-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]
Weet niet of het kan met die barebone maar ik kwam bij mijn nieuwe Intel NUC ook achter dat daar maar maximaal 7mm SSD/HDD in passen.Coenen schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:38:
Ik vind zo'n ASRock DeskMini 310 best leuk om m'n oude SuperMicro servertje te vervangen.
Alleen hoe krijg je een 15 mm dikke 2.5" schijf erin? Ergens een stuk eruit zagen?
Heeft iemand dat gedaan en misschien een foto?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Een 4900H heeft 4x zo veel cores dan een 7400 Gold en een totaal systeem verbruik van 9-11 Watt incl. een 1TB samsung NVME SSD en zonder enige power tuning is dan niet slecht.mrmrmr schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:10:
AMD Ryzen 9 4900H is een 8 core laptop processor. Daardoor is het verbruik lager dan AMD desktop processoren, die ten opzichte van Intel een hoog idle verbruik hebben. De Pentium 7400 Gold is per core 12% sneller dan de 4900H op de cpu passmark test. Zuinig is 9 tot 11 Watt niet, snelle Intel desktop processoren zijn zuiniger, tot 7,1W onder ESXi of ~3W onder Debian of Windows.
Virtualisatie is zo'n toepassing, dan heb ik niets aan een dual core 7400, dan had ik net zo goed mijn oude systeem met quad core zonder HT kunnen houden.en dit voldeed aan mijn wensen en was qua prijs nog acceptabel ook.Ik denk dat er wel een overweging kan zijn voor een tamelijk specifieke toepassing die 6 cores of meer vereist of als je per se AMD wilt hebben. De vraag is hoe lang de maximum snelheid houdbaar (of haalbaar) is, @lazybones heb je getest of de frequentie of snelheid zakt na verloop van tijd? Een langdurige hoge snelheid is vaak een probleem bij laptopprocessoren wegens koelingsbeperkingen. In dit geval is het een kleine NUC-achtige behuizing.
Dit model is overigens niet zo'n superplatte maar juist een wat hoger model waar voldoende ruimte voor koeling is en onderin ook nog 2 7mm SATA drives passen.Voor zuinigheid is een ruime behuizing het beste, dan heb je geen of minder geforceerde koeling nodig. Het beperkte moederbordformat kan een voordeel opleveren als er bijvoorbeeld geen PCIe slots op zitten. Daardoor hoeven die niet te worden voorzien van energie. Een zuinig desktopmoederbord kan PCIe slots uitschakelen om (misschien) hetzelfde effect te bereiken.
Of een stuk dubbelzijdig plakbandQuad schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:57:
[...]
Weet niet of het kan met die barebone maar ik kwam bij mijn nieuwe Intel NUC ook achter dat daar maar maximaal 7mm SSD/HDD in passen.
Gelukkig is de SATA kabel erg dun, dus heb ik deze naar buiten geleidt, connector in de externe USB HDD case gestopt en de HDD aangesloten.
De boel is gezekerd met tie-wrap.
Rechtstreeks bij de fabrikant. Volgens mij is ie nu ook op voorraad in het warehouse in Duitsland.
Goede tip! De meeste barrel connectoren zijn prut en helemaal niet geschikt voor wat vermogen. Molex is beter alhoewel ik in het verleden in diverse apparatuur zo nu en dan wel molex connectoren tegen ben gekomen met verbrande pinnen en plastic.mrmrmr schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:14:
[...]
Als de barrel stekker niet goed vast zit of contact maakt in de receptacle, en je kan solderen, dan kan ik aanraden er een Molex Mini Fit Jr aan te zetten. De verbinding is zo veel beter. Eerst controleren of de adapter de vereiste 12V levert voordat je de barrelstekker eraf knipt, dus even de spanning meten met een multimeter.
Dat geeft weer rommel bij het verwijderen.
⏩ PVOutput☀️
Je kunt er ook nog twee 7mm hoge SATA drives (of SSD's) in kwijt aan de onderkant. Kabeltjes worden meegeleverd.pablo_p schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 06:39:
@lazybones Bedankt voor de tip. Ik heb een review gezien, zag dat hij multitreaded sneller was dan mijn i7-10700 desktop CPU (welliswaar getest in een kleine behuzing). Ik heb er ook direct een direct bij minisforum besteld, zonder invoerrechten. Ik denk dat die dan uit Duitsland zal komen. Enige nadeel dat ik zie ten opzichte van een HP Mini Elite G8/G10, is dat er maar 1 NMVe slot in zit. Hij kost echter de helft.
Over een maand loopt mijn vaste energiecontract af van 20 ct/kWh en daarna wordt 35W rustgebruik van mijn huidige server niet meer heel prettig. Dan gaan we naar 6 euro / Wattjaar. Dan is ROI van een zuiniger systeem wel korter, want het systeem koop ik zakelijk, maar de stroom betaal ik prive.
Met virtualisatie streef ik nu voor mijn systeem naar een CPU Passmark score van orde 15.000 -20.000 (hoger mag altijd)
Tip: Gekko-tape (2mm dikke versie plakt bij mij het beste). Heb er 2 SSD's mee vastgezet in mijn kast bij gebrek aan slots. Ook hangen er hier meerdere Hue Motionsensors aan het gestucte plafond (wel oppassen met de verf).Quad schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:44:
[...]
De tie-wraps beschermen ook de satakabel op deze manier.![]()
Zal wel eens een keer een foto schieten.
Feel free to Buy me a coffee
Een 4TB SSD is nog wel een beetje duur.GioStyle schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:56:
[...]
Gewoon een ssd pakken, dan heb je dat probleem niet.
Quad schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:57:
[...]
Weet niet of het kan met die barebone maar ik kwam bij mijn nieuwe Intel NUC ook achter dat daar maar maximaal 7mm SSD/HDD in passen.
Gelukkig is de SATA kabel erg dun, dus heb ik deze naar buiten geleidt, connector in de externe USB HDD case gestopt en de HDD aangesloten.
De boel is gezekerd met tie-wrap.
Ik wou het nu wat netter doen. Ik heb nu een 19" 1HE kast, half diep, waar ik een standaard PC voeding naast heb liggen. De voedingsdraden gaan via een opening de kast in.
Altijd goed een paar foto'sQuad schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:44:
[...]
De tie-wraps beschermen ook de satakabel op deze manier.![]()
Zal wel eens een keer een foto schieten.
[ Voor 31% gewijzigd door GoBieN-Be op 01-04-2022 17:49 ]
.... en ik dacht dat pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 230V erg was met z'n 40W als ik het goed herinnerGoBieN-Be schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:46:
Ik heb vandaag de (oude Next Logix 3000 RT2U) UPS afgebroken omdat ik vermoede dat deze voor een te groot deel van het verbruik zorgde.
Blijkt dat de UPS zelf zo'n 90W verbruikte.
Ik vind het precies ongelofelijk veel, maar dat is het verschil tussen meting van mijn smartplug voor en na.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bij deze.
![]() | ![]() | ![]() |
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Barebones | Intel NUC 10 Performance BXNUC10I5FNHN (EU-stekker) | € 473,87 | € 473,87 |
1 | Externe harde schijven | Seagate Expansion Portable 3TB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | VMWare vSphere 7 | -- | -- | |
1 | Geheugen intern | Crucial CT32G4SFD8266 | € 120,99 | € 120,99 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 91,50 | € 91,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 686,36 |
⏩ PVOutput☀️
Enkel model met 16gb RAM en 512gb SSD.lazybones schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:38:
[...]
Rechtstreeks bij de fabrikant. Volgens mij is ie nu ook op voorraad in het warehouse in Duitsland.
1 | Processors | Intel Core i3-10105 Boxed | € 115,- | € 115,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B560M DS3H V2 | € 88,90 | € 88,90 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB | € 119,75 | € 119,75 |
1 | Behuizingen | Chieftec CI-01B-OP | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 6,95 | € 6,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 239,- | € 239,- |
1 | Voedingen | Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit | € 75,35 | € 75,35 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 4TB | € 319,39 | € 319,39 |
1 | Overige componenten | Mini-box PCI Bracket | € 3,20 | € 3,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.113,99 |
[ Voor 7% gewijzigd door Wasp op 02-04-2022 10:37 ]
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
[ Voor 9% gewijzigd door Coenen op 02-04-2022 12:54 ]
[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 02-04-2022 13:04 ]
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 142,22 | € 142,22 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 96,84 | € 96,84 |
1 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf, 8TB (ST8000VN004) | € 210,43 | € 210,43 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 64,90 | € 64,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 830,69 |
Bedankt voor de tips! Met betrekking tot de voeding, een PicoPSU (zoals deze pricewatch: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit) zou dit systeem ook moeten kunnen voorzien?mrmrmr schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:28:
@Mercatres
Het moederbord en de processor zijn de beste keuzen binnen deze categorie.
De voeding zal minder zuinig zijn bij laag verbruik dan een PicoPSU-90 met adapter. Om dat precies te weten moet iemand dat getest hebben en die heb ik van deze voeding niet gevonden. Een andere Focus heeft een overhead van 8 to 9W bij een lage belasting. Dan zou die ongeveer 6,5+ W teveel verbruiken ten opzicht van een PicoPSU. Dat is meer dan het normale geoptimaliseerde verbruik van het basissysteem (4W).
De harde schijf is niet zo zuinig. 2.5" is zuiniger (zie topic start). Of als je in 1 keer klaar wil zijn een grote disk zodat het aantal Watt per TB die van 2.5" benadert, zoals de Toshiba MG09 18TB.
Het geheugen kan beter, bij de processor past DDR4-2400 JEDEC geheugen. Het overklok/gaming XMP geheugen dat je hebt in het lijstje is waarschijnlijk niet zuinig. Het zal in combinatie met dit professioneel moederbord waarschijnlijk terugvallen naar een lage JEDEC snelheid.
Woops. Zit ik al de hele tijd te zoeken naar een kast met de juiste formfactor.. doe ik het nog fout.BMW_Gizzmo schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:55:
@Mercatres , dat moederbord past niet in die kast itx vs. m-atx.
?Looks like a change in udisks2 service. This service is checking your disks and is responsible for automounting your USB sticks etc. Now the service checks also SMART of disks (don't know why). If the disk is sleeping it will not wake it, but if it is active, udisks2 is checking SMART every 10 minutes.
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 04-04-2022 18:53 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
[ Voor 109% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]
Ik zag het… En ik twijfel toch weer door die prijs en de mogelijkheid dat ie weer niet beschikbaar gaat zijn. En ik heb vanaf volgende maand toch echt een draaiende server nodigHoubie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:21:
D3644 is terug beschikbaar bij Megekko, wel prijzig.
https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
En hij alweer niet meer beschikbaar....OMX2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:52:
[...]
Ik zag het… En ik twijfel toch weer door die prijs en de mogelijkheid dat ie weer niet beschikbaar gaat zijn. En ik heb vanaf volgende maand toch echt een draaiende server nodig
It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.
Ja…. Ik had er een in mijn winkelmand, ennnn weg. 🤬
Met factor 2-4 meer stroom bedoelde ik dat een Core i9-10900 en i7-10700 een PL1 power hebben van 65 Watt, maar een PL2 power van 224 Watt (factor 224/65 = 3.4) en de T varianten daarvan factor 123/35 = 3.5. Tijdens de Turbostand kan er 28 tot 56 seconden veel meer vermogen verstookt worden.N8w8 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:04:
@pablo_p, mbt performance/W bij verschillende vermogenslimieten, vond ik deze 12900K test ook wel interessant.
Bijv de grafiek onderaan over Cinebench MT; op 241W kost dat 10kJ, op 75W 7,6kJ.
Dat is dan wel een noemenswaardig verschil, maar verre van factor 2-4.
Zie onderstaande grafiek van het stroomverbruik van mijn server als ik FortiAnalyzer start. In mijn optiek waardeloos geschreven software, want zonder verkeersstromen en dus zonder ontvangende logging, gaat die server gewoon CPU cycles verstoken. Maar om te kunnen testen en praktijkervaring op te doen met dezelfde software als bij klanten wordt gebruikt, wil ik het ook thuis langdurig draaien. Ik heb de server gestart om 11:30 en uitgezet om 18:45 en extra stroomgebruik van 1 VM is 15 tot 25 Watt. Ik ga die test zeker herhalen als ik een andere server heb.mrmrmr schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:38:
@pablo_p
Het equilibrium tussen Intel en AMD ligt hoog door de grote overhead van AMD. Ik ken niemand die zijn thuisserver altijd op dat niveau of hoger heeft draaien.
Dat klinkt als het toepassen van polling in plaats van kernel waiting. Onder Windows heeft dit de juiste naam "WaitForMultipleObjects" Onder Linux zijn er varianten van poll die door de kernel worden geinstigeerd, wat een grote impact heeft op het verbruik. Je kunt via functies onder Linux en Windows zien wanneer bepaalde bestanden worden aangesproken. Dat betekent dat het programma niet elke (fractie van een) seconde hoeft te kijken of het is aangepast (en dus de harde schijf bezig houdt), maar dat het "achterover kan leunen" en wachten totdat de kernel een seintje geeft dat er een verandering is (inotify). Dat wachten kost een fractie van de processortijd van polling en het opslagmedium wordt niet belaagd met requests.pablo_p schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:58:
Zie onderstaande grafiek van het stroomverbruik van mijn server als ik FortiAnalyzer start. In mijn optiek waardeloos geschreven software, want zonder verkeersstromen en dus zonder ontvangende logging, gaat die server gewoon CPU cycles verstoken.
Dat is niet hoog genoeg. Intel zal op dat niveau zeker nog zuiniger zijn.Maar om te kunnen testen en praktijkervaring op te doen met dezelfde software als bij klanten wordt gebruikt, wil ik het ook thuis langdurig draaien. Ik heb de server gestart om 11:30 en uitgezet om 18:45 en extra stroomgebruik van 1 VM is 15 tot 25 Watt. Ik ga die test zeker herhalen als ik een andere server heb.
Tussen 50 en 100W voor alleen de cpu zou wel hoog genoeg zijn. Maar ik vermoed dat er bij 1.3 GHz (als dat echt zo is, voor alle cores?) nog iets anders aan de hand is, zoals disk access. Ik zou ervoor kiezen de oorzaak van het verbruik aan te pakken. De slecht geschreven software verwijderen/vervangen, het gebruik van de VM's vs containers en/of samenvoegen van applicaties onder 1 besturingssysteem als Linux, afstappen van file systemen die alle disks draaiende houden of tegelijk aanspreken. Monitoring minimaliseren.De grafiek is het stroomgebruik van mijn thuisserver en een Apple Airport Express AP (om de HS110 power meter van WiFi te voorzien). Bij 50W rapporteert de hypervisor 1.3 GHz CPU usage (13 VMs).
Soms is het beter om via het OS een device in low-power modus te zetten, dan het via bios "uit te schakelen" (of te verstoppen voor het OS)TWKterry schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:16:
Ik ben op zoek naar een moederbord voor een m-itx systeem onder proxmox en verbruik speelt ook mee.
Kan ik op een moederbord met WiFi/Bluetooth alleen de WiFi uitzetten?
De manuals die ik bekeken heb zijn daar niet echt duidelijk over.
Ik weet dat ik WiFi via Windows uit kan zetten maar is dit net zo effectief als vanuit de bios?
OK, aangezien ik wel graag de bluetooth wil gebruiken zal ik het dan via het OS doen.IceTeaGX schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:18:
[...]
Soms is het beter om via het OS een device in low-power modus te zetten, dan het via bios "uit te schakelen" (of te verstoppen voor het OS)
Soms/Vaak(?) is een Wifi adapter ook een plug-in module die je fysiek vrij gemakkelijk kan verwijderen.
Moet je eens inloggen op mijn oude DS214se of DS115j NAS'en, die CPU load tikt daar enorm veel aan tegen de 100% en ze worden enkel gebruikt voor iSCSI.mrmrmr schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:38:
@pablo_p
... Een normale thuisserver zoals een NAS draait puur functioneel ~99% idle. Het wordt vaak onderschat hoe lang een server niets staat te doen.
Ik heb alles losgekoppeld. Alleen PSU en Power switch aangesloten: doet niks. PSU los en "kortsluiten" zoals hier lukt wel. Power switch pinnen op MB "kortsluiten" zonder switch, doet ook niks.andru123 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:48:
@Karp ik zou proberen te repareren. Alle HW eruit, en proberen. Andere PSU. Mischien ergens een losse schroef? Een kabeltje die naar de kast loopt kapot? Fan stuk? Een verhuizing kan niet zomaar moederbord kapot maken, toch?
In die link lees ik niks over voltages meten. Een fan die gaat draaien zegt volgens mij vrij weinig over of de PSU goed werkt. Er zijn nog wel wat dingen die je kunt proberen om er zeker van te zijn of het echt aan het Moederbord ligt. Van alle dingen die ik er wel eens over lees viel me laatst een op die ik niet zo snel zou bedenken: batterijtje vervangen. Makkelijk om te proberen.Karp schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:02:
[...]
Ik heb alles losgekoppeld. Alleen PSU en Power switch aangesloten: doet niks. PSU los en "kortsluiten" zoals hier lukt wel. Power switch pinnen op MB "kortsluiten" zonder switch, doet ook niks.
Ik dacht ook niet dat het kon, maar heb er nog even geen andere verklaring voor!
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]
Earth, the final frontier
Ach, save the date, April 2022GioStyle schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:14:
[...]
Ah, ik twijfel om nog een D3644B bordje te scoren voor mijn nas of te wachten op Kontron 12th gen moederborden... Lastig, lastig... Had liever mITX gewild in verband met de Jonsbo N1 behuizing.. Dilemma's...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Thnx voor de tip. Heb er 1 besteld.OMX2000 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:02:
De Fujitsu D3644 is weer beschikbaar bij Si Computers voor 184 euro: https://www.sicomputers.n...intel-c246-id-709613.html
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 152,74 | € 152,74 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B | € 184,- | € 184,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 0,- | € 0,- |
4 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 3TB (64MB cache) | € 108,90 | € 435,60 |
1 | Geheugen intern | Samsung M391A2K43BB1-CTD | € 106,75 | € 106,75 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2021) Zwart | € 97,89 | € 97,89 |
Totaal | € 976,98 |
Boullie
Verwacht je dat daar genoeg SATA poorten op zitten?
AZERTY heeft hem nu ook weer staan https://azerty.nl/product...&utm_medium=cpc&utm_term=OMX2000 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:02:
De Fujitsu D3644 is weer beschikbaar bij Si Computers voor 184 euro: https://www.sicomputers.n...intel-c246-id-709613.html
Boullie
In dit filmpje lijken er 4 sata poorten op het mobo te zitten rechtsboven.LittleKiller schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:34:
[...]
Verwacht je dat daar genoeg SATA poorten op zitten?
1 | Processors | Intel Core i5-9400 Boxed | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Moederborden | ASRock B365M Pro4-F | € 69,71 | € 69,71 |
1 | Behuizingen | Supermicro SuperChassis 510T-203B | € 203,60 | € 203,60 |
1 | Processorkoeling | Dynatron K199 | € 40,79 | € 40,79 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2666C16 | € 266,10 | € 266,10 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 94,90 | € 94,90 |
Totaal | € 845,- |
Los van de hardware vraag ik me af hoe zuinig CoreOS zal zijn. Bij mijn laatste test vorig jaar op een oud tweedehands Fujitsu bakje was het 11W om 3.5W in het voordeel van Ubuntu.Itsme. schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:03:
Ik plan een 1U rackserver (45cm diep) te bouwen om verscheidene Docker containers (unifi controller, db, grafana, mqtt, home automation, voip pbx, password manager, tvheadend, ...) in te laten draaien op bv CoreOS.
Bedoeling is dus dat deze relatief zuinig is (hoop dat dit het juiste topic is voor mn vraag). Momenteel ben ik tot volgende onderdelen gekomen:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-9400 Boxed € 169,90 € 169,90 1 Moederborden ASRock B365M Pro4-F € 69,71 € 69,71 1 Behuizingen Supermicro SuperChassis 510T-203B € 203,60 € 203,60 1 Processorkoeling Dynatron K199 € 40,79 € 40,79 1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2666C16 € 266,10 € 266,10 1 Solid state drives WD Blue SN570 1TB € 94,90 € 94,90 Totaal € 845,-
Hierbij heb ik er dus op gelet om een moederbord zonder al teveel toeters en bellen te selecteren, nvme met lage energie consumptie en processor met een lage TDP. Maar heb niet echt een idee hoe ik het totale verbruik kan inschatten onder basic load. Eventueel nog tips om de power consumption omlaag te krijgen?
Lijkt me niet. De WD blue die ik hierboven selecteerde zou zuiniger moeten zijn.OMX2000 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:31:
Klopt het dat Samsung nvme SSD’s het zuinigste zijn?
Fanaleds.com
Ik dacht te zien dat het een gewone opwaarts gerichte platte koeler was (op mijn scherm is het plaatje erg klein). Het is dus wel geschikt voor 1U, maar niet voor een zuinige server. Hersteld.dcm360 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:03:
@mrmrmr Interessant dat je stelt dat een 1U-koeler ongeschikt is voor een 1U-behuizing. Wat zie jij wel als oplossing als er bij voorkeur niet van 1U wordt afgeweken?
[ Voor 27% gewijzigd door mrmrmr op 13-04-2022 11:02 ]
Na de tips van @mrmrmr en @BMW_Gizzmo te hebben ontvangen ben ik maar weer aan het puzzelen geslagen. Dit is de nieuwe setup.
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 147,50 | € 147,50 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 101,45 | € 101,45 |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB | € 289,95 | € 289,95 |
1 | Behuizingen | Silverstone Milo ML04 | € 94,- | € 94,- |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16 (retail) | € 59,14 | € 59,14 |
1 | Voedingen | Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit | € 75,35 | € 75,35 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 269,50 | € 269,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.036,89 |
Vanwaar de keuze voor de Samsung 980 Pro? Deze lijkt een veel hoger energie verbruik te hebben dan de WD Blue SN570 2TB?Mercatres schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:35:
[...]
Na de tips van @mrmrmr en @BMW_Gizzmo te hebben ontvangen ben ik maar weer aan het puzzelen geslagen. Dit is de nieuwe setup.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 147,50 € 147,50 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 101,45 € 101,45 1 Interne harde schijven Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB € 289,95 € 289,95 1 Behuizingen Silverstone Milo ML04 € 94,- € 94,- 1 Geheugen intern Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16 (retail) € 59,14 € 59,14 1 Voedingen Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit € 75,35 € 75,35 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB € 269,50 € 269,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.036,89
Ik weet echt niet wat de use case is. Maar ik begrijp dat de sn570 al vrij snel terugvalt als je grote bestanden wilt wegschrijven. Maar het energieverbruik lijkt weer ongeëvenaard.Itsme. schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:24:
[...]
Vanwaar de keuze voor de Samsung 980 Pro? Deze lijkt een veel hoger energie verbruik te hebben dan de WD Blue SN570 2TB?
Ook qua performance zie ik niet direct de grote meerwaarde sinds het moederbord dat je selecteerde PCIe 3.0 interface heeft en dus de Samsung nvme niet ten volle zal benutten?
Terechte bedenking:Itsme. schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:24:
[...]
Vanwaar de keuze voor de Samsung 980 Pro? Deze lijkt een veel hoger energie verbruik te hebben dan de WD Blue SN570 2TB?
Ook qua performance zie ik niet direct de grote meerwaarde sinds het moederbord dat je selecteerde PCIe 3.0 interface heeft en dus de Samsung nvme niet ten volle zal benutten?
Ja, ik denk dat ik uiteindelijk terugval op m'n originele m.2 SSD, de 1TB versie van jouw drive. In combinatie met die Toshiba drive moet dat wel voldoende zijn.Rembock schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:06:
@Mercatres Ik heb hier ook een i3-9100 met D3643-H als server draaien, hier heb ik met hetzelfde doel een Samsung 980 500GB in gestopt. Momenteel is mijn verbruik 6,2 Watt idle.
Hoop dat je hier wat aan hebt
K3843-B ![]() | K3842-Q ![]() |
[ Voor 31% gewijzigd door mrmrmr op 15-04-2022 20:05 ]
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 14-04-2022 09:05 ]
Maar dat zou toch op zich met wat tuning ongedaan gemaakt moeten kunnen worden. Als DDR5 in de basis zuiniger is (vanwege lagere spanning), zou je denken dat het absolute verbruik daalt bij gelijke kloksnelheden en latencies.mrmrmr schreef op donderdag 14 april 2022 @ 05:34:
Spec sheets van de K3843-B en K3842-Q zijn beschikbaar op ftp://ftp.kontron.com/Pro...rboards/ExtendedLifeCycle
K3843-B
[Afbeelding]
K3842-Q
[Afbeelding]
Kontron K3843-B
B660 chipset
DDR5 Intel spec, max 128 GB
PCIe Gen5 1x16 (16 lanes), Gen4 1x16 (1 lanes), 2x Gen3 1x1
Intel i219LM
4x SATA
2x M.2 NVMe
4x DisplayPort 1.4a @4k
1x RS232
USB 2.0 / 3.2 Gen1 / 3.2 Gen2
24x7, temp 10 tot 50º C
cTDP
Kontron K3842-Q
Q670 chipset
DDR5 Intel spec, max 128 GB
PCIe Gen5 1x16 (16 lanes), Gen4 1x16 (4 lanes), 2x Gen3 1x1
Intel i219LM, Intel Standard Manageability / vPro
4x SATA
2x M.2 NVMe
1x M.2 WLAN/Bluetooth
4x DisplayPort 1.4a @4k
1x RS232
USB 2.0 / 3.2 Gen1 / 3.2 Gen2 / USB-C
OS HW Watchdog
24x7, temp 10 tot 50º C
cTDP
Ik denk niet dat die zuiniger zal zijn dan de 300 chipset generatie, maar wie weet? Maximaal 26A op +12V, dat is 312W (468W surge). Laag stroomverbruik wordt niet genoemd. Maximum TDP is 125W.
Er zijn geen VGA, DVI of HDMI poorten meer. Misschien spaart dat wat energie, met name voor de analoge component in DVI en voor VGA/D-Sub. DisplayPort heeft een doorlusfunctie. De 4 stuks zijn misschien bedoeld voor meerdere displays in machines of kiosken. PS/2 is er ook niet meer.
DDR5 wordt vooral toegepast op gaming/performance/high-end borden. Denkelijk wordt het verbruik eerder hoger dan lager, wegens de hogere snelheden,.ondanks de spanningsverlaging van 1.2V naar 1.1V nominaal.
Apart is de toepassing van Tempo Semiconductor 92HD91B voor audio. Misschien gekozen vanwege leveringsproblemen met Realtek?
Even niets...
[ Voor 26% gewijzigd door OMX2000 op 14-04-2022 10:46 ]
Dank! Ik wist niet met welke steekwoorden ik moest zoeken.cyborgium schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:13:
@Mezkeijou Als ik google op "usb header to port" zie ik verschillende kabels/adapter in allerlei soorten en maten.
[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 14-04-2022 22:04 ]
Zo tevreden ermee dat je hem te koop zet?pablo_p schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:41:
Als onderdeel van mijn speurtocht naar een zuiniger systeem en de positieve ervaringen/adviezen van @mrmrmr mbt de Intel Gen9, even een uitstapje gemaakt naar een HP mini PC, want die heeft standaard externe AC-DC voeding. De verbruikscijfers (idle):Specs: HP Prodesk 400 G5, i5-9500T, 256 GB NVMe, Windows 10, LAN connected.
- 8 GB RAM - 2.2 - 2.9 W
- 64 GB RAM - 2.5 - 3.3 W
64 GB RAM setje is de bekende G.Skill Ripjaws F4-3200C22D-64GRS. Wordt volgens specs niet ondersteund maar werkt prima.
Systeem heeft 1 NVMe slot en 1 SSD slot. Met tweedehands prijzen tussen 200 en 300 euro naar mijn mening een heel interessante optie tov zelfbouw. Systeem is compact en behoorlijk stil, ook onder belasting. Onder belasting piekt het systeem naar 65W, maar dat betekent dat er op piekmomenten meer performance kan worden geleverd, zonder dat dit impact heeft op idle verbruik. Fan wordt dan niet veel lawaaiiger. Past prima in meterkast, eventueel met VESA mount
"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."
Ik ben tevreden met het verbruik en performance . Grootste nadeel is de Realtek 8111 netwerkchip die niet ondersteund wordt door ESXi en dat gebruik ik nu juist. ProxMox of Ubuntu is natuurlijk geen enkel probleem. Ik heb daarom een Prodesk 800 G5 gekocht, met Intel 219LM en 2 NVMe sloten. Na twee avonden misluke pogingen om een USB-NIC aan de praat te krijgen, heb ik besloten verlies te accepteren en een hardware swap te doen. Ik vind dit een hardware topic en geen verkooptopic en daarom vermeldde ik het bewust niet.Ploon schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:33:
[...]
Zo tevreden ermee dat je hem te koop zet?![]()
![]()
link
Aha begrijpelijk. Voelde op deze manier meer een beetje als promotie, ook al benoem je niet, mensen gaan toch zoeken naar 2e hands van dat type.pablo_p schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:49:
[...]
Ik ben tevreden met het verbruik en performance . Grootste nadeel is de Realtek 8111 netwerkchip die niet ondersteund wordt door ESXi en dat draai ik nu juist. ProxMox of Ubuntu is natuurlijk geen enkel probleem. Ik heb daarom een Prodesk 800 G5 gekocht, met Intel 219LM en 2 NVMe sloten. Na twee avonden misluke pogingen om een USB-NIC aan de praat te krijgen, heb ik besloten verlies te accepteren en een hardware swap te doen. Ik vind dit een hardware topic en geen verkooptopic en daarom vermeldde ik het bewust niet.
"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."
1 | Moederborden | ASRock H310CM-HDV/M.2 | € 66,95 | € 66,95 |
1 | Behuizingen | Kolink Satellite | € 41,38 | € 41,38 |
3 | Externe harde schijven | Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart | € 94,95 | € 284,85 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Phantom | € 26,- | € 26,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2666C16 | € 59,90 | € 59,90 |
Totaal | € 554,43 |
...and your ass will follow
IOPS van de WD is 1.5 tot 2x zoveel als de Intel. Tussen die twee is er denk ik weinig twijfel mogelijk.OMX2000 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:12:
Ik ga de knoop maar eens doorhakken. Ik zit al veeeels te lang te dubben over welke SSD van 1 TB ik wil gaan aanschaffen. Het komt nu wat mij betreft op de WD SN570 of de Intel 670p. Waarbij de WD het voordeel heeft dat die een TBW heeft van 600 TB (328,8GB gemiddeld per dag) vs de 370 TB (202,7GB per dag) van de Intel.
Thanks! Die build lijkt inderdaad op wat ik in gedachten had. Onder de 10W zonder HDDs is dus goed mogelijk.GioStyle schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:58:
@hidde212
Zoek even in het draadje op mijn nickname. Ik heb laatst een build gebouwd die ongeveer 9W idle doet. Niet extreem goed, maar het moederbord kostte slechts drie tientjes.
Jouw grootste winst is te behalen door minder schijven te gebruiken. Je zegt dat je 3x1TB hebt plus 3x3TB. Dat is bruto 12TB. Ik zou overwegen om deze schijven te verkopen en een enkele 14TB schijf kopen of misschien zelfs 2 om de tweede als back-upschijf te gebruiken.
...and your ass will follow
Lol. Uit alle SSDs je hebt eentje gekozen die grootste stroomverbruik heeft. Echt passend in een zuinige server topicpablo_p schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:58:
Ik heb gekozen voor de Gigabyte Aorus Gen4, want die komt in de buurt van de echt snelle SSD's, maar heeft een DWPD van bijna 1. Is wel 40 euro duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door andru123 op 17-04-2022 06:22 ]
1 | Processors | Intel Pentium Gold G7400 Boxed | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte H610I DDR4 | € 128,- | € 128,- |
2 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf, 3TB | € 90,90 | € 181,80 |
1 | Interne harde schijven | WD AV, 320GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Inter-Tech 1.5U-1528L | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 0,- | € 0,- |
2 | Ventilatoren | Noctua NF-A6x25 PWM, 60mm | € 14,14 | € 28,28 |
1 | Geheugen intern | Adata XPG Z1 (AX4U300038G16-DRZ) | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 120 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | WD PC SN530 M.2 80mm 256GB | € 29,99 | € 29,99 |
Totaal | € 532,87 |
Het geheugen is bijzonder goedkoop nu. Als je nog meer bij wilt prikken. https://nl.pepper.com/aan...22-16gb-voor-eur31-234660D-Three schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:02:
Mijn server ligt er uit en een RMA zal wel een paar weken duren... Net terwijl ik de komende weken meer tijd heb om wat met docker containers te spelen
Ik overweeg om een nieuw MB en CPU te kopen. De Gigabyte ondersteunt DDR4 dus dat kan ik gewoon overnemen van mijn huidige server. Voor de CPU twijfelde ik nog even tussen een i3 en deze maar mijn huidige i3-8100 staat eigenlijk meestal weinig te doen, dan zou deze G7400 voldoen moeten zijn.
Alleen moet ik dan ook nog een picoPSU en een nieuwe SSD kopen dus het komt toch wel weer duurder uit dan ik wil eigenlijk... En het is niet echt duidelijk of dit 1700-platform minimum even zuinig zal zijn...
De picoPSU-120 is de goedkoopste en lichtste die ik kon vinden met Molex connector. Volgens mij wel krachtig genoeg zijn voor de onderstaande setup? Alleen ga ik dan nog moeten kijken hoe ik daar 3 SATA drives op aansluit, misschien solderen maar dat is niet goed voor garantie
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Pentium Gold G7400 Boxed € 79,90 € 79,90 1 Moederborden Gigabyte H610I DDR4 € 128,- € 128,- 2 Interne harde schijven Seagate IronWolf, 3TB € 90,90 € 181,80 1 Interne harde schijven WD AV, 320GB € 0,- € 0,- 1 Behuizingen Inter-Tech 1.5U-1528L € 84,90 € 84,90 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 0,- € 0,- 2 Ventilatoren Noctua NF-A6x25 PWM, 60mm € 14,14 € 28,28 1 Geheugen intern Adata XPG Z1 (AX4U300038G16-DRZ) € 0,- € 0,- 1 Voedingen Mini-box picoPSU 120 € 0,- € 0,- 1 Solid state drives WD PC SN530 M.2 80mm 256GB € 29,99 € 29,99 Totaal € 532,87
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq