Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:21
-

[ Voor 98% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de.lesse
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:30
Het geheugen is bijzonder goedkoop nu. Als je nog meer bij wilt prikken https://nl.pepper.com/aan...22-16gb-voor-eur31-234660
Is het de moeite om een i3-9100 met Fujitsu D3643-H VOL te prikken? (4x8GB) 1 of 4 latjes waren verwaarloosbaar bij verbruik had ik gelezen.
Bij de de gepinde posts is er niet veel over te vinden. Eerder telkens 2666MHz. Ook hier is het CL22. Ik vermoed dat men sneller kan bij lagere MHz in deze combo? Is het in te stellen?
(trekt de prijs wel goed naar beneden bij aankoop van zo'n combo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@hidde212 Een gewone i3-9100 is beter geschikt. De hoge piekverbruiken van duurdere processoren zijn niet zo geschikt en ook onnodig voor een normaal systeem. Een turbo-/piekfrequentie heeft een onevenredig hoog verbruik, dat zou je toch moeten beteugelen. Het is daarnaast praktisch zinloos om een systeem voor een kortdurende piek in te richten, naast een verwaarloosbaar snelheidseffect heb je dan geen zuinige voeding meer. Kijk voor besparing ook naar het soort software die je draait. Vermijd VM's zoveel mogelijk en gebruik lichte software. Onder Linux bijvoorbeeld kun je vrijwel zonder kostprijs een mail server en web server draaien.

De beste keuze qua zuinigheid en prijs is Coffee Lake, de 300 series chipset met 9th gen 1151 processor. Sandy Bridge (i5-2500k) is veel minder zuinig en dus een afrader.

@D-Three Met een 120W voeding en 3x 3.5" hard disks hou je 50W over voor cpu en moederbord en dat is ruim voldoende. Het zal door de 3 hard disks niet zo'n zuinig systeem worden, daarnaast heb je twee kleine hoge rpm (lawaai!), relatief hoog verbruik ventilatoren. Het bord heeft wel weinig fasen, maar de SSD koeling wijst op ondersteuning voor performance componenten.

@de.lesse De goede/juiste keuze voor een D3643-H moederbord is standaard JEDEC. Als je toch XMP (overklok/gaming) geheugen kiest wordt doorgaans alleen een instapsnelheid van 2133 MHz JEDEC ondersteund. Er geen merkbare prestatieverbetering. Dus dat levert helemaals niets op of je gaat er op achteruit. Daarom: kies gewoon standaard (=JEDEC) geheugen dat breed wordt ondersteund/aangeboden.

Voor i3-9100 is een DDR4-2400 geheugen geschikt. Zie de Intel spec sheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
Mezkeijou schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:19:
[...]

Het geheugen is bijzonder goedkoop nu. Als je nog meer bij wilt prikken. https://nl.pepper.com/aan...22-16gb-voor-eur31-234660
Het moederbord heeft maar 2 geheugensloten dus aan extra 8GB latjes heb ik weinig ;) Toch bedankt!
GioStyle schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:32:
@D-Three

Wat is er gebeurd met je server? Jij had toch een Asrock ITX moederbord?
Asrock Rack eigenlijk :P Maar ja en ik ben tevreden over dat moederbord. Ik wou nu eindelijk eens de 2de netwerkpoort in gebruik nemen maar deze werd niet gedetecteerd. In de BIOS stond deze wel degelijk enabled. Eens disablen, rebooten en terug enablen hielp niks. Niks te zien in lspci, rescan geprobleerd, ook niks te vinden via dmesg of dmidecode. Mijn laatste idee was een clear CMOS en de BIOS herflashen. Maar daarna bootte het bord niet meer :( Alles gecontroleerd denk ik maar er lijkt niks meer aan te doen. Erg vreemd.

Een RMA duurt toch wel een tijdje en ik heb eigenlijk niet veel zin om te wachten... Een goedkope tweedehands oplossing zie ik niet onmiddellijk dus ik dacht er aan om het Alder Lake platform te proberen. Maar dat is dan waarschijnlijk geld uitgeven aan iets wat eigenlijk niet performanter en misschien toch minder zuinig is... En nadien zit ik dan toch met een moederbord + cpu teveel :P

edit: het bord doet het terug, net als beide netwerkpoorten d:)b
mrmrmr schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:51:
@D-Three Met een 120W voeding en 3x 3.5" hard disks hou je 50W over voor cpu en moederbord en dat is ruim voldoende.
(y)
Het zal door de 3 hard disks niet zo'n zuinig systeem worden
Dat valt wel mee. De ene grote 3,5" disk is voor de weinig veranderlijke data, de andere voor snapraid. Dus beide disks staan meestal in spindown. De kleine 2,5" is zuiniger maar een voorlopige oplossing voor onder andere voor de opslag van videobeelden. Later zal dit waarschijnlijk een SSD worden.
daarnaast heb je twee kleine hoge rpm (lawaai!), relatief hoog verbruik ventilatoren.
De fans heb ik nodig. Deze draaien niet voluit maar zijn temperatuursgestuurd. Ik heb het getest, ik weet geen exacte waarde meer maar het was minder dan één watt voor beide samen op de 'silent' stand.
Het bord heeft wel weinig fasen, maar de SSD koeling wijst op ondersteuning voor performance componenten.
Je had dit bord of zijn grotere broertje al eens eerder genoemd. Maar dit is het enige bord zonder wifi en bluetooth voor zo ver ik weet. En dat zijn toch zaken die ook stroom vragen.

[ Voor 34% gewijzigd door D-Three op 21-04-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:35

OMX2000

By any means necessary...

Als ik een pricewatch: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB schijf heb, met hoeveel Watt verbruik moet ik rekening houden tijdens opstarten?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 23:05
pablo_p schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 06:39:
@lazybones Bedankt voor de tip. Ik heb een review gezien, zag dat hij multitreaded sneller was dan mijn i7-10700 desktop CPU (welliswaar getest in een kleine behuzing). Ik heb er ook direct een direct bij minisforum besteld, zonder invoerrechten. Ik denk dat die dan uit Duitsland zal komen. Enige nadeel dat ik zie ten opzichte van een HP Mini Elite G8/G10, is dat er maar 1 NMVe slot in zit. Hij kost echter de helft.
Over een maand loopt mijn vaste energiecontract af van 20 ct/kWh en daarna wordt 35W rustgebruik van mijn huidige server niet meer heel prettig. Dan gaan we naar 6 euro / Wattjaar. Dan is ROI van een zuiniger systeem wel korter, want het systeem koop ik zakelijk, maar de stroom betaal ik prive.
Met virtualisatie streef ik nu voor mijn systeem naar een CPU Passmark score van orde 15.000 -20.000 (hoger mag altijd)
Ik heb eindelijk wat tijd gevonden om een beetje te experimenteren en het stroomverbruik te meten. Let wel: alleen gebruik makend van power profile instellingen die ik in het BIOS vond. Metingen zijn aan het stopcontact, dus rekening houdend met het omzettingsverlies van de power brick die er bij zit zijn de verbruikswaarden van het systeem zelf lager. Nog geen finetuning zoals parameters aanpassen in advanced setup en ongebruikte devices disablen dus het verbruik moet nog verder omlaag kunnen denk ik.

Minisforum EliteMini HM90
CPU = AMD Ryzen™ 9 4900H
Revision = RN-A1
CPUID = 0x860F01
Tjmax = 105°C

BIOS core 5.16 build date 10/13/2021
AGESA version: RenoirPI 1005

temperatuur gemeten met Core Temp 1.17.1
testtool om belasting te genereren = HeavyLoad 3.7.0.301
geheugen = 32GB (2x 16GB) DDR4 SODIMM
disk = Samsung 980 M2/NVME 1TB

standaard (out of the box) test:

idle in Windows Server 2019
power = 4,5W
VID = 1,3187V
temp = 37°C
frequentie = 4434MHz (max)
base freq. = 3340MHz @ 1,218V
ventilator geluid = onhoorbaar

load = 100% op 16 cores
power = 54W
VID = 1,3000V
temp = 75°C na 60 seconden
frequentie = 4209MHz na 60 seconden
ventilator geluid = zo goed als onhoorbaar

load = 100% op 16 cores
power = 52W
VID = 1,2687V
temp = 87°C na 8 minuten
frequentie = schommelt tussen 4060-4085MHz na 6 minuten
ventilator geluid = van dichtbij hoorbaar maar redelijk stil

na ca. 7,5 minuut gaat TDP terug van 52W naar 45W

load = 100% op 16 cores
power = 45W
VID = 1,2125V
temp = 82°C na 15 minuten
frequentie = 4010MHz na 15 minuten
ventilator geluid = niet luider dan bij 6 minuten

In het BIOS zit onder AMD CBS --> SMU Common Options --> System Configuration nog een optie
verstopt om een power profile te kiezen:
  • 10W POR Configuration - 1 Commercial/Consumer
  • 15W POR Configuration - 2 Commercial/Consumer
  • 25W POR Configuration - 3 Commercial/Consumer
  • 35W POR Configuration - 4 Consumer
  • 45W POR Configuration - 5 Consumer
  • 54W POR Configuration - 6 Consumer
  • Auto
Korte test zonder verdere tuning, alleen power profile kiezen:

25W POR configuration:
load = 100% op 16 cores
power = 25W
VID = 0,9812V
temp = 63°C na 9 minuten
frequentie = 3386MHz na 9 minuten
ventilator geluid = stil

10W POR configuration:
load = 100% op 16 cores
power = 10W
VID = 0,7312V
temp = 42°C na 9 minuten
frequentie = 1577MHz na 9 minuten
ventilator geluid = stil

En v.w.b. storage: naast het M2 slot kunnen er nog twee 7mm dunne SATA disken/SSD's in de behuizing. Kabeltjes worden meegeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@OMX2000

De meeste 3.5" schijven verbruiken tussen 19W en 24W per stuk in piekvermogen. In oudere documentatie van HGST wordt 30W genoemd. Toshiba geeft in de spec sheets niet precies aan hoeveel het nu feitelijk is en dat is niet handig voor ontwerpers.

Op de disk wordt 0,75A voor 12V genoemd en 0,97A voor 5V. Dat is vermoedelijk geen piekverbruik, daarvoor is het te laag. De helium vulling zorgt voor minder weerstand, zodat er minder vermogen benodigd is. Het gaat over 9 schijven (platters). Hoe meer schijven en hoe zwaarder ze zijn, hoe hoger het vermogen moet zijn om het op snelheid te laten draaien. Als de disk er lang over doet voordat het operationele toerental is bereikt (7200 rpm) kan het benodigde piekvermogen lager uitvallen.

Ik zou vanuit die overweging 24W gebruiken als rekenwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:44

hidde212

Free your mind...

mrmrmr schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:51:
@hidde212 Een gewone i3-9100 is beter geschikt. De hoge piekverbruiken van duurdere processoren zijn niet zo geschikt en ook onnodig voor een normaal systeem. Een turbo-/piekfrequentie heeft een onevenredig hoog verbruik, dat zou je toch moeten beteugelen. Het is daarnaast praktisch zinloos om een systeem voor een kortdurende piek in te richten, naast een verwaarloosbaar snelheidseffect heb je dan geen zuinige voeding meer.
Ik zal inderdaad het piekgebruik limiteren, PL2 op 55W en PL1 op 40W of iets dergelijks. De reden om voor een i5 i.p.v. een i3 te kiezen is puur dat het prijsverschil op de tweedehands markt niet erg groot is (de prijzen van de aangeboden i3's lijken mij wat aan de hoge kant). In dat geval heb ik wel extra performance mocht ik dat nodig hebben, terwijl het in idle niet zoveel uitmaakt.
Kijk voor besparing ook naar het soort software die je draait. Vermijd VM's zoveel mogelijk en gebruik lichte software. Onder Linux bijvoorbeeld kun je vrijwel zonder kostprijs een mail server en web server draaien.
Jup, om die reden wordt het dus Fedora, met docker containers voor Home Assistant en evt. nog wat andere projectjes; iets als een VPN server draai ik gewoon direct onder linux.
De beste keuze qua zuinigheid en prijs is Coffee Lake, de 300 series chipset met 9th gen 1151 processor. Sandy Bridge (i5-2500k) is veel minder zuinig en dus een afrader.
Duidelijk, dan laat ik mijn trouwe sandy bridge voor wat het is en ga ik richting een compleet nieuwe (tweedehands) build :)

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 19:32

PuijkeN

euhm ?

Ik heb mijn Debian server nu bare-metal draaien met snapraid/mergerfs geconfigureerd + een 30-tal docker containers. Door het gebruik van Docker containers heb ik mij al veel leed bespaard en draait dit eigenlijk geweldig stabiel.

Echter vind ik het toch moeilijk om een backup te maken - ik doe soms een tar scriptje maar weet niet hoe "application consistent" dat is. Daarom overweeg ik om over te stappen op een VM die bv. gevirtualiseerd wordt op Proxmox of Debian+KVM.

Iemand ervaring met hoeveel overhead (meerverbruik) je hierbij mag verwachten? Of zijn er andere oplossingen? Als alternatief dacht ik bv. aan ZFS voor de system disk zodat ik snapshots kan maken maar weet niet hoe dit werkt voor de system drive.

Bedoeling zou zijn dat ik redelijk eenvoudig een backup kan maken en indien nodig het systeem snel kan uitrollen. Het doet ondertussen enkele "belangrijke" home automation zaken en het zou wel vervelend zijn als dit bv. 4u plat ligt ..

Hoe pakken jullie dit aan?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyborgium
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-07 13:24
@PuijkeN Misschien offtopic, maar als het alleen om container volumes/configs gaat, dan zou ik zeker niet een volledige VM backupen. In mijn setup is een dump van mijn docker VM zo'n 80-90GB terwijl de eigenlijke data van de containers, maar 35GB is.

Ik heb 1 "hoofd" directory /dockerdata. Deze map is het enige wat ik hoef te backupen, omdat hierin de volumes, bind mounts en ook de docker-compose bestanden staan. Zelf doe ik dat door middel van ZFS replication, maar er zijn zat oplossingen voor, zoals duplicati (wat ook in docker draait).

Als ik jou was zou ik eerder daar naar kijken dan een hele VM backupen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Ja op zich is dat dump formaat niet zo'n groot probleem vind ik .. ik doe nu een tar van de / mits enkele exclusions en dan heb ik ook alle data. Die tar wordt dan via duplicati in Google Drive geduwd - werkt op zich wel maar het is niet echt volledig automatisch...

Ik ga me even wat inlezen over ZFS replication - mijn containers draaien nu op de boot SSD en ik heb nog een oude 1.5TB dump HDD die ik wil vervangen. Ik ben daarvoor op zoek naar een grote SSD die tegen wat writes kan (minimaal 1TB) - ik zou dan alle data kunnen verplaatsen naar daar en daar een single disk ZFS pool van kunnen maken?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyborgium
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-07 13:24
Voor ZFS replication, heb je wel meerdere pools nodig, en als het fungeert als je laatste backup locatie, wil je die tweede pool ook nog in een ander systeem hebben natuurlijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
cyborgium schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:23:
Voor ZFS replication, heb je wel meerdere pools nodig
Nope. zfs send levert een stream op die je ook naar een file kunt wegschrijven. En zfs receive verwacht op zijn beurt ook weer een stream als input wat dus perfect die file kan zijn. En de combinatie van send & receive werkt dan ook met een pipe ertussen, dus kan net zo goed via een bestand.

Waarschijnlijk wel iets moeilijker in beheer, omdat je bv niet even een zfs list kunt doen om te weten welke snapshots al zijn overgezet. Maar het is niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuijkeN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:04:
Ja op zich is dat dump formaat niet zo'n groot probleem vind ik .. ik doe nu een tar van de / mits enkele exclusions en dan heb ik ook alle data. Die tar wordt dan via duplicati in Google Drive geduwd - werkt op zich wel maar het is niet echt volledig automatisch...

Ik ga me even wat inlezen over ZFS replication - mijn containers draaien nu op de boot SSD en ik heb nog een oude 1.5TB dump HDD die ik wil vervangen. Ik ben daarvoor op zoek naar een grote SSD die tegen wat writes kan (minimaal 1TB) - ik zou dan alle data kunnen verplaatsen naar daar en daar een single disk ZFS pool van kunnen maken?
En waarom gebruik je Duplicati zelf dan niet om automatisch de backups te maken?

Zo gebruik ik het namelijk voor alle container data.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eijckron
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 09:20
Ik ben al een tijdje bezig met voorbereiding om mijn oude server (32 bits Fedora 30 met een verbruik van 70W) te vervangen. Ik ben voorlopig bezig op wat oude AMD hardware, nog steeds niet super zuinig maar ik kom richting 30W. Zodra alles naar behoren werkt ga ik kijken wat de beste CPU/Mainboard/PSU combi is om te gebruiken.

Ik ben nu echter vooral bezig met het OS / Containers. Ik heb vooralsnog getest met Fedora Server waarbij ik samba en rsnapshot (local back-up disk) direct op het OS installeer en de rest in containers.

Fedora Server is echter nog steeds een vrij traditionele server installatie met als risico dat ik in de loop van de tijd weer allerlei kleine aanpassingen doe aan de installatie en een herinstallatie van scratch weer net zo'n klus wordt als nu. Ook werkt het automatisch starten van alle docker-composes nog niet super betrouwbaar. Mogelijk wordt dat echter beter met Podman 4.

Ik heb daarom gekeken naar een eenvoudigere OS set-up zoals
* Proxmox: Licentie kosten
* Truenas scale: Sterk ZFS gedreven terwijl ik rsnapshot wil zodat de local back-up disk 23u/dag kan slapen.

Daarom ben ik nu aan het kijken naar enerzijds Fedora Silverblue of Fedora IoT of als alternatief Alpine Linux in diskless of data disk mode. Heeft iemand ervaring met deze set-ups?
Zijn ze eenvoudig te configureren (of standaard al geconfigureerd) als zuinige server en kunnen ze makkelijk gedraaid worden vanaf een USB stick of eventueel een kleine OS only SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@eijckron Proxmox vereist geen licentie. Een support subscription is ook niet vereist, maar kan wellicht wel meerwaarde bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@eijckron , ik denk als je afstapt van Fedora en hun afwijkende Podman implementatie, en een standaard Docker omgeving neemt, dat je van de meeste ellende af bent.

Dus kale / minimale Debian / Ubuntu LTS met standaard Docker en Docker Compose. Dan weet je (bijna 100%) zeker dat je hardware ondersteund wordt en dat je een erg zuinig OS hebt.

Fedora *.* icm Podman vind ik vooralsnog een niche en dus afwijkend van welke standaard dan ook. Leuk spul, maar voor thuis zie ik er het nut nog niet van in.

Nu is mijn doel ook altijd een zuinige server met standaard onderdelen, waar ik geen omkijken meer naar heb. Het gaat me uiteindelijk om de Docker applicaties. En dan is voor mij Ubuntu LTS een no-brainer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri1594
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 00:23
Goedemiddag,

Ook ik ben aan het kijken op mijn server zuiniger te maken.

Dit is mijn huidige build: gallery: Joeri1594

De video kaart gaat er helemaal uit. Schijven staan meestal spin-down.

Ik zat te denken om de 2200G en de mobo te vervangen door:

Intel i3 12100 processor
Asrock H610m HDV/m.2

Wat is jullie mening daarover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joeri1594 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:11:
Goedemiddag,

Intel i3 12100 processor
Asrock H610m HDV/m.2

Afgaande op deze post, Sjorsl820 in "Het grote zuinige server topic - deel 3", kan je met een up-to-date kernel op 8,3W uitkomen idle :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 20:30
Joeri1594 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:11:
Goedemiddag,

Intel i3 12100 processor
Asrock H610m HDV/m.2

Met de nodige ingrepen (BIOS, voeding, fans) zou een 2200G ook zuinige resultaten moeten behalen. Ik vraag mij altijd af wat de terugverdientijd is als men gaat van zuinig naar net iets zuiniger. Mag ik vragen wat je idle verbruik nu is met de schijven in spindown en je losse GPU afgekoppeld?

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
@GioStyle Mijn moederbord doet het terug! Me happy *O*
geelers schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:15:
Ik vraag mij altijd af wat de terugverdientijd is als men gaat van zuinig naar net iets zuiniger.
Aan de huidige energieprijzen toch al snel 5 euro per watt per jaar. Maar om 10W te besparen zou je inderdaad met 250 euro een terugverdientijd van 5 jaar hebben. Zonder dan rekening te houden dat de prijzen hopelijk wat dalen en zonder zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@PuijkeN tegen welke gebeurtenis maak je backups? Als je pc uitvalt heb je toch zeker meer dan 4 uur nodig... of heb je een spare pc op stand by?
@Joeri1594 als mrmrmr 1000 keer gezegd, de 11 en 12de generatie van Intel zijn minder zuinig. Als je toch naar Intel wil, kijk er naar oudere generaties. Bijna hetzlfde prestaties met minder watts.
Maar als @D-Three en @geelers zeggen zuiniger kan mischien prima ook met jouw Ryzen. Er zijn paar AMD systemen in dit topic die vrij zuinig zijn, maar info ontbreekt. Bijv @Newjersey heeft vergelijkbare systeem, maar hij deelt verbruikgegevens helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 18:57
https://www.kontron.com/e...842-q-and-k3843-b/n172925

[ Voor 195% gewijzigd door Tiepfoud op 22-04-2022 12:55 ]

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 19:03
Iemand enig idee waar ik de pinout vind van de front panel van een D3644-B? Online op hun website gekeken, en daar zie ik wel een PDF met een overview met een vierkantje dat dat de front panel is, maar niet welke pin wat dooet.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Mars Warrior schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:30:
[...]

En waarom gebruik je Duplicati zelf dan niet om automatisch de backups te maken?

Zo gebruik ik het namelijk voor alle container data.
Misschien moet ik hier inderdaad maar even mee aan de slag .. ik heb al Duplicati draaien voor andere backup zaken en moet ik gewoon zorgen dat op een fatsoenlijk automatische manier mijn container data hier ook in terecht komt.
andru123 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 04:12:
@PuijkeN tegen welke gebeurtenis maak je backups? Als je pc uitvalt heb je toch zeker meer dan 4 uur nodig... of heb je een spare pc op stand by?
Misschien overdrijf ik ook wel gewoon een beetje .. ik heb nog een IntelNUC met Debian+KVM die ik gebruik als pfSense router, die draait nu 2 containers en dat is ook het backup plan voor de home automation als er iets deftig mis gaat met de server.

Ik heb van alles docker-compose files dus op zich is uitrollen niet zo'n groot werk, ik wil gewoon beschermd zijn tegen dataloss van de container of een issue ontstaan door human error (actie van mij dus) of door bv. een auto upgrade van de container die data om zeep helpt of mee upgradet naar een nieuwe versie.

Hoogst waarschijnlijk kom ik met Duplicati gewoon al een heel eind als ik mijn docker data gescript wegschrijf naar de "to backup" folder van Duplicati 8)7

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 19:03

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb eerder dit jaar een paar keer geschreven dat er geen non-Z Alder Lake borden lijken te zijn met meer dan 4x SATA ondanks de 8x SATA in de chipset.

Asus heeft de Pro Q670M-C-CSM met 6x SATA, waarbij volgens de documentatie de chipset zorgt voor alle SATA aansluitingen. Een M.2 via de processor en een M.2 via de chipset. Er zijn diverse varianten met DDR4 of DDR5.

Hoe zuinig het is weet ik niet. Het heeft wel Intel LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:23
Ik heb een 2de hands Fujitsu D3643-H moederbordje gekocht. Na het overzetten van mijn i3-8100 en memory startte het systeem niet op. Ik kom in de BIOS, maar geen enkele schijf wordt als bootable gezien. Nu blijkt dat ik Debian op mijn huidige server in Legacy BIOS mode heb geinstalleerd en niet in UEFI mode. En het nieuwe moederbordje kan hier blijkbaar niet mee overweg.

Dat wordt dus de boel opnieuw installeren. Omdat ik graag mijn huidige server tot die tijd wil laten draaien heb ik er een i3-9100t in gezet. Hiermee start het hele systeem niet op. Ik krijg ongeveer elke 2 seconden een beep. Weet iemand wat dit betekent?

Ik heb zelf wat zitten zoeken op internet en dan kom ik telkens op RAM problemen uit. Dezelfde module heeft echter wel gewerkt i.c.m. de i3-8100. Ik heb voor de zekerheid ook al een andere DDR4 module gebruikt maar het probleem blijft hetzelfde.

Voor zover ik weet wordt deze CPU ook ondersteund op dit moederbord. De laatste BIOS versie was al geinstalleerd. Iemand nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@silvanverschuur D3643-H ondersteunt 8th/9th gen processoren volgens de handleiding, dus i3-8100 of i3-9100 moet werken. Alleen UEFI wordt ondersteund door de BIOS, je moet inderdaad een UEFI OS install hebben.

Een enkele piep zonder video output kan wijzen op een geheugenprobleem volgens de BIOS codes handleiding van Fujitsu voor AMI UEFI Apto BIOS. Heb je wel beeld? Probeer een andere aansluiting, bijvoorbeeld VGA.

Welke RAM versie heb je gebruikt? Je hebt DDR4-2400/2666 nodig of lager. Dat werkt alleen in standaard JEDEC instelling, het is geen consumentenbord. Geen XMP-only geheugen, het moet minstens één JEDEC tabel hebben. Bij gaming/overklok geheugen is dat meestal de DDR4-2133 stand.

Controleer of de pinnen bij de processor verbogen zijn, dat is een veel voorkomende oorzaak van problemen. Onder tips in de topic start staat nog meer troubleshooting. Verwijder insteekkaarten als die er in zitten. Begin zo kaal mogelijk.

Bij problemen is het handiger om te testen met een ATX voeding, dat is omdat de PicoPSU soms een stroomonderbreking nodig heeft om het herstarten (stekker eruit/erin). En de stekker moet eruit als je onderdelen plaatst of verwijdert.

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 23-04-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri1594
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 00:23
geelers schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:15:
[...]

Met de nodige ingrepen (BIOS, voeding, fans) zou een 2200G ook zuinige resultaten moeten behalen. Ik vraag mij altijd af wat de terugverdientijd is als men gaat van zuinig naar net iets zuiniger. Mag ik vragen wat je idle verbruik nu is met de schijven in spindown en je losse GPU afgekoppeld?
Vanavond mijn huidige verbruik gemeten (met de GPU nog aangesloten maar niet belast)
Disk spin-down

Kom ik uit op 60W gemiddeld.

Indien mogelijk, zou ik graag wat aanpassingen willen doen in de bios, als ik weet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
mrmrmr schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:03:
@silvanverschuur D3643-H ondersteunt 8th/9th gen processoren volgens de handleiding, dus i3-8100 of i3-9100 moet werken. Alleen UEFI wordt ondersteund door de BIOS, je moet inderdaad een UEFI OS install hebben.

Een enkele piep zonder video output kan wijzen op een geheugenprobleem volgens de BIOS codes handleiding van Fujitsu voor AMI UEFI Apto BIOS. Heb je wel beeld? Probeer een andere aansluiting, bijvoorbeeld VGA.

Welke RAM versie heb je gebruikt? Je hebt DDR4-2400/2666 nodig of lager. Dat werkt alleen in standaard JEDEC instelling, het is geen consumentenbord. Geen XMP-only geheugen, het moet minstens één JEDEC tabel hebben. Bij gaming/overklok geheugen is dat meestal de DDR4-2133 stand.

Controleer of de pinnen bij de processor verbogen zijn, dat is een veel voorkomende oorzaak van problemen. Onder tips in de topic start staat nog meer troubleshooting. Verwijder insteekkaarten als die er in zitten. Begin zo kaal mogelijk.

Bij problemen is het handiger om te testen met een ATX voeding, dat is omdat de PicoPSU soms een stroomonderbreking nodig heeft om het herstarten (stekker eruit/erin). En de stekker moet eruit als je onderdelen plaatst of verwijdert.
Een reinstall van mijn OS is op zich geen probleem maar ik kan mijn server eigenlijk niet zo lang missen :-)

Ik heb het board dus al met mijn i3-8100 en geheugen werkend gehad....althans ik kon in de BIOS alle instellingen wijzigen. Na het vervangen van de i3-8100 door de i3-9100t (die ik van iemand heb overgenomen) begint het systeem dus direct te piepen (elke 2 sec een piep). Ik heb geen beeld. Ik heb de DVI aansluiting gebruikt. Voor zover ik weet zit hier alleen DisplayPort en DVI op.

Zoals je zelf ook schrijft lijkt het volgens de piep/codes dus op een geheugen probleem. Het vreemde is dat dit geheugen wel gewoon op dit boardje heeft gewerkt en dat een andere module hetzelfde resultaat geeft.
Ik begin dan ook meer te twijfelen aan de CPU zelf (of dat er bij de installatie iets mis is gegaan). Misschien moet ik toch de CPU nog eens opnieuw monteren.

Ik heb trouwens een ATX voeding gebruikt om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@silvanverschuur

DVI is ook goed, DisplayPort kan soms problemen veroorzaken.

Er zijn manieren om een bestaande disk om te zetten naar UEFI (GPT indeling), waarschijnlijk niet makkelijk en er een backup vooraf is een vereiste voor het geval het mis gaat. De boot loader moet ook worden aangepast.

Of een andere SSD aanschaffen, de oude daarop kopieren en vervolgens de nieuwe SSD converteren. Zodoende kan de oude server blijven doordraaien en heb je meteen backup.

Een i3-9100t staat in de processorondersteuningslijst. Ik zou controleren op gebogen pinnen. Dat gaat het beste met een scherpe macro foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:03:
het moet minstens één JEDEC tabel hebben.
Hoe kun je dat zien? Zat daar laatst eens naar te Googlen, de PW kent die spec niet (leverancier data ook niet) en het is niet zo 123 terug te vinden met Google.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Raven

Dat punt vind ik een zwart gat in de informatievoorziening van DIMM fabrikanten. Ze zeggen er typisch niet bij welke SPD (JEDEC standaard) en XMP (non-standaard) tabellen een DIMM gebruikt.

Als er geen duidelijke informatie is, dit zijn mijn eigen hocus pocus regels:
• geen gaming/overclock geheugen
• geheugen met standaard spanning (1.2V voor DDR4)
• normale timings, geen extremen
• breed verkrijgbaar geheugen reduceert de kans op incompatibliteit
• passend bij de processor, bv. DDR4-2400 bij 8th/9th gen (cf. Intel processor spec sheets).
• geen lang geleden geintroduceerd geheugen
• zo recent mogelijk, maar niet te recent: de JEDEC timings moeten niet te nieuw zijn, referentiedatum is de introductiedatum van de processor.
• XMP1/XMP2 mag, maar niet meer dan 1 of 2, anders gaat het ten koste van JEDEC tabellen.
• heat spreaders zijn een slecht teken (warmte = verbruik = niet zuinig)
• voor zekerheid kijk in de geteste geheugen lijst/documentatie van de moederbordproducent

Er zijn een heleboel mitsen en maren te maken.

Soms kun je een schermafdruk vinden van CPU-Z (SPD tabblad) van een module (Google image search). In SPD staan de ondersteunde JEDEC timings. Afwijkende timings staan in de XMP tabel, die wordt niet gebruikt in de D364x serie. Het gaat om de timings in SPD volgens Intel's standaard.

In dit topic schrijf ik meestal dat voor compatibiliteit het beste is te kijken naar een breed verkrijgbaar geheugen met een standaard timing, geen gaming/overclocking wordt gebruikt. Er mag wel XMP als toevoeging aanwezig zijn, maar dat wordt niet gebruikt. Bij gaming/overclocking geheugen is het vaak andersom, dan is er bijvoorbeeld één (meestal lage) SPD timing en de rest is XMP. Dat soort geheugen kan beter worden vermeden. Beter is gewoon JEDEC geheugen zonder XMP of weinig XMP settings.

Het best compatibel is de snelheid aan te houden die Intel aangeeft in de processordocumentatie. De geheugencontroller zit in de processor. Bijvoorbeeld voor 8th/9th gen DDR4-2400 geheugen dat niet al te lang geleden is geïntroduceerd en breed verkrijgbaar is. Uit diepgaandere documentatie is bekend is dat nieuwer geheugen zuiniger kan zijn.

Op een server is het zo goed als zinloos om sneller geheugen te kiezen. Zelfs op een gewone desktop zul je het verschil niet merken. Dat komt omdat timings toenemen bij een snellere data rate. Dat fenomeen is al jaren bekend, maar toch kijken veel mensen van nature naar de data rating cijfers. Probeer dat gevoel dus te weerstaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silvanverschuur
@mrmrmr

Ik heb de CPU van het moederbord gehaald en er bleek inderdaad 1 pin te zijn die iets 'verschoven' leek. het was maar een heel klein beetje maar je kon zien dat de hoek van deze pin net iets anders was dan de rij eronder/erboven. De pin heb ik voorzichtig rechtgezet en nu werkt alles weer prima. Bedankt voor de tip!

De SSD van mijn server heb ik inmiddels gecloned naar een 2.5" HDD die ik nog had liggen. Hiermee kan mijn server voorlopig gewoon blijven draaien en kan ik naar hartelust experimenteren met het omzetten van MBR -> GPT / UEFI :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiepfoud
Zijn er onder de tweakers hier zuinige UPS'en gekend?

M'n APC 700VA verbruikt 15w 24/7. Maar kan absoluut niet zonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:21

thof

FP ProMod
Tiepfoud schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:20:

Stiekem hier ook wel benieuwd naar... Ik heb nog een SUA3000RMI2U staan waar nieuwe accu's in zouden kunnen maar houd het tegen omdat deze idle 60W schijnt te doen :> Ik zou dus liever investeren in een kleiner maar zuiniger alternatief.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan zeker prima zonder. Noem een scenario waar het “absoluut” wordt. Ik zie geen enkele reden behalve “leuk”. 15W = 75 p/jaar. 60W = 300 eur/jaar. Leuk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
andru123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 02:12:
[...]
Kan zeker prima zonder. Noem een scenario waar het “absoluut” wordt.
Als de kosten/baten analyse het zegt??? |:(

In het slechtste geval: paar 100 euro meer inkomsten verlies, dan die 75 euro per jaar die de ups verbruikt.

Constant veranderende opslag data, gedetecteerde fouten = disqualified = Euros. Backups = nutteloos(zie: snel veranderend). Integriteit = raidz2 + ups.

[ Voor 6% gewijzigd door Tiepfoud op 25-04-2022 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45

Is dat idle load, of input - output?
Want UPS idle load voor een systeem dat anders constant een bepaalde belasting heeft, geeft ook een vertekend beeld.

Het is hoe dan ook afhankelijk van welke load er achter zal hangen.
Voor low-loads kan je eventueel een pico-UPS, of andere 12V oplossing, overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:07:
@Raven

• voor zekerheid kijk in de geteste geheugen lijst/documentatie van de moederbordproducent
Helaas is er een fabrikant (Supermicro) die de L van QVL niet snapt en waarbij moederborden kieskeurig zijn m.b.t. het willen van die spec.

Ja, zelfbouw.

12V accu met PicoUPS en geschikte (15-18V) voeding als lader, die achter programmeerbare DCDC-converter (ingesteld op net iets minder dan 19V), die weer achter een load sharing controller en op de andere input van de load sharing controller een 19V DC adapter. Resultaat: Idle verbruik van lader en de aangesloten systemen is veel lager dan alleen het idle verbruik van pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 230V

Dit is echter alleen geschikt voor systemen die 19V DC in hebben.

Het kan ook anders: https://www.reddit.com/r/...y_first_allinone_homelab/

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-04-2022 09:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
IceTeaGX schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:38:
[...]

Is dat idle load, of input - output?
Want UPS idle load voor een systeem dat anders constant een bepaalde belasting heeft, geeft ook een vertekend beeld.

Het is hoe dan ook afhankelijk van welke load er achter zal hangen.
Voor low-loads kan je eventueel een pico-UPS, of andere 12V oplossing, overwegen.
Dat is het extra verbruik, gemeten met het systeem aan.

53-57w totaal - 38-42w(server) = +-15w. Pico ups wordt lastig dan, zover ik zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
https://www.mini-box.com/OpenUPS2
Deze kan tot 5A-12V ofwel 60W aan, maar met 3 18650 cellen zal de runtime niet fantastisch zijn.

https://www.mini-box.com/OpenUPS
Meer geknutsel, maar kan meer vermogen leveren (72W) en kan meer batterij configuraties aan.

Je moet dan wel een systeem hebben met 12V input, dus al op basis van pico PSU o.i.d. (moet dat nog niet zijn)

https://www.mini-box.com/...tem-battery-backup-system
https://www.mini-box.com/...-micro-UPS-battery-backup (End-Of-Life)
Goedkopere versies, aan te sluiten op lood-accu packs (met hun eigen problemen), met 100+W, maar volgens mij geen gecontroleerde output, dus een standaard pico-PSU is niet aan te bevelen (je moet een wide range model gebruiken: https://www.mini-box.com/PicoPSU-80-WI-32V,, met iets meer verlies dan een standaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
@Raven @IceTeaGX Bedankt voor de richting v.d. minibox. Was toch al van plan de verouderende voeding v 200w eens te vernieuwen.

Een zwaardere picopsu + zo'n openups lijkt wel zeer interessant. Zal me hier eerst eens in verdiepen qua config.
Met de OpenUPS zou ik in principe zelfs de nieuwe batterij van mijn UPS kunnen hergebruiken 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Ik denk dat je hier niet veel kan winnen qua verbruik. Beetje inherent aan een UPS volgens mij. Ik heb:
Power Walker Basic VI 1000 STL (65 euro)
Power Walker Basic VI 650 SB (35 euro)

De 650 doet zo'n 11 watt in idle (zonder apparatuur). Die heb in onlangs naar mijn backuplocatie verplaatst en vervangen door de 1000. Zojuist die ook eens gemeten en dan kom ik uit op ~13,5 watt zowel in idle en in gebruik. Pas wanneer hij de accu moet opladen dan gaat het naar ~25 watt. Werken allebei prima met Synology en Unraid.
andru123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 02:12:
[...]
Kan zeker prima zonder. Noem een scenario waar het “absoluut” wordt. Ik zie geen enkele reden behalve “leuk”. 15W = 75 p/jaar. 60W = 300 eur/jaar. Leuk! :)
Omdat stroomuitval gewoon (hele) vervelende gevolgen kan hebben. En ja, stroomuitval komt ook in NL (veelvuldig/kortstondig) voor. En dat kan resulteren in corrupte data of zelfs kapotte apparatuur. Een UPS is dan een goedkope verzekering en wat mij betreft de prijs dubbel en dwars waard. Voorkomt een hoop kopzorgen en tijd. Heeft mijn servers al meermaals 'gered'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
Na eens grondig rond te kijken, en alle tips hier in beraad te nemen, de volgende zaken besteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VoedingenMini-box picoPSU 80€ 29,-€ 29,-
1UPS en stekkerdozenCyberpower VP700ELCD€ 99,95€ 99,95
Totaal€ 128,95

In samenwerking met een 5-way Sata-splitter, en een 60w ULL leicke brick.

De Mini-Box OpenUPS is een machtig iets! Jammer genoeg, moeilijk verkrijgbaar, en de prijs is onverantwoord: 130 (+ 15 voor een zwaardere voeding) ( + nog een batterij, indien je er geen hebt)

De UPS is een beetje een gok, maar via @Mars Warrior's cyberpower, wat in het merk zitten kijken, die zetten idd in op efficiëntie. Dit model past wat comfortabeler in het Ikea Rack :+ Is het niks, dan stuur ik deze terug.

Stuur nog een update eens de boel hier draait :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Tiepfoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:17:
Na eens grondig rond te kijken, en alle tips hier in beraad te nemen, de volgende zaken besteld:

1VoedingenMini-box picoPSU 80€ 29,-€ 29,-
1UPS en stekkerdozenCyberpower VP700ELCD€ 99,95€ 99,95
Totaal€ 128,95

In samenwerking met een 5-way Sata-splitter, en een 60w ULL leicke brick.

De Mini-Box OpenUPS is een machtig iets! Jammer genoeg, moeilijk verkrijgbaar, en de prijs is onverantwoord: 130 (+ 15 voor een zwaardere voeding) ( + nog een batterij, indien je er geen hebt)

De UPS is een beetje een gok, maar via @Mars Warrior's cyberpower, wat in het merk zitten kijken, die zetten idd in op efficiëntie. Dit model past wat comfortabeler in het Ikea Rack :+ Is het niks, dan stuur ik deze terug.

Stuur nog een update eens de boel hier draait :9
Oh cool. Ik ben ook nieuwsgierig naar het verbruik van dit beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Iemand wel eens bekeken of het eventueel extra energie kost als je filesysteem versleuteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
Ik vorig jaar mijn oude APC UPS ook vervangen door een wat zuiniger model. Het is een APC Back-UPS ES 550G geworden en deze verbruikt tussen de 3 - 3.5W in idle. Het is zo'n zelfde model stekkerdoos waar @Mars Warrior het volgens mij over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Net ontdekt dat de docker van paperless-ngx mijn schijf draaiende houdt. Dat wordt voorlopig verplaatsen van de werkmappen en misschien toch nog investeren in een extra SSD...

@eijckron Proxmox (inderdaad geen licentie nodig) heb ik een tijdje gedraaid, prachtig voor VM's maar het is geen fileserver. TrueNAS vond ik ook heel erg fijn maar ik wou om dezelfde reden als jou geen ZFS gebruiken. Verder nog Unraid (niet gratis) geprobeerd, wat trouwens vanaf een USB stick werkt. Het wordt door velen aangeraden maar ik kon er moeilijk aan wennen. Uiteindelijk ben ik beland bij OpenMediaVault. Een veel minder gepolijst systeem dan pakweg TrueNAS en een tijd geleden had ik het al eens geprobeerd en afgeschreven. Maar nu draai ik de nieuwere testversie 6 en het bevalt mij wel. Onderliggen is het Debian maar veel kan je via de GUI doen zoals het aanmaken van samba-shares aan te maken Via OMV-extras kan je Portainer installeren en dus docker gebruiken. Er is ook een KVM plugin die ik binnenkort wil testen met HomeAssistant OS. Start het eens op in een VM and give it a try ;)
Joeri1594 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:06:
[...]

Vanavond mijn huidige verbruik gemeten (met de GPU nog aangesloten maar niet belast)
Disk spin-down

Kom ik uit op 60W gemiddeld.

Indien mogelijk, zou ik graag wat aanpassingen willen doen in de bios, als ik weet welke.
In de topicstart staat een lijst afkomstig van het forum van hardwareluxx: https://docs.google.com/s...odvwZpQZKv_NCI/edit#gid=0
De overgrote meerderheid zijn inderdaad Intel systemen maar er staan enkele AMD systemen tussen die ook degelijke cijfers neer zetten. Hieronder ook nog enkele voorbeelden naar AMD systemen op hun forum:
https://www.hardwareluxx....dle.1007101/post-26269215
https://www.hardwareluxx....dle.1007101/post-27807563
https://www.hardwareluxx....dle.1007101/post-28647375
https://www.hardwareluxx....dle.1007101/post-28718329

Jouw 60W lijkt mij dan behoorlijk hoog. Al is veel afhankelijk van het moederbord en de voeding, toch denk ik dat het beter moet kunnen :) In de handleiding van het moederbord kan ik echter niet zoveel BIOS-settings vinden dus ik denk dat je even zelf op zoek moet. Eerst en vooral eens controleren of C-states ingeschakeld zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door D-Three op 25-04-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Freakster86 @Tiepfoud Geen enkele scenario waar UPS "dubbel en dwars waard".
In NL net storingen zijn raar en kort. Kans is groter dat je CPU/memory/MB/disk kapot gaat. En dan UPS gaat helemaal niet helpen.
Stroom uitvaal kan niet kapotte apparatur veroorzaken. Een simpel surgeprotector is genoeg.
Moderne OS kan prima tegen een onverwachte crash. Crashes gebeuren veel vaker dan stroomuitval. Als je app kan niet tegen "onverwachte system crash" dan moet je misschien iets modernere apps opzoeken.
Als stroom uitvalt, valt het typisch in de hele straat, wijk, stad. Kans is groot dat er ook geen internet dan. Als je server op internet zaken doet, moet je ook een cellular AP op standby hebben.
Behalve PC heb je ook de modem, router, ... die uit zijn.
Zonnepanelen werken niet, geen koelkast en boiler.
Er is geen behoefte aan Home Automation als er geen stroom is.
Dus:
De enige reden voor een UPS is een alarm systeem. Of als je online transactions 24/7 vauit huis doet.
Tenzij UPS idle minder dan 3W doet, het is maar geld verspilling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

andru123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:58:
In NL net storingen zijn raar en kort. Kans is groter dat je CPU/memory/MB/disk kapot gaat. En dan UPS gaat helemaal niet helpen.
Stroom uitvaal kan niet kapotte apparatur veroorzaken. Een simpel surgeprotector is genoeg.
Moderne OS kan prima tegen een onverwachte crash. Crashes gebeuren veel vaker dan stroomuitval. Als je app kan niet tegen "onverwachte system crash" dan moet je misschien iets modernere apps opzoeken.
Als stroom uitvalt, valt het typisch in de hele straat, wijk, stad. Kans is groot dat er ook geen internet dan. Als je server op internet zaken doet, moet je ook een cellular AP op standby hebben.
Behalve PC heb je ook de modem, router, ... die uit zijn.
Zonnepanelen werken niet, geen koelkast en boiler.
Er is geen behoefte aan Home Automation als er geen stroom is.
Dus:
De enige reden voor een UPS is een alarm systeem. Of als je online transactions 24/7 vauit huis doet.
Ik ga niet heel uitgebreid reageren. Maar genoeg SSD’s die het niet leuk vinden als stroom opeens uitvalt. Daar heeft een “app” of OS weinig invloed op.

Verder denk ik dat ons elektriciteitsnet juist instabieler gaat worden doordat we het zwaarder belasten o.a. door EV’s en zonnepanelen. En dan heb ik het nog niet over de keren dat de “stoppen” zijn gesprongen.

Is het het waard? Ja misschien wel. Dat kan ik niet voor iedereen bepalen aangezien iedere situatie uniek is. Maar voor mezelf is het fijn om te weten dat je je machine netjes af kunt sluiten in geval van een stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
In
Ok, betaalt u mij dan maar inkomstenverlies, moet ik al m'n iban geven? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duskwither
  • Laatst online: 22-09 22:42
Iedereen schat zijn/haar risico's anders in. Dat jij (net als ik) geen reden hebt om een UPS te gebruiken wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik hoop dat ik mijn rookmelders nooit nodig heb, toch heb ik ze hangen en vervang ik ze elke 10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 22-09 22:18
[...]

Zodra je ook maar iets bedrijfsmatig doet is de keuze voor de installatie van een UPS een complete non-discussie. Die installeer je gewoon. Het is een extra verzekering voor de bedrijfscontinuïteit.

Er zijn bijvoorbeeld ook harde schijven en SSD's die een buffergeheugen met backup accu hebben zodat een onvoltooide schrijfactie bij stroomuitval wordt vastgehouden. Zodra de elektriciteit is hersteld zullen ze de schrijfactie voltooien waardoor er gegarandeerd geen data verloren gaat of corrupt raakt.

Dat kost een paar tientjes extra maar ook daar is geen enkele discussie over in een professionele omgeving.

Wanneer het thuis geen probleem is als de server er voor een dag of langer uitligt. Je data mogelijk corrupt raakt zodat je een restore van een backup moet doen of een RAID-set opnieuw moet opbouwen. Als dat allemaal geen drama is dan is het bovenstaande in beginsel niet nodig.

Gebruik je de server voor werk of werkgerelateerde activiteiten dan zou ik de extra investering wel in overweging willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:54
Deze week de componenten binnen gekregen om mijn Raspberry Pi te vervangen. Na alles gemonteerd te hebben lijkt het mobo de hardeschijf niet te kunnen zien, Fujitsu D3643-H icm WD Blue M.2. De HDD wordt wel herkend in mijn desktop en ook te beschrijven met data.

Zou de connector kapot zijn, of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
berendhaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:53:
Deze week de componenten binnen gekregen om mijn Raspberry Pi te vervangen. Na alles gemonteerd te hebben lijkt het mobo de hardeschijf niet te kunnen zien, Fujitsu D3643-H icm WD Blue M.2. De HDD wordt wel herkend in mijn desktop en ook te beschrijven met data.

Zou de connector kapot zijn, of zie ik wat over het hoofd?
NVME of SATA SSD? Want een M.2 connector kunnen beide types SSD in IIRC. En het genoemde moederbord herkent alleen NVME SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 21:46
Sinds kort een NUC als server ingericht. Specs:
- G.Skill Ripjaws F4-3200C22S-32GRS geheugenmodule 32 GB 1 x 32 GB DDR4 3200 MHz
- Intel NUC 11 Performance UCFF Zwart i3-1115G4
- Kingston Technology A2000 1TB

OS: Proxmoxx, draait Homeassistant OS in een VM en nog een VM met wat docker test spul.
Zonder iets van powertop haal ik nu ongeveer 7.5W idle. Van plan om nog wat te tunen in het Bios, zoals de fan zoveel mogelijk uit te schakelen (draai nu ook in idle) en de onnodige peripherals zoals WiFi/BLE uit te zetten, ik hoop < 7W te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
RobertMe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:13:
[...]

NVME of SATA SSD? Want een M.2 connector kunnen beide types SSD in IIRC. En het genoemde moederbord herkent alleen NVME SSDs.
Zou dat het euvel zijn? Het gaat om deze https://tweakers.net/pric...-3d-v-nand-tlc-250gb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de specificaties in de pricewatch kloppen dan zeer zeker ja. Daar staat dat het een SATA drive is. En dat moederbord ondersteund echt alleen NVME via het M.2 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
RobertMe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:32:
[...]

Als de specificaties in de pricewatch kloppen dan zeer zeker ja. Daar staat dat het een SATA drive is. En dat moederbord ondersteund echt alleen NVME via het M.2 slot.
Dank, ik ga het eens proberen met een NVME drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
andru123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:17:
[...]
Mag ik vragen waarom? Ik denk juist de NAS PC te vervangen met raspberry pi en external hdd...
Om wat meer rekenkracht te hebben, de Pi (3b) loopt tegen zijn limieten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:42
Ik gebruik ook de nieuwste versie van sf450 Platinum plus, en die bevalt uitstekend met 8 3,5" schijven, 10Gig NIC en HW Raid controller.
Ik gebruik een 2U Supermicro behuizing en heb er daarom een losse kabelset bij besteld met langere kabels naar de drivecage voorin. Die voeding past op zijn kant precies in een 2U behuizing.
Hij is stil en goed zuinig.
In mijn backup systeem draait dezelfde voeding met 15 3,5" schijven ook probleemloos.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tiepfoud
Ivm de Cyberpower VP700ELCD UPS. Ben hier zeer tevreden over.
Na opladen van de batterij verbruikt deze(onder load) nog 1-3 W,vergeleken met geen ups

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93gfO51QlLhGVqEkKTZU5cjn7fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jb5BGjmRodS3VJhRdVu10NRa.png?f=fotoalbum_large

Dit is wel niet gemeten met een brennenstuhl. Maar het verschil is toch navenant!
(De scherpere tekeningen, zijn omdat ik de resolutie v.d. meter verhoogd had(zwave) ) :+

Moet nog even wachten op de molex -> P4 kabel voor de picoPSU, en dan misschien onder de 40W :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tiepfoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:28:
Na opladen van de batterij verbruikt deze(onder load) nog 1-3 W,vergeleken met geen ups

[Afbeelding]

Dit is wel niet gemeten met een brennenstuhl. Maar het verschil is toch navenant!
(De scherpere tekeningen, zijn omdat ik de resolutie v.d. meter verhoogd had(zwave) ) :+

Moet nog even wachten op de molex -> P4 kabel voor de picoPSU, en dan misschien onder de 40W :)
Fijn dat het verbruik van de Cyberpower UPS overeenkomt met mijn ervaringen 8)

Tov een zeer zuinige server met ca 5W verbruik is het nog steeds veel, maar in absolute kWhs / Euro’s is het redelijk te verwaarlozen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een UPS goed meten is niet zo makkelijk. Je moet over een lange periode meten want het gaat om het gemiddelde verbruik en niet om het laagste verbruik.

Het is te meten met twee betrouwbare energiemeters, een aan de stekker en een voor alle gekoppelde apparaten, bijvoorbeeld via een stekkerblok. Zo kun je het aantal Wh bepalen en het verschil is het verbruik van de UPS. De UPS mag tevoren opgeladen zijn.

Voor degenen die verbruik willen melden: kun je dat gedurende een week meten op die manier? De uitkomst hoeft niet per se laag te zijn, het gaat om het verzamelen van kennis.

Overigens: is er al iemand die een geoptimaliseerd Alder Lake systeem gemeten heeft? We (ik althans) weten nog niet echt of dat nu wel of niet zuiniger is dan voorgaande generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-09 16:43
Hi Tweakers,
Ik zou graag een zuinige server willen bouwen/aanschaffen en zou graag van jullie ervaring gebruik willen maken.
Ik wil de onderstaande harware vervangen door een energiezuinige server:
  • Synology DS215+ (die kuren begint te vertonen). Ik gebruik deze vooral voor databackup (er zitten 2 prima WD Red Plus, 3TB in
  • Raspberry pi 4 met daarop Grafana, Influx, NodeRed, Domoticz
  • Fibaro HomeCenter 2 (Zwave hub)
Ik zou nu dus een energiezuinige server willen hebben die bovenstaande vervangt en dient als:
  • NAS
  • Plex server
  • Home Assistent server, icm Zwave & ZigBee
  • Serveren van Grafana, InfluxDB, etc
Ik wil ook een klein serverrack op de kop tikken om mijn Ubiquiti apparatuur in op te hangen, dus het mag in die formfactor, maar is zeker geen must. Bij voorbaar dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BrBuggyB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:00:
Hi Tweakers,
Ik zou graag een zuinige server willen bouwen/aanschaffen en zou graag van jullie ervaring gebruik willen maken.
Ik wil de onderstaande harware vervangen door een energiezuinige server:
  • Synology DS215+ (die kuren begint te vertonen). Ik gebruik deze vooral voor databackup (er zitten 2 prima WD Red Plus, 3TB in
  • Raspberry pi 4 met daarop Grafana, Influx, NodeRed, Domoticz
  • Fibaro HomeCenter 2 (Zwave hub)
Ik zou nu dus een energiezuinige server willen hebben die bovenstaande vervangt en dient als:
  • NAS
  • Plex server
  • Home Assistent server, icm Zwave & ZigBee
  • Serveren van Grafana, InfluxDB, etc
Ik wil ook een klein serverrack op de kop tikken om mijn Ubiquiti apparatuur in op te hangen, dus het mag in die formfactor, maar is zeker geen must. Bij voorbaar dank voor het meedenken!
En wat heb je zelf al gevonden? Het doel van dit topic is naar mijn idee voornamelijk kennis en ervaringen delen, en niet "wie kan voor mij een server samenstellen". Onder de gepinde posts vind je een hele verzameling aan posts met een combinatie aan hardware en bijbehorende verbruik. Op basis daarvan kun je dan een systeem samenstellen en dan kunnen we daar eventueel feedback op geven.

Edit:
Overigens heeft over form factors @mrmrmr al vaker geschreven. Rack modellen hebben meer geforceerde ventilatie nodig en zijn daardoor ook wat onzuiniger, naast veel luidruchtiger. Een tower heeft meer ruimte tot ventilatie waardoor zelfs een systeem zonder enige ventilatoren mogelijk is (uiteraard dan wel met een goed passief koelblok op de CPU. En ook daarvan zijn legio voorbeelden on dit topic te vinden).

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 29-04-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiepfoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:28:

[Afbeelding]

Kijkende naar de plaatjes in de Pricewatch, ik neem aan dat deze wel gewoon geleverd wordt in een hier bruikbare variant? :P Plaatjes in PW zijn namelijk volgens mij met een UK of US stekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiepfoud
RobertMe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:25:
[...]

Kijkende naar de plaatjes in de Pricewatch, ik neem aan dat deze wel gewoon geleverd wordt in een hier bruikbare variant? :P Plaatjes in PW zijn namelijk volgens mij met een UK of US stekker?
Vermoed een generic pic set. Werd bij mij geleverd met de normale schuko's alleszins :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
1337aldi schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:26:
Sinds kort een NUC als server ingericht. Specs:
- G.Skill Ripjaws F4-3200C22S-32GRS geheugenmodule 32 GB 1 x 32 GB DDR4 3200 MHz
- Intel NUC 11 Performance UCFF Zwart i3-1115G4
- Kingston Technology A2000 1TB

OS: Proxmoxx, draait Homeassistant OS in een VM en nog een VM met wat docker test spul.
Zonder iets van powertop haal ik nu ongeveer 7.5W idle. Van plan om nog wat te tunen in het Bios, zoals de fan zoveel mogelijk uit te schakelen (draai nu ook in idle) en de onnodige peripherals zoals WiFi/BLE uit te zetten, ik hoop < 7W te kunnen gaan.
En? Hoe bevalt dit ding? Ik overweeg hetzelfde namelijk :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Niet heel erg nuttige bijdrage van mij kant: het is heel suf dat fujitsu board geen fancontrol hebben onder Linux.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:56
mrmrmr schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:39:
Overigens: is er al iemand die een geoptimaliseerd Alder Lake systeem gemeten heeft? We (ik althans) weten nog niet echt of dat nu wel of niet zuiniger is dan voorgaande generaties.
Jup, ik heb onderstaand systeem inmiddels een week of vijf draaien. Ik was er nog aan het sleutelen omdat ik zowel een adapter mount kit als een heat riser nodig had voor m'n fanless case (Streacom F8 Alpha), en omdat ik een keer een uitval had omdat (gok ik) m'n CPU booste terwijl m'n 3.5" HDD net aansloeg, waardoor hij boven de 90 watt spikede.

Anyway, onderstaand is dus de opvolger van mijn vorige zuinige server. De vorige zuinige server was de de facto setup uit dit topic van 8 jaar geleden. Deze is vorige zomer (half) overleden, en omdat ik niet echt kon wachten heb ik onder het mom van "iemand moet de eerste zijn" deze setup samengesteld. Omdat ik weinig onderdelen nog vertrouwde van m'n oude server (don't ask), is het enige wat is over gegaan de 3.5" 4TB HDD.

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 142,91€ 142,91
1MoederbordenASRock B660M-ITX/ac€ 149,42€ 149,42
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 21,80€ 21,80
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA32A€ 144,90€ 144,90
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,10€ 44,10
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 500GB€ 65,90€ 65,90
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 80,86€ 80,86

Ik heb de Brennenstuhl PM 231 E uit de TS gekocht om te kunnen meten wat het verbruik is. Onderstaande een (summier) overzicht van verschillende setups die ik achtereenvolgend heb gemeten terwijl ik bezig was met het opzetten, om uiteindelijk te eindigen op de allerlaatste setup waar ik nu ruim een week stabiel op draai.

Alle setups zijn met Ubuntu 21.10, behalve de allerlaatste, deze is met Ubuntu 22.04 LTS (recent uitgekomen, maar verhielp wel een Bluetooth issue met mijn mobo).

#SetupVerbruik
1Verse install, na apt upgrade, met SSD, zonder 3.5" HDD, met PS/2 tobo en scherm, geen muis18.7 watt
2Vorige, met powertop --auto-tune18.3 watt
3Vorige, met scherm aangesloten, maar uit18.2 watt
4Vorige, zonder PS/2 tobo18.1 watt
5Vorige, met Aeotec Z-Wave stick18.9 watt
6Vorige, met Zigbee stick (CC2531)19.0 watt
7Vorige, met 3.5" HDD, monitor volledig afgekoppeld22.6 watt
8Volledige setup zoals bovenstaande inventaris, zonder monitor, zonder tobo, zonder muis, volledig idle zonder Docker containers draaiende21.5 watt
9Vorige, met al mijn Docker containers draaiende*, en idle23.5 watt
10Vorige, met Ubuntu 22.04 LTS fresh install, idle21.8 watt

*) Tussen de 25-28 containers met zo'n beetje het standaard grut: MariaDB, HASS, InfluxDB, Grafana, Unifi Video, Jellyfin, etc etc.

In de BIOS is alles ingesteld volgens de TS, al waren de C-States e.d. al default op die manier ingesteld, dus ik heb in de BIOS eigenlijk bar weinig hoeven aanpassen. Vanaf setup #10 heb ik voor de zekerheid de Short Duration Power Limit van default 60 watt naar 20 watt gezet, zodat de CPU wordt gelimit tot boosten met 20 watt. Daarnaast heb ik de PSU Select Guide setting op <150 watt gezet (laagste stand).

De 3.5" HDD is niet ideaal, en dit weet ik, maar is dus een erfenis van de vorige server. Ik ben nog aan het nadenken of ik hem ga vervangen voor een 2.5" om in ieder geval het piekvermogen omlaag te brengen, maar ik kijk nog even aan hoe de server nu draait.

Wat in ieder geval nuttig is om te melden is dat het verbruik met bijna 2 watt is gedaald bij de switch van 21.10 naar 22.04. Ik heb tussen setup #1 en #2 ook heel kort even Debian 11 gedraaid, en zag daarin een verschil van een halve watt in het voordeel van Debian, dus ik ben best verbaasd over het lagere verbruik van 22.04.

Oh ja, en ik heb dus geen fans, want fanless case, dus dat brengt het verbruik ook met een paar tienden watt terug :+

Een hoop info zo. Ik hoop dat ik hiermee wat voorbeelden kan verschaffen voor de nieuwe Alder Lake CPU's en specifiek de B660 mobo's. Als iemand nog specifeke vragen heeft, stel ze gerust, dan zal ik proberen ze te beantwoorden.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:28

Quad

Doof

@Kazu wat vindt je zelf van het verbruik?
20W idle met een i3 CPU zonder lading schijven vind ik nog wel aardig wat.

Ter vergelijking, ik heb een NUC11 met i5, 32GB ram, nvme ssd, 2.5 inch hdd, wat usb devices en ESXi 7, wat niet heel zuinig is, werken tussen 15W en 20W.

Als in de review van Tweakers erbij zoek: reviews: AMD Ryzen 5 5500 en 5600 - 'Identieke' cpu's zijn opvallend verschil...
Dan lijkt de 12e generatie flink minder zuinig dan de 11e of 10e generatie.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de.lesse
Hier na maanden dit te volgen ook wat zaken aangeschaft.
  • D3643-H (new)
  • i3 9100F (zonder video, 2de hands)
Na aansluiten PSU 24p +4p, memory (1 latje) van andere pc: Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
(Zwart, CMK16GX4M2B3200C16, Vengeance LPX, XMP) = eerst om te testen.

fans werken... en daar stopt het. (er is zo goed als niets aangesloten, alleen speaker, scherm)
werkende grafische kaart erin PCIe.
latje geheugen eruit; 1 piep signaal = ok
recovery jumper + bios. geen speaker tune na x aantal minuten
pinnen mb cpu socket nagekeken, niets abnormaal te zien (was nieuw)

Heb geen andere cpu 8/9 liggen om te vervangen/testen. Alle andere HW is van een werkende pc.
Of moet dit effectief geheugen zijn van 2400MHz of 2666MHz... Op andere systeem werkt 'sneller' geheugen dan toch trager?

Iemand nog suggesties?
Moet het MB een korte biep geven als je deze aanzet?? (met cpu,ram)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kazu
@Quad Ik vind het redelijk on par met wat ik verwachtte. Mijn vorige zuinige server heb ik ooit eens gemeten met een meter die ik heb geleend, en die was iets van 19.x watt in idle (als ik het me nog goed kan herinneren).

Misschien dat ik in de toekomst het moederbord switch voor een zuiniger model, aangezien deze wel gewoon wifi aan boord heeft wat ik niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@de.lesse staat het geheugen op de HCL van het moederbord? Ik zou dat eerst controleren.

Als je er niet uitkomt, dan wellicht eigen topic maken.
Kazu schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:22:
@Quad Ik vind het redelijk on par met wat ik verwachtte. Mijn vorige zuinige server heb ik ooit eens gemeten met een meter die ik heb geleend, en die was iets van 19.x watt in idle (als ik het me nog goed kan herinneren).

Misschien dat ik in de toekomst het moederbord switch voor een zuiniger model, aangezien deze wel gewoon wifi aan boord heeft wat ik niet gebruik.
Dat snap ik, je wilt natuurlijk wel de meest recente hardware in gebruik hebben, zo ook mijn keuze voor de NUC destijds.

[ Voor 78% gewijzigd door Quad op 02-05-2022 12:26 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de.lesse
Quad schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:23:
@de.lesse staat het geheugen op de HCL van het moederbord? Ik zou dat eerst controleren.
Helaas. Maar zie wel 3200 UDIMM memory van andere merken in de lijst staan. *Coffee Lake supports max.2666MHz speed. (Heb weinig spul bij de hand, of het is te oud of gewoon te nieuw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kazu
Quad schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:23:
Dat snap ik, je wilt natuurlijk wel de meest recente hardware in gebruik hebben, zo ook mijn keuze voor de NUC destijds.
Precies. Ik heb een tijdje lopen dimdammen in januari toen de B660 mobo's wel waren aangekondigd, alleen maar niet verschenen op markt, of ik toch niet voor de bekende 9e gen Fujitsu combo zou gaan die hier nog veel wordt aangeschaft. Maar ik wilde inderdaad toch liever voor nieuwere hardware gaan, en de onderzoeker in mij was toch wel bere nieuwsgierig of deze dan inderdaad onzuiniger zou zijn als waar mensen bang voor waren. Is dat slim? Nee :+ Is het leuk om het uit te zoeken? Oh, jazeker :+

Edit: Oh, en de iGPU in de Alder Lakes speelde heel erg voor mij mee, omdat ik die zeker kan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Kazu op 02-05-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kazu schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Jup, ik heb onderstaand systeem inmiddels een week of vijf draaien. Ik was er nog aan het sleutelen omdat ik zowel een adapter mount kit als een heat riser nodig had voor m'n fanless case (Streacom F8 Alpha), en omdat ik een keer een uitval had omdat (gok ik) m'n CPU booste terwijl m'n 3.5" HDD net aansloeg, waardoor hij boven de 90 watt spikede.

Anyway, onderstaand is dus de opvolger van mijn vorige zuinige server. De vorige zuinige server was de de facto setup uit dit topic van 8 jaar geleden. Deze is vorige zomer (half) overleden, en omdat ik niet echt kon wachten heb ik onder het mom van "iemand moet de eerste zijn" deze setup samengesteld. Omdat ik weinig onderdelen nog vertrouwde van m'n oude server (don't ask), is het enige wat is over gegaan de 3.5" 4TB HDD.

Ik heb de Brennenstuhl PM 231 E uit de TS gekocht om te kunnen meten wat het verbruik is. Onderstaande een (summier) overzicht van verschillende setups die ik achtereenvolgend heb gemeten terwijl ik bezig was met het opzetten, om uiteindelijk te eindigen op de allerlaatste setup waar ik nu ruim een week stabiel op draai.

Alle setups zijn met Ubuntu 21.10, behalve de allerlaatste, deze is met Ubuntu 22.04 LTS (recent uitgekomen, maar verhielp wel een Bluetooth issue met mijn mobo).

#SetupVerbruik
1Verse install, na apt upgrade, met SSD, zonder 3.5" HDD, met PS/2 tobo en scherm, geen muis18.7 watt
8Volledige setup zoals bovenstaande inventaris, zonder monitor, zonder tobo, zonder muis, volledig idle zonder Docker containers draaiende21.5 watt

*) Tussen de 25-28 containers met zo'n beetje het standaard grut: MariaDB, HASS, InfluxDB, Grafana, Unifi Video, Jellyfin, etc etc.

In de BIOS is alles ingesteld volgens de TS, al waren de C-States e.d. al default op die manier ingesteld, dus ik heb in de BIOS eigenlijk bar weinig hoeven aanpassen. Vanaf setup #10 heb ik voor de zekerheid de Short Duration Power Limit van default 60 watt naar 20 watt gezet, zodat de CPU wordt gelimit tot boosten met 20 watt. Daarnaast heb ik de PSU Select Guide setting op <150 watt gezet (laagste stand).

De 3.5" HDD is niet ideaal, en dit weet ik, maar is dus een erfenis van de vorige server. Ik ben nog aan het nadenken of ik hem ga vervangen voor een 2.5" om in ieder geval het piekvermogen omlaag te brengen, maar ik kijk nog even aan hoe de server nu draait.

Wat in ieder geval nuttig is om te melden is dat het verbruik met bijna 2 watt is gedaald bij de switch van 21.10 naar 22.04. Ik heb tussen setup #1 en #2 ook heel kort even Debian 11 gedraaid, en zag daarin een verschil van een halve watt in het voordeel van Debian, dus ik ben best verbaasd over het lagere verbruik van 22.04.

Oh ja, en ik heb dus geen fans, want fanless case, dus dat brengt het verbruik ook met een paar tienden watt terug :+

Een hoop info zo. Ik hoop dat ik hiermee wat voorbeelden kan verschaffen voor de nieuwe Alder Lake CPU's en specifiek de B660 mobo's. Als iemand nog specifeke vragen heeft, stel ze gerust, dan zal ik proberen ze te beantwoorden.
Heb je Ubuntu 22.04 ook nog volledig in idle gemeten? Gaat er dan ook nog ca 2W vanaf? dan zou je rond de 16W uitkomen namelijk en zonder harde schijven zo rond de 12W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Kazu schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:03:
[...]

#SetupVerbruik

Cool dat je het zo uitgebreid hebt gemeten, maar ik vind het echt ontzettend hoog. Dit verwacht ik van een Sandy Bridge uit 2011.
Met cpu's van 4 jaar geleden ga je zonder enig probleem onder de 8 watt komen. Dan is 18 watt toch wel pijnlijk veel voor een recent platform. Wat is de invloed van Ubuntu ten opzichte van Windows?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Quad schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:20:
Als in de review van Tweakers erbij zoek: reviews: AMD Ryzen 5 5500 en 5600 - 'Identieke' cpu's zijn opvallend verschil...
Dan lijkt de 12e generatie flink minder zuinig dan de 11e of 10e generatie.
Als ik die tabellen bekijk, zitten de nieuwere generaties intel met een heel hoog chipset verbruik, niet zo zeer CPU verbruik.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• campr112
  • Laatst online: 25-07 17:57
Heb eindelijk mijn 'Zimaboard' binnen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
N3450
4 Cores
1.1GHz base frequency
2.2GHz Burst
2MB L2 cache
32Gbyte opslag (eMMC)
8Gbyte geheugen
2x 6.0 SATA poorten
2x 1Gbit poorten (RTL8111/8168/8411)
2x USB 3.0 poorten (geen idee welke snelheid precies)
1x PCIe 2.0x4 externe slot met open achterkant (voor storage/network controller)
Passief gekoeld

Kale installatie van Debian 11 trekt 1,4W (begint moeiijk te worden om het te meten).
Heb hem max op ~11W gehad (tijdens installatie van meerdere, zware software-pakketten).
Ga er 2x 8Tbyte Samsumg SATA SSDs op zetten en meldt me dan wel weer qua verbruik.
Ik ga er het volgende op draaien:
Plex
SMB
(Timemachine)
PFSense internet gateway(als VM, gebridged aan de ethernet adapters, virtualbox)
Als Docker containers:
node-red
grafana
influxdb
nginx proxy
deluge
radarr
sonarr
unifi controller: https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi
en nog een paar andere, kleine dingen.
Foto's voor de liefhebbers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IozeI_esGoNl8Y6TG8YbXcLgfZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwEUkAA76ziqObHDzQwYCulS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtK4bobo9ZkfjDS0DnHCwrAX7aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIMnL9yq3PkcpWPpu9CDqxsK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3hN_Scsdk995ZMoiPPLj782nPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTRdKdKBBUHPgfLKH8El1EDW.webp?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uWo-25g8tMViBqQmu-vodXV61I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoH0XIdveX9Ka73xhLqQddvh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door campr112 op 02-05-2022 15:22 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
Mars Warrior schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Heb je Ubuntu 22.04 ook nog volledig in idle gemeten? Gaat er dan ook nog ca 2W vanaf? dan zou je rond de 16W uitkomen namelijk en zonder harde schijven zo rond de 12W.
Ik heb 22.04 (helaas) niet zonder HDD en containers gemeten. Bij de fresh install was ik vooral bezig om alles weer zo snel als mogelijk up en running te krijgen, dus heb ik tussendoor geen metingen gedaan. Dus ik heb alleen de #10 meting, waarbij het mijn volledige setup is zoals hij 24/7 draait, in idle stand en zonder onnodige accessoires. Maar ik gok dat je schatting van 16 watt wel ongeveer klopt, als je kijkt naar de verhoging in de tussentijdse setups met 21.10 (ik gok dat die ongeveer hetzelfde zullen zijn in 22.04).
psy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Cool dat je het zo uitgebreid hebt gemeten, maar ik vind het echt ontzettend hoog. Dit verwacht ik van een Sandy Bridge uit 2011.
Met cpu's van 4 jaar geleden ga je zonder enig probleem onder de 8 watt komen. Dan is 18 watt toch wel pijnlijk veel voor een recent platform. Wat is de invloed van Ubuntu ten opzichte van Windows?
Dat zou ik niet weten, aangezien ik Windows niet geprobeerd heb omdat ik daar ook geen oren naar heb. Dus dat zou ik aan iemand anders over moeten laten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

de.lesse schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Helaas. Maar zie wel 3200 UDIMM memory van andere merken in de lijst staan. *Coffee Lake supports max.2666MHz speed. (Heb weinig spul bij de hand, of het is te oud of gewoon te nieuw)
Gewoon even een gangbaar DDR4 dimm pakken, werkt het alsnog niet, dan retour onder wka.
Kazu schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Precies. Ik heb een tijdje lopen dimdammen in januari toen de B660 mobo's wel waren aangekondigd, alleen maar niet verschenen op markt, of ik toch niet voor de bekende 9e gen Fujitsu combo zou gaan die hier nog veel wordt aangeschaft. Maar ik wilde inderdaad toch liever voor nieuwere hardware gaan, en de onderzoeker in mij was toch wel bere nieuwsgierig of deze dan inderdaad onzuiniger zou zijn als waar mensen bang voor waren. Is dat slim? Nee :+ Is het leuk om het uit te zoeken? Oh, jazeker :+

Edit: Oh, en de iGPU in de Alder Lakes speelde heel erg voor mij mee, omdat ik die zeker kan gebruiken.
De goedkope 9th gen heeft volgens mij heen ondersteuning voor hyperthreading, wat weer een vereiste was voor mij ivm ESXi.
Maar in jouw geval was goedkoper/ ouder weer voordeliger geweest op langere termijn. 10W verschil is toch een besparing van zo'n 85kWh?/jaar.

Het blijft immers 't zuinige servertopic. :P

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@de.lesse Is de 4 pin cpu kabel aangesloten? Zie ook een eerder relevant bericht.

Een korte piep is een AMI foutcode. Officieel voor geheugen, maar het kan ook iets anders zijn.

@Kazu Bedankt voor de metingen! Je kan proberen de WiFi kaart uit te nemen (zit meestal in een metalen behuizing) en uit te schakelen onder Linux. 18,3W zonder hard disks vind ik hoog, maar met welke voeding is dat? Een niet-zuinige ATX voeding kan >10W voor zichzelf eisen (overhead).

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ubuntu 22.04 LTS met kernel 5.15.0-27-generic verbruikt evenveel als Debian 11 op mijn Fujitsu D3643-H met Samsung 860 EVO SSD: 3,1W. Standaard IP installatie, cloud-init verwijderd.

Het is niet zo makkelijk om het zover te krijgen. Na booten blijven een paar kerneltekstregels op het scherm staan en verschijnt de login-prompt niet. Na op de entertoets te drukken komt de boot in gebruikers-modus terecht, login verschijnt en na 5 seconden gaat het scherm in "blank" stand.

edit /etc/default/grub
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet ipv6.disable=1 consoleblank=5"

draai update-grub om deze grub configuratie in te stellen.

powertop.service bestand gemaakt in :
/etc/systemd/system/powertop.service
[Unit]
Description=PowerTOP auto tune

[Service]
Type=idle
Environment="TERM=dumb"
ExecStart=/usr/sbin/powertop --auto-tune

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Enable service:
systemctl enable powertop.service

Herstart, druk op enter.

De frequentie daalt naar ~1200 MHz in idle. Ongeveer 25 wakeups per seconde.

Nog een kernelmelding (dmesg):
ahci 0000:00:17.0: port does not support device sleep

Bepaalde ATA devices worden gemerkt als ze bepaalde instellingen niet ondersteunen, maar op het eerste gezicht lijkt dat niet het probleem.
https://github.com/torval...drivers/ata/libata-core.c
Ik zal later nog eens verder kijken.

ahci 0000:00:17.0: flags: 64bit ncq sntf pm clo only pio slum part ems deso sadm sds apst

/* HOST_CAP bits */
HOST_CAP_SXS = (1 << 5), /* Supports External SATA */
HOST_CAP_EMS = (1 << 6), /* Enclosure Management support */
HOST_CAP_CCC = (1 << 7), /* Command Completion Coalescing */
HOST_CAP_PART = (1 << 13), /* Partial state capable */
HOST_CAP_SSC = (1 << 14), /* Slumber state capable */
HOST_CAP_PIO_MULTI = (1 << 15), /* PIO multiple DRQ support */
HOST_CAP_FBS = (1 << 16), /* FIS-based switching support */
HOST_CAP_PMP = (1 << 17), /* Port Multiplier support */
HOST_CAP_ONLY = (1 << 18), /* Supports AHCI mode only */
HOST_CAP_CLO = (1 << 24), /* Command List Override support */
HOST_CAP_LED = (1 << 25), /* Supports activity LED */
HOST_CAP_ALPM = (1 << 26), /* Aggressive Link PM support */
HOST_CAP_SSS = (1 << 27), /* Staggered Spin-up */
HOST_CAP_MPS = (1 << 28), /* Mechanical presence switch */
HOST_CAP_SNTF = (1 << 29), /* SNotification register */
HOST_CAP_NCQ = (1 << 30), /* Native Command Queueing */
HOST_CAP_64 = (1 << 31), /* PCI DAC (64-bit DMA) support */

/* HOST_CAP2 bits */
HOST_CAP2_BOH = (1 << 0), /* BIOS/OS handoff supported */
HOST_CAP2_NVMHCI = (1 << 1), /* NVMHCI supported */
HOST_CAP2_APST = (1 << 2), /* Automatic partial to slumber */
HOST_CAP2_SDS = (1 << 3), /* Support device sleep */
HOST_CAP2_SADM = (1 << 4), /* Support aggressive DevSlp */
HOST_CAP2_DESO = (1 << 5), /* DevSlp from slumber only */

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

campr112 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:17:
Heb eindelijk mijn 'Zimaboard' binnen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
N3450
4 Cores
1.1GHz base frequency
2.2GHz Burst
2MB L2 cache
32Gbyte opslag (eMMC)
8Gbyte geheugen
2x 6.0 SATA poorten
2x 1Gbit poorten (RTL8111/8168/8411)
2x USB 3.0 poorten (geen idee welke snelheid precies)
1x PCIe 2.0x4 externe slot met open achterkant (voor storage/network controller)
Passief gekoeld

Kale installatie van Debian 11 trekt 1,4W (begint moeiijk te worden om het te meten).
Heb hem max op ~11W gehad (tijdens installatie van meerdere, zware software-pakketten).
Ga er 2x 8Tbyte Samsumg SATA SSDs op zetten en meldt me dan wel weer qua verbruik.
Ik ga er het volgende op draaien:
Plex
SMB
(Timemachine)
PFSense internet gateway(als VM, gebridged aan de ethernet adapters, virtualbox)
Als Docker containers:
node-red
grafana
influxdb
nginx proxy
deluge
radarr
sonarr
unifi controller: https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi
en nog een paar andere, kleine dingen.
Foto's voor de liefhebbers:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interessant dingetje - ik ben wel benieuwd naar de pfSense performance O-)
Als je het eenmaal up and running hebt mag je zeker de resultaten hiervan delen!

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• campr112
  • Laatst online: 25-07 17:57
PuijkeN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Interessant dingetje - ik ben wel benieuwd naar de pfSense performance O-)
Als je het eenmaal up and running hebt mag je zeker de resultaten hiervan delen!
Ik ben van plan om PFSense binnen een virtualbox te draaien, dus ben niet zeker hoe dat zal vergelijken met de performance onder de 'naakte' hardware. Maar ik zal laten weten hoe het performed. Ik heb 1Gbit glasvezel, dus ik kan hem 'tot het gaatje' testen.

Be more, use Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb onderstaande pc gebouwd. niet zozeer voor constant server gebruik, maar losse development en om makkelijk mee te nemen (1,4L groot).

De PC is vrij snel met 2 ssd's, 32gb geheugen en 6 i5 P cores. Gezien hij zoals een nuc word aangedreven door een 19,5W laptop adapter is hij ook redelijk zuinig. Ik heb het in windows getest op ongeveer 16W idle zonder de MX500 en headless.
Proxmox draait er nu op zonder optimalisaties op 20/21W. Kan ik ook in proxmox powertop oid draaien?

De kast past niet helemaal lekker, ik zal er nog een gat in moeten maken voor de CPU koeler, die wel redelijk nodig is (max temp is 70 graden in cinebench multi)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXTZY_BHP1FgICXgrBZSf57PoqM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQeCNk29iZXDrnTow4KUolMd.jpg?f=fotoalbum_medium
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 206,41€ 206,41
1MoederbordenASUS Pro H610T D4-CSM€ 151,95€ 151,95
1BehuizingenSilverstone PT13€ 54,03€ 54,03
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 41,90€ 41,90
2Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 64,48€ 128,96
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 55,25€ 55,25
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,64€ 97,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 736,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nutral schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:43:
Proxmox draait er nu op zonder optimalisaties op 20/21W. Kan ik ook in proxmox powertop oid draaien?
Kort door de bocht is Proxmox Debian met wat extra software voor geïnstalleerd, een webinterface, en wat tools van de Proxmox ontwikkelaars. Dus ja, powertop kun je er "gewoon" op installeren en uitvoeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:44

hidde212

Free your mind...

De meeste/belangrijkste componenten (alles behalve kast en schijven) zijn binnen, dus nog een kleine update voor de geïnteresseerden. Het uiteindelijke systeem is als volgt, cursieve prijzen geven aan wat ik er tweedehands voor betaald heb:

1ProcessorsIntel Core i5-8400 Boxed€ 85,-€ 85,-
1MoederbordenASRock H310M-G/M.2€ 50,90€ 50,90
1BehuizingenKolink Satellite€ 43,40€ 43,40
3Externe harde schijvenIntenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart€ 94,95€ 284,85
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 26,-€ 26,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2400C15S-16GIS€ 59,95€ 59,95
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,30€ 74,30
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 624,40

Stroomverbruik is als volgt, gemeten met een Brennenstuhl PM 231 E (Fedora server 35):

OmschrijvingVerbruik (W)
BIOS tweaks BIOS tweaks + powertop
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm9.47.5
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm uit9.37.4
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm ontkoppeld8.66.3
Alleen LAN8.05.6

(BIOS tweaks op basis van Woodski in "Het grote zuinige server topic - deel 2")

Ook nog even getest wat het max verbruik is onder load, aangezien het wel om een 65W 6-core CPU gaat. Met PL2 en PL1 op respectievelijk 50W en 40W ingesteld, meet ik 53.7W (met stress --cpu 6). Daar lijkt dus genoeg speling in te zitten; overigens is de clockspeed wel gewoon 6x3800MHz, dus lijkt hij niet eens tegen de power limiet aan te lopen.

Al met al ben ik hier zeer tevreden mee! Nu nog een paar 2.5"ers uit een behuizing trekken en kijken of het totaal onder de 10W kan blijven. Thanks voor de input @GioStyle, @mrmrmr :)

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hidde212 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:06:
[...]

De meeste/belangrijkste componenten (alles behalve kast en schijven) zijn binnen, dus nog een kleine update voor de geïnteresseerden. Het uiteindelijke systeem is als volgt, cursieve prijzen geven aan wat ik er tweedehands voor betaald heb:

1ProcessorsIntel Core i5-8400 Boxed€ 85,-€ 85,-
1MoederbordenASRock H310M-G/M.2€ 50,90€ 50,90
1BehuizingenKolink Satellite€ 43,40€ 43,40
3Externe harde schijvenIntenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart€ 94,95€ 284,85
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 26,-€ 26,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2400C15S-16GIS€ 59,95€ 59,95
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,30€ 74,30
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 624,40

Stroomverbruik is als volgt, gemeten met een Brennenstuhl PM 231 E (Fedora server 35):

OmschrijvingVerbruik (W)
BIOS tweaks BIOS tweaks + powertop
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm9.47.5
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm uit9.37.4
Muis + toetsenbord + LAN + beeldscherm ontkoppeld8.66.3
Alleen LAN8.05.6

(BIOS tweaks op basis van Woodski in "Het grote zuinige server topic - deel 2")

Ook nog even getest wat het max verbruik is onder load, aangezien het wel om een 65W 6-core CPU gaat. Met PL2 en PL1 op respectievelijk 50W en 40W ingesteld, meet ik 53.7W (met stress --cpu 6). Daar lijkt dus genoeg speling in te zitten; overigens is de clockspeed wel gewoon 6x3800MHz, dus lijkt hij niet eens tegen de power limiet aan te lopen.

Al met al ben ik hier zeer tevreden mee! Nu nog een paar 2.5"ers uit een behuizing trekken en kijken of het totaal onder de 10W kan blijven. Thanks voor de input @GioStyle, @mrmrmr :)
Wat een mooi resultaat met die tweedehands “meuk” icm een modern OS _/-\o_

Over een weekje ofzo komt Fedora 36 uit met een iets nieuwere kernel, 5.17 vs 5.15. Wie weet kan die nog een klein beetje meer van het verbruik afsnoepen 8)

Pagina: 1 ... 12 ... 115 Laatste