-
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:49 ]
Definieer niet noemenswaardig, als sommige mensen hier hun hoofd breken voor een paar watt te besparen.GioStyle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:13:
Been there, done that. Ik heb mijn Ziggo modem, USG router, 3x YouLess achter 1 36W adapter hangen. Is het efficiënter? Mwah, niet noemenswaardig. Is het meer opgeruimd? Jazeker.
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:49 ]
Alle energieverbruik dus ook. Elke W waste heat, is 1W minder verwarmenmrmrmr schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:34:
@IceTeaGX Je hoeft niet te kiezen, alle energiebesparing telt opofftopic:
Je hebt heel veel Watts nodig om een ruimte te verwarmen, dat wordt wel eens onderschat. Centrale verwarming met gas is een energieintensief. Het duurt 8 uur en 18 kWh om een woonkamer met 4 graden in temperatuur te verhogen. Als een apparaat onnodig 10W verbruikt krijg je daar niet veel voor terug, dat is te weinig warmte om enig nut te hebben. Voor plaatselijke stralingsverwarming heb je minstens 900W nodig en voor de hele ruimte heb je minstens 2300W radiator nodig. En eigenlijk veel meer want het duurt al een uur om een ruimte een halve graad te verwarmen.
Zeker interessant, want spec sheets zijn nutteloos op dat vlak (daar staat meestal enkel max verbruik op)Ik vind het geen probleem om hier ook zuinige randapparatuur voor thuisservers te bespreken.
yeyDat geldt ook voor modems. Nu er een vrije modemkeuze is, mag je zelf een zuiniger apparaat kiezen.
[ Voor 18% gewijzigd door campr112 op 14-02-2022 16:35 . Reden: meer informatie over Gen9 CPUs en de flasher van de BIOSen. ]
Be more, use Linux.
Hou er wel rekening mee dat dat bord minder zuinig is dan een FujitsuMedic schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:57:
@D-Three De wensenlijst aangepast aan de hand van een bord met meer SATA (12!) aansluitingen zodat er geen extra kaart nodig is.
Klopt. Ik had gewoon even mijn bord aangehaald maar ik zie dat jij blijkbaar voldoende ruimte hebt voor een ATX boardDe OCULink is grappig, maar de kabel daarvoor is nogal specifiek en prijzig.
Ik zie dat het een SFX voeding is, misschien iets om rekening mee te houden bij montageEn een andere voeding, dit is in de PW de voeding welke het laagste wattage heeft zonder in te leveren op efficientie.
Ik snap dat je het liever niet doet. Maar ik snap de vraag van @mrmrmr ook wel. Jouw server lijkt op het eerste zicht nogal onzuinig maar de CPU heeft, ondanks dat het een Xeon is, een TDP van 45W. Dit lijkt geen grote energiesluper te zijn. Als je dus het verbruik van de server zou weten zonder schijven, dan kan je beter inschatten wat je kan besparen. Misschien toch iets om te proberen met een andere bootschijf/stick?Medic schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:00:
Zonder schijven booten geeft fouten in unraid zag ik op de backup server en ga ik niet doen met mijn eigen primaire server.
[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 14-02-2022 19:35 ]
De noctua blaast lucht uit de behuizing naar boven om een beetje schoorsteen effect te bevorderen. Dan gaat er ook meer lucht langs de cpu. (Noctua zit dus bovenin in de behuizing)Rembock schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:50:
@user_tweakers Heb je die NF-S12B op je passieve koeler geplaatst, of red de koeler het wel met een processor van 65W TDP?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 135,95 | € 135,95 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 98,52 | € 98,52 |
1 | Behuizingen | Thermaltake Core G3 | € 0,- | € 0,- |
4 | Kabels | LogiLink SATA 0.3m Rood | € 1,01 | € 4,04 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 5,95 | € 5,95 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i Bruin | € 41,90 | € 41,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G4DFS824A | € 68,81 | € 68,81 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 41,65 | € 41,65 |
Totaal | € 396,82 |
Earth, the final frontier
Ik heb iets van 20-30 containers draaien, die erg lijken op de lijst die jij opgeeft op een NUC met 8GB ram, waarvan ca 4GB nog vrij is. Dus ik vermoed dat die 16GB ruim voldoende isRembock schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:07:
Na lang twijfelen toch maar afgezien van ECC voor mijn eigen zuinige server, mede vanwege een mooie aanbieding bij Amazon voor de pricewatch: Fujitsu D3643-H en vanwege een mooie deal op Marktplaats voor de pricewatch: Intel Core i3-9100 Boxed die user_tweakers in "Het grote zuinige server topic - deel 3" eerder als tip hier achtergelaten had.
Nu de case al onderweg is en de D3643-H & i3-9100 net besteld is moet de rest nog. Daarmee kom ik tot onderstaand lijstje:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 135,95 € 135,95 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 98,52 € 98,52 1 Behuizingen Thermaltake Core G3 € 0,- € 0,- 4 Kabels LogiLink SATA 0.3m Rood € 1,01 € 4,04 1 Kabels Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart € 5,95 € 5,95 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 0,- € 0,- 1 Processorkoeling Noctua NH-L9i Bruin € 41,90 € 41,90 1 Geheugen intern Crucial CT2K8G4DFS824A € 68,81 € 68,81 1 Voedingen Mini-box picoPSU 90 € 41,65 € 41,65 Totaal € 396,82
Momenteel heb ik 2 oude pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB die ik voor nu wil gaan inzetten voor opslag, deze wil ik op termijn gaan vervangen voor 4x 2.5" HDD's. Ik weet overigens dat de case maar plek voor 2 HDD's heeft, maar heb straks voldoende ruimte om hier iets voor te verzinnen vanwege het ontbreken van een SFX PSU
Zie ik met deze configuratie nog iets over het hoofd? Of ben ik zo compleet?
Mijn huidige server is een RPI3b die het moeilijk heeft, momenteel heeft deze de volgende containers actief:De Pi gaat de meterkast in met Zigbee2MQTT en een P1-lezer. De rest van de containers gaan naar de nieuwe server waar ik nog meer op wil draaien, namelijk:
- Traefik
- Authelia
- Home Assistant
- Vaultwarden
- Fireflyiii
- Postgres
- Mosquitto
- Zigbee2MQTT
Ik denk dat ik ruim voldoende geheugen heb, maar toch voor de zekerheid hier de check of het niet raadzaam is om er meer in te prikken.
- K3S
- Redis
- Node Red
- Nextcloud (met Office, Calendar, enz.)
- Wireguard
- Grafana
- En in de toekomst waarschijnlijk nog meer
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
K3OS is natuurlijk gewoon een kale Linux distributie met K3s. Als K3s veel energie verbruikt zal dat met K3OS natuurlijk niet veel anders zijn.Rembock schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:36:
Thanks @Mars Warrior Tijd om de rest te bestellen!
Twijfel inderdaad nog tussen k3s en Docker Swarm, maar K3OS lijkt mij ook erg interessant om uit te proberen. Denk dat ik een Blitzwolf i.o.d. ga aanschaffen en beide configuraties ga meten, altijd leuk om uit te proberen voordat ik de boel definitief migreer
Interessant dat je het zegt, ik ga aankomende week mijn m910q (Skylake) ook voorzien van een i9* (Coffee Lake). Het plan is om hem te gebruiken als zuinige Proxmox server die home assistant en klipper draait. De i9* geeft mij genoeg ruimte om zo nu en dan een VM op te kunnen starten voor andere taken.Er is ook nog een-of-andere gek in nieuw-zeeland die in dit MB een gen9/10 processor zet, voor net wat meer 'kracht'. Hij reflashed the originele BIOS en al.. Mooi stukje 'tweaken' zeg maar: https://forums.servetheho...o-coffee-lake-cpus.30734/ Zijn huis is wel recent afgebrand, dus het ligt even 'stil'.
Uitgaande van de nominale belasting van de PicoPSU mag je maximaal 90W verstoken. De 2 Seagates hebben volgens specificatie een typisch maximaal verbruik van 2A, dus 24W, samen 48W als die piek tegelijkerstijd wordt bereikt. Dat laat nominaal een maximale belasting over van 42W voor de rest van het systeem. Dat is weinig. Je kunt het risico nemen dat je boven nominaal belast tijdens opstarten, maar ik denk dat het voor gelijktijdig upspinnen tijdens zwaar cpu/gpu gebruik een vermogenstekort oplevert. Om die reden is het aan te raden deze disks te vervangen door een disk met een lager verbruik.[b]Rembock in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Momenteel heb ik 2 oude pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB die ik voor nu wil gaan inzetten voor opslag, deze wil ik op termijn gaan vervangen voor 4x 2.5" HDD's. Ik weet overigens dat de case maar plek voor 2 HDD's heeft, maar heb straks voldoende ruimte om hier iets voor te verzinnen vanwege het ontbreken van een SFX PSU
[ Voor 0% gewijzigd door Rembock op 16-02-2022 09:11 . Reden: Typo ]
De mate van complexiteit is niet te vergelijken tussen Docker en k3s, maar ik neem aan dat je dat weet of daar geen problemen mee hebt. Ik heb zowel nu Docker Swarm draaien als simpel docker-compose. Beiden geven ca 1% of minder CPU verbruik als er verder niks draait.Rembock schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:36:
Twijfel inderdaad nog tussen k3s en Docker Swarm, maar K3OS lijkt mij ook erg interessant om uit te proberen. Denk dat ik een Blitzwolf i.o.d. ga aanschaffen en beide configuraties ga meten, altijd leuk om uit te proberen voordat ik de boel definitief migreer
[ Voor 29% gewijzigd door Polyphemus op 16-02-2022 16:52 ]
Nou, dat ging snel!Polyphemus schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:51:
@mrmrmr Ik heb net nog de governor op powersave gezet en dat scheelt idle 20W
dat @ werkt niet lekker
Polyphemus schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:51:
dat @ werkt niet lekker
RobertMe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:17:
[...]
offtopic:
Je moet niet @Polyphemus typen maar of @Po en dan uit de lijst selecteren, of [~Polyphemus]. De @ syntax op zichzelf is niet ondersteund, bij mijn weten omdat gebruikersnamen een spatie kunnen bevatten en dat soort gekkigheden. Daarom dat Tweakers in de UBB deze alternatieve syntax hanteert. Maar als je dus @ gebruikt en uit de autocomplete lijst selecteert dan herschrijft die het vanzelf naar de [~...] syntax.
Same here... Ik was aan het kijken naar een alternatief bord met 6 (of meer) sata poorten dus ik kwam bij de Asrock Rack C246M WS en op de voorpagina van de user manual staat: GREEN less heat, less power consumption. Maarja wat dan wel het stroomverbruik staat niet beschreven (en ook geen reviews op de rest van het internetBlackRabbit schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:58:
Iemand hier een idee wat Supermicro X11SSH-LN4F of SUPERMICRO X11SSM-F moederborden verbruiken vergeleken met de Fujitsu D3644-B? Die informatie is erg moeilijk terug te vinden, zo blijkt.
[ Voor 3% gewijzigd door kevi-n1 op 16-02-2022 18:20 ]
QQLS is voor mij onbekend terrein maar 9th gens zijn toch al wel een aantal keer in builds langsgekomen. Zie bijvoorbeeld deze build GaMeOvEr in "Het grote zuinige server topic - deel 2" of mijn eigen build daily.data.inj in "Het grote zuinige server topic - deel 2".thijspomper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:10:
[...]
Interessant dat je het zegt, ik ga aankomende week mijn m910q (Skylake) ook voorzien van een i9* (Coffee Lake). Het plan is om hem te gebruiken als zuinige Proxmox server die home assistant en klipper draait. De i9* geeft mij genoeg ruimte om zo nu en dan een VM op te kunnen starten voor andere taken.
Ik zeg i9* echter is het een laptop xeon chip op een lga1151 converter van AliExpress genaamd QQLS die ik heb gekocht voor 140 euro. Inmiddels heb ik er ook al één in mijn desktop zitten.
De QQLS is volledig unlocked, echter is de stock tdp van 45w prima voor een mini pc.
Ik volg dit topic nu al een behoorlijke tijd, echter heb ik nog weinig over 8/9th gen op 6/7th gen gezien. Ook nog niemand met een QQLS of iets wat er op lijkt.
Vandaar vroeg ik mij af of er in dit topic mensen zijn die dit al hebben getest in een energiezuinig systeem. En zo ja, wat voor impact had het op het verbruik.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen en waarom. Heb zelf een tijdje over Docker Swarm gedacht op meerdere nodes, maar los van de extra complexiteit zag ik voor mij geen voordelen. Heb hier geen services die afhankelijkheden met elkaar hebben. Een database en webserver container gooi ik in dezelfde compose file en wordt beheerd via GIT.Rembock schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:36:
[ Voor 11% gewijzigd door simthadim op 16-02-2022 20:50 ]
Heb je dan nog een extra grafische kaart, want een -F CPU heeft er geen (of een uitgeschakelde)?simthadim schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:44:
Zojuist eindelijk mijn Fujitsu D3643-H met I3-9100f geprobeerd te booten, maar helaas geen succes. Ik krijg een herhalende beep, wat kan duiden op een RAM probleem (2e hands gekocht van een mede tweaker, maar je weet het nooit)
Wat mij wel opviel is dat dit moederboord direct aangaat indien er spanning op komt (fans gaan direct aan, moederboard gaat gelijk biepen). Dit is niet iets wat ik verwacht, zeker niet aangezien er een front-panel aansluiting is met een on/off optie. Klopt dit vermoeden, of hebben jullie deze 'feature' ook?
Ik heb er inderdaad een grafische kaart aangehangen voor de installatie. Zodra ik Proxmox heb geinstaleerd wil ik die GPU er weer uit halen.IceTeaGX schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:47:
[...]
Heb je dan nog een extra grafische kaart, want een -F CPU heeft er geen (of een uitgeschakelde)?
Mijne gaat/ging out-of-the-box ook meteen aan. Dus dat is op zich geen probleem.simthadim schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:44:
Wat mij wel opviel is dat dit moederboord direct aangaat indien er spanning op komt (fans gaan direct aan, moederboard gaat gelijk biepen). Dit is niet iets wat ik verwacht, zeker niet aangezien er een front-panel aansluiting is met een on/off optie. Klopt dit vermoeden, of hebben jullie deze 'feature' ook?
Ik bedoelde eigenlijk dat ik nog weinig 6/7de generatie moederborden gecombineerd met een 8/9de generatie processor heb gezien. Ik ben wel benieuwd of dat impact op het verbruik heeft.QQLS is voor mij onbekend terrein maar 9th gens zijn toch al wel een aantal keer in builds langsgekomen. Zie bijvoorbeeld deze build GaMeOvEr in "Het grote zuinige server topic - deel 2" of mijn eigen build daily.data.inj in "Het grote zuinige server topic - deel 2".
Zal het je laten weten. Doel is voornamelijk om te leren werken met swarm en/of k3s, alles wat daarbij komt kijken (efficiency/performance) is mooi meegenomendaily.data.inj schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:35:
Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen en waarom. Heb zelf een tijdje over Docker Swarm gedacht op meerdere nodes, maar los van de extra complexiteit zag ik voor mij geen voordelen. Heb hier geen services die afhankelijkheden met elkaar hebben. Een database en webserver container gooi ik in dezelfde compose file en wordt beheerd via GIT.
Ga binnenkort wel experimenteren met een replicate op een andere proxmox node om zo te kijken of wijzigingen/restarts zonder downtime kunnen. Wel fijn voor een aantal services/containers zoals Gitea of Vaultwarden.
Verwijderd
Denk dat dat komt omdat, hoewel ze beide een socket met 1151 pinnen gebruiken, de 100/200-series chipsets 8e en 9e generatie CPU's niet ondersteund. Intel heeft voor de 300-series de socket layout aangepast waardoor deze niet meer backwards compatible is. Grootste oorzaak is de CPU identifier pin die verplaatst is.thijspomper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:51:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk dat ik nog weinig 6/7de generatie moederborden gecombineerd met een 8/9de generatie processor heb gezien. Ik ben wel benieuwd of dat impact op het verbruik heeft.
Bedankt voor de link naar de i3 cpu, ben druk bezig met het samenstellen van een setje zoals veel doen (user_tweakers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:38:
Nog bedankt @mrmrmr voor alle info uit dit topic.
Inmiddels draait mijn server nu zo'n 2 weken. Alles heel mooi stabiel.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 135,95 € 135,95 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 98,52 € 98,52 1 Interne harde schijven WD Red Plus, 4TB (128MB cache) € 93,04 € 93,04 1 Behuizingen Inter-Tech IM-1 Pocket € 69,82 € 69,82 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 0,- € 0,- 1 Processorkoeling Arctic Alpine 12 Passive € 11,18 € 11,18 1 Ventilatoren Noctua NF-S12B redux-1200, 120mm € 14,- € 14,- 1 Geheugen intern Crucial CT8G4DFS824A € 34,13 € 34,13 1 Voedingen Mini-box picoPSU 90 € 39,- € 39,- 1 Solid state drives Samsung 840 EVO 120GB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 495,64
Verbruik schommelt een beetje tussen de 8,0 en 8,5 watt. Hierbij meet ik het met een Shelly Plug. Deze is redelijk nauwkeurig. De Brennenstuhl scheelt hooguit 0,3watt t.o.v. de Shelly plug.
Komt eenmaal de WD Red Plus 4tb uit rust bij downloaden/plex/backup gaat het verbruik naar 12,3 watt.
Het zal misschien nog wel beter kunnen, maar ik ben hier blij mee. De oude pc pakte gemiddeld 30 watt, en nu is heb ik nog een snellere processor ook.
Gemiddeld kom ik uit op +- 9,4watt per uur uit in 24 uur x 7 dagen.
Nog een tip voor Plex gebruikers, standaard gaat die tussen 02:00 en 05:00 alles updaten, dit resulteerde bij mij in gewoon 3 uur lang een verbruik van 15watt+. Door de start en eindtijd korter op elkaar te zetten, bepaalde acties uit te zetten of de start- en eindtijd gelijk te zetten voorkom je dit.
[Afbeelding]
Zie hierboven het verbruik tussen 02:00 en 05:00. Hieronder is het een stuk lager door Plex instellingen aan te passen.
[Afbeelding]
Nog een aankoop tip voor bouwers, ik heb de i3-9100 gekozen als CPU. Deze heb ik via MP gekocht voor +- €75. Nu kreeg ik een melding dat de verkoper zijn prijs heeft verlaagd.. Heb ik helaas niks meer aan, maar misschien wel interessant voor hier: https://www.marktplaats.n...3-9100-3-6ghz-socket-1151
Edit,
Nu heel mooi een redelijk zuinige server draaien, kom je erachter dat een eenvoudige router hier gewoon tussen de 11~15 watt continu verstookt![]()
[ Voor 0% gewijzigd door Neomess op 17-02-2022 09:29 . Reden: typo ]
Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB
Ben benieuwd hoeveel CPUs de verkoper had/heeft, ook ik kon het niet laten er eentje te bestellen.Neomess schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:28:
[...]
Bedankt voor de link naar de i3 cpu, ben druk bezig met het samenstellen van een setje zoals veel doen (
Intel Core i3-9100, D3643-H, pico psu, etc) en de cpu alvast maar besteld aangezien het +/- 70 euro scheelde.
Ik zal binnenkort een post maken als alles besteld en binnen is
Gewoon alleen een processor zonder koeler inderdaad, zondag besteld en woensdag binnen (had hem dinsdag moeten krijgen maar PostNL is een bagger bedrijf)Rembock schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:17:
@Sjorsl820 zal vast een hele tray zijn, ik heb er ook 1 besteld en verwacht dan (mede vanwege de prijs) ook geen boxed variant. Houdt er wel rekening mee dat het even kan duren voor je de CPU binnen hebt, ik heb er 2 dagen geleden 1 besteld en het pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt.
[ Voor 17% gewijzigd door Neomess op 17-02-2022 11:36 ]
Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Tray | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 98,55 | € 98,55 |
1 | Behuizing | Praxis plank | -- | -- |
1 | Kabels | Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) | € 3,- | € 3,- |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Cable (PYO4SATA) | € 5,95 | € 5,95 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 11,18 | € 11,18 |
2 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS824A | € 34,13 | € 68,26 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 | € 29,- | € 29,- |
2 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 500GB | € 66,55 | € 133,10 |
1 | Solid state drives | Samsung 960 EVO 250GB | € 94,90 | € 94,90 |
Totaal | € 443,94 |
[ Voor 58% gewijzigd door Mezkeijou op 17-02-2022 20:39 ]
2 | Geheugen intern | Kingston KCP426SD8/32 | € 144,- | € 288,- |
1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 8TB | € 652,01 | € 652,01 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 215,90 | € 215,90 |
1 | PC's | Lenovo ThinkCentre M900 Tiny M900 | € 279,- | € 279,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.434,91 |
[ Voor 65% gewijzigd door campr112 op 03-03-2022 09:45 . Reden: Ubuntu > Debian ]
Be more, use Linux.
[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 17-02-2022 16:04 ]
[ Voor 121% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:49 ]
Vind het wel een beetje vreemd.Rembock schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:17:
@Sjorsl820 zal vast een hele tray zijn, ik heb er ook 1 besteld en verwacht dan (mede vanwege de prijs) ook geen boxed variant. Houdt er wel rekening mee dat het even kan duren voor je de CPU binnen hebt, ik heb er 2 dagen geleden 1 besteld en het pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt.
GioStyle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:00:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 135,95 € 135,95 1 Moederborden ASRock H310CM-DVS € 28,95 € 28,95 1 Geheugen intern Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2400C16 € 31,49 € 31,49 1 Voedingen Mini-box picoPSU 90 € 41,65 € 41,65 1 Solid state drives WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) € 89,90 € 89,90 Totaal € 327,94
Heb nu bovenstaand met een 60W Leicke adapter draaien, maar deze setup komt niet onder de 12W bij mij.
OS: Windows 10 met drivers, bios-instellingen nauwelijks veranderd, valt niet veel in te stellen. Geef voor mij niet veel, gaat toch continu werk verrichten..
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Tray | € 127,35 | € 127,35 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 98,55 | € 98,55 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech S-301 | € 39,- | € 39,- |
1 | Computer accessoires | Seasonic SSA-0601HE-12 | € 23,95 | € 23,95 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 11,18 | € 11,18 |
2 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS824A | € 34,13 | € 68,26 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 41,65 | € 41,65 |
1 | Solid state drives | Samsung 840 Pro 128GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 409,94 |
De BIOS is standaard al geoptimaliseerd.Mezkeijou schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:20:
Daarbij draai ik nu een Unraid server in een proefopstelling om de mogelijkheden te testen. Waarom Unraid? Omdat er een grote communitiy is en daarbij ook veel mogelijkheden voorhanden is. Daarnaast om te leren en Unraid als een opstapje naar Linux
Ik kan nog niet veel vinden voor energiebesparingen in Unraid
Ik wilde de SATA SSD in de tabel plaatsen wanneer ik de SATA kabels heb.
Ps. als er een tutorial is met daarin de stappen naar een foutloze Biosupdate houd ik me aanbevolen. Maar zoals ik al zei. Ik ben al blij dat ik zover ben gekomen met het systeem. Zonder fouten of DOA. Dus wil het gevaar ook niet opzoeken. Bordje was 110 eur dacht ik.
[ Voor 37% gewijzigd door mrmrmr op 17-02-2022 22:23 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Mezkeijou op 17-02-2022 23:07 ]
[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 17-02-2022 23:07 ]
Ja, bij package. Mooi! Bij mij staat Package ook op C8 onder Debian.Mezkeijou schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 01:10:
Intel GPU TOP plugin en idle nu tussen 3,7 en 4,3 watt! Stuk beter. Haal C8 nu.
[ Voor 61% gewijzigd door Mezkeijou op 20-02-2022 22:24 ]
Officieel is er inderdaad geen ondersteuning, echter is het nog steeds mogelijk met een beetje moeite.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:26:
[...]
Denk dat dat komt omdat, hoewel ze beide een socket met 1151 pinnen gebruiken, de 100/200-series chipsets 8e en 9e generatie CPU's niet ondersteund. Intel heeft voor de 300-series de socket layout aangepast waardoor deze niet meer backwards compatible is. Grootste oorzaak is de CPU identifier pin die verplaatst is.
De energiemeter heeft een resolutie van 0,1W. Stel dat het apparaat intern 2,051W meet en 2.1W weergeeft, en er gaat 0,02W vanaf, dan wordt het na afronden 2.0W in plaats van 2.1W. Daardoor kan het lijken alsof je ineens 0,1W lager zit, maar in werkelijkheid is het misschien minder.Mezkeijou schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:33:
@mrmrmr is een waarde van 0 goed?
Ik kan met setterm wel op 0 zetten. De code setterm --blank 15 werkt niet. Althans dat denk ik.
Ik volg dit topic.
Update:
Ik heb de code "setterm --blank 1" bij de boot opgegeven.
Daarna nog mijn Bios settings nagelopen en audio uitgeschakeld en kom ik op:
Let niet op de klok. Deze staat niet goed. De waarde schommelt tussen de 3.4 en 3.5 watt nu. Even zo laten staan.
[Afbeelding]
Update #2:
Powerled ontkoppelt op het moederbord. De watt-waarde schommelt nu tussen 3.3. en 3.4 watt. Lijkt me sterk dat een ledje 1 watt verbruikt.
Heb je die cpu met gelijk oversteken service gedaan?Freakster86 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:11:
@user_tweakers Nog bedankt voor die marktplaats tip! i3 9100 draait als een zonnetje!
Nu heb ik deze cpu geïnstalleerd met een Arctic Alpine Passive 12. Dat lijkt te werken; max temp komt uit op ~75 graden bij volle belasting. Maar wat mij niet bevalt is dat de temperatuur echt enorm springt met ~10 of zelfs ~15 graden ineens. En ook het afkoelen gaat met enorme stappen.
Mogelijk dat de koelpasta niet goed is aangebracht, al betwijfel ik dat, of kan het liggen aan dit verschil (en dus eigenlijk niet geschikt voor deze cpu)?
Alpine Passive 12 = 47 Watt max
i3 9100 = 65 Watt TDP
Bedankt voor de info. Mijn Intel stock cooler maakt af en toe een beetje een vreemd geluid. Ik heb al eerder overwogen om hem te vervangen. Zo'n passieve koeler lijkt me wel wat, al moet ik wel even kijken of ik deze gemonteerd krijg op mijn moederbord. En het is natuurlijk mooi meegenomen dat het weer iets zuiniger wordtHans1990 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:19:
De CPU fan bij mijn 5600G (Wraith Prism met RGB) verbruikt ~2W, echter de helft daarvan is RGB. Ik schat zo in dat een boxed Intel CPU koeler <1W pakt (misschien slechts 0.3-0.5W voor idle omstandigheden), echter laten we voor gemak 1W gebruiken. 24/7 met kost 1W zo'n 2-4 euro per jaar. Afhankelijk of de energie duur blijft, heb je zo'n passieve koeler in 3-6 jaar terugverdiend.
Je zou ook kunnen kijken of je een CPU fan stop op je MB kan instellen, evt op een DC (geen PWM) case fan header (soms laten MB dat niet toe op de CPU fan header). Mits je de temperatuur drempel beetje slim kiest zodat de CPU fan niet telkens opstart cycles ondergaat (=slijtage), kan je waarschijnlijk ook een goed resultaat behalen. Alleen onder hogere belastingen zal de fan dan even bijspringen, maargoed, dan heb je er ook een CPU onderzitten die zelf 20-30W verstookt voor nuttige arbeid.
[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 26-02-2022 06:00 ]
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
[ Voor 3% gewijzigd door simthadim op 25-02-2022 23:57 ]
In het geval van Proxmox is het eenvoudiger: tijdens de installatie stel je altijd al een statisch ip in, en ssh staat standaard aan. De uitdaging is wel dat de netwerkkaart in een ander systeem een andere naam kan krijgen, en daar rekening mee houden is nig wel lastig.mrmrmr schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 06:53:
@simthadim Bij een processor zonder gpu kun je proberen de installatie te doen op het disk/SSD die in de nieuwe server zal komen, in een andere computer met iGPU. Zorg er eerst voor dat er een DHCP server beschikbaar is, en gebruik DHCP voor de netwerkinstellingen. Een DHCP server draait meestal op een router/modem. Deze server deelt IP adressen en DNS adressen uit. Installeer OpenSSH voor remote shell toegang op de server. Putty kan worden gebruikt voor SSH2 toegang op afstand. Na installatie zet je de disk/SSD over in de nieuwe server, vervolgens kun je remote via het netwerk verder.
Ik ken Proxmox niet, wat ik schreef is voor algemeen Linux.dcm360 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:51:
[...]
In het geval van Proxmox is het eenvoudiger: tijdens de installatie stel je altijd al een statisch ip in, en ssh staat standaard aan. De uitdaging is wel dat de netwerkkaart in een ander systeem een andere naam kan krijgen, en daar rekening mee houden is nig wel lastig.
Ik heb het zonder gelijk oversteken gekocht. Het werd de volgende dag opgestuurd. Uiteindelijk kwam de grootste vertraging door postnl (zaterdag afgeleverd ipv donderdag). CPU zat in wat wc-papier (!) in een kleine envelop. Wat bubbeltjes eromheen zou fijner zijn. Verder heb ik op dit moment alleen een CPU, de rest moet nog komen (beslissen wat ik zal kiezen).Mezkeijou schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Heb je die cpu met gelijk oversteken service gedaan?
Mocht je nog een compleet stille pc willen maken en het leuk lijkt om veel geld uit te geven op te besparen op de energie van de fan: Akasa Newton A50 is een vervangende kast. Akasa was vroeger flink wat goedkoper dan op dit moment.PcFer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:01:
- ASUS Barebone PN51-BB555MDE1 (AMD Ryzen 5 5500U, hexacore)
Ik heb de voorganger (PN50) voor familie samengesteld. Idle was iets van 8 Watt, gemeten met een Lidl stroommeter (zal wel niet heel erg accuraat zijn). Vergeten welke CPU erop zat, de versie met de mooiste prijs/kwaliteit. En de vorige serie qua CPU, 4xxxU.Het gemiddelde idle verbruik schommelt tussen de 6 en 7 Watt (gemeten met TP-Link HS110)
dcm360 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:51:
[...]
In het geval van Proxmox is het eenvoudiger: tijdens de installatie stel je altijd al een statisch ip in, en ssh staat standaard aan. De uitdaging is wel dat de netwerkkaart in een ander systeem een andere naam kan krijgen, en daar rekening mee houden is nig wel lastig.
1
| ls -al /sys/class/net |
1
| vi /etc/network/interfaces |
1
| reboot |
[ Voor 3% gewijzigd door GoBieN-Be op 01-03-2022 21:33 ]
Dat is dan op voorwaarde dat de installatie wel beeld wil geven (itt de installer). Of dat de interface dezelfde naam heeft en SSH werkt, maar dan is de aanpassing ook niet meer nodig natuurlijk.GoBieN-Be schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:32:
[...]
code:
1 ls -al /sys/class/net
Noteer naam van interface, vb eth0 of ens160 of ...
Negeer lo, docker0, br-xxxxx of vethxxxx
code:
1 vi /etc/network/interfaces
Pas de naam aan in het bestand op beide regels.
code:
1 reboot
Met de huidige geheugenprijzen maakt het weinig uit om of 1 latje of 2 latjes te kopen. Ik dacht aan mogelijk 1x16GB of 2x8GB. Via Google ben ik wat oude artikelen tegengekomen die het soms hebben over enkele Watts per latje. Dit lijkt me nogal hoog als ik kijk naar wat sommige systemen hier gebruiken (~3.5 Watt in idle voor het hele systeem).Het werkgeheugen (RAM) is een van de weinige onderdelen die geen tot nauwelijks weinig invloed heeft op het verbruik. Het heeft meestal geen zin om low voltage geheugen of minder geheugen te kopen, tenzij elke (tiende) Watt telt. Voor gewone toepassingen is 4GB genoeg. Dual channel levert weinig snelheidswist (0-5%) één latje is dus voldoende.
[ Voor 3% gewijzigd door cyborgium op 02-03-2022 16:08 ]
Ik zie weinig verbruik cijfers obv Truenas.cyborgium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:02:
Hoi,
Ik ben op zoek naar advies wat betreft nieuwe hardware ter vervanging van mijn huidige setup. Uiteraard heb ik de gepinde posts gelezen en gezocht in het topic, maar ik heb niets kunnen vinden wat specifiek voor mijn situatie geld.
Huidige situatie:
Dell R630 met daaraan een Dell MD1200.
Hier draai ik op het moment 3 VMs:
Een TrueNAS Scale VM welke controle heeft over de HBA van de R630 en de HBA van de MD1200.
Twee VMs waar K3S agents op draaien, welke samen met nog wat raspberry pi's een kubernetes cluster vormen.
Probleem:
Zoals vast verwacht, vraagt dit te veel energie. Bij elkaar is dit goed voor zo'n 210-220w op "idle" (wat niet echt idle is, meer 10% load door K3S, maar dat is wel hoe de server 100% van de tijd is).
Wat ik wil:
Ik wil het liefst, een zo'n zuinig mogelijke machine die Truenas baremetal draait, die zowel de R630 als de MD1200 moet vervangen. Hier hoeven niet de andere genoemde VMs op te draaien, want deze wil ik vervangen met of nog meer raspberry pi's, of met zoiets als een Lenovo ThinkCentre boxjes.
Truenas werkt uiteraard alleen met ZFS, wat veel geheugen nodig heeft. Ik ben niet van plan om enorm veel schijven eraan te hangen, voor nu alleen wat ik op dit moment heb (40TB aan HDD, 4TB aan sata 2.5" SSDs en 2TB aan NVMe) dus ik zou weg moeten komen met 64GB aan RAM, maar een mogelijkheid tot 128GB RAM zou natuurlijk leuk zijn.
Ik heb recentelijk geïnvesteerd in de benodigde hardware voor 10Gb/s internet in mijn lokale netwerk en zou dit dus ook graag behouden.
In de R630 zit onder andere, 4x 32GB RDIMMs. Het zou dus ideaal zijn als ik deze kan hergebruiken in de nieuwe setup, aangezien geheugen op het moment het duurste onderdeel lijkt te zijn.
Iets wat eigenlijk wel een must is: PCIe bifurcation. Door de meerdere m.2 ssds die ik heb, zijn over het algemeen de onboard sloten niet genoeg en gebruik ik dus een PCIe x16 adapter.
Waar ik naar gekeken heb:
Intel Atom:
Zit er erg leuk uit, low power maar (lijkt) te weinig PCIe lanes te hebben voor wat ik ermee wil. Sommige hebben wel SAS poorten, maar geen 10G poorten. Daar zou ik het PCIe 8x slot voor kunnen gebruiken, maar dan kan ik nergens de m.2 drives kwijt.
Embedded Ryzen:
Ziet er ook heel leuk uit, maar weinig beschikbaar en lijkt geen RDIMMs te ondersteunen.
Xeon D:
Ondersteund RDIMMs, heeft een lage TDP, maar lijkt verder niet erg energie zuinig te zijn. Van wat ik zo snel kan vinden, idled dat nog steeds op 80+ watt.
Ryzen Pro:
Understeund ECC, maar geen registered helaas.
Synology:
Het truenas idee overboord gooien en een off-the-shelf NAS aanschaffen is natuurlijk een optie. Dit lijkt alleen enorm prijzig, en voor wat ik kan vinden, is er binnen het synology ecosysteem niet een mogelijkheid tot 2.5" SSDs. Tenminste niet zonder een 3.5" bay hiervoor te gebruiken, wat natuurlijk zonde is.
Hebben jullie suggesties?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Bedoel je dat er weinig beschikbaar is over hoeveel truenas gebruikt?Mezkeijou schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:30:
[...]
Ik zie weinig verbruik cijfers obv Truenas.
Ah excuses voor mijn beknopte reactie. Dit is het grote zuinige server topic. Voor mijn gevoel wil je een normale server die zuiniger is dan nu. De vraag is of je hier moet zijn. TS heeft aangegeven dat raid in het algemeen niet zuinig is.cyborgium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:33:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Bedoel je dat er weinig beschikbaar is over hoeveel truenas gebruikt?
Want dat is of FreeBSD (TrueNAS Core), of wat ik gebruik: debian 11 (TrueNAS Scale).
Ah nu begrijp ik je.Mezkeijou schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:46:
[...] De vraag is of je hier moet zijn. TS heeft aangegeven dat raid in het algemeen niet zuinig is.
Zoals de TS zal voorstellen. Kijk naar de gepinde postings. En kijk naar die builds. Wil je echt zuinig zijn, dan zou je raid moeten laten schieten. Misschien een separate backup server en file server die heel zuinig is, maar geen raid heeft. Kijk bijvoorbeeld naar unraid. Ik ben nu aan het testen met Unraid. 1 nvme cache, 1 parity ssd en 1 ssd. Met 16gb ram en een Pentium gold G5400 zit ik op een idle verbruik van 3,3 watt.cyborgium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:49:
[...]
Ah nu begrijp ik je.
Ik snap dat raid over het algemeen niet zuinig is, maar vrijwel alle componenten, op de schijven en eventuele HBA na, zouden wat mij betreft zo zuinig mogelijk mogen, aangezien de "server" niets meer dan bestanden hoeft te serven.
Als je perse RDIMM wil, wordt het wel wat lastiger inderdaad. Dan is Xeon-D wel de meest voor de hand liggende keuze denk ik.cyborgium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:02:
Hoi,
Ik ben op zoek naar advies wat betreft nieuwe hardware ter vervanging van mijn huidige setup. Uiteraard heb ik de gepinde posts gelezen en gezocht in het topic, maar ik heb niets kunnen vinden wat specifiek voor mijn situatie geld.
Huidige situatie:
Dell R630 met daaraan een Dell MD1200.
Hier draai ik op het moment 3 VMs:
Een TrueNAS Scale VM welke controle heeft over de HBA van de R630 en de HBA van de MD1200.
Twee VMs waar K3S agents op draaien, welke samen met nog wat raspberry pi's een kubernetes cluster vormen.
Probleem:
Zoals vast verwacht, vraagt dit te veel energie. Bij elkaar is dit goed voor zo'n 210-220w op "idle" (wat niet echt idle is, meer 10% load door K3S, maar dat is wel hoe de server 100% van de tijd is).
Wat ik wil:
Ik wil het liefst, een zo'n zuinig mogelijke machine die Truenas baremetal draait, die zowel de R630 als de MD1200 moet vervangen. Hier hoeven niet de andere genoemde VMs op te draaien, want deze wil ik vervangen met of nog meer raspberry pi's, of met zoiets als een Lenovo ThinkCentre boxjes.
Truenas werkt uiteraard alleen met ZFS, wat veel geheugen nodig heeft. Ik ben niet van plan om enorm veel schijven eraan te hangen, voor nu alleen wat ik op dit moment heb (40TB aan HDD, 4TB aan sata 2.5" SSDs en 2TB aan NVMe) dus ik zou weg moeten komen met 64GB aan RAM, maar een mogelijkheid tot 128GB RAM zou natuurlijk leuk zijn.
Ik heb recentelijk geïnvesteerd in de benodigde hardware voor 10Gb/s internet in mijn lokale netwerk en zou dit dus ook graag behouden.
In de R630 zit onder andere, 4x 32GB RDIMMs. Het zou dus ideaal zijn als ik deze kan hergebruiken in de nieuwe setup, aangezien geheugen op het moment het duurste onderdeel lijkt te zijn.
Iets wat eigenlijk wel een must is: PCIe bifurcation. Door de meerdere m.2 ssds die ik heb, zijn over het algemeen de onboard sloten niet genoeg en gebruik ik dus een PCIe x16 adapter.
Waar ik naar gekeken heb:
Intel Atom:
Zit er erg leuk uit, low power maar (lijkt) te weinig PCIe lanes te hebben voor wat ik ermee wil. Sommige hebben wel SAS poorten, maar geen 10G poorten. Daar zou ik het PCIe 8x slot voor kunnen gebruiken, maar dan kan ik nergens de m.2 drives kwijt.
Embedded Ryzen:
Ziet er ook heel leuk uit, maar weinig beschikbaar en lijkt geen RDIMMs te ondersteunen.
Xeon D:
Ondersteund RDIMMs, heeft een lage TDP, maar lijkt verder niet erg energie zuinig te zijn. Van wat ik zo snel kan vinden, idled dat nog steeds op 80+ watt.
Ryzen Pro:
Understeund ECC, maar geen registered helaas.
Synology:
Het truenas idee overboord gooien en een off-the-shelf NAS aanschaffen is natuurlijk een optie. Dit lijkt alleen enorm prijzig, en voor wat ik kan vinden, is er binnen het synology ecosysteem niet een mogelijkheid tot 2.5" SSDs. Tenminste niet zonder een 3.5" bay hiervoor te gebruiken, wat natuurlijk zonde is.
Hebben jullie suggesties?
Even niets...
Ik wil zeker niet perse RDIMM, ECC is niet eens een eis, het is simpel en om de reden dat ik dat al hebFireDrunk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:37:
[...]
Als je perse RDIMM wil, wordt het wel wat lastiger inderdaad. Dan is Xeon-D wel de meest voor de hand liggende keuze denk ik.
Dat maakt Xeon-D al wel wat interessanter, dankje!FireDrunk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:37:
[...]
80W idle is best wel hoog, ik zie zeker lagere getallen langskomen.
Bijvoorbeeld: https://forums.unraid.net...b=comments#comment-898043
Ook heeft ServeTheHome een heel aantal Xeon-D bordjes gereviewed, en daar moet je vooral even de fans vanaf halen. Zij meten dus best vaak 40-55W idle, maar dan is dat inclusief disks / ssd's / insteekkaarten / iKVM etc.
Een goede Xeon-D setup zou denk ik prima rond de 20W idle moeten kunnen zitten.
Even niets...
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 137,95 | € 137,95 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 99,85 | € 99,85 |
2 | Interne harde schijven | Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB | € 288,55 | € 577,10 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFRA266 | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2021) Zwart | € 97,89 | € 97,89 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 79,90 | € 79,90 |
Totaal | € 1.052,59 |
Dat heeft te maken met de verdeling van de HSIO lanes op 600 series chipsets:mrmrmr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 04:31:
Het is opmerkelijk dat sommige Alder Lake moederborden beginnen met tellen vanaf SATA_4 t/m SATA_7 en dus SATA_0 t/n SATA_3 overslaan. Als SATA wordt gebruikt voor het M.2 slot is SATA_7 niet beschikbaar. De B660 chipset zou 8x SATA moeten ondersteunen, maar dergelijke borden zijn niet beschikbaar. Alleen bij Z690 zijn er enkele borden met meer aansluitingen. Een zeldzaam 6x SATA bord heeft soms een extra SATA controller (bv. ASM1061) aan boord terwijl dat strikt genomen volgens Intel's chipset specificaties niet nodig zou moeten zijn. Daar is iets aan de hand vermoed ik.
Oke dan laat ik dat idee los!mrmrmr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 04:31:
Oude RDIMM's zijn vaak nagenoeg waardeloos en het redden niet waard.
Dit begrijp ik zeker, dat is dan ook de reden dat ik er vanaf wilmrmrmr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 04:31:
Je hebt voor thuis geen server processor nodig, of server geheugen of veel geheugen als file server. In plaats van RAID gebruik je beter echte backups. De overhead van RAID en aanverwante besturingssystemen is groot en veelal onnodig.
Daar heb je zeker gelijk in, daar had ik wel iets specifieker kunnen zijn.mrmrmr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 04:31:
40TB aan disks zegt weinig
[ Voor 7% gewijzigd door GoBieN-Be op 04-03-2022 00:11 ]
Dat is zeker iets waar ik wat meer in ga verdiepen inderdaad, maar zoals @mrmrmr hieronder ook al zei is het niet het meest zuinig.GoBieN-Be schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:11:
Of je moet naar het rode kamp kijken (AMD) daar vind je bordjes met veel SATA poorten
De Ryzen 5600G is bijvoorbeeld een redelijke zuinige CPU met ingebouwde GPU en toch veel rekenkracht.
1 | Processors | Intel Xeon E5-2680 v4 Tray | € 1.547,19 | € 1.547,19 |
1 | Moederborden | Supermicro X10SRH-CF | € 0,- | € 0,- |
4 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB (64MB cache) | € 129,99 | € 519,96 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 159,99 | € 159,99 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12DXi4 | € 71,08 | € 71,08 |
8 | Geheugen intern | Micron MTA36ASF2G72PZ-2G6F1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Cooler Master V Series V550 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 960 EVO 250GB | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Solid state drives | WD Red SA500 2,5" 500GB | € 71,78 | € 71,78 |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 219,91 | € 219,91 |
1 | Moederborden | MSI B550-A PRO | € 109,- | € 109,- |
1 | Processors | Intel Core i3-10105 Boxed | € 111,- | € 111,- |
1 | Processors | Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed | € 154,88 | € 154,88 |
1 | Moederborden | Gigabyte B560M DS3H V2 | € 88,90 | € 88,90 |
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Processors | Intel Core i5-12400 Boxed | € 209,- | € 209,- |
1 | Moederborden | ASRock B660M Steel Legend | € 182,05 | € 182,05 |
Bedankt voor je reactie! top heeft eigenlijk alleen maar aan dat KVM altijd boven aan staat, maar ook die VM's doen bijna niets en heeft geen grote aanslag op de CPU. Als ik alle VM's uitzet, dan daalt het verbruik tot 74W dus dat scheelt grofweg 10W, en dan doet de server helemaal niets. Ook is hierbij de CPU governor aangepast naar powersave en heb ik het systeem geoptimaliseerd met powertop auto-tunemrmrmr schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:57:
@Haije Kijk eens wat er precies processortijd vergt (bijvoorbeeld met top). Dat inzicht heb je nodig om te zien welke oplossing het beste is.
Zware platform-achtige software zoals Kubernetes en andere zaken die onderhevig zijn aan continue monitoring hebben typisch een flinke voetafdruk in het processorverbruik. Daarnaast houden ze ook de storage bezig, die dan typisch ook meer verbruikt. Kijk of je die software alleen kan inschakelen als je er iets mee wil doen en het niet 24x7 laat draaien.
Het is misschien verstandig om de zware software niet 24x7 aan te laten staan. Ook kun je het geheugengebruik beperken. Linux bijvoorbeeld kan al draaien in 1 GB geheugen (Apache2, PHP, database, NextCloud, mail, storage, DNS). Je hebt bijvoorbeeld wel een cache voor php applicaties, maar die wordt thuis typisch te weinig benadert om effectief te kunnen zijn. Het heeft geen zin daar gigabytes voor te reserveren zoals je op een druk bezette web server op Internet zou doen.
Het is vanuit het zuinigheidsperspectief niet zinvol om allerlei taken te splitsen die prima naast elkaar kunnen draaien, consolidatie is goed voor zuinige servers. Er zijn ook lichtgewicht separatiemogelijkheden, bijvoorbeeld in systemd. "containers" doen hetzelfde met een iets hoger abstractieniveau.
De 3.5" disks verbruiken 4x 3.3W = 13.2W. De processor/platform die je nu hebt is niet gericht op energiebesparing.
Meer features, hogere snelheden betekenen meestal een hoger verbruik.
K3s en zuinig gaan niet zo goed samen. Dat heb ik al vaker gemeld, en zie je ook terug in dit bericht: cyborgium in "Het grote zuinige server topic - deel 3". Een constante 10% load...Haije schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Bedankt voor je reactie! top heeft eigenlijk alleen maar aan dat KVM altijd boven aan staat, maar ook die VM's doen bijna niets en heeft geen grote aanslag op de CPU. Als ik alle VM's uitzet, dan daalt het verbruik tot 74W dus dat scheelt grofweg 10W, en dan doet de server helemaal niets. Ook is hierbij de CPU governor aangepast naar powersave en heb ik het systeem geoptimaliseerd met powertop auto-tune
Ik kan inderdaad wel een paar VM's verwijderen en dat via Docker draaien rechtstreeks op de hardware zelf, dat zal ook behoorlijk wat overhead schelen inderdaad. Opzich brengt met dit wel op een idee om wellicht de hypervisor er uit te halen en gewoon alles in docker of wellicht k3s te hangen. Dit zorgt natuurlijk ook voor een stuk minder overhead, maar wel voor een nette scheiding van de diensten.
Ik moet hierbij wel vermelden dat dat echt niet standaard is. Met alleen k3s (en alles wat daarbij nodig is, metallb, traefik, etc.), is de idle load eigenlijk meer ~3% op mijn VM nodes, en ~5% op mijn 3 RPI 4B nodes. De 10% komt door Prometheus.Mars Warrior schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:24:
cyborgium in "Het grote zuinige server topic - deel 3". Een constante 10% load...
Ook dit kan ik confirmen. Het scheeld op mijn xeon e5 2680 v3, rustig ~50-70 watt om de 2 VMs draaiende te houden.Mars Warrior schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:24:
Behalve CPU doet k3s ook aardig wat I/O. Het kan dus zijn dat k3s tov VM's voor meer verbruik zorgt!
Docker, docker compose en docker swarm zijn wel lekker zuinig.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq