, of server geheugen of veel geheugen als file server. In plaats van RAID gebruik je beter echte backups. De overhead van RAID en aanverwante besturingssystemen is groot en veelal onnodig.
Dit begrijp ik zeker, dat is dan ook de reden dat ik er vanaf wil :)
Toch wil ik wel bij Truenas blijven, vanwege het gemak waarmee netwerk shares kunnen worden opgezet, replication, offsite backups, etc etc.
Daar heb je zeker gelijk in, daar had ik wel iets specifieker kunnen zijn.
Het gaat om 2x WD Red Plus 4TB, 3x WD Red Pro 4TB. Deze 5 staan samen in een raidz pool en is waar het meeste van mijn data bestaat. Dan heb ik nog 2x10TB Exos x16 welke als striped pool fungeren als backup locatie. Deze laatste 2 zijn dan ook 95% van de tijd idle of niet draaiende iig.

Ik snap zeker dat raid niet "nodig" is, maar dat is toch iets waar ik niet vanaf wil. Mede hierdoor, heb ik dus ook de eis dat er of veel sata poorten op het moederbord zitten, of een PCIe x8 slot voor een HBA (waar het eerste natuurlijk mijn voorkeur heeft).

Wellicht dat ik ergens op marktplaats een oude nas met plek voor 2 schijven op de kop tik, waar die 2x10TB in kan voor backups, waardoor deze alleen aan hoeft als ik ook echt de backups maak. Scheelt weer wat(t).

Samen met de nog 4 sata SSDs, zou ik dus minstens 9 sata poorten nodig hebben, dat maakt het wat lastiger.

Met alles in mijn achterhoofd, denk ik dat ik er dan wijs aan doe nog even te wachten op meer keuze wat betreft moederborden voor Alder Lake (met meer sata en bifurcation), en dan pas wat nieuws aan schaffen. Mijn 5 jaar oude energie contract loopt in juni af, dus ik heb nog even gelukkig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Nu online
Of je moet naar het rode kamp kijken (AMD) daar vind je bordjes met veel SATA poorten ;)
De Ryzen 5600G is bijvoorbeeld een redelijke zuinige CPU met ingebouwde GPU en toch veel rekenkracht.

[ Voor 7% gewijzigd door GoBieN-Be op 04-03-2022 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweakers heeft van de G5x00 de alleen de processorvoeding gemeten en dat viel wel mee, maar er zijn kennelijk nog een aantal andere verbruikers die niet zijn meegemeten.

Helaas blijkt het desktopplatform van AMD (de chipset, SOC, etc.) - voor zover bekend - niet zo zuinig te zijn, dus daarmee los je het probleem niet echt op. Je ruilt dan het ene probleem in voor het andere. De kans is er dat AMD borden ook extra controllers toepassen.

Het zou kunnen dat een fabrikant de juiste wijze van implementeren weet te vinden en het toch zuiniger weet te maken, maar dat zou ik van te voren wel goed uitzoeken. De kans dat het tegenvalt is groot.

@cyborgium
Het Fujitsu D364x platform is het zuinigste bekende (3 a 4 W in idle in standaard configuratie, zie topic start), ik denk dat de Alder Lake opvolger niet zuiniger zal zijn. Als je een controller zou plaatsen op een willekeurig moederbord heb je kans op 2 problemen: er kunnen theoretisch problemen met C-States ontstaan en het verbruik van de meeste controllers is tamelijk hoog: een veelvoud van het verbruik van de kale computer.

Er zijn in dit topic hard disk controllers gemeten en links gegeven.

Het grootste verbruik ontstaat door de hard disks. Als je het aantal terugschroeft kan het verbruik flink zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
GoBieN-Be schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:11:
Of je moet naar het rode kamp kijken (AMD) daar vind je bordjes met veel SATA poorten ;)
De Ryzen 5600G is bijvoorbeeld een redelijke zuinige CPU met ingebouwde GPU en toch veel rekenkracht.
Dat is zeker iets waar ik wat meer in ga verdiepen inderdaad, maar zoals @mrmrmr hieronder ook al zei is het niet het meest zuinig.

