andru123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:27:
[...]
Voor ~100 extra zou ik een i3-12100 met Asus H610 miniITX combo kiezen. Je krijgt dan een volvardige CPU en mobo, die
3x sneller is en toch zuiniger tegelijk. i3-s waren hier meerdere keren getest, het was altijd zuinig in idle (ik heb i3 op 3,5W draaiend, zie ook gepinde posts). Ja picoPSU voegt extra kosten dan, maar als je systeem voor meerdere jaren koopt.. Maar ja, N100 is ook prima voor een server.
Asus H610 miniITX + i3-12100 + pico + powerbrick
= 110 + 120 + 40 +10 => €280 euro
Dat is het dubbele van dat N100 moederbord. Dat mag dan inderdaad ook wel meer dan dubbel zo snel zijn. Op de totaalprijs scheelt het niet zo veel omdat @
roelofz er een flinke berg storage aan heeft hangen maar dat vertekent het beeld een beetje imho.
Ik zeg niet dat je voorstel verkeerd is, ik denk dat je inderdaad meer bang/buck krijgt maar de totaalprijs stijgt wel. Nu komen we wel bij de vraag wat je daar extra voor terug krijgt. Maak je gebruik van die extra kracht of doe je dat in praktijk toch niet? Als het systeem 90% van de tijd idle is dan is het aantrekkelijk om het idle-verbruik zo laag mogelijk te hebben maar het voordeel daarvan wordt wel steeds kleiner.
Hoeveel extra kost het om het verbruik nog een paar W lager te maken? Het heeft economisch gezien geen zin om 10 euro per jaar aan stroom te besparen als je daar 100€ extra voor moet uitgeven aan hardware?
Het gaat er wel heel erg om at je doelen zijn, financieel is maar 1 argument. Als het om milieu, warmte of herrie gaat krijg je heel andere overwegingen. Punt is dat de beste score (bv laagste gebruik) niet altijd de beste manier is om je doel te bereiken.
Ik kijk dus niet (alleen) naar waar ik de meeste bang/buck krijg maar ook naar wat de voordeligste manier is om mijn doelen te behalen. Als ik voor €1.000 euro een splinternieuwe F16 kan kopen is dat veel bang/buck maar als ik er alleen pak melk wil gaan kopen ben ik beter af met een gammele fiets waar ik €500 voor moet betalen, ook al is dat veel minder bang/buck.
Ik zit momenteel in een 'distribute all the things'-fase waarbij ik minstens 5 van alles wil, de prijs per node is daarom belangrijker dan de totale hoeveelheid CPU kracht.
1 -> geen redundantie
2 -> geen duidelijkheid wie van de twee gelijk heeft. Dit kost 100% overcapaciteit
3 -> je kan 1 fout opvangen en bij het herstelen daarvan mag je geen fouten maken. Dit kost 50% overcapaciteit.
4 -> slechts marginaal beter dan 3, wiskundig niet interessant.
5 -> nu kun je 2 fouten opvangen. Na de eerste fout kun je met een gerust hard aan de oplossing werken want je kan je nóg een storing permitteren voor je in de problemen komt. Dit kost 40% overcapaciteit en bij een enkele storing lever je maar 20% perfromance in.
Situatie A
2 systemen met ieder performance "100" (ik laat in het midden wat dat precies is). Dat cluster kan een load van 100 aan, ook als 1 node uitvalt, maar in totaal moet ik daarvoor "200" aan pefromance kopen.
Ales beide nodes online zijn heb ik 200 perfomance maar dat niveau kan ik niet garanderen dus ik kan niet meer dan 50% echt inzetten. Bij een tweede storing is er ook direct niks meer over.
Je betaalt dus het dubbele van wat je nodig hebt.
Situatie B
5 systemen met ieder perrmance van "25". Als daar 1 node uitvalt heb ik ook "100" over. In totaal moet ik "125" performance betalen maar kan daarvan wel 80% garanderen. Ik hoef dus slechts 20% overhead te betalen.
Bij een tweede storing heb ik nog altijd 75% van de gewenste capaciteit over.
Stel nu dat systeem A een prijs heeft van €100 en systeem B een prijs van €40 euro.
Met 1 systeem is A veel gunstiger:
A: 100 performance / 100 bucks = 1 bang / buck
B 25 performande / 40 bucks = 0.625 bang /buck
Maar nu met redundantie er bij:
2 x A = (1 x 100 = ) 100 effectieve performance / (2 * 100 =) 200 bucks -> 0.5 bang / buck
5 x B = (4 x 25 = ) 100 effectieve performance / (5 * 40 =) 200 bucks -> 0.5 bang / buck
Hey, opeens is de processor die langzamer en duurder is toch net zo voordelig!
En bij een storing hou je veel meer capaciteit beschikbaar.
Nu moet je hierbij ook nog de kosten voor elektriciteit meenemen en ieder systeem zal wat extra overhead hebben. Al kun je daar flink op besparen door meerdere systemen op dezelfde voeding aan te sluiten maar dan verlies je wel weer wat redundantie.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.