Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:51

Quad

Doof

Coenen schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:38:
Ik vind zo'n ASRock DeskMini 310 best leuk om m'n oude SuperMicro servertje te vervangen.
Alleen hoe krijg je een 15 mm dikke 2.5" schijf erin? Ergens een stuk eruit zagen?
Heeft iemand dat gedaan en misschien een foto?
Weet niet of het kan met die barebone maar ik kwam bij mijn nieuwe Intel NUC ook achter dat daar maar maximaal 7mm SSD/HDD in passen.
Gelukkig is de SATA kabel erg dun, dus heb ik deze naar buiten geleidt, connector in de externe USB HDD case gestopt en de HDD aangesloten.
De boel is gezekerd met tie-wrap. :9

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD Ryzen 9 4900H is een 8 core laptop processor. Daardoor is het verbruik lager dan AMD desktop processoren, die ten opzichte van Intel een hoog idle verbruik hebben. De Pentium 7400 Gold is per core 12% sneller dan de 4900H op de cpu passmark test. Zuinig is 9 tot 11 Watt niet, snelle Intel desktop processoren zijn zuiniger, tot 7,1W onder ESXi of ~3W onder Debian of Windows.

Ik denk dat er wel een overweging kan zijn voor een tamelijk specifieke toepassing die 6 cores of meer vereist of als je per se AMD wilt hebben. De vraag is hoe lang de maximum snelheid houdbaar (of haalbaar) is, @lazybones heb je getest of de frequentie of snelheid zakt na verloop van tijd? Een langdurige hoge snelheid is vaak een probleem bij laptopprocessoren wegens koelingsbeperkingen. In dit geval is het een kleine NUC-achtige behuizing.

ASRock Deskmini heeft ook een kleine behuizing, voor desktop processoren. De Intel variant (310H) is zuiniger dan de AMD variant.

Voor zuinigheid is een ruime behuizing het beste, dan heb je geen of minder geforceerde koeling nodig. Het beperkte moederbordformat kan een voordeel opleveren als er bijvoorbeeld geen PCIe slots op zitten. Daardoor hoeven die niet te worden voorzien van energie. Een zuinig desktopmoederbord kan PCIe slots uitschakelen om (misschien) hetzelfde effect te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 23:05
mrmrmr schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:10:
AMD Ryzen 9 4900H is een 8 core laptop processor. Daardoor is het verbruik lager dan AMD desktop processoren, die ten opzichte van Intel een hoog idle verbruik hebben. De Pentium 7400 Gold is per core 12% sneller dan de 4900H op de cpu passmark test. Zuinig is 9 tot 11 Watt niet, snelle Intel desktop processoren zijn zuiniger, tot 7,1W onder ESXi of ~3W onder Debian of Windows.
Een 4900H heeft 4x zo veel cores dan een 7400 Gold en een totaal systeem verbruik van 9-11 Watt incl. een 1TB samsung NVME SSD en zonder enige power tuning is dan niet slecht.
Ik denk dat er wel een overweging kan zijn voor een tamelijk specifieke toepassing die 6 cores of meer vereist of als je per se AMD wilt hebben. De vraag is hoe lang de maximum snelheid houdbaar (of haalbaar) is, @lazybones heb je getest of de frequentie of snelheid zakt na verloop van tijd? Een langdurige hoge snelheid is vaak een probleem bij laptopprocessoren wegens koelingsbeperkingen. In dit geval is het een kleine NUC-achtige behuizing.
Virtualisatie is zo'n toepassing, dan heb ik niets aan een dual core 7400, dan had ik net zo goed mijn oude systeem met quad core zonder HT kunnen houden.en dit voldeed aan mijn wensen en was qua prijs nog acceptabel ook.

Koeling lijkt goed op orde, ook bij belasting tot nog toe onhoorbaar, maar ik heb nog geen duurtest gedaan, dat is zeker wel de moeite om te proberen.
Voor zuinigheid is een ruime behuizing het beste, dan heb je geen of minder geforceerde koeling nodig. Het beperkte moederbordformat kan een voordeel opleveren als er bijvoorbeeld geen PCIe slots op zitten. Daardoor hoeven die niet te worden voorzien van energie. Een zuinig desktopmoederbord kan PCIe slots uitschakelen om (misschien) hetzelfde effect te bereiken.
Dit model is overigens niet zo'n superplatte maar juist een wat hoger model waar voldoende ruimte voor koeling is en onderin ook nog 2 7mm SATA drives passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
Quad schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:57:
[...]

Weet niet of het kan met die barebone maar ik kwam bij mijn nieuwe Intel NUC ook achter dat daar maar maximaal 7mm SSD/HDD in passen.
Gelukkig is de SATA kabel erg dun, dus heb ik deze naar buiten geleidt, connector in de externe USB HDD case gestopt en de HDD aangesloten.
Of een stuk dubbelzijdig plakband :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
wouter.N schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Waar heb je hem besteld? Amazon?
Rechtstreeks bij de fabrikant. Volgens mij is ie nu ook op voorraad in het warehouse in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
mrmrmr schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Als de barrel stekker niet goed vast zit of contact maakt in de receptacle, en je kan solderen, dan kan ik aanraden er een Molex Mini Fit Jr aan te zetten. De verbinding is zo veel beter. Eerst controleren of de adapter de vereiste 12V levert voordat je de barrelstekker eraf knipt, dus even de spanning meten met een multimeter.
Goede tip! De meeste barrel connectoren zijn prut en helemaal niet geschikt voor wat vermogen. Molex is beter alhoewel ik in het verleden in diverse apparatuur zo nu en dan wel molex connectoren tegen ben gekomen met verbrande pinnen en plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

lazybones schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:37:
[...]

Dat geeft weer rommel bij het verwijderen.
De tie-wraps beschermen ook de satakabel op deze manier. ;)
Zal wel eens een keer een foto schieten.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 21:21
@lazybones Bedankt voor de tip. Ik heb een review gezien, zag dat hij multitreaded sneller was dan mijn i7-10700 desktop CPU (welliswaar getest in een kleine behuzing). Ik heb er ook direct een direct bij minisforum besteld, zonder invoerrechten. Ik denk dat die dan uit Duitsland zal komen. Enige nadeel dat ik zie ten opzichte van een HP Mini Elite G8/G10, is dat er maar 1 NMVe slot in zit. Hij kost echter de helft.
Over een maand loopt mijn vaste energiecontract af van 20 ct/kWh en daarna wordt 35W rustgebruik van mijn huidige server niet meer heel prettig. Dan gaan we naar 6 euro / Wattjaar. Dan is ROI van een zuiniger systeem wel korter, want het systeem koop ik zakelijk, maar de stroom betaal ik prive.
Met virtualisatie streef ik nu voor mijn systeem naar een CPU Passmark score van orde 15.000 -20.000 (hoger mag altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
pablo_p schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 06:39:
@lazybones Bedankt voor de tip. Ik heb een review gezien, zag dat hij multitreaded sneller was dan mijn i7-10700 desktop CPU (welliswaar getest in een kleine behuzing). Ik heb er ook direct een direct bij minisforum besteld, zonder invoerrechten. Ik denk dat die dan uit Duitsland zal komen. Enige nadeel dat ik zie ten opzichte van een HP Mini Elite G8/G10, is dat er maar 1 NMVe slot in zit. Hij kost echter de helft.
Over een maand loopt mijn vaste energiecontract af van 20 ct/kWh en daarna wordt 35W rustgebruik van mijn huidige server niet meer heel prettig. Dan gaan we naar 6 euro / Wattjaar. Dan is ROI van een zuiniger systeem wel korter, want het systeem koop ik zakelijk, maar de stroom betaal ik prive.
Met virtualisatie streef ik nu voor mijn systeem naar een CPU Passmark score van orde 15.000 -20.000 (hoger mag altijd)
Je kunt er ook nog twee 7mm hoge SATA drives (of SSD's) in kwijt aan de onderkant. Kabeltjes worden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
Quad schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:44:
[...]

Tip: Gekko-tape (2mm dikke versie plakt bij mij het beste). Heb er 2 SSD's mee vastgezet in mijn kast bij gebrek aan slots. Ook hangen er hier meerdere Hue Motionsensors aan het gestucte plafond (wel oppassen met de verf).

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-09 16:41
@Sjorsl820 Nee, nog niet. Ik twijfel ook een beetje of ik niet een vps moet huren voor zwaardere applicaties en het thuis bij een pi moet houden voor simpele home assistent dingetjes. Mocht ik toch overgaan tot plaatsen, dan laat ik het uiteraard hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

GioStyle schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:56:
[...]

Gewoon een ssd pakken, dan heb je dat probleem niet.
Een 4TB SSD is nog wel een beetje duur. :) Ik zou graag m'n huidige m'n 2.5" disc hergebruiken.
Om de kosten nog een beetje te drukken.
Quad schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:57:
[...]

lazybones schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:37:
[...]

Ik wou het nu wat netter doen. Ik heb nu een 19" 1HE kast, half diep, waar ik een standaard PC voeding naast heb liggen. De voedingsdraden gaan via een opening de kast in.
Quad schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:44:
[...]

Altijd goed een paar foto's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 14:40
D3644 is terug beschikbaar bij Megekko, wel prijzig.
https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik heb vandaag de (oude Next Logix 3000 RT2U) UPS afgebroken omdat ik vermoede dat deze voor een te groot deel van het verbruik zorgde.
Blijkt dat de UPS zelf zo'n 90W verbruikte. :o
Ik vind het precies ongelofelijk veel, maar dat is het verschil tussen meting van mijn smartplug voor en na.

[ Voor 31% gewijzigd door GoBieN-Be op 01-04-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GoBieN-Be schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:46:
Ik heb vandaag de (oude Next Logix 3000 RT2U) UPS afgebroken omdat ik vermoede dat deze voor een te groot deel van het verbruik zorgde.
Blijkt dat de UPS zelf zo'n 90W verbruikte. :o
Ik vind het precies ongelofelijk veel, maar dat is het verschil tussen meting van mijn smartplug voor en na.
.... en ik dacht dat pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 230V erg was met z'n 40W als ik het goed herinner :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Coenen schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:15:

[...]

Altijd goed een paar foto's :)
Bij deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjc6z11goki0oB3kjPtH7bBdedg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njzuiGaHUVgbVGFQp2ao92Ol.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av5RZz5kLC-9b1gxgMRGXyP5U2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9YJMx1ZdyWrZGtnCT6kEIcK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZl7pqWXS54cztuW-jBmwshMJl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bk3NvU7Nm7b6qbIryh4VSKgq.jpg?f=fotoalbum_tile

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 10 Performance BXNUC10I5FNHN (EU-stekker)€ 473,87€ 473,87
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 3TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1VMWare vSphere 7----
1Geheugen internCrucial CT32G4SFD8266€ 120,99€ 120,99
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 91,50€ 91,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 686,36

VMWare ESXi 7 idle zonder VMs aan: 8W
Met vCenter, Xpenology aan kom ik op gemiddeld 13W.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:52
lazybones schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:38:
[...]

Rechtstreeks bij de fabrikant. Volgens mij is ie nu ook op voorraad in het warehouse in Duitsland.
Enkel model met 16gb RAM en 512gb SSD.

Ik zit nu ook te wachten tot de barebone terug op stock is in DE.

Geen zin in extra douanekosten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
Zoals eerder gemeld had ik voorheen 2 servers. Een Microserver met FreeNAS en een zelfbouw VMWare ESXi host. Ik heb gemeten wat hiervan het verbruik is:

HP Microserver Gen8
Boot: 50-80 watt
Idle: 40 watt
Loud: 55 watt

VMWare ESXi
Boot: 45 watt
Idle: 34 watt
Load: 68 watt

Ik heb inmiddels een nieuwe setup draaien met Proxmox, gekocht op zuinigheid:

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 115,-€ 115,-
1MoederbordenGigabyte B560M DS3H V2€ 88,90€ 88,90
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB€ 119,75€ 119,75
1BehuizingenChieftec CI-01B-OP€ 54,95€ 54,95
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 6,95€ 6,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 239,-€ 239,-
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 75,35€ 75,35
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 319,39€ 319,39
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.113,99

Ik heb de volgende zaken aangepast:
  • Alle C-states in BIOS aangezet
  • CPU turbo uitgeschakeld
  • Seriele/parallele poort uit in BIOS
  • /usr/sbin/powertop --auto-tune bij boot
  • Alle cores op scaling_governor = powersave bij boot
  • HD spindown na 30 minuten
Watt-stats (gemeten met een Brennenstuhl Energie meter PM 231)
Boot: +/- 50 watt
Load: +/- 35 watt
Idle, met 3 containers en 1 Windows VM aan, en de HD in spindown: 18.1 watt

Als ik uiteindelijk helemaal over heb ga ik dus van 74 watt idle naar 18 watt idle. Dat is al erg netjes natuurlijk.

Maar nu ik toch bezig ben, valt er nog meer te winnen, of is dit een beetje conform verwachting met deze setup? Iemand nog tips/truuks?

[ Voor 7% gewijzigd door Wasp op 02-04-2022 10:37 ]

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Wasp ik denk dat je het al wel aardig hebt. De 10th gen Intel serie vind ik eenmaal niet zo zuinig. Maar goed, ik kom op een i5 met 1x ssd minder op 7W in idle modus..

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wat betreft de Deskmini 310 en 15mm hoge 2.5" schijven, ik denk dat het makkelijkst is om uitkeping in de behuizing te zagen. Zodat de HD ruimte genoeg heeft om uit te steken.
Het moederboard en de schijven zit op een soort tray gemonteerd, Daar kan je niet veel mee doen.
De tray schuift in de behuizing, daar kan je een U vormige uitkeping in zagen.
Misschien niet heel mooi. Maar nu heb ik een 19" 1 HE kast, met daarop een 12cm fan voor de processor koeling en een PC voeding die ik naast de kast heb liggen.
De 2.5" schijf heb ik al, een 4TB SSD maakt het wel heel duur.

Laat maar, hij lijkt nu overal uitverkocht. Ik had er 1 gezien, B-stock, voor 99 euro, maar die lijkt nu weg. :(

[ Voor 9% gewijzigd door Coenen op 02-04-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wasp
Kijk eens met top welke processen processortijd verbruiken.

Het geheugen is een overklok/gaming type (1.35V) en hogere frequentie. Als je XMP uitschakeld en op 1.2V draait zou het iets minder moeten verbruiken. Standaard JEDEC geheugen zorgt doorgaans voor het laagste verbruik van het geheugenonderdeel.

Hangen er USB apparaten aan? USB met zenders zoals toetsenbord of muis? Ik heb me wel eens vergist en gemeten toen er nog een USB stick aanwezig was. USB toetsenbord en USB muis zijn ok.

Ik heb eerder voor een Gigabyte moederbord de instellingen nagekeken in de handleiding:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Zoals daar staat, het is ongetest.

Tenslotte zou je screenprints van de tabbladen van powertop kunnen posten, dan kunnen we meekijken.

Als je nog een ongebruikte SSD hebt liggen kun je zonder herinstalleren testen wat het basisverbruik is onder ideale omstandigheden. Als je daar Debian op installeert, powertop en blankscreen gebruikt, een uurtje wacht en dan meet zou je tot het basis idle verbruik moeten komen. Zie ook onder tips in de topic start. Basis is: moederbord+cpu+geheugen, SSD, USB toetsenbord, USB muis, beeldscherm (in slaapstand), verder niets aangesloten. Meten van het basisverbruik zorgt ervoor dat hardware vergelijkbaar is. Het kan ook met Windows met alle Intel drivers en Windows optimalisatie.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 02-04-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 19:50
Na een paar weken in dit topic hebben meegelezen, ben ik tot de volgende setup gekomen:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 142,22€ 142,22
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 96,84€ 96,84
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 8TB (ST8000VN004)€ 210,43€ 210,43
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 134,90€ 134,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 830,69

Ik heb op dit moment een homeserver, en die is aan vernieuwing toe. Ik draai er vooral docker containers op, maar aan de server hangen ook twee externe HDDs (via USB) met media op. Die media wordt nu via SMB op het thuisnetwerk aangeboden. Het nieuwe systeem zou hetzelfde moeten doen, maar dan met iets meer up to date hardware. Daarnaast zou het fijn zijn moest ie ook nog een beetje zuinig zijn, gezien dat die toch always-on moet zijn.
Mijn vraag is dus: is dit een beetje een deftige setup, of zijn er nog punten voor verbetering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mercatres

Het moederbord en de processor zijn de beste keuzen binnen deze categorie.

De voeding zal minder zuinig zijn bij laag verbruik dan een PicoPSU-90 met adapter. Om dat precies te weten moet iemand dat getest hebben en die heb ik van deze voeding niet gevonden. Een andere Focus heeft een overhead van 8 to 9W bij een lage belasting. Dan zou die ongeveer 6,5+ W teveel verbruiken ten opzicht van een PicoPSU. Dat is meer dan het normale geoptimaliseerde verbruik van het basissysteem (4W).

De harde schijf is niet zo zuinig. 2.5" is zuiniger (zie topic start). Of als je in 1 keer klaar wil zijn een grote disk zodat het aantal Watt per TB die van 2.5" benadert, zoals de Toshiba MG09 18TB.

Het geheugen kan beter, bij de processor past DDR4-2400 JEDEC geheugen. Het overklok/gaming XMP geheugen dat je hebt in het lijstje is waarschijnlijk niet zuinig. Het zal in combinatie met dit professioneel moederbord waarschijnlijk terugvallen naar een lage JEDEC snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30
@Mercatres , dat moederbord past niet in die kast itx vs. m-atx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
mrmrmr schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:28:
@Mercatres

Het moederbord en de processor zijn de beste keuzen binnen deze categorie.

De voeding zal minder zuinig zijn bij laag verbruik dan een PicoPSU-90 met adapter. Om dat precies te weten moet iemand dat getest hebben en die heb ik van deze voeding niet gevonden. Een andere Focus heeft een overhead van 8 to 9W bij een lage belasting. Dan zou die ongeveer 6,5+ W teveel verbruiken ten opzicht van een PicoPSU. Dat is meer dan het normale geoptimaliseerde verbruik van het basissysteem (4W).

De harde schijf is niet zo zuinig. 2.5" is zuiniger (zie topic start). Of als je in 1 keer klaar wil zijn een grote disk zodat het aantal Watt per TB die van 2.5" benadert, zoals de Toshiba MG09 18TB.

Het geheugen kan beter, bij de processor past DDR4-2400 JEDEC geheugen. Het overklok/gaming XMP geheugen dat je hebt in het lijstje is waarschijnlijk niet zuinig. Het zal in combinatie met dit professioneel moederbord waarschijnlijk terugvallen naar een lage JEDEC snelheid.
Bedankt voor de tips! Met betrekking tot de voeding, een PicoPSU (zoals deze pricewatch: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit) zou dit systeem ook moeten kunnen voorzien?
Qua geheugen en opslag zoek ik nog een beetje verder dan.
Alvast bedankt.
BMW_Gizzmo schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:55:
@Mercatres , dat moederbord past niet in die kast itx vs. m-atx.
Woops. Zit ik al de hele tijd te zoeken naar een kast met de juiste formfactor.. doe ik het nog fout.
Bedankt!

Anyway, ik zoek nog een beetje verder dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@GioStyle How can I find who is preventing disks spin down (2 maand oud)
Looks like a change in udisks2 service. This service is checking your disks and is responsible for automounting your USB sticks etc. Now the service checks also SMART of disks (don't know why). If the disk is sleeping it will not wake it, but if it is active, udisks2 is checking SMART every 10 minutes.
?

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 04-04-2022 18:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 109% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25

OMX2000

By any means necessary...

Ik zag het… En ik twijfel toch weer door die prijs en de mogelijkheid dat ie weer niet beschikbaar gaat zijn. En ik heb vanaf volgende maand toch echt een draaiende server nodig ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pablo_p
Wat de discussies hier levendig houdt, is dat er duidelijk geen one-size-fits-all oplossing is. Indien je een omgeving hebt die helemaal idle is, dan ga je voor optimalisatie van idle gebruik en kom je meestal bij Intel uit. Echter, AMD lijkt in een aantal gevallen wel veel efficiënter te zijn om met een behoorlijke performance grote rekenklussen te klaren.

Ik vind deze pagina zeer interessant:
- Bij "Stroomverbruik idle" zijn de eerste 11 processoren Intel.
- Bij "efficiente / prestaties-per-Watt - Totaal stroomverbruik in Wh" zijn de eerste 7 processoren AMD.

Ik vind daarnaast de post van Hans1990 ook interessant.

Ik heb een Intel systeem (i7-10700) en ik zie gewoon extra belasting bij iedere CPU intensieve VM die ik extra opspin, zoals bv een FortiAnalyzer (+6W) of veel meer voor SecurityOnion of Suricata. Dat zijn systemen die wel altijd draaien, dus niet alleen een enkel keertje overdag. Dat extra stroomverbruik weerhoudt mij ervan om allemaal leuke extra services te draaien en dat is juist niet de bedoeling van mijn speelomgeving.

Nu is interpoleren tussen Idle en full-power natuurlijk wetenschappelijk volledig onverantwoord, met idle-optimalisaties en met TDP-boosting. En in reviews zijn die twee uitersten meestal de enige scenario's die worden getest. Ik zou wel graag grafieken / tabellen willen zien van verbruik en performance van systemen onder deel belastingen, bijvoorbeeld 10 - 20 - 40 - 70%.

Volgens mij is er binnen de volgers van de groep een mooie verscheidenheid van hardware en dan zou het wel interessant zijn als er bv een test is die je makkelijk kan doen. Dan kijk en schrijf je mee met je verbruiksmeter en zet je dat netjes in een tabelletje. Een site als CPU-Expert Stress test lijkt me best aardig. Geeft zowel load als een performance-indicator aan. Indien animo zou dit prima in een aparte thread kunnen.

P.S. Ik weet dat de grafieken van Intel verpest worden door de enorme boost verbruik, waarbij er orde factor 2-4 meer stroom verbruikt wordt voor een kleinere orde verbetering.

P.S.2 CPU-Stress gebruikt hashes. En die zijn, net als iedere testmethode, CPU specifiek geoptimaliseerd. Tussen CPU's is het dan lastiger vergelijken, maar binnen een CPU is wel betrouwbaarder te zien wat de relatie is tussen load, performance en stroomverbruik. En als je weet hoe verschillende architecturen zich verhouden op hashes en op andere rekentaken, dan kan je daarmee ook wel een inschatting maken van performance/verbruik/efficiëntie voor andere rekentaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44

STW

Moridin

OMX2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:52:
[...]

Ik zag het… En ik twijfel toch weer door die prijs en de mogelijkheid dat ie weer niet beschikbaar gaat zijn. En ik heb vanaf volgende maand toch echt een draaiende server nodig ;)
En hij alweer niet meer beschikbaar....

It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

STW schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:12:
[...]

En hij alweer niet meer beschikbaar....
Ja…. Ik had er een in mijn winkelmand, ennnn weg. 🤬

Hopen dat ze weer beschikbaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@pablo_p, mbt performance/W bij verschillende vermogenslimieten, vond ik deze 12900K test ook wel interessant.
Bijv de grafiek onderaan over Cinebench MT; op 241W kost dat 10kJ, op 75W 7,6kJ.
Dat is dan wel een noemenswaardig verschil, maar verre van factor 2-4.

Kanttekeningen daarbij zijn wel, dat singlethread loads (nog) inefficienter zijn, omdat n enkele core in zn eentje n stuk harder "mag" dan de allcore turbo. En dat is dan ws ook nog eens een Pcore, itt zo'n MT load waarbij Ecores de efficientie verhogen.
Ja en wellicht dat je bij AMD ook nog wat kan besparen door ook daar de limiet te verlagen.
Dus het zegt ook weer niet alles, maar goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@pablo_p Uit andere tests is bekend dat AMD typisch een hoge overhead heeft vanaf in idle en daar kort boven. Veel meer dan de test van Tweakers aangeeft, die alleen de voeding naar de processor meet. Dat komt o.a. door chipset en SoC. Zonder vermelding van het totaalverbruik geeft dit een misleidend beeld. Dat gebrek is al eens naar de tester gecommuniceerd.

Het equilibrium tussen Intel en AMD ligt hoog door de grote overhead van AMD. Ik ken niemand die zijn thuisserver altijd op dat niveau of hoger heeft draaien. Zelfs coin miners doen dan niet, die gebruiken typisch grafische kaarten in plaats van processoren. Ze werken bijvoorbeeld met Pentiums. Een andere toepassing, camerastreams met "AI", hebben qua verbruik ook meer aan een ander type processor, namelijk RISC (zoals ARM), geen x86.

AMD is voor professionele servers soms een goede oplossing, maar voor thuis doorgaans niet. Een normale thuisserver zoals een NAS draait puur functioneel ~99% idle. Het wordt vaak onderschat hoe lang een server niets staat te doen.

Ik heb software geschreven die niet eens registreert op Task Manager terwijl die nuttig werk doet (niet bezig is met laden door de kernel). Dat komt omdat wij als mens veel te traag zijn om het te volgen. Een normale server die volgens ons "hard bezig" is doet misschien meer dan helft van de tijd niks. De processor staat veelvuldig te wachten op data. De datavoorziening is de bottleneck. Daarom proberen processoren ook in te schatten wat het instructieverloop zou kunnen zijn, dan kunnen ze terwijl ze wachten alvast vooruit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
N8w8 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:04:
@pablo_p, mbt performance/W bij verschillende vermogenslimieten, vond ik deze 12900K test ook wel interessant.
Bijv de grafiek onderaan over Cinebench MT; op 241W kost dat 10kJ, op 75W 7,6kJ.
Dat is dan wel een noemenswaardig verschil, maar verre van factor 2-4.
Met factor 2-4 meer stroom bedoelde ik dat een Core i9-10900 en i7-10700 een PL1 power hebben van 65 Watt, maar een PL2 power van 224 Watt (factor 224/65 = 3.4) en de T varianten daarvan factor 123/35 = 3.5. Tijdens de Turbostand kan er 28 tot 56 seconden veel meer vermogen verstookt worden.
mrmrmr schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:38:
@pablo_p
Het equilibrium tussen Intel en AMD ligt hoog door de grote overhead van AMD. Ik ken niemand die zijn thuisserver altijd op dat niveau of hoger heeft draaien.
Zie onderstaande grafiek van het stroomverbruik van mijn server als ik FortiAnalyzer start. In mijn optiek waardeloos geschreven software, want zonder verkeersstromen en dus zonder ontvangende logging, gaat die server gewoon CPU cycles verstoken. Maar om te kunnen testen en praktijkervaring op te doen met dezelfde software als bij klanten wordt gebruikt, wil ik het ook thuis langdurig draaien. Ik heb de server gestart om 11:30 en uitgezet om 18:45 en extra stroomgebruik van 1 VM is 15 tot 25 Watt. Ik ga die test zeker herhalen als ik een andere server heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPUK_btsU4W_DCl0WuYOkWsAi2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KBJQB0JcCM5f9MNYQh3cxL7p.png?f=fotoalbum_large

De grafiek is het stroomgebruik van mijn thuisserver en een Apple Airport Express AP (om de HS110 power meter van WiFi te voorzien). Bij 50W rapporteert de hypervisor 1.3 GHz CPU usage (13 VMs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pablo_p schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:58:
Zie onderstaande grafiek van het stroomverbruik van mijn server als ik FortiAnalyzer start. In mijn optiek waardeloos geschreven software, want zonder verkeersstromen en dus zonder ontvangende logging, gaat die server gewoon CPU cycles verstoken.
Dat klinkt als het toepassen van polling in plaats van kernel waiting. Onder Windows heeft dit de juiste naam "WaitForMultipleObjects" Onder Linux zijn er varianten van poll die door de kernel worden geinstigeerd, wat een grote impact heeft op het verbruik. Je kunt via functies onder Linux en Windows zien wanneer bepaalde bestanden worden aangesproken. Dat betekent dat het programma niet elke (fractie van een) seconde hoeft te kijken of het is aangepast (en dus de harde schijf bezig houdt), maar dat het "achterover kan leunen" en wachten totdat de kernel een seintje geeft dat er een verandering is (inotify). Dat wachten kost een fractie van de processortijd van polling en het opslagmedium wordt niet belaagd met requests.
Maar om te kunnen testen en praktijkervaring op te doen met dezelfde software als bij klanten wordt gebruikt, wil ik het ook thuis langdurig draaien. Ik heb de server gestart om 11:30 en uitgezet om 18:45 en extra stroomgebruik van 1 VM is 15 tot 25 Watt. Ik ga die test zeker herhalen als ik een andere server heb.
Dat is niet hoog genoeg. Intel zal op dat niveau zeker nog zuiniger zijn.
De grafiek is het stroomgebruik van mijn thuisserver en een Apple Airport Express AP (om de HS110 power meter van WiFi te voorzien). Bij 50W rapporteert de hypervisor 1.3 GHz CPU usage (13 VMs).
Tussen 50 en 100W voor alleen de cpu zou wel hoog genoeg zijn. Maar ik vermoed dat er bij 1.3 GHz (als dat echt zo is, voor alle cores?) nog iets anders aan de hand is, zoals disk access. Ik zou ervoor kiezen de oorzaak van het verbruik aan te pakken. De slecht geschreven software verwijderen/vervangen, het gebruik van de VM's vs containers en/of samenvoegen van applicaties onder 1 besturingssysteem als Linux, afstappen van file systemen die alle disks draaiende houden of tegelijk aanspreken. Monitoring minimaliseren.

Of zet simpel de VM alleen actief als je hem nodig hebt. Je kunt alles doen wat je wilt, zolang je het maar niet continu laat draaien. Die ene keer per week dat een VM een uurtje wordt gestart bijvoorbeeld heeft nauwelijks impact op het jaarverbruik, altijd laten draaien wel, voor grote energieverbruikers. Optimaliseren kan het beste daar waar het iets oplevert op de lange termijn, dus voor zware processen die 24x7 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 21:40

TWKterry

Master Mariner

Ik ben op zoek naar een moederbord voor een m-itx systeem onder proxmox en verbruik speelt ook mee.
Kan ik op een moederbord met WiFi/Bluetooth alleen de WiFi uitzetten?
De manuals die ik bekeken heb zijn daar niet echt duidelijk over.
Ik weet dat ik WiFi via Windows uit kan zetten maar is dit net zo effectief als vanuit de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
TWKterry schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:16:
Ik ben op zoek naar een moederbord voor een m-itx systeem onder proxmox en verbruik speelt ook mee.
Kan ik op een moederbord met WiFi/Bluetooth alleen de WiFi uitzetten?
De manuals die ik bekeken heb zijn daar niet echt duidelijk over.
Ik weet dat ik WiFi via Windows uit kan zetten maar is dit net zo effectief als vanuit de bios?
Soms is het beter om via het OS een device in low-power modus te zetten, dan het via bios "uit te schakelen" (of te verstoppen voor het OS)
Soms/Vaak(?) is een Wifi adapter ook een plug-in module die je fysiek vrij gemakkelijk kan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

IceTeaGX schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:18:
[...]

Soms is het beter om via het OS een device in low-power modus te zetten, dan het via bios "uit te schakelen" (of te verstoppen voor het OS)
Soms/Vaak(?) is een Wifi adapter ook een plug-in module die je fysiek vrij gemakkelijk kan verwijderen.
OK, aangezien ik wel graag de bluetooth wil gebruiken zal ik het dan via het OS doen.
Neem aan dat proxmox dat ook kan, maar is een topic voor een ander forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
@TWKterry Of een moederbord zonder en dan een losse BT dongle nemen indien je enkel dat nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

@D-Three Is een optie maar voor ITX-1700 DDR4 zijn er slechts 7 MB's beschikbaar, slechts 1 daarvan is zonder WiFi/BT module (Gigabyte H610I) en 1 wordt verwacht.

Wil het systeem uitrusten met 1x nvme disk en optioneel een ssd die ik nog heb liggen en daarbij dan een zigbee dongle. De bluetooth is voor de zonnepanelen via sbfspot. De netwerk aansluiting is bekabeld.

Ik heb voor hetzelfde geld dan of de Gigabyte H610I of de Asrock B660M-ITX/ac en anders zit ik een 100euro duurder, dat kan maar moet wel wat toevoegen wat voor mij niet het geval lijkt en waarschijnlijk ook meer verbruikt doordat het MB meer opties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:36
mrmrmr schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:38:
@pablo_p
... Een normale thuisserver zoals een NAS draait puur functioneel ~99% idle. Het wordt vaak onderschat hoe lang een server niets staat te doen.
Moet je eens inloggen op mijn oude DS214se of DS115j NAS'en, die CPU load tikt daar enorm veel aan tegen de 100% en ze worden enkel gebruikt voor iSCSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GoBieN-Be

Ik had het over het cpu verbruik voor de functie van het delen van bestanden, bijvoorbeeld via sftp/scp of SMB. Dat kost niet veel cpu in % met een desktop processor.

Een atom of andere beperkte processor verbruikt natuurlijk percentueel meer. Allerlei toeters en bellen die niet efficient zijn voegen verbruik toe. Als je NAS een groot deel van de tijd 100% cpu vereist is er iets mis, dan is dat verbruik waarschijnlijk niet functioneel.

Het ging over het verbruik over een jaar gezien. Zo nu een dan een hoger cpu verbruik heeft nauwelijks impact op processorgerelateerd verbruik zolang het geheel na werk weer in idle draait. Een dagelijkse piek om logs in te pakken bijvoorbeeld is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Na jaren trouwe dienst lijkt onze thuisserver de verhuizing niet overleefd te hebben 👎🏿

Ooit naar aanleiding van deze topicreeks een ASRock Z87E-ITX gekocht. Ondertussen hangt er 5x SATA aan (ik weet het, niet 100% zuinig). De PSU lijkt het te doen (fan spint bij kortsluiten) maar op de power button komt geen reactie. Ik ben bang dat m'n fijne ASRock kapot is.
Zijn er tegenwoordig nog betaalbare mini-itx (voor node 304) moederborden met veel SATA-aansluitingen die jullie kunnen aanraden? In de pricewatch zie ik allemaal dure 200+ euro borden.
Of moet ik niet alleen mb+cpu+mem, maar ook nog de kast vervangen? Zou ik wel erg jammer vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Karp ik zou proberen te repareren. Alle HW eruit, en proberen. Andere PSU. Mischien ergens een losse schroef? Een kabeltje die naar de kast loopt kapot? Fan stuk? Een verhuizing kan niet zomaar moederbord kapot maken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
andru123 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:48:
@Karp ik zou proberen te repareren. Alle HW eruit, en proberen. Andere PSU. Mischien ergens een losse schroef? Een kabeltje die naar de kast loopt kapot? Fan stuk? Een verhuizing kan niet zomaar moederbord kapot maken, toch?
Ik heb alles losgekoppeld. Alleen PSU en Power switch aangesloten: doet niks. PSU los en "kortsluiten" zoals hier lukt wel. Power switch pinnen op MB "kortsluiten" zonder switch, doet ook niks.
Ik dacht ook niet dat het kon, maar heb er nog even geen andere verklaring voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Karp schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:02:
[...]

Ik heb alles losgekoppeld. Alleen PSU en Power switch aangesloten: doet niks. PSU los en "kortsluiten" zoals hier lukt wel. Power switch pinnen op MB "kortsluiten" zonder switch, doet ook niks.
Ik dacht ook niet dat het kon, maar heb er nog even geen andere verklaring voor!
In die link lees ik niks over voltages meten. Een fan die gaat draaien zegt volgens mij vrij weinig over of de PSU goed werkt. Er zijn nog wel wat dingen die je kunt proberen om er zeker van te zijn of het echt aan het Moederbord ligt. Van alle dingen die ik er wel eens over lees viel me laatst een op die ik niet zo snel zou bedenken: batterijtje vervangen. Makkelijk om te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

De Fujitsu D3644 is weer beschikbaar bij Si Computers voor 184 euro: https://www.sicomputers.n...intel-c246-id-709613.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:04

Boullie

Da Bulster

OMX2000 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:02:
De Fujitsu D3644 is weer beschikbaar bij Si Computers voor 184 euro: https://www.sicomputers.n...intel-c246-id-709613.html
Thnx voor de tip. Heb er 1 besteld.

Tot noch toe heb ik dit op het lijstje staan waarvan de spinnende schijven reeds in het bezit zijn:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 152,74€ 152,74
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 184,-€ 184,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 3TB€ 0,-€ 0,-
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 3TB (64MB cache)€ 108,90€ 435,60
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 106,75€ 106,75
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 97,89€ 97,89
Totaal€ 976,98

Zoek alleen nog een SSD, zou zweren dat ik er nog 1 had liggen, en een behuizing waar het allemaal een beetje leuk in past.
OS wordt hoogstwaarschijnlijk Truenas omdat me dat redelijk gebruikersvriendelijk lijkt.

Edit: laatste stripje geheugen heeft iemand anders net gekocht bij Micromail :(

Edit 2: never mind, shop reserveert het product als je het in je mandje plaatst lijkt het

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 11:10
Verwacht je dat daar genoeg SATA poorten op zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@Karp Ook het geheugen en cpu er al eens uitgehaald en er terug in gestoken?
Nog nieuw een betaalbaar mini-ITX moederbord vinden zal moeilijk worden. De goedkoopste oplossing is denk ik tweedehands zoeken en dan eventueel een uitbreidingskaart met extra SATA poorten. Of minder HDD's. Zuiniger ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

De Fujitsu Kontron D3644 gisteren besteld. Vanochtend om 9-ish kreeg ik een verzendbevestiging van Si computers en zojuist stond de pakketbezorger al voor de deur. Yeey!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3zCwlf8Atmm4Ar1wU3cVmAYDQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRNuNCrOj4MpWJeNJcWW4S87.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

OMX2000 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:02:
AZERTY heeft hem nu ook weer staan https://azerty.nl/product...&utm_medium=cpc&utm_term=

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itsme.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 22:03
Ik plan een 1U rackserver (45cm diep) te bouwen om verscheidene Docker containers (unifi controller, db, grafana, mqtt, home automation, voip pbx, password manager, tvheadend, ...) in te laten draaien op bv CoreOS.

Bedoeling is dus dat deze relatief zuinig is (hoop dat dit het juiste topic is voor mn vraag). Momenteel ben ik tot volgende onderdelen gekomen:
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 169,90€ 169,90
1MoederbordenASRock B365M Pro4-F€ 69,71€ 69,71
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 510T-203B€ 203,60€ 203,60
1ProcessorkoelingDynatron K199€ 40,79€ 40,79
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2666C16€ 266,10€ 266,10
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 845,-

Hierbij heb ik er dus op gelet om een moederbord zonder al teveel toeters en bellen te selecteren, nvme met lage energie consumptie en processor met een lage TDP. Maar heb niet echt een idee hoe ik het totale verbruik kan inschatten onder basic load. Eventueel nog tips om de power consumption omlaag te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Itsme. schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:03:
Ik plan een 1U rackserver (45cm diep) te bouwen om verscheidene Docker containers (unifi controller, db, grafana, mqtt, home automation, voip pbx, password manager, tvheadend, ...) in te laten draaien op bv CoreOS.

Bedoeling is dus dat deze relatief zuinig is (hoop dat dit het juiste topic is voor mn vraag). Momenteel ben ik tot volgende onderdelen gekomen:
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 169,90€ 169,90
1MoederbordenASRock B365M Pro4-F€ 69,71€ 69,71
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 510T-203B€ 203,60€ 203,60
1ProcessorkoelingDynatron K199€ 40,79€ 40,79
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2666C16€ 266,10€ 266,10
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 845,-

Hierbij heb ik er dus op gelet om een moederbord zonder al teveel toeters en bellen te selecteren, nvme met lage energie consumptie en processor met een lage TDP. Maar heb niet echt een idee hoe ik het totale verbruik kan inschatten onder basic load. Eventueel nog tips om de power consumption omlaag te krijgen?
Los van de hardware vraag ik me af hoe zuinig CoreOS zal zijn. Bij mijn laatste test vorig jaar op een oud tweedehands Fujitsu bakje was het 11W om 3.5W in het voordeel van Ubuntu.

Aangezien CoreOS geen package manager kent, heb ik dat verbruik ook niet weten te verbeteren. Maar dat kan dus door oude hardware en/of kennisgebrek zijn…

CoreOS is bedoeld voor servers in de cloud. Zuinigheid is dan geen pré, performance wel. Een YAML file om eea te configureren was wel leuk, al werkt docker compose ook nog gewoon. Dus wat dat betreft geen verschil met Ubuntu.

Ben dus wel benieuwd wat jou ervaringen zijn als je dit gaat doen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Klopt het dat Samsung nvme SSD’s het zuinigste zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itsme.
OMX2000 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:31:
Klopt het dat Samsung nvme SSD’s het zuinigste zijn?
Lijkt me niet. De WD blue die ik hierboven selecteerde zou zuiniger moeten zijn.

https://tweakers.net/pric...;1742040;1663016;1169445/

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Itsme.

Naast wat al is gezegd:

De B365 chipset is een 22nm vervanging voor de zuiniger B360 14nm chipset toen Intel even wat 14nm fabrieken tekort kwam. Hoe hoger het aantal nanometers, hoe minder zuinig, dus kies liever een zuinig B360 moederbord, zoals de D3643-B.

De koeler die je hebt uitgezocht is niet geschikt voor een 1U behuizing.

Platte dozen (pizzadozen) zijn altijd slecht in koeling, hoe platter hoe slechter, en horizontale actieve koeling kost veel vermogen. Lucht moet met veel kracht door kleine koelvinnen worden gedwongen als de hoogte maar 1U is. Ventilatoren zijn klein en draaien op hoog toerental wat gepaard gaat met veel lawaai. Hoe groter de ventilator, hoe effecienter. Een klein 40mm ventilatortje is voorspelbaar onzuinig. Bij een 1U kast heb je er meerdere nodig. In dit geval 2x 8500 rpm fans voor alleen de cpu koeler.

Ik zou een tower behuizing kiezen, dat kan zelfs passief worden gekoeld. Warme lucht stijgt, daarom is een tower behuizing met ventilatie aan de bovenzijde ideaal. In de natuur zijn ook voordelen van deze constructie te zien. Bijvoorbeeld termietenheuvels zijn op dit "schoorsteen" principe gebouwd. Ook moderne wolkenkrabbers hebben een eigen microklimaat met stijgende warme lucht en architecten ontwerpen daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@mrmrmr Interessant dat je stelt dat een 1U-koeler ongeschikt is voor een 1U-behuizing. Wat zie jij wel als oplossing als er bij voorkeur niet van 1U wordt afgeweken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 19:03
Even korte vraag voor de zekerheid: Is de Fujitsu D3644-B ook gewoon met normaal niet-ECC geheugen en een normale voeding en alles te gebruiken? Ik wilde eigenlijk de Fujitsu D3642-B kopen, maar de 3644 is nu te koop voor een redelijke prijs (geloof ik), en de 3642 nog niet. Ik weet even niet meer hoe het precies zat.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:03:
@mrmrmr Interessant dat je stelt dat een 1U-koeler ongeschikt is voor een 1U-behuizing. Wat zie jij wel als oplossing als er bij voorkeur niet van 1U wordt afgeweken?
Ik dacht te zien dat het een gewone opwaarts gerichte platte koeler was (op mijn scherm is het plaatje erg klein). Het is dus wel geschikt voor 1U, maar niet voor een zuinige server. Hersteld.

@Bose321 non-ECC geheugen werkt ook.

Uit de spec sheet op ftp.kontron.com:
4 DIMM Sockets DDR4-2666 (1.2V), max. 64 GByte, Dual Channel DDR4 -2666 (CL19)/-2400 (CL17)/-2133 (CL15) SDRAM, unbuffered, ECC/non-ECC
Note: 128 GByte memory configuration (4x 32 GByte modules) not supported
Effective memory speed depends on installed processor

[ Voor 27% gewijzigd door mrmrmr op 13-04-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Mercatres schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:07:

Anyway, ik zoek nog een beetje verder dus :9
Na de tips van @mrmrmr en @BMW_Gizzmo te hebben ontvangen ben ik maar weer aan het puzzelen geslagen. Dit is de nieuwe setup.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 147,50€ 147,50
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 101,45€ 101,45
1Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 289,95€ 289,95
1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 94,-€ 94,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24N17D8/16 (retail)€ 59,14€ 59,14
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 269,50€ 269,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Staat nu een Fujitsu D3643-H bordje met I3-9300 in de V&A voor €120,-

Edit: effe checken bij de verkoper wat het nou eigenlijk is want iets verder staat dat het een i39100 is

[ Voor 26% gewijzigd door Boullie op 13-04-2022 11:58 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itsme.
Mercatres schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:35:
[...]

Na de tips van @mrmrmr en @BMW_Gizzmo te hebben ontvangen ben ik maar weer aan het puzzelen geslagen. Dit is de nieuwe setup.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 147,50€ 147,50
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 101,45€ 101,45
1Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 289,95€ 289,95
1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 94,-€ 94,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24N17D8/16 (retail)€ 59,14€ 59,14
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 269,50€ 269,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,89
Vanwaar de keuze voor de Samsung 980 Pro? Deze lijkt een veel hoger energie verbruik te hebben dan de WD Blue SN570 2TB?

Ook qua performance zie ik niet direct de grote meerwaarde sinds het moederbord dat je selecteerde PCIe 3.0 interface heeft en dus de Samsung nvme niet ten volle zal benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Itsme. schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:24:
[...]

Vanwaar de keuze voor de Samsung 980 Pro? Deze lijkt een veel hoger energie verbruik te hebben dan de WD Blue SN570 2TB?

Ook qua performance zie ik niet direct de grote meerwaarde sinds het moederbord dat je selecteerde PCIe 3.0 interface heeft en dus de Samsung nvme niet ten volle zal benutten?
Ik weet echt niet wat de use case is. Maar ik begrijp dat de sn570 al vrij snel terugvalt als je grote bestanden wilt wegschrijven. Maar het energieverbruik lijkt weer ongeëvenaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Itsme. schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:24:
[...]

Terechte bedenking:
Dat zou de OS-drive worden, inclusief volume voor allerlei containers. Het gaan vooral veel kleinere files zijn, maar af en toe ook grotere bestanden. Snelheid is niet de hoogste prioriteit, gezien dat die veel standalone apps zal draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@Mercatres Ik heb hier ook een i3-9100 met D3643-H als server draaien, hier heb ik met hetzelfde doel een Samsung 980 500GB in gestopt. Momenteel is mijn verbruik 6,2 Watt idle.
Hoop dat je hier wat aan hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
Rembock schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:06:
@Mercatres Ik heb hier ook een i3-9100 met D3643-H als server draaien, hier heb ik met hetzelfde doel een Samsung 980 500GB in gestopt. Momenteel is mijn verbruik 6,2 Watt idle.
Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Ja, ik denk dat ik uiteindelijk terugval op m'n originele m.2 SSD, de 1TB versie van jouw drive. In combinatie met die Toshiba drive moet dat wel voldoende zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Spec sheets van de K3843-B en K3842-Q zijn beschikbaar op ftp://ftp.kontron.com/Pro...rboards/ExtendedLifeCycle

K3843-B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie6E0EZdeexqWtny2rlBMYFdEDU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nOG35I5nBX0toq9RCh4DHbnI.png?f=fotoalbum_medium

K3842-Q
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkP83sjecNkgUsGgxY0LuQPuKV4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/V1WucTjoih0yCTibk5thBMW2.png?f=fotoalbum_medium

Kontron K3843-B
B660 chipset
DDR5 Intel spec, max 128 GB
PCIe Gen5 1x16 (16 lanes), Gen4 1x16 (1 lanes), 2x Gen3 1x1
Intel i219LM
4x SATA
2x M.2 NVMe
4x DisplayPort 1.4a @4k
1x RS232
USB 2.0 / 3.2 Gen1 / 3.2 Gen2
24x7, temp 10 tot 50º C
cTDP

Kontron K3842-Q
Q670 chipset
PCIe Gen5 1x16 (16 lanes), Gen4 1x16 (4 lanes), 2x Gen3 1x1
Intel i219LM, Intel Standard Manageability / vPro
4x SATA
2x M.2 NVMe
1x M.2 WLAN/Bluetooth
4x DisplayPort 1.4a @4k
1x RS232
USB 2.0 / 3.2 Gen1 / 3.2 Gen2 / USB-C
OS HW Watchdog
24x7, temp 10 tot 50º C
cTDP

Ik denk niet dat die zuiniger zal zijn dan de 300 chipset generatie, maar wie weet? Maximaal 26A op +12V, dat is 312W (468W surge). Laag stroomverbruik wordt niet genoemd. Maximum TDP is 125W.

Er zijn geen VGA, DVI of HDMI poorten meer. Misschien spaart dat wat energie, met name voor de analoge component in DVI en voor VGA/D-Sub. DisplayPort heeft een doorlusfunctie. De 4 stuks zijn misschien bedoeld voor meerdere displays in machines of kiosken. PS/2 is er ook niet meer.

DDR5 wordt vooral toegepast op gaming/performance/high-end borden. Denkelijk wordt het verbruik eerder hoger dan lager, wegens de hogere snelheden, ondanks de spanningsverlaging van 1.2V naar 1.1V nominaal.

Apart is de toepassing van Tempo Semiconductor 92HD91B voor audio. Misschien gekozen vanwege leveringsproblemen met Realtek?

[ Voor 31% gewijzigd door mrmrmr op 15-04-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:40
Speciaal bordje, 4 keer display port 8)7
Ik mis hier eentje met 2x LAN en eentje met 6x SATA :'(

2x nvme is fijn, alle SSD’s daar op. Ik moet nu een SATA opofferen voor een tweede SSD.

Ik hoop op goede cijfers door het verleden maar twijfel. Aantal keer SATA is voor mij belangrijk voor een NAS, had dus minstens op 6x SATA gehoopt en eigenlijk gewoon 8x SATA.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 14-04-2022 09:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Karp
Verrassende uitkomst: het was de CMOS batterij.

Dus even voor de SEO: als je een Asrock Z87E-ITX moederbord hebt die niet op wil starten. Het kan aan de CMOS batterij liggen, ook al lijkt het de voeding te zijn.

Hij was dus niet dood. Eerst de batterij vervangen voor een nieuwe, geen resultaat. Maar vond het ding ondertussen verdacht genoeg. Beetje gemorreld aan de batterij-houder en waarempel, hij leeft weer!
Ik dacht altijd dat je hooguit een verkeerde tijd kreeg met een lege batterij, of BIOS instellingen die vergeten werden. Maar hij deed dus heeeelemaal niks meer. Geen piepje, geen PSU fan die aanspringt.. helemaal niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op donderdag 14 april 2022 @ 05:34:
Spec sheets van de K3843-B en K3842-Q zijn beschikbaar op ftp://ftp.kontron.com/Pro...rboards/ExtendedLifeCycle

K3843-B
[Afbeelding]

K3842-Q
[Afbeelding]

Kontron K3843-B
B660 chipset
PCIe Gen5 1x16 (16 lanes), Gen4 1x16 (1 lanes), 2x Gen3 1x1
Intel i219LM
4x SATA
2x M.2 NVMe
4x DisplayPort 1.4a @4k
1x RS232
USB 2.0 / 3.2 Gen1 / 3.2 Gen2
24x7, temp 10 tot 50º C
cTDP

Kontron K3842-Q
Q670 chipset
PCIe Gen5 1x16 (16 lanes), Gen4 1x16 (4 lanes), 2x Gen3 1x1
Intel i219LM, Intel Standard Manageability / vPro
4x SATA
2x M.2 NVMe
1x M.2 WLAN/Bluetooth
4x DisplayPort 1.4a @4k
1x RS232
USB 2.0 / 3.2 Gen1 / 3.2 Gen2 / USB-C
OS HW Watchdog
24x7, temp 10 tot 50º C
cTDP

Ik denk niet dat die zuiniger zal zijn dan de 300 chipset generatie, maar wie weet? Maximaal 26A op +12V, dat is 312W (468W surge). Laag stroomverbruik wordt niet genoemd. Maximum TDP is 125W.

Er zijn geen VGA, DVI of HDMI poorten meer. Misschien spaart dat wat energie, met name voor de analoge component in DVI en voor VGA/D-Sub. DisplayPort heeft een doorlusfunctie. De 4 stuks zijn misschien bedoeld voor meerdere displays in machines of kiosken. PS/2 is er ook niet meer.

DDR5 wordt vooral toegepast op gaming/performance/high-end borden. Denkelijk wordt het verbruik eerder hoger dan lager, wegens de hogere snelheden,.ondanks de spanningsverlaging van 1.2V naar 1.1V nominaal.

Apart is de toepassing van Tempo Semiconductor 92HD91B voor audio. Misschien gekozen vanwege leveringsproblemen met Realtek?
Maar dat zou toch op zich met wat tuning ongedaan gemaakt moeten kunnen worden. Als DDR5 in de basis zuiniger is (vanwege lagere spanning), zou je denken dat het absolute verbruik daalt bij gelijke kloksnelheden en latencies.

Grootste nadeel van DDR5 nu vind ik dat het toch wel duurder is. En ik zie nog weinig ECC geheugen:
https://tweakers.net/gehe...GePVCNkjBWAW0v1c7hYqHW-gE

Ik hou wel van ECC persoonlijk, maar dat hoeft zeker niet. DDR5 maakt ECC geloof ik wel iets makkelijker.

De goedkoopste 32GB kit ECC geheugen is 319,-, waar dat bij DDR4 ~200 euro is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

In mijn zoektocht naar een zuinige maar tegelijkertijd ook weer niet enorm dure nvme ssd, kwam ik op de SK hynix Gold P31. Die heeft een laag verbruik en is snel. Maar de 500 GB is op Amazon.de al 82 euro, en de 1 TB versie is 163.

Tomshardware heeft op zich nuttige info staan bij de reviews van SSDs. Daar kijken ze bijvoorbeeld ook naar het energieverbruik bij het kopieren van een bestand va 50 GB, en ook het idle verbruik. Dus zo'n grafiek is best nuttig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PScTW5iEUZ286LjMGQweT_Efw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3mzTF67nkfGWqt4xaSqcIFAX.png?f=fotoalbum_large

Alleen ik heb nog niet kunnen vinden waar ik alle geteste ssds naast elkaar kan zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door OMX2000 op 14-04-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@OMX2000, ja die Hynix zat ik ook al naar te loeren, maar idd de prijs/verkrijgbaarheid.
Anandtech heeft ook wel n nuttige SSD test database, zie bijv hier.
Het kan handiger maar het is wat het is:
Je kiest bovenaan eerst de 2021/2018/2017/2015/2013 test suite, dan in de dropdown linksboven de test (de Power test ligt natuurlijk voor de hand, maar andere tests hebben ook soms resultaten over verbruik tijdens die test), dan in de dropdown linksonder de deel-resultaten van die test.
Dan krijg je een hoop SSDs onder mekaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Ik heb een D3643H.
Weet iemand of er een koppelstuk bestaat voor de interne USB aansluiting. Zodat ik een USB-stick intern kan gebruiken? Hoe heet zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5GYRAqxIh_hQ0CESF8yu_UbGs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwCl5ErvLdP3I4xGQHEw6Ya3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyborgium
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-07 13:24
@Mezkeijou Als ik google op "usb header to port" zie ik verschillende kabels/adapter in allerlei soorten en maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
cyborgium schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:13:
@Mezkeijou Als ik google op "usb header to port" zie ik verschillende kabels/adapter in allerlei soorten en maten.
Dank! Ik wist niet met welke steekwoorden ik moest zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FireDrunk

De K3842-Q en K3843-B werken met non-ECC geheugen, zoals de voorgangers. ECC komt misschien later, met de K3844-C of -W (?), de laatste keer dat ik keek was de C chipset nog niet aangekondigd door Intel, een W chipset is ook mogelijk. Ik denk dat die pas later dit jaar komt als Kontron hem gaat voeren. Misschien zit daar ook meer SATA op, maar het feit dat de K3842-Q geen 6x SATA heeft zoals de voorganger geeft wel aan dat het niet zeker is.

4 DIMM Sockets DDR4-4800, max. 128 GByte, Dual Channel unbuffered, non-ECC
Effective memory speed of DDR5-4800 modules according Intel® specification:
1x DIMM per channel = max. DDR5-4400
2x DIMM per channel (single rank) = max. DDR5-4000
2x DIMM per channel (dual rank) = max. DDR5-3600

Eén DDR5 module kan dual channel werken.

Edit: DDR5 geheugen heeft intern een ECC (error correction code), maar dat is niet hetzelfde als bekende ECC die werkt tussen controller en geheugen. De interne ECC maakt de opslag wat stabieler.

Er is ook een industrieel bord, de K3841-Q. Die heeft 2 extra 2.5 Gbps Intel i225LM netwerkpoorten en nog veel meer extra's. Als die lijkt op de voorganger zal die behalve duur ook niet standaard geoptimaliseerd zijn voor laag verbruik. Misschien toch een optie voor iemand die iets professioneels bouwt waar die onderdelen vereist zijn. Zuinig is het dan natuurlijk niet, maar misschien wel iets zuiniger dan vergelijkbare borden.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 14-04-2022 22:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pablo_p
Als onderdeel van mijn speurtocht naar een zuiniger systeem en de positieve ervaringen/adviezen van @mrmrmr mbt de Intel Gen9, even een uitstapje gemaakt naar een HP mini PC, want die heeft standaard externe AC-DC voeding. De verbruikscijfers (idle):
  • 8 GB RAM - 2.2 - 2.9 W
  • 64 GB RAM - 2.5 - 3.3 W
Specs: HP Prodesk 400 G5, i5-9500T, 256 GB NVMe, Windows 10, LAN connected.
64 GB RAM setje is de bekende G.Skill Ripjaws F4-3200C22D-64GRS. Wordt volgens specs niet ondersteund maar werkt prima.

Systeem heeft 1 NVMe slot en 1 SSD slot. Met tweedehands prijzen tussen 200 en 300 euro naar mijn mening een heel interessante optie tov zelfbouw. Systeem is compact en behoorlijk stil, ook onder belasting. Onder belasting piekt het systeem naar 65W, maar dat betekent dat er op piekmomenten meer performance kan worden geleverd, zonder dat dit impact heeft op idle verbruik. Fan wordt dan niet veel lawaaiiger. Past prima in meterkast, eventueel met VESA mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:39
pablo_p schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:41:
Als onderdeel van mijn speurtocht naar een zuiniger systeem en de positieve ervaringen/adviezen van @mrmrmr mbt de Intel Gen9, even een uitstapje gemaakt naar een HP mini PC, want die heeft standaard externe AC-DC voeding. De verbruikscijfers (idle):
  • 8 GB RAM - 2.2 - 2.9 W
  • 64 GB RAM - 2.5 - 3.3 W
Specs: HP Prodesk 400 G5, i5-9500T, 256 GB NVMe, Windows 10, LAN connected.
64 GB RAM setje is de bekende G.Skill Ripjaws F4-3200C22D-64GRS. Wordt volgens specs niet ondersteund maar werkt prima.

Systeem heeft 1 NVMe slot en 1 SSD slot. Met tweedehands prijzen tussen 200 en 300 euro naar mijn mening een heel interessante optie tov zelfbouw. Systeem is compact en behoorlijk stil, ook onder belasting. Onder belasting piekt het systeem naar 65W, maar dat betekent dat er op piekmomenten meer performance kan worden geleverd, zonder dat dit impact heeft op idle verbruik. Fan wordt dan niet veel lawaaiiger. Past prima in meterkast, eventueel met VESA mount
Zo tevreden ermee dat je hem te koop zet? ;) :9
link

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
Ploon schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:33:
[...]

Zo tevreden ermee dat je hem te koop zet? ;) :9
link
Ik ben tevreden met het verbruik en performance . Grootste nadeel is de Realtek 8111 netwerkchip die niet ondersteund wordt door ESXi en dat gebruik ik nu juist. ProxMox of Ubuntu is natuurlijk geen enkel probleem. Ik heb daarom een Prodesk 800 G5 gekocht, met Intel 219LM en 2 NVMe sloten. Na twee avonden misluke pogingen om een USB-NIC aan de praat te krijgen, heb ik besloten verlies te accepteren en een hardware swap te doen. Ik vind dit een hardware topic en geen verkooptopic en daarom vermeldde ik het bewust niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:39
pablo_p schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:49:
[...]

Ik ben tevreden met het verbruik en performance . Grootste nadeel is de Realtek 8111 netwerkchip die niet ondersteund wordt door ESXi en dat draai ik nu juist. ProxMox of Ubuntu is natuurlijk geen enkel probleem. Ik heb daarom een Prodesk 800 G5 gekocht, met Intel 219LM en 2 NVMe sloten. Na twee avonden misluke pogingen om een USB-NIC aan de praat te krijgen, heb ik besloten verlies te accepteren en een hardware swap te doen. Ik vind dit een hardware topic en geen verkooptopic en daarom vermeldde ik het bewust niet.
Aha begrijpelijk. Voelde op deze manier meer een beetje als promotie, ook al benoem je niet, mensen gaan toch zoeken naar 2e hands van dat type.

Ben zelf beetje aan het oriënteren, heb nu een asrock H110 barebone met een G4560 erin, en zoek iets met wat meer power voor voornamelijk transcoding voor plex. Daar laat de G4560 mij een beetje mee in de steek

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pablo_p Bedankt voor je metingen! Het bericht is gepind zodat het makkelijk terug te vinden is (pin link rechts boven laat alle dergelijke berichten zien).

Zou je het volgende aan jouw bericht kunnen toevoegen?
• welke energiemeter
• besturingssysteem en versie
• gemeten met of zonder netwerk?
• gemeten met of zonder USB apparatuur (toetsenbord/muis/etc)?
• welke optimalisaties?

Dat geeft een beter inzicht.

De volgende configuratie is standaard: SSD, USB toetsenbord, USB muis, monitor in slaapstand, actieve netwerkverbinding, geen hard disks, geen draadloze verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ik ga de knoop maar eens doorhakken. Ik zit al veeeels te lang te dubben over welke SSD van 1 TB ik wil gaan aanschaffen. Het komt nu wat mij betreft op de WD SN570 of de Intel 670p. Waarbij de WD het voordeel heeft dat die een TBW heeft van 600 TB (328,8GB gemiddeld per dag) vs de 370 TB (202,7GB per dag) van de Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:02

hidde212

Free your mind...

Ik ben van plan binnekort mijn home server te vervangen voor een zuiniger (en compactere) opstelling. De huidig machine is voortgevloeid uit de hardware van mijn oude desktop: een 2500k in een Asrock P67 Extreme6. Qua opslag bevat het twee zpools van 3x1TB en 3x3TB. Daarnaast nog een SSD (MX500) voor het besturingssysteem (Fedora 35) en een paar docker containers, waaronder HA, dus systeem staat altijd aan. In spindown wordt zo'n 55W verstookt, met de grote zpool actief ~96W (gemiddeld 1-2x per week voor backups e.d.).

Mijn doel is om zo zuinig mogelijk te gaan, maar wel in een strak budget. Hierdoor kom ik automatisch op oudere hardware uit, waarbij het mooi is dat die ook meteen zuiniger lijken te zijn dan Intels nieuwe 11- en 12-series. Oude 3.5" hard disks komen er natuurlijk niet in.

Ik kwam op zoiets uit:
1MoederbordenASRock H310CM-HDV/M.2€ 66,95€ 66,95
1BehuizingenKolink Satellite€ 41,38€ 41,38
3Externe harde schijvenIntenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart€ 94,95€ 284,85
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 26,-€ 26,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2666C16€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 554,43

(kast ondersteund micro-ATX t/m 226mm)

Hier mist nog een processor: dat wordt waarschijnlijk een tweedehands i5 8400/8500/9400/9500/9600 of andere coffee lake, afhankelijk van het aanbod. Heeft iemand nog tips, of zou ik hier wel tegen (of onder) de 15W idle mee moeten halen?

Een andere optie is om de 2500k + CPU koeler en werkgeheugen te hergebruiken, i.c.m. een zuiniger tweedehands moederbord, bijv. een simpel H61 bordje. Dit scheelt zo'n 60 + 26 + 80 - 40 = 126 euro. Ondanks dat sandy bridge idle al redelijk zuinig is ben ik wel bang dat dit tot een aanzienlijk hoger idle verbruik kan leiden (~10W meer), heeft iemand hier inzicht in?

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pablo_p
OMX2000 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:12:
Ik ga de knoop maar eens doorhakken. Ik zit al veeeels te lang te dubben over welke SSD van 1 TB ik wil gaan aanschaffen. Het komt nu wat mij betreft op de WD SN570 of de Intel 670p. Waarbij de WD het voordeel heeft dat die een TBW heeft van 600 TB (328,8GB gemiddeld per dag) vs de 370 TB (202,7GB per dag) van de Intel.
IOPS van de WD is 1.5 tot 2x zoveel als de Intel. Tussen die twee is er denk ik weinig twijfel mogelijk.

Ik heb gekozen voor de Gigabyte Aorus Gen4, want die komt in de buurt van de echt snelle SSD's, maar heeft een DWPD van bijna 1. Is wel 40 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:10
Samsung 970 evo plus ook overwogen? TLC, 600TBW zo uit mijn hoofd, en een dram cache (wat bij een vmhost goed gebruikt gaat worden verwacht ik).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:02

hidde212

Free your mind...

GioStyle schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:58:
@hidde212

Zoek even in het draadje op mijn nickname. Ik heb laatst een build gebouwd die ongeveer 9W idle doet. Niet extreem goed, maar het moederbord kostte slechts drie tientjes.

Jouw grootste winst is te behalen door minder schijven te gebruiken. Je zegt dat je 3x1TB hebt plus 3x3TB. Dat is bruto 12TB. Ik zou overwegen om deze schijven te verkopen en een enkele 14TB schijf kopen of misschien zelfs 2 om de tweede als back-upschijf te gebruiken.
Thanks! Die build lijkt inderdaad op wat ik in gedachten had. Onder de 10W zonder HDDs is dus goed mogelijk.
Zoals ook in de vorige post aangegeven: alle stroomslurpende 3.5" schijven gaan eruit en wordt vervangen door 3x2.5", dus netto 10TB, ik reken op ±1W per schijf (idle). Dan is onder de 15W zeker een reëel target :)

...and your ass will follow

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pablo_p schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:58:
Ik heb gekozen voor de Gigabyte Aorus Gen4, want die komt in de buurt van de echt snelle SSD's, maar heeft een DWPD van bijna 1. Is wel 40 euro duurder.
Lol. Uit alle SSDs je hebt eentje gekozen die grootste stroomverbruik heeft. Echt passend in een zuinige server topic :) Het verbruik van 6W is bijn zo groot als die van gehele servers hier.

[ Voor 3% gewijzigd door andru123 op 17-04-2022 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Mijn server ligt er uit en een RMA zal wel een paar weken duren... Net terwijl ik de komende weken meer tijd heb om wat met docker containers te spelen :/

Ik overweeg om een nieuw MB en CPU te kopen. De Gigabyte ondersteunt DDR4 dus dat kan ik gewoon overnemen van mijn huidige server. Voor de CPU twijfelde ik nog even tussen een i3 en deze maar mijn huidige i3-8100 staat eigenlijk meestal weinig te doen, dan zou deze G7400 voldoen moeten zijn.

Alleen moet ik dan ook nog een picoPSU en een nieuwe SSD kopen dus het komt toch wel weer duurder uit dan ik wil eigenlijk... En het is niet echt duidelijk of dit 1700-platform minimum even zuinig zal zijn...

De picoPSU-120 is de goedkoopste en lichtste die ik kon vinden met Molex connector. Volgens mij wel krachtig genoeg zijn voor de onderstaande setup? Alleen ga ik dan nog moeten kijken hoe ik daar 3 SATA drives op aansluit, misschien solderen maar dat is niet goed voor garantie :P

1ProcessorsIntel Pentium Gold G7400 Boxed€ 79,90€ 79,90
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 128,-€ 128,-
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 3TB€ 90,90€ 181,80
1Interne harde schijvenWD AV, 320GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenInter-Tech 1.5U-1528L€ 84,90€ 84,90
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
2VentilatorenNoctua NF-A6x25 PWM, 60mm€ 14,14€ 28,28
1Geheugen internAdata XPG Z1 (AX4U300038G16-DRZ)€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 120€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD PC SN530 M.2 80mm 256GB€ 29,99€ 29,99
Totaal€ 532,87

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mezkeijou
D-Three schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:02:
Mijn server ligt er uit en een RMA zal wel een paar weken duren... Net terwijl ik de komende weken meer tijd heb om wat met docker containers te spelen :/

Ik overweeg om een nieuw MB en CPU te kopen. De Gigabyte ondersteunt DDR4 dus dat kan ik gewoon overnemen van mijn huidige server. Voor de CPU twijfelde ik nog even tussen een i3 en deze maar mijn huidige i3-8100 staat eigenlijk meestal weinig te doen, dan zou deze G7400 voldoen moeten zijn.

Alleen moet ik dan ook nog een picoPSU en een nieuwe SSD kopen dus het komt toch wel weer duurder uit dan ik wil eigenlijk... En het is niet echt duidelijk of dit 1700-platform minimum even zuinig zal zijn...

De picoPSU-120 is de goedkoopste en lichtste die ik kon vinden met Molex connector. Volgens mij wel krachtig genoeg zijn voor de onderstaande setup? Alleen ga ik dan nog moeten kijken hoe ik daar 3 SATA drives op aansluit, misschien solderen maar dat is niet goed voor garantie :P

1ProcessorsIntel Pentium Gold G7400 Boxed€ 79,90€ 79,90
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 128,-€ 128,-
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 3TB€ 90,90€ 181,80
1Interne harde schijvenWD AV, 320GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenInter-Tech 1.5U-1528L€ 84,90€ 84,90
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
2VentilatorenNoctua NF-A6x25 PWM, 60mm€ 14,14€ 28,28
1Geheugen internAdata XPG Z1 (AX4U300038G16-DRZ)€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 120€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD PC SN530 M.2 80mm 256GB€ 29,99€ 29,99
Totaal€ 532,87
Het geheugen is bijzonder goedkoop nu. Als je nog meer bij wilt prikken. https://nl.pepper.com/aan...22-16gb-voor-eur31-234660
Pagina: 1 ... 11 ... 115 Laatste