Wellicht dat het verschil in "zuinigheid" weer wordt ingehaald doordat ik op een AMD platform geen HBA nodig heb.

Zijn er moederborden met een AM4 socket die "bekent" zijn om hun zuinigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haije
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 16:29
Hoi allemaal,

Ik volg dit topic al jaren en ben een aantal jaar geleden begonnen met mijn eerste server, volgens mij nog middels een pentium G2120. Deze was extreem zuinig alleen moest toch snel plaatsmaken voor een wat uitgebreider systeem waar wat meer power in zat en ik meer RAM geheugen in kon stoppen. Op die manier heb ik nog 2 systemen versleten omdat ik steeds tegen het maximale RAM geheugen aan liep.

Ik werk zelf als SRE engineer en gebruik mijn homelab dus ook veelal voor het testen van verschillende soorten dingen. Onder andere heb ik de eis om een kubernetes omgeving te kunnen draaien. Hierdoor heb ik al snel 128GB werkgeheugen nodig. Daarnaast vind ik het ook gewoon ontzettend leuk om er mee bezig te zijn in mijn vrije tijd. Met dit in het achterhoofd heb ik vrij goedkoop het onderstaande systeem in 2018 gebouwd:

1ProcessorsIntel Xeon E5-2680 v4 Tray€ 1.547,19€ 1.547,19
1MoederbordenSupermicro X10SRH-CF€ 0,-€ 0,-
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)€ 129,99€ 519,96
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 159,99€ 159,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12DXi4€ 71,08€ 71,08
8Geheugen internMicron MTA36ASF2G72PZ-2G6F1€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 250GB€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesWD Red SA500 2,5" 500GB€ 71,78€ 71,78

Ik draai hierop Proxmox met een 20 tal VM's. Dit betreft onder andere: Unifi controller, Download server (Sonarr/Radarr/Plex/Sabnzbd), minecraft server, DNS, Kubernetes (Rancher k8s), web servers, Nextcloud, timemachine en zo nog een aantal zaken. Dit is natuurlijk een gigantisch snelheidsmonster wat veel te overkill is voor het daadwerkelijke werk. Wat nu al wel blijkt is dat het stroomverbruik behoorlijk hoog is, dit in combinatie met de relatief hoge energieprijzen is dit niet meer houdbaar.

De machine draait bijna (90%) van de tijd idle. Dan trekt de machine alsnog gemiddeld 140W uit de muur. Bij een paar kleine wijzigingen in de workload doet de machine al snel spiken. Hij trekt gerust 180W uit de muur bij het uitpakken van een download bestand.

De CPU governor in Proxmox staat ingesteld op performance, als ik deze op powersave zet dan is het Idle verbruik ongeveer 100W. Zet ik mijn Kubernetes nodes uit (3) dan daalt het verbruik naar ongeveer 85W idle.

Eisen/Wensen
Ik zou graag het moederbord, CPU en RAM geheugen willen vervangen door een iets zuinigere set. Hierbij heb ik de volgende eisen:
- Graag 6 cores (indien grote hoeveelheid zuiniger kan 4 ook, maar wordt dan wel vrij krap)
- Zo zuinig mogelijk
- ECC geheugen maakt me niets uit. Volgens mij neemt dit al meer stroom.
- 6 SATA poorten
- 128GB RAM

Ik begrijp dat ik met mijn aantal schijven en eis voor 128GB RAM natuurlijk niet een A+++ label kan krijgen. Maar een set wat in Idle zo rond de 30-45W kan komen zou al behoorlijk schelen in de kosten!

Nu ben ik zelf al aan het rondkijken wat een goede vervanger zou kunnen zijn. Ik begrijp dat AMD vaak wat meer ondersteuning bied voor geheugen en aantal SATA poorten etc, maar vaak net wat minder zuinig is en in aanschaf duurder. Ook zie ik erg veel 9XXX series voorbij komen, echter ondersteund alleen de I5-9500T 128GB geheugen. Nu viel mijn oog op de i5-10400, deze blijkt heel erg zuinig te zijn en lijkt aan al mijn eisen te voldoen, maar ik zie ook dat de 12th gens ook net uit zijn gekomen, waarbij ik mogelijk aan een i3 al genoeg heb.

Ik zit te kijken naar de volgende componenten:

AMD
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 219,91€ 219,91
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 109,-€ 109,-

Intel 10th gen
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 111,-€ 111,-
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 154,88€ 154,88
1MoederbordenGigabyte B560M DS3H V2€ 88,90€ 88,90

Intel 12th gen
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 144,90€ 144,90
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASRock B660M Steel Legend€ 182,05€ 182,05

Qua werkgeheugen ben ik van plan gewoon 4x32 sticks te pakken van de aanbevolen snelheid. Om eerlijk te zijn ben ik niet zo bekend of dat RAM een enorme impact heeft op het stroomverbruik.

Wat is hierin wijsheid? De Intel 10th gen (i5) ziet er erg interessant uit, maar de nieuwe 12th gen lijken qua specs ook erg goed en interessant te zijn. AMD lijkt mij het minst interessant, maar ik hou de optie altijd open. Zou iemand mij kunnen helpen met wat verstandig is wat betreft mijn use case? Of wellicht heeft iemand een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Haije Kijk eens wat er precies processortijd vergt (bijvoorbeeld met top). Dat inzicht heb je nodig om te zien welke oplossing het beste is.

Zware platform-achtige software zoals Kubernetes en andere zaken die onderhevig zijn aan continue monitoring hebben typisch een flinke voetafdruk in het processorverbruik. Daarnaast houden ze ook de storage bezig, die dan typisch ook meer verbruikt. Kijk of je die software alleen kan inschakelen als je er iets mee wil doen en het niet 24x7 laat draaien.

Het is misschien verstandig om de zware software niet 24x7 aan te laten staan. Ook kun je het geheugengebruik beperken. Linux bijvoorbeeld kan al draaien in 1 GB geheugen (Apache2, PHP, database, NextCloud, mail, storage, DNS). Je hebt bijvoorbeeld wel een cache voor php applicaties, maar die wordt thuis typisch te weinig benadert om effectief te kunnen zijn. Het heeft geen zin daar gigabytes voor te reserveren zoals je op een druk bezette web server op Internet zou doen.
Het is vanuit het zuinigheidsperspectief niet zinvol om allerlei taken te splitsen die prima naast elkaar kunnen draaien, consolidatie is goed voor zuinige servers. Er zijn ook lichtgewicht separatiemogelijkheden, bijvoorbeeld in systemd. "containers" doen hetzelfde met een iets hoger abstractieniveau.

De 3.5" disks verbruiken 4x 3.3W = 13.2W. De processor/platform die je nu hebt is niet gericht op energiebesparing.

Meer features, hogere snelheden betekenen meestal een hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haije
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 16:29
mrmrmr schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:57:
@Haije Kijk eens wat er precies processortijd vergt (bijvoorbeeld met top). Dat inzicht heb je nodig om te zien welke oplossing het beste is.

Zware platform-achtige software zoals Kubernetes en andere zaken die onderhevig zijn aan continue monitoring hebben typisch een flinke voetafdruk in het processorverbruik. Daarnaast houden ze ook de storage bezig, die dan typisch ook meer verbruikt. Kijk of je die software alleen kan inschakelen als je er iets mee wil doen en het niet 24x7 laat draaien.

Het is misschien verstandig om de zware software niet 24x7 aan te laten staan. Ook kun je het geheugengebruik beperken. Linux bijvoorbeeld kan al draaien in 1 GB geheugen (Apache2, PHP, database, NextCloud, mail, storage, DNS). Je hebt bijvoorbeeld wel een cache voor php applicaties, maar die wordt thuis typisch te weinig benadert om effectief te kunnen zijn. Het heeft geen zin daar gigabytes voor te reserveren zoals je op een druk bezette web server op Internet zou doen.
Het is vanuit het zuinigheidsperspectief niet zinvol om allerlei taken te splitsen die prima naast elkaar kunnen draaien, consolidatie is goed voor zuinige servers. Er zijn ook lichtgewicht separatiemogelijkheden, bijvoorbeeld in systemd. "containers" doen hetzelfde met een iets hoger abstractieniveau.

De 3.5" disks verbruiken 4x 3.3W = 13.2W. De processor/platform die je nu hebt is niet gericht op energiebesparing.

Meer features, hogere snelheden betekenen meestal een hoger verbruik.
Bedankt voor je reactie! top heeft eigenlijk alleen maar aan dat KVM altijd boven aan staat, maar ook die VM's doen bijna niets en heeft geen grote aanslag op de CPU. Als ik alle VM's uitzet, dan daalt het verbruik tot 74W dus dat scheelt grofweg 10W, en dan doet de server helemaal niets. Ook is hierbij de CPU governor aangepast naar powersave en heb ik het systeem geoptimaliseerd met powertop auto-tune

Ik kan inderdaad wel een paar VM's verwijderen en dat via Docker draaien rechtstreeks op de hardware zelf, dat zal ook behoorlijk wat overhead schelen inderdaad. Opzich brengt met dit wel op een idee om wellicht de hypervisor er uit te halen en gewoon alles in docker of wellicht k3s te hangen. Dit zorgt natuurlijk ook voor een stuk minder overhead, maar wel voor een nette scheiding van de diensten.

De CPU/Mobo zijn inderdaad niet gericht op zuinigheid en dat wil ik nu graag vervangen. Ik heb eigenlijk nooit meer dan 6 cores (threads in gebruik), wel wil ik ten alle tijden te mogelijkheid hebben om meer dan 64GB aan memory te kunnen gebruiken (zeker met het oog op de toekomst gericht), hier ben ik de afgelopen jaren namelijk te vaak tegen aan gelopen. Met het zien van het verbruik van de i5-10400 en zijn specificaties neig ik heel erg naar zo'n platform, maar kan mij goed voorstellen dat iemand anders in een zelfde situatie mogelijk iets anders zou aanraden. Heb jij daar ideeën over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haije schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Bedankt voor je reactie! top heeft eigenlijk alleen maar aan dat KVM altijd boven aan staat, maar ook die VM's doen bijna niets en heeft geen grote aanslag op de CPU. Als ik alle VM's uitzet, dan daalt het verbruik tot 74W dus dat scheelt grofweg 10W, en dan doet de server helemaal niets. Ook is hierbij de CPU governor aangepast naar powersave en heb ik het systeem geoptimaliseerd met powertop auto-tune

Ik kan inderdaad wel een paar VM's verwijderen en dat via Docker draaien rechtstreeks op de hardware zelf, dat zal ook behoorlijk wat overhead schelen inderdaad. Opzich brengt met dit wel op een idee om wellicht de hypervisor er uit te halen en gewoon alles in docker of wellicht k3s te hangen. Dit zorgt natuurlijk ook voor een stuk minder overhead, maar wel voor een nette scheiding van de diensten.
K3s en zuinig gaan niet zo goed samen. Dat heb ik al vaker gemeld, en zie je ook terug in dit bericht: cyborgium in "Het grote zuinige server topic - deel 3". Een constante 10% load...

Behalve CPU doet k3s ook aardig wat I/O. Het kan dus zijn dat k3s tov VM's voor meer verbruik zorgt!
Docker, docker compose en docker swarm zijn wel lekker zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
Ik moet hierbij wel vermelden dat dat echt niet standaard is. Met alleen k3s (en alles wat daarbij nodig is, metallb, traefik, etc.), is de idle load eigenlijk meer ~3% op mijn VM nodes, en ~5% op mijn 3 RPI 4B nodes. De 10% komt door Prometheus.
Mars Warrior schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:24:
Behalve CPU doet k3s ook aardig wat I/O. Het kan dus zijn dat k3s tov VM's voor meer verbruik zorgt!
Docker, docker compose en docker swarm zijn wel lekker zuinig.
Ook dit kan ik confirmen. Het scheeld op mijn xeon e5 2680 v3, rustig ~50-70 watt om de 2 VMs draaiende te houden.
Pagina: 1 ... 9 ... 114 Laatste