-
[ Voor 98% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]
[ Voor 98% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]
Is het de moeite om een i3-9100 met Fujitsu D3643-H VOL te prikken? (4x8GB) 1 of 4 latjes waren verwaarloosbaar bij verbruik had ik gelezen.Het geheugen is bijzonder goedkoop nu. Als je nog meer bij wilt prikken https://nl.pepper.com/aan...22-16gb-voor-eur31-234660
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]
Het moederbord heeft maar 2 geheugensloten dus aan extra 8GB latjes heb ik weinigMezkeijou schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:19:
[...]
Het geheugen is bijzonder goedkoop nu. Als je nog meer bij wilt prikken. https://nl.pepper.com/aan...22-16gb-voor-eur31-234660
Asrock Rack eigenlijkGioStyle schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:32:
@D-Three
Wat is er gebeurd met je server? Jij had toch een Asrock ITX moederbord?
mrmrmr schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:51:
@D-Three Met een 120W voeding en 3x 3.5" hard disks hou je 50W over voor cpu en moederbord en dat is ruim voldoende.
Dat valt wel mee. De ene grote 3,5" disk is voor de weinig veranderlijke data, de andere voor snapraid. Dus beide disks staan meestal in spindown. De kleine 2,5" is zuiniger maar een voorlopige oplossing voor onder andere voor de opslag van videobeelden. Later zal dit waarschijnlijk een SSD worden.Het zal door de 3 hard disks niet zo'n zuinig systeem worden
De fans heb ik nodig. Deze draaien niet voluit maar zijn temperatuursgestuurd. Ik heb het getest, ik weet geen exacte waarde meer maar het was minder dan één watt voor beide samen op de 'silent' stand.daarnaast heb je twee kleine hoge rpm (lawaai!), relatief hoog verbruik ventilatoren.
Je had dit bord of zijn grotere broertje al eens eerder genoemd. Maar dit is het enige bord zonder wifi en bluetooth voor zo ver ik weet. En dat zijn toch zaken die ook stroom vragen.Het bord heeft wel weinig fasen, maar de SSD koeling wijst op ondersteuning voor performance componenten.
[ Voor 34% gewijzigd door D-Three op 21-04-2022 20:32 ]
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik heb eindelijk wat tijd gevonden om een beetje te experimenteren en het stroomverbruik te meten. Let wel: alleen gebruik makend van power profile instellingen die ik in het BIOS vond. Metingen zijn aan het stopcontact, dus rekening houdend met het omzettingsverlies van de power brick die er bij zit zijn de verbruikswaarden van het systeem zelf lager. Nog geen finetuning zoals parameters aanpassen in advanced setup en ongebruikte devices disablen dus het verbruik moet nog verder omlaag kunnen denk ik.pablo_p schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 06:39:
@lazybones Bedankt voor de tip. Ik heb een review gezien, zag dat hij multitreaded sneller was dan mijn i7-10700 desktop CPU (welliswaar getest in een kleine behuzing). Ik heb er ook direct een direct bij minisforum besteld, zonder invoerrechten. Ik denk dat die dan uit Duitsland zal komen. Enige nadeel dat ik zie ten opzichte van een HP Mini Elite G8/G10, is dat er maar 1 NMVe slot in zit. Hij kost echter de helft.
Over een maand loopt mijn vaste energiecontract af van 20 ct/kWh en daarna wordt 35W rustgebruik van mijn huidige server niet meer heel prettig. Dan gaan we naar 6 euro / Wattjaar. Dan is ROI van een zuiniger systeem wel korter, want het systeem koop ik zakelijk, maar de stroom betaal ik prive.
Met virtualisatie streef ik nu voor mijn systeem naar een CPU Passmark score van orde 15.000 -20.000 (hoger mag altijd)
Ik zal inderdaad het piekgebruik limiteren, PL2 op 55W en PL1 op 40W of iets dergelijks. De reden om voor een i5 i.p.v. een i3 te kiezen is puur dat het prijsverschil op de tweedehands markt niet erg groot is (de prijzen van de aangeboden i3's lijken mij wat aan de hoge kant). In dat geval heb ik wel extra performance mocht ik dat nodig hebben, terwijl het in idle niet zoveel uitmaakt.mrmrmr schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:51:
@hidde212 Een gewone i3-9100 is beter geschikt. De hoge piekverbruiken van duurdere processoren zijn niet zo geschikt en ook onnodig voor een normaal systeem. Een turbo-/piekfrequentie heeft een onevenredig hoog verbruik, dat zou je toch moeten beteugelen. Het is daarnaast praktisch zinloos om een systeem voor een kortdurende piek in te richten, naast een verwaarloosbaar snelheidseffect heb je dan geen zuinige voeding meer.
Jup, om die reden wordt het dus Fedora, met docker containers voor Home Assistant en evt. nog wat andere projectjes; iets als een VPN server draai ik gewoon direct onder linux.Kijk voor besparing ook naar het soort software die je draait. Vermijd VM's zoveel mogelijk en gebruik lichte software. Onder Linux bijvoorbeeld kun je vrijwel zonder kostprijs een mail server en web server draaien.
Duidelijk, dan laat ik mijn trouwe sandy bridge voor wat het is en ga ik richting een compleet nieuwe (tweedehands) buildDe beste keuze qua zuinigheid en prijs is Coffee Lake, de 300 series chipset met 9th gen 1151 processor. Sandy Bridge (i5-2500k) is veel minder zuinig en dus een afrader.
...and your ass will follow
Nope. zfs send levert een stream op die je ook naar een file kunt wegschrijven. En zfs receive verwacht op zijn beurt ook weer een stream als input wat dus perfect die file kan zijn. En de combinatie van send & receive werkt dan ook met een pipe ertussen, dus kan net zo goed via een bestand.cyborgium schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:23:
Voor ZFS replication, heb je wel meerdere pools nodig
Earth, the final frontier
En waarom gebruik je Duplicati zelf dan niet om automatisch de backups te maken?PuijkeN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:04:
Ja op zich is dat dump formaat niet zo'n groot probleem vind ik .. ik doe nu een tar van de / mits enkele exclusions en dan heb ik ook alle data. Die tar wordt dan via duplicati in Google Drive geduwd - werkt op zich wel maar het is niet echt volledig automatisch...
Ik ga me even wat inlezen over ZFS replication - mijn containers draaien nu op de boot SSD en ik heb nog een oude 1.5TB dump HDD die ik wil vervangen. Ik ben daarvoor op zoek naar een grote SSD die tegen wat writes kan (minimaal 1TB) - ik zou dan alle data kunnen verplaatsen naar daar en daar een single disk ZFS pool van kunnen maken?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Afgaande op deze post, Sjorsl820 in "Het grote zuinige server topic - deel 3", kan je met een up-to-date kernel op 8,3W uitkomen idleJoeri1594 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:11:
Goedemiddag,
Ook ik ben aan het kijken op mijn server zuiniger te maken.
Dit is mijn huidige build: gallery: Joeri1594
De video kaart gaat er helemaal uit. Schijven staan meestal spin-down.
Ik zat te denken om de 2200G en de mobo te vervangen door:
Intel i3 12100 processor
Asrock H610m HDV/m.2
Wat is jullie mening daarover?
Met de nodige ingrepen (BIOS, voeding, fans) zou een 2200G ook zuinige resultaten moeten behalen. Ik vraag mij altijd af wat de terugverdientijd is als men gaat van zuinig naar net iets zuiniger. Mag ik vragen wat je idle verbruik nu is met de schijven in spindown en je losse GPU afgekoppeld?Joeri1594 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:11:
Goedemiddag,
Ook ik ben aan het kijken op mijn server zuiniger te maken.
Dit is mijn huidige build: gallery: Joeri1594
De video kaart gaat er helemaal uit. Schijven staan meestal spin-down.
Ik zat te denken om de 2200G en de mobo te vervangen door:
Intel i3 12100 processor
Asrock H610m HDV/m.2
Wat is jullie mening daarover?
5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio
Aan de huidige energieprijzen toch al snel 5 euro per watt per jaar. Maar om 10W te besparen zou je inderdaad met 250 euro een terugverdientijd van 5 jaar hebben. Zonder dan rekening te houden dat de prijzen hopelijk wat dalen en zonder zonnepanelen.geelers schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:15:
Ik vraag mij altijd af wat de terugverdientijd is als men gaat van zuinig naar net iets zuiniger.
[ Voor 195% gewijzigd door Tiepfoud op 22-04-2022 12:55 ]
Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!
Fanaleds.com
Misschien moet ik hier inderdaad maar even mee aan de slag .. ik heb al Duplicati draaien voor andere backup zaken en moet ik gewoon zorgen dat op een fatsoenlijk automatische manier mijn container data hier ook in terecht komt.Mars Warrior schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:30:
[...]
En waarom gebruik je Duplicati zelf dan niet om automatisch de backups te maken?
Zo gebruik ik het namelijk voor alle container data.
Misschien overdrijf ik ook wel gewoon een beetje .. ik heb nog een IntelNUC met Debian+KVM die ik gebruik als pfSense router, die draait nu 2 containers en dat is ook het backup plan voor de home automation als er iets deftig mis gaat met de server.andru123 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 04:12:
@PuijkeN tegen welke gebeurtenis maak je backups? Als je pc uitvalt heb je toch zeker meer dan 4 uur nodig... of heb je een spare pc op stand by?
Thanks die had ik over het hoofd gezien!
Fanaleds.com
[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 23-04-2022 21:20 ]
Vanavond mijn huidige verbruik gemeten (met de GPU nog aangesloten maar niet belast)geelers schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:15:
[...]
Met de nodige ingrepen (BIOS, voeding, fans) zou een 2200G ook zuinige resultaten moeten behalen. Ik vraag mij altijd af wat de terugverdientijd is als men gaat van zuinig naar net iets zuiniger. Mag ik vragen wat je idle verbruik nu is met de schijven in spindown en je losse GPU afgekoppeld?
Een reinstall van mijn OS is op zich geen probleem maar ik kan mijn server eigenlijk niet zo lang missen :-)mrmrmr schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:03:
@silvanverschuur D3643-H ondersteunt 8th/9th gen processoren volgens de handleiding, dus i3-8100 of i3-9100 moet werken. Alleen UEFI wordt ondersteund door de BIOS, je moet inderdaad een UEFI OS install hebben.
Een enkele piep zonder video output kan wijzen op een geheugenprobleem volgens de BIOS codes handleiding van Fujitsu voor AMI UEFI Apto BIOS. Heb je wel beeld? Probeer een andere aansluiting, bijvoorbeeld VGA.
Welke RAM versie heb je gebruikt? Je hebt DDR4-2400/2666 nodig of lager. Dat werkt alleen in standaard JEDEC instelling, het is geen consumentenbord. Geen XMP-only geheugen, het moet minstens één JEDEC tabel hebben. Bij gaming/overklok geheugen is dat meestal de DDR4-2133 stand.
Controleer of de pinnen bij de processor verbogen zijn, dat is een veel voorkomende oorzaak van problemen. Onder tips in de topic start staat nog meer troubleshooting. Verwijder insteekkaarten als die er in zitten. Begin zo kaal mogelijk.
Bij problemen is het handiger om te testen met een ATX voeding, dat is omdat de PicoPSU soms een stroomonderbreking nodig heeft om het herstarten (stekker eruit/erin). En de stekker moet eruit als je onderdelen plaatst of verwijdert.
Hoe kun je dat zien? Zat daar laatst eens naar te Googlen, de PW kent die spec niet (leverancier data ook niet) en het is niet zo 123 terug te vinden met Google.mrmrmr schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:03:
het moet minstens één JEDEC tabel hebben.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Stiekem hier ook wel benieuwd naar... Ik heb nog een SUA3000RMI2U staan waar nieuwe accu's in zouden kunnen maar houd het tegen omdat deze idle 60W schijnt te doenTiepfoud schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:20:
Zijn er onder de tweakers hier zuinige UPS'en gekend?
M'n APC 700VA verbruikt 15w 24/7. Maar kan absoluut niet zonder...
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Kan zeker prima zonder. Noem een scenario waar het “absoluut” wordt. Ik zie geen enkele reden behalve “leuk”. 15W = 75 p/jaar. 60W = 300 eur/jaar. Leuk!Tiepfoud schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:20:
Als de kosten/baten analyse het zegt???andru123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 02:12:
[...]
Kan zeker prima zonder. Noem een scenario waar het “absoluut” wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door Tiepfoud op 25-04-2022 06:07 ]
Is dat idle load, of input - output?Tiepfoud schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:20:
Helaas is er een fabrikant (Supermicro) die de L van QVL niet snapt en waarbij moederborden kieskeurig zijn m.b.t. het willen van die spec.mrmrmr schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:07:
@Raven
• voor zekerheid kijk in de geteste geheugen lijst/documentatie van de moederbordproducent
Ja, zelfbouw.Tiepfoud schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:20:
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-04-2022 09:57 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat is het extra verbruik, gemeten met het systeem aan.IceTeaGX schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:38:
[...]
Is dat idle load, of input - output?
Want UPS idle load voor een systeem dat anders constant een bepaalde belasting heeft, geeft ook een vertekend beeld.
Het is hoe dan ook afhankelijk van welke load er achter zal hangen.
Voor low-loads kan je eventueel een pico-UPS, of andere 12V oplossing, overwegen.
Ik denk dat je hier niet veel kan winnen qua verbruik. Beetje inherent aan een UPS volgens mij. Ik heb:Tiepfoud schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:20:
Omdat stroomuitval gewoon (hele) vervelende gevolgen kan hebben. En ja, stroomuitval komt ook in NL (veelvuldig/kortstondig) voor. En dat kan resulteren in corrupte data of zelfs kapotte apparatuur. Een UPS is dan een goedkope verzekering en wat mij betreft de prijs dubbel en dwars waard. Voorkomt een hoop kopzorgen en tijd. Heeft mijn servers al meermaals 'gered'.andru123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 02:12:
[...]
Kan zeker prima zonder. Noem een scenario waar het “absoluut” wordt. Ik zie geen enkele reden behalve “leuk”. 15W = 75 p/jaar. 60W = 300 eur/jaar. Leuk!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 | € 29,- | € 29,- |
1 | UPS en stekkerdozen | Cyberpower VP700ELCD | € 99,95 | € 99,95 |
Totaal | € 128,95 |
Oh cool. Ik ben ook nieuwsgierig naar het verbruik van dit beestje.Tiepfoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:17:
Na eens grondig rond te kijken, en alle tips hier in beraad te nemen, de volgende zaken besteld:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Voedingen Mini-box picoPSU 80 € 29,- € 29,- 1 UPS en stekkerdozen Cyberpower VP700ELCD € 99,95 € 99,95 Totaal € 128,95
In samenwerking met een 5-way Sata-splitter, en een 60w ULL leicke brick.
De Mini-Box OpenUPS is een machtig iets! Jammer genoeg, moeilijk verkrijgbaar, en de prijs is onverantwoord: 130 (+ 15 voor een zwaardere voeding) ( + nog een batterij, indien je er geen hebt)
De UPS is een beetje een gok, maar via @Mars Warrior's cyberpower, wat in het merk zitten kijken, die zetten idd in op efficiëntie. Dit model past wat comfortabeler in het Ikea RackIs het niks, dan stuur ik deze terug.
Stuur nog een update eens de boel hier draait
In de topicstart staat een lijst afkomstig van het forum van hardwareluxx: https://docs.google.com/s...odvwZpQZKv_NCI/edit#gid=0Joeri1594 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:06:
[...]
Vanavond mijn huidige verbruik gemeten (met de GPU nog aangesloten maar niet belast)
Disk spin-down
Kom ik uit op 60W gemiddeld.
Indien mogelijk, zou ik graag wat aanpassingen willen doen in de bios, als ik weet welke.
[ Voor 26% gewijzigd door D-Three op 25-04-2022 21:24 ]
Ik ga niet heel uitgebreid reageren. Maar genoeg SSD’s die het niet leuk vinden als stroom opeens uitvalt. Daar heeft een “app” of OS weinig invloed op.andru123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:58:
@Freakster86 @Tiepfoud Geen enkele scenario waar UPS "dubbel en dwars waard".
In NL net storingen zijn raar en kort. Kans is groter dat je CPU/memory/MB/disk kapot gaat. En dan UPS gaat helemaal niet helpen.
Stroom uitvaal kan niet kapotte apparatur veroorzaken. Een simpel surgeprotector is genoeg.
Moderne OS kan prima tegen een onverwachte crash. Crashes gebeuren veel vaker dan stroomuitval. Als je app kan niet tegen "onverwachte system crash" dan moet je misschien iets modernere apps opzoeken.
Als stroom uitvalt, valt het typisch in de hele straat, wijk, stad. Kans is groot dat er ook geen internet dan. Als je server op internet zaken doet, moet je ook een cellular AP op standby hebben.
Behalve PC heb je ook de modem, router, ... die uit zijn.
Zonnepanelen werken niet, geen koelkast en boiler.
Er is geen behoefte aan Home Automation als er geen stroom is.
Dus:
De enige reden voor een UPS is een alarm systeem. Of als je online transactions 24/7 vauit huis doet.
Tenzij UPS idle minder dan 3W doet, het is maar geld verspilling.
Ok, betaalt u mij dan maar inkomstenverlies, moet ik al m'n iban geven?andru123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:58:
@Freakster86 @Tiepfoud Geen enkele scenario waar UPS "dubbel en dwars waard".
In
Iedereen schat zijn/haar risico's anders in. Dat jij (net als ik) geen reden hebt om een UPS te gebruiken wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik hoop dat ik mijn rookmelders nooit nodig heb, toch heb ik ze hangen en vervang ik ze elke 10 jaar.
Zodra je ook maar iets bedrijfsmatig doet is de keuze voor de installatie van een UPS een complete non-discussie. Die installeer je gewoon. Het is een extra verzekering voor de bedrijfscontinuïteit.andru123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:58:
[...]
De enige reden voor een UPS is een alarm systeem. Of als je online transactions 24/7 vauit huis doet.
Tenzij UPS idle minder dan 3W doet, het is maar geld verspilling.
NVME of SATA SSD? Want een M.2 connector kunnen beide types SSD in IIRC. En het genoemde moederbord herkent alleen NVME SSDs.berendhaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:53:
Deze week de componenten binnen gekregen om mijn Raspberry Pi te vervangen. Na alles gemonteerd te hebben lijkt het mobo de hardeschijf niet te kunnen zien, Fujitsu D3643-H icm WD Blue M.2. De HDD wordt wel herkend in mijn desktop en ook te beschrijven met data.
Zou de connector kapot zijn, of zie ik wat over het hoofd?
Zou dat het euvel zijn? Het gaat om deze https://tweakers.net/pric...-3d-v-nand-tlc-250gb.htmlRobertMe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:13:
[...]
NVME of SATA SSD? Want een M.2 connector kunnen beide types SSD in IIRC. En het genoemde moederbord herkent alleen NVME SSDs.
Als de specificaties in de pricewatch kloppen dan zeer zeker ja. Daar staat dat het een SATA drive is. En dat moederbord ondersteund echt alleen NVME via het M.2 slot.berendhaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:28:
[...]
Zou dat het euvel zijn? Het gaat om deze https://tweakers.net/pric...-3d-v-nand-tlc-250gb.html
Dank, ik ga het eens proberen met een NVME drive.RobertMe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:32:
[...]
Als de specificaties in de pricewatch kloppen dan zeer zeker ja. Daar staat dat het een SATA drive is. En dat moederbord ondersteund echt alleen NVME via het M.2 slot.
Mag ik vragen waarom? Ik denk juist de NAS PC te vervangen met raspberry pi en external hdd...berendhaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:53:
Deze week de componenten binnen gekregen om mijn Raspberry Pi te vervangen.
Om wat meer rekenkracht te hebben, de Pi (3b) loopt tegen zijn limieten aan.andru123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:17:
[...]
Mag ik vragen waarom? Ik denk juist de NAS PC te vervangen met raspberry pi en external hdd...
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:51 ]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Fijn dat het verbruik van de Cyberpower UPS overeenkomt met mijn ervaringenTiepfoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:28:
Ivm de Cyberpower VP700ELCD UPS. Ben hier zeer tevreden over.
Na opladen van de batterij verbruikt deze(onder load) nog 1-3 W,vergeleken met geen ups
[Afbeelding]
Dit is wel niet gemeten met een brennenstuhl. Maar het verschil is toch navenant!
(De scherpere tekeningen, zijn omdat ik de resolutie v.d. meter verhoogd had(zwave) )
Moet nog even wachten op de molex -> P4 kabel voor de picoPSU, en dan misschien onder de 40W
En wat heb je zelf al gevonden? Het doel van dit topic is naar mijn idee voornamelijk kennis en ervaringen delen, en niet "wie kan voor mij een server samenstellen". Onder de gepinde posts vind je een hele verzameling aan posts met een combinatie aan hardware en bijbehorende verbruik. Op basis daarvan kun je dan een systeem samenstellen en dan kunnen we daar eventueel feedback op geven.BrBuggyB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:00:
Hi Tweakers,
Ik zou graag een zuinige server willen bouwen/aanschaffen en zou graag van jullie ervaring gebruik willen maken.
Ik wil de onderstaande harware vervangen door een energiezuinige server:Ik zou nu dus een energiezuinige server willen hebben die bovenstaande vervangt en dient als:
- Synology DS215+ (die kuren begint te vertonen). Ik gebruik deze vooral voor databackup (er zitten 2 prima WD Red Plus, 3TB in
- Raspberry pi 4 met daarop Grafana, Influx, NodeRed, Domoticz
- Fibaro HomeCenter 2 (Zwave hub)
Ik wil ook een klein serverrack op de kop tikken om mijn Ubiquiti apparatuur in op te hangen, dus het mag in die formfactor, maar is zeker geen must. Bij voorbaar dank voor het meedenken!
- NAS
- Plex server
- Home Assistent server, icm Zwave & ZigBee
- Serveren van Grafana, InfluxDB, etc
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 29-04-2022 17:27 ]
Kijkende naar de plaatjes in de Pricewatch, ik neem aan dat deze wel gewoon geleverd wordt in een hier bruikbare variant?Tiepfoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:28:
Ivm de Cyberpower VP700ELCD UPS. Ben hier zeer tevreden over.
Na opladen van de batterij verbruikt deze(onder load) nog 1-3 W,vergeleken met geen ups
[Afbeelding]
Dit is wel niet gemeten met een brennenstuhl. Maar het verschil is toch navenant!
(De scherpere tekeningen, zijn omdat ik de resolutie v.d. meter verhoogd had(zwave) )
Moet nog even wachten op de molex -> P4 kabel voor de picoPSU, en dan misschien onder de 40W
Vermoed een generic pic set. Werd bij mij geleverd met de normale schuko's alleszinsRobertMe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:25:
[...]
Kijkende naar de plaatjes in de Pricewatch, ik neem aan dat deze wel gewoon geleverd wordt in een hier bruikbare variant?Plaatjes in PW zijn namelijk volgens mij met een UK of US stekker?
En? Hoe bevalt dit ding? Ik overweeg hetzelfde namelijk1337aldi schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:26:
Sinds kort een NUC als server ingericht. Specs:
- G.Skill Ripjaws F4-3200C22S-32GRS geheugenmodule 32 GB 1 x 32 GB DDR4 3200 MHz
- Intel NUC 11 Performance UCFF Zwart i3-1115G4
- Kingston Technology A2000 1TB
OS: Proxmoxx, draait Homeassistant OS in een VM en nog een VM met wat docker test spul.
Zonder iets van powertop haal ik nu ongeveer 7.5W idle. Van plan om nog wat te tunen in het Bios, zoals de fan zoveel mogelijk uit te schakelen (draai nu ook in idle) en de onnodige peripherals zoals WiFi/BLE uit te zetten, ik hoop < 7W te kunnen gaan.
Jup, ik heb onderstaand systeem inmiddels een week of vijf draaien. Ik was er nog aan het sleutelen omdat ik zowel een adapter mount kit als een heat riser nodig had voor m'n fanless case (Streacom F8 Alpha), en omdat ik een keer een uitval had omdat (gok ik) m'n CPU booste terwijl m'n 3.5" HDD net aansloeg, waardoor hij boven de 90 watt spikede.mrmrmr schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:39:
Overigens: is er al iemand die een geoptimaliseerd Alder Lake systeem gemeten heeft? We (ik althans) weten nog niet echt of dat nu wel of niet zuiniger is dan voorgaande generaties.
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 142,91 | € 142,91 |
1 | Moederborden | ASRock B660M-ITX/ac | € 149,42 | € 149,42 |
1 | Computer accessoires | Seasonic SSA-0601HE-12 | € 21,80 | € 21,80 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K16G4DFRA32A | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 44,10 | € 44,10 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 500GB | € 65,90 | € 65,90 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB | € 80,86 | € 80,86 |
# | Setup | Verbruik |
1 | Verse install, na apt upgrade, met SSD, zonder 3.5" HDD, met PS/2 tobo en scherm, geen muis | 18.7 watt |
2 | Vorige, met powertop --auto-tune | 18.3 watt |
3 | Vorige, met scherm aangesloten, maar uit | 18.2 watt |
4 | Vorige, zonder PS/2 tobo | 18.1 watt |
5 | Vorige, met Aeotec Z-Wave stick | 18.9 watt |
6 | Vorige, met Zigbee stick (CC2531) | 19.0 watt |
7 | Vorige, met 3.5" HDD, monitor volledig afgekoppeld | 22.6 watt |
8 | Volledige setup zoals bovenstaande inventaris, zonder monitor, zonder tobo, zonder muis, volledig idle zonder Docker containers draaiende | 21.5 watt |
9 | Vorige, met al mijn Docker containers draaiende*, en idle | 23.5 watt |
10 | Vorige, met Ubuntu 22.04 LTS fresh install, idle | 21.8 watt |
PS5 PSN: UnrealKazu
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Dat snap ik, je wilt natuurlijk wel de meest recente hardware in gebruik hebben, zo ook mijn keuze voor de NUC destijds.Kazu schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:22:
@Quad Ik vind het redelijk on par met wat ik verwachtte. Mijn vorige zuinige server heb ik ooit eens gemeten met een meter die ik heb geleend, en die was iets van 19.x watt in idle (als ik het me nog goed kan herinneren).
Misschien dat ik in de toekomst het moederbord switch voor een zuiniger model, aangezien deze wel gewoon wifi aan boord heeft wat ik niet gebruik.
[ Voor 78% gewijzigd door Quad op 02-05-2022 12:26 ]
⏩ PVOutput☀️
Helaas. Maar zie wel 3200 UDIMM memory van andere merken in de lijst staan. *Coffee Lake supports max.2666MHz speed. (Heb weinig spul bij de hand, of het is te oud of gewoon te nieuw)Quad schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:23:
@de.lesse staat het geheugen op de HCL van het moederbord? Ik zou dat eerst controleren.
Precies. Ik heb een tijdje lopen dimdammen in januari toen de B660 mobo's wel waren aangekondigd, alleen maar niet verschenen op markt, of ik toch niet voor de bekende 9e gen Fujitsu combo zou gaan die hier nog veel wordt aangeschaft. Maar ik wilde inderdaad toch liever voor nieuwere hardware gaan, en de onderzoeker in mij was toch wel bere nieuwsgierig of deze dan inderdaad onzuiniger zou zijn als waar mensen bang voor waren. Is dat slim? NeeQuad schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:23:
Dat snap ik, je wilt natuurlijk wel de meest recente hardware in gebruik hebben, zo ook mijn keuze voor de NUC destijds.
[ Voor 6% gewijzigd door Kazu op 02-05-2022 12:32 ]
Heb je Ubuntu 22.04 ook nog volledig in idle gemeten? Gaat er dan ook nog ca 2W vanaf? dan zou je rond de 16W uitkomen namelijk en zonder harde schijven zo rond de 12W.Kazu schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:03:
[...]
Jup, ik heb onderstaand systeem inmiddels een week of vijf draaien. Ik was er nog aan het sleutelen omdat ik zowel een adapter mount kit als een heat riser nodig had voor m'n fanless case (Streacom F8 Alpha), en omdat ik een keer een uitval had omdat (gok ik) m'n CPU booste terwijl m'n 3.5" HDD net aansloeg, waardoor hij boven de 90 watt spikede.
Anyway, onderstaand is dus de opvolger van mijn vorige zuinige server. De vorige zuinige server was de de facto setup uit dit topic van 8 jaar geleden. Deze is vorige zomer (half) overleden, en omdat ik niet echt kon wachten heb ik onder het mom van "iemand moet de eerste zijn" deze setup samengesteld. Omdat ik weinig onderdelen nog vertrouwde van m'n oude server (don't ask), is het enige wat is over gegaan de 3.5" 4TB HDD.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 142,91 € 142,91 1 Moederborden ASRock B660M-ITX/ac € 149,42 € 149,42 1 Computer accessoires Seasonic SSA-0601HE-12 € 21,80 € 21,80 1 Geheugen intern Crucial CT2K16G4DFRA32A € 144,90 € 144,90 1 Voedingen Mini-box picoPSU 90 € 44,10 € 44,10 1 Solid state drives Samsung 870 Evo 500GB € 65,90 € 65,90 1 Interne harde schijven Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB € 80,86 € 80,86
Ik heb de Brennenstuhl PM 231 E uit de TS gekocht om te kunnen meten wat het verbruik is. Onderstaande een (summier) overzicht van verschillende setups die ik achtereenvolgend heb gemeten terwijl ik bezig was met het opzetten, om uiteindelijk te eindigen op de allerlaatste setup waar ik nu ruim een week stabiel op draai.
Alle setups zijn met Ubuntu 21.10, behalve de allerlaatste, deze is met Ubuntu 22.04 LTS (recent uitgekomen, maar verhielp wel een Bluetooth issue met mijn mobo).
# Setup Verbruik 1 Verse install, na apt upgrade, met SSD, zonder 3.5" HDD, met PS/2 tobo en scherm, geen muis 18.7 watt 2 Vorige, met powertop --auto-tune 18.3 watt 3 Vorige, met scherm aangesloten, maar uit 18.2 watt 4 Vorige, zonder PS/2 tobo 18.1 watt 5 Vorige, met Aeotec Z-Wave stick 18.9 watt 6 Vorige, met Zigbee stick (CC2531) 19.0 watt 7 Vorige, met 3.5" HDD, monitor volledig afgekoppeld 22.6 watt 8 Volledige setup zoals bovenstaande inventaris, zonder monitor, zonder tobo, zonder muis, volledig idle zonder Docker containers draaiende 21.5 watt 9 Vorige, met al mijn Docker containers draaiende*, en idle 23.5 watt 10 Vorige, met Ubuntu 22.04 LTS fresh install, idle 21.8 watt
*) Tussen de 25-28 containers met zo'n beetje het standaard grut: MariaDB, HASS, InfluxDB, Grafana, Unifi Video, Jellyfin, etc etc.
In de BIOS is alles ingesteld volgens de TS, al waren de C-States e.d. al default op die manier ingesteld, dus ik heb in de BIOS eigenlijk bar weinig hoeven aanpassen. Vanaf setup #10 heb ik voor de zekerheid de Short Duration Power Limit van default 60 watt naar 20 watt gezet, zodat de CPU wordt gelimit tot boosten met 20 watt. Daarnaast heb ik de PSU Select Guide setting op <150 watt gezet (laagste stand).
De 3.5" HDD is niet ideaal, en dit weet ik, maar is dus een erfenis van de vorige server. Ik ben nog aan het nadenken of ik hem ga vervangen voor een 2.5" om in ieder geval het piekvermogen omlaag te brengen, maar ik kijk nog even aan hoe de server nu draait.
Wat in ieder geval nuttig is om te melden is dat het verbruik met bijna 2 watt is gedaald bij de switch van 21.10 naar 22.04. Ik heb tussen setup #1 en #2 ook heel kort even Debian 11 gedraaid, en zag daarin een verschil van een halve watt in het voordeel van Debian, dus ik ben best verbaasd over het lagere verbruik van 22.04.
Oh ja, en ik heb dus geen fans, want fanless case, dus dat brengt het verbruik ook met een paar tienden watt terug
Een hoop info zo. Ik hoop dat ik hiermee wat voorbeelden kan verschaffen voor de nieuwe Alder Lake CPU's en specifiek de B660 mobo's. Als iemand nog specifeke vragen heeft, stel ze gerust, dan zal ik proberen ze te beantwoorden.
Cool dat je het zo uitgebreid hebt gemeten, maar ik vind het echt ontzettend hoog. Dit verwacht ik van een Sandy Bridge uit 2011.Kazu schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:03:
[...]
Jup, ik heb onderstaand systeem inmiddels een week of vijf draaien. Ik was er nog aan het sleutelen omdat ik zowel een adapter mount kit als een heat riser nodig had voor m'n fanless case (Streacom F8 Alpha), en omdat ik een keer een uitval had omdat (gok ik) m'n CPU booste terwijl m'n 3.5" HDD net aansloeg, waardoor hij boven de 90 watt spikede.
Anyway, onderstaand is dus de opvolger van mijn vorige zuinige server. De vorige zuinige server was de de facto setup uit dit topic van 8 jaar geleden. Deze is vorige zomer (half) overleden, en omdat ik niet echt kon wachten heb ik onder het mom van "iemand moet de eerste zijn" deze setup samengesteld. Omdat ik weinig onderdelen nog vertrouwde van m'n oude server (don't ask), is het enige wat is over gegaan de 3.5" 4TB HDD.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 142,91 € 142,91 1 Moederborden ASRock B660M-ITX/ac € 149,42 € 149,42 1 Computer accessoires Seasonic SSA-0601HE-12 € 21,80 € 21,80 1 Geheugen intern Crucial CT2K16G4DFRA32A € 144,90 € 144,90 1 Voedingen Mini-box picoPSU 90 € 44,10 € 44,10 1 Solid state drives Samsung 870 Evo 500GB € 65,90 € 65,90 1 Interne harde schijven Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB € 80,86 € 80,86
Ik heb de Brennenstuhl PM 231 E uit de TS gekocht om te kunnen meten wat het verbruik is. Onderstaande een (summier) overzicht van verschillende setups die ik achtereenvolgend heb gemeten terwijl ik bezig was met het opzetten, om uiteindelijk te eindigen op de allerlaatste setup waar ik nu ruim een week stabiel op draai.
Alle setups zijn met Ubuntu 21.10, behalve de allerlaatste, deze is met Ubuntu 22.04 LTS (recent uitgekomen, maar verhielp wel een Bluetooth issue met mijn mobo).
# Setup Verbruik 1 Verse install, na apt upgrade, met SSD, zonder 3.5" HDD, met PS/2 tobo en scherm, geen muis 18.7 watt 2 Vorige, met powertop --auto-tune 18.3 watt 3 Vorige, met scherm aangesloten, maar uit 18.2 watt 4 Vorige, zonder PS/2 tobo 18.1 watt 5 Vorige, met Aeotec Z-Wave stick 18.9 watt 6 Vorige, met Zigbee stick (CC2531) 19.0 watt 7 Vorige, met 3.5" HDD, monitor volledig afgekoppeld 22.6 watt 8 Volledige setup zoals bovenstaande inventaris, zonder monitor, zonder tobo, zonder muis, volledig idle zonder Docker containers draaiende 21.5 watt 9 Vorige, met al mijn Docker containers draaiende*, en idle 23.5 watt 10 Vorige, met Ubuntu 22.04 LTS fresh install, idle 21.8 watt
*) Tussen de 25-28 containers met zo'n beetje het standaard grut: MariaDB, HASS, InfluxDB, Grafana, Unifi Video, Jellyfin, etc etc.
In de BIOS is alles ingesteld volgens de TS, al waren de C-States e.d. al default op die manier ingesteld, dus ik heb in de BIOS eigenlijk bar weinig hoeven aanpassen. Vanaf setup #10 heb ik voor de zekerheid de Short Duration Power Limit van default 60 watt naar 20 watt gezet, zodat de CPU wordt gelimit tot boosten met 20 watt. Daarnaast heb ik de PSU Select Guide setting op <150 watt gezet (laagste stand).
De 3.5" HDD is niet ideaal, en dit weet ik, maar is dus een erfenis van de vorige server. Ik ben nog aan het nadenken of ik hem ga vervangen voor een 2.5" om in ieder geval het piekvermogen omlaag te brengen, maar ik kijk nog even aan hoe de server nu draait.
Wat in ieder geval nuttig is om te melden is dat het verbruik met bijna 2 watt is gedaald bij de switch van 21.10 naar 22.04. Ik heb tussen setup #1 en #2 ook heel kort even Debian 11 gedraaid, en zag daarin een verschil van een halve watt in het voordeel van Debian, dus ik ben best verbaasd over het lagere verbruik van 22.04.
Oh ja, en ik heb dus geen fans, want fanless case, dus dat brengt het verbruik ook met een paar tienden watt terug
Een hoop info zo. Ik hoop dat ik hiermee wat voorbeelden kan verschaffen voor de nieuwe Alder Lake CPU's en specifiek de B660 mobo's. Als iemand nog specifeke vragen heeft, stel ze gerust, dan zal ik proberen ze te beantwoorden.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Als ik die tabellen bekijk, zitten de nieuwere generaties intel met een heel hoog chipset verbruik, niet zo zeer CPU verbruik.Quad schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:20:
Als in de review van Tweakers erbij zoek: reviews: AMD Ryzen 5 5500 en 5600 - 'Identieke' cpu's zijn opvallend verschil...
Dan lijkt de 12e generatie flink minder zuinig dan de 11e of 10e generatie.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| N3450 4 Cores 1.1GHz base frequency 2.2GHz Burst 2MB L2 cache 32Gbyte opslag (eMMC) 8Gbyte geheugen 2x 6.0 SATA poorten 2x 1Gbit poorten (RTL8111/8168/8411) 2x USB 3.0 poorten (geen idee welke snelheid precies) 1x PCIe 2.0x4 externe slot met open achterkant (voor storage/network controller) Passief gekoeld |
[ Voor 7% gewijzigd door campr112 op 02-05-2022 15:22 ]
Be more, use Linux.
Ik heb 22.04 (helaas) niet zonder HDD en containers gemeten. Bij de fresh install was ik vooral bezig om alles weer zo snel als mogelijk up en running te krijgen, dus heb ik tussendoor geen metingen gedaan. Dus ik heb alleen de #10 meting, waarbij het mijn volledige setup is zoals hij 24/7 draait, in idle stand en zonder onnodige accessoires. Maar ik gok dat je schatting van 16 watt wel ongeveer klopt, als je kijkt naar de verhoging in de tussentijdse setups met 21.10 (ik gok dat die ongeveer hetzelfde zullen zijn in 22.04).Mars Warrior schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:58:
[...]
Heb je Ubuntu 22.04 ook nog volledig in idle gemeten? Gaat er dan ook nog ca 2W vanaf? dan zou je rond de 16W uitkomen namelijk en zonder harde schijven zo rond de 12W.
Dat zou ik niet weten, aangezien ik Windows niet geprobeerd heb omdat ik daar ook geen oren naar heb. Dus dat zou ik aan iemand anders over moeten latenpsy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:22:
[...]
Cool dat je het zo uitgebreid hebt gemeten, maar ik vind het echt ontzettend hoog. Dit verwacht ik van een Sandy Bridge uit 2011.
Met cpu's van 4 jaar geleden ga je zonder enig probleem onder de 8 watt komen. Dan is 18 watt toch wel pijnlijk veel voor een recent platform. Wat is de invloed van Ubuntu ten opzichte van Windows?
Gewoon even een gangbaar DDR4 dimm pakken, werkt het alsnog niet, dan retour onder wka.de.lesse schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:28:
[...]
Helaas. Maar zie wel 3200 UDIMM memory van andere merken in de lijst staan. *Coffee Lake supports max.2666MHz speed. (Heb weinig spul bij de hand, of het is te oud of gewoon te nieuw)
De goedkope 9th gen heeft volgens mij heen ondersteuning voor hyperthreading, wat weer een vereiste was voor mij ivm ESXi.Kazu schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:29:
[...]
Precies. Ik heb een tijdje lopen dimdammen in januari toen de B660 mobo's wel waren aangekondigd, alleen maar niet verschenen op markt, of ik toch niet voor de bekende 9e gen Fujitsu combo zou gaan die hier nog veel wordt aangeschaft. Maar ik wilde inderdaad toch liever voor nieuwere hardware gaan, en de onderzoeker in mij was toch wel bere nieuwsgierig of deze dan inderdaad onzuiniger zou zijn als waar mensen bang voor waren. Is dat slim? NeeIs het leuk om het uit te zoeken? Oh, jazeker
Edit: Oh, en de iGPU in de Alder Lakes speelde heel erg voor mij mee, omdat ik die zeker kan gebruiken.
⏩ PVOutput☀️
Interessant dingetje - ik ben wel benieuwd naar de pfSense performancecampr112 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:17:
Heb eindelijk mijn 'Zimaboard' binnen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 N3450 4 Cores 1.1GHz base frequency 2.2GHz Burst 2MB L2 cache 32Gbyte opslag (eMMC) 8Gbyte geheugen 2x 6.0 SATA poorten 2x 1Gbit poorten (RTL8111/8168/8411) 2x USB 3.0 poorten (geen idee welke snelheid precies) 1x PCIe 2.0x4 externe slot met open achterkant (voor storage/network controller) Passief gekoeld
Kale installatie van Debian 11 trekt 1,4W (begint moeiijk te worden om het te meten).
Heb hem max op ~11W gehad (tijdens installatie van meerdere, zware software-pakketten).
Ga er 2x 8Tbyte Samsumg SATA SSDs op zetten en meldt me dan wel weer qua verbruik.
Ik ga er het volgende op draaien:
Plex
SMB
(Timemachine)
PFSense internet gateway(als VM, gebridged aan de ethernet adapters, virtualbox)
Als Docker containers:
node-red
grafana
influxdb
nginx proxy
deluge
radarr
sonarr
unifi controller: https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi
en nog een paar andere, kleine dingen.
Foto's voor de liefhebbers:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben van plan om PFSense binnen een virtualbox te draaien, dus ben niet zeker hoe dat zal vergelijken met de performance onder de 'naakte' hardware. Maar ik zal laten weten hoe het performed. Ik heb 1Gbit glasvezel, dus ik kan hem 'tot het gaatje' testen.PuijkeN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:40:
[...]
Interessant dingetje - ik ben wel benieuwd naar de pfSense performance![]()
Als je het eenmaal up and running hebt mag je zeker de resultaten hiervan delen!
Be more, use Linux.
1 | Processors | Intel Core i5-12400 Boxed | € 206,41 | € 206,41 |
1 | Moederborden | ASUS Pro H610T D4-CSM | € 151,95 | € 151,95 |
1 | Behuizingen | Silverstone PT13 | € 54,03 | € 54,03 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i-17xx | € 41,90 | € 41,90 |
2 | Geheugen intern | Crucial CT16G4SFRA32A | € 64,48 | € 128,96 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 55,25 | € 55,25 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 97,64 | € 97,64 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 736,14 |
Kort door de bocht is Proxmox Debian met wat extra software voor geïnstalleerd, een webinterface, en wat tools van de Proxmox ontwikkelaars. Dus ja, powertop kun je er "gewoon" op installeren en uitvoeren.Nutral schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:43:
Proxmox draait er nu op zonder optimalisaties op 20/21W. Kan ik ook in proxmox powertop oid draaien?
De meeste/belangrijkste componenten (alles behalve kast en schijven) zijn binnen, dus nog een kleine update voor de geïnteresseerden. Het uiteindelijke systeem is als volgt, cursieve prijzen geven aan wat ik er tweedehands voor betaald heb:
1 | Processors | Intel Core i5-8400 Boxed | € 85,- | € 85,- |
1 | Moederborden | ASRock H310M-G/M.2 | € 50,90 | € 50,90 |
1 | Behuizingen | Kolink Satellite | € 43,40 | € 43,40 |
3 | Externe harde schijven | Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart | € 94,95 | € 284,85 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Phantom | € 26,- | € 26,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-2400C15S-16GIS | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Voedingen | Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit | € 74,30 | € 74,30 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 624,40 |
Omschrijving | Verbruik (W) | |
BIOS tweaks | BIOS tweaks + powertop | |
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm | 9.4 | 7.5 |
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm uit | 9.3 | 7.4 |
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm ontkoppeld | 8.6 | 6.3 |
Alleen LAN | 8.0 | 5.6 |
...and your ass will follow
Wat een mooi resultaat met die tweedehands “meuk” icm een modern OShidde212 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:06:
[...]
De meeste/belangrijkste componenten (alles behalve kast en schijven) zijn binnen, dus nog een kleine update voor de geïnteresseerden. Het uiteindelijke systeem is als volgt, cursieve prijzen geven aan wat ik er tweedehands voor betaald heb:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-8400 Boxed € 85,- € 85,- 1 Moederborden ASRock H310M-G/M.2 € 50,90 € 50,90 1 Behuizingen Kolink Satellite € 43,40 € 43,40 3 Externe harde schijven Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart € 94,95 € 284,85 1 Processorkoeling Gelid Solutions Phantom € 26,- € 26,- 1 Geheugen intern G.Skill Aegis F4-2400C15S-16GIS € 59,95 € 59,95 1 Voedingen Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit € 74,30 € 74,30 1 Solid state drives Crucial MX500 2,5" 500GB € 0,- € 0,- Totaal € 624,40
Stroomverbruik is als volgt, gemeten met een Brennenstuhl PM 231 E (Fedora server 35):
Omschrijving Verbruik (W) BIOS tweaks BIOS tweaks + powertop Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm 9.4 7.5 Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm uit 9.3 7.4 Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm ontkoppeld 8.6 6.3 Alleen LAN 8.0 5.6
(BIOS tweaks op basis van Woodski in "Het grote zuinige server topic - deel 2")
Ook nog even getest wat het max verbruik is onder load, aangezien het wel om een 65W 6-core CPU gaat. Met PL2 en PL1 op respectievelijk 50W en 40W ingesteld, meet ik 53.7W (met stress --cpu 6). Daar lijkt dus genoeg speling in te zitten; overigens is de clockspeed wel gewoon 6x3800MHz, dus lijkt hij niet eens tegen de power limiet aan te lopen.
Al met al ben ik hier zeer tevreden mee! Nu nog een paar 2.5"ers uit een behuizing trekken en kijken of het totaal onder de 10W kan blijven. Thanks voor de input @GioStyle, @mrmrmr
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq