Thanks! Ik wist niet dat k3s blijkbaar nog zoveel resources in beslag neemt. Maar het is natuurlijk wel constant bezig en dat zorgt weer voor veel I/O natuurlijk. Wellicht dat ik k3s dan maar laat en dat besteed aan 3 RPI's voor af en toe wat hobby. Na wat inventarisatie op mijn server draai ik praktisch alle diensten al in Docker containers in een aparte VM. Die scheiding is in een thuis situatie natuurlijk helemaal niet nodig. Naar aanleiding van vele berichten in dit forum over de zuinigheid van VM's tov Docker containers is mijn plan is nu om een ubuntu installatie op de server te zetten en alle diensten in losse Docker containers te draaien. Wel wil ik nog gewoon de mogelijkheid houden om af en toe wat te kunnen virtualiseren. Volgens mij moet ik in zo'n situatie prima rond de 30W idle kunnen komen.cyborgium schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:14:
[...]
Ik moet hierbij wel vermelden dat dat echt niet standaard is. Met alleen k3s (en alles wat daarbij nodig is, metallb, traefik, etc.), is de idle load eigenlijk meer ~3% op mijn VM nodes, en ~5% op mijn 3 RPI 4B nodes. De 10% komt door Prometheus.
[...]
Ook dit kan ik confirmen. Het scheeld op mijn xeon e5 2680 v3, rustig ~50-70 watt om de 2 VMs draaiende te houden.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat mijn server bij geen VM's alsnog 75W opslurpt, dus dat dat veel zuiniger moeten kunnen met nieuwe "consumer" hardware. Ik betwijfel alleen of de 12th gen (i5-12400) opzet het waard is ten opzichte van een 10th gen(i5-10400) of eventueel zelfs een 9th gen (core i5 9400). Ik worstel ontzettend om hierin de juiste keuze te maken